Wat voor snelheid haal je op jouw locatie met die FWA710? En heb je gekeken op welke afstand je van de mast zit? Signaalwaarde ziet er op eerste oog goed uit namelijk.RV1973 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:34:
Dank iedereen! APN: fwainternet ingevuld en nu werkt het, hoera!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet te lang doorzoeken, zou ik zeggen! 200/100 en een ping onder de 25ms is toch superacceptabel?
[ Voor 10% gewijzigd door Keypunchie op 06-12-2024 18:42 ]
Mooie snelheden, lage ping geeft een fijne browse ervaring. Wat haalde je met het originele Odido modem?RV1973 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:15:
Ben nog op zoek naar de beste plek. Weet niet precies welke mast hij gebruikt en hoever die weg is.
Hier wat test resultaten.
[Afbeelding]
Op basis van de hoge upload zou ik een iets hogere download verwachten? Bedraad of via wifi getest? Met -69dBm n78 op 1,9kilometer haal ik 650/110Mbps op zolder/line of sight.
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 06-12-2024 19:58 ]
Kijkende naar de download, verwacht ik dat het modem geen connectie heeft met n78. Die download/upload en latency is namelijk al haalbaar met n28+b3+b3 . Met n78 is een lagere latency mogelijk.
De X55/X62 modems kunnen geen CA op meerdere 5G banden, dus het is of n28 of n78. Pas de X65 en hoger modems kunnen beide banden tegelijk gebruiken. Als je mast wel n78 heeft, kan het helpen om n28 uit te zetten.
@RV1973
Welke n en b banden en RSRP zie je per band als je op het pijltje bij Cellular info klikt?
En heb je op https://antennekaart.nl/kaart/5g gekeken wat er qua masten rondom je woning zitten? Gaat dan om de 5G banden en de 4G banden voor een compleet beeld.
Die FWA710 heeft een ingebouwde richtantenne, dus de kant waar de platte kant naar toe wijst is de richting waar je naartoe straalt. Als je geen zichtlijn hebt naar de mast (dus de mast niet kan zien), kan het door middel van reflecties soms helpen om niet direct die kant op te richten.
De X55/X62 modems kunnen geen CA op meerdere 5G banden, dus het is of n28 of n78. Pas de X65 en hoger modems kunnen beide banden tegelijk gebruiken. Als je mast wel n78 heeft, kan het helpen om n28 uit te zetten.
@RV1973
Welke n en b banden en RSRP zie je per band als je op het pijltje bij Cellular info klikt?
En heb je op https://antennekaart.nl/kaart/5g gekeken wat er qua masten rondom je woning zitten? Gaat dan om de 5G banden en de 4G banden voor een compleet beeld.
Die FWA710 heeft een ingebouwde richtantenne, dus de kant waar de platte kant naar toe wijst is de richting waar je naartoe straalt. Als je geen zichtlijn hebt naar de mast (dus de mast niet kan zien), kan het door middel van reflecties soms helpen om niet direct die kant op te richten.
[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 06-12-2024 20:13 ]
Heeft iemand problemen met de Wifi van het bijgeleverde modem? Wat ik merk is dat bijvoorbeeld mijn Sonos speakers niet meer lekker werken met Spotify Connect - ze worden niet meer gezien op het lokale netwerk. De speakers zijn wel online (De Sonos app kan ze wel zien/gebruiken). Maar het is mijn vermoeden dat Spotify connect icm Sonos een truuc uithaalt die nu niet meer werkt.
Iemand anders ook problemen mee gehad?
Zoek eens op Wifi.Xandrios schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:43:
Heeft iemand problemen met de Wifi van het bijgeleverde modem? Wat ik merk is dat bijvoorbeeld mijn Sonos speakers niet meer lekker werken met Spotify Connect - ze worden niet meer gezien op het lokale netwerk. De speakers zijn wel online (De Sonos app kan ze wel zien/gebruiken). Maar het is mijn vermoeden dat Spotify connect icm Sonos een truuc uithaalt die nu niet meer werkt.
Is de paus rooms? Is water nat?Xandrios schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:43:
Veel meldingen dat wifi “vastloopt” (hele lage snelheid) en alleen een herstart helpt.
Maar dat is mijn probleem niet zo te zien. Communicatie werkt; ping en alle devices kunnen met elkaar praten. Restart van modem haalt ook niets uit. Dit lijkt specifiek iets met de manier waarop devices binnen hetzelfde Wifi netwerk communiceren of elkaar 'discoveren'.
Ok, zodra je er na weken problemen eindelijk over post...dan vind je de oplossing natuurlijk 5 minuten later
Mocht iemand anders problemen hebben met Spotify Connect en/of Sonos devices: De DNS servers. Het veranderen van de DNS in het modem (In dit geval naar Google op 8.8.8.8) en het werkt. Ik gok dat de DNS een-en-ander niet doorlaat of filtert (Ook met firewall en parental control uit).

Mocht iemand anders problemen hebben met Spotify Connect en/of Sonos devices: De DNS servers. Het veranderen van de DNS in het modem (In dit geval naar Google op 8.8.8.8) en het werkt. Ik gok dat de DNS een-en-ander niet doorlaat of filtert (Ook met firewall en parental control uit).
[ Voor 18% gewijzigd door Xandrios op 06-12-2024 21:07 ]
En toch is dat vreemd.. en onwaarschijnlijk..Xandrios schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:04:
Ok, zodra je er na weken problemen eindelijk over post...dan vind je de oplossing natuurlijk 5 minuten later![]()
Ik denk eerder dat het wijzigen van de dns ook een andere tabel of waarde heeft gewijzigd of gereset
Of gewoon de flush did it
En als je het nu terug wijzigt zal het nog steeds functioneren
Misschien de moeite waard
Geen dns die je domein blokkeert..
Mesh functie uitschakelen van wifi schijnt ook te helpen tegen vastlopers van het wifiXandrios schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:04:
Ok, zodra je er na weken problemen eindelijk over post...dan vind je de oplossing natuurlijk 5 minuten later![]()
Waar precies kan je die DNS veranderen ?Xandrios schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:04:
.. De DNS servers. Het veranderen van de DNS in het modem (In dit geval naar Google op 8.8.8.8) en het werkt. ...
Of kan jij dat zeggen ?BlazeMuis schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:39:
Ja dat kan gewoon. Ik gebruik ControlD DNS en dat werkt prima.
Ter voorkoming van het max 32 apparaten probleem en door de gebrekkige firmware die er soms voor zorgt dat het hele netwerk plat ligt, heb ik mijn deco m5 als router ingesteld en als ip reeks x.x.0.1.De Odido modem zit op x.x.1.1.
Had ergens gelezen dat je de modem in de DMZ zone moet zetten. De m5 heeft echter geen DMZ zone volgens mij? Maar ik heb volgens de bovenstaande setup gewoon internet. Kan ik ergens nog problemen krijgen?
Had ergens gelezen dat je de modem in de DMZ zone moet zetten. De m5 heeft echter geen DMZ zone volgens mij? Maar ik heb volgens de bovenstaande setup gewoon internet. Kan ik ergens nog problemen krijgen?
