[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 30 ... 72 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Incognitum inloggen op buitendeel 192.168.0.1
En dan je binnen router in de dmz zetten. Tenminste ik neem aan dat je binnendeel ook een firewall heeft?

Ik heb een openwrt router achter het buitendeel gehangen.

[ Voor 16% gewijzigd door plaspvd op 04-11-2024 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

themikes schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:10:
Nogmaals een test gedaan.
VO = vaststopcontact icm Odido usb c adapter
VE = vaststopcontact icm eigen usb c adapter
SO = stekkerdoos icm Odido usb c adapter

Een stekkerdoos geeft bij mij mindere resultaten t.a.v. een vast stopcontact.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Opmerkelijk, ik zal eens kijken of ik dit kan reproduceren (ding zit achter een stroomslof dus moet sowieso dan een WCD vrijmaken)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:19
K&K draait hier nu bijna 1 maand probleemloos. Speed is ca 700mbit down en 60mbit up.

[ Voor 80% gewijzigd door zx9r_mario op 05-11-2024 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertos147
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-05 11:17

Robertos147

Volvo meneer

Nu 4 dagen op Klik&klaar, en het bevalt eigenlijk best wel heel goed. Er is beneden een verbouwing bezig dus de Ziggo kabel is buiten gebruik, tijdelijk woon ik boven. Ideale oplossing dit!

Ik zit dichtbij 2 zendmasten, download gedurende de dag 250-380mbit down en 80 up, ping van 15-20 waarmee ik prima kan gamen. Vanochtend had hij geen internet, even uit en aan gezet en toen weer hersteld. Hopen dat het eenmalig was.

Volvo V70 2.4, 2004, 368.000km. Peugeot e208 GT 51kWh, 2024 5.500km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:47
themikes schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:10:
Nogmaals een test gedaan.
VO = vaststopcontact icm Odido usb c adapter
VE = vaststopcontact icm eigen usb c adapter
SO = stekkerdoos icm Odido usb c adapter

Een stekkerdoos geeft bij mij mindere resultaten t.a.v. een vast stopcontact.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het een slimme stekkerdoos met lampjes / zigbee /wifi? Of slechts draad en metaal?

Ik mis in de legenda de losse V en S die bij de hoge snelheid staat afgebeeld?

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 05-11-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
zx9r_mario schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:31:
K&K draait hier nu bijna 1 maand probleemloos. Speed is ca 700mbit down en 60mbit up.
Waar is hier (ongeveer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Hier in Zoetermeer draait het de laatste week ook prima. De desktop zit aan de kabel en is gemiddeld 700mbps down en 60mbps up. Wifi is heel verschillend in huis met verschillende apparaten, maar altijd boven de 100mbps down. Circa 400 meter van de mast (N78), de router staat gewoon binnen bij de computer het maakte nauwelijks iets uit of deze bij het raam staat, of binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-05 14:14
Kan iemand mij vertellen of het veilig is om de simkaart rechtstreeks in een telefoon te gebruiken? Met de modem heb je er een firewall op zitten, maar hoe zit dat als je het in je eigen telefoon gebruikt? Je hebt namelijk geen cg-nat net als bij normale mobiele abonnementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:42
kadir76 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:51:
Kan iemand mij vertellen of het veilig is om de simkaart rechtstreeks in een telefoon te gebruiken? Met de modem heb je er een firewall op zitten, maar hoe zit dat als je het in je eigen telefoon gebruikt? Je hebt namelijk geen cg-nat net als bij normale mobiele abonnementen
wat boeit dat?

je telefoon is geen netwerk..

Android is geen router firmware
en daar horen geen lekken in te zitten die als dusdanig misbruikt kunnen worden
daar beschermt cgnat tegen

anders zouden alle android smartphones in de hele wereld bijv. deze kwetsbaarheid hebben..

je kunt Afwall of noroot gebruiken als je dat nodig denkt te hebben

weet ook verder niet wat je hebt draaien op je telefoon wat hackers kan aantrekken..

[ Voor 25% gewijzigd door boyette op 05-11-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
boyette schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:08:
[...]

wat boeit dat?

je telefoon is geen netwerk..

Android is geen router firmware
en daar horen geen lekken in te zitten die als dusdanig misbruikt kunnen worden
daar beschermt cgnat tegen

anders zouden alle android smartphones in de hele wereld bijv. deze kwetsbaarheid hebben..

je kunt Afwall of noroot gebruiken als je dat nodig denkt te hebben

weet ook verder niet wat je hebt draaien op je telefoon wat hackers kan aantrekken..
Ik snap je bericht niet helemaal. Bij de K&K zit je niet achter een CG-NAT, dus je kan je device benaderen met de publieke IP. Thuis op de WIFI en bij een normale mobiele simkaart zit je wel achter een CG-NAT of modem met firewall die je beschermt.

Als ik nu de K&K simkaart in mijn iPhone of Android gebruik, is het dan veilig? Het is inderdaad geen router firmware, maar er kunnen genoeg andere lekken aanwezig zijn. Niet iedereen in heel de wereld heeft een unieke IP adres voor zijn/haar mobiele abonnement. K&K abonnement / fwainternet APN is hier een uitzondering op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:09
kadir76 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:51:
Goede vraag! Waar veel discussie over is: https://www.security.nl/p..._tablet+te+installeren%3F

Sommige apps die je een firewall geven vereisen dat je device ge-root is, deze niet en is erg goed:

https://personalfirewall.comodo.com/android-firewall.php

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
kadir76 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:48:
[...]

Ik snap je bericht niet helemaal. Bij de K&K zit je niet achter een CG-NAT, dus je kan je device benaderen met de publieke IP. Thuis op de WIFI en bij een normale mobiele simkaart zit je wel achter een CG-NAT of modem met firewall die je beschermt.

Als ik nu de K&K simkaart in mijn iPhone of Android gebruik, is het dan veilig? Het is inderdaad geen router firmware, maar er kunnen genoeg andere lekken aanwezig zijn. Niet iedereen in heel de wereld heeft een unieke IP adres voor zijn/haar mobiele abonnement. K&K abonnement / fwainternet APN is hier een uitzondering op denk ik.
Tja, definieer “veilig”. In elke Android en iOS smartphone zit een “security enclave”. Zolang je je device up-to-date houdt is sleutel materiaal (passwords, bank info, fingerprint e.d.) behoorlijk veilig.

En inderdaad, je zit niet achter CGNAT en zelfs dan; ook dan kan je device gewoon sessies naar buiten opzetten als je malware op je smartphone hebt.

Maar goed; dit is wat off-topic. Experts (?) zitten er op www.security.nl. Wellicht kun je daar je vraag beter kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
wkloppen schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:44:
veel testwerk verricht. ik kom niet boven de 300 down. 100 up is redelijk. Spul gaat terug naar Odido.
Maar is dit niet wat Odido aangeeft dat dat de min of meer gegarandeerde snelheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
eettjjuuhh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:25:
[...]

