[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 3 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:04
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Update : zojuist DHL support gesproken. Zij weten voor 100% zeker dat het pakket nog niet door hun is ontvangen en daarom ook nog niet ingepland is, want dan zou je in ieder geval bij DHL trac&trace de vooraankondiging moeten zien. Odidi heeft dus (nog) niets verstuurd.
Kun je hem niet annuleren en in de winkel ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Roy Tollenaar schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:03:
[...]

Kun je hem niet annuleren en in de winkel ophalen?
Daar had ik ook aan gedacht, maar annuleren kan pas op het moment dat ik het pakket heb ontvangen. Het 'proces' kan niet gestopt worden, volgens Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Ja dat is nu wel zo maar ik denk dat als het aanslaat dat het dan snel duurder wordt per maand. Goedkoop in de markt zetten en daarna de prijzen rap verhogen is een bekende marketingstrategie om je in een markt 'in te vechten'...
Het kan gerust een soort Netflix model worden: iedere 4 a 5 maanden een prijsverhoging. En maandelijks opzegbaar, dus de verhoging gaat de daaropvolgende maand dan ook in voor de bestaande klanten. Neemt niet weg dat het voor nu een voordelige instap is met een betere bezetting van de vele opstelpunten die Odido heeft als gevolg. Uiteindelijk zal dit ook dalende snelheden op gaan leveren op het netwerk. Benieuwd welke prioriteit deze modems en sims op het netwerk krijgen tov. mobiele apparaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:17
Ferluci schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Hierbij een speedtest: https://www.speedtest.net/result/16884013406

Ik heb het idee dat het veel fluctueert. Idee hoe ik dat kan testen?
Dat fluctueren van snelheid en latency is inherent aan radioverbindingen en vooral aan bezetting van de mast. Dat zie ik dus al drie jaar met 4GvT. Als je daar niet mee kunt leven dan is ook K&K niet voor jou.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Update : zojuist DHL support gesproken. Zij weten voor 100% zeker dat het pakket nog niet door hun is ontvangen en daarom ook nog niet ingepland is, want dan zou je in ieder geval bij DHL trac&trace de vooraankondiging moeten zien. Odidi heeft dus (nog) niets verstuurd.
:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ucsdcom schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:18:
[...]

Het kan gerust een soort Netflix model worden: iedere 4 a 5 maanden een prijsverhoging. En maandelijks opzegbaar, dus de verhoging gaat de daaropvolgende maand dan ook in voor de bestaande klanten. Neemt niet weg dat het voor nu een voordelige instap is met een betere bezetting van de vele opstelpunten die Odido heeft als gevolg. Uiteindelijk zal dit ook dalende snelheden op gaan leveren op het netwerk. Benieuwd welke prioriteit deze modems en sims op het netwerk krijgen tov. mobiele apparaten.
Odido zegt zelf dat het geen tijdelijke introductie prijs is. Ze zullen vast gaan verhogen (inflatie) maar volgens mij niet op korte termijn. Ik verwacht dat ze kijken naar wat de concurrentie doet. Ik sluit niet uit dat die of sneller wordt of goedkoper (dan ze is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:27:
[...]

Odido zegt zelf dat het geen tijdelijke introductie prijs is. Ze zullen vast gaan verhogen (inflatie) maar volgens mij niet op korte termijn. Ik verwacht dat ze kijken naar wat de concurrentie doet. Ik sluit niet uit dat die of sneller wordt of goedkoper (dan ze is).
Dat staat ook letterlijk in de voorwaarden!

Altijd een vaste lage prijs per maand. Met uitzondering van inflatiecorrectie

Wat ze wel kunnen doen is op ieder moment het klant voordeel beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Het lijkt er op dat @ucsdcom dat niet heeft gezien of gelooft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Het lijkt er op dat @ucsdcom dat niet heeft gezien of gelooft.
Inderdaad dat is best moeilijk te geloven. Maar als dat er zo staat, dan is dat een super mooi aanbod zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:23
boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Waar zie je dat in de voorwaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:15
ernstoud schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:50:
Is herkenbaar of de Zyxel NR5307 Odido firmware heeft of stock Zyxel is?

De Huawei b618s bij 4GvT was erg gestripped, geen bridge, geen usb.

Ik hoop dat de NR5307 DHCP reservation kan doen voor de clients, want dat is echt waardeloos met de Huawei die vrijwel elke dag de IP adressen shuffled.
de B618 heb ik kunnen "bevrijden" van die vreselijk uitgeklede firmware. zelfs VOIP kon weer gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ucsdcom
marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:35:
[...]

Waar zie je dat in de voorwaarden?
In ieder geval hier (beetje scrollen), niet gezocht naar / in de voorwaarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BylEu9UrPR0ZkHvFrFaDrUPq8WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/513UzFtk04np9CdzRfF5lvhy.png?f=fotoalbum_large

Mochten ze toch (meer dan inflatie) gaan verhogen, dan zitten ze wellicht met een hoop niet meer nieuwe hardware die terug wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:39:
@ucsdcom

[...]

In ieder geval hier (beetje scrollen), niet in de voorwaarden.

[Afbeelding]

Mochten ze toch (meer dan inflatie) gaan verhogen, dan zitten ze wellicht met een hoop niet meer nieuwe hardware die terug wordt gestuurd.
Wat daar staat is dat er een vaste prijs wordt gerekend i.t.t. een variabele prijs. En die vaste prijs is nu 25 euro. Er staat daar niet dat die prijs altijd 25 euro p/m zal blijven.

Het contract is per maand opzegbaar. Dat betekent ook dat ze elke maand die prijs kunnen aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door marktweakt op 15-10-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Wat daar staat is dat er een vaste prijs wordt gerekend i.t.t. een variabele prijs. En die vaste prijs is nu 25 euro. Er staat daar niet dat die prijs altijd 25 euro p/m zal blijven.

Het contract is per maand opzegbaar. Dat betekent ook dat ze elke maand die prijs kunnen aanpassen.
Nee dat kan niet
Per maand opzegbaar betekent niet per maand de prijs kunnen verhogen

Er staat duidelijk muv inflatiecorrectie

Alleen de voorwaarden voor het klant voordeel daar staat duidelijk in dat ze dat altijd kunnen beëindigen als de bedrijfsvoering daarom vraagt

Voor nieuwe klanten kan dat natuurlijk wel maar niet bestaande

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 15-10-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Over de vaste lage prijs: ik lees het anders dan jij.

en ik ben niet alleen

chatgpt:
"Vaste lage prijs" betekent dat de prijs van een product of dienst voor een bepaalde periode stabiel en laag blijft. Het houdt in dat er geen fluctuaties of kortingen op de prijs worden toegepast, en klanten kunnen erop rekenen dat ze altijd hetzelfde, voordelige bedrag betalen voor het product of de dienst. Dit concept wordt vaak gebruikt door winkels om aan te geven dat klanten niet hoeven te wachten op aanbiedingen of acties om een goede deal te krijgen.
Dat klanten het modem terugsturen vanwege de voorwaarden is logisch. Maar odido zal wel weer moeten refurberen als het weer bij een andere klant wordt ingezet. En ik als klant zou graag een nieuw exemplaar willen hebben, als er geen prijs onderscheid wordt gemaakt tussen nieuw en gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

de B618 heb ik kunnen "bevrijden" van die vreselijk uitgeklede firmware. zelfs VOIP kon weer gebruikt worden.
Ik kreeg dat indertijd niet voor elkaar. De firmware van al die wazige Russische sites (en een Zwitsers forum die daar naar verwees) kreeg ik niet geflashed op de tmobile branded versie. Wel op de originele Huawei versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:04
Dit haal ik nu met mijn mifi router en een Unlimited basis sim. Volgens de dekking kaart zit in het 100mbit gebied. Zou K&K dit verbeteren? https://www.speedtest.net/result/16884514931.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

