[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 32 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Houtenklaas schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:09:
[...]

Ik mis de link naar een verplichting naar KPN toe. Draadloos - dit forum laat dat al zien - is dat prima te halen. Nu al.
En dat je het kan krijgen betekend niet dat het perse die ene dienst moet zijn... In heel NL kan je ook prima Starlink krijgen, dan heb je ook 100mbit+, Zonder dat je ook maar 1 kabel hoeft te trekken of 1 mast hoeft neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:21
In het artikel staat duidelijk dat het om een ‘vaste’ internetverbinding gaat (anders even alles lezen incl links). Dat zijn mijn inziens Starlink en Klik&Klaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:50
Verwijderd. Men vond het geneuzel.

[ Voor 94% gewijzigd door ernstoud op 09-11-2024 22:49 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Canami schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:38:
Sinds afgelopen donderdag maak ik gebruik van Klik en Klaar. Ik ervaar snelheden tot wel 200mbps down. Toch valt het internet meerdere keren per dag weg. Ik heb Odido hierover gesproken en zij geven de reden dat dit komt omdat de router dan opzoek is naar een andere frequentie.

Zijn er meer mensen die dit ervaren en wellicht een oplossing hebben? Dit ervaar ik op het wifi en bekabeld netwerk.
Onzin. Dat switchen van frequentie gaat “onder water”, merk je niets van. Er is wel hier al meerdere keren gemeld dat WiFi van het Zyxel device regelmatig “vastloopt”. Is het bij jou dat probleem? Heb je bekabeld dan wel internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:17
Incognitum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:19:
In het artikel staat duidelijk dat het om een ‘vaste’ internetverbinding gaat (anders even alles lezen incl links). Dat zijn mijn inziens Starlink en Klik&Klaar niet.
We gaan wel wat offtopic ... Excuus. In de link wordt gesproken over "breedband", er staat niets over "vast" en al helemaal niet dat dat specifiek voor één partij geldt.
De overheid wil dat alle huishoudens in Nederland per eind 2023 een snelle internetverbinding hebben. Van tenminste 100 Megabit per seconde (Mbps). En een grote meerderheid van de huishoudens moet dan zelfs een snellere internetverbinding hebben. Van 1 Gigabit per seconde (Gbps).

Ook de Europese Unie (EU) wil dat iedereen in 2025 toegang heeft tot breedband met een snelheid van minimaal 100 Mb per seconde. Breedband is een snelle internetverbinding die het mogelijk maakt om snel en efficiënt grote hoeveelheden gegevens te verzenden en ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-03 09:30
Dat gehele verplichtingsverhaal is sowieso onzin. Paternaliserend ook. Alsof iemand mij, danwel bedrijfen moet gaan opleggen om wel of geen internet te hebben/nemen/de mogelijkheid daartoe. Je bepaalt toch zelf waar je woont en of je internet hebt en met welke snelheid. Verplichtingen hierin stellen is gedoemd te mislukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wkloppen Het is goed mogelijk om bij het verlenen van een vergunning eisen te stellen of verplichting op te leggen. En dat gebeurt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
W1ck1e schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:09:
@wkloppen Het is goed mogelijk om bij het verlenen van een vergunning eisen te stellen of verplichting op te leggen. En dat gebeurt ook.
Herken ik en heeft ook een reden, zodat de dunbevolkte delen van het land niet overgeslagen worden. Dat is ook meer dan prima. Maar nu het koper steeds meer "uit" gaat, zullen we er ook aan moeten wennen dat er niet overal iets "vast" voor terugkomt. En dat hoeft ook niet, 5G biedt heel veel bandbreedte. Ik hoop van harte dat K&K hier een voortrekkersrol heeft. Ondanks alle kritieken die ik hier voorbij zie komen ga ik denk ik OOK maar eens een testset aanschaffen. Gewoon omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:32

Rio

Ik heb al een boek

Doesnotcompute schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:39:
[...]

Heb de mail nog even opnieuw gelezen, vele malen klopt idd niet, maar staat wel bij "vanaf". Die 2500 is dus een minimum, en aangezien ik ver van de weg af zit, met obstakels waar je met een grondraketje ook niet zomaar door komt, zat het of graven worden, of gestuurde boring. (lees, ching ching) De exacte offerte moet nog komen, maar dat duurt ook alweer een aantal weken.
Die 2500 zou ik voor tekenen. Ze hebben mij 18k geoffreerd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud

[ Voor 94% gewijzigd door ernstoud op 09-11-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
ernstoud schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:54:
[...]

Nou, door de verplichting kregen KPN klanten met alleen VDSL, dus geheel gratis een upgrade met een 4G uitbreiding. Toch meegenomen.

En ja, allerlei dwang vanuit de EU is onzin en ze lopen erg achter met hun voorstellen door het consensus model. Ik denk wel dat mensen in Duitsland - enorm achterlopend qua breedband in buitengebied - blij zijn dat de “dwang” vanuit EU nu naar 1 Gbps. gaat. Er zijn gebieden daar met maximaal 256 kbps ADSL.
Ik heb alleen VDSL van KPN, maar geen 4G van KPN gekregen hoor ... In buitengebieden met lage VDSL snelheden KAN je 4G buitengebied aan laten zetten. En daar betaal je gewoon voor ook nog. Er is helemaal geen verplichting ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:42
Canami schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:38:
Sinds afgelopen donderdag maak ik gebruik van Klik en Klaar. Ik ervaar snelheden tot wel 200mbps down. Toch valt het internet meerdere keren per dag weg. Ik heb Odido hierover gesproken en zij geven de reden dat dit komt omdat de router dan opzoek is naar een andere frequentie.

Zijn er meer mensen die dit ervaren en wellicht een oplossing hebben? Dit ervaar ik op het wifi en bekabeld netwerk.
Het is een beetje onduidelijk wat je onder "uitvallen" verstaat? Kan je dan nog wel de router bereiken op het https adres? En hoe lang zijn de onderbrekingen? Ik heb een cloudflared tunnel voor mijn websites, als je daar een mail alert op inschakelt vanuit het Cloudflare portal heb je een goede monitoring. Elke glitch krijg je een mailtje, die monitoring is erg triggerhappy. Dus ja op Klik&Klaar zitten zeker dagelijks glitches. Dat is seconden <15s werk schat ik in, iets wat een normale gebruiker niet zo waarnemen.

Heb via kuma uptime even een alert ingesteld als hij 2x 20 seconden outage waarneemt, krijg ik een bushbericht (via Ziggo).

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 09-11-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud

[ Voor 99% gewijzigd door ernstoud op 09-11-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
ernstoud schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:18:
[...]

