[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 49 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Vandaag mijn tweede K&K modem en sim binnen gekregen.
Firmware V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 (de tweede dus)

Werkte gelijk uit de doos. Mooie down en upload ook (500/150), gaat waarschijnlijk op deze lokatie de starlink vervangen (ik begin zware problemen met Musk te ontwikkelen)

Ik heb ook die buitenrouter nog liggen, denk dat ik die hier ga inzetten want POE en bridging waardoor ik makkelijker een VPN naar mijn huis kan opzetten, bij de andere lokatie is dat minder belangrijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:51
ernstoud schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:14:
[...]

Ok. Dit startte de discussie.

[...]

Tja, dan wordt het wel een beetje verwarrend :? .
Sorry :'(
Je probeert een post uiteraard zo goed mogelijk in te vullen en dan kom je er later achter dat het niet goed is.

Vanmorgen was K&K uitgevallen. Lullige was dat ook meteen me wekker via Google Home het niet meer deed. Goed geholpen door de servicedesk.
Hij heeft eerst mijn wifi weer aangezet. Dat hielp niet, daarna moest ik de Zyxel resetten. En dat hielp

Inmiddels werkt de Harmoy icm Google Home ook weer goed.
Gisteren volledig opnieuw begonnen en zowel de Harmony activiteiten en Google Home koppeling opnieuw ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:13
Ik heb de NR7302 aan mijn WAN2 poort van mijn UDM-Pro hangen. Net na 24 uur uptime van de Zyxel valt de verbinding met het internet weg volgens mijn UDM-Pro, en het enige dat ik kan doen is de Zyxel een powercycle geven. Ik kon ook niet meer bij de webinterface van de Zyxel via een policy based routing regel die ik richting het IP-adres had aangemaakt.

Ik heb een vermoeden dat het wegvallen van de verbinding aan de 24 uur DHCP lease ligt van Odido, maar waarom ik dan een powercycle geven moet, zodat de WAN2 poort weer een IP-adres krijgt is me een raadsel.

Iemand met een UDM-Pro en dezelfde configuratie als ik nog iets speciaals gedaan in de instellingen? Ik heb IP passthrough aangezet, Dynamic, heb de interne firewall in de Zyxel uitgezet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:38
Polyphemus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:47:
Ik heb de NR7302 aan mijn WAN2 poort van mijn UDM-Pro hangen. Net na 24 uur uptime van de Zyxel valt de verbinding met het internet weg volgens mijn UDM-Pro, en het enige dat ik kan doen is de Zyxel een powercycle geven. Ik kon ook niet meer bij de webinterface van de Zyxel via een policy based routing regel die ik richting het IP-adres had aangemaakt.

Ik heb een vermoeden dat het wegvallen van de verbinding aan de 24 uur DHCP lease ligt van Odido, maar waarom ik dan een powercycle geven moet, zodat de WAN2 poort weer een IP-adres krijgt is me een raadsel.

Iemand met een UDM-Pro en dezelfde configuratie als ik nog iets speciaals gedaan in de instellingen? Ik heb IP passthrough aangezet, Dynamic, heb de interne firewall in de Zyxel uitgezet...
Draait er op de UDM wel een DHCP client? Want een nieuwe lease krijg je natuurlijk alleen als de client er om vraagt. En aangezien je NR7302 in pass through staat moet de UDM een DHCP request doen.

Waarom het dan na een powercycle weer werkt is dan wel weer merkwaardig…

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iVENSTenAh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:47
Ook een NR7302 met een UDM-SE ook op WAN2 en heb hetzelfde (ook met een andere modem in bridge mode), zag in de logs van de UDM wel DHCP renew requests maar offer was het oorspronkelijke adres met wederom een lease tijd van 24 uur. Weet niet of het modem het DHCP request niet doorzet en die opnieuw 24 uur teruggeeft of dat het iets anders is.

Bij mij werkte alleen rebooten van modem niet (vermoed doordat modem via een andere switch in VLAN terugkomt), maar kabel eruit en opnieuw in werkte wel. Heb het voor mezelf voorlopig opgelost door het modem op een vast moment 's nachts te rebooten en op de dream machine een paar minuten later een cronjobje te draaien met een simpele ifconfig eth9 down en up (waarbij eth9 op de SE de WAN2 is).

Symptoombestrijding, maar werkt wel :) Misschien dat ik er later nog eens dieper in probeer te duiken.

[ Voor 5% gewijzigd door iVENSTenAh op 03-01-2025 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
iVENSTenAh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Ook een NR7302 met een UDM-SE ook op WAN2 en heb hetzelfde (ook met een andere modem in bridge mode), zag in de logs van de UDM wel DHCP renew requests maar offer was het oorspronkelijke adres met wederom een lease tijd van 24 uur. Weet niet of het modem het DHCP request niet doorzet en die opnieuw 24 uur teruggeeft of dat het iets anders is.

Bij mij werkte alleen rebooten van modem niet (vermoed doordat modem via een andere switch in VLAN terugkomt), maar kabel eruit en opnieuw in werkte wel. Heb het voor mezelf voorlopig opgelost door het modem op een vast moment 's nachts te rebooten en op de dream machine een paar minuten later een cronjobje te draaien met een simpele ifconfig eth9 down en up (waarbij eth9 op de SE de WAN2 is).

Symptoombestrijding, maar werkt wel :) Misschien dat ik er later nog eens dieper in probeer te duiken.
Kabel eruit en erin werkt inderdaad :P Ik zal ook een cronjobje erin zetten, dank voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Werkt bij mij zonder problemen met de NR5307 in Bridge/IP Passthrough mode. Elke 24u krijg ik een nieuw IP-adres, heb tijdens het schakelmoment wel 10sec downtime voor hij ververst, maar uiteindelijk wordt het IP-adres wel automatisch vervangen.

De NR5307 heeft ondertussen een uptime van bijna 14 dagen en draait sindsdien in Bridge/IP Passthrough mode.

Aan de Unifi kant hoefde ik enkel DHCP aan te zetten op de WAN2 en rest op Auto voor WAN2. Hij zit bij mij in port 9 (ETH), omdat ik op port 11 (SFP+) mijn primaire connectie heb via Odido Fiber (2Gbps).

[edit]
Bedenk me nu net dat ik de DHCP-server van de Zyxel zelf op 1 dag leasetime ingesteld heb staan. Mogelijk dat dat nog een effect heeft, maar zou geen verschil mogen maken bij een Bridge/IP Passthrough mode.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 04-01-2025 14:11 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-10 16:11
Ik ben zeer geïnteresseerd in de k&k met name de prijs. Ik heb momenteel glasvezel budget + tv van Caiway 75mb up/down voor 49,50

Volgens de odido kaart ontvangen wij hier 300mbs. Als ik dan een los nlziet abonnement erbij neem kom ik uit op 33 euro voor internet en tv

Ik vraag me alleen af of ik niet al snel tegen het limiet ga aanlopen :( . Ik zit heel de dag in een vergadering op teams met andere collega’s. Ook werken wij thuis door op virtuele machine van werk in te loggen. Verder Steam deck ik veel, vaak updates, vaak films streamen en af en toe games downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond7 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:32:
Ik ben zeer geïnteresseerd in de k&k met name de prijs. Ik heb momenteel glasvezel budget + tv van Caiway 75mb up/down voor 49,50

Volgens de odido kaart ontvangen wij hier 300mbs. Als ik dan een los nlziet abonnement erbij neem kom ik uit op 33 euro voor internet en tv

Ik vraag me alleen af of ik niet al snel tegen het limiet ga aanlopen :( . Ik zit heel de dag in een vergadering op teams met andere collega’s. Ook werken wij thuis door op virtuele machine van werk in te loggen. Verder Steam deck ik veel, vaak updates, vaak films streamen en af en toe games downloaden.
2TB is best veel, maar je gebruikt ook best wat zo te lezen. Kan je niet in je router zien wat je verbruik afgelopen maand was?
En anders probeer je het een maandje parallel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Laatst online: 22:05
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:37:
[...]

