Mmmm. En je haat KPN, je maakt het niet echt makkelijk voor jezelf. Elke Telco heeft weleens een slechte dag voor gebruikers, maar mijn ervaring is dat er bij elk (telco)bedrijf mensen werken die hun uiterste best doen voor hun klanten om ze een fijne ervaring te geven en bij storingen te helpen. Niemand is in de morgen wakker geworden met de intentie om @franssie of @Houtenklaas dwars te zitten ...franssie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:34:
[...]
Ondersteuning en combinatie is nog steeds van hetzelfde slechte niveau, een voor wat betreft storingen merk ik er ook niets van. Dat zijn mijn nieuwe ervaringen.
Voor een deel kun je dat. Gewoon een keer stroom er af als het je wel uitkomt. Dan zal langere tijd rond die tijd de IP “refresh” plaats vinden. Het verloopt wel een beetje dus na langere tijd moet je dit herhalen.Waah schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:45:
Ideale "tijd voor bed" functie ook! Stipt 01:00 uur verdwijnen al mijn teammates in Helldivers 2. Want dan krijg ik een nieuw IP
De game gaat trouwens gewoon door, maar ben alleen en de rest "left the game".
Zou handig zijn als je de tijd kon instellen 🙈
@Houtenklaas en toch zit ik bij KPN, maar die hebben me in het verleden zo genaaid. Maar dat probeert uiteindelijk elke ISP. Starlink is hierin een aparte, dat werkt gewoon en support is snel maar erg afstandelijk.
En K&K heeft gewoon een goede propositie als het werkt, zeker in vergelijk met hun oudere 4GvT. Maar als het niet werkt merk je dat ze eigenlijk alles hebben uitbesteed.
En K&K heeft gewoon een goede propositie als het werkt, zeker in vergelijk met hun oudere 4GvT. Maar als het niet werkt merk je dat ze eigenlijk alles hebben uitbesteed.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Staat in de topic start. Leest iemand die (FAQ) wel?offkors schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:22:
Hi! Sinds vorige week klik&,klaar in huis. Met snelheden tot 800mbts ondanks nieuwbouw zeer tevreden.
Ik heb alleen één probleem: een paar keer per dag valt de snelheid helemaal weg. Als ik dan test heb ik soms maar een paar mbits. Bij herstart van de router is de oude snelheid weer terug. Ik heb Odido gebeld en hun enige oplossing was een nieuwe simkaart. Dit is helaas nog niet mogelijk wat betekent dat je de hele boel moet terugsturen en opzeggen/opnieuw afsluiten.
Is iemand bekend met probleem?
Bijna niemand leest de FAQ helaas.SebasFM schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:40:
[...]
Staat in de topic start. Leest iemand die (FAQ) wel?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Misschien iets om in het gele kader van de topic warning (of hoe heet dat) te zetten: voordat je jouw probleem post, kijk eerst in de Topic Start / FAQ of jouw probleem (met oplossing) al bekend is.
Of iets in die trant. @marktweakt idee?
In dit geval is de te pas recentelijk bijgewerkt, en wellicht heb je gelijk een zou het in de topic warning van alle grotere topics moeten staan.SebasFM schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:10:
[...]
Misschien iets om in het gele kader van de topic warning (of hoe heet dat) te zetten: voordat je jouw probleem post, kijk eerst in de Topic Start / FAQ of jouw probleem (met oplossing) al bekend is.
Of iets in die trant. @marktweakt idee?
Wat hebben ze uitbesteed? Het gaat overigens nog heel lang duren voordat KPN een vergelijkbaar product gaat aanbieden, die hebben nog maar beperkt 5G uitgerold. Qua masten is het 4073 Odido vs 1243 KPN vs 196 Vodafone.franssie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:06:
@Houtenklaas en toch zit ik bij KPN, maar die hebben me in het verleden zo genaaid. Maar dat probeert uiteindelijk elke ISP. Starlink is hierin een aparte, dat werkt gewoon en support is snel maar erg afstandelijk.
https://antennekaart.nl/k...54211425&zoom=8&bands=122
@rens-br Zou je in het gele topic kader de volgende tekst willen opnemen:
"Let op: voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord."
Alvast bedankt.
"Let op: voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord."
Alvast bedankt.
Ik heb net een dag Klik en Klaar geprobeerd, snelheden varieren tussen 50-300 Mbps down en 5-10 up. Waarbij het gemiddeld rond de 100 Mbps down blijft. Ik zit in een razendsnel/snel gebied.
Het voornaamste waardoor ik K&K niet kan blijven gebruiken is hoe onstabiel de ping is. Het schommelt continue ussen 20 en 70 ms ping met regelmatige uitschieters naar 100-200 ms. Voor gamen is dit onspeelbaar.
Voor browsen en videos is het best een prima deal voor 25 per maand. Het opzetten is makkelijk, maar door de schommelende snelheden is het lastig om de beste locatie voor het modem te vinden.
Het voornaamste waardoor ik K&K niet kan blijven gebruiken is hoe onstabiel de ping is. Het schommelt continue ussen 20 en 70 ms ping met regelmatige uitschieters naar 100-200 ms. Voor gamen is dit onspeelbaar.
Voor browsen en videos is het best een prima deal voor 25 per maand. Het opzetten is makkelijk, maar door de schommelende snelheden is het lastig om de beste locatie voor het modem te vinden.
Die variabele ping was te verwachten. Die zal ook nooit stabiel worden dat is inherent aan de techniek en hangt van zeer veel variabelen af.alaineman schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:54:
Ik heb net een dag Klik en Klaar geprobeerd, snelheden varieren tussen 50-300 Mbps down en 5-10 up. Waarbij het gemiddeld rond de 100 Mbps down blijft. Ik zit in een razendsnel/snel gebied.
De variabele ping is geen probleem. De uitschieters naar 100+ is hetgene wat dit internet voor mij ongeschikt maakt voor online gamen. Voor iemand die het overweegt, als je ook maar een beetje online gamet (pc,console) dan raad ik het af.eettjjuuhh schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:00:
[...]
Die variabele ping was te verwachten. Die zal ook nooit stabiel worden dat is inherent aan de techniek en hangt van zeer veel variabelen af.
Edit: Ik woon in een dichtbebouwd centrum. Het kan zijn dat het per gebied kan verschillen.
[ Voor 9% gewijzigd door alaineman op 29-12-2024 11:13 ]
Kijk even terug in deze thread en je ziet dat het niet voor iedereen zo'n drama is. In mijn geval bijvoorbeeld gaat het uitstekend, 800 Mb/s down, 140 Mb/s up, ping ~ 20 mseettjjuuhh schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:00:
[...]
Die variabele ping was te verwachten. Die zal ook nooit stabiel worden dat is inherent aan de techniek en hangt van zeer veel variabelen af.
Alles valt of staat met hoe goed je modem met de mast kan communiceren. In mijn geval staat hij op zolder en zijn beide lampjes blauw.
[ Voor 13% gewijzigd door Siira op 29-12-2024 11:10 ]
Bij mij is het van boven naar beneden groen, blauw, rood (5G), groen. In de web login heb ik maar 2 streepjes van 5G verbindingssterkte.Siira schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:09:
[...]
Kijk even terug in deze thread en je ziet dat het niet voor iedereen zo'n drama is. In mijn geval bijvoorbeeld gaat het uitstekend, 800 Mb/s down, 140 Mb/s up, ping ~ 20 ms
Alles valt of staat met hoe goed je modem met de mast kan communiceren. In mijn geval staat hij op zolder en zijn beide lampjes blauw.
Ja, kortom, slecht bereik. Dat resulteert in slechte resultaten. Misschien dat het modem verplaatsen naar een betere plek een beter resultaat oplevert.alaineman schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:16:
[...]
Bij mij is het van boven naar beneden groen, blauw, rood (5G), groen. In de web login heb ik maar 2 streepjes van 5G verbindingssterkte.
Helaas niet.Siira schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:18:
[...]
Ja, kortom, slecht bereik. Dat resulteert in slechte resultaten. Misschien dat het modem verplaatsen naar een betere plek een beter resultaat oplevert.
De dekkingskaart van K&K is jammer genoeg niet indicatief voor de verbindingssterkte.