Joh, ik heb al vele jaren KPN SIBG (Sneller Internet BuitenGebied). Ik weet waar ik over praat. Het is absoluut gratis voor a) buitengebied, b) snelheid < 25Mbps en c) de 4G zendmast op 800 MHz. voldoende capaciteit heeft. Punt is wel dat KPN bepaalt wat buitengebied is. Soms wonen mensen net buiten een dorp, geen glas en vindt KPN het dan toch geen buitengebied. Maar gratis is het. Het zwarte kastje:

[Afbeelding]

Links Vodafone 4G, rechts Odido 4GvT, nu (is al een oudere foto) staat daar rechts ook nog Odido 5G. En beneden staat een Caiway gigabit glasvezel router. Vier ISP’s in huis. Deels zakelijk, deels privé. Primair en backup.

En nee, je bent niet verplicht dat af te nemen, KPN is wel verplicht het aan te bieden.
Appels en peren. Ik zit niet in buitengebied blijkbaar (maar ook niet nodig, want ook ODF fiber). Maar ik zie nog steeds nergens dat KPN het verplicht is aan te bieden. Het lijkt meer een marketing geste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
wkloppen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:55:
Dat gehele verplichtingsverhaal is sowieso onzin. Paternaliserend ook. Alsof iemand mij, danwel bedrijfen moet gaan opleggen om wel of geen internet te hebben/nemen/de mogelijkheid daartoe. Je bepaalt toch zelf waar je woont en of je internet hebt en met welke snelheid. Verplichtingen hierin stellen is gedoemd te mislukken.
Off-topic, maar dit gaat er toch totaal niet om dat je verplicht bent om internet te hebben?

Het idee is om witte vlekken op de kaart te voorkomen. Fijn voor mensen die in dorpen wonen en Europa blijft ook nog economisch competitief.

Hetzelfde gebeurt ook bij de veiling van spectrum voor mobiele masten. Daar zitten ook dekkingseisen aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fevaho
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 17:00
wat heeft dit alles omtrent aansluitverplichtingen etc.. nog met Odido Klik en klaar te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

Kan bovenstaande geneuzel niet via DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
fevaho schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:03:
wat heeft dit alles omtrent aansluitverplichtingen etc.. nog met Odido Klik en klaar te maken ?
Terecht, back on track. Wat ik buitengewoon sterk vind aan het aanbod is de maand opzegtermijn. Dan geloof je in je product. En ik heb nog geen antwoord gezien van VF Ziggo en KPN. Ook ik ga me eens wagen aan dit aanbod. Volgens de website "supersnel" gebied hier, alhoewel op het randje. 'k Heb nu glas (privé) en VDSL via KPN voor werk, wat dat betreft hoeft het allemaal niet. Maar voor het onderzoek is het wel leuk ...

En bestelling is gedaan. Ik zal voortgang en firmware e.d. melden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Houtenklaas op 09-11-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mwa schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:25:
Kan bovenstaande geneuzel niet via DM?
Op uw speciaal verzoek mijn posts over KPN verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Houtenklaas schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:28:
[...]
En bestelling is gedaan. Ik zal voortgang en firmware e.d. melden :)
Leuk joh, IP's wisselen vrijwel iedere dag. Zo woon je in Amsterdam of de Betuwe, en zo in bijv. Westervoort. Geen VPN nodig. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:41
wkloppen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:55:
Dit is ter bescherming van mensen in het buitengebied

Je legt een gebied aan of niet

Anders slaan ze bepaalde huizen over die niet rendabel zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Harry720A schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:57:
[...]
Leuk joh, IP's wisselen vrijwel iedere dag. Zo woon je in Amsterdam of de Betuwe, en zo in bijv. Westervoort. Geen VPN nodig. 8)
Vergeet Denemarken niet. Mooi land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Harry720A schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:57:
[...]
Dat is juist de reden om een vpn te gebruiken zodat je dus altijd je eigen ip hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Denemarken is voorbij.
Ai, met dat ik dit schrijf woon ik in Krimpen aan den IJssel.
Ik ben al weken op vakantie. :)

[ Voor 106% gewijzigd door Harry720A op 09-11-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floss010
  • Laatst online: 01-02 09:08
Beste tweakers, sinds de eerste dag ben ik gebruiker van het k&k systeem. Dolblij dat er een doorbraak was qua technologie.

Ik ben woonachtig in Ouderkerk aan den ijssel en woon langs de dijk wat gekenmerkt wordt als buitengebied. Vanwege de lage internetsnelheid hier (60mb download en 30mb upload).Ben ik overgestapt van kpn naar odido. Met het nieuwe systeem van odido haal ik tussen 200 en 300 download en 80 upload. Dus ongeveer x4 snelheid maar het lijkt erop dat het op sommige momenten instabiel is. Waardoor het eigenlijk niet functioneel is voor mij. Ik wil rustig voetbal kunnen kijken als de kinderen op bed liggen.

Na enkele weken testen en vooral via live voetbal te kijken heb ik mij vanavond enorm gestoort aan het k&k systeem.

Mijn zoontje heeft via een streamingsdienst vanochtend een film gekeken wat geheel vlekkeloos verliep. Maar deze avond tijdens voetbal kijken (nac-psv) viel klokslag 20:00u de zender weg, ook via youtube kreeg ik geen video's door.

Hierdoor ben ik geneigd om de hele boel terug te sturen aangezien het niet werkt zoals ik graag zou willen. Ik kwam dit forum tegen en herkende me in de topicstarter en heeft goed uitgezocht en een hoop verzameld qua informatie.
Ik zie inmiddels 125pagina's, helaas heb ik niet de tijd en de ruimte om dat in z'n geheel door te spitten.

Vanuit praktische overweging heb ik de router van odido in de meterkast geplaatst omdat alle utp kabbels daar uit komen.
Ook heb ik op elke verdieping wifiversterkera staan.

Ik dacht deel mijn verhaal en wellicht hebben jullie tips voor mij.

Mochten jullie speedtesten willen zien dan zal ik dat hier met alle liefde uploaden.
Ik hoop dat jullie mij van informatie kunnen voorzien zodat ik kan genieten van stabiel en sneller internet dan via KPN.

Andere mogelijkheden zijn;
- via glasdraad €1800 betalen zodat aansluitkosten glasvezel
- Starlink
- oud kpn router met buitgebied en wifi booster
- of toch nieuwste technologie van Odido is ook meest voordelige (€20,- per maand).

[ Voor 10% gewijzigd door Floss010 op 10-11-2024 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:44
Floss010 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:35:
Beste tweakers, sinds de eerste dag ben ik gebruiker van het k&k systeem. Dolblij dat er een doorbraak was qua technologie.

Ik ben woonachtig in Ouderkerk aan den ijssel en woon langs de dijk wat gekenmerkt wordt als buitengebied. Vanwege de lage internetsnelheid hier (60mb download en 30mb upload).Ben ik overgestapt van kpn naar odido. Met het nieuwe systeem van odido haal ik tussen 200 en 300 download en 80 upload. Dus ongeveer x4 snelheid maar het lijkt erop dat het op sommige momenten instabiel is. Waardoor het eigenlijk niet functioneel is voor mij. Ik wil rustig voetbal kunnen kijken als de kinderen op bed liggen.

