[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 33 ... 78 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-07 18:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0BriNiO8Od_wD22vF7QCv409A8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZZdHytnJAD2FYYOu3nXpFnXO.png?f=user_large

vandaag een stuk instabieler dan vorige dagen in Zoetermeer (Centrum)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:41
geraroz schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:11:
[Afbeelding]

vandaag een stuk instabieler dan vorige dagen in Zoetermeer (Centrum)
Smokeping, loving it! Het is jammer dat je de legenda in milliseconden aan de linkerzijde hebt weggeknipt, nu zegt het alleen jou iets, kan je hem eens opnieuw plaatsen?

Op het dashboard van het modem heb je de RSSI meter, maar die blijkt voor de B1,B3,B7 (4G) te zijn. Dus ik heb eens goed op antennekaart.nl gekeken naar de sectorlayout (knopje linksboven). Toen zag ik dat achter mijn huis er nog een n78 mast staat op 1,9km afstand ipv op 600meter, netjes in de vensterbank een keurig n78 signaal.

Bij die mast achter het huis 1,9km kijk ik direct in de sector, bij de de mast aan de voorkant van het huis op 600m zit ik net op de sector grens. Het is een enorm verschil de latency is veel stabieler ondanks dat de antenne verder weg is, mijn upload van 40 a 50 naar 100 a 110. Down is niet veel hoger gestegen dan 600Mbps omdat de ring nog 1Gbps is.

3x raden op welk moment ik de router heb verplaatst naar de antenne verder weg, maar wel in de sector antenne kijkend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzOzH4pl820AXlgv7yFYPmB1ufk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k6BPM7hFNJA3khkOFqbAhNNa.png?f=user_large

Dat is toch een strakke lijn voor 5G _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qawcAyQQ08881HEB1E4vaK3iAC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FjyirymHJ6zwB4N9AjLNSBlK.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 11-11-2024 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
stormfly schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:37:
[...]

Smokeping, loving it! Het is jammer dat je de legenda in milliseconden aan de linkerzijde hebt weggeknipt, nu zegt het alleen jou iets, kan je hem eens opnieuw plaatsen?

Op het dashboard van het modem heb je de RSSI meter, maar die blijkt voor de B1,B3,B7 (4G) te zijn. Dus ik heb eens goed op antennekaart.nl gekeken naar de sectorlayout (knopje linksboven). Toen zag ik dat achter mijn huis er nog een n78 mast staat op 1,9km afstand ipv op 600meter, netjes in de vensterbank een keurig n78 signaal.

Bij die mast achter het huis 1,9km kijk ik direct in de sector, bij de de mast aan de voorkant van het huis op 600m zit ik net op de sector grens. Het is een enorm verschil de latency is veel stabieler ondanks dat de antenne verder weg is, mijn upload van 40 a 50 naar 100 a 110. Down is niet veel hoger gestegen dan 600Mbps omdat de ring nog 1Gbps is.

3x raden op welk moment ik de router heb verplaatst naar de antenne verder weg, maar wel in de sector antenne kijkend.
[Afbeelding]

Dat is toch een strakke lijn voor 5G _/-\o_
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALS8G9iapHfxkRanoVKQoOnXvww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z1HmyYTgZipFhTmVqgaTszFK.png?f=fotoalbum_large

De lage lijn in het begin (en een klein stukje in het midden) zijn ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
geraroz schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:51:
[...]

[Afbeelding]

De lage lijn in het begin (en een klein stukje in het midden) zijn ziggo
180ms is inderdaad wel hoog, dat voelt bij DNS resvolving alsof je een VPN naar de USA hebt. Met die latency had ik Ziggo dan niet opgezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 12-11-2024 09:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:33
ernstoud schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:17:
[...]

Ik zou wel ergens een overzicht willen zien van welke carrier aggregation bij de drie providers nou mogelijk is en hoe de verdeling download/upload loopt. In auto mode zie ik toch af en toe andere combinaties op mijn Huawei. Overdag veelal dus dit:

[Afbeelding]

Snelheid dan 200/20, niet slecht op 2 km. van de mast (ook wel te zien aan de lage signaalsterkte op de hoge band). En na 00:00 uur alleen nog de 900 MHz. band met dan dus iets van 140/15, plm. een derde minder.

Kan best zijn dat in manual mode andere selectie van banden nog betere resultaten geeft.

Wellicht heeft @jk-5 een dergelijk overzicht van carrier aggregatie bij de providers.
CA combinaties maken voor het netwerk niet echt uit. Het netwerk ondersteunt in principe gewoon elke combinatie, de modems in je telefoon of router zijn vaak de limiterende factor (sommige frequenties storen onderling op elkaar in een minder goed ontworpen modem). Tijdens het aanmelden op het netwerk laat je telefoon weten wat voor combinaties allemaal worden ondersteund. Het netwerk stuurt wel op bepaalde combinaties. In tegenstelling tot wifi bepaalt je telefoon zelf helemaal niks. Het netwerk geeft exact aan hoe en waarmee je moet verbinden.

Meer dan één lage band tegelijk is voor veel modems een probleem. Ook de K&K doos heb ik dat nog niet zien doen. Maar als het signaal goed genoeg is koppelt je modem eigenlijk wel alle beschikbare FDD banden, en ook 5G 3500MHz ernaast (een TDD band).

In een paar steden (Almere, Den Haag) is Odido aan het testen met 5GCA waarbij je meer dan 1 5G band tegelijk kan gebruiken. Dat is een bepaalde nieuwe netwerk feature die ze aan het inschakelen zijn. Je ziet nu eigenlijk altijd alleen n28 of alleen n78. In die steden kun je nu n28 en n78 tegelijk gebruiken. Wel koppelen ze dan wat kariger aan de 4G kant om die banden een beetje te ontlasten (mits n78 beschikbaar is). Dan zie je vaak 3+1+n78+n28. Ik heb in Den Haag ook b7 erbij gezien.

Inter-site ENDC is nu landelijk actief waarmee je een n78 signaal van een andere mast in de buurt kan koppelen als je dichtstbijzijnde mast dat niet heeft. Maar als je n28 hebt van je primaire mast is het geen inter-site ENDC meer, maar inter-site CA, en dat ondersteunen ze nog niet. In de praktijk heb je hier alleen maar wat aan om 5G dekking te houden bij hele oude sites waar de antennes niet verwisseld konden worden.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:03:
[...]

180ms is inderdaad wel hoog, dat voelt bij DNS resvolving alsof je een VPN naar de USA hebt. Met die latency had ik Ziggo dan niet opgezegd.
Even een dubbel check: je hebt Ziggo opgezegd en op dit moment nog geen order voor een backup verbinding?

Hier werkt Odido 5G ook voldoende om als primaire ISP te gebruiken - maar mijn KPN contract loopt net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:16:
[...]

Even een dubbel check: je hebt Ziggo opgezegd en op dit moment nog geen order voor een backup verbinding?

Hier werkt Odido 5G ook voldoende om als primaire ISP te gebruiken - maar mijn KPN contract loopt net.
Mijn Ziggo gaat er sowieso uit per begin december, dat is al in gang gezet. Ik zoek dan een nieuwe ISP met een leuke korting, hopelijk KPN glas. Als er tussen die overgang een aantal dagen zonder "vaste" verbinding ontstaan kan K&K dat prima waarnemen.

