[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
RFeXite schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:23:
Ik ervaar de laatste tijd regelmatig het probleem op meerdere iPhones dat het internet (kortstondig) uitvalt, maar de iPhones wel verbonden zijn met de WiFi. Als ik op een iPhone dan mijn WiFi uitschakel en weer inschakel, dan is het probleem weer (even) opgelost. Een reset van het modem doet hetzelfde.

Speelt de DHCP server leasetijd hier nog een rol in? Die staat ingesteld op 24 uur. Het probleem kan echter zomaar meerdere keren per dag of zelfs in een uur voorkomen. Of moet ik toch banden en kanalen gaan aanpassen?

Bekabelde apparaten blijven wel werken. Ook krijg sporadisch meldingen van smart home apparaten die kortstondig de verbinding verloren op een willekeurig tijdstip, echter komt dit zelden voor (draaien op 2.4Ghz ), maar 2.4 Ghz in zijn geheel uitschakelen is niet mogelijk. Ook lijkt het probleem vaker voor te komen als de iPhones uit zichzelf naar een ander Mesh punt overschakelen voor een betere verbinding in bijv. een andere ruimte. Het probleem blijft aanwezig als ik de 2 WiFi mesh punten uitschakel en praktisch naast het modem zit en alleen het modem gebruik met Wifi voor de iPhones. De signaalwaardes en omstandigheden in het modem zijn “perfect” volgens Odido.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen? Of mij kan vertellen wat de oorzaak is dat dit probleem zich bij iPhones afspeelt?

Snelheiden zijn ruimschoots in orde als het werkt
Dit gebeurt ook met mijn Android mobiel en tablet.

Zo net na een week mijn laptop aangezet en die had 1Mbps download verbinding. De laptop staat op dezelfde etage als de router in de kamer ernaast. WiFi op de laptop uitgezet en weer aan, daarna even gewacht, waarna de WiFi snelheid 584Mbps down en 49Mbps up was. Misschien een indicatie voor de DHCP server lease tijd??? (ben niet technisch genoeg.)

Vaste verbinding is altijd goed tussen 280Mbps en 600Mbps van het begin af aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:39
Levertijd is een weekje minder Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt2rbOflhIdPYVf6EUUsVHzctwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xRq11QUiwNQQSo5NYglf6kN5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-10 15:35
Bergenfietsen schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
[...]

Net Odido gebeld
Volgens hun was er een storing en konden ze niet kijken naar de bestellingen
Moest nu opnieuw bestellen
Vertelde dat dit nu de 2e keer is dat de het misgaat en nu al 5 weken aan het wachten ben.
Het wordt nu met spoed voor mij besteld.
Het zou nu binnen 2 á 3 dagen binnen moeten komen

Afwachten.....
Geld dit voor vele bestellingen van de afgelopen dagen/weken of lieten ze hier niks over los?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeehondje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 22:12
Ik heb mijn bestelling 21 november geplaatst, en deze zou 12 december geleverd moeten worden. Heb net even gebeld, en de medewerker gaf aan dat de bestelling gewoon goed verwerkt was en 12 december geleverd ging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFeXite
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-08 08:04
ton14 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:16:
[...]

Dit gebeurt ook met mijn Android mobiel en tablet.

Zo net na een week mijn laptop aangezet en die had 1Mbps download verbinding. De laptop staat op dezelfde etage als de router in de kamer ernaast. WiFi op de laptop uitgezet en weer aan, daarna even gewacht, waarna de WiFi snelheid 584Mbps down en 49Mbps up was. Misschien een indicatie voor de DHCP server lease tijd??? (ben niet technisch genoeg.)

Vaste verbinding is altijd goed tussen 280Mbps en 600Mbps van het begin af aan.
Ik heb 2 instellingen op mijn telefoons aangepast, helaas zonder resultaat. Probleem lijkt dus vooral voor te komen bij mobiele apparaten.

Mogelijk dat iemand met meer kennis weet of de DHCP lease-tijd hierin een rol speelt en een andere instelling nodig is dan de standaard 24 uur?

Korte samenvatting probleem: Internet via Klik&klaar valt weg op mobiele apparaten, maar apparaat blijft verboden met WiFi. Ook komt het soms voor dat de downloadsnelheid terugvalt naar minder dan 1 Mbps. Wifi uit en aanzetten op het apparaat lost het weer tijdelijk op of een modem reset lost het tijdelijk op. Vaste apparaten via kabel blijven werken. Ik werk met 2 draadloze mesh punten geleverd door Odido, echter speelt het probleem zich bij mij ook af als ik alle mesh wifi punten uitschakel en naast het modem zit. Alle signaalwaarden in modem zijn goed volgens Odido en ook de laatste firmware is aanwezig.

Op mijn iPhones heb ik Privé Wifi adres al uitgeschakeld op mijn netwerk en ook bellen via WiFi uit in de instellingen van het mobiele netwerk. Ook een reset van de netwerkinstellingen lost het niet op.

Is dit dan toch een firmware probleem of kan ik iets met instellingen doen.

[ Voor 10% gewijzigd door RFeXite op 09-12-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:40
Otto Jans schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:19:
[...]
Geld dit voor vele bestellingen van de afgelopen dagen/weken of lieten ze hier niks over los?
Daarover hebben ze niets losgelaten.

Heb zowaar een bevestigingsmail gehad
Alleen de afleverdatum staat op de 23e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Laatst online: 16:48
RFeXite schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:51:
...
Korte samenvatting probleem: Internet via Klik&klaar valt weg op mobiele apparaten, maar apparaat blijft verboden met WiFi.
...
Vaste apparaten via kabel blijven werken. Ik werk met 2 draadloze mesh punten geleverd door Odido, echter speelt het probleem zich bij mij ook af als ik alle mesh wifi punten uitschakel en naast het modem zit. Alle signaalwaarden in modem zijn goed volgens Odido en ook de laatste firmware is aanwezig.
...
Is dit dan toch een firmware probleem of kan ik iets met instellingen doen.
Ik heb wifi op het modem uitgezet en gebruik daar een deco m4 set voor. Ik heb nul problemen met mijn draadloze spullen via mijn Klik&klaar.

Ik vermoed dat jouw probleem komt door de kwaliteit van de wifi van het odido modem zelf. Kan je niet de wifi van jouw modem uitzetten en 1 van de wifi mesh punten bedraad aansluiten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Dat is dan tegen de belofte/spelregels in.
Geadverteerd werd: abonnement en/of bedenktijd gaat in NA het in ontvangst nemen van de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
Harry720A schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:21:
[...]
Dat is dan tegen de belofte/spelregels in.
Geadverteerd werd: abonnement en/of bedenktijd gaat in NA het in ontvangst nemen van de apparatuur.
Precies, bij een mobiel abonnement gaan de kosten pas in als je simkaart geactiveerd is de kosten van het abonnement.

Waarom zou het bij klik en klaar anders zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Otto Jans op 09-12-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:27
W1ck1e schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:44:
[...]

54 dagen na jouw eerste berichtje in dit draadje. Beter laat dan nooit ;)
YouTube: Livin' On The Edge _/-\o_ de gok genomen....

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFeXite
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-08 08:04
W1ck1e schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:59:
[...]

