Wanneer besteld?ikbenjoeri schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:14:
Mijn bestelling is inmiddels wel ontvangen door DHL
[Afbeelding]
Goedemorgen, ik kan maar een deel van het verhaal volgen, ik ben echt een klant voor K&K zal ik maar zeggen. Enige optie hier in echt wat meer buitengebied is nu Ziggo, KPN zegt ieder jaar dat ze in december komen voor glasvezel en in november wordt al vier jaar lang het jaartal weer eentje opgehoogd. De oplossing van Odido is voor ons misschien we goed. We zitten op 1,5 km van een zendmast van Odido met 5g. Heeft iemand een idee of er dan nog voldoende snelheid overblijft voor een gezin met twee streamende pubers? We hebben nu bij Ziggo 400Mb. Alvast dank voor de hulp
Beste hiervoor kun je de Odido dekkingskaart raadplegen: https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaarUraya18 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:28:
Goedemorgen, ik kan maar een deel van het verhaal volgen, ik ben echt een klant voor K&K zal ik maar zeggen. Enige optie hier in echt wat meer buitengebied is nu Ziggo, KPN zegt ieder jaar dat ze in december komen voor glasvezel en in november wordt al vier jaar lang het jaartal weer eentje opgehoogd. De oplossing van Odido is voor ons misschien we goed. We zitten op 1,5 km van een zendmast van Odido met 5g. Heeft iemand een idee of er dan nog voldoende snelheid overblijft voor een gezin met twee streamende pubers? We hebben nu bij Ziggo 400Mb. Alvast dank voor de hulp
Hier kun je zien wat op je adres de "verwachte" snelheid zou kunnen zijn.
Mijn ervaring is dat deze kaart wel aardig klopt.
Dat zou prima moeten werken. Test het uit!Uraya18 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:28:
Die kaart heb ik bekeken, we wonen in een klein geel vakje tussen paars en groen bij alle buren. Leek mij vreemd om als enig minder bereik te hebben
Het is maandelijks opzegbaar en geen aansluitkosten. Probeer het eens een maand uit voor die €25 (€20 met korting) en als het niets is dan zeg je het weer op.Uraya18 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:47:
Die kaart heb ik bekeken, we wonen in een klein geel vakje tussen paars en groen bij alle buren. Leek mij vreemd om als enig minder bereik te hebben
Is het wel wat, dan ga je serieus geld besparen. Goede investering, toch?
[ Voor 2% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 16-10-2024 08:09 . Reden: Maandprijs gefixt ]
Have you tried turning it off and on again?
Wat houdt je tegen om het even een maand te testen? Het is een maandelijks opzegbaar contract. Je kunt de vraag hier neerzetten, maar niemand weet hoe snel de internetverbinding bij jou in de praktijk is. Daar kom je maar op één manier achter, namelijk door 1 à 2 maanden te proberen voor € 25 per maand.Uraya18 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:47:
Is het niks, dan zeg je Odido op. Is het wel wat dan zeg je Ziggo op. Rest mij nog even te zeggen dat 400 Mbit ook met streamende pubers echt zware overkill is. Netflix geeft bijvoorbeeld zelf aan dat de aangeraden snelheid voor één 1080p-stream 5 mbit/s is (bron). Met jouw internetverbinding van Ziggo heb je dus 80 (!) simultane HD-streams nodig om de lijn vol te trekken.
Kijk weer wat opgestoken vandaag. Dank voor de snelle reacties, ik ga het eens proberen en laat hier weten wat er uitgekomen is.
1.5km moet normaliter geen probleem zijnUraya18 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:28:
Je kan het gewoon bestellen en uitproberen
En als het wat is probeer je het een aantal maanden tot de glasvezel er is en beslis je opnieuw wat je doet
Graag gedaan. Ben benieuwd naar je ervaringen!Uraya18 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:11:
Kijk weer wat opgestoken vandaag. Dank voor de snelle reacties, ik ga het eens proberen en laat hier weten wat er uitgekomen is.
Bij internetten.nl staat dat je €20,- cashback krijgt. Dat is precies het bedrag wanneer je al een Odido abonnement hebt.
Kan je dit dan 1 maand gratis proberen? Of zou er een minimale contractduur zijn voor die cashback? Ik lees dat zo niet in hun voorwaarden.
Kan je dit dan 1 maand gratis proberen? Of zou er een minimale contractduur zijn voor die cashback? Ik lees dat zo niet in hun voorwaarden.
Heb het inmiddels al 1 dag in gebruik,
Afstand: 400M
Odido kaartdekking: snel tot 300mbit
Speedtest::strip_exif()/f/image/R54tOjIHk7mxP6xS5HGuWSjh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben er erg blij mee, Ziggo gaat de deur uit,
Al 2 jaar word er gezegd er komt glasvezel, 2 jaar lang lagen de sprietjes in de straat, nog steeds geen glasvezel, maar met ditn hoef ik er niet meer per se op te wachten. Goedkoop en goed.
Afstand: 400M
Odido kaartdekking: snel tot 300mbit
Speedtest:
:strip_exif()/f/image/R54tOjIHk7mxP6xS5HGuWSjh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben er erg blij mee, Ziggo gaat de deur uit,
Al 2 jaar word er gezegd er komt glasvezel, 2 jaar lang lagen de sprietjes in de straat, nog steeds geen glasvezel, maar met ditn hoef ik er niet meer per se op te wachten. Goedkoop en goed.
ik heb hem nu 1 dag in gebruik , enigste waar ik last van hebt is dat terwijl alle lampjes op het modem correct actief zijn ik geen verbinding meer kan krijgen en het modem moet herstarten, dit al diverse keren moeten doen
klopt. het is een win war van firmwares en methodes.ernstoud schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:55:
[...]