Maar is dit niet wat Odido aangeeft dat dat de min of meer gegarandeerde snelheid is?
:?

“Met Klik&Klaar Internet krijg je altijd de maximaal haalbare snelheid op je adres tot 300 Mbit/s. Dit kan in de praktijk per adres anders zijn.

(Bron: https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar.)

Geen enkele garantie dus… altijd dat woordje “tot”.

Toch een situatie die ik al eens eerder vergeleken heb met de bakker die broden verkoopt maar thuis zie je pas hoeveel sneetjes in de zak zitten. Zijn het er dan maar 5, jammer dan. Het maximum staat op de verpakking, niet het minimum. En de bakker, in dit geval Odido, komt er gewoon mee weg. Marketing is immers gelegaliseerd liegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

wkloppen schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:44:
veel testwerk verricht. ik kom niet boven de 300 down. 100 up is redelijk. Spul gaat terug naar Odido.
Huh? Dat zijn prima snelheden, haal je nergens met ADSL of een ZIGGO danwel een instap Glas 100/100 abbo voor dat geld?
Wat had je dan verwacht?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nishan
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-12-2024
ernstoud schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:43:
[...]

:?

“Met Klik&Klaar Internet krijg je altijd de maximaal haalbare snelheid op je adres tot 300 Mbit/s. Dit kan in de praktijk per adres anders zijn.

(Bron: https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar.)

Geen enkele garantie dus… altijd dat woordje “tot”.

Toch een situatie die ik al eens eerder vergeleken heb met de bakker die broden verkoopt maar thuis zie je pas hoeveel sneetjes in de zak zitten. Zijn het er dan maar 5, jammer dan. Het maximum staat op de verpakking, niet het minimum. En de bakker, in dit geval Odido, komt er gewoon mee weg. Marketing is immers gelegaliseerd liegen.
Apart. Ik krijg 1000+ Mbps down en 155 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
nishan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:12:
[...]

Apart. Ik krijg 1000+ Mbps down en 155 up.
Ach ja. Ze weten het zelf ook niet helemaal. Op de genoemde pagina: tot 300 Mbps. Op de dekkingskaart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTgWfFVU4jgi_nzG0zsDjqRBQnE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2vrTFOpntnk8EJvYqn87OveL.jpg?f=user_large

En dit is dan in mijn dorp. Waar geen enkele n78 mast in de buurt is en de n28 mast op 2 km. afstand staat en je trouwens als je de laatste firmware “per ongeluk” hebt gekregen alleen 4G zult hebben. No way dat je daar zelfs die 300 Mbps. haalt. Laat staan meer.

Fouten voorbehouden denk ik.

8)7

[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 05-11-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:09
ernstoud schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:43:
...
Zo'n "tot garantie" vergelijk ik met de aanbiedingenbak in een winkel. Dat er staat "tot 50% korting" en dat dat mag zolang er minimaal 1 product in die bak ligt waarop je 50% korting krijgt.
Vertaald naar odido: zolang er 1 klant is die die 300 Mbit haalt klopt het (in hun ogen). Ik heb trouwens 800+/80+ in zo'n 300 Mbit gebied.

edit: maar zojuist even niet: het dal rechts in de grafiek is 285 Mbit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vmsbAjk53scSCs338wFanK-xvI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XX2exaSHnt7uvd1iCZpTrxnN.png?f=user_large

Ik vermoed dat het even wat drukker op de mast is. Als er een nieuwe klant is die ook aan het testen is dan merk ik dat wellicht gauw genoeg.

De volgende ochtend is het weer 880/82

wel voor het eerst 4 streepjes 5G+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH6rly6XwW2MNj4qC06DID0JX24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fxpcG3oHe0Xi0Sc4JbzZW4xx.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door W1ck1e op 07-11-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dz27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-04 21:18
edwin_nl020 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:05:
[...]

Het lijkt erop dat ik het probleem heb gevonden. Als ik VPN verbinding (nu met port 1194) maak vanaf een telefoon met Vodafone, werkt het prima, echter op mijn eigen telefoon heb ik een abo van Simpel = Odido en om een of andere reden kan ik niet verbinden vanaf telefoon naar Odido K&K... 8)7 Niet op 5G en ook niet op 4G.

Iemand anders ook dezelfde ervaring?
Ik heb hetzelfde probleem. Eerder werkte dit wel gewoon dus dat vind ik ook vreemd. Jij al een oplossing hiervoor inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-02 02:33
Ik merk nou al 2 nachten dat rond 02:30 in de instellingen van de modem bij toegangstechnologie NR5G+ staat maar zonder de NSA informatie. Alleen LTE staat er bij maar in het hoofdmenu is 5G wel helemaal groen. Ook de signaalsterkte gaat opeens van -66 naar -73 (niet dBm maar die op de hoofdpagina).

Ondanks dit haal ik wel nog steeds bekabeld 680-700 mbps en rond de 150 upload. Dit zijn naar mijn weten 5G snelheden?

Is dit een bug of gebeurt er snachts iets wat ik niet weet? Ook heb ik dus bijna nooit een blauw lampje op de modem zelf maar zit ik dus wel op 5G.

Edit:

Nu is de NRG-NSA info weer terug en is het signaalsterkte op de hoofdpagina weer -66. Wel zie ik dat de dBm nu -77 is terwijl die -74 was. Modem staat gewoon stil in de hoek en beweegt niet.

[ Voor 15% gewijzigd door DI97 op 06-11-2024 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
ernstoud schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:20:
[...]

Ach ja. Ze weten het zelf ook niet helemaal. Op de genoemde pagina: tot 300 Mbps. Op de dekkingskaart:

[Afbeelding]

En dit is dan in mijn dorp. Waar geen enkele n78 mast in de buurt is en de n28 mast op 2 km. afstand staat en je trouwens als je de laatste firmware “per ongeluk” hebt gekregen alleen 4G zult hebben. No way dat je daar zelfs die 300 Mbps. haalt. Laat staan meer.

Fouten voorbehouden denk ik.

8)7
Ik heb ook een veel lagere snelheid dan 'razendsnel'. Toen ik hier naar vroeg bij Odido hielden ze zelfs nog een marge aan tot 25 procent minder is acceptabel. Maar idd tot 300 en razendsnel (ik interpreteer meer dan 300) gaan niet samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
kielkiel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:31:
[...]

Ik heb ook een veel lagere snelheid dan 'razendsnel'. Toen ik hier naar vroeg bij Odido hielden ze zelfs nog een marge aan tot 25 procent minder is acceptabel. Maar idd tot 300 en razendsnel (ik interpreteer meer dan 300) gaan niet samen
In een door als odido "snel" geschat gebied (weliswaar op de grens van een "razendsnel" gebied) haal ik snelheden als 800-900/60-90 Mbit/s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EYhnXy5J04gmlhRey2Z5Vkin_s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hmIqtIKuRW4SceBpl11yVoEw.png?f=user_large

Maar een kreet als "meer dan snel" zou beter passen dan "razendsnel" bij snelheden beneden de 500 Mbit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:47
Dz27 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:57:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Eerder werkte dit wel gewoon dus dat vind ik ook vreemd. Jij al een oplossing hiervoor inmiddels?
Klopt heb ik ook eerder benoemd en exact hetzelfde. Vodafone is OK vanaf Odido naar Odido niet.

