[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 40 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48

franssie

Save the albatross

Ik kan het niet vinden in het modem, noch mijn account.
Wel heb ik zelf een Unify backbone die dat bijhoudt, @bartned wellicht ook?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 13:37
franssie schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:42:
[...]

Nu ik dit nog eens lees is het waarschijnlijk modem en niet K&K specifiek. Ik kan prima mijn Synology bereiken achter de Unify router staat. De Unify router staat in DMZ op Omada (met een vast gereserveerd DHCP adres)
Het is ook een of andere instelling in de NR7302 maar je kunt hier zoveel op instellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Kan een DMZ instelling ook niet 1,2,3 vinden

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

snah001 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:16:
[...]

Het is ook een of andere instelling in de NR7302 maar je kunt hier zoveel op instellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Kan een DMZ instelling ook niet 1,2,3 vinden
Dan wellicht beter een eiegn topic hiervoor starten, en de andere NR7302 eigenaren daar ook in uitnodigen?
Ik heb ook wel interesse in dat modem overigens, maar hier versnippert het nogal in het algemene Klik&Klaar topic, dingen zijn moeilijk terug te vinden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:15
Ik heb sinds bijna een week een Fritzbox 6850 5G draaien op K&K

en in dit modem kan ik zowel de N28 als N78 (700Mhz en 3,5 GHZ) op 5G Selecteren
tevens zijn de instel mogelijkheden bijna eindeloos ten opzichte van het standaard modem wat bij K&K wordt geleverd

het is een eenmalige hoge kosten post maar , het werkt hier super ik haal snelheden van max 1,7 GB als download :) via bekabeld via de test van fast

[ Voor 4% gewijzigd door chris-drielsma op 01-12-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suit
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-02 13:26
chris-drielsma schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:52:
Ik heb sinds bijna een week een Fritzbox 6690 5G draaien op K&K

en in dit modem kan ik zowel de N28 als N78 (700Mhz en 3,5 GHZ) op 5G Selecteren
tevens zijn de instel mogelijkheden bijna eindeloos ten opzichte van het standaard modem wat bij K&K wordt geleverd

het is een eenmalige hoge kosten post maar , het werkt hier super ik haal snelheden van max 1,7 GB als download :)
Heb je mss een screenshot van hoe je bandselectie er uit ziet? Ik wil dit ook eens gaan proberen met mijn mc889. Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:25
chris-drielsma schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:52:
Ik heb sinds bijna een week een Fritzbox 6690 5G draaien op K&K

het is een eenmalige hoge kosten post maar , het werkt hier super ik haal snelheden van max 1,7 GB als download :)
Kan het zijn dat je een tikfout in het typenummer hebt gemaakt, ik kom uit op een cablemodem van Fritz? Ik zie geen versie met 2.5Gbps porten, je hebt de 1,7Gbps over WiFi behaald?

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 01-12-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:15
stormfly schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:30:
[...]

Kan het zijn dat je een tikfout in het typenummer hebt gemaakt, ik kom uit op een cablemodem van Fritz? Ik zie geen versie met 2.5Gbps porten, je hebt de 1,7Gbps over WiFi behaald?
Klopt :) het moet de de 6850 5G , idd een typfoutje gemaakt

Maar 1,7 Max haal ik over bekabeld volgens de test van fast.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:10
chris-drielsma schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:44:
[...]

Fast.com is niet echt betrouwbaar. Speedtest.net is meer accuraat.

Fast.com rapporteert 1,2Gbps op een AON lijn terwijl ik met speedtest.net gewoon 950mbps haal (de max van mijn lijn).

[ Voor 15% gewijzigd door dunkiegaming op 01-12-2024 10:00 ]

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Na 5 dagen goed vanmorgen langzaam internet, ping 17, down 143mbps, up 50mbps. Down was gemiddeld 360mbps, hoogste 611mbps, tussen 42 - 50mbps up. Alles gemeten op mijn PC aan de kabel.
Hoewel 143mbps prima is, laden de pagina's met een vertraging.

EDIT: Zie dat ik N78 5G, LTE band B1 en B3 heb. B7 zie ik niet meer sinds gisteren, ik test maar af en toe, dus het is wel een moment opname.

Ben benieuwd of de snelheid zich vandaag nog gaat herstellen.

[ Voor 23% gewijzigd door ton14 op 01-12-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ton14 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:21:
Na 5 dagen goed vanmorgen langzaam internet, ping 17, down 143mbps, up 50mbps. Down was gemiddeld 360mbps, hoogste 611mbps, tussen 42 - 50mbps up. Alles gemeten op mijn PC aan de kabel.
Hoewel 143mbps prima is, laden de pagina's met een vertraging.

EDIT: Zie dat ik N78 5G, LTE band B1 en B3 heb. B7 zie ik niet meer sinds gisteren, ik test maar af en toe, dus het is wel een moment opname.

Ben benieuwd of de snelheid zich vandaag nog gaat herstellen.
Dat zou ik wel verwachten, afgelopen vrijdag had ik ook een paar metingen die wat minder waren. Dat is diezelfde dag nog hersteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAXzFJetB24JsrKRNH0FbX7loFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/htb6MpWs7gqUplN3CPy9KcRl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
chris-drielsma schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:44:
[...]

Maar die box heeft toch 1Gbps porten of heb ik scheef gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:09
W1ck1e schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:41:
[...]

Dat zou ik wel verwachten, afgelopen vrijdag had ik ook een paar metingen die wat minder waren. Dat is diezelfde dag nog hersteld.

[Afbeelding]
Tja, bij een gedeeld medium met een voor jou onbekend aantal actieve gebruikers, weersomstandigheden e.d. is per definitie de snelheid wispelturig. Bij mij afgelopen 7 dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s_D__DP1_Y9G6Uciv4Otfvyrnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkmpyrxZ7hU5bpO2r1blTcAp.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijke dalen in de nacht. En opeens kwam ondanks de afstand naar de mast n78 er gisteren even bij, dus een piek naar boven en een vrijwel wegvallende upload. Het “gerommel” in het midden van de grafiek was woensdag… wat was er toen aan vraag op de mast? Dat soort verschijnselen zie je dus met dit medium. Niet echt stabiel en niet voorspelbaar. Daar moet je mee kunnen leven.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:44:
[...]

Maar die box heeft toch 1Gbps porten of heb ik scheef gekeken?
In een netwerk met 2,5 Gbit poorten alleen maar op het odido modem. De rest (pc's, switches) is hooguit 1 Gbit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OFHIkEqzNJU5D6c9Iqi8IkktYo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/csKFHoQqJE00uXB2NamU68pA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/17077520236.png

Ik weet wel wie ik geloof.

@ernstoud
Tja, bij een gedeeld medium met een voor jou onbekend aantal actieve gebruikers, weersomstandigheden e.d. is per definitie de snelheid wispelturig.
Ik beoordeel mijn odido verbinding niet als wispelturig. Daarvoor is de snelheid te veel constant en hoog. Maar inderdaad wel afhankelijk van externe factoren, die wanneer ik test, niet zo'n grote invloed hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 01-12-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
W1ck1e schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:59:
[...]