Wat ik bedoelde richting de Tweaker waar ik op reageerde, dat het met die latency uitschieters voor mij geen doel zou hebben als primaire verbinding en ik dan altijd een vaste verbinding erbij zou willen hebben. Besef mij ook dat mijn latency, na het verplaatsen van het Odido modem, is om door een ringetje te halen. Ethernet is mijn hobby dus ik wil wel een glasvezel lijn ernaast, misschien met een hele lage snelheid als de korting afgelopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dz27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-04 21:18
@stormfly @edwin_nl020

Inmiddels het probleem (geen VPN verbinding met thuisnetwerk mogelijk over Odido mobiel netwerk) opgelost mbv Odido helpdesk.

Odido (mobiel) staat normaal geen VPN verbindingen toe, maar dit kun je zelf aanpassen door in je telefoon instellingen te wijzigen naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg1PDxfVTwEWX49cdKqV71C5wsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcn86FNBRf9L73K6mf6yuuFn.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna nog wel telefoon opnieuw opstarten en dan werkt het. Je verbindt dan met een APN die de VPN's niet blokkeert. Begreep wel dat het zou kunnen dat je mobiele internet in het buitenland niet goed werkt, dan zul je naar oude instellingen moeten, dus schrijf dat ergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin_nl020
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-07 10:58
Dz27 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:48:
@stormfly @edwin_nl020

Inmiddels het probleem (geen VPN verbinding met thuisnetwerk mogelijk over Odido mobiel netwerk) opgelost mbv Odido helpdesk.

Odido (mobiel) staat normaal geen VPN verbindingen toe, maar dit kun je zelf aanpassen door in je telefoon instellingen te wijzigen naar:

[Afbeelding]

Daarna nog wel telefoon opnieuw opstarten en dan werkt het. Je verbindt dan met een APN die de VPN's niet blokkeert. Begreep wel dat het zou kunnen dat je mobiele internet in het buitenland niet goed werkt, dan zul je naar oude instellingen moeten, dus schrijf dat ergens op.
Dank voor het navragen bij Odido! Ik heb abo van Simpel en helaas werkt het bij mij niet. Als ik dat AP instel, werkt m'n internel wel, maar nog steeds geen verbinding met VPN. Wat zijn je overige instellingen? Wellicht dat daar nog verschillen inzitten. Welke port gebruik je voor VPN? Ik heb nu 1194 ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dz27
edwin_nl020 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:01:
[...]

Dank voor het navragen bij Odido! Ik heb abo van Simpel en helaas werkt het bij mij niet. Als ik dat AP instel, werkt m'n internel wel, maar nog steeds geen verbinding met VPN. Wat zijn je overige instellingen? Wellicht dat daar nog verschillen inzitten. Welke port gebruik je voor VPN? Ik heb nu 1194 ingesteld.
Ik gebruik OpenVPN op poort 1194. Begreep van de helpdesk dat het VPN verkeer zelf geblokkeerd wordt, en dus niet verbinding met bepaalde poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin_nl020
Dz27 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:18:
[...]

Ik gebruik OpenVPN op poort 1194. Begreep van de helpdesk dat het VPN verkeer zelf geblokkeerd wordt, en dus niet verbinding met bepaalde poorten.
Ok duidelijk. Ik heb dezelfde vraag nu ook bij de Simpel helpdesk gesteld. Eens kijken of ze het ook kunnen fixen. Gaven ze ook nog aan waarom het geblokkeerd was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:38
Via K&K kan ik gewoon OpenVPN en Wireguard gebruiken, Voip over poort 5060 ook trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:43
Dz27 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:48:
@stormfly @edwin_nl020

[Afbeelding]

Met de internet APN krijg je publiek IP adres en is de download snelheid gelimiteerd op 200Mbps. Doordat je publiek IP adres krijgt staat je telefoon open op het internet en zal je telefoon ook sneller leegraken. Zoals bij review: Hoe een tweaker uitploos waarom sommige telefoons op KPN snel leeg gi...

[ Voor 11% gewijzigd door ikbenjoeri op 12-11-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin_nl020
zx9r_mario schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:31:
Via K&K kan ik gewoon OpenVPN en Wireguard gebruiken, Voip over poort 5060 ook trouwens.
Dat klopt, ik ook, maar niet via Simpel (Odido) mobiel. Het ligt dus niet aan K&K maar aan Simpel. Of iig aan de combinatie van K&K en Simpel, want ik kon vanaf mij Simpel abo wel connecten met mijn vorige internet thuis (Youfone)

[ Voor 24% gewijzigd door edwin_nl020 op 12-11-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:02
edwin_nl020 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:43:
[...]

Dat klopt, ik ook, maar niet via Simpel (Odido) mobiel. Het ligt dus niet aan K&K maar aan Simpel. Of iig aan de combinatie van K&K en Simpel, want ik kon vanaf mij Simpel abo wel connecten met mijn vorige internet thuis (Youfone)
Net ProtonVPN geprobeerd (Free version). Zonder iets te configureren werkte het direct.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
verwijderd, klopt niet wat ik schreef.

[ Voor 82% gewijzigd door ton14 op 12-11-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Dz27 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:18:
[...]

Dan wordt het specifieke protocol alleen geblokkeerd
Tcp zal wel werken met ovpn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin_nl020
edwin_nl020 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:25:
[...]

Ok duidelijk. Ik heb dezelfde vraag nu ook bij de Simpel helpdesk gesteld. Eens kijken of ze het ook kunnen fixen. Gaven ze ook nog aan waarom het geblokkeerd was?
Simpel verwijst me door naar Odido...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
edwin_nl020 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:34:
[...]

Simpel verwijst me door naar Odido...
Lekker simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-07 19:59
Ik ben langs een Odido shop gegaan om navraag te doen over klikenklaar. De modems zijn niet aan te slepen blijkbaar, vanaf enkele dagen worden modems alleen per pakketpost direct aan de nieuwe klant geleverd en de levertijd is opgelopen totneen ruime week volgens de manager. Ben benieuwd of het succes aanhoudt.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
timmie1 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:50:
Ik ben langs een Odido shop gegaan om navraag te doen over klikenklaar. De modems zijn niet aan te slepen blijkbaar, vanaf enkele dagen worden modems alleen per pakketpost direct aan de nieuwe klant geleverd en de levertijd is opgelopen totneen ruime week volgens de manager. Ben benieuwd of het succes aanhoudt.
Dat is bekend
Staat ook duidelijk op de website

Verwachte levertijd 1 week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:32

rvk

edwin_nl020 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:51:
Ik probeer te connecten met mijn Wireguard VPN (vanaf m'n telefoon) en heb mijn pfSense firewall in de DMZ staan, maar als ik naar de logs kijk, lijkt erop dat (door de Zyxel router) source ip address wordt aangepast naar het WAN adres van de verbinding en destination port wordt aangepast naar 137.
Je krijgt dus wel 'hits' te zien in je pfSense?

Poort 137 is overigens wel een hele rare want dat is een oude netbios poort.
(weet je zeker dat dat dan niet 'normaal verkeer' van Windows is over de VPN verbinding?)
edwin_nl020 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:51:
Precies dezelfde configuratie werkt wel als ik met m'n Youfone VDSL verbindt en zie ik netje source ip (van m'n telefoon bijv.) en blijft destination port in tact.
NAT dingetje?