Ik heb wifi op het modem uitgezet en gebruik daar een deco m4 set voor. Ik heb nul problemen met mijn draadloze spullen via mijn Klik&klaar.

Ik vermoed dat jouw probleem komt door de kwaliteit van de wifi van het odido modem zelf. Kan je niet de wifi van jouw modem uitzetten en 1 van de wifi mesh punten bedraad aansluiten ?
Toevallig heb ik dit gister gedaan, maar levert het WiFi punt dan een slechtere verbinding naar het andere meshpunt dan het modem zelf doet.

Het probleem doet zich ook voor als ik mij naast het modem bevind en lijkt mij dat er dus een andere oorzaak moet zijn. Aangezien het verliezen van internet ook vanuit het modem gebeurt, heeft dat dus ook effect op de andere WiFi punten en valt het overal uit. Ik lees hier en op andere plekken meer mensen met dezelfde problemen als het wegvallen van het internet of een downloadsnelheid die volledig wegvalt met alleen een modem reset als oplossing. Mijn vermoeden is dus dat er iets misgaat in het modem of de software, alleen valt voor mij niet te ontdekken wat.

De B9 firmware had mesh wifi problemen moeten oplossen t.o.v. de B7 software, maar B9 is bij mij al aanwezig. Ik kijk het ondertussen nog maar even aan en probeer ondertussen nog wat andere locaties uit, ondanks dat de verbinding en signaalsterkte overal goed is. Anders is de oplossing denk ik om inderdaad een mesh set van een ander merk te gebruiken en de Odido wifi geheel uit te schakelen. Mocht dat niet werken, dan is klik & klaar helaas niet voor mij.

De DSL lijn van odido met het T-50 modem heeft altijd stabiel gedraaid met een kwalitatief veel minder goede mesh-setup dan de WiFi punten die Odido levert bij Klik & Klaar. Uiteindelijk zou ik dan toch maar kiezen voor een tragere, maar wel stabiele verbinding dan een 8-10x snellere verbinding met uitvalproblemen.

Klik & klaar was voor mij de ideale oplossing om een modem niet bij het onhandige DSL aansluitpunt te hoeven plaatsen, maar op een andere plek waardoor ik veel apparatuur zoals consoles, sonos speakers en mijn TV bekabeld aan kon sluiten. En geen modem meer op een lastige en lelijke plek meer te hoeven hebben. Dus ik hoop dat ik het uiteindelijk werkend krijg, al dan niet met een mesh set van een ander merk.

Terwijl ik dit schreef stopte de verbinding er weer mee. Niet mogelijk om bijv. deze website te laden of naar de interface van het modem te gaan, echter blijven andere apparaten wel werken. Ook de melding dat er geen internetverbinding is. Aangezien ik nu het modem niet kan resetten ivm thuiswerken, is de oplossing nu geweest om het hele netwerk te vergeten en opnieuw te verbinden. Wifi uit en aan was niet genoeg. Direct hierna weer een snelle verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHGCwqXXvF9vtXENGEtoBkYnbhU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pl4uf7v30tUkq9lgwxGGLzRW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door RFeXite op 09-12-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Otto Jans schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:26:
[...]
Precies, bij een mobiel abonnement gaan de kosten pas in als je simkaart geactiveerd is de kosten van het abonnement.
Waarom zou het bij klik en klaar anders zijn?
Op deze pagina staat: https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar (onderaan)
Wanneer krijg ik mijn bestelling als ik een abonnement heb afgesloten?
Je kiest bij het bestellen zelf een bezorgdatum die je uitkomt. Het moment dat je je modem ontvangt, is ook de datum dat je abonnement ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
Harry720A schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:41:
[...]
Op deze pagina staat: https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar (onderaan)
Wanneer krijg ik mijn bestelling als ik een abonnement heb afgesloten?
Je kiest bij het bestellen zelf een bezorgdatum die je uitkomt. Het moment dat je je modem ontvangt, is ook de datum dat je abonnement ingaat.
Onjuiste info op hun eigen site dan, toen ik vanmorgen bestelde kon ik nergens bezorgdatum invullen.

Kreeg maar 1 mogelijkheid, 24 december.
En stel er gaat wat mis met de bezorging of komt niet aan, dan zou het technisch zo zijn dat je moet betalen? Waarom niet wachten tot de simkaart geactiveerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Otto Jans schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:55:
[...]

Onjuiste info op hun eigen site dan, toen ik vanmorgen bestelde kon ik nergens bezorgdatum invullen.

En stel er gaat wat mis met de bezorging of komt niet aan, dan zou het technisch zo zijn dat je moet betalen? Waarom niet wachten tot de simkaart geactiveerd is?
Hoe groot is de kans nou dat pakketbezorging in de kerstperiode fout gaat ? ;)
Als ik jou was zou ik het gewoon even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Otto Jans schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:55:
[...]

Op het moment van aflevering ontvang je pas het contract. Het gaat dan dus pas in.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• halveBelg
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-01 11:48
Gelieve niet elke ...
Eh, ik bedoel, miss. moeten we een apart Odido-levertijden-topic maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 22:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
RV1973 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:09:
[...]

@BiG-GuY
Als ik modem op alleen 4G zet wordt blijft de download ongeveer gelijk. De upload wordt dan max 50mBit.
Hier de Cellular Info met NR5G-NSA/4G (Auto Switch):

[Afbeelding]
Aangezien je wel verbonden bent met n78, zal je mast een uplink via een oudere straal verbinding hebben.

Anders zou er een veel hogere download mogelijk zijn.

Als je in latency tests ook hoge pieken zou zien, kan je nog proberen om b1 of b7 uit te zetten, om te zien of een van die banden overbelast is.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:43
timmie1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:24:
Had 3 weken geleden k&k besteld, vandaag blijkt de bestelling ondanks bestelbevestiging niet goed aangekomen of verwerkt te zijn. Apparatuur is niet verstuurd, zelfs niet gereserveerd. Abonnement gaat wel al in. Wachttijd is volgens medewerker inmiddels 4 weken en het zal waarschijnlijk geannuleerd en weer opnieuw besteld moeten worden. Verwachte termijn voor annulering en oplevering bijna 5 weken. Als dit werkelijk zo is heb ik misschien 8 weken na bestelling een werkende verbinding...
Als de bestelling niet is aangekomen of verwerkt

Hoe kan het abonnement dan in gaan ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Bergenfietsen schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
[...]