Iemand al een topic gezien bij Odido om ons aan te haken? Dit kunnen zij alleen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin_nl020
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-05 22:07
stormfly schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:21:
[...]

Klopt heb ik ook eerder benoemd en exact hetzelfde. Vodafone is OK vanaf Odido naar Odido niet.

Iemand al een topic gezien bij Odido om ons aan te haken? Dit kunnen zij alleen oplossen.
Ik heb zelf nog geen onderzoek gedaan, maar vraag me af of het probleem zich met alle poorten voordoet. Ik heb wel kort gekeken, maar geen topic bij Odido gevonden. Je zou denken dat er in deze groep ook wel iemand van Odido meekijkt...

@Dz27 Ik heb nog geen oplossing, mijn work-around is het gebruik van Netbird VPN for the time being.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 11:59
edwin_nl020 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:53:
[...]

Ik heb zelf nog geen onderzoek gedaan, maar vraag me af of het probleem zich met alle poorten voordoet. Ik heb wel kort gekeken, maar geen topic bij Odido gevonden. Je zou denken dat er in deze groep ook wel iemand van Odido meekijkt...

@Dz27 Ik heb nog geen oplossing, mijn work-around is het gebruik van Netbird VPN for the time being.
Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan de firewall instelling op het modem?
Ik kreeg geen verbinding met NordVPN meer, maar andere mensen hier wel.
Uiteindelijk bleek dat de firewall setting te zijn, teruggezet van High naar Medium en toen deed NordVPN het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 16:30
Mensen recentelijk klik en klaar besteld?
Ik heb vrijdag 1 november besteld, en heb nog altijd geen bericht ontvangen dat mijn modem gestuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
prekz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:30:
Ik heb vrijdag 1 november besteld, en heb nog altijd geen bericht ontvangen dat mijn modem gestuurd is.
Via welke website heb je dat besteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 11:12
Sinds 1 november 12:39 zijn we hier zonder noemenswaardige problemen online. Soms een kleine hapering bij kijken NLZiet, maar wegvallen van de verbinding is niet meer gebeurd.

Wel zie ik elke dag opnieuw om precies 12:39 de zwangstrennung langskomen. Dat is natuurlijk niet een heel handige tijd. Schakelklok ertussen of simpelweg het modem zelf een keer opnieuw opstarten op een onchristelijk tijdstip?

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
mvdklip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:08:
Soms een kleine hapering bij kijken NLZiet, maar wegvallen van de verbinding is niet meer gebeurd.
Kan -als je die gebruikt - aan bijv. Chromecast liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin_nl020
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-05 22:07
MartinPTweak schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:02:
[...]

Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan de firewall instelling op het modem?
Ik kreeg geen verbinding met NordVPN meer, maar andere mensen hier wel.
Uiteindelijk bleek dat de firewall setting te zijn, teruggezet van High naar Medium en toen deed NordVPN het weer.
Het klinkt niet logisch dat het aan de firewall van het modem zou liggen. Dat zou het met Vodafone ook niet werken. Mijn router/firewall (pfSense) staat in de DMZ van het modem, dus zou alles moeten doorsturen. Voor de zekerheid staat de firewall in het modem ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-05 11:23
Hier ook maar een andere router geprobeerd en ik vond nog een stoffige AF 55 op zolder. Issue is alleen dat ik geen idee meer heb wat de logingegevens zijn en ik het boekje niet meer kan vinden |:( heeft iemand een slim idee hoe dat eventueel nog te achterhalen is of is de router nu een deurstopper geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Harry720A schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:13:
Kan -als je die gebruikt - aan bijv. Chromecast liggen.
Ik gebruik al jaren een Chromecast en heb op geen enkele vaste verbinding (o.a. Ziggo en Odido glas) de haperingen gehad met NLZiet die ik nu ervaar. Met de Zyxel waren de haperingen overigens veel groter. Vaak 5s, soms veel meer waardoor de Chromecast er helemaal mee stopte. Nu met de Huawei is het meestal maar 1 of 2s. Dus indirect ja: de Chromecast buffert kennelijk te weinig want de hapering is maar klein. Toch zegt dit wat mij betreft wel degelijk iets over de verbinding in verhouding tot een 'echte' vaste verbinding. Het is niet perfect maar goed te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door mvdklip op 06-11-2024 11:58 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:39:
Hier ook maar een andere router geprobeerd en ik vond nog een stoffige AF 55 op zolder. Issue is alleen dat ik geen idee meer heb wat de logingegevens zijn en ik het boekje niet meer kan vinden |:( heeft iemand een slim idee hoe dat eventueel nog te achterhalen is of is de router nu een deurstopper geworden
Zoekfunctie in dit topic gebruiken: https://wncblob.blob.core...or-Inside_User_Manual.pdf

"Houd de reset-knop 5 seconden
ingedrukt om de router te resetten naar
fabrieksinstellingen"

[ Voor 8% gewijzigd door Keypunchie op 06-11-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Keypunchie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:46:
[...]

Zoekfunctie in dit topic gebruiken: https://wncblob.blob.core...or-Inside_User_Manual.pdf

"Houd de reset-knop 5 seconden
ingedrukt om de router te resetten naar
fabrieksinstellingen"
In het kader van wie kaatst kan de bal verwachten, even goed mijn post lezen want das helemaal mooi alleen dan moet je wel die default settings weten ;) bij de AF55 stonden de logingegevens op het boekje en niet, zoals bij normale router, op de onder of achterkant. Met resetten kom ik er dus nog niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
mvdklip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:07:
Wij hebben de Zyxel nu even aan de kant geschoven en maken gebruik van onze Huawei buitenrouter. Die is momenteel verbonden op b1 zie ik. Het werkt maar de snelheden laten te wensen over. Ik kan hem eventueel forceren naar b20 (lagere frequentie, betere RSSP) maar vraag me af of dat hogere snelheden zou opleveren.
Net zelf even lopen klooien met band locking op de Huawei B2368. Het resultaat is dat b3 het beste resultaat lijkt te geven met b1 als tweede. Banden b7 en b8 geven belabberde resultaten maar hebben ook hele slechte RSRP's. Op b20 verwachtte ik betere resultaten maar deze lijkt gecapt (!) te worden op 30Mbps download. Je ziet de snelheid tijdens een speedtest namelijk vaak even oplopen boven de 30Mbps en dan direct teruggeschroefd worden naar iets eronder. Ik kan het fout hebben natuurlijk maar het gedrag is echt anders dan op de andere banden. Daar zie je de snelheid over het algemeen juist langzaam oplopen tijdens de test.

