[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 34 ... 83 Laatste
Acties:

• crosswick
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 08:50
@ernstoud heb jij 5G snelheden kunnen vergelijken tussen Zyxel en Oppo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:35
crosswick schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:35:
@ernstoud heb jij 5G snelheden kunnen vergelijken tussen Zyxel en Oppo?
Wel met een SIM van Vodafone, dat ontliep elkaar niet veel. Ik zal morgen eens K&K op de Oppo en Huawei vergelijken.

Ik heb alleen geen n78 dus zeg maar “stress” geeft mijn 180-200 Mbps. de routers niet echt, en ik zie ook wisselende snelheden. En de zendmast is met 300 Mbps. ontsloten dus hoge snelheid vergelijken kan sowieso niet. Ik moet de SIM overzetten, router installeren op dezelfde plek etc., in de tussentijd kan de snelheid alweer wisselen (klik voor groter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZrJ2eP4edV7V5YYgFFFJjV_X4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7VyAOVZJSi3Conyj1RSn0eh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het beeld vanaf de dag dat ik de Zyxel :( moest vervangen door de Huawei H122. Snelheid wisselt tussen 140 en 200 Mbps.

(En dat is eigenlijk prima hoor, paar jaar geleden had ik alleen VDSL met 12/2 down/up. Maar goed, nu zakelijk gigabit glas, dus dat spelen met 5G routers is puur voor backup en voor de leut.)

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 14-11-2024 16:40 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Een kleine steekproef laat zien dat internet vergelijkers nog niet aan K&K willen.
Er ontbreekt nog ieder spoor van dit abonnement of ik moet scheel kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Harry720A op 14-11-2024 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Harry720A schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:15:
Een kleine steekproef laat zien dat internet vergelijkers nog niet aan K&K willen.
Er ontbreekt nog ieder spoor van dit abonnement of ik moet scheel kijken.
Die zijn meestal alleen goed in abbo's laten zien waar ze betaald voor krijgen om ze te laten zien ;)
En odido heeft 't volgens mij al druk genoeg met mond-op-mond reclame, aangezien er een levertijd op zit momenteel.

[ Voor 13% gewijzigd door markjanssen op 14-11-2024 17:24 ]

• erikb1971
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-03 10:46
verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXqYPkEGepG7plnS-6LhaepcFAQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vX7QjNIMmLcjokwdwSffE7Ly.png?f=user_large
gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpSbJEEbbHNPpfEu7CnHyqaoLG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jGqMfbE7VNoNRbNdkqmhXv2q.png?f=fotoalbum_large
volgens de helpdesk gaat het upstream ook niet beter worden ivm de mast...

teruggestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:22
erikb1971 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:40:
verwacht:
[Afbeelding]
gekregen:
[Afbeelding]
volgens de helpdesk gaat het upstream ook niet beter worden ivm de mast...

teruggestuurd.
Oe, dat is verdrietig ... Morgen komt mijn bestelling aan. Van het weekend dus wat te klussen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDmL_gz9hkRGIBSwX9ANgwoOX1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4Ffk7DidU9LWYv3w93AhbMRU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQMAgBX_68J9_HTl6dELKvoyva8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8kSnYqr9mue5NeB0YWxth281.png?f=user_large

Centrum Purmerend heeft nu ook N78, stukken beter. Zit zelf helaas net tussen 2 sectoren in, maar als dit zo blijft ben ik prima tevreden.

Overigens een aantal keer contact gehad met de klantenservice, inclusief follow up call van hun kant, netjes geholpen (voor zover het kon) en degelijke kennis aanwezig. Eerlijk gezegd beter dan mijn ervaringen bij Ziggo.

• mwaterl
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik heb opeens belachelijk lage snelheden. Anderen ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxnBBgIS-sWhJO_m_mBsyfpT8jo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BXqb0D49h3ZrU5l8nNhTozEv.png?f=user_large

• ernstoud
mwaterl schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:42:

[Afbeelding]
Nee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oK_7pJjjLGqh9Gj2skuuU24HcTE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dkLH86ScxmSkQkuEePAjiTmS.jpg?f=user_large

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 12:44

mwa

Nah, prima. En de box staat niet eens nauwkeurig uitgericht, gewoon in een kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYyCwQBCBj_iP6gvpRj8ZgThQvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAllm1n3OmSn6WikZ9L5WVr5.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mwaterl schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:42:

[Afbeelding]
het is gedeelde bandbreedte dus kan even zo zijn dat meerdere gebruikers het ... gebruiken.
Of is het structureel?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@mwaterl Als je wat in de thread zoekt is het een bekend euvel dat de wifi-kant soms instort. Snelheidsmetingen op de ethernet blijven dan wel snel. Reboot verhelpt.

(Zelf de ervaring dat het uitschakelen van de 2.4Ghz aan Wifi-zijde helpt. Maar ik heb geen betrouwbare data daarover)

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:29
Keypunchie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:44:
@mwaterl Als je wat in de thread zoekt is het een bekend euvel dat de wifi-kant soms instort. Snelheidsmetingen op de ethernet blijven dan wel snel. Reboot verhelpt.

(Zelf de ervaring dat het uitschakelen van de 2.4Ghz aan Wifi-zijde helpt. Maar ik heb geen betrouwbare data daarover)
Ik kan bevestigen dat het uitschakelen van de 2,4Ghz inderdaad helpt. De Wifi verbinding blijft daardoor stabiel(er). Dat is tenminste mijn ervaring.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Vandaag gebeld door mijn moeder dat ze bij de Odido winkel goedkoper internet kon krijgen, door een soort worst aan te sluiten. _O- het was een soort rol die je dan aansloot in plaats van het huidige internet _O-

Ik snapte er daadwerkelijk niets van... Maar het bleek om klik&klaar te gaan. Ze gebruikt enkel internet dus prima oplossing en een stuk goedkoper.

Echter hebben we nu een router (Fritzbox) achter het modem in bridge met een heel meshnetwerk. Nu las ik al dat bridge niet mogelijk is....

Is er een andere manier om toch de Fritzbox te blijven gebruiken? Port forwarding is niet nodig, maar de Philips Hue is Al aangesloten op de Fritzbox en het is wel.makkelijk van provider wisselen zo'n eigen modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Waah schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:11:
Vandaag gebeld door mijn moeder dat ze bij de Odido winkel goedkoper internet kon krijgen, door een soort worst aan te sluiten. _O- het was een soort rol die je dan aansloot in plaats van het huidige internet _O-

Ik snapte er daadwerkelijk niets van... Maar het bleek om klik&klaar te gaan. Ze gebruikt enkel internet dus prima oplossing en een stuk goedkoper.

Echter hebben we nu een router (Fritzbox) achter het modem in bridge met een heel meshnetwerk. Nu las ik al dat bridge niet mogelijk is....

Is er een andere manier om toch de Fritzbox te blijven gebruiken? Port forwarding is niet nodig, maar de Philips Hue is Al aangesloten op de Fritzbox en het is wel.makkelijk van provider wisselen zo'n eigen modem.
Odido wifi uitsschakelen, de fritz in DMZ zetten met een fixed IP zoals in dit topic meerdere keren bescgreven werkt prima

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• danieldedaniel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:33
Vandaag Klik en Klaar binnengekregen.

SIM-kaart zat er niet bij. Klantenservice vertelde me naar een winkel te gaan voor een nieuwe simkaart.

Winkel kan niet een nieuwe data simkaart (met 097 nummer) activeren blijkbaar, plus het systeem was op dit probleem niet ingesteld.

Nu volledige bestelling moeten annuleren, een nieuwe bestelling plaatsen en het huidige device terugsturen.

Wel 2 maanden gratis gekregen!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 22:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk8moB5vAuPt11m1PEyEycfviEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vrFlHRFBCaB5xjQUxm3qcCQa.png?f=fotoalbum_large

Iemand anders in Zoetermeer centrum op deze mast ? Sinds maandag niks dan problemen, ook getest met de pingtest uit de zyxel. Snelheden zijn nog wel ok, maar ik heb hele hoge ping spikes en packetloss (voornamelijk overdag).

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:59
Ik ben odido klik en klaar aan het overwegen. Ik zit zo’n 300 meter van de mast vandaan en het schijnt een n28 en n78 mast te zijn. Verwachten jullie goede resultaten?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:08
Untouchablezz20 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:55:
Ik ben odido klik en klaar aan het overwegen. Ik zit zo’n 300 meter van de mast vandaan en het schijnt een n28 en n78 mast te zijn. Verwachten jullie goede resultaten?
nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Ik denk het wel, 300 meter is prima. En met n78 ben je spekkoper. Gewoon proberen. Het is per maand opzegbaar en je hebt 15 dagen bedenktijd. Is het niets kost het je dan niets.