Net Odido gebeld
Volgens hun was er een storing en konden ze niet kijken naar de bestellingen
Moest nu opnieuw bestellen
Vertelde dat dit nu de 2e keer is dat de het misgaat en nu al 5 weken aan het wachten ben.
Het wordt nu met spoed voor mij besteld.
Het zou nu binnen 2 á 3 dagen binnen moeten komen

Afwachten.....
Oh ja.. voor zover ik weet kan niemand bij odido dat met spoed bestellen

Dat is vast ook niet bevestigd per email

En als je nu belt denk ik dat ze daar ook niets over terug kunnen vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:42
Even een berichtje voor alle Zoetermeerders , ik ben net gebeld door Odido technische dienst , het issue wat we eerder geconstateerd hebben speelt blijkbaar in heel Zoetermeer. Op 17 December zal dit (hopelijk) opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:06
geraroz schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:42:
Even een berichtje voor alle Zoetermeerders , ik ben net gebeld door Odido technische dienst , het issue wat we eerder geconstateerd hebben speelt blijkbaar in heel Zoetermeer. Op 17 December zal dit (hopelijk) opgelost worden.
Ik heb afgelopen zondag goed verbinding gehad en ping was vrij stabiel. Ik ga het vanavond opnieuw testen, gisteren geen tijd gehad. Heb jij toevallig al de N78 band aanstaan of zit je nog op N28? En hebben ze je ook technisch info gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
het issue wat we eerder geconstateerd hebben speelt blijkbaar in heel Zoetermeer.
Dit klopt overigens niet. De mast bij station Oost en in de Stadshart nergens problemen mee. In Rokkeveen getest met de modem en in de Stadshart met mobiel prima stabiel en zelfs gamen doet het goed.

Wat ze wel hebben is een glasvezel probleem op de KPN lijnen. Collega's in Oosterheem hebben problemen met Odido glasvezel verbinding op de KPN lijn wat spontaan is ontstaan (17 dagen geen thuis internet hoorde ik net)

[ Voor 21% gewijzigd door kadir76 op 10-12-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
kadir76 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:04:
[...]

Ik heb afgelopen zondag goed verbinding gehad en ping was vrij stabiel. Ik ga het vanavond opnieuw testen, gisteren geen tijd gehad. Heb jij toevallig al de N78 band aanstaan of zit je nog op N28? En hebben ze je ook technisch info gegeven?
Uit ervaring en testen kan ik zeggen dat het een n78 issue is , n28 is prima stabiel (maar kan je niet forceren op de k&k modem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-10 09:24
Oh vaag, ik kreeg afgelopen vrijdag van mijn contact een update dat het nu opgelost zou moeten zijn

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadir76
geraroz schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:54:
[...]

Uit ervaring en testen kan ik zeggen dat het een n78 issue is , n28 is prima stabiel (maar kan je niet forceren op de k&k modem)
Heb je het weer getest met N78 band ingeschakeld? Want zondag werkte het bij mij op de N78 Band weer normaal en stabiel ping gemiddeld 28ms naar 8.8.8.8. Zoals @jk-5 hierboven ook meld, lijkt het nu al opgelost te zijn. Ik ga het vanavond opnieuw testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
jk-5 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:56:
[...]

Oh vaag, ik kreeg afgelopen vrijdag van mijn contact een update dat het nu opgelost zou moeten zijn
Heb je er ook technisch uitleg over ontvangen wat de oorzaak was/is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
kadir76 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:13:
[...]

Heb je er ook technisch uitleg over ontvangen wat de oorzaak was/is?
Nee helaas. Ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd maar ik denk niet dat ik er veel meer uit los ga krijgen

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
kadir76 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:12:
[...]

Heb je het weer getest met N78 band ingeschakeld? Want zondag werkte het bij mij op de N78 Band weer normaal en stabiel ping gemiddeld 28ms naar 8.8.8.8. Zoals @jk-5 hierboven ook meld, lijkt het nu al opgelost te zijn. Ik ga het vanavond opnieuw testen.
Ik ga vanavond ook even testen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geraroz
@jk-5 en @kadir76 hebben gelijk, voor mij zijn de problemen ook opgelost, blijkbaar was de info van Odido niet 100% accuraat, desalniettemin een grote verbetering !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel1991
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-06 10:02
Vraag me af of ze nog voorraad in de winkels hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
Abel1991 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:04:
Vraag me af of ze nog voorraad in de winkels hebben..
Hebben ze niet. Al nagevraagd voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyon1996
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-03 01:54
Ik heb het ook besteld is er iemand die hem eerder binnen kreeg dan de levertijd die er stond ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Heeft iemand zicht op of, en binnen welke termijn er meer firmware updates komen? Op zich draait alles bij mij nog steeds wel als een zonnetje, maar mij valt wel op dat als ik de firewall omhoog zet (IPV6 ook aan, en alle beveiliging op hoog) dat dan allerlei smarthome apparaten niet meer werken.

Daarnaast -en dat is een serieuzer probleem- kan ik vanaf de ikea app geen verbinding meer maken met de tradfri hub. Ook als de firewall helemaal uit staat kan ik die nit benaderen, terwijl hij nota bene met UTP aan de router zit en gewoon herkend wordt als apparaat dat online is in de router. Is dus echt een bug / setting ergens.

Nu is mijn smarthome gelukkig redelijk compleet, maar dat soort zaken moet het toch echt gewoon doen. Hopen dus dat er nog even getweaked wordt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:28:
Heeft iemand zicht op of, en binnen welke termijn er meer firmware updates komen?
Geen kristallen bol helaas. En hier op Tweakers zijn geen Odido engineers aanwezig zover ik weet, over technische zaken en oplossingen is Odido zelfs in haar eigen fora zo gesloten als een deur. Een granieten deur. Van twee meter dik. Honderd meter onder de grond.

Dus nee. Weten we niet. Maar je kunt hopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:19
Vijf dagen geleden had een mod dit te melden maar alsnog een beetje vaag. Hopelijk binnen een maand of 3?
We gaan binnenkort de nieuwe firmware intern testen, zodra alles goed gaat met de test zullen we hem uitsturen naar alle modems. Dit zal waarschijnlijk pas begin volgend jaar worden.
https://community.odido.n...nning-betreft-ddns-371137

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroenjarino schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:17:
Vijf dagen geleden had een mod dit te melden maar alsnog een beetje vaag. Hopelijk binnen een maand of 3?

[...]

Hé, die had ik gemist tussen die tientallen posts over K&K opzeggen op dat forum :F .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
Dyon1996 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:27:
Ik heb het ook besteld is er iemand die hem eerder binnen kreeg dan de levertijd die er stond ?
Zie maar weing positieve posts hierover, dus ga maar ervan uit van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:54
DeNachtwacht schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:28:
Heeft iemand zicht op of, en binnen welke termijn er meer firmware updates komen? Op zich draait alles bij mij nog steeds wel als een zonnetje, maar mij valt wel op dat als ik de firewall omhoog zet (IPV6 ook aan, en alle beveiliging op hoog) dat dan allerlei smarthome apparaten niet meer werken.

Daarnaast -en dat is een serieuzer probleem- kan ik vanaf de ikea app geen verbinding meer maken met de tradfri hub. Ook als de firewall helemaal uit staat kan ik die nit benaderen, terwijl hij nota bene met UTP aan de router zit en gewoon herkend wordt als apparaat dat online is in de router. Is dus echt een bug / setting ergens.