Voor de duidelijkheid: dit is dus allemaal op basis van 4G+. Ik gebruik de 5G mogelijkheden van Klik&Klaar niet op het moment.

[ Voor 5% gewijzigd door mvdklip op 06-11-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-05 15:00
mvdklip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:51:
[...]

Net zelf even lopen klooien met band locking op de Huawei B2368. Het resultaat is dat band 3 het beste resultaat lijkt te geven met band 1 als tweede. Banden 7 en 8 geven belabberde resultaten maar hebben ook hele slechte RSRP's. Op band 20 verwachtte ik betere resultaten maar deze lijkt gecapped (!) te worden op 30Mbps download. Je ziet de snelheid tijdens een speedtest namelijk vaak even oplopen boven de 30Mbps en dan direct teruggeschroefd worden naar iets eronder. Ik kan het fout hebben natuurlijk maar het gedrag is echt anders dan op de andere banden. Daar zie je de snelheid over het algemeen juist langzaam oplopen tijdens de test.

Voor de duidelijkheid: dit is dus allemaal op basis van 4G+. Ik gebruik de 5G mogelijkheden van Klik&Klaar niet op het moment.
Band 20 is niet gecapt (net als elke band trouwens). Maar het is een band van maar 10MHz breed waar de totale capaciteit maximaal 100Mbps is. De lage banden (waar b20 er één van is) zijn vrij zwaar belast. Dat is dus de reden dat die band zo traag is. Locken op 1 enkele band zal sowieso niet heel nuttig zijn. De hoge banden (1, 3, 7) hebben per stuk maximaal zo’n 200Mbps tot 300Mbps capaciteit. Als je ze allemaal koppelt wordt het pas interessant

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
jk-5 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:58:
Als je ze allemaal koppelt wordt het pas interessant
Dat is een interessante opmerking want de Huawei B2368 is een CAT-12 LTE modem en zou dus carrier aggregation moeten ondersteunen. Toch zie ik hem altijd op één (FDD) band zitten. Ondersteunt Odido de benodigde carrier aggregation niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
mvdklip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:01:
[...]

Dat is een interessante opmerking want de Huawei B2368 is een CAT-12 LTE modem en zou dus carrier aggregation moeten ondersteunen. Toch zie ik hem altijd op één (FDD) band zitten. Ondersteunt Odido de benodigde carrier aggregation niet?
Zie je überhaupt geen CA informatie? Of is de CA informatie leeg? Sommige LTE modems rapporteren alleen de primaire banden maar niet de secundaire banden. Ik heb wel vaker mensen een B2368 zien gebruiken, maar ik kan me niet herinneren hoe CA daar werkt. Voor het netwerk maakt het in elk geval niks uit welke banden je allemaal wel of niet koppelt

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
jk-5 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:03:
Zie je überhaupt geen CA informatie?
CA Configuration Status: DL
CA Activation Status: Deactivated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
mvdklip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:06:
[...]

CA Configuration Status: DL
CA Activation Status: Deactivated
Ah duidelijk. Dat is wel apart dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@jk-5 Ha! Ik las op een Pools forum dat de CA Activation "on demand" is, dus een speedtest opgestart en opnieuw gekeken en dan is de CA Activation Status inderdaad veranderd naar Activated. Geen verdere informatie helaas en het maakt in de praktijk voor de snelheid ook niks uit of ik het modem lock op b3 of 'm automatisch laat kiezen en ook op b3 uitkomt. Je zou in het eerste geval verwachten dat CA uberhaupt niet werkt omdat alleen b3 enabled is. Tenzij de Huawei FDD ook al ziet als een vorm van CA.

Ik ben niet ontevreden met +/- 170Mbps maar de Huawei zou volgens de specs max 600Mbps moeten kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door mvdklip op 06-11-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
mvdklip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:13:
Ha! Ik las op een Pools forum dat de CA Activation "on demand" is, dus een speedtest opgestart en opnieuw gekeken en dan is de CA Activation Status inderdaad veranderd naar Activated. Geen verdere informatie helaas en het maakt in de praktijk voor de snelheid ook niks uit of ik het modem lock op b3 of 'm automatisch laat kiezen en ook op b3 uitkomt. Je zou in het eerste geval verwachten dat CA uberhaupt niet werkt omdat alleen b3 enabled is. Tenzij de Huawei FDD ook al ziet als een vorm van CA.
Hah, in dat geval, wanneer een modem (je telefoon, of zo'n doos) geen verkeer doet gaat hij in Idle mode. In Idle mode is alleen de primaire band actief. Dan praat je telefoon niet met het netwerk. Hij luistert alleen naar paging berichten. Op die manier laat het netwerk aan je weten dat je wordt gebeld, je een SMS hebt, of er een aantal IP pakketten voor je klaarstaan. Je modem gaat dan weer naar connected mode en dan knoopt hij ook alle CA banden erbij.

FDD is niet per definitie CA, maar als je nu CA: Activated ziet staan kun je er vanuit gaan dat hij wel wat extra banden koppelt. Het netwerk gaat daar ook slim mee om dat hij in principe altijd de meest gunstige banden zal koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@jk-5 Voor de ultieme test nog een keer een lock gedaan op b3 en ook dan zie je de CA Activation Status naar Activated gaan tijdens een speedtest. De snelheid is ook vergelijkbaar aan die zonder lock. Misschien dat de lock alleen iets zegt over de primaire band. Who knows. Bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door mvdklip op 06-11-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
mvdklip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:24:
@jk-5 Voor de ultieme test nog een keer een lock gedaan op b3 en ook dan zie je de CA Activation Status naar Activated gaan tijdens een speedtest. De snelheid is ook vergelijkbaar aan die zonder lock. Misschien dat de lock alleen iets zegt over de primaire band. Who knows. Bedankt voor de hulp!
Odido heeft 30MHz spectrum in de 1800MHz band (b3), maar voor LTE is de maximale carrier grootte 20MHz. Ze hebben dus twee 1800MHz (b3) carriers draaien. Als je hem lockt op b3 krijg je in de praktijk dus b3+b3.

Je kunt hem waarschijnlijk ook locken op b1+b3? Of kun je alleen een enkele band locken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
prekz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:30:
Er staat op de Odido website: “Door de enorme vraag naar Klik&Klaar Internet duurt de levering nu iets langer. De verwachte levertijd is 1 week vanaf het moment van bestellen.”

Bron: https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
jk-5 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:33:
Je kunt hem waarschijnlijk ook locken op b1+b3? Of kun je alleen een enkele band locken?
Okee, nog één keer een test dan. ;) Heb hem nu gelockt op b1 en b3. Ik lees het niet als b1+b3 maar wie weet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQUUqNhrqv0E0i5z2kaEqXbLaHo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uwZW5seZRPSrOctpRSAapOsA.png?f=user_large

Het resultaat is hetzelfde als voorheen. Het modem rapporteert b3 als band en de CA Activation Status gaat naar Activated bij een speedtest. Snelheid is ook hetzelfde. Jammer dat ie geen betere informatie geeft over welke vorm van CA er gebruikt wordt en welke banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mvdklip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:01:
[...]

