Update van mijn ervaringen tot nu toe
Vanaf bijna de eerste dag ben ik gebruiker van Klik & Klaar. De modemupdate heb ik ontvangen en dit heeft bij mij geen problemen veroorzaakt. In tegenstelling tot de situatie bij mijn ouders, die Klik & Klaar in hun vakantiehuisje hebben geïnstalleerd ter vervanging van 4G voor Thuis. Deze installatie is iets later aangevraagd en de modem draait nog op de oude stocksoftware. Ook viel het me op dat de zendmast daar veel sterker uitzendt op de N28-band, waardoor we niet op de N78-band kunnen komen. Dit merk je vooral op de drukste momenten, wanneer de verbinding niet altijd even goed is en het streamen van tv vooral tussen 18:00 en 21:00 uur problemen oplevert.
Thuis ervaar ik echter geen problemen, behalve de tijdelijke storing waar iedereen last van heeft gehad. Na ongeveer anderhalve week ben ik overgestapt op een Oppo 5G CPE T1A-router. Behalve dat deze router significant kleiner is, meer instelmogelijkheden heeft en een signaal van 1 dBi sterker is, merk ik weinig verschil met de Zyxel.
Met de Oppo-router haal ik prima snelheden, zie de afbeelding hierboven.
Ik kon het niet laten om via Marktplaats een AF55 buitenrouter op de kop te tikken, die ik vandaag, met een beetje knutselen, mooi heb kunnen plaatsen naast het dakraam op zolder. De zendmast staat op ongeveer 750 meter afstand van mijn huis, achter de boom. Ik heb geprobeerd de binnenrouter niet te gebruiken. Hoewel ik de opstelling ook zonder de binnenrouter werkend kreeg, heb ik toch besloten om de binnenrouter te gebruiken. WiFi is uitgeschakeld, en via mijn Deco-setje wordt het huis verder van internet voorzien. De reden dat ik voor de binnenrouter heb gekozen, is dat de Deco in routermodus niet goed om kan gaan met statische IP-adressen. Daarom staat deze nu weer in access-pointmodus met tussenkomst van de binnen-unit, en dan werkt alles als een zonnetje.
Wat vooral opvalt, is dat ik hogere downloadsnelheden behaal, maar dat ik met de uploads meer dan dubbele snelheid haal. Omdat het zolderraam HR++-glas heeft, is het signaal dat de buitenunit opvangt ook veel sterker.
Met het volgende als resultaat:
Resultaat:
Ik ben benieuwd hoe de buitenunit zich houdt bij koudere temperaturen, maar dat zal ik vanzelf moeten ondervinden. Mocht dit een probleem blijken te zijn, dan stap ik weer over op de Oppo-router en neem ik de iets lagere snelheden voor lief. Inmiddels is mijn Odido-glasvezelverbinding opgezegd en ga ik vrolijk verder met Klik & Klaar.