franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
nou valt best meeMaverick2001 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:03:
[...]
Helemaal eens, dit hebben ze met de verkoop van Glasvezel natuurlijk ook gedaan. Stunten met 1Gig voor €25,- per maand. Inmiddels zijn de prijzen al aardig gelijk getrokken met KPN en ben je alleen nog voordeliger uit wanneer je echt op Odido glasvezel zit. Wanneer je over het KPN netwerk gebruikt maakt van Odido dan ben je duur uit ten opzichte van KPN.
Los van het bovenstaande vind ik het wel een mooie eerste stap om de markt weer wat op te schudden.
die 25/25 deal die is inmiddels door de inflatie correctie 29,20 euro voor 1 gigabit..
dat kan je ook prima met een ander ip adres elke 24 uurBoerenlater schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:40:
[...]
Dus voor torrenten gaat het niet geschikt zijn?
is zelfs een voordeel
elke dag nieuwe ronde nieuwe kansen
Ik gebruik de mast aan de Zutphenseweg bij Klarenbeek. In het dorp Klarenbeek staat een mast met n78 van Odido, maar voor mij te ver weg, net als Wilp. Die staat er volgens mij vooral voor de A1.NHendriks schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:39:
[...]
Daar wordt gelukkig ook een mast voor gebouwd met Odido erin dus dat zal weinig impact hebben op de mast in Wilp. Vreemd genoeg zit daar enkel op de 270 graden N78 wat voor mij en beetje raar oogt omdat het dorp zelf daarmee buiten beschouwing gelaten wordt, het platteland heeft dan echter weer wat dekking. Verder vol spectrum op 4G dus dat is wel top. Gok dat het een kwestie van tijd is eer Odido ook de 2100 op 5G gaat zetten net als KPN, dat is ook wel een lichte verbetering in het netwerk gezien de andere modulatietechniek.
Ik bedoel niet de mensen die het actie tarief nog hebben. Bedoel nieuwe abonnementen.boyette schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 00:04:
[...]
dat kan je ook prima met een ander ip adres elke 24 uur
is zelfs een voordeel
elke dag nieuwe ronde nieuwe kansen
Pura Vida
wat heeft dat met torrenting te maken?Maverick2001 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 00:11:
[...]
Ik bedoel niet de mensen die het actie tarief nog hebben. Bedoel nieuwe abonnementen.
wel als je een 4g modem gebruiktflaskk schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 00:14:
Hier nog niet helemaal lekker, verbinding hapert een beetje. Helaas kun je hem niet vast zetten op 4g only...
Haha foto’s waren alleen ter illustratie.
Gamepass pc heeft meer dan 500 games en elke maand komen er een behoorlijk aantal bij. Dat en de patches die tegenwoordig steeds groter worden. Voor gamen is 400 Mbps wel het minimum tegenwoordig.franssie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:10:
[...]
Het probleem voor glas en ziggo is dat als op de verjaardagsfeestjes duidelijk ik dat je met 200/30 ook prima kan leven met streamende kinderen, hun verdienmodel wegvalt.
Ik heb kantoorpanden gezien met minder dan een gigabit, waarom zou je dat thuis willen? Men heeft geen idee.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Kan ik in de tussentijd voor een mooie prijs toch internetten. Net besteld en zometeen al ophalen in de winkel. Vraag me alleen af of je ook IPv6 krijgt, iemand die dit kan bevestigen?
Als er externe antennes op kunnen helemaal interessant.
Heb je uberhaupt al eens op de website gekeken?neeecht schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 02:32:
Iemand een foto van de porten op de achterkant van de router?
https://www.odido.nl/shop/internet/product/klik-en-klaar
alle fotos staan er toch op
zie stap 2 Klik&Klaar Installatie-app.
je kan overigens de simkaart denk ik ook gewoon in een andere modem met antennes stoppen..
[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 15-10-2024 04:26 ]
Aahja, die is inderdaad te ver om N78 te laten werken. Deze heeft ook nog geen N78 omdat deze nog omgebouwd moet worden naar Ericsson. Dan is het inderdaad aankijken hoe het gaat werken, de dekkingskaart van Klik & Klaar zegt echter dat snelheden tot 300Mbps haalbaar moeten zijn in het dorp. Vraag is natuurlijk hoe accuraat dat is.ernstoud schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 00:04:
[...]
Ik gebruik de mast aan de Zutphenseweg bij Klarenbeek. In het dorp Klarenbeek staat een mast met n78 van Odido, maar voor mij te ver weg, net als Wilp. Die staat er volgens mij vooral voor de A1.
Dat had ik met 4G voor Thuis al met mijn 30 Mbps doen en 5 Mbps up. Ondanks de vraagtekens die mensen er bij zetten voldeed dat prima. Ik kon er prima mee Netflixen terwijl mijn zoon naast me zat te Youtuben. Grote bestanden down- en uploaden doe ik niet, en ik game niet. Die laatste twee zijn wel dealbrakers voor veel mensen, zeker thuiswerkers met kinderen.franssie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:10:
[...]
Het probleem voor glas en ziggo is dat als op de verjaardagsfeestjes duidelijk ik dat je met 200/30 ook prima kan leven met streamende kinderen, hun verdienmodel wegvalt.
