[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 35 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:51:
@Houtenklaas
In het spectrum zit meer upload in de 4G banden. Op het K&K modem zijn de lage banden uitgeschakeld en door de Beamforming op n78 kan je n78 sterker vangen dan b1, b3 en/of b7 die je op 5G en 4G nodig hebt. Waar vooral b3 en b1 veel upload hebben.

Die zakken harder in met slechter signaal. HR++/HR+++ zorgt voor zware demping en/of extra reflecties, waardoor de kwaliteit van het signaal veel slechter wordt.

Dus ja, wat je ziet is redelijk logisch gevolg van de isolatie. In onze nieuwbouwwoning uit 2019 zit nog HR++ glas met houten kozijnen, daar komt wel aardig wat signaal doorheen. De muren zijn kalkzandsteen met isolatiematten aan de buitenkant tussen de baksteen en de kalkzandsteen muren. Die isolatiematten zijn bedekt met aluminium en dat verstoort het signaal hier harder dan het HR++ glas.

Aluminum kozijnen zal ook niet helpen, wat je ook vaker ziet bij nieuwere woningen.

Doordat we wel rolluiken hebben, helpt het mikken richting een raam hier ook niet, want met de rolluiken dicht, wordt het signaal goed geïsoleerd... Heb het modem nu op de hoek van de woning gericht op de tweede verdieping, wat toevallig ook de richting van de mast is. Daar blijkt het signaal het sterkst door te komen, omdat het signaal waarschijnlijk net langs de hoeken van de isolatiematten komt.
Heel interessant! Dank voor het delen. Ik vroeg me toevallig echt nét (2 min geleden) nog af of het door ‘nieuwbouwmuren’ (dus incl isolatie) wellicht beter zou gaan dan achter HR++ met houten kozijnen.

Hoeveel scheelt het (ongeveer), direct achter jouw HR++ glas versus “mikken op de hoek”? En hoe ‘mik’ je daar precies op? Ik dacht dat het modem rondom zou stralen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:57
Hoe kan ik het 097 nummer uit de Zyxel router halen? Dit heb ik nodig om het abonnement aan de Odido app te koppelen, maar ik heb het kaartje bij de sim niet meer, en kan het nummer in de router interface zo snel niet vinden.

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:33

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Faraz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:06:
[...]

Heel interessant! Dank voor het delen. Ik vroeg me toevallig echt nét (2 min geleden) nog af of het door ‘nieuwbouwmuren’ (dus incl isolatie) wellicht beter zou gaan dan achter HR++ met houten kozijnen.

Hoeveel scheelt het (ongeveer), direct achter jouw HR++ glas versus “mikken op de hoek”? En hoe ‘mik’ je daar precies op? Ik dacht dat het modem rondom zou stralen :X
De 5G/4G antennes van het modem zijn niet omnidirectionaal, maar zijn directioneel naar de achterkant van het modem. Dus de kant waar alle kabels in zitten is de kant waar je heen richt. De antennes zitten gemonteerd tussen het simkaart slot en de bovenkant van het modem.

Toen ik hem op de tweede verdieping bovenop een kast deed die daarachter een buitenmuur had met isolatiematten, verloor ik 20dB aan signaal tegenover HR++ 1m links van die muur. Zeer flinke demping dus.

Gemikt op die hoek scheelt weer iets van 10dBm op n78 tegenover de muur wanneer hij opzij gericht is ipv die hoek in.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 16-11-2024 22:40 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

draak42 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:19:
Hoe kan ik het 097 nummer uit de Zyxel router halen? Dit heb ik nodig om het abonnement aan de Odido app te koppelen, maar ik heb het kaartje bij de sim niet meer, en kan het nummer in de router interface zo snel niet vinden.
Niet. Het modem kan enkel het simkaart nummer zien welke ook fysiek op de SIM staat. Aan de hand van het simkaart nummer kan Odido zelf wel zien welk telefoonnummer erbij hoort, dus mogelijk dat je dat kan achterhalen via de klantenservice.

Persoonlijk heb ik die gewoon bewaard in de doos van het modem, die ik uiteraard ook bewaar, voor het geval ik de dienst toch stopzet en het modem retour gaat.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

franssie

Save the albatross

Het staat ergens in de webinterface. ben niet bij mijn modem helaas nu.
maar als je inlogt dacht ik ergens onder mobiele data.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04:20
Niet. Dat staat nergens in de router. En SMS zenden vanuit de router is geblokkeerd, dus dat kan ook niet.

Maar het staat wel in het contract dat je gekregen hebt.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:40:
[...]

Het staat ergens in de webinterface. ben niet bij mijn modem helaas nu.
maar als je inlogt dacht ik ergens onder mobiele data.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:28:
[...]

De 5G/4G antennes van het modem zijn niet omnidirectionaal, maar zijn directioneel naar de achterkant van het modem. Dus de kant waar alle kabels in zitten is de kant waar je heen richt. De antennes zitten gemonteerd tussen het simkaart slot en de bovenkant van het modem.

Toen ik hem op de tweede verdieping bovenop een kast deed die daarachter een buitenmuur had met isolatiematten, verloor ik 20dB aan signaal tegenover HR++ 1m links van die muur. Zeer flinke demping dus.

Gemikt op die hoek scheelt weer iets van 10dBm op n78 tegenover de muur wanneer hij opzij gericht is ipv die hoek in.
Thanks! Wist niet dat die antennes daar zitten.
Dus richting/door HR++ gaf het beste signaal, en die hoek het een-na-beste signaal, als ik jouw laatste zin zo lees? Waarom heb je hem dan alsnog uiteindelijk op die hoek gericht als ik vragen mag?

En hoe heb je die signaalsterktes gemeten? Of staan die gewoon weergegeven in de web interface van K&K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Behulpzaam zoals altijd nietwaar :+
, dan heb ik het uit de (toen nog werkende app gehaald) maar het is zeker los van de simkaart te achterhalen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:14:
[...]

Behulpzaam zoals altijd nietwaar :+
, dan heb ik het uit de (toen nog werkende app gehaald) maar het is zeker los van de simkaart te achterhalen.
Lees ook even mijn post boven mijn antwoord aan jou:

ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Waar ik de vraagsteller help door te vermelden dat het in het contract staat.

Flauw van je. Zoals altijd nietwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:25:
[...]

Lees ook even mijn post boven mijn antwoord aan jou:

ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Waar ik de vraagsteller help door te vermelden dat het in het contract staat.

Flauw van je. Zoals altijd nietwaar.
Net zo flauw als jouw bericht, hoe moeilijk is het dan om daar aan te refereren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:28:
[...]