Gebruik een tool om dat in te stellen: LTEHMonitor of LTEWatch:

https://www.ltehmonitor.com/en/

https://www.lte-anbieter.info/ltewatch/huawei.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:51:
[...]

In het kader van wie kaatst kan de bal verwachten, even goed mijn post lezen want das helemaal mooi alleen dan moet je wel die default settings weten ;) bij de AF55 stonden de logingegevens op het boekje en niet, zoals bij normale router, op de onder of achterkant. Met resetten kom ik er dus nog niet helaas.
Dat is dan vreemd want in die eerder gelinkte handleiding staat
Gebruik bij de eerste keer inloggen het wachtwoord voor inloggen gegeven op het label van het apparaat,
dat zich bevindt op de onderkant van het apparaat (raadpleeg de onderstaande afbeelding voor een
voorbeeld van het label).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
franssie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:50:
[...]

Dat is dan vreemd want in die eerder gelinkte handleiding staat

[...]
De handleiding die je stuurt is van de binnen unit, staat ook op de eerste pagina "Indoor Unit (IDU)
Handleiding" Bij de indoor unit staat hij inderdaad op de onderkant, daar heb je alleen vrij weinig aan als je op de outdoor unit in wil loggen. Deze werkt namelijk ook gewoon standalone. Hier een linkje naar beide handleidingen :) https://af55.azurewebsites.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
ernstoud schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:48:
Gebruik een tool om dat in te stellen: LTEHMonitor of LTEWatch:
Al geprobeerd. Geen van beide ondersteunt de B2368.
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:54:
De handleiding die je stuurt is van de binnen unit, staat ook op de eerste pagina "Indoor Unit (IDU)
Handleiding" Bij de indoor unit staat hij inderdaad op de onderkant, daar heb je alleen vrij weinig aan als je op de outdoor unit in wil loggen. Deze werkt namelijk ook gewoon standalone. Hier een linkje naar beide handleidingen :) https://af55.azurewebsites.net/
Net even gekeken in de doos van mijn ongebruikte AF55 en daar zit ook niks in wat wijst op een login voor de outdoor unit. Ook niet op de unit zelf; alleen op de indoor unit staan login gegevens. Zoals @plaspvd hieronder zegt staan de login gegevens voor zowel binnen- als buitenunit op de binnenunit. Het staat er niet duidelijk bij maar de gegevens op het voetje schijnen voor de buitenunit te zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door mvdklip op 06-11-2024 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Op mijn af 55 staat op de onderkant van het voetje van binnen router de inloggegevens van buitenrouter. Op de body een aparte sticker van inloggegevens van het binnendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
plaspvd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:08:
Op mijn af 55 staat op de onderkant van het voetje van binnen router de inloggegevens van buitenrouter. Op de body een aparte sticker van inloggegevens van het binnendeel.
Top! ik heb alleen de binnenrouter niet meer hahaha. Ik heb echt alleen nog de buitenrouter welke ik wil gebruiken voor K&K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:15:
[...]

Top! ik heb alleen de binnenrouter niet meer hahaha. Ik heb echt alleen nog de buitenrouter welke ik wil gebruiken voor K&K
De AF55 biedt geen 5G en de buiten unit (is geen router, alleen een bridge modem) vereist wel PoE. Of dat functioneel te krijgen is zonder de binnen unit? Want er zijn diverse PoE varianten waaronder proprietary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
ernstoud schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:25:
[...]

De AF55 biedt geen 5G en de buiten unit (is geen router, alleen een bridge modem) vereist wel PoE. Of dat functioneel te krijgen is zonder de binnen unit? Want er zijn diverse PoE varianten waaronder proprietary.
De AF55 ondersteund zeker weten wel 5G, dit is door andere ook bevestigd, staat in de handleiding, er zit een 5g lampje op de router en hij is ervoor gecertificeerd. https://www.globalcertifi...rg/pub_product/10043.html
Standalone zou hij prima moeten werken voor zo ver ik heb kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:06
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:39:
Scroll even helemaal naar beneden.
https://www.magenta.at/internet/5g-box-outdoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:29:
[...]

De AF55 ondersteund zeker weten wel 5G, dit is door andere ook bevestigd, staat in de handleiding, er zit een 5g lampje op de router en hij is ervoor gecertificeerd. https://www.globalcertifi...rg/pub_product/10043.html
Standalone zou hij prima moeten werken voor zo ver ik heb kunnen lezen.
Ok. I stand corrected. Ik keek via Google en zag overal 4G staan.

Een PoE adapter voor de buiten unit zou erbij geleverd moeten zijn. Heb je die?

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 06-11-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Waar zoek ik precies naar? dit is de product pagina van de box bij onze buren, de app heb ik al gesideload maar ook daarmee loop je uiteindelijk tegen de loginpagina aan.
ernstoud schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:30:
[...]

Ok. I stand corrected. Ik keek via Google en zag overal 4G staan.

Een PoE adapter voor de buiten unit zou erbij geleverd moeten zijn. Heb je die?
Al doende leert men, zeker maar iedere random POE injector will do. Hij is gewoon helemaal up en running, ik kan alleen niet bij de instellingen komen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:38:
[...]

Waar zoek ik precies naar? dit is de product pagina van de box bij onze buren, de app heb ik al gesideload maar ook daarmee loop je uiteindelijk tegen de loginpagina aan.

[...]

Al doende leert men, zeker maar iedere random POE injector will do. Hij is gewoon helemaal up en running, ik kan alleen niet bij de instellingen komen 8)7
Verkeerd gelezen. Dacht dat je naar de handleiding zocht, maar jij wil inlog gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
Btw kan je de buitenunit van de af55 rechtstreeks aansluiten op een mesh?

De binnenunit is volgens mij niks anders dan een router met een tmobole sausje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
karakedi schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:48:
[...]

Verkeerd gelezen. Dacht dat je naar de handleiding zocht, maar jij wil inlog gegevens.
klopt, de buitenunit is de echte router en de binnen unit is niets meer dan een "bridge" om er ook wifi aan te hangen etc. De handleiding verklapt het eigenlijk ook al een beetje doordat je de kabel vanuit de buiten unit in de WAN port van de binnenunit duwt. Je kunt er dus in principe gewoon een deco achter hangen.. mijn test setup hier is ook gewoon een POE adapter, de buiten unit en een accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
mvdklip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:08:
Sinds 1 november 12:39 zijn we hier zonder noemenswaardige problemen online. Soms een kleine hapering bij kijken NLZiet, maar wegvallen van de verbinding is niet meer gebeurd.

