[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 5 ... 71 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:11
Sharule schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:28:
Vraagje, ik heb een nieuwbouwwoning, dit jaar opgeleverd gekregen. Maakt het echt uit waar je de modem plaatst? Huis heeft hr+++ ramen met wtw in huis. Via Vodafone 5g haal ik overal in huis (niet enkel bij de ramen) rond de 200 down en 70 up.
T-mobile mast ligt hier op 400 meter.

Waarom moet die modem dan bij het raam geplaats worden als ik nu ook gwn overal 5g bereik heb in huis?
Uiteraard communiceert Odido dat wat voor bijna iedereen geldt als beste optie; achter een raam. Waar jij hem neerzet is jouw keuze. Al is het op het toilet ;) .

Vermoedelijk heb jij vrijwel overal in huis acceptabele snelheid. Mooi toch?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 15:55
draak42 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:30:
Ik heb gisteren een bestelling geplaatst en gekozen voor afhalen in de winkel in de hoop zo snel te kunnen starten met testen. Helaas heb ik nog geen sms gehad. Zijn er meer mensen bij wie dit langer duurt dan een dag?
Ik heb eergisteren rond het middaguur een bestelling geplaatst om het af te halen in de winkel. Heb tot nu toe ook nog geen sms gehad. Zojuist contact gehad met de klantenservice. Zij geven aan dat het 2-3 dagen kan duren nadat je een bevestiging hebt ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 16:17
Otto Jans schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:28:
[...]

Goed om te weten.
Alhoewel je out time van vandaag en weer terug springen naar LTE van het modem doet lijken alsof het product te vroeg gelanceerd is.
Denk eerder dat het komt door dat het indoor bereik bij mij om te huilen is. Ik heb hem als test nu in de meterkast zitten (bekabeld aan m'n netwerkapparatuur). En ik vermoed dat hij erg veel moeite heeft om een stabiele verbinding te behouden.
Op de vensterbank of op het aanrecht werkte hij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraagje, ik heb een nieuwbouwwoning, dit jaar opgeleverd gekregen. Maakt het echt uit waar je de modem plaatst? Huis heeft hr+++ ramen met wtw in huis. Via Vodafone 5g haal ik overal in huis (niet enkel bij de ramen) rond de 200 down en 70 up.

Waarom moet die modem dan bij het raam geplaats worden als ik nu ook gwn overal 5g bereik heb in huis?
Het maakt vast wel uit waar je het modem plaatst. Zoek de "beste" plek.
Mooi dat je met vodafone overal 200/70 haalt. Maar daar is misschien je telefoon de bottleneck.
Met odido en het modem kom je wellicht ergens in huis beter uit dan die 200/70
Waarom zou je niet willen weten waar in huis dat is ?
Wie is "T-mobile" ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De beste plek hoeft trouwens niet eens bij het raam te zijn. Bij mij krijg ik nu de beste scores als ik hem hoog op de zolder zet, ver weg van het raam.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharule
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:08
W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

Het maakt vast wel uit waar je het modem plaatst. Zoek de "beste" plek.
Mooi dat je met vodafone overal 200/70 haalt. Maar daar is misschien je telefoon de bottleneck.
Met odido en het modem kom je wellicht ergens in huis beter uit dan die 200/70
Waarom zou je niet willen weten waar in huis dat is ?
Wie is "T-mobile" ? ;)
Oja , begrijpelijk. Ben benieuwd
Odido 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:38
Tja, bij ons staat de dichtstbijzijnde Oddido mast op 2,6 km afstand, en daar staan dan ook nog flink wat bomen tussen. Ik vrees het ergste met zo'n afstand. :?

Het KPN ADSL+4G modem presteert al matig (30/8 gemiddelde snelheid) en de dichtstbijzijnde mast staat daar op 2 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 11:17
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:29:
Noem me een azijnzeiker, maar het is toch helemaal niet bedoeld als 'goedkoop data abonnement om in je telefoon te stoppen'?
Het gaat er mij om dat ik hem ook in een andere 4G/5G router kan stoppen. Eentje die ik al heb bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:16
man-o-script schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

De Breedbandwinkel Servicepunten hebben inderdaad (nog) geen voorraad. Dus het is gewoon bestellen en wordt uiteindelijk met DHL verstuurd. Odido heeft nog niet alles op orde voor retail en de indirecte markt, dus levering vindt pas plaats na 28 oktober.
Komt het dan direct vanuit Odido -> DHL -> klant? Of zit BBW er nog tussen en start de shipment pas vanaf 28 oktober? Zo hem graag in het landal huisje testen in de herfstvakantie 8) EDIT: Net gebeld met BBW: Odido accepteert hun orders pas vanaf de 28e, waardoor hun eerste shipment moment de 29e zal zijn voor de BBW orders.
pino88 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Ik heb het nu ook voor mijzelf aangevraagd, cbxl + bbw geeft inderdaad 37,50 euro cashback.
Heb je het hier over 1 bestelling, hoe kan je die combineren op 2 websites? Je moet toch de bestelling via hun website(s) uitvoeren ivm cookies?

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 16-10-2024 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pino88
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09:47
stormfly schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Heb je het hier over 1 bestelling, hoe kan je die combineren op 2 websites? Je moet toch de bestelling via hun website(s) uitvoeren ivm cookies?
CBXL geeft ook cashback op breedbandwinkel, dus je moet je via CBXL naar BBW laten sturen.
Cashbackaanvraag via Breedbandwinkel kan je na je eerste factuur indienen.

Levering vanaf de 28e had ik even gemist :X maar heb gelukkig nog Ziggo deze maand.

[ Voor 17% gewijzigd door pino88 op 16-10-2024 16:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 20:19

peternator

Shoop da whoop.

peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

Net de modem onder de overkapping gezet (met als het goed is een mooie line of sight naar de mast):

[Afbeelding]

Een wereld van verschil. Nu bedenken wat ik met deze informatie moet. :) Voel er (nog) niet heel veel voor om een gaatje door de muur/isolatie te boren voor de UTP en het modem 24/7/365 onder de overkapping te laten staan.
Uiteindelijk toch binnen even wat aan het rondhannessen geweest. Op verschillende plekken de modem neergezet en gekeken wat het bereik was, speedtest.

Uiteraard op de kamer van mijn zoon het beste bereik.. (5G+ volgens de K&K app)
Meneer komt net thuis terwijl ik bezig ben op zijn kamer. Ik heb maar gezegd dat het (weer) een nieuw wifi kastje is (net toevallig hier thuis alles vervangen door wifi7 access points) en vooralsnog gelooft hij het.