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:03
geraroz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:36:
[Afbeelding]

Iemand anders in Zoetermeer centrum op deze mast ? Sinds maandag niks dan problemen, ook getest met de pingtest uit de zyxel. Snelheden zijn nog wel ok, maar ik heb hele hoge ping spikes en packetloss (voornamelijk overdag).
Mast in Driemanspolder? Vanuit de zuidwest van de mast maak ik er gebruik van, maar simkaart zit momenteel in een telefoon en gebruik ik het dmv hotspot. Ik kan morgenavond en weekend wel even met de Zyxel modem testen voor je. Voorheen had ik stabiele 600+ down en 100+ up ping was rond de 20. Heel de avond met hotspot gebruikt gemaakt voor streaming ed. Niets gemerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:06
Don_Gulio schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:20:
Vreemd dat 5g. Ik heb tevens nog een 4G Internet-only sim zakelijk van Odido in een 4G Zyxel modem, dik tevreden over. Ik ben 5g gaan proberen ivm de limiet. Locatie is ongeveer hier: https://maps.app.goo.gl/KwCSVBJpox52tRdq8 en ik had gezien dat de 5g antennes in Bunschoten/Spakenburg mij goed zouden moeten oppakken - vrij zicht over het water.

Bij mij valt het best tegen. De lijn valt soms uit. Snelheid is OK, maar ping slechter dan 4g (soms vele minuten zelfs >300). Ook bij plaatsing direct achter het raam in de richting van 5g antennes (alles bekabeld vanaf modem(s). Is dat een geval van dikke pech of zal't zin hebben om de helpdesk te contacten?
De mast bij het sportpark in Spakenburg heeft geen 3500MHz. Daarom is hij dus trager. Toevallig zijn ze vandaag begonnen met de bouw van de apparatuur in de vervangende mast daar op het sportpark. Als die actief is zal het aardig sneller worden aan jou kant van het water. Ook gaat Odido nog een nieuwe site bouwen in de KPN mast ten noordoosten van het vakantiepark daar.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:08
Ik woon 400 meter van een n78 mast en haal gemiddeld maar 220. Hangt af naar welke kant de antennes op stralen. Dus succes is niet verzekerd. Gewoon proberen en dan weet je het. H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvh0712
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 11:14
Het is inderdaad niet te zeggen. Ik heb het nu geprobeerd op verschillende locaties met verschillende afstanden en ik heb er geen 'constante' in gevonden. Thuis haal ik nog het meest opzienbarende resultaat, op 2.5km 650mb/60mb en deze snelheid blijft heel stabiel. (N78 mast)

[ Voor 4% gewijzigd door mvh0712 op 15-11-2024 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kielkiel
mvh0712 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:22:
[...]

Het is inderdaad niet te zeggen. Ik heb het nu geprobeerd op verschillende locaties met verschillende afstanden en ik heb er geen 'constante' in gevonden. Thuis haal ik nog het meest opzienbarende resultaat, op 2.5km 650mb/60mb en deze snelheid blijft heel stabiel. (N78 mast)
Mooi voorbeeld idd, ik woon dichtbij en haal veel minder dan iemand ver weg. Ik woon te dichtbij. Ik ga ervan uit dat hoe verder weg van de mast hoe breder de sectoren worden en het signaal zich verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik (n=1) verwacht zeker goede resultaten voor jou. Ikzelf zit op 600 meter van de mast (n28/n78, een andere mast staat op 400 meter maar dat is de verkeerde kant op). Dit zijn resultaten van de laatste 5 dagen, eerdere resultaten zijn vergelijkbaar. Uiteraard bedraad getest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlp_HQwyntw_byo9aOqfupuMrh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A8RJy4WoPlx7hpeHg57taeIy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjoivkJ1WOfJo-1zKoVRPZ6zYDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cT3QFmXBqcQoWRNPH53VpUa1.png?f=fotoalbum_large

Geen garantie, maar je kan testen zonder dat het je iets hoeft te kosten. Gewoon proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 15-11-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
kadir76 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:37:
[...]

Mast in Driemanspolder? Vanuit de zuidwest van de mast maak ik er gebruik van, maar simkaart zit momenteel in een telefoon en gebruik ik het dmv hotspot. Ik kan morgenavond en weekend wel even met de Zyxel modem testen voor je. Voorheen had ik stabiele 600+ down en 100+ up ping was rond de 20. Heel de avond met hotspot gebruikt gemaakt voor streaming ed. Niets gemerkt
Hier ook een mast in Driemanspolder. Mijn computer zit aan de kabel en die had in oktober een speedtest van gemiddeld 700mbps, dit daalde naar een gemiddelde van 500mbps, vandaag komt de speedtest niet boven de 270mbps. Kijken wat er de komende dagen gebeurd. Verder geen problemen met de verbindingen.

Zo net Wifi speedtest gedaan met mijn Samsung FE21 verbonden aan de router en die laat 415mbps down en 54mbps up zien, maar er schijnen goeie antennes in dit ding te zitten, want die doet het altijd wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
Na 5 dagen uptime is mijn snelheid weer gehalveerd. De vorige keer was dat simpel te verhelpen door het modem opnieuw op te starten. Ik vroeg me af wat een handig moment is, ik wil dat graag ergens in de nacht in programmeren met een slimme stekker zodat ik ook het probleem met de ip wisseling (en dan tijdelijk offline zijn) kan tackelen. Ik begreep dat de laatste firmware update ergens midden in de nacht is geinstalleerd. Je wil natuurlijk voorkomen dat als eventuele firmware geinstalleerd wordt, de stroom eraf gehaald wordt. Wat zou een slim nachtelijk tijdstip zijn?

@ton14 het bovenstaande issue geldt misschien ook voor jou? ff opnieuw opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 23:44

SebasFM

BOFH

kielkiel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:44:
Wat zou een slim nachtelijk tijdstip zijn?
Valt weinig over te zeggen. Er is pas 1x een firmware update geweest en als ik mij niet vergis was dat rond 1:00. Maar dat biedt natuurlijk geen enkele garantie dat de volgende firmware update ook om dat tijdstip geinstalleerd gaat worden.

Je zou eventueel een slimme stekker het modem 2x per week kunnen laten rebooten i.p.v. iedere dag. Verklein je het risico ook dat het tijdens een firmware update gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
SebasFM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:50:
[...]

Valt weinig over te zeggen. Er is pas 1x een firmware update geweest en als ik mij niet vergis was dat rond 1:00. Maar dat biedt natuurlijk geen enkele garantie dat de volgende firmware update ook om dat tijdstip geinstalleerd gaat worden.

Je zou eventueel een slimme stekker het modem 2x per week kunnen laten rebooten i.p.v. iedere dag. Verklein je het risico ook dat het tijdens een firmware update gebeurt.
Thx voor de tip! Wellicht zijn er ervaringen met tijdstippen van firmware updates van andere modems en providers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kielkiel
kielkiel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:11:
[...]

Thx voor de tip @SebasFM! Wellicht zijn er ervaringen met tijdstippen van firmware updates van andere modems en providers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
kielkiel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:44:
Na 5 dagen uptime is mijn snelheid weer gehalveerd. De vorige keer was dat simpel te verhelpen door het modem opnieuw op te starten. Ik vroeg me af wat een handig moment is, ik wil dat graag ergens in de nacht in programmeren met een slimme stekker zodat ik ook het probleem met de ip wisseling (en dan tijdelijk offline zijn) kan tackelen. Ik begreep dat de laatste firmware update ergens midden in de nacht is geinstalleerd. Je wil natuurlijk voorkomen dat als eventuele firmware geinstalleerd wordt, de stroom eraf gehaald wordt. Wat zou een slim nachtelijk tijdstip zijn?

@ton14 het bovenstaande issue geldt misschien ook voor jou? ff opnieuw opstarten.
Mijn firmware is V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806, ik kreeg heel snel deze firmware update.

Na de laatste keer dat ik de router aan en uit gezet heb is deze nu 8 dagen on line. Ik ben nu aan het kijken wat op de langere termijn gebeurd, dus laat ik hem draaien. Aan en uitzetten hielp wel, maar dat zou niet moeten, Odido moet dit oplossen. Ik zit aan een N78 mast ongeveer 400meter afstand, had de eerste dagen ruim 900mbps, daarna vrij snel gemiddeld 700mbps. Ik merk eigenlijk niks van deze snelheidswisselingen en rond de 300mbps is nog altijd prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SebasFM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:50:
[...]
Verklein je het risico ook dat het tijdens een firmware update gebeurt.
Daar zeg je zowat. Omdat in dat geval het device een deurstopper wordt, zal de vorige firmware versie geactiveerd worden tijdens de herstart als de update mislukt. Dat betekent dat de vorige firmware ergens op het device nog staat. Dat opent mogelijkheden… als er tenminste toegang tot de shell te krijgen is.

Toch eens kijken of er een serial TTL aansluiting op het PCB zit }) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:56
Na 2 weken kom ik tot de ontdekking dat mijn wireguard server op mijn router het wel doet maar dat clients geen verbinding kunnen maken.
Waarschijnlijk door het ontbreken van bridge mode (werk bekabeld).
Heb hier al van alles gelezen over het activeren van DMZ en dan de router in die DMZ plaatsen maar om de een of andere vreemde manier lukt het niet om dat werkend te krijgen.
Wellicht nog iemand met een goed idee om ondanks het ontbreken van bridge mode het toch aan de gang te krijgen.

Edit: via mijn nog actieve Ziggo verbinding (die staat in Bridge mode) werkt het prima!!

[ Voor 8% gewijzigd door snah001 op 15-11-2024 15:51 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
snah001 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:01:
Na 2 weken kom ik tot de ontdekking dat mijn wireguard server op mijn router het wel doet maar dat clients geen verbinding kunnen maken.
Waarschijnlijk door het ontbreken van bridge mode (werk bekabeld).
Heb hier al van alles gelezen over het activeren van DMZ en dan de router in die DMZ plaatsen maar om de een of andere vreemde manier lukt het niet om dat werkend te krijgen.
Wellicht nog iemand met een goed idee om ondanks het ontbreken van bridge mode het toch aan de gang te krijgen.

