Heel interessant! Dank voor het delen. Ik vroeg me toevallig echt nét (2 min geleden) nog af of het door ‘nieuwbouwmuren’ (dus incl isolatie) wellicht beter zou gaan dan achter HR++ met houten kozijnen.BiG-GuY schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:51:
@Houtenklaas
In het spectrum zit meer upload in de 4G banden. Op het K&K modem zijn de lage banden uitgeschakeld en door de Beamforming op n78 kan je n78 sterker vangen dan b1, b3 en/of b7 die je op 5G en 4G nodig hebt. Waar vooral b3 en b1 veel upload hebben.
Die zakken harder in met slechter signaal. HR++/HR+++ zorgt voor zware demping en/of extra reflecties, waardoor de kwaliteit van het signaal veel slechter wordt.
Dus ja, wat je ziet is redelijk logisch gevolg van de isolatie. In onze nieuwbouwwoning uit 2019 zit nog HR++ glas met houten kozijnen, daar komt wel aardig wat signaal doorheen. De muren zijn kalkzandsteen met isolatiematten aan de buitenkant tussen de baksteen en de kalkzandsteen muren. Die isolatiematten zijn bedekt met aluminium en dat verstoort het signaal hier harder dan het HR++ glas.
Aluminum kozijnen zal ook niet helpen, wat je ook vaker ziet bij nieuwere woningen.
Doordat we wel rolluiken hebben, helpt het mikken richting een raam hier ook niet, want met de rolluiken dicht, wordt het signaal goed geïsoleerd... Heb het modem nu op de hoek van de woning gericht op de tweede verdieping, wat toevallig ook de richting van de mast is. Daar blijkt het signaal het sterkst door te komen, omdat het signaal waarschijnlijk net langs de hoeken van de isolatiematten komt.
Hoeveel scheelt het (ongeveer), direct achter jouw HR++ glas versus “mikken op de hoek”? En hoe ‘mik’ je daar precies op? Ik dacht dat het modem rondom zou stralen