De Zyxel moet de DMZ maken, dat kun je enablen. Maar weet goed wat je dan doet. Alle poorten worden doorgezet naar de m5. Daar moet de firewall dan goed van ingesteld staan!kielkiel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:53:
Ter voorkoming van het max 32 apparaten probleem en door de gebrekkige firmware die er soms voor zorgt dat het hele netwerk plat ligt, heb ik mijn deco m5 als router ingesteld en als ip reeks x.x.0.1.De Odido modem zit op x.x.1.1.
Je hebt nu dubbel NAT. Dat kan lastig zijn als je een device in je LAN van buiten wilt benaderen zoals een camera of een NAS. Als dit werkt voor je, prima setup.
[Verkeerde topic]
[ Voor 179% gewijzigd door rvk op 07-12-2024 14:16 ]
/f/image/QEexYNgd97WOmdDhIGfdfloX.png?f=fotoalbum_large)
Download is echt top! Maar die upload is 3x trager als wat ik nu heb.... En dat vond ik al te traag.
Nog maar ff wat meer testen dit weekend maar als de upload zo blijft gaat het hele zootje weer terug.
Verbonden met N78 geeft die aan.
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 07-12-2024 15:05 ]
Het is inderdaad vreemd. Maar, als ik de DNS in het Odido modem aanpas en op 1.1.1.1 zet - dan valt de Sonos speaker weer weg. Geen idee waarom maar het is reproduceerbaar. Zet ik 8.8.8.8 terug dan zijn de speakers weer online. In beide gevallen zijn de speakers wel pingbaar op het lokale LAN.boyette schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:20:
[...]
En toch is dat vreemd.. en onwaarschijnlijk..
[..]
Geen dns die je domein blokkeert..
Na wat rondkijken in het modem valt me op dat mijn 5G verbinding substantieel slechter is geworden in vergelijking met enkele weken terug. Ik zit op 80 meter van de mast met line-of-sight. Waar ik voorheen een RSRP van -75 had op N78, is dat nu -108. Substantieel slechter en dat zie je terug in de kwaliteit en snelheid van de verbinding.
Op 4G zit ik nog op dezelfde mast, hoewel wel op een andere primaire band (B3 ipv B1 voorheen). De 5G cell identifier is niet zichtbaar in het modem, maar gezien het signaalniveau doet het bijna denken dat ik op een andere mast uitkom dan die hier 80 meter verderop...
Heel vreemd. Geen verschil in firmware (vanaf het begin al op B9). Restart haalt ook niets uit.
Edit: Op de mobiel met Odido hetzelfde. Lijkt iets generieks te zijn met Odido hier, snelheid op de mobiel is bijna exact hetzelfde als K&K (± 350Mbit). Beide zaten op 700-800Mbit tot voor kort.
[ Voor 9% gewijzigd door Xandrios op 07-12-2024 20:00 ]
Waar zit die instelling in het modem ?Xandrios schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:53:
[...]
Het is inderdaad vreemd. Maar, als ik de DNS in het Odido modem aanpas en op 1.1.1.1 zet - dan valt de Sonos speaker weer weg. Geen idee waarom maar het is reproduceerbaar. Zet ik 8.8.8.8 terug dan zijn de speakers weer online. In beide gevallen zijn de speakers wel pingbaar op het lokale LAN.
...
Rechter zijmenu -> Network setting -> Home network -> Lan Setup -> DNS values
[ Voor 9% gewijzigd door Xandrios op 07-12-2024 20:03 ]
Ik gebruik de dhcp van de odido niet waardoor ik de instelling niet zag. Dank je wel.Xandrios schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:02:
Rechter zijmenu -> Network setting -> Home network -> Lan Setup -> DNS values
Ook al raarW1ck1e schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:42:
[...]
Ik gebruik de dhcp van de odido niet waardoor ik de instelling niet zag. Dank je wel.
Als je geen dhcp gebruikt waarom zou je dan geen dns instellingen kunnen wijzigen
Of moet je dan de dns ook statisch instellen
Mijn odido modem is niet mijn dhcp server, wel mijn gateway en een dns server. Een ander apparaat is mijn dhcp server.boyette schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:38:
Ook al raar
Als je geen dhcp gebruikt waarom zou je dan geen dns instellingen kunnen wijzigen
Of moet je dan de dns ook statisch instellen
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 07-12-2024 21:51 ]
Een vraagje, ik heb mijn ikea tradfri hub met een ethernet kabel aangesloten op de modem. Ik dacht eigenlijk dat alles liep als een zonnetje (maandje in gebruik nu) maar toch een probleempje ontdekt.
Je raadt het al, in de ikea app heb ik problemen om de tradfri hub te benaderen. Via HomeKit (de Woning app) werkt alles prima, lampen etc gaan gewoon aan en uit etc. Maar nu er een firmware update is voor de tradfri hub kan ik die dus niet meer installeren omdat ik in de app de hub niet meer kan benaderen sinds ik op deze router zit. Het gekke daarvan is is dat de ikea hub dus gewoon met LAN verbonden is en dus te benaderen zou moeten zijn.
Als ik de firewall in zijn geheel uitzet op de router, lost dat het probleem ook niet op. Iemand een ander idee of en hoe dit op te lossen zou zijn?
Je raadt het al, in de ikea app heb ik problemen om de tradfri hub te benaderen. Via HomeKit (de Woning app) werkt alles prima, lampen etc gaan gewoon aan en uit etc. Maar nu er een firmware update is voor de tradfri hub kan ik die dus niet meer installeren omdat ik in de app de hub niet meer kan benaderen sinds ik op deze router zit. Het gekke daarvan is is dat de ikea hub dus gewoon met LAN verbonden is en dus te benaderen zou moeten zijn.
Als ik de firewall in zijn geheel uitzet op de router, lost dat het probleem ook niet op. Iemand een ander idee of en hoe dit op te lossen zou zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-12-2024 23:20 ]
youtube.com/@hisrep
Waar draait die app dan op? Op een iPhone of zo? Want dan benader je de hub dus van buitenaf en aangezien op K&K volgens de berichten nogal wat poorten dicht zijn zou dat het euvel kunnen zijn.DeNachtwacht schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:06:
Een vraagje, ik heb mijn ikea tradfri hub met een ethernet kabel aangesloten op de modem. Ik dacht eigenlijk dat alles liep als een zonnetje (maandje in gebruik nu) maar toch een probleempje ontdekt.
De oude Tradfri hub ondersteunt geen toegang van buiten af, de nieuwe Derigeria welernstoud schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:56:
[...]
Waar draait die app dan op? Op een iPhone of zo? Want dan benader je de hub dus van buitenaf en aangezien op K&K volgens de berichten nogal wat poorten dicht zijn zou dat het euvel kunnen zijn.
@DeNachtwacht welke versie heb je?
Ik kan mijn IKEA lampen op afstand bedienen vanaf een compleet ander netwerk. Zo ook kan ik mijn Synology NAS gewoon benaderen die op K&K draait. Ik zit nu notabene op Starlink dus het kan wel.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat maakt het verhaal totaal andersW1ck1e schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:47:
[...]
Mijn odido modem is niet mijn dhcp server, wel mijn gateway en een dns server. Een ander apparaat is mijn dhcp server.
Ik heb de oude Tradfri hub. Maar dat is dus het gekke, als ik alle firewall mogelijkheden uitzet kan ik er alsnog niet bij. Vraag is ook of die app via wifi direct contact met de tradfri wil maken, of dat hij via de modem contact probeert te leggen en de bekabelde verbinding daar dan wordt geblokkeerd.franssie schreef op zondag 8 december 2024 @ 01:30:
[...]