In een netwerk met 2,5 Gbit poorten alleen maar op het odido modem. De rest (pc's, switches) is hooguit 1 Gbit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet wel wie ik geloof.
Naar deze conclusie was ik inderdaad aan het toewerken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:00:
[...]

Telt Fast.com de up & down snelheid misschien bij elkaar op ? In het standaard plaatje.

Neen. (Foutje)

[ Voor 43% gewijzigd door W1ck1e op 01-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:00:
[...]

Dat testen in een webbrowser met een fancy HTML5 site, wat meet je dan? De snelheid van rendering in je browser? Van de sandbox waarin de pagina draait? Wat doen op dat moment extensies in je browser? Kijk eens met process manager o.i.d. wat er allemaal ook draait op dat moment.

Ook ik meet met fast fantasie snelheden op mijn gigabit glasvezel. Soms ook ruim boven 1 Gbps., terwijl echt rond de 940 Mbps. het maximum is.

Gebruik de CLI versie van SpeedTest. Naar een goede server. Liefst op een dedicated PC met zo weinig mogelijk background processen.

Nog beter: gebruik iPerf3 naar je eigen VM met voldoende bandbreedte naar internet. Ik gebruik de “free tier” van Oracle, gratis dus. Zie: https://www.oracle.com/nl/cloud/free/. Met 4 Gbps. naar een VM in een Oracle DC in Amsterdam. Ik meet 99% van de tijd precies 945/935 Mbps. down/up en 5 ms. latency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:11:
[...]

Dat testen in een webbrowser met een fancy HTML5 site, wat meet je dan? De snelheid van rendering in je browser? Van de sandbox waarin de pagina draait? Wat doen op dat moment extensies in je browser? Kijk eens met process manager o.i.d. wat er allemaal ook draait op dat moment.

Ook ik meet met fast fantasie snelheden op mijn gigabit glasvezel. Soms ook ruim boven 1 Gbps., terwijl echt rond de 940 Mbps. het maximum is.

Gebruik de CLI versie van SpeedTest. Naar een goede server. Liefst op een dedicated PC met zo weinig mogelijk background processen.

Nog beter: gebruik iPerf3 naar je eigen VM met voldoende bandbreedte naar internet. Ik gebruik de “free tier” van Oracle, gratis dus. Zie: https://www.oracle.com/nl/cloud/free/. Met 4 Gbps. naar een VM in een Oracle DC in Amsterdam. Ik meet 99% van de tijd precies 945/935 Mbps. down/up en 5 ms. latency.
Exact mijn kijk op het geheel, gebruik fast.com niet :9 ik gebruik altijd een speedtest op een windows machine waarbij ik check of hij alle cores activeert. Of nog veel makkelijker op CLI in linux dan heb je bijna geen resources nodig. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:08
ernstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:39:
Uit interesse een vraag, bijvoorbeeld aan @jk-5 of andere kenners van 4G/5G techniek.

Ik zie tussen (precies) middernacht en 06:00 uur een lagere download:

[Afbeelding]

Dit is op K&K 5G, ik zie hetzelfde op 4GvT 4G, beiden Odido. Ik gooi dit op energiebesparing.

Echter; de 5G transmissie parameters zoals SINR, RSSI e.d. blijven identiek. Het Cell ID, de sector etc., de gebruikte banden blijft allemaal gelijk.

Wat verklaart dan die lagere snelheid? Wat knijpt Odido dan? Niet het vermogen naar de antenne want dan zou zeker SINR lager worden. Niet de banden, niet de sector… maar wat dan wel? Vermogen op de microwave uplink? Maar dat lijkt me weinig besparing te geven.

Wie kan hier licht op schijnen?
In de nacht schakelt Odido (KPN en VF trouwens ook) een aantal frequentiebanden uit om stroom te besparen aangezien het dan toch wat rustiger is op het netwerk. In elk geval wordt 2100MHz uitgeschakeld. Maar meestal als je een of twee speedtests trekt zie je ze weer actief worden. Volgens mij doen ze dit met alle 'capacity layer' banden, dus 1800MHz, 2100MHz, 2600MHz. De lage banden en 3500MHz blijven altijd actief.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart10
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09 21:01
Leuk dat je zo vaak een nieuw IP adres krijgt, maar dat kan vervelende bijeffecten hebben. Ik heb blijkbaar een IP adres 'geërfd' dat op een spamlijst staat !

Dat gaat dus morgen weer over, maar een geheel nieuwe ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
aart10 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:14:
Leuk dat je zo vaak een nieuw IP adres krijgt, maar dat kan vervelende bijeffecten hebben. Ik heb blijkbaar een IP adres 'geërfd' dat op een spamlijst staat !

Of even rebooten, dan krijgt ie een nieuw IP adres toegewezen.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jk-5 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:01:
[...]

In de nacht schakelt Odido (KPN en VF trouwens ook) een aantal frequentiebanden uit om stroom te besparen aangezien het dan toch wat rustiger is op het netwerk. In elk geval wordt 2100MHz uitgeschakeld. Maar meestal als je een of twee speedtests trekt zie je ze weer actief worden. Volgens mij doen ze dit met alle 'capacity layer' banden, dus 1800MHz, 2100MHz, 2600MHz. De lage banden en 3500MHz blijven altijd actief.
Dat uitschakelen lijkt niet het geval, ik zie voor 00:00 uur b3, b28 en n28. En na 00:00 uur ook. Maar toch 30% minder download snelheid. Ik denk dat het komt door het eerder geopperde beperken van bandbreedte, ook dat leidt tot energiebesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
aart10 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:14:

Welke spam lijst? Dan kunnen we eens kijken hoeveel IP adressen daar op staan van Odido en schatten hoe groot de kans is dat je dit gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:41:
[...]

[Afbeelding]
Het is weer over, om 12:00 uur - Ping 19, 414mbps down, 42mbps up.
Het herstelt zich nu weer zonder dat ik de router aan en uit moet zetten, een vooruitgang dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 10:14
Pfffffffffffffff. Ik ben al een tijdje bezig Wireguard te draaien achter de K&K (Zyxel modem). Mijn Mikrotik is geconfigureerd als DMZ host in de Zyxel. Echter krijg ik geen UDP verkeer binnen. Wat blijkt, die Zyxel blokkeert dit verkeer... Als ik een willekeurige pak in de 5xxxx range, komt er niks binnen.

Andere tweakers draaien OpenVPN op 1194 UDP en wat blijkt, 1194 werkt wel!

Firewall staat tevens uit op de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08 18:39

Ttje

"We shall never surrender"

Gisteren ook Klik&Klaar besteld, 250meter van een N78 mast af, waar ik tegenaan kijk vanuit mijn appartement.

In de theorie zouden dit (relatief) perfecte omstandigheden moeten zijn neem ik aan? Levertijd staat circa 3 weken voor, hoewel ik hier eerder las dat deze na 1 week al geleverd gaat worden, we wachten rustig af...