Ik laat hem lekker een paar dagen daar staan. Benieuwd naar z'n ervaringen! :+

Meshify Beast: Ryzen 7 5700X3D - Radeon RX 7900GRE 16GB - B550 AORUS PRO AC - 32GB Kingston FURY Beast DDR4-3200 - Kingston A2000 1TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:38
stormfly schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:14:
Komt het dan direct vanuit Odido -> DHL -> klant? Of zit BBW er nog tussen en start de shipment pas vanaf 28 oktober? Zo hem graag in het landal huisje testen in de herfstvakantie 8) EDIT: Net gebeld met BBW: Odido accepteert hun orders pas vanaf de 28e, waardoor hun eerste shipment moment de 29e zal zijn voor de BBW orders.
Klopt, Odido handelt de verzending af. Alleen is het een ander kanaal/proces waar ze nog druk mee zijn, vandaar de vertraging nu.

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike P
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 14:18
draak42 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:30:
Ik heb gisteren een bestelling geplaatst en gekozen voor afhalen in de winkel in de hoop zo snel te kunnen starten met testen. Helaas heb ik nog geen sms gehad. Zijn er meer mensen bij wie dit langer duurt dan een dag?
Maandagavond besteld, ook nog niks gehoord helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 20:38
Net in Haarlem centrum geweest maar die hadden niks meer liggen. Morgen weer 10 nieuwe op voorraad. Maar ik heb de bestelling gecancelled en omgezet naar bezorgen via CBXL + BBW. Zag daarna pas levering vanaf 28 okt. Ach ook geen man over boord en toch mooi de eerste twee maanden gratis dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
pino88 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:24:
[...]

CBXL geeft ook cashback op breedbandwinkel, dus je moet je via CBXL naar BBW laten sturen.
Cashbackaanvraag via Breedbandwinkel kan je na je eerste factuur indienen.

Levering vanaf de 28e had ik even gemist :X maar heb gelukkig nog Ziggo deze maand.
Owh check! Die zag ik niet zonder jouw hulp, ik had ze als concurrenten geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 07:28
leksts schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:50:
Bij internetten.nl staat dat je €20,- cashback krijgt. Dat is precies het bedrag wanneer je al een Odido abonnement hebt.
Kan je dit dan 1 maand gratis proberen? Of zou er een minimale contractduur zijn voor die cashback? Ik lees dat zo niet in hun voorwaarden.
Ook bij breedband winkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcts
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 20:13
timmie1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:27:
Ik lees met interesse mee, maar zie zo gauw geen antwoord op de vraag of VPN ook via deze verbinding werkt. Bij Vodafone en op sommige APNs werkt VPN namelijk niet. En of de 5G modem ook een DMZ heeft zodat ik de bestaande router en netwerkinfrastructuur kan overprikken.

Ook leuk : kun je hiernaast ook een maandelijks opzegbaar mobiel abonnement nemen net als met de familie abonnementsvorm?

Heel interessant voor studenten en anderen met een kleine beurs.
Zojuist getest. Met de juiste APN instelling(fwainternet) krijg je een extern ip (niet geCGNAT) waarover je een IPSEC verbinding kan opzetten naar buiten. Wellicht ook andere verbindingen met die heb ik niet getest.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ernstoud
Even een mini PC’tje ingericht via ethernet aan de Zyxel zodat de komende 24 uur elk half uur een SpeedTest loopt. Morgen de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist besteld via BBW. gekozen voor zsm, niet vanaf 28 okt tot uiterlijk 15 dec. cashback komt pas later. ik hoop wel dat ik binnen de eerste maand kan opzeggen (niet annuleren) zodat ik er niet 2 maanden aan vast zit (ook niet duur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 12:00
Wisselend resultaat hier. Woon in een gebied met beperkte Odido dekking, wist dat van te voren. Verschillende plekken in huis geprobeerd, de beste gevonden. Bij een speedtest constant rond de 200down 30up, voor mij prima waarden, nadeel is tv kijken, wij gebruiken NLZIET, en toch wel 2a3x per uur dat de verbinding instort. Even aankijken komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44

franssie

Save the albatross

NLziet en de NPO apps hebben bij mij op glas ook vaak problemen. Of ze nu te weinig bufferen of de serverkant niet op orde is (ik vermoed beide) weet ik niet maar dat hoeft dus niet per se aan Odido te liggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Voor wie geïnteresseerd is het stroomverbruik, ik heb wat testjes gedaan met een energiemeter:

- Opstarten <10W
- Idle <10W
- 1 active wifi client: <15W

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
https://192.168.1.1/webpages/ iemand die daar al eens heeft lopen spelen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Modem vanochtend op kunnen halen bij een DHL servicepunt.
had Odido DSL, dus max 100Mbit/s Nu 250 down, 50 up. (hemelsbreed 250mtr van mast) ProtonVPN maakt qua snelheid niet uit. Aangenaam verrast. Voor 11 euro minder bijna 3 x snellere verbinding. Kon ook meteen miv morgen mijn DSL opzeggen. Prima service! Dat je voor 20 euro p/mnd internet zou kunnen afnemen had ik vorige week toch niet gedacht.
Fingers crossed dat niet de hele wijk van de aanbieding gebruik gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Leuke link, alleen als ik ergens op druk, krijg ik een redirect naar de homepagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Pilovali schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Leuke link, alleen als ik ergens op druk, krijg ik een redirect naar de homepagina.
ja denk dat het eea uit de firmware gemold is, al zijn sommige dingen ook niet goed "vertaald" voor mijn idee..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
GekkeGerrit83 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:33:
Wisselend resultaat hier. Woon in een gebied met beperkte Odido dekking, wist dat van te voren. Verschillende plekken in huis geprobeerd, de beste gevonden. Bij een speedtest constant rond de 200down 30up, voor mij prima waarden, nadeel is tv kijken, wij gebruiken NLZIET, en toch wel 2a3x per uur dat de verbinding instort. Even aankijken komende tijd.
Hoe ver zit je van de dichtstbijzijnde Odido 5G mast?

En wat zegt Odido over de snelheid die je zou moeten kunnen halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:31:
Zojuist besteld via BBW. gekozen voor zsm, niet vanaf 28 okt tot uiterlijk 15 dec. cashback komt pas later. ik hoop wel dat ik binnen de eerste maand kan opzeggen (niet annuleren) zodat ik er niet 2 maanden aan vast zit (ook niet duur).
Het kost je altijd twee maanden. Contractduur is 1 maand en je hebt een maand opzegtermijn.