Edit: via mijn nog actieve Ziggo verbinding (die staat in Bridge mode) werkt het prima!!
Pas je de Endpoint IP wel aan in de config van je client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Dat staat nu op het IP adres van de Wireguard server, zou niet weten waar die anders op zou moeten staan.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
snah001 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:25:
Dat staat nu op het IP adres van de Wireguard server, zou niet weten waar die anders op zou moeten staan.
En hoe komt jouw client daar? De weg daarnaartoe gaat via het IP adres wat per dag wijzigt. Het endpoint voor de client is de K&K doos ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:28
Als dit zo blijft kan ik er wel aan wennen.....
Morgen even bekabeld testen en dan kan Ziggo de deur uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtHfQ2NjwF_hbNvBl_qgpX2fgeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epYaafxEJSRcAo2P0Iz0gxwA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat dan wel weer raar is, als ik met m'n S24 (5g) de test doe, kom ik uit rond de 360 upload.

[ Voor 9% gewijzigd door ozzynator op 15-11-2024 18:02 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De eerste thuiswerkdag met Odido gehad.
Zit 600m 1.4km van de mast (N78) maar kan niet achterhalen of ik daar ook mee ben verbonden.
Update: Inmiddels weet ik dat ik met een mast veel verder ben verbonden. Afstand zegt dus niet alles.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mn6WpR3S2xriSwXi0UeAQa0rUWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fexz1ARKrGjtzX3nsYyvfOpQ.png?f=fotoalbum_large
Helaas wel de modem tijdens het werk moeten resetten. Alles leek ik orde, kon ook bij de modem zelf komen, maar geen internet. traceroute liet ook zien dat het ergens bij Odido mis ging. Mogelijk een IP update? Had hem nog maar een paar uur draaien.
Snelheid is verder prima, al is de upload in de meterkast (rood) veel lager dan geplaatst op zolder (groen).
Ik heb de Odido zo ingesteld dat de gateway op 192.168.0.2 staat. Bij de Ziggo modem heb ik de dhcp uitgezet. Ik kan nu op mijn desktop zelf kiezen welke gateway ik gebruik om te testen. Ziggo is de bovenste met snelheid van 100M/25M. Jitter is het laagst bij Ziggo, net als de pingtijd (15ms). Bij Odido op zolder is de ping 20ms en weinig variatie. In de meterkast beneden is de jitter wel twee keer zo groot.

[ Voor 4% gewijzigd door xah5kiDe op 16-11-2024 18:43 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:52
xah5kiDe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:31:
De eerste thuiswerkdag met Odido gehad.
Zit 600m van de mast (N78) maar kan niet achterhalen of ik daar ook mee ben verbonden:
[Afbeelding]
Helaas wel de modem tijdens het werk moeten resetten. Alles leek ik orde, kon ook bij de modem zelf komen, maar geen internet. traceroute liet ook zien dat het ergens bij Odido mis ging. Mogelijk een IP update? Had hem nog maar een paar uur draaien.
Snelheid is verder prima, al is de upload in de meterkast (rood) veel lager dan geplaatst op zolder (groen).
Ik heb de Odido zo ingesteld dat de gateway op 192.168.0.2 staat. Bij de Ziggo modem heb ik de dhcp uitgezet. Ik kan nu op mijn desktop zelf kiezen welke gateway ik gebruik om te testen. Ziggo is de bovenste met snelheid van 100M/25M. Jitter is het laagst bij Ziggo, net als de pingtijd (15ms). Bij Odido op zolder is de ping 20ms en weinig variatie. In de meterkast beneden is de jitter wel twee keer zo groot.
Even in dit topic zoeken op eNB of cellid dan kom je tegen hoe je de site kunt achterhalen. En inderdaad bij radiosignalen is antennehoogte een vermenigvuldigingsfactor. Hoe hoger hoe beter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
  • Laatst online: 29-08 17:10
Ik had wifi in de modem uitgeschakeld en daarna de modem gereset om weer op de wifi te kunnen maar ik kan er nu na resetten via verschillende apparaten niet meer op. Ik krijg steeds de melding verbinden mislukt.

Iemand een oplossing hiervoor? Het laatste lampje op de modem brandt wel groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
DI97 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:44:
Ik had wifi in de modem uitgeschakeld en daarna de modem gereset om weer op de wifi te kunnen maar ik kan er nu na resetten via verschillende apparaten niet meer op. Ik krijg steeds de melding verbinden mislukt.

Iemand een oplossing hiervoor? Het laatste lampje op de modem brandt wel groen.
Heb je dan in de GUI wifi weer aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
geraroz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:36:

Iemand anders in Zoetermeer centrum op deze mast ?
Ik heb het even getest en inderdaad het is niet wat het was. Maar toch nog steeds prima voor mij. 350/400 down en 60 up ping rond de 20-40 verschilt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
ernstoud schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:50:
[...]

Heb je dan in de GUI wifi weer aangezet?
Nee heb ik niet aangezien ik er dus niet op kan en ook niet naar 192.168.1.1 kan gaan.

Ik dacht dat met resetten dit ook gereset is? Aangezien ik het netwerk wel weer zie verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 15:08
DI97 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:00:
[...]

Nee heb ik niet aangezien ik er dus niet op kan en ook niet naar 192.168.1.1 kan gaan.

Ik dacht dat met resetten dit ook gereset is? Aangezien ik het netwerk wel weer zie verschijnen.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
Heb hem nog een keer gereset maar kan er nog steeds niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
  • Laatst online: 15-03 09:30
DI97 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:07:
[...]

Heb hem nog een keer gereset maar kan er nog steeds niet op.
Kabel!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
Wat precies met de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
DI97 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:28:
[...]

Wat precies met de kabel?
Pc / laptop of welk apparaat dan ook met een netwerkkaart met utp kabel op 1 van lan poorten aansluiten........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
wkloppen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:30:
[...]

Pc / laptop of welk apparaat dan ook met een netwerkkaart met utp kabel op 1 van lan poorten aansluiten........
En dan? Wifi aanzetten? Die staal al aan want hij is vindbaar. Als het goed is moet ie die instelling toch resetten met een hard reset? Internet via UTP werkt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

stormfly schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:02:
[...]

Even in dit topic zoeken op eNB of cellid dan kom je tegen hoe je de site kunt achterhalen. En inderdaad bij radiosignalen is antennehoogte een vermenigvuldigingsfactor. Hoe hoger hoe beter ;-)
Dat heb ik dat ook gedaan, maar ik kom er niet uit:
Cell-ID van B1 is 468818
Vul ik dat in dan krijg ik eNB=1831 en Cell ID=82

Klik ik dan op de 4G masten (antennekaart.nl) bij mij in de buurt dat zie ik nergens die 1831 staan.
De eNB van de masten in mijn buurt zijn 20900, 20901, 20902, 23010, 23011, 23012, 320250, 320251, 320252
Veel hoger dus. Vul ik wat verkeerd in?

Theo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:48

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik blijf me toch wel verbazen hoor, net weer eens steam opgestart voor de wintermaanden en even 30GB Dota binnenhalen gaat gewoon stabiel en vrolijk met +/- 600 Mb/s. Binnen 10 minuutjes binnen. En ook geen klagen over stabiliteit, bijna een maandje naar volle tevredenheid hier!

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-11-2024 20:56 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:06
xah5kiDe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:52:
[...]

Dat heb ik dat ook gedaan, maar ik kom er niet uit:
Cell-ID van B1 is 468818
Vul ik dat in dan krijg ik eNB=1831 en Cell ID=82

Klik ik dan op de 4G masten (antennekaart.nl) bij mij in de buurt dat zie ik nergens die 1831 staan.
De eNB van de masten in mijn buurt zijn 20900, 20901, 20902, 23010, 23011, 23012, 320250, 320251, 320252
Veel hoger dus. Vul ik wat verkeerd in?
Je vult het goed in, maar je zoekt niet goed genoeg ;)

https://antennekaart.nl/k...1&zoom=18&providers=odido

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
DI97 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:41:
[...]

En dan? Wifi aanzetten? Die staal al aan want hij is vindbaar. Als het goed is moet ie die instelling toch resetten met een hard reset? Internet via UTP werkt wel gewoon.
Ok....sorry..dan begrijp ik niet wat er niet werkt.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Vandaag mijn K&K pakket binnen gehad. Hoogste snelheid in het keukenraam 855Mb down, 58Mb up. Achter HR+++ glas stort het circus in elkaar, download blijft met 400Mb op een prima niveau, maar upload kakt in tot minder dan 10Mb. Keukenraam is slechts HR+ overigens. Na het verplaatsen naar de meterkast 600/30 over. Voor de mensen die geen SIM kunnen vinden, bij mij zat hij in de binnendoos tussen twee kartonnetjes in, nagenoeg niet zichtbaar.

Ik heb hier twee N78 masten op glas in de buurt die beide exact over mijn woning stralen, op minder dan 1km afstand, dus dat zit wel snor. Software versie is helaas de laatste (V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806), WiFi staat uit, alles bedraad aangesloten.