Na enkele weken testen en vooral via live voetbal te kijken heb ik mij vanavond enorm gestoort aan het k&k systeem.

Mijn zoontje heeft via een streamingsdienst vanochtend een film gekeken wat geheel vlekkeloos verliep. Maar deze avond tijdens voetbal kijken (nac-psv) viel klokslag 20:00u de zender weg, ook via youtube kreeg ik geen video's door.

Hierdoor ben ik geneigd om de hele boel terug te sturen aangezien het niet werkt zoals ik graag zou willen. Ik kwam dit forum tegen en herkende me in de topicstarter en heeft goed uitgezocht en een hoop verzameld qua informatie.
Ik zie inmiddels 125pagina's, helaas heb ik niet de tijd en de ruimte om dat in z'n geheel door te spitten.

Vanuit praktische overweging heb ik de router van odido in de meterkast geplaatst omdat alle utp kabbels daar uit komen.

Mochten jullie speedtesten willen zien dan zal ik dat hier met alle liefde uploaden.
Ik hoop dat jullie mij vanavond informatie kunnen voorzien zodat ik kan genieten van stabiel en sneller internet dan via KPN.

- Starlink
- of toch nieuwste technologie van Odido is ook meest voordelige (€20,- per maand).
Ik zou eerst eens testen met een laptop met kabel aan de router, om te kijken of het niet aan je Wi-Fi ligt, ook verschillende punten kan helpen. Vooral testen dus. Overigens wordt deze technologie al even gebruikt hoor ;)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Plaats een netwerk switch in je meterkast en plaats de Odido juist ergens anders. Een van die UTP kabels komt mogelijk uit op zolder?
Overigens kan het ook de dagelijkse IP update zijn. Ik lees dat dat elke dag een keer voorkomt.

Theo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Incognitum

Was dit niet gewoon je dagelijkse reset? Elke 24uur wisselt je IP-adres en dan ben je even offline. Bij installatie of door een ander reboot (in dit geval 20:00) staat dit tijdstip dus in de avond.

Ook ik heb dit ondervonden door een boos zoontje die tijdens Fortnite eruit geknikkerd werd. Ik heb eenmalig de wekker gezet om 2:00 in de nacht, router gereset en nu krijg ik dus elke nacht om deze tijd een nieuw IP. Niemand last van.

Dus check dat even voordat je het terugstuurt terwijl het functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canami
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
ernstoud schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:06:
[...]

Onzin. Dat switchen van frequentie gaat “onder water”, merk je niets van. Er is wel hier al meerdere keren gemeld dat WiFi van het Zyxel device regelmatig “vastloopt”. Is het bij jou dat probleem? Heb je bekabeld dan wel internet?
Zowel bekabeld als wifi knalt eruit. Duurt een minuut of 5-10 voordat hij dan weer verder gaat. Lampjes op de router geven gewoon aan dat er een 5G verbinding is. Ben enorm tevreden over de snelheid dus zou zonde zijn als ik hem om deze reden terug moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
Incognitum schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:04:
[...]

Was dit niet gewoon je dagelijkse reset? Elke 24uur wisselt je IP-adres en dan ben je even offline. Bij installatie of door een ander reboot (in dit geval 20:00) staat dit tijdstip dus in de avond.

Ook ik heb dit ondervonden door een boos zoontje die tijdens Fortnite eruit geknikkerd werd. Ik heb eenmalig de wekker gezet om 2:00 in de nacht, router gereset en nu krijg ik dus elke nacht om deze tijd een nieuw IP. Niemand last van.

Dank je fijn om te weten, net hier ook even gereset om 24.00uur dus even in de gaten houden en morgen even checken of dat om dezelfde tijd veranderd..

Verder hier ook tevreden tot nu toe, vooral omdat de K&K mee gaat naar de volkstuin begin volgend jaar voor fatsoenlijk internet aldaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly

Ik hoop dat jullie mij vanavond informatie kunnen voorzien zodat ik kan genieten van stabiel en sneller internet dan via KPN.

- Starlink
Heb je op antennekaart.nl gekeken waar de zenders staan om jouw woning heen, aan die zijde van de woning kan je hem het beste plaatsen. De achterkant (waar de UTP porten zitten) kan je dan het beste richting de antennes zetten. En zo hoog mogelijk, bij voorkeur zet je het 5G modem op zolder en trek hem via een UTP terug naar je meterkast, om daar verder te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Ik heb inderdaad gisteren op Antennekaart gekeken. Toevallig is er op 30/9/'24 een mast bijgekomen binnen 500m van mijn woning.

Bij mij op zolder heb ik inderdaad een UTP waardoor ik de 5g modem op zolder kan plaatsen. Echter zit mijn zolderraam aan de andere kant tov de mast. Goeie tip m.b.t. achterkant utp van modem richting de masten. Kwestie van testen:)

Overigens lees ik dat ik een reset moet doen op een tijdstip waarbij er geen tv gekeken wordt of internet gebruikt wordt. Is dit een kwestie van het modem aan en uitzetten via de aan/uit knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Incognitum schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:04:
[...]

Goede tip! Ik heb geen idee.

Dit zou het best kunnen zijn. De voetbalwedstrijd startte om 20:00u en op een gegeven moment denk rond 20:35u ging de zender weer aan.

Heb tussentijds 5g modemuit en aangezet. Device / iptv geüpdate en herstart. Op een gegeven moment ging die weer aan.

Wel had ik een doelpunt gemist en tijdens de wedstrijd erna waren er af en toe haperingen/vertragingen.

Dit kan een kwestie zijn van het 5g modem herplaatsen naar een betere plek.

Ik ben opzich tevreden over de snelheid, maar heb het gevoel dat deze niet stabiel levert. Kwestie van testen..

Dank voor je reactie in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
xah5kiDe schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:00:
[...]

Plaats een netwerk switch in je meterkast en plaats de Odido juist ergens anders. Een van die UTP kabels komt mogelijk uit op zolder?
Overigens kan het ook de dagelijkse IP update zijn. Ik lees dat dat elke dag een keer voorkomt.
Yes, heb inderdaad meerdere netwerk switches in mijn meterkast.
Ik heb kpn modem uitgezet en voornhet gemak, het 5g modem in de plek gezet zodat het 1 op 1 vervangen werd. Maar ik lees inderdaad dat het beter naar zolder toe kan, voordeel is dat er al.utp kabels door de woning lopen. Kwestie van doen en testen.

Die IP update is wel vervelend trouwens. Heb in andere reacties al gevraagd wat ik hierin het beste kan doen. Wacht even op reactie.
Dank voornje reactie!
Zou mooi zijn om €20 te betalen ipv €50 voor sneller internet. Echt een gedoe hier met internet mbt buitengebied..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Ecological schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:50:
[...]