“Je abonnement wordt na de eerste maand omgezet naar een abonnement voor onbepaalde tijd. Het is dan direct opzegbaar met een opzegtermijn van 1 maand. Je kan opzeggen via 0800 – 0092 of via de website. Odido zet een eventuele levering van de dienst voort binnen de annuleringstermijn. Als je de overeenkomst annuleert, zal Odido je de maandelijkse abonnementskosten pro-rata in rekening brengen.”

—-

Valt me op dat een aantal Tweakers hier direct hun oude internet abonnement opzegt zonder eerst de tevredenheid met dit nieuwe product te weten. Bijzonder.

[ Voor 40% gewijzigd door ernstoud op 16-10-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:09:
[...]

Het kost je altijd twee maanden. Contractduur is 1 maand en je hebt een maand opzegtermijn.
Dat is dan nog niet duur (2 maanden testen voor 29 euro), maar misschien dat het toch lukt (nog even geen zekerheid hoe) om het tot een maand te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:09:
[...]

“Je abonnement wordt na de eerste maand omgezet naar een abonnement voor onbepaalde tijd. Het is dan direct opzegbaar met een opzegtermijn van 1 maand. Je kan opzeggen via 0800 – 0092 of via de website. Odido zet een eventuele levering van de dienst voort binnen de annuleringstermijn. Als je de overeenkomst annuleert, zal Odido je de maandelijkse abonnementskosten pro-rata in rekening brengen.”
in mijn contract staat toch wat anders:
Bedenktermijn voor particuliere afnemers
De particuliere afnemer heeft gedurende 15 dagen het recht om de bestelling ongedaan te maken.
De bedenktermijn bij de koop van producten vangt aan na ontvangst van het product en de bedenktermijn bij de
koop van diensten vangt aan op de dag waarop de overeenkomst wordt afgesloten. De bedenktermijn geldt niet
voor zakelijke afnemers (afnemers die handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf). Voor de verklaring
van ontbinding kunt u binnen 15 dagen na ontvangst contact opnemen met Odido klantenservice via
www.odido.nl/contact. U kunt ook gebruik maken van het standaard “EU modelformulier ontbinding” te vinden
op www.odido.nl/retourformulier. Odido voorziet u dan verder van instructies over het terugzenden van de
producten en de verdere afwikkeling.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

in mijn contract staat toch wat anders:

[...]
Dat is je wettelijke bedenktermijn omdat je via een webshop gekocht hebt. Dat is heel wat anders dan het contract van je abonnement.

In de voorwaarden van K&K staat: “De looptijd van de Dienst staat op je contract. Aan het einde van de looptijd wordt je contract automatisch omgezet voor onbepaalde tijd. Je kunt de Dienst dan op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand.

Dus of binnen 15 dagen het contract cancellen zonder enige kosten, of na een maand, maar dan geldt dus nog een maand opzegtermijn.

[ Voor 38% gewijzigd door ernstoud op 16-10-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:18:
[...]
Dat is je wettelijke bedenktermijn omdat je via een webshop gekocht hebt. Dat is heel wat anders dan het contract van je abonnement.
Ik las het in de winkel bij ophalen (ja ik lees wat ik onderteken) en dus betreft het geen webwinkel :P
Het staat er zo en technisch juridisch zou ik bij tegenvallende resultaten er onderuit kunnen lijkt mij. Maar het werkt prima.
De mensen die eerst een cashback willen en dan terugsturen zullen wel het deksel terecht op hunn neus krijgen, maar dat zal in de voorwaarden van de cashbacks staan.

edit: de webwinkel medewerker adviseerde mij zelfs de doos te bewaren voor het terugsturen, dat gaf weinig vertrouwen haha

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 16-10-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:22:
[...]

Ik las het in de winkel bij ophalen (ja ik lees wat ik onderteken) en dus betreft het geen webwinkel :P
Het staat er zo en technisch juridisch zou ik bij tegenvallende resultaten er onderuit kunnen lijkt mij. Maar het werkt prima.
De mensen die eerst een cashback willen en dan terugsturen zullen wel het deksel terecht op hunn neus krijgen, maar dat zal in de voorwaarden van de cashbacks staan.

edit: de webwinkel medewerker adviseerde mij zelfs de doos te bewaren voor het terugsturen, dat gaf weinig vertrouwen haha
Volgens mij heb je via de webshop gekocht en in de winkel afgehaald toch? Dan is het koop op afstand en geldt 15 dagen “niet goed/tevreden/anderszins, geld terug”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Volgens mij heb je via de webshop gekocht en in de winkel afgehaald toch? Dan is het koop op afstand en geldt 15 dagen “niet goed/tevreden/anderszins, geld terug”.
yup, verbaasde mij ook dat dat dan ook zo werkt, want ik zou het als een reservering zien om een product op te halen en niet een aankoop daar ik pas in de winkel zelf 1 cent moest betalen, en niet online al (en dat zijn kleine maar venijnige verschillen).

Soit, ding werkte, vergeten mee te nemen naar mijn huidige lokatie dus ik kan niet tweaken aan het modem of kijken hoe die het in de 4g+ modems doet die ik heb liggen, Eigenlijk wil ik eens kijken of ik een USB 5G dongle kan kopen voor op mijn omadat of Unifi setjes maar die zijn ook nog nieyt heel goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:22:
...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjT5NMI54NytXZ9w0f1twNG2OmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuDGIqFXl4hn363kFMCavdEt.png?f=fotoalbum_large

dus wachten tot ik de spullen krijg (mij zelf kan aansluiten)
dan max 3 weken of zo wachten tot ik betaald heb
dan cashback aanvragen
dan beeindigen (is niet annuleren)
en dan hopen dat ik de cashback terugkrijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:18:
...
Dus of binnen 15 dagen het contract cancellen zonder enige kosten, of na een maand, maar dan geldt dus nog een maand opzegtermijn.
Als het inderdaad binnen 15 dagen duidelijk is dat het helemaal niks is en testen geen zin heeft, dan is misschien de way-to-go. Dan hoef ik ook geen cashback.

[ Voor 52% gewijzigd door W1ck1e op 16-10-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

[Afbeelding]

dan cashback aanvragen
Dan gaat het wel naar de twee maanden denk ik. Maar wat is het nut dan? Je betaalt 40 of 50 en krijgt 37 terug als ik het goed onthouden heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:38:
[...]

