In dit geval heb je 2 verschillende infras dus kun je gewoon zelf opzeggen er is geen sprake van een technische overstaptimmie1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:57:
Ik probeerde de huidige aanbieder van de vaste aansluiting op te zeggen vanwege Odido K&K. Huidige aanbieder heeft 30 dagen opzegtermijn, dus is er een ruime 2 weken aan overlap, genoeg tijd om K&K uit te testen als vervanging van de primaire vaste verbinding. Maar je wordt tussen huidige en nieuwe aanbieder heen en weer gestuurd voor de opzegging. Odido zegt dat ik het zelfstandig bij oude aanbieder moet opzeggen en start+einddata moet afstemmen, de ander zegt dat ik Odido moet contacteren voor de overstapservice en wil de opzegging niet zelf in het systeem invoeren.
Kan ik er vanuit gaan dat de uploadsnelheid overigens standaard zo'n 40 a 50 mbit is (mits goed 5G signaal en bekabeld getest)? Heb momenteel zo'n 25Mbit upload, maar dat wordt stilaan erg krap. Één van de redenen voor de overstap.
@timmie1 omdat je niet alleen van provider wisselt, maar ook van infrastructuur (je hebt er nu 4 waar je uit kan kiezen.
5g, glas, kabel en ADSL
Ben het eens met @ernstoud dat je eerst even moet kijken of het werkt, en dus geen gebruik maakt van een overstapservice, maar gewoon opzegt via een voorbeeldbrief of een formulier bij je provider, via de consumentenbont etc is daar wel wat te vinden.
EDIT: en als 25 UP echt te weinig is kom je toch snel op glas of duur Ziggo.
5g, glas, kabel en ADSL
Ben het eens met @ernstoud dat je eerst even moet kijken of het werkt, en dus geen gebruik maakt van een overstapservice, maar gewoon opzegt via een voorbeeldbrief of een formulier bij je provider, via de consumentenbont etc is daar wel wat te vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 27-11-2024 18:31 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
timmie1 zou als hij veel haast heeft met opzeggen dat gerust kunnen doen.
Kan binnen een maand opzegging annuleren.
Ook gedaan bij Ziggo toen ze TV ook wilde torpederen.
Wat absoluut (nog) niet de bedoeling was.
Je moet dan wel scherp zijn en bevestigingen van je opdrachten verlangen.
Anders gaat zelfs het annuleren de mist in.
“Mits goed 5G signaal” is een beetje een lastige. K&K kan dit halen, maar het is geen garantie dat je dit op een lokatie krijgt.timmie1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:57:
Kan ik er vanuit gaan dat de uploadsnelheid overigens standaard zo'n 40 a 50 mbit is (mits goed 5G signaal en bekabeld getest)?
Zoals ik het nu had gepland zou ik 2 weken overlap hebben als ik het huidige nu opzeg met 30 dagen termijn. Alleen dat opzeggen gaat dus niet omdat ze voor de verwerking van de opzegging elk naar de ander wijzen.ernstoud schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:10:
[...]
Waarom niet even een maand testen? Kost je EUR 25 en dan neem je geen risico. Die upload snelheid kan heel anders zijn. Voorbeeld: nog geen 18 Mbps. bij mij, en 180 Mbps. download.
boyette schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:13:
[...]
In dit geval heb je 2 verschillende infras dus kun je gewoon zelf opzeggen er is geen sprake van een technische overstap
Van DSL naar kabel en andersom werkte destijds wel met overstapservice waarbij de één de ander opzegde en alles werd afgestemd. Misschien dat er in de loop der tijd wat veranderd is aan die overstapservice dan?franssie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:30:
@timmie1 omdat je niet alleen van provider wisselt, maar ook van infrastructuur (je hebt er nu 4 waar je uit kan kiezen.
5g, glas, kabel en ADSL
Glas en kabel beide geen optie op dit moment.
Dit^^Harry720A schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:50:
timmie1 zou als hij veel haast heeft met opzeggen dat gerust kunnen doen.
Ik had gepland om dan die 2 weken K&K aan te kijken terwijl het andere nog actief is, annuleren kan altijd nog tot één dag voor ingang van de opzegging.
Duidelijk, snelheid zal waarschijnlijk niet gegarandeerd zijn doordat K&K snelheid sterk afhankelijk zal zijn van de vraag aan snelheid op die mast op dat moment. Ik ga het dan gewoon ervaren.Keypunchie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:52:
[...]
“Mits goed 5G signaal” is een beetje een lastige. K&K kan dit halen, maar het is geen garantie dat je dit op een lokatie krijgt.
[ Voor 9% gewijzigd door timmie1 op 27-11-2024 18:55 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
@ton14 @geraroz @jk-5 uit verveling net weer eens wezen testen en experimenteren. Op 5G is ping heel erg onstabiel rond 500ms met uitschieters. Download zakt helemaal door tot 20-30 mbps. Nu heb ik 5G uitgeschakeld en op 4G is ping heel erg stabiel, download 2a 3 keer getest boven de 100mbps. Volgens mij ligt het aan de 5G verbinding en niet zozeer aan de mast dus. 10 minuten ervoor bij een mast ernaast 1121mbps download aangetikt overigens
Dan functioneert het nu dus naar behorenkadir76 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:01:
@ton14 @geraroz @jk-5 uit verveling net weer eens wezen testen en experimenteren. Op 5G is ping heel erg onstabiel rond 500ms met uitschieters. Download zakt helemaal door tot 20-30 mbps. Nu heb ik 5G uitgeschakeld en op 4G is ping heel erg stabiel, download 2a 3 keer getest boven de 100mbps. Volgens mij ligt het aan de 5G verbinding en niet zozeer aan de mast dus. 10 minuten ervoor bij een mast ernaast 1121mbps download aangetikt overigens
Zoals het product op de markt is gezet en bedoeld is
Ah irritant, ik heb nog niks terug gehoord. Die mast waar je meer dan een gigabit raakte, staat daar op de Antennekaart dat hij 10Gbps transmissie heeft? Zo niet, zou je het site ID willen delen (mag ook in PM) zodat ik die als 10Gbps kan markeren?kadir76 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:01:
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Gisteren heb ik de verbinding op kanaal 36 gezet en ben aan het testen . Gaat tot nu toe goed, maar ik kijk of/en wanneer het weer helemaal inzakt. Ik kan tijdens drukte nog switchen naar de kanalen 40/44/48.kadir76 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:01:
Als dat weer fout gaat tzt, dan probeer ik dit.
Er staat een 10gb mast op het NH hotel. ik probeerde daar op te richten, maar dat lukt nog maar niet.
Nee, er staat 1Gbps site id 17117. Ik hoor het graag als je meer info hebt. Bedankt!jk-5 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:11:
[...]