2TB is best veel, maar je gebruikt ook best wat zo te lezen. Kan je niet in je router zien wat je verbruik afgelopen maand was?
@Raymond7 Niet parallel maar in plaats van (zonder je glas op te zeggen)
En als het binnen 2 weken duidelijk is (meer dan 1TB) dan kost het je niets, als je dan meteen annuleert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond7
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Goed idee, ik heb gekeken op m’n router.
December 700GB gebruikt
November 800GB

Dan moet het wel lukken met het limiet van 2TB zou je zeggen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Raymond7 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:52:

Goed idee, ik heb gekeken op m’n router.
December 700GB gebruikt
November 800GB

Dan moet het wel lukken met het limiet van 2TB zou je zeggen? :)
Zeker, dan kan je focussen op of de performance voldoende is.
Ik heb K&K getest, en volgens odido kon ik tot 300 Mbps verwachten, maar ik had vaak 800-900 Mbps ;)
Ik zit trouwens op 1TB per maand inclusief veel tv kijken via ziggo internet.

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
W1ck1e schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Zeker, dan kan je focussen op of de performance voldoende is.
Ik heb K&K getest, en volgens odido kon ik tot 300 Mbps verwachten, maar ik had vaak 800-900 Mbps ;)
Ik zit trouwens op 1TB per maand inclusief veel tv kijken via ziggo internet.
Kun je ook een aparte router aansluiten op het 5g modem? Voor het geval je mesh routers heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Raymond7 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Kun je ook een aparte router aansluiten op het 5g modem? Voor het geval je mesh routers heb
Ja dat kan.
Heb je echt meerdere mesh ROUTERS en wil je er een bedraad aansluiten op je glas en een bedraad op je odido ?
Geen idee of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
W1ck1e schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Ja dat kan.
Heb je echt meerdere mesh ROUTERS en wil je er een bedraad aansluiten op je glas en een bedraad op je odido ?
Geen idee of dat werkt.
Ik bedoel meer dat als ik mijn glasvezel contract opzeg, of ik dan de mesh routers kan gebruiken op de 5G modem 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond7 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Ik bedoel meer dat als ik mijn glasvezel contract opzeg, of ik dan de mesh routers kan gebruiken op de 5G modem 😉
welke mesh set heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
Deco M5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zou moeten werken lijkt mij, WiFi van de Zyxel uit en die M5 bedraad inpluggen. Zo zal je het nu ook al hebben met je Caiway denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond7
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Zou moeten werken lijkt mij, WiFi van de Zyxel uit en die M5 bedraad inpluggen. Zo zal je het nu ook al hebben met je Caiway denk ik?
Ja dat klopt! Bedankt voor de reacties. Mijn huidige contract loopt af over een maand of twee. Zal binnenkort overstappen op odido k&k 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Raymond7 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Ja dat klopt! Bedankt voor de reacties. Mijn huidige contract loopt af over een maand of twee. Zal binnenkort overstappen op odido k&k 👍
Niet te lang wachten, het is nu "direct leverbaar", maar dat kan natuurlijk veranderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:49
W1ck1e schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Niet te lang wachten, het is nu "direct leverbaar", maar dat kan natuurlijk veranderen ;)
Inderdaad, ik zou het nu afsluiten, kun je twee maanden testen, is het niets, zeg je het op en kun je door met iets anders. Hangt echt af van je locatie.

Ik heb zonder te kijken hem in de vensterbank gepleurd en aangezet en had gelijk 200/20mbit, terwijl ik 5-6km van de masten afzit. Verwachte +-50, dus het kan ook aangenaam uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:43

Probeer het eens een maandje uit dan weet je het zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
boyette schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:33:

Probeer het eens een maandje uit dan weet je het zo
Zover was @Raymond7 al ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Testuser2
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-08 11:22
@W1ck1e @Raymond7

Die 2TB is geen datalimiet. Je zal na 2TB alleen een lagere prioriteit krijgen tegenover andere K&K gebruikers ten tijde van congestie op basis van QoS.
Daarnaast hebben mobiele gebruikers van Odido sowieso al een hogere prioriteit tegenover alle K&K gebruikers in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Testuser2 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:47:
@W1ck1e @Raymond7

Die 2TB is geen datalimiet. Je zal na 2TB alleen een lagere prioriteit krijgen tegenover andere K&K gebruikers ten tijde van congestie op basis van QoS.
Daarnaast hebben mobiele gebruikers van Odido sowieso al een hogere prioriteit tegenover alle K&K gebruikers in het algemeen.
Dat wist ik wel.
Maar ik vond het belangrijker de vraag van @Raymond7 te beantwoorden dan deze "fout" te corrigeren.
En bij thuiswerken wil je niet merkbaar een lagere prioriteit krijgen op de mast.
Voor hem maakt het allemaal niet uit, hij zit er ruim onder.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2025 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KateMartinelli
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-01 18:49
Ik heb precies een week K&K en het is zo stabiel dat ik gisteren mijn kpn glasvezelabonnement al op heb durven zeggen.

Ik heb wel meteen alle tips in dit topic zoals 2,4ghz band uitschakelen, even de eerste nacht een reboot doen, zodat de nieuwe iplease rond die tijd komt en zo uitgevoerd en het draait echt als een zonnetje. Ik zit hemelsbreed op zo'n 100m van een mast en krijg ong 700 down, 190 up op de eerste de beste plek waar ik modem zette. Er niet meer mee geschoven, want dit vond ik al meer dan genoeg.
Tja, 25 euro voor dit of het beste wat kpn me kon bieden was 50 euro voor 200 up/20 down. Dan weet ik het wel. Het gaat me niet eens per se om de snelheid, daarvoor had ik ook genoeg aan mijn kpn-abo, hoewel een paar gb binnenhalen nu leuker is, maar het prijsverschil is toch aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:58

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben nu na een kleine 2 maanden gebruik ook nog steeds tevreden, maar merk wel dat ik sinds ik dit modem gebruik mijn IKEA app heel vaak niet te benaderen is, terwijl de tradfri hub met Ethernet is verbonden. Soms dagenlang niet, en dan ineens wel weer een middag.

Ook blijf ik problemen hebben met het toevoegen van apparaten aan de Apple Woning app / Homekit. Die problemen heb ik echt al jaren niet meer gehad, en ook na resetten van e.e.a. en andere pogingen, verdenk ik zeer sterk het modem. Firewall erop uitzetten haalt niets uit...

Zijn er hier toevallig meer mensen die ervaring hebben hier met smarthome spullen, op Apple devices of wellicht ook andere systemen, die niet/veel minder goed werken sinds je met dit modem werkt?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hveener
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-09 16:02
Heb nu sinds een paar weken Odido klick en klaar ben nog steeds aan het testen gemiddeld 450Mbits 25 up.
Nu heb ik ook problemen met de Heos app ivm met mijn Denon Receiver en logitech remote app dat deze niet wil opstarten.
Zet ik alles weer op de KPN wifi dan werkt het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hveener schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:44:
Heb nu sinds een paar weken Odido klick en klaar ben nog steeds aan het testen gemiddeld 450Mbits 25 up.
Nu heb ik ook problemen met de Heos app ivm met mijn Denon Receiver en logitech remote app dat deze niet wil opstarten.
lijkt mij dan een wifi probleem? Sowieso is de wifi van de Odido Zyxel slecht (kan ook maar 32 klanten aan) dus een eigen backhaul netwerk is handig, provider onafhankelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:33
DeNachtwacht schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:47:
Zijn er hier toevallig meer mensen die ervaring hebben hier met smarthome spullen, op Apple devices of wellicht ook andere systemen, die niet/veel minder goed werken sinds je met dit modem werkt?
Ik heb dan wel geen Zyxel staan, maar een AF55, ik heb 0.0 problemen met de smarthome zaken hier in huis. Tradfri en bijbehorende lampen doen het allemaal naar wens. Heb niks aangepast, alleen dus de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:04
Hveener schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:44:
Komt voornamelijk door de dubbel NAT.
Om dit te voorkomen moet je het modem in bridge mode zetten en dat is standaard geblokkeerd.
In dit draadje staat een handleiding hoe dit wel te activeren maar dan moet je wel begrijpen wat je doet.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37

Denk dat je onderschat hoe veel 2TB is. Bij je netwerkinstellingen binnen Windows 10/11 kun je zien hoeveel GB je in de afgelopen 30 dagen hebt gebruikt en op je (Android) telefoon kun je dat zien bij data verbruik. Tel het verbruik van elke toestellen bij elkaar op en je hebt een indicatie van wat je per maand gebruikt.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
@Lisadr Ik schat 700 a 800 GB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testuser2
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-08 11:22
W1ck1e schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Dat wist ik wel.
Maar ik vond het belangrijker de vraag van @Raymond7 te beantwoorden dan deze "fout" te corrigeren.
En bij thuiswerken wil je niet merkbaar een lagere prioriteit krijgen op de mast.
Voor hem maakt het allemaal niet uit, hij zit er ruim onder.