Had je de pfSense bij Youfone ook in DMZ staan?

Die nieuwe ip's van rabge 178.230.x.x zijn toch ook publiek, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Gulio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 08:47
Vreemd dat 5g. Ik heb tevens nog een 4G Internet-only sim zakelijk van Odido in een 4G Zyxel modem, dik tevreden over. Ik ben 5g gaan proberen ivm de limiet. Locatie is ongeveer hier: https://maps.app.goo.gl/KwCSVBJpox52tRdq8 en ik had gezien dat de 5g antennes in Bunschoten/Spakenburg mij goed zouden moeten oppakken - vrij zicht over het water.

Bij mij valt het best tegen. De lijn valt soms uit. Snelheid is OK, maar ping slechter dan 4g (soms vele minuten zelfs >300). Ook bij plaatsing direct achter het raam in de richting van 5g antennes (alles bekabeld vanaf modem(s). Is dat een geval van dikke pech of zal't zin hebben om de helpdesk te contacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Don_Gulio schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:20:
Vreemd dat 5g. Ik heb tevens nog een 4G Internet-only sim zakelijk van Odido in een 4G Zyxel modem, dik tevreden over. Ik ben 5g gaan proberen ivm de limiet. Locatie is ongeveer hier: https://maps.app.goo.gl/KwCSVBJpox52tRdq8 en ik had gezien dat de 5g antennes in Bunschoten/Spakenburg mij goed zouden moeten oppakken - vrij zicht over het water.

Bij mij valt het best tegen. De lijn valt soms uit. Snelheid is OK, maar ping slechter dan 4g (soms vele minuten zelfs >300). Ook bij plaatsing direct achter het raam in de richting van 5g antennes (alles bekabeld vanaf modem(s). Is dat een geval van dikke pech of zal't zin hebben om de helpdesk te contacten?
De helpdesk zit vol met jongens en meisjes die hier niets van zullen weten, je kunt je die moeite besparen.

Welke snelheid meet je en hoe? Welke banden worden gebruikt (kun je zien in de Zyxel).

Als je 4GvT vergelijkt met K&K moet je wel zeker weten dat die twee dezelfde mast gebruiken. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-07 04:18

Kansloos. Helaas Pindakaas zullen ze zeggen. Woon 400 meter vd mast en heb max 250 mb down en mijn geval straalt de mast de verkeerde kant op. Heb jij hier al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online

Zakelijk heeft prio boven dit kk abo
Dat gaat de ks niet oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-07 21:02

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

kielkiel schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:33:
[...]
Kansloos. Helaas Pindakaas zullen ze zeggen. Woon 400 meter vd mast en heb max 250 mb down en mijn geval straalt de mast de verkeerde kant op. Heb jij hier al naar gekeken?
5G antennas werken met beam forming. Je hoeft dus echt niet recht voor de sector antenne te zitten. Ben wel benieuwd wat de hoek is die zo'n antenne bestaande uit 64 kleinere antennes maximaal kan aansturen in het horizontale vlak.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
jk-5 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:42:
[...]

In een paar steden (Almere, Den Haag) is Odido aan het testen met 5GCA waarbij je meer dan 1 5G band tegelijk kan gebruiken. Dat is een bepaalde nieuwe netwerk feature die ze aan het inschakelen zijn. Je ziet nu eigenlijk altijd alleen n28 of alleen n78. In die steden kun je nu n28 en n78 tegelijk gebruiken. Wel koppelen ze dan wat kariger aan de 4G kant om die banden een beetje te ontlasten (mits n78 beschikbaar is). Dan zie je vaak 3+1+n78+n28. Ik heb in Den Haag ook b7 erbij gezien.

Inter-site ENDC is nu landelijk actief waarmee je een n78 signaal van een andere mast in de buurt kan koppelen als je dichtstbijzijnde mast dat niet heeft. Maar als je n28 hebt van je primaire mast is het geen inter-site ENDC meer, maar inter-site CA, en dat ondersteunen ze nog niet. In de praktijk heb je hier alleen maar wat aan om 5G dekking te houden bij hele oude sites waar de antennes niet verwisseld konden worden.
Beetje offtopic maar werkt dit ook voor alle MVNO's (in mijn geval Simpel) op het Odido netwerk en werkt het op alle sites in Almere?

[ Voor 27% gewijzigd door dunkiegaming op 12-11-2024 20:20 ]

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
dunkiegaming schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:46:
[...]

Beetje offtopic maar werkt dit ook voor alle MVNO's op het Odido netwerk?
Zijn er die überhaupt.. je hebt ben.. en ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
xah5kiDe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:29:
[...]

5G antennas werken met beam forming. Je hoeft dus echt niet recht voor de sector antenne te zitten. Ben wel benieuwd wat de hoek is die zo'n antenne bestaande uit 64 kleinere antennes maximaal kan aansturen in het horizontale vlak.
De antennes in mijn dorp stralen op 9 en 3 uur en ik zit op 6 uur. Werkt beam formimg dan ool nog? Ik zit duidelijk buiten de sectoren op antennekaart.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Hoe komen jullie er achter met welke mast je verbonden bent?

Ik heb een Cell ID en een Physical Cell ID in het modem staan maar beide kan ik op de kaart niet vinden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
thys schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:26:

Ik heb een Cell ID en een Physical Cell ID in het modem staan maar beide kan ik op de kaart niet vinden :-(
Je Cell ID hier: https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator in Cell Identity invoeren waardoor je een eNB ID krijgt die je dan kan zien bij een site als je erop klikt als je op de 4g kaart kijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door dunkiegaming op 12-11-2024 20:44 ]

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
thys schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:26:

Met opensignal ook vrij eenvoudig te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Nu online
dunkiegaming schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:40:
[...]

Je Cell ID hier: https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator in Cell Identity invoeren waardoor je een eNB ID krijgt die je dan kan zien bij een site als je erop klikt als je op de 4g kaart kijkt.
Ik zou dus ergens een Site ID 36285 moeten vinden, maar deze zie ik nergens op de kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
geraroz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:04:
Ik heb de volgende router getest:

Acer Predator Connect X7

Mooie specs , maar een waardeloos product wat mij betreft. Slechte software en niet stabiel online te krijgen met de k&k sim.

Ik heb nu een TP-Link Deco BE65-5G besteld om mee te testen.

Wil graag ook direct future proofen met wifi7 als dit mijn nieuwe router wordt voor de komende jaren.
Update: de TP-Link Deco BE65-5G werkte in ieder geval wel prima (in tegenstelling tot dat gedrocht van een Acer). Mooie software, maar de performance is een stuk minder/lager dan de Zyxel, in ieder geval in mijn locatie. Dus uiteindelijk best wel een tegenvaller, even los van eventuele privacy issues.

Update: teleurstellende performance leek een Odido issue, performance en ontvangst is nu (de storing lijkt op dit moment niet aanwezig) beter. Testen gaat verder.

[ Voor 9% gewijzigd door geraroz op 13-11-2024 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
geraroz schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:00:
[...]