Net zo flauw als jouw bericht, hoe moeilijk is het dan om daar aan te refereren?
Sorry, ik begrijp je echt niet. Er vraagt iemand waar hij het 097 nummer kan achterhalen. Dat staat niet in de router. Wel in het contract. Dat is mijn antwoord aan hem. Waar zou ik dan aan moeten refereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Vraag klantenservice om het abonnement te koppelen.
Niet dat je er verder wat aan hebt, maar dan zie je daar waarschijnlijk vanzelf je nummer.
Telefonisch bereikbaar Werkdagen 8-20 uur. Weekend 9-17.30 uur

[ Voor 6% gewijzigd door Harry720A op 16-11-2024 23:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Harry720A schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:47:
[...]

Niet dat je er verder wat aan hebt, maar dan zie je daar waarschijnlijk vanzelf je nummer.
Contract in de e-mail. Dubbelklikken, postcode ingeven als wachtwoord. Eerste pagina:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VAZVagta5izWoiEECUGoY5k3kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2f9iFAu5lm8uB2vcYL81kLY.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me toch veel eenvoudiger dan een uur of meer in de wachtrij van de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Harry720A schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:47:
[...]

dat staat daar nergens in je account als je je abonnement koppelt
zelfs je contract kan je daar niet inzien alleen maar de start en einddatum van je contract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Faraz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:02:
[...]

Thanks! Wist niet dat die antennes daar zitten.
Dus richting/door HR++ gaf het beste signaal, en die hoek het een-na-beste signaal, als ik jouw laatste zin zo lees? Waarom heb je hem dan alsnog uiteindelijk op die hoek gericht als ik vragen mag?

En hoe heb je die signaalsterktes gemeten? Of staan die gewoon weergegeven in de web interface van K&K?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er zit 1 pand tussen de mast en mijn huis die 1 verdieping hoger is, dus geen directe zichtlijn, maar wel bijna.

Als ik op mijn dak zou staan met een 2m hoge mast, zou ik een directe zichtlijn hebben.

Nu, naar de hoek van de woning op de tweede verdieping:
n78 rond de -91dBm RSRP
b3 rond de -86dBm RSRP
b1 rond de -83dBm RSRP

Tussen 500-800Mbps down, 50-80Mbps up.

Door het HR++ raam met rolluik open op de tweede verdieping:
n78 rond de -99dBm RSRP
b3 rond de -99dBm RSRP
b1 rond de -93dBm RSRP
b7 rond de -103dBm RSRP

Tussen 400-650Mbps doen, 40-70Mbps up. Rolluik dicht is het signaal veel slechter en snelheid lager. Heb die metingen alleen niet meer.

Door de muur naast het HR++ raam op de tweede:
n78 wordt niet gevangen
n28 werkt niet, doordat b32 gekozen is
b3 rond de -115dBm
b1 rond de -110dBm
b32 rond de -110dBm

Tussen 150-250Mbps down, 10-20Mbps up. Is enkel 4G+ met slecht signaal.

Heb het niet getest met het modem buiten, want kan hem toch niet kwijt buiten. Maar op mijn iPhone haal ik voor de deur beneden 800-850Mbps down en 80-110Mbps up. En binnen haalt de iPhone lagere snelheden dan het Zyxel modem.

Dus voor de beste snelheid heb ik nog steeds een buiten modem nodig zoals de FWA710. Maar aangezien het voor mij een tweede verbinding is, vind ik de snelheid en stabiliteit nu prima zat.

Signaalsterktes zijn te zien in de webinterface van de Zyxel onder Mobiele informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 17-11-2024 08:37 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatIns
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-08 13:24
Mooi, dit wordt mijn backup lijn. Heb nu een DSL-lijn als backup maar koper gaat toch uit binnen afzienbare tijd en dit product is ook nog goedkoper. Bij eventueel uitval van glas is er voldoende bandbreedte beschikbaar voor het dagelijkse streamen en gamen van het gezin hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonfil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 31-03 08:27
Heel anekdotisch en misschien helemaal toeval, maar:

Ik zat al een maand met alleen maar LTE, sinds ik de firmware upgrade had gekregen. Gisteren het raam schoongemaakt en opeens weer N78 bereik en verdubbelde downloadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 08:53
Weet iemand of Odido een vorm van client isolation toepast op hun netwerk/masten?

Mijn internet ontsloten diensten (Home Assistant e.d. via DDNS & DMZ) zijn vanaf mijn mobiel met Odido 4/5G abonnement niet benaderbaar. Vanaf ieder ander IP-adres waarmee ik kan testen werkt het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Ik gebruik zelf Cloudflare voor home assistant. Deze methode werkt bij mij ieder geval naar behoren. Ook mijn andere slimme apparaten kan ik via een ander netwerk met hun bijbehorende apps bereiken. (Lg airco, ikea hub, homewizzard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
dev-random schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:47:
Weet iemand of Odido een vorm van client isolation toepast op hun netwerk/masten?

Mijn internet ontsloten diensten (Home Assistant e.d. via DDNS & DMZ) zijn vanaf mijn mobiel met Odido 4/5G abonnement niet benaderbaar. Vanaf ieder ander IP-adres waarmee ik kan testen werkt het prima!
Klopt is al een paar keer voorbij gekomen, gisteren zelfs nog. Misschien kan @bons het topic delen zodat we uit eerste hand kunnen lezen?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80736288

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemvdPijl
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-07 18:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF1hL9b9pHB5Ct9Vx_PKYcXS2cQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IgQXlqz0oNUOqc8rxVytlhN6.png?f=fotoalbum_large

Ik ben hier echt van onder de indruk. Ik kom van 3mbps via de kabel. Wat een verademing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
dev-random schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:47:

Dit lijkt geen client isolation te zijn maar eerder een NAT-probleem. Dat is ook logisch; Het grootste block private IP adressen heeft 16M adressen. Odido heeft teveel klanten om in de private IP adressen die er zijn hiërarchisch IPs te verdelen ("10.0.0.0/10 gaat naar Amsterdam") en alle klanten kwijt te kunnen.