Probeer via antennekaart.nl even de meest optimale plek te vinden voor jou. Ook kan je kijken hoever de masten van je af staan. Ook ik heb stabiel ping ong 20ms en gamen werkt prima. Woning isolatie kan ook effect hebben, dan kan je een buitenunit overwegenalaineman schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:21:
[...]
Helaas niet.
De dekkingskaart van K&K is jammer genoeg niet indicatief voor de verbindingssterkte.
Weet iemand nog een ander leverancier dan Amazon voor de Zyxel nr7302.
eBay: https://www.ebay.nl/itm/286102583547fibercon schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:26:
Zoals post hieronder; dit is dezelfde leverancier als bij Amazon.
Levert snel, betrouwbaar lijkt het.
[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 29-12-2024 12:46 ]
Amazon is niet de leverancier. Gaat om een restpartij via een third party reseller die het ook op eBay aanbiedt.fibercon schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:26:
Vandaar de scherpe prijs tegenover de FWA710 die bij verschillende retailers is te krijgen.
Inderdaad zijn er hoge uitschieters, dit is een week ping naar google.nl (logaritmische schaal):alaineman schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:04:
[...]
De variabele ping is geen probleem. De uitschieters naar 100+ is hetgene wat dit internet voor mij ongeschikt maakt voor online gamen. Voor iemand die het overweegt, als je ook maar een beetje online gamet (pc,console) dan raad ik het af.
Edit: Ik woon in een dichtbebouwd centrum. Het kan zijn dat het per gebied kan verschillen.
/f/image/6QLtCYUiFgEaAOZsQeDKoyS1.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit 300 meter van een mast af en het modem staat aan de mastkant van het huis gericht op de mast.kadir76 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:10:
[...]
Probeer via antennekaart.nl even de meest optimale plek te vinden voor jou. Ook kan je kijken hoever de masten van je af staan. Ook ik heb stabiel ping ong 20ms en gamen werkt prima. Woning isolatie kan ook effect hebben, dan kan je een buitenunit overwegen
Ik heb het idee dat met het huidige nevelachtige weer hier in Friesland de snelheid en verbindingssterkte beinvloed word.
Niet gehinderd door enige kennis.
Hoeveel beter is het geworden? In dB?F.Baarda schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:32:
Ik heb het idee dat met het huidige nevelachtige weer hier in Friesland de snelheid en verbindingssterkte beinvloed word.
rsrp was -65 nu -107 en twee streepjes verbinding ipv vol. De router is niet verplaatst.
Vocht in de lucht betekent meer demping. Dat heeft dus wel invloed. Iedereen die vroeger een schotel op het dak had kent het verschijnsel. Als het sneeuwde zelfs helemaal geen ontvangst.F.Baarda schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:32:
Ik heb gemiddeld -80 db en nu is -85db. Het valt mee gelukkig
[ Voor 22% gewijzigd door kielkiel op 29-12-2024 15:47 ]
Sinds Odido in Zoetermeer de problemen met de mast heeft opgelost is de latency hier uitstekend:
:strip_exif()/f/image/AMd3FqDsVAhAkcnkiS2noYtR.png?f=user_large)
Mijn ontvangst op dit moment:
:strip_exif()/f/image/W6g4gsaM229xErSDdrAdN5Ec.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LphodcvBramjgihlMkgSkaxf.png?f=user_large)
Als je verder terug in dit topic kijkt zie je dat dit niet altijd zo was
Snelheden zijn 600-700 mbit down , 60-80 mbit up. Zeer tevreden over, als dit nog een maand zo blijft kan ziggo aan de wilgen.
:strip_exif()/f/image/AMd3FqDsVAhAkcnkiS2noYtR.png?f=user_large)
Mijn ontvangst op dit moment:
:strip_exif()/f/image/W6g4gsaM229xErSDdrAdN5Ec.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LphodcvBramjgihlMkgSkaxf.png?f=user_large)
Als je verder terug in dit topic kijkt zie je dat dit niet altijd zo was
Snelheden zijn 600-700 mbit down , 60-80 mbit up. Zeer tevreden over, als dit nog een maand zo blijft kan ziggo aan de wilgen.
5 dB is bijna vier keer zwakker signaal (elke 3 dB is een factor 2). Zoals gezegd… demping door vocht.kielkiel schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:46:
Ik heb gemiddeld -80 db en nu is -85db. Het valt mee gelukkig
Is er iemand geïnteresseerd in de gegevens van mijn modem dat vandaag retour is gezonden ?
Om te achterhalen of odido modems opnieuw inzet.
Ik niet, ik heb er al tweeW1ck1e schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:58:
Is er iemand geïnteresseerd in de gegevens van mijn modem dat vandaag retour is gezonden ?
Dan heb jij een ongeveer 2 keer zo grote kans dat er 1 kapot gaat dan iemand die er maar 1 heeft.
Alle twee staan in de zolderkast. Dus alleen de muizen zijn een risico…W1ck1e schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:43:
[...]
Dan heb jij een ongeveer 2 keer zo grote kans dat er 1 kapot gaat dan iemand die er maar 1 heeft.
Vraagje: is de Zyxel NR5307 (eentje die je direct van Odido krijgt, dus met hun software/firmware) nog ergens goed voor?
Kan die ergens opnieuw voor worden ingezet o.i.d., en het dus waard om hem over te nemen/kopen van ze, of is hij verder minder bruikbaar of zelfs onbruikbaar als hij van Odido zelf komt? Ik weet namelijk niet hoe 'tweakable' dit type uberhaupt is als hij van hen afkomstig is, los van de 'basic zaken' die in dit topic regelmatig worden besproken (bridge mode etc.)
Kan die ergens opnieuw voor worden ingezet o.i.d., en het dus waard om hem over te nemen/kopen van ze, of is hij verder minder bruikbaar of zelfs onbruikbaar als hij van Odido zelf komt? Ik weet namelijk niet hoe 'tweakable' dit type uberhaupt is als hij van hen afkomstig is, los van de 'basic zaken' die in dit topic regelmatig worden besproken (bridge mode etc.)
[ Voor 26% gewijzigd door Faraz op 30-12-2024 14:27 ]
Feit dat de WiFi instabiel is en de lage frequentiebanden (n28, b20, b8) zijn uitgeschakeld of zullen worden uitgeschakeld met vermoedelijk de eerst volgende firmware update, maakt het voor mij totaal niet interessant. Ik heb inmiddels een "losse" NR7302 aangeschaft zonder die limitaties, al moet je die eigenlijk altijd met een eigen router erachter gebruiken. i.v.m. de zeer beperkte WiFi (geen idee of die wel stabiel draait). Die zal uiteindelijk bij familie in Italië ingezet gaan worden ter vervanging van een el cheapo TP-Link 4G router, met de hoop dat Odido tegen die tijd de NR5307 firmware bugfixt.Faraz schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:26:
Vraagje: is de Zyxel NR5307 (eentje die je direct van Odido krijgt, dus met hun software/firmware) nog ergens goed voor?
Kan die ergens opnieuw voor worden ingezet o.i.d., en het dus waard om hem over te nemen/kopen van ze, of is hij verder onbruikbaar als hij van Odido zelf komt?
[ Voor 10% gewijzigd door SebasFM op 30-12-2024 16:05 . Reden: correctie nav opmerking ernstoud ]
De FWA710 hangt hier inmiddels aan de buitenmuur. Ik krijg alleen het modem niet zo ver om via 5G te verbinden. Op de status pagina zie ik wel dat er 5G bereik is en ook beter dan 4G. Mijn iphone ook op Odido heeft wel een 5G verbinding.
:strip_exif()/f/image/tUwA3IfzuCCIbsHpONW0cW7o.png?f=user_large)
Selecteer ik in het modem de N28 en N78 banden die volgens antennekaart.nl beschikbaar zijn op de masten in de buurt dan valt de internetverbinding weg. Zet ik band selectie op auto dan wordt er weer een verbinding opgebouwd maar alleen via 4G.
Als mijn iphone 5G bereik en verbinding heeft dan zou de Zyxel ook moeten kunnen, toch? Is er een instelling of iets anders dat ik over het hoofd zie?