Wel zie ik elke dag opnieuw om precies 12:39 de zwangstrennung langskomen. Dat is natuurlijk niet een heel handige tijd. Schakelklok ertussen of simpelweg het modem zelf een keer opnieuw opstarten op een onchristelijk tijdstip?
Ik zou zelf even eenmalig op een goed tijdstip de modem opnieuw opstarten en dan hopen dat de "zwangstrennung" ook op dat tijdstip gebeurt. Ik heb trouwens ook in de middag de modem geinstalleerd. Daarna is het modem eerst opnieuw gestart (5 uur in de ochtend). En vanmorgen rond een uur of 2. Wat mij betreft prima tijdstippen. Wel elke dag een ander ip adres. Zonder dat ik daar last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:09:
[...]

klopt, de buitenunit is de echte router en de binnen unit is niets meer dan een "bridge" om er ook wifi aan te hangen etc. De handleiding verklapt het eigenlijk ook al een beetje doordat je de kabel vanuit de buiten unit in de WAN port van de binnenunit duwt. Je kunt er dus in principe gewoon een deco achter hangen.. mijn test setup hier is ook gewoon een POE adapter, de buiten unit en een accesspoint.
Lijkt er dan op dat de binnen unit een switch is. Een bridge is heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
ernstoud schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:38:
[...]

Lijkt er dan op dat de binnen unit een switch is. Een bridge is heel wat anders.
Ik wil liever niet het hele K&K topic kapen met een discussie over de AF55 maar hench de reden dat het "tussen aanhalingstekens" staat... Een switch dekt de lading namelijk ook niet want je kunt wel degelijk routing settings toepassen vanuit de binnen unit en officieel zijn het gewoon twee routers. 1 met 4/5g capabilities die je buiten hangt maar geen wifi heeft en 1 die meer een traditionele router is maar geen 4/5g kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:45:
[...]

Ik wil liever niet het hele K&K topic kapen met een discussie over de AF55 maar hench de reden dat het "tussen aanhalingstekens" staat... Een switch dekt de lading namelijk ook niet want je kunt wel degelijk routing settings toepassen vanuit de binnen unit en officieel zijn het gewoon twee routers. 1 met 4/5g capabilities die je buiten hangt maar geen wifi heeft en 1 die meer een traditionele router is maar geen 4/5g kan.
Ja. Bijzonder. In de buiten unit kun je DHCP en gateway instellen, maar het ding heeft maar 1 RJ-45 poort dus veel te routeren is er niet. Bedoeld dus om er dan een switch achter te hangen. In de binnen unit kun je ook DHCP instellen dus routeren inderdaad. Twee keer NAT achter elkaar. Of DHCP uit, dan is hopelijk de binnen unit een switch geworden en zal de buiten unit routeren.

Ben wel benieuwd welke snelheden te halen zijn met dit device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
ernstoud schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:07:
[...]

Ja. Bijzonder. In de buiten unit kun je DHCP en gateway instellen, maar het ding heeft maar 1 RJ-45 poort dus veel te routeren is er niet. Bedoeld dus om er dan een switch achter te hangen. In de binnen unit kun je ook DHCP instellen dus routeren inderdaad. Twee keer NAT achter elkaar. Of DHCP uit, dan is hopelijk de binnen unit een switch geworden en zal de buiten unit routeren.

Ben wel benieuwd welke snelheden te halen zijn met dit device.
De grap is, dat ik dus ook dat wil testen en benieuwd ben alleen niet in de router kom :9 :'( Een kleine zoekactie in dit topic geeft overigens al een beetje een beeld,
Vincm in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Incognitum in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
plaspvd in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

met die ervaringen wil ik dus wel even iets meer mijn best doen om er in te komen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@SnoozeOperator Ik wil de AF55 ook binnenkort gaan proberen maar ben bang dat jij zonder binnenunit nooit achter het wachtwoord van je buitenunit gaat komen. Bruteforcen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:09:
[...]

Wellicht begrijp ik jullie verkeerd, maar de binnenunit heeft ook gewoon 2.4/5.0Ghz wifi. Los ervan dat ik ook UniFi ap’s heb (en de wifi van de binnenunit uitgeschakeld is) is de binnenunit mijn inziens een ‘gewone’ router met wifi.

Snelheden zitten bij mij trouwens (met de binnenunit op utp-laptop) rond de 750 download en 150-180 upload.

Edit:
Maar als ik het dus goed begrijp kan de binnenunit ertussenuit? Dus:

Buitenunit (poe) - utp naar binnen - switch - acces points?

[ Voor 13% gewijzigd door Incognitum op 06-11-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Incognitum schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:46:
[...]

Wellicht begrijp ik jullie verkeerd, maar de binnenunit heeft ook gewoon 2.4/5.0Ghz wifi. Los ervan dat ik ook UniFi ap’s heb (en de wifi van de binnenunit uitgeschakeld is) is de binnenunit mijn inziens een ‘gewone’ router met wifi.

Snelheden zitten bij mij trouwens (met de binnenunit op utp-laptop) rond de 750 download en 150-180 upload.

Edit:
Maar als ik het dus goed begrijp kan de binnenunit ertussenuit? Dus:

Buitenunit (poe) - utp naar binnen - switch - acces points?
Nee volgens mij begrijp je het redelijk goed, het zijn beide 'gewone' routers alleen de 1 hangt buiten en heeft geen wifi en de ander staat binnen en is een normale router. Die router binnen heb je alleen in principe helemaal niet nodig.. je zou ook gewoon die kabel uit de AF55 in een deco setje kunnen stoppen bijvoorbeeld en je hebt internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06
SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:54:
[...]

Nee volgens mij begrijp je het redelijk goed, het zijn beide 'gewone' routers alleen de 1 hangt buiten en heeft geen wifi en de ander staat binnen en is een normale router. Die router binnen heb je alleen in principe helemaal niet nodig.. je zou ook gewoon die kabel uit de AF55 in een deco setje kunnen stoppen bijvoorbeeld en je hebt internet.
Duidelijk! Dan ga ik straks de binnenunit er ook tussenuit halen. De buitenunit via de Poe adapter naar de switch en zo de acces points voeden. Bedankt voor de tip, scheelt idd NAT achter NAT. Hopelijk doet Videoland het dan beter, want die heeft nu soms wat kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

mvdklip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:26:
@SnoozeOperator Ik wil de AF55 ook binnenkort gaan proberen maar ben bang dat jij zonder binnenunit nooit achter het wachtwoord van je buitenunit gaat komen. Bruteforcen?
@SnoozeOperator Vroeger wel eens gelezen dat het mogelijk was om de standaard wachtwoorden af te leiden uit de standaard netwerknaam, echter geen idee of dat bij dit modem ook een lek was. Anders enige hoop dat een oude laptop oid nog ergens rondslingert die het wachtwoord heeft opgeslagen. Snap wel dat ze het WW niet op de buitenunit zetten, maar handig is het niet.

edit: https://www.reddit.com/r/...dard_password_calculator/

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 06-11-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
franssie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:17:
[...]