Daar had ik ook aan gedacht, maar annuleren kan pas op het moment dat ik het pakket heb ontvangen. Het 'proces' kan niet gestopt worden, volgens Odido.
Nou als het er morgen niet is dan komen ze de aangedane leverdatum niet na. Echter; die leverdatum staat nergens in het ontvangen contract, maar stond wel op de website bij het bestellen.

Dus cancellen kan vermoedelijk pas als ze in “redelijke termijn” niet leveren, een week of zo.

Geduld… vind ik moeilijk hoor :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:34
Hier haal ik wel een leuke snelheid maar zit ongeveer 60 meter van een mast af. Volgens Odido is het "Razendsnel 300 Mbit/s of meer" en dat blijkt te kloppen. Ik denk dat ik mijn koperkabeltje op ga zeggen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvtE5LndLKOJmW8JePjfmYop-0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEgTFF1DfRHACHLCNuCIiwua.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHendriks
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-09 17:56

NHendriks

Monteur antennebouw

flaskk schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Kun je ook ergens zien of alleen sector antennes in de mast hangen of ook massive mimo erin hangen?

Per mast kan ook de latency verschillend zijn toch? sommige worden aangestraald door een andere mast in de buurt die dan een directe glasverbinding heeft.
Als N78 aanwezig is dan is dat ook tevens Massive MIMO in de meeste gevallen, die zijn namelijk bijna altijd 64x64, in een aantal gevallen 32x32 en in een klein aantal gevallen is het 8x8. Kun je niet echt zien behalve door naar de mast te kijken voor zover ik dat weet. Hangt er een Huawei antenne met in het midden onderop dikke kabels (ten opzichte van de rest) dan heb je 8x8. Ook herkenbaar aan de groene labels. Heb je een sectorantenne met uitstulping/koelvinnen aan de achterkant bovenin dan heb je 32x32 of 64x64. Heb je een kleinere losse antenne erbij hangen dan heb je 64x64.

Latency kan inderdaad verschillen, als het een daisychain van microwaves is dan heb je mogelijk een hogere latency inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door NHendriks op 15-10-2024 20:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NHendriks

NHendriks

Monteur antennebouw

bons schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Volgens mij heb ik gelezen dat wel eind 2024 alle oude 4G installaties voor 5G installaties moeten zijn vervangen (volgens planning) Ze upgraden dan ook gelijk naar 10Gbps en proberen als je mast toevallig :+ nog een straalverbinding heeft deze ook native op glas zelf aan te koppelen.
Dit is niet waar, hoewel Odo druk bezig is om alle Huawei PTN's te vervangen gebeurd dit niet standaard bij een swap. Het swappen van Huawei PTN naar Cisco AN kost namelijk tijd aangezien de volledige ring tegelijk over gaat, of nouja op dezelfde dag. Dat wil ook nog steeds niet zeggen dat ie dan ook een 10Gbps backhaul heeft, ligt aan of ie glas heeft of microwave en welke microwave. Aanleg van glas staat hier ook volledig los van. Dat gaat echt site per site en niet direct met swaps, dat is immers ook niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroenjarino schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:04:
Hier haal ik wel een leuke snelheid maar zit ongeveer 60 meter van een mast af. Volgens Odido is het "Razendsnel 300 Mbit/s of meer" en dat blijkt te kloppen. Ik denk dat ik mijn koperkabeltje op ga zeggen...

[Afbeelding]
1156 Mbp/s : als ik mij niet verreken dan kan je binnen 4 uur op de limiet van 2TB zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjarino
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

1156 Mbp/s : als ik mij niet verreken dan kan je binnen 4 uur op de limiet van 2TB zitten.
Dat zou kunnen ik sta te koken en niet te rekenen nu. Maar dat ga ik sowieso niet halen ik zat op 0.6 TB in mijn datverbruik gister op de PC dat gaat over 30 dagen in windows 11.

Die blijkt opnieuw te zijn gaan tellen nu er een nieuwe aansluiting is maar misschien moet ik even ophouden met speedtesten. Dan zijn er nog wel wat tablets in huis en met een SD netflix abbo ik maak me niet echt zorgen over die 2TB.

En zou wel interessant zijn mocht het gebeuren mijn verbinding is nu ongeveer 20x zo snel vergeleken met koper dus knijp maar af. Dan draait alles nog gewoon door hier neem ik aan...

EDIT: Ik heb mijn vriendin niet in dit scenario meegenomen en heb geen inzicht in haar verbruik maar dat kan best wel veel zijn als ik het "hoekje op de bank met tablet" meetel. Dus wie weet een nieuw topic over een maand 2TB limiet overschreden en wat nu.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroenjarino op 15-10-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
ernstoud schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Nou als het er morgen niet is dan komen ze de aangedane leverdatum niet na. Echter; die leverdatum staat nergens in het ontvangen contract, maar stond wel op de website bij het bestellen.

Dus cancellen kan vermoedelijk pas als ze in “redelijke termijn” niet leveren, een week of zo.

Geduld… vind ik moeilijk hoor :+ .
Als Odido niet op tijd levert, dan geven ze de vervoerder(DHL) de schuld en zeggen daar niets aan te kunnen doen. Odido gaf aan jou aan dat ze het verstuurd hebben en DHL zegt van niet. Komt zeer professioneel over........

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeroenjarino schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Dat zou kunnen ik sta te koken en niet te rekenen nu. Maar dat ga ik sowieso niet halen ik zat op 0.6 TB in mijn datverbruik gister op de PC dat gaat over 30 dagen in windows 11.

Die blijkt opnieuw te zijn gaan tellen nu er een nieuwe aansluiting is maar misschien moet ik even ophouden met speedtesten. Dan zijn er nog wel wat tablets in huis en met een SD netflix abbo ik maak me niet echt zorgen over die 2 TB.