Dit zijn de speedtest resultaten over de 4G verbinding. Op zich prima werkbaar en netjes voor in het buitengebied ver van de masten.
:strip_exif()/f/image/tUwA3IfzuCCIbsHpONW0cW7o.png?f=user_large)
Selecteer ik in het modem de N28 en N78 banden die volgens antennekaart.nl beschikbaar zijn op de masten in de buurt dan valt de internetverbinding weg. Zet ik band selectie op auto dan wordt er weer een verbinding opgebouwd maar alleen via 4G.
Als mijn iphone 5G bereik en verbinding heeft dan zou de Zyxel ook moeten kunnen, toch? Is er een instelling of iets anders dat ik over het hoofd zie?
Dit zijn de speedtest resultaten over de 4G verbinding. Op zich prima werkbaar en netjes voor in het buitengebied ver van de masten.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mq15DQ4n7fwVmRG6FEDjxnJC.jpg?f=user_large)
Je hebt altijd ook 1 of meerdere 4G (b) banden nodig zolang 5G NSA actief is, zoals overal in de EU.s_schimmel schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:20:
De FWA710 hangt hier inmiddels aan de buitenmuur. Ik krijg alleen het modem niet zo ver om via 5G te verbinden. Op de status pagina zie ik wel dat er 5G bereik is en ook beter dan 4G. Mijn iphone ook op Odido heeft wel een 5G verbinding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
b3, b1 en b7 zijn te combineren met de 5G (n) banden.
b32 en b38 niet, dus die moet je sowieso uitzetten.
Bij sommige modems en serving cells zorgen b8/b20 er ook voor dat je geen 5G connectie kan maken, dus je kan die ook het beste uitzetten.
Hoe ver zit je van de mast af? n78 komt niet heel ver.
Paar kilometer. N78 verwacht ik niet (veel) van maar n28 zou wel handig zijn.BiG-GuY schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:35:
[...]
Je hebt altijd ook 1 of meerdere 4G (b) banden nodig zolang 5G NSA actief is, zoals overal in de EU.
b3, b1 en b7 zijn te combineren met de 5G (n) banden.
b32 en b38 niet, dus die moet je sowieso uitzetten.
Bij sommige modems en serving cells zorgen b8/b20 er ook voor dat je geen 5G connectie kan maken, dus je kan die ook het beste uitzetten.
Hoe ver zit je van de mast af? n78 komt niet heel ver.
Nu heb ik alleen B1, B3, B7 en N28 en N78 aan staan in de band selectie.
Het is me alleen nog niet duidelijk of de 5G banden ook gebruikt worden. Op de cellular info pagina staan ze allemaal.
/f/image/59YNXYohRgqj8Z2awgthut1u.png?f=fotoalbum_large)
De WiFi in de NR7302 is alleen voor beheer. Je krijgt er geen internet op.SebasFM schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:29:
[...]
Ik heb inmiddels een "losse" NR7302 aangeschaft zonder die limitaties, al moet je die eigenlijk met een eigen router erachter gebruiken i.v.m. de zeer beperkte WiFi (geen idee of die wel stabiel draait).
Zie handleiding blz. 18: “The Zyxel Device WiFi is for local management so you cannot access the Internet through WiFi.”
@ernstoud top, dat verklaart een hoop. Ik was met mijn telefoonsim aan 't proberen, maar dat werkt dus niet via wifi.
Sinds vandaag de K&K modem draaiende thuis en alles lijkt voorlopig goed te werken.
Alleen één ding dat ik nog niet aan de praat heb gekregen is een openVPN verbinding op te zetten om extern verbinding te maken met mijn synology NAS die bekabeld verbonden is met de Odido Zyxel NR5307 modem.
In het topic lees ik dat het anderen wel al gelukt is om verbinding te maken via poort 1194 (udp?). Heb vanalles geprobeerd, maar als ik de poort wil testen via bijvoorbeeld https://portchecker.co/, krijg ik steeds het bericht dat deze dicht zit.
Via de pagina NAT uiteraard toegevoegd in de port forwarding lijst. Zie ik misschien nog iets over het hoofd op lopen nog meer mensen hier tegenaan?
Alleen één ding dat ik nog niet aan de praat heb gekregen is een openVPN verbinding op te zetten om extern verbinding te maken met mijn synology NAS die bekabeld verbonden is met de Odido Zyxel NR5307 modem.
In het topic lees ik dat het anderen wel al gelukt is om verbinding te maken via poort 1194 (udp?). Heb vanalles geprobeerd, maar als ik de poort wil testen via bijvoorbeeld https://portchecker.co/, krijg ik steeds het bericht dat deze dicht zit.
Via de pagina NAT uiteraard toegevoegd in de port forwarding lijst. Zie ik misschien nog iets over het hoofd op lopen nog meer mensen hier tegenaan?
[ Voor 0% gewijzigd door humolezer op 30-12-2024 16:18 . Reden: spelfout ]
Gebruikt K&K geen CG-NAT zodat je geen eigen public ip hebt? Zelf gebruik ik Tailscale en dat werkt prima. Is alleen andere VPN techniek.humolezer schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:17:
Sinds vandaag de K&K modem draaiende thuis en alles lijkt voorlopig goed te werken.
Nee, je krijgt een publiek IP adres.s_schimmel schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:20:
Gebruikt K&K geen CG-NAT zodat je geen eigen public ip hebt?
Thx, gevalletje RTFM.ernstoud schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:59:
De WiFi in de NR7302 is alleen voor beheer. Je krijgt er geen internet op.
Zie handleiding blz. 18: “The Zyxel Device WiFi is for local management so you cannot access the Internet through WiFi.”

[ Voor 48% gewijzigd door SebasFM op 30-12-2024 16:46 ]
Ja, je bent verbonden op n28+b3+b1+b7. Signaalwaarde van b3 zit op de grens van bruikbaar, b7 doet mogelijk meer fout dan goed. Je kan testen wat je nu aan snelheid haalt en dan b7 uit en nog een keer testen.s_schimmel schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:57:
[...]
Paar kilometer. N78 verwacht ik niet (veel) van maar n28 zou wel handig zijn.
Nu heb ik alleen B1, B3, B7 en N28 en N78 aan staan in de band selectie.
Het is me alleen nog niet duidelijk of de 5G banden ook gebruikt worden. Op de cellular info pagina staan ze allemaal.
[Afbeelding]
Aangezien je geen gebruik kan maken van n78 door de afstand, is de vraag of je niet beter af bent met enkel 4G banden. Vermoed dat hij dan gebruik maakt van b3+b1+b32 .
De meeste port checkers online kunnen enkel TCP testen. UDP is minder makkelijk te testen.humolezer schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:17:
Kan je om te testen de OpenVPN server aanpassen naar TCP 1194?
Let op, dat zoals al vaker voorbij gekomen in dit topic. Dat je momenteel niet vanaf een andere Odido simkaart naar een andere Odido simkaart connectie kan maken. Dus concreet: je kan niet met je Odido mobiel bij het IP-adres van je K&K modem komen. Vanaf een Vodafone of KPN sim werkt het wel.
Tailscale kende ik nog niet, meer is een zeer gebruiksvriendelijk alternatief, bedankt voor de tip!s_schimmel schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:20:
[...]
Gebruikt K&K geen CG-NAT zodat je geen eigen public ip hebt? Zelf gebruik ik Tailscale en dat werkt prima. Is alleen andere VPN techniek.
zojuist nog een keer via TCP op poort 1194 geprobeerd, en dan niet via mijn Odido mobiel, maar via een naburg Ziggo-netwerk, en nu werkt het wel. Ik dacht dat ik alle combinaties geprobeerd inmiddels, maar de werkende dus nog niet.BiG-GuY schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:39:
[...]
De meeste port checkers online kunnen enkel TCP testen. UDP is minder makkelijk te testen.
Kan je om te testen de OpenVPN server aanpassen naar TCP 1194?
Let op, dat zoals al vaker voorbij gekomen in dit topic. Dat je momenteel niet vanaf een andere Odido simkaart naar een andere Odido simkaart connectie kan maken. Dus concreet: je kan niet met je Odido mobiel bij het IP-adres van je K&K modem komen. Vanaf een Vodafone of KPN sim werkt het wel.