Wifi performance Zyxel NR5307
Test setup:
  • Desktop PC met Intel I225-V nic als server (B550-E strix moederbord, 64GB ram, 3700X cpu)
  • Kernel 6.11-6-200.fc40.x86_64, net.core.default_qdisc=fq, net.ipv4.tcp_congestion_control=bbr
  • Macbook Pro 16" M2 2023 als client
  • ethernet tussen Zyxel en deskop (voorgekrompen logilink cat 6 kabel)
  • Zyxel Access Point is ingesteld op 160MHz kanaal, primair kanaal op een niet-DFS kanaal (36).
  • Afstand tussen laptop en AP: ~80cm, Zyxel staat ~30 cm hoger dan laptop.
  • iperf3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5c6y0bx-J90FlWF6Oa2VALSt_W0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RfA4Fofcib90UkQHhRTuj4YY.png?f=user_large

Resultaten (perspectief: wifi client)
Snelheden zijn het 10s gemiddelde van een iperf test met een commando zoals iperf3 -c 192.168.1.143 -P 1 -R, -R zorgt voor download, -P voor 1 connectie. Genoemde snelheid is de middelste waarde van drie runs, waarbij de effectief ontvangen data genomen wordt ('receive') in iperf output, dus exclusief loss. Outliers zijn genegeerd: Als de eerste run 1.5 Gbit/s is, wordt een test die een paar seconden lang 1gibt haalt genegeerd. Voorbeeld: https://pastebin.com/miXAiEVJ

Aantal verbindingen148
Receive1.64 Gbit/sec1.62 Gbits/sec1.59 Gbits/sec
Send1.53 Gbits/sec1.55 Gbits/sec1.56 Gbits/sec

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:19
stormfly schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:27:
[...]

Klopt is al een paar keer voorbij gekomen, gisteren zelfs nog. Misschien kan @bons het topic delen zodat we uit eerste hand kunnen lezen?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80736288
@dev-random o.a. de topic is hier te vinden: Odido Topic Verkeer vanaf Odido Mobile => K&K niet mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WillemvdPijl schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:31:
[Afbeelding]

Ik ben hier echt van onder de indruk. Ik kom van 3mbps via de kabel. Wat een verademing
Welke kabel geeft jou 3Mbps ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:38:
Zyxel Access Point is ingesteld op 160MHz kanaal op een niet-DFS kanaal.
Dat is niet mogelijk. Wifi kanaal 52 en hoger zit in het DFS spectrum. Als je dus op kanaal 42 gaat zitten met 80 MHz bandbreedte, zit je in het 'vrije' deel van de 5 GHz WiFi band. Alles daarboven maakt gebruik van DFS. De laagste die je kunt doen is center channel 50 welke dus kanalen 32,36,40,44,48,52,56,60 en 64 in gebruik heeft bij 160 MHz.

Zie ook WikiPedia voor een overzicht van alle kanalen en welke er in welke gebieden onder DFS vallen.

Of een mooi schematisch overzicht hier vanaf Tweakers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5ESuE-gSoWJy5pH2RzL_fvUIfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0k1bNwKb7DZeyUjvMOxBD2C2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemvdPijl
W1ck1e schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:50:
[...]

Welke kabel geeft jou 3Mbps ?
Zit hier in een buitengebied, en het is gewoon echt heel, heel slecht. Is gewoon kpn. ze zeggen max 12mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
WillemvdPijl schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:51:
[...]

Zit hier in een buitengebied, en het is gewoon echt heel, heel slecht. Is gewoon kpn. ze zeggen max 12mbps.
Kabel = DSL neem ik aan, niet "kabel" in de zin van coax / Ziggo etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WillemvdPijl schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:51:

Je bedoelt dus "kabel" als "draadje" niet als "tv kabel". Dus iets als ?dsl. Dan ben je wel een van de doelgroep van Klik & Klaar. Welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:23:
Is er hier een Tweaker die zo dicht op de mast woont dat hij met WiFi 1300Mbps haalt, en een 2.5Gbps netwerk port heeft om te testen? Wat haal je dan 2.5Gbps bedraad uit een n78 mast? Weet @jk-5 of @bdat wellicht?
Ik haal met modem op ±395 meter van een mast deze snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/17021151596.png
15m hoge mast, net line of sight, bebouwing er onder

Gisteravond haalde ik hogere upload-snelheden vanaf mobiel. Om die hogere upload te halen moest ik langer dan één speedtest aan verkeer veroorzaken, alsof de mast "omhoog schakelde".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:38:
[...]

Wifi performance Zyxel NR5307
Test setup:
  • Desktop PC met Intel I225-V nic als server (B550-E strix moederbord, 64GB ram, 3700X cpu)
  • Kernel 6.11-6-200.fc40.x86_64, net.core.default_qdisc=fq, net.ipv4.tcp_congestion_control=bbr
  • Macbook Pro 16" M2 2023 als client
  • ethernet tussen Zyxel en deskop (voorgekrompen logilink cat 6 kabel)
  • Zyxel Access Point is ingesteld op 160MHz kanaal, primair kanaal op een niet-DFS kanaal (36).
  • Afstand tussen laptop en AP: ~80cm, Zyxel staat ~30 cm hoger dan laptop.
  • iperf3
[Afbeelding]

Resultaten (perspectief: wifi client)
Snelheden zijn het 10s gemiddelde van een iperf test met een commando zoals iperf3 -c 192.168.1.143 -P 1 -R, -R zorgt voor download, -P voor 1 connectie. Genoemde snelheid is de middelste waarde van drie runs, waarbij de effectief ontvangen data genomen wordt ('receive') in iperf output, dus exclusief loss. Outliers zijn genegeerd: Als de eerste run 1.5 Gbit/s is, wordt een test die een paar seconden lang 1gibt haalt genegeerd. Voorbeeld: https://pastebin.com/miXAiEVJ

Aantal verbindingen148
Receive1.64 Gbit/sec1.62 Gbits/sec1.59 Gbits/sec
Send1.53 Gbits/sec1.55 Gbits/sec1.56 Gbits/sec
Nice dit is in feite een laag2 test via Zyxel WiFi naar de LAN port van de Zyxel? De maximale WiFi troughput is zo'n 1600Mbps waarbij we in het veld maximaal 1350Mbps halen op een N78 mast. De WiFi bandbreedte laat wat ruimte over waardoor ik niet meer met de Ethernet USB-c adapter op pad hoef bij een test _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:05:
[...]

Nice dit is in feite een laag2 test via Zyxel WiFi naar de LAN port van de Zyxel? De maximale WiFi troughput is zo'n 1600Mbps waarbij we in het veld maximaal 1350Mbps halen op een N78 mast. De WiFi bandbreedte laat wat ruimte over waardoor ik niet meer met de Ethernet USB-c adapter op pad hoef bij een test _/-\o_
Technisch gezien zijn het laag3 metingen. Mijn conclusie is dat de bandbreedte van WiFi geen bottleneck is in combinatie met die macbook. Ethernet is wel net wat stabieler (er zijn hier andere APs actief in die 160 MHz die het gebruikt).

6E zou helpen.

Ik haal de 1350mbit hier niet. Ook niet als ik bij een ander raam (geen ethernet in de buurt) test. Wel 150 up met de app, https://www.speedtest.net/my-result/a/10512723649

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemvdPijl
W1ck1e schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:54:
[...]