En zou wel interessant zijn mocht het gebeuren mijn verbinding is nu ongeveer 20x zo snel vergeleken met koper dus knijp maar af. Dan draait alles nog gewoon door hier neem ik aan...
Knijpen om het business model overeind te houden/meer gelijkheid te hebben tussen verschillende klanten zou ik geen probleem vinden, maar dan niet verder dan tot 400 Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier van Odido wel al een verzend bevestiging.. DHL weet echter ook nog van niks.. maar goed de verwachte levering wa ook morgen dus ze hebben nog de tijd

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik denk dat het maandelijks opzeg mogelijkheid tijdelijk is. Het is een nieuw product, door deze optie zullen mensen het eerder uitproberen. Als het meer gesetteld is, zal het niet meer maandelijks opzegbaar zijn of maandelijks opzegbare optie wordt duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxiemoe01
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:40
Vanmiddag geïnstalleerd maar ik ben niet tevreden helaas. Veel timeouts, websites laden niet snel. Mijn locatie is razendsnel, maar in de praktijk schakelt hij teveel terug naar 4G. Ik denk door dat schakelen dat de verbinding onstabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49

franssie

Save the albatross

karakedi schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:39:
Ik denk dat het maandelijks opzeg mogelijkheid tijdelijk is. Het is een nieuw product, door deze optie zullen mensen het eerder uitproberen. Als het meer gesetteld is, zal het niet meer maandelijks opzegbaar zijn of maandelijks opzegbare optie wordt duurder.
We gaan het zien. Vooralsnog sraai het hier in Haarlem als een HSL. 500/600 Mbps en dat komt goed uit nu ik een nieuwe game PC aan het installeren ben.

Zit tusssen drie masten in, dichstbijzinde is denk ik 500 meter.
ontvanger staat nu in de keuken, later eens in de meterkast zetten om te zien wat ie dan doet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjarino
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Knijpen om het business model overeind te houden/meer gelijkheid te hebben tussen verschillende klanten zou ik geen probleem vinden, maar dan niet verder dan tot 400 Mbit
Ik krijg bijna zoiets van ik ga mijn best doen om die 2TB te halen want ik had 40 Mbit de afgelopen jaren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karakedi
  • Nu online
Ik wacht even tot de blackfriday acties. Indien acties tegenvallen, ga ik ook voor KK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Als Odido niet op tijd levert, dan geven ze de vervoerder(DHL) de schuld en zeggen daar niets aan te kunnen doen. Odido gaf aan jou aan dat ze het verstuurd hebben en DHL zegt van niet. Komt zeer professioneel over........
Klopt. Je moet als webshop niet een jubel bericht versturen als het nog niet bij de vervoerder is. Maar goed, ben net als anderen hier erg nieuwsgierig over de performance en dus ongeduldig. Vooral benieuwd naar de router want van 5G verwacht ik geen winst t.o.v. 4G. Vodafone op 200 meter afstand is hier met een 5G router langzamer dan met een 4G router.

Morgen dan maar :'( .

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 15-10-2024 17:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Niet zoveel azijn drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SMSfreakie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:26:
Hier van Odido wel al een verzend bevestiging.. DHL weet echter ook nog van niks.. maar goed de verwachte levering wa ook morgen dus ze hebben nog de tijd
Ja, die van Odido had ik gisteren ook om 21:54. DHL weet nog steeds van niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Wolly schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Ingsgelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Wolly schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Wat een domme en onzinnige opmerking.......het zijn feiten die ik opnoem en heeft niets met mijn gemoedstoestand te maken. Ik kan er prima mee leven dat mijn pakket wat later komt, maar ben net als @ernstoud heel nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jeroenjarino schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Ik krijg bijna zoiets van ik ga mijn best doen om die 2TB te halen want ik had 40 Mbit de afgelopen jaren!
ik zit al te wachten op de eerste die de 2TB aan getikt heeft :P
maar ach das ook weer 66GB per dag... moauw

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Wat een domme en onzinnige opmerking.......het zijn feiten die ik opnoem en heeft niets met mijn gemoedstoestand te maken. Ik kan er prima mee leven dat mijn pakket wat later komt, maar ben net als @ernstoud heel nieuwsgierig.
Foutjes worden overal gemaakt, zeker bij een product met zo’n flitsende start kan er af en toe wat mis gaan.

Om dan meteen te zeuren dat het niet professioneel overkomt is dan heel kleinzerig. Ik zie voornamelijk een gelikte uitrol waarbij veel gebruikers het product al in gebruik hebben, wat mij betreft een zeer geslaagde exercitie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
*knip*. Goed bedoeld, maar maak de volgende keer aub even een TR aan.

[ Voor 103% gewijzigd door rens-br op 16-10-2024 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
*knip*. Dat kan je ook anders brengen.

[ Voor 74% gewijzigd door rens-br op 16-10-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:37
Hebben mensen al geprobeerd hoe stabiel dit werkt bij streaming diensten als Netflix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Nog een vraagje voor de early birds: Is er al iemand met een speedtest met eigen modem? Bij 4G werd de snelheid namelijk gecapped bij gebruik eigen apparatuur.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dcts
  • Laatst online: 12-09 11:15
alright, K&K sim in een draytek 2927L-5G gestopt met 'fwainternet' als APN. Dank je wel ikbenjoeri en Pilovari. De snelheden in Haarlem noord zijn 535 down en 100 up. best netjes dus! https://www.speedtest.net/result/16884925847

[ Voor 10% gewijzigd door dcts op 15-10-2024 18:44 . Reden: speedtestlinkje toegevoegd ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CaptainEvillian
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-02 13:19
Ik heb het modem gisteren opgehaald.

Afstand tot zendmast: 390 meter, woon op 2e verdieping. 1 ander gebouw is hoger dan de antenne en is het enige wat tussen mij en de zendmast in zit.

Snelste speedtest: 19ms, 843 down, 86 up
Langzaamste speedtest: 40ms, 352 down, 41 up

Meestal meet ik rond de 600 down en 70 up. Latency is meestal 20-25ms.
Wifi/bedraad merk ik geen verschil.

Kijken continue 2 youtube 4k videos tegelijk en Netflix met een Chromecast en zitten op discord voice. Spelen WoW, Minecraft, MSFS. Nog geen haperingen gezien. Websites laden mooi snel.

Heb Ziggo, maar als dit een maand zo blijft dan zeg ik dat op.
Wifi ontvangst is ook heel goed trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 14:52
Rimco schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:32:
Nog een vraagje voor de early birds: Is er al iemand met een speedtest met eigen modem? Bij 4G werd de snelheid namelijk gecapped bij gebruik eigen apparatuur.
Ik heb het kaartje in m'n telefoon gestopt, en daar haal ik ook 1+ Gbit/s snelheden op 5G. Lijkt er niet op dat het gecapped is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met betrekking tot wachten op levering door DHL.
Wolly schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:14:
...
Om dan meteen te zeuren dat het niet professioneel overkomt is dan heel kleinzerig. Ik zie voornamelijk een gelikte uitrol waarbij veel gebruikers het product al in gebruik hebben, wat mij betreft een zeer geslaagde exercitie.
Eens. Als tweakers leerden we gisteren over dit nieuwe product. Voordien wisten we niet dat we eventueel klant wilden worden. Besef dat even als levering dan niet binnen 24 uur of zo lijkt te lukken. Vergeleken met andere providers is het volgens mij nog steeds heel goed wanneer het binnen een paar dagen binnenkomt en je vervolgens snel online bent.

Ik vermoed dat er bij de concurrentie gisteren of vandaag wel hier en daar een vergadering is geweest.

edit: quote deels doorgestreept omdat ik zeker niet @Pierre_nr1 wilde bekritiseren, maar meer een lans wilde breken voor meer geduld.

edit2: openings zin vet gemaakt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 15-10-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:10:

[...]