De oude Tradfri hub ondersteunt geen toegang van buiten af, de nieuwe Derigeria wel
Ik kan mijn IKEA lampen op afstand bedienen vanaf een compleet ander netwerk. Zo ook kan ik mijn Synology NAS gewoon benaderen die op K&K draait. Ik zit nu notabene op Starlink dus het kan wel.
youtube.com/@hisrep
Vreemd dan, al geprobeerd de hub opnieuw te koppelen, eventueel op een tweede (oude) telefoon?DeNachtwacht schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:32:
[...]
Ik heb de oude Tradfri hub. Maar dat is dus het gekke, als ik alle firewall mogelijkheden uitzet kan ik er alsnog niet bij. Vraag is ook of die app via wifi direct contact met de tradfri wil maken, of dat hij via de modem contact probeert te leggen en de bekabelde verbinding daar dan wordt geblokkeerd.
edit: firewall zou geen invloed op je LAN moeten hebben dus zet die maar weer aan.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 08-12-2024 10:37 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Raar, net even de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd en bij de setup kan hij de dirigera hub niet eens meer vinden.
youtube.com/@hisrep
Staat uPnP wel aan in de Zyxel? Bij verschillende routers gezien dat wanneer uPnP uit staat, mDNS/Bonjour ook niet werkt. Waar veel Smart Home van afhankelijk is.DeNachtwacht schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:50:
Raar, net even de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd en bij de setup kan hij de dirigera hub niet eens meer vinden.
In meer geavanceerde routers zijn dat losse opties., zoals het hoort.
En heeft je IKEA Hub wel een IP-adres ontvangen van je Zyxel? Die zou daar tussen de apparaten moeten staan.
Dank voor reactie.
1, ja uPnP staat gewoon aan (was ook de standaardinstellin)
2, ja zeer waarschijnlijk wel. er is 1 "unknown" apparaat dat met draad verbonden naast de Apple TV, de desktop en een switch van Edimax. De PC zit direct in het modem, de Apple TV en Tradfri hub zitten in de switch die weer op het modem staat. Ik heb natuurlijk ook getest zonder de switch ertussen, maar dat lost het probleem niet op. Bovendien zit de Apple TV daar ook op en die heeft geen enkel internetprobleem én is de HomeKit hub, dus die kan wel de smarthome aansturen.
Aanvullend;
- ik heb de 2.4G uitgezet omdat al mijn apparaten op 5G werken. Maar als ik deze weer aanzet, werkt het ook alsnog niet. Ook niet als ik eerst de tradfri hub opnieuw opstart
- als de tradfri hub niet aan de stroom zit, werken de HomeKit apparaten (logisch) niet meer, maar zodra de tradfri hub aan gaat, werkt dat wel weer gewoon (via 5G wifi). De homekit aansturing zelf werkt dus ook prima. Het is puur de iphone (die op de wifi zit, uiteraard) die geen toegang lijkt te krijgen tot de hub.
1, ja uPnP staat gewoon aan (was ook de standaardinstellin)
2, ja zeer waarschijnlijk wel. er is 1 "unknown" apparaat dat met draad verbonden naast de Apple TV, de desktop en een switch van Edimax. De PC zit direct in het modem, de Apple TV en Tradfri hub zitten in de switch die weer op het modem staat. Ik heb natuurlijk ook getest zonder de switch ertussen, maar dat lost het probleem niet op. Bovendien zit de Apple TV daar ook op en die heeft geen enkel internetprobleem én is de HomeKit hub, dus die kan wel de smarthome aansturen.
Aanvullend;
- ik heb de 2.4G uitgezet omdat al mijn apparaten op 5G werken. Maar als ik deze weer aanzet, werkt het ook alsnog niet. Ook niet als ik eerst de tradfri hub opnieuw opstart
- als de tradfri hub niet aan de stroom zit, werken de HomeKit apparaten (logisch) niet meer, maar zodra de tradfri hub aan gaat, werkt dat wel weer gewoon (via 5G wifi). De homekit aansturing zelf werkt dus ook prima. Het is puur de iphone (die op de wifi zit, uiteraard) die geen toegang lijkt te krijgen tot de hub.
[ Voor 31% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-12-2024 11:46 ]
youtube.com/@hisrep
Duurt jammer genoeg even voordat het modem geleverd word, maar ik gok dat dit een verbetering word op mijn huidige verbinding. De zendmast staat hier op 50 meter met nog 3 andere binnen 700m. Mijn huidige verbinding is 53/5..
Toch jammer dat de levering van Klik en Klaar nu 3 weken duurt, de reden dat ik dit dus niet heb besteld.
Ik heb bij schoonouders tijdelijk gewoond en nu weer eigen stekkie, dan wil je snel geleverd internet op je nieuwe adres hebben.
Zou Odido het Apple principe toepassen van backorders om de hype te creëren bij dit product? Hoop toch van niet!
Want bij dit principe is het letterlijk je simkaart in het modem doen en gaan. Dat ze de modems niet op voorraad hebben lijkt me dus ook niet het geval. Jammer, want ik wilde het uitproberen dit maar door de levertijd haak ik af.
Iemand die meer (intern) inzicht heeft wat nu de exacte reden is van deze lange levertijd?
Zelfs DSL en kabel aansluitingen aanvragen is veel sneller op dit moment.
KPN en Ziggo binnen 5 werkdagen.
Ik heb bij schoonouders tijdelijk gewoond en nu weer eigen stekkie, dan wil je snel geleverd internet op je nieuwe adres hebben.
Zou Odido het Apple principe toepassen van backorders om de hype te creëren bij dit product? Hoop toch van niet!
Want bij dit principe is het letterlijk je simkaart in het modem doen en gaan. Dat ze de modems niet op voorraad hebben lijkt me dus ook niet het geval. Jammer, want ik wilde het uitproberen dit maar door de levertijd haak ik af.
Iemand die meer (intern) inzicht heeft wat nu de exacte reden is van deze lange levertijd?
Zelfs DSL en kabel aansluitingen aanvragen is veel sneller op dit moment.
KPN en Ziggo binnen 5 werkdagen.
[ Voor 13% gewijzigd door Otto Jans op 08-12-2024 14:13 ]
Lijkt me vele malen waarschijnlijk dat ze overvallen zijn door de (relatieve) populariteit. Zie ook: alle ellende bij het inrichten van de processen voor support. Dat de call-centers niet weten waar je het over hebt lijkt me niet echt onderdeel van een kunstmatige hype. Of het feit dat ze extra IP ranges moesten aanslepen.Zou Odido het Apple principe toepassen van backorders om de hype te creëren bij dit product? Hoop toch van niet!
(En de laatste keer dat Apple echt backorders had is ook alweer 5 jaar geleden?)
Niet intern, maar ik denk dat ze domweg door de voorraad beschikbare modems zijn geraakt. Dat is een logistieke bottle-neck.Iemand die meer (intern) inzicht heeft wat nu de exacte reden is van deze levertijd?
Wel jammer dat ze ook niet enkel de simkaart kunnen leveren en je perse moet wachten tot hun routers weer voorradig zijn.Keypunchie schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:17:
[...]
Lijkt me vele malen waarschijnlijk dat ze overvallen zijn door de (relatieve) populariteit. Zie ook: alle ellende bij het inrichten van de processen voor support. Dat de call-centers niet weten waar je het over hebt lijkt me niet echt onderdeel van een kunstmatige hype. Of het feit dat ze extra IP ranges moesten aanslepen.