Wannabes mod en mag echt wat vriendelijker.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 05-01-2025 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud

Goed bedoeld. Maar gelieve de volgende keer even een TR aan te maken.

[ Voor 53% gewijzigd door rens-br op 05-01-2025 08:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:42
Morgen een mooie testdag hoe stabiel de down en up van k&k is als het hevig gaat sneeuwen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiquero
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-08 12:24
kielkiel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:35:
Morgen een mooie testdag hoe stabiel de down en up van k&k is als het hevig gaat sneeuwen.....
Toen het laatst mistig was zag ik de snelheid wel droppen..zelfs even wegvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-10 17:05

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Doe het gordijn open en zie, SNEEUW!
Gelijk een speedtest gedaan. Hoogste snelheid ooit voor mij (777Mb/118Mb). Zal waarschijnlijk door het vroege tijdstip zijn, maar sneeuw geeft dus niet perse een slechtere verbinding (mast op 1.4km afstand).
Gebruik het nu twee maanden en geen enkel probleem mee gehad anders dan de korte onderbreking een keer per dag. Dat is geen probleem meer door een keer een nachtelijk herstart te doen. Ziggo is de deur al uit.

[ Voor 25% gewijzigd door xah5kiDe op 05-01-2025 07:49 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 14:39
kielkiel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:35:
Hier weinig verschil. Ik zie alleen een duidelijk drop even rond 5:45. Op het moment sneeuwt het hier nog hoewel het geen heel dichte sneeuwstorm is. Dit is met een FWA710 die buiten aan de schuur hangt. Mast staat op ongeveer 4km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcG-VIqNGbVoF9H5lCuuTY-m1is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ku5iujzGXcM3LWqKjOe3HUX.jpg?f=fotoalbum_large

Wel grappig die pieken 's nachts. Die heb ik nu drie nachten op een rij voorbij zien komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHdPd8t6bZQmjWAkZUA4F_2kw_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnyevtGP4L10AvgmC6UKLjE5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door s_schimmel op 05-01-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
xah5kiDe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:46:
Doe het gordijn open en zie, SNEEUW!
Gelijk een speedtest gedaan. Hoogste snelheid ooit voor mij (777Mb/118Mb). Zal waarschijnlijk door het vroege tijdstip zijn, maar sneeuw geeft dus niet perse een slechtere verbinding (mast op 1.4km afstand).
Gebruik het nu twee maanden en geen enkel probleem mee gehad anders dan de korte onderbreking een keer per dag. Dat is geen probleem meer door een keer een nachtelijk herstart te doen. Ziggo is de deur al uit.
Waarom zou dat? Sneeuw weerkaatst signalen beter dus zou juist eerder een beter signaal geven dan slechter..
Waarom verwacht je slechter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
boyette schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Waarom zou dat? Sneeuw weerkaatst signalen beter dus zou juist eerder een beter signaal geven dan slechter..
Lijkt mij dat sneeuw dat valt juist straling reflecteert/absorbeert/dempt en daarmee minder ver komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
boyette schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Sneeuw en regen dempt juist het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Voor mijn beeldvorming, ik heb de NR7302 in Passthrough modus staan, en dan toch haalt de Zyxel het IP-adres op bij Odido, en dan vraagt mijn UDM-Pro weer aan de Zyxel het externe IP-adres?

Ik heb nu de nachtelijke reboot ingesteld op de Zyxel, die krijgt dan een nieuw IP-adres van Odido. En dan doe ik een down en up van de WAN-interface op mijn UDM-Pro, want anders heeft die geen verbinding meer. Klinkt nu niet echt als Passthrough :P

Misschien omdat ik WAN2 aangesloten heb op een intern apart VLAN zodat ik geen lange kabel hoef te trekken vanaf de Zyxel naar WAN2...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Polyphemus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:45:
Voor mijn beeldvorming, ik heb de NR7302 in Passthrough modus staan, en dan toch haalt de Zyxel het IP-adres op bij Odido, en dan vraagt mijn UDM-Pro weer aan de Zyxel het externe IP-adres?

Ik heb nu de nachtelijke reboot ingesteld op de Zyxel, die krijgt dan een nieuw IP-adres van Odido. En dan doe ik een down en up van de WAN-interface op mijn UDM-Pro, want anders heeft die geen verbinding meer. Klinkt nu niet echt als Passthrough :P

Misschien omdat ik WAN2 aangesloten heb op een intern apart VLAN zodat ik geen lange kabel hoef te trekken vanaf de Zyxel naar WAN2...
Ja, de fysieke interface gaat immers niet down als je Zyxel nu herstart. Dat doe je nu door de down/up op de WAN interface te doen.

Heb het in het begin ook zo gehad met de NR5307 op de tweede verdieping via een VLAN op mijn Unifi switches. Toen ik de coax wilde terugtrekken die ook naar die verdieping ging, bleek er tijdens de bouw een prewired flex pijp gebruikt te zijn, dus die coax brak aan beide kanten 8)7 . Dus heb nog steeds maar 1 netwerkkabel naar de tweede vanuit de meterkast.

Heb zelf de NR5307 op een andere plek in huis gezet op de eerste verdieping waar ik een bestaande netwerkkabel naar de meterkast kon gebruiken die daarmee vrijgemaakt kon worden. Al heb ik dus geen nachtelijke reboot nodig, 1x in de nacht gereboot en hij ververst nu steeds op hetzelfde moment voor mij in Passthrough mode en draait ondertussen 15 dagen stabiel.

Heb de DHCP van de Zyxel zelf wel op 1 dag staan ook, maar weet niet of dat een effect heeft hiervoor.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 05-01-2025 11:02 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
krakendmodem schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Sneeuw en regen dempt juist het signaal.
Op het moment dat het sneeuwt
Toch niet als het ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Polyphemus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:45:

Al het IP adres van de UDM Pro in de DMZ zone van de NR7302 gezet?
Dan voorkom je dubbel NAT.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

snah001 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Al het IP adres van de UDM Pro in de DMZ zone van de NR7302 gezet?
Dan voorkom je dubbel NAT.
IP Passthrough zorgt ervoor dat je geen DMZ nodig hebt. Het apparaat achter de Zyxel krijgt dan het publieke IP, ipv de Zyxel zelf.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
BiG-GuY schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:01:
[...]

IP Passthrough zorgt ervoor dat je geen DMZ nodig hebt. Het apparaat achter de Zyxel krijgt dan het publieke IP, ipv de Zyxel zelf.
Helaas werkte dat niet zo voor mij NR7302.
Moest écht mijn achterliggende router in de DMZ zone plaatsen om e.e.a. zoals een wireguard server werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepertje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 16:12
Heeft iemand ervaring met K & K in dichtbevolkte/drukbezochte omgevingen?
Ik zou graag over willen stappen aangezien ik geen glasvezelaansluiting heb en je bij Ziggo echt uit wordt gemolken. Maar ik woon in de binnenstad van een relatief drukbezochte stad en ik ben bang dat het netwerk tijdens feesten zoals carnaval en dergelijke niet meer de gewenste snelheid zal halen.

Ik zou graag horen of iemand hier iets vanaf weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Creepertje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:41:
Ik zou graag over willen stappen aangezien ik geen glasvezelaansluiting heb en je bij Ziggo echt uit wordt gemolken. Maar ik woon in de binnenstad van een relatief drukbezochte stad en ik ben bang dat het netwerk tijdens feesten zoals carnaval en dergelijke niet meer de gewenste snelheid zal halen.

Er gaat niets boven een eigen test. Als je nu schrijft welke stad is dat misschien niet nodig. Anders kan jij de eerste zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:53

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@Creepertje Om een aan zekerheid grenzend waarheidsgetrouw beeld te krijgen gewoon zelf de proef op de som nemen. Er zijn teveel variabelen die invloed hebben waardoor het bij uw buurman goed kan werken en bij u waardeloos of vice versa. Pas na een geslaagde test Ziggo dumpen. Zoals advies van @W1ck1e dus.