Eens. Als tweakers leerden we gisteren over dit nieuwe product. Voordien wisten we niet dat we eventueel klant wilden worden. Besef dat even als levering dan niet binnen 24 uur of zo lijkt te lukken. Vergeleken met andere providers is het volgens mij nog steeds heel goed wanneer het binnen een paar dagen binnenkomt en je vervolgens snel online bent.

Ik vermoed dat er bij de concurrentie gisteren of vandaag wel hier en daar een vergadering is geweest.
Zucht.....weer iemand die niet begrijpt wat er precies geschreven wordt. Ik heb niets over het product gezegd, aleen maar over de Odido/DHL dienstverlening. Jullie halen er zaken bij die niet benoemd zijn en maken het groter dan het in werkelijkheid is.

Ga gewoon weer on-topic s.v.p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48

[...]

Nee hoor. Dit werd vorige maand al bekend gemaakt dus toen waren er al vergaderingen:-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

Nee hoor. Dit werd vorige maand al bekend gemaakt dus toen waren er al vergaderingen:-)
Dat was alsnog te laat blijkbaar >:)

Ik verwelkom deze aanbieding van harte, de provider markt was de laatste tijd weer een beetje weggezakt qua prijs en aanbod. Hopelijk schudt Odido de markt weer wakker en kan de consument ervan profiteren.

Overigens heb ik wel medelijden met al die mannetjes die in weer en wind glasvezelkabels graven naar huizen, waarschijnlijk heeft 90% van de particulieren genoeg aan zo’n kastje met 5G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjarino

[...]

edit: quote deels doorgestreept omdat ik zeker niet @Pierre_nr1 wilde bekritiseren, maar meer een lans wilde breken voor meer geduld.

edit2: openings zin vet gemaakt ;)
De vraag is gewoon te hoog om te leveren neem ik aan

Had 1 locatie gekozen om op te halen maar die had al geen voorraad meer dus een locatie elders kreeg ik als afhaalpunt. Die was niet op de hoogte van de situatie dus die verwees naar het originele afhaalpunt,

Uiteindelijk dus weer terug naar waar ik niet had moeten zijn waar ze wel op voorraad waren. Niet echt de beste ervaring maar het was op loopafstand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NHendriks

NHendriks

Monteur antennebouw

Wolly schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:35:
Overigens heb ik wel medelijden met al die mannetjes die in weer en wind glasvezelkabels graven naar huizen,
Hey, vergeet de mannetjes die in weer en wind die 5G installaties monteren niet 🤭😶
waarschijnlijk heeft 90% van de particulieren genoeg aan zo’n kastje met 5G.
Je hebt een punt maar zodra 90% van de particulieren ook daadwerkelijk over gaat op een FWA product het mobiele netwerk hier wel op onderuit zal gaan. Die is helemaal niet ontworpen om zulke getalen aan data te verwerken. Voor het gros blijft die glasvezel dus nog steeds de beste oplossing. Ik denk dat je het in een buitengebied waar geen glasvezel komt juist ook wel moet hebben van een combi tussen providers+Starlink om tot het beste alternatief te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroenjarino schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:43:

De vraag is gewoon te hoog om te leveren neem ik aan
...
Dat kan kloppen. In dat geval, indien aan de vraag de komende tijd niet kan worden voldaan: even een melding op de pagina van odido dat levertijden kunnen oplopen, om optredens bij kassa en radar te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:53
NHendriks schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Je hebt een punt maar zodra 90% van de particulieren ook daadwerkelijk over gaat op een FWA product het mobiele netwerk hier wel op onderuit zal gaan. Die is helemaal niet ontworpen om zulke getalen aan data te verwerken. Voor het gros blijft die glasvezel dus nog steeds de beste oplossing. Ik denk dat je het in een buitengebied waar geen glasvezel komt juist ook wel moet hebben van een combi tussen providers+Starlink om tot het beste alternatief te komen.
Om hier even op in te haken, ik zie bij mij twee masten van Odido in de buurt, maar ik zie ook ‘slechts’ 1Gbit als capaciteit bij die masten staan.

Dat lijkt me niet super veel, alleen al voor mobiel gebruik niet? Weet jij (of iemand anders uit dit topic) of deze bandbreedte normaal is voor dit soort masten?

Je zou minimaal 10Gbit verwachten, maar dat blijkt niet overal te zijn.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Over de vaste lage prijs: ik lees het anders dan jij.

en ik ben niet alleen

chatgpt:

[...]

Dat klanten het modem terugsturen vanwege de voorwaarden is logisch. Maar odido zal wel weer moeten refurberen als het weer bij een andere klant wordt ingezet. En ik als klant zou graag een nieuw exemplaar willen hebben, als er geen prijs onderscheid wordt gemaakt tussen nieuw en gebruikt.
Ik weet niet of het verstandig is om voor juridische vragen af te gaan op ChatGPT, maar als je dat dan toch doet dan moet je natuurlijk wel de goede vraag stellen:
Hoe moet ik "vaste lage prijs" juridisch interpreteren in geval van het afsluiten van een internet abbonnement?
ChatGPT zei:
ChatGPT

Bij het afsluiten van een internetabonnement met een "vaste lage prijs" moet je de term juridisch zorgvuldig interpreteren, afhankelijk van de voorwaarden die door de provider worden gesteld. Hier zijn enkele belangrijke aspecten om rekening mee te houden:
1. Contractvoorwaarden:

Duur van de vaste prijs: Controleer of de overeenkomst vermeldt voor hoe lang de "vaste lage prijs" geldt. Soms geldt deze prijs alleen voor een promotieperiode (bijv. 6 maanden of een jaar), waarna de prijs kan worden aangepast.
Prijsverhogingen: Lees of er clausules zijn die de provider toestaan de prijs te verhogen na verloop van tijd. In sommige gevallen mag een provider dit doen, maar zij zijn dan verplicht je vooraf te informeren (bijvoorbeeld 30 dagen van tevoren).
Indexatie en inflatie: Sommige contracten bevatten bepalingen die prijsstijgingen toestaan op basis van inflatie of andere kostenstijgingen. Dit kan betekenen dat ondanks de "vaste lage prijs" er toch verhogingen plaatsvinden binnen de looptijd van het contract.

2. Misleidende of oneerlijke handelspraktijken:

Volgens de Nederlandse wet (Wet Oneerlijke Handelspraktijken) mag een aanbieder geen misleidende informatie verstrekken. Als een "vaste lage prijs" wordt gepresenteerd zonder duidelijk te maken dat dit tijdelijk is, of als de prijs snel wordt verhoogd zonder duidelijke aankondiging of reden, kan dit juridisch gezien als misleidend worden beschouwd.

3. Contractbreuk:

Als een aanbieder zonder geldige reden de prijs verhoogt terwijl de voorwaarden duidelijk een "vaste prijs" voor een bepaalde periode vermelden, kan dit worden gezien als contractbreuk. In dat geval kun je juridische stappen overwegen of het contract mogelijk ontbinden zonder boete.