Ik heb kantoorpanden gezien met minder dan een gigabit, waarom zou je dat thuis willen? Men heeft geen idee.
neeecht schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 02:32:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DuH8xTF7uC5t4dAyALkhnylg.jpg?f=user_large)
Odido heeft in ieder geval een andere behuizing er overheen gezet. Ik ga komend weekend mijn oude 4G-voor-thuis-modem is open slopen, eens kijken of de USB-poort er stiekem gewoon nog inzit.
Overigens probeerde de verkoper in de Odido-shop mij nog een grijs hoesje aan te smeren. Ik had die dingen al gezien op de website en vroeg hem "waarom geen andere kleur?". "Ik dacht dat u grijs wel een mooie kleur zou vinden".

[ Voor 15% gewijzigd door zacht op 15-10-2024 06:55 ]
Dat kan, maar is uiteraard niet de bedoeling. Wellicht gaan ze op termijn wel vragen stellen waarom je steeds aanstraalt op veel verschillende plekken.kielkiel schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:32:
Kan je de 5g simkaart ook in een telefoon stoppen? Kan je onbeperkt internetten voor 25 euro. Vermoed dat je zowiezo niet regulier kan bellen, maar dat kan ook via WhatsApp.
[ Voor 5% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 15-10-2024 08:32 ]
Have you tried turning it off and on again?

Via MyOdido (heet dat zo?) kun je de wifi instellingen wijzigen van de 5G router. Dat is ook wel handig.
Er zit een aparte management APN op de 5G router waarmee gecommuniceerd wordt vanuit Odido.
Klopt de gemeten snelheid ongeveer met hetgeen Odido zelf aangeeft op hun dekkingskaart?kornelisjann schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:08:
Ik meet hier 800 down, 120 up. Latency schommelt tussen 15 - 30 ms, gemiddeld 28 ms.
Belangrijke tip: de simkaart die je meekrijgt moet je in nano-formaat in het adaptertje stoppen die al in de sleuf zit. Dus niet een mini-formaat in de sleuf stoppen (ook al past dat helaas). Was niet helemaal duidelijk.
prekz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:13:
@Pilovali Kan je eventueel de wifi ook uitschakelen en enkel gebruik maken van de fysieke netwerk poorten?

Kan sowieso met de webinterface en volgens mij ook wel met de app.
Op het community forum van Odido lees ik dat er hoogstwaarschijnlijk geen stock Zylex firmware in zit:ernstoud schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:50:
Is herkenbaar of de Zyxel NR5307 Odido firmware heeft of stock Zyxel is?
De Huawei b618s bij 4GvT was erg gestripped, geen bridge, geen usb.
Ik hoop dat de NR5307 DHCP reservation kan doen voor de clients, want dat is echt waardeloos met de Huawei die vrijwel elke dag de IP adressen shuffled.
Bron: https://community.odido.n...klik-klaar-details-369298Als je hem in de winkel gaat halen gaat het abonnement direct in. Voor vragen over IP adres en bandsteering zou ik zeggen, schaf het aan, er zijn geen eenmalige kosten en als je al Odido abonnee bent is het 20 euro per maand en maandelijks opzegbaar. Kun je uitgebreidt experimenteren. Er lijkt wel weer een Odido firmware in te zitten als ik dit lees bij de FAQ:
Ja dat is nu wel zo maar ik denk dat als het aanslaat dat het dan snel duurder wordt per maand. Goedkoop in de markt zetten en daarna de prijzen rap verhogen is een bekende marketingstrategie om je in een markt 'in te vechten'...Valorian schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:50:
Ik lees op het nieuwsbericht op tweakers dat deze dienst onder meer bedoeld is voor mensen in het buitengebied, waar nog geen andere vorm van breedband mogelijk is.
Zelf zie ik dit echter vooral ook als een mogelijke ideale oplossing voor iedereen die tegen een (veel) lager tarief dan elders "internet only" wilt. Iemand die nu geen behoefte heeft aan televisie en voor de goedkoopste breedbandoplossing elders gaat om wel fijn te kunnen streamen en thuiswerken is al snel 40 tot 50 euro per maand kwijt. Zeker op plekken waar nog geen glasvezel ligt en Ziggo dus monopolie heeft. Dan wordt 25 euro per maand ineens heel aantrekkelijk. Kortom, ook als je gewoon in de randstad woont lijkt dit voor veel mensen een goede optie (immers: steeds meer mensen hebben geen behoefte meer aan een tv-abo), of mis ik nog iets?
Dat klopt. Maar een groot voordeel blijft dat het monopolie van Ziggo eindelijk doorbroken is. In ieder geval hier in Utrecht was er tot voor kort op voor de meeste inwoners geen andere breedbandkeuze. En Ziggo hield de "internet only" prijs erg hoog, waardoor je in praktijk dus eigenlijk meebetaalde aan de lineaire televisiehobby van anderen. Met nu Odido op glasvezel, vanaf volgend jaar andere providers die ook op deze lijn mogen concurreren, KPN die volgens mij nu ook bezig is met eigen uitrol glasvezel en Ziggo die hier zelf niet blij mee zal zijn maar ook niet zomaar omvalt lijkt er eindelijk wat gezonde marktwerking.marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:33:
[...]
Ja dat is nu wel zo maar ik denk dat als het aanslaat dat het dan snel duurder wordt per maand. Goedkoop in de markt zetten en daarna de prijzen rap verhogen is een bekende marketingstrategie om je in een markt 'in te vechten'...
Port forwarding zou wel moeten gaan volgens de FAQ van Odido:Pilovali schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:14:
[...]