Update: de TP-Link Deco BE65-5G werkte in ieder geval wel prima (in tegenstelling tot dat gedrocht van een Acer). Mooie software, maar de performance is een stuk minder/lager dan de Zyxel, in ieder geval in mijn locatie. Dus uiteindelijk best wel een tegenvaller, even los van eventuele privacy issues.
Duur apparaat die TP-Link, jammer dat de performance dan minder is. Ik had in de ene dag dat n28 nog werkte ook de indruk dat de Zyxel NR5307 echt goede snelheid gaf, meer dan mijn Huawei H122. De Zyxel is ook veel groter. Ik vermoed dus betere antennes, meer ruimte daartussen e.d.

Hopelijk kan de BE65 nog retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin_nl020
rvk schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:14:
[...]

Je krijgt dus wel 'hits' te zien in je pfSense?

Poort 137 is overigens wel een hele rare want dat is een oude netbios poort.
(weet je zeker dat dat dan niet 'normaal verkeer' van Windows is over de VPN verbinding?)

[...]

NAT dingetje?

Had je de pfSense bij Youfone ook in DMZ staan?

Die nieuwe ip's van rabge 178.230.x.x zijn toch ook publiek, niet?
Achteraf bleek dat ik toch geen hits kreeg. Dus helemaal niets kwam er binnen en die 137 kun je idd vergeten.

En ja, het klopt dat ik bij Youfone ook mn pfSense in de DMZ had staan.

Helaas maakt het bij mij helemaal niets uit als ik in mijn APN van mn Simpel mobiel 'internet' instel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
edwin_nl020 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:14:
[...]

Achteraf bleek dat ik toch geen hits kreeg. Dus helemaal niets kwam er binnen en die 137 kun je idd vergeten.

En ja, het klopt dat ik bij Youfone ook mn pfSense in de DMZ had staan.

Helaas maakt het bij mij helemaal niets uit als ik in mijn APN van mn Simpel mobiel 'internet' instel.
Poort 137 heeft er toch ook niets mee te maken en de apn ook niet

Zou wat zijn dan zouden zowel odido als simpel zich niet aan de netneutraliteit houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob091986
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-03 22:13
Vraagje,
Heb een k&k modem/router op de eerste verdieping en beneden 1 versterker van Odido.
Als ik beneden ben heb ik goed internet via de versterker, zodra ik naar boven gaat het over naar het modem. Heb verbinding met het signaal maar geen internet en ook geen toegang tot 192.168.1.1.
Na ruim 15 minuten wachten is er weer internet enz.

Heb ik een 2e versterker voor boven nodig? Kan ik dan de wifi van het modem uitzetten en bedraad de de 2e versterker boven aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Rob091986 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:12:
Vraagje,
Heb een k&k modem/router op de eerste verdieping en beneden 1 versterker van Odido.
Als ik beneden ben heb ik goed internet via de versterker, zodra ik naar boven gaat het over naar het modem. Heb verbinding met het signaal maar geen internet en ook geen toegang tot 192.168.1.1.
Na ruim 15 minuten wachten is er weer internet enz.

Heb ik een 2e versterker voor boven nodig? Kan ik dan de wifi van het modem uitzetten en bedraad de de 2e versterker boven aansluiten?
de versterker welke is dat precies? en dat heb je bekabeld aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob091986
boyette schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:14:
[...]

de versterker welke is dat precies? en dat heb je bekabeld aangesloten?
De Zyxel WX5600, niet bedraad, maar goede snelheid/verbinding

Edit: het is alleen als ik van versterker naar modem ga, andersom geen probleem

[ Voor 15% gewijzigd door Rob091986 op 12-11-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je omhoog loopt en daar je wifi uit en weer aan zet, wat gebeurt er dan?

(Klinkt eerder alsof je cliënt aan het AP beneden blijft “plakken”, dan dat je modem een issue zou hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob091986
Keypunchie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:44:
Als je omhoog loopt en daar je wifi uit en weer aan zet, wat gebeurt er dan?

(Klinkt eerder alsof je cliënt aan het AP beneden blijft “plakken”, dan dat je modem een issue zou hebben.)
Het blijft een kwartier duren, wat ik in de tussentijd ook doe zoals; netwerk vergeten, opnieuw opstarten.
Als ik in het kwartier weer naar beneden ga dan heb ik gelijk weer internet, maar zodra ik weer boven kom weer een kwartier wel verbonden maar offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Rob091986 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:49:
[...]

Het blijft een kwartier duren, wat ik in de tussentijd ook doe zoals; netwerk vergeten, opnieuw opstarten.
Als ik in het kwartier weer naar beneden ga dan heb ik gelijk weer internet, maar zodra ik weer boven kom weer een kwartier wel verbonden maar offline
dat is precies de leasetime denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob091986
boyette schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:52:
[...]

dat is precies de leasetime denk ik
Oké, das een goede mogelijkheid.
Als de wifi van het modem uit staat en de versterker bedraad, blijf het wifi van de versterker van Odido werken of gaat die dan met het modem mee uit?

Edit: Net eventjes kunnen proberen….
Nope, alles gaat dan offline.

Iemand nog ideeën?

[ Voor 49% gewijzigd door Rob091986 op 13-11-2024 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:33
dunkiegaming schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:46:
[...]

Beetje offtopic maar werkt dit ook voor alle MVNO's (in mijn geval Simpel) op het Odido netwerk en werkt het op alle sites in Almere?
Klopt, dit gedrag van het netwerk is universeel. Per MVNO (gebaseerd op IMSI range) kunnen ze hoogstens wat sturen op welke primaire frequentieband wordt gebruikt. Maar daar verneem je weinig van.

Inter-site ENDC staat aan op alle sites in Almere. Maar omdat daar vrijwel overal n78 hangt heb je er weinig voordeel van.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Rob091986 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:55:
[...]

Oké, das een goede mogelijkheid.
Als de wifi van het modem uit staat en de versterker bedraad, blijf het wifi van de versterker van Odido werken of gaat die dan met het modem mee uit?

Edit: Net eventjes kunnen proberen….
Nope, alles gaat dan offline.

Iemand nog ideeën?
Is/blijft je IP reeks hetzelfde op beide wifi punten? 192.168.1.x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:48
Nog meer mensen bij wie het abonnement niet zichtbaar is in de odido omgeving maar ook niet te koppelen valt?

Wil de knoop doorhakken en het vaste glasvezel wegdoen, maar ik ga niet het enige "zichtbare" abonnement eruit knikkeren.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
mk1992 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:22:
Nog meer mensen bij wie het abonnement niet zichtbaar is in de odido omgeving maar ook niet te koppelen valt?

Wil de knoop doorhakken en het vaste glasvezel wegdoen, maar ik ga niet het enige "zichtbare" abonnement eruit knikkeren.
Ja er staat dan bel de klantenservice

Maar dit kunnen ze telefonisch oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:27
mk1992 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:22:

Ja bij mij staat hij er ook niet bij, maar bij klantvoordeel wel alle korting. Ook recent €20 afgeschreven, dus staat wel goed in de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dz27
ikbenjoeri schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:37:
[...]