Hoewel ik het forum hier redelijk probeer mee te lezen gaat het wel snel ;), zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden of wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:47

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@gerwim
De Zyxel blokkeert niks als je de firewall uit hebt gezet. Het Odido netwerk heeft simpelweg niet alle inkomende poorten open.

Zoals je eerder in dit topic kan vinden heb ik ook aangegeven dat ze op ons verzoek jaren geleden 1194 UDP hebben opengezet vanwege OpenVPN toen, die was vroeger ook dicht.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
@BiG-GuY weet je ook of er ergens een lijst is met open of geblokkeerde poorten?

Vind het zelf erg vreemd dat ze dit soort zaken blokkeren op een ander niveau dan de router. Poort 25 kan ik nog wel enigzins begrijpen, maar de rest…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
gerwim schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:48:
Pfffffffffffffff. Ik ben al een tijdje bezig Wireguard te draaien achter de K&K (Zyxel modem). Mijn Mikrotik is geconfigureerd als DMZ host in de Zyxel. Echter krijg ik geen UDP verkeer binnen. Wat blijkt, die Zyxel blokkeert dit verkeer... Als ik een willekeurige pak in de 5xxxx range, komt er niks binnen.

Draai je de wireguard server toch op 443?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
stormfly schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:56:
[...]

Draai je de wireguard server toch op 443?
443/UDP staat ook dicht. 443/TCP werkt wel (maar niet met Wireguard). Lijkt erop dat Odido gewoon alle UDP poorten dicht heeft staan, ondanks dat ik gewoon DMZ gebruik. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@gerwim
Het is een mobiel netwerk. Alle providers hebben niet alle poorten open op hun mobiele netwerk. Ook is poort 25 bij alle providers op een consumenten verbinding dicht.

Er is geen overzicht van welke poorten wel/niet toegestaan worden.

Heb zelf de volgende poorten met succes open via 5G:
TCP 80 voor Reverse Proxy
TCP 443 voor Reverse Proxy
TCP 55555 voor Plex, want 32400 zit dicht.
TCP/UDP 59595 voor BT, al kan ik die UDP niet goed checken want BT werkt op beide protocollen.

Gebruik privé geen OpenVPN, maar UDP 1194 werkt dus ook voor onze zakelijke verbindingen (andere Odido simkaarten).

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 02-12-2024 13:04 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecrimsonjim
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-08 22:55
Misschien kunnen jullie helpen met dit probleempje wat ik heb.

Als ik mijn PS5 verbind met de klik en klaar modem via de kabel gebeurt het met regelmaat dat ik uit een potje fifa wordt gekickt vanwege een lag spike denk ik.

Verbind ik de PS5 met de hotspot van mijn iPhone, die ook een Odido abonnement heeft, heb geen last van deze lag spikes of uit een potje gegooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
@BiG-GuY Dank voor je antwoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Voor iedereen die nog gebruik maakt van: Vast Internet voor €25 Klantvoordeel. Houd je factuur goed in de gaten.

Mijn K&K abo is ingegaan op 19-okt-2024 voor €20 per maand, op de oktober 2024 factuur nog geen bijzonderheden gezien. Maar heb nu op de factuur van november 2024 een 'correctie' gehad waardoor de korting op mijn vaste aansluiting in het negatief is gecorrigeerd per die datum. En voor toekomstige facturen is er dus geen korting meer op de vaste aansluiting.

Mijn 1/1Gbps Glasvezel is daarmee van €29,25 naar €46,82 gegaan.

Heb ze vandaag gebeld (na 55min in de wacht van afdeling 1 naar sales) en ze konden me vertellen dat de oude korting inderdaad is komen te vervallen. Dit terwijl overal in mijn account en in het Klantvoordeel menu de oude kortingsprijs te zien is...

Kon wel gebruik maken van een nieuwe aanbieding die nog tot morgen mogelijk is. Ga nu naar 2/2Gbps Glasvezel voor €30 per maand voor het eerste jaar en daarna €55 per maand. Na het eerste jaar kan ik wel de snelheid verlagen om zo de prijs omlaag te brengen. Dan zou je 1/1Gbps voor €40 per maand kunnen hebben bijvoorbeeld.

De €20 per maand voor K&K gaat tot zover wel goed overigens.

En mijn mobiele abo zou in februari uit de vaste periode gaan en daarmee stuk duurder worden, dus per die datum zou mijn oude Klantenvoordeel ook vervallen, is nu alleen wat eerder gebeurd dan gepland... En daar had ik al eerder een nieuwe aanbieding voor gekregen die bij afloop van het huidige abo ingaat.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 02-12-2024 16:49 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:45:
Voor iedereen die nog gebruik maakt van: Vast Internet voor €25 Klantvoordeel. Houd je factuur goed in de gaten.

Mijn K&K abo is ingegaan op 19-okt-2024 voor €20 per maand, op de oktober 2024 factuur nog geen bijzonderheden gezien. Maar heb nu op de factuur van november 2024 een 'correctie' gehad waardoor de korting op mijn vaste aansluiting in het negatief is gecorrigeerd per die datum. En voor toekomstige facturen is er dus geen korting meer op de vaste aansluiting.

Heb ze vandaag gebeld (na 55min in de wacht van afdeling 1 naar sales) en ze konden me vertellen dat de oude korting inderdaad is komen te vervallen. Dit terwijl overal in mijn account en in het Klantvoordeel menu de oude kortingsprijs te zien is...

Kon wel gebruik maken van een nieuwe aanbieding die nog tot morgen mogelijk is. Ga nu naar 2/2Gbps Glasvezel voor €30 per maand voor het eerste jaar en daarna €55 per maand. Na het eerste jaar kan ik wel de snelheid verlagen om zo de prijs omlaag te brengen. Dan zou je 1/1Gbps voor €40 per maand kunnen hebben bijvoorbeeld.

En mijn mobiele abo zou in februari uit de vaste periode gaan en daarmee stuk duurder worden, dus per die datum zou mijn oude Klantenvoordeel ook vervallen, is nu alleen wat eerder gebeurd dan gepland... En daar had ik al eerder een nieuwe aanbieding voor gekregen die bij afloop van het huidige abo ingaat.
Ja, dat is al eerder hier gemeld. Als je klantvoordeel kiest voor K&K dan vervallen oude klantvoordeel regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik gebruik mijn klik en klaar modem nu een maand tot volle tevredenheid. Zover dat ik mijn oude internet en tv aansluiting heb opgezegd. Dit was over koper aangezien hier nog geen glasvezel is aangesloten. Nu wil ik mijn TV verbinden met het internet zodat ik NLziet en dergelijke kan gebruiken. Maar als ik via WIFI of LAN met het klik en klaar modem wil verbinden zie ik dat op de TV dat de TV wel verbonden is maar geen internet ontvangt. Ik kan de TV ook zien in de klik en klaar app. TV is een Sony w809c met Android besturingssysteem. Is dit een bekend probleem?