Aansluiten was letterlijk piece of cake, alhoewel de LAN poort van de Zyxel niet goed overweg kon met een 8 poorts managed switch van Cisco. De laatste keer dat ik dat gedrag zag was in het 10Mb switch-tijdperk. maar goed. De komende weken maar eens fijn mee spelen.

Leuk hoor:
ODF glas 930/850 (Privé)
Bonded VDSL: 190/60 (werk gerelateerd)
K&K (meterkast): 600/30 (Omdat het kan)

[ Voor 14% gewijzigd door Houtenklaas op 16-11-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Oh, die zag ik niet aankomen. Deze mast staat op 1.4km afstand. Er zijn drie andere masten dichterbij.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 18:04
xah5kiDe schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 00:35:
[...]

Oh, die zag ik niet aankomen. Deze mast staat op 1.4km afstand. Er zijn drie andere masten dichterbij.
Welke drie masten zijn dat?
Dan kunnen we even kijken hoe en wat.
Ik heb alle sites in Zaandam op de foto staan :)

Groeten,
Een Zaanse buur! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik ontdek nu dat ik vanuit mijn dakkapel vrij zicht heb naar deze mast (1831). Ik moest wel met een verrekijker over de daken van de achterburen kijken (vanuit Oostzaan) om hem te kunnen zien. De andere drie zijn wel veel dichter bij maar daar heb ik op zolder door de bebouwing geen vrij zicht op.

[ Voor 3% gewijzigd door xah5kiDe op 16-11-2024 09:59 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
Houtenklaas schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 00:18:
Vandaag mijn K&K pakket binnen gehad. Hoogste snelheid in het keukenraam 855Mb down, 58Mb up. Achter HR+++ glas stort het circus in elkaar, download blijft met 400Mb op een prima niveau, maar upload kakt in tot minder dan 10Mb. Keukenraam is slechts HR+ overigens. Na het verplaatsen naar de meterkast 600/30 over. Voor de mensen die geen SIM kunnen vinden, bij mij zat hij in de binnendoos tussen twee kartonnetjes in, nagenoeg niet zichtbaar.

Ik heb hier twee N78 masten op glas in de buurt die beide exact over mijn woning stralen, op minder dan 1km afstand, dus dat zit wel snor. Software versie is helaas de laatste (V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806), WiFi staat uit, alles bedraad aangesloten.

Aansluiten was letterlijk piece of cake, alhoewel de LAN poort van de Zyxel niet goed overweg kon met een 8 poorts managed switch van Cisco. De laatste keer dat ik dat gedrag zag was in het 10Mb switch-tijdperk. maar goed. De komende weken maar eens fijn mee spelen.

Leuk hoor:
ODF glas 930/850 (Privé)
Bonded VDSL: 190/60 (werk gerelateerd)
K&K (meterkast): 600/30 (Omdat het kan)

Misschien toch dat werkding er eens uitkegelen als dit zo blijft werken, die K&K kan ook in de caravan mee ...
Hoi @Houtenklaas,

Dank voor het delen. Heel interessant om te lezen! Zo te horen zit jij 'ook' in een nieuwbouwwoning (mijn woning wordt over 2 maanden opgeleverd). Ik ga waarschijnlijk ook de K&K bestellen en deze op zolder of op de 1e verdieping plaatsen. Er bevindt zich volgens de bouwer dadelijk "een netwerkswitch" op de overloop van de 1e verdieping, dus de situatie lijkt wat dat betreft op die van jou.
Zou je willen delen hoe jij het precies bedraad hebt (ingesteld)?

Wat concrete vragen:
  • Wifi uitgezet in de Zyxel K&K modem/router (of kun je deze aanlaten en combineren met LAN gebruik zodat je zowel wifi als LAN hebt?)
  • LAN kabel in de Zyxel & in de switch gestoken, en vervolgens vanuit de switch naar (alle) apparaten in huis via o.a. UTP aansluiting in de muren? Geen problemen mee gehad?
En heb je de Zyxel uiteindelijk in de meterkast laten staan, ondanks de lagere snelheden?

-------
Ik ga zoals gezegd waarschijnlijk de Zyxel op zolder of op de 1e verdieping plaatsen, en gebruik maken van die netwerkswitch (heb nog geen idee welke er geplaatst gaat worden), PLUS eventueel nog een WiFi router achter de switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Faraz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:28:
Wat concrete vragen:
  • Wifi uitgezet in de Zyxel K&K modem/router (of kun je deze aanlaten en combineren met LAN gebruik zodat je zowel wifi als LAN hebt?)
  • LAN kabel in de Zyxel & in de switch gestoken, en vervolgens vanuit de switch naar (alle) apparaten in huis via o.a. UTP aansluiting in de muren? Geen problemen mee gehad?
Geen nieuwbouw, wel een nieuwe pui op de bovenste verdieping, vandaar het HR+++ glas ...
Maarrrrrr, WiFi heb ik uitgezet omdat het huis van Mesh is voorzien, maar ook omdat in het forum wel de consensus is dat WiFi ervoor lijkt te zorgen dat de WAN snelheid in elkaar stort. In mijn/ons huis is letterlijk alles bedraad op 5 telefoons, de Toon2 en de zonnepanelen-wifi-dinges na, dus geen behoefte om routers wireless aan te sluiten ook. Wel aardig dat in een nieuwbouwhuis daar rekening mee wordt gehouden en een switch wordt neergezet :) Die K&K heb ik in het netwerk opgenomen, DHCP op dat ding uitgezet. Ik heb drie gateways in mijn netwerk nu met K&K erbij die ik met DHCP options kan besturen richting clients in het netwerk. Default gaat alles naar het glas, mijn werkPC krijgt via DHCP de gateway naar de bonded VDSL aansluiting en nu mijn eigen PC op K&K. Gisteren nog even getest, alles in mijn huis kan bij de K&K.

Hij wilde niet handshaken met mijn SG200 8 poorts switch op zolder, maar in de meterkast hangt een SG500 waar het wel default mee werkt. In die zin vind ik de "user experience" echt goed. Uit de doos is het moeiljkste de SIM er in stoppen en aanzetten en vanaf dat moment ben je afhankelijk van de masten in de buurt. Bij mij 3 masten in de buurt waarvan er 2 op glas zitten.

Net nog even getest vanuit de meterkast, nu 704/38. Deze week nog even kijken waar ik het maximale signaal heb. Ik sleep dat ding de komende tijd mee naar werk en wat andere plaatsen om te kijken wat het daar doet, maar ik kan me het enthousiasme van mensen die dichtbij een goede mast wonen goed voorstellen. Voor huis/tuin/keuken gebruik is wat ik nu in één dag heb gezien prima. Gisterenavond naar streaming beelden gekeken en dat ging ook goed. De tijd zal het leren, in één dag kan ik er verder nog weinig over melden behalve dat het wel gewoon werkt in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Vandaag in de winkel (Dordrecht centrum) een "Odido Klik&Klaar - 5G vat internet" besteld.
Misschien heb ik het gemist, maar er is blijkbaar geen winkel voorraad (meer).
Volgende wordt de boel opgestuurd en kan het testen in mijn nieuwe huis beginnen. Ik zit ongeveer 2 kilometer vanaf de mast af dus ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Houtenklaas schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:26:
[...]

En hoe komt jouw client daar? De weg daarnaartoe gaat via het IP adres wat per dag wijzigt. Het endpoint voor de client is de K&K doos ...
En daarom is de bridge mode ook zo belangrijk.
Heb geen zin om iedere dag de config van de Wireguard server te veranderen na IP wissel op de K&K doos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
snah001 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:55:
[...]

Heb geen zin om iedere dag de config van de Wireguard server te veranderen na IP wissel op de K&K doos.
DDNS en dat even automatiseren. IP adres verandering detecteren en dan Wireguard config met een scriptje aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
[...]

Wat zou bridge mode eraan veranderen dat Odido elke 24u met de ip-adressen rouleert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadir76
[...]

Daar heeft niemand zin in, maar idd zoals hierboven aangegeven DDNS gebruiken lost dat probleem wel op. Dat jij geen verbinding kan maken komt doordat je de IP van je K&K moet gebruiken. Anders weet de client nooit waar die mee moet verbinden. De IP van je wireguard is lokaal dus niet te benaderen buiten je eigen netwerk. Als je DMZ activeert en vervolgens je K&K ip pakt, dan zou je wireguard moeten werken. En dan nog even DDNS om IP wijzigingen automatisch door te voeren.

Met bridge mode moet dit trouwens ook. Enige verschil i.v.m. vaste internet is dat je bij vaste internet niet om de 24 uur een nieuwe IP krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:15
neeecht schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 04:32:
[...]

Welke drie masten zijn dat?
Dan kunnen we even kijken hoe en wat.
Ik heb alle sites in Zaandam op de foto staan :)

Groeten,
Een Zaanse buur! 8)
Zou het niet handig zijn dat iedereen die iets over snelheden en/of masten deelt, hier ook zijn postcode vermeld? Dan weet je meteen of dat bij jou in de buurt is, en zo misschien ook wat gegevens kan delen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:28
Ff een vraagje over dat je elke dag een nieuw ip krijgt, is dan je verbinding kort weg of gaat dit op een of andere manier automagisch?