[ Voor 8% gewijzigd door humolezer op 30-12-2024 22:04 ]
Dank voor je reactie. Dat (de uitleg van jouw situatie etc) is echter niet een antwoord op mijn vraag.SebasFM schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:29:
[...]
Feit dat de WiFi instabiel is en de lage frequentiebanden (n28, b20, b8) zijn uitgeschakeld of zullen worden uitgeschakeld met vermoedelijk de eerst volgende firmware update, maakt het voor mij totaal niet interessant. Ik heb inmiddels een "losse" NR7302 aangeschaft zonder die limitaties, al moet je die eigenlijk altijd met een eigen router erachter gebruiken. i.v.m. de zeer beperkte WiFi (geen idee of die wel stabiel draait). Die zal uiteindelijk bij familie in Italië ingezet gaan worden ter vervanging van een el cheapo TP-Link 4G router, met de hoop dat Odido tegen die tijd de NR5307 firmware bugfixt.
Ik vraag me af of een ‘losse’ NR5307 - die je van Odido krijgt bij een K&K abo - enig nut heeft gezien hun eigen firmware die erop staat. Is dit überhaupt te verwijderen en vervangen? En zijn er nog andere doeleinden voor zo een ‘losse’ NR5307, als je hem bijvoorbeeld besluit goedkoop over te nemen van ze na het beëindigen van je abo?
Waarom zouden die banden worden uitgeschakeld?SebasFM schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:29:
[...]
Feit dat de WiFi instabiel is en de lage frequentiebanden (n28, b20, b8) zijn uitgeschakeld of zullen worden uitgeschakeld met vermoedelijk de eerst volgende firmware update, maakt het voor mij totaal niet interessant. Ik heb inmiddels een "losse" NR7302 aangeschaft zonder die limitaties, al moet je die eigenlijk altijd met een eigen router erachter gebruiken. i.v.m. de zeer beperkte WiFi (geen idee of die wel stabiel draait). Die zal uiteindelijk bij familie in Italië ingezet gaan worden ter vervanging van een el cheapo TP-Link 4G router, met de hoop dat Odido tegen die tijd de NR5307 firmware bugfixt.
Zoek eens terug in het topic. De tweede firmware versie zijn ze al uitgeschakeld. Op de mijne staat nog de originele firmware, maar met de volgende update die door hun gepusht gaat worden, zal het voor iedereen uit gaan met het originele modem.dutchnltweaker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:01:
[...]
Waarom zouden die banden worden uitgeschakeld?
Deze banden hebben in verhouding minder bandbreedte, dus ze houden het netwerk zo beter bruikbaar voor de andere gebruikers op het netwerk. De hele K&K dienst kan alleen bestaan door de grotendeels landelijke uitrol van band n78. Is ook de reden dat KPN en Vodafone niet snel een antwoord zullen hebben op deze dienst.
Omdat K&K in principe een product is die je de overcapaciteit van het netwerk laat gebruiken voor thuis. De lage banden zijn al vrij druk belast en als thuis je enige dekking laag spectrum is je ervaring al niet heel best is, plus je de lage banden nog veel zwaarder gaat belasten. Door die uit te schakelen heb je eigenlijk alleen wat aan K&K wanneer de dekking goed is. Dan zal niemand veel last van je hebben op het netwerk.dutchnltweaker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:01:
[...]
Waarom zouden die banden worden uitgeschakeld?
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ik was in de veronderstelling dat ik het antwoord in mijn verhaal had gestopt.Faraz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:39:
[...]
Dank voor je reactie. Dat (de uitleg van jouw situatie etc) is echter niet een antwoord op mijn vraag.
Nut? Als modem met eigen router in de DMZ erachter of als modem met bekabeld WiFi mesh setje: zeker. Of als je het aandurft om op eigen risico de truc uit te voeren en hem naar bridge mode om te zetten met eigen router erachter. Indien Odido de WiFi bugfixt zal het ook vast een prima modem zijn.Ik vraag me af of een ‘losse’ NR5307 - die je van Odido krijgt bij een K&K abo - enig nut heeft gezien hun eigen firmware die erop staat. Is dit überhaupt te verwijderen en vervangen?
Andere firmware installeren kan niet. En als het wel zou kunnen is er bij ons sowieso geen bron bekend waar stock firmware te verkrijgen is. Mocht je een bron hebben, laat het ons ajb weten.
Gezien de limitaties die Odido in het modem heeft geïmplementeerd zou ik zeggen: geen nut. Ik heb de NR5307 nu even niet aangesloten dus kan het niet checken, maar als je een andere SIM/provider wilt gebruiken, moet je ook de APN kunnen aanpassen en weet even niet of de APN aanpassen in de firmware is geblokkeerd.En zijn er nog andere doeleinden voor zo een ‘losse’ NR5307, als je hem bijvoorbeeld besluit goedkoop over te nemen van ze na het beëindigen van je abo?
[ Voor 8% gewijzigd door SebasFM op 31-12-2024 10:45 ]
Odido zal het vast heel leuk vinden dat mensen vrije modem keuze hebben... Als veel mensen een eigen modem gaan gebruiken waar die lage frequentiebanden niet geblokkeerd worden, ben ik benieuwd wat Odido gaat doen. Aangezien ik "naast" de mast woon, heb ik in mijn eigen router maar preventief de n28, b20, b8 en b32 uitgezet.jk-5 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:20:
[...]
Omdat K&K in principe een product is die je de overcapaciteit van het netwerk laat gebruiken voor thuis. De lage banden zijn al vrij druk belast en als thuis je enige dekking laag spectrum is je ervaring al niet heel best is, plus je de lage banden nog veel zwaarder gaat belasten. Door die uit te schakelen heb je eigenlijk alleen wat aan K&K wanneer de dekking goed is. Dan zal niemand veel last van je hebben op het netwerk.
Ja precies! Het is theoretisch ook wel mogelijk om op basis van SIM/IMSI bepaalde banden te blokkeren, maar als ze dat niet al doen kan het best wat werk zijn om dat in te richten. Ik heb ze tot nu toe hoogstens een andere camping band zien kiezen voor bepaalde virtuele providers, niet hele banden weglaten.SebasFM schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:40:
[...]
Odido zal het vast heel leuk vinden dat mensen vrije modem keuze hebben... Als veel mensen een eigen modem gaan gebruiken waar die lage frequentiebanden niet geblokkeerd worden, ben ik benieuwd wat Odido gaat doen. Aangezien ik "naast" de mast woon, heb ik in mijn eigen router maar preventief de n28, b20, b8 en b32 uitgezet.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Firmware voor de NR5307 is niet verkrijgbaar. Zonder de lage banden en n28 is het als er geen n78 in de buurt is een slechte 4G router. Dan zijn er voor EUR 200 betere keuzes.Faraz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:39:
[...]
Ik vraag me af of een ‘losse’ NR5307 - die je van Odido krijgt bij een K&K abo - enig nut heeft gezien hun eigen firmware die erop staat. Is dit überhaupt te verwijderen en vervangen? En zijn er nog andere doeleinden voor zo een ‘losse’ NR5307, als je hem bijvoorbeeld besluit goedkoop over te nemen van ze na het beëindigen van je abo?
Haha. Thanks, helder verhaal!SebasFM schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:30:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat ik het antwoord in mijn verhaal had gestopt.![]()
[...]
Nut? Als modem met eigen router in de DMZ erachter of als modem met bekabeld WiFi mesh setje: zeker. Of als je het aandurft om op eigen risico de truc uit te voeren en hem naar bridge mode om te zetten met eigen router erachter. Indien Odido de WiFi bugfixt zal het ook vast een prima modem zijn.
Andere firmware installeren kan niet. En als het wel zou kunnen is er bij ons sowieso geen bron bekend waar stock firmware te verkrijgen is. Mocht je een bron hebben, laat het ons ajb weten.
[...]
Gezien de limitaties die Odido in het modem heeft geïmplementeerd zou ik zeggen: geen nut. Ik heb de NR5307 nu even niet aangesloten dus kan het niet checken, maar als je een andere SIM/provider wilt gebruiken, moet je ook de APN kunnen aanpassen en weet even niet of de APN aanpassen in de firmware is geblokkeerd.