Ik heb zelf de stoute schoenen ook maar even aangetrokken en K&K besteld. Dan heb ik tot (of tot en met) mei 2025 de tijd om te zien of het voor mij voldoende kwaliteit biedt Ziggo op te zeggen. Krijg het modem 7 januari volgens email Odido.

[ Voor 57% gewijzigd door vdr01 op 05-01-2025 15:25 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:13
Gisteren samen met m'n zoon bij hem geïnstalleerd, zit precies in zo'n vlek waar nog geen 5g is, maar haalt met 4g ook een net resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hax4p2DI5Kaz8_VWQl5LzOSCNIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTSC6zlm0V9iR57o2Qt29CZL.jpg?f=fotoalbum_large

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heb wat tests gedaan in het stationsgebied van Utrecht (kantoorpanden) en het werkte "OK". Niet diep onder de indruk, maar dit komt vooral denk ik doordat het nogal dikke ramen waren waar ik hem plaatste. Wel snelheden waarmee je gewoon kon werken/streamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-10 09:24
Keypunchie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Heb wat tests gedaan in het stationsgebied van Utrecht (kantoorpanden) en het werkte "OK". Niet diep onder de indruk, maar dit komt vooral denk ik doordat het nogal dikke ramen waren waar ik hem plaatste. Wel snelheden waarmee je gewoon kon werken/streamen.
Veel van de kantoren rond het stationsgebied in Utrecht hebben een indoorsysteem. En die zijn meestal niet ontworpen op hoge pieksnelheden. n78 is daar dan ook niet aanwezig. Ik kan natuurlijk niet spreken voor jou exacte situatie, maar de kans is aanwezig dat dit je resultaten beinvloed.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:33

En hoeveel dagen per jaar zijn die feesten? Carnaval is meestal 3 dagen. Andere feesten meestal 1 dag of avond. Dat weegt toch niet af tegen de overige 355/360 dagen dat het wel prima werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:50

Aangezien het een draadloos medium is, geeft elke ervaring hoe het werkt geen garantie dat het morgen nog zo werkt. Hooguit een indicatie wat je ongeveer mag verwachten. Stel dat Odido in juni een campagne lanceert om studenten te werven wat een daverend succes wordt, dat gaat van "onze" bandbreedte af. Wat ik maar wil zeggen, de ervaring van vandaag zegt niet heel veel over het gedrag van morgen.

Dat gezegd hebbende, "mijn" mast zit bij een evenementenlocatie waar enkele weken geleden een landelijk bekend - en groot - evenement plaatsvond met vele duizenden bezoekers. In bandbreedte kon ik het merken met een snelheidstest, in ervaring echter niet. Browsen, wat files naar je toe trekken, alles ging naar mijn idee verder prima. K&K heeft mij in ieder geval positief verrast. Ik zit doorgaans tussen de 600-800Mb download en tussen de 40-80Mb upload, ook een tikkie afhankelijk van het weer.

En aangezien je K&K per maand kunt opzeggen, gewoon bestellen en ervaren hoe het is, dat is de allerbeste raadgever. Het kan je hooguit één of twee maanden kosten, dat is te overzien.

Kleine toevoeging: Wat ik vervelender vind is dat niet alle poorten (ingaand) openstaan op het Odido netwerk. "Gewone" gebruikers hebben daar geen enkele last van, maar ik als Tweaker wel. En let op dat je jitter (variatie in delay) en delay op het netwerk niet constant zijn. Ik ben geen gamer en dat zal me verder jeuken, maar dat zal niet iedereen even leuk vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Houtenklaas op 05-01-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Houtenklaas schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:34:
[...]
Aangezien het een draadloos medium is, geeft elke ervaring hoe het werkt geen garantie dat het morgen nog zo werkt. Hooguit een indicatie wat je ongeveer mag verwachten.
Hear hear.

Als je een enorm stabiele situatie verwacht wordt je teleurgesteld.

@Creepertje Om een goede indruk te krijgen heb ik al een tijdje SpeedTest lopen elk half uur. Hieronder download, upload en latency (naar google.nl), zojuist gemeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwIne6YBHJLHMF14yaXaXdgb-7g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/d0RYQXyZhnhCr383zf31mex4.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygJ4hASJwOB02vf-LSDDM4L-rNk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/CWC7P9teWwXkBD1pFChDES4G.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9hEYvEud0XOe9nuhyRVGAn2Gtk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/LOxtJUpd9irCvyABq2bjqNKK.gif?f=user_large

Vandaag veel invloed van regen denk ik. En je ziet dat in de nacht de snelheid afneemt tussen 00:00 en 07:00 uur. Dan bespaart Odido energie.

Ik zit bijna 2 km. van de mast, meestal 5G met n28, ook af en toe alleen 4G. Modem is een Huawei H122. Dus niet het door Odido geleverde device vanwege het ontbreken van de n28 band.

Zoals hierboven gezegd; stabiel genoeg voor browsen e.d., latency af en toe wat pieken maar gemiddeld goed.

Gewoon proberen in jouw situatie maar verwacht geen strak signaal zoals bij glasvezel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markajansen
  • Laatst online: 30-07 11:07
Ik heb Klik & Klaar van Odido nu bijna 1 maand in gebruik. Snelheid is zoals beloofd. Ik woon in een stedelijk gebied dichtbij een mast, en volgens de vooraf gecheckte Odido kaart zou ik de hoogste snelheid moeten kunnen halen. Stabiliteit is ook goed, ik heb nog geen hiccups ervaren met videostreamen en videobellen. Gamen doe ik niet online, ik heb begrepen dat je de latency van Klik & Klaar daar niet geschikt voor is.

Iets wat goed is om te realiseren eer ge begint en ik was vergeten: het modem moet op een plek staan waar de verbinding goed is. Meestal is dat een raam, en niet de meterkast. Maar die meterkast is nou juist wel de plek van allerlei bekabelde (smart home)netwerkapparaten zoals Sonos Boost en Philips Hue bridge. Dit heb op kunnen lossen met een wifipunt in de meter kast, via netwerkkabel verbonden met een netwerkswitch waar die apparaten dan weer op zitten.

Nadeel is dat de 2 wifipunten die ik erbij heb besteld, vergeleken met de KPN superwifi punten die tot onlangs had, wat minder slim lijken in het wisselen van punt naar gelang je met je apparaat door het huis verplaatst. Ik heb het gevoel dat het apparaat dan blijft plakken op een wifipunt wat niet langer het dichtste bij is. Dit is op te lossen met wifi even- en uit doen, maar dat is wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
@ernstoud oeh leuk idee een speedtest. Via Home Assistant (voor wie dat heeft) kan je dit heeeeel makkelijk toevoegen. En vervolgens mooie data!

Binnen vak 1 was ik full blast aan het downloaden, dus niet representatief (maar via nieuwsgroep haalde ik 50MB/s (ja, byte, niet bit. Dus 400mbit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FfK7n3OrvnkVUR9D5iwoDTF0Rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s13t4QfuPLYQM172Q5072sT7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlTBZZHncwaCGj5kx7o1e8fP6pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKAJ4MKUwnCwQY3zqVOi2Vbf.png?f=fotoalbum_large

Het wisselt inderdaad. maar ik kom van VDSL met 100/30mbit. Wel snaarstrak en lage latency... Maar wat ik online speel, heeft weinig issues met wat hogere latency.

Miss Waah geen issues. Modem staat op zolder, waar nu ook de NAS+server staat. Das toch eigenlijk wel beter dan de meterkast. Alleen voor de P1 slimme meter uitlezer moet ik nog ff wat draadloos maken.

Tot nu toe tevreden. Zeker voor de prijs. Naar glasvezel zal ik nu niet snel gaan....

*Alu hoedje op*
en ik denk dat dit is wat odido wil: een concurrent voor glasvezel. Want dan moet glasvezel meer met de prijzen gaan verlagen en kunnen andere aanbieders geen hoge prijzen vragen aan Odido om op hun netwerk mee te liften.
*alu hoedje af*

Zal nog even kijken of ik via het eerder gedeelde script het modem in IP-Passthrough kan zetten. Want met DMZ etc werkt hier niet goed (dankzij de Fritzbox). Als ik dan nog een oplossing aan de praat krijg voor het issue dat ik mijn open poorten niet kan bereiken vanaf mijn mobiel (want beide odido, zal wel een VPN worden of tunnel of whatever) ben ik helemaal happy en tevreden.