Je bedoelt dus "kabel" als "draadje" niet als "tv kabel". Dus iets als ?dsl. Dan ben je wel een van de doelgroep van Klik & Klaar. Welkom ;)
Ja haha sorry ik bedoelde kabel als in een draadje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:57
ernstoud schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:46:
[...]

Niet. Dat staat nergens in de router. En SMS zenden vanuit de router is geblokkeerd, dus dat kan ook niet.

Maar het staat wel in het contract dat je gekregen hebt.
Dankjewel, dit was inderdaad de oplossing en op deze manier is het gelukt :-)

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
stormfly schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:15:
[Afbeelding]

Bijzonder dat de Odido speedtest server structureel goed test, en bij real internet destinations het bijna halveert. Zie ik dit gedrag als enige?
@ernstoud heb hier nog even mee getest, ik denk dat het komt dat deze mast erg druk is overdag (A12 verkeer). Als ik het modem aan de andere kant van het huis zet gericht op een andere site, dipt het niet terug. Vandaag in het weekend lijkt het ook niet te dippen. Heb het modem iets verplaatst naar het kunstof gedeelte van het dakkapel ipv achter HR++ glas.

Dan blijft de positie van de Odido speedtest server in het netwerk nog wel een vraagstuk. Want als deze mast het druk heeft overdag, waarbij een speedtest buiten Odido halveert naar 300Mbps. Waarom blijft hun eigen speedtest server dan zo goed performen a 600Mbps. Misschien een netwerk QoS instelling ten aanzien van de Umlaut mobiele provider testen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:15:
[Afbeelding]

Bijzonder dat de Odido speedtest server structureel goed test, en bij real internet destinations het bijna halveert. Zie ik dit gedrag als enige?
Er zijn natuurlijk heel veel variabelen. Pak bijvoorbeeld de Ookla Speedtest (volgens mij pakken 'standaard-gebruikers' standaard die app op hun telefoon), en kies onderaan verschillende servers. De speedtest gaat dan alle kanten op. Ik heb boven de 1 Gbps gezeten op een server in Australië en bij de volgende test onder de 100 Mbps bij een server hier een paar kilometer vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ga hem ook bestellen.

Use case:
Binnenkort oplevering nieuwbouwwoning. Idee is vooral om vanaf dag 1 internet te hebben om bv de zonnepanelen en andere apparatuur uit te lezen (noodzakelijk? Nee, gewoon voor 'de leuk'). En daarbij ook alvast signaal te hebben voor het trekken van UTP kabels zodat ik die meteen 'echt' kan testen. TV kijken is nog niet direct nodig en kan altijd incidenteel op de chromecast via iemand anders zijn abbo.

Voor een redelijk bedrag per maand dus internet die maandelijks opzegbaar is, dus dan heb ik rustig de tijd om daarna een keer een vaste verbinding te regelen (veel providers geven op het moment nog "We zijn er bijna, onze diensten zijn binnenkort op uw adres beschikbaar!" meldingen).

Onzekere factor is nog het bereik van het mobiele netwerk in nieuwbouw zoals in dit topic al vaker besproken. Wat ik ervan lees lijken de ramen het grootste probleem te zijn. Ik krijg tiple glas, maar relatief weinig (70m2 tussenwoning). Nu heb ik toevallig afgelopen week een kijkdag gehad en met de telefoon wat 5g speedtests gedaan, en die kwamen rond de 100down/6up mbit uit, voor mijn use case dus prima (ja ik ben zelfs in de meterkast gaan staan :+ ).
Verder ga ik ga er vanuit dat dat modem van Odido iets sterker is dan mijn telefoon en ik kan hem altijd nog flexibel neerzetten in huis. Mocht het echt niet werken dan is het ook zo weer opgezegd.

Ik ben benieuwd! Mochten er mensen zijn met ervaringen in een dergelijke situatie dan hoor ik het uiteraard graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blekkienl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27
Twee weken geleden de ziggo UTP verwisseld door de K&K UTP. Sindsdien stabiel internet, gamen is mogelijk. erg tevreden en met uitblijven van een goede 12 maanden 50% korting van de grote aanbieders zal dit mijn vaste verbinding blijven. gemiddelde snelheden, 600 a 700 download en +- 55 upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Pieter van Ras bij je nieuwbouwwoning heb je natuurlijk UTP Cat 6 in elke uithoek en ook je gararge waar je kan experimenteren met de plaatsing :P

Sowieso al nadenken over je backbone bij nieuwbouw, geen enkel wifi-modem gaat een heel huis bedienen (ik heb ik een 1996 appartement, gelijkvloers, al twee AP's nodig voor een goed draadloos netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 15:22
franssie schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:35:
@Pieter van Rasje gararge waar je kan experimenteren met de plaatsing :P
Tussenwoning.....

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die kan ik her en der zo aanwijzen met tuin en garage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Zelfs een tussenwoning heeft toch altijd wel iets van een schuurtje in de tuin?

Anders even kijken of je hem met een utp op zolder krijgt. Ga gewoon een rondje doen met een powerbank ofzo.

Niet alleen de hr+++ glas zit een folie in. Ook de meeste pir isolatie platen enzo hebben een aluminium folie. Zelfs glaswol is veelal voorzien van een folielaag.

Maar zoals genoemd. Zorg dat er voldoende utp in de woning wordt aangebracht. Ik heb toen met een verbouwing een hele doos van 300m door het huis gedaan. Ook naar de zolder en de schuur.

[ Voor 17% gewijzigd door 1993jjohan op 17-11-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:50
ANdrode schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:54:
[...]

Ik haal met modem op ±395 meter van een mast deze snelheid:
[Afbeelding]
15m hoge mast, net line of sight, bebouwing er onder

Gisteravond haalde ik hogere upload-snelheden vanaf mobiel. Om die hogere upload te halen moest ik langer dan één speedtest aan verkeer veroorzaken, alsof de mast "omhoog schakelde".
Staat hij op de kaart al gemarkeerd als 10Gbps? Zo nee, wat is het site ID? O-)

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
BiG-GuY schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:30:
[...]

***members only***

Er zit 1 pand tussen de mast en mijn huis die 1 verdieping hoger is, dus geen directe zichtlijn, maar wel bijna.

Als ik op mijn dak zou staan met een 2m hoge mast, zou ik een directe zichtlijn hebben.

Nu, naar de hoek van de woning op de tweede verdieping:
n78 rond de -91dBm RSRP
b3 rond de -86dBm RSRP
b1 rond de -83dBm RSRP

Tussen 500-800Mbps down, 50-80Mbps up.

