Haperingen op thuisnetwerk met Odido K&K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-02 09:08
Beste tweakers, sinds de eerste dag ben ik gebruiker van het k&k systeem. Dolblij dat er een doorbraak was qua technologie.

Ik ben woonachtig in Ouderkerk aan den ijssel en woon langs de dijk wat gekenmerkt wordt als buitengebied. Vanwege de lage internetsnelheid hier (60mb download en 30mb upload).Ben ik overgestapt van kpn naar odido. Met het nieuwe systeem van odido haal ik tussen 200 en 300 download en 80 upload. Dus ongeveer x4 snelheid maar het lijkt erop dat het op sommige momenten instabiel is. Waardoor het eigenlijk niet functioneel is voor mij. Ik wil rustig voetbal kunnen kijken als de kinderen op bed liggen.

Na enkele weken testen en vooral via live voetbal te kijken heb ik mij vanavond enorm gestoort aan het k&k systeem.

Mijn zoontje heeft via een streamingsdienst vanochtend een film gekeken wat geheel vlekkeloos verliep. Maar deze avond tijdens voetbal kijken (nac-psv) viel klokslag 20:00u de zender weg, ook via youtube kreeg ik geen video's door.

Hierdoor ben ik geneigd om de hele boel terug te sturen aangezien het niet werkt zoals ik graag zou willen. Ik kwam dit forum tegen en herkende me in de topicstarter en heeft goed uitgezocht en een hoop verzameld qua informatie.
Ik zie inmiddels 125pagina's, helaas heb ik niet de tijd en de ruimte om dat in z'n geheel door te spitten.

Vanuit praktische overweging heb ik de router van odido in de meterkast geplaatst omdat alle utp kabbels daar uit komen.
Ook heb ik op elke verdieping wifiversterkera staan.

Ik dacht deel mijn verhaal en wellicht hebben jullie tips voor mij.

Mochten jullie speedtesten willen zien dan zal ik dat hier met alle liefde uploaden.
Ik hoop dat jullie mij van informatie kunnen voorzien zodat ik kan genieten van stabiel en sneller internet dan via KPN.

Andere mogelijkheden zijn;
- via glasdraad €1800 betalen zodat aansluitkosten glasvezel
- Starlink
- oud kpn router met buitgebied en wifi booster
- of toch nieuwste technologie van Odido is ook meest voordelige (€20,- per maand).

Bovenstaand is oorspronkelijk bericht.

Beste tweakers, gisteren heb ik op dit forum mijn ervaring geplaatst en om tips gevraagd.

De voornaamste tips die ik gekregen heb is:
1) router naar boven plaatsen
2) reset doen op moment van slapen of midden in de nacht.

Beide heb ik vanochtend gedaan. Ook heb ik mijn wifi versterkers opnieuw verbonden.

In de middag heb ik voetbal gekeken (test), ook heb ik een film opgezet. Vrijwel geen haperingen.

Aangezien ik gisteren rond 20:00u er 30 min volledig van het internet gegooid werd. Wilde ik vandaag om 20:00u testen.

Van 1900u tot 1930 heb ik voetbalsamenvattingen gekeken op npo1. Dit verliep prettig en vrijwel zonder haperingen. Althans niet storend.

Precies om 20:00u liep die heel eventjes vast en daarna begonnen de haperingen.
Momenteel kijk ik een film als test en de haperingen zijn enorm. Eigenlijk niet te doen qua film kijken. Ik dacht om te gaan tellen maar ben de tel kwijt geraakt.

Overdag lijkt het goed te verlopen en wil ik eigenlijk meer testen. In de avond loopt het vooralsnog niet soepel en is eigenlijk geen doen qua film kijken. Film van 90min duurt ineens een 120min...

Heeft iemand nog tips?

[ Voor 47% gewijzigd door Floss010 op 18-11-2024 10:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-03 09:30
Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:59:
Beste tweakers, gisteren heb ik op dit forum mijn ervaring geplaatst en om tips gevraagd.

De voornaamste tips die ik gekregen heb is:
1) router naar boven plaatsen
2) reset doen op moment van slapen of midden in de nacht.

Beide heb ik gedaan vanochtend gedaan. Ook heb ik mijn wifi versterkers opnieuw verbonden.

In de middag heb ik voetbal gekeken (test), ook heb ik een film opgezet. Vrijwel geen haperingen.

Aangezien ik gisteren rond 20:00u er 30 min volledig van het internet gegooid werd. Wilde ik vandaag om 20:00u testen.

Van 1900u tot 1930 heb ik voetbalsamenvattingen gekeken op npo1. Dit verliep prettig en vrijwel zonder haperingen. Althans niet storend.

Precies om 20:00u liep die heel eventjes vast en daarna begonnen de haperingen.
Momenteel kijk ik een film als test en de haperingen zijn enorm. Eigenlijk niet te doen qua film kijken. Ik dacht om te gaan tellen maar ben de tel kwijt geraakt.

Overdag lijkt het goed te verlopen en wil ik eigenlijk meer testen. In de avond loopt het vooralsnog niet soepel en is eigenlijk geen doen qua film kijken. Film van 90min duurt ineens een 120min...

Heeft iemand nog tips?
Dat rebooten is onzin dus daar kan je direct mee stoppen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
wkloppen schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:02:
[...]

Dat rebooten is onzin dus daar kan je direct mee stoppen:)
Baat het niet dan schaadt het niet. Maar goed om te weten dat het onzin is.

De film loopt overigens de laatste 20 minuten soepel.
Maar van 20:00u tot 22:00 was echt een drama...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:52

rvk

Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:13:
[...]
Maar van 20:00u tot 22:00 was echt een drama...
Heb je het inmiddels ook al bedraad geprobeerd?
Zoniet, dan zou je dat de volgende keer als het probleem zich voordoet toch echt even moeten proberen. Al is het maar om bepaalde dingen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:31

franssie

Save the albatross

@Floss010 hoe kijk je? Op NLziet (en andere NPO servers) heb ik rond die tijdstippen ook veel storingen, maar dan als ik kijk via Starlink.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Laatst online: 19:44
Tja. Eerst de oorzaak weten, dan nadenken over de oplossing. In de Zyxel is de kwaliteit van de verbinding zichtbaar, SINR, RSSI, RSRQ en RSRP. Als daar in de avond duidelijk slechtere waarden zijn dan overdag, dan is vrijwel zeker de verbinding naar de zendmast de schuldige. Of de energiebesparing die Odido toepast.

Lijkt me dus zinvol daar als eerste naar te kijken. Welke resultaten geeft een SpeedTest overdag en in de avond?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
rvk schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:17:
[...]

Heb je het inmiddels ook al bedraad geprobeerd?
Zoniet, dan zou je dat de volgende keer als het probleem zich voordoet toch echt even moeten proberen. Al is het maar om bepaalde dingen uit te sluiten.
Ik heb door de gehele woningen utp's en op elke verdieping wifi versterkers.
Inderdaad bekabeld en bedraad aangesloten.

Vreemde is dat het in de middag goed en soepel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
franssie schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:17:
@Floss010 hoe kijk je? Op NLziet (en andere NPO servers) heb ik rond die tijdstippen ook veel storingen, maar dan als ik kijk via Starlink.
Ik kijk via iptv (tv, series en films). Ook enkele momenten getest via youtube.