4. Informatieplicht:

Volgens de wet moeten providers jou duidelijk informeren over alle kosten en voorwaarden voordat je een contract aangaat. Als de "vaste lage prijs" slechts tijdelijk is, moet dat expliciet worden vermeld, inclusief de periode waarvoor deze geldt en wat de prijs na die periode zal zijn.

5. Opschortingsrechten:

Bij eenzijdige prijsverhogingen, mits dit niet goed is gecommuniceerd in de voorwaarden, heb je als consument soms het recht om het contract vroegtijdig op te zeggen zonder een opzegboete.

Conclusie: Juridisch gezien moet je bij een internetabonnement met een "vaste lage prijs" goed letten op de contractduur en op eventuele clausules die prijsverhogingen toelaten. Als er sprake is van een tijdelijke promotie, moet dit duidelijk zijn, en elke verandering in de prijs moet op een transparante manier worden gecommuniceerd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• NHendriks

NHendriks

Monteur antennebouw

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

Om hier even op in te haken, ik zie bij mij twee masten van Odido in de buurt, maar ik zie ook ‘slechts’ 1Gbit als capaciteit bij die masten staan.

Dat lijkt me niet super veel, alleen al voor mobiel gebruik niet? Weet jij (of iemand anders uit dit topic) of deze bandbreedte normaal is voor dit soort masten?

Zekers weet ik dat! 1Gbps voor een ring van masten is vrij normaal bij Odido. Je hebt dus niet één mast op 1Gbps maar meerdere die samen deze bandbreedte delen. Dat volstaat ruimschoots omdat de mobiele data over het algemeen redelijk mee valt. Bedenk dat de dingen die we continu doen zoals Whatsappen maar enkele Kb's vragen per client. Ook festivalmasten draaien soms prima op die 1Gbps maar dan zie je wel eerder dat het dichtslibt met duizenden clients op één site.

De Huawei PTN910's (de routers op een site) worden nu wel steeds vaker vervangen voor Cisco AN11 (Cisco NCS 540X-8Z16G), deze hebebb 10Gbps poorten en op sites met meerdere microwaves worden grotere bakken (Cisco AN10, NCS 540X-16Z4G8Q2C) neergehangen die ook 25Gbps en 100Gbps aan kunnen. Deze poorten worden echter nog niet gebruikt maar ik zie het zo gebeuren dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren om zo een stevigere backhaul neer te zetten. Verder zie je ook nog de Huawei ATN910c, deze doet 10Gbps transmissie maar de poorten naar de basebands toe zijn wel 1Gbps, deze is echter vrij sporadisch aanwezig in het netwerk maar bijvoorbeeld op Circuit Zandvoort hangen ze en worden vanuit de permanente mast de festivalmasten gevoed via glasvezel.

Alles hangt in glasringen en daar takken dan microwaves (MW) van af. Iedere ring heeft altijd hetzelfde hangen dus ofwel Cisco (AN10 en AN11 worden door elkaar gebruikt), ofwel Huawei PTN, ofwel Huawei ATN. Ook als een MW maar enkele honderden Mb's kan leveren wordt ook hier een Cisco geplaatst.

In het Noorden zie je ook veel sites nog op oude Ericsson minilink straalzenders draaien, hier hangen sites in een daisychain en dan delen meerdere sites 'slechts' 300Mbps. Voor mobiel werkt het prima maar Klik&Klaar zal hier misschien iets moeizamer lopen. Ik kan niet echt specifieke gebieden aanwijzen aangezien ook deze linken steeds meer vervangen worden door de Huawei RTN380.

Eigenlijk kan je stellen dat Odido momenteel KPN wel aan het overtreffen is in wat ze uitrollen maar het nog wel verliezen op backhaul, hier wordt echter wel een mega inhaalslag gemaakt door steeds meer sites op glasvezel aan te sluiten. Voor Odido is dit echter een stuk duurder dan KPN omdat KPN al praktisch overal wel iets van glasvezel heeft liggen en hier relatief gemakkelijk op kan inprikken, Odido heeft die luxe niet en is daarmee afhankelijk van andere partijen zoals Eurofiber en TrenT. Bij KPN ziet heel de netwerktopologie er op mobiel sowieso heel anders uit, hier liggen de lijnen naar een mast niet in een ring en heeft iedere site een ATN910 die een 10Gbps uplink heeft en 10Gbps naar de baseband stuurt.

[ Voor 9% gewijzigd door NHendriks op 15-10-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:17
Ik lees met interesse mee, maar zie zo gauw geen antwoord op de vraag of VPN ook via deze verbinding werkt. Bij Vodafone en op sommige APNs werkt VPN namelijk niet. En of de 5G modem ook een DMZ heeft zodat ik de bestaande router en netwerkinfrastructuur kan overprikken.

Ook leuk : kun je hiernaast ook een maandelijks opzegbaar mobiel abonnement nemen net als met de familie abonnementsvorm?

Heel interessant voor studenten en anderen met een kleine beurs.

[ Voor 26% gewijzigd door timmie1 op 15-10-2024 20:30 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 14:19
Eerder werd er in dit topic gelinkt naar een community post die zei dat je elke 24 uur een ander public IP zou hebben, kan iemand dat eens in de gaten houden of dat ook daadwerkelijk het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Maxiemoe01 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:39:
Vanmiddag geïnstalleerd maar ik ben niet tevreden helaas. Veel timeouts, websites laden niet snel. Mijn locatie is razendsnel, maar in de praktijk schakelt hij teveel terug naar 4G. Ik denk door dat schakelen dat de verbinding onstabiel is.
Nou dan stuur je het toch terug hebt 14 dagen bedenktijd

Dan kan iemand anders je plekje innemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Waarom haal je het niet ff op in de winkel dan dat kom je ook kiezen als je niet kon wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
NHendriks schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

Zekers weet ik dat! 1Gbps voor een ring van masten is vrij normaal bij Odido. Je hebt dus niet één mast op 1Gbps maar meerdere die samen deze bandbreedte delen. Dat volstaat ruimschoots omdat de mobiele data over het algemeen redelijk mee valt. Bedenk dat de dingen die we continu doen zoals Whatsappen maar enkele Kb's vragen per client. Ook festivalmasten draaien soms prima op die 1Gbps maar dan zie je wel eerder dat het dichtslibt met duizenden clients op één site.

De Huawei PTN910's (de routers op een site) worden nu wel steeds vaker vervangen voor Cisco AN11 (Cisco NCS 540X-8Z16G), deze hebebb 10Gbps poorten en op sites met meerdere microwaves worden grotere bakken (Cisco AN10, NCS 540X-16Z4G8Q2C) neergehangen die ook 25Gbps en 100Gbps aan kunnen. Deze poorten worden echter nog niet gebruikt maar ik zie het zo gebeuren dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren om zo een stevigere backhaul neer te zetten. Verder zie je ook nog de Huawei ATN910c, deze doet 10Gbps transmissie maar de poorten naar de basebands toe zijn wel 1Gbps, deze is echter vrij sporadisch aanwezig in het netwerk maar bijvoorbeeld op Circuit Zandvoort hangen ze en worden vanuit de permanente mast de festivalmasten gevoed via glasvezel.