Door het HR++ raam met rolluik open op de tweede verdieping:
n78 rond de -99dBm RSRP
b3 rond de -99dBm RSRP
b1 rond de -93dBm RSRP
b7 rond de -103dBm RSRP

Tussen 400-650Mbps doen, 40-70Mbps up. Rolluik dicht is het signaal veel slechter en snelheid lager. Heb die metingen alleen niet meer.

Door de muur naast het HR++ raam op de tweede:
n78 wordt niet gevangen
n28 werkt niet, doordat b32 gekozen is
b3 rond de -115dBm
b1 rond de -110dBm
b32 rond de -110dBm

Tussen 150-250Mbps down, 10-20Mbps up. Is enkel 4G+ met slecht signaal.

Heb het niet getest met het modem buiten, want kan hem toch niet kwijt buiten. Maar op mijn iPhone haal ik voor de deur beneden 800-850Mbps down en 80-110Mbps up. En binnen haalt de iPhone lagere snelheden dan het Zyxel modem.

Dus voor de beste snelheid heb ik nog steeds een buiten modem nodig zoals de FWA710. Maar aangezien het voor mij een tweede verbinding is, vind ik de snelheid en stabiliteit nu prima zat.

Signaalsterktes zijn te zien in de webinterface van de Zyxel onder Mobiele informatie.
Dank voor het delen. Dat is wel heel dichtbij de mast! Ik zit zo te zien dadelijk op 1.3-1.4km afstand van 3 masten (glas 1-10Gbps). Is daar in het algemeen iets over te zeggen met zo’n afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Faraz schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:24:
[...]

Dank voor het delen. Dat is wel heel dichtbij de mast! Ik zit zo te zien dadelijk op 1.3-1.4km afstand van 3 masten (glas 1-10Gbps). Is daar in het algemeen iets over te zeggen met zo’n afstand?
Weinig, als je letterlijk zicht hebt op de mast (dus met een verrekijker 'm echt kan zien) is de afstand ook op N78 niet een probleem voor 300/50 oid. Maar elke boom of wat dan ook verstoort het signaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Faraz schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:24:
[...]

Mast op 1,9km op 30 meter hoogte. Zolder raam aan de mast zijde van de woning. 600/70Mbps. Alleen weilanden ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
franssie schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:29:
[...]

Weinig, als je letterlijk zicht hebt op de mast (dus met een verrekijker 'm echt kan zien) is de afstand ook op N78 niet een probleem voor 300/50 oid. Maar elke boom of wat dan ook verstoort het signaal.
Waarschijnlijk heb ik geen vrij zicht op 1 van de masten, en precies de ‘verkeerde oriëntatie’ (richting ZO/NW, rode pijltjes) aan beide kanten van de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfZqDFErNBajeQ06itfyzYwxFMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQbQdvEcEKxBbYjJBG8B1ksq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecrimsonjim
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-08 22:55
Volgends mij heeft Odido een lading Duitse IP adressen bij gekocht.

Youtube, Twitter & Google etc allemaal Duitse ads.

Mijn ip zit nu in de 2.58.xxx.xxx range

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inmiddels zijn de abonnements kosten afgeschreven van de rekening, dus naar www.breedbandwinkel.nl/cashback/<bestelnummer> gegaan om de BBW cashback te claimen. In de bevestigingsmail staat dat het bedrag eind januari wordt overgemaakt. Dat duurt dus nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:51
Zaterdag de 9e in de Odido winkel K&K besteld. Zou de 16e worden geleverd.
Dus niet....

Net gebeld, blijkt dat er helemaal niets in het systeem staat.
Daarna werdt meteen de lijn verbroken.
Als ik nu wil bestellen via de website is er meteen een levertijd van 3 weken.
Ga zometeen maar langs de winkel, hopelijk dat ik wat eerder alles kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-09 10:48
Oomho schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:10:
[...]

Hier precies hetzelfde, ik annuleerde na een uur en kreeg bericht dat het niet meer kon. Nu ook een pakket onderweg. We wachten af!
Heads up, ik zou je tracking even checken. Bij mij hadden die spanjaarden de provincie achter mijn adres gezegd en dan doet GLS er niets mee want adres klopt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oomho
  • Laatst online: 15-09 17:57
SnoozeOperator schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:19:
[...]

Heads up, ik zou je tracking even checken. Bij mij hadden die spanjaarden de provincie achter mijn adres gezegd en dan doet GLS er niets mee want adres klopt niet..
Volgens GLS zijn ze onderweg met de bezorging, ben benieuwd wat er in het pakket zit!
Qua nprijs zou je zeggen de 6850 LTE maar ik heb toch echt de 5g versie besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Bergenfietsen schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:18:
Dus niet....

Wat maakt de spoed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Oomho schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:40:
[...]

Volgens GLS zijn ze onderweg met de bezorging, ben benieuwd wat er in het pakket zit!
Qua nprijs zou je zeggen de 6850 LTE maar ik heb toch echt de 5g versie besteld.
Ik ben benieuwd! zie de foto's wel tegemoet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bergenfietsen schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:18:
Dus niet....

En net als je in de winkel bent, staat DHL voor de deur met een pakketje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03

SebasFM

BOFH

thecrimsonjim schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:30:
Volgends mij heeft Odido een lading Duitse IP adressen bij gekocht.

Youtube, Twitter & Google etc allemaal Duitse ads.

Mijn ip zit nu in de 2.58.xxx.xxx range
Weet je zeker dat je niet via een Safari op Apple zit te werken of VPN hebt aan staan? Ze hebben nu 600.000 ip adressen in hun 'bezit' die ze voor K&K zouden kunnen gebruiken. @ernstoud had recent in dit topic zo'n screenshot van geplaatst van de IP reeksen. Aangezien ik in het grote /13 blok van 178.224.x.y - 178.231.x.y alleen nog maar 178.230.x.y heb gekregen, zou je denken dat er in deze reeks nog voldoende over moet zijn voor de K&K klantjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:43
Ik ga K&K weer opzeggen en stap over naar een 1-jarig Glasvezel 1000 / 1Gbit/s pakket van Odido. Incl. cashbacks komt dat op EUR 31,00 pm (12 maanden abo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oomho
SnoozeOperator schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:57:
[...]

Ik ben benieuwd! zie de foto's wel tegemoet :D
En helaas maar wel verwacht de LTE versie, die gaat dus weer retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Oomho schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:33:
[...]

En nu maar hopen dat dat process lekker verloopt... Het was inderdaad te verachten aan de webshop te zien maar niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
1ste factuur gehad: €25,-
Met Chat gesproken en die zeggen dat het de maand daarna rechtgetrokken wordt naar €20,-.
Maar eens afwachten.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:40
[...]

😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:24
SebasFM schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:00:
[...]

Weet je zeker dat je niet via een Safari op Apple zit te werken of VPN hebt aan staan? Ze hebben nu 600.000 ip adressen in hun 'bezit' die ze voor K&K zouden kunnen gebruiken. @ernstoud had recent in dit topic zo'n screenshot van geplaatst van de IP reeksen. Aangezien ik in het grote /13 blok van 178.224.x.y - 178.231.x.y alleen nog maar 178.230.x.y heb gekregen, zou je denken dat er in deze reeks nog voldoende over moet zijn voor de K&K klantjes.
Hier ook wat rondgezworven in het 178.230.x.y segment, maar ook niet daarbuiten tot nu.
O, ik had m'n bakkes moeten houden, na opnieuw opstarten 91.141.242.y adres ...

[ Voor 5% gewijzigd door Houtenklaas op 18-11-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 16:59
Ik heb mijn Ziggo opgezegd en wil eens een maandje gaan experimenteren met Odido K&K. Is er ergens een cashback actie welke ik nog kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
De laatste paar dagen is de snelheid van de PC aan de router met kabel 400-500mbps .
Rond deze tijd (18:00 uur) is dat de helft.

WiFi zakt helemaal, zelfs onder de 100mbps, dit gemeten met de Samsung FE21, met de Samsung tablet S7+ is het rond de 60mbps.

Aan en uit zetten van de router helpt niet meer, deze snelheden blijven nu hetzelfde, komt niet meer hoger.

Plaats Zoetermeer, de mast (N78) ongeveer 400 meter, geen direct zicht, maar daar haalde ik 3 weken terug gewoon 800mbps mee. Het lijkt of de verbinding aan de ethernet kabel zich aan het stabiliseren is rond de 300 tot 400mbps.

Als de Wifi nou ook stabiel bleef, dan is het een prima verbinding, maar helaas doet het dat niet, Wifi fluctueert de hele dag. We hebben alleen 2 Access points van Odido, 2 Android tablets en 2 Samsung telefoons met Wifi verbonden. Verder voor de zonnepanelen en energie een P1 meter en een AP system kastje die met 2.4Ghz verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:29
ton14 schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:19:
De laatste paar dagen is de snelheid van de PC aan de router met kabel 400-500mbps .

WiFi zakt helemaal, zelfs onder de 100mbps, dit gemeten met de Samsung FE21, met de Samsung tablet S7+ is het rond de 60mbps.

Aan en uit zetten van de router helpt niet meer, deze snelheden blijven nu hetzelfde, komt niet meer hoger.

Plaats Zoetermeer, de mast (N78) ongeveer 400 meter, geen direct zicht, maar daar haalde ik 3 weken terug gewoon 800mbps mee. Het lijkt of de verbinding aan de ethernet kabel zich aan het stabiliseren is rond de 300 tot 400mbps.

Als de Wifi nou ook stabiel bleef, dan is het een prima verbinding, maar helaas doet het dat niet, Wifi fluctueert de hele dag. We hebben alleen 2 Access points van Odido, 2 Android tablets en 2 Samsung telefoons met Wifi verbonden. Verder voor de zonnepanelen en energie een P1 meter en een AP system kastje die met 2.4Ghz verbonden zijn.
Er komen steeds meer klanten. Dus dat zou best de snelheidsverlaging kunnen verklaren natuurlijk. Hopelijk zet dat niet lineair door want dan heb je in no time een verbinding van 10mbit :+

Hier de bestelling vandaag ook gedaan. Levering 12 december is de planning. We gaan het wel zien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thecrimsonjim
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-08 22:55
SebasFM schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:00:
[...]

Oops inderdaad VPN naar Duitsland stond inderdaad nog aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:58
ton14 schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:19:

Toevallig ook verbonden met de mast in Driemanspolder? Site id 6441. Sinds een week heb ik ook last van langzamer verbinding dan voorheen. Zelfde apparatuur in Rokkeveen heb ik geen last zelfde snelheid en stabiliteit als in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:04
kadir76 schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:55:
[...]

Toevallig ook verbonden met de mast in Driemanspolder? Site id 6441. Sinds een week heb ik ook last van langzamer verbinding dan voorheen. Zelfde apparatuur in Rokkeveen heb ik geen last zelfde snelheid en stabiliteit als in het begin.
Ja, ik zit ook op deze mast en had dit ook al gemeld, volgens mijn metingen sinds 2 weken nu. Ik heb een melding gemaakt bij odido maar (nog) niks gehoord. Cell identifier: 16489317

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44
-Muncky- schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:26:
Ik ga K&K weer opzeggen en stap over naar een 1-jarig Glasvezel 1000 / 1Gbit/s pakket van Odido. Incl. cashbacks komt dat op EUR 31,00 pm (12 maanden abo).
Interessant. Linkje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 20:28
Is het iemand hier recent nog gelukt om via Breedbandwinkel te bestellen? Zou graag van die cashback gebruik willen maken, maar via de Breedbandwinkel pagina die ik via Google vind kan ik hem met mijn postcode en huisnummercombinaties überhaupt niet aanvragen.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
geraroz schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:35:
[...]

Ja, ik zit ook op deze mast en had dit ook al gemeld, volgens mijn metingen sinds 2 weken nu. Ik heb een melding gemaakt bij odido maar (nog) niks gehoord. Cell identifier: 16489317
Nu is het ook best druk in de Driemanspolder en als iedereen continu snelheidsmetingen uitvoert gaat het ook niet beter worden haha. Alleen hier op de forum lees ik al 4 meldingen vanaf dezelfde mast. Wordt inderdaad best druk. Zoals aangegeven merk ik in Rokkeveen hier niets van. Ik denk dat de mast overbelast wordt door alle speedtesten. Ja klopt, ik doe het inderdaad ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Jewie schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:31:
Ik heb mijn Ziggo opgezegd en wil eens een maandje gaan experimenteren met Odido K&K. Is er ergens een cashback actie welke ik nog kan gebruiken?
Nee
Dat is stopgezet omdat het product al zeer laag geprijsd is.

Je kan het gewoon een maand uitproberen voor 20-25 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
@kadir76 Ik doe af en toe een speedtest niet continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ton14 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:03:
@kadir76 Ik doe af en toe een speedtest niet continue.
Dat is ook logisch. Als je het continu doet heb je geen bandbreedte voor andere zaken. En loop je al gauw tegen de 2TB aan. Bij 2 speedtests per minuut, 100 MB per speedtest heb je die waarde binnen 8 dagen al overschreden.