Met nut bedoelde ik inderdaad dat laatste (jouw laatste paragraaf). De APN lijkt, op het eerste gezicht, helaas niet aanpasbaar in de Odido firmware.
Nog een aantal vraagjes (ben zelf geen networking expert o.i.d., dus sorry voor eventuele 'domme' vragen
- Waarom (en wanneer) zou een eigen router in de DMZ erachter moeten zitten?
- Wat is er op dit moment mis met de Wifi van deze Odido router/modem, waarvoor een bugfix zou moeten komen? Heb e.e.a. in dit topic gelezen over dat je wifi op de modem zelf uit zou moeten zetten met een eigen bekabelde router erachter, maar bij mij leken beide gewoon te werken (zonder port forwarding bijv., want moest nog uitvogelen hoe dat precies zou moeten worden ingesteld).
- Wanneer wordt port forwarding aangeraden (of is het zelfs een must)? Weet dat er een meningsverschil op tweakers is over wanneer wel/niet NAT uitschakelen, en dus dubbele NATs, maar dubbele NAT leek bij mij prima te werken.
- Wat is het (eigen) risico om hem op bridge mode te zetten? Dit laatste heb ik overigens al gedaan via console, en ook weer terug gezet, en het ging prima. Ik had elders overigens gelezen dat bridge mode niet (altijd) nodig is, met een eigen router erachter? Weet even niet meer op welke 'stand' het bij mij allemaal goed werkte, omdat ik het daarna heb teruggezet naar passthroughmode=false (=bridge mode uit).
Om port forwarding mogelijk te maken, een router in de DMZ van de Zyxel krijgt alle niet door Odido in het netwerk geblokkeerde poorten beschikbaar. Daardoor wordt verkeer van buiten naar binnen makkelijkerFaraz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:54:
[...]
- Waarom (en wanneer) zou een eigen router in de DMZ erachter moeten zitten?
/mogelijk voor bijvoorbeeld benaderen van een NAS, security camera’s e.d.
Bij veel gebruikers loopt de WiFi vast waardoor de snelheid heel laag wordt, een herstart is dan nodig.- Wat is er op dit moment mis met de Wifi van deze Odido router/modem, waarvoor een bugfix zou moeten komen?
Zie eerste punt, als je het nodig hebt dus.- Wanneer wordt port forwarding aangeraden (of is het zelfs een must)?
In bridge is de firewall in de router daarachter onder jouw beheer. Dat betekent dus dat je die goed moet instellen, en dat vereist kennis van protocollen, kwetsbaarheden e.d., of je vertrouwt de policy van je eigen router. Maar dan dus wel in ieder geval de firewall met de standaard policy enablen! Bijvoorbeeld bij een Mikrotik router is de firewall policy af fabriek erg karig.- Wat is het (eigen) risico om hem op bridge mode te zetten?
Odido Klik Klaar vandaag ontvangen en middels de tip in dit topic in Bridge Mode gezet en aangesloten op mijn Dream Machine SE. Werkt perfect.
Ik heb nog 3 maanden glasvezel totdat we gaan verhuizen naar ons nieuwe huis waar voorlopig geen glasvezel of Ziggo aanwezig is. Ik ben alleen benieuwd of ik met dagelijks thuiswerken en heel veel Teams calls niet snel door de maandelijkse limiet heen ben. Optioneel kan ik natuurlijk ook nog altijd tijdelijk een Starlink gaan gebruiken.
Ik heb nog 3 maanden glasvezel totdat we gaan verhuizen naar ons nieuwe huis waar voorlopig geen glasvezel of Ziggo aanwezig is. Ik ben alleen benieuwd of ik met dagelijks thuiswerken en heel veel Teams calls niet snel door de maandelijkse limiet heen ben. Optioneel kan ik natuurlijk ook nog altijd tijdelijk een Starlink gaan gebruiken.
Hou er rekening mee dat die bridge mode na een reboot problemen veroorzaakt.fishb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:51:
Odido Klik Klaar vandaag ontvangen en middels de tip in dit topic in Bridge Mode gezet en aangesloten op mijn Dream Machine SE. Werkt perfect.
Oplossing; switchen naar router mode en dan weer naar bridge mode.geraroz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:56:
[...]
Hou er rekening mee dat die bridge mode na een reboot problemen veroorzaakt.
Niet met Teams calls verwacht ik. Er is niet echt een harde limiet in de contracten, er wordt alleen gezegd dat als je over de 2 TB heen gaat, je prioriteit lager is t.o.v. andere (Klik en Klaar) gebruikers.fishb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:51:
Ik ben alleen benieuwd of ik met dagelijks thuiswerken en heel veel Teams calls niet snel door de maandelijkse limiet heen ben. Optioneel kan ik natuurlijk ook nog altijd tijdelijk een Starlink gaan gebruiken.
Iets terug heeft iemand het er wel over dat er een waarschuwing kwam na 8 TB en wordt er over een mogelijk harde limiet gesproken van 10 TB in 1 maand.
Ik draai volledig op de Klik en Klaar, heb Teams calls, werk thuis middels RDP op mijn werkcomputer (verbonden via Tailscale). Buiten werk speel ik spelletjes via NVidia Geforce Now (4K, Ultimate) en kijk ik natuurlijk streaming services zoals YouTube, Netflix etc. Ik zit met mijn telefoon, laptop en andere devices (waaronder een Google Chromecast) op het netwerk van Klik en Klaar en kan niet anders zeggen dan dat het prima werkt. Geen vertragingen gezien, geen berichten over limieten gehad.
Wat eerder een 'probleem' zou kunnen zijn is de ontvangst / werking in je nieuwe woning.
Vuistregel is dan wel: als je goed bereik hebt met n78, zit je prima.
P.S. (ik was al van plan het te posten, kan meteen in deze post) de WiFi problemen die sommigen hebben zijn er niet voor iedereen. De situatie bij mij is:
- Modem op zolder, gericht op de dichtsbijzijnde mast, goed bereik op n78, 2 blauwe leds
- "Wifi Plus" bekabeld aangesloten naar 1e verdieping en begane grond
- Alles draadloos aangesloten, vrijwel de meeste devices draaien op de 5 GHz band en 802.11ax (WiFi 6)
:strip_exif()/f/image/nM0xFmw2xESZkiZQqAewVOGW.png?f=user_large)
Speedtest:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| PS C:\Program Files\Speedtest> .\speedtest.exe -s 52365 Speedtest by Ookla Server: Odido - Amsterdam (id: 52365) ISP: Odido Netherlands Idle Latency: 19.30 ms (jitter: 5.94ms, low: 16.89ms, high: 28.07ms) Download: 738.84 Mbps (data used: 898.6 MB) 238.68 ms (jitter: 70.05ms, low: 19.54ms, high: 686.92ms) Upload: 126.61 Mbps (data used: 199.3 MB) 27.15 ms (jitter: 4.49ms, low: 17.20ms, high: 48.83ms) Packet Loss: 0.0% Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/1ea5d576-0657-4fd3-b0e6-ba650e34ea0d PS C:\Program Files\Speedtest> |
WAN connectivity:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
| NR5G-NSA Information Band N78 RFCN 637440 UL Bandbreedte (MHz) 100M DL Bandbreedte (MHz) 100M RSSI -62 RSRP (dBm) -73 RSRQ (dB) -11 SINR (dB) 23 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 Service-informatie Band B1 RFCN 300 UL Bandbreedte (MHz) 20M DL Bandbreedte (MHz) 20M Cell-ID 1372497 Fysieke Cell-ID 311 RSSI -73 RSRP (dBm) -81 RSRQ (dB) -8 SINR (dB) 22 RSCP 0 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 SCC Informatie # 1 Band B3 RFCN 1800 UL Bandbreedte (MHz) N.v.t. DL Bandbreedte (MHz) 20M RSSI -71 RSRP (dBm) -87 RSRQ (dB) -12 SINR (dB) 13 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 # 2 Band B7 RFCN 3300 UL Bandbreedte (MHz) 10M DL Bandbreedte (MHz) 20M RSSI -80 RSRP (dBm) -87 RSRQ (dB) -7 SINR (dB) 21 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 # 3 Band B3 RFCN 1656 UL Bandbreedte (MHz) N.v.t. DL Bandbreedte (MHz) 10M RSSI -75 RSRP (dBm) -85 RSRQ (dB) -10 SINR (dB) 12 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 |
Een teamscall doet maximaal 4 Mbps up en down. Als je een maand lang (20 dagen) elke dag 8 uur in een teamscall zit met maximale up- en down, dan heb je aan het eind van de rit een halve TB verstookt… Lijkt me dat het wel losloopt.fishb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:51:
Al een paar keer gereboot, nog niets van gemerkt. Wat precies zou er moeten gebeuren?geraroz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:56:
[...]