Dan gaat het wel naar de twee maanden denk ik. Maar wat is het nut dan? Je betaalt 40 of 50 en krijgt 37 terug als ik het goed onthouden heb?
Neen, in mijn geval 2 x 25 euro en hopelijk 21 euro cashback. Het nut is dat ik kan testen (de techniek en cashback). Mijn ervaringen kan ik dan gebruiken om anderen te adviseren als ze daar om vragen (face 2 face, dus alleen bekenden)

Als cadeau heb ik gekozen voor de loterij voor een jaar gratis. Als ik dat win dan is het ook goed.

[ Voor 22% gewijzigd door W1ck1e op 16-10-2024 19:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aking
  • Laatst online: 30-03 18:07
Hier net ook m'n pakket binnen :)

Gister telefonisch besteld en "vanwege problemen met de levering in de winkels" thuis laten bezorgen.

T&T link gisteravond laat gekregen, en 10-18u werd 17:15-19:00, maar rond 19:30 was ie binnen :D

Volgens de Odido kaart ben ik Supersnel, en dit is het resultaat met vrij zicht op de mast op zo'n 400m
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16889725463.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zou dit een optie kunnen zijn als alternatieve 5G router? Ik heb er twee van 4G liggen maar gebruik liever 5G en dan in Bridge.
https://www.amazon.nl/TP-...eamforming/dp/B0DBVYKZT8/

De aanschaf heb ik in een jaar of zo terug verdiend.

Een alternatieve firmware flashen op een modem dat niet van mij is gaat me net iets te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5x5MhXq/Schermafbeelding-2024-10-16-194811.png

staat de WAN status er altijd al? idem dat bij de interface status? LAN1 / WAN / LTE / 5G / WLAN / WLAN ?

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:11

Red Boll

Kick Ass!

Eerste ervaringen:
  • telefoon verliest de verbinding met het AP redelijk vaak, enige workaround is de het "kastje" uit/aan zetten.
  • stroomverbuik idle is 8-9 watt
  • speedtest.net geeft een download van 500mbit+ aan, stroomverbruik is dan 17-19watt
  • speed.cloudflare.com geeft een download van 250mbit+ en een upload van 35mbit+ aan, stroomverbruik is dan 12-14watt
  • volgens de dekkingskaart is dit een paars/razendsnel gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 13:14
franssie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:49:
Zou dit een optie kunnen zijn als alternatieve 5G router? Ik heb er twee van 4G liggen maar gebruik liever 5G en dan in Bridge.

Een alternatieve firmware flashen op een modem dat niet van mij is gaat me net iets te ver.
Lijkt me een prima router, maar wat mis je naast bridge mode nog meer in de Zyxel? MSRP is rond de 500 euro, dus volgens mij is de geleverde modem/router een prima stukje hardware. Zelf heb ik mijn UXG lite in de DMZ gezet en ik vind het prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 18:03
wjvh schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:04:
[...]
Ik heb ook gekozen voor ophalen in de winkel (Lelystad). Gisteren besteld, bericht van winkel dat het niet op voorraad is. Vandaag gebeld, maar nog niks binnen. Dus ook ophalen in winkel biedt geen garantie. Morgen weer bellen, wil wel graag aan de slag!

Ophalen in een winkel is het beste in dat geval. Maar ik heb makkelijk praten: Op fietsafstand van een winkel, en overdag tijd om er heen te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bobbika schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Lijkt me een prima router, maar wat mis je naast bridge mode nog meer in de Zyxel? MSRP is rond de 500 euro, dus volgens mij is de geleverde modem/router een prima stukje hardware. Zelf heb ik mijn UXG lite in de DMZ gezet en ik vind het prima zo.
Dat is ook nog wel een prima optie, de DMZ . Ga ik eerst proberen - edit: nooit aan die optie gedacht

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 16-10-2024 20:04 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

Uiteindelijk toch binnen even wat aan het rondhannessen geweest. Op verschillende plekken de modem neergezet en gekeken wat het bereik was, speedtest.

Uiteraard op de kamer van mijn zoon het beste bereik.. (5G+ volgens de K&K app)
Meneer komt net thuis terwijl ik bezig ben op zijn kamer. Ik heb maar gezegd dat het (weer) een nieuw wifi kastje is (net toevallig hier thuis alles vervangen door wifi7 access points) en vooralsnog gelooft hij het.

Ik laat hem lekker een paar dagen daar staan. Benieuwd naar z'n ervaringen! :+
Update over de Puber die niet weet dat ie over 5G gamed:

Hard gelachen: mijn zoon zit de hele middag al heerlijk Fortnite te spelen (via 5G). Komt beneden om wat te drinken: "pap, ik heb echt 7-13 ping ipv 20-25. Ik denk dat dat kastje toch wel iets goed doet"

"Mooi kerel!"

Net na het eten duikt hij weer met vrienden op Discord om te Fortniten. Af en toe wat aan de deur geluisterd en het gaat allemaal zonder problemen. Vooral een enthousiast puber die lol heeft met zn vrienden en zich niet druk maakt om de internet verbinding.

Maar nu komt het:

"Pap ik wil Warzone downloaden, waar doe ik dat"

Dus ik met hem de Battle.net launcher installeren, en zie tot mijn schrik dat Warzone120GB is. Maargoed, ik doe alsof mijn neus bloed en zn pc begint te downloaden.

50 megabyte (dus niet mbit) per seconde
70
90
110

Dat zijn bijna onze Ziggo gigabit snelheden!

Ik loop rustig weg en hij duikt Discord weer in

Luister aan de deur:
"Ja gaat echt snel man, warzone, ik zit al op 30 procent"
"Ja ik zal ff speedtest doen"
"Ja 700mbit man, maar dat komt natuurlijk omdat ik aan het downloaden ben
"Ja normaal 1 gigabit"

Meneer. Heeft. Nog steeds. Niets. Door.
Hahahahaha 🤣👌

Mijn puber is echt bizar picky als het gaat om internetsnelheid en latency. Dus ik ben helemaal tevreden tot nu toe

Morgen de rest van het netwerk er op aansluiten om te zien wat er gebeurd als de hele familie en alle apparaten er over lopen.

Meshify Beast: Ryzen 7 5700X3D - Radeon RX 7900GRE 16GB - B550 AORUS PRO AC - 32GB Kingston FURY Beast DDR4-3200 - Kingston A2000 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:38
W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

[Afbeelding]

dan cashback aanvragen
Als het abonnement is geactiveerd en niet meer te annuleren is (14 dagen) dan komt dit goed. Stuur me anders even een DM ;)

//

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:44
Dennepen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:54:
Voor een andere toepassing maak ik gebruik van een ZyXEL FWA505 met een KPN datasim, volgens mij redelijk vergelijkbaar met de NR5307 qua interface en instellingen.