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
ozzynator schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:22:
Ff een vraagje over dat je elke dag een nieuw ip krijgt, is dan je verbinding kort weg of gaat dit op een of andere manier automagisch?
Uiteraard is je verbinding even weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Je verbinding is even weg, maar het is heel erg kort. Toen ik Smokeping had draaien, zag ik ca. 50 seconden downtime. Nu draait er niets meer qua monitoring en merk ik er helemaal niks van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ja. En herstarten op een geschikter tijdstip werkt in ieder geval een paar dagen, wellicht langer. Ik heb een week geleden mijn modem herstart om 18:10 uur, en dat is ook het moment waarop de verbinding even wegviel in de dagen er na, tot nu toe. Ik ben nog te lui geweest om er uit te gaan voor een reboot op een tijdstip vroeg in de ochtend, maar dat ga ik nog wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:33

rvk

Siira schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:34:
[...]
Je verbinding is even weg, maar het is heel erg kort. Toen ik Smokeping had draaien, zag ik ca. 50 seconden downtime.
50 seconden? Dat vind ik nogal wat voor het verkrijgen van een nieuwe lease op dhcp. Of wordt hier fysiek via mobiel nog iets extras gedaan? Ik had eigenlijk hooguit een seconde (of fractie daarvan) verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
[...]

Daar heeft bridge mode werkelijk niets mee te maken. Als jouw enddevice het nieuwe IP nummer krijgt van Odido, wijzigt je configuratie. De enige oplossing hier is wat @ernstoud al meldt, met DDNS wegautomatiseren. Een vast IP nummer - ook op mobiel - bestaat óók, maar dan zit je ineens op zakelijke dienstverlening met bijbehorende prijzen, dat red je dat niet meer voor 25 euro per maand. DDNS is hier het toverwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
rvk schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:52:
[...]

50 seconden? Dat vind ik nogal wat voor het verkrijgen van een nieuwe lease op dhcp. Of wordt hier fysiek via mobiel nog iets extras gedaan? Ik had eigenlijk hooguit een seconde (of fractie daarvan) verwacht.
Het is niet meer dan 1 à 2 seconden, dit zie ik in de 4GvT router, die zelf via noip ddns doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74HAsAyJnhrMnY0DXwDEG5owL4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMRHchy6JK8DYmA9UXKixyeq.jpg?f=fotoalbum_large

2 seconden, en 1 seconde ddns.

Zal bij K&K vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
ernstoud schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:05:
[...]
Het is niet meer dan 1 à 2 seconden, dit zie ik in de 4GvT router, die zelf via noip ddns doet:

...

2 seconden, en 1 seconde ddns.
Je sessie wordt er gewoon uitgegooid volgens mij. Modem maakt weer opnieuw verbinding, done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
kadir76 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:01:
[...]

Daar heeft niemand zin in, maar idd zoals hierboven aangegeven DDNS gebruiken lost dat probleem wel op. Dat jij geen verbinding kan maken komt doordat je de IP van je K&K moet gebruiken. Anders weet de client nooit waar die mee moet verbinden. De IP van je wireguard is lokaal dus niet te benaderen buiten je eigen netwerk. Als je DMZ activeert en vervolgens je K&K ip pakt, dan zou je wireguard moeten werken. En dan nog even DDNS om IP wijzigingen automatisch door te voeren.

Met bridge mode moet dit trouwens ook. Enige verschil i.v.m. vaste internet is dat je bij vaste internet niet om de 24 uur een nieuwe IP krijgt.
Zou moeten werken idd maar doet het helaas niet op de bovenstaande manier want had dat al geprobeerd.
Via port forwarding krijg ik het ook niet aan het werk, weet helaas niet waarom.
Overigens neemt de config tool voor mijn router de Gl.Inet MT6000 automatisch het ip adres van de Zyxel mee dus hoef dat niet zelf te veranderen.

Overigens is dit een probleem met K&K want port forwarding werkt niet omdat Odido in de firmware alle verdere poorten heeft dichtgezet dus ook die voor Wireguard.
Dat is nu het verschil met het Ziggo modem waar wel de poorten open staan in bridge waardoor je geen port forwarding nodig hebt maar dat kan dus helemaal niet met het K&K modem.
Dit is toch een serieuze grote tekortkoming van K&K, niet alleen voor het opzetten van een Wireguard Server maar ook voor gamers.

Mod van Community:

Hi, niet alle poorten staan open op dit moment omdat een aantal ook ‘niet nodig’ zijn, maar ik begrijp dat daar de meningen over zijn verdeeld. Maar we hebben in ieder geval al een ticket bij design lopen voor een fix om toch alle poorten open te zetten. Echter is het nog niet bekend of dit kan en op welk termijn dit mogelijk is. Hier kan namelijk wel een tijd over heen gaan als het mogelijk wordt, dat wil ik wel eerlijk meegeven. Hopelijk wordt het toch nog mogelijk in de toekomst zodat jullie ook van de overige poorten gebruik kunnen maken!

https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433

[ Voor 34% gewijzigd door snah001 op 16-11-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
snah001 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:10:
[...]

Zou moeten werken idd maar doet het helaas niet op de bovenstaande manier want had dat al geprobeerd.
Via port forwarding krijg ik het ook niet aan het werk, weet helaas niet waarom.
Overigens neemt de config tool voor mijn router de Gl.Inet MT6000 automatisch het ip adres van de Zyxel mee dus hoef dat niet zelf te veranderen.

Overigens is dit een probleem met K&K want port forwarding werkt niet omdat Odido in de firmware alle verdere poorten heeft dichtgezet dus ook die voor Wireguard.
Dat is nu het verschil met het Ziggo modem waar wel de poorten open staan in bridge waardoor je geen port forwarding nodig hebt maar dat kan dus helemaal niet met het K&K modem.
Dit is toch een serieuze grote tekortkoming van K&K, niet alleen voor het opzetten van een Wireguard Server maar ook voor gamers.

Mod van Community:

Hi, niet alle poorten staan open op dit moment omdat een aantal ook ‘niet nodig’ zijn, maar ik begrijp dat daar de meningen over zijn verdeeld. Maar we hebben in ieder geval al een ticket bij design lopen voor een fix om toch alle poorten open te zetten. Echter is het nog niet bekend of dit kan en op welk termijn dit mogelijk is. Hier kan namelijk wel een tijd over heen gaan als het mogelijk wordt, dat wil ik wel eerlijk meegeven. Hopelijk wordt het toch nog mogelijk in de toekomst zodat jullie ook van de overige poorten gebruik kunnen maken!

Da's wel netjes om in ieder geval te reageren van ze. Alternatieve poort gebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Houtenklaas schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:56:
[...]

Geen nieuwbouw, wel een nieuwe pui op de bovenste verdieping, vandaar het HR+++ glas ...
Maarrrrrr, WiFi heb ik uitgezet omdat het huis van Mesh is voorzien, maar ook omdat in het forum wel de consensus is dat WiFi ervoor lijkt te zorgen dat de WAN snelheid in elkaar stort. In mijn/ons huis is letterlijk alles bedraad, dus geen behoefte om routers wireless aan te sluiten ook. Wel aardig dat in een nieuwbouwhuis daar rekening mee wordt gehouden en een switch wordt neergezet :) Die K&K heb ik in het netwerk opgenomen, DHCP op dat ding uitgezet. Ik heb drie gateways in mijn netwerk nu met K&K erbij die ik met DHCP options kan besturen richting clients in het netwerk. Default gaat alles naar het glas, mijn werkPC krijgt via DHCP de gateway naar de bonded VDSL aansluiting en nu mijn eigen PC op K&K. Gisteren nog even getest, alles in mijn huis kan bij de K&K.

Hij wilde niet handshaken met mijn SG200 8 poorts switch op zolder, maar in de meterkast hangt een SG500 waar het wel default mee werkt. In die zin vind ik de "user experience" echt goed. Uit de doos is het moeiljkste de SIM er in stoppen en aanzetten en vanaf dat moment ben je afhankelijk van de masten in de buurt. Bij mij 3 masten in de buurt waarvan er 2 op glas zitten.

Net nog even getest vanuit de meterkast, nu 704/38. Deze week nog even kijken waar ik het maximale signaal heb. Ik sleep dat ding de komende tijd mee naar werk en wat andere plaatsen om te kijken wat het daar doet, maar ik kan me het enthousiasme van mensen die dichtbij een goede mast wonen goed voorstellen. Voor huis/tuin/keuken gebruik is wat ik nu in één dag heb gezien prima. Gisterenavond naar streaming beelden gekeken en dat ging ook goed. De tijd zal het leren, in één dag kan ik er verder nog weinig over melden behalve dat het wel gewoon werkt in mijn geval.
He een Weller soldeerbout :+
Jij hebt dan vast ook verstand van netwerken. Ik heb ook twee gateways in mijn netwerk. De een van Ziggo die op 192.168.1.1 staat en de (gewijzigde) Odido op 192.168.1.2 Ziggo DHCP uit, Odido aan. Vervolgens Speedtest gedraaid op mijn Linux desktop en die laat inderdaad de Odido snelheid zien (600Mbs). Maar wat schets mijn verbazing, al mijn Android devices maken nog steeds gebruik van de Ziggo gateway terwijl ze wel als gateway Odido krijgen (IPV4). speedtest laat ook provider Odido zien (=IPv4) maar het verkeer gaat vrolijk via de Ziggo (=IPv6). Ik merkte dat omdat de snelheid wel verdacht veel leek op de gekapte 100M/25M van Ziggo.
Overigens laat "mijn IP" ook zien dat er twee publieke IP adressen zijn, Een voor IPv4 (Odido) en een voor IPv6 (Ziggo). Zonder de Ziggo box heb ik alleen nog maar een IPv4 adres.
Ik heb op de Andoid devices van alles geprobeerd, netwerk vergeten, reboot, maar niets helpt. Ik heb nu maar de stekker uit de Ziggo box getrokken om er zeker van te zijn dat al het verkeer via Odido gaat de komende tijd. Gelijk gaat de snelheid op alle Android devices omhoog. Hoe los jij dit op?