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet testen, maar portforwarden kon ik in iedergeval niet. Dus waarschijnlijk CGNAT.
Bron: https://community.odido.n...lik-klaar-internet-369189Ik heb een vraag over het gebruik van eigen apparatuur en/of port forwarding, waar kan ik terecht?
Port forwarding kan je instellen in het meer GUI-menu van het 5G-modem. Hier vind je de complexere functies van het apparaat voor geavanceerde gebruikers. Je bereikt dit menu normaal gesproken door naar 192.168.1.1 te gaan in je browser en vervolgens in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord van het 5G-modem. Deze vind je onderop het 5G-modem. Klik&Klaar Internet werkt optimaal door gebruik te maken van de door Odido geleverde apparatuur. Zowel het 5G-modem als de wifipunten zijn voor jou geoptimaliseerd. Hierdoor krijg je een zo goed mogelijk 5G-signaal binnen en heb je een zo goed mogelijk wifinetwerk. Wil je toch eigen apparatuur gebruiken, dan kan dat. De Klik&Klaar sim is te gebruiken in andere modems en kunnen een internetsignaal ontvangen mits verbonden met het 5G-netwerk van Odido in Nederland. De Klik&Klaar app werkt dan echter niet meer en de Odido klantenservice kan je beperkt ondersteuning bieden.
Daarnaast had ik ergens gelezen dat ze geen CG-NAT gebruiken maar dat je wel elke 24-uur een nieuw WAN ip-adres krijgt toegewezen.
Misschien dat ik iets verkeerd deed, maar ik kreeg het niet aan de praat. Ik had ergens gelezen dat iemand anders het wel gelukt was.marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
Port forwarding zou wel moeten gaan volgens de FAQ van Odido:
[...]
Bron: https://community.odido.n...lik-klaar-internet-369189
Daarnaast had ik ergens gelezen dat ze geen CG-NAT gebruiken maar dat je wel elke 24-uur een nieuw WAN ip-adres krijgt toegewezen.
Erg benieuwd hoe streamingdiensten als Netflix hiermee om gaan in hun strijd tegen account delen.marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:41:
Aangezien je Netflix ook op je mobiel met 4/5G kan kijken, lijkt me dit niet een compleet nieuwe uitdaging.Yaay schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Erg benieuwd hoe streamingdiensten als Netflix hiermee om gaan in hun strijd tegen account delen.
Vind nergens een foto met een antenne aansluiting. Is wel jammer want met een buitenantenne heb je wellicht een hogere snelheid en je kunt de router gemakkelijker in huis op een plek plaatsen waar jij dat wilt.neeecht schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 02:32:
Account deel je niet. Enige wat je kunt krijgen is een melding om de "huishouden" bij te werken.Yaay schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Erg benieuwd hoe streamingdiensten als Netflix hiermee om gaan in hun strijd tegen account delen.
Er zijn genoeg landen (denk aan 3de wereld) waar CGNAT de norm is. Idem bij veel WISPs in de VS.
Willen jullie tevens aangeven hoeveel de verwachte snelheid is die volgens Odido gehaald zou moeten kunnen worden volgens hun dekkingskaart op jouw locatie. De dekkingskaart staat hier: https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar.
Dit is voor anderen hier interessanter dan alleen je gemeten snelheid.
[ Voor 6% gewijzigd door marktweakt op 15-10-2024 10:12 ]
De juiste dekkingskaart https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaarmarktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:05:
Verzoek aan mensen die hier hun gemeten snelheid doorgeven van Odido 5G Klik&klaar:
Willen jullie tevens aangeven hoeveel de verwachte snelheid is die volgens Odido gehaald zou moeten kunnen worden volgens hun dekkingskaart op jouw locatie. De dekkingskaart staat hier: https://www.odido.nl/netwerk/dekking.
Dit is voor anderen hier interessanter dan alleen de gemeten snelheid.
Dank, aangepast.ikbenjoeri schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
De juiste dekkingskaart https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar
En kijk dan even hier om te schatten wat de hemelsbreed afstand is die je hebt tot 5g zendmast die waarschijnlijk door jou gebruikt wordt. En vervolgens dat ook meteen even te melden.marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:05:
Verzoek aan mensen die hier hun gemeten snelheid doorgeven van Odido 5G Klik&klaar:
Willen jullie tevens aangeven hoeveel de verwachte snelheid is die volgens Odido gehaald zou moeten kunnen worden volgens hun dekkingskaart op jouw locatie. De dekkingskaart staat hier: https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar.
Dit is voor anderen hier interessanter dan alleen de gemeten snelheid.
Het zal blijken of symmetrisch internet (gelijke up en down snelheid) werkelijk zo belangrijk is als menig glasvezel klant / boer beweert. Ik waag het te betwijfelen.
Ik hoop dat odido dit product goed voor elkaar heeft en duurzaam (voldoende winstgevend) in de markt kan houden. Ik ben zelf ziggo klant, heb een aansluiting van delta in huis, maar daar is niets meer van vernomen, qua aanbiedingen. Wel nu een 2de motief om korting te vragen bij ziggo.
[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 15-10-2024 10:29 ]
Internet snelheid volgens odido: Snelmarktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:05:
:fill(white):strip_exif()/f/image/d8araivIoq9T17jLIBcheSmp.png?f=user_large)
Dit is toch wel een erg interessante optie, neem er NLZiet bij je je bent klaar (mocht je toch TV willen)
Las wel ergens dat de Zyxel NR5307 Wi-Fi 7 zou ondersteunen maar is het niet Wi-Fi 6?