Met de internet APN krijg je publiek IP adres en is de download snelheid gelimiteerd op 200Mbps. Doordat je publiek IP adres krijgt staat je telefoon open op het internet en zal je telefoon ook sneller leegraken. Zoals bij review: Hoe een tweaker uitploos waarom sommige telefoons op KPN snel leeg gi...
Dank voor de info! Snelheid is voor mij niet zo’n punt, zal sporadisch zijn dat ik per se vanaf 4G bij mn netwerk wil. Als ik altijd alles over de VPN doe over 4G (dus thuisnetwerk als gateway gebruik) is dit denk ik wel veilig? Heb je andere ideeën over hoe dit toch beter/veiliger te doen? Ik zie headscale voorbijkomen maar nog niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb de sim in een mikrotik ltap mini gestopt en dat werkt prima, deze kan je gewoon over USB voeden en is dus lekker mobiel op deze manier.
Snelheid ligt rond de 100Mbit/s dus dat is wel prima voor een mobiele oplossing.

Thuis met de Zyxel heb ik er weinig aan, zit beroerd ten opzichte van de masten, dus dan haal ik max 40/10 Mbit/sec op een goede dag.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:48
boyette schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:27:
[...]

Ja er staat dan bel de klantenservice

Maar dit kunnen ze telefonisch oplossen
Eens kijken of ik een middag vrij kan nemen om daar in de wacht te staan :o

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:48
BiG-GuY schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:45:
[...]

Reseller met slechte reviews:
(6 beoordelingen)
17% positief tijdens levensduur

Altijd opletten bij Amazon en Bol voor de resellers…
Ik had hem inderdaad ook voorbij zien komen en kon het eigenlijk niet laten om het toch te proberen. Ja de reviews zijn dramatisch van die shop maar als je een beetje op de andere amazons kijkt dan zitten er ook goede ervaringen tussen. Toen begon ik te twijfelen en wilde toch annuleren maar ik was al te laat.. annulering ging niet door en kreeg het bericht dat het pakket verzonden is. Volgens GLS nog in Spanje en dat strookt ook met de "echte" verkoper hierachter want alle servicenummers en emails wijzen naar tiendacpu.com dat inderdaad in Spanje zit en die scoren kwa reviews dan weer best ok https://nl.trustpilot.com/review/tiendacpu.com
Het enige wat mij nu nog zorgen baart is dat ze op de website geen 6850 5g maar wel LTE verkopen duuuuuus het is even afwachten wat er gaat komen maar er is in ieder geval 'iets' onderweg.. ik laat jullie weten wat het wordt... Ik had voor de grap het maximale in mijn mandje gedaan om te kijken hoe ze zouden verkopen en van de 40 waren er vanmorgen nog 12 beschikbaar maar tijdens het schrijven van de post is opeens alles op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat ik 14 dagen geleden via BBW mijn modem heb ontvangen en in gebruik genomen, maar even aangelogd op odido.nl
Tot mijn verbazing stond daar geen factuur van 25 euro klaar maar een van 30,65 euro. Het verschil was niet de btw (ook raar, want net niet), maar een periode van een paar dagen gevolgd door een hele maand. Geen idee wat dat betekent voor opzeggen als ik dat in de eerste/tweede maand doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin_nl020
Dz27 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:18:
[...]

Dank voor de info! Snelheid is voor mij niet zo’n punt, zal sporadisch zijn dat ik per se vanaf 4G bij mn netwerk wil. Als ik altijd alles over de VPN doe over 4G (dus thuisnetwerk als gateway gebruik) is dit denk ik wel veilig? Heb je andere ideeën over hoe dit toch beter/veiliger te doen? Ik zie headscale voorbijkomen maar nog niet in verdiept.
Bij mij werkt Wireguard dus nog steeds niet met de andere APN (Simpel abo). Ik gebruik for the time being (de cloud versie van) Netbird, een tailscale/headscale alternatief. Dat werkt (uiteraard) en verwacht ook dat de self-hosted versie werkt, maar daar moet ik nog mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oomho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-07 21:30
SnoozeOperator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:01:
[...]

[...]

Ik had hem inderdaad ook voorbij zien komen en kon het eigenlijk niet laten om het toch te proberen. Ja de reviews zijn dramatisch van die shop maar als je een beetje op de andere amazons kijkt dan zitten er ook goede ervaringen tussen. Toen begon ik te twijfelen en wilde toch annuleren maar ik was al te laat.. annulering ging niet door en kreeg het bericht dat het pakket verzonden is. Volgens GLS nog in Spanje en dat strookt ook met de "echte" verkoper hierachter want alle servicenummers en emails wijzen naar tiendacpu.com dat inderdaad in Spanje zit en die scoren kwa reviews dan weer best ok https://nl.trustpilot.com/review/tiendacpu.com
Het enige wat mij nu nog zorgen baart is dat ze op de website geen 6850 5g maar wel LTE verkopen duuuuuus het is even afwachten wat er gaat komen maar er is in ieder geval 'iets' onderweg.. ik laat jullie weten wat het wordt... Ik had voor de grap het maximale in mijn mandje gedaan om te kijken hoe ze zouden verkopen en van de 40 waren er vanmorgen nog 12 beschikbaar maar tijdens het schrijven van de post is opeens alles op..
Hier precies hetzelfde, ik annuleerde na een uur en kreeg bericht dat het niet meer kon. Nu ook een pakket onderweg. We wachten af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:43
SnoozeOperator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:01:
[...]

[...]

Zeer benieuwd!!!! Ik kan hem bij Amazone niet meer vinden voor die prijs, jullie hebben de laatste? 🤡

[ Voor 3% gewijzigd door GekkeGerrit83 op 13-11-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOP8-_d2icTUdW9gqycrCs29Mr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/azZiF3QC0CRgb7xzu9vuoSOj.png?f=fotoalbum_large

Bijzonder dat de Odido speedtest server structureel goed test, en bij real internet destinations het bijna halveert. Zie ik dit gedrag als enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:15:
[Afbeelding]

Bijzonder dat de Odido speedtest server structureel goed test, en bij real internet destinations het bijna halveert. Zie ik dit gedrag als enige?
Nee, dat is “normaal”.

Bij SpeedTest.net servers weet je niets over bandbreedte, bezetting, routering etc. van de betreffende server.

Beste is en blijft een eigen iPerf3 server in de cloud (Oracle free tier gebruik ik, dus gratis) met voldoende bandbreedte (free tier geeft 4Gbps.), enige onzekerheid is dan nog de routering. Ik meet op mijn glasvezel dan in 99% van de gevallen keurig 940/930 Mbps, latency 4 ms. Die server staat in Amsterdam, dicht bij de AMS-IX. Dus ook de routering is behoorlijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:29:
[...]

Nee, dat is “normaal”.

Bij SpeedTest.net servers weet je niets over bandbreedte, bezetting, routering etc. van de betreffende server.

Beste is en blijft een eigen iPerf3 server in de cloud (Oracle free tier gebruik ik, dus gratis) met voldoende bandbreedte (free tier geeft 4Gbps.), enige onzekerheid is dan nog de routering. Ik meet op mijn glasvezel dan in 99% van de gevallen keurig 940/930 Mbps, latency 4 ms. Die server staat in Amsterdam, dicht bij de AMS-IX. Dus ook de routering is behoorlijk stabiel.
Ben ik niet helemaal met je eens @ernstoud als ik dezelfde testen op Ziggo uitvoer haal ik steevast de maximale waarden van mijn abonnement. Soms zit er een keer een dipje in, dat kan voorkomen op basis van de factoren die jij noemt. Wat je hier ziet is dat de echte internet access veelal halveert tov een test server in het Odido netwerk, dat is geen normaal als dit gedrag op elke testserver buiten het Odido netwerk zichtbaar is? Dat zou impliceren dat er ergens "geknepen" wordt want de latency is overall wel goed en strak te noemen, het is geen volle link dat had mijn smokeping wel laten doorschemeren.