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Ontbijtkoek probeer even een andere dns op je tv, bijvoorbeeld 8.8.8.8 of 1.1.1.1

Dhcp op statisch zetten.

https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00125843

[ Voor 35% gewijzigd door plaspvd op 02-12-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:15:
[...]
Ja, dat is al eerder hier gemeld. Als je klantvoordeel kiest voor K&K dan vervallen oude klantvoordeel regels.
Goed om te weten... dan laat ik het klantvoordeel liever op de fiber, want ~15,- vs 5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
plaspvd schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:26:
@Ontbijtkoek probeer even een andere dns op je tv, bijvoorbeeld 8.8.8.8 of 1.1.1.1

Dhcp op statisch zetten.

https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00125843
Bedankt voor je reactie! Na wat googlen heb ik het probleem gevonden. Het is blijkbaar een bekend probleem met android TV's. Als de tijd niet goed staat, wat gereset word als de TV uitgeschakeld word dan krijgt hij dit probleem. De tijd word ook niet aangepast omdat er geen internet is en kan in mijn geval ook niet handmatig aangepast worden. Door de taal aan te passen en te herstarten word de tijd wel aangepast en dus nu ook verbonden met het internet. Hopen dat het zo blijft.

[ Voor 23% gewijzigd door Ontbijtkoek op 02-12-2024 18:53 ]

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
markjanssen schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:41:
[...]

Goed om te weten... dan laat ik het klantvoordeel liever op de fiber, want ~15,- vs 5 :)
Uit de voorwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tpc5k7jAidJ58pzNVuOiSVEY88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Itk5Xp6kDk6PAOusW7qXtNhL.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://assets.odido.nl/x...waarden-klantvoordeel.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ontbijtkoek schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:45:
[...]

Bedankt voor je reactie! Na wat googlen heb ik het probleem gevonden. Het is blijkbaar een bekend probleem met android TV's. Als de tijd niet goed staat, wat gereset word als de TV uitgeschakeld word dan krijgt hij dit probleem. De tijd word ook niet aangepast omdat er geen internet is en kan in mijn geval ook niet handmatig aangepast worden. Door de taal aan te passen en te herstarten word de tijd wel aangepast en dus nu ook verbonden met het internet. Hopen dat het zo blijft.
Zal dan een certificaat probleem zijn. Dan gaat de versleuteling van de stream niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:52
Heeft iemand mesh aan de praat gekregen met de Zyxel klik-en-klaar modem?

Ik heb het aangezet in de interface en twee Zyxel WX3100 units verbonden en dat lukt. Maar in de topologie staan ze als "client" en niet als "repeater".

Als ik er een te ver van de modem neerzet verbinden ze ook niet met elkaar, alleen met de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
BiG-GuY schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:02:
@gerwim
Het is een mobiel netwerk. Alle providers hebben niet alle poorten open op hun mobiele netwerk. Ook is poort 25 bij alle providers op een consumenten verbinding dicht.

Er is geen overzicht van welke poorten wel/niet toegestaan worden.

Heb zelf de volgende poorten met succes open via 5G:
TCP 80 voor Reverse Proxy
TCP 443 voor Reverse Proxy
TCP 55555 voor Plex, want 32400 zit dicht.
TCP/UDP 59595 voor BT, al kan ik die UDP niet goed checken want BT werkt op beide protocollen.

Gebruik privé geen OpenVPN, maar UDP 1194 werkt dus ook voor onze zakelijke verbindingen (andere Odido simkaarten).
Dit was mijn vermoeden al dit weekend na wat zoeken op het web dat idd Odido niet alle poorten open heeft staan op hun netwerk. Kreeg een tip uit de V.S. dat dit het probleem zou kunnen zijn en krijg je dus geen resultaat in brdge-mode.
Nu achter komen hoe het te omzeilen op mijn NR7302

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 19:39
gerwim schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:48:

Met de mikrotik chateau 5g kan het wel

Dan haal je de zyxel er tussen uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Grotbewoner schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:30:
Heeft iemand mesh aan de praat gekregen met de Zyxel klik-en-klaar modem?

Ik heb het aangezet in de interface en twee Zyxel WX3100 units verbonden en dat lukt. Maar in de topologie staan ze als "client" en niet als "repeater".

Als ik er een te ver van de modem neerzet verbinden ze ook niet met elkaar, alleen met de modem.
Ja, maar niet met de WX3100. Ik heb 2 WX5600 apparaten erbij gekocht, dit zijn ook de apparaten die je krijgt als je "Wifi Plus" afneemt bij Odido.

Zolder: Modem
1e verdieping: 1x WX5600
Begane grond: 1x WX5600

In "Topologie" in de webinterface zie ik beide AP's als 'bedraad' verschijnen en rechtstreeks aan het modem, dit schijnt een bekende 'bug' te zijn. In de Klik en Klaar app zie ik ze echter wel op de juiste manier verbonden, namelijk:

Modem --> 1e verdieping --> Begane grond

Ik zie mijn telefoon bijvoorbeeld ook netjes wisselen in de app, klik daarvoor op het AP om een lijst met clients die zijn verbonden te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75dpkzZj4Ycu3U6AxvjIOlRKdgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaasFQy1hC4OhDuo56oizXSC.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe bepaal je dat ze met het modem verbinden? De webinterface? Die werkt niet helemaal lekker.

Heeft het AP dat het verst weg staat wel netjes link? In dat geval denk ik dat het gewoon werkt eerlijk gezegd. Zoals gezegd, probeer de Klik en Klaar app even voor de juiste inzichten.

[ Voor 11% gewijzigd door Siira op 03-12-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Snelheid vandaag aan de kabel Ping 18, 640 - 483Mbps down, 39Mbps up.
WiFi is de hele ochtend al helemaal niks 2,36Mbps down, 14,9Mbps up.

Het enige probleem wat ik steeds gehad heb is dat de WiFi na verloop van tijd helemaal instort en zichzelf niet herstelt. De speedtest doe ik dan op zo'n 2 meter afstand van de router, waar ik regelmatig 700Mbps + haalde.

Ik heb ook mesh met 2 x WX5600, router 2e etage, 1 x WX5600 op de 1e etage en 1x WX5600 begane grond. Deze doen nu 2Mbps down en up niks.

Vanmiddag doe ik niks en kijk vanavond of WiFi terug komt, zo niet moet ik de router aan en uit zetten, want daarne deed WiFi het altijd weer prima.

Ik heb een Fritzbox 7590 aan ADSL met Freedom als provider, daar draait alles al ruim 3 jaar prima op, snelheid is minder belangrijk voor me, maar een goede verbinding is de hoofdzaak. @franssie heeft een goed stappenplan gegeven om de router aan de Fritzbox te zetten, maar ik weet helaas te weinig van netwerken om dit uit te voeren, want als iets niet werkt tijdens dat proces weet ik niet hoe het op te lossen.