Ik kreeg dat indertijd niet voor elkaar. De firmware van al die wazige Russische sites (en een Zwitsers forum die daar naar verwees) kreeg ik niet geflashed op de tmobile branded versie. Wel op de originele Huawei versie.
eventueel kan ik je een flashpack sturen met alle firmwares die je kan gebruiken.
Yes, de tweede komt vandaag binnen had ze tegelijk besteld.rkraats schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:35:
Is het ook mogelijk om 2 abonnementen af te sluiten op 1 adres?
Dus ja bestellen kan, nu nog even kijken hoe ik het met de app in ga stellen.
Zie daar namelijk geen knop voor om een extra toe te voegen.
Anders die maar met de mobiel van mijn vriendin configureren.
Je kan er wel meerdere koppelen in je klantaccount dat is wel weer fijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Jaer op 16-10-2024 09:34 ]
Een andere mobiel gebruiken is inderdaad ook een optie. Laat maar weten of alles lukt. Ik wil er namelijk 1 voor thuis gebruiken en 1 in ons chalet op de camping.Jaer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:31:
[...]
Yes, de tweede komt vandaag binnen had ze tegelijk besteld.
Dus ja bestellen kan, nu nog even kijken hoe ik het met de app in ga stellen.
Zie daar namelijk geen knop voor om een extra toe te voegen.
Anders die maar met de mobiel van mijn vriendin configureren.
Je kan er wel meerdere koppelen in je klantaccount dat is wel weer fijn.
Iemand ook de ervaring dat de router nog online is en via het internet ip adres te bereiken is maar geen internet verbinding meer heeft?
ja hier ook modem uit / aan zetten lost het op, al paar keer gehad , als dit zo blijft is het voor mij niet te gebruiken, maar ga er van uit dat dit tijdelijk is
Mocht er iemand issues/feedback hebben op het Klik&Klaar Internet dashboard, of de wifi-settings pagina dan houd ik mij aanbevolen. Prive berichtje mag ook.
Ik ben benieuwd hoe het modem werkt bij nieuwbouwwoningen die geen ventilatieroosters hebben en dus luchtdicht zijn gebouwd. Hoe het signaal daar binnen is. Iemand daar ervaringen mee?
Ik heb zelf een woning uit 2002 met ventilatieroosters en een erg goed bereik. Ga echter verhuizen en ben benieuwd of het signaal wel sterk is bij erg goed geïsoleerde woningen.
Ik heb zelf een woning uit 2002 met ventilatieroosters en een erg goed bereik. Ga echter verhuizen en ben benieuwd of het signaal wel sterk is bij erg goed geïsoleerde woningen.
Voor zover ik kan zien gaat dat over het glasvezel product en niet Klik&Klaar Internet.leksts schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:50:
Bij internetten.nl staat dat je €20,- cashback krijgt. Dat is precies het bedrag wanneer je al een Odido abonnement hebt.
Als dat goed werkt en ook nog eens voor die prijs dan gaan ze het daar nog flink druk krijgen...
Wie du mir, so ich dir.
Zodra DHL vanmiddag is geweest kan ik mijn ervering in een nieuwbouwwoning posten.Dingdong schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:45:
Ik ben benieuwd hoe het modem werkt bij nieuwbouwwoningen die geen ventilatieroosters hebben en dus luchtdicht zijn gebouwd. Hoe het signaal daar binnen is. Iemand daar ervaringen mee?
Spel en typfouten voorbehouden
PSA: Voor mensen die op een adres wonen met een huisnummer toevoeging (bijvoorbeeld 1A). Het bestellen op de site van Odido hiervoor werkt niet goed; de toevoeging valt weg op het bestelscherm en kan je dan niet meer toevoegen. Ik heb maandag gebeld en toen konden ze het aan de telefoon ook niet bestellen. Gisteren (dinsdag) wel na wat zoeken. Let ook op dat je na bestelling telefonisch nog een betaling van 1 cent moet doen. Omdat de mail bij mij pas de volgende dag hiervoor kwam (vanmorgen, woensdag dus) krijg ik modem ook een dag later dan ze aangaven aan de telefoon. Als je éénmaal hebt aangegeven dat je modem opgestuurd wilt krijgen kan je niet meer veranderen naar ophalen in de winkel.
Nog even afwachten dus tot de modem binnen is voor mij om te zien wat dit doet hier in het buitengebeid van Zeeland...
Nog even afwachten dus tot de modem binnen is voor mij om te zien wat dit doet hier in het buitengebeid van Zeeland...
Dat betekend dat je de sim ook er uit kunt halen en in een willekeurig ander apparaat kunt stoppen? In dat geval is het een erg gunstige datasim....Pilovali schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:59:
[...]
Ik heb het kaartje in m'n telefoon gestopt, en daar haal ik ook 1+ Gbit/s snelheden op 5G. Lijkt er niet op dat het gecapped is.
Klopt dat lijkt te werken, echter moet je de APN wel aanpassen naar "fwainternet" en niet die van standaard mobiel internet gebruiken.N1traat schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:59:
[...]
Dat betekend dat je de sim ook er uit kunt halen en in een willekeurig ander apparaat kunt stoppen? In dat geval is het een erg gunstige datasim....
Hier nog alle specs van de router: https://www.breedbandwink...O-version_170724_V3.0.pdf
Weet niet of dit al duidelijk was, maar kan dus ook gewoon op een powerbank aangesloten worden met USB-C voor werken op locatie.
https://www.breedbandwink...ido-klikklaar-5g-internet
Weet niet of dit al duidelijk was, maar kan dus ook gewoon op een powerbank aangesloten worden met USB-C voor werken op locatie.
//
Ik heb hetzelfde. Modem komt ahg is morgen. Ik zal dan delen wat ik voor snelheid krijg.Uraya18 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:47:
Edit: wel gek trouwens. Het is hier buitengebied en volledig vlak en open. Toch is er op mijn huis geel vlakje en bij buren groen en blauw. Sectorantenne staat op 1.6km (net als voor buren). Als ik test met telefoon en Odido SIM (Simpel) 5G krijg ik 187mb down ook al geeft dekkingskaart K&K 100mb max aan.