Ik zou eerst eens testen met een laptop met kabel aan de router, om te kijken of het niet aan je Wi-Fi ligt, ook verschillende punten kan helpen. Vooral testen dus. Overigens wordt deze technologie al even gebruikt hoor ;)
Jaa, ik heb getest en op diverse punten in de woning. Echter niet bekabeld vanuit de 5g router. Echter heb ik het wel getest mbt (ip)tv en daar had ik verbinding. Op elke verbinding staat een wifi versterker en op elke kamer is er utp aansluiting wat op de netwerkswitch aangesloten is.

Aaah inderdaad qua technologie was het er al. Maar zo toepasbaar als k&k het heeft met de scherpe prijs naar mijn mening nog niet. Moet het wel goed werken...

Inderdaad kwestie van goed testen! Dank voor je reactie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:10:
Ik heb inderdaad gisteren op Antennekaart gekeken. Toevallig is er op 30/9/'24 een mast bijgekomen binnen 500m van mijn woning.

Bij mij op zolder heb ik inderdaad een UTP waardoor ik de 5g modem op zolder kan plaatsen. Echter zit mijn zolderraam aan de andere kant tov de mast. Goeie tip m.b.t. achterkant utp van modem richting de masten. Kwestie van testen:)

Overigens lees ik dat ik een reset moet doen op een tijdstip waarbij er geen tv gekeken wordt of internet gebruikt wordt. Is dit een kwestie van het modem aan en uitzetten via de aan/uit knop?
Ja het is blijkbaar een 24hr's counter welke aftelt na het ophalen van het IP, dan is het startmoment bepalend voor de volgende vernieuwing. Even uit en weer aan net voor het slapen gaan is de meest logisch keuze. Ik zou er zelf geen wekker voor zetten zoals ik hier las, respect _/-\o_

Ik zal het eens in de gaten houden want mijn modem is na de vakantie rond 18:00 geboot 8 dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFqjlFPwEeN8Dz1UH4AsgQud-AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B36cezh89vAk6FNMsiBSYWvq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens alle lampjes op groen behalve de 2e die staat op blauw.

Iemand enig idee wat dit betekend? Is dit juist goed of niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stormfly
Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:00:
[Afbeelding]

Ik heb overigens alle lampjes op groen behalve de 2e die staat op blauw.

Iemand enig idee wat dit betekend? Is dit juist goed of niet?
De uitleg van de lampjes is al 88x voorbij gekomen, bovenin kan je filteren op posts met alleen plaatjes dan heb je hem zo in beeld.

Zoals deze Vic001 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 10-11-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:27
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=AT9FEQBICN183&psc=1

Een Fritzbox 6850 5G voor €190 ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Reseller met slechte reviews:
(6 beoordelingen)
17% positief tijdens levensduur

Altijd opletten bij Amazon en Bol voor de resellers…

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
BiG-GuY schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:45:
[...]

Reseller met slechte reviews:
(6 beoordelingen)
17% positief tijdens levensduur

Altijd opletten bij Amazon en Bol voor de resellers…
Doe ik zaken met de reseller of met Amazone? Dacht ik bestel met achteraf betalen, wat kan er fout gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 16:09
Begrijp ik het goed dat je middels een lan kabel een computer kan aansluiten op het standaard geleverde modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floss010
Pindasaus schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:24:
Begrijp ik het goed dat je middels een lan kabel een computer kan aansluiten op het standaard geleverde modem?
Klopt, zitten 2 utp ophet meegeleverde 5g modem.

Hier kan je dus direct een lan kabel op aansluiten op je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:41
Afgelopen vrijdag ook besteld, aankomende zaterdag wordt het modem geleverd. Zit met telefoon gemiddeld rond de 360/45 Mbps. Volgens Ookla is de adaptieve bitrate ruim voldoende om in 4k te streamen, dat is het voornaamste. Normaal internet gebruik geloof ik wel.

Momenteel Ziggo kabel, want nog steeds geen glas.... Als dit de proefperiode goed gaat mag Ziggo het modem dus terug hebben. Met klantvoordeel (netto) €17,50 per maand tov €64. Is me net te veel verschil.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen
Pindasaus schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:24:
Zoals met elk modem idd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het tijdstip van de zeker niet dagelijkse automatische reboot van het modem is bij mij gewijzigd van rond 5 uur in de ochtend, via 2 uur in de ochtend naar rond middernacht gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Heeft iemand al ervaring met wat er met de verbinding gebeurt nadat je de FUP van 2TB hebt bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 15:56
Jeffrey87 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:13:
Heeft iemand al ervaring met wat er met de verbinding gebeurt nadat je de FUP van 2TB hebt bereikt?
Las op een ander forum dat die gebeld werd met een waarschuwing. Die had in 2 dagen tijd 2TB verbruikt, kans was dat hij van het abonnement afgegooid zou worden of snelheid omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Gewoon betalen met creditcard of Paypal.
Is terug te draaien. Dan eens kijken of bijv. Amazon verantwoordelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Harry720A schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:10:
Gewoon betalen met creditcard of Paypal.
Is terug te draaien. Dan eens kijken of bijv. Amazon verantwoordelijk is.
Amazon is sowieso niet verantwoordelijk, je sluit een overeenkomst met de reseller, niet Amazon.
https://www.consumentenbo...t-via-een-online-platform

Ook als je je geld wel terugkrijgt, betekend dat niet dat het geen gevolgen heeft voor je account bij Amazon.

Heb helaas persoonlijke ervaringen met resellers die geen deugdelijk product leverden. Na retour en credit kreeg ik vervolgens een markering op mijn Amazon account met de melding dat zij het recht hebben mijn account op te schorten en dat ze in de toekomst niet meer leveren op mijn adres als dit vaker gebeurd.

Sindsdien bestel ik niet meer bij resellers die niet shippen via Amazon en het liefst geheel geen resellers, maar soms zijn heel specifieke producten niet beschikbaar zonder reseller.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
@BiG-GuY Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik zie er toch maar van af dan. Als iets te mooi is om waar te zijn……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

W1ck1e schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:06:
Het tijdstip van de zeker niet dagelijkse automatische reboot van het modem is bij mij gewijzigd van rond 5 uur in de ochtend, via 2 uur in de ochtend naar rond middernacht gegaan.
Er is geen dagelijkse reboot. De sessie (en dus IP-adres) kan maximaal 24u duren. Als je in een gebied zit waar onderhoud plaatsvindt wordt de sessie verkort naar maximaal 8u.