Nu is mijn smarthome gelukkig redelijk compleet, maar dat soort zaken moet het toch echt gewoon doen. Hopen dus dat er nog even getweaked wordt.
Je zal op het Odido forum een topic moeten loggen met jouw specifieke bug report. Ze lezen hier niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:27
Dyon1996 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:27:
Ja ik. Maar dat is inmiddels 3 weken geleden, zou zaterdag komen en was er al op vrijdag. Besteld op maandag.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
W1ck1e schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:32:

In mijn odido omgeving staat dat mijn abonnement per 25 dec wordt beeindigd. Dus precies over een maand. Dat doet mij denken dat wanneer je opzegt meteen na de annuleringsperiode van 2 weken je 1 maand en 2 weken abonnement moet betalen. En dus niet altijd minimaal 2 maanden Klik&Klaar afneemt. Ik heb nog geen mail ontvangen.

toevoeging:

De mail is binnen;
De mail over de laatste factuur is ook binnen. Je hoeft niet altijd een heel aantal maanden uit te zitten. Het gaat met een nauwkeurigheid van een dag. Nu nog de cash back ontvangen van BBW. Als het goed is zijn de kosten dan net iets minder dan 25 euro.
De nieuwe factuur voor je abonnement met mobiel nummer 09876543210 staat klaar. Het factuurbedrag is € xy.xy
Klik op de knop hieronder om je factuur in Mijn Odido te bekijken, of ga naar de Odido App.

Factuur bekijken

Tip: op odido.nl/facturen geven we uitleg over bijvoorbeeld extra kosten, hoe je kan betalen en beantwoorden we veelgestelde vragen.

Bijzonderheden bij deze factuur
Deze maand zijn er geen bijzonderheden.

Betaling
We schrijven het bedrag van € xy.xy rond xy december 2024 van je rekening. Als er nog een te verrekenen bedrag is, wordt dit daar automatisch mee verrekend.

[ Voor 30% gewijzigd door W1ck1e op 11-12-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilgoreTrout
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-12-2024
Wireguard via bedraad geblokkeerd

OK, het blokkeren van onderling SSH-verkeer heb ik opgelost door een oud Linksys wifi-routertje aan de Odido 5G router te hangen.

Nu loop ik tegen het volgende issue aan:

Uitgaande wireguard tunnel wordt geblokkeerd via de bedrade interface.

Wanneer ik mijn lappie via Wifi verbind, dan krijg ik prima een uitgaande wireguard tunnel.
Sluit ik die rechtstreeks op de bedrade netwerkport van de Odido router aan, dan wordt het geblokkeerd.

Ik had juist die wireguard opgezet, omdat je dagelijks een nieuw ip krijgt, en je op remote systemen binnenkomend SSH niet op ip kan filteren.

Kortom, de bruikbaarheid van die Odido verbinding is zeeeeer beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:03
Ja dat klopt, kan van buitenaf niks benaderen (servers e.d.).
Ik vermoed dat bij Odido voor de grbuikers alle IP's voor K&K achter een CG-NAT staan want omdat ze iedere dag van IP veranderen moet dat haast wel zo zijn.
Jammer want iedereen met een NAS server of wat voor server dan ook binnen het eigen netwerk kan dus niet benaderd worden van buitenaf.
Voor mij heb ik voor nu K&K omdat ik van Ziggo weg wilde vanwege de torenhoge prijzen en omdat binnenkort hier glas van Odido beschikbaar komt.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:39
snah001 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:40:
Ik vermoed dat bij Odido voor de grbuikers alle IP's voor K&K achter een CG-NAT staan want omdat ze iedere dag van IP veranderen moet dat haast wel zo zijn.
Jammer want iedereen met een NAS server of wat voor server dan ook binnen het eigen netwerk kan dus niet benaderd worden van buitenaf.
Voor mij heb ik voor nu K&K omdat ik van Ziggo weg wilde vanwege de torenhoge prijzen en omdat binnenkort hier glas van Odido beschikbaar komt.
Gewoon overgaan op tailscale naar huis is simpeler dan Wireguard maar ik merk kwa snelheid geen verschil met Wireguard VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee. Bij CGNAT zou je een (vast) 100.x.y.z IP adres hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Dat had ik ook begrepen maar dat is het enige waarmee ik kan verklaren dat met een andere buitenrouter van Zyxel het gewoon niet lukt om van buitenaf mijn server te benaderen.
Ook niet met Pass-Through (Bridge-mode) of met port forwarding.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Van het forum van Odido (medewerker):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsCTM-PC42OIeJWGvKqK58fsJ10=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y1cHriyCsQN9rrstXuSu8VJZ.png?f=user_large

Bron: https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433

Kortom, bij Odido wordt er ook nog een keer gefilterd, maar bovenstaande doel-poorten voor TCP zijn beschikbaar. Wat er al dan niet wordt gefilterd wat UDP betreft, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het zijn juist publieke IP-adressen, dan is het toch per definitie geen NAT, of mis ik nou iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 22:02

SebasFM

BOFH

Siira schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:23:
Van het forum van Odido (medewerker):

[Afbeelding]

Bron: https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433

Kortom, bij Odido wordt er ook nog een keer gefilterd, maar bovenstaande doel-poorten voor TCP zijn beschikbaar. Wat er al dan niet wordt gefilterd wat UDP betreft, geen idee.
Mag toch hopen dat niemand meer iets op poort 23 naar buiten heeft open staan. Gebruikt er uberhaupt nog iemand Telnet? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
SebasFM schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:44:
[...]

Mag toch hopen dat niemand meer iets op poort 23 naar buiten heeft open staan. Gebruikt er uberhaupt nog iemand Telnet? 8)7
Ssh wordt nog voor en door legio dingen gebruikt

Sterker nog het is onmisbaar

22 en 23 zijn vitale poorten

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 11-12-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 22:02

SebasFM

BOFH

boyette schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:45:
[...]

SSH (22) snap ik, Telnet (23) niet want unencrypted je data/wachtwoorden over de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
SebasFM schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:46:
[...]

SSH (22) snap ik, Telnet (23) niet want unencrypted je data/wachtwoorden over de lijn.
Ssh kan je ook op 23 doen
Juist niet op 22 want dat is standaard
De meest gebruikte variatie is juist 23

[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 11-12-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
De verwachte levertijd is terug naar 2 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:45:
[...]

Het grootste deel van de dagelijkse ruim 5000 portscans op mijn glasvezel zijn naar poort 22 en 23. Never, ever moet over poort 23 een telnet server draaien richting internet. En op poort 22 liefst alleen key based toegang. Nog beter is met knockd poort 22 “onzichtbaar” te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ernstoud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:59:
[...]

Het grootste deel van de dagelijkse ruim 5000 portscans op mijn glasvezel zijn naar poort 22 en 23. Never, ever moet over poort 23 een telnet server draaien richting internet. En op poort 22 liefst alleen key based toegang. Nog beter is met knockd poort 23 “onzichtbaar” te maken.
Juist wat ik zeg dus
Niet voor niks die scans
Zijn nog altijd vitale poorten

Maar daar staan natuurlijk tegenwoordig allemaal ip filters op

Maar dicht nooit

Als verkeer over 22 en 23 dicht zou gaan dan is binnen no time onze complete infrastructuur naar de kloten

[ Voor 16% gewijzigd door boyette op 11-12-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:48:
[...]

Ssh kan je ook op 23 doen
Juist niet op 22 want dat is standaard
De meest gebruikte variatie is juist 23
Volgens mij gebruiken veel servers 2222 voor ssh. Poort 23 daarvoor gebruiken? Waarom zou je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ernstoud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:01:
[...]