Ah irritant, ik heb nog niks terug gehoord. Die mast waar je meer dan een gigabit raakte, staat daar op de Antennekaart dat hij 10Gbps transmissie heeft? Zo niet, zou je het site ID willen delen (mag ook in PM) zodat ik die als 10Gbps kan markeren?
@boyette het functioneert niet naar behoren. De mast waarmee ik en nog een paar andere vanuit huis verbinden, is heel onstabiel. Al sta je 150 meter er vanaf heb je maximaal 50mbps en ping boven de 500ms. Dit is überhaupt niet hoe een 5G mast moet werken. Je kunt er niet eens fatsoenlijk mee beeldbellen via je telefoon.
Heb jij nog 5G of ben zit je op 4G? Branden er 2 lampjes blauw op de modem? Want ik heb de simkaart in mijn telefoon gestoken en direct op de 5G verbinding getest. Zonder wifi of kabel direct op de 5G verbinding. Of je maakt net verbinding met een ander sector van de mastton14 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:38:
[...]
Gisteren heb ik de verbinding op kanaal 36 gezet en ben aan het testen . Gaat tot nu toe goed, maar ik kijk of/en wanneer het weer helemaal inzakt. Ik kan tijdens drukte nog switchen naar de kanalen 40/44/48.
Als dat weer fout gaat tzt, dan probeer ik dit.
Er staat een 10gb mast op het NH hotel. ik probeerde daar op te richten, maar dat lukt nog maar niet.
Nee ik test eerst dit en blijf nog op 5G. Lampjes zijn groen, blauw, groen, groen.kadir76 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:46:
[...]
Heb jij nog 5G of ben zit je op 4G? Branden er 2 lampjes blauw op de modem? Want ik heb de simkaart in mijn telefoon gestoken en direct op de 5G verbinding getest. Zonder wifi of kabel direct op de 5G verbinding. Of je maakt net verbinding met een ander sector van de mast
Speedtest aan de kabel ping 19, down 426Mbps, up 45Mbps.
Vraag me wel af hoe heet dat wordt in de zomer zo in een zwarte behuizing boven een donker dak.
Al ontvangen? Ik ben nl. benieuwd welk montagemateriaal er bij zit. Bijvoorbeeld de tafelstandaard. Las bij een buitenlandse ISP (https://shop.a1.net/handy...=hvMK92Ajc4wAAAGK9EuLNIhj en https://shop.a1.net/handy...LNIhj&ProcessType=Default) dat zij montagekits los verkopen of verkochten. Lijkt te suggereren dat er standaard weinig in de doos zit.plaspvd schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:13:
Net een Zyxel NR7302 buitenrouter op ebay.de aangeschaft, reden; bridge modus (ip passthrough) en band locking. Heb een AF55 buiten hangen welke het eigenlijk perfect doet, deze gaat naar familie of marktplaats toe tzt.
Ben benieuwd.
[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 28-11-2024 12:12 ]
@ernstoud nog onderweg, waarschijnlijk morgen binnen. Maar aan de hand van unboxing op jij-kijkbuis ga ik er vanuit dat er alleen een paal montage (plastic) bij inbegrepen zit. Gelukkig heb ik daar voldoende aan. Had zelf liever een 889 bestelt, alleen dubbele prijs hield mij tegen. Ben benieuwd.
Vandaag al de bestelde NR7302 binnen gekregen.
De resultaten zijn erg goed moet ik zeggen.
Had eerst (zeker na de storing van vorige week) net an 450/53.
Moet nog even uitzoeken hoe ik PassThrough goed werkend krijg maar voorlopig is het een flinke verbetering.
Nu buiten hangend aan een kolom van het balkon 3 hoog 612/151 met dit als laagste waarde.
Ligt aan het moment en met welke server je test maar is soms hoger, dit is met AB Services Amsterdam:
Moet nog even uitzoeken hoe ik PassThrough goed werkend krijg maar voorlopig is het een flinke verbetering.
Nu buiten hangend aan een kolom van het balkon 3 hoog 612/151 met dit als laagste waarde.
Ligt aan het moment en met welke server je test maar is soms hoger, dit is met AB Services Amsterdam:
:strip_exif()/f/image/hb7pphzUlLkc9UfQK8pPqZqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door snah001 op 28-11-2024 16:13 ]
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Netjes.snah001 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:26:
Vandaag al de bestelde NR7203 binnen gekregen.
NR7302 denk ik dat je bedoelt? Nieuw? Welke montage materialen zaten erbij? Alleen mastmontage?
Via Amazon gekocht, wat goedkoper kunnen krijgen (€133) omdat de doos was open geweest maar alles zat verder nog als nieuw ingepakt.
Inderdaad natuurlijk de N7302 en voor mast montage.
Voorlopig met tie- wraps vast gezet omdat de (vrij forse) paal vierkant is en niet rond.
Als er nog iemand hier met een N7302 is en nog tips heeft kwa instellingen dan houdt ik mij aanbevolen.
Inderdaad natuurlijk de N7302 en voor mast montage.
Voorlopig met tie- wraps vast gezet omdat de (vrij forse) paal vierkant is en niet rond.
Als er nog iemand hier met een N7302 is en nog tips heeft kwa instellingen dan houdt ik mij aanbevolen.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Als het inzetten van een eigen router (veel) meer bandbreedte oplevert, zal het een kwestie van tijd zijn dat Odido zal ingrijpen. Ze zijn op deze manier de regie kwijt over de inzet en kwaliteit van zendmasten voor gebruikers en dat zullen met name hun techneuten niet leuk vinden. Vanuit de techniek wel interessant "hoe dan", bandbreedte beperken met een simpel VLAN die maximaal de helft van de bandbreedte kan inzetten, of iets met de SIM doen. Maar dit kan in mijn optiek nooit zo blijven.
Op "mijn" paal lijk ik overigens nog steeds de enige gebruiker te zijn. Bandbreedte stelselmatig tussen de 600-800Mb, overdag wel packetloss die soms behoorlijke vormen aanneemt en de effectieve download laat zakken tot nog steeds een respectabele 400-500Mb. Upload zwerft ergens tussen de 70-100Mb. Voor backupdoeleinden (en camping) een prima product. Niks mis mee. Wel opletten dat de bandbreedte voor max. 80% gevuld wordt om congestie te voorkomen.
Op "mijn" paal lijk ik overigens nog steeds de enige gebruiker te zijn. Bandbreedte stelselmatig tussen de 600-800Mb, overdag wel packetloss die soms behoorlijke vormen aanneemt en de effectieve download laat zakken tot nog steeds een respectabele 400-500Mb. Upload zwerft ergens tussen de 70-100Mb. Voor backupdoeleinden (en camping) een prima product. Niks mis mee. Wel opletten dat de bandbreedte voor max. 80% gevuld wordt om congestie te voorkomen.