Alles hangt in glasringen en daar takken dan microwaves (MW) van af. Iedere ring heeft altijd hetzelfde hangen dus ofwel Cisco (AN10 en AN11 worden door elkaar gebruikt), ofwel Huawei PTN, ofwel Huawei ATN. Ook als een MW maar enkele honderden Mb's kan leveren wordt ook hier een Cisco geplaatst.

In het Noorden zie je ook veel sites nog op oude Ericsson minilink straalzenders draaien, hier hangen sites in een daisychain en dan delen meerdere sites 'slechts' 300Mbps. Voor mobiel werkt het prima maar Klik&Klaar zal hier misschien iets moeizamer lopen. Ik kan niet echt specifieke gebieden aanwijzen aangezien ook deze linken steeds meer vervangen worden door de Huawei RTN380.

Eigenlijk kan je stellen dat Odido momenteel KPN wel aan het overtreffen is in wat ze uitrollen maar het nog wel verliezen op backhaul, hier wordt echter wel een mega inhaalslag gemaakt door steeds meer sites op glasvezel aan te sluiten. Voor Odido is dit echter een stuk duurder dan KPN omdat KPN al praktisch overal wel iets van glasvezel heeft liggen en hier relatief gemakkelijk op kan inprikken, Odido heeft die luxe niet en is daarmee afhankelijk van andere partijen zoals Eurofiber en TrenT. Bij KPN ziet heel de netwerktopologie er op mobiel sowieso heel anders uit, hier liggen de lijnen naar een mast niet in een ring en heeft iedere site een ATN910 die een 10Gbps uplink heeft en 10Gbps naar de baseband stuurt.
Monteur antennebouw, het staat nog onder je username ook... :9 Dank voor het uitgebreide antwoord! _/-\o_

Erg interessant en het maakt me nog nieuwsgieriger naar de komende maanden. Hoop van harte dat Odido hard gaat investeren in die backhaul. Als Klik & Klaar hier alleen al bij mij in de buurt populair zal worden, dan zit die 1Gbit zo vol...

Is er (openbare) informatie beschikbaar m.b.t. upgrades van Odido-masten? Wel leuk om dat een beetje te volgen de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
wjvh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:28:
Hebben mensen al geprobeerd hoe stabiel dit werkt bij streaming diensten als Netflix?
Dat is gewoon een download dat werkt altijd stabiel

Live tv zou wat anders kunnen zijn in sommige gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Rimco schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:32:
Lijkt me sterk

Lijkt me eerder dat de hardware daarin iets doet

Of een configuratie fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Pilovali schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Ik heb het kaartje in m'n telefoon gestopt, en daar haal ik ook 1+ Gbit/s snelheden op 5G. Lijkt er niet op dat het gecapped is.
Natuurlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-09 13:51
NHendriks schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

Niet te vergeten dat de sites in een ring zitten dus het is 2x1Gbps

--

Heeft DHL al bij jullie het Odido pakket ontvangen? Bij mij staat er nog onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

Is dat wel een 5g mast

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NHendriks

NHendriks

Monteur antennebouw

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:41:
Monteur antennebouw, het staat nog onder je username ook... :9 Dank voor het uitgebreide antwoord! _/-\o_
Geen probleem! Ik zie dat er enorm veel kennis is over vaste netwerken maar dat mobiel voor velen toch een beetje een raadsel blijft, ik deel die kennis graag :)
Erg interessant en het maakt me nog nieuwsgieriger naar de komende maanden. Hoop van harte dat Odido hard gaat investeren in die backhaul. Als Klik & Klaar hier alleen al bij mij in de buurt populair zal worden, dan zit die 1Gbit zo vol...
Doen ze gelukkig ook, er worden wel wat sites overgezet naar glas per week en de wissel van Huawei naar Cisco gebeurd wel in grote getalen waarmee een site met een RTN380-link toch al overgaat van 1Gbps naar maximaal 4Gbps dus dat maakt ook al wel impact. De glasvezelringen krijgen dan inderdaad direct 10Gbps ter beschikking.
Is er (openbare) informatie beschikbaar m.b.t. upgrades van Odido-masten? Wel leuk om dat een beetje te volgen de komende tijd.
Niet anders dan wat er in het Antenneregister staat. De planning is mij ook niet echt bekend. Wel kan je via Antennekaart.nl de ombouw een beetje volgen met het filter 'Odido Ericsson' of door het Telegram notificatiekanaal te joinen: t.me/antennekaart_notificaties. Antennekaart baseert het op gescande sites die via Netmonster binnenkomen en bepaalde data die bij Ericsson anders is dan Huawei maakt dat ze weten wanneer een site overgezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
timmie1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:27:
Ik lees met interesse mee, maar zie zo gauw geen antwoord op de vraag of VPN ook via deze verbinding werkt. Bij Vodafone en op sommige APNs werkt VPN namelijk niet. En of de 5G modem ook een DMZ heeft zodat ik de bestaande router en netwerkinfrastructuur kan overprikken.

Ook leuk : kun je hiernaast ook een maandelijks opzegbaar mobiel abonnement nemen net als met de familie abonnementsvorm?

Heel interessant voor studenten en anderen met een kleine beurs.
Dat werkt

Gebruik wireguard of een Cisco protocol als andere problemen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHendriks

NHendriks

Monteur antennebouw

ikbenjoeri schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

Niet te vergeten dat de sites in een ring zitten dus het is 2x1Gbps
Scherp! Gaat natuurlijk beide kanten een core switch in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Lijkt me sterk

Lijkt me eerder dat de hardware daarin iets doet

Of een configuratie fout
Het ging op basis van IMEI. Je kon daar wel omheen door IMEI te clonen of een andere APN te gebruiken, maar bij dat laatste kon je wel eens achter een CGNAT komen.

Zie https://community.odido.n...g-thuis-extra-snel-348609 voor de discussie toentertijd.

Als je tegenwoordig dus geen IMEI clone nodig hebt maakt dat de router keuze wat makkelijker, vandaar de vraag.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

<>
Overigens heb ik wel medelijden met al die mannetjes die in weer en wind glasvezelkabels graven naar huizen, waarschijnlijk heeft 90% van de particulieren genoeg aan zo’n kastje met 5G.
Die worden toch wel (onder)betaald.
Maar ik had ziggo, werd te duur dus Youfone ADSL, dat werd glas en om te proberen ook glas afgesloten, toch wel weer duur, dus dat opgezegd en nu K&K. Kan altijd nog terugvallen op ziggo of KPN (dat Youfone heeft overgenomen) mocht dat nodig zijn.
Ze hebben het er zelf wat naar gemaakt, zit daarom op een andere lokatie ook bij Starlink. Leuk een Oligopolie paar waar ik kan duik ik daaruit :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
Weet iemand toevallig al hoeveel watt de Zyxel gebruikt? Geprobeerd dit op te zoeken, maar kan ik zo snel nergens vinden.