Weet niet of ik dat kan delen hier. Anders verwijder ik het direct😅

[ Voor 9% gewijzigd door Floss010 op 10-11-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:27:
[...]

Prima, dan sluit je NLziet uit, die geeft bij mij op zowel Odido K&Klaar als Starlink problemen, maar eerder ook op KPN glas.

Het ligt dus ergens in hun of jouw netwerk.
En dat is met een ETH kabel uit te sluiten (als je die mogelijkheid hebt).

Of je eigen wifi backbone met modem in DMZ *aangezien ie helaas geen bridge toelaat) maar dat hebben de meeste mensen helaas niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:25:
[...]
Ik heb door de gehele woningen utp's en op elke verdieping wifi versterkers.
Inderdaad bekabeld en bedraad aangesloten.
Dat begreep ik, maar de tv zelf heb je dus ook bekabeld aangesloten? Of zit die wel op die wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
ernstoud schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:22:
[...]

Tja. Eerst de oorzaak weten, dan nadenken over de oplossing. In de Zyxel is de kwaliteit van de verbinding zichtbaar, SINR, RSSI, RSRQ en RSRP. Als daar in de avond duidelijk slechtere waarden zijn dan overdag, dan is vrijwel zeker de verbinding naar de zendmast de schuldige. Of de energiebesparing die Odido toepast.

Lijkt me dus zinvol daar als eerste naar te kijken. Welke resultaten geeft een SpeedTest overdag en in de avond?
Allerlei termen wat ik niet begrijp: SINR, RSSI, RSRQ en RSRP.

Qua speedtest doe ik op verschillende momenten. Overdag download van 40 tot 90mb met 70 tot 110 upload.

Avonduren: net zat ik op 30mb download en 79 upload.

Mocht 1 van deze 2 zijn; vrijwel zeker de verbinding naar de zendmast de schuldige. Of de energiebesparing die Odido toepast.

Aan deze 2 gevallen kan ik zelf niets doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
rvk schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:35:
[...]

Dat begreep ik, maar de tv zelf heb je dus ook bekabeld aangesloten? Of zit die wel op die wifi?
Vanuit utp naar de switch en van de switch naar m'n tv kastje (Formuler z11 pro max). En dan via HDMI naar m'n beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
franssie schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:34:
[...]

Prima, dan sluit je NLziet uit, die geeft bij mij op zowel Odido K&Klaar als Starlink problemen, maar eerder ook op KPN glas.

Het ligt dus ergens in hun of jouw netwerk.
En dat is met een ETH kabel uit te sluiten (als je die mogelijkheid hebt).

Of je eigen wifi backbone met modem in DMZ *aangezien ie helaas geen bridge toelaat) maar dat hebben de meeste mensen helaas niet.
Oef dit klinkt voor mij als abracadabra.
Wat is een ETH kabel?

Eigen wifi backbone met modem ben ik denk ik niet technisch genoeg voor.

Dank voor je reactie sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:35

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:37:
[...]

Qua speedtest doe ik op verschillende momenten. Overdag download van 40 tot 90mb met 70 tot 110 upload.

Avonduren: net zat ik op 30mb download en 79 upload.

Mocht 1 van deze 2 zijn; vrijwel zeker de verbinding naar de zendmast de schuldige. Of de energiebesparing die Odido toepast.

Aan deze 2 gevallen kan ik zelf niets doen toch?
Dat je upload hoger is dan je download, laat zien dat de banden waarop je verbonden bent zwaar belast zijn. Mogelijk dat er een piekmoment is rond 20:00 of dat er inderdaad banden uitgezet worden in de mast, maar volgens mij gebeurd dat pas in de nacht en alleen in gebieden waar de masten juist rustig zijn.

Is er iets in de situatie rondom je woning dat kan veranderen rond 20:00? Niet toevallig rolluiken die dichtgaan?

Heb je gekeken waar de masten zijn rondom je woning en al geprobeerd naar een andere kant te richten door de achterkant van het modem die kant op te richten? Op wat voor afstand zit je van de mast af en welke banden zijn daarop actief?

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 10-11-2024 22:54 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:37:
[...]

Je hoeft ze niet te begrijpen; er is genoeg kennis hier om ze te interpreteren. In de Zyxel is ergens een pagina met de netwerkstatus. Daar staan deze gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Floss010 ETH is kort voor ethernet kabel, die je voor 4 euro bij de action koopt van voldoende kwaliteit om te testen door deze in je modem in te pluggen en in je TV om uit te sluiten dat de WiFI van het modem problemen voorziet.
Nu werd Zyxel 10 jaar geleden ook gekscherend wel eens zeiksel genoemd ... maar ze hebben het nu wel op orde, het lijkt er echter op dat de 'speciale' firmware van Odido een probleem heeft geïntroduceerd juist op de de WiFi van het modem van oDido.
Met backbone bedoel ik dat ik (en veel anderen) hun modem (ziggo, kpn, wat dan ook) alleen gebruiken als modem en dat via een eigen netwerk (of zelfs eigenmodems/routers) bedraad door hun huis hebben liggen met waar nodig access point.
Zo heb ik een locatie met Starlink, net werk is volledig TP-Link Omada. Andere lokatie, Omada Klik & Klaar, backbone netwerk volledig Unifi.

Voordeel van die eigen netwerken is dat ze makkelijker te beheren zijn, beter bereik hebben, goede monitoring hebben en als je van internetprovider wisselt, alleen je modem/router vervangt of opnieuw instelt en er in je huis netwerk niets verandert.

Met de huidige providers met hun mesh puntjes, zou je kunnen vergelijken dat als je van energie leveranier wisselt je ook je stopcontacten zou moeten vervangen :P

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 11-11-2024 11:00 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
BiG-GuY schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:52:
[...]

Dat je upload hoger is dan je download, laat zien dat de banden waarop je verbonden bent zwaar belast zijn. Mogelijk dat er een piekmoment is rond 20:00 of dat er inderdaad banden uitgezet worden in de mast, maar volgens mij gebeurd dat pas in de nacht en alleen in gebieden waar de masten juist rustig zijn.

Is er iets in de situatie rondom je woning dat kan veranderen rond 20:00? Niet toevallig rolluiken die dichtgaan?

Heb je gekeken waar de masten zijn rondom je woning en al geprobeerd naar een andere kant te richten door de achterkant van het modem die kant op te richten? Op wat voor afstand zit je van de mast af en welke banden zijn daarop actief?
Het klopt inderdaad dat mijn upload 9 van de 10 keer hoger is dan mijn download. Ik zal morgen rond 20:00u weer gaan testen.

Naar mijn weten gebeurd er in en rondom mijn woning niks specifieks op het tijdstip van 20:00u

Heb vandaaghet modem met de achterkant naar de zendmast gemikt. En op zolder geplaatst.
Ik denk dat de zendmast 800m van mijn woning staat. Viel mij op dat deze mast onlangs geplaatst is. Kan jij hier iets mee?