Vrij vertaald, als dit niet opgelost wordt door Odido dan moet ik het helaas opzeggen in januari, want geen kabels trekken in mijn huis was toch wel een enorm voordeel van K&K voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
@Siira Zo ziet het mesh netwerk er bij mij uit, de tablets en de mobiel gaan keurig mee naar de acces punten, met dan uiteraard langzamere WiFi snelheden, maar snel genoeg dat ik er niets van merk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jov7KT0G7YceK7xyWGLI_3oTv4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZlO6GwR82RAmpq7urNyyBb1G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ton14 op 03-12-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
ton14 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:01:
@Siira Zo ziet het mesh netwerk er bij mij uit, de tablets en de mobiel gaan keurig mee naar de acces punten, met dan uiteraard langzamere WiFi snelheden, maar snel genoeg dat ik er niets van merk.

[Afbeelding]
Vermoedelijk heb jij Wifi Plus afgenomen bij Odido? Wellicht draaien jouw AP's op andere firmware dan die van mij en is dat de reden dat bij mij Topologie in het modem niet goed werkt. Ik heb ze namelijk via een externe partij gekocht. Dat leek me prettiger dan de maandelijkse € 5 per maand extra.

Ik las elders dat de firmware die Odido gebruikt af kan wijken dan de 'standaard' firmware die bij de Zyxel is geleverd. Dat is voor het modem zeker het geval, want heel wat functies zijn überhaupt niet toegankelijk, maar kan dus ook het geval zijn voor de AP's.

In dat geval ga ik wel zien of mijn zelf gekochte AP's op termijn normaal blijven functioneren.

Mocht jij of iemand anders die Wifi Plus heeft genomen de firmware van een AP kunnen delen, houd ik mij aanbevolen. De mijne draaien op V5.70(ACDW.0)b8_20231215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ton14 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:54:
Vanmiddag doe ik niks en kijk vanavond of WiFi terug komt, zo niet moet ik de router aan en uit zetten, want daarne deed WiFi het altijd weer prima.

Vrij vertaald, als dit niet opgelost wordt door Odido dan moet ik het helaas opzeggen in januari, want geen kabels trekken in mijn huis was toch wel een enorm voordeel van K&K voor mij.
Er lijkt inderdaad een probleem te zijn met de WiFi van de K&K Zyxel router. Is uit- en aanzetten dan een probleem voor je? Er zijn mogelijkheden om dat op afstand te doen. Met zoiets:

https://www.sonoff.nl/c-4455844/wifi-stopcontact/

En dan kun je via een website of app met eWeLink (https://ewelink.cc/accessible/) een dergelijk stopcontact bedienen. Dan heb je wel nog een tweede verbinding nodig om dat te doen. Of zoiets:

https://www.bol.com/nl/nl/l/draadloze-schakelaars/28899/

En hopelijk komt er een oplossing voor de vastlopende WiFi vanuit Odido. Maar die zijn zo communicatief als een betonnen muur dus zal we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-08 18:04
Ik lees veel problemen over de Zyxel wifi plus van Odido. Ik draai al sinds de start van Klik&Klaar met twee tplink deco’s M4.

Dat werkt als een trein, goede verbinding, hoge snelheden en van de ene naar de andere ruimte schakelt hij vlot over zonder internet onderbreking. En… geen maandelijkse kosten aan wifi plus. Op marktplaats staan ze voor een prikkie 3 stuks voor €50.

[ Voor 15% gewijzigd door Renetje6 op 03-12-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mijn oplossing voor de Wifi is om alleen de 5Ghz te gebruiken (dus 2.4 uitschakelen). Bij mij helpt dat met de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-08 18:04
Keypunchie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:47:
Mijn oplossing voor de Wifi is om alleen de 5Ghz te gebruiken (dus 2.4 uitschakelen). Bij mij helpt dat met de stabiliteit.
Veel apparaten kunnen niet overweg met 5GHZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:52
Siira schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:07:
[...]

Ja, maar niet met de WX3100. Ik heb 2 WX5600 apparaten erbij gekocht, dit zijn ook de apparaten die je krijgt als je "Wifi Plus" afneemt bij Odido.

Zolder: Modem
1e verdieping: 1x WX5600
Begane grond: 1x WX5600

In "Topologie" in de webinterface zie ik beide AP's als 'bedraad' verschijnen en rechtstreeks aan het modem, dit schijnt een bekende 'bug' te zijn. In de Klik en Klaar app zie ik ze echter wel op de juiste manier verbonden, namelijk:

Modem --> 1e verdieping --> Begane grond

Ik zie mijn telefoon bijvoorbeeld ook netjes wisselen in de app, klik daarvoor op het AP om een lijst met clients die zijn verbonden te krijgen.

[Afbeelding]

Hoe bepaal je dat ze met het modem verbinden? De webinterface? Die werkt niet helemaal lekker.

Heeft het AP dat het verst weg staat wel netjes link? In dat geval denk ik dat het gewoon werkt eerlijk gezegd. Zoals gezegd, probeer de Klik en Klaar app even voor de juiste inzichten.
Bedankt, ga ik even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Nou Wifi komt niet automatisch terug, Odido hier moet echt wat aan gedaan worden, dit is van het begin af aan al zo !!!

Na aan en uitzetten router, WiFi is 301Mbps down, 40Mbps up met de Samsung S21 FE op 2 meter van de router.

Aan en uitzetten van de router is voor mij geen probleem, want ik heb er een Hombli contact tussen zitten en kan dat natuurlijk ook automatiseren. Maar ik vind dat dit geen permanente oplossing is, er is gewoon iets niet goed bij Odido wat Wifi betreft.

Edit: @Keypunchie Ik heb 2 apparaten die alleen op 2,4Ghz reageren.

[ Voor 6% gewijzigd door ton14 op 03-12-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ton14 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:19:
Nou Wifi komt niet automatisch terug, Odido hier moet echt wat aan gedaan worden, dit is van het begin af aan al zo !!!
Heb je Odido al op de hoogte gesteld via hun eigen forum, ze lezen hier niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:27:
[...]

Heb je Odido al op de hoogte gesteld via hun eigen forum, ze lezen hier niet mee.
Nee even zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFeXite
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-08 08:04
ton14 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:54:
Snelheid vandaag aan de kabel Ping 18, 640 - 483Mbps down, 39Mbps up.
WiFi is de hele ochtend al helemaal niks 2,36Mbps down, 14,9Mbps up.

Het enige probleem wat ik steeds gehad heb is dat de WiFi na verloop van tijd helemaal instort en zichzelf niet herstelt. De speedtest doe ik dan op zo'n 2 meter afstand van de router, waar ik regelmatig 700Mbps + haalde.

Ik heb ook mesh met 2 x WX5600, router 2e etage, 1 x WX5600 op de 1e etage en 1x WX5600 begane grond. Deze doen nu 2Mbps down en up niks.