[ Voor 8% gewijzigd door xah5kiDe op 16-11-2024 17:22 ]

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
iPhone 15 Pro via Ethernet adapter op een 10Gbps Odido site (adapter haalt 2,35Gbps op een LAN test thuis i.c.m deze iPhone)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW_J6A3VO1Gw3B72yihsvOtELBQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yhAdT983QLxoDt7raJax8uDp.png?f=user_large

iPhone 15 Pro via WiFi 10Gbps site
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k8ZVDHl3HdidTd1Jd1teA-Yeuw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7FszEx0krblMxdAwGjInD1Gu.png?f=user_large

iPhone 15 Pro via WiFi 1Gbps site
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Jei-plH4dLxAczLPI9tBpKdv9Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qj9DTjEkVnR6nShaGM1HPyFv.png?f=user_large

Vandaag even een rondje met de nieuwe leaseauto gemaakt, je moet jezelf een doel stellen. Dat was voor mij het verschil vastleggen tussen een 10Gbps fiber site met n78 een 1Gbps fiber site met n78. In beide gevallen sta ik nagenoeg onder/bij de mast. Je ziet dat bij de 10Gbps site er een limiet ontstaat, ik denk de WiFi limiet van 160Mhz 5G kanalen. Die is 2.54Gbps als datarate en moet je delen door twee = +/-1300Mbps voor ethernet snelheden.

Is er hier een Tweaker die zo dicht op de mast woont dat hij met WiFi 1300Mbps haalt, en een 2.5Gbps netwerk port heeft om te testen? Wat haal je dan 2.5Gbps bedraad uit een n78 mast? Weet @jk-5 of @bdat wellicht?

[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 16-11-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@xah5kiDe

DHCP heeft een leasetijd. (bij veel apparaten staat standaard op een dag). Pas halverwege de leasetijd zal het apparaat eens checken of er nog wat veranderd is. Als DHCP er is, vernieuwt ‘ie de lease, anders dan gaat hij het later nog eens proberen, maar houdt hij het IP en config.

Anders zou je hele netwerk afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van de DHCP-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voor IPv4 ben ik daar geheel bekend mee. Netwerk (WiFi) uit en weer aan en er wordt geen gebruik gemaakt van de bestaande lease. Ik zie ook dat de devices de Odido gateway gebruiken (192.168.1.2). Maar dat is IPv4. Onder water zie je dat de Speedtest app dus deels een route via Odido maakt en voor de feitelijke test de oude IPv6 gateway blijft gebruiken. IPv6 heb ik eigenlijk altijd maar genegeerd. In de Ziggo modem kan ik daar ook nauwelijks iets over vinden. Je kunt DHCP aanzetten of SAAS (Stateless DHCPv6) gebruiken. Echt uit kan dus blijkbaar niet.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

xah5kiDe schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:33:
Ik zie ook dat de devices de Odido gateway gebruiken (192.168.1.2). Maar dat is IPv4. Onder water zie je dat de Speedtest app dus deels een route via Odido maakt en voor de feitelijke test de oude IPv6 gateway blijft gebruiken.
Ja, je hebt dus eigenlijk twee dns servers in je netwerk. Als ze met ipv6 een adres kunnen vinden zullen ze dus over Ziggo gaan. Staat ipv6 niet gewoon als voorkeur?

Wat wil je precies bereiken?
Als dat is dat ipv4 altijd de voorkeur is, en ipv6 alleen als backup gebruikt wordt, dan zul je dat wel ergens op moeten kunnen geven (zeker als je gateway voor ipv4 een andere is dan voor ipv6). Ik weet niet of dat bij de Android devices kan en wel goed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:28
stormfly schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag even een rondje met de nieuwe leaseauto gemaakt, je moet jezelf een doel stellen. Dat was voor mij het verschil vastleggen tussen een 10Gbps fiber site met n78 een 1Gbps fiber site met n78. In beide gevallen sta ik nagenoeg onder/bij de mast. Je ziet dat bij de 10Gbps site er een limiet ontstaat, ik denk de WiFi limiet van 160Mhz 5G kanalen. Die is 2.54Gbps als datarate en moet je delen door twee = +/-1300Mbps voor ethernet snelheden.

Is er hier een Tweaker die zo dicht op de mast woont dat hij met WiFi 1300Mbps haalt, en een 2.5Gbps netwerk port heeft om te testen? Wat haal je dan 2.5Gbps bedraad uit een n78 mast? Weet @jk-5 of @bdat wellicht?
Jup! Het is alleen een vakantiehuisje op de Veluwe en ik ben daar op dit moment niet dus kan bedraad niet testen. Afstand tot de mast daar is ongeveer 50 meter maar geen vrije LOS er staan we een paar bomen tussen. Al verwacht ik niet dat je opeens bedraad 2.6gbps gaat halen.. mede omdat dit resultaat niet met de standaard zyxel is gedaan maar met een Deco X50-5g en die kan via wifi al meer dan 1.3gbps aan..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqPZL5EaqySKOLG7FevU6IFrFjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rN3jVCkz3Qra7G1ickUAomM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door SnoozeOperator op 16-11-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

rvk schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:39:
[...]

Ja, je hebt dus eigenlijk twee dns servers in je netwerk. Als ze met ipv6 een adres kunnen vinden zullen ze dus over Ziggo gaan. Staat ipv6 niet gewoon als voorkeur?

Wat wil je precies bereiken?
Als dat is dat ipv4 altijd de voorkeur is, en ipv6 alleen als backup gebruikt wordt, dan zul je dat wel ergens op moeten kunnen geven (zeker als je gateway voor ipv4 een andere is dan voor ipv6). Ik weet niet of dat bij de Android devices kan en wel goed staat.
Ik had het liefst gehad dat ik alles via IPv4 had kunnen instellen. Dat ken ik en dat werkt. IPv6 wordt blijkbaar alleen door Ziggo ondersteund en ik snap niet hoe ik er vanaf kom. Hoe kan het bijvoorbeeld dat ik IPv4 dhcp server een adres met gateway uitgeeft en dat de (Android) cliënt toch vrolijk via IPv6 via een andere route blijft doorgaan? Welke DNS server verteld dat dan? Die van Ziggo? Die is niet door de IPv4 DHCP server meegegeven. Mogelijk dat speedtest via de IPv4 link een server met IPv6 meegeeft (voorkeur) en alleen als die er niet uitkomt (alleen Odido) dan pas gebruikt de app een IPv4 server adres. Gebrek aan kennis van mijn kant natuurlijk :+

[ Voor 7% gewijzigd door xah5kiDe op 16-11-2024 18:11 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
SnoozeOperator schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:45:
[...]

Jup! Het is alleen een vakantiehuisje op de Veluwe en ik ben daar op dit moment niet dus kan bedraad niet testen. Afstand tot de mast daar is ongeveer 50 meter maar geen vrije LOS er staan we een paar bomen tussen. Al verwacht ik niet dat je opeens bedraad 2.6gbps gaat halen.. mede omdat dit resultaat niet met de standaard zyxel is gedaan maar met een Deco X50-5g en die kan via wifi al meer dan 1.3gbps aan..
[Afbeelding]
Ik betwijfel of de Deco X50-5G meer WiFi bandbreedte heeft als de Zyxel: AX3000 dual-band wifi 6-snelheden: 2402 Mbps (5 GHz) + 574 Mbps (2.4 GHz)†. Ook hier zie je de datarates van 2400 Mbps wat netto 1300Mbps wordt, wat bevestigd wordt door jouw screenshot.

Nee ik denk ook niet dat je 2.5Gbps gaat halen via een LAN port maar het maakt mij wel nieuwsgierig wat dan wel te behalen is, mijn gevoel zegt 1.8Gbps oid. Ik moest maar eens kijken voor een LAN adapter op mijn iPad 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
xah5kiDe schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:17:
[...]