(En de laatste keer dat Apple echt backorders had is ook alweer 5 jaar geleden?)
[...]
Niet intern, maar ik denk dat ze domweg door de voorraad beschikbare modems zijn geraakt. Dat is een logistieke bottle-neck.
Klopt, maar toch hadden ze dit kunnen voorzien. Ze zijn de enige die maandcontract aanbieden vast internet voor €25 en blijven toch gierige NederlandersKeypunchie schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:17:
[...]
Lijkt me vele malen waarschijnlijk dat ze overvallen zijn door de (relatieve) populariteit. Zie ook: alle ellende bij het inrichten van de processen voor support. Dat de call-centers niet weten waar je het over hebt lijkt me niet echt onderdeel van een kunstmatige hype. Of het feit dat ze extra IP ranges moesten aanslepen.
[...]
Niet intern, maar ik denk dat ze domweg door de voorraad beschikbare modems zijn geraakt. Dat is een logistieke bottle-neck.
Ze zitten met dit product nu eenmaal op een uniek prijspunt.
[ Voor 5% gewijzigd door Otto Jans op 08-12-2024 14:36 ]
Ja dat begrijp ik ook niet. Ik had best een wifi tp link routertje van paar tientjes willen halen als overbrugging. Ze hebben simkaartjes gewoon liggen in overvloed in de odido winkel.Roy Tollenaar schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:24:
[...]
Wel jammer dat ze ook niet enkel de simkaart kunnen leveren en je perse moet wachten tot hun routers weer voorradig zijn.
Kan je tenminste al los gaan met internet, nu bestel ik het niet omdat de levertijd zo lang is
Kunnen ze welRoy Tollenaar schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:24:
[...]
Wel jammer dat ze ook niet enkel de simkaart kunnen leveren en je perse moet wachten tot hun routers weer voorradig zijn.
Maar dan moet je er in de shop een tijdelijk ophalen
Krijg je een voucher Voor onbeperkt internet
Hoe doe je dit?boyette schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:38:
[...]
Kunnen ze wel
Ja gewoon op de telefoon (heb nu ook al een 2e unlimited samen in de router zitten maar die 20GB per dag is te weinig.boyette schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:38:
[...]
Kunnen ze wel
/f/image/nRsfNTQ9ZsVG75iQu55knM0E.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Roy Tollenaar op 08-12-2024 14:53 ]
Starlink heeft waarschijnlijk wel gewoon de nodige poorten open staan maar K&k dus niet en dat is zo goed als zeker de oorzaak.franssie schreef op zondag 8 december 2024 @ 01:30:
[...]
De oude Tradfri hub ondersteunt geen toegang van buiten af, de nieuwe Derigeria wel
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Geen onderling SSH verkeer mogelijk?
Ik heb sinds gisteren een klik-en-klaar router.
Lokale systemen die met de Wifi router verbonden zijn, kunnen elkaar wel pingen, maar geen SSH verkeer mogelijk.
Ik heb een systeem dat ik via de bedrade port heb aangesloten, ook dit is over SSH onbereikbaar en kan vanaf deze machine ook niet met SSH naar de via Wifi aangesloten systemen.
In de web interface zie ik een firewall, maar die kan je alleen heel grofmazig beïnvloeden en alleen LAN-WAN en vice versa.
Klopt het dat die klik en klaar router onderling verkeer in je lokalen netwerk blokkeert? Hebben jullie ook die ervaring?
Heeft iemand wellicht een manier gevonden om dit op te lossen?
Lokale systemen die met de Wifi router verbonden zijn, kunnen elkaar wel pingen, maar geen SSH verkeer mogelijk.
Ik heb een systeem dat ik via de bedrade port heb aangesloten, ook dit is over SSH onbereikbaar en kan vanaf deze machine ook niet met SSH naar de via Wifi aangesloten systemen.
In de web interface zie ik een firewall, maar die kan je alleen heel grofmazig beïnvloeden en alleen LAN-WAN en vice versa.
Klopt het dat die klik en klaar router onderling verkeer in je lokalen netwerk blokkeert? Hebben jullie ook die ervaring?
Rond de kerst loopt mijn abonnement af. Ik zal het modem dan later gaan terugsturen. Om het "opnieuw inzetten van het modem" te kunnen herkennen zal ik iets van informatie hier delen, en/of iets toevoegen in het doosje. Ik gun de de nieuwe gebruiker veel plezier met de verbinding. Voor mij was het alleen maar een test en die is geslaagd. Ik was op dit moment echter sowieso niet van plan mijn ziggo verbinding op te zeggen.W1ck1e schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:16:
... Nog een verzoekje: wil je een fotootje posten van de onderkant ?
Dan kan een tweaker hier, mocht die hem weer ontvangen, dat melden. Weliswaar een kleine kans.
Jouw ervaring klopt helemaal.KilgoreTrout schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:27:
Dat is een groot probleem met de K&K router. Ben nog zelf aan het uitvogelen of Odido dat ook beperkt heeft voor de sim kaarten die ze icm K&K leveren. Wellicht hebben ze binnen die verbinding ook intern poorten dicht gezet.
Waarom?
Omdat ik met een zelf aangeschafte buiten router zelfs in bridge mode van buitenaf geen contact kan leggen met o.a. mijn Wireguard server.
[ Voor 9% gewijzigd door snah001 op 08-12-2024 17:07 ]
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
gok dat ze hem herverpakken etc..W1ck1e schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:56:
[...]
Rond de kerst loopt mijn abonnement af. Ik zal het modem dan later gaan terugsturen. Om het "opnieuw inzetten van het modem" te kunnen herkennen zal ik iets van informatie hier delen, en/of iets toevoegen in het doosje. Ik gun de de nieuwe gebruiker veel plezier met de verbinding. Voor mij was het alleen maar een test en die is geslaagd. Ik was op dit moment echter sowieso niet van plan mijn ziggo verbinding op te zeggen.
hier had ik de doos waar t modem zelf in kwam binnenste buiten gevouwen en hem daar in geretourneerd..
404 Signature not found
Een router die op LAN, poorten (SSH poort 22) blokkeert? Dat is wel heel bijzonder.KilgoreTrout schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:27:
Klinkt alsof (een vorm van) cliënt isolatie aan staat, wat je vaak wel op een gastnetwerk ziet. Mijn K&K is even uit logeren, dus kan zelf niet testen. Heb zelf geen beperkingen ervaren en kan me slecht voorstellen *waarom* je dit lokaal zou blokkeren. Het komt in ieder geval niet van de SIM, maar kan mogelijk van de router komen.
[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 08-12-2024 17:11 ]
Ik heb de doos ook nog (inclusief verzendverpakking). Op de doos zit een sticker met ser#, mac adres & imei code. Alles ziet er nog goed uit. Ik ken de processen niet, maar misschien gebruiken ze de originele doos. Scheelt weer een stickertjeSMSfreakie schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:09:
gok dat ze hem herverpakken etc..
hier had ik de doos waar t modem zelf in kwam binnenste buiten gevouwen en hem daar in geretourneerd..
verzenddoos lag al in het oud papier, en je mag het retourneren in elke doos... waaruit ik dan eigenlijk opmaak dat ze het controleren en opnieuw in een doos duwenW1ck1e schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:15:
[...]