[ Voor 30% gewijzigd door Bass850 op 16-10-2024 11:55 ]
Bij mij ging het bestellen met een toevoeging wel goed, en de toevoeging staat ook op de bestelbevestiging. Maar ze hebben aan DHL het huisnummer zonder toevoeging doorgegeven. Daardoor werkte de track&trace link niet en gaat de bezorging nu fout (het adres zonder toevoeging bestaat niet).Bass850 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:56:
PSA: Voor mensen die op een adres wonen met een huisnummer toevoeging (bijvoorbeeld 1A). Het bestellen op de site van Odido hiervoor werkt niet goed; de toevoeging valt weg op het bestelscherm en kan je dan niet meer toevoegen.
Update: tip - pas de bezorging aan naar 'bezorgen bij de buren' en vul daar het juiste huisnummer incl. toevoeging in.
[ Voor 8% gewijzigd door Tech op 16-10-2024 12:04 ]
Via die onderste link krijg je blijkbaar ook nog eens (eenmalig) 21 euro cashback.man-o-script schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:47:
Hier nog alle specs van de router: https://www.breedbandwink...O-version_170724_V3.0.pdf
Luchtdicht is voor radiogolven geen probleem. Ga maar na: het is mogelijk door het luchtledige heelal met ruimtevaarders via radiogolven te communiceren. Geluid gaat via de lucht, radiogolven zijn elektromagnetische signalen.Dingdong schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:45:
Het beste is de router voor het raam te plaatsen. Dan is er wel de beperking dat daar geen met metaal voorziene (zilver) folie op zit om warmte of licht te weren. Metaal schermt radiogolven nl. wel af. Hetzelfde geldt voor alle andere materialen in meer of meerdere mate. Vooral dik beton, mede door de bewapening er in, dempt erg.
Hier mijn ervaringen vanuit een nieuwbouw bunker uit 2019, HR+++ glas met nauwelijks mobiel bereik binnen. Woon zelf midden in een driehoek van 3 masten, waarvan 2 op 200 meter en 1 op 400 meter.Dingdong schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:45:
Het beste bereik binnenshuis voor mij is op zolder. Hier haal ik constant 700Mbit/s+. Op andere verdiepingen duikt dat onder de 300, ook bij de ramen. Blijkbaar heeft de dekking hier het meest last van de coating in het glas en het gewapend beton op de BG en de eerste verdieping, niet alleen van ons rijtjeshuis en maar ook de buren. De wijk waar ik woon is namelijk nogal dicht bebouwd. Op zolder is veruit de beste plek, met een directe line of sight (minus het dak) met 2 van de 3 masten.
Dus ook de omgeving van het huis en de mast spelen een belangrijke rol.
Met de juiste APN fwainternet werkt de SIM-kaart in een ZTE MF79U LTE-stick (wel 4G geen 5G). Deze zijn voor rond de 35 euro te koop via AliExpress.
:strip_exif()/f/image/hjixUnnWaI8Keb1Se4fzcfSG.png?f=user_large)
Edit: het bereik en de ontvangst zullen ongetwijfeld minder zijn.
:strip_exif()/f/image/hjixUnnWaI8Keb1Se4fzcfSG.png?f=user_large)
Edit: het bereik en de ontvangst zullen ongetwijfeld minder zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door M66B op 16-10-2024 12:23 ]
Zojuist ook bevestigd dat de kaart werkt in de B618 B818 MR6400 en Huawei E3372-325
allemaal 4G/4G+
zal het ook nog proberen in mijn Netgear M2
allemaal 4G/4G+
zal het ook nog proberen in mijn Netgear M2
Noem me een azijnzeiker, maar het is toch helemaal niet bedoeld als 'goedkoop data abonnement om in je telefoon te stoppen'?
Mogelijke argumenten (allemaal geldig voor mij): ruimte (waar laat ik de blender), stroomgebruik, en vast nog wel meer redenen. Overigens test ik in een LTE-stick, niet in een telefoon.Gr4mpyC3t schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:29:
Noem me een azijnzeiker, maar het is toch helemaal niet bedoeld als 'goedkoop data abonnement om in je telefoon te stoppen'?
Edit: het doelgebruik is in een klein vakantiehuisje, zeg maar een caravan.
[ Voor 15% gewijzigd door M66B op 16-10-2024 12:34 ]
Dat is niet het beoogde doel nee, maar de voorwaarden verbieden het niet: ”De simkaart behorende bij de Dienst is alleen bedoeld voor internetgebruik binnen (Europees) Nederland en niet voor roaming, bel of SMS-diensten en internetgebruik buiten Nederland. Ook mag de simkaart alleen gebruikt worden in combinatie met een CE-gecertificeerd modem, welke voldoet aan de relevante ETSI en 3GPP standaarden.”Gr4mpyC3t schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:29:
Een redelijk merk smartphone of 4G/5G modem heeft CE en zal voldoen aan de genoemde standaarden.
Maar inderdaad begrijp ik echt niet dat Odido gebruik van de SIM buiten het Zyxel modem niet heeft afgeschermd. Prachtig natuurlijk maar hiermee is het echt geen product voor alleen het buitengebied.
Dat hebben ze al.eheijnen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:47:
Als dat goed werkt en ook nog eens voor die prijs dan gaan ze het daar nog flink druk krijgen...
Vanmorgen besteld met de optie om het modem op te halen in een winkel. Direct een sms dat ze 'm daar niet hebben.
Een account aangemaakt op de website, keurig een email ter bevestiging maar daarna loopt alles vast bij inloggen.
Gebeld met de klantenservice en daar komt je in een vacuum met jengelmuziek terecht.
Dus mijn conclusie is dat het wel "aardig" loopt met dit product.