He een Weller soldeerbout :+
Jij hebt dan vast ook verstand van netwerken. Ik heb ook twee gateways in mijn netwerk. De een van Ziggo die op 192.168.1.1 staat en de (gewijzigde) Odido op 192.168.1.2 Ziggo DHCP uit, Odido aan. Vervolgens Speedtest gedraaid op mijn Linux desktop en die laat inderdaad de Odido snelheid zien (600Mbs). Maar wat schets mijn verbazing, al mijn Android devices maken nog steeds gebruik van de Ziggo gateway terwijl ze wel als gateway Odido krijgen (IPV4). speedtest laat ook provider Odido zien (=IPv4) maar het verkeer gaat vrolijk via de Ziggo (=IPv6). Ik merkte dat omdat de snelheid wel verdacht veel leek op de gekapte 100M/25M van Ziggo.
Overigens laat "mijn IP" ook zien dat er twee publieke IP adressen zijn, Een voor IPv4 (Odido) en een voor IPv6 (Ziggo). Zonder de Ziggo box heb ik alleen nog maar een IPv4 adres.
Ik heb op de Andoid devices van alles geprobeerd, netwerk vergeten, reboot, maar niets helpt. Ik heb nu maar de stekker uit de Ziggo box getrokken om er zeker van te zijn dat al het verkeer via Odido gaat de komende tijd. Gelijk gaat de snelheid op alle Android devices omhoog. Hoe los jij dit op?
Geen IPv6 gebruiken in je netwerk :) IPv6 en IPv4 zijn gewoon gescheiden netwerken met hun eigen gateways. Ik gebruikt geen Ziggo, maar kan je daar niet IP6 uitzetten in de router? Dat je een Weller herkent zegt óók iets over jouw leeftijd :)

Overigens werkt IPv6 net wat anders met DHCP als IPv4. Jouw router krijgt een "prefix" toegeworpen van Ziggo en adverteert die (of een deel ervan) op jouw LAN. Door middel van SLAAC (StateLess Address Auto-Configuration) bedenkt ieder device zijn eigen IP nummer aan de hand van het MAC adres. Dat is de theorie althans. Op mijn Mikrotik krijg ik het nog steeds niet goed aan de praat ...

Geen idee of Ziggo Slaac gebruikt, of een DHCPv6 variant ...

[ Voor 12% gewijzigd door Houtenklaas op 16-11-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

xah5kiDe schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:08:
[...]
Hoe kan het bijvoorbeeld dat ik IPv4 dhcp server een adres met gateway uitgeeft en dat de (Android) cliënt toch vrolijk via IPv6 via een andere route blijft doorgaan?
Je hebt toch ook een ipv6 dhcp aanstaan? Dat is die van Ziggo. En die geeft dus ook een ipv6 ip, dns en gateway uit. En daardoor gaat verkeer wat resolved naar een ipv6 adres gewoon over de ipv6 gateway.

Je kunt die ipv6 dhcp wel uitzetten maar dat is effectief hetzelfde als heel die Ziggo router uitzetten want dan werkt ipv6 niet meer.

Wat jij zou willen is dat de dns voor je ipv4 voorkeur heeft (en de resolve dus eerst op ipv4 terecht komt) en als dat niet werkt, dat ie dan pas naar ipv6 kijkt. Maar doorgaans staat dat andersom. Je kijkt eerst of je een ipv6 kunt resolven en als dat niet werkt val je terug naar ipv4. Dat merk je nu dus bij die Android toestellen.

Geen idee of je die voorkeur voor ipv4 en ipv6 om kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De DHCP IPv6 staat standaard niet aan op de Ziggo modem. In plaats daarvan is de setting SLAAC (Stateless DHCPv6) actief:
Stateless address auto-configuration (SLAAC) is a feature that enables IPv6 nodes to auto-generate globally unique addresses (GUA) using Route Advertisements messages sent by a router attached to the local segment. However, SLAAC does not provide DNS and Domain name information. To resolve this problem, the router that is sending the RA messages sets a special flag called O-flag to 1 (O comes from other information). This tells the nodes on the segment that they can contact a stateless DCHPv6 server and get the DNS and Domain name information.
Referentie
Denk dat dit mijn vraag beantwoord. Een Ziggo op je netwerk laten staan samen met een Odido zorgt ervoor dat de meeste Android devices de Ziggo blijven gebruiken. Er is geen optie om dat uit te zetten (nou ja fysiek lukt dat best aardig ;) )

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
stormfly schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:10:
[...]
Ik moest maar eens kijken voor een LAN adapter op mijn iPad 8)
Hoe heb je je test uitgevoerd? Ik neem aan met de modem in de auto? Je kunt ook de simkaart in je telefoon stoppen en een directe 5G speedtest uitvoeren. Ik weet alleen niet wat de maximale snelheden van 5G in toestellen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
snah001 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:10:
[...]

Mod van Community:

Heb gemerkt dat ook de standaard poort van PLEX dicht zit op K&K, dat is TCP 32400. Maar als ik een willekeurige poort pak in de 50000 reeks, werkt het gewoon over de K&K verbinding.

De Zyxel is verbonden aan mijn UDM-SE als tweede WAN in Load Balancing mode met DMZ aan op de Zyxel. En Poort 443/80 zijn sowieso open, dus een Reverse Proxy kan je gewoon gebruiken op die verbinding.

Zou ook graag de Passthrough/Bridge mode zien in de aangepaste firmware van Odido, de originele heeft het namelijk wel, en van wat ik heb begrepen op het Community forum is dat het wel op de planning staat, maar niet voor wanneer.

Dat past natuurlijk niet aan welke poorten open zijn op het Odido netwerk zelf, dat is echt iets aan de kant van het netwerk wat aangepast zou moeten worden.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kadir76 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:16:
[...]

Hoe heb je je test uitgevoerd? Ik neem aan met de modem in de auto? Je kunt ook de simkaart in je telefoon stoppen en een directe 5G speedtest uitvoeren. Ik weet alleen niet wat de maximale snelheden van 5G in toestellen zijn.
Deze testen waren over WiFi direct op het modem, en inderdaad het modem in de auto. Heb nu een testsetup gebouwd met een Ethernet adapter voor mijn telefoon, op het LAN haal ik met iPerf 2.35Gbps ofwel de max van de port.

Bij het wisselen van sim: pakt hij band n28 erbij dat is niet het doel van mijn test. Ik ben vooral benieuwd naar band n78 en het Odido modem.

[ Voor 20% gewijzigd door stormfly op 16-11-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:02
BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:17:
[...]

Heb gemerkt dat ook de standaard poort van PLEX dicht zit op K&K, dat is TCP 32400. Maar als ik een willekeurige poort pak in de 50000 reeks, werkt het gewoon over de K&K verbinding.

De Zyxel is verbonden aan mijn UDM-SE als tweede WAN in Load Balancing mode met DMZ aan op de Zyxel. En Poort 443/80 zijn sowieso open, dus een Reverse Proxy kan je gewoon gebruiken op die verbinding.

Zou ook graag de Passthrough/Bridge mode zien in de aangepaste firmware van Odido, de originele heeft het namelijk wel, en van wat ik heb begrepen op het Community forum is dat het wel op de planning staat, maar niet voor wanneer.

Dat past natuurlijk niet aan welke poorten open zijn op het Odido netwerk zelf, dat is echt iets aan de kant van het netwerk wat aangepast zou moeten worden.
Verder is het ook goed om te weten dat op dit moment ook je portforwards/verkeerstroom vanaf de Odido Mobiel APN naar de K&K APN niet werken. Dus mocht je een mobiele abbo bij odido hebben en je wilt bronnen achter je K&K lijn bereiken kan dit niet op dit moment.

Ik heb dit ook op de community forum gevraagd en daar bevestigd odido dat het op dit moment niet kan. Ze hebben wel NAT firewalls migraties gepland staan en nemen dit mee tijdens de migratie. Maar een ETA geven ze helaas niet.

Hier zou je dus een tijdelijk VPN workaround moeten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het lijkt dat Odido K&K gewoon de upload wil beperken, en ik snap dat ook wel ergens gezien de opbouw van hun netwerk mobiel.
Dus geen Plex, VPN etc.

Lijkt me prima mits ze het ook zo coomuniceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Net even rondje gemaakt met de ethernet adapter op de iPhone 15 Pro 2.5Gbps

Post aangepast, blijkbaar is 1350Mbps toch wel écht de max die je kunt halen @jk-5 @ANdrode
stormfly in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:59:
Net even rondje gemaakt met de ethernet adapter op de iPhone 15 Pro 2.5Gbps

Post aangepast, blijkbaar is 1350Mbps toch wel écht de max die je kunt halen @jk-5 @ANdrode
stormfly in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ik moet de SIM nog een in mijn S24 ultra proberen.

Mijn maximum met iperf (2.5gbe -> desktop pc) was 1050 mbit. Speedtest op mobiel heb ik eerlijk gezegd niet geprobeerd onder optimale omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Houtenklaas schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:56:
[...]

Maarrrrrr, WiFi heb ik uitgezet omdat het huis van Mesh is voorzien, maar ook omdat in het forum wel de consensus is dat WiFi ervoor lijkt te zorgen dat de WAN snelheid in elkaar stort. In mijn/ons huis is letterlijk alles bedraad, dus geen behoefte om routers wireless aan te sluiten ook. Wel aardig dat in een nieuwbouwhuis daar rekening mee wordt gehouden en een switch wordt neergezet :) Die K&K heb ik in het netwerk opgenomen, DHCP op dat ding uitgezet. Ik heb drie gateways in mijn netwerk nu met K&K erbij die ik met DHCP options kan besturen richting clients in het netwerk. Default gaat alles naar het glas, mijn werkPC krijgt via DHCP de gateway naar de bonded VDSL aansluiting en nu mijn eigen PC op K&K. Gisteren nog even getest, alles in mijn huis kan bij de K&K.