Als je safe wilt zijn, kan je het beste het modem herstarten in de nacht, zodat het 'ververs' moment elke keer in de nacht is. Tenzij je dus overdag een keer de verbinding verliest, dan is het nieuwe 'ververs' moment op die tijd.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

GekkeGerrit83 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:35:
@BiG-GuY Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik zie er toch maar van af dan. Als iets te mooi is om waar te zijn……
Dat is precies mijn gedachte ook met zo'n harde korting. Veel red flags.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:35:
[...]

Er is geen dagelijkse reboot. ....
Vandaar
de zeker niet dagelijkse automatische reboot
Ik heb in 10 dagen tijd ongeveer 3 reboots gehad. Maar wel elke dag een ander ipadres.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 10-11-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:38
BiG-GuY schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:35:
[...]

Er is geen dagelijkse reboot. De sessie (en dus IP-adres) kan maximaal 24u duren. Als je in een gebied zit waar onderhoud plaatsvindt wordt de sessie verkort naar maximaal 8u.

Als je safe wilt zijn, kan je het beste het modem herstarten in de nacht, zodat het 'ververs' moment elke keer in de nacht is. Tenzij je dus overdag een keer de verbinding verliest, dan is het nieuwe 'ververs' moment op die tijd.
Ik vind dat zelf moeten rebooten toch echt niet kunnen. Is dit feitelijk een bug of is dit een ongewenst neveneffect van elke 24 uur een ander ip adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
kielkiel schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:51:
[...]

Ik vind dat zelf moeten rebooten toch echt niet kunnen. Is dit feitelijk een bug of is dit een ongewenst neveneffect van elke 24 uur een ander ip adres?
Dat hoeft ook helemaal niet
Dat heeft iemand op een forum bedacht.. om onduidelijke reden

Dus als je dat niet vindt kunnen.. dan doe je het toch niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Dat is een neven effect van de gebruikte techniek op het netwerk met de sessies van max 24u. Dit is overigens gelijk bij Vodafone en KPN. Alleen bij specifieke zakelijke simkaarten kan je een andere APN gebruiken voor een statisch publiek IP-adres. Dan zijn de data kosten ook 'iets' anders dan je nu betaald voor K&K.

Wij leveren al bijna 10 jaar zakelijke diensten over 4G/5G van Odido (voorheen T-Mobile) en hebben daarom specifiek op die zakelijke routers ingesteld gehad dat ze in de nacht een herstart kregen, om zo dat 'ververs' moment niet overdag te hebben tijdens kantoortijden. Op locaties waar we met twee of meer modems werken, is dat probleem er niet, omdat ze niet tegelijk online komen en dus ook niet tegelijk verversen.

Afhankelijk van wat je doet of je het merkt dat je een paar seconde per dag geen connectie hebt.

Voor normaal gebruik met streaming zal je het niet merken. Livestream of een live oproep is een ander verhaal. Dus als je de consumenten dienst zou gebruiken voor thuiswerk bijvoorbeeld, is het wel handig om de router in ieder geval een keer te herstarten buiten je werktijd, vandaar mijn tip om hem een keer in de nacht te herstarten.

Het zou overigens geen volledige reboot moeten zijn wat vanuit het netwerk komt, enkel het modem component 'ververst'. Dus de uptime van je router zou door moeten lopen. Als je wel een echte herstart hebt, gebeurt er wat anders bij je. Mijn Zyxel had een uptime van 2 weken tot ik hem verplaatste.

[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 10-11-2024 12:05 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
boyette schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:53:
[...]

Dat hoeft ook helemaal niet
Dat heeft iemand op een forum bedacht.. om onduidelijke reden

Dus als je dat niet vindt kunnen.. dan doe je het toch niet
Uiteraard het hoeft niet. Maar het gaat erom dat als de 24 uur voorbij is en je kijkt bijv op dat moment naar TV er blijkbaar een korte onderbreking is van de stream. Dat vind ik niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik schreef heb ik elke dag (tot nu 10 of 11 keer) een ander ip adres gekregen
En waren er in die periode 3 reboots die elk rond een ander tijdstip plaatsvonden.
Als je last hebt van die reboots doordat ze bij jou overdag tijdens gamen of een team meeting kunnen gebeuren, DAN KAN je het tijdstip daarvan veranderen door eenmaal op een beter tijdstip zelf het modem te herstarten. Ik heb dus echter gemerkt dat het tijdstip van de automatische (niet dagelijkse) reboots verschuift waardoor je incidenteel een handmatige reboot moet doen om er weer geen last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
W1ck1e schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:00:
[...]

Zoals ik schreef heb ik elke dag (tot nu 10 of 11 keer) een ander ip adres gekregen
En waren er in die periode 3 reboots die elk rond een ander tijdstip plaatsvonden.
Als je last hebt van die reboots doordat ze bij jou overdag tijdens gamen of een team meeting kunnen gebeuren, DAN KAN je het tijdstip daarvan veranderen door eenmaal op een beter tijdstip zelf het modem te herstarten. Ik heb dus echter gemerkt dat het tijdstip van de automatische (niet dagelijkse) reboots verschuift waardoor je incidenteel een handmatige reboot moet doen om er weer geen last van te hebben.
Hoelang duurde zo'n periode gemiddeld dat de modem automatisch reboot? Ik heb mijn modem vanochtend weer gereboot (na 9 dagen uptime) omdat ik het idee had dat de up and download snelheden steeds lager werden (van overdag min 200 mb naar 100-130)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kielkiel schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:09:
[...]

Hoelang duurde zo'n periode gemiddeld dat de modem automatisch reboot? Ik heb mijn modem vanochtend weer gereboot (na 9 dagen uptime) omdat ik het idee had dat de up and download snelheden steeds lager werden (van overdag min 200 mb naar 100-130)
Ik heb geen idee. Ik lag in bed en heb de downtijd niet gemonitord.
Mjn snelheid kakt niet in (wel tijdelijk wat minder geweest) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zH20Yg8bL8pibharexdMiN4Q_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/90ogLlRs9EEf1iWEQH3eUMgI.png?f=fotoalbum_large

Het dal rechts is de meting via de ziggo verbinding vandaag. Links is 5 dagen geleden. De vampierentandjes zijn echter wel via odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagaloni
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 22:17
Sinds twee weken heb ik ook Klik&Klaar. Over het algemeen zeer tevreden mee, zeker wat download betreft.

Het probleem is alleen wanneer ik upload: ik heb Backblaze en Synology Clouddrive draaien. Wanneer een van deze aan het uploaden is loopt het gehele netwerk vast: ping gaat omhoog naar 1200 ms, download zakt naar enkele mbits en de upload is dan minder dan 1 mbit. Als ik het programma pauzeer is het netwerk gelijk weer normaal.

Met mijn vorige DSL modem (Zyxel T-50) had ik dit probleem niet. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een nieuwe router (de Zyxel NR5307) nu ineens wel dat probleem heeft, dus ik hoop dat dit met een instelling te verhelpen is.