Ik heb de doos ook nog (inclusief verzendverpakking). Op de doos zit een sticker met ser#, mac adres & imei code. Alles ziet er nog goed uit. Ik ken de processen niet, maar misschien gebruiken ze de originele doos. Scheelt weer een stickertje
404 Signature not found
Wat me wel nog over de streep kan trekken is als je echt kosteloos die 14 dagen onder de wet koop op afstand klik en klaar mag testen. Of moet je dan de helft van de maandprijs betalen mocht het niks zijn?
Iemand ervaringen met retourneren onder wet koop op afstand bij klik en klaar?
Aangezien de levertijd zo lang is wil ik het wel eens als een backup lijntje 14 dagen testen. 5G Zendmast 1KM vanaf locatie hier.
Aangezien de levertijd zo lang is wil ik het wel eens als een backup lijntje 14 dagen testen. 5G Zendmast 1KM vanaf locatie hier.
SSH verkeer naar buiten (sdf.org) lukt wel.ernstoud schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:09:
[...]
Een router die op LAN, poorten (SSH poort 22) blokkeert? Dat is wel heel bijzonder.
Maar tussen lokale systemen onderling niet, ook niet wanneer SSH op een port > 50.000 draait.
Is de oplossing dan niet om het verkeer binnen het netwerk niet over het modem te laten lopen maar over een eigen switch (voor alleen bedraad spul) of een eigen router (als je het ook draadloos wil doen) ?KilgoreTrout schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:27:
SSH verkeer naar buiten (sdf.org) lukt wel.
Maar tussen lokale systemen onderling niet, ook niet wanneer SSH op een port > 50.000 draait.
Koop dit jaar geen staatslot, maar neem odido. Daar zijn de kansen beterOtto Jans schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:22:
Wat me wel nog over de streep kan trekken is als je echt kosteloos die 14 dagen onder de wet koop op afstand klik en klaar mag testen. Of moet je dan de helft van de maandprijs betalen mocht het niks zijn?
Echt elke doos ?SMSfreakie schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:17:
[...]
verzenddoos lag al in het oud papier, en je mag het retourneren in elke doos... waaruit ik dan eigenlijk opmaak dat ze het controleren en opnieuw in een doos duwen
Dat biedt mogelijkheden. Even kijken wat ik nog heb liggen. Iets van witgoed ?
Je zegt het zelf, 14 dagen retour recht. Wel zijn er veel berichten dat opzeggen erg moeilijk gaat. Dus goed documenteren.Otto Jans schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:22:
Ik had de zoekfunctie gebruikt en zeggen velen dat het kosteloos testen is binnen die 14 dagen. Dat lijkt me te mooi om waar te zijn. Daarom de vraagernstoud schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:33:
[...]
Je zegt het zelf, 14 dagen retour recht. Wel zijn er veel berichten dat opzeggen erg moeilijk gaat. Dus goed documenteren.
volgens mij wel, heb helaas de mail waar het in zou moeten staan niet meer...W1ck1e schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:32:
[...]
Echt elke doos ?
Dat biedt mogelijkheden. Even kijken wat ik nog heb liggen. Iets van witgoed ?
en uhm tis antwoord nummer... dus zal tot de MAX zijn wat je naar een antwoordnummer mag sturen kwa afmetingen / gewicht ;-)
404 Signature not found
Dat wordt gezegd omdat dat vast wel ergens geschreven is.Otto Jans schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:36:
Ik had de zoekfunctie gebruikt en zeggen velen dat het kosteloos testen is binnen die 14 dagen. Dat lijkt me te mooi om waar te zijn. Daarom de vraag
Dit staat in mijn "samenvatting van het contract" dat ik van breedbandwinkel heb ontvangen.
Odido Klik&Klaar 5G Internet
1 maand met contractverlenging van 1 maand en opzegtermijn van 1 maand
Bedenktijd 14 dagen
Poorten staan nooit open tenzij je die open zetsnah001 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:04:
[...]
Starlink heeft waarschijnlijk wel gewoon de nodige poorten open staan maar K&k dus niet en dat is zo goed als zeker de oorzaak.
Die maakt een apparaat open als dat nodig is op dat moment
Dit zijn waarschijnljk bugs of protocollen die niet ondersteund worden
Was benieuwd wat voor snelheid ik zou halen met het Odido-SIM in de Huawei buitenantenne (B2338-168ODU, uit 2016) van de Delta buitengebied-verbinding die ik (nog) gebruik: dat maakt qua snelheid weinig uit in vgl. met het Odido-modem in het raam, net naast de plek van die antenne, maar wel stuk slechtere ping (32-38 ipv 20-23 ms). Free line of sight, afstand 1.5 km, maar wel net ongunstig qua sector.
Ander dingetje: ik mat altijd de snelheid via https://dfn.dualstack.speedtestcustom.com/ (en https://www.odido.nl/internet/speedtest meet ong. hetzelfde). De afgelopen week heb ik ook https://www.speedtest.net/ gebruikt en dat gaf tot mijn verbazing steevast een ong. 2 x zo hoge downloadsnelheid: ruwweg 200 Mbps ipv 100. Uploadsnelheid ong. zelfde. Ik vind dat wel een erg groot verschil en weet niet wat nou realistisch is ...
Ander dingetje: ik mat altijd de snelheid via https://dfn.dualstack.speedtestcustom.com/ (en https://www.odido.nl/internet/speedtest meet ong. hetzelfde). De afgelopen week heb ik ook https://www.speedtest.net/ gebruikt en dat gaf tot mijn verbazing steevast een ong. 2 x zo hoge downloadsnelheid: ruwweg 200 Mbps ipv 100. Uploadsnelheid ong. zelfde. Ik vind dat wel een erg groot verschil en weet niet wat nou realistisch is ...
Command line versie van SpeedTest gebruiken, nooit in een browser testen.halveBelg schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:07:
Was benieuwd wat voor snelheid ik zou halen met het Odido-SIM in de Huawei buitenantenne (B2338-168ODU, uit 2016) van de Delta buitengebied-verbinding die ik (nog) gebruik: dat maakt qua snelheid weinig uit in vgl. met het Odido-modem in het raam, net naast de plek van die antenne, maar wel stuk slechtere ping (32-38 ipv 20-23 ms). Free line of sight, afstand 1.5 km, maar wel net ongunstig qua sector.
https://www.speedtest.net/apps/cli
En realiseer je dat de snelheid op K&K enorm kan wisselen, bezetting op de mast, prioriteiten, weersomstandigheden, reflecties, bandwisselingen etc. etc.
Begin me te realiseren dat ik gezien de 300 Mbps. microwave uplink van de mast niet te blij moet zijn met n78 (overzicht afgelopen week):
:strip_exif()/f/image/QoVjdOhz8gd5jmAtQkzbzVQg.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk hoor, die pieken van 280 Mbps. als n78 bijschakelt, maar er blijft dan niets over voor upload
.
Maar wel gaaf dat over 2 km. de 3600 MHz. toch nog wel te ontvangen is. Met wind mee, zon in de rug en geen regen.
:strip_exif()/f/image/QoVjdOhz8gd5jmAtQkzbzVQg.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk hoor, die pieken van 280 Mbps. als n78 bijschakelt, maar er blijft dan niets over voor upload
Maar wel gaaf dat over 2 km. de 3600 MHz. toch nog wel te ontvangen is. Met wind mee, zon in de rug en geen regen.