Om de problemen met het wegvallen van de (5G) verbinding te voorkomen is het misschien interessant om de opties aan te passen : Network Setting | Broadband | Cellular Band. Ik weet niet of dit mogelijk is met de Odido variant van het modem, maar wellicht de moeite waard.

[Afbeelding]
Op de FAQ staat dat de low bands uitstaan. Hele bands selection staat uit in de Odido firmware. Als ik de simkaart in mijn telefoon doe kan ik wel verbinden met de low bands.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpEKlZTZaK0pCko6hPzEm9pLGQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGvSzXlgWXLFmpb8pz5LsSxQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ikbenjoeri op 16-10-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
franssie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:49:

Volgens mij is het afhankelijk van je APN of je een publiek IP krijgt of altijd een ge-nat IP?

EDIT: zie mijn latere quote over portforwards.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 16-10-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26
Ik heb zo'n ding besteld en die komt over 2 weken (want dat komt goed uit icm andere dingen), maar ik ben erg nieuwsgierig en heb dit hele topic al gelezen.

Maar toch heb ik nog een vraag aan degenen die 'm al hebben: hoe snel duurt het vanaf het aanzetten van het modem, tot je een werkende verbinding hebt? Dan bedoel ik niet de eerste keer, maar daarna.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 16-10-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Als je router met buitenantenne wilt gebruiken voor redelijk budget kan ik de volgende router aanraden:ZTE MC889/T3000

https://www.kommago.nl/zt...tenne-en-wifi-6/pid=81647

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xraylolx
  • Laatst online: 29-04 20:03

Xraylolx

Asore✘

Juerd schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:09:
Maar toch heb ik nog een vraag aan degenen die 'm al hebben: hoe snel duurt het vanaf het aanzetten van het modem, tot je een werkende verbinding hebt? Dan bedoel ik niet de eerste keer, maar daarna.
Paar minuutjes. Gaat snel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Juerd schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:09:
Ik heb zo'n ding besteld en die komt over 2 weken (want dat komt goed uit icm andere dingen), maar ik ben erg nieuwsgierig en heb dit hele topic al gelezen.

Wat @Xraylolx schrijft kan ik beamen, vaak genoeg met dat ding van stopcontact naar stopcontact gelopen, minuutje of twee en dan werkt ie weer, sneller dan dat je je telefoon herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:42

Nieuwbouw heeft vaak zo'n houten fietsenschuurtje in de tuin staan, gooi daat je modem neer en leg een utp kabel naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Port forwarding zou wel moeten gaan volgens de FAQ van Odido:

[...]

Bron: https://community.odido.n...lik-klaar-internet-369189

Daarnaast had ik ergens gelezen dat ze geen CG-NAT gebruiken maar dat je wel elke 24-uur een nieuw WAN ip-adres krijgt toegewezen. :'(
Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:39

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Bij ons in de straat, nieuwbouw, ligt alleen een glasvezelkabel. Deze is eigendom van kabelnoord. Dus alles moet via hun. Nu heb ik op zo'n 400mtr een mast staan en op het kaartje van odido zou ik een uitstekende verbinding moeten kunnen hebben. Wij denken er ook aan om over te stappen. Tv-pakketten hoeven we niet, alleen een redelijke snelheid internet voor zo weinig mogelijk geld...

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
F.Baarda schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:19:
Bij ons in de straat, nieuwbouw, ligt alleen een glasvezelkabel. Deze is eigendom van kabelnoord. Dus alles moet via hun. Nu heb ik op zo'n 400mtr een mast staan en op het kaartje van odido zou ik een uitstekende verbinding moeten kunnen hebben. Wij denken er ook aan om over te stappen. Tv-pakketten hoeven we niet, alleen een redelijke snelheid internet voor zo weinig mogelijk geld...
Tot nu toe alles goed, wel even doorpakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:02:
[...]

Update over de Puber die niet weet dat ie over 5G gamed:

Hard gelachen: mijn zoon zit de hele middag al heerlijk Fortnite te spelen (via 5G). Komt beneden om wat te drinken: "pap, ik heb echt 7-13 ping ipv 20-25. Ik denk dat dat kastje toch wel iets goed doet"

"Mooi kerel!"

Net na het eten duikt hij weer met vrienden op Discord om te Fortniten. Af en toe wat aan de deur geluisterd en het gaat allemaal zonder problemen. Vooral een enthousiast puber die lol heeft met zn vrienden en zich niet druk maakt om de internet verbinding.

Maar nu komt het:

"Pap ik wil Warzone downloaden, waar doe ik dat"

Dus ik met hem de Battle.net launcher installeren, en zie tot mijn schrik dat Warzone120GB is. Maargoed, ik doe alsof mijn neus bloed en zn pc begint te downloaden.

50 megabyte (dus niet mbit) per seconde
70
90
110

Dat zijn bijna onze Ziggo gigabit snelheden!

Ik loop rustig weg en hij duikt Discord weer in

Luister aan de deur:
"Ja gaat echt snel man, warzone, ik zit al op 30 procent"
"Ja ik zal ff speedtest doen"
"Ja 700mbit man, maar dat komt natuurlijk omdat ik aan het downloaden ben
"Ja normaal 1 gigabit"

Meneer. Heeft. Nog steeds. Niets. Door.
Hahahahaha 🤣👌

Mijn puber is echt bizar picky als het gaat om internetsnelheid en latency. Dus ik ben helemaal tevreden tot nu toe

Morgen de rest van het netwerk er op aansluiten om te zien wat er gebeurd als de hele familie en alle apparaten er over lopen.
Dit is geweldig natuurlijk. Heb ik een aantal jaren geleden ook bij m'n ouders gedaan, zij merken natuurlijk helemaal niks.

Maar zo'n lage ping...? Dat heb ik op 5G nog niet eerder gezien. Laagste wat ik heb gezien is 15-18 ms richting Google.
Weet je zeker dat je zoon wel op 5G zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
  • Laatst online: 22-05 12:00
marktweakt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

Hoe ver zit je van de dichtstbijzijnde Odido 5G mast?

En wat zegt Odido over de snelheid die je zou moeten kunnen halen?
Snelheid is wel wat ik verwacht heb, wist dat het wat mager zou zijn. Alleen het wisselt erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
Ik heb vandaag het pakket ontvangen en geconfigureerd op mijn Omada apparatuur. Tot nu toe werkt alles goed met een hoge snelheid 700mb+ terwijl er max 300mb was aangegeven door Odido.