Zal hooguit een tweaker zijn die hiermee aan de gang gaat dus ik ben helemaal niet bezorgd dat ze de zaak gaan afknijpen.
Ziggo gaat hier weg per 6 dec. en zo gauw hier glas beschikbaar komt blijft k&k als backup denk ik.
Ziggo gaat hier weg per 6 dec. en zo gauw hier glas beschikbaar komt blijft k&k als backup denk ik.
@Houtenklaas
Ze kunnen de APN uiteindelijk gewoon cappen op snelheid. Doen ze met de abo's op mobiel ook, afhankelijk van je abonnement.
En dat wordt dus al toegepast vanuit het netwerk, zodat het verkeer van deze APN minder prioriteit heeft op het netwerk dan de anderen
Ze kunnen de APN uiteindelijk gewoon cappen op snelheid. Doen ze met de abo's op mobiel ook, afhankelijk van je abonnement.
En dat wordt dus al toegepast vanuit het netwerk, zodat het verkeer van deze APN minder prioriteit heeft op het netwerk dan de anderen
Met mijn "gecapte" Ben abbo zit ik ook bijna altijd bij goede ontvangst behoorlijk boven de max grens van 300 Mbps downloadb dus zo afgekapt is het ook weer niet
Kijk, de getalletjes zijn leuk, maar de uiteindelijke uitnutting van die bandbreedte… tenzij je inderdaad een tor-node of constante bittorrent gaat draaien, maar daar hebben ze al hun 2TB “fup” voor.
Eens. Qua bandbreedte gebruik ik 10X niks. Die packet loss (b)lijkt een grotere spelbreker, Teams vergaderingen struikelen hier toch met regelmaat op zo lijkt het. Die 800Mb download is dikke onzin voor dagelijks gebruik, 10% daarvan is al meer dan zat voor me. Maar stabiliteit is belangrijker ...Keypunchie schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:42:
Kijk, de getalletjes zijn leuk, maar de uiteindelijke uitnutting van die bandbreedte… tenzij je inderdaad een tor-node of constante bittorrent gaat draaien, maar daar hebben ze al hun 2TB “fup” voor.
Odido Klik & Klaar leek mij een fijne optie voor mijn nieuwe woning, maar na reacties hier en op het Odido forum gelezen te hebben over snelheid en dat medewerkers vervolgens aan de hand van postcode meer informatie kunnen verschaffen over dekking, heb ik vanmiddag even de klantenservice gebeld om een check te doen op mijn nieuwe postcode en helaas helaas: waar mijn nieuwe woning is, is niet al te beste dekking. In combinatie met een nieuwbouwwoning werd het me helemaal afgeraden om Odido Klik & Klaar te gebruiken. De slechte dekking verbaasde me eigenlijk wel aangezien ik in Utrecht woon.
Nu toch wel aangewezen op kabel of glasvezel.
Als die verwachtingen uitkomen dan blijkt dat binnen 2 weken. Binnen die periode kan je kosteloos annuleren. Ik zou het gewoon proberen.JoelleB93 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:21:
Odido Klik & Klaar leek mij een fijne optie voor mijn nieuwe woning, maar na reacties hier en op het Odido forum gelezen te hebben over snelheid en dat medewerkers vervolgens aan de hand van postcode meer informatie kunnen verschaffen over dekking, heb ik vanmiddag even de klantenservice gebeld om een check te doen op mijn nieuwe postcode en helaas helaas: waar mijn nieuwe woning is, is niet al te beste dekking. In combinatie met een nieuwbouwwoning werd het me helemaal afgeraden om Odido Klik & Klaar te gebruiken. De slechte dekking verbaasde me eigenlijk wel aangezien ik in Utrecht woon.
@JoelleB93 Ze verkopen natuurlijk liever een glas aansluiting.
Bij nieuwbouw in Groot Utrecht, kan het inderdaad zijn dat de masten nog wat achterlopen op het aantal inwoners en de beleving tegen zal vallen. En ook in combinatie met alle isolatie zal de plaatsing van het modem wat meer tijd kosten.
Maar zoals @W1ck1e schrijft, je kan het proberen, het zijn de kosten niet.
Bij nieuwbouw in Groot Utrecht, kan het inderdaad zijn dat de masten nog wat achterlopen op het aantal inwoners en de beleving tegen zal vallen. En ook in combinatie met alle isolatie zal de plaatsing van het modem wat meer tijd kosten.
Maar zoals @W1ck1e schrijft, je kan het proberen, het zijn de kosten niet.
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 28-11-2024 19:31 . Reden: spatiebalkprobleem ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nouja, ik heb nu geen provider (zit bij huidige huur inbegrepen voor een schijntje van hooguit een paar euries per maand) én nu zijn de BF aanbiedingen, ook al vallen ze tegen tov vorig jaar. Heb geen zin om zonder internet te moeten zitten en vervolgens de volle mep moeten gaan betalen voor een abonnement.W1ck1e schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:25:
[...]
Als die verwachtingen uitkomen dan blijkt dat binnen 2 weken. Binnen die periode kan je kosteloos annuleren. Ik zou het gewoon proberen.
Genoeg online verhalen gelezen dat het in nieuwbouw gewoon niet goed door de muren en ramen heen komt. Enne, ik ga geen vaste aansluiting bij Odido afnemen nu hoor
Volgens mij hebben de meeste providers ook na black friday een aanbieding als je een nieuwe klant bent. Dus de volle mep lijkt mij niet aan de orde. En negatieve ervaringen worden meer gedeeld dan positieve.JoelleB93 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:46:
Nouja, ik heb nu geen provider (zit bij huidige huur inbegrepen voor een schijntje van hooguit een paar euries per maand) én nu zijn de BF aanbiedingen, ook al vallen ze tegen tov vorig jaar. Heb geen zin om zonder internet te moeten zitten en vervolgens de volle mep moeten gaan betalen voor een abonnement.
Genoeg online verhalen gelezen dat het in nieuwbouw gewoon niet goed door de muren en ramen heen komt. Enne, ik ga geen vaste aansluiting bij Odido afnemen nu hoor
In januari 2025 verhogen we de vaste kosten van een abonnement met 3,2%.
https://www.odido.nl/service/factuur/inflatiecorrectie
[ Voor 43% gewijzigd door stormfly op 28-11-2024 20:59 ]
Geldt niet voor Klik&Klaar in 2025: “Inflatiecorrectie gaat elk jaar op 1 januari in. Heb je op of na 1 oktober 2024 je contract afgesloten of verlengd? Dan hebben we de inflatie al verwerkt. Krijg je dus het jaar erna pas weer een inflatiecorrectie, met het percentage wat dan geldt.”stormfly schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:59:
In januari 2025 verhogen we de vaste kosten van een abonnement met 3,2%.