Is elke microwave beperkt tot 300 mbps?ernstoud schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:33:
Begin me te realiseren dat ik gezien de 300 Mbps. microwave uplink van de mast niet te blij moet zijn met n78.
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb een klein stukje (a4 formaat) achter de modem opgehangen. Zonder schommelt het signaalsterkte tussen 85db en 83db. Met aluminiumfolie zit ik continu op 80db Is dit maximaal haalbare of heeft het zin om een groter stuk aluminiumfolie achter of aan de zijkant op te hangen?ernstoud schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:52:
[...]
Mooi experiment!
Golflengte op n78 (3500 MHz.) is ongeveer 8,5 cm. Om versterking (3 dB, dus 2x) te krijgen moet de reflector op de helft daarvan t.o.v. de antenne staan, dus op 4,25 cm, behoorlijk dicht op de Zyxel. Niet te dicht, want kom je in de buurt van een kwart van de golflengte dan wordt het signaal gedempt i.p.v. versterkt.
Tweakers hier lijken te ervaren dat de antennes in de Zyxel dichterbij de achterkant van het device zitten dan aan de voorkant, dus een reflector op zeg 3 - 4 cm. van de achterkant plaatsen.
En als je niet wil knutselen en alleen even wil uitproberen kan een CD of DVD als reflector gebruikt worden.
Meer een vraag voor @jk-5 maar volgens bestaan er wel snellere uplinks.
Nee, ze hebben al heel veel nieuwe 80GHz links (Huawei RTN380AX) die zo’n 4Gbps doen. Maar er zijn ook nog genoeg oude Ericsson Minilink setups die maximaal zo’n 350Mbps kunnen. Die worden allemaal vervangen, maar het tempo is niet extreem hoog. Als de Ericsson ombouw klaar is bij Odido kunnen ze wat meer mensen op de straalverbinding upgrades zetten.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Dit soort experimenten is een beetje voodoo. Als het werkt is het niet te verlaten en als het niet werkt ook niet.kielkiel schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:41:
[...]
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb een klein stukje (a4 formaat) achter de modem opgehangen. Zonder schommelt het signaalsterkte tussen 85db en 83db. Met aluminiumfolie zit ik continu op 80db Is dit maximaal haalbare of heeft het zin om een groter stuk aluminiumfolie achter of aan de zijkant op te hangen?
Gewoon proberen. Maar groter maken dan A4 lijkt me niet zinvol. Misschien wel een beetje rond maken…
Lijkt me nuttig want n78 op masten met een 300 Mbps. uplink is zo vrij zinloos.jk-5 schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:26:
[...]
Nee, ze hebben al heel veel nieuwe 80GHz links (Huawei RTN380AX) die zo’n 4Gbps doen. Maar er zijn ook nog genoeg oude Ericsson Minilink setups die maximaal zo’n 350Mbps kunnen. Die worden allemaal vervangen, maar het tempo is niet extreem hoog. Als de Ericsson ombouw klaar is bij Odido kunnen ze wat meer mensen op de straalverbinding upgrades zetten.
Ik heb een bedrade SSH server waar ik met een laptop via WiFi verbinding mee maak. Werkt prima. Zou het niet werken, dan zet je de WiFi uit op de Odido en gebruik je een eigen accesspoint.KilgoreTrout schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:27:
Theo
Heeft er iemand toevallig een ps5 icm k&k die wat kan testen ?
Okay, thanks, done, nu na alleen vanavond nog weinig over te zeggen, dus kom er nog op terug,ernstoud schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:17:
[...]
Command line versie van SpeedTest gebruiken, nooit in een browser testen.
https://www.speedtest.net/apps/cli
En realiseer je dat de snelheid op K&K enorm kan wisselen, bezetting op de mast, prioriteiten, weersomstandigheden, reflecties, bandwisselingen etc. etc.
maar voor nu (n = 1) gaf speedtest.net 205 / 44 via de browser en via CLI een schamele 74 / 46 (wat nog altijd bijna 2 x zo snelle download is als wat ik nu heb, maar niet de voorgespiegelde > 300 Mbps).
UTP of wifi maakt hier niks uit, want modem dichtbij.
En ja, kan zeker enorm wisselen, had gemiddelde beeld genomen van de metingen van die week.
Dan snap je het product niet.halveBelg schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:54:
[...]
<> maar niet de voorgespiegelde > 300 Mbps).<>
Volgens mij adverteert Odido met maximaal 300 Mbps down en maximaal 30 Mbps up.
Ik ervaar de laatste tijd regelmatig het probleem op meerdere iPhones dat het internet (kortstondig) uitvalt, maar de iPhones wel verbonden zijn met de WiFi. Als ik op een iPhone dan mijn WiFi uitschakel en weer inschakel, dan is het probleem weer (even) opgelost. Een reset van het modem doet hetzelfde.
Ik gebruik het NR5307 modem met de nieuwste software. Ik gebruik 2 mesh Wifi punten draadloos, maar het probleem speelt zich eigenlijk alleen af op de iPhones. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar kan dit een probleem zijn met IP of MAC adressen o.i.d? Bijvoorbeeld de instelling “Privé WiFi adres op de iPhone? Via de DSL verbinding en google mesh punten was dit probleem niet aanwezig, helaas wel bij Klik&Klaar. Mijn gevoel zegt dat er iets niet goed gaat op het gebied van IP/MAC adressen, maar dat baseer ik eigenlijk nergens op, behalve dat wifi uit/aan een fix is en dus duidelijk niet het hele internet eruit ligt bijvoorbeeld. Speelt de DHCP server leasetijd hier nog een rol in? Die staat ingesteld op 24 uur. Het probleem kan echter zomaar meerdere keren per dag of zelfs in een uur voorkomen. Of moet ik toch banden en kanalen gaan aanpassen?
Bekabelde apparaten blijven wel werken. Ook krijg sporadisch meldingen van smart home apparaten die kortstondig de verbinding verloren op een willekeurig tijdstip, echter komt dit zelden voor (draaien op 2.4Ghz ), maar 2.4 Ghz in zijn geheel uitschakelen is niet mogelijk. Ook lijkt het probleem vaker voor te komen als de iPhones uit zichzelf naar een ander Mesh punt overschakelen voor een betere verbinding in bijv. een andere ruimte. Het probleem blijft aanwezig als ik de 2 WiFi mesh punten uitschakel en praktisch naast het modem zit en alleen het modem gebruik met Wifi voor de iPhones. De signaalwaardes en omstandigheden in het modem zijn “perfect” volgens Odido.
Is er iemand die mij hierbij kan helpen? Of mij kan vertellen wat de oorzaak is dat dit probleem zich bij iPhones afspeelt?
Snelheiden zijn ruimschoots in orde als het werkt, ook via de mesh wifi punten. Behalve dat op sommige momenten de downloadsnelheid naar zo goed als nul zakt. Dit kan ik dan weer “oplossen” door dezelfde handelingen met het uit/aanzetten van Wifi op de iPhone of het modem te resetten.
Het is vrij frustrerend dat de iPhones tijdens het browsen of het gebruiken van apps deze apps/sites ineens niet meer laadt en ik niks meer kan doen waar internet voor nodig is, behalve de eerder beschreven tijdelijke oplossingen. Zeker omdat de iPhones regelmatig gebruikt worden om te surfen via safari of het gebruiken van apps.