Volgens mij gebruiken veel servers 2222 voor ssh. Poort 23 daarvoor gebruiken? Waarom zou je?
Omdat die zeker werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:00:
[...]

Juist wat ik zeg dus
Niet voor niks die scans
Zijn nog altijd vitale poorten

Maar daar staan natuurlijk tegenwoordig allemaal ip filters op

Maar dicht nooit

Als verkeer over 22 en 23 dicht zou gaan dan is binnen no time onze complete infrastructuur naar de kloten
We hebben het natuurlijk over poorten, maar dat is onjuist. Je mag elke poort gebruiken waar vandaag je pet naar staat. Als je maar niet telnet over internet gebruikt. SSH is “secure”. Nou ja zolang er in de open source wereld niet weer zoiets als de XZ-backdoor opduikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
?

Ik hoop toch dat op 99,99% van de servers (en clients) op internet juist poort 23 zo dicht zit als de kluis van de DNB. Maar goed, ik denk dat ik je niet begrijp. Je geeft ook steeds van die korte oneliners, het helpt als je wat duidelijker maakt wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ernstoud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:04:
[...]

We hebben het natuurlijk over poorten, maar dat is onjuist. Je mag elke poort gebruiken waar vandaag je pet naar staat. Als je maar niet telnet over internet gebruikt. SSH is “secure”. Nou ja zolang er in de open source wereld niet weer zoiets als de XZ-backdoor opduikt.
Ja.
Je mag
Maar
De vraag is of je kan

En je kan niet altijd wat je mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:26:
[...]

Ja.
Je mag
Maar
De vraag is of je kan

En je kan niet altijd wat je mag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwraf_hdpvczD1l2dB_B_-oRLj0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M3srC3pcOGluQupxxeH0Q85w.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 19:43

jubeth

%^)

Facepalm schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 01:05:
Perfect dit zeg. Vandaag zou ik mijn kluswoning het DSL-abonnement opgeleverd worden, maar er zijn geen werkende aansluitingen aanwezig (ISRA-punt en AOP van Ziggo zaten in de woonkamer maar moesten weg ivm plaatsen voorzetwand, nu afgewerkt in een doosje maar eigenlijk waren de kabels daar al te kort voor. Glasvezel ligt voor de deur maar is niet aangesloten). Geprobeerd om met kroonsteentjes toch een verbinding te krijgen op de oude loodkabel, maar niet gelukt en ook geen zin om verder uit te zoeken.

Kan ik in de tussentijd voor een mooie prijs toch internetten. Net besteld en zometeen al ophalen in de winkel. Vraag me alleen af of je ook IPv6 krijgt, iemand die dit kan bevestigen?
Helaas, nog steeds doet odido geen ipv6, blijkbaar.
code:
1
2
3
4
wan: <BROADCAST,MULTICAST,PROMISC,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 1000
    link/ether 20:7c:14:f4:xx:xx brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 178.230.232.111/16 metric 1024 brd 178.230.255.255 scope global dynamic wan
       valid_lft 84109sec preferred_lft 84109sec

Ook hier vandaag k&k SIM in de modem gedouwd en als APN even fwainternet ingetikt. Snelheid lijkt identiek aan wat we hadden (evenwifi/keepgo), maar dat weet ik pas als ik vannacht even ga vergelijken.
CELL-ID is identiek aan waar we met evenwifi op zaten, dus vooralsnog zie ik niet dat odido/t-mobile er een ander profiel in heeft gepropt voor de zoveelste k&k user. Het evenwifi abo dat we gebruiken is 3,5 keer zo duur, dus ja, even aanzien of hun SIM een beter/stabieler profiel van odido netwerk krijgt toebedeeld, zoals ze zelf stellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2IrYS-bRHK9yBDVM1H1oVynuT0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SxC8IORrVFn8Vungs4iuBkIO.png?f=user_large

[ Voor 2% gewijzigd door jubeth op 11-12-2024 19:26 . Reden: persoonsgeg. evenwifi ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@jubeth
Ik zou even de persoonsgegevens niet zichtbaar maken in je plaatje.

Overigens zijn hun diensten volgens mij wel zakelijk in te zetten en K&K wordt specifiek uitgesloten voor zakelijk gebruik. Dus als het voor consumenten gebruik is het een prima keuze om over te stappen.

Zolang het netwerk niet vol zit op je locatie, merk je niks van je lagere prioriteit op het netwerk. Maar het zal hetzelfde principe zijn als via de MVNO zoals Ben en Simpel die ook op het Odido netwerk zitten met een ander profiel.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 11-12-2024 19:00 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

BiG-GuY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:59:
@jubeth
Ik zou even de persoonsgegevens niet zichtbaar maken in je plaatje.
Dat is hun .sig, staat onder elke mail, ook al komt 'ie van een ander. Maar goed, ik heb het even weggestreept.

Je houdt een verhaal over de zakelijke prio vs de consumer prio, maar wat houdt dat verschil dan precies in, in de realiteit? Ik zie vooralsnog geen verschil, snelheid en latency zijn exact even hoog, zelfs nu (in de 'spits'). Is het dan de bedoeling dat we afwachten tot de mast heel druk belast gaat zijn teneinde te merken wat het verschil gaat zijn? Hoe ziet die "prio" tijdens 'storingen' er in werkelijkheid technisch uit?

[ Voor 5% gewijzigd door jubeth op 11-12-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Het is al door Odido bevestigd in hun forum welke poorten open zijn. Je kan deze poorten enkel niet benaderen als je online bent met een andere Odido 5G/4G verbinding. Omdat je dan binnen een bepaalde netwerklaag blijft, waardoor je niet van SIM A naar SIM B kan communiceren.

Dit is niet uniek aan K&K maar geldt voor het hele Odido mobiele netwerk en waarschijnlijk ook niet enkel bij Odido. Met normaal gebruik zou je niet tussen twee simkaarten op IP niveau communiceren.

Net ook getest met onze zakelijke simkaarten vanaf mijn Prive Odido simkaart, en daar gebeurt hetzelfde mee. De poorten zijn niet bereikbaar. Ga ik terug naar mijn Wifi via Odido Glas (2/2Gbps) en het werkt wel zonder problemen. Zakelijk werken we daaromheen door met VPN tunnels te werken, zo kunnen we ook vaste IP-adressen leveren achter een Odido simkaart, die enkel met dynamische IP's werken vanuit hun netwerk wat we al jaren doen.