@SnoozeOperator Vroeger wel eens gelezen dat het mogelijk was om de standaard wachtwoorden af te leiden uit de standaard netwerknaam, echter geen idee of dat bij dit modem ook een lek was. Anders enige hoop dat een oude laptop oid nog ergens rondslingert die het wachtwoord heeft opgeslagen. Snap wel dat ze het WW niet op de buitenunit zetten, maar handig is het niet.

edit: https://www.reddit.com/r/...dard_password_calculator/
interessant concept, helaas heeft de AF55 geen SSID dus die vlieger gaat niet op maar ik ga het zeker een keer op een Fritzbox proberen dus bedankt voor het meedenken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

SnoozeOperator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:39:
[...]

interessant concept, helaas heeft de AF55 geen SSID dus die vlieger gaat niet op maar ik ga het zeker een keer op een Fritzbox proberen dus bedankt voor het meedenken haha
Oh ja die heeft geen WiFI 8)7 Niet helemaal wakker meer :P EDIT: maar wel een MAC adres dat je in je router zou moeten kunnen uitlezen, misschien dat daar wat mee mogelijk is.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 06-11-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Een binnen router heb je niet per se nodig bij de AF55, maar handig is het wel. Uit mijn hoofd geeft dat ding maar 8 tot 32 op adressen uit. Random eigen router plaatsen, deze een vast ip adres geven, of op Mac adres in de buitenrouter in de DMZ zetten. Draait als een tierelier hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen
  • Laatst online: 15-03 09:30
Knoop doorgehakt. Routertje gekocht van Amazo. Een ZTE MC888 Ultra 5G Indoor WiFi CPE. Kan ik eventueel zelf nog externe antennes aanhangen. routermods.co.uk kan het ook voor je doen. Nu nog ff niet nodig. Glas opgezegd bij Odido. Met de gewone zte mc888 hallde ik tijdens de testdagen vorige week 460. N28 band doet het. De mast op 130 meter heefthelaas geen n78 band maar dat kan natuurlijk elk moment veranderen...althans is de hoop:)

reg

willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
wkloppen schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:12:
Knoop doorgehakt. Routertje gekocht van Amazo. Een ZTE MC888 Ultra 5G Indoor WiFi CPE. Kan ik eventueel zelf nog externe antennes aanhangen. routermods.co.uk kan het ook voor je doen. Nu nog ff niet nodig. Glas opgezegd bij Odido. Met de gewone zte mc888 hallde ik tijdens de testdagen vorige week 460. N28 band doet het. De mast op 130 meter heefthelaas geen n78 band maar dat kan natuurlijk elk moment veranderen...althans is de hoop:)

reg

willem
Lijkt me een goed ding. Ik heb met de Oppo T1a wel geleerd dat eigenlijk alleen voor Huawei 4/5G routers mooie beheertools zijn om banden in te stellen, te tweaken e.d, voor de Oppo is er niets op dat vlak. Hij werkt hoor maar als Tweaker wil ik meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ8ThIpC96518os-y0Uh-vTXS54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcndQMrEf5HFXwv6tlrQ6am1.jpg?f=fotoalbum_large

Is er voor de ZTE zoiets als dit?

Uitgebreide rapportage, e-mail/sms bij allerlei events, banden instelbaar, restarten op een ingestelde tijd. etc. etc.

Ik heb gisteren een tweede Huawei H122 binnen gekregen om wat vergelijkende testen tussen ISP’s (KPN, Vodafone) te doen en de Oppo gaat denk ik naar MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-02 02:33
DI97 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 02:50:
Ik merk nou al 2 nachten dat rond 02:30 in de instellingen van de modem bij toegangstechnologie NR5G+ staat maar zonder de NSA informatie. Alleen LTE staat er bij maar in het hoofdmenu is 5G wel helemaal groen. Ook de signaalsterkte gaat opeens van -66 naar -73 (niet dBm maar die op de hoofdpagina).

Ondanks dit haal ik wel nog steeds bekabeld 680-700 mbps en rond de 150 upload. Dit zijn naar mijn weten 5G snelheden?

Is dit een bug of gebeurt er snachts iets wat ik niet weet? Ook heb ik dus bijna nooit een blauw lampje op de modem zelf maar zit ik dus wel op 5G.

Edit:

Nu is de NRG-NSA info weer terug en is het signaalsterkte op de hoofdpagina weer -66. Wel zie ik dat de dBm nu -77 is terwijl die -74 was. Modem staat gewoon stil in de hoek en beweegt niet.
Nu weer hetzelfde aan de hand maar dan met blauw lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-11-2024

oje

Ik lees dat een paar forumleden via de Breedbandwinkel toch een Odido K&K set hebben ontvangen.

Na mijn aanmelding van 3 weken gebeurde er zonder enig bericht niets, tot ik vorige week Breedbandwinkel belde. Daar werd verteld dat Odido vanaf 28e oktober alles zou uitleveren. Ik zou een T&T ontvangen.
Op 30 oktober nog eens gebeld, "ja ja moeilijk, alles moest handmatig ingevoerd" en donderdagmiddag 31 oktober kreeg ik een email met verzoek om ID nummer opnieuw te zenden "want dat was niet geldig".
Kletskoek. Weer gebeld, en kreeg een verhaal dat Odido klantnummer en ID had verwisseld.

Gisteren bericht van ene D*** gekregen dat ze de aanvraag annuleerden omdat Odido niet op tijd kon leveren. Naar de € 21 korting kan ik fluiten.

Rare boel. Ik heb Breedbandwinkel maar laten stikken en ben naar de Odido winkel gegaan. Binnen 5 minuten met doos en Sim weer op weg naar huis.

Wie heeft ook zo'n rare ervaring met Breedbandwinkel gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
oje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:09:
Ik lees dat een paar forumleden via de Breedbandwinkel toch een Odido K&K set hebben ontvangen.

Na mijn aanmelding van 3 weken gebeurde er zonder enig bericht niets, tot ik vorige week Breedbandwinkel belde. Daar werd verteld dat Odido vanaf 28e oktober alles zou uitleveren. Ik zou een T&T ontvangen.
Op 30 oktober nog eens gebeld, "ja ja moeilijk, alles moest handmatig ingevoerd" en donderdagmiddag 31 oktober kreeg ik een email met verzoek om ID nummer opnieuw te zenden "want dat was niet geldig".
Kletskoek. Weer gebeld, en kreeg een verhaal dat Odido klantnummer en ID had verwisseld.

Gisteren bericht van ene D*** gekregen dat ze de aanvraag annuleerden omdat Odido niet op tijd kon leveren. Naar de € 21 korting kan ik fluiten.

Rare boel. Ik heb Breedbandwinkel maar laten stikken en ben naar de Odido winkel gegaan. Binnen 5 minuten met doos en Sim weer op weg naar huis.

Wie heeft ook zo'n rare ervaring met Breedbandwinkel gehad?
Hier ook besteld via Breedbandwinkel, zonder problemen al een week in gebruik. Ook zijn ze vrij duidelijk geweest met het probleem om de aanvraag door te zetten. 30 okt verzonden en de dag erna in gebruik. Was wel een slechte start met netwerkproblemen, maar daar had iedereen last van die even een reboot had gedaan.