Via de Odido community is me na ruim anderhalve week nog niet echt support geboden, behalve een update naar de B9 firmware, maar die was al aanwezig in het modem.
Ik gebruik het NR5307 modem met de nieuwste software. Ik gebruik 2 mesh Wifi punten draadloos, maar het probleem speelt zich eigenlijk alleen af op de iPhones. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar kan dit een probleem zijn met IP of MAC adressen o.i.d? Bijvoorbeeld de instelling “Privé WiFi adres op de iPhone? Via de DSL verbinding en google mesh punten was dit probleem niet aanwezig, helaas wel bij Klik&Klaar. Mijn gevoel zegt dat er iets niet goed gaat op het gebied van IP/MAC adressen, maar dat baseer ik eigenlijk nergens op, behalve dat wifi uit/aan een fix is en dus duidelijk niet het hele internet eruit ligt bijvoorbeeld. Speelt de DHCP server leasetijd hier nog een rol in? Die staat ingesteld op 24 uur. Het probleem kan echter zomaar meerdere keren per dag of zelfs in een uur voorkomen. Of moet ik toch banden en kanalen gaan aanpassen?
Bekabelde apparaten blijven wel werken. Ook krijg sporadisch meldingen van smart home apparaten die kortstondig de verbinding verloren op een willekeurig tijdstip, echter komt dit zelden voor (draaien op 2.4Ghz ), maar 2.4 Ghz in zijn geheel uitschakelen is niet mogelijk. Ook lijkt het probleem vaker voor te komen als de iPhones uit zichzelf naar een ander Mesh punt overschakelen voor een betere verbinding in bijv. een andere ruimte. Het probleem blijft aanwezig als ik de 2 WiFi mesh punten uitschakel en praktisch naast het modem zit en alleen het modem gebruik met Wifi voor de iPhones. De signaalwaardes en omstandigheden in het modem zijn “perfect” volgens Odido.
Is er iemand die mij hierbij kan helpen? Of mij kan vertellen wat de oorzaak is dat dit probleem zich bij iPhones afspeelt?
Snelheiden zijn ruimschoots in orde als het werkt, ook via de mesh wifi punten. Behalve dat op sommige momenten de downloadsnelheid naar zo goed als nul zakt. Dit kan ik dan weer “oplossen” door dezelfde handelingen met het uit/aanzetten van Wifi op de iPhone of het modem te resetten.
Het is vrij frustrerend dat de iPhones tijdens het browsen of het gebruiken van apps deze apps/sites ineens niet meer laadt en ik niks meer kan doen waar internet voor nodig is, behalve de eerder beschreven tijdelijke oplossingen. Zeker omdat de iPhones regelmatig gebruikt worden om te surfen via safari of het gebruiken van apps.
Via de Odido community is me na ruim anderhalve week nog niet echt support geboden, behalve een update naar de B9 firmware, maar die was al aanwezig in het modem.
[ Voor 49% gewijzigd door RFeXite op 09-12-2024 00:57 ]
Heb je de Wifi op de NR5307 al eens helemaal uitgeschakeld (en de mesh punten bedraad aangesloten). Mesh en niet mesh door elkaar gebruiken lijkt mij niet optimaal. Zeker niet als je ook nog dezelfde SSID zou gebruiken. Of hebben de mesh punten hun eigen unieke SSID?RFeXite schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:23:
Ik gebruik het NR5307 modem met de nieuwste software. Ik gebruik 2 mesh Wifi punten draadloos, maar het probleem speelt zich eigenlijk alleen af op de iPhones.
Of is die NR5307 mesh capable en kan die met die mesh punten overweg? (Je noemt het merk van de mesh punten niet)
Op het odido forum beweer je wat anders. Dus ik kan me voorstellen dat ze je dan niet goed kunnen helpen.RFeXite schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:23:
Bekabelde apparaten blijven wel werken.
[ Voor 16% gewijzigd door rvk op 09-12-2024 00:53 ]
Dank voor je reactie.rvk schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:46:
[...]
Heb je de Wifi op de NR5307 al eens helemaal uitgeschakeld (en de mesh punten bedraad aangesloten). Mesh en niet mesh door elkaar gebruiken lijkt mij niet optimaal. Zeker niet als je ook nog dezelfde SSID zou gebruiken. Of hebben de mesh punten hun eigen unieke SSID?
Of is die NR5307 mesh capable en kan die met die mesh punten overweg? (Je noemt het merk van de mesh punten niet)
[...]
Op het odido forum beweer je wat anders. Dus ik kan me voorstellen dat ze je dan niet goed kunnen helpen.
Voorheen stopte ook de bekabelde verbinding ermee, dat is nu op één of andere manier niet meer het geval. Ook lijkt het probleem dus specifiek bij iPhones naar boven te komen.
Ik gebruik de WiFi plus punten van Odido: Zyxel WX-5600-TO. De Mpro Mesh functie staat ingeschakeld op het modem, dus mijn interpretatie hiervan is dat er geen geval van mesh en niet mesh door elkaar plaatsvindt, maar (nogmaals) ik heb er helaas niet heel veel verstand van. Ik heb nog niet geprobeerd om WiFi uit te schakelen op het modem, en beide mesh punten van Odido via de kabel aan te sluiten en de wifi op het modem uit te schakelen. Wel probeerde ik het bekabeld aansluiten van 1 mesh punt op het modem (wifi op modem nog wel ingeschakeld), maar dit loste het niet op, ook niet na het uitschakelen van het 2e mesh punt en dus alleen met modem > kabel naar mesh punt en dan verbinding maken. Ook zorgt dit voor een flink verslechterd signaal op het 2e mesh punt ivm bereik. Om de mesh instelling te gebruiken in het modem, moeten de gegevens van de 2.4 & 5Ghz gelijk zijn en dat is in mijn geval ook zo. Het doel is ook wel dat het modem de WiFi verbinding voor de woonkamer verzorgt, aangezien Odido niet meer dan 2 extra mesh punten toestaat.
De eerste week of 2 functioneerde het zonder enige problemen. Ik heb verder niets aan de setup gedaan, behalve, nadat er problemen ontstonden, het modem op andere plekken/locaties aansluiten om te testen.
[ Voor 15% gewijzigd door RFeXite op 09-12-2024 01:50 ]
Ja, als er echt een mesh functie op de router zit dan zou die goed overweg moeten kunnen met de mesh punten. Dan is het wifinetwerk dus wel correct en compleet.RFeXite schreef op maandag 9 december 2024 @ 01:05:
[...]
Ik gebruik de WiFi plus punten van Odido: Zyxel WX-5600-TO. De Mpro Mesh functie staat ingeschakeld op het modem, dus mijn interpretatie hiervan is dat er geen geval van mesh en niet mesh door elkaar plaatsvindt,
Volgens mij staat de iphone en ipad er wel om bekend niet altijd goed overweg te kunnen met mesh. Iets met het overgeven (handoff) van welk punt nu echt gebruikt moet worden. Bij mesh moeten de punten zelf verzorgen. Niet het apparaat.
Je zou even kunnen proberen of deze instelling wat uitmaakt.
https://www.anotherapple....net-issues-on-mesh-wi-fi/
Ook @franssie.SebasFM schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:00:
Volgens mij adverteert Odido met maximaal 300 Mbps down en maximaal 30 Mbps up.