Hou er rekening mee dat die bridge mode na een reboot problemen veroorzaakt.
Wij tikken hier 1 Gbit/s aan met klik en klaar
Heel fijn. Dank voor de heldere uitleg.ernstoud schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:11:
[...]
Om port forwarding mogelijk te maken, een router in de DMZ van de Zyxel krijgt alle niet door Odido in het netwerk geblokkeerde poorten beschikbaar. Daardoor wordt verkeer van buiten naar binnen makkelijker
/mogelijk voor bijvoorbeeld benaderen van een NAS, security camera’s e.d.
[...]
Bij veel gebruikers loopt de WiFi vast waardoor de snelheid heel laag wordt, een herstart is dan nodig.
[...]
Zie eerste punt, als je het nodig hebt dus.
[...]
In bridge is de firewall in de router daarachter onder jouw beheer. Dat betekent dus dat je die goed moet instellen, en dat vereist kennis van protocollen, kwetsbaarheden e.d., of je vertrouwt de policy van je eigen router. Maar dan dus wel in ieder geval de firewall met de standaard policy enablen! Bijvoorbeeld bij een Mikrotik router is de firewall policy af fabriek erg karig.
Gelukkig heb ik dat wifi probeer (nog) niet ondervonden.
In mijn geval gaat het om een Fritz router, met de laatste, meest recente firmware. Als ik me niet vergis zijn dat ‘fabriek af’ goed beveiligde routers.
Bij iedere reboot?ernstoud schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:05:
[...]
Oplossing; switchen naar router mode en dan weer naar bridge mode.
Ook een vraag voor @geraroz
Best mogelijk dat de 5G band n28 aanwezig is (zelfs zeer waarschijnlijk), maar helaas heeft Odido die in de recente firmware update - en die heb jij dus (b9) - disabledfishb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:24:
[...]
Ik haal momenteel 180Mb/s down 40Mb/s up. Maar ik heb blijkbaar in mijn huidige huis (nog) geen 5G:
[Afbeelding]
Hier vandaag ook K&K binnengekregen. De NR5307 van Odido vindt voor het raam op zolder helemaal geen 5G, alleen LTE-banden b3, b7 en b20, met een down van 100 Mbit/s en up 3 Mbit/s.
De NR7302 (die nog binnen staat) vindt er n28 bij, maar de download blijft rond de 100 Mbit/s en de upload is ongeveer 8 Mbit/s.
In het weekend maar eens prutsen en de NR7302 buiten hangen.
De NR7302 (die nog binnen staat) vindt er n28 bij, maar de download blijft rond de 100 Mbit/s en de upload is ongeveer 8 Mbit/s.
Het duurde bij mij bijna 12 uur voordat hij 5G vond...Polyphemus schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:49:
Hier vandaag ook K&K binnengekregen. De NR5307 van Odido vindt voor het raam op zolder helemaal geen 5G, alleen LTE-banden B3, B7 en B20, met een down van 100 Mbit/s en up 3 Mbit/s.
De NR7302 (die nog binnen staat) vindt er N28 bij, maar de download blijft rond de 100 Mbit/s en de upload is ongeveer 8 Mbit/s.
Dan denk ik eerder dat er die dag onderhoud was of een storing. Een modem als dit heeft met hoogstens een minuut alle banden wel beschikbaar.kielkiel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:50:
[...]
Het duurde bij mij bijna 12 uur voordat hij 5G vond...
Bij mij welFaraz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:11:
[...]
Bij iedere reboot?
Ook een vraag voor @geraroz
Bij mij met de NR7302 leverde het buiten hangen 40% meer down/upload speed op.Polyphemus schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:49:
Hier vandaag ook K&K binnengekregen. De NR5307 van Odido vindt voor het raam op zolder helemaal geen 5G, alleen LTE-banden b3, b7 en b20, met een down van 100 Mbit/s en up 3 Mbit/s.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Klik en klaar is een vast internet thuis product. Er is geen roaming mee mogelijk in het buitenland!SebasFM schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:29:
[...]
[/s] Die zal uiteindelijk bij familie in Italië ingezet gaan worden ter vervanging van een el cheapo TP-Link 4G router, met de hoop dat Odido tegen die tijd de NR5307 firmware bugfixt.
De FUP is 2 TB per maand. Dat is heeeeeel veel. Als je niet heel usenet leegtrekt is dit geen probleem.fishb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:51:
Snap ik. Ik doelde hier op het feit dat in de door mij zelf aangeschafte NR7302 een Italiaanse SIM van WindTre zal worden geplaatst die aldaar nu al in gebruik is in een antiek 4G modem. Kost daar ook 25 euro voor unlimited.bartvries schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:52:
[...]
Klik en klaar is een vast internet thuis product. Er is geen roaming mee mogelijk in het buitenland!
Maar dat heeft dan toch niets meer met Odido te maken?SebasFM schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:12:
[...]
Snap ik. Ik doelde hier op het feit dat in de door mij zelf aangeschafte NR7302 een Italiaanse SIM van WindTre zal worden geplaatst die aldaar nu al in gebruik is in een antiek 4G modem. Kost daar ook 25 euro voor unlimited.
Start een NR7302 topic dan
Lees het volledige bericht nog eens terug in plaats van een beperkt gedeelte van de hele post dat werd gequote.franssie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:37:
[...]
Maar dat heeft dan toch niets meer met Odido te maken?
NR7302 is nu in gebruik icm de K&K.
[ Voor 7% gewijzigd door SebasFM op 01-01-2025 01:44 ]
ik heb toch een pagina terug gelezen. Dus ... welke post heb jij het over? Linkje is wel handig.SebasFM schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:43:
[...]
Lees het volledige bericht nog eens terug in plaats van een beperkt gedeelte van de hele post dat werd gequote.🤷🏻♂️
NR7302 is nu in gebruik icm de K&K.
SebasFM in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"franssie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:56:
[...]
ik heb toch een pagina terug gelezen. Dus ... welke post heb jij het over? Linkje is wel handig.
Even gezocht op “Italië”. Zoekfunctie. Zo handig!
Goed voornemen: beetje vriendelijk zijn in 2025?franssie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:37:
[...]
Maar dat heeft dan toch niets meer met Odido te maken?
Hulde aan Odido, de ultieme proof was om 12 uur vannacht met al die mobiele data stokers.
Het was heel stabiel. Kortom, heel tevreden met klik en klaar.
Het was heel stabiel. Kortom, heel tevreden met klik en klaar.
Een nieuw jaar… een nieuw modem. Ik heb vanochtend het standaard modem vervangen door de NR7302 en ik wil mijn bevindingen delen.
Waarom een ander modem?
Ik woon in een nieuwbouwhuis met heel slecht ontvangst binnen. Ik heb maar één raam waar het standaard modem redelijk werkt. De download zit vaak tussen 50 en 100 Mbps en de upload tussen 4 en 5, maar stort ook wel eens in (0,5 Mbps).
De dichtsbijzijnde mast zit op 1,5 km, waarvan ongeveer de helft onbebouwd gebied is. Die mast heeft 2 n78 antennes, welke voor mij de verkeerde kant op staan. De mast heeft 3 n28 antennes, maar sinds de nieuwe firmware maakt het modem daar geen gebruik van. Doordat het nieuwe modem de n28 wel toestaat hoop ik de upload te verbeteren.
Onderstaande tests zijn uitgevoerd op nieuwjaarsdag tussen 11.15 en 12.15. Voor zover ik heb gezien is steeds dezelfde mast gebruikt.