Het probleem is dat als ze hem wel locken tot bepaalde hardware (net zoals ze met de huidige 4G voor thuis doen), 100Mbit in een device van henzelf, 30Mbit in de rest.
Dan krijg je weer een andere community die gaat klagen dat het is gelocked tot hun hardware.
In feite maakt het niet uit welke van de 2 kanten je kiest, want je zal altijd voor en tegenstanders hebben
Dan krijg je weer een andere community die gaat klagen dat het is gelocked tot hun hardware.
In feite maakt het niet uit welke van de 2 kanten je kiest, want je zal altijd voor en tegenstanders hebben
Bovendien hebben we recht op vrije modemkeuze.jimmy87 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:46:
Het probleem is dat als ze hem wel locken tot bepaalde hardware (net zoals ze met de huidige 4G voor thuis doen), 100Mbit in een device van henzelf, 30Mbit in de rest.
Ik weet niet of dit ook geldt voor mobiele netwerkenM66B schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:46:
[...]
Bovendien hebben we recht op vrije modemkeuze.
Goede vraag inderdaad. Maar in ieder geval staat er dit in de voorwaarden:jimmy87 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:47:
[...]
Ik weet niet of dit ook geldt voor mobiele netwerken
"Ook mag de simkaart alleen gebruikt worden in combinatie met een CE-gecertificeerd modem, welke voldoet aan de relevante ETSI en 3GPP standaarden.”
Zojuist heb ik gebeld met breedbandwinkel. Waar op de site staat dat de levertijd 1 dag is, gaf de medewerkster aan dat het op dit moment niet leverbaar is. Niet doorgevraagd, ik belde alleen maar, om te voorkomen dat het in het weekend zou worden geleverd. In verband met afwezigheid.quo_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:45:
...
Dus mijn conclusie is dat het wel "aardig" loopt met dit product.
Niet alleen bij Odido, ook bij de DHL of wat dan ook kan er vertraging optreden.W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:49:
[...]
Zojuist heb ik gebeld met breedbandwinkel. Waar op de site staat dat de levertijd 1 dag is, gaf de medewerkster aan dat het op dit moment niet leverbaar is. Niet doorgevraagd, ik belde alleen maar, om te voorkomen dat het in het weekend zou worden geleverd. In verband met afwezigheid.
Mijn resultaten zo even heel snel, later meer.
4GvT op dit moment:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lfm0OiQNzt2pqvmxbfwqaWPi.png?f=user_large)
Best wel goed. Upload is laatste jaar de helft van wat het ooit was. Kost dus EUR 50 per maand.
5G op dit moment:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Reax4J85zu962TlhKD4W3PO1.png?f=user_large)
Download
, upload laag maar deze waarde zie ik dus ook bij 4GvT. Begint vaak wat hoger en zakt dan weg.
En K&K kost dus maar EUR 20 per maand.
Ik ga uiteraard nog meer testen komende maand. Maar het lijkt er op dat 4GvT dus de deur uit gaat.
Paar kleine opmerkingen:
- installatie fluitje van een cent
- plaatsing zeer richting gevoelig, Zyxel kwart slag gedraaid en download werd de helft
- zit op plm. 1.5 km. van een mast zonder n78
- router staat op 1e verdieping voor raam, zeg op 3 meter hoogte met veel bomen om het huis
De opstelling:
:strip_exif()/f/image/GTwaCuBGETMcWoEdiLl2mMUn.jpg?f=fotoalbum_large)
Van links naar rechts: Huawei b618 Vodafone 4G, Huawei b618 Odido 4GvT met daarbovenop antenne voor 4G buitengebied van KPN, zwarte 4G Sagemcom modem van KPN (geeft met VDSL samen 60/20 Mbps.) en de Zyxel. DFN glasvezel modem staat niet op deze foto.
Ben ik een nerd? Jazeker
.
DFN + 4GvT : zakelijk primair en fallback
VDSL + 4G Vodafone : privé primair en fallback
4GvT op dit moment:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lfm0OiQNzt2pqvmxbfwqaWPi.png?f=user_large)
Best wel goed. Upload is laatste jaar de helft van wat het ooit was. Kost dus EUR 50 per maand.
5G op dit moment:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Reax4J85zu962TlhKD4W3PO1.png?f=user_large)
Download
En K&K kost dus maar EUR 20 per maand.
Ik ga uiteraard nog meer testen komende maand. Maar het lijkt er op dat 4GvT dus de deur uit gaat.
Paar kleine opmerkingen:
- installatie fluitje van een cent
- plaatsing zeer richting gevoelig, Zyxel kwart slag gedraaid en download werd de helft
- zit op plm. 1.5 km. van een mast zonder n78
- router staat op 1e verdieping voor raam, zeg op 3 meter hoogte met veel bomen om het huis
De opstelling:
:strip_exif()/f/image/GTwaCuBGETMcWoEdiLl2mMUn.jpg?f=fotoalbum_large)
Van links naar rechts: Huawei b618 Vodafone 4G, Huawei b618 Odido 4GvT met daarbovenop antenne voor 4G buitengebied van KPN, zwarte 4G Sagemcom modem van KPN (geeft met VDSL samen 60/20 Mbps.) en de Zyxel. DFN glasvezel modem staat niet op deze foto.
Ben ik een nerd? Jazeker
DFN + 4GvT : zakelijk primair en fallback
VDSL + 4G Vodafone : privé primair en fallback
Daarom wil ik geen extra vertraging toevoegen door niet thuis te zijn.wjvh schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:51:
[...]
Niet alleen bij Odido, ook bij de DHL of wat dan ook kan er vertraging optreden.
Als ik via breedbandwinkel bestel, is de bezorger dan nog steeds DHL of kan het dan ook PostNL/TNT/.... worden ?
Ik heb de 5G router een beetje open gemaakt (aan de onderkant kan hij open) en het lijkt erop dat de antenne's in de geribbelde kanten zitten. Er zitten meerdere draden in van verschillende kleuren. Ik vermoed dat er een aparte antenne is voor Wifi, en de hoge/lage banden van 4G/5G.