Aangezien hij USB C heeft, dan zou je hem dus ook kunnen aansluiten op een powerbank. Theoretisch heb je dan dus letterlijk overal in NL een WiFi hotspot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Zeker. Op 783MHz (n28) en 3600MHz (n78).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kornelisjann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-09 18:54
marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Klopt de gemeten snelheid ongeveer met hetgeen Odido zelf aangeeft op hun dekkingskaart?
Ik zit in een gebied gemarkeerd als "300 Mbit/s of meer". De geadverteerde "Internet Snelheid" (sic) op mijn locatie komt daardoor overeen met mijn meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 14:52
Servertje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:03:
Weet iemand toevallig al hoeveel watt de Zyxel gebruikt? Geprobeerd dit op te zoeken, maar kan ik zo snel nergens vinden.

Aangezien hij USB C heeft, dan zou je hem dus ook kunnen aansluiten op een powerbank. Theoretisch heb je dan dus letterlijk overal in NL een WiFi hotspot.
Onder op de router staat max 48 watt. Hoeveel watt deze gebruikt onder verschillende omstandigheden weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:41:
[...]

Waarom haal je het niet ff op in de winkel dan dat kom je ook kiezen als je niet kon wachten
Omdat er ook mensen zien die verderaf wonen van een winkel en tijdens de openingstijden andere bezigheden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkraats
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Is het ook mogelijk om 2 abonnementen af te sluiten op 1 adres?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
Nog niemand zien noemen, maar zeg je op en stuur je de router niet retour kost dat EUR 200,-

Dat is een koopje. De meeste 5G routers zijn richting de EUR 400,-

Maar goed, eerst eens horen hoe de ervaringen zijn of de SIM van andere netwerken er goed in werkt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

rkraats schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:35:
Anders dan 4GvoorThuis werkt deze in heel NL begreep ik. Dus probeer het of gebruik een ander willekeurig adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette

Dat heb je sowieso maar dat heeft niet met de stroomvoorziening te maken

Er is overal in Nederland wel electriciteit hoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
franssie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:44:
[...]

Anders dan 4GvoorThuis werkt deze in heel NL begreep ik. Dus probeer het of gebruik een ander willekeurig adres.
Een willekeurig adres gebruiken is niet heel verstandig. Lekker twee keer bestellen op hetzelfde adres en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Si02
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-01 15:35
Ik heb om dezelfde reden sinds vandaag Odido 'klik en klaar' in gebruik. (Woon ook in buitengebied zonder glasvezel en kabel. Nu KPN Internet via ADSL met buitengebied 4G modem (meestal slechts zo'n 30 tot 60/8 Mbits/s). Ik heb mn KPN abonnement nog niet opgezegd omdat ik wil kijken of Odido waarmaakt wat t 'belooft'.

- Beloofde snelheid volgens de Odidokaart: 'tot 300mbps' / 'meer dan 300mbps'.

- Afstand tot Odido zendmast: 2 km.

Ik hou gedurende twee weken mn ervaringen bij en beslis dan wat ik doe. Ervaring tot nu toe:

Dag 1:
Pro's
- snelle levering (gisteren besteld, vandaag in huis);
- snelle en supersimpele installatie;
- 5g bereik van het modem overal in huis prima;
- goede snelheid vergeleken met de KPN verbinding. Afhankelijk van de plek van het modem, tussen de 100mbit/s en de 280mbit/s (dus wel 3 tot 10 keer snel snel).

Con's
- zendcapaciteit van de Wifi van het modem is best wel beperkt. Snelheid gaat best snel achteruit naarmate je verder (andere verdieping / andere ruimte zelfs al) van het modem afzit;
- VPN via PIA gaat niet soepel, duurt erg lang voordat verbinding wordt gemaakt, of t lukt helemaal niet;
- helaas erg groot minpunt: instabiliteit van de verbinding(!). Vandaag hele dag thuis gewerkt via de 5g verbinding. Deze viel meermaals uit. Nu 2 uur aan t't streamen op NPO (via Chromecast) en is al meer dan 10 keer blijven 'hangen' :s. Ter controle nog 2x verbonden met mn 'oude' verbinding en dan verliep alles weer probleemloos.

UPDATE dag 2:
Modem verplaatst naar ander kant van het huis. De snelheid nam af. Dat bleef toen ik t modem weer terug naar de eerste positie in huis terugzette. Dat vond ik vreemd. Toen heb ik t modem opnieuw ingesteld, waarna de snelheid weer van ±60mbit/s naar 200 ging. Ik vermoed dat het er mee te maken heeft met welke mast hij hier verbinding maakt. Bij het opnieuw instellen van t modem laat de installatie app zien aan welke kant van je huis je t modem t beste kan neerzetten. Hij liet vandaag bij de tweede installatie gek genoeg iets anders zien dan bij de eerste installatie.

Pros:
- Vanochtend uurtje NPO gekeken zonder enige hapering. Ben benieuwd of het tijdstip ermee te maken heeft.
- Vandaag geen merkbare uitvallen gehad, maar ook niet intensief van internet gebruik gemaakt.
- Na (omstreeks) 16u weer rond de 200mbit/s.

Con:
- de snelheid kwam vandaag tot een uur of 16.00u niet boven de 60mbit/s.

UPDATE, dag 3:
Ik heb sterk het vermoeden dat het niet alleen uitmaakt aan welke kant vh huis het modem staat, maar ook in welke richting het modem gedraaid staat. Nadat ik het modem gistermiddag opnieuw heb ingesteld en gedraaid teruggeplaatst heb ik geen haperingen meer gehad.

- gisteravond zonder haperingen npo/netflix gekeken, snelheid rond de 100mbit/s.
- hele ochtend zonder problemen thuis gewerkt via vpn, geen uitval.
- vandaag snelheid stabiel tussen 200 en 260 mbit/s.

[ Voor 33% gewijzigd door Si02 op 17-10-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bons
  • Laatst online: 10:28
NHendriks schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:53:
[...]

Scherp! Gaat natuurlijk beide kanten een core switch in.
Ik heb wel erg benieuwd naar de eventuele netwerk congestie wat deze dienst eventueel zou kunnen veroorzaken. Ik weet niet hoeveel installaties dan met elkaar in een ring hangen. Maar als je bijvoorbeeld 10 a 20 installaties met elkaar in een ring zet dan kan dat nog wel eens snel oplopen. Met smartphones stelt dat niet zo veel voor, maar bij deze producten zullen mensen het als een thuisverbinding gebruiken en dan wordt het opzich wel interessant.

Ring topologieen zijn "Goedkoper" maar geven vaak wel netto wel meer snijverlies dan star topologies. aangezien je toch met STP en andere zaken te maken hebt (al zijn daar wel technieken voor om die te minimaliseren)

Ik ben dan wel benieuwd wat deze dienst zou doen op langere termijn ;) Al zullen wellicht door dit soort toepassingen wel aardig gewerkt worden/moeten worden om de ballast op je backhaul te kunnen blijven dragen.

wellicht heb je hier meer info over. Heb veel ervaring met Backbone glasvezel infra. Echter niet met mobiele zend installaties, wat zijn een beetje de maximale capaciteiten wat een moderne mobiele installatie een beetje kan dragen qua throughput ? En hoeveel installaties delen dan een beetje zon ring met elkaar?

Altijd leuk meer kennis op te doen :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:59

Red Boll

Kick Ass!