Overigens hier in Zoetermeer prima bereikbaar en snelheid 400+ altijd. Hier zenden alle masten N78 uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

wkloppen schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:12:

reg

willem
Heb je een EAN of ASIN code van je aankoop? Op Amazon, maar ook andere platforms als bol, zie ik zeer uiteenlopende prijzen (soit) maar ook zeer uiteenlopende specificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen
franssie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:30:
[...]

Heb je een EAN of ASIN code van je aankoop? Op Amazon, maar ook andere platforms als bol, zie ik zeer uiteenlopende prijzen (soit) maar ook zeer uiteenlopende specificaties.
B0CTS58123
https://www.amazon.nl/dp/..._487102941_TE_SCE_3p_dp_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
ernstoud schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:33:
[...]

Lijkt me een goed ding. Ik heb met de Oppo T1a wel geleerd dat eigenlijk alleen voor Huawei 4/5G routers mooie beheertools zijn om banden in te stellen, te tweaken e.d, voor de Oppo is er niets op dat vlak. Hij werkt hoor maar als Tweaker wil ik meer:

[Afbeelding]

Is er voor de ZTE zoiets als dit?

Uitgebreide rapportage, e-mail/sms bij allerlei events, banden instelbaar, restarten op een ingestelde tijd. etc. etc.

Ik heb gisteren een tweede Huawei H122 binnen gekregen om wat vergelijkende testen tussen ISP’s (KPN, Vodafone) te doen en de Oppo gaat denk ik naar MP.
Ha Ernst...coole graphs indeed. Heb een weekendje met de normale mc888 gespeeld maar daar zit dat niet op. Je hebt wel developer options waarbij elke set van frequency banden kan selecteren (ie: 1 of meer). Niet dat dat echt belangrijk is omdat je sowieso NSA wil. Althans voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
kadir76 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:24:
...
Was wel een slechte start met netwerkproblemen, maar daar had iedereen last van die even een reboot had gedaan.
...
Ik heb hem ook gereboot om het modem te kunnen verplaatsen: op de volgende manier: via de web interface een herstart gedaan en op het moment dat er geen lampjes brandden de power schakelaar uit gezet. Na verplaatsen en aansluiten weer aangezet.
Ik had geen netwerk problemen. Van moment nul firmware b9D0806.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• André M.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-11-2024
ernstoud schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:56:
[...]

99,99% zeker zijn de aanpassingen voor Odido door Zyxel of een contractor van Zyxel gemaakt. Odido heeft echt die kennis niet in huis, sterker nog: alle techniek van Odido is uitbesteed.
Ik had de support van Zyxel benaderd over de Zyxel Air app. Onderstaand bericht ontvangen.

"HQ confirmed my suspicions - no support from us for ISP customized devices, including your case. Devices must be supported by Odido (this is their obligation), as there can be numerous ISP specific modifications in them, so it may not work reliably with standard tools like the Zyxel Air app. I hope for your understanding."

Of de app downgraden of de router via de browser benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadir76
W1ck1e schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:07:
[...]

Ik heb hem ook gereboot om het modem te kunnen verplaatsen: op de volgende manier: via de web interface een herstart gedaan en op het moment dat er geen lampjes brandden de power schakelaar uit gezet. Na verplaatsen en aansluiten weer aangezet.
Ik had geen netwerk problemen. Van moment nul firmware b9D0806.
31 oktober had iedereen er last van. In de avond had ik gewoon verbinding, maar na ongeveer 23:00 niets meer tot in de ochtend. Daarna nergens meer last van gehad. Herstarten doe ik best vaak doordat ik de simkaart ook onderweg gebruik. Gewoon uit en aan zetten met de knop aan de achterkant, werkt prima en verbind ook snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
kadir76 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:58:
[...]

31 oktober had iedereen er last van. In de avond had ik gewoon verbinding, maar na ongeveer 23:00 niets meer tot in de ochtend. Daarna nergens meer last van gehad. Herstarten doe ik best vaak doordat ik de simkaart ook onderweg gebruik. Gewoon uit en aan zetten met de knop aan de achterkant, werkt prima en verbind ook snel.
Ik heb hem dus in gebruik genomen op de 30ste (en toen ook gereboot). De 31ste was ik na 23:00 uur niet meer actief dus niks gemerkt. Draait het modem een shutdown proces als je de knop gebruikt of is hij meteen uit ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kadir76
W1ck1e schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:04:
[...]
Draait het modem een shutdown proces als je de knop gebruikt of is hij meteen uit ?
Nee, is gewoon een aan uit schakelaar. Op geen enkel manier zit er een shutdown script in voor gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
André M. schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:35:
[...]

Ik had de support van Zyxel benaderd over de Zyxel Air app. Onderstaand bericht ontvangen.

"HQ confirmed my suspicions - no support from us for ISP customized devices, including your case. Devices must be supported by Odido (this is their obligation), as there can be numerous ISP specific modifications in them, so it may not work reliably with standard tools like the Zyxel Air app. I hope for your understanding."

Of de app downgraden of de router via de browser benaderen.
Wel een logisch antwoord van Zyxel. Anderzijds vermoed ik dat Odido ook gern kennis heeft van de firmware details. Kan zo zijn dat Zyxel een development kit aan ISP’s ter beschikking stelt waarin een ISP features kan enablen/disablen en niet meer. Zonder dat Zyxel weet welke. En dan wordt support moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
Vanavond testen met een MC889-outdoor op 300 meter van de mast op de RAI met line of sight. Ben beieuwd.....
https://www.twaiko.eu/nl/...bbdxhh6ErU4AaAvybEALw_wcB

[ Voor 37% gewijzigd door wkloppen op 07-11-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
Ahh, hier in Zoetermeer. Zo net klapte WiFi weer helemaal in naar 6mbps down, Heel vreemd, up bleef wel 40mbps, niet gewacht de router uitknop ingedrukt, minuutje gewacht, weer aangezet en alles draait weer erg snel. Jammer was 8 dagen snel en probleemloos. Kijken of we dit record hier kunnen gaan verbreken pffff.

Dit moet er echt wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halveBelg
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-01 11:48
Net Zyxel modem van Odido geinstalleerd, ik had gisteravond laat via de 5 Ghz band 300 / 75 Mbps. Maar na vanochtend zakte dat in tot 20/10 (en dan via de 2.4 GHz band). Het fluctueert enorm, op dit moment is het dan weer 54 / 61.

Buitengebied, de mast staat op 500 m bij een grote industrie en ws. wordt dat overdag afgeknepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
halveBelg schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:18:
Net Zyxel modem van Odido geinstalleerd, ik had gisteravond laat via de 5 Ghz band 300 / 75 Mbps. Maar na vanochtend zakte dat in tot 20/10 (en dan via de 2.4 GHz band). Het fluctueert enorm, op dit moment is het dan weer 54 / 61.

Buitengebied, de mast staat op 500 m bij een grote industrie en ws. wordt dat overdag afgeknepen?
niet afgeknepen maar dan zal het drukker zijn