Nou ja, bijna. Ik zou echt nog wel een hogere upload willen. Zeker voor buitenshuis streamen van mijn eigen films en foto's.... maar dat is me geen 25+ euro per maand extra waard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik verwacht morgen mijn test setje te ontvangen maar ik maak me een beetje zorgen over het volgende.

Huidige situatie:
Ziggo router in bridge (wifi uit) -> PfSense router met ip range 192.168.1.x -> Fritz 3490 voor de wifi

Ik heb begrepen dat de Odido router ook de ip range 192.168.1.x gebruikt.

Ik heb niet veel zin om de PfSense router opnieuw te configureren omdat er veel werk in zit en ik zeker geen expert ben. Daar blijf ik dus heel graag vanaf.

Iemand een kort advies hoe e.e.a. aan te vliegen? Is het bijvoorbeeld mogelijk de ip range op de Odido router te veranderen? Echt jammer dat de Odido niet in bridge kan/mag.

Update: @Siira hartelijk bedankt voor onderstaande reactie.

[ Voor 19% gewijzigd door vdr01 op 06-01-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
vdr01 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:22:
Iemand een kort advies hoe e.e.a. aan te vliegen? Is het bijvoorbeeld mogelijk de ip range op de Odido router te veranderen? Echt jammer dat de Odido niet in bridge kan/mag.
Zeker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssZPJ47bcP8DsjcWZ3QgtzcTnlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUSZPYFK6jc4sfEVa770tGLV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

vdr01 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:22:
Ik verwacht morgen mijn test setje te ontvangen maar ik maak me een beetje zorgen over het volgende.

Huidige situatie:
Ziggo router in bridge (wifi uit) -> PfSense router met ip range 192.168.1.x -> Fritz 3490 voor de wifi

Ik heb begrepen dat de Odido router ook de ip range 192.168.1.x gebruikt.

Ik heb niet veel zin om de PfSense router opnieuw te configureren omdat er veel werk in zit en ik zeker geen expert ben. Daar blijf ik dus heel graag vanaf.

Update: @Siira hartelijk bedankt voor onderstaande reactie.
Het is hoe dan ook verstandig het subnet aan te passen. Heb hem zelf op 192.168.5.1 gezet, zodat ik zeker weten niet snel een ander iets op mn netwerk aansluit die ook daarin valt.

Officieel is bridge/passthrough mode verwijderd uit de interface ja. De modus is echter niet verwijderd en kan nog geactiveerd worden (op eigen risico).

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81088632

Nu kan je hem altijd weer resetten naar fabriekswaarden mocht het toch 'kapot' gaan in de toekomst met een update. Draait hier ondertussen al meer dan 2 weken stabiel in bridge met een UDM-SE erachter :D.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonderTaal
  • Laatst online: 22-09 00:10
Ik overwoog om aan te melden voor K&K voor mijn moeder, die alleen heel basaal surft op internet. De Odido-kaart toont blauwe ("basis") snelheid op haar locatie. De omliggende straten zijn geel ("plus").

Heeft iemand K&K in een vergelijkbare situatie gebruikt en was het bruikbaar? Het hoeft niet snel te zijn, maar het moet wel betrouwbaar functioneren op een basisniveau.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

ZonderTaal schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:11:
Ik overwoog om aan te melden voor K&K voor mijn moeder, die alleen heel basaal surft op internet. De Odido-kaart toont blauwe ("basis") snelheid op haar locatie. De omliggende straten zijn geel ("plus").

Heeft iemand K&K in een vergelijkbare situatie gebruikt en was het bruikbaar? Het hoeft niet snel te zijn, maar het moet wel betrouwbaar functioneren op een basisniveau.
Bestellen, testen en binnen 14 dagen kosteloos retourneren mocht het niet bevallen. Er komen zoveel variabelen aan te pas dat dit de enige manier is om zekerheid te verkrijgen. Zeker bij blauw basis. Ik zit in dezelfde situatie en ontvang Odido router morgen als het goed is. Maar heb mijn Ziggo vaste lijn uiteraard nog niet opgezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door vdr01 op 06-01-2025 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
vdr01 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Bestellen, testen en binnen 14 dagen kosteloos retourneren als het niet bevalt luidt mijn advies. Er komen zoveel variabelen aan te pas dat dit de enige manier is om zekerheid te verkrijgen. Zit in een soortgelijke situatie en ontvang Odido router morgen als het goed is. Maar heb mijn Ziggo vaste lijn uiteraard nog niet opgezegd.
Precies wat je adviseert. Ik zou volgens de kaart max. 50 Mbps down halen. Haal nu met een halfuurlijkse speedtest vrijwel constant 250-300 Mbps. De dekkingskaart is geen maatstaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:27

Ik woon in een klein dorp en zit net op de rand van een blauw blok. De omliggende blokken hebben geen kleur (= geen 5G dekking). Ik haal alsnog zo'n 100-120 down en 3-10 up. Prima als backuplijn voor mij.

Net als de andere reacties al zeggen is mijn ervaring door heel veel verschillende factoren geen garantie dat het elders met vergelijkbare dekking ook vergelijkbaar presteert, maar voor de prijs en de opzegtermijn kun je het net zo goed proberen zou ik zeggen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah

YMMV maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-lN04zvlL8oAL9YFuQ6lqd-1X0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CsceY2sYeWCC61MFwjByO15E.png?f=user_large

Download: 100-500mbit. Maar meestal rond de 500.
Upload: 15-30mbit.

Werkt dus sneller dan je zou denken. Plaatsing is op zolder. Maar overal had ik wel +100 mbit. Enkel upload is beter op zolder.

Als ik tijd heb en bij mijn ouders, zal ik daar ff een speedtestje doen. Die hebben het nog slechter volgens de kaart... Maar ik meen me te herinneren dat ze daar ~100mbit halen down en 20 up.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcdp0ctz_AWGT_-S-NmFQBfiXzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YEkvaQ38dYByDrrBlNqoOBsa.png?f=user_large

Daar komt binnenkort een mast-upgrade dus zal me benieuwen.

Dat alles gezegd hebbende:
Het is letterlijk "klik en klaar". Bij mijn ouders was ik binnen 5 minuten online (simkaart erin, in het stopcontact, QR code scannen en je hebt internet). Die staat in de garage (midden onder het huis) wat eigenlijk een onhandige locatie is. Maar zo hebben ze daar het beste wifi bereik en hebben ze geen repeaters nodig. De wifi is best krachtig vergeleken met mijn Fritzbox 4981 die ik daar en thuis gebruik...

Dus mijn tip: gewoon bestellen, er een uurtje aan spenderen (kabelhaspel+modem) voor het beste bereik en als je echt lage snelheden haalt weet je genoeg. Als je snel genoeg haalt, zal het vast wel blijven werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Waah op 06-01-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bizard. Ik belde net de klantenservice voor een verlenging. De prijs die ze noemde was hoger ten opzichte van als ik inlog op de website en het zelf zou verlegen; ik denk dat ze de combikorting niet goed snapte. Ik gaf aan 400Mbps te willen, maar ze vond dat eigenlijk onzin voor een huishouden van 2 personen. Like wtf? 8)7

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
kamerplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:43:
Bizard. Ik belde net de klantenservice voor een verlenging. De prijs die ze noemde was hoger ten opzichte van als ik inlog op de website en het zelf zou verlegen; ik denk dat ze de combikorting niet goed snapte. Ik gaf aan 400Mbps te willen, maar ze vond dat eigenlijk onzin voor een huishouden van 2 personen. Like wtf? 8)7
Verkeerde topic ?
Bij Odido Klik&Klaar kan je volgens mij alleen maar je snelheid wijzigen door te verhuizen.
Dat lijkt mij een beetje te veel van het goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Verkeerde topic ?
Bij Odido Klik&Klaar kan je volgens mij alleen maar je snelheid wijzigen door te verhuizen.
Dat lijkt mij een beetje te veel van het goed ;)
Jah foutje

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Laatst online: 21:51

Ik zit zelf ook in de blauwe zone, maar haal draadloos nog makkelijk de 500 Mbit/s.
Wat er al eerder verteld is.
Gewoon proberen en eventueel binnen 14 dagen kosteloos opzeggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 14:39

De plek van het modem zal in zo'n geval ook wat uitmaken. Zelf testen en eventueel terug sturen binnen de 14 dagen die je daarvoor hebt is het beste. Het modem werkt ook op een powerbank met USB-C PD en zo ben ik ook rond gaan lopen en steeds op mijn telefoon een speedtest uitgevoerd om de beste plek te vinden.