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 19-11-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
I doe alleen maar pingtests ..... resultaat van die mast in driemanspolder (bandbreedte is op zich niet slecht):

PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=249 time=41.644 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=249 time=43.192 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=249 time=28.989 ms
Request timeout for icmp_seq 3
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=249 time=90.170 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=249 time=61.859 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=249 time=76.867 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=249 time=29.519 ms
Request timeout for icmp_seq 8
Request timeout for icmp_seq 9
Request timeout for icmp_seq 10
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=8 ttl=249 time=3623.989 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=249 time=2620.046 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=10 ttl=249 time=1614.526 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=11 ttl=249 time=610.739 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=13 ttl=249 time=1055.862 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=14 ttl=249 time=55.544 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=15 ttl=249 time=33.996 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=16 ttl=249 time=39.036 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=17 ttl=249 time=284.761 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=18 ttl=249 time=1066.711 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=19 ttl=249 time=65.261 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=20 ttl=249 time=48.526 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=21 ttl=249 time=33.342 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=22 ttl=249 time=486.825 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=23 ttl=249 time=33.002 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=24 ttl=249 time=82.308 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=25 ttl=249 time=50.115 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
W1ck1e schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:09:
[...]
100 MB per speedtest heb je die waarde binnen 8 dagen al overschreden.
100MB per speedtest? Met de snelheden van ong 300Mbps down en 50Mbps up verbruik ik volgens de app van Speedtest ong 500MB.. Het kan ook zijn dat de 2TB al overschreden is en dit het gevolg is. Piek snelheidstest wat ik had was 1235Mbps down met 31Mbps up (totaal verbruik was 1610MB :P )

Btw. kan je ergens je totaal verbruik per maand zien op bv je factuur oid?

[ Voor 7% gewijzigd door kadir76 op 19-11-2024 10:16 . Reden: Aanvullend vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kadir76 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:11:

100MB per speedtest? Met de snelheden van ong 300Mbps down en 50Mbps up verbruik ik volgens de app van Speedtest ong 500MB.. Het kan ook zijn dat de 2TB al overschreden is en dit het gevolg is. Piek snelheidstest wat ik had was 1235Mbps down met 31Mbps up (totaal verbruik was 1610MB :P )
...
Bij 2 speedtests per minuut, 100 MB per speedtest heb je die waarde binnen 8 dagen al overschreden.
Dus als je 2 speedtests per minuut doet die 100 MB kosten .....
(die 100MB is een lage waarde die ik op mijn telefoon met speedtest verbruik. niet dat ik daarmee de odido test doe. dus als je sneller en grotere tests doet dan is de 2TB sneller bereikt)

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 19-11-2024 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
geraroz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:44:
I doe alleen maar pingtests ..... resultaat van die mast in driemanspolder (bandbreedte is op zich niet slecht):

PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=249 time=41.644 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=249 time=43.192 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=249 time=28.989 ms
Request timeout for icmp_seq 3
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=249 time=90.170 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=249 time=61.859 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=249 time=76.867 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=249 time=29.519 ms
Request timeout for icmp_seq 8
Request timeout for icmp_seq 9
Request timeout for icmp_seq 10
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=8 ttl=249 time=3623.989 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=249 time=2620.046 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=10 ttl=249 time=1614.526 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=11 ttl=249 time=610.739 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=13 ttl=249 time=1055.862 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=14 ttl=249 time=55.544 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=15 ttl=249 time=33.996 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=16 ttl=249 time=39.036 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=17 ttl=249 time=284.761 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=18 ttl=249 time=1066.711 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=19 ttl=249 time=65.261 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=20 ttl=249 time=48.526 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=21 ttl=249 time=33.342 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=22 ttl=249 time=486.825 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=23 ttl=249 time=33.002 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=24 ttl=249 time=82.308 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=25 ttl=249 time=50.115 ms
Dit hoort niet zo. Op basis van jullie klachten stuur ik even wat informatie door aan een contact binnen Odido om ernaar te laten kijken. Heb je een exacte datum dat dit begon? Of een week? Elke vorm van informatie helpt.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
jk-5 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:27:
[...]

Dit hoort niet zo. Op basis van jullie klachten stuur ik even wat informatie door aan een contact binnen Odido om ernaar te laten kijken. Heb je een exacte datum dat dit begon? Of een week? Elke vorm van informatie helpt.
Sinds 4 November speelt dit, je ziet het drukte ook erger worden.

Gemeld bij Odido: 74376727/2024-11-17

Cell ID
16489317
Physical Cell ID
381

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
[...]

Het begon bij mij rond 14 november
Cell-ID
16489525
Fysieke Cell-ID
382

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jk-5
@geraroz @ton14 @kadir76 Ze gaan vanavond een config aanpassing uitrollen naar de betreffende site en ze verwachten dat daarmee het probleem is opgelost. Laat mij morgen even weten hoe de situatie dan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadir76
jk-5 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:27:
@geraroz @ton14 @kadir76 Ze gaan vanavond een config aanpassing uitrollen naar de betreffende site en ze verwachten dat daarmee het probleem is opgelost. Laat mij morgen even weten hoe de situatie dan is.
Heel erg bedankt! Ik ga het morgen avond gelijk testen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Hartstikke bedankt, ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
[...]

Zoals verwacht, hier ook een LTE... heb overigens maar het hele ontvangen en "unboxen" tot weer inpakken gefilmd want kennelijk staan ze er om bekend om je bij de terugbetaling dan te naaien dat je niet alles teruggestuurd hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
snah001 schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:33:
1ste factuur gehad: €25,-
Met Chat gesproken en die zeggen dat het de maand daarna rechtgetrokken wordt naar €20,-.
Maar eens afwachten.
Heb je het abo wel gekoppeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oomho
SnoozeOperator schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:38:
[...]

Zoals verwacht, hier ook een LTE... heb overigens maar het hele ontvangen en "unboxen" tot weer inpakken gefilmd want kennelijk staan ze er om bekend om je bij de terugbetaling dan te naaien dat je niet alles teruggestuurd hebt 8)7
Slim, heb ik niet gedaan. Heb ze wel een mail gestuurd via Amazon waar ze gelijk op reageerde door een link te sturen met een retouradres met betaalde porto. Ze reageerde niet op mijn vraag waarom ze de verkeerde gestuurd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:01:
[...]Heb je het abo wel gekoppeld ?
Rare gang van zaken bij Odido K&K. Bij de online aanschaf werd de vraag gesteld of je ook nog een ander abonnement hebt. Daarna geen specifieke vraag meer daarover en ook geen koppeling.
Zelf maar gedaan en resulteert in een blanco pagina bij dat abonnement Contract per mail ondanks invoer code niet te openen. 5 euro teveel berekend. Maximaal 50 up en 5 down.
Mail gestuurd en wacht af.
Ik heb altijd wel veel geluk in mijn leven.