Ik ben benieuwd of anderen dit gedrag ook zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:33:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens @ernstoud als ik dezelfde testen op Ziggo uitvoer haal ik steevast de maximale waarden van mijn abonnement. Soms zit er een keer een dipje in, dat kan voorkomen op basis van de factoren die jij noemt. Wat je hier ziet is dat de echte internet access veelal halveert tov een test server in het Odido netwerk, dat is geen normaal als dit gedrag op elke testserver buiten het Odido netwerk zichtbaar is? Dat zou impliceren dat er ergens "geknepen" wordt want de latency is overall wel goed en strak te noemen, het is geen volle link dat had mijn smokeping wel laten doorschemeren.

Ik ben benieuwd of anderen dit gedrag ook zien?
Ok. Als het structureel is dan lijkt er wat aan de hand te zijn. Maar afknijpen van snelheid, anders dan binnen het Odido domein? Dat lijkt me toch sterk.

Ik zie dit verschil niet (testjes net gedaan, kort achter elkaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlTzhNFjYAXyrzcSjrlKbeSCsyQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rjfVg6IozhE0K6kCj7NJ5fCT.jpg?f=user_large

Onderste is i3DNet, bovenste is Odido.

Anderzijds: er was iets met 300 Mbps. maximale snelheid bij Klik&Klaar :? .

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 13-11-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-07 09:36
GekkeGerrit83 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:37:
[...]

Zeer benieuwd!!!! Ik kan hem bij Amazone niet meer vinden voor die prijs, jullie hebben de laatste? 🤡
https://www.hagglezon.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Nu online
thys schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:54:
[...]

Ik zou dus ergens een Site ID 36285 moeten vinden, maar deze zie ik nergens op de kaart
Toch nog wat verder gekeken, blijkt deze site gewoon veel verder te zitten dan verwacht.

Afstand is 6750 meter :/

Zal nog wel een beetje proberen met richten of ik op een andere kan komen, maar niemand dus meer zeuren dat je te ver van de mast zit hahaha. Wel knap dat ik nog enigsinds signaal heb op deze afstand. Is ook wel een hoge locatie met veel zendvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:41:
[...]

Ok. Als het structureel is dan lijkt er wat aan de hand te zijn. Maar afknijpen van snelheid, anders dan binnen het Odido domein? Dat lijkt me toch sterk.

Ik zie dit verschil niet (testjes net gedaan, kort achter elkaar):

[Afbeelding]

Onderste is i3DNet, bovenste is Odido.

Anderzijds: er was iets met 300 Mbps. maximale snelheid bij Klik&Klaar :? .
Het gaat mij niet om de snelheid als gebruiker, het is voor mij een backup verbinding. Waar mijn vraagtekens ontstaan is dat er blijkbaar naar het internet toe wel ergens een limiet van rond de 300Mbit actief staat. Het blijft maar gis werk hoor :9 Misschien dat @jk-5 iets meer diepgang kan brengen, waar zou een bandbreedte policy actief zijn, ik denk zelf: zo dicht mogelijk op de mast/ 4/5G-core? Onwaarschijnlijk is aan de internet edge zoals mijn metingen nu laten zien.

Volgens mij had ik dit gedrag minder op de n78 mast aan de voorzijde van het huis, nu straalt hij aan op een mast langs de snelweg.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 13-11-2024 15:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:47
Ondanks dat ik een perfecte verbinding heb met het Klik&Klaar Zyxel modem(850/150) heb ik mijn abonnement zojuist opgezegd. Mijn 2Gbit Odido glasverbinding is vandaag (onverwacht) geactiveerd en heb ook nog een Ziggo abonnement lopen. Een backup is leuk, maar 3 is toch wel iets teveel van het goede. Op het moment dat het Ziggo abonnement is afgelopen ga ik weer een nieuw Klik&Klaar aan, mocht de prijs nog (ongeveer) hetzelfde zijn.

Het opzeggen was een fluitje van een cent. Inloggen bij Odido, en daar kon ik online mijn K&K abonnement annuleren. Vlak daarna stond keurig netjes vermeld dat mijn abonnement is geannuleerd en dat ik nog via e-mail een bevestiging zou ontvangen en daarbij ook de retourinstructies.

Was leuk om even te stoeien met dit nieuwe product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pierre_nr1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:54:
Ondanks dat ik een perfecte verbinding heb met het Klik&Klaar Zyxel modem(850/150) heb ik mijn abonnement zojuist opgezegd. Mijn 2Gbit Odido glasverbinding is vandaag (onverwacht) geactiveerd en heb ook nog een Ziggo abonnement lopen. Een backup is leuk, maar 3 is toch wel iets teveel van het goede. Op het moment dat het Ziggo abonnement is afgelopen ga ik weer een nieuw Klik&Klaar aan, mocht de prijs nog (ongeveer) hetzelfde zijn.

Het opzeggen was een fluitje van een cent. Inloggen bij Odido, en daar kon ik online mijn K&K abonnement annuleren. Vlak daarna stond keurig netjes vermeld dat mijn abonnement is geannuleerd en dat ik nog via e-mail een bevestiging zou ontvangen en daarbij ook de retourinstructies.

Was leuk om even te stoeien met dit nieuwe product.
Dan wordt de wachttijd voor het uitleveren van modems weer iets korter. Wil je in dat kader hier het serienummer documenteren ? Als iemand hier dat dat opmerkt dan weten we dat de modems opnieuw ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
W1ck1e schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:04:
[...]

Dan wordt de wachttijd voor het uitleveren van modems weer iets korter. Wil je in dat kader hier het serienummer documenteren ? Als iemand hier dat dat opmerkt dan weten we dat de modems opnieuw ingezet worden.
Het abonnement stopt pas op 15 december a.s. en daarna zal het modem pas geretourneerd worden, dus het zal de wachttijd niet verkorten op korte termijn....

Het serienummer houd ik voor mezelf, dat ga ik niet delen. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pierre_nr1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:46:

Het abonnement stopt pas op 15 december a.s. en daarna zal het modem pas geretourneerd worden, dus het zal de wachttijd niet verkorten op korte termijn....

Het serienummer houd ik voor mezelf, dat ga ik niet delen. Lijkt me ook niet de bedoeling.
Over dat serienummer: geen probleem, het was maar een ja/nee-vraag ;)

even een quote van mij zelf :
Omdat ik 14 dagen geleden via BBW mijn modem heb ontvangen en in gebruik genomen, maar even aangelogd op odido.nl
Tot mijn verbazing stond daar geen factuur van 25 euro klaar maar een van 30,65 euro. Het verschil was niet de btw (ook raar, want net niet), maar een periode van een paar dagen gevolgd door een hele maand. Geen idee wat dat betekent voor opzeggen als ik dat in de eerste/tweede maand doe.
Was jouw eerste betaling gewoon precies voor een maand ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
W1ck1e schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:51:
[...]

Was jouw eerste betaling gewoon precies voor een maand ?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halveBelg
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-01 11:48
ernstoud schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:59:
[...]