Hebben andere hier ook last van en zijn er suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dagaloni schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:32:
Sinds twee weken heb ik ook Klik&Klaar. Over het algemeen zeer tevreden mee, zeker wat download betreft.

Het probleem is alleen wanneer ik upload: ik heb Backblaze en Synology Clouddrive draaien. Wanneer een van deze aan het uploaden is loopt het gehele netwerk vast: ping gaat omhoog naar 1200 ms, download zakt naar enkele mbits en de upload is dan minder dan 1 mbit. Als ik het programma pauzeer is het netwerk gelijk weer normaal.

...
Kan je de upload van je nas knijpen ? Zodat er nog iets overblijft voor de anderen in je netwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 10-11-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagaloni
W1ck1e schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:56:
[...]

Kan je de upload van je nas knijpen ? Zodat er nog iets overblijft voor de anderen in je netwerk.
Ah, dat kan inderdaad en dat maakt een verschil! Ik heb hetzelfde gedaan voor Backblaze. Het netwerk is nu weer normaal. Bedankt voor de tip!

Ik ben niet zo thuis in het netwerken, maar is dit normaal gedrag voor een netwerk of ligt het aan de modem van Odido?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dagaloni schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:11:

Ah, dat kan inderdaad en dat maakt een verschil! Ik heb hetzelfde gedaan voor Backblaze. Het netwerk is nu weer normaal. Bedankt voor de tip!

Ik ben niet zo thuis in het netwerken, maar is dit normaal gedrag voor een netwerk of ligt het aan de modem van Odido?
Ik denk dat het modem een beetje te licht is voor deze belasting. Met QoS kan je het verbeteren, maar dat zit er volgens mij niet in/op.

Als je toestaat een device de hele upload te gebruiken blijft er niks over voor de rest. En aangezien download ook een beetje upload nodig heeft (pakketje is aangekomen) is die ook minimaal.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 10-11-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dagaloni schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:11:
[...]
Dat is normaal in netwerken als je lijn vol zit... Verkeer wordt in pakketjes opgebroken, die komen in een queue (wachtrij), en nieuwe pakketjes komen dus aan het einde van de queue. Alles gaat dan netjes (ongeveer) op volgorde, maar omdat je lokale netwerk sneller is dan je upstream naar het internet, krijg je buffering.

Je kan met QoS gaan spelen om de prioriteiten van traffic aan te passen, en dan dingen als je backups een lage prioriteit geven, en dingen als voip, en interactief verkeer voorkeur geven, maar of dat kan met de router van odido betwijfel ik. (en het is alles behalve simpel).

Makkelijkst is inderdaad de grootgebruikers cappen, zodat ze een 10% onder je max bandbreedte blijven, zodat ander verkeer ook tussendoor kan, en de buffers niet te ver vol lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Incognitum
kielkiel schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:09:
[...]

Mijn AF55 doet er max 2 minuten over. Maar zoals sommige ‘muggenzifters’ aangeven. Het is geen reboot maar je IP veranderd alleen. Komt op hetzelfde neer, je hebt korte tijd downtime, vandaar de tips dit in de nacht te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
Incognitum schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:34:
[...]

Mijn AF55 doet er max 2 minuten over. Maar zoals sommige ‘muggenzifters’ aangeven. Het is geen reboot maar je IP veranderd alleen. Komt op hetzelfde neer, je hebt korte tijd downtime, vandaar de tips dit in de nacht te doen.
En hoelang is de uptime voordat het modem automatisch reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kielkiel schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:51:

En hoelang is de uptime voordat het modem automatisch reboot?
Bij mij wisselend. 1 keer 5 dagen, de andere keren dus 1 & 4 of 2 & 3 dagen. Ik heb het modem 10 dagen

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 10-11-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
W1ck1e schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:54:
[...]

Bij mij wisselend. 1 keer 5 dagen, de andere keren dus 1 & 4 of 2 & 3 dagen. Ik heb het modem 10 dagen
Dat is vaak / heel regelmatig. Zoals gezegd tot vanochtend had ik uptime van 9 dagen. Daarvoor minder lang maar dat had te maken met wat geëxperimenteer 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kielkiel schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:44:

Dat is vaak / heel regelmatig. Zoals gezegd tot vanochtend had ik uptime van 9 dagen. Daarvoor minder lang maar dat had te maken met wat geëxperimenteer 😊
Eens, vergeleken met mijn ziggo modem (recentelijk geherstart ihkv een storing, dus kan nu niet goed vergelijken) wel. Als ik mij niet vergis meerdere maanden. Maar omdat ik alleen maar aan het testen ben met Odido K&K heb ik geen last van de reboots. Zolang ze maar in de nacht plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
W1ck1e schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:49:
[...]

Eens, vergeleken met mijn ziggo modem (recentelijk geherstart ihkv een storing, dus kan nu niet goed vergelijken) wel. Als ik mij niet vergis meerdere maanden. Maar omdat ik alleen maar aan het testen ben met Odido K&K heb ik geen last van de reboots. Zolang ze maar in de nacht plaatsvinden.
Mijn Zyxel is nu 22 dagen onafgebroken online. Het kan dus wel blijkbaar zonder reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pierre_nr1 schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:16:

Mijn Zyxel is nu 22 dagen onafgebroken online. Het kan dus wel blijkbaar zonder reboot.
Mijn modem heeft deze firmware : V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806
Welke heeft die van jou ? : gevonden : de B7 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 10-11-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Denk dat het wel belangrijk is om onderscheid te maken tussen:

IP-wissel
verbindingshik
(spontane) reboot
verslechterde wifi

IP-wissels ervaart iedereen. Een keer per dag zo ongeveer. Het lijkt er op dat dit na precies 24 uur plaatsvindt

Veel ervaren blijkbaar (?) ook een verbindingshik, als dat gebeurt, waarbij korter of langer de verbinding slecht is. Zelf niet ervaren, maar als mogelijk gevolg van de ip-wissel denkbaar.

Reboots, zeker spontaan, zouden uit den boze moeten zijn. Zelf nog niet ervaren, maar ik heb de uptime niet bekeken. Maar een apparaat dat spontaan herstart is defect.

Als laatste; maar die valt een beetje buiten bovenstaande, zijn er mensen die opmerken dat na verloop van tijd de wifi-snelheid drastisch slechter wordt. Een (manuele) reboot fixt dit voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
W1ck1e schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:21:
[...]

Yep, inderdaad de B7. Om precies te zijn : V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528

In die 22 dagen ook geen firmware update ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
[...]
Mag ik van geluk spreken dat ik (nog) Firmware-versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:56
Harry720A schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:33:
[...]