Ontving een SMS met een link naar DHL track&trace, en gisteravond een e-mail dat het verzonden was. Maar helaas is er geen zending bekend bij DHL.
Packet loss ?Pierre_nr1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:43:
Gistermiddag ook maar besteld, ben echt heel benieuwd. Zou vandaag geleverd worden.
Ontving een SMS met een link naar DHL track&trace, en gisteravond een e-mail dat het verzonden was. Maar helaas is er geen zending bekend bij DHL.
Ik krijg de poorten niet open. Heb ze geforward in de modem, maar ze blijven dicht als ik het test.marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
Port forwarding zou wel moeten gaan volgens de FAQ van Odido:
[...]
"Razendsnel: 300 Mbit/s of meer"marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:05:
Ik haal (onbekabeld) 100-150Mpbs.
Hier hetzelfde dus (zie hierboven). Wellicht veel zendingen waardoor fulfillment het te druk heeft gehad gisterenavond, en toegezegde zendingen richting DHL niet klaar waren.Pierre_nr1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:43:
Gistermiddag ook maar besteld, ben echt heel benieuwd. Zou vandaag geleverd worden.
Ook geen enkel bericht van DHL, zij hebben het pakket dus niet.
Nog even een dag afwachten maar.
Update: toch maar even Odido gebeld, zij zeggen pakket verzonden (dat wist ik al) en geven aan dat DHL nog moet inplannen. Lijkt er dus op dat de melding van Odido in de orderbevestiging dat ze binnen een dag leveren wel erg optimistisch is.
[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 15-10-2024 11:53 ]
ik heb op de beneden verdieping -115db en op zolder -90db. Dan wil ik de lte router op zolder zetten en de WAP6807 via mesh laten verbinden.
[ Voor 14% gewijzigd door flaskk op 15-10-2024 11:07 ]
Lijkt weer dat de Odido firmware gestript isSefal schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
Ik krijg de poorten niet open. Heb ze geforward in de modem, maar ze blijven dicht als ik het test.
Wat is de afstand tot de mast ? Hier even opzoeken.StrongArmLance schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:04:
[...]
"Razendsnel: 300 Mbit/s of meer"
Ik haal (onbekabeld) 100-150Mpbs.
En wat is de snelheid bedraad ? down & up.
Ik heb direct nadat ik indertijd de tmobile branded Huawei b610s ontving de unbranded versie gekocht omdat er firmware voor is met veel meer mogelijkheden zoals bridge, en dus een USB poort en samba support om er een mini NAS van te maken.zacht schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:52:
[...]
Ik ga komend weekend mijn oude 4G-voor-thuis-modem is open slopen, eens kijken of de USB-poort er stiekem gewoon nog inzit.
Volgens mij zit de USB poort niet op het PCB bij de tmobile versie.
Zo zijn wij jaren geleden verhuisd (in dezelfde wijk) waardoor we dichterbij de KPN/TMO zendmast woonden maar verder af van de VDF. Daardoor was VDF minder aantrekkelijk geworden. Toen de elektriciteit uitviel was het destijds snel gedaan met de 4G verbinding. 2G werkte nog wel lang prima, maar het was druk.
Zit je dus in een buitengebied, dan zullen uiteindelijk meer mensen gaan kiezen voor 4G/5G. Ben je er vroeg bij, zal de snelheid nog prima zijn. Maar zit je wat verder van de mast en gaat het populair worden in jouw wijk, dan zie ik het wel somber in. Tenzij ze er masten bij gaan plaatsen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Een forward is gewoon een forward niet een open poortSefal schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
Ik krijg de poorten niet open. Heb ze geforward in de modem, maar ze blijven dicht als ik het test.
Ja-Muncky- schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:40:
Ik heb nu een Ziggo router/modem met daarachter een TPlink Deco Mesh Wifi systeem. Kan ik die (main) TPlink gewoon 1-op-1 weer aansluiten op de Odido router?
NL Ziet of Canal + met ESPN Compleet en meerdere filmkanalen voor euro 14,95 per maand(Of 6 maanden voor de prijs van 5).schumi2004 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:35:
Ben ik even blij dat ik me niet heb laten verleiden me abbo te verlengen bij Ziggo voor een schamele 20 euro korting voor 3 maand.
Dit is toch wel een erg interessante optie, neem er NLZiet bij je je bent klaar (mocht je toch TV willen)
Las wel ergens dat de Zyxel NR5307 Wi-Fi 7 zou ondersteunen maar is het niet Wi-Fi 6?
Bron: https://www.canalplus.nl/
Volgens de website van Zyxel Wi-Fi 7. Zal het straks testen als ik hem kan ophalen.Bron: https://www.zyxel.com/ser...pe/5g-nr-cpe/idus/nr5307#
Ik kan nergens vinden dat ze geen CG-NAT gebruiken. Voor dit consumentenproduct lijkt me juist voor de hand liggend dat ze wel CG-natten, net zoals voor internet met de mobiele telefoon.marktweakt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:41:
Het ip-adres van mijn telefoon (BEN) is: 10.27.14.249, dus geen publiek adres.
Heeft de Zyxel geen status-pagina waarop het ip-adres te zien is?