Helaas krijg ik het niet voor elkaar om Wireguard te laten werken i.c.m. mijn Omada ER-605 router ook al staat deze in de DMZ en heb ik ook nog eens portforwards aangebracht. Als de router nou in bridge modus gezet kon worden was het voor mij wel een goed product geweest.

De komende maand ga ik nog wat testen en kijken of ik mijn glasvezel opzeg of dat Klik en Klaar de deur uit gaat of hou als backup verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

Pilovali schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Dit is geweldig natuurlijk. Heb ik een aantal jaren geleden ook bij m'n ouders gedaan, zij merken natuurlijk helemaal niks.

Maar zo'n lage ping...? Dat heb ik op 5G nog niet eerder gezien. Laagste wat ik heb gezien is 15-18 ms richting Google.
Weet je zeker dat je zoon wel op 5G zit?
100% dat hij op de 5G modem zit, met de lan-kabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_r-8tsX2Dgt5-YDYNElAJJOsgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eofBsLTZFOAGRCqtHsrmAj2f.jpg?f=fotoalbum_large

Die ping ben ik ook wel wat skeptisch over hoor. Ping/latency weergave vind ik in Fortnite sowieso altijd iets om met een korreltje zout te nemen. Ik had vanmiddag zelf steeds rond 20-24. Ik ga er zelf vanuit dat de waarheid eerder daar in de buurt ligt. Wat nog steeds prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ping83 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:47:
...
Helaas krijg ik het niet voor elkaar om Wireguard te laten werken i.c.m. mijn Omada ER-605 router ook al staat deze in de DMZ en heb ik ook nog eens portforwards aangebracht. Als de router nou in bridge modus gezet kon worden was het voor mij wel een goed product geweest.
...
Ik heb zelf een ziggo verbinding met modem in router mode. Met daar achter een router en daar weer een rpi als wireguard vpn server. Op het modem heb ik de wireguard poort geforward naar de router en vanuit daar naar de rpi. Werkt (gewoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

[Afbeelding]

Die ping ben ik ook wel wat skeptisch over hoor. Ping/latency weergave vind ik in Fortnite sowieso altijd iets om met een korreltje zout te nemen. Ik had vanmiddag zelf steeds rond 20-24. Ik ga er zelf vanuit dat de waarheid eerder daar in de buurt ligt. Wat nog steeds prima is.
Als de ziggo modem nog aan staat en de default route van de game pc verwijst naar de ziggo dan "speelt hij vals".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Als de ziggo modem nog aan staat en de default route van de game pc verwijst naar de ziggo dan "speelt hij vals".
Ik heb de netwerkkabel van ons "ziggo netwerk" uit zn pc getrokken.

Odido 5G modem in z'n vensterbank gezet.

Andere lan kabel in 5G modem geprikt en die vervolgens in zijn PC.

Dus nee. Dit gaat absoluut via de 5G modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Ik heb de netwerkkabel van ons "ziggo netwerk" uit zn pc getrokken.

Odido 5G modem in z'n vensterbank gezet.

Andere lan kabel in 5G modem geprikt en die vervolgens in zijn PC.

Dus nee. Dit gaat absoluut via de 5G modem.
Dan ben ik het met je eens. (wifi uit op pc ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharule
Ik heb Ziggo met in de meterkast de modem met daaraan bekabeld aangesloten; Hue Bridge, Dirigera Bridge, een switch, een gateway, Eufy Base station.

Als ik ooit voor deze optie zou kiezen zou ik dus al die apparaten ergens in een kamer of bij het raam moeten plaatsen..?
Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

[Afbeelding]

Aha jij hebt hem bedraad aangesloten en niet via Wifi.

Zou het kunnen dat de anderen die regelmatig de verbinding kwijt zijn en het modem moeten resetten een probleem met de Wifi hebben en niet met de 5g verbinding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Dan ben ik het met je eens. (wifi uit op pc ?)
Haha, geen wifi op zijn pc ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
de DNS servers die je van Odido toegewezen krijgt missen wel diverse domeinen...

nslookups leveren dan "Non-existent domain" op
ram ik die van bv Google er in is het wel te resolven naar een IP en werken de sites acuut ook :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

marktweakt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Zou het kunnen dat de anderen die regelmatig de verbinding kwijt zijn en het modem moeten resetten een probleem met de Wifi hebben en niet met de 5g verbinding?
Dat durf ik niet te zeggen

Ik test dit soort dingen liever bekabeld. Zodat je zeker weet dat het niet aan de verbinding tussen client en gateway ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
  • Laatst online: 00:00
Sharule schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:59:
Ik heb Ziggo met in de meterkast de modem met daaraan bekabeld aangesloten; Hue Bridge, Dirigera Bridge, een switch, een gateway, Eufy Base station.

Als ik ooit voor deze optie zou kiezen zou ik dus al die apparaten ergens in een kamer of bij het raam moeten plaatsen..?
Hoe doen jullie dat?
Dat ligt er aan wat het signaal zal doen in je meterkast.
Bij het raam zou het weliswaar "beter" kunnen zijn. Maar als je al met je mobiel op odido al goede binnenhuis dekking hebt dan zou deze router/modem in je meterkast zetten ook prima kunnen.

Deze modem heeft sterkere antenne dan wat in je smartphone zit.
Enige verschil wel is dat je smartphone met de lage banden mag verbinden, deze klik en klaar installatie niet (de lage banden staan uit in de firmware)

Uiteindelijk blijft het een kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharule
bons schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:05:
[...]

Dat ligt er aan wat het signaal zal doen in je meterkast.
Bij het raam zou het weliswaar "beter" kunnen zijn. Maar als je al met je mobiel op odido al goede binnenhuis dekking hebt dan zou deze router/modem in je meterkast zetten ook prima kunnen.

Deze modem heeft sterkere antenne dan wat in je smartphone zit.
Enige verschil wel is dat je smartphone met de lage banden mag verbinden, deze klik en klaar installatie niet (de lage banden staan uit in de firmware)
Aha, dat zou ik dan pas kunnen testen dus.
Heb Vodafone 5g goede dekking overal. In de meterkast weet ik het niet. Odido mast ligt maar op 400m btw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

Sharule schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:59:

Hoe doen jullie dat?
Dat is wel echt een nadeel vind ik. Overkoombaar, maar wel irritant.