Bron: https://www.odido.nl/service/factuur/inflatiecorrectie
Klik&Klaar was pas 14 oktober beschikbaar.
Scherp! Het positieve bericht staat het verste weg in het uitklap menu, goed gevondenernstoud schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:06:
[...]
Geldt niet voor Klik&Klaar in 2025: “Inflatiecorrectie gaat elk jaar op 1 januari in. Heb je op of na 1 oktober 2024 je contract afgesloten of verlengd? Dan hebben we de inflatie al verwerkt. Krijg je dus het jaar erna pas weer een inflatiecorrectie, met het percentage wat dan geldt.”
Bron: https://www.odido.nl/service/factuur/inflatiecorrectie
Klik&Klaar was pas 14 oktober beschikbaar.
Op de glasvezel heb je legio opties die je de beste internet verbinding biedenJoelleB93 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:21:
Dus mogelijkheden genoeg
linkdrop voor passthrough; https://community.zyxel.c...-mode-for-outdoor-devicessnah001 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:26:
Vandaag al de bestelde NR7302 binnen gekregen.
[Afbeelding]
Dat had ik al zelf gevonden vanmiddag maar ondanks activatie krijg ik het nog niet werkend.plaspvd schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:36:
[...]
linkdrop voor passthrough; https://community.zyxel.c...-mode-for-outdoor-devices
Morgen verder uitvogelen.
Uit interesse een vraag, bijvoorbeeld aan @jk-5 of andere kenners van 4G/5G techniek.
Ik zie tussen (precies) middernacht en 06:00 uur een lagere download:
:strip_exif()/f/image/MdhvIpBZFqlG3FtXuXt9kX6H.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is op K&K 5G, ik zie hetzelfde op 4GvT 4G, beiden Odido. Ik gooi dit op energiebesparing.
Echter; de 5G transmissie parameters zoals SINR, RSSI e.d. blijven identiek. Het Cell ID, de sector etc., de gebruikte banden blijft allemaal gelijk.
Wat verklaart dan die lagere snelheid? Wat knijpt Odido dan? Niet het vermogen naar de antenne want dan zou zeker SINR lager worden. Niet de banden, niet de sector… maar wat dan wel? Vermogen op de microwave uplink? Maar dat lijkt me weinig besparing te geven.
Wie kan hier licht op schijnen?
:strip_exif()/f/image/MdhvIpBZFqlG3FtXuXt9kX6H.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is op K&K 5G, ik zie hetzelfde op 4GvT 4G, beiden Odido. Ik gooi dit op energiebesparing.
Echter; de 5G transmissie parameters zoals SINR, RSSI e.d. blijven identiek. Het Cell ID, de sector etc., de gebruikte banden blijft allemaal gelijk.
Wat verklaart dan die lagere snelheid? Wat knijpt Odido dan? Niet het vermogen naar de antenne want dan zou zeker SINR lager worden. Niet de banden, niet de sector… maar wat dan wel? Vermogen op de microwave uplink? Maar dat lijkt me weinig besparing te geven.
Ik weet niet of de radios meerdere spatialstream hebben welke gereduceerd kunnen worden waardoor ze de 100Mhz bandbreedte reduceren? Als je fixed een andere speedtest server kiest, is het gedrag dan hetzelfde?ernstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:39:
Uit interesse een vraag, bijvoorbeeld aan @jk-5 of andere kenners van 4G/5G techniek.
[Afbeelding]
Het gedrag zie ik hier niet écht terug, alhoewel je hem wel iets ziet dippen in de nacht. Sinds de grote datacenter storing is het bij mij veel stabieler. De dips waar ik eerder over geschreven heb zijn verleden tijd.
/f/image/JI1m11lxdGNV7EZLXuub038r.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 29-11-2024 09:35 ]
Ik herken dit niet. Ik heb in de nacht vaak hogere snelheden dan overdag. Alleen de upload blijft achter. Dus of ze daadwerkelijk ‘energiebesparend knijpen’? Of het is locatiegebonden, dat kan wel natuurlijk.ernstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:39:
:strip_exif()/f/image/2rMbqCb5v1dlTmQVQrI49qbi.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijft de bandbreedte ook gelijk ? zelfde band maar kleiner spectrum breed.ernstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:39:
[Afbeelding]
Edit: dus overdag 3.5ghz band op 100mhz breed en bijvoorbeeld snachts naar 25mhz breed.
[ Voor 5% gewijzigd door flaskk op 29-11-2024 09:31 ]
Ik heb een korte vraag. Het forum is vrij lang en ik heb slechts een korte vraag. Ik ben momenteel student en woon in een goed dekkend gebied. Ik hecht niet extreem veel waarde aan upload- en downloadsnelheid, zolang het maar goed is. Het enige wat ik op het internet ga doen, is Netflix kijken en af en toe speel af en toe een potje Call of Duty op de PlayStation. In het begin las ik veel tevreden reacties, maar nu zie ik later in het forum minder positieve reacties. Is het een aanrader?
Ik Netflix zonder problemen, speel Warzone met twee personen tegelijk en ervaar geen issues via Klik&Klaar. Werkt prima.kebbel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:25:
Ik heb een korte vraag. Het forum is vrij lang en ik heb slechts een korte vraag. Ik ben momenteel student en woon in een goed dekkend gebied. Ik hecht niet extreem veel waarde aan upload- en downloadsnelheid, zolang het maar goed is. Het enige wat ik op het internet ga doen, is Netflix kijken en af en toe speel af en toe een potje Call of Duty op de PlayStation. In het begin las ik veel tevreden reacties, maar nu zie ik later in het forum minder positieve reacties. Is het een aanrader?
Dit is precies het antwoord wat ik zocht, bedankt!Incognitum schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:28:
[...]
Ik Netflix zonder problemen, speel Warzone met twee personen tegelijk en ervaar geen issues via Klik&Klaar. Werkt prima.
Niemand kan precies beschrijven of het helemaal voor jou zal voldoen, gewoon proberen. Contract is maandelijks opzegbaar en je hebt 15 dagen om het te testen.kebbel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:25:
Dit dusernstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:48:
[...]
Niemand kan precies beschrijven of het helemaal voor jou zal voldoen, gewoon proberen. Contract is maandelijks opzegbaar en je hebt 15 dagen om het te testen.
Zeker qua gaming zou ik goed kijken, want met de 5G techniek komt er per definitie wat latency bij, en als ik naar mijn eigen K&K situatie kijk is dat ook de grootste uitdaging.