Zie bijgevoegde foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DWANfmAaY2U9YtuXuEd55UFzPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjR2BFYalWNB5zFMRsJXobYW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floss010
franssie schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:03:
@Floss010 ETH is kort voor ethernet kabel, die je voor 4 euro bij de action koopt van voldoende kwaliteit om te testen door deze in je modem in te pluggen en in je TV om uit te sluiten dat de WiFI van het modem problemen voorziet.
Nu werd Zyxel 10 jaar geleden ook gekscherend wel eens zeiksel genoemd ... maar ze hebben het nu wel op orde, het lijkt er echter op dat de 'speciale' firmware van Odido een probleem heeft geïntroduceerd juist op de de WiFi van het modem van oDido.
Met backbone bedoel ik dat ik (en veel anderen) hun modem (ziggo, pkn, wat dan ook) alleen gebruiken als modem en dat via een eigen netwerk (of zelfs eigenmodems/routers) bedraad door hun huis hebben liggen met waar nodig access point.
Zo heb ik een lokatie met Starlink, net werk is volledig TP-Link Omada. Andere lokatie, Omada Klik & Klaas, backbone netwerk volledig unifi.

Voordeel van die eigen netwerken is dat ze makkelijker te beheren zijn, beter bereik hebben, goede monitoring hebben en als je van internetprovider wisselt, alleen je modem/router vervangt of opnieuw instelt en er in je huis netwerk niets verandert.

Megt de huidige providers met hun mesh puntjes, zou je kunnen vergelijken dat als je van energie leveranier wisselt je ook je stopcontacten zou moeten vervangen :P
Ik moet zeggen dat ik inmiddels 5 jaar in deze woning woon en de vorige eigenaar deze woning heeft opgebouwd. Op elke kamer zit een utp waarbij de kabels allemaal uitkomen in de meterkast. Ook hangen hier diverse switches. Bij het omzetten van kpn naar odido. Ging dat vrijgemakkelijk doordat ik dezelfde wifinaam en ww gebruik he gemaakt..hierdoor zijn alle apparaten automatisch overgegaan.

Ik vind het heel bijzonder dat het overdag echt goed lijkt te gaan met een enkele hapering en in de avond toch echt anders is, en eigenlijk geen doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:17:
[...]
Ik moet zeggen dat ik inmiddels 5 jaar in deze woning woon en de vorige eigenaar deze woning heeft opgebouwd. Op elke kamer zit een utp waarbij de kabels allemaal uitkomen in de meterkast.
Zijn al die kabels eigenlijk wel goed? Welke snelheid haalde je bij kpn daarmee?

Mocht je oude kpn ook niet boven de 100mbps zijn dan zouden die kabels misschien wel 4 draadjes aangesloten hebben ipv 8 wat nodig is voor cat5e.
/edit/ Ok. Voorheen dus wel boven de 100mbps.

Vandaar dat testen met een aparte kabel rechtstreeks op de router het beste is. Al het andere uit de router halen. Dan kan er niets in de weg zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door rvk op 10-11-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
ernstoud schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:56:
[...]

Je hoeft ze niet te begrijpen; er is genoeg kennis hier om ze te interpreteren. In de Zyxel is ergens een pagina met de netwerkstatus. Daar staan deze gegevens.
Duidelijk, Enig idee hoe ik in de Zyxel kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:10:
[...]

Het klopt inderdaad dat mijn upload 9 van de 10 keer hoger is dan mijn download. Ik zal morgen rond 20:00u weer gaan testen.

Naar mijn weten gebeurd er in en rondom mijn woning niks specifieks op het tijdstip van 20:00u

Heb vandaaghet modem met de achterkant naar de zendmast gemikt. En op zolder geplaatst.
Ik denk dat de zendmast 800m van mijn woning staat. Viel mij op dat deze mast onlangs geplaatst is. Kan jij hier iets mee?

Zie bijgevoegde foto. [Afbeelding]
Het is zo te zien wel een mast die gevoed wordt vanuit een straalverbinding met 5 andere masten. Dus de bandbreedte van al die masten is gedeeld met de mast die op 1Gbps glas zit in Nieuwerkerk aan den IJssel.

Dat betekend dat de eventuele belasting op al die verschillende masten kan plaatsvinden en effect kan hebben op jouw snelheid.

In de Zyxel kan je wel naar de signaalwaarden en de banden kijken. Als je op de webinterface inlogt (standaard via https://192.168.1.1 met de inloggegevens onderop het modem). Vervolgens klik je op de pijl rechtsonder op het blok Mobiele Informatie.

Welke banden en RSRP zie je daar terug per band? Belangrijk ook om dan te controleren of die combinatie van banden en RSRP veranderd om 20:00 .

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
rvk schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:21:
[...]

Zijn al die kabels eigenlijk wel goed? Welke snelheid haalde je bij kpn daarmee?

Mocht je oude kpn ook niet boven de 100mbps zijn dan zouden die kabels misschien wel 4 draadjes aangesloten hebben ipv 8 wat nodig is voor cat5e.

Vandaar dat testen met een aparte kabel rechtstreeks op de router het beste is. Al het andere uit de router halen. Dan kan er niets in de weg zitten.
Klopt, vanmiddag gedaan. Router aangesloten op oude locatie (meterkast) en via ETH naar laptop en speedtest gedaan. Tussen 45 en 80 download en rond de 70 a 90 upload.

Daarna op nieuwe locatie (zolder) zelfde gedaan.
Hierbij heb ik diverse plekken uitgeprobeerd en het op de naar mijn idee beste plek gezet.

Hierbij zat ik ook rond de 50 a 80 mb download maar met upload steevast boven de 100mb. Dus even uittesten op deze plek.

Ps. Allemaal getest met speedtest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:21:
[...]

Duidelijk, Enig idee hoe ik in de Zyxel kan komen?
Met een browser naar 192.168.1.1 gaan en dan gebruikersnaam en wachtwoord ingeven dat onderop de Zyxel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
BiG-GuY schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:25:
[...]

Het is zo te zien wel een mast die gevoed wordt vanuit een straalverbinding met 5 andere masten. Dus de bandbreedte van al die masten is gedeeld met de mast die op 1Gbps glas zit in Nieuwerkerk aan den IJssel.

Dat betekend dat de eventuele belasting op al die verschillende masten kan plaatsvinden en effect kan hebben op jouw snelheid.

In de Zyxel kan je wel naar de signaalwaarden en de banden kijken. Als je op de webinterface inlogt (standaard via https://192.168.1.1 met de inloggegevens onderop het modem). Vervolgens klik je op de pijl rechtsonder op het blok Mobiele Informatie.

Welke banden en RSRP zie je daar terug per band? Belangrijk ook om dan te controleren of die combinatie van banden en RSRP veranderd om 20:00 .
Snap er vrij weinig van maar je legt het goed uit waardoor ik het gevoel heb dat ik er wel uit kom.
Ik ga voor nu lekker slapen. Kleintjes komen waarschijnlijk om 05:15u weer morgenochtend. Ik zal morgen eens inloggen op het modem en de gegevens hier delen.

Dank voor de hulp alvast. Erg waardevol!
Heb mijn kpn internet al opgezegd en hoop echt dat dit het is voor me:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:34
Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:25:
[...]

Klopt, vanmiddag gedaan. Router aangesloten op oude locatie (meterkast) en via ETH naar laptop en speedtest gedaan. Tussen 45 en 80 download en rond de 70 a 90 upload.