Want ik heb ziggo modem in woonkamer en ook daar mijn Omada Router, met daarachter m'n complete netwerk. Ik ga morgen dus m'n router naar de verdieping halen die vanaf daar via de bestaande bekabeling het netwerk weer terugbrengt naar de woonkamer waar Hue/Eufy/server etc staan.

Ik laat de modem op de kamer van mijn zoon staan en gebruik dan de bestaande bekabeling om zo de uplink naar mn router te leggen.

Dan blijft de pc van mijn zoon even tijdelijk buiten ons netwerk, maar aangezien het toch een test is vind ik dat wel even prima.

Maar nogmaals, handig is het allemaal niet.
Benieuwd of het handiger kan. Hoor graag andere verhalen ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
marktweakt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Ik zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGza1P390KMHAJbEKBb3x33rRiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JohkElO4prKPF2oXv1hxkuAc.jpg?f=fotoalbum_large

Dus met regelmaat het 5G signaal van 0 naar 4 gaan. Merkwaardig hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pilovali
ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Ik zie hier:

[Afbeelding]

Sinds vandaag heb ik ook wat problemen. Vanaf maandag ging het als een trein, maar nu ervaar ik toch random uitvallen.
Ik heb hem boven bij het raam gezet, haal regelmatig 200 Mbps down... maar dan soms helemaal niets.

Hij verliest dan 5G en lampje wordt dan ook rood.

Afbeeldingslocatie: https://i.pilo.ovh/images/6fikm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Want ik heb ziggo modem in woonkamer en ook daar mijn Omada Router, met daarachter m'n complete netwerk. Ik ga morgen dus m'n router naar de verdieping halen die vanaf daar via de bestaande bekabeling het netwerk weer terugbrengt naar de woonkamer waar Hue/Eufy/server etc staan.

Ik laat de modem op de kamer van mijn zoon staan en gebruik dan de bestaande bekabeling om zo de uplink naar mn router te leggen.

Dan blijft de pc van mijn zoon even tijdelijk buiten ons netwerk, maar aangezien het toch een test is vind ik dat wel even prima.

Powerline adapter? Kan goed werken, maar is lang niet altijd werkbaar. Ik gebruik devolo adapters tussen 4GvT router en benedenverdieping. Vrij constante verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Pilovali schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Sinds vandaag heb ik ook wat problemen. Vanaf maandag ging het als een trein, maar nu ervaar ik toch random uitvallen.
Ik heb hem boven bij het raam gezet, haal regelmatig 200 Mbps down... maar dan soms helemaal niets.

Hij verliest dan 5G en lampje wordt dan ook rood.

[Afbeelding]
Ik krijg toch een beetje idee dat er nog een bug in dit product zit… af en toe lagere snelheid kan met mobiel maar helemaal wegvallen?

Zou zinvol zijn als Odido hier meeleest…

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 16-10-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Ik krijg toch een beetje idee dat er nog een bug in dit product zit… af en toe lagere snelheid kan met mobiel maar helemaal wegvallen?

Zou zinvol zijn als Odido hier meeleest…
Ja jammer zeg.
Eigenlijk zou iemand deze uitval gewoon als storing bij Odido moeten aanmelden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pilovali
marktweakt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Ja jammer zeg.
Eigenlijk zou iemand deze uitval gewoon als storing bij Odido moeten aanmelden...
Heb net even een hele boze tweet gestuurd met veel uitroeptekens. Wellicht helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:13:
[...]

Powerline adapter? Kan goed werken, maar is lang niet altijd werkbaar. Ik gebruik devolo adapters tussen 4GvT router en benedenverdieping. Vrij constante verbinding.
Ik heb voor de gateway van mijn CV ketel wel een powerline (TL-PA7017P KIT) in gebruik (geen LAN op zolder). Maar de kwaliteit viel mij voor casual verkeer enorm tegen. Heb er een poosje een Deco accesspoint op gehad, maar mijn dochter klaagde echt dat de wifi op zolder niet goed was. Wat testjes gedraait met laptop aangesloten op de powerline, en daar ging amper 200mbit soepel overheen. Denk dat de electra in mijn jaren 60 huis niet helemaal geschikt is voor hoge snelheden over powerline (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pilovali schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:19:
[...]
Heb net even een hele boze tweet gestuurd met veel uitroeptekens. Wellicht helpt dat.
Het is drie dagen beschikbaar, ik denk dat het bij bijna iedereen nu nog een secundaire lijn is omdat het originele interabbo nog niet opgezegd is.
Waarom de stress?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pilovali
franssie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Het is drie dagen beschikbaar, ik denk dat het bij bijna iedereen nu nog een secundaire lijn is omdat het originele interabbo nog niet opgezegd is.
Waarom de stress?
Ik maak ook maar een geintje. Ik heb ze gewoon een heads up gegeven.
Helemaal geen stress, voor nu is het voor mij nog probeersel, dus ik wacht het lekker af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 07:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Qnul6I4L_NC4vTuWOvps_SMOJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UmYrIKB8mVCeX9h94FqfBvC.jpg?f=fotoalbum_large

Modem staat op zolder en 700 meter van de mast.

In de woonkamer kom ik iets boven de 100mb down.

Nu nog even uitvogelen hoe ik de verbinding de woonkamer in krijg met genoeg mb’s. Helaas geen UTP in de woning.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-02 21:16
peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Mesh setje aansluiten op het Odido 5G modem, en dan 1 daarvan in de meterkast zetten waarop je deze dingen bekabeld aansluit. Gaat dat goed werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Ik heb voor de gateway van mijn CV ketel wel een powerline (TL-PA7017P KIT) in gebruik (geen LAN op zolder). Maar de kwaliteit viel mij voor casual verkeer enorm tegen. Heb er een poosje een Deco accesspoint op gehad, maar mijn dochter klaagde echt dat de wifi op zolder niet goed was. Wat testjes gedraait met laptop aangesloten op de powerline, en daar ging amper 200mbit soepel overheen. Denk dat de electra in mijn jaren 60 huis niet helemaal geschikt is voor hoge snelheden over powerline (helaas).
Er is in de normen voor powerlines wel evolutie. Latere versies ondersteunen hogere snelheden, lagere latency en minder storingsgevoeligheid. Maar verwacht geen wonderen. Paar honderd Mbps. en dan houdt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:20:

niet k*tten/kl**ien met powerline (want dat wil je niet testen)

maar

ongeveer het volgende:

als je netwerk bedrading door je hele huis loopt:
zet de huidige dhcp server / functie voor je interne netwerk uit
op de beste 5g plek in huis:
koppel de 5g modem met aan de lan kant aan op je interne netwerk, eventueel door een switch te gebruiken
laat de dhcp aan staan op de odido
een pc die dan aangezet wordt gaat dan via odido en niet meer via ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 22:12
marktweakt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Ja jammer zeg.
Is het wel uitval? Of is dit (zoals vooraf gewaarschuwd) dat je als Klip en Klaar klant even van de mast afgegooid wordt omdat mobiele gebruikers voorrang krijgen?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Barre73 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Is het wel uitval? Of is dit (zoals vooraf gewaarschuwd) dat je als Klip en Klaar klant even van de mast afgegooid wordt omdat mobiele gebruikers voorrang krijgen?
Volgens mij wordt je dan geknepen, niet meer dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Ik zie hier:

[Afbeelding]

Mogelijk zit je router tussen 2 masten, ik kan het iemand laten onderzoeken van Odido (manager van RAN afdeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Je zou minder prio moeten krijgen, dus geknepen.