Mag ik van geluk spreken dat ik (nog) Firmware-versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 heb?
Ik heb nu een system uptime van 15 dagen met V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806.
Dus ik heb het idee dat het niet uitmaakt op welke fimware versie je zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
Keypunchie schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:25:

Als laatste; maar die valt een beetje buiten bovenstaande, zijn er mensen die opmerken dat na verloop van tijd de wifi-snelheid drastisch slechter wordt. Een (manuele) reboot fixt dit voor hun.
Ook de WiFi blijft goed na 22 dagen constant in gebruik, geen drop-outs opgemerkt. Wij gebruiken alleen 5G Wifi op 2 iPhones, 2 iPads en een Windows PC, 2.4G is uitgeschakeld. Wellicht heeft het daar iets mee te maken.

Ik heb verbinding met een 10GB mast, met redelijk korte afstand(200 meter) en vrij zicht.

Oh ja, we gebruiken op alle onze hardware vaste ip-adressen, dus we maken geen gebruik van DHCP.

[ Voor 15% gewijzigd door Pierre_nr1 op 10-11-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
Ik krijg de indruk dat Odido over het veloop van 1 dag (24 uur) aan het throttle-en is. Had niet iemand dat eerder ook al ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Na wat onderbrekingen door mij veroorzaakt uptime van bijna 6 dagen, op 3 uurtjes na.

[ Voor 11% gewijzigd door Harry720A op 10-11-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
wkloppen schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:39:
Ik krijg de indruk dat Odido over het veloop van 1 dag (24 uur) aan het throttle-en is. Had niet iemand dat eerder ook al ervaren?
Ik ervaar tussen 00:00 en 06:00 ongeveer een derde minder snelheid. Dit is vrijwel zeker energiebesparing waarbij zendontvangers en/of antenne arrays uitgeschakeld worden. Bij Vodafone is dit nog drastischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
ernstoud schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:44:
[...]

Ik ervaar tussen 00:00 en 06:00 ongeveer een derde minder snelheid. Dit is vrijwel zeker energiebesparing waarbij zendontvangers en/of antenne arrays uitgeschakeld worden. Bij Vodafone is dit nog drastischer.
Ja inderdaad. Wat me bij mij ook opvalt is dat netwerk mode 5G/4G/3G gemiddeld iets van 50 mbit sneller is dan 5G NSA. Heb iets15 tests uitgevoerd steeds wisselend van network selection op de ZTE.
....Vreemd...althans ik heb er nog een afdoende verklaring voor:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
wkloppen schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:50:
[...]

Ja inderdaad. Wat me bij mij ook opvalt is dat netwerk mode 5G/4G/3G gemiddeld iets van 50 mbit sneller is dan 5G NSA. Heb iets15 tests uitgevoerd steeds wisselend van network selection op de ZTE.
Bij nader inzien is er niet echt een verschil te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
wkloppen schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:50:
[...]

Ik zou wel ergens een overzicht willen zien van welke carrier aggregation bij de drie providers nou mogelijk is en hoe de verdeling download/upload loopt. In auto mode zie ik toch af en toe andere combinaties op mijn Huawei. Overdag veelal dus dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ksx7ZI5KKtN9Q4DCgh7pSqH5hJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh80yQT9NoovBEu48BN4YED0.jpg?f=fotoalbum_large

Snelheid dan 200/20, niet slecht op 2 km. van de mast (ook wel te zien aan de lage signaalsterkte op de hoge band). En na 00:00 uur alleen nog de 900 MHz. band met dan dus iets van 140/15, plm. een derde minder.

Kan best zijn dat in manual mode andere selectie van banden nog betere resultaten geeft.

Wellicht heeft @jk-5 een dergelijk overzicht van carrier aggregatie bij de providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
[...]

Ik heb ook de B7 versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Dagaloni schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:32:

Met mijn vorige DSL modem (Zyxel T-50) had ik dit probleem niet. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een nieuwe router (de Zyxel NR5307) nu ineens wel dat probleem heeft, dus ik hoop dat dit met een instelling te verhelpen is.

Hebben andere hier ook last van en zijn er suggesties?
Nee dat is niet aan te passen, je krijgt 100Mbit en je drukt deze overvol met veel data. Bij een gedeeld 5G medium, tov jouw eigen DSL koperdraad, is het effect wat je merkt groter. Het is net als met files in de spits, de snelweg word niet breder, de factor tijd / aanbod zijn de variabelen waarmee je kunt spelen. Probeer het eens te limiteren op 80Mbps ipv 100Mbps.

Enige manier om dit netjes op te lossen is om in de applicaties een bandbreedte limiet in te stellen op 80Mbps oid, de Synology kan dat sowieso.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 10-11-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
ernstoud schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:17:
[...]

Ik zou wel ergens een overzicht willen zien van welke carrier aggregation bij de drie providers nou mogelijk is en hoe de verdeling download/upload loopt. In auto mode zie ik toch af en toe andere combinaties op mijn Huawei. Overdag veelal dus dit:

[Afbeelding]

Snelheid dan 200/20, niet slecht op 2 km. van de mast (ook wel te zien aan de lage signaalsterkte op de hoge band). En na 00:00 uur alleen nog de 900 MHz. band met dan dus iets van 140/15, plm. een derde minder.

Kan best zijn dat in manual mode andere selectie van banden nog betere resultaten geeft.

Wellicht heeft @jk-5 een dergelijk overzicht van carrier aggregatie bij de providers.
Ja precies ...daar ben ik ook naar opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:26:
[...]

Nee dat is niet aan te passen, je krijgt 100Mbit en je drukt deze overvol met veel data. Bij een gedeeld 5G medium, tov jouw eigen DSL koperdraad, is het effect wat je merkt groter. Het is net als met files in de spits, de snelweg word niet breder, de factor tijd / aanbod zijn de variabelen waarmee je kunt spelen. Probeer het eens te limiteren op 80Mbps ipv 100Mbps.

Enige manier om dit netjes op te lossen is om in de applicaties een bandbreedte limiet in te stellen op 80Mbps oid, de Synology kan dat sowieso.
Of QoS op een eigen router. Dat is wel weer extra eigen hardware (eigen router, eigen access point nodig), dat moet je wel willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:33:
[...]

Of QoS op een eigen router. Dat is wel weer extra eigen hardware (eigen router, eigen access point nodig), dat moet je wel willen.
Jeps dat heb ik even uitgesloten op basis van de vraagstelling, makkelijker is in de applicatie een limiet zetten. Synology kan dat en blackblaze bijvoorbeeld hieronder ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RraklHRADQSjF7BXZnPBTC6P7DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M51RrfJn5joZtaAkimQgAy4C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door stormfly op 10-11-2024 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagaloni
stormfly schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:00:
[...]

Jeps dat heb ik even uitgesloten op basis van de vraagstelling, makkelijker is in de applicatie een limiet zetten. Synology kan dat en dropbox bijvoorbeeld hieronder ook.
Dank! Limieten zijn ingesteld en werkt nu goed. Niet ideaal maar alternatief is een nieuwe router a €200-300. Ik ben blij dat ik nu snap wat het probleem is en dat er wel iets aan te doen is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Mooie prijs (helft van nieuw) voor een Huawei H122-373, goede router voor K&K: https://link.marktplaats.nl/m2195332332.