Ophalen in een winkel is het beste in dat geval. Maar ik heb makkelijk praten: Op fietsafstand van een winkel, en overdag tijd om er heen te fietsen.W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:55:
[...]
Daarom wil ik geen extra vertraging toevoegen door niet thuis te zijn.
Als ik via breedbandwinkel bestel, is de bezorger dan nog steeds DHL of kan het dan ook PostNL/TNT/.... worden ?
Via BBW (laten bezorgen, ophalen is geen optie) levert ook nog eens 21 euro op. (cashback)wjvh schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:04:
[...]
Ophalen in een winkel is het beste in dat geval. Maar ik heb makkelijk praten: Op fietsafstand van een winkel, en overdag tijd om er heen te fietsen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3HovwUUdHyeC4rMfely2weX2.png?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door W1ck1e op 16-10-2024 13:09 ]
Cashbackxl geeft je daar ook nog eens 17,50 extra bovenop.W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:06:
[...]
Via BBW (laten bezorgen, ophalen is geen optie) levert ook nog eens 21 euro op. (cashback)
[Afbeelding]
Ik heb het topic wat opgeschoond. Doe een beetje lief tegen elkaar, ben je het ergens niet mee eens, maak dan een rapport aan in plaats van zelf voor eigen rechter te spelen.
Verder snap ik dat we allemaal wild enthousiast zijn over dit nieuwe product, maar elke bestelstatusupdate posten is voor de rest niet super relevant, laat dat dus a.u.b. achterwege.
Verder snap ik dat we allemaal wild enthousiast zijn over dit nieuwe product, maar elke bestelstatusupdate posten is voor de rest niet super relevant, laat dat dus a.u.b. achterwege.
@rens-br Ik hoop wel dat gezien het karakter van de verbinding wel (bedrade) snelheden gepost mogen worden, met daarbij de door-odido-genoemde snelheid en de afstand tot de vermoedelijke mast.
Nieuwbouw woning uit 2021, eerste test gemeten op een willekeurige plek in huis:Dingdong schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:45:
:strip_exif()/f/image/0NbPeTb0NrcTJ2i6cLLtc9jJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de kaart kan ik hier max 300mbps halen.
Gezien we allemaal Tweakers zijn, is hoe sneller hoe beter en lijkt mij dat een prima onderwerp om hier te bespreken.W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:22:
@rens-br Ik hoop wel dat gezien het karakter van de verbinding wel (bedrade) snelheden gepost mogen worden, met daarbij de door-odido-genoemde snelheid en de afstand tot de vermoedelijke mast.
Mogelijk komt het door de isolatie waardoor de snelheid tegenvalt.FredvZ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Nieuwbouw woning uit 2021, eerste test gemeten op een willekeurige plek in huis:
[Afbeelding]
Dat is inderdaad niet uit te sluiten.ikbenjoeri schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:28:
Mogelijk komt het door de isolatie waardoor de snelheid tegenvalt.
De dekking van KPN en Vodafone met 5G is hier ook net zo denderend.
De Breedbandwinkel Servicepunten hebben inderdaad (nog) geen voorraad. Dus het is gewoon bestellen en wordt uiteindelijk met DHL verstuurd. Odido heeft nog niet alles op orde voor retail en de indirecte markt, dus levering vindt pas plaats na 28 oktober.W1ck1e schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:06:
[...]
Via BBW (laten bezorgen, ophalen is geen optie) levert ook nog eens 21 euro op. (cashback)
[Afbeelding]
//
Bedraad ?FredvZ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Nieuwbouw woning uit 2021, eerste test gemeten op een willekeurige plek in huis:
[Afbeelding]
En wat is de afstand volgens deze kaart ?
Ik denk zomaar voor WiFi 2 antennes voor 2.4 GHz, 4 voor 5 GHz. en voor 4G/5G nog eens 4, minimaal.Pilovali schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:04:
Ik heb de 5G router een beetje open gemaakt (aan de onderkant kan hij open) en het lijkt erop dat de antenne's in de geribbelde kanten zitten. Er zitten meerdere draden in van verschillende kleuren. Ik vermoed dat er een aparte antenne is voor Wifi, en de hoge/lage banden van 4G/5G.
[Afbeelding]
Mijn ervaring,
Winkel gebeld gevraagd of ze de modem op voorraad hadden en modem zonder bestelling gewoon op kunnen halen. Sim kaart in de modem en inderdaad binnen 10 minuten online. Het meeste werk was het vinden van het juiste signaal voor een hogere snelheid. Wifi signaal was zwak heb 2.5 Ghz ingesteld op 20 Mhz en nu groter bereik in de woning.
Tevreden met de snelheid alleen modem staat niet op een ideale plaats en heb dus een onemesh wifi extender nodig. Ben op zoek naar een betaalbare vpn router?
Iemand een goede tip?
Winkel gebeld gevraagd of ze de modem op voorraad hadden en modem zonder bestelling gewoon op kunnen halen. Sim kaart in de modem en inderdaad binnen 10 minuten online. Het meeste werk was het vinden van het juiste signaal voor een hogere snelheid. Wifi signaal was zwak heb 2.5 Ghz ingesteld op 20 Mhz en nu groter bereik in de woning.
Tevreden met de snelheid alleen modem staat niet op een ideale plaats en heb dus een onemesh wifi extender nodig. Ben op zoek naar een betaalbare vpn router?
Iemand een goede tip?
/f/image/2ciAd0yglqwDc6nOnb2tNWMl.png?f=fotoalbum_large)
Standaard staat 2.4GHz wifi op 20 MHz kanaalbreedte. Mijn ervaring met het wifi bereik is erg goed.RandB schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:39:
Mijn ervaring,
Iemand een goede tip?