Het konden wel eens barre tijden worden voor de investeerders in KPN en ZIGGO - lang leve techniek, w.o. ook Starlink dat stedelijk lastig te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
ikbenjoeri schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:38:
[...]

Mogelijk zit je router tussen 2 masten, ik kan het iemand laten onderzoeken van Odido (manager van RAN afdeling)
In mijn geval denk ik niet. Dichtbijzijnde mast is een kleine kilometer weg, de volgende is een dikke 3 km verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Beter kan ie het modem even 45 graden draaien om te kijken of ie dan wel een mast directer aanstraalt. Dat is wat de app ook doet, maar die houdt geen rekening met reflecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-05 07:29
Kan je een utp kabel erop aansluiten dia dan weer in de tv gaat? Dit voor NLZIET op de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
[...]

Nee, want je wordt niet van de mast gegooid maar je krijgt lagere prio, lees lagere snelheid. Signaal zou constant moeten blijven en niet variëren van 0 naar 80%.

Weliswaar moet ik nog nader bestuderen wat er dan gebeurt, dus welke waardes voor 5G zo variëren:

RSSI -82
RSRP (dBm) -93
RSRQ (dB) -11
SINR (dB) 11

Vroeger was SINR het meest bepalende, voor 4G/5G is dat niet meer zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Renetje6 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:43:
Kan je een utp kabel erop aansluiten dia dan weer in de tv gaat? Dit voor NLZIET op de tv.
Even de linkjes in mijn openingspost lezen en dan zal je zien dat dit kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:34

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

jeroenjarino schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Ja lijkt me wel of lees ik dit verkeerd?

[...]
Is er toevallig ook al iemand die weet welke combinaties in aanmerking komen voor klantvoordeel en welk abonnement dan korting krijgt?

We hebben glasvezel (recent aangevraagd) en willen graag K&K er bij voor een vakantieadres.

Het lijkt er sowieso op dat K&K dan slechts 20 euro is, maar krijgt het glasvezel abonnement dan ook nog een keer 5 euro korting? Ik dacht namelijk dat alle abonnementen een voordeel krijgen, maar heb het nog nergens expliciet kunnen vinden. Ook nog geen moment kunnen vinden om het de klantenservice te vragen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
[...]

Ik heb in de GUI gekeken, volgens mij kan ik nergens zien op welke mast hij werkt. Maar er zijn er eigenlijk maar 2 en op 1 daarvan heb ik nog niet kunnen aanmelden met 4GvT. Te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 23-05 22:35

SebasFM

BOFH

[...]

Gisteren ook meegemaakt na ruim 3 uur uptime. Toen werd ik volgens het modem van 5G gegooid en had ik zogenaamd wel 4G, maar er kwam absoluut geen data door. Gebeurde tijdens een speedtest. Nu snap ik dat het niet de bedoeling is dat je de hele tijd zit te speedtesten. Best irritant dat ik mijn remote desktop connectie verloor met mijn werkgever. Na 15 minuten downtime modem opnieuw opgestart door halve minuut van de 230V af te halen en toen deed alles het weer. Ga het even in de gaten houden. Vandaag en morgen verplicht op kantoor, dus dan zit ik voorlopig alleen met de telefoon op K&K. Zondag maar eens het hele appartement omhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotsoup
  • Laatst online: 21-05 23:46
Red Boll schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:54:
Eerste ervaringen:
  • telefoon verliest de verbinding met het AP redelijk vaak, enige workaround is de het "kastje" uit/aan zetten.
  • stroomverbuik idle is 8-9 watt
  • speedtest.net geeft een download van 500mbit+ aan, stroomverbruik is dan 17-19watt
  • speed.cloudflare.com geeft een download van 250mbit+ en een upload van 35mbit+ aan, stroomverbruik is dan 12-14watt
  • volgens de dekkingskaart is dit een paars/razendsnel gebied
Gezien hij bij jou maximaal 19 Watt haalt, ben ik benieuwd of POE (adapter met Ethernet + USB-C) een passende oplossing is voor betere positioneringsmogelijkheden. Niet overal is een stopcontact, en een enkele Ethernetkabel trekken is toch een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Ik heb in de GUI gekeken, volgens mij kan ik nergens zien op welke mast hij werkt. Maar er zijn er eigenlijk maar 2 en op 1 daarvan heb ik nog niet kunnen aanmelden met 4GvT. Te ver weg.
Bij 'Mobiele WAN Status' kun je de cell ID vinden. Nu weet ik niet precies hoe je het omzet naar een locatie, maar ik dacht dat het kan.
SebasFM schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Gisteren ook meegemaakt na ruim 3 uur uptime. Toen werd ik volgens het modem van 5G gegooid en had ik zogenaamd wel 4G, maar er kwam absoluut geen data door. Gebeurde tijdens een speedtest. Nu snap ik dat het niet de bedoeling is dat je de hele tijd zit te speedtesten. Best irritant dat ik mijn remote desktop connectie verloor met mijn werkgever. Na 15 minuten downtime modem opnieuw opgestart door halve minuut van de 230V af te halen en toen deed alles het weer. Ga het even in de gaten houden. Vandaag en morgen verplicht op kantoor, dus dan zit ik voorlopig alleen met de telefoon op K&K. Zondag maar eens het hele appartement omhangen.
Afgelopen dinsdag heb ik 'm meegenomen naar m'n werk. 8 uur lang verbonden met VPN en remote desktop. Geen enkele drop gehad.
Nu mag ik blij zijn met 30 minuten stabiele verbinding.
Pagina: 1 ... 5 ... 71 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.