Hier bij mij was de snelheid ook sterk wisselend. Buiten 30 meter verder gaan staan maakte zo 100 Mbit verschil en binnen was het niet te doen zo langzaam. Hieronder de dekkingskaart bij mij thuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR9tlckKArDahCi48UzZPmQLYQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZyhDWz1h31DV1wOtUGmiTLY.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels hangt er een Zyxel FWA710 buiten aan de muur van de schuur en heb ik prima performance en stabiele verbinding. Eerste thuiswerkdag met Citrix verbinding zit er ook op en dat is prima verlopen.

Speedtest van de afgelopen 24 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG_bMa8ukS9b1Kbg0H5nHCa-xG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KgzKTcpLUlYA0AwGfbNvzxtp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door s_schimmel op 06-01-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:32
[b]Waah in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"Waah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:10
oeh leuk idee een speedtest. Via Home Assistant (voor wie dat heeft) kan je dit heeeeel makkelijk toevoegen. En vervolgens mooie data!
Home assistant expert hier, nou ja, heb hem net een paar dagen... :-)
Wat is heeeeeeel makkelijk? Er is kennelijk een officiële integratie maar daar lees ik over dat die minder zou zijn.
Dan is er deze: https://github.com/MrSuicideParrot/hassio-speedtest-addon

Welke gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MartinPTweak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Home assistant expert hier, nou ja, heb hem net een paar dagen... :-)
Wat is heeeeeeel makkelijk? Er is kennelijk een officiële integratie maar daar lees ik over dat die minder zou zijn.
Dan is er deze: https://github.com/MrSuicideParrot/hassio-speedtest-addon

Welke gebruik jij?
https://www.home-assistant.io/integrations/speedtestdotnet
klik op de blauwe knop, dan voegt die hem toe. Niets configureren of wat dan ook.
Vervolgens heb je 3 nieuwe sensors die je zo kan bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Waah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:22:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/speedtestdotnet
klik op de blauwe knop, dan voegt die hem toe. Niets configureren of wat dan ook.
Vervolgens heb je 3 nieuwe sensors die je zo kan bekijken
De standaard integratie is dus niet accuraat door een aparte implementatie.

De add-on die gelinkt wordt overschrijft de standaard integratie met de officiële speedtest-linux library die wel goede resultaten geeft. Helaas werkt deze add-on niet meer goed sinds de laatste update van HA. Krijg elke keer een HTTP error als de test klaar is.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
BiG-GuY schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:25:
[...]

De standaard integratie is dus niet accuraat door een aparte implementatie.

De add-on die gelinkt wordt overschrijft de standaard integratie met de officiële speedtest-linux library die wel goede resultaten geeft. Helaas werkt deze add-on niet meer goed sinds de laatste update van HA. Krijg elke keer een HTTP error als de test klaar is.
License acceptance recorded. Continuing.
[20:35:52] INFO: --------- Speed test ended ---------
[20:35:52] INFO: Download measured: 416.73
[20:35:52] INFO: Upload: 36.74
[20:35:52] INFO: Ping: 13.284
[20:35:52] INFO: Server name: "Odido"
[20:35:52] INFO: Server location: "Arnhem"
[20:35:52] INFO: Server id: 55633
[20:35:52] INFO: Server country: "Netherlands"
[20:35:52] INFO: --------- ---------
null
[20:35:52] INFO: download updated
null
[20:35:52] INFO: upload updated
null
[20:35:52] INFO: ping updated
s6-rc: info: service legacy-services: stopping
s6-rc: info: service legacy-services successfully stopped
s6-rc: info: service legacy-cont-init: stopping
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully stopped
s6-rc: info: service fix-attrs: stopping
s6-rc: info: service fix-attrs successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: stopping
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully stopped
Zag dit in de logs van deze: https://github.com/MrSuicideParrot/hassio-speedtest-addon

Nu moet ik dat kennelijk nog automaten en op een dashboard krijgen. Geen idee :-)
Maar die drie keer null betekent misschien wel dat er toch nog iets mis is. Of niet.

[ Voor 26% gewijzigd door MartinPTweak op 06-01-2025 20:40 . Reden: Groter deel log gedeeld ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien moeten we niet allemaal speedstests gaan draaien om het netwerk voor normale gebruikers ook toegankelijk te houden?

Dit lijkt mij tegen de voorwaarden van Odido in te gaan en derhalve van het best wel stricte beleid van Tweakers niet toegestaan om hier te bespreken?

Die info is sowieso waardeloos want zoals hier continue besproken wordt, alleen van toepassing op jouw lokatie (mast, glas, isolatie etc) dus echt dubbel nutteloos???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@franssie
Heb het zelf ook enkel gedraaid aan het begin, om te zien hoe de snelheid zich ontwikkeld. Als er veel dips zouden zijn naar <10Mbps was het niet geschikt als back-up. Maar hier zit ik goed en is het meer dan stabiel genoeg voor mijn gebruik. Ging alleen wel snel met de data op mijn snelheid met 600/60Mbps gemiddeld.

Heb nu enkel de ping nog actief via mn Unifi UDM-SE, die houd bij hoe de kwaliteit van de verbinding is.

Een speedtest is qua gedrag niet anders dan even iets downloaden. Steam of console game downloads kunnen de lijn ook snel vol gooien. Met hoe groot games tegenwoordig zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 06-01-2025 20:50 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

BiG-GuY schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:48:
@franssie
Heb het zelf ook enkel gedraaid aan het begin, om te zien hoe de snelheid zich ontwikkeld. Als er veel dips zouden zijn naar <10Mbps was het niet geschikt als back-up. Maar hier zit ik goed en is het meer dan stabiel genoeg voor mijn gebruik. Ging alleen wel snel met de data op mijn snelheid met 600/60Mbps gemiddeld.

Heb nu enkel de ping nog actief via mn Unifi UDM-SE, die houd bij hoe de kwaliteit van de verbinding is.

Een speedtest is qua gedrag niet anders dan even iets downloaden. Steam of console game downloads kunnen de lijn ook snel vol gooien. Met hoe groot games tegenwoordig zijn...
Ping snap ik, doet mijn unifi standaard, maar steeds een bestand downloaden zonder zin is gewoon stom.
Steam of andere nuttige downloads hebben wel, ... , nut :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:42:
Misschien moeten we niet allemaal speedstests gaan draaien om het netwerk voor normale gebruikers ook toegankelijk te houden?
Een SpeedTest veroorzaakt een piek gedurende een paar secondes. En als meer mensen dat doen dan is de kans dat dat gelijk gebeurt erg klein. Kortom… wie heeft daar last van? En definieer eens “normale gebruiker” dan? Een 100 Gb. game update kan wel? Team sessies van uren? De hele dag TV streams?

Want juist daar stelt Odido voorwaarden aan, niet aan kortdurende SpeedTests:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stfi5om5j-XNm6z9MTijC0i-kWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1qEGRylMeqaH8NWVYWXQfjF.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://assets.odido.nl/x...lik-en-klaar-internet.pdf
Dit lijkt mij tegen de voorwaarden van Odido in te gaan en derhalve van het best wel stricte beleid van Tweakers niet toegestaan om hier te bespreken?
Zo’n stelling poneren betekent volgens het “strikte beleid” van Tweakers dat je een bron noemt. Dus… wat is je bron? Zeker omdat dit nogal beschuldigend is. Kom op zeg.
Die info is sowieso waardeloos want zoals hier continue besproken wordt, alleen van toepassing op jouw lokatie (mast, glas, isolatie etc) dus echt dubbel nutteloos???
Dat bepaalt de lezer of een mod. Heb je daar twijfel over moet je een melding maken.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 06-01-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:48:
@franssie
Heb het zelf ook enkel gedraaid aan het begin, om te zien hoe de snelheid zich ontwikkeld.
Ik heb het ook een tijd draaien om gedrag over de tijd met variabelen zoals dag/nacht, weersomstandigheden e.d te analyseren. Heb hier 4 ISP’s en moet gaan besluiten dit jaar welke ik houd. Shortlist wordt denk ik Caiway en Odido. Maar voordat de andere twee weggaan wil ik duidelijkheid over stabiliteit van K&K.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:42:

Welk deel van de voorwaarden gaat een speedtest in? Waar staat dat dit niet mag van Odido?