[Afbeelding]
Je geeft aan dat je een onemesh extender nodig hebt, maar je bent op zoek naar een VPN router? Ik snap 'm niet.
Waarom sluit je niet een fatsoenlijk AP bedraad aan? En waar heb je een VPN router voor nodig eigenlijk?
Bij mij stond de wifi 2.5 Ghz op 20-40 mhz door deze alleen op 20 mhz te zetten duidelijk betere verbinding.
Ik wil de vpn router ook als extender gebruiken maar ik weet niet of dat kan ben hierin een leek. VPN voor meer privacy op het internet
Ik wil de vpn router ook als extender gebruiken maar ik weet niet of dat kan ben hierin een leek. VPN voor meer privacy op het internet
Nog niet genoemd, maar ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die er zijn als straks mijn jaar abonnment bij xs4all glas verlengd kan worden. Zou schermen met Odido extra korting kunnen opleveren?
Een VPN router hoeft niet perse wifi te doen, je kunt het beste daar goed naar zoeken.RandB schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:56:
Bij mij stond de wifi 2.5 Ghz op 20-40 mhz door deze alleen op 20 mhz te zetten duidelijk betere verbinding.
Je IP adres is behoorlijk dynamisch op 5G, dus tracking op basis van IP adres gaat lastig.
Ik zou persoonlijk investeren in een accesspoint of mesh wifi en niet in een VPN.
Ik heb zelf een GL.inet travel router voor als ik naar hotels of buitenland ga, daar heb ik een VPN op zitten naar mijn huis.
Ik zie wel - anderen hebben dit ook al hier gerapporteerd - dat 5G veel wegvalt en er dus naar 4G teruggeschakeld wordt.
Signaal gaat bijvoorbeeld van LTE 2 van 5 streepjes naar 5G 4 van 5 streepjes en terug.
Signaal gaat bijvoorbeeld van LTE 2 van 5 streepjes naar 5G 4 van 5 streepjes en terug.
[ Voor 27% gewijzigd door ernstoud op 16-10-2024 14:12 ]
Ik heb nu odido glasvezel maar twijfel om dit te nemen voor thuis. Kan je dit modem ook aansluiten op een intel nuc (dat is mijn huidige router met openwrt)?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Dat komt door al die Tweakers die aan het testen zijnernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:02:
Ik zie wel - anderen hebben dit ook al hier gerapporteerd - dat 5G veel wegvalt en er dus naar 4G teruggeschakeld wordt.
Ik heb inmiddels een plekje met beter "zicht" op de mast gevonden, upload is nu 100+ Mbps, download blijft nu wel flink achter. (volgens de app nog steeds verbonden met 5G)
Het Zyxel “modem” is al een router en kan niet in bridge, dus dan krijg je NAT achter NAT. Is dat voor je een bezwaar? Benaderen van buitenaf van apparatuur is dan soms moeilijk.groxgrox schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:04:
Ik heb nu odido glasvezel maar twijfel om dit te nemen voor thuis. Kan je dit modem ook aansluiten op een intel nuc (dat is mijn huidige router met openwrt)?
Zijn er ervaringen met online gaming? (Fifa, League of legends, etc) is het daar stabiel genoeg voor?
[ Voor 3% gewijzigd door Tahref op 16-10-2024 14:29 ]
Ik heb gisteren een bestelling geplaatst en gekozen voor afhalen in de winkel in de hoop zo snel te kunnen starten met testen. Helaas heb ik nog geen sms gehad. Zijn er meer mensen bij wie dit langer duurt dan een dag?
Oost west 127.0.0.1 best
Ik heb gisteren een aantal uren op een Minecraft server gespeeld, dit gestreamed via Discord en tegelijk in een voicecall gezeten.Tahref schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:28:
Zijn er ervaringen met gaming? (Fifa, League of legends, etc) is het daar stabiel genoeg voor?
Werkte feilloos. Latency is erg stabiel, echter heb je wel veel last van bufferbloat. Als je flink aan het downloaden of uploaden bent, dan schiet je latency in de honderden.
En - ondanks normaal 4G/5G signaal - geen internet meer. Even herstarten…
… en het werkt weer.

En de time-out op de GUI is veel te laag… iedere keer opnieuw inloggen in te stellen op maximaal 60 minuten.
… en het werkt weer.
En de time-out op de GUI is veel te laag… iedere keer opnieuw inloggen in te stellen op maximaal 60 minuten.
[ Voor 56% gewijzigd door ernstoud op 16-10-2024 14:38 ]
Fijn, SMSje gehad dat het klaar lag in de winkel. Maar toch niet… probeert u het later nog eens. Wel balen.
Misschien is Odido één en ander aan het aanpassen? Aangezien best veel mensen het gekocht hebben en het overal in de reclame is.ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:33:
En - ondanks normaal 4G/5G signaal - geen internet meer. Even herstarten…
… en het werkt weer.
En de time-out op de GUI is veel te laag… iedere keer opnieuw inloggen.
Dat had ik maandag ook... kom ik daar, is de winkel nog dichtGr4mpyC3t schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:35:
Fijn, SMSje gehad dat het klaar lag in de winkel. Maar toch niet… probeert u het later nog eens. Wel balen.

Zie net dat time-out in te stellen is, post aangepast.Pilovali schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:38:
[...]
Misschien is Odido één en ander aan het aanpassen? Aangezien best veel mensen het gekocht hebben en het overal in de reclame is.
Net modem opgepikt bij de lokale Odido winkel. Geïnstalleerd en.. klaar. Dat was snel.
Eerst naast de Ziggo modem in de vensterbank aan voorkant huis gezet (geen directe Line Of Sight naar de dichtsbijzijnde Odido 5G mast met 10gbit backhaul (zit hier op 500m hemelsbreed vandaan). Maar vooralsnog valt het wat tegen qua download. Red net aan 250mbit en upload dan weer wel positief met 90-100mbit.