[ Voor 4% gewijzigd door Harry720A op 19-11-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Harry720A schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:02:
[...]

Rare gang van zaken bij Odido K&K. Bij de online aanschaf werd de vraag gesteld of je ook nog een ander abonnement hebt. Daarna geen specifieke vraag meer daarover en ook geen koppeling.
Zelf maar gedaan en resulteert in een blanco pagina bij dat abonnement Contract per mail ondanks invoer code niet te openen. 5 euro teveel berekend. Maximaal 50 up en 5 down.
Mail gestuurd en wacht af.
Ik heb altijd wel veel geluk in mijn leven.
De code van het contract is je postcode, misschien een tikfout gemaakt bij het bestellen. Klant voordeel moet je achteraf zelf koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Waarom vragen ze er dan om tijdens de aanvraag !?
Dat van de postcode is mij bekend.

[ Voor 14% gewijzigd door Harry720A op 19-11-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
Tof ! Ik laat het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Harry720A schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:18:
Waarom vragen ze er dan om tijdens de aanvraag !?
Dat van de postcode is mij bekend.
Om je de juiste prijs te kunnen voorspiegelen

Staat toch duidelijk in de klant voordeel voorwaarden dat je het zelf moet koppelen

Dat gaat niet vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Precies voorspiegelen.
Als een dergelijke vraag gesteld wordt schept het de verwachting dat er automatisch gekoppeld gaat worden.
Het is mij niet opgevallen bij de aanvraag dat het niet het geval is.
Geen ramp en de wereld vergaat niet, ik krijg die 5 euro heus wel terug.
Alleen iedereen is er weer lief mee bezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Harry720A schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:32:
Precies voorspiegelen.
Als een dergelijke vraag gesteld wordt schept het de verwachting dat er automatisch gekoppeld gaat worden.
Het is mij niet opgevallen bij de aanvraag dat het niet het geval is.
Geen ramp en de wereld vergaat niet, ik krijg die 5 euro heus wel terug.
Alleen iedereen is er weer lief mee bezig.
Op de website staat: “Je krijgt deze voordelen als je 2 of meer abonnementen hebt aangemeld voor Klantvoordeel.” (Bron: https://www.odido.nl/klantvoordeel)

Je moet dat aanmelden dus zelf doen. Het loont de moeite voorwaarden te lezen vóór de koop, niet erna.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 19-11-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeijerleijer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-05 20:54
[...]

Nou ben ik niet zo van de verzoeknummers, maar heb je een idee hoe ik op een serieuze manier een verzoek kan indienen bij Odido?
Tot op heden krijg ik moeizaam contact en krijg dan wat standaard advies als een reset, simkaartje even in de telefoon en terug, bekabeld testen of toch maar opzeggen als het niet werkt (!)

Ik zit vlakbij een n78 antenne in Ouderkerk aan den IJssel, aangesloten op een flinke ring met straalverbinding. Verbinding met de antenne is goed tot uitstekend, de internetverbinding zelf is nu zeer onbetrouwbaar en valt iedere avond standaard uit, sinds afgelopen weekend ook overdag verspreid over heel de dag.

Ik geloof nooit dat een netwerk zó instabiel is, eerder dat er een fout in de configuratie van het netwerk moet zijn. Vreemd is dat de upload bij verbinding met deze antenne ongeacht de trage download (0.X mbit p/s..) stabiel 130-150 mbit is.

Vooralsnog kan ik het een beetje oplossen door het modem ergens anders te plaatsen, zodat ie geforceerd connect met een andere antenne die veel, veel verder weg staat. Mocht ie onverhoopt toch 'mijn' antenne op de IJsseldijk pakken, zet ik het modem even naar 4G en terug-ik heb een eigen 5g router- en dan werkt ie weer. Die verbinding met de antenne ver weg is wat traag met instabiele ping (24-100+) maar in ieder geval wel een verbinding die overeind blijft. In de tussentijd sluit ik mijn overpriced, trage maar stabiele KPN adsl lijntje maar weer aan.

Ik hoop op verbetering en zou graag meewerken om het probleem te laten onderzoeken door Odido, maar ik blijf het gevoel hebben met een kluitje in het riet gestuurd te worden. Eerste wereld probleem, maar toch.

Ideeën om het onder de aandacht te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Smeijerleijer op 19-11-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:41
Heb je met de sim kaart in je mobiel getest.

Raar dat upload hoger is dan download.

Test je direkt bekabeld met laptop pc zonder je netwerk om dat uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeijerleijer
FCTW schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:04:
Heb je met de sim kaart in je mobiel getest.

Raar dat upload hoger is dan download.

Test je direkt bekabeld met laptop pc zonder je netwerk om dat uit te sluiten?
Alle mogelijke tests met meerdere telefoons, meerdere laptops, meerdere pc's en met Odido en eigen 5G modem, alles bekabeld.

Kom bij odido niet verder dan ruwweg dezelfde vraagstelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat van dat “zelf aanmelden” voor een korting is toch sneu…

Bij ZiggoVodafone weet ik in het verleden dat ze gewoon zelf ff de factuuradressen checken en mits zelfde adres, dan automatisch korting of bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 15:22
Bij mij ging het allemaal automatisch na het invullen van de postcode. Kreeg al eerder dubbele data dan dat ik het contract in de mail had.

Alleen ket koppelen in de app moet je zelf doen aan de hand van het 097 nummer.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:41
Smeijerleijer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:22:
[...]

Alle mogelijke tests met meerdere telefoons, meerdere laptops, meerdere pc's en met Odido en eigen 5G modem, alles bekabeld.

Kom bij odido niet verder dan ruwweg dezelfde vraagstelling...
Heb je op een andere locatie met een andere mast geprobeerd. Het kan ook aan de mast liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeijerleijer
FCTW schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:47:
[...]

Heb je op een andere locatie met een andere mast geprobeerd. Het kan ook aan de mast liggen.
Ja, met redelijke resultaten. Maar dat staat ook in mijn misschien te lange post :)

Mijn enige concrete vraag is: Hoe kan ik dit probleem bij Odido serieus laten oppakken door iemand die het netwerk en de configuratie van deze specifieke site kan nakijken?

De Odido site die dichtbij mij staat is zo goed als zeker overbelast of verkeerd geconfigureerd. Ik vermoed het laatste.. zou dat graag nagekeken willen hebben door Odido..
Pagina: 1 ... 35 ... 82 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.