De verwarring die ontstaat doordat de 5.1 - 5.8 GHz. WiFi band in de volksmond 5G genoemd wordt en de vijfde generatie van het oorspronkelijke GSM ook 5G.

Het lampje voorop de Zyxel geeft aan of het device een 5G signaal ontvangt van de zendmast. Niet de status van de 5.1 - 5.8 GHz. WiFi zendontvanger in het device.
Thx, ja, ik had het nu zelf ook door mekaar gegooid, maar inmiddels duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halveBelg
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-01 11:48
FredvZ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:27:
[...]

Ik denk niet dat er bewust wordt geknepen, maar dat er overdag gewoonweg meer verkeer op het netwerk zit.

Bij mij in de buurt rijdt een drukke metrolijn en aan de hand van de speedtesten kan ik precies zien wanneer de ochtendspits begint en op welke dagen mensen thuiswerken of uitslapen.
Dat zal het zijn (industrie is 24/7, maar overdag meer aannemerswerk, + kantoor).

Inmiddels ook de sectoren bekeken: zowel voor de mast op 500 m als voor die op 1300 m - de laatste met vrije zichtlijn - zit ik net ongunstig, precies tussen de sectoren in.
Maar ik haal toch 70-100 / 50-60 Mbps met meestal 25 / 2 ms en dat is sneller en beter dan wat ik tot nu toe heb (Delta vast/draadloos, gem. zo 40-50 / 10 Mbps, in het verleden bij tijd en wijle urenlang inzakkend tot 10 / 2 en zelfs 2 / 1...) en voor de helft van de prijs. Nog niet opgezegd, ga paar mnd. kijken.

Edit: op verzoek: verwachte snelheid volgens Odido kaart: paars gebied, "razendsnel", dus tot 300 Mbps of meer.

[ Voor 5% gewijzigd door halveBelg op 13-11-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:30
W1ck1e schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:36:
[...]

1875 is wel veel, maar dan is de prijs van glasdraad voor jou (2500) NIET vele malen hoger ;)
Heb de offerte gekregen. 4750 euro. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
190 maanden klik & klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob091986
stormfly schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:45:
[...]

Is/blijft je IP reeks hetzelfde op beide wifi punten? 192.168.1.x?
Bedankt voor het idee om de ip adressen te controleren! Bleken 74 aangesloten wifi verbindingen te zijn 😇
Probleem is opgelost door de iot spullen op een oud 2,4ghz tp-link versterkertje aan te sluiten (die heeft eigen dhcp server)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwlzJ1zXzPhxL88FSvNeepQb_z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u885u20DsfIBh2a5Pp1X1PiW.png?f=fotoalbum_large

Vanochtend vroeg weer terug geschakeld van Ziggo naar Odido ... zelfde problemen hier sinds Maandagochtend, snelheden zijn ok, maar de latency en packetloss zijn aan de orde van de dag. Qua latency was het voorheen ook al max 180, maar de packetloss is volledig nieuw sinds Maandagochtend. Nu is het leuk als backup lijn, maar dit is wel een beetje treurig, is ondanks de snelheid de mast op een of andere manier overbelast ofzo ? Ik kan opzich wel gewoon 600-800 down en 50 up halen.

[ Voor 8% gewijzigd door geraroz op 13-11-2024 23:49 ]

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:30
Gok dat KPN tegen die tijd de DSL lijn wel langs is geweest. Wat een bedrag zeg. Komt omdat mijn straat een N weg is, en ze die dus moeten afsluiten tijdens werkzaamheden, vergunningen, en idd gestuurde boring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Doesnotcompute schreef op donderdag 14 november 2024 @ 06:23:
[...]

Gok dat KPN tegen die tijd de DSL lijn wel langs is geweest. Wat een bedrag zeg. Komt omdat mijn straat een N weg is, en ze die dus moeten afsluiten tijdens werkzaamheden, vergunningen, en idd gestuurde boring.
Bij mij is het 'slechts' eur 750 om glas te krijgen, bedrag is te overzien maar ODF wil niet specificeren wat er wel en niet in dat bedrag zit (meerwerk) dus ik hou het lekker bij Odido k&Klaar en Starlink. Zo goedkoop zijn die glas abonnementen ook weer niet. Net als DAB+, te laat en niet altijd nodig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!
franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

En via de webinterface kan het ook via https://192.168.1.1/Broadband tabje cell sms
Jouw link klopte bij mij niet. Ik heb het gevonden op https://192.168.1.1/Broadband#sms
Toch wel bedankt, ik gebruik de app niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSXd4M6ibZrxcbUgIJVraze9L4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfJ7C9fp6Qzh1cpLRWALeGRb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 14-11-2024 10:19 ]

• crosswick
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 08:50
Het is inderdaad niet de bedoeling om V&A spullen hier in de fora's te promoten. Gezien je advertentie nu op V&A staat kunnen gebruikers hier zelf naar zoeken :)

[ Voor 98% gewijzigd door Yariva op 14-11-2024 12:48 ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit zien wij liever met een TR dan in een reactie.

[ Voor 70% gewijzigd door Yariva op 14-11-2024 12:50 ]

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:43
Sinds gisterenavond stortte de up/down snelheid fors in naar 125/55.
Vanmorgen een harde reset gedaan en na 5 min weer normaal naar 550/95.
Moet idd eens kijken of ik niet 's nachts een harde reset doe zodat dan om dezelfde tijd het IP adres gewisseld wordt iedere nacht.
Met Wireguard haal ik overigens 450/92 en dat is helemaal niet verkeerd als je ziet dat de snelheid met Wireguard actief erg beïnvloedt wordt door de server waar die tunnel dan naar toe loopt.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.203.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• crosswick
Ah goeie, alleen wordt mij een beperking opgelegd daar zie ik... vermoedelijk omdat ik via K&K probeer te connecten?

edit: inmiddels mailtje over gestuurd

[ Voor 7% gewijzigd door crosswick op 14-11-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:25

mattijssch

Model 3 LR

Ik heb na alle berichten hier gevolgd te hebben en uiteindelijk besteld, gisteren ook het K&K modem geleverd gekregen. Maar ondanks dat ik in de stad woon (Rotterdam Oud-Charlois) met voldoende masten binnen een redelijk bereik (weliswaar in een goed geïsoleerd appartement met overal HR++ glas) is er geen plek in huis waar ik een beetje stabiele ontvangst kan krijgen.

Als ik met mijn modem in de hand midden voor het raam op de bovenverdieping ga staan dan kom ik in het gunstigste geval tot zo'n 130Mbps down en 20 up. Maar als ik het dan waag om het modem middenop de vensterbank te zetten dan gaat de snelheid al door 2.

Beneden in de woonkamer voor de glazen pui komt de snelheid al niet boven de 40Mbps down en minder dan 1Mbps up en andere plekken in huis (verder van de ramen/buitenzijde) leveren zeker geen betere resultaten.

Volgens de antennekaart zit ik hier op de rand van snel en ultrasnel.

Als ik op mijn telefoon met 5G van KPN een speedtest doe op welke plek in huis dan ook, dan kom ik op minimaal 120/20 en ga ik voor een raam staan, dan stijgt de snelheid naar 200/20.