Ingelogd op de modem en daar staat dat 'ie is verbonden met LTE, en niet 5G. Dat is bijzonder want mijn telefoon is wel met Odido 5G verbonden op dezelfde plek.
Verplaatst naar achterkant huis, waar in theorie wel een goede LOS naar de mast is. Maar ook daar blijft de modem op LTE staan. Met zelfs nog iets mindere resultaten dan voorkant van het huis.
Dochterlief heeft nog niets van de switch van gateway gemerkt. Benieuwd hoe dat gaat als de gamende/streamende zoon straks thuis komt
Eerst naast de Ziggo modem in de vensterbank aan voorkant huis gezet (geen directe Line Of Sight naar de dichtsbijzijnde Odido 5G mast met 10gbit backhaul (zit hier op 500m hemelsbreed vandaan). Maar vooralsnog valt het wat tegen qua download. Red net aan 250mbit en upload dan weer wel positief met 90-100mbit.
Ingelogd op de modem en daar staat dat 'ie is verbonden met LTE, en niet 5G. Dat is bijzonder want mijn telefoon is wel met Odido 5G verbonden op dezelfde plek.
Verplaatst naar achterkant huis, waar in theorie wel een goede LOS naar de mast is. Maar ook daar blijft de modem op LTE staan. Met zelfs nog iets mindere resultaten dan voorkant van het huis.
Dochterlief heeft nog niets van de switch van gateway gemerkt. Benieuwd hoe dat gaat als de gamende/streamende zoon straks thuis komt
Enige wat mij niet lukt is om via DDNS mijn synology te benaderen vanuit het internet. poorten zijn geforward in de zyxel modem.
In de snelle test die ik heb gedaan werkte port forwardingen gewoon bij mij. Is de DDNS overal al aangepast naar het nieuwe IP?Sefal schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:41:
Enige wat mij niet lukt is om via DDNS mijn synology te benaderen vanuit het internet. poorten zijn geforward in de zyxel modem.
Niets zeggen, dan krijg je een echte test. Ook niet hinten of vragen.peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:40:
...
Mmm ok, ik heb een 2e nuc met home assistant waarop Duck dns draait voor externe toegang. Dat is dan ook gelijk de dhcp server. Jammer dat ie niet in bridge modus kan...ernstoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:06:
[...]
Het Zyxel “modem” is al een router en kan niet in bridge, dus dan krijg je NAT achter NAT. Is dat voor je een bezwaar? Benaderen van buitenaf van apparatuur is dan soms moeilijk.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Er zit wel een DMZ mogelijkheid in. Is dat voor je een optie? Dan wel dus de firewall voor die DNS server en Home Assistant goed instellen.groxgrox schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:46:
[...]
Mmm ok, ik heb een 2e nuc met home assistant waarop Duck dns draait voor externe toegang. Dat is dan ook gelijk de dhcp server. Jammer dat ie niet in bridge modus kan...
Voor een andere toepassing maak ik gebruik van een ZyXEL FWA505 met een KPN datasim, volgens mij redelijk vergelijkbaar met de NR5307 qua interface en instellingen.
Om de problemen met het wegvallen van de (5G) verbinding te voorkomen is het misschien interessant om de opties aan te passen : Network Setting | Broadband | Cellular Band. Ik weet niet of dit mogelijk is met de Odido variant van het modem, maar wellicht de moeite waard.
Om de problemen met het wegvallen van de (5G) verbinding te voorkomen is het misschien interessant om de opties aan te passen : Network Setting | Broadband | Cellular Band. Ik weet niet of dit mogelijk is met de Odido variant van het modem, maar wellicht de moeite waard.
:strip_exif()/f/image/00nF6mXHAJL8hu15gMLKGS2X.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic even in de gaten houden voor komende verhuizing.
Lees toch nog veel negatieve punten zoals streamen wat weg valt tijdens NPO app bekijken bv.
Meer mensen last van dat je niet kan casten enz? Zou een dealbreaker zijn hier.
Lees toch nog veel negatieve punten zoals streamen wat weg valt tijdens NPO app bekijken bv.
Dennepen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:54:
Voor een andere toepassing maak ik gebruik van een ZyXEL FWA505 met een KPN datasim, volgens mij redelijk vergelijkbaar met de NR5307 qua interface en instellingen.
[Afbeelding]

Nope, kan niet. Ik las ergens wel dat de 5G router de voorkeur heeft voor 3,5 GHz 5G band.
Uurtje geleden mijn pakket ontvangen en aangesloten, inderdaad Klik&Klaar. Op de vensterbank voor het raam en testen maar.
Een redelijke steady 850Mbit download en een 120Mbit upload. Dat lijkt mij een goede start, en nu maar hopen dat het zo blijft.
En een ping van 14ms, dat is zelfs lager dan mijn Ziggo verbinding
Een redelijke steady 850Mbit download en een 120Mbit upload. Dat lijkt mij een goede start, en nu maar hopen dat het zo blijft.
En een ping van 14ms, dat is zelfs lager dan mijn Ziggo verbinding
[ Voor 12% gewijzigd door Pierre_nr1 op 16-10-2024 15:00 ]
Gisteren heb ik mijn Chromecast met Google TV gekoppeld met de Wifi van de 5G router en ik merkte 0 issues. Tijdje YouTube gekeken, tijdje live TV gekeken en gecast. Merkte geen problemen.Otto Jans schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:55:
Alleen als ik de internetpijp dicht trek, dan begint de livestream te haperen.
Het kost max 25 euro om het even te testen. Valt in het niet bij de kosten van een verhuizing.Otto Jans schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:55:
Helaas, gebruikte banden worden wel getoond maar zijn niet in te stellen.Dennepen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:54:
[Afbeelding]

Ik heb sinds een kwartiertje 0,0 connectie. Hm... alsof hij geen enkele mast ziet. Daarvoor heeft het prima gewerkt.