Edit: Inmiddels bekend dat geen CG-NAT wordt gebruikt, zie bericht hieronder.
[ Voor 6% gewijzigd door gerritjan op 15-10-2024 12:22 ]
Weet je zeker dat het niet 100.127.14.249 is? Want 100.127 is CGNAT reserved.gerritjan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:13:
[...]
Ik kan nergens vinden dat ze geen CG-NAT gebruiken. Voor dit consumentenproduct lijkt me juist voor de hand liggend dat ze wel CG-natten, net zoals voor internet met de mobiele telefoon.
Het ip-adres van mijn telefoon (BEN) is: 10.27.14.249, dus geen publiek adres.
Heeft de Zyxel geen status-pagina waarop het ip-adres te zien is?
10.x.y.z. zou betekenen dat je een private NAT adres hebt.
Ja, weet ik zeker. Echt 10.27.14.249ernstoud schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Weet je zeker dat het niet 100.127.14.249 is? Want 100.127 is CGNAT reserved.
10.x.y.z. zou betekenen dat je een private NAT adres hebt.
Op de verpakking staat WiFi 6 Certified.schumi2004 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:35:
Ben ik even blij dat ik me niet heb laten verleiden me abbo te verlengen bij Ziggo voor een schamele 20 euro korting voor 3 maand.
maar het abonnement ging toch tot 300mbit of is dat vanaf? is de snelheid unlocked?Scrypt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
Internet snelheid volgens odido: Snel
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 15-10-2024 13:10 ]
Het is zekers niet vanafFarabi schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:09:
[...]
maar het abonnement ging toch tot 300mbit of is dat vanaf? is de snelheid unlocked?
Snelheid is (nog) niet gecapped, dus je haalt wat maximum mogelijk is.
Vandaag ontvangen en geïnstalleerd! Kudo's voor hoe makkelijk dit is, sim-kaart er in en verder plug-en-play.Vincm schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:35:
Ik heb nu een 4G-voor-thuis verbinding van Odido i.v.m. buitengebied. Vroeg me al af of 5G 'geactiveerd' zou worden voor deze abonnementen, was een beetje onduidelijk of de (buiten)router dit aan kon.
De 4G verbinding a 100 mbit was eigenlijk al best prima, kon gewoon videobellen, downloaden, werken vanuit huis etc. Heel af en toe een seconde hapering tijdens videobellen, maar verder net zo stabiel als de glasvezel verbinding in mijn vorige woning. Zal misschien hebben gelegen aan bomen tussen mijn huis en de zendmast (op ~ 500 meter afstand).
Maar ik ga daar geen moeite meer voor doen, want dit 5G abonnement is nog goedkoper ook. Besteld, dan even een tijdje uitproberen, daarna het 4G-voor-thuis abonnement stoppen.
Dus ik volg het topic en laat mijn ervaring ook weten.
Opvallend genoeg niet het beste bereik bij het raam waar nu mijn buitenmodem hangt, in plaats daarvan aan de andere kant van het huis in een totaal andere richting. Ook opvallend is dat als ik rechtstreeks verbind met de wifi de snelheid 'OK' is (130 Mbit/s down), maar ik heb een Wifi mesh netwerk (TP-link Deco P7) en daarmee doorverbonden haal ik een prima snelheid van 295 Mbit/s down en 45 Mbit/s up. Even wat dagen afwachten, videobellen etc om te kijken of het allemaal stabiel is.
Ik heb ook even gekeken of ik de sim-kaart niet in de AF55 buitenroute kan stoppen voor het beste bereik - daar zit ook 5G op - maar het lijkt onmogelijk te zijn om daar de APN van te veranderen. Ik kan ook niet meer bij de instellingen daarvan sinds hij is uitgeschakeld als wifi router (want wifi mesh netwerk)...
[ Voor 9% gewijzigd door Vincm op 15-10-2024 13:33 ]
Ik neem even aan dat je wifi mesh set bedraad op de odido modem aangesloten is. Dan is gewoon de wifi daarvan niet zo goed als die van je mesh set.Vincm schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:32:
... Ook opvallend is dat als ik rechtstreeks verbind met de wifi de snelheid 'OK' is (130 Mbit/s down), maar ik heb een Wifi mesh netwerk (TP-link Deco P7) en daarmee doorverbonden haal ik een prima snelheid van 295 Mbit/s down en 45 Mbit/s up. ...
Wat is de performance bedraad op je modem en op je mesh set ?
En wat is de afstand tot de mast ?
Ja, de wifi mesh is bedraad aangesloten op de odido modem.W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:41:
[...]
Ik neem even aan dat je wifi mesh set bedraad op de odido modem aangesloten is. Dan is gewoon de wifi daarvan niet zo goed als die van je mesh set.
Geen idee, want ik heb nul apparaten in huis die bedraag aangesloten zijn. Behalve de mesh access points.W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:41:
[...]
Wat is de performance bedraad op je modem en op je mesh set ?
Dat is het vreemde: ik heb op <500 meter (misschien maar 250 meter?) een mast, waar ook mijn buitenroutes voor 4G is gericht. De odido modem heeft van achter het raam bij de buitenroute - is maar een klein raam - slechte verbinding. Aan de andere kant van het huis is de afstand naar de eerstvolgende zendmast zomaar 5-6x verder, maar daar geeft hij aan een goede verbinding te hebben.