Ah ja, bandbreedte beperken kan natuurlijk. Lijkt dus locatiegebonden en omdat ik in buitengebied woon is mijn mast natuurlijk heel vaak onbenut. Elders zal een mast vaak niet kunnen “afschakelen” doordat de capaciteit gebruikt wordt.stormfly schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:52:
[...]
Ik weet niet of de radios meerdere spatialstream hebben welke gereduceerd kunnen worden waardoor ze de 100Mhz bandbreedte reduceren? Als je fixed een andere speedtest server kiest, is het gedrag dan hetzelfde?
De snelheid in de nacht is lager bij alle SpeedTest servers. Daar ligt het niet aan.
Overigens is het hier met Vodafone nog veel erger:
ernstoud in "[Vodafone] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Overdag bij Vodafone (geen n78 beschikbaar, ze blijven ver achter) rond de 130 Mbps., in de nacht rond de 30 Mbps. En dat met een nieuwe mast op 300 meter afstand.
Vodafone zet in veel gebieden b7 uit in de nacht. Dat is de enige band waar echt veel bandbreedte in het Vodafone netwerk zit. Ze hebben ook het grootste stuk aaneengesloten b7 spectrum. Je ziet ook dat de gebieden waar b7 niet actief is of waar je te ver van de mast bent voor b7, dat je bandbreedte erg beperkt kan zijn.ernstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:55:
[...]
Ah ja, bandbreedte beperken kan natuurlijk. Lijkt dus locatiegebonden en omdat ik in buitengebied woon is mijn mast natuurlijk heel vaak onbenut. Elders zal een mast vaak niet kunnen “afschakelen” doordat de capaciteit gebruikt wordt.
De snelheid in de nacht is lager bij alle SpeedTest servers. Daar ligt het niet aan.
Overigens is het hier met Vodafone nog veel erger:
ernstoud in "[Vodafone] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Overdag bij Vodafone (geen n78 beschikbaar, ze blijven ver achter) rond de 130 Mbps., in de nacht rond de 30 Mbps. En dat met een nieuwe mast op 300 meter afstand.
Heb bij Vodafone op 2x b7 (4G+ dus) in rustige gebieden zo 450-500Mbps download gezien.
Ook hebben ze als enige in NL gekozen om DSS te gebruiken waardoor de b3 en n3 band een gedeeld spectrum gebruiken, op papier een leuk concept voor de overgang van 4G naar 5G. In de praktijk zorgt dit ervoor dat praktisch geen bandbreedte op b3 beschikbaar is op die masten.
Ze hadden ook als enige b28 ingezet (700Mhz op 4G), waar Odido en KPN (en meeste provider in EU) ervoor gekozen hadden om de 700Mhz band in te zetten voor 5G. Dus daarmee creëren ze wel een 'landelijk' dekkend 4G netwerk, maar veel performance haal je er niet mee.
Het verschilt natuurlijk enorm per locatie. Maar Vodafone hebben we eigenlijk enkel goed kunnen inzetten in gebieden waar ze b7 actief hadden. Op n3/b20 combo zagen we zelden meer dan 10-30Mbps download, b3 vaak <10Mbps.
Dus vaak konden we enkel b1 en/of b7 gebruiken met Vodafone en n3/b7 combi werkte ook prima, maar moet je dus wel b7 hebben. Anders valt hij in de nacht terug naar n3/b20 wat veel slechter was.
Ze zijn wel wat dingen aan aanpassen, zodat ze wel n28 inzetten ipv b28 en zo meer 5G dekking en snelheid leveren.
[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 29-11-2024 12:34 ]
Ik gebruik mijn Klik&Klaar sinds het uit is gekomen. Ik zit aan een n78 mast op minder dan 300 meter van huis. Modem staat boven op zolder, kijkend richting de mast, echter zit er nog wel een muur en een compleet huis (mijn buren) tussen.geraroz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:52:
[...]
Dit dus
Zeker qua gaming zou ik goed kijken, want met de 5G techniek komt er per definitie wat latency bij, en als ik naar mijn eigen K&K situatie kijk is dat ook de grootste uitdaging.
De N78 band:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| RSSI -62 RSRP (dBm) -73 RSRQ (dB) -11 SINR (dB) 22 |
Ping naar Tweakers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| ping tweakers.net Pinging tweakers.net [2.18.244.96] with 32 bytes of data: Reply from 2.18.244.96: bytes=32 time=22ms TTL=249 Reply from 2.18.244.96: bytes=32 time=17ms TTL=249 Reply from 2.18.244.96: bytes=32 time=17ms TTL=249 Reply from 2.18.244.96: bytes=32 time=17ms TTL=249 Ping statistics for 2.18.244.96: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 17ms, Maximum = 22ms, Average = 18ms |
Als ik spelletjes speel, is dat vrijwel uitsluitend via Geforce Now (~ 50 Mbit/s stream, 4K) en de latency is geen enkel probleem. Ik werk altijd via WiFi, 5 GHz band (802.11ax, Wifi 6) en de latency is nauwelijks hoger vergeleken met glasvezel.
Tweakers.net:
Klik&Klaar: 18 ms
KPN Glasvezel: 14 ms
KPN Glasvezel, volledig bekabeld: 6 ms
Ik merk ook totaal geen lagspikes over Klik&Klaar, hetgeen natuurlijk best snel opvalt als je via een streamingdienst als Geforce Now speelt.
Dat gezegd hebbende, het valt of staat natuurlijk wel met hoe jouw verbinding op jouw locatie is. Hier is het goed bereik en mijn computer staat op ca. 2 meter van het modem, dus zowel de 5G verbinding is goed als de Wifi verbinding in huis. Dat laatste kun je natuurlijk omzeilen met een netwerkkabeltje tussen het modem en je computer, maar de verbinding met de mast is niet overal optimaal te krijgen natuurlijk.
Hou ook in je achterhoofd dat op fora als deze mensen komen die wat te zeggen hebben. Bij veel mensen zal het ook ongetwijfeld prima werken, waar je nooit iets van hoort
Dank voor je reactie. Ik zit ondanks de 300 meter van de Vodafone mast in een dode hoek, geen sector deze kant op, waardoor b7 weinig snelheid geeft. Alleen b3 doet het redelijk. Toen deze mast kwam had ik hoog gespannen verwachtingen. Helaas.BiG-GuY schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:28:
[...]
Vodafone zet in veel gebieden b7 uit in de nacht. Dat is de enige band waar echt veel bandbreedte in het Vodafone netwerk zit. Ze hebben ook het grootste stuk aaneengesloten b7 spectrum. Je ziet ook dat de gebieden waar b7 niet actief is of waar je te ver van de mast bent voor b7, dat je bandbreedte erg beperkt kan zijn.