We zijn tweakers. We willen graag weten hoe het werkt, of het werkt en wat we kunnen verwachten. Wij zijn de reclamebordjes voor Odido, en de personen die nieuwe techniek aan de man brengen... Vandaag al 4 collega's die er wel oren naar hadden maar het helemaal niet kenden.

Ik ga niet iets aanraden als ik niet weet hoe het precies bij mij draait en ik alle voors en tegens kan uitleggen. En ja, een speedtestje (1x per uur) past daar prima in. We downloaden geen terabytes hoor. Puur om eens te kijken wat het doet in het begin.

Heb het al draaien met de andere integratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWlWsw6wpBFIxhcRhowAXXVKvE4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fTsq04NLVFQxj1Ay9WXih7xV.png?f=user_large

@MartinPTweak toevoegen van een automation:
  1. Instellingen -> automatiseringen en scenes -> Automatisering toevoegen (blauwe knop)
  2. Automatisering toevoegen (begin vanaf nul)
  3. Bij "wanneer" een trigger toevoegen
  4. Zoek trigger "tijdspatroon"
  5. Bij minuten vul je een random getal tussen 0 en 59 in. Dat is het moment elk uur dat die de actie doet. De rest laat je leeg
  6. En als mag leeg blijven
  7. Doe dan: actie toevoegen
  8. Home assistant supervisor: add-on starten
  9. bij add-on zoek je naar speedtest en klik je die aan.
Dan gaat die elk uur testen! en heb je een automation gemaakt :*)

De makkelijkste manier om aan je dashboard toe te voegen:
  1. instellingen -> apparaten en diensten -> speedtest.net
  2. klik op "1 dienst"
  3. onder Sensoren, klik op Toevoegen aan dashboard
  4. Vervolgens kan je direct toevoegen aan dashboard, of kies een andere kaart zoals een grafiek, een sensor etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Ping snap ik, doet mijn unifi standaard, maar steeds een bestand downloaden zonder zin is gewoon stom.
Steam of andere nuttige downloads hebben wel, ... , nut :P
Wat nuttig is, kan voor elke gebruiker anders zijn. Ik game niet dus ik vind latency niet zo belangrijk. Download en upload snelheid waarde ook niet zo, maar wel de stabiliteit.

En een “bestand downloaden”, kijk eens mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye657wV897dkXpBDvhfrLhLCyqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjE1CkXzBRTdPvXIYd1c1y3q.jpg?f=fotoalbum_large

316 en 27 Mb, elk half uur. Je denkt toch niet dat Odido daar wakker van ligt? Dat is dezelfde hoeveelheid data als een paar minuten YouTube streamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Waah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Welk deel van de voorwaarden gaat een speedtest in? Waar staat dat dit niet mag van Odido?
Dat staat nergens. Ongefundeerde mening zonder bron.
We zijn tweakers. We willen graag weten hoe het werkt, of het werkt en wat we kunnen verwachten.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Waah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:06:
[...]

@MartinPTweak toevoegen van een automation:
  1. Instellingen -> automatiseringen en scenes -> Automatisering toevoegen (blauwe knop)
  2. Automatisering toevoegen (begin vanaf nul)
  3. Bij "wanneer" een trigger toevoegen
  4. Zoek trigger "tijdspatroon"
  5. Bij minuten vul je een random getal tussen 0 en 59 in. Dat is het moment elk uur dat die de actie doet. De rest laat je leeg
  6. En als mag leeg blijven
  7. Doe dan: actie toevoegen
  8. Home assistant supervisor: add-on starten
  9. bij add-on zoek je naar speedtest en klik je die aan.
Dan gaat die elk uur testen! en heb je een automation gemaakt :*)

De makkelijkste manier om aan je dashboard toe te voegen:
  1. instellingen -> apparaten en diensten -> speedtest.net
  2. klik op "1 dienst"
  3. onder Sensoren, klik op Toevoegen aan dashboard
  4. Vervolgens kan je direct toevoegen aan dashboard, of kies een andere kaart zoals een grafiek, een sensor etc.
Bedankt! Ga ik doen.
Ik zag net pas dat de add on inderdaad integreert met de standaard speedtest, gebruikt dezelfde velden.
Dus hij staat al op mn dashboard, nu de automation nog, dat gaat vast lukken met jouw uitleg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S61LJ6PmkopF0zTOqTKk6Dc2Xf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpOrUzvH9mLB461aLn1hymj5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

[quote]Waah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Bedankt, ik kwam tot stap 8 maar bij stap 9 is speedtest geen optie. Ik zal iets fout doen maar wat?

[ Voor 20% gewijzigd door vdr01 op 07-01-2025 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
vdr01 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:10:
[quote]Waah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Bedankt, ik kwam tot stap 8 maar bij stap 9 is speedtest geen optie. Ik zal iets fout doen maar wat?
Bij 8 moet je zoeken naar de tekst die daar genoemd staat, die kies je dan.
En dan 9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
Werkt prima!
Na het saven van de automation kan je even terug gaan en de minuut aanpassen gebaseerd op de tijd van nu +1. Dan naar je dashboard gaan (had ik al eerder gemaakt), en dan zie je dat de download snelheid veranderd kort nadat die minuut is aangebroken.

Nogmaals dank, m'n eerst automation gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MartinPTweak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:34:
Werkt prima!
Na het saven van de automation kan je even terug gaan en de minuut aanpassen gebaseerd op de tijd van nu +1. Dan naar je dashboard gaan (had ik al eerder gemaakt), en dan zie je dat de download snelheid veranderd kort nadat die minuut is aangebroken.

Nogmaals dank, m'n eerst automation gemaakt!
Geen probleem. Had ff geen internet om te reageren :+ mooi dat het gelukt is.

Maar offline was niet voor niets, want het odido-modem staat in IP Passthrough modus, mijn Fritzboxen regelen het netwerk nu weer netjes en ik kan mijn reverse proxy nu ook weer vanuit mijn eigen netwerk gebruiken O-)

Tailscale werkt nu ook goed. Dus zelfs als ik op Odido mobiel 5G zit met de telefoon, kan ik toch mijn duckdns-reverse proxy route gebruiken. Das nodig, want daarmee bedien ik Home Assistant op afstand en dat lukte nu niet meer. Idem voor backups naar de NAS van foto's/video's.

Dus eigenlijk lijkt alles nu hier te werken. Al was IP Passthrough wat lastig op te zetten... (het javascript was zo klaar, bedankt daarvoor, maar de combi Zyxel->Fritzbox is een uitdaging, zeker als je de LAN-kabel in LAN2 stopt van de Zyxel naar WAN van Fritzbox.... en bljkbaar moet je LAN1 gebruiken op de Zyxel O-)

en toch die upload is en blijft jammer O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEcd-e2ou1AhGIaEYGXMeJPOffk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S8PMGA5Bn1gP3SbMMqR0PA9R.png?f=user_large

Welke band is eigenlijk verantwoordelijk voor upload? of zijn ze dat allemaal?

Dit zijn mijn huidige stats:
Cellular StatusUp
Access TechnologyNR5G+
OperatorOdido
PLMN20416
Data RoamingDisable
TAC572
LAC0
RAC0
BSIC0

ParameterNR5G-NSA InformationService InformationSCC Information #1SCC Information #2
BandN78B3B1B7
RFCN63744018003003300
UL Bandwidth (MHz)100M20MN/AN/A
DL Bandwidth (MHz)100M20M20M20M
RSSI (dBm)-100-95-95-108
RSRP (dBm)-116-105-106-121
RSRQ (dB)-14-9-8-12
SINR (dB)-2816-2
EcNo0000
CQI0000
PMI0000
RI0000
MCS0000

bereik is niet geweldig. Maar heb nog geen betere plek gevonden in huis helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Laatst online: 04-10 09:24
Waah schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 00:57:
[...]