Ben ik niet, kwam ik tegen op MP.

Is verkocht.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 12-11-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Dagaloni schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:05:
[...]

Dank! Limieten zijn ingesteld en werkt nu goed. Niet ideaal maar alternatief is een nieuwe router a €200-300. Ik ben blij dat ik nu snap wat het probleem is en dat er wel iets aan te doen is! :)
Als je dit in de consumerrouter zou willen aanpassen @ANdrode moet je dan IP/Port combinaties opgeven? Je kunt het niet tot één workstation IP limiteren omdat je het ook voor ander zaken gebruikt en dan mogelijk wel over de volledige upload wilt beschikken. Dan is een destination IP+port wel een mooie combinatie om op te throttelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
ernstoud schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:11:
Mooie prijs (helft van nieuw) voor een Huawei H122-373, goede router voor K&K: https://link.marktplaats.nl/m2195332332.

Ben ik niet, kwam ik tegen op MP.
Pas op, gebruiker is nog maar 5 dagen actief ... Als het te mooi lijkt ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

[Afbeelding]

Ervaringen van de afgelopen jaren, voor n78 werd geactiveerd op zakelijke 5G modems met Snapdragon x62 chipset:

Odido:
n28 + b1
n28 + b1 + b3 + b3
n28 + b1 + b7
n28 + b3 + b3
n28 + b3 + b3 + b7
n28 + b7
n28 + b1 + b3 + b3 + b7

Vodafone:
n3 + b20
n3 + b20
n3 + b20 + b7
n3 + b20 + b7 + b7

KPN:
n28 + b1
n28 + b1 + b7
n28 + b3
n28 + b3 + b7
n28 + b7
n28 + b1 + b3 + b7

Een-en-ander zal ondertussen al wat veranderd zijn, sinds de activatie van n78. KPN is ook begonnen met b1 omzetten in n1, wat meer 5G spectrum brengt, vraag is wanneer de anderen dat ook gaan doen.

Odido was globaal gezien het snelste, omdat ze het meeste spectrum gebruiken. We moesten b8, b20 en b32 uitzetten over het algemeen, omdat anders de modems op 4G bleven hangen. Waar KPN en Vodafone in landelijke gebieden vaak enkel 1 of 2 banden actief hadden, heeft Odido bijna landelijk veel banden op hun masten actief.

Vodafone haalt over het algemeen de laagste snelheden, zeker op 5G. Deze gebruikten we praktisch altijd enkel met 4G banden met b3 en b20 uit, omdat die over het algemeen overbelast waren. Wat ook niet hielp voor de 5G snelheid, omdat zonder b20 aan, je geen 5G connectie kreeg met n3. Op locaties waar b7 beschikbaar is, wel 300-450Mbps download gezien, maar b7 komt niet veel verder dan 1km qua afstand.

KPN was het stabielst, omdat ze in de gebieden waar we actief waren meer of in ieder geval rustigere masten hadden. We moesten b8, b20 en b32 uitzetten over het algemeen, omdat anders de modems op 4G bleven hangen.

Let op dat de eerste 4G band gebruikt wordt voor upload, bij Odido heb je dus op papier de meeste snelheid als je b3 als eerste 4G band hebt.

Snelheden is helaas heel lastig te voorspellen, omdat het van veel factoren en locatie afhankelijk is. Odido heeft bijna landelijk dezelfde banden actief op alle masten maar performance verschil op vergelijkbare afstanden was erg groot.

[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 10-11-2024 22:42 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik heb zojuist een sloot aan reacties verplaatst naar dit topic.

Haperingen op thuisnetwerk met Odido K&K

Hoewel de eerste reacties begonnen van dit draadje rondom Odido K&K ging het steeds verder off-topic naar oorzaken dieper in het thuiswerk van de gebruiker. Vandaar dat het zijn eigen topic verdient.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10
[...]

[Afbeelding]

1865.1 MHz en B28? Dat lijkt mij een (visueel) bugje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
BiG-GuY schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:36:
[...]

Ervaringen van de afgelopen jaren, voor n78 werd geactiveerd op zakelijke 5G modems met Snapdragon x62 chipset
Is dit op volgorde van beste naar slechtse ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
neeecht schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:35:
[...]

1865.1 MHz en B28? Dat lijkt mij een (visueel) bugje?
Scherp! Had ik gisteren ook al gezien en de ontwikkelaar van LTEHMonitor gevraagd. Vanmorgen al antwoord, nl. dat de API van de Huawei niet de carrier aggregation terug geeft. Wat hier dus staat bij die 1865 MHz. is dat er CA is van b3 + b28, dus de 1800 MHz. en de 700 MHz. banden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

thys schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:57:
[...]

Is dit op volgorde van beste naar slechtse ofzo?
Nee, dit zijn alle combinaties die mogelijk zijn qua banden combinaties. Dit was nog wel voor n78 actief was, waardoor het alweer wat veranderd is. Voor de echt hoge snelheden heb je die band echt nodig.

De volgorde van de banden kan je niet instellen op modems, ook niet bij andere types. Maar er is dus wel een verschil tussen n28 + b3 + b3 + b1 + b7 en n28 + b1 + b3 + b3 + b7, omdat de eerste b band voor Upload wordt gebruikt en b3+b3 de meeste upload heeft in het Odido netwerk.

Bij andere type modems kan je er wel voor kiezen om een specifiek band uit te zetten, om zo te voorkomen dat bijvoorbeeld b1 de primaire band wordt en je minder upload hebt. Maar het verschilt dus ook per mast en locatie wat welke band 'over' heeft aan snelheid. Er zijn ook genoeg locaties waar b1 je meer snelheid geeft dan b3+b3, doordat de band rustiger is op die specifieke mast. Vandaar dat ik ook aangaf dat er niet 1 specifieke combinatie is die het beste werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 11-11-2024 13:37 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:13:
[...]

Als je dit in de consumerrouter zou willen aanpassen @ANdrode moet je dan IP/Port combinaties opgeven? Je kunt het niet tot één workstation IP limiteren omdat je het ook voor ander zaken gebruikt en dan mogelijk wel over de volledige upload wilt beschikken. Dan is een destination IP+port wel een mooie combinatie om op te throttelen.
"moderne" QoS deelt de pijn tussen de verbindingen óf tussen de IP adressen. In alle gevallen blijft de latency wel laag (hier ga ik uit van cake/layer cake).

Ik heb nooit op poort niveau gethrottled. Hoewell dat wel kan natuurlijk :)

cake met nat triple-isolate/dual-(src|dst)host
Pagina: 1 ... 32 ... 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.