Ik heb een Fritzbox 7590 aan ADSL met Freedom als provider, daar draait alles al ruim 3 jaar prima op, snelheid is minder belangrijk voor me, maar een goede verbinding is de hoofdzaak. @franssie heeft een goed stappenplan gegeven om de router aan de Fritzbox te zetten, maar ik weet helaas te weinig van netwerken om dit uit te voeren, want als iets niet werkt tijdens dat proces weet ik niet hoe het op te lossen.

Precies een soortgelijk probleem en gebruik ook twee zwiFi punten. Alleen het probleem zowel WiFi als de kabel eruit vliegt. Komt alleen terug met een reset. Inmiddels moet ik meerdere keren op de dag het modem resetten en het lijkt steeds erger te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RFeXite schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:36:
[...]

Precies een soortgelijk probleem en gebruik ook twee zwiFi punten. Alleen het probleem zowel WiFi als de kabel eruit vliegt. Komt alleen terug met een reset. Inmiddels moet ik meerdere keren op de dag het modem resetten en het lijkt steeds erger te worden.
De wifi punten draadloos of bekabeld aangesloten? Ik heb er een Unify setje achter draaien, foutloos, maar wel bedraad en de wifi van Odido uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
RFeXite schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:36:
[...]

De kabel verbinding blijft bij mij altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Vraag: zijn er hier nog meer users met een Zyxel NR7302?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 22:11
snah001 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:39:
Misschien eerst eens 'zoeken' proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Jij hebt er dus geen, kan mij niet herinneren dat ik gevraagd had om ook dán te antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pierre_nr1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:03:
[...]

Misschien eerst eens 'zoeken' proberen?
Niet iedereen die hier leest, post alle hardware die die heeft.

Er lijkt via de zoekfunctie inderdaad één gebruiker te zijn en één iemand die er aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja @plaspvd lijkt er een te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Dat klopt @snah001 gebruik hem in passthrough mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 22:11
franssie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:29:
[...]

Niet iedereen die hier leest, post alle hardware die die heeft.

Er lijkt via de zoekfunctie inderdaad één gebruiker te zijn en één iemand die er aan denkt.
Dat had dus via 'zoeken' gevonden kunnen worden. En dan pas de vervolgvraag met referentie naar die gebruiker. Lijkt mij de juiste volgorde. Anders kan Tweakers net zo goed het 'zoeken' weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-09 18:28
Voorheen had ik Ziggo Elite. Maar omdat het contract van de actie afliep was ik op zoek naar een andere goede deal. K&K sprak me wel aan. Maar na de verhalen over de storingen zag ik er van af. Uiteindelijk gekozen voor een100 mbit DSL aanbieding van Youfone voor 252 euro voor een jaar. Dat is 48 euro goedkoper dan K&K en100 mbit is genoeg voor mij. En simpele online spellen lijken beter te werken met 100 mbit DSL bedraad dan met Ziggo 1000 mbit draadloos (wifi). Wel zal ik wat meer geduld moeten hebben als ik een grote bestand ga downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Gast_ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:48:
Voorheen had ik Ziggo Elite. Maar omdat het contract van de actie afliep was ik op zoek naar een andere goede deal. K&K sprak me wel aan. Maar na de verhalen over de storingen zag ik er van af. Uiteindelijk gekozen voor 100 mbit DSL van Youfone voor 240 euro voor een jaar. Dat is 60 euro goedkoper dan K&K en100 mbit is genoeg voor mij. En simpele online spellen lijken beter te werken met 100 mbit DSL bedraad dan met Ziggo 1000 mbit draadloos (wifi). Wel zal ik wat meer geduld moeten hebben als ik een grote bestand ga downloaden.
Tenzij je haast had bij de DSL verbinding denk ik dat je een vergissing bent begaan. Ik heb nauwelijks problemen met de K&K verbinding. Je had het volgens mij beter zelf even kunnen testen en dan bij problemen binnen 2 weken kosteloos, of een maand later met kosten ervanaf kunnen zijn. Het kan zomaar zijn dat jij ook geen problemen was tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Vandaag binnen gekomen. Ga er zodra ik tijd heb mee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
_Gast_ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:48:
Voorheen had ik Ziggo Elite. Maar omdat het contract van de actie afliep was ik op zoek naar een andere goede deal. K&K sprak me wel aan. Maar na de verhalen over de storingen zag ik er van af. Uiteindelijk gekozen voor een100 mbit DSL aanbieding van Youfone voor 252 euro voor een jaar. Dat is 48 euro goedkoper dan K&K en100 mbit is genoeg voor mij. En simpele online spellen lijken beter te werken met 100 mbit DSL bedraad dan met Ziggo 1000 mbit draadloos (wifi). Wel zal ik wat meer geduld moeten hebben als ik een grote bestand ga downloaden.
DSL… altijd sterk afhankelijk van afstand tot de telefooncentrale. En storingen. En kwaliteit van het koper.

Dus of je die 100 Mbps. zult halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@_Gast_ sluit mij aan bij de rest, vanaf dag 1 in gebruik. Is een nieuw product, dus een storing of 2 verwacht ik ook wel in de opstart fase.
Zou persoonlijk voor een maandje proberen, is toch maandelijks opzegbaar en ik lange termijn zonder overstappen goedkoper dan dsl, wat overigens ook storingsgevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-09 18:28
W1ck1e schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:54:
[...]

Tenzij je haast had bij de DSL verbinding denk ik dat je een vergissing bent begaan. Ik heb nauwelijks problemen met de K&K verbinding. Je had het volgens mij beter zelf even kunnen testen en dan binnen 2 weken kosteloos, of een maand later met kosten ervanaf kunnen zijn. Het kan zomaar zijn dat jij ook geen problemen was tegengekomen.
Ik denk dat 100 mbit wel genoeg is voor mij. Ook maakt het bedraden naar de laptop toe een positief verschil.
ernstoud schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:08:
[...]

DSL… altijd sterk afhankelijk van afstand tot de telefooncentrale. En storingen. En kwaliteit van het koper.

Die 100 mb/s haal ik nu al, dus hopelijk blijft het zo. Ik heb vroeger ook DSL gehad en toen waren er ook nauwelijks problemen. Hopelijk blijft het zo. Daarnaast denk ik dat de DSL capaciteit tegenwoordig juist minder belast wordt, door de opkomst van oa. glasvezel.

Ik heb ook de reviews over gaming met K&K opgezocht in dit topic en ook dat is wisselvallig. Er zijn zowel goede als slechte ervaringen.