Dus of de beperkte snelheid nou het gevolg is van het netwerk van Odido of van de kwaliteit van het modem, durf ik niet te zeggen. Maar ik ben in ieder geval wel redelijk teleurgesteld in de kwaliteit/snelheid van de verbinding. Ik zal nog even een beetje pielen met locaties in huis en misschien ook even proberen wat er gebeurt als ik op het terras ga staan. Maar ik geloof dat ik nog beter even op de pairbonded VDSL door kan totdat er hier eindelijk ook een glasaansluiting is gerealiseerd.

• SnoozeOperator
  • Laatst online: 16:48
crosswick schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:09:
Hoi - ik zag dat er in dit topic vaker marktplaats links gedeeld worden, dus voor wie interesse heeft in een (als ik het goed begrijp) beter configureerbare 5G modem/router:

https://link.marktplaats.nl/m2200963495

is een Oppo 5G CPE t1a, werkt prima. Mocht dit de forumregels schenden dan verwijder ik dit bericht weer.
Wat ik me dan eerder afvraag is als het zo'n goede router is en je er blijkbaar betere resultaten mee haalde dan met de zyxel, waarom doe je hem dan weg?

• remcokuup
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 21:57
Ik overweeg ook over te stappen op het 5g Odido abonnement, vanwege aanhoudende klachten met Ziggo.
Wat ik mij afvraag is of je ook de TP Deco M4 Mesh apparatuur kan aansluiten op het Odido modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kielkiel
remcokuup schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:34:
Ik overweeg ook over te stappen op het 5g Odido abonnement, vanwege aanhoudende klachten met Ziggo.
Wat ik mij afvraag is of je ook de TP Deco M4 Mesh apparatuur kan aansluiten op het Odido modem.
Ja hoor dat kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renetje6
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-07 19:31
remcokuup schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:34:
Dat werkt perfect, ik heb ze ook!

• thys
  • Nu online
Als ik op de antennekaart kijk zie ik bij Vodafone en KPN overwegend 32 dBW en zelfs 38 dBW vermogen. Voor Odido staan ze op 22 dBW terwijl ze niet echt meer antenne's hebben ofzo.

Weet iemand waarom de zenders van Odido zo'n laag zendvermogen hebben?

• crosswick
SnoozeOperator schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:31:
[...]

Wat ik me dan eerder afvraag is als het zo'n goede router is en je er blijkbaar betere resultaten mee haalde dan met de zyxel, waarom doe je hem dan weg?
Ik heb niet gezegd dat ik er betere resultaten mee bereikte... ik heb hem wel even met de K&K simkaart getest, wat werkte. Als ik het goed begrijp kan het voordeel zijn om hem in bridge mode te zetten bijvoorbeeld; ik heb dat zelf niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotor1
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-07 15:08
mattijssch schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:18:
Ik heb na alle berichten hier gevolgd te hebben en uiteindelijk besteld, gisteren ook het K&K modem geleverd gekregen. Maar ondanks dat ik in de stad woon (Rotterdam Oud-Charlois) met voldoende masten binnen een redelijk bereik (weliswaar in een goed geïsoleerd appartement met overal HR++ glas) is er geen plek in huis waar ik een beetje stabiele ontvangst kan krijgen.

Als ik met mijn modem in de hand midden voor het raam op de bovenverdieping ga staan dan kom ik in het gunstigste geval tot zo'n 130Mbps down en 20 up. Maar als ik het dan waag om het modem middenop de vensterbank te zetten dan gaat de snelheid al door 2.

Beneden in de woonkamer voor de glazen pui komt de snelheid al niet boven de 40Mbps down en minder dan 1Mbps up en andere plekken in huis (verder van de ramen/buitenzijde) leveren zeker geen betere resultaten.

Als ik op mijn telefoon met 5G van KPN een speedtest doe op welke plek in huis dan ook, dan kom ik op minimaal 120/20 en ga ik voor een raam staan, dan stijgt de snelheid naar 200/20.

Dus of de beperkte snelheid nou het gevolg is van het netwerk van Odido of van de kwaliteit van het modem, durf ik niet te zeggen. Maar ik ben in ieder geval wel redelijk teleurgesteld in de kwaliteit/snelheid van de verbinding. Ik zal nog even een beetje pielen met locaties in huis en misschien ook even proberen wat er gebeurt als ik op het terras ga staan. Maar ik geloof dat ik nog beter even op de pairbonded VDSL door kan totdat er hier eindelijk ook een glasaansluiting is gerealiseerd.
Sommige leggen m neer in plaats van staan.
Probeer dat eens.

• kielkiel
thys schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:06:
Als ik op de antennekaart kijk zie ik bij Vodafone en KPN overwegend 32 dBW en zelfs 38 dBW vermogen. Voor Odido staan ze op 22 dBW terwijl ze niet echt meer antenne's hebben ofzo.

Weet iemand waarom de zenders van Odido zo'n laag zendvermogen hebben?
Is dat zo? Ik meen ergens laatst gelezen te hebben dat Odido juist veel meer antennes hebben. Dat verklaart ook dat ze een lager zendvermogen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peptalk
  • Laatst online: 10:50
Zie quote hieronder betreffende het vermelde zendvermogen:
jk-5 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

Kijk niet te veel naar de vermogens die daar staan. Die kloppen vaker niet dan wel. Ze hebben in elk geval het vermogen niet verlaagd. Die vermogens zijn EIRP vermogen dus dat is het vermogen van de zender plus de gain van de antenne. Maar van bepaalde nieuwe antenne types wordt intern de gain niet goed meegerekend. Ik heb al overwogen om die vermogensweergave op de site weg te halen, of in elk geval een duidelijke noot er bij te zetten dat het vaak niet klopt.
https://gathering.tweaker...quote_message/80544268/61

• stormfly
crosswick schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:28:
size comparison met een Oppo 5G CPE t1a (links). de Zyxel is enigszins een chonkert

[Afbeelding]
Heb je een speedvergelijk?

• crosswick
Had het heel kort even getest op een niet-ideale plek; de download was iets lager en de upload twee keer zo hoog. Zal zo nog eens testen op de beste plek die ik gevonden had voor de Zyxel.

• stormfly
crosswick schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:47:
[...]

Had het heel kort even getest op een niet-ideale plek; de download was iets lager en de upload twee keer zo hoog. Zal zo nog eens testen op de beste plek die ik gevonden had voor de Zyxel.
Los van je verkoop leuk om dat even vast te leggen, en een paar minuten werk voor jou.

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:43
mattijssch schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:18:

Ik vraag me af wat die antenne kaart nou eigenlijk aangeeft. Ik woon in een gebied waar ik volgens die kaart een basis bereik zou hebben van max 50Mbit, de praktijk is dat de download constant op 500-600 Mbs zit, al weken lang, alleen de upload blijft rond de 20Mbit zitten, waar ik het modem ook neer zet.

• ernstoud
De Oppo T1a doet het bij mij vergelijkbaar met de Huawei H122. Alleen is selectie van banden e.d. net als bij de Huawei in de GUI niet mogelijk. Maar voor de Huawei is daar dus een tool voor. Dus heeft die mijn voorkeur. Ik denk dat mijn Oppo T1a ook in de verkoop gaat.

• stormfly
@ernstoud @crosswick dank voor de feedback leuk om te lezen. De OPPO heeft een marginaal hogere upload bandbreedte.
Pagina: 1 ... 33 ... 78 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.