Beginsituatie (standaard modem)
:strip_exif()/f/image/cEW6B91TSROvIUp5vvE6Hf9Q.png?f=user_large)
Gebruikte banden en RSRP:
B3: -110 dBm, B7: -117 dBm, B32: -114 dBm, B1: -112 dBm
Dat heb ik weer. Nu ik het nieuwe modem binnen heb gaat de oude opeens presteren.
Deze snelheden heb ik nog niet eerder gezien.
Nieuwe modem voor hetzelfde raam (binnenkant)
:strip_exif()/f/image/y00DW6ZfDmz1eEh7aAFiaoTP.png?f=user_large)
lte_bc1 bc7 bc3 bc3, nr5g-nsa signal strength -102
5G doet het nu wel. De beste snelheid haal ik op een iets andere plek, maar wel voor hetzelfde raam. Plaatsing lijkt minder precies te komen dan met de NR5307.
Zelfde plek, maar nu met dezelfde banden als die de NR5307 gebruikte
:strip_exif()/f/image/KNVOUzNtWXmaLTqSoYNKbR5Z.png?f=user_large)
LTE-A bc1 bc32 bc7 bc3 bc3, signal strength -104
Zelfde plek, maar nu alle banden toegestaan
:strip_exif()/f/image/bb42SAH4fcXX5QoeIoCliww3.png?f=user_large)
nr5g-sa bc1 bc3 bc7 bc3 bc32 n28, signal strength -102
Zelfde plek, alle banden toegestaan, maat met het raam open
:strip_exif()/f/image/h6zQ1xq7d4q3LK2Btl7UwLUp.png?f=user_large)
Andere plekken buiten
Ik heb verschillende plekken buiten geprobeerd. Uit het raan vasthouden tegen de gevel. Soms hoog, soms laag. Ook uit een ander raam en bovenop de berging. De download was steeds tussen 90 en 95 Mbps en de upload varieerde tussen 11 en 16 Mbps.
En weer terug achter het gesloten raam (binnenkant)
:strip_exif()/f/image/4xxABjUrIemKbPygU53yZDbs.png?f=user_large)
Conclusies
* Het gebruik van n28 levert niets op.
* De NR7302 heeft bij dezelfde banden als de NR5307 wel een 5G verbinding.
* De downloadsnelheid van de NR7302 is ongeveer de helft.
* De uploadsnelheid van de NR7302 is ongeveer drie maal zo hoog.
* De modem buiten hangen levert voor mij niets op.
Ik ben tevreden met de downloadsnelheid van het nieuwe modem en als de upload zo blijft is de missie geslaagd. Wellicht kan er nog getweakt worden aan de banden en de locatie.
Waarom een ander modem?
Ik woon in een nieuwbouwhuis met heel slecht ontvangst binnen. Ik heb maar één raam waar het standaard modem redelijk werkt. De download zit vaak tussen 50 en 100 Mbps en de upload tussen 4 en 5, maar stort ook wel eens in (0,5 Mbps).
De dichtsbijzijnde mast zit op 1,5 km, waarvan ongeveer de helft onbebouwd gebied is. Die mast heeft 2 n78 antennes, welke voor mij de verkeerde kant op staan. De mast heeft 3 n28 antennes, maar sinds de nieuwe firmware maakt het modem daar geen gebruik van. Doordat het nieuwe modem de n28 wel toestaat hoop ik de upload te verbeteren.
Onderstaande tests zijn uitgevoerd op nieuwjaarsdag tussen 11.15 en 12.15. Voor zover ik heb gezien is steeds dezelfde mast gebruikt.
Beginsituatie (standaard modem)
:strip_exif()/f/image/cEW6B91TSROvIUp5vvE6Hf9Q.png?f=user_large)
Gebruikte banden en RSRP:
B3: -110 dBm, B7: -117 dBm, B32: -114 dBm, B1: -112 dBm
Dat heb ik weer. Nu ik het nieuwe modem binnen heb gaat de oude opeens presteren.
Nieuwe modem voor hetzelfde raam (binnenkant)
:strip_exif()/f/image/y00DW6ZfDmz1eEh7aAFiaoTP.png?f=user_large)
lte_bc1 bc7 bc3 bc3, nr5g-nsa signal strength -102
5G doet het nu wel. De beste snelheid haal ik op een iets andere plek, maar wel voor hetzelfde raam. Plaatsing lijkt minder precies te komen dan met de NR5307.
Zelfde plek, maar nu met dezelfde banden als die de NR5307 gebruikte
:strip_exif()/f/image/KNVOUzNtWXmaLTqSoYNKbR5Z.png?f=user_large)
LTE-A bc1 bc32 bc7 bc3 bc3, signal strength -104
Zelfde plek, maar nu alle banden toegestaan
:strip_exif()/f/image/bb42SAH4fcXX5QoeIoCliww3.png?f=user_large)
nr5g-sa bc1 bc3 bc7 bc3 bc32 n28, signal strength -102
Zelfde plek, alle banden toegestaan, maat met het raam open
:strip_exif()/f/image/h6zQ1xq7d4q3LK2Btl7UwLUp.png?f=user_large)
Andere plekken buiten
Ik heb verschillende plekken buiten geprobeerd. Uit het raan vasthouden tegen de gevel. Soms hoog, soms laag. Ook uit een ander raam en bovenop de berging. De download was steeds tussen 90 en 95 Mbps en de upload varieerde tussen 11 en 16 Mbps.
En weer terug achter het gesloten raam (binnenkant)
:strip_exif()/f/image/4xxABjUrIemKbPygU53yZDbs.png?f=user_large)
Conclusies
* Het gebruik van n28 levert niets op.
* De NR7302 heeft bij dezelfde banden als de NR5307 wel een 5G verbinding.
* De downloadsnelheid van de NR7302 is ongeveer de helft.
* De uploadsnelheid van de NR7302 is ongeveer drie maal zo hoog.
* De modem buiten hangen levert voor mij niets op.
Ik ben tevreden met de downloadsnelheid van het nieuwe modem en als de upload zo blijft is de missie geslaagd. Wellicht kan er nog getweakt worden aan de banden en de locatie.
Bijzonder. Ik heb vandaag binnen met mijn Huawei H122 ook al langere tijd n78 opeens, dat was eerder slechts heel kort paar keer per week. Dit door de grote afstand naar de mast. Download dan van rond de 200 Mbps. naar rond de 270 Mbps., maar upload van 18 naar 4 Mbps., bijzonder.DCAC schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:28:
Misschien zijn de weercondities van invloed?
Sinds ik K&K heb, werkt de Logitech Harmony niet meer goed. Deze kunnen we met de stem besturen icm Google Home.
Hij blijft zoeken naar de hub, en de AB werkt ook niet.
Super irritant omdat als we tv willen kijken we nu 4 afstandsbedieningen moeten gebruiken terwijl dit normaliter met de stem besturing van Google Home gebeurt.
Heeft dit misschien te maken dat we elke dag een nieuw extern ip-adres krijgen?
Is er misschien een ander alternatief?
Super irritant omdat als we tv willen kijken we nu 4 afstandsbedieningen moeten gebruiken terwijl dit normaliter met de stem besturing van Google Home gebeurt.
[ Voor 4% gewijzigd door Bergenfietsen op 01-01-2025 14:36 ]
Misschien iets meer uitleg? Ik weet vaag wat je bedoelt maar geen idee verder hoe de (niet meer verkochte?) Logitech Harmony met Google samenwerkt. En wat is dan die hub? Hoe werkt dat samen? Lokaal? Via de cloud?Bergenfietsen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:35:
Sinds ik K&K heb, werkt de Logitech Harmony niet meer goed. Deze kunnen we met de stem besturen icm Google Home.
Als het via de cloud is zal er vermoedelijk een poort gebruikt worden die Odido niet “open” heeft staan. Zie topic start welke verwijst naar https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433.
Het klopt dat de Logitech Harmony al een paar jaar niet verkocht worden.
Het is voor mij de ideale universele afstandsbediening.
De Harmony Hub kan met de Google Home app gekoppeld worden.
Daarmee kan je met de "Het Google, zet televisie aan" de activiteit Televisie die geprogrammeerd is in de Harmony hub uitvoeren.