Maar goed, hier gaat het over Odido, dus daarmee verder.
@snah001 heb dit precies zo ingesteld voordat ik de simkaart erin deed, wel met APN fwainternet. Wat krijg je niet werkend?
Heel eenvoudig, alles werkend en dan IP Pass-Through aangevinkt en opgeslagen, zonder succes.plaspvd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:28:
@snah001 heb dit precies zo ingesteld voordat ik de simkaart erin deed, wel met APN fwainternet. Wat krijg je niet werkend?
Kan nog steeds niet mijn Wireguard server van buiten af bereiken.
@snah001 zou je het op deze manier willen proberen?
https://community.three.c...r-Zyxel-NR5103E/m-p/33809
@SnoozeOperator net simkaart erin gedaan, TR-069 uit en krijg gewoon een update aangeboden.
@SnoozeOperator net simkaart erin gedaan, TR-069 uit en krijg gewoon een update aangeboden.
Vanuit Zyxel? Of vanuit de ISP waar deze devices voor bedoeld waren? In dat laatste geval zou ik voorzichtig zijn met die update te installeren…plaspvd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:44:
@ernstoud voordat ik de sim erin heb gedaan, alles dicht gezet. Geen provider kan er nu in. Update is volgens mij van zyxel zelf. Nog niet geïnstalleerd overigens hoor. Eerst even klooien met het apparaat.
Heb je nu wel een publiek IP op je router achter het modem? En andere poort geprobeerd voor WireGuard?snah001 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:39:
[...]
Heel eenvoudig, alles werkend en dan IP Pass-Through aangevinkt en opgeslagen, zonder succes.
Kan nog steeds niet mijn Wireguard server van buiten af bereiken.
Niet alle poorten zijn open op het Odido netwerk.
Ik heb vandaag het 5g modem ontvangen, nadat ik deze vorige week heb besteld. Sneller dan verwacht dus dat is top.
Nu heb ik nog een vraagje met betrekking tot de installatie.
Ik heb thuis de Deco M4 staan, 3 stuks.
Ik krijg de melding in de app van het Odido modem dat deze ook met Mesh werkt.
Kan ik de Wifi van het Odido modem nu aan laten staan en dezelfde naam/wachtwoord geven als de Deco M4 en werkt dit dan allemaal samen in de Mesh techniek?
Kan ik de Wifi van het Odido modem nu aan laten staan en dezelfde naam/wachtwoord geven als de Deco M4 en werkt dit dan allemaal samen in de Mesh techniek?
Stond er toen ook al 3 weken levertijd ?remcokuup schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:43:
Ik heb vandaag het 5g modem ontvangen, nadat ik deze vorige week heb besteld. Sneller dan verwacht dus dat is top.
Ja dat stond toen ook al op de bestelpagina.
Ja dat kan. Beter is de Deco bedraad aansluiten en wifi van Odido uit, maar dat is wat ik vind.remcokuup schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:43:
Ik heb deze stappen uitgevoerd, het IP adress wat er in Zyxel K&K stond kwam niet overeen met wat het IP adress van mijn Unifi gateway zou zijn..franssie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:23:
@Catdogsf @ton14 @Kapitein187
DMZ instellen op de Odido:
Inloggen (duh) en dan
1) Linksboven bij Aangesloten apparaten zie je als het goed is enkel je andere router bij bedraad. Kopier IP adres en Mac adres naar notepad
2) Hamburgermenu rechtsboven > Netwerkinstelling > Thuisnetwerken
Tabje [Statische DHCP] zet Actief aan, er staat nu handmatig maar je kan je apparaat, de andere router, hier selecteren. (check even MAC en IP adres zouden er meerdere apparaten staan)
Klik op [Oké]
3) Hamburgermenu rechtsboven > Netwerkinstelling > NAT
selecteer tabje [DMZ]
Voer hier het IP adres uit notepad in
klik [toepassen]
Klaar.
Maar het werkte wel, na een dag was alle verbinding plotseling weg, en kon ik m'n gateway ultra ook niet meer zien bij bekabelde aparaten op Zyxel pagina. DHCP kortstondig aanzetten loste dit op, maar dit gebeurt nu dus elke dag.
Ik heb wel een statische IP uitgekozen. Tips?
"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"
Volgens mij werkt de Mesh niet samen (MPro Mesh != Deco Mesh). Ik heb ze ook met hetzelfde WiFi code getest maar ze praten mooi niet met elkaarozzynator schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:16:
[...]
Ja dat kan. Beter is de Deco bedraad aansluiten en wifi van Odido uit, maar dat is wat ik vind.
Theo
En dat is precies wat @ozzynator schrijft en bedoelt.xah5kiDe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:25:
[...]
Volgens mij werkt de Mesh niet same (MPro Mesh != Deco Mesh). Ik heb ze ook met hetzelfde WiFi code getest maar ze praten mooi niet met elkaar
Nou het werkt wel, maar als ik naar de zolder loop, merk ik dat m'n telefoon blijft hangen op de beneden WiFi. Een werkende mesh zorgt ervoor dat je telefoon actief overgezet wordt naar het sterkere acces point. Nu springt hij uiteindelijk wel een keer over, maar door de K&K WiFi helemaal uit te zetten en de Deco te gebruiken werkt het allemaal wat vloeiender. Wel jammer van weer +5W verbruik erbij
Theo
Dat laatste kun je weer fixen door zonnepanelen aan te schaffenxah5kiDe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:48:
Nou het werkt wel, maar als ik naar de zolder loop, merk ik dat m'n telefoon blijft hangen op de beneden WiFi. Een werkende mesh zorgt ervoor dat je telefoon actief overgezet wordt naar het sterkere acces point. Nu springt hij uiteindelijk wel een keer over, maar door de K&K WiFi helemaal uit te zetten en de Deco te gebruiken werkt het allemaal wat vloeiender. Wel jammer van weer +5W verbruik erbij
DHCP aanzetten en aan laten staan, de DHCP reservering in ODIDO aanzetten zoals beschreven in mijn post. Je Unify geen vast IP geven op de tweede router maar die laten toewijzen door het Odido modem, krijgt dan elke keer hetzelfde IP adress, maar het ODIDO modem weet ook wat het mac adres is en zovoorts, die blijft 'm dus zien.Kapitein187 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:21:
[...]
Ik heb deze stappen uitgevoerd, het IP adress wat er in Zyxel K&K stond kwam niet overeen met wat het IP adress van mijn Unifi gateway zou zijn..
Maar het werkte wel, na een dag was alle verbinding plotseling weg, en kon ik m'n gateway ultra ook niet meer zien bij bekabelde aparaten op Zyxel pagina. DHCP kortstondig aanzetten loste dit op, maar dit gebeurt nu dus elke dag.