Odido heeft in hun eigen Community wel aangegeven dat ze aan het onderzoeken zijn of ze dit kunnen aanpassen in hun netwerk, maar is dus best een ingrijpende wijziging.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 11-12-2024 19:19 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

jubeth schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:13:
[...]
Grappig genoeg zijn dat geen persoonsgegevens. Dat is hun .sig, staat onder elke mail, ook al komt 'ie van een ander.
Of de persoon die het verzonden heeft, de naam is die je ziet is een tweede, het blijven persoonsgegevens voor de AVG. Thanks voor het aanpassen :) .
[...]
Je houdt een verhaal over de zakelijke prio vs de consumer prio, maar wat houdt dat verschil dan precies in, in de realiteit? Ik zie vooralsnog geen verschil, snelheid en latency zijn exact even hoog, zelfs nu (in de 'spits'). Is het dan de bedoeling dat we afwachten tot de mast heel druk belast gaat zijn teneinde te merken wat het verschil gaat zijn? Hoe ziet die "prio" tijdens 'storingen' er in werkelijkheid technisch uit?
Prio tijdens storingen is denk ik vooral voor een service verzoek. Heb over de jaren genoeg ervaringen gehad met het melden van problemen in specifieke gebieden en zo ook monteurs via Odido kunnen aansturen om naar die locaties te gaan vanuit ons zakelijke contract. Zij zullen zo een zelfde soort zakelijk contract met Odido hebben, waar ook een zakelijke SLA achter zit. Net als dat Ziggo (consumenten) en Ziggo Zakelijk fysiek hetzelfde netwerk zijn, maar een compleet andere SLA hebben.

Als een mast in storing is en/of een serving cell/band heeft die uitvalt zal je dat op beide type simkaarten merken en kan er op dat gebied geen onderscheid gemaakt worden. Wel kunnen ze een deel van de bandbreedte 'reserveren' voor de kaarten met meer prioriteit.

Je zal het dus vooral kunnen merken waar het netwerk druk is of tegen overbelast aan. Met n78 erbij bereik je dat punt een stuk minder snel, dus is nu lastig te zeggen hoeveel verschil je daarvan nou echt zal merken in normaal gebruik. Het is niet dat je met K&K simkaart op een festival gaat staan :+ .

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geraroz
Nadat er in Zoetermeer enige tijd een issue was kan ik nu de huidige situatie delen, die ziet er toch significant anders uit dan mijn eerdere plaatjes, n78 is weer helemaal in orde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjq2rstHdGXu-AlOv-wodD7vVLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJxh3MhMr7nCCNQNiDHtVFdI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvjAOEu0C3XWDwNGKuP4lqTWkHE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tYU6ciMKwuIPBKK7iWD2nzWD.png?f=user_large

Ik hoop dat dit zo stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

BiG-GuY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:34:
Zij zullen zo een zelfde soort zakelijk contract met Odido hebben, waar ook een zakelijke SLA achter zit. Net als dat Ziggo (consumenten) en Ziggo Zakelijk fysiek hetzelfde netwerk zijn, maar een compleet andere SLA hebben.

Als een mast in storing is en/of een serving cell/band heeft die uitvalt zal je dat op beide type simkaarten merken en kan er op dat gebied geen onderscheid gemaakt worden. Wel kunnen ze een deel van de bandbreedte 'reserveren' voor de kaarten met meer prioriteit.
Ah ja, that makes sense. Voorheen had ik ziggo zakelijk en daar werd je idd wel sneller geholpen als er een groot internet-probleem gaande was.

Overigens valt de stabiliteit op het odido net best tegen, denk dat ze heel erg bezig zijn de hele handel uit te breiden en aan te passen, want dit zien we vandaag af en aan de hele dag al:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP9Zx4F4WjqCN4dtENVcUmKHlEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zauzzsbK5zudDGh8oEEpWYUu.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn pings vanaf de router naar buiten toe (op 1.1.1.1) met interval van 60 sec., de onderbrekingen zijn steeds ongeveer 3-4 minuten. Dit was nog op de evenwifi SIM, net op de 'nieuwe' k&k odido SIM hadden we rond 19:20 ook weer een 4 minuten dipje.
Maar het moet gezegd, de latency is inmiddels gezakt naar ~11 ms, en dat is echt - voor mij - onverwacht sterk voor een draadloos signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

Je komt een heel end met cloudflared, of tailscale inderdaad (al eerder genoemd, zag ik), of als je - zoals ik - een VPS ergens hebt, gewoon wat ssh-tunnels die vanuit je huisconnectie richting die vps worden opgezet middels autossh e.d. Ik heb zo jarenlang best stabiel een hele website draaiende gehad met een nginx proxypass naar die ssh tunnel, en dan thuis een webserver hebben waar je terabytes aan foto's en videos mee kunt hosten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

jubeth schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:49:
[...]
Ah ja, that makes sense. Voorheen had ik ziggo zakelijk en daar werd je idd wel sneller geholpen als er een groot internet-probleem gaande was.

Overigens valt de stabiliteit op het odido net best tegen, denk dat ze heel erg bezig zijn de hele handel uit te breiden en aan te passen, want dit zien we vandaag af en aan de hele dag al:
[Afbeelding]
Dit zijn pings vanaf de router naar buiten toe (op 1.1.1.1) met interval van 60 sec., de onderbrekingen zijn steeds ongeveer 3-4 minuten. Dit was nog op de evenwifi SIM, net op de 'nieuwe' k&k odido SIM hadden we rond 19:20 ook weer een 4 minuten dipje.
Maar het moet gezegd, de latency is inmiddels gezakt naar ~11 ms, en dat is echt - voor mij - onverwacht sterk voor een draadloos signaal.
Heb hier nog geen downtime ervaren op het 5G signaal van Odido bij mij thuis. Ja elke 24u wanneer het IP ververst, maar verder niet. Dus zal iets in je signaal of mast zijn waar dit door veroorzaakt wordt.

De mast hier is al een tijd terug geüpgraded naar de nieuwe Ericsson hardware inclusief n78. De hardware zat al een tijd in de mast voor het geactiveerd werd.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]
Dat is hun .sig, staat onder elke mail, ook al komt 'ie van een ander. Maar goed, ik heb het even weggestreept.

Je kan dat zo niet meten
Want de modem van odido die beperkt de snelheid niet de sim
Dus als je een andere sim gaat gebruiken wordt die ook beperkt

Je zult dan je eigen modem moeten gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

Hotsoup schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:38:
Vandaag contact gehad met een medewerker van Odido die toevallig de klik en klaar training intern heeft gevolgd. Gelijk even gevraagd of de Bridge Mode ooit enabled gaat worden. Volgens de medewerker staat dat nog op de planning, helaas niks officieels of eta maar hopen kunnen we :)
Welke ongelooflijke halfgare IT-drol bedenkt het om bridge-mode/ip-passthrough UIT de firmware te slopen, om dat onbeschikbaar te maken? Welk denkbeeldig 'gevaar' ziet odido in het aanbieden van een hele NAT minder? Volkomen gestoord dit. Het is notabene al CGNAT. En geen IPv6. Pff..