Mijn Shelly Plug S geeft zonder connecties met het modem 8 / 9 watt aan.
(Ik maak gebruik van de bijgeleverde usb-c stroomadapter.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
Si02 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:52:
- helaas erg groot minpunt: instabiliteit van de verbinding(!). Vandaag hele dag thuis gewerkt via de 5g verbinding. Deze viel meermaals uit. Nu 2 uur aan t't streamen op NPO (via Chromecast) en is al meer dan 10 keer blijven 'hangen' :s. Ter controle nog 2x verbonden met mn 'oude' verbinding en dan verliep alles weer probleemloos.
Ik overweeg om K&K te gaan testen, en wellicht op termijn neer te zetten als goedkoper alternatief voor mijn xs4all glasvezel. Tricky point is dat ik mijn vaste telefoon niet kwijt wil. Daar zijn oplossingen voor, maar die moeten eerst werken,

Maar bovenstaand punt van disconnects zou best wel eens kunnen leiden tot een “Test Failed”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenjarino
rkraats schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:35:
Ja lijkt me wel of lees ik dit verkeerd?
Hoeveel mensen krijgen Klantvoordeel op 1 adres?

Op 1 adres kunnen maximaal 6 mobiele abonnementen en 2 Internet + TV abonnement of Klik&Klaar Internet gecombineerd worden met Klantvoordeel.

https://www.odido.nl/service/abonnement/klantvoordeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wjvh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Ik overweeg om K&K te gaan testen, en wellicht op termijn neer te zetten als goedkoper alternatief voor mijn xs4all glasvezel. Tricky point is dat ik mijn vaste telefoon niet kwijt wil. Daar zijn oplossingen voor, maar die moeten eerst werken,

Maar bovenstaand punt van disconnects zou best wel eens kunnen leiden tot een “Test Failed”.
Ik vermoed dat het door de 2 km afstand tot de mast komt. En met glasvezel zit JIJ vast niet in een buitengebied, dus dichter bij de odido 5g mast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
bons schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Ik heb wel erg benieuwd naar de eventuele netwerk congestie wat deze dienst eventueel zou kunnen veroorzaken. Ik weet niet hoeveel installaties dan met elkaar in een ring hangen. Maar als je bijvoorbeeld 10 a 20 installaties met elkaar in een ring zet dan kan dat nog wel eens snel oplopen. Met smartphones stelt dat niet zo veel voor, maar bij deze producten zullen mensen het als een thuisverbinding gebruiken en dan wordt het opzich wel interessant.

Ring topologieen zijn "Goedkoper" maar geven vaak wel netto wel meer snijverlies dan star topologies. aangezien je toch met STP en andere zaken te maken hebt (al zijn daar wel technieken voor om die te minimaliseren)

Ik ben dan wel benieuwd wat deze dienst zou doen op langere termijn ;) Al zullen wellicht door dit soort toepassingen wel aardig gewerkt worden/moeten worden om de ballast op je backhaul te kunnen blijven dragen.

wellicht heb je hier meer info over. Heb veel ervaring met Backbone glasvezel infra. Echter niet met mobiele zend installaties, wat zijn een beetje de maximale capaciteiten wat een moderne mobiele installatie een beetje kan dragen qua throughput ? En hoeveel installaties delen dan een beetje zon ring met elkaar?

Altijd leuk meer kennis op te doen :-)
Scroll even wat reacties omhoog! @NHendriks heeft al het een en ander uitgelegd over de capaciteit en de opstelling die Odido gebruikt/mee bezig is. Erg interessant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bons
  • Laatst online: 10:28
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Scroll even wat reacties omhoog! @NHendriks heeft al het een en ander uitgelegd over de capaciteit en de opstelling die Odido gebruikt/mee bezig is. Erg interessant!
thanks ik had die idd gemist :) krijg je als forum threads aardig lang worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:10:
[...]

Ik vermoed dat het door de 2 km afstand tot de mast komt. En met glasvezel zit JIJ vast niet in een buitengebied, dus dichter bij de odido 5g mast.
Klopt, volgens de site van Odido zit ik in een Snel gebied (tot 300Mbit). Gewoon in een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
wjvh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:43:
[...]

Klopt, volgens de site van Odido zit ik in een Snel gebied (tot 300Mbit). Gewoon in een woonwijk.
wat zegt de kaart precies als je inzoomt op je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:50:
[...]
Dat heb je sowieso maar dat heeft niet met de stroomvoorziening te maken
Er is overal in Nederland wel elektriciteit hoor
K&K lijkt me ook ideaal voor op een boot of in een camper. Daar heb je niet altijd 230 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
gerritjan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:00:
[...]

K&K lijkt me ook ideaal voor op een boot of in een camper. Daar heb je niet altijd 230 volt.
als je geen 230 volt hebt kan je beter met een hotspot werken

want je hebt dan ook geen andere 230volt apparatuur daar waar bij die K&K voordeel biedt lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:49:
[...]

wat zegt de kaart precies als je inzoomt op je huis?
Dat ik op een groen blokje zit. En als ik 50 meter de straat uit loop wordt het zelfs razendsnel (paars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:04:
[...]

als je geen 230 volt hebt kan je beter met een hotspot werken

want je hebt dan ook geen andere 230volt apparatuur daar waar bij die K&K voordeel biedt lijkt me..
uhh, de K&K is een hotspot. En werkt op USB-C. Dus geen 230 nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
franssie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

uhh, de K&K is een hotspot. En werkt op USB-C. Dus geen 230 nodig
ik heb het over de andere apparaten die je daarmee verbindt

als je geen 230 hebt

wat ga je daar mee dan verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Laatst online: 12-09 13:51
Mijn bestelling is inmiddels wel ontvangen door DHL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otyJQ169eSMY55h-MBlfmF7ukYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tt91C5jAStgLd0RQ4INTPApj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
wjvh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:05:
[...]

Dat ik op een groen blokje zit. En als ik 50 meter de straat uit loop wordt het zelfs razendsnel (paars).
ik bedoel op deze kaart:

https://www.odido.nl/netwerk/dekking

en dan alles uitvinken behalve 5g

die dekkingskaart is veel specifieker

die kaart waar jij op kijkt is een commerciele kaart dan werkt het altijd en overal zogenaamd

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 15-10-2024 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:18:
[...]

ik bedoel op deze kaart:

https://www.odido.nl/netwerk/dekking

en dan alles uitvinken behalve 5g

die dekkingskaart is veel specifieker

die kaart waar jij op kijkt is een commerciele kaart dan werkt het altijd en overal zogenaamd
Binnen en buiten zeer goed bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
wjvh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:21:
[...]

Binnen en buiten zeer goed bereik.
dan mag het geen probleem zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotsoup
  • Laatst online: 03-07 15:52
Vandaag het setje opgehaald en aangesloten.
Heb hem op een semi degelijke plek in huis geplaatst.

Aangesloten op mijn UDM SE als backup lijn.
Volgens de dekkingskaart wordt er bij mij 300 max verwacht, maar zit volgens het result toch net beter bij een mast dan verwacht en schiet dit er mooi boven uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAcL_67tjY2pC8IeCTvLw8vTbrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmZa99AJt0vAvwczRJLBjiM9.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 3 ... 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.