@Houtenklaas Dank voor je snelle reactie! Aha, een nieuwe pui kan inderdaad natuurlijk ook. ;-)

Jouw gehele huis is voorzien van mesh, maar niets is draadloos/middels wifi verbonden? Ik ben zeker geen netwerk expert, maar ik dacht dat mesh = (mesh-)wifi. Deze aanname zal wel niet kloppen dan. 🙃

Ja, zeker fijn dat ze een switch verzorgen, maar weet dus nog niet welke exact. En ik weet überhaupt niet of mijn idee kan/gaat werken: Met K&K op zolder (met 3 glas masten in de buurt, 1-10Gbps), bedraad aansluiten op UTP ingang in de muur (als het goed is/hopelijk is deze verbonden met die switch op de 1e verdieping), en vervolgens via deze switch bedraad de overige UTP punten in huis connecten met Odido K&K op zolder (en/of met een Wifi router of AP op de 1e verd of in de meterkast).

Moet de DHCP dan trouwens aan- of uitstaan op de Zyxel? Ik dacht aan, maar ik check het toch maar even als netwerk-non-expert. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Faraz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:25:
[...]

@Houtenklaas Dank voor je snelle reactie! Aha, een nieuwe pui kan inderdaad natuurlijk ook. ;-)

Jouw gehele huis is voorzien van mesh, maar niets is draadloos/middels wifi verbonden? Ik ben zeker geen netwerk expert, maar ik dacht dat mesh = (mesh-)wifi. Deze aanname zal wel niet kloppen dan. 🙃

Ja, zeker fijn dat ze een switch verzorgen, maar weet dus nog niet welke exact. En ik weet überhaupt niet of mijn idee kan/gaat werken: Met K&K op zolder (met 3 glas masten in de buurt, 1-10Gbps), bedraad aansluiten op UTP ingang in de muur (als het goed is/hopelijk is deze verbonden met die switch op de 1e verdieping), en vervolgens via deze switch bedraad de overige UTP punten in huis connecten met Odido K&K op zolder (en/of met een Wifi router of AP op de 1e verd of in de meterkast).

Moet de DHCP dan trouwens aan- of uitstaan op de Zyxel? Ik dacht aan, maar ik check het toch maar even als netwerk-non-expert. :P
Ja, ik ben techneut, probeer graag dingen uit, maar er zijn hier 5 telefoons in huis, dus op Wifi en voornamelijk de werklaptop zit op WiFi. En de Toon2 en de zonnepanelen-WiFi-dinges. Stiekem toch wat meer dan gedacht. Maar alle "vaste" meuk (TV, wat Debian spul en wat pc's hier en daar, printer en zo) is bedraad.

DHCP moet uit als je al een router in je netwerk hebt met DHCP, anders aan. In ieder geval maar één DHCP server gebruiken in het netwerk. En als je al iets bedraads hebt, zal je het LAN adres moeten aanpassen aan het netwerk wat je al hebt en dan buiten de DHCP scope van die router. Stel dat je iets hebt wat adressen uitdeelt van 192.168.1.10 - 192.168.1.100, dan zou je deze 192.168.1.253 kunnen noemen, als die maar niet al bestaat.

Die K&K staat inmiddels weer in het keukenraam, de hele dag door wat metingen gedaan. Vanuit de meterkast zo 600Mb down, 30Mb up. Inmiddels weer in het keukenraam en zit de laatste paar uur telkens rond de 800Mb download en 80Mb upload, da's wel erg netjes. De download varieert 50Mb plus of min, de upload nauwelijks.

Hee, IP nummer wijzigt zonet,dat is minder dan 3 uur na het verzetten van de meterkast naar het keukenraam, dat had ik pas ergens morgenmiddag verwacht. Vanuit privacy overweging vind ik dat IP wisselen wel buitengewoon cool overigens.

Learning lijkt te zijn dat de upload erg te lijden heeft van gecoat glas. Met HR+++ glas op de bovenverdieping kwam ik niet verder dan 10Mb upload, voor het keukenglas (HR+) gaat het als een raket. Offerte voor nieuw glas wordt over nagedacht :)

O ja, en aangezien ik de laatste dagen grootverbruiker ben geweest van Antennekaart.nl, ook daar even wat gedoneerd. Gave site Jeffrey! Erg leerzaam! _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Houtenklaas op 16-11-2024 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Houtenklaas
In het spectrum zit meer upload in de 4G banden. Op het K&K modem zijn de lage banden uitgeschakeld en door de Beamforming op n78 kan je n78 sterker vangen dan b1, b3 en/of b7 die je op 5G en 4G nodig hebt. Waar vooral b3 en b1 veel upload hebben.

Die zakken harder in met slechter signaal. HR++/HR+++ zorgt voor zware demping en/of extra reflecties, waardoor de kwaliteit van het signaal veel slechter wordt.

Dus ja, wat je ziet is redelijk logisch gevolg van de isolatie. In onze nieuwbouwwoning uit 2019 zit nog HR++ glas met houten kozijnen, daar komt wel aardig wat signaal doorheen. De muren zijn kalkzandsteen met isolatiematten aan de buitenkant tussen de baksteen en de kalkzandsteen muren. Die isolatiematten zijn bedekt met aluminium en dat verstoort het signaal hier harder dan het HR++ glas.

Aluminum kozijnen zal ook niet helpen, wat je ook vaker ziet bij nieuwere woningen.

Doordat we wel rolluiken hebben, helpt het mikken richting een raam hier ook niet, want met de rolluiken dicht, wordt het signaal goed geïsoleerd... Heb het modem nu op de hoek van de woning gericht op de tweede verdieping, wat toevallig ook de richting van de mast is. Daar blijkt het signaal het sterkst door te komen, omdat het signaal waarschijnlijk net langs de hoeken van de isolatiematten komt.

[ Voor 29% gewijzigd door BiG-GuY op 16-11-2024 21:58 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:51:
@Houtenklaas
In het spectrum zit meer upload in de 4G banden.

Die zakken harder in met slechter signaal. HR++/HR+++ zorgt voor zware demping en/of extra reflecties, waardoor de kwaliteit van het signaal veel slechter wordt.

Dus ja, wat je ziet is redelijk logisch gevolg van de isolatie. In onze nieuwbouwwoning uit 2019 zit nog HR++ glas met houten kozijnen, daar komt wel aardig wat signaal doorheen. De muren zijn kalkzandsteen met isolatiematten aan de buitenkant tussen de baksteen en de kalkzandsteen muren. Die isolatiematten zijn bedekt met aluminium en dat verstoort het signaal hier harder dan het HR++ glas.

Aluminum kozijnen zal ook niet helpen, wat je ook vaker ziet bij nieuwere woningen.
Ben ik even blij in een boerderij uit 1913 met enkelsteens muren en enkel glas!

(Nou ja, niet echt… de stookkosten zijn :-( .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Houtenklaas schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:07:
[...]

Ja, ik ben techneut, probeer graag dingen uit, maar er zijn hier 5 telefoons in huis, dus op Wifi en voornamelijk de werklaptop zit op WiFi. En de Toon2 en de zonnepanelen-WiFi-dinges. Stiekem toch wat meer dan gedacht. Maar alle "vaste" meuk (TV, wat Debian spul en wat pc's hier en daar, printer en zo) is bedraad.

DHCP moet uit als je al een router in je netwerk hebt met DHCP, anders aan. In ieder geval maar één DHCP server gebruiken in het netwerk. En als je al iets bedraads hebt, zal je het LAN adres moeten aanpassen aan het netwerk wat je al hebt en dan buiten de DHCP scope van die router. Stel dat je iets hebt wat adressen uitdeelt van 192.168.1.10 - 192.168.1.100, dan zou je deze 192.168.1.253 kunnen noemen, als die maar niet al bestaat.

Die K&K staat inmiddels weer in het keukenraam, de hele dag door wat metingen gedaan. Vanuit de meterkast zo 600Mb down, 30Mb up. Inmiddels weer in het keukenraam en zit de laatste paar uur telkens rond de 800Mb download en 80Mb upload, da's wel erg netjes. De download varieert 50Mb plus of min, de upload nauwelijks.

Hee, IP nummer wijzigt zonet,dat is minder dan 3 uur na het verzetten van de meterkast naar het keukenraam, dat had ik pas ergens morgenmiddag verwacht. Vanuit privacy overweging vind ik dat IP wisselen wel buitengewoon cool overigens.

Learning lijkt te zijn dat de upload erg te lijden heeft van gecoat glas. Met HR+++ glas op de bovenverdieping kwam ik niet verder dan 10Mb upload, voor het keukenglas (HR+) gaat het als een raket. Offerte voor nieuw glas wordt over nagedacht :)
Thanks! Dat stukje over DHCP klinkt me bekend in de oren. Vroeger e.e.a. moeten instellen, dus dat heb ik toen vast ook moeten doen.

De K&K bij het keukenraam betekent ongetwijfeld dat er een UTP kabel ergens door je keuken/huis los loopt/ligt, toch?

Ik ben benieuwd wat K&K op m’n nieuwe zolder gaat doen, met HR++ (niet triple; schijnbaar hoefde dat niet om aan BENG 2.0 te voldoen ivm betere isolatie).
Iemand al enige ervaring met HR++ en/of volledig nieuwbouw?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat WiFi + bedraad sowieso niet gecombineerd kon worden op de K&K/Zyxel. Klopt dat, of was het slechts een advies om de wifi uit te zeggen (vanwege de WAN issues waar @Houtenklaas het over had)?
Pagina: 1 ... 34 ... 83 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.