Mocht ik er naast zitten, dan kan ik over 12 maanden weer rondkijken. Wel zie ik nu dat K&K steeds populairder wordt. Er is een wachttijd van 3 weken op je bestelling. En het is maar de vraag of het over 12 maanden nog steeds 25 euro is. Maar dat zie ik dan wel... :p

[ Voor 14% gewijzigd door _Gast_ op 04-12-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nu we het toch over alternatieve routers hebben:

Omdat ik in de trein merkte dat het aantal beschikbare stekkers tegenviel was ik op zoek naar een echt mobiele router (ook wel "mifi") met 5G ondersteuning. Na wat zoekwerk in de pricewatch dacht ik een mooie "Black Friday" deal te pakken te hebben. Via Bol.com bij Phonebucks een Cat Q10 5g op de kop getikt voor 99 euro (nu in de pricewatch 119: uitvoering: Cat Q10 5G )

Dat is op zich wel een deal, en het lijkt op eerste ervaringen een aardig apparaatje (ben 'as we speak' via het ding verbonden), maar ontdek net wel een nogal grote maarrrr.

nieuws: Licentienemer Cat-smartphones Bullitt is failliet

De producent (een licentienemer van CAT) is failliet. Dus enige ondersteuning/firmware updates kan ik wel vergeten, zelfs de website doet het niet meer (nog wel genoeg handleidingen te vinden op de rest van het internet).

Nu lijkt de technologie me robuust genoeg om de levensduur van het apparaat wel vooruit te kunnen, dus ik ga hem niet terugsturen, maar wel een goeie reminder om alerter te zijn bij deals (had de webshop *wel* doorgelicht, haha 8) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xraylolx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-09 21:31

Xraylolx

Asore✘

stormfly schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:50:
[...]

Gebruik je Mesh points in je huis, Odido steunzenders voor WiFi naast het de router? Zo nee -> zou ik onder de WiFi instellingen Mesh uitschakelen. Daarna zou ik de SSID's splitsen in 5Ghz en 2.4Ghz en kijken of je de uitdagingen tot 1 band weet terug te herleiden.
Kleine update:
Inmiddels 1,5 week verder sinds ik MESH heb uitgeschakeld. De problemen lijken daarmee verholpen, want de router heb ik sindsdien niet meer hoeven rebooten 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 21:45
@jk-5

Plaatje van een (tijdelijke) router met n78 uitgeschakeld in Zoetermeer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5ORTGtaz4iPJ7SkbQ_UstfiJD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G7gAOoabo11hRwmqCJ1W5EX5.png?f=fotoalbum_large

Nogal een verschil ... ping enzo superstabiel ... download is 150-240 en upload is 50-80 ... niet de magische snelheden die n78 soms heeft maar in ieder geval stabiel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22
Keypunchie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:41:
Nu we het toch over alternatieve routers hebben:

Omdat ik in de trein merkte dat het aantal beschikbare stekkers tegenviel was ik op zoek naar een echt mobiele router (ook wel "mifi") met 5G ondersteuning. Na wat zoekwerk in de pricewatch dacht ik een mooie "Black Friday" deal te pakken te hebben. Via Bol.com bij Phonebucks een Cat Q10 5g op de kop getikt voor 99 euro (nu in de pricewatch 119: uitvoering: Cat Q10 5G )
Hoe is de performance? Gebruik je 'm buiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Vandaag uitgepakt, dus veel meer dan "SIM erin, kijken of 'ie het doet" heb ik nog niet gedaan, maar zal zeker ervaring delen.

Heb net even een paar uur ping laten draaien, terwijl de batterij nog aan het opladen is:

code:
1
2
10669 packets transmitted, 10669 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 12.692/18.339/174.774/6.263 ms

Dat is in ieder geval lekker stabiel. De speedtest is ook niet slecht, maar ook niet fenomenaal: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRpMujjOeHEn8sc4SYnwivHtoe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTNS2wPpQrhzo9EB6kEHjBmO.png?f=fotoalbum_large

Dit is binnenshuis, op het bureau van mijn thuiskantoor. De Zyxel haalt hier overigens vaak wel rustig 400/80, hoewel dat wat fluctueert. Het apparaatje rapporteert een signaal van -98 dBm voor zowel LTE als 5G. Al met al prima eerste indruk, hoewel zeker niet van mijn sokken geblazen. Veldtesten gepland :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 20:12

SebasFM

BOFH

BiG-GuY schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:45:

Precies mijn scenario. Stond ook 55 min in de wacht met dat hersendodende deuntje... Uiteindelijk maar eieren voor mijn geld gekozen ondanks dat de Black Friday korting niet voor bestaande klanten gold. €30 voor de eerste 6 mnd, daarna €40. Beter dan die bijna €47 per maand. Augustus komend jaar loopt mijn mobiel abonnement af en dan in november maar eens kijken wat KPN voor mij kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
plaspvd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:37:
Ga je morgen een pm sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 21:43
[...]

DSL komt tegenwoordig veelal via wijkkasten die vlakbij staan. Onder de 300m afstand is 100Mb (en 30up) prima haalbaar. En door de korte afstand weinig tot geen verstoringen. Hier (naast glas) ook bonded VDSL met 210Mb down en 67up. Niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 14:39

menonv

Beunhazerij?

never mind, unlucky i guess, 3 speedtests achter elkaar hard 200mbit...

[ Voor 72% gewijzigd door menonv op 05-12-2024 08:58 ]

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
menonv schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:56:
never mind, unlucky i guess, 3 speedtests achter elkaar hard 200mbit...
Komt wel eens voor en dan herstelt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQFYUH-kJ_7I6h-1p5ZgD2PUtco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aT5GvlvibQYWqA5TGi7ZnDUI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Houtenklaas schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:23:
[...]

DSL komt tegenwoordig veelal via wijkkasten die vlakbij staan. Onder de 300m afstand is 100Mb (en 30up) prima haalbaar. En door de korte afstand weinig tot geen verstoringen. Hier (naast glas) ook bonded VDSL met 210Mb down en 67up. Niks mis mee.
Ruim 2 km. hier. Dus 17 Mbps. down en 2 Mbps. up op VDSL. Geen wijk kasten want buitengebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 15:50
ernstoud schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:52:
[...]

Ruim 2 km. hier. Dus 17 Mbps. down en 2 Mbps. up op VDSL. Geen wijk kasten want buitengebied.
17! ik moet het doen met 4/0.2Mbps via ADSL (vdsl wordt door afstand niet geleverd)

gelukkig alleen als Back-up lijn. maar inderdaad niet op alle plekken is DSL een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:22
franssie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:23:
@Catdogsf @ton14 @Kapitein187

DMZ instellen op de Odido: om om te gaan met het feit dat het stock ODIDO modem een slechte WiFi heeft en niet in Bridge gezet kan worden helaas.

Bedankt voor de mooie samenvatting, werkte goed, Fritzbox 5690 Pro tussen K&K modem en de rest van het netwerk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
[quote]franssie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:23:
@Catdogsf @ton14 @Kapitein187

DMZ instellen op de Odido: om om te gaan met het feit dat het stock ODIDO modem een slechte WiFi heeft en niet in Bridge gezet kan worden helaas.

Ik heb een bericht naar het Odido service center gestuurd over de WiFi die steeds wegvalt en terugkomt na het aan en uit zetten van de router. Ze geven binnen 6 dagen !!! antwoord stond er, ben benieuwd, verwachting niet hoog, maar je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ton14
Ik ben benieuwd naar hun reactie! Goed dat je het aangekaart heb (moet ik eigenlijk zelf ook nog doen maar ik gebruik liefst zo min mogelijk de modems van de providers maar mijn eigen spul dus heb er minder last van als ze iets dichttimmeren :P
Maar juist bij een consumentenproduct, dat nota bene Klik&Klaar heet, zou je mogen verwachten dat het 'uit de doos' gewoon werkt :?