Met mijn 4G voor thuis buitenroute haalde ik overigens ook de maximum snelheid daarvan (100 Mbit/s)
:strip_exif()/f/image/ssQjtiwpwNk9rISYvHp48J4W.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel meer settings in de modem dan in had verwacht. Dataverkeer bekijken, syslog mogelijkheden, prima wifi settings, dhcp server genoeg te configureren. Zowel de setup in de gewone app als de interface heeft Odido reuze simpel gemaakt. Blij mee als secundaire Wan.
[ Voor 17% gewijzigd door Kecin op 15-10-2024 14:14 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Hemelsbreed <600 meter. Ik kan vanavond met kabel testen.W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:12:
[...]
Wat is de afstand tot de mast ? Hier even opzoeken.
En wat is de snelheid bedraad ? down & up.
Als ik er streaming bij aanzet verlies ik zelfs de verbinding met de game en Twitch.
Streamen van films, series en gewoon internetten geen last van onderbrekingen.
[ Voor 22% gewijzigd door Ferluci op 15-10-2024 14:40 ]
Als je dat als WAN IP hebt wel, als je je publieke IP-adres controleert dan is het echter weer wat anders omdat die 100.0.0.0/8-reeks een 'private' adres is. Naar de buitenwereld toe zou je deze niet zo snel tegenkomen. KPN doet het overigens nog anders, mobiele toestel krijgt een IPv6 en naar buiten toe heb je een IPv4. Ook apart.ernstoud schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Weet je zeker dat het niet 100.127.14.249 is? Want 100.127 is CGNAT reserved.
[...]
Hmm dat is wel minder om te horen omtrent het gamen.Ferluci schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:37:
Sinds gisteren 1215 in gebruik. Gamen zonder lag/rubberbanding is helaas niet mogelijk.
Als ik er streaming bij aanzet verlies ik zelfs de verbinding met de game en Twitch.
Streamen van films, series en gewoon internetten geen last van onderbrekingen.
Is je snelheid ubherhaupt laag wat je haalt. of flippert de speed alle kanten uit?
Op zich voor gaming zelf heb je niet echt veel snelheid nodig, het moet echter wel consistent zijn qua latency maar als bijv 10%+ van de packets wegvallen is dat voor gaming wel funest natuurlijk.
Ilona (15-10-2024, 14:39:43): Voor mobiel is dit:
Ilona (15-10-2024, 14:39:58): APN internet.mobiel
Gebruikersnaam leeg laten
Wachtwoord leeg laten
Netwerktype IPv4
Proxy server adres geen
Poort leeg laten
IP-adres apparaat automatisch
Naam servers automatisch
Beveiliging (security opt) niet beveiligd
Verificatie normaal
Ilona (15-10-2024, 14:40:07): Ik krijg van de hulplijn door dat wij deze moeten aanhouden.
Ik heb dit zelf nog niet kunnen testen. Laat vanavond wel even weten of het is gelukt
[ Voor 8% gewijzigd door dcts op 15-10-2024 14:47 ]
Een kabel rechtstreeks op de zendmast aansluiten....StrongArmLance schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:25:
[...]
Hemelsbreed <600 meter. Ik kan vanavond met kabel testen.
Dank voor de update! Hopelijk morgen dan......ernstoud schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:06:
[...]
Hier hetzelfde dus (zie hierboven). Wellicht veel zendingen waardoor fulfillment het te druk heeft gehad gisterenavond, en toegezegde zendingen richting DHL niet klaar waren.
Update: toch maar even Odido gebeld, zij zeggen pakket verzonden (dat wist ik al) en geven aan dat DHL nog moet inplannen. Lijkt er dus op dat de melding van Odido in de orderbevestiging dat ze binnen een dag leveren wel erg optimistisch is.
Wil hier wel even aan toevoegen dat je lang niet altijd met de dichtsbijzijnde mast verbind. Stel je woont op 100 meter van Mast A maar je zit aan de rand van een sector terwijl op 500 meter de andere kant op Mast B staat waar je vol in de sector woont dan zal je altijd met Mast B verbinden. Om KPN bij mijn thuissituatie maar even als voorbeeld te nemen: de dichtsbijzijnde mast staat hier op 306 meter, toch verbind ik standaard met een site op 547 meter puur omdat ik daar wél in het midden van de sector zit en er veel minder obstructies zijn. Met Odido is dat niet anders maar daar kan ik een minder goed voorbeeld geven omdat de dichtsbijzijnde site veel last heeft van shadowing deze kant op.
Het beste kan je dan ook op Antennekaart onder 'layout' de 'sectorlayout' aanzetten en dan kan je beter zien in welke richtingen er gestraald wordt. Let wel, de taartpunten zijn niet even breed als de daadwerkelijke breedte waarin de antenne straalt. Een reguliere sectorantenne doet doorgaans 120 graden breed, evenals de AIR6419 die je vaak op daklocaties ziet voor N78.
Als de modem ook een eNB weergeeft in de mobiele statistieken dan kan je die natuurlijk ook vergelijken. Op die manier kan je met zo'n modem precies pinpointen met welke site je primair verbonden bent. Op je telefoon kan dat al een stuk mooier met apps als Cellmapper of Netmonster. Grote kans trouwens dat als je thuis met Mast A verbindt op je smartphone dat de 5G router hetzelfde doet.