Heb al een herstart gedaan, maar heeft nog niet geholpen.
UPDATE:
Is er weer... alleen LTE en geen 5G.

Wel apart.
[ Voor 20% gewijzigd door Pilovali op 16-10-2024 15:04 ]
Net de modem onder de overkapping gezet (met als het goed is een mooie line of sight naar de mast):peternator schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:40:
Net modem opgepikt bij de lokale Odido winkel. Geïnstalleerd en.. klaar. Dat was snel.
[..]

Een wereld van verschil. Nu bedenken wat ik met deze informatie moet.
[ Voor 5% gewijzigd door peternator op 16-10-2024 15:06 ]
Ja en andere servers en apps kan ik wel benaderen vanuit het internet, dus de forwarding is wel gelukt. Ik ga verder testen, Kan zijn dat ik iets ben vergeten of heb overzien.svenvg93 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:43:
[...]
In de snelle test die ik heb gedaan werkte port forwardingen gewoon bij mij. Is de DDNS overal al aangepast naar het nieuwe IP?
Groen lichtrkraats schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Een andere mobiel gebruiken is inderdaad ook een optie. Laat maar weten of alles lukt. Ik wil er namelijk 1 voor thuis gebruiken en 1 in ons chalet op de camping.
Gewoon de tweede verbinden met wifi en de app pakt die over. (kan met de qr onderop de router)
Admin wachtwoord invoeren vsan odnerop de modem en je zit er in.
Twee werken prima, kan alleen de tweede niet toevoegen in mijn abbo overzicht op mijn odidio.
Zal dat binnenkort nog eens proberen.
De hoeveelheid sites varieert sterk per ring, ik durf daar verder ook weinig over te vertellen omdat dat ver buiten mijn werkveld ligt. Dat er sneller kans is op congestie met (maximaal) 1Gbps is Odido zich denk ik ook wel van bewust, mede daarom wordt er ook in grote getalen een upgrade uitgevoerd naar (maximaal) 10Gbps. Ik zeg maximaal omdat de omstandigheden bepalen of dit haalbaar is, bijvoorbeeld of het op glas zit of microwave en daarmee ook weer welk type microwave en wat de omstandigheden zijn.bons schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:56:
[...]
Ik heb wel erg benieuwd naar de eventuele netwerk congestie wat deze dienst eventueel zou kunnen veroorzaken. Ik weet niet hoeveel installaties dan met elkaar in een ring hangen. Maar als je bijvoorbeeld 10 a 20 installaties met elkaar in een ring zet dan kan dat nog wel eens snel oplopen. Met smartphones stelt dat niet zo veel voor, maar bij deze producten zullen mensen het als een thuisverbinding gebruiken en dan wordt het opzich wel interessant.
Ring topologieen zijn "Goedkoper" maar geven vaak wel netto wel meer snijverlies dan star topologies. aangezien je toch met STP en andere zaken te maken hebt (al zijn daar wel technieken voor om die te minimaliseren)
Ik ben dan wel benieuwd wat deze dienst zou doen op langere termijnAl zullen wellicht door dit soort toepassingen wel aardig gewerkt worden/moeten worden om de ballast op je backhaul te kunnen blijven dragen.
wellicht heb je hier meer info over. Heb veel ervaring met Backbone glasvezel infra. Echter niet met mobiele zend installaties, wat zijn een beetje de maximale capaciteiten wat een moderne mobiele installatie een beetje kan dragen qua throughput ? En hoeveel installaties delen dan een beetje zon ring met elkaar?
Altijd leuk meer kennis op te doen :-)
Ik heb gister avond een match in een 2D fighting game online gespeeld. en er was een beetje lag. werkbaar maar net niet optimaal. test is te klein om te daadwerkelijk de schuld te leggen bij odido. moet wat meer matches spelen. Kan altijd ook aan de andere liggenTahref schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:28:
Zijn er ervaringen met online gaming? (Fifa, League of legends, etc) is het daar stabiel genoeg voor?
Zo langzamerhand wordt het tijd voor een topic start met een samenvatting. Wie voelt zich aangesproken?
Ik heb voor mijn ouders al jaren een unlimited abo icm een oud android telefoontje met USB-tethering en een ASUS router aangesloten op hun vakantieplekje.Otto Jans schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:55:
Zowel bij Odido en KPN heb ik ze nooit horen klagen over haperende streams. Blij dat er nu een wat minder omslachtige ("unlimited" bundels ophogen) en betaalbaardere methode is.
Ik heb het nu ook voor mijzelf aangevraagd, cbxl + bbw geeft inderdaad 37,50 euro cashback.
Canal+ (max 2 apparaten tegelijkertijd) inclusief ESPN compleet 6 maanden 74,75 - 18 euro cashback.
Prima deal.
Goed om te weten.Pilovali schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:58:
[...]
Gisteren heb ik mijn Chromecast met Google TV gekoppeld met de Wifi van de 5G router en ik merkte 0 issues. Tijdje YouTube gekeken, tijdje live TV gekeken en gecast. Merkte geen problemen.
Alleen als ik de internetpijp dicht trek, dan begint de livestream te haperen.
Alhoewel je out time van vandaag en weer terug springen naar LTE van het modem doet lijken alsof het product te vroeg gelanceerd is.
Vraagje, ik heb een nieuwbouwwoning, dit jaar opgeleverd gekregen. Maakt het echt uit waar je de modem plaatst? Huis heeft hr+++ ramen met wtw in huis. Via Vodafone 5g haal ik overal in huis (niet enkel bij de ramen) rond de 200 down en 70 up.
T-mobile mast ligt hier op 400 meter.
Waarom moet die modem dan bij het raam geplaats worden als ik nu ook gwn overal 5g bereik heb in huis?
T-mobile mast ligt hier op 400 meter.
Waarom moet die modem dan bij het raam geplaats worden als ik nu ook gwn overal 5g bereik heb in huis?
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.