Daarna op nieuwe locatie (zolder) zelfde gedaan.
Hierbij heb ik diverse plekken uitgeprobeerd en het op de naar mijn idee beste plek gezet.

Hierbij zat ik ook rond de 50 a 80 mb download maar met upload steevast boven de 100mb. Dus even uittesten op deze plek.

Ps. Allemaal getest met speedtest.
Hoe snel is je switch Gigabit (1000) of 100? Bij 100 haal je meestal max 80 mb.

Switch upgraden naar 1000 waarschijnlijk hoger download.

Is je bekabeling Cat5e of hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
FCTW schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:06:
[...]

Ga dit morgen even na👌. Kom erop terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

[...]

Testen was dus ook rechtstreeks op de router gedaan (zonder switches en interne bekabeling) begreep ik (zie quote hieronder).
Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:25:
[...]
Ik vind dat maar een belabberde snelheid voor een afstand van 800 meter naar de mast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

rvk schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:20:
[...]

<>
Ik vind dat maar een belabberde snelheid voor een afstand van 800 meter naar de mast.
70/70 is beter dan 50/50 glas.
Wat vind jij er belabberd aan?

edit, bij die afstand van de mast zou het technisch beter kunnen, maar waarom boeit dat hier zo.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 11-11-2024 00:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:46
@rvk Hij zit ergens aan de dijk aldaar, als hij geen vrij zicht heeft dus achter de dijk zit word het verhaal al heel anders, test die Odido doos op het hoogste punt in huis, prik met een UTP kabeltje van een meter in de laptop en test dan, daarna pas verder kijken van wat er mis is met de interne switches, bekabeling en de bestaande WiFi accespoints..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:05
@Floss010
Ik zie dat je iptv heb i.c m. een Formuler
Heb je soms een abbonementje die contact moet maken met een server?
Dan is het van belang dat je ping onder de 20 zit. Als de ping hoger is kan je tv beeld gaan stotteren en/of blokken geven

Mijn "mannetje" van wie ik IPTV heb, heeft dit aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04 21:08
Bergenfietsen schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:30:
@Floss010
Dan is het van belang dat je ping onder de 20 zit. Als de ping hoger is kan je tv beeld gaan stotteren en/of blokken geven

Ik heb zelf IPTV, ook van een mannetje. Mijn ping is volgens mij nergens onder de 20. Moet zeggen, snap het plaatje ook niet helemaal betreft ping.
Ik kijk via een Shield. Er is nooit geen hapering of blokje te zien. Gaat dit enkel over de formuler?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PwYjTFKoVGhRd_8o2xgIn6TAl4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GQvj2rCCjTy0Eh91j9QlgnbX.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Vinny4K op 11-11-2024 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Laatst online: 18:05
Ik heb zelf IPTV, ook van een mannetje. Mijn ping is volgens mij nergens onder de 20. Moet zeggen, snap het plaatje ook niet helemaal betreft ping.
Ik kijk via een Shield. Er is nooit geen hapering of blokje te zien. Gaat dit enkel over de formuler?
[Afbeelding]
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Bergenfietsen schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:30:
@Floss010

Duidelijk, echter zou dit geen verschil met overdag en avond moeten hebben. En dit is een drastisch verschil helaas.

Overdag werkt iptv namelijk naar behoren en als ik een testfilm overdag opzet dan loopt die vrij soepel. Waarbij tussen 20:00 en 22:00u je om de haverklap aan het laden is.

Ik heb ooit begrepen dat je voor stabiele tv je minimaal 50mb download moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Vinny4K schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:11:
[...]

[Afbeelding]
Meer dan 12x zo snel qua download als ik. Ik snap wel dat jij vrijwel nooit een hapering hebt;) ben jaloers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
rvk schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:20:
[...]

Testen was dus ook rechtstreeks op de router gedaan (zonder switches en interne bekabeling) begreep ik (zie quote hieronder).

[...]

Klopt inderdaad. Rechtstreeks vanuit de router dus de switches die er later tussenkomt zouden niet uit moeten maken.

Wel goed om uberhaupt te kijken wat die switches doen qua doorlaat snelheid. Maar in dit voorbeeld zou het niet uit moeten maken omdat het aan de voorkant al getest is zeg maar.
Waardevolle toevoeging, thanks! Soms overzie ik het niet en dan is het fijn dat er meegedacht wordt.

Jaa, het is ook een belabberde snelheid. De mast staat er sinds 30/09/'24 dus relatief gezien kort. Weet niet of ze ook onderhoud plegen en hoe dat in zijn werking gaat maar ben allang blij dat er iets in de buurt gekomen is. Nu nog snel internet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Habana schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:28:
@rvk Hij zit ergens aan de dijk aldaar, als hij geen vrij zicht heeft dus achter de dijk zit word het verhaal al heel anders, test die Odido doos op het hoogste punt in huis, prik met een UTP kabeltje van een meter in de laptop en test dan, daarna pas verder kijken van wat er mis is met de interne switches, bekabeling en de bestaande WiFi accespoints..
Klopt, heb dit gedaan. Zolder van mijn woning komt boven de dijk uit. Ik kan de mast niet zien omdat er geen raam zit anders had ik de mast bijna kunnen zien zeg maar.

Is er een app waarvij je kan zien waar je het beste de router/modem kan plaatsen?

1 verdieping lager heb ik namelijk aan die zijde wel een raam. Wellicht dat dit verschil kan maken?

Of je een router op je slaapkamer wilt is een tweede verhaal😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
[...]

Ik heb natuurlijk vanuit de 5g modem met bekabeling op de laptop en van daarui gemeten.
Dan gaat het switch verhaal naar mijn mening niet op?
Ik zou niet weten wat voor bekabeling heb. Ik weet dat het in dit gebied altijd beroerd is geweest. Het lijkt erop dat KPN stabieler internet maar wel op een lagere snelheid kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Wellicht dat het niet uitmaakt maar hierbij type bekabeling die door de woning heen loopt. Met daarop aansluitend 2 switches.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sStZ7UMR5NSHFcbVDw0UPw6jNBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lK0ZCeAs9EesEpltbpx9EMc8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjSGVvH7hHOX57WL4GFruTH6Kpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMiAMHlrJx3exlNWTzaZ5OPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdj3V__ruCQdr2pY5lbXuK_a4YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fouK8b2QvJAZBdMpUNfT5pxm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Laatst online: 19:36
Floss010 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:09:
Wellicht dat het niet uitmaakt maar hierbij type bekabeling die door de woning heen loopt. Met daarop aansluitend 2 switches.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vervang die "gigamedia" (wat een misleidende merknaam) switch voor een Gigabit exemplaar. Die van jou gaat sowieso niet harder van 100 Mbit/s (10-12 Mbyte/s) Bij de action is er een goedkoop te krijgen: een tplink met 5 poortjes

Die platte ethernetkabel meest links op de foto zou ik niet willen gebruiken. Vervang die door een rond exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
W1ck1e schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:16:
[...]

Vervang die "gigamedia" (wat een misleidende merknaam) switch voor een Gigabit exemplaar. Die van jou gaat sowieso niet harder van 100 Mbit/s (10-12 Mbyte/s) Bij de action is er een goedkoop te krijgen: een tplink met 5 poortjes

Die platte ethernetkabel meest links op de foto zou ik niet willen gebruiken. Vervang die door een rond exemplaar.
Heb denk ik nog week een switch liggen, laatst gekocht. Dit verklaard mogelijk ook waarom 1 utp poort in een ruimte niet werkt (te lage snelheid).