Ze willen veel nieuwe klanten icm mogelijke beursgang - maar of dit nu de beste manier is ...

Hoe dan ook voor mij nu een goed werkend product voor de tweede lokatie voor een scherpe prijs dus voor mij werkt het, voor velen niet, en dat is met een firmware update makkelijk te herstellen maar ze hebben de kennis niet, Odido is een lege huls van twee investeringsmaatschappijen.
Wikipedia: Odido

https://www.dutchitleader...egen-beursgang-voor-odido

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 05-12-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 09:42
[...]

Uiteraard speelt de afstand hier een rol in, maar ik zit dit op een DSL-lijntje te tikken. De lijn kan 100/30 wel aan, maar heb hier een 50mb pakket: snelheid is ook gewoon netjes in orde: https://www.speedtest.net/result/17096259250.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SlQG3jExbcoiMs4y9Zkb0Avonc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hM2qYQpWTyAjfaIju4mgY7uV.png?f=fotoalbum_large

Deze lijn gebruik ik puur om enkele dingen mee te testen, maar met de stabilteit is echt niks mis. Ligt hier als backup, voor die 15 euro per maand leuk voor de hobby. Zelfde voor K&K, puur als hobby en interesse aangeschaft. Merk wel dat de meegeleverde router soms even een herstartje nodig heeft, dus dan ga je inderdaad spelen met andere 4G/5G routers.

Mogelijk wil ik dit product gaan inzetten op een locatie zonder N78 (en brakke DSL :+), ik denk dan wel dat ik een 4G router ga pakken die wel een beetje meer upload geeft dan 2Mbit met de standaard Zyxel van Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
plaspvd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:37:
Vandaag een PM gestuurd, kijk ff in je berichtenbox !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57
Brentjuh2000 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:54:
[...]

17! ik moet het doen met 4/0.2Mbps via ADSL (vdsl wordt door afstand niet geleverd)

gelukkig alleen als Back-up lijn. maar inderdaad niet op alle plekken is DSL een optie.
Bij ons is de afstand naar de centrale ook iets van 2 km. 6 jaar geleden was de vdsl download 18 mb en inmiddels is de lijn gegroeid naar 40 mb. Maar het hangt heel erg af van de kwaliteit van de lijn. Mijn buren halen deze snelheden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:27:
@ton14
Ik ben benieuwd naar hun reactie! Goed dat je het aangekaart heb (moet ik eigenlijk zelf ook nog doen maar ik gebruik liefst zo min mogelijk de modems van de providers maar mijn eigen spul dus heb er minder last van als ze iets dichttimmeren :P
Maar juist bij een consumentenproduct, dat nota bene Klik&Klaar heet, zou je mogen verwachten dat het 'uit de doos' gewoon werkt :?

Ze willen veel nieuwe klanten icm mogelijke beursgang - maar of dit nu de beste manier is ...

Hoe dan ook voor mij nu een goed werkend product voor de tweede lokatie voor een scherpe prijs dus voor mij werkt het, voor velen niet, en dat is met een firmware update makkelijk te herstellen maar ze hebben de kennis niet, Odido is een lege huls van twee investeringsmaatschappijen.
Wikipedia: Odido

https://www.dutchitleader...egen-beursgang-voor-odido
Ja, ik ben zo'n eindgebruiker waar het uit de doos gewoon moet werken, maar er moeten wel instelmogelijkheden zijn, wat hier niet het geval is. Verder hoop ik dat andere providers hier ook mee aan de gang gaan. Snelle 5G verbindingen voor volledig thuisgebruik zonder kabels te trekken is toch wel erg fijn.

Maar goed, dit is de eerste en er zullen ongetwijfeld meer gaan volgen en dit zal best beter gaan worden in de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
franssie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:27:
...
...
In mijn geval (n=1) werden die verwachtingen waargemaakt ;)
En ik denk dat ik echt niet de enige ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 18:43
Hier ook een erg tevreden gebruiker, voor huis/tuin/keuken internetgebruik is het een hele goede, goedkope oplossing.

Op ons adres alleen Ziggo en een brakke adsl verbinding. Ziggo betaalde ik €63,- en nu netto €17,50.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV1973
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-01 12:18
Ik woon in het buitengebied en wil graag verbinden met Klik en Klaar met een Zyxel FWA710 router die buiten geplaatst wordt, omdat ik daar beter bereik heb.

Simkaart in router geplaatst, status is Up alles is verbonden met 4G en 5G, maar ik krijg geen Internet?

In admin interface van modem ziet alles er goed uit, maar krijg geen internet.

Weet iemand of er specifieke instellingen nodig zijn om dit werkend te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKpkxKDTf7ylhtDoWc9hA3atNZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/36XqWw0OapS8DsFDTCIinUnd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:06
RV1973 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:43:
Ik woon in het buitengebied en wil graag verbinden met Klik en Klaar met een Zyxel FWA710 router die buiten geplaatst wordt, omdat ik daar beter bereik heb.

Simkaart in router geplaatst, status is Up alles is verbonden met 4G en 5G, maar ik krijg geen Internet?

[Afbeelding]
Heb je de APN aangepast (volgens mij fwaninternet) en anders even in dit topic zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[Afbeelding]
APN op fwainternet ingesteld? Daarmee werkte de simkaart voor mij in een andere router toen ik het testte.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 06-12-2024 11:52 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
kielkiel schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:41:
[...]

Bij ons is de afstand naar de centrale ook iets van 2 km. 6 jaar geleden was de vdsl download 18 mb en inmiddels is de lijn gegroeid naar 40 mb. Maar het hangt heel erg af van de kwaliteit van de lijn. Mijn buren halen deze snelheden niet.
Misschien minder abonnees op de trunk. Ik had 12 Mbps. totdat alle buren (en ik ook) glasvezel kregen. Vermindering van interferentie tussen aderparen betekent voor mij dus nu 17 Mbps.

Nog altijd KPN aangehouden, maar gaat opgezegd worden naar e-mail only om de adressen te houden. Einde van het DSL tijdperk ook in dit huis,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Kan me alleen bij de vorige posters aansluiten, met nog een piepkleine aanvulling: zo'n APN heeft meestal een handjevol velden, maar letterlijk het enige dat je hoeft te doen is het woord 'fwainternet' in te vullen in het APN veld, andere velden kun je gewoon leeg laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RV1973
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-01 12:18
Dank iedereen! APN: fwainternet ingevuld en nu werkt het, hoera!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pB_SPlo3f2MjrIDmQh3Bhu0wP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSxcLklCTwiro6YRJmC8lBkz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS86gvfMBdP6Wnw5k_19ThciKxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LH7qMJmYu5BveA7TmPN0tswB.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 40 ... 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.