In mijn geval wordt dan de TV, receiver, IPTV en de Hue Sync box op de juiste ingangen aangezet.
Werkte op deze manier al jaren perfect.
Ik dacht altijd dat alleen synchroniseren
van de (Harmony)app naar de hub via de cloud gebeurt.
Maar nu weet ik dat niet zeker.
Daarmee kan je met de "Het Google, zet televisie aan" de activiteit Televisie die geprogrammeerd is in de Harmony hub uitvoeren.
In mijn geval wordt dan de TV, receiver, IPTV en de Hue Sync box op de juiste ingangen aangezet.
Is de hub überhaupt verbonden met het internet? Kan je hem zien in je clients op de Zyxel router?Bergenfietsen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:35:
Vermoed dat het eerder een lokaal probleem is, dan dat er iets is op het Odido netwerk dat communicatie naar Google Assistant zou tegenhouden. Alles voor de Google Assistant gaat sowieso via internet, niet lokaal.
Als je een andere router in huis hebt, kan je proberen of het wel werkt als je die router gebruikt achter de Zyxel en dan in de Zyxel DMZ en/of bridge mode gebruiken naar die andere router toe.
Heb hier geen problemen met verschillende diensten op de K&K connectie, maar heb wel een volledig Unifi netwerk erachter met een eigen router en eigen switches/AP's.
Wat zoeken op internet lijkt aan te geven dat de hub poort 5222 gebruikt. Die staat niet op het lijstje in de link die ik gaf, dus vanuit internet is die poort op Odido niet te gebruiken.Bergenfietsen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:59:
Het klopt dat de Logitech Harmony al een paar jaar niet verkocht worden.
Kun je die poort ergens instellen? Zo ja: tussen 50000 en 60000 staat “open”, dus je zou 55222 of 52222 dan eens kunnen proberen.
Ik heb de Zyxel bedraad aangesloten op een Asus router. Daarin staat de Harmony als cliënt vermeld.BiG-GuY schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:09:
[...]
Is de hub überhaupt verbonden met het internet? Kan je hem zien in je clients op de Zyxel router?
Vermoed dat het eerder een lokaal probleem is, dan dat er iets is op het Odido netwerk dat communicatie naar Google Assistant zou tegenhouden. Alles voor de Google Assistant gaat sowieso via internet, niet lokaal.
Als je een andere router in huis hebt, kan je proberen of het wel werkt als je die router gebruikt achter de Zyxel en dan in de Zyxel DMZ en/of bridge mode gebruiken naar die andere router toe.
Heb hier geen problemen met verschillende diensten op de K&K connectie, maar heb wel een volledig Unifi netwerk erachter met een eigen router en eigen switches/AP's.
Het heeft ongeveer nog 1, 5 week goed gewerkt.
Ik ga morgen de Zyxel in DMZ mode zetten
Edit:
Heb net DMZ ingesteld op het vaste IP adres van de Harmony, en het werkte (bijna) meteen!
Alleen de Hue Sync stribbelt nog tegen, maar dat is op de Home app makkelijk in te stellen
[ Voor 8% gewijzigd door Bergenfietsen op 01-01-2025 20:40 ]
Ok. Dit startte de discussie.Bergenfietsen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:26:
[...]
Sinds ik K&K heb, werkt de Logitech Harmony niet meer goed.
Tja, dan wordt het wel een beetje verwarrendHet heeft ongeveer nog 1, 5 week goed gewerkt.
Jouw bovenste quote is van 14:35ernstoud schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Ok. Dit startte de discussie.
[...]
Tja, dan wordt het wel een beetje verwarrend.
Maar ik begrijp je punt.
Klopt. Iets werkt niet, dus probeer ik mee te denken, zoeken op Google etc., en dan komt later de melding dat het wel gewerkt heeft. Dat is natuurlijk een totaal ander scenario.
Snap nu niet hoe je wat aangesloten hebt.Bergenfietsen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:26:
[...]
Ik heb de Zyxel bedraad aangesloten op een Asus router. Daarin staat de Harmony als cliënt vermeld.
Het heeft ongeveer nog 1, 5 week goed gewerkt.
Ik ga morgen de Zyxel in DMZ mode zetten
Edit:
Heb net DMZ ingesteld op het vaste IP adres van de Harmony, en het werkte (bijna) meteen!
Alleen de Hue Sync stribbelt nog tegen, maar dat is op de Home app makkelijk in te stellen
Als je een andere router gebruikt, moet je de Zyxel niet ook als router gebruiken, of zo min mogelijk. Je kan dan het beste de wifi en firewall in de Zyxel uitzetten en DMZ naar het WAN IP van de ASUS router instellen. In de Zyxel zie je dan ook maar 1 apparaat, de ASUS router.
Zodat je ASUS router de router is voor je lokale netwerk, inclusief firewall e.d. En alle wifi en bedrade apparaten dienen dan achter je ASUS router te zitten.
Port forwards heb je normaal niet nodig voor de Logitech Hub, die maakt een client connectie naar de servers van Logitech en Google.
Jij bent mijn redding.BiG-GuY schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:08:
[...]
Snap nu niet hoe je wat aangesloten hebt.
Als je een andere router gebruikt, moet je de Zyxel niet ook als router gebruiken, of zo min mogelijk. Je kan dan het beste de wifi en firewall in de Zyxel uitzetten en DMZ naar het WAN IP van de ASUS router instellen. In de Zyxel zie je dan ook maar 1 apparaat, de ASUS router.
Zodat je ASUS router de router is voor je lokale netwerk, inclusief firewall e.d. En alle wifi en bedrade apparaten dienen dan achter je ASUS router te zitten.
Port forwards heb je normaal niet nodig voor de Logitech Hub, die maakt een client connectie naar de servers van Logitech en Google.
Deed heel wat fout om van buitenaf mijn Wireguard server te benaderen omdat ik het mijzelf véél te moeilijk maakte maar eigenlijk was het, zoals je het hier beschreven hebt, zoals je het moet doen.
IP Pass Through activeren, in de DMZ zone het IP adres van de achterliggende router zodat de Zyxel maar 1 apparaat daar ziet en hoppa, het werkt (weer).
Thx voor de tip!!
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ik zat net ff te kijken bij de reguliere dekkingskaarten van Odido. Als ik dan de knop 'over 3 maanden' klik zie ik dat de 5g dekking slechter is geworden. Klinkt niet logisch?
Net ook mijn NR7302 buiten gehangen. Op de NR5307 haalde ik met moeite 90 Mbps down en 5 Mbps up. Nu met stip gestegen naar 200 Mbps down en 90 Mbps up, op b1, b3, b20 en n28, met de mast op 800 meter, op een laag bedrijfsgebouw.
Ben best tevreden
Ben best tevreden
Probleempje hier...
Mijn LAN1 poort werkt niet meer. Het ledje knippert wel...
Op de configuratiepagina van de router kun je ook zien dat hij op bedraad geen apparaat detecteerd.
Ik had hier mijn intergas gateway hier op aangesloten, ik kon via de app mijn cv niet meer bereiken en kreeg een foutmelding. Dus even op onderzoek uit. Andere kabel proberen had geen resultaat. De laptop bekabelt er aan hangen ook niet. Toen de tweede LAN poort gebrobeerd en die werkt prima. Er zijn geen instellingen veranderd. Kan ik er vanuitgaan dat de poort stuk is?
Op de configuratiepagina van de router kun je ook zien dat hij op bedraad geen apparaat detecteerd.
Ik had hier mijn intergas gateway hier op aangesloten, ik kon via de app mijn cv niet meer bereiken en kreeg een foutmelding. Dus even op onderzoek uit. Andere kabel proberen had geen resultaat. De laptop bekabelt er aan hangen ook niet. Toen de tweede LAN poort gebrobeerd en die werkt prima. Er zijn geen instellingen veranderd. Kan ik er vanuitgaan dat de poort stuk is?
Als spanning er af en er weer op niet helpt dan vrees ik dat hij geen trek had in 2025 en achtergebleven is in 2024. Even Odido melden, ben eigenlijk wel benieuwd naar het serviceproces daar ... Sterkte!F.Baarda schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:38:
Probleempje hier...
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.