De gigamedia switch hangt daar vanwege PV(zonne) panelen.
Kan deze gewoon omwisselen met een nieuwe waarbij de zonnepanelen gewoon z'n werk blijft doen?

Tussentijds heb ik internetkabels bijgeplugged. Niet wetende dat het een simpele op lage snelheid switch was.

Die dunne kabel die je ziet is van eufy camera systeem, wordt standaard meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Laatst online: 19:36
Floss010 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:48:

Heb denk ik nog week een switch liggen, laatst gekocht. Dit verklaard mogelijk ook waarom 1 utp poort in een ruimte niet werkt (te lage snelheid).
Geen idee.
De gigamedia switch hangt daar vanwege PV(zonne) panelen.
Kan deze gewoon omwisselen met een nieuwe waarbij de zonnepanelen gewoon z'n werk blijft doen?
Denk ik wel
Tussentijds heb ik internetkabels bijgeplugged. Niet wetende dat het een simpele op lage snelheid switch was.
Weer wat geleerd
Die dunne kabel die je ziet is van eufy camera systeem, wordt standaard meegeleverd.
Ik ken ze ook alleen maar als standaard bij bepaalde apparatuur. Dat is nog geen reden om ze te gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 11-11-2024 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:53:
Ik ken ze ook alleen maar als standaard bij bepaalde apparatuur. Dat is nog geen reden om ze te gebruiken.
Mee eens, maar als alleen deze kabel wordt gebruikt tussen switch en camera, heeft dat verder geen invloed op de rest van het netwerk. Werkt de camera verder goed, dan kan deze rustig blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:59
Floss010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:27:
[...]

Als je eens NPO/Netflix kijkt tijdens de piekuren, een streamingdienst die wel genoemd mag worden en misschien meer backend capaciteiten heeft?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:40

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik heb bovenstaande reacties afgesplitst van het Odido K&K topic. De problemen van TS gaan dermate verder dan enkel het Odido K&K stuk dat het zijn eigen topic verdient.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
stormfly schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:15:
[...]

Als je eens NPO/Netflix kijkt tijdens de piekuren, een streamingdienst die wel genoemd mag worden en misschien meer backend capaciteiten heeft?
Aah duidelijk. Ga dit zeker eens proberen. Deed voorheen via youtube testen kwam er dan niet doorheen zeg maar. Maar via npo is zeker ook een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:46
Nogmaals zet je Odido doos op de beste plaats in huis met het beste ontvangst en laat hem staan, en vanuit daar ga je je netwerk opbouwen en proberen te achterhalen waar je knelpunten zitten in je netwerk, is het je bekabeling zijn het Switches, slechte RJ45 connectoren ed.. succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
BiG-GuY schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:25:
[...]

Ik ben erin gedoken en heb screenshots gemaakt.

Heb imeinummer buiten gehouden.. denk dat ik de rest wel kan delen.

Ben benieuwd naar de reacties hierop. Want hier weet ik vrij weinig van.

Belangrijk om na 20:00u hetzelfde te doen? En dan te vergelijken??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn5U3noHeQjYVsrHKS7Ivlytn3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3vvJibWQKloSBu8DXGeGmXm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYkWWExwYhZasFzKZ5MA_DV9WiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5tvV4Gqicj6Vwii9MpKvBdB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6oxndHof6_WbDYzhK9TwBWaSeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9ztW3qe5eXGIApCWIUK7RQw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqrETXDV7pL_zvAXfOUedbRF2HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kfcq1Og0we0UFEdcqFwlp9UH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Bij draadloze instelling staat 2.4ghz geselecteerd. Ik zou evt ook 5ghz kunnen instellen.
Geen idee of dit allemaal verschil maakt.
Maar daarmee springt de bandbreedte van 20/40 ghz naar 20/40/80/160 ghz.

Ook zou ik draadloos kunnen aanvinken.

Wellicht zit ik in iets waar ik helemaal niet in moet zitten. Maar denk deel het hier aangezien hier veel kennis aanwezig is.

Foto 1 is standaard instelling
Foto 2 is eventueel een optie??

Hoop jullie reacties te lezen:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFSdfhqE2oEm3_MZtWaGr-lzMDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpgyAwAPJgJFx7O6Ma2AXgY1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5Jcwt-frleTkluG7Tq_rRhZbNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NJ7Ucii19m5fW80o4CFTKcR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Floss010 op 11-11-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Floss010 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:01:
[...]
Ik ben erin gedoken en heb screenshots gemaakt.
Mooi. Je zit dus op de n78 band en de waardes zijn prima. Eigenlijk zou je veel hogere snelheid moeten kunnen halen. Deze screenshots uit de Zyxel nu ook maken als je de problemen in de avond ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
ernstoud schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:52:
[...]

Mooi. Je zit dus op de n78 band en de waardes zijn prima. Eigenlijk zou je veel hogere snelheid moeten kunnen halen. Deze screenshots uit de Zyxel nu ook maken als je de problemen in de avond ervaart.
Jaa komt zojuist op 90 down en 90 up uit.

Als ik bijv enkel mobiele gegevens doe kom ik uit op 243 down en 42 up.

Zal vanavond ook eens meten als ik problemen ervaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Floss010 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:57:
[...]

Jaa komt zojuist op 90 down en 90 up uit.

Als ik bijv enkel mobiele gegevens doe kom ik uit op 243 down en 42 up.

Zal vanavond ook eens meten als ik problemen ervaar _/-\o_
Wat bedoel je met dat (door mij) vetgedrukte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
ernstoud schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:00:
[...]

Wat bedoel je met dat (door mij) vetgedrukte?
Ooh hahaha. Typ met mn dochtertje op schoot. Ging per ongeluk;) bedoel er niks mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Floss010 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:04:
[...]

Ooh hahaha. Typ met mn dochtertje op schoot. Ging per ongeluk;) bedoel er niks mee
:)

Ja maar je noemt “90 down en 90 up” en “243 down en 42 up”. Wat was het nou? Want die laatste is redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
“90 down en 90 up” via wifi vanuit m'n telefoon (mobiele gegevens uit)

“243 down en 42 up”. Is enkel met mobiele gegevens aan van odido vanuit mn telefoon en wifi uit. Dus mobiele netwerk vanuit mn telefoon is stukken sneller zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Floss010 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:27:

“243 down en 42 up”. Is enkel met mobiele gegevens aan van odido vanuit mn telefoon en wifi uit. Dus mobiele netwerk vanuit mn telefoon is stukken sneller zeg maar.
Ok. Duidelijk. Met K&K zou je volgens mij, gezien de veel betere antennes in dit grote device, veel betere resultaten moeten krijgen dan met een smartphone in de hand. Ook zoals gezegd zijn de gegevens uit de Zyxel prima. Een hogere snelheid lijkt met echt mogelijk. Het lijkt alsof er ergens een 100 Mbps. (fast ethernet) device het hele netwerk naar die snelheid trekt.