[ Voor 4% gewijzigd door jubeth op 11-12-2024 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
jubeth schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:55:
[...]
Welke ongelooflijke halfgare IT-drol bedenkt het om brdige-mode/ip-passthrough UIT de firmware te slopen, om dat onbeschikbaar te maken? Welk denkbeeldig 'gevaar' ziet odido in het aanbieden van een hele NAT minder? Volkomen gestoord dit.
Dat is gewoon voor de onbenullige consumenten gedaan

de benullige consumenten die hebben gebruik gemaakt van de vrije modem keuze en nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

boyette schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:57:
[...]
Dat is gewoon voor de onbenullige consumenten gedaan

de benullige consumenten die hebben gebruik gemaakt van de vrije modem keuze en nergens last van
Ik lees dat soort argumenten steeds vaker, maar dat is nogal bedenkelijk. Enige wat je hoeft te doen, als firmware-editor, is een tabje "Advanced settings (here be dragons, only go here if you know what you're doing!)" aan te maken, dan is het gevaar geweken, dan blijft oma er vanaf. Volgens mij is het niets meer dan luiheid van de odido dev die hier achter zit. Ik heb in mijn 58 jaar flink wat jaartjes firmwares mogen editen, de luiheid zit hem er ws. in dat de bewerking betekent dat je òf een hele config berg uit schakelt, òf een paar ervan copy paste in een nieuwe menu-optie. Die nieuwe menu optie aanmaken was zooo lastig, en zooo veel werk. Beschamend van odido hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jubeth schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:55:
[...]
Welke ongelooflijke halfgare IT-drol bedenkt het om bridge-mode/ip-passthrough UIT de firmware te slopen, om dat onbeschikbaar te maken? Welk denkbeeldig 'gevaar' ziet odido in het aanbieden van een hele NAT minder? Volkomen gestoord dit. Het is notabene al CGNAT. En geen IPv6. Pff..
Nee, er is geen sprake van CGNAT. Waar haal je dat vandaan? En besef dat in bridge mode, de consument dus verantwoordelijk is voor beheer van de firewall. Als Tweaker weet je misschien hoe en wat, 99% van de gebruikers niet. Dus kiezen ISP’s vaak voor disablen van bridge mode. In ieder geval KPN, Odido en Delta/Caiway.

En wil je dat niet zijn er oplossingen. Zoals de Huawei H122. Prima ding, mooie shareware tools voor en heeft bridge mode: https://www.amazon.de/-/e...Pro-Telekom/dp/B08BX4YYPJ

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 11-12-2024 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jubeth schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:05:
[...]

Ik lees dat soort argumenten steeds vaker, maar dat is nogal bedenkelijk. Enige wat je hoeft te doen, als firmware-editor, is een tabje "Advanced settings (here be dragons, only go here if you know what you're doing!)" aan te maken, dan is het gevaar geweken, dan blijft oma er vanaf. Volgens mij is het niets meer dan luiheid van de odido dev die hier achter zit. Ik heb in mijn 58 jaar flink wat jaartjes firmwares mogen editen, de luiheid zit hem er ws. in dat de bewerking betekent dat je òf een hele config berg uit schakelt, òf een paar ervan copy paste in een nieuwe menu-optie. Die nieuwe menu optie aanmaken was zooo lastig, en zooo veel werk. Beschamend van odido hoor.
Man, man man wat een grote woorden allemaal. Vrijwel zeker ontwikkelt Odido de firmware niet zelf. Ze krijgen van Zyxel vermoedelijk een config en tools om die aan te passen. En daar zullen ze zeer voorzichtig mee zijn als je tienduizenden devices uit hebt staan. Wat dat met “lastig”, “veel werk”, “beschamend” te maken heeft weet ik niet.

Het is zoals het is, je hebt drie keuzes; je accepteert het, je regelt eigen apparatuur of je gaat naar de concurrent. Hier gaan tieren lost niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Odido heeft nooit CGNAT gebruikt.

De grote drie providers in NL:

KPN vast: IPv4+IPv6, geen CGNAT, altijd eigen publiek IPv4/IPv6
KPN mobiel: IPv4 only of CGNAT met/zonder IPv6

Odido vast: IPv4 only, geen CGNAT, altijd eigen publiek IPv4
Odido mobiel: IPv4 only, geen CGNAT, altijd eigen publiek IPv4

VodafoneZiggo vast: IPv4 CGNAT+IPv6 of IPv4 only op verzoek
VodafoneZiggo mobiel: IPv4 only of CGNAT zonder IPv6

Gallery V&A

• jubeth

jubeth

%^)

BiG-GuY schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:34:
Odido heeft nooit CGNAT gebruikt.
Eeh, tot nu toe hadden we op het t-mobile netwerk via evenwifi/keepgo ALTIJD CGNAT. Dat ze het met K&K niet doen is nieuw voor mij. Ik zie trouwens ook geen DHCP updates iedere nacht, zoals ik las. Mooi, dat scheelt weer een extra NAT.

• jubeth

jubeth

%^)

ernstoud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:07:
[...]
En wil je dat niet zijn er oplossingen. Zoals de Huawei H122. Prima ding, mooie shareware tools voor
Eeh, die hebben we hier al een jaar of 3 staan; [Huawei H122-373] firmware downloads 5G CPE Pro 2 ?
Doet het prima, maar de hardware is vergeleken met de k&k modem weer een stap minder zuinig en langzamer. Het blijft gewoon zonde dat odido die firmware zo heeft uitgekleed. Je houdt dan sowieso een steeds groter wordende groep ontevreden klanten. Nogmaals; Gewoon een 'Advanced settings' knopje, dat doet wonderen. Luiheid van de support en dev afdeling bij odido om dat niet te doen.

• kadir76
Met de de oude Zyxel Air app is het mogelijk om bv ook de APN settings aan te passen. Is het niet zo dat alleen de UI elementen van de "advanced settings" verwijderd zijn, maar de API calls nog wel bestaan? Want dan zou je in theorie nog wel de verwijderde features kunnen gebruiken. Misschien is er een Tweaker die hier al zelfs een tool voor heeft of de API calls van een unbranded versie kan delen?

• BiG-GuY

BiG-GuY

jubeth schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:27:
[...]
Eeh, tot nu toe hadden we op het t-mobile netwerk via evenwifi/keepgo ALTIJD CGNAT. Dat ze het met K&K niet doen is nieuw voor mij. Ik zie trouwens ook geen DHCP updates iedere nacht, zoals ik las. Mooi, dat scheelt weer een extra NAT.
Dat is apart, welke APN gebruikte je bij hun dan? We gebruiken al jaren de internet APN en hebben bij alle verschillende aanbieders van Odido en voorheen T-Mobile altijd een publiek IPv4 gehad, geen CG-NAT. We hebben ook een eigen contract bij Odido en de simkaarten via die profielen hebben ook altijd een eigen IPv4.

Je zit uiteraard wel bij alle kaarten aan een Dynamisch IPv4-adres via de standaard APN's. Die sessie kan maximaal 24u actief blijven voor hij ververst wordt en je een nieuw IP krijgt.

offtopic:
Je kan als partner van Odido bij een groter contract wel ook je eigen subnet gebruiken via je eigen APN, om op die manier bijvoorbeeld een vast IP-adres op sim niveau te leveren. Maar dan moet je wel flinke aantallen simkaarten doen, wil dat een interessante optie zijn. Misschien dat ze ook een eigen APN gebruiken voor CGNAT? KeepGo (DROAM) is een grote partner waar we ook mee werken, en alle Odido kaarten die we via hun afnemen hebben voor ons ook geen CGNAT en werken via de internet APN.