Elke dag krijg je een nieuw WAN IP. Dus DDNS gebruiken.Kapitein187 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:21:
[...]
Ik heb deze stappen uitgevoerd, het IP adress wat er in Zyxel K&K stond kwam niet overeen met wat het IP adress van mijn Unifi gateway zou zijn..
Zijn er nog dingen waar je graag wilt dat ik naar kijk met de nr7302, heb persoonlijk niet veel ervaring met netwerken, maar wil graag voor jullie testen (leer ik zelf ook wat van).
Ik zou graag weten hoe hij t.o.v. een Huawei H122 presteertplaspvd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:19:
Zijn er nog dingen waar je graag wilt dat ik naar kijk met de nr7302, heb persoonlijk niet veel ervaring met netwerken, maar wil graag voor jullie testen (leer ik zelf ook wat van).
Omdat “mijn” mast zo ver weg staat heb ik nog maar 1 keer n78 gezien. Dat gaf 25% meer download. Dus vooral de vraag of de NR7302 het goed doet op n78 is voor mij relevant. Waarbij ik aanneem dat n28 ook beschikbaar is in tegenstelling tot mijn K&K device.
Heb je wel een vergelijk met het K&K Zyxel device?
Als iemand de desk stand voor de NR7302 ergens te koop aantreft dan graag even noemen:
:strip_exif()/f/image/FMxv1pAuAn1xETTerGOrwEL7.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor het aanbod! Maar:plaspvd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:33:
@ernstoud je kan de af55 lenen mocht je dat willen. Presteert hier erg vergelijkbaar, ook zelfde x55 chip.
Edit: beugel maken is makkelijk met een hoeklijn of iets vergelijkbaars en wat gaatjes erin. Geen stand voor nodig
:strip_exif()/f/image/7ldhOAPutlaOGhkcFA9KvjIr.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkort in dit theater, vergelijking met K&K Zyxel met b7 (hoop ik), Huawei H122, Oppo T1 en Zyxel NR7302.
@jk-5 Ik kan dit ook bevestigen, de verbinding is prima met N28, met N78 is het een drama. Helaas ken je dat in de Zyxel router niet sturen.kadir76 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:01:
@ernstoud met wat maten zou het niet al te moeilijk moeten zijn een eigen stand te ontwerpen voor een 3D printer, al even gezocht op typenummer maar helaas niets gevonden. Voor veel netwerkappartuur heb ik mijn eigen houders en muurbeugels kunnen printen via ontwerpen op internet
Punt is dus dat de ethernet kabel er onder uitkomt en hij daardoor niet goed kan staan. Maar twee voetjes zijn natuurlijk zo gevonden. De originele standaard is natuurlijk mooier. Of een tweetal gebogen beugels aan de schroefgaten aan de achterzijde, zoiets:franssie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:51:
@ernstoud met wat maten zou het niet al te moeilijk moeten zijn een eigen stand te ontwerpen voor een 3D printer, al even gezocht op typenummer maar helaas niets gevonden. Voor veel netwerkappartuur heb ik mijn eigen houders en muurbeugels kunnen printen via ontwerpen op internet
:strip_exif()/f/image/QJUFuUBUiBxpYUtPpgc1LZRN.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ie in zicht staat is iets printen altijd mooier, en kan je er voetjes onder maken, of je moet goed zijn in houtbewerking en een leuk Deens Design balsahouten mandje voor makenernstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:01:
[...]
Punt is dus dat de ethernet kabel er onder uitkomt en hij daardoor niet goed kan staan. Maar twee voetjes zijn natuurlijk zo gevonden. De originele standaard is natuurlijk mooier. Of een tweetal gebogen beugels aan de schroefgaten aan de achterzijde, zoiets:
[Afbeelding]
@ernstoud gebruik je de buitenrouter om een vergelijk te maken icm een voetje om te testen vergeleken met andere modems/routers naast elkaar. Of plaats je de buitenrouter buiten, zoals bedoelt, om te vergelijken?
Waar ik wel een beetje ben achter gekomen, hoogte is koning met plaatsing van het modem. Hoe hoger ik hem plaats, des te beter het ontvangst.
Waar ik wel een beetje ben achter gekomen, hoogte is koning met plaatsing van het modem. Hoe hoger ik hem plaats, des te beter het ontvangst.
[ Voor 25% gewijzigd door plaspvd op 29-11-2024 17:17 ]
Ha, die heb ik vanmorgen al geprobeerd maar helaas zonder resultaat.plaspvd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:44:
Zit nog ergens een addertje onder het gras.
@snah001 ook alle routers opnieuw opgestart zonder stekkers eruit te trekken? Reboot was voor mij de oplossing. Zelf gebruik ik (nog) geen wireguard
Ja, alles meerdere malen gereboot zelfs maar helaas zonder resultaat.
Alles werkt goed en het enige blijft dus het probleem dat ik van buitenaf niet mijn Wireguard server kan benaderen.
Alles werkt goed en het enige blijft dus het probleem dat ik van buitenaf niet mijn Wireguard server kan benaderen.
De WAF (Wikipedia: Wife acceptance factor) speelt een rol. De 3 (!) 4G/5G routers voor het raam op de 1e verdieping zijn haar al een gruwel, dus of ik de NR7302 buiten kan monteren is de vraag. Maar buiten in ieder geval proberen is de moeite waard. Twee km. van mast, sinds kort met n78. De Huawei H122 heeft die band 1 keer opgepakt. Ben benieuwd naar dat gedrag bij de NR7302.plaspvd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:05:
@ernstoud gebruik je de buitenrouter om een vergelijk te maken icm een voetje om te testen vergeleken met andere modems/routers naast elkaar. Of plaats je de buitenrouter buiten, zoals bedoelt, om te vergelijken?
@snah001 Heb je een extern IP Padres op je tweede router? Werd wel ergens gevraagd maar ik heb het antwoord gemist denk ik? Dat zou de bevestiging zijn dat je eerste echt in bridge/pass through staat.
Ach 1 router buiten, of 3 binnen... Weet wel waar mijn vrouw blijer van wordt!
Zit hier op 1,5 a 2km van de mast met 1 rij bomen ertussen. Nu zonder blad in de bomen zie ik de mast als ik op de ladder sta!
Zit hier op 1,5 a 2km van de mast met 1 rij bomen ertussen. Nu zonder blad in de bomen zie ik de mast als ik op de ladder sta!
[ Voor 45% gewijzigd door plaspvd op 29-11-2024 17:33 ]
Dat maakt voor de dns toch niet uiternstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:16:
[...]
Elke dag krijg je een nieuw WAN IP. Dus DDNS gebruiken.