Heb je al eens alles uit de ethernet poort(en) van de Zyxel los getrokken en daar alleen een gigabit device op aangesloten, een PC of notebook, en dan een SpeedTest uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Floss010 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:27:

Voelt alsof je Telefoon op 2.4Ghz met de Zyxel verbindt. Er even vanuit gaande dat je ervoor staat op 1 meter afstand, daarna pas je WiFi van je telefoon inschakelt en test.Daarmee sluit je UTP verbindingen met 100Mbps/matige bedrading uit.En door het laat inschakelen van WiFi voorkom je dat je blijft plakken aan een AP in een andere ruimte.

[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 11-11-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:54:
[...]

Voelt alsof je Telefoon op 2.4Ghz met de Zyxel verbindt. Er even vanuit gaande dat je ervoor staat op 1 meter afstand, daarna pas je WiFi van je telefoon inschakelt en test.Daarmee sluit je UTP verbindingen met 100Mbps/matige bedrading uit.En door het laat inschakelen van WiFi voorkom je dat je blijft plakken aan een AP in een andere ruimte.
Eerst even bedraad meten, met niets anders aangesloten. Lijkt me toch het beste. Dan sluit je WiFi en ethernet perikelen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Uiteraard op advies vanuit hier gedaan.

Dus enkel stekker in stopcontact en kabel van modem van 1m naar laptop en daarop testen. Speedtest gaf telkens tussen 40 en 90 mb download aan.

Zal vanavond in de router gaan om te kijken of die n78 blijft of dat dit verspringt. Zal hier de screenshots delen.

Zojuist odido gebeld gaven aan dat er in de avonduren werkzaamheden zijn, onduidelijk hoelang dit is en waarom dit gebeurd. Het leek me dat de persoon in kwestie maar wat vertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Floss010 Je signaal waardes zijn stuk beter dan ik thuis heb met K&K... En ik haal hier tussen de 500-750Mbps down en 40-80Mbps up. Ik zit dan wel in de stad in Utrecht, maar ook mijn mast heeft een straalverbinding als uplink, wel een 80Ghz link, wat praktisch 1Gbps aan kan.

Vermoed dat je nog wel meerdere LTE banden hebt als je doorscrollt, niet enkel b1 ? Noteer even de waardes en volgorde van de verschillende banden en vergelijk dat met vanavond 20:00. Als je dan geen noemenswaardige verschillen ziet, is de verbinding tussen de mast en je modem het probleem niet.

Dus vermoed dat er wat anders fout gaat, 90/90 klinkt ook als een cap op de kabel. CAT5e zou met goede kwaliteit kabels nog steeds 1Gbps aan moeten kunnen, met CAT6 zit je zekerder.

Als je de Wifi van de Zyxel wilt gebruiken, kan je het beste de 2.4Ghz op 20Mhz zetten en de 5Ghz op 20/40/80 voor de stabielste dekking. Op 2.4Ghz ga je sowieso geen hoge snelheden halen, op 5Ghz zou je dichtbij de Zyxel nog wel 500+ moeten kunnen halen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 15:43
Tenenkrommend dat Nederlands op die Zyxel, "Mobiele status: Omhoog" maar dat terzijde :+

Ik kan er nu niet uithalen of je zoveel issues had met KPN Glas dat je voor K & K hebt gekozen.
In mijn ogen zal 5G never zo stabiel zijn als Glas door invloeden van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
BiG-GuY schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:48:
@Floss010 Je signaal waardes zijn stuk beter dan ik thuis heb met K&K... En ik haal hier tussen de 500-750Mbps down en 40-80Mbps up. Ik zit dan wel in de stad in Utrecht, maar ook mijn mast heeft een straalverbinding als uplink, wel een 80Ghz link, wat praktisch 1Gbps aan kan.
Dat dacht ik ook ik haal hier 660/100 met een RSSI van -78 op band n78.
Vermoed dat je nog wel meerdere LTE banden hebt als je doorscrollt, niet enkel b1 ? Noteer even de waardes en volgorde van de verschillende banden en vergelijk dat met vanavond 20:00. Als je dan geen noemenswaardige verschillen ziet, is de verbinding tussen de mast en je modem het probleem niet.
Goed punt, meten is weten. Floss010 in "Haperingen op thuisnetwerk met Odido K&K" @BiG-GuY waarom staat hier zoveel op NVT, zo is ook de servicing cell-id niet ingevuld?
Dus vermoed dat er wat anders fout gaat, 90/90 klinkt ook als een cap op de kabel. CAT5e zou met goede kwaliteit kabels nog steeds 1Gbps aan moeten kunnen, met CAT6 zit je zekerder.
Ik denk ook dat de infra van de vraagsteller e.a. niet aan kan, oude laptops. Testen met kabel waar WiFi mogelijk aan blijft staan etc etc.
Als je de Wifi van de Zyxel wilt gebruiken, kan je het beste de 2.4Ghz op 20Mhz zetten en de 5Ghz op 20/40/80 voor de stabielste dekking. Op 2.4Ghz ga je sowieso geen hoge snelheden halen, op 5Ghz zou je dichtbij de Zyxel nog wel 500+ moeten kunnen halen.
Nou hij kan zelfs 160Mhz aan en er zijn klanten die dan 1300/100Mbps halen over WiFi.

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 11-11-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Floss010 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:32:
Uiteraard op advies vanuit hier gedaan.

Dus enkel stekker in stopcontact en kabel van modem van 1m naar laptop en daarop testen. Speedtest gaf telkens tussen 40 en 90 mb download aan.

Zal vanavond in de router gaan om te kijken of die n78 blijft of dat dit verspringt. Zal hier de screenshots delen.

Zojuist odido gebeld gaven aan dat er in de avonduren werkzaamheden zijn, onduidelijk hoelang dit is en waarom dit gebeurd. Het leek me dat de persoon in kwestie maar wat vertelde.
Wat controle vragen:
  • Heb je WiFi uitgezet op de laptop voordat je ging testen? Wat is de snelheid op je oude internetverbinding test daar eens op als kruistest?
  • Kan je bij ouders/familie/buren eens testen met jouw telefoon op WiFi of bekabeld of je test spullen in orde zijn?
  • Rij eens met het modem en een powerbank naar een andere zendmast en test eens vanuit de auto, geparkeerd, met je laptop en telefoon?
  • Zit de simkaart er goed in met het houdertje?
  • Is het een origineel Odido modem?
Met de signaal waardes die jij laat zien moet je hoger kunnen komen, het enige wat opvalt is dat die hele kolom "nvt" bevat. Alsof hij niet lekker op het netwerk gejoined is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

stormfly schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:05:
[...]
Dat dacht ik ook ik haal hier 660/100 met een RSSI van -78 op band n78.
[...]
Goed punt, meten is weten. Floss010 in "Haperingen op thuisnetwerk met Odido K&K" @BiG-GuY waarom staat hier zoveel op NVT, zo is ook de servicing cell-id niet ingevuld?
Ik zie het bij mij ook weleens bij de 5G banden staan, dus vermoed een foute uitlezing van het modem. Zodra ik een speedtest draai ze je de snelheid wel op 5G snelheden, dus moet n78 actief zijn en als je dan de pagina een paar keer ververst zie je die gegevens voor n78 wel ingevuld staan.
stormfly schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:05:
[...]
Nou hij kan zelfs 160Mhz aan en er zijn klanten die dan 1300/100Mbps halen over WiFi.
Hij kan inderdaad 160Mhz aan, maar het advies is om dat enkel te gebruiken als je een schoon 5Ghz spectrum hebt. Anders zorgt het voor meer instabiliteit. Je noisefloor stijg met 3dB (verdubbeld) wanneer je van 80Mhz naar 160Mhz gaat en daardoor komt je bereik ook minder ver.