Gallery V&A

jubeth schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:51:
[...]
Eeh, die hebben we hier al een jaar of 3 staan; [Huawei H122-373] firmware downloads 5G CPE Pro 2 ?
Doet het prima, maar de hardware is vergeleken met de k&k modem weer een stap minder zuinig en langzamer.
LTEHMonitor: https://www.ltehmonitor.com/en/ geeft je alle settings die je maar wil. En heeft dus n28 in tegenstelling tot de b9 firmware van de Zyxel.

jubeth schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:27:
[...]
Ik heb op 4GvT van Odido geen CGNAT, ik heb op mijn Odido mobiele abo geen CGNAT. De experts hier zeggen dat Odido geen CGNAT gebruikt, dan weet ik het ook niet meer. Het is 100% zeker dus niet altijd zo.

• snah001
ernstoud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:07:
[...]

Nee, er is geen sprake van CGNAT. Waar haal je dat vandaan? En besef dat in bridge mode, de consument dus verantwoordelijk is voor beheer van de firewall. Als Tweaker weet je misschien hoe en wat, 99% van de gebruikers niet. Dus kiezen ISP’s vaak voor disablen van bridge mode. In ieder geval KPN, Odido en Delta/Caiway.

En wil je dat niet zijn er oplossingen. Zoals de Huawei H122. Prima ding, mooie shareware tools voor en heeft bridge mode: https://www.amazon.de/-/e...Pro-Telekom/dp/B08BX4YYPJ
Ik heb daarom een Zyxel NR7302 aangeschaft waar je wel Bridgemode kunt gebruiken, echter ook dan kan ik nog steeds niet bij mijn Wireguard server in het Lan netwerk.
Maar net gelezen dat het echt aan Odido ligt met het netwerk zelf.
Mijn mobiel zit ook op het Odido netwerk en daarmee kan ik ook mijn server niet benaderen.
Tot afgelopen zondag had ik nog een Ziggo lijn liggen en effe UTP omsteken en direct werkte de boel (Ziggo modem in Bridge).

• jubeth

jubeth

%^)

jubeth schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:49:
want dit zien we vandaag af en aan de hele dag al:
[Afbeelding]
Sinds die ene dip gisterenavond is er niet 1 meer geweest. Ziet er dan toch wel veelbelovend uit voor de prijs, moet ik zeggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2M0U_9TCLJ6j23GLu5mh8rowB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKhMlh53OdJDVIZLkmFTujP1.png?f=fotoalbum_largeSamen met het feit dat er geen CGNAT meer tussen zit zijn we hier wel tevreden en gaan we ws die evenwifi opzeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjGaCr69wUynSilT_3SX-mK92t0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xSkMxlRX7Yd83P8EIA9cdE77.png?f=user_large
Dit was afgelopen nacht, heel aardig, want hoewel we de mast free line of sight zien, zitten we volgens de odido kaart in oranje gebied hier.

Zijn er al (negatieve) ervaringen rondom de FUP voor dit abonnement? Iemand al gewaarschuwd voor hoogverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jubeth schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:03:
[...]
Zijn er al (negatieve) ervaringen rondom de FUP voor dit abonnement? Iemand al gewaarschuwd voor hoogverbruik?
Er is nergens gezegd dat je gewaarschuwd wordt. Je krijgt lagere prioriteit op de mast bij congestie. Dat is wat er gezegd is. Dus bij druk verkeer op de mast krijg je mogelijk lagere snelheid. Hoeveel lager en of het echt zo gaat en merkbaar is, zal van geval tot geval verschillen denk ik. Afhankelijk van de mast, de uplink, congestie, prioriteiten op de mast, of er gebruikers zijn met hoge prioriteit (brandweer, politie denk ik dan aan).

Ik lees hier alles en heb geen bericht gezien dat iemand > 2TB per maand gebruikt heeft en daar iets van merkte. Het product is ook nog net geen twee maanden op de markt, dus tja…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:19
Dynamic DNS bevestigt door Odido mod in de nieuwe firmware die ze nu testen.
IP-passthrough niet, dit zullen ze ook niet gaan implementeren in de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroenjarino schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:20:
Dynamic DNS bevestigt door Odido mod in de nieuwe firmware die ze nu testen.
IP-passthrough niet, dit zullen ze ook niet gaan implementeren in de toekomst...

Pfff… DDNS. Precies dat feature dat al prima oplosbaar is met bijvoorbeeld noip.com en hun DUC client voor Windows, Linux en macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimtweak
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik krijg geen verbinding met Klik&Klaar en onze Samsung TV, zijn hier meer ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Wimtweak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:45:
Ik krijg geen verbinding met Klik&Klaar en onze Samsung TV, zijn hier meer ervaringen mee?
Wifi of bedraad ?
Model ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimtweak
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Wifi UE32T5300AW

Alvast bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosswick
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 08:50
Mijn verbinding in Leidschendam is sinds vanochtend veel trager... heb getest met ethernet direct op de modem en na een herstart

edit: op antennekaart.nl te zien zit ik ineens op een mast die twee keer zo ver staat... zal wel onderhoud zijn dan?

[ Voor 31% gewijzigd door crosswick op 14-12-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
crosswick schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:40:
Mijn verbinding in Leidschendam is sinds vanochtend veel trager... heb getest met ethernet direct op de modem en na een herstart
Dat kan gebeuren. Bij mij (Landgraaf) is dat altijd van korte duur geweest. Hooguit een aantal uren, binnen dezelfde dag weer hersteld.

edit vanwege jouw edit: geen idee, bij mij speelde dat niet.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 14-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosswick
Dank je - oeh zouden ze m'n oude mast aan het ombouwen zijn naar 5G!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
crosswick schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:56:
Dank je - oeh zouden ze m'n oude mast aan het ombouwen zijn naar 5G!
Als je deze (https://antennekaart.nl/k...6&zoom=19&providers=odido) bedoelt dan ja, die gaan ze komende week ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosswick
ah… nee bedoel die op 2263AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosswick
...en daar heb ik inmiddels weer verbinding mee, op 4G. never mind dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 13:16
Heb mijn klik en nog niet klaar net binnen maar wacht al 15 min op de verbinding🤣 mast is 300m verderop dus mag ff duren denk.

Het bovenste lampje is groen.
Tweede lampje is rood.
Derde lampje knippert blauw.
Vierde lampje is groen.

Ik heb ook Odido mobiel en die doet het wel.

[ Voor 38% gewijzigd door Qualixo op 14-12-2024 12:20 ]

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Qualixo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:15:
Heb mijn klik en nog niet klaar net binnen maar wacht al 15 min op de verbinding🤣 mast is 300m verderop dus mag ff duren denk.

Het bovenste lampje is groen.
Tweede lampje is rood.
Derde lampje knippert blauw.
Vierde lampje is groen.

Ik heb ook Odido mobiel en die doet het wel.
Kijk eens hier
Er is geen geldige sim (op de correcte wijze) geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 13:16
Top.. 5 keer gereset maar helaas. Sim zit er goed in maar komt niet online. Om 12 uur klik gedaan maar nu nog niet klaar en maar de helpdesk aan bellen..

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieldedaniel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 23:21
De snelheden zijn hier fantastisch! Op mijn iPhone 15 haal ik ongeveer 600-700 Mbps down.

Een vriend van me haalde rond de 1200 Mbps (met een Flip 5).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViPPv7SDYaO_Kw9X1YAlyF82C7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hplf6rVdr3Lbrm32nnHTxm2w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door danieldedaniel op 14-12-2024 14:37 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.