[ Voor 7% gewijzigd door NHendriks op 15-10-2024 14:53 ]
Die gaat niet werken. Voor normaal mobiel internet moet je deze inderdaad gebruiken, maar met de Klik&Klaar sim krijg je er geen data overheen.dcts schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:47:
Van de chatafdeling krijg ik onderstaande info terug over de APN instellingen:
Wachtwoord leeg laten
Netwerktype IPv4
Proxy server adres geen
Poort leeg laten
Naam servers automatisch
Verificatie normaal
Ilona (15-10-2024, 14:40:07): Ik krijg van de hulplijn door dat wij deze moeten aanhouden.
Ik heb dit zelf nog niet kunnen testen. Laat vanavond wel even weten of het is gelukt
Voor K&K moet je 'fwainternet' gebruiken als APN.
Ach nee joh, gewoon een straalzender ophangen, veel makkelijker 😂robertpNL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:47:
[...]
Een kabel rechtstreeks op de zendmast aansluiten....
Fungeert tevens als zip-line m’n zolderraam in.robertpNL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:47:
[...]
Een kabel rechtstreeks op de zendmast aansluiten....
Voor mij thuis: bij de 3 dichtsbijzijnde masten valt mijn lokatie steeds in het open gedeelte op het kaartje. Maar als de sectoren steeds 120 graden zijn, dan val ik er wel in.NHendriks schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:49:
[...]
Wil hier wel even aan toevoegen dat je lang niet altijd met de dichtsbijzijnde mast verbind. Stel je woont op 100 meter van Mast A maar je zit aan de rand van een sector terwijl op 500 meter de andere kant op Mast B staat waar je vol in de sector woont dan zal je altijd met Mast B verbinden. ...
Het beste kan je dan ook op Antennekaart onder 'layout' de 'sectorlayout' aanzetten en dan kan je beter zien in welke richtingen er gestraald wordt. Let wel, de taartpunten zijn niet even breed als de daadwerkelijke breedte waarin de antenne straalt. Een reguliere sectorantenne doet doorgaans 120 graden breed, evenals de AIR6419 die je vaak op daklocaties ziet voor N78.
...
Top, ik had al zo'n vermoedenPilovali schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:49:
[...]
Die gaat niet werken. Voor normaal mobiel internet moet je deze inderdaad gebruiken, maar met de Klik&Klaar sim krijg je er geen data overheen.
Voor K&K moet je 'fwainternet' gebruiken als APN.
Antennekaart geeft inderdaad hiermee een iets vertekend beeld. De taartpunten wel die 120 graden breed maken maakt het echter erg onduidelijk dus ik gok dat er daarom voor het huidige gekozen is. Meestal staan antennes ook 120 graden uit elkaar zodat er met drie sectoren mooi rond gestraald wordt, dit is echter niet altijd het geval en soms zit er ook juist bewust een overlap in sectoren. Daar weet ik dan weer het fijne niet van, daar zijn de radioplanners voor, ik voer enkel uit wat zij bedacht hebben 😅W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:05:
[...]
Voor mij thuis: bij de 3 dichtsbijzijnde masten valt mijn lokatie steeds in het open gedeelte op het kaartje. Maar als de sectoren steeds 120 graden zijn, dan val ik er wel in.
Hierbij een speedtest: https://www.speedtest.net/result/16884013406bons schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:46:
[...]
Hmm dat is wel minder om te horen omtrent het gamen.
Is je snelheid ubherhaupt laag wat je haalt. of flippert de speed alle kanten uit?
Op zich voor gaming zelf heb je niet echt veel snelheid nodig, het moet echter wel consistent zijn qua latency maar als bijv 10%+ van de packets wegvallen is dat voor gaming wel funest natuurlijk.
Ik heb het idee dat het veel fluctueert. Idee hoe ik dat kan testen?
Net even gebeld en ook verteld dat ik Odido klik en klaar aan het uitproberen ben. Daar was volgens de medewerker bij hun niets over bekend.
Het maximale wat ze tot nu toe blijven aanbieding blijft 9 maanden €20 korting. En ze waarschuwde meermaals duidelijk geen jaarcontract bij Odido af te sluiten en het eerst goed uit te proberen.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat
Ik denk dat die reden wel klopt.NHendriks schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
Antennekaart geeft inderdaad hiermee een iets vertekend beeld. De taartpunten wel die 120 graden breed maken maakt het echter erg onduidelijk dus ik gok dat er daarom voor het huidige gekozen is. Meestal staan antennes ook 120 graden uit elkaar zodat er met drie sectoren mooi rond gestraald wordt, dit is echter niet altijd het geval en soms zit er ook juist bewust een overlap in sectoren. Daar weet ik dan weer het fijne niet van, daar zijn de radioplanners voor, ik voer enkel uit wat zij bedacht hebben 😅
maar 90, 225, 345 is niet mooi verdeeld, en 30, 150, 280 ook niet.
waarschijnlijk wordt het bepaald door waar de meeste (mogelijke) gebruikers verblijven.
Ze zullen het vast niet toegeven, maar ze zullen absoluut op de hoogte zijn. Ik ben benieuwd naar hun strategie, waar ze nu vast op hoog niveau over overleggen.petertje30 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:12:
Ziggo loopt ondertussen nog niet warm bij de afdeling opzeggingen.
Net even gebeld en ook verteld dat ik Odido klik en klaar aan het uitproberen ben. Daar was volgens de medewerker bij hun niets over bekend.