Zelfde gebeurd van 20 naar 40 en van 40 naar 80Mhz. Maar je moet in een heel druk gebied zijn qua 5Ghz kanalen, als je verder terug moet dan 80Mhz voor een stabiele connectie. Met 160Mhz pak je bijna het volledige spectrum dat je kan gebruiken, ook zit je dan altijd in DFS spectrum, wat op sommige plekken ervoor zorgt dat je 5Ghz steeds uit gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 11-11-2024 14:26 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik heb 500mbps down en 50mbps up Wifi dicht bij de router.
Zit op circa 400 meter afstand, geen zicht op de mast, wel N78.
RSSI is -88 bij mij.

Ik zie wel een verschil bij "Mobiele Status"
TAC staat bij hem op N.V.T. en bij mij op 269.

Geen idee wat TAC is, wie weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Floss010 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:32:
Hoe oud is die laptop eigenlijk? Heeft die wel een gigabit netwerkkaart? (stomme vraag misschien, maar je weet maar nooit ;) )

WiFi is heel iets anders en je moet dus echt eerst bedraad kijken waarop je komt maar dan natuurlijk wel met een netwerkkaart die 1gbps aankan.

Je zag het al aan die switch. Zoek op Google en je ziet gelijk dat je dat ding er sowieso niet tussen moet zetten. https://www.google.com/search?q=ne808xr

Tevens kan elk apparaat die je extra aansluit op de router zorgen voor een down-switch naar 100mbps.
Dus eerst clean testen met een laptop die een 1gbps kaart heeft.

Heb je het overigens ook al eens in de tuin geprobeerd (met alleen router en laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
rvk schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:42:
[...]

Hoe oud is die laptop eigenlijk? Heeft die wel een gigabit netwerkkaart? (stomme vraag misschien, maar je weet maar nooit ;) )

WiFi is heel iets anders en je moet dus echt eerst bedraad kijken waarop je komt maar dan natuurlijk wel met een netwerkkaart die 1gbps aankan.

Je zag het al aan die switch. Zoek op Google en je ziet gelijk dat je dat ding er sowieso niet tussen moet zetten. https://www.google.com/search?q=ne808xr

Tevens kan elk apparaat die je extra aansluit op de router zorgen voor een down-switch naar 100mbps.
Dus eerst clean testen met een laptop die een 1gbps kaart heeft.
Nou dat is ook precies waar ik over struikel, ik vertrouw de testapparatuur niet, voelt een beetje als een spaghetti netwerk met hele oude hardware. De conclusie is dat er een refresh en budget nodig is om het newerk te verbeteren, nog los van een eventueel defect in een 5G router/zendmast.
Heb je het overigens ook al eens in de tuin geprobeerd (met alleen router en laptop?
Als ik voor mijzelf spreek zie ik graag dat @Floss010 wat meer testen uitvoert en met de mobiele router even een kruistest doet, met een powerbank in de achtertuin, even op de fiets/auto dichter naar de Odido zendmast. En als dat allemaal slecht blijft 1 zendmast verderop nogmaals dezelfde test doen. Dat even vastleggen met screenshots, welke banden je wanneer gezien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ton14 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:36:
Ik heb 500mbps down en 50mbps up Wifi dicht bij de router.
Zit op circa 400 meter afstand, geen zicht op de mast, wel N78.
RSSI is -88 bij mij.

Ik zie wel een verschil bij "Mobiele Status"
TAC staat bij hem op N.V.T. en bij mij op 269.

Geen idee wat TAC is, wie weet het.
Tracking Area Code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:01:
[...]

Nou dat is ook precies waar ik over struikel, ik vertrouw de testapparatuur niet, voelt een beetje als een spaghetti netwerk met hele oude hardware. De conclusie is dat er een refresh en budget nodig is om het newerk te verbeteren, nog los van een eventueel defect in een 5G router/zendmast.

[...]

Als ik voor mijzelf spreek zie ik graag dat @Floss010 wat meer testen uitvoert en met de mobiele router even een kruistest doet, met een powerbank in de achtertuin, even op de fiets/auto dichter naar de Odido zendmast. En als dat allemaal slecht blijft 1 zendmast verderop nogmaals dezelfde test doen. Dat even vastleggen met screenshots, welke banden je wanneer gezien hebt.
Zoals ik zei: ernstoud in "Haperingen op thuisnetwerk met Odido K&K" en zoals direct daaronder het antwoord kwam. Maar wellicht gemeten met een slechte kabel? Per abuis toch via wifi… etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
jimmy87 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:59:
Tenenkrommend dat Nederlands op die Zyxel, "Mobiele status: Omhoog" maar dat terzijde :+

Ik kan er nu niet uithalen of je zoveel issues had met KPN Glas dat je voor K & K hebt gekozen.
In mijn ogen zal 5G never zo stabiel zijn als Glas door invloeden van buitenaf.
Zoals benoemd woon ik in een buiten gebied.
Hier in huis is geen kpn glas beschikbaar.
Althans er ligt geen glasvezel in de grond en kan om die reden ook niet aangesloten worden.

Dit zou in 2020 al gebeuren maar wordt telkens uitgesteld. Daarnaast zou het mij destijds €1800 kosten. Waar ik uiteindelijk ben van afgezien.

Toen k&k kwam dacht ik eindelijk een oplossing te hebben. Is namelijk altijd een gedoe hier geweest. Update van Call of dutje duurt bij mij zeg maar een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
jimmy87 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:59:
Bij mij staat gewoon Up. Misschien je browser op automatisch vertalen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:21

jurroen

Security en privacy geek

Wat mij een beetje verbaasd is dat er in het topic is gepraat over IPTV van "een mannetje". Het is daarmee mijn inziens een voor de hand liggende mogelijkheid dat je illegale IPTV aanbieder gewoon niet de capaciteit tijdens primetime heeft.

Neemt niet weg dat de fluctuaties vervelend zijn, maar een enkele 1080p stream mag met die waarden, downstream én ping/latency geen issue zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jurroen op 12-11-2024 20:47 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:21

jurroen

Security en privacy geek

-oeps-

[ Voor 97% gewijzigd door jurroen op 12-11-2024 20:47 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:40

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

jurroen schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:46:
Wat mij een beetje verbaasd is dat er in het topic is gepraat over IPTV van "een mannetje". Het is daarmee mijn inziens een voor de hand liggende mogelijkheid dat je illegale IPTV aanbieder gewoon niet de capaciteit tijdens primetime heeft.

Neemt niet weg dat de fluctuaties vervelend zijn, maar een enkele 1080p stream mag met die waarden, downstream én ping/latency geen issue zijn.
Goed dat je dit benoemt. Zoals altijd met dit soort onderwerpen: geen probleem om up/download snelheden te bespreken. IPTV als techniek uit valide legale bron is ook niks mis mee.