Uit eerdere berichten van @halveBelg maak ik op dat op de dekkinggskaart van Odido voor diens lokatie een maximale snelheid van meer dan 300 Mb wordt genoemd. De snelheid blijkt echter daar veel minder te zijn.
Mijn persoonlijke ervaring op mijn lokatie is echter tegenovergesteld. Bij die "geadverteerde" snelheid van 300/30 haal ik de onderstaande snelheden.
/f/image/JZjerK6r8FMNHNcxw6CcrIqx.png?f=fotoalbum_large)
Ik doe periodiek maar niet op vaste tijden een snelheidstest. Bij de dalen heb ik vaker getest. De x-as is niet regelmatig. Helemaal links is 28 november, helemaal rechts is 9 december. De beide dalen zijn elk in minder dan 1 dag hersteld.
Ik denk dat odido bewust de snelheden laag inschat zodat het vaak positief uitvalt.
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 09-12-2024 07:57 ]
Onder andere deze instelling en die van “privé wifi-adres” voor mijn eigen netwerk uitgezet gisterenavond laat. Ben benieuwd vandaag of ik verschil ga merken.rvk schreef op maandag 9 december 2024 @ 05:40:
[...]
Ja, als er echt een mesh functie op de router zit dan zou die goed overweg moeten kunnen met de mesh punten. Dan is het wifinetwerk dus wel correct en compleet.
Volgens mij staat de iphone en ipad er wel om bekend niet altijd goed overweg te kunnen met mesh. Iets met het overgeven (handoff) van welk punt nu echt gebruikt moet worden. Bij mesh moeten de punten zelf verzorgen. Niet het apparaat.
Je zou even kunnen proberen of deze instelling wat uitmaakt.
https://www.anotherapple....net-issues-on-mesh-wi-fi/
Is de huidige levertijd nog ergens weergegeven ?
Ja, zelfs op odido.nlboyette schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:22:
Een vers plaatje:
/f/image/8BiouXFvYF9cxJLotZiOB7MW.png?f=fotoalbum_large)
En nog een plaatje met een antwoord op een andere vraag:
:strip_exif()/f/image/hs8rmdpCHAenufUWRWHw3Yzr.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 09-12-2024 09:42 ]
Oh zag het nergens meer staanW1ck1e schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:41:
[...]
Ja, zelfs op odido.nl
Een vers plaatje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb K&K drie weken geleden besteld.W1ck1e schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:41:
[...]
Ja, zelfs op odido.nl
Een vers plaatje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tot nu toe nog niets gehoord/gezien van Odido.
Ik heb geen idee wat de levertijd 3 weken geleden wasBergenfietsen schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:46:
Ik heb K&K drie weken geleden besteld.
Misschien moet je even bellen om te vragen hoe het er mee staat.
Geeft de burger geen moed. Voor een product wat klik en klaar heet moeten ze nog aan de bak bij OididoBergenfietsen schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:46:
[...]
Ik heb K&K drie weken geleden besteld.
3 weken geleden was het 1 week levertijd, waarom weet ik dit?W1ck1e schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:48:
[...]
Ik heb geen idee wat de levertijd 3 weken geleden was
Misschien moet je even bellen om te vragen hoe het er mee staat.
Omdat ik toen dacht met mijn verhuizing dat loopt niet zo een vaart heb het ruim op tijd. Whas i wrong😉
Uurtje geleden besteld voor mn zoon, leveren 30 december, dus precies 3 weken. straks eens bellen met de lokale shop, misschien dat die er nog 1 hebben staan.boyette schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:22:
zeker, zeker
Ik heb er ook een besteld en die komt morgen; zit alleen zonder bevestigingsmateriaal en A1 verzendt alleen maar in Oostenrijksnah001 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:39:
Vraag: zijn er hier nog meer users met een Zyxel NR7302?
@BiG-GuYBiG-GuY schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:10:
Kijkende naar de download, verwacht ik dat het modem geen connectie heeft met n78. Die download/upload en latency is namelijk al haalbaar met n28+b3+b3 . Met n78 is een lagere latency mogelijk.
@RV1973
Als ik modem op alleen 4G zet wordt blijft de download ongeveer gelijk. De upload wordt dan max 50mBit.
Hier de Cellular Info met NR5G-NSA/4G (Auto Switch):
/f/image/NJ80IlgUeBIrBMD4Ope4ItOi.png?f=fotoalbum_large)
Oh, ik zag net nog 2 weken levertijd staan. Dus wou deze eigenlijk nog bestellen om voor de kerst in huis te kunnen hebben. Maar dat lijkt hem dan niet te worden. Hebben ze in de shops dan eigen voorraad om dit direct te kunnen leveren? Dan is het inderdaad makkelijker om daar even langs te gaan.ozzynator schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:16:
[...]
Uurtje geleden besteld voor mn zoon, leveren 30 december, dus precies 3 weken. straks eens bellen met de lokale shop, misschien dat die er nog 1 hebben staan.
Had 3 weken geleden k&k besteld, vandaag blijkt de bestelling ondanks bestelbevestiging niet goed aangekomen of verwerkt te zijn. Apparatuur is niet verstuurd, zelfs niet gereserveerd. Abonnement gaat wel al in. Wachttijd is volgens medewerker inmiddels 4 weken en het zal waarschijnlijk geannuleerd en weer opnieuw besteld moeten worden. Verwachte termijn voor annulering en oplevering bijna 5 weken. Als dit werkelijk zo is heb ik misschien 8 weken na bestelling een werkende verbinding...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Iemand boven je had precies hetzelfde met 3 weken geleden besteld. Ik neem aan dat je niet al hebt moeten betalen of wel?timmie1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:24:
Had 3 weken geleden k&k besteld, vandaag blijkt de bestelling ondanks bestelbevestiging niet goed aangekomen of verwerkt te zijn. Apparatuur is niet verstuurd, zelfs niet gereserveerd. Abonnement gaat wel al in. Wachttijd is volgens medewerker inmiddels 4 weken en het zal waarschijnlijk geannuleerd en weer opnieuw besteld moeten worden. Verwachte termijn voor annulering en oplevering bijna 5 weken. Als dit werkelijk zo is heb ik misschien 8 weken na bestelling een werkende verbinding...
Vandaag toch maar de gok genomen en besteld, ik hou mijn hart vast

[ Voor 4% gewijzigd door Otto Jans op 09-12-2024 12:32 ]
54 dagen na jouw eerste berichtje in dit draadje. Beter laat dan nooitOtto Jans schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:31:
[...]
Iemand boven je had precies hetzelfde met 3 weken geleden besteld. Ik neem aan dat je niet al hebt moeten betalen of wel?
Vandaag toch maar de gok genomen en besteld, ik hou mijn hart vast
Net Odido gebeldOtto Jans schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:49:
[...]
Geeft de burger geen moed. Voor een product wat klik en klaar heet moeten ze nog aan de bak bij Oidido
Volgens hun was er een storing en konden ze niet kijken naar de bestellingen
Moest nu opnieuw bestellen
Vertelde dat dit nu de 2e keer is dat de het misgaat en nu al 5 weken aan het wachten ben.
Het wordt nu met spoed voor mij besteld.
Het zou nu binnen 2 á 3 dagen binnen moeten komen
Afwachten.....
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.