Maar offline was niet voor niets, want het odido-modem staat in IP Passthrough modus, mijn Fritzboxen regelen het netwerk nu weer netjes en ik kan mijn reverse proxy nu ook weer vanuit mijn eigen netwerk gebruiken O-)

Tailscale werkt nu ook goed. Dus zelfs als ik op Odido mobiel 5G zit met de telefoon, kan ik toch mijn duckdns-reverse proxy route gebruiken. Das nodig, want daarmee bedien ik Home Assistant op afstand en dat lukte nu niet meer. Idem voor backups naar de NAS van foto's/video's.

Dus eigenlijk lijkt alles nu hier te werken. Al was IP Passthrough wat lastig op te zetten... (het javascript was zo klaar, bedankt daarvoor, maar de combi Zyxel->Fritzbox is een uitdaging, zeker als je de LAN-kabel in LAN2 stopt van de Zyxel naar WAN van Fritzbox.... en bljkbaar moet je LAN1 gebruiken op de Zyxel O-)

[Afbeelding]

Cellular StatusUp
Access TechnologyNR5G+
OperatorOdido
PLMN20416
Data RoamingDisable
TAC572
LAC0
RAC0
BSIC0

ParameterNR5G-NSA InformationService InformationSCC Information #1SCC Information #2
BandN78B3B1B7
RFCN63744018003003300
RSSI (dBm)-100-95-95-108
RSRQ (dB)-14-9-8-12
SINR (dB)-2816-2
EcNo0000
CQI0000
PMI0000
RI0000
MCS0000

De upload loopt over de primaire 4G band én de primaire 5G band. Dus in jou geval over b3+n78. Als het signaal thuis niet heel sterk is zit de upload waarschijnlijk voornamelijk op b3. Die carrier is 20MHz breed en heeft daarom een maximale uploadcapaciteit tot de 80Mbps

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-10 14:27
Waah schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 00:57:
[...]

[Afbeelding]

Cellular StatusUp
Access TechnologyNR5G+
OperatorOdido
PLMN20416
Data RoamingDisable
TAC572
LAC0
RAC0
BSIC0

BandN78B3B1B7
RFCN63744018003003300
RSSI (dBm)-100-95-95-108
RSRQ (dB)-14-9-8-12
SINR (dB)-2816-2
EcNo0000
CQI0000
PMI0000
RI0000
MCS0000

Mijn upload is ook prut als ik het raam dicht heb (staat achter een HR++ ruit), als ik het raam open zet haal ik zomaar 50 Mbit up (in plaats van tussen de 5 en 10), maar ik heb er verder eigenlijk nooit last van, en vindt het raam dicht dan toch prettiger ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Laatst online: 12-09 13:53
Ik ben ook nu een gelukkige gebruiker van klik en klaar, wat een verademing tov Ziggo!
Eindelijk af van deze partij en dat voor 25 piek, die nog lager kan als ik straks mn telefoon ook overbreng..

Ik zit ong 500 meter van de mast af en haal 702mbit (maar meestal 600) up en 150mbit down, 20ms ping..
Het enige waar ik even mee zit, als ik 2.4ghz uitzet en alleen 5ghz aan laat, dan valt de wifi op mn werklaptop af en toe weg, is dat normaal?
Ja ja, gewoon 2.4 aanlaten, snap ik maar ik zet het liever uit zodat ik van de volle snelheid kan genieten..

Daarnaast kon ik het zo snel even niet vinden, maar met portforwarding staat er links een lampje, wat betekent dit? Het lijkt wel gewoon te werken (in bo6 en warzone staat nat open)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wvanommen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Mijn upload is ook prut als ik het raam dicht heb (staat achter een HR++ ruit), als ik het raam open zet haal ik zomaar 50 Mbit up (in plaats van tussen de 5 en 10), maar ik heb er verder eigenlijk nooit last van, en vindt het raam dicht dan toch prettiger ;) .
Snap ik. meestal boeit upload ook weinig. Maar ik zou de opa's en oma's graag van Youtube kids afhelpen zodat onze kinderen daar niet als zombies zappen. Ze hebben al streamingdiensten, maar een eigen netflix delen zou ook handig zijn en dan ga je het niet redden met 10mbit :+ 50 zou ik al een heel eind mee komen bijvoorbeeld.

Toch jammer dat de antenne er niet op kan bij het odido modem. Maar de prijzen van de modems zijn me net te duur om een externe te verantwoorden. Dus ga nog wel ff zoeken met een betere locatie.

Mijn idee was om een lang verlengsnoer te pakken, door het huis te lopen en dan in de management-omgeving te kijken naar die signaalwaardes. Is dat slim of kan het handiger? Enige wat ik bedacht is dat ik misschien een powerbank heb met Power Delivery. Dan zou ik het modem echt draadloos kunnen maken als dat werkt. :+ Voor normaal gebruik niet echt nuttig maar met zoeken naar het beste plekje wel handig misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
yannienl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:25:
Ik ben ook nu een gelukkige gebruiker van klik en klaar, wat een verademing tov Ziggo!
Eindelijk af van deze partij en dat voor 25 piek, die nog lager kan als ik straks mn telefoon ook overbreng..

Ik zit ong 500 meter van de mast af en haal 702mbit (maar meestal 600) up en 150mbit down, 20ms ping..
Het enige waar ik even mee zit, als ik 2.4ghz uitzet en alleen 5ghz aan laat, dan valt de wifi op mn werklaptop af en toe weg, is dat normaal?
Ja ja, gewoon 2.4 aanlaten, snap ik maar ik zet het liever uit zodat ik van de volle snelheid kan genieten..
je kan de wifi ook splitsen in 2 aparte SSID's. Doe ik hier thuis ook. 2.4ghz voor alles wat niet zonder kan, de rest op 5ghz. Ik wil niet dat hij naar 2.4ghz gaat vanzelf.

Normaal lijkt het me niet overigens, tenzij de verbinding niet heel goed is met de wifi natuurlijk.
Daarnaast kon ik het zo snel even niet vinden, maar met portforwarding staat er links een lampje, wat betekent dit? Het lijkt wel gewoon te werken (in bo6 en warzone staat nat open)..
Lampje aan = geactiveerd. Lampje uit = niet geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Waah schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:29:
[...]

je kan de wifi ook splitsen in 2 aparte SSID's. Doe ik hier thuis ook. 2.4ghz voor alles wat niet zonder kan, de rest op 5ghz. Ik wil niet dat hij naar 2.4ghz gaat vanzelf.

Normaal lijkt het me niet overigens, tenzij de verbinding niet heel goed is met de wifi natuurlijk.

[...]

Lampje aan = geactiveerd. Lampje uit = niet geactiveerd.
Ssid had ik ook gesplitst maar maakt bij mij geen verschil..
Wifi signaal is goed, ik zit 1,5 meter van de modem af zonder obstructies..
Ik laat voor nu wel gewoon 2.4 aan staan, probleem opgelost..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
yannienl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:25:
Eindelijk af van deze partij en dat voor 25 piek, die nog lager kan als ik straks mn telefoon ook overbreng
Klik & Klaar heeft geen telefoondienst. Zal je met nummerportatie bij bijv. cheapconnect kunnen onderbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Harry720A op 07-01-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Harry720A schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:09:
[...]
Klik & Klaar heeft geen telefoondienst. Zal je met nummerportatie bij bijv. cheapconnect kunnen onderbrengen.
Nee, ik bedoel de odido korting die je krijgt bij meerdere soorten abo's..
Dat bestaat toch nog gewoon of kan dit niet icm klik en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
My bad. Dacht dat het over een vaste lijn ging.
Ja. combinatiekorting is dan van toepassing. Wel in de gaten houden dat de korting geactiveerd wordt. Eventueel zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
yannienl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Nee, ik bedoel de odido korting die je krijgt bij meerdere soorten abo's..
Dat bestaat toch nog gewoon of kan dit niet icm klik en klaar?
Jazeker, let wel op: had je al klant voordeel bij Odido op oudere abonnementen dan vervallen die als je klant voordeel op K&K toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Wat me ook opviel maar ik kan dat technisch niet onderbouwen, is dat online gamen beter gaat dan via ziggo..
Gister een paar keer geswitched tussen odido en ziggo (loopt eind deze maand pas af), maar het lijkt wel of ik met odido dichter bij de servers zit dan via ziggo..
Niet meer een heel magazijn legen in bo6/warzone maar met een kwart krijg ik ze al dood..

Dus voor degene die twijfelen of gamen mogelijk is, jep!
Pagina: 1 ... 49 ... 84 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.