Ik heb gisteren m'n Ziggoverbinding opgezegd, verwijzend naar Odido's nieuwe aanbod. Ze hebben me eerst nog 50% korting voor 12 maanden aangeboden, maar dat was nog steeds 20% duurder voor een tragere lijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 15-10-2024 15:16 ]
hmm... die speedtest ziet er wel goed uit.Ferluci schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
Hierbij een speedtest: https://www.speedtest.net/result/16884013406
Ik heb het idee dat het veel fluctueert. Idee hoe ik dat kan testen?
Vaak laat ik zaken 24/7 meelopen met smokeping, hierbij kun je vaak goed latency of drops in kaart brengen over een periode. Helemaal als je meerdere bronnen hebt die je "pingt". Alleen je moet hier even induiken dit op te zetten.
Wil je iets simpels onder Windows dan kun je bijvoorbeeld gping gebruiken:
Gping
Als je bijvoorbeeld paar uurtjes een ping naar 8.8.8.8 laat lopen dan moet je ook wel wat inzicht krijgen.
Je kunt ook zien wellicht dat onder idle de situatie stabiel blijft, maar dat het gedrag qua latency snel slechter wordt bij een lichte load zoals spelen van een game.
De zendmasten bij mij hebben volgens de kaart een 1 Gbps uplink, dat lijkt me wat weinig?
Wel bizar, heb nu glas betaal het dubbele voor de halve snelheid.
Mwah, die 30, 150 en 280 is wel aardig verdeeld, heb je enkel een deadspot van 10 graden tussen 150 en 280 al 'lekt' het wel iets dus opzich is daar wel iets van dekking.W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:15:
[...]
Ik denk dat die reden wel klopt.
maar 90, 225, 345 is niet mooi verdeeld, en 30, 150, 280 ook niet.
waarschijnlijk wordt het bepaald door waar de meeste (mogelijke) gebruikers verblijven.
Keuzes hebben wel met verwacht verbruik te maken inderdaad, soms zie je dat twee sectoren van twee sites overlappen op elkaar maar soms zie je ook dat een dekkingsgat van de ene site opgevangen wordt door een andere site. Hier in Nijmegen zie je dat een aantal keren mooi voorbij komen:
/f/image/5XYxgfFecIkT8j3vGkgcFfMq.png?f=fotoalbum_large)
Als ik bij mij in de stad bekijk zijn de masten die nog op 1Gbps zitten nog 4G installaties. De masten die 5G in mijn stad zijn zitten wel al op 10 Gbps fiber. Bij mij in de wijk zit ik nog op een oudere mast 4G only, en dat klopt aangezien ook als ik buiten in mijn wijk loop alleen 4G kan krijgen. Dit zijn wel kleinere installaties die volgens mij niet een extreem groot gebied dekken. Odido upgrade deze als laatste heb ik het idee.Soldaatje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:24:
Het lijkt me dat de early adapters de meeste snelheid zullen hebben maar als er steeds meer klanten op de zendmasten komen dat het wel wat zal verlagen.
De zendmasten bij mij hebben volgens de kaart een 1 Gbps uplink, dat lijkt me wat weinig?
Wel bizar, heb nu glas betaal het dubbele voor de halve snelheid.
Volgens mij heb ik gelezen dat wel eind 2024 alle oude 4G installaties voor 5G installaties moeten zijn vervangen (volgens planning) Ze upgraden dan ook gelijk naar 10Gbps en proberen als je mast toevallig nog een straalverbinding heeft deze ook native op glas zelf aan te koppelen.
Maar ik verwacht wel dat de gemiddelde speed wel zal zakken als meer mensen hiervan gebruik zullen maken. Dit zal natuurlijk wel heel afhankelijk zijn van je regio natuurlijk.
Voor mensen die geen keuze hebben (locatie, prijs, alternatieven) is het een mooie oplossing. Bandbreedte minder gegarandeerd dan bij glas en kabel. Maar wel goedkoper.bons schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:34:
...
Maar ik verwacht wel dat de gemiddelde speed wel zal zakken als meer mensen hiervan gebruik zullen maken. Dit zal natuurlijk wel heel afhankelijk zijn van je regio natuurlijk.
En wat is de afstand tot de mast ?zx9r_mario schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:39:
Na 5 minuten kon ik de bestelling al ophalen in de shop en binnen kwartier online
[Afbeelding]
Kun je ook ergens zien of alleen sector antennes in de mast hangen of ook massive mimo erin hangen?
Per mast kan ook de latency verschillend zijn toch? sommige worden aangestraald door een andere mast in de buurt die dan een directe glasverbinding heeft.
APN: fwainternet die je moet gebruiken voor dit type abbo/simkaartdcts schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:47:
Van de chatafdeling krijg ik onderstaande info terug over de APN instellingen:
Wachtwoord leeg laten
Netwerktype IPv4
Proxy server adres geen
Poort leeg laten
Naam servers automatisch
Verificatie normaal
Update : zojuist DHL support gesproken. Zij weten voor 100% zeker dat het pakket nog niet door hun is ontvangen en daarom ook nog niet ingepland is, want dan zou je in ieder geval bij DHL trac&trace de vooraankondiging moeten zien. Odidi heeft dus (nog) niets verstuurd.ernstoud schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:06:
[...]
Hier hetzelfde dus (zie hierboven). Wellicht veel zendingen waardoor fulfillment het te druk heeft gehad gisterenavond, en toegezegde zendingen richting DHL niet klaar waren.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.