Die kan je gewoon statisch houden
DNS is niet DDNS, maar het lijkt hier om DHCP te gaan, vergelijkbaar maar toch anders.
Dat is heel wat andersfranssie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:12:
DNS is niet DDNS, maar het lijkt hier om DHCP te gaan, vergelijkbaar maar toch anders.
Dat zeg ik
En met name in mijn post hier waar diit over lijkt te gaan
Kapitein187 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Men kent de begrippen niet hier, begrijpelijk, maar zeer verwarrend.
[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 29-11-2024 18:24 ]
Kan je de wireguard config bestand die je gebruikt in een text editor openen en kijken of de ip adres goed staat in je config file? Het moet de ip adres van je modem zijn of een DDNS adres waarin de ip van je modem elke 24 uur geupdate wordt. Default port voor Wireguard is 51820 ik dacht dat iemand had gezegd dat de poorten boven de 50000 open stonden bij Klik en klaar. Ik vermoed dat je ip adressen niet juist staan bij jousnah001 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:23:
Ja, alles meerdere malen gereboot zelfs maar helaas zonder resultaat.
Is het mogelijk om een schema te maken in het 5g modem, zodat hij elke dag automatisch een reboot doet?
Volgens mij niet. Optie is een externe tijdschakelaar of een slimme stekker en een klein scriptje om die aan te sturen. Deze is makkelijk in gebruik: https://www.reichelt.com/...pcontactschakelaar-258857, met 1 http regel uit en weer aan te zetten. Met curl kun je dat dan automatiseren. Vereist wat kennis.remcokuup schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:22:
Is het mogelijk om een schema te maken in het 5g modem, zodat hij elke dag automatisch een reboot doet?
Anders zoiets: https://www.allekabels.nl...86610/tijdschakelaar.html
Ik heb zelfs in de IP Pass-Through settings het MAC adres van mijn router opgegeven zodat die daarmee zeker doorverbindt.franssie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:27:
@snah001 Heb je een extern IP Padres op je tweede router? Werd wel ergens gevraagd maar ik heb het antwoord gemist denk ik? Dat zou de bevestiging zijn dat je eerste echt in bridge/pass through staat.
Echter nog steeds geen succes om contact te leggen met de Wireguard server op mijn router.
Morgen maar eens verder zoeken.
Heb je nu wel of niet een extern IP adres in je secundaire router?snah001 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:00:
[...]
Ik heb zelfs in de IP Pass-Through settings het MAC adres van mijn router opgegeven zodat die daarmee zeker doorverbindt.
Echter nog steeds geen succes om contact te leggen met de Wireguard server op mijn router.
Morgen maar eens verder zoeken.
192.x.x.x IP? Dan staat je eerste niet in bridge.
Weet je niet welk ip adres je tweede router heeft dan kunnen we daar wellicht mee helpen.
edit gebruik je iets als DDNS of iets als Cloudfare?
Dacht ik ook eerder gevraagd, wat staat er in je wireguard file? (hoef je niet helemaal te delenmaar wel het IP deel)
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 29-11-2024 21:49 ]
Ik heb een Zyxel NR7302 dus niet het standaard modem dat bij K&K geleverd wordt.kadir76 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:33:
[...]
Kan je de wireguard config bestand die je gebruikt in een text editor openen en kijken of de ip adres goed staat in je config file? Het moet de ip adres van je modem zijn of een DDNS adres waarin de ip van je modem elke 24 uur geupdate wordt. Default port voor Wireguard is 51820 ik dacht dat iemand had gezegd dat de poorten boven de 50000 open stonden bij Klik en klaar. Ik vermoed dat je ip adressen niet juist staan bij jou
Heb na activatie van DDNS het DDNS adres van het Zyxel modem nu in de config file van Wireguard gezet maar helaas ook geen succes hiermee.
Kan ook geen verbinding maken met bijvoorbeeld de Emby server van buitenaf.
Zit toch iets niet goed met dat Port-Forwarding maar wat???
Je kan als ik me niet vergis een online tool gebruiken en de poorten van je ip laten scannen om te controleren of er poorten open staan. Misschien is het een idee om dat te proberen. Als je poort open staat, dan wordt dat snel duidelijk. Ik weet alleen niet of de poort ook als open wordt weergegeven als de port forwarding niet goed staat ingesteld tussen je modem en server. Misschien is het handiger om een screenshot van je port forwarding te posten, desnoods delen van je ip weghalensnah001 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:31:
[...]
Ik heb een Zyxel NR7302 dus niet het standaard modem dat bij K&K geleverd wordt.
Heb na activatie van DDNS het DDNS adres van het Zyxel modem nu in de config file van Wireguard gezet maar helaas ook geen succes hiermee.
ShieldsUp!kadir76 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:36:
[...]
Je kan als ik me niet vergis een online tool gebruiken en de poorten van je ip laten scannen om te controleren of er poorten open staan. Misschien is het een idee om dat te proberen. Als je poort open staat, dan wordt dat snel duidelijk. Ik weet alleen niet of de poort ook als open wordt weergegeven als de port forwarding niet goed staat ingesteld tussen je modem en server. Misschien is het handiger om een screenshot van je port forwarding te posten, desnoods delen van je ip weghalen
https://www.grc.com/
Kies “Services”, bovenste keuze in het menu.
Op de community fora van Odido, over Klik&Klaar 374 threads, waarvan 98 over opzeggen:
https://community.odido.nl/search?q=klik+klaar+opzeggen
Dat is meer dan een kwart. Toch best veel ontevreden klanten en vooral opzeggen lukt velen niet.
https://community.odido.nl/search?q=klik+klaar+opzeggen
Dat is meer dan een kwart. Toch best veel ontevreden klanten en vooral opzeggen lukt velen niet.
Zet je WG server tijdelijk in de DMZ configuratie, dan bypass je de firewalls op de Zyxel en ben je een stap verder in je troubleshoot.snah001 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:31:
[...]
Ik heb een Zyxel NR7302 dus niet het standaard modem dat bij K&K geleverd wordt.
Na mijn router verplaatst te hebben haal ik zo'n 1000 mbit download. Ik ben deze maand nu ver over de 2tb heen maar er is geen enkel verschil in download snelheid.
Waar kan je dat zien?bartned schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:11:
Na mijn router verplaatst te hebben haal ik zo'n 1000 mbit download. Ik ben deze maand nu ver over de 2tb heen maar er is geen enkel verschil in download snelheid.
Nu ik dit nog eens lees is het waarschijnlijk modem en niet K&K specifiek. Ik kan prima mijn Synology bereiken achter de Unify router staat. De Unify router staat in DMZ op Omada (met een vast gereserveerd DHCP adres)snah001 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:31:
[...]
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.