Maar 95% van de IPTV discussies bestaat helaas uit illegaal aangeboden diensten. En dus niet toegestaan op Tweakers.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeijerleijer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-01 01:33
Hallo mede dijkbewoner.

Ik zit op dezelfde mast, ik woon meer richting ouderkerk. Hier precies dezelfde ervaring. Altijd een zeer sterke verbinding met de mast zelf die op de houtzagerij staat, maar ongeacht deze sterke verbinding zakt alles vanaf een uurtje of 17.00 tot 23.00 compleet in elkaar. Zelfs Spotify valt dan uit.

De backhaul van Odido trekt het niet, wat losstaat van jouw (en mijn😀) goede verbinding met de mast. Jouw netwerk thuis is denk ik niet het probleem. Eerder te weinig capaciteit op het 5G netwerk van Odido, specifiek de n78 band. Dit verklaart waarom je telefoon het wel stukken sneller doet als de verbinding slecht is, die heeft namelijk meerdere banden waarmee het kan connecten met het netwerk. Het modem wordt door de firmware strak naar de n78 band gepushed, of dat deel van het netwerk nou overbelast is of niet. En dat is 'ie elke avond standaard.

Wij spelen inmiddels meer Rummikub en Skipbo thuis, muziek gaat via de platenspeler.

Nu maar hopen dat de firmware van het modem soepeler wordt ingesteld, zodat het bijvoorbeeld overschakelt naar 4G als de verbinding te traag wordt. Ik verwacht trouwens geen versterking van de netwerk capaciteit. Zolang er nog geen ei is gelegd over de dijkverzwaring en de bijbehorende aanleg van glasvezel (dat geldt ook voor de Odido antenne!) kan ik me voorstellen dat er voorlopig nog niet wordt geïnvesteerd in geüpdatete technologie voor meer bandbreedte.

Met andere woorden: k&k is op het moment geen alternatief voor stabiel internet bij ons op de dijk. Balen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Smeijerleijer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:21:
Eerder te weinig capaciteit op het 5G netwerk van Odido, specifiek de n78 band.
De capaciteit op de n78 band is juist erg groot. Kan me niet voorstellen dat dat het probleem is. Wellicht de uplink van de mast.

Tip: als je een bericht plaatst, doe dat door te quoten. Nu is onduidelijk op wie je reageert, in ieder geval niet op de post boven jouw post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeijerleijer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-01 01:33
ernstoud schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:32:
[...]

De capaciteit op de n78 band is juist erg groot. Kan me niet voorstellen dat dat het probleem is. Wellicht de uplink van de mast.

Tip: als je een bericht plaatst, doe dat door te quoten. Nu is onduidelijk op wie je reageert, in ieder geval niet op de post boven jouw post.
Ok!

Wat de capaciteit betreft lijkt het op een instellings-issue van het netwerk. Enkel op de n78 gaat het fout. Upload, als er verbinding is, is 130 tot 150 mbit, download tot ca 10 mbit. Door het modem op een locatie te plaatsen met slechte dekking, schakelt ie terug naar een andere band (meestal b3) en er is weer een beetje prik, tot ca. 100 mbit. Daarmee lijkt de n78 aan capaciteit tekort te komen. Ook het simkaartje in mijn telefoon plaatsen laat het zelfde zien, al kan ik dan niet nakijken op welke band ik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Smeijerleijer
Sowieso zijn alle masten die je daar vangt gevoed via een straalverbinding naar een mast met een 1Gbps uplink. Dus de 6 masten via straalverbinding gebruiken dezelfde 1Gbps glasvezel.

Acht zelf dat de kans groter dat het probleem in de backbone zit en niet in het laatste stuk tussen de mast en je modem. Het zijn ook oudere straalverbindingen, dus beperkt in bandbreedte.

Afhankelijk van je mobiel kan je via een code in een 'geheim' menu komen om de bandinformatie te zien.

Open de dialer van je telefoon en toets de volgende combinatie in en 'bel' .

Apple: *3001#12345#*
Samsung: *#0011#

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Smeijerleijer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:44:
[...]

Ok!

Wat de capaciteit betreft lijkt het op een instellings-issue van het netwerk. Enkel op de n78 gaat het fout. Upload, als er verbinding is, is 130 tot 150 mbit, download tot ca 10 mbit. Door het modem op een locatie te plaatsen met slechte dekking, schakelt ie terug naar een andere band (meestal b3) en er is weer een beetje prik, tot ca. 100 mbit. Daarmee lijkt de n78 aan capaciteit tekort te komen. Ook het simkaartje in mijn telefoon plaatsen laat het zelfde zien, al kan ik dan niet nakijken op welke band ik zit.
Kan bijna niet wat je schets, alhoewel ik je mening deel dat het een waarschijnlijk antwoord is voor je uitgevoerde testen. Er staan hier n78 zenders op flats en daar haal ik dag en nacht 600/50 uit, daar zitten veel meer klanten op dan "aan de dijk" neem ik even aan.

Wat @BiG-GuY schetst is waarschijnlijker, dat het achteraan knelt in het puntje van de trechter van 5 sites - 1Gbps. Gelukkig is Odido landelijk bezig met een backhaul upgrade naar 10Gbps. Waarbij de sites met een straalverbinding wel complexer zijn omdat deze geen eigen glas hebben en altijd een medium met elkaar moeten delen, als dat tzt 10Gbps wordt is dat knelpunt verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@stormfly
Niet alleen de 10Gbps vaste uplinks, ze zijn ook de straalverbindingen aan upgraden naar 80Ghz links op locaties waar ze niet makkelijk glasvezel kunnen aanleggen. Weet alleen niet of dat ook landelijk gedaan wordt of enkel in gebieden waar het netwerk druk is... Ze zullen ook allemaal nieuwe vergunningen moeten aanmelden voor de andere frequenties van de hogere frequenties straalverbindingen.

De 80Ghz link kan tot 10Gbps aan, afhankelijk van de afstand. Mijn mast is via een 40Ghz straalverbinding verbonden en haal buiten 800Mbps in een druk woongebied in Utrecht.

Voor n78 kon ik buiten 350-400Mbps down halen, dus de beperking is hier nu echt de uplink van de mast.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 15-11-2024 19:25 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floss010
Ik wil een ieder bedanken die zijn tijd en energie erin heeft gestopt om mijn verbinding te verbeteren. Alle tips en adviezen heb ik.opgevolgd maar dit heeft helaas niet geresulteerd in verbetering van de stabiliteit mijn internet.

Op sommige momenten geen hapering /buffermomenten. Op andere momenten volop.

Gisteren kag ik bijv met mijn zoontje (ziek) een film te kijken maar bleef soms bufferen. Erg vervelend.

Ik heb zojuist een mail gestuurd met opzegging van klik en klaar abbonnement en mijn oude kpn router / modem (lage down en upload maar wel stabieler) aangesloten.

Helaas, is klik en klaar niet geworden wat ik ervan gehoopt had. Naar mijn weten is dit speciaal gemaakt voor mensen die woonachtig zijn in het buitengebied.
Mocht er een techneut vanuit odido langs willen komen om hun product te verbeteren ze zijn bij mij welkom om te testen en evt verbeteringen door te voeren.
Pagina: 1