[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 31 ... 72 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Opgezegd per 3 december. Sinds een een herstart vorig weekend in de nacht van het modem met firmware 528 blijft de handshake op LTE hangen en niet meer 5G N78. Blijft hangen op B3.
Met N78 haalde ik 600/70 volgens speedtest.
Nog een paar herstarts gedaan, geen verbetering. En geen storingsmededellngen.

Mooi voorstel vorige week van ziggo gehad 9 x 20 korting voor 1 jaar. Prima blijf.

In mijn Odido zie ik wel dat het abonnement op Klik&Klaar beëindigd is maar geen bevestigingsmail of laat staan retourinstructies ontvangen...
Het was een leuk avontuur, 400 meter van een N75 mast af.

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:34
dr.nld schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:06:
Opgezegd per 3 december. Sinds een een herstart vorig weekend in de nacht van het modem met firmware 528 blijft de handshake op LTE hangen en niet meer 5G N78. Blijft hangen op B3.

Mooi voorstel vorige week van ziggo gehad 9 x 20 korting voor 1 jaar. Prima blijf.

In mijn Odido zie ik wel dat het abonnement op Klik&Klaar beëindigd is maar geen bevestigingsmail of laat staan retourinstructies ontvangen...
de retourinstructies krijg je wel dat duurt even en je abonnement loopt nog tot 3 december dus je hebt nog een aantal weken voor het retour kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:17:
[...]

nee dat klopt dat is wat duurder maar wel onbeperkt en een hele goede stabiele oplossing voor jouw situatie!

Je kunt natuurlijk niet verwachten als je in the middle of nowhere woont dat het aller goedkoopste product van nederland geschikt is voor jouw situatie.
Waarom kun je dat niet verwachten? Klik&Klaar had juist onder andere als doelgroep het buitengebied. En dat heeft Odido de nek omgedraaid.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:03:
Ik had een Klik&Klaar abo genomen voor gebruik in het buitengebied, ter vervanging van een Odido abo met 4G modem. In de winkel hebben ze mijn postcode gecheckt op de Odido netwerkkaart. En Klik en Klaar was okay.

Thuisgekomen werkte alles, en er was contact met de mast op 2,3 km afstand, maar geen internet. Ook niet na 4 uur. Ik heb vanmiddag contact gehad met helpdesk Odido, 2e lijns. Daar is het probleem onderzocht en bleek dat ik in een gebied zit waar wel dekking is voor telefoon/SIM met 4/5G data abonnement, maar niet voor de Klik en Klaar SIM. Het veel gebruikte netwerkkaartje is "niet geactualiseerd"..

De uitleg ging over hoge en lage frequentiebanden, waarbij de Klik&Klaar SIM gebruik van de lage 5G band niet toestaat. En in mijn regio staan rondom alleen Odido masten die (nog) niet beschikbaar zijn voor de SIM van Klik&Klaar. Hij kon niet aangegeven wanneer wel, maar zou de feedback van het netwerkkaartje terugkoppelen naar de IT afdeling.

Weet iemand hoe dat zit? want nu blijkt dat Klik&Klaar voor de stad is en niet voor het "buitengebied".
Nee, dat netwerk kaartje is een farce. En omdat de n28 band nu voor K&K in de firmware is disabled, is gebruik in buitengebied zonder de n78 band zinloos. Klik&Klaar doet het dan slechter dan een 4G router van 5 jaar oud.

Terugsturen die handel of Zyxel in de kast en een ander 5G modem aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ernstoud schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:13:
[...]

Nee, dat netwerk kaartje is een farce. En omdat de n28 band nu voor K&K in de firmware is disabled, is gebruik in buitengebied zonder de n78 band zinloos. Klik&Klaar doet het dan slechter dan een 4G router van 5 jaar oud.

Terugsturen die handel of Zyxel in de kast en een ander 5G modem aanschaffen.
Met de miktrotik chateau krijg je wel beduidend betere resultaten

dat zou je nog kunnen proberen in het buitengebied

maar ja indien geen 5g dan is er geen 5g uiteraard

uitvoering: MikroTik D53G-5HacD2HnD-TC&RG502Q-EA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:41
dr.nld schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:06:

Als ik het goed heb gezien, heb je het modem sinds 19 oktober.
Betaal je dan ook maar een deel van de 2de maand ? (want de periode is iets meer dan 6 weken).
Nog een verzoekje: wil je een fotootje posten van de onderkant ?
Dan kan een tweaker hier, mocht die hem weer ontvangen, dat melden. Weliswaar een kleine kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
boyette schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:12:
[...]

nou dat ligt wel iets genuanceerder.. maar het kan dat het in jouw specifieke situatie dus niet haalbaar is,

weest gerust want je kan dan wel bij KPN terecht die hebben wel internet speciaal voor in het buitengebied met 4g versterker!
Het Sneller Internet Buiten Gebied modem krijg je gratis als je VDSL snelheid lager is dan 25 Mbps. En als de ontvangst op de 800 MHz. goed is met dat modem krijg je er dan maximaal 50 Mbps. bij. Ik heb VDSL met 17 Mbps., de snelheid met het Sagemcom 4G modem erbij varieert tussen 40 en 70 Mbps. De upload was 2 Mbps., dat is dan iets van 15 Mbps.

Er zijn overigens wel wat beperkingen. Er wordt gebruik gemaakt van Multipath TCP. Dus UDP verbindingen worden met het 4G modem erbij NIET sneller.

Het is dus een oplossing maar met toch nog steeds een lage snelheid en met beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:07:
[...]

de retourinstructies krijg je wel dat duurt even en je abonnement loopt nog tot 3 december dus je hebt nog een aantal weken voor het retour kan
Uiteraard - het is per slot van rekening Odido - duurt het een week of meer om een formuliertje te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:16:
[...]
Met de miktrotik chateau krijg je wel beduidend betere resultaten
Wat is je bron? In dit hele topic staan geen ervaringen met dat device. Dus zonder bron of je eigen ervaringen hier te beschrijven, is je opmerking zinloos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
ernstoud schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:09:
[...]

Waarom kun je dat niet verwachten? Klik&Klaar had juist onder andere als doelgroep het buitengebied. En dat heeft Odido de nek omgedraaid.
Voor sommige, maar zeker niet voor iedereen. Als je een modem met de 0528 firmware hebt, dan is heb je nog steeds de N28 band. Ik draai al bijna 3 weken onafgebroken met de 0528 firmware, en geen firmware update ontvangen, dus blijkbaar heeft Odido de update stopgezet. Er zal ongetwijfeld een moment komen dat er een nieuwe update gepushed gaat worden, en of dat met de N28 band aan of uit is, geen idee.

*knip*. Zullen we het een beetje vriendelijk houden?

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 08-11-2024 08:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
ernstoud schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:21:
[...]

Uiteraard - het is per slot van rekening Odido - duurt het een week of meer om een formuliertje te ontvangen.
*knip*. Zullen we het een beetje vriendelijk houden?

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 08-11-2024 08:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oje
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-11-2024

oje

Nou ja, hoe het ook allemaal in elkaar zit met mast en N28 band, is me niet duidelijk,

maar wel dat ik met de "oude" Odido 4/5G sim van mijn telefoon wél via 5G een hogere snelheid heb (boven de 250 Mbps down, en 150 Mbps up), dan ik met Klik&Klaar en de bijbehorende SIM zou bereiken.
De K&K gaat dus als k*k retour afzender.

Overstappen naar een andere provider voor theoretisch hogere Mbps is niet interessant, gezien de huidige familieabonnementen bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:29:
Nou ja, hoe het ook allemaal in elkaar zit met mast en N28 band, is me niet duidelijk,

maar wel dat ik met de "oude" Odido 4/5G sim van mijn telefoon wél via 5G een hogere snelheid heb (boven de 250 Mbps down, en 150 Mbps up), dan ik met Klik&Klaar en de bijbehorende SIM zou bereiken.
Ja, mij is ook niet duidelijk. Ik heb dus naast elkaar een 4GvT Huawei b618s indertijd van TMobile “gekregen” en Klik&Klaar. Dat 4GvT device is stabiel met plm. 140/15 Mbps. Upload lager dan vroeger maar ok. Het is stabiel.

Klik&Klaar prachtig 200/40 Mbps. de eerste dag maar vervolgens komt die stupide firmware update op de Zyxel van Odido en is 4G (geen 5G dus want n28 disabled) nog slechter en totaal unstabiel. Upload < 1 Mbps.

Je zou toch minimaal verwachten dat de Zyxel dan net zo presteert dan de vijf jaar oude Huawei b618s. Geen idee wat Odido of Zyxel met dit device heeft gedaan en waarom. Waarom ook WiFi 7 disabled? Waarom loopt bij veel mensen de WiFi regelmatig vast? Niet goed door Odido getest? Of is die laatste firmware buggy? Jammer dat er totaal geen reacties van Odido zelf komen. Niet hier, niet op de eigen Odido fora.

En de Tweakers redactie ziet ook geen reden voor een follow-up artikel blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:41:
[...]

Ja, mij is ook niet duidelijk. Ik heb dus naast elkaar een 4GvT Huawei b618s indertijd van TMobile “gekregen” en Klik&Klaar. Dat 4GvT device is stabiel met plm. 140/15 Mbps. Upload lager dan vroeger maar ok. Het is stabiel.

Klik&Klaar prachtig 200/40 Mbps. de eerste dag maar vervolgens komt die stupide firmware update op de Zyxel van Odido en is 4G (geen 5G dus want n28 disabled) nog slechter en totaal unstabiel. Upload < 1 Mbps.

Je zou toch minimaal verwachten dat de Zyxel dan net zo presteert dan de vijf jaar oude Huawei b618s. Geen idee wat Odido of Zyxel met dit device heeft gedaan en waarom. Waarom ook WiFi 7 disabled? Waarom loopt bij veel mensen de WiFi regelmatig vast? Niet goed door Odido getest? Of is die laatste firmware buggy? Jammer dat er totaal geen reacties van Odido zelf komen. Niet hier, niet op de eigen Odido fora.

En de Tweakers redactie ziet ook geen reden voor een follow-up artikel blijkbaar.
Als ik jou was zou ik het modem waar je nu niks mee kunt proberen om te ruilen in een odido winkel met de mededeling dat ie niet werkt bij jou vanwege die firmware update. Misschien krijg je een ander mee. Niet geschoten is altijd mis toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJ1989
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-01 22:29
Pierre_nr1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:59:
[...]

Voor sommige, maar zeker niet voor iedereen. Als je een modem met de 0528 firmware hebt, dan is heb je nog steeds de N28 band. Ik draai al bijna 3 weken onafgebroken met de 0528 firmware, en geen firmware update ontvangen, dus blijkbaar heeft Odido de update stopgezet. Er zal ongetwijfeld een moment komen dat er een nieuwe update gepushed gaat worden, en of dat met de N28 band aan of uit is, geen idee.

*knip*.
*knip*. Goed bedoeld, maar de volgende keer zien we liever een TR.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 08-11-2024 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJ1989
  • Laatst online: 29-01 22:29
Idem. Ik heb juist veel aan de reacties hier van @ernstoud. Ik heb dergelijke ervaringen ook en Odido wil mijn modem niet omruilen voor een exemplaar met de vorige versie software er op. Ik heb sinds vorige week ook geen 5G ontvangst meer en ik heb daarom de 5G router gekocht die hij ook heeft. Komt hopelijk snel binnen.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 08-11-2024 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eettjjuuhh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:48:
[...]

Als ik jou was zou ik het modem waar je nu niks mee kunt proberen om te ruilen in een odido winkel met de mededeling dat ie niet werkt bij jou vanwege die firmware update. Misschien krijg je een ander mee. Niet geschoten is altijd mis toch.
Ik ga binnenkort de Zyxel testen bij iemand die een n78 mast dichtbij heeft. Dan kunnen we zien of het device dan nog bruikbaar is. Maar er zijn meer K&K gebruikers hier en op de Odido fora met dit issue dus het lijkt me sterk dat de firmware update het apparaat onklaar heeft gemaakt, anders dan het disablen van n28. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halveBelg
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-01 11:48
FredvZ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:27:
[...]

Ik denk niet dat er bewust wordt geknepen, maar dat er overdag gewoonweg meer verkeer op het netwerk zit.

Bij mij in de buurt rijdt een drukke metrolijn en aan de hand van de speedtesten kan ik precies zien wanneer de ochtendspits begint en op welke dagen mensen thuiswerken of uitslapen.
De industrie is 24/7 maar zal zeker overdag drukker zijn (aannemers). Overigens snap ik niet de switch tussen 2.4 en 5 GHz banden. Modem LED toont 5G actief, maar in de status van de verbinding maar paar keer 5 GHz band gezien, is nu steeds 2.4 GHz band.

Abo kost de helft van wat ik nu heb (vast/draadloos) en lijkt eig. net zo instabiel qua snelheden (50 / 10 is het wel zo'n beetje).
Speeltje. (Of eigen modem ja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
halveBelg schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:27:
Overigens snap ik niet de switch tussen 2.4 en 5 GHz banden. Modem LED toont 5G actief, maar in de status van de verbinding maar paar keer 5 GHz band gezien, is nu steeds 2.4 GHz band.
De verwarring die ontstaat doordat de 5.1 - 5.8 GHz. WiFi band in de volksmond 5G genoemd wordt en de vijfde generatie van het oorspronkelijke GSM ook 5G.

Het lampje voorop de Zyxel geeft aan of het device een 5G signaal ontvangt van de zendmast. Niet de status van de 5.1 - 5.8 GHz. WiFi zendontvanger in het device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-03 09:30
Mc889-outdoor getest op de Riooseveltlaan 300 meter van de mast op de RAI. Resultaten zijn redelijk. Dwz de dekking is 100% wat zoveel betekent dat de vebinding stabiel is. Down eegemiddelde van 450 wat redelijk is. Up iets van 80.

*knip*. Goed bedoeld, maar elkaar groeten onder elke post is niet nodig. Daar worden de posts onnodig lang van.

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 08-11-2024 08:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

wkloppen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:31:
Mc889-outdoor getest op de Riooseveltlaan 300 meter van de mast op de RAI. Resultaten zijn redelijk. Dwz de dekking is 100% wat zoveel betekent dat de vebinding stabiel is. Down eegemiddelde van 450 wat redelijk is. Up iets van 80.

reg

willem
Voor dit product is 450/80 uitstekend. Ik snap niet dat iemand dat als "redelijk" ziet.
Het voldoet voor meer dan 80% van de huishoudens - wat vind jij dan goed of uitstekend? Voor een product van EUR 25,- ?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
  • Laatst online: 16-02 02:33
ernstoud schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:59:
[...]

De verwarring die ontstaat doordat de 5.1 - 5.8 GHz. WiFi band in de volksmond 5G genoemd wordt en de vijfde generatie van het oorspronkelijke GSM ook 5G.

Het lampje voorop de Zyxel geeft aan of het device een 5G signaal ontvangt van de zendmast. Niet de status van de 5.1 - 5.8 GHz. WiFi zendontvanger in het device.
Er is sws wat mis met die lampjes. Of Odidos firmware heeft wat verprutst of de betekenissen van de lampjes op de Zyxel website zijn fout.

Op de modem zie je bijv de signaal strepen icoon met 5G erbij en via Zyxels website zie je alleen een signaal strepen icoon zonder 5G welke aan zou moeten geven hoe je signaalsterkte is. Maar waarom dan een 5G tekstje erbij? Volgens Zyxel betekent blauw bij de wereldbol dat deze 5G verbinding heeft en groen 4G maar ik heb constant een groen lampje terwijl ik verbonden ben met NR5G-NSA met een dBm van -72 en ik haal snelheden op wifi van 800-900 mbps. Zit 60-70 meter van de mast af. Heel soms is ie blauw na opnieuw opstarten bijvoorbeeld voor zo’n 5 uurtjes en dan gaat ie weer naar groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
franssie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:40:
[...]

Voor dit product is 450/80 uitstekend. Ik snap niet dat iemand dat als "redelijk" ziet.
Het voldoet voor meer dan 80% van de huishoudens - wat vind jij dan goed of uitstekend? Voor een product van EUR 25,- ?
Die ZTE mc889 (exclusief de T3000) kost 280 euro. Met die Odido router komen we niet verder dan 250 260 ongeveer. De kosten zijn natuurlijk een dingetje. Ik betaal nu 50 euries voor 750 up en down. 25 euro voor 400+ is idd redelijk.

*knip*, zie: wkloppen in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 08-11-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
wkloppen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:54:
[...]

Die ZTE mc889 (exclusief de T3000) kost 280 euro. Met die Odido router komen we niet verder dan 250 260 ongeveer. De kosten zijn natuurlijk een dingetje. Ik betaal nu 50 euries voor 750 up en down. 25 euro voor 400+ is idd redelijk.

reg

w.
Als 400+ genoeg is, is 25 euro goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Ik durf zelfs te beweren dat 200/80 voor meer dan 90% van de huishoudens voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

Wij hebben al tig jaar 4G van Odido en voorgangers, en nooit tekort gehad, met 3 gezinsleden waarvan 1 er 's avonds netflix e.d. kijjkt tot middernacht. Voor een gemiddeld gezin met standaard gebruik is dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
Ik heb de Odido router gedegradeerd tot access-point only. Hangt aan de kabel aan mijn netwerk enfungeert prima als AP. Het leuke is dan weer wel dat de Odido niet zichtbaar is op mijn client overzicht op mijn dreamrouter maar het werkt allemaal wel. Wel ff dhcp uitzetten op de odido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
dhcp op relais gezet op de odido. Nu is de zyxel wel zichtbaar als client.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F-xCPnNDh8-ZycpbU_xc2e5Lho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P459pFV8rtjFn2Mru0pRoP41.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
wkloppen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:40:
Ik heb de Odido router gedegradeerd tot access-point only. Hangt aan de kabel aan mijn netwerk enfungeert prima als AP. Het leuke is dan weer wel dat de Odido niet zichtbaar is op mijn client overzicht op mijn dreamrouter maar het werkt allemaal wel. Wel ff dhcp uitzetten op de odido
Is 20-25 euro per maand niet heel erg veel geld voor een accesspoint ? Of gebruik je de odido klik&klaar verbinding wel nog steeds ?
Je simmetje zit in een gekocht modem.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 08-11-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
W1ck1e schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:22:
[...]

Is 20-25 euro per maand niet heel erg veel geld voor een accesspoint ? Of gebruik je de odido klik&klaar verbinding wel nog steeds ?
Je simmetje zit in een gekocht modem.
Die Odido sim gaat in een zte mc888 ultra. Goede router die in ieder geval niet de N28 band blokkeert zoals die oplichters van Odido doen op de orginele router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolfero
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-05 08:46
Nu een week aan het testen (2 thuiswerkers, 's avonds streaming video, veel videobellen), soms dropt de upload naar 20mbit, maar over het algemeen halen we 600 down, 50 up. Geen grootverbruikers (meer) qua upload, en KPN wil voor glasvezel maar weinig korting geven als je klant blijft (betaal nu 44,11 EUR per maand voor 100/100). Woon op 60 meter hoog met een zichtlijn naar 2 verschillende Odido masten.

KPN gisterenavond opgezegd, kunnen altijd weer terug naar glasvezel (of Ziggo, ligt hier allebei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Kan je met Klik en Klaar probleemloos streamen zonder haperingen?
Apple TV+ gebruikt vaak hoge bitrates op de Apple TV 4K.
Werkt dat goed ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:18
De discussie over K&K icm de standaard zyxel en de banden is interessant maar ik snap niet, dat je als tweaker, een heel concept (en abbo) de prullenbak in gooit terwijl je voor een kleine investering prima een 3th party router kunt scoren waar alles unlocked is en je giga snelheden mee kunt halen zonder issues. Helemaal als je op steenworp afstand van een mast woont die dan helaas net op een band/frequentie uitzend die Odido dicht gezet heeft.
Wat de toekomst brengt is natuurlijk onzeker maar die band via de sim dichtzetten is veel meer werk en een veel kleinere kans dan met dat brakke 4g voor thuis blijven zitten met 155gig databundel die je daarna steeds met 5gig moet bijplussen en alsnog drama snelheid hebt. Maargoed, dat is mijn mening. Hier in het buitengebied letterlijk een N28 mast op nog geen 100 meter, na firmware upgrade 80% langzamer. Vervelend maar even een TP-link Deco X50-5G via MP voor +-200 euro aan kunnen schaffen en zit weer bijna op 900mbps. Zelfs nieuw via amazon voor een schappelijke prijs te krijgen https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0BWS5WBQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:04
ik zou in >300mbit gebied zitten, 24uur speedtest elke 15minuten geeft het volgende resultaat:
Down: snelste 420,55mbit / gemiddelde 259,45.
Up: snelste 19,86 / gemiddelde 13,11
Ping: 18 tot 25ms

Signaal laat soms wat te wensen over, zijn er nog aanraders voor 5g routers met externe antenne's waar je niet je nier voor hoeft te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
torretje2012 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:01:
ik zou in >300mbit gebied zitten, 24uur speedtest elke 15minuten geeft het volgende resultaat:
Down: snelste 420,55mbit / gemiddelde 259,45.
Up: snelste 19,86 / gemiddelde 13,11
Ping: 18 tot 25ms

Signaal laat soms wat te wensen over, zijn er nog aanraders voor 5g routers met externe antenne's waar je niet je nier voor hoeft te verkopen?
Zeker, de router van 4g Extra snel die T-mobile/Odido leverde (doet ook 5g op N28 en N78). Ofwel de AF55, op marktplaats vaak te vinden tussen de 50 a 100 euro. Buitenrouter enof binnenrouter met prima resultaten (even zoekfunctie gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Factory reset
Ik heb K&K vanaf dag 1 en het functioneert prima hier (Almere, n78, b1, b3+b3, b7 mast op ~ 300m, firmware V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806, snelheid ~ 900 Mbit/s down, 120 Mbit/s up).

Ik had zitten spelen met logging en kon al geruime tijd niet meer de logs openen (oops, something went wrong), maar dat interesseerde me niet zo. Gisteren kwamen mijn Zyxel WX5600 AP's binnen en dat leek me een goed moment om nog even een factory reset te doen alvorens ze te koppelen.

Voor de factory reset zag ik meestal geen n78 in de lijst staan, maar de snelheden waren zoals boven genoemd. Na de factory reset (die ook het log probleem oploste) zie ik nu constant n78 weer in beeld staan. Ik denk dat het puur de weergave was aangezien de snelheden gelijk zijn gebleven. Tip voor anderen misschien, mocht je dat ook hebben.

Zyxel WX5600 (Wifi Plus) ervaringen
Ik heb 2 devices besteld via Bol.com. Toen ik ze wilde bestellen, kon het zelfs na een telefoontje met Odido klantenservice helaas niet worden geregeld. Er werd mij gezegd dat ik K&K op kon zeggen en een nieuw abonnement kon aanvragen met 2 "Wifi Plus punten". Daar had ik weinig trek in, vooral ook omdat in plaats van ze per maand te "huren", je ze ook gewoon zelf kan aanschaffen.

(Je kan nu in je Mijn Odido omgeving "Wifi Plus" apart bijbestellen overigens)

Het systeem werkt, al ben ik matig tevreden over de performance. De situatie hier thuis:

Zolder (2e verdieping): NR5307 modem + Wifi aangeschakeld
1e verdieping: Zyxel AP (draadloos aangesloten)
Woonkamer: Zyxel AP (draadloos aangesloten)

Het roamen gaat prima, net als met mijn Unifi set die aan de KPN glasvezel hangt. Bij verplaatsen van bijvoorbeeld mijn telefoon, is hij binnen 30 seconden op het juiste AP aangemeld.

Snelheden:
Zolder: ~900/120
1e verdieping: ~350/100
Woonkamer: ~150/100

Het is super stabiel. Mijn Google TV is aangesloten op dit netwerk in de woonkamer en we hebben de hele avond Netflix, YouTube en zelfs de KPN iTV app zitten kijken zonder haperingen of vertragingen. Bij wijze van test heb ik ook nog even een videochat opengezet en ben ik van de woonkamer naar zolder gelopen. Ik kan tijdens de chat niet goed controleren of mijn telefoon het AP op de 1e verdieping heeft gebruikt, maar bij aanvang zat hij op woonkamer en toen ik klaar was, zat hij keurig rechtstreeks op het modem op zolder. Ook hier geen haperingen geweest.

Topology / webinterface werkt niet
Bij het instellen en neerzetten leek het erop alsof mijn Zyxel AP's niet werden gebruikt. Ik kwam er echter achter dat "Topology" in de webinterface in het modem niet correct functioneert. Hij toont mijn devices draadloos (en werkt niet bij als die bijvoorbeeld van 2,4 GHz naar 5 GHz zijn gegaan!), maar allemaal rechtstreeks aan het modem vast. Beide AP's worden als "bedraad" (dichte groene lijn) aangegeven.

Je kan wel zien hoe het zit in de Klik&Klaar app, ga dan naar Netwerk en klik op het modem of 1 van de AP's om een lijst met clients te zien die daar onder hangen.

Tot slot mijn 5G/4G details:

NR5G-NSA Information
Band
N78
RFCN
637440
UL Bandwidth (MHz)
100M
DL Bandwidth (MHz)
100M
RSSI (dBm)
-64
RSRP (dBm)
-75
RSRQ (dB)
-11
SINR (dB)
21
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0

LTE Information
Band
B1
RFCN
300
UL Bandwidth (MHz)
20M
DL Bandwidth (MHz)
20M
Cell ID
1372497
Physical Cell ID
311
RSSI (dBm)
-73
RSRP (dBm)
-82
RSRQ (dB)
-8
SINR (dB)
21
RSCP
0
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0
LTE SCC Information
# 1
Band
B3
RFCN
1800
UL Bandwidth (MHz)
N/A
DL Bandwidth (MHz)
20M
RSSI (dBm)
-71
RSRP (dBm)
-84
RSRQ (dB)
-13
SINR (dB)
18
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0
# 2
Band
B7
RFCN
3300
UL Bandwidth (MHz)
N/A
DL Bandwidth (MHz)
20M
RSSI (dBm)
-76
RSRP (dBm)
-82
RSRQ (dB)
-8
SINR (dB)
24
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0
# 3
Band
B3
RFCN
1656
UL Bandwidth (MHz)
N/A
DL Bandwidth (MHz)
10M
RSSI (dBm)
-76
RSRP (dBm)
-83
RSRQ (dB)
-11
SINR (dB)
15
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Siira
kun je die zyxel nodes niet met een kabeltje aansluiten op de 5g router?
De snelheden zijn redelijk in lijn der verwachting met een dual band Wifi mesh. Bij iedere versterkering gaat de bandbreedte gedeeld door ~2.5.

Snelheden:
Zolder: ~900/120
1e verdieping: ~350/100 (factor 2.5 trager)
Woonkamer: ~150/100 (factor 2.3 trager)

Dat komt omdat er maar 1 radio inzit die om en om met de uplink (5g router of de andere zyxel node) of de client moet praten. Dan ga je per definitie al naar /2.

Bekabeld aansluiten lost dit op

[ Voor 73% gewijzigd door laurens0619 op 08-11-2024 10:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-05 18:57
Ik heb de volgende router getest:

Acer Predator Connect X7

Mooie specs , maar een waardeloos product wat mij betreft. Slechte software en niet stabiel online te krijgen met de k&k sim.

Ik heb nu een TP-Link Deco BE65-5G besteld om mee te testen.

Wil graag ook direct future proofen met wifi7 als dit mijn nieuwe router wordt voor de komende jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:16:
[...]

Als ik het goed heb gezien, heb je het modem sinds 19 oktober.
Betaal je dan ook maar een deel van de 2de maand ? (want de periode is iets meer dan 6 weken).
Nog een verzoekje: wil je een fotootje posten van de onderkant ?
Dan kan een tweaker hier, mocht die hem weer ontvangen, dat melden. Weliswaar een kleine kans.
Ga ik doen, zal het serienummer delen.
Zou het niet weten wat ze met betaling gaan doen. Verwacht dat we 2 maanden moeten aftikken.

Zojuist het modem teruggezet naar fabrieksinstellingen van firmware b7D0528, nu weer N78 ipv B3. Maar had al een week óók na meerdere reboots/herstarts alleen 4G. Dus van firmware b7D0528 naar b7D0528. Geen downgrade mogelijk!
Dus bij ineens na reset alleen 4G ontvangst: reset naar fabrieksinstellingen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door dr.nld op 08-11-2024 12:55 . Reden: verduidelijkt obv vragen ]

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
geraroz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:04:
Ik heb de volgende router getest:

Acer Predator Connect X7

Mooie specs , maar een waardeloos product wat mij betreft. Slechte software en niet stabiel online te krijgen met de k&k sim.

Ik heb nu een TP-Link Deco BE65-5G besteld om mee te testen.

Wil graag ook direct future proofen met wifi7 als dit mijn nieuwe router wordt voor de komende jaren.
Tplink wordt door China misbruikt
Dat merk is compromised als je het mij vraagt en hoort met merken als Xiaomi en Huawei op de zwarte lijst..

https://www.bleepingcompu...re-to-attack-eu-entities/

https://www.pcworld.com/a...ijack-azure-accounts.html

Ik heb daarom zelf voor een Europees merk gekozen

uitvoering: MikroTik Chateau 5G R16

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 08-11-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
dr.nld schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:09:

Ga ik doen, zal het serienummer delen.
Zou het niet weten wat ze met betaling gaan doen. Verwacht dat we 2 maanden moeten aftikken.

Zojuist het modem teruggezet naar fabrieksinstellingen en er is weer 5G met firmware b7D0528.
Dus bij al uw problemen: reset naar fabrieksinstellingen. ;)
Dus jouw modem had toen je het kreeg B7 ?
Zet je het modem in de kast ? Of gebruik je het nog de maximale tijd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:46:
@Siira
kun je die zyxel nodes niet met een kabeltje aansluiten op de 5g router?
De snelheden zijn redelijk in lijn der verwachting met een dual band Wifi mesh. Bij iedere versterkering gaat de bandbreedte gedeeld door ~2.5.

...

Dat komt omdat er maar 1 radio inzit die om en om met de uplink (5g router of de andere zyxel node) of de client moet praten. Dan ga je per definitie al naar /2.

Bekabeld aansluiten lost dit op
Dank voor je uitleg, ik weet inderdaad hoe het werkt. Mooier zou zijn als ook de 6 GHz band werd ondersteund en de backhaul alleen over 6 GHz zou lopen (met zijn eigen radio) terwijl de clients op 5 GHz verbinden.

Ik heb hetzelfde grapje met mijn Unifi AP's getest enige tijd geleden en die hielden toch wel wat meer over, vandaar mijn lichte 'teleurstelling'.

Dat gezegd hebbende, nee, deze moeten niet bedraad. Ik heb thuis ook gewoon 1 Gbit/s glas liggen met Unifi AP's (bedraad) met als gevolg in het hele huis ~950 Mbit/s op de 5 GHz band.

Klik&Klaar is vooralsnog een experiment, primair bedoeld als backup verbinding (wij werken beide vanuit huis) en als verbinding om mee te nemen naar bijvoorbeeld een vakantiehuis. Ik heb de Zyxel AP's erbij gekocht om daar ook eens mee te experimenteren en het is voor waar het nu voor gebruikt wordt meer dan voldoende. In de woonkamer is het niet veel meer dan Google TV met Netflix enzo en een paar telefoontjes.

Dat gezegd hebbende, als het zo stabiel blijft, overweeg ik wel mijn glasvezel verbinding te downgraden naar 200 Mbit/s ofzo en dan zonder televisie erbij. Dat scheelt een hoop geld. Helemaal opzeggen zie ik niet zitten, omdat ik ook graag mijn camera's wil kunnen aanspreken als ik niet thuis ben en mijn Klik & Klaar modem meeneem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Siira schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:28:
[...]
Helemaal opzeggen zie ik niet zitten, omdat ik ook graag mijn camera's wil kunnen aanspreken als ik niet thuis ben en mijn Klik & Klaar modem meeneem 8)
Afhankelijk van het prijsverschil glasvezel en K&K zou een 2e K&K daar misschien in kunnen voorzien.
Je heb dan sowieso 2 Odildo producten op één adres en komt m.i. in aanmerking voor 5 euro korting per product.
Het geld ligt op straat, je hoeft alleen maar te bukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:46:

... Odildo ...

Maar dan moet je wel oppassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38
Vanmorgen mijn Ziggo abo van €85,45 p/mnd online opgezegd en zoals verwacht binnen 15 minuten telefoontje.
Na 1 week testen, even de perikelen op de 1ste november vergetend, heeft het hier uitstekend gewerkt.
Snelheid zo tussen de 450/550 down en 90-95 up gemiddeld (Ziggo 750/60) is prima voor mij en bespaar een berg geld, ook omdat ik over een Ben abo op mijn telefoon beschik.
Boden nog wel 12 maanden min €30 korting aan maar zet dan alsnog geen zoden aan de dijk.

Edit:
firmware is V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806
Kan zijn dat, wanneer eindelijk eens de glasvezel aansluiting binnen het complex waar ik woon naar binnen wordt gebracht, ik alsnog op glasvezel overstap maar daar ben ik pas 2 jaar! op aan het wachten.

[ Voor 20% gewijzigd door snah001 op 08-11-2024 12:24 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

ernstoud schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:59:
[...]
De 5G ontvangst op de Zyxel wil niet zeggen dat je als abonnee/gebruiker 5G internet krijgt.

Voordat ik het modem heb teruggebracht bij de Odido winkel nog even een proefje gedaan met de K&K SIM in een geleende 5G Fritz!box modem in (uitsluitend) de 5G stand.
Resultaat: de SIM maakt 5G contact met de mast (MSC) en er is zichtbaar verificatie en identificatie, met zelfs de ingestelde datahoeveelheid (200d/100u Mbps) zichtbaar, maar geen bitje datatransport via het modem. Nada internet.
De blokkade zit dus niet alleen in het Zyxel modem maar óók in de K&K SIM.

En ander testje met Odido telefoon-SIM geeft op de 6850 Fritz!Box prima 5G dataverkeer op de lage band via de mast bij mij op 2 km afstand.

Er wordt dus door Odico een ander beleid en performance geleverd voor de goedkope Klik&Klaar dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
W1ck1e schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:26:
[...]

Dus jouw modem had toen je het kreeg B7 ?
Zet je het modem in de kast ? Of gebruik je het nog de maximale tijd ?
Dit is onzin. Ik heb de router zowel middels de reset knop als vanuit het menu ge-reset. Oude firmware wordt dus NIET geladen. De nieuwe firmware zit er gewoon nog op.
V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wkloppen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:30:
[...]

Die Odido sim gaat in een zte mc888 ultra. Goede router die in ieder geval niet de N28 band blokkeert zoals die oplichters van Odido doen op de orginele router
*knip*. Op de man.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 08-11-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SnoozeOperator schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:45:
De discussie over K&K icm de standaard zyxel en de banden is interessant maar ik snap niet, dat je als tweaker, een heel concept (en abbo) de prullenbak in gooit terwijl je voor een kleine investering prima een 3th party router kunt scoren waar alles unlocked is en je giga snelheden mee kunt halen zonder issues. Helemaal als je op steenworp afstand van een mast woont die dan helaas net op een band/frequentie uitzend die Odido dicht gezet heeft.
Wat de toekomst brengt is natuurlijk onzeker maar die band via de sim dichtzetten is veel meer werk en een veel kleinere kans dan met dat brakke 4g voor thuis blijven zitten met 155gig databundel die je daarna steeds met 5gig moet bijplussen en alsnog drama snelheid hebt. Maargoed, dat is mijn mening. Hier in het buitengebied letterlijk een N28 mast op nog geen 100 meter, na firmware upgrade 80% langzamer. Vervelend maar even een TP-link Deco X50-5G via MP voor +-200 euro aan kunnen schaffen en zit weer bijna op 900mbps. Zelfs nieuw via amazon voor een schappelijke prijs te krijgen https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0BWS5WBQ7
TP-Link vind ik altijd net iets te weinig professioneel spul maar zeker; er zijn voldoende 5G routers te vinden en als je er een paar jaar mee doet is de investering samen met de K&K abo kosten nog steeds goedkoper dan andere breedband-internet oplossingen. En totaal in eigen hand. Mijn ervaring met de Zyxel is weer dat beheer door de ISP zeer ongewenst is. TR-69 en SSH op mijn glasvezel router is dan ook disabled. Kostte een paar weken research maar de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:12:
[...]

Ik heb daarom zelf voor een Europees merk gekozen

uitvoering: MikroTik Chateau 5G R16
Graag je ervaringen hier delen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
oje schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:59:
[...]

Resultaat: de SIM maakt 5G contact met de mast (MSC) en er is zichtbaar verificatie en identificatie, met zelfs de ingestelde datahoeveelheid (200d/100u Mbps) zichtbaar, maar geen bitje datatransport via het modem. Nada internet.
De blokkade zit dus niet alleen in het Zyxel modem maar óók in de K&K SIM.
In deze thread is al vele keren genoemd dat je als APN dus fwainternet moet instellen. En dan werkt de SIM in elke router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 11:12
W1ck1e schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:11:
Ik zou zelf even eenmalig op een goed tijdstip de modem opnieuw opstarten en dan hopen dat de "zwangstrennung" ook op dat tijdstip gebeurt. Ik heb trouwens ook in de middag de modem geinstalleerd. Daarna is het modem eerst opnieuw gestart (5 uur in de ochtend). En vanmorgen rond een uur of 2. Wat mij betreft prima tijdstippen. Wel elke dag een ander ip adres. Zonder dat ik daar last van had.
Bij mij reset de verbinding op het moment om 12:42. Niet superhandig maar ik vergeet steeds dat ding te rebooten op een ander tijdstip. Ik zet wel een wekker. :P

Verder had ik net om 12:37 even storing. Paar minuten geen internet en ik kon gek genoeg ook niet inloggen op het modem. De log van de Huawei geeft niks weer op dat tijdstip dus ik snap nog niet wat het was. Is wel de eerste echte hapering die ik meemaak als ik de korte buffer momenten van NLZiet niet meetel.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• W1ck1e
ernstoud schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:24:

Oei. Niet negatief praten over Odido hoor, daar worden sommige Tweakers hier heel zenuwachtig van >:) .
Ik word niet zenuwachtig van negatief praten over Odido. Ik stoor mij wel aan classificaties als "oplichters", "prutsers" & "waardeloos". Het is heel goed mogelijk te beschrijven welke tekortkomingen, verbeterpunten een product heeft zonder die termen te gebruiken.
Ik heb het idee dat mensen die die kreten wel gebruiken vaak de lat voor zichzelf niet zo hoog leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 08-11-2024 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wkloppen
W1ck1e schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:17:
[...]

Ik word niet zenuwachtig van negatief praten over Odido. Ik stoor mij wel aan classificaties als "oplichters", "prutsers" & "waardeloos". Het is heel goed mogelijk te beschrijven welke tekortkomingen, verbeterpunten een product heeft zonder die termen te gebruiken.
Ik heb het idee dat mensen die die kreten wel gebruiken vaak de lat voor zichzelf niet zo hoog leggen.
LOL...ik leg de lat zo laag mogelijk zodat ik zeker weet dat ik er altijd overheen kan springen...... *O*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renetje6
  • Laatst online: 25-05 11:51
Ik ben ook een gebruiker van het eerste uur. En ik ben super tevreden, hij heeft er nog maar 1x uitgelegen 20minuten tijdens een landelijk storing.

Ik haal ruim 600 download en zo’n 60 upload. En met Tp link m4 decos bedraad aangesloten overal snelle wifi in huis.

Ik lees veel verhalen van personen die niet tevreden zijn omdat ze maar 300 download halen en 50 upload. Laten we eerlijk zijn die snelheden zijn voor 90% van de gebruikers voldoende.

Odido zegt ook tot 300Mbit/s dus niet klagen als je niet hoger komt! Je hebt het product aangeschaft met die wetenschap.

En laten we eerlijk zijn de prijs… super laag voor wat je krijgt.

Dus niet meer zeiken maar ervan genieten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Maak daar maar 97% van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Harry720A schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:46:
[...]

Afhankelijk van het prijsverschil glasvezel en K&K zou een 2e K&K daar misschien in kunnen voorzien.
Je heb dan sowieso 2 Odildo producten op één adres en komt m.i. in aanmerking voor 5 euro korting per product.
Ja, maar dan is het idee van een backup verbinding een beetje stuk. Ik heb nu glasvezel van KPN en Klik & Klaar van Odido. Als ik 2x Odido doe en er is een storing bij Odido, heb ik niks meer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Siira schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:18:
[...]

Ja, maar dan is het idee van een backup verbinding een beetje stuk. Ik heb nu glasvezel van KPN en Klik & Klaar van Odido. Als ik 2x Odido doe en er is een storing bij Odido, heb ik niks meer _/-\o_
Een storing van odido glas + mobile samen is nooit voorgekomen

Dus op zich heb je dan ook nog steeds 2 verschillende infras

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen
Test setup results
router: MC888 Ultra
Afstand mast: 130 meter
Line of sight: nee
Frequenties: zie screenshot
Metingen: zie screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMH4alpJ0s_YqvyfbUYhVyVDCps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4J9rKW9zAx872ByQoHhZPRsO.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3i-tgg5FhQBoMkpxymxJ0YrgYoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Nb1khMENCcmbbucORlROi0x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wkloppen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:26:
Test setup results
router: MC888 Ultra
Afstand mast: 130 meter
Line of sight: nee
Frequenties: zie screenshot
Metingen: zie screenshot
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Valt niet tegen, geen n78 en het zou kunnen zijn dat de betreffende mast uplink de beperkende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@wkloppen mast met straalverbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen
Ik gok door dat Odido die mast gaat uitbreiden met n78 danwel dat kpn niet achter kan blijven en zelf met een aanbieding komt. Die mast heeft n78 voor kpn. Linksom of rechtom...dit is de way to go. Ik ga ietjes achteruit nu tov van het glas wat ik heb maar 300 om 500...daar ligt niemand wakker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

boyette schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:47:
[...]

Een storing van odido glas + mobile samen is NOG nooit voorgekomen

Dus op zich heb je dan ook nog steeds 2 verschillende infras
Fixed that for you :+

uiteindelijk zullen ze (aanname!) bij zowel K&K en Glas uiteindelijk dezelfde backbone gebruiken? Als daar een storing is ligt het er wel beide uit.

En dat is de reden dat ik (Na een soortgelijk probleem bij T-Mobile ...) nooit meer dezelfde provider wil voor internet en mobiel. En mijn vriendin zit liefst ook op een derde (nu via werk).
Als je veel thuiswerkt is even theteren nog wel te overkomen voor een paar zoomcalls oid, maar dan moet er wel een netwerk in de lucht zijn.
Dat mensen daarom Odido bij deze prijs als back up gebruiken snap ik dan ook prima.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
franssie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:51:
[...]

Fixed that for you :+

uiteindelijk zullen ze (aanname!) bij zowel K&K en Glas uiteindelijk dezelfde backbone gebruiken? Als daar een storing is ligt het er wel beide uit.

En dat is de reden dat ik (Na een soortgelijk probleem bij T-Mobile ...) nooit meer dezelfde provider wil voor internet en mobiel. En mijn vriendin zit liefst ook op een derde (nu via werk).
Als je veel thuiswerkt is even theteren nog wel te overkomen voor een paar zoomcalls oid, maar dan moet er wel een netwerk in de lucht zijn.
Dat mensen daarom Odido bij deze prijs als back up gebruiken snap ik dan ook prima.
En toch is dat niet zo
Die masten zitten op Euronet of zo

Anders zouden die er ook telkens uit liggen bij glas of ftth storingen

Dat gebeurt dus nooit
Zelfs niet bij stroomstoringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:01:
[...]
Dat gebeurt dus nooit
Zelfs niet bij stroomstoringen
Als consultant ooit van het Computer Uitwijk Centrum (gouden tijd was dat, Y2K problematiek, iedereen in paniek) kan ik je verzekeren dat denken dat een calamiteit zich alleen bij de buurman zal voordoen, niet wijs is. De buurman denkt nl. hetzelfde.

Voorbereiden is the name of the game. Confucius zei al; wie niet bang is wordt door het gevaar verrast.

Ben je dus in enige mate afhankelijk van internet; neem meerdere providers. Denk eens na waar die samenkomen (soms al in de kast in de straat!) en vooral: doe herstel testen van je back-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ernstoud schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:36:
[...]

Graag je ervaringen hier delen.
ik zal dit weekend een vergelijking voor je maken als ik tijd heb

heb je een voorstel voor een format of hoe je het getest en vergeleken wil hebben dan of een voorbeeld dan zal ik daar rekening mee houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyette schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:44:
[...]

ik zal dit weekend een vergelijking voor je maken als ik tijd heb

heb je een voorstel voor een format of hoe je het getest en vergeleken wil hebben dan of een voorbeeld dan zal ik daar rekening mee houden
Vergelijken zal moeilijk zijn, maar dan in ieder geval met de NR5307 van Odido? Wat SpeedTests… wellicht goed kijkend of dan dezelfde banden gebruikt worden. Dan is het een “eerlijke” meting.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DutchBanker
  • Laatst online: 23-11-2024
Update van mijn ervaringen tot nu toe

Vanaf bijna de eerste dag ben ik gebruiker van Klik & Klaar. De modemupdate heb ik ontvangen en dit heeft bij mij geen problemen veroorzaakt. In tegenstelling tot de situatie bij mijn ouders, die Klik & Klaar in hun vakantiehuisje hebben geïnstalleerd ter vervanging van 4G voor Thuis. Deze installatie is iets later aangevraagd en de modem draait nog op de oude stocksoftware. Ook viel het me op dat de zendmast daar veel sterker uitzendt op de N28-band, waardoor we niet op de N78-band kunnen komen. Dit merk je vooral op de drukste momenten, wanneer de verbinding niet altijd even goed is en het streamen van tv vooral tussen 18:00 en 21:00 uur problemen oplevert.

Thuis ervaar ik echter geen problemen, behalve de tijdelijke storing waar iedereen last van heeft gehad. Na ongeveer anderhalve week ben ik overgestapt op een Oppo 5G CPE T1A-router. Behalve dat deze router significant kleiner is, meer instelmogelijkheden heeft en een signaal van 1 dBi sterker is, merk ik weinig verschil met de Zyxel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiAU6ZzYJ6TicFfh1vgZsdkoQrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwfrxwYi0Jt0zMJ52dJyC2LP.jpg?f=fotoalbum_large

Met de Oppo-router haal ik prima snelheden, zie de afbeelding hierboven.

Ik kon het niet laten om via Marktplaats een AF55 buitenrouter op de kop te tikken, die ik vandaag, met een beetje knutselen, mooi heb kunnen plaatsen naast het dakraam op zolder. De zendmast staat op ongeveer 750 meter afstand van mijn huis, achter de boom. Ik heb geprobeerd de binnenrouter niet te gebruiken. Hoewel ik de opstelling ook zonder de binnenrouter werkend kreeg, heb ik toch besloten om de binnenrouter te gebruiken. WiFi is uitgeschakeld, en via mijn Deco-setje wordt het huis verder van internet voorzien. De reden dat ik voor de binnenrouter heb gekozen, is dat de Deco in routermodus niet goed om kan gaan met statische IP-adressen. Daarom staat deze nu weer in access-pointmodus met tussenkomst van de binnen-unit, en dan werkt alles als een zonnetje.

Wat vooral opvalt, is dat ik hogere downloadsnelheden behaal, maar dat ik met de uploads meer dan dubbele snelheid haal. Omdat het zolderraam HR++-glas heeft, is het signaal dat de buitenunit opvangt ook veel sterker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGg2699TlrNf_ulh6nqU60pf4wQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/va1Mwh8vQ5vB3biRajC2QeWP.jpg?f=fotoalbum_large

Met het volgende als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lODadKhkt2yMrvzdyzGLuvdF-7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SITh3Mh8nLjKtOY5dtPjRBxf.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat:

Ik ben benieuwd hoe de buitenunit zich houdt bij koudere temperaturen, maar dat zal ik vanzelf moeten ondervinden. Mocht dit een probleem blijken te zijn, dan stap ik weer over op de Oppo-router en neem ik de iets lagere snelheden voor lief. Inmiddels is mijn Odido-glasvezelverbinding opgezegd en ga ik vrolijk verder met Klik & Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

ernstoud schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:41:
[...]
In deze thread is al vele keren genoemd dat je als APN dus fwainternet moet instellen. En dan werkt de SIM in elke router.
Hij werkt wel, maar - zoals ik schreef - niet op 5G. Dat ontdek je wanneer je op de Fritz!Box de 4G disabled.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
oje schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:38:
[...]

Hij werkt wel, maar - zoals ik schreef - niet op 5G. Dat ontdek je wanneer je op de Fritz!Box de 4G disabled.
Er is nog geen 5G SA actief in NL. Dus zonder 4G actief, heb je ook geen 5G. Al het 5G in EU is nog altijd 5G NSA, waarbij je minimaal 1 4G band als baseband nodig hebt.

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:09
oje schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:38:
[...]

Dat komt omdat 5G nu nog NSA(Non-Standalone) is.

Ah @BiG-GuY was me voor.

[ Voor 5% gewijzigd door dunkiegaming op 08-11-2024 21:47 ]

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotor1
  • Laatst online: 24-05 11:29
Ik kom nog even terug op het in elkaar zakken van de snelheid bij de klik en klaar zyxell.
Hebben jullie dat ook bij een wissel van het wan ip adres??
Volgens mij heeft de router daar problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen
Vanochtend 07:00 met de MC888-Ultra. Odidootje fungeert als losse ap. Wel op dhcp relais zetten anders kan er een conflikt ontstaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMBncFCUpwsPXl998nKapQSSdNg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BUxZ8ykoGcUgiNI5d71vfXQS.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4uFILO2B6jezSVAoG6imjxscDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nwqFZXdH9rph2CAp2Eo6lsnf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
sebastius schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:56:
[...]

Ik quote even mezelf want ik kan het bericht niet meer wijzigen. Mocht je een 3d print willen maken van mijn muurbeugel dan vind je hierboven de STL!

😉

[...]
Hij heeft zijn weg naar marktplaats ook al gevonden (voor grof geld...) hoop dat die persoon dat ook even netjes met jou besproken heeft
Odido 5g modem ophang systeem
€ 20,00
https://link.marktplaats.nl/m2188489416?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

SnoozeOperator schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:56:
[...]

Hij heeft zijn weg naar marktplaats ook al gevonden (voor grof geld...) hoop dat die persoon dat ook even netjes met jou besproken heeft
Odido 5g modem ophang systeem
€ 20,00
https://link.marktplaats.nl/m2188489416?
Ah nou ja. Ik heb hem een berichtje gestuurd om de foto’s die niet van hem zijn weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:12
Zijn er ook mensen die wel ECHT in het buitengebied zitten? Tot een kilometer is leuk, maar ik woon(soon) 5-6km af van een stuk of 10 masten. precis in een gelijke cirkel om mij heen.

Dekkingkaart geeft aan dat ik tot 100mbit moet kunnen halen, en achter mijn bomen tot wel 300mbit, ruim voldoende voor ons.

Heb overigens ruimte zat om zelf een mast te bouwen met een buitenantenne. DSL met 8mbit is niet echt grappig en we verhuizen er over 2 maand naartoe. Glasdraad vraagt ff 2500 euro om glas aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-3EFHiUhx8kRuVRDOXz_y_miTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DlSZoQMMuw4TgSxdBCbdRSFi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:52
Doesnotcompute schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:12:
Zijn er ook mensen die wel ECHT in het buitengebied zitten? Tot een kilometer is leuk, maar ik woon(soon) 5-6km af van een stuk of 10 masten. precis in een gelijke cirkel om mij heen.

Dekkingkaart geeft aan dat ik tot 100mbit moet kunnen halen, en achter mijn bomen tot wel 300mbit, ruim voldoende voor ons.

Heb overigens ruimte zat om zelf een mast te bouwen met een buitenantenne. DSL met 8mbit is niet echt grappig en we verhuizen er over 2 maand naartoe. Glasdraad vraagt ff 2500 euro om glas aan te sluiten.

[Afbeelding]
In een vergelijkbare situatie ongeveer 3 kilometer van een 2 verschillende masten af op een camping haalde ik rond de 70 tot 100 down. Dat is prima zou je zeggen, echter haalde ik maar 2 tot 8 up. Dat ervaarde ik als niet helemaal lekker stabiel maar nog wel bruikbaar. Ik zou zeggen: elke situatie is uniek. Gelukkig is het maandelijks opzegbaar en ik zou het gewoon proberen. Met 20 voor mijn thuis internet en 17 voor mobiel heb ik nog nooit zulke lage kosten gehad voor mijn verbindingen.

Thuis in Doetinchem is de verbinding gewoon prima en zijn mijn ervaringen heel goed. Een keer even de router moeten herstarten omdat de tv niet meer wilde verbinden via de wifi van dat ding.

Op de camping:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soO8XhoCu7lfq8ahWvRMDyRomQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfh8vnMVChyUUENih7J7vS9m.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is bij mij thuis, niet de snelheid die ik bij sommige van jullie voorbij zie komen maar wel sneller als mijn 100mb glasvezel (die ik heb opgezegd volgende maand)

Ik ervaar de verbinding wel als stabiel en dat vind ik belangrijker als de snelheid. Mijn ervaring is dat een gezin die over het algemeen geen grote Downloads binnenhaalt aan 50mb ruim voldoende heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gX4J6uy2JMcH8AhyBVoquaoReI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wndfTumIyINL79JIjTTYzoQJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door 1993jjohan op 09-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:21
Vandaag ga ik min AF55 ophalen bij pakketpunt. Gekocht via MP. Moet nog wel KK bestellen.
Indien tijdens BF geen goeie glasvezel aanbieding is, gaat glas eruit. Tot BF kan ik KK testen. Zit 300 meter van de mast en op 3 hoog, heb er vertrouwen in dat ik goed bereik zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@Doesnotcompute Gefeliciteerd met de aankoop? van een huis. Vergeleken met de kosten daarvan samen met de verhuizing valt de maandelijkse prijs van Klik & Klaar toch best mee. En het is maandelijks opzegbaar. Gewoon doen, eerst zonder mast en dan eventueel met. Maak die mast wel zodanig dat je het modem/antenne zonder klimmen kan draaien naar andere masten. Zonder Klik & Klaar had je sowieso minder opties ;)

Ik zou wel eerst kijken hoe goed het Odido modem werkt. Misschien is eigen hardware niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 09-11-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen

[Afbeelding]
I zou voor de MC889 router opteren als ik jou was. Alleen de router. Niet de T3000 die er vaak bij zit. Als je die monteert aan paal van 6 meter weet ik praktisch zeker dat je minimaal 100 mbit moet kunnen halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

[Afbeelding]
Kan je de 2500euro misschien in de hypotheek vouwen (bouwdepot?). Als ik in deze situatie zat, zou ik daar eerlijk gezegd voor gaan. Liever eenmalig de kosten voor een stabiele internetverberbinding, dan dat ik heel goedkoop gefrustreerd ben over twijfelachtige verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Keypunchie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:37:

Kan je de 2500euro misschien in de hypotheek vouwen (bouwdepot?). Als ik in deze situatie zat, zou ik daar eerlijk gezegd voor gaan. Liever eenmalig de kosten voor een stabiele internetverberbinding, dan dat ik heel goedkoop gefrustreerd ben over twijfelachtige verbinding.
Die 2500 euro zijn voor het aanleggen van het glas. Het abonnement is vervolgens ook nog x euro per maand. Waarschijnlijk meer dan die 25 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette

[Afbeelding]
Eerlijk gezegd kan je dan beter bij kpn gaan

Die hebben een plicht om je een snelle internetverbinding te leveren..
Dat zullen ze eerst doen met een 4g versterker op je dsl en later gratis naar glas omzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen
boyette schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:24:
[...]

Dat zullen ze eerst doen met een 4g versterker op je dsl en later gratis naar glas omzetten
hoezo hebben die een "plicht"? Dacht het niet...is gewoon een commercieel bedrijf en kunnen doen wat ze willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
1993jjohan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:23:
[...]

Mijn ervaring is dat een gezin die over het algemeen geen grote Downloads binnenhaalt aan 50mb ruim voldoende heeft.
[Afbeelding]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zit nu nog altijd op de 50/50mbit glas van KPN. Werkt gewoon perfect voor wat wij doen. STabiliteit is wel belangrijk, ivm de wife-acceptance-factor en haar thuiskantoor/videobellen, dagelijks, uren achter elkaar. Ben zelf oud-IT'er maar wil er persoonlijk zo min mogelijk meer mee te maken hebben. Thuisnetwerkje is wel leuk om te doen, nasje, HA, camera's.

Iig bedankt voor je ervaringen. Ziet er best oke uit eigenlijk. Helemaal voor 20 euro, gezien ik een Ben Abbo heb op mijn smartphone.
W1ck1e schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:41:
@Doesnotcompute Gefeliciteerd met de aankoop? van een huis.

Ik zou wel eerst kijken hoe goed het Odido modem werkt. Misschien is eigen hardware niet nodig.
Dank daarvoor, we hebben er enorm veel zin in. Hopen dat ons huidige huis snel verkocht is. Heb een setje besteld. Dan kunnen we alvast een beetje proefdraaien. Idd de opzegbaarheid maakt het wel erg laagdrempelig.
wkloppen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:59:
[...]

I zou voor de MC889 router opteren als ik jou was. Alleen de router. Niet de T3000 die er vaak bij zit. Als je die monteert aan paal van 6 meter weet ik praktisch zeker dat je minimaal 100 mbit moet kunnen halen
Bedankt voor de tip, zal eens gaan inlezen. DeMC899 Ziet er alleen niet echt uit als iets wat buiten kan hangen? Zou zelfs Het zyxel ding van Odido in een halyesterkast kunnen bouwen en aan een vlaggenmast knopen. Cat6 grondkabel is niet zo erg prijzig, en mantelbuizen voor 230v al helemaal niet. Moet daar toch komen ivm het mini zonneparkje die ik geplanned heb in die hoek van het terrein.
Keypunchie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:37:
[...]

Het geld wil ook wel op helaas. Het is een oude boerderij die in het verleden al meermaals gerenoveerd is, echter moet er nog wel qua techniek en isolatie veel gebeuren. Scheelt dat ik tegenwoordig installateur ben, anders was ik er nooit aan begonnen. En zoals gezegd, na het minimum van 2500 betaal je erna ook nog gewoon je ISP kosten en een vastrecht voor X jaar (meende ik te lezen). Gewoon zo kneiterduur dat zelfs roaming bij starlink een alternatief is. Met 5g heb ik eigenlijk nooit klachten gehad. maar nu woon ik tegen een dorpskern met zicht op de mast.
[...]

Is dat echt zo? Want na-horen-zeggen vallen de aansluitkosten vaak wel deels voor eigen rekening en dat is niet mals. Alleen mn oprit is al 50m geloof ik, met een dam over een sloot van een aantal meter. Meer een gracht eigenlijk.KPN gaf aan geen plannen voor mijn gebied te hebben, want glasdraad heeft hem er al liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Doesnotcompute op 09-11-2024 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Voor degene die nog op zoek is naar hardware om o.a. K&K wat op te peppen:
Deals: De beste deals voor Black Friday 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
wkloppen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:32:
[...]

hoezo hebben die een "plicht"? Dacht het niet...is gewoon een commercieel bedrijf en kunnen doen wat ze willen.
Kpn heeft een aansluitverplichting en dienen ook een verbinding van minstens 100mbps te leveren hoewel dat laatste nog niet wettelijk verplicht is dit jaar maar wel gesubsidieerd wordt door de overheid en snel verplicht zal worden voor kpn

Aansluitverplichting is niet voor glas he!
Dat kan dus ook koper + 4g versterker zijn
Tot er glas is
Maar dan hebben ze wel een reden om dat eerder op te lossen want ze kunnen dan het koper niet uitzetten in jouw wijkcentrale zolang je geen glas hebt

[ Voor 21% gewijzigd door boyette op 09-11-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
boyette schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:38:
[...]

Kpn heeft een aansluitverplichting en dient ook een verbinding van minstens 100mbps te leveren hoewel dat laatste nog niet wettelijk verplicht is dit jaar maar wel gesubsidieerd wordt door de overheid en snel verplicht zal worden voor kpn

Aansluitverplichting is niet voor glas he!
Dat kan dus ook koper + 4g versterker zijn
Tot er glas is
Maar dan hebben ze wel een reden om dat eerder op te lossen want ze kunnen dan het koper niet uitzetten in jouw wijkcentrale zolang je geen glas hebt
Heb je een bron van jouw stelling over die verplichting ?
En dan ook nog een bron dat kpn daar geen kosten voor in rekening mag brengen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

[Afbeelding]
Op 5-6km afstand vang je binnen sowieso geen mid of hogere banden. Dus enkel b8, b20 en n28. Precies de banden die uitstaan voor K&K met het Zyxel modem met nieuwere firmware. Heb je al eens gekeken wat je met een mobiel haalt als je bij die locatie bent? Een goede buiten router zal sterker signaal vangen dan je mobiel, maar dan heb je al een idee.

Vooral je upload zal beperkt zijn, maar verwacht ook niet veel download.

Een buiten antenne zal sowieso teveel verlies hebben. Dus je hebt echt een buiten router nodig waarbij de antenne in het actieve buiten component zit. Zoals de WNC AF55 of de uitvoering: ZyXEL Nebula 5G NR Outdoor Router .

n28 heeft echter minimaal b3 of b1 erbij nodig, vanwege NSA. Dus verwacht dat je daar enkel b8/b20 kan vangen op die afstand en die twee kunnen in praktisch geen modem gecombineerd worden, low band CA is heel zeldzaam in modems.

Je kan het uiteraard eerst proberen, maar verwacht niet dat er veel snelheid overblijft.

Misschien dat Starllink een betere oplossing is voor je op deze locatie, maar persoonlijk zou ik die eenmalige kosten slikken als je vervolgens een normaal consumenten abo kan afnemen. Zakelijk glas is even andere koek (€250-€350 per maand voor 50/50-100/100Mbps bij 36 maanden contract).

Overigens is KPN landelijk hun volledige koper netwerk aan het uitfaseren en aan het omzetten naar glas. Geen idee wat de planning is voor dit soort buitengebieden is. Want het in stand houden van vDSL kost hun ook veel geld, het onderhoud van FttH is veel goedkoper.

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 09-11-2024 14:39 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canami
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
Sinds afgelopen donderdag maak ik gebruik van Klik en Klaar. Ik ervaar snelheden tot wel 200mbps down. Toch valt het internet meerdere keren per dag weg. Ik heb Odido hierover gesproken en zij geven de reden dat dit komt omdat de router dan opzoek is naar een andere frequentie.

Zijn er meer mensen die dit ervaren en wellicht een oplossing hebben? Dit ervaar ik op het wifi en bekabeld netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
BiG-GuY schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:19:
[...]

Op 5-6km afstand vang je binnen sowieso geen mid of hogere banden. Dus enkel b8, b20 en n28. Precies de banden die uitstaan voor K&K met het Zyxel modem met nieuwere firmware. Heb je al eens gekeken wat je met een mobiel haalt als je bij die locatie bent? Een goede buiten router zal sterker signaal vangen dan je mobiel, maar dan heb je al een idee.

Vooral je upload zal beperkt zijn, maar verwacht ook niet veel download.
Ik moet me eerst maar eens gaan inlezen, wat de banden e.d. allemaal inhouden is mij nog niet echt bekend. Volgens de kaart zit een deel van mn erf in het 300mbit gebied, en deels in het 100mbit gebied. Beide zouden ruim volstaan, gezien we ons al jaren prima redden met 50/50glas. Het 100mbit gebied is exact waar een rij bomen staan. Nu kan ik daar opzich bovenuit zien te komen, de nok van mn woning is immers al 9,75 meter hoog. Op de hoek van mn erf heb je vrij zicht tot de mast ongeveer, kilometers aan weiland zit er tussen.

Zal het topic ook nog even doorspeuren voor verdere info. Andere hardware kan altijd nog. Misschien dat KPN in de toekomst nog besluit de boel wel te vervangen, maar ik gok van niet. De vorige bewoners hebben het aanbod voor glas afgeslagen, en de kosten zijn nu vele malen hoger, wat logisch is natuurlijk.

Bereik met de telefoon was de laatste keer geen probleem iig. Snelheid niet gechecked. Kan wel ff in de buurt wat rondrijden. Heb 230v aanboord in de camper. Ga de huidige bewoners niet lastigvallen hiermee, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Doesnotcompute schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:16:
[...]

Ik moet me eerst maar eens gaan inlezen, wat de banden e.d. allemaal inhouden is mij nog niet echt bekend. Volgens de kaart zit een deel van mn erf in het 300mbit gebied, en deels in het 100mbit gebied. Beide zouden ruim volstaan, gezien we ons al jaren prima redden met 50/50glas. Het 100mbit gebied is exact waar een rij bomen staan. Nu kan ik daar opzich bovenuit zien te komen, de nok van mn woning is immers al 9,75 meter hoog. Op de hoek van mn erf heb je vrij zicht tot de mast ongeveer, kilometers aan weiland zit er tussen.

Zal het topic ook nog even doorspeuren voor verdere info. Andere hardware kan altijd nog. Misschien dat KPN in de toekomst nog besluit de boel wel te vervangen, maar ik gok van niet. De vorige bewoners hebben het aanbod voor glas afgeslagen, en de kosten zijn nu vele malen hoger, wat logisch is natuurlijk.

Bereik met de telefoon was de laatste keer geen probleem iig. Snelheid niet gechecked. Kan wel ff in de buurt wat rondrijden. Heb 230v aanboord in de camper. Ga de huidige bewoners niet lastigvallen hiermee, haha.
Vrij zicht naar de mast kan wel een groot verschil maken, heb geen directe ervaring met zo'n afstand met vrij zicht, als het ook een rustig gebied is qua gebruikers, waar het wel op lijkt, kan het zomaar zijn dat de download wel ok is. Denk dat vooral de upload beperkt zal zijn.

Volle ontvangst op mobiel kan ook enkel lage band zijn, dan vindt de telefoon ook dat er een sterk signaal is, maar dat zegt weinig over de snelheid.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Doesnotcompute schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:16:
... De vorige bewoners hebben het aanbod voor glas afgeslagen, en de kosten zijn nu vele malen hoger, wat logisch is natuurlijk.
...
Die keuze van de vorige bewoners is dan weer een beetje jammer. Maar misschien hadden ze wel een heel goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
W1ck1e schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:24:
[...]

Die keuze van de vorige bewoners is dan weer een beetje jammer. Maar misschien hadden ze wel een heel goede reden.
Mevrouw is wat ouder en tevreden met de 8mbit DSL. TV gaat via sat. Waarom zou je dan 1875 euro neerleggen voor iets dat je niet gebruikt. Snap het vanuit haar hoek wel hoor. :9

(De riolering is hier niet eens aangelegd, gaat met een modern IBA systeem van het Waterschap. Het wensenlijstje qua "afgelegen" is wel afgevinkt iig. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Doesnotcompute schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:31:

Mevrouw is wat ouder en tevreden met de 8mbit DSL. TV gaat via sat. Waarom zou je dan 1875 euro neerleggen voor iets dat je niet gebruikt. Snap het vanuit haar hoek wel hoor. :9
...
1875 is wel veel, maar dan is de prijs van glasdraad voor jou (2500) NIET vele malen hoger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
W1ck1e schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:36:
[...]

1875 is wel veel, maar dan is de prijs van glasdraad voor jou (2500) NIET vele malen hoger ;)
Heb de mail nog even opnieuw gelezen, vele malen klopt idd niet, maar staat wel bij "vanaf". Die 2500 is dus een minimum, en aangezien ik ver van de weg af zit, met obstakels waar je met een grondraketje ook niet zomaar door komt, zat het of graven worden, of gestuurde boring. (lees, ching ching) De exacte offerte moet nog komen, maar dat duurt ook alweer een aantal weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:47
[...]

Grappenmaker ... Ze hadden ooit de plicht om koper neer te leggen omdat iedereen 112 moest kunnen bellen. Maar dat is al heel lang geen verplichting meer sinds de mobiele telefoon ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:37
Houtenklaas schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:50:
[...]

Grappenmaker ... Ze hadden ooit de plicht om koper neer te leggen omdat iedereen 112 moest kunnen bellen. Maar dat is al heel lang geen verplichting meer sinds de mobiele telefoon ...
Grappenmaker? De EU wilt dat elk huishouden op zijn minst 100mbps verbinding heeft in 2025.

https://www.rijksoverheid...dersteunt-groei-breedband

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:47
Incognitum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:06:
[...]

Grappenmaker? De EU wilt dat elk huishouden op zijn minst 100mbps verbinding heeft in 2025.

https://www.rijksoverheid...dersteunt-groei-breedband
Ik mis de link naar een verplichting naar KPN toe. Draadloos - dit forum laat dat al zien - is dat prima te halen. Nu al.
Pagina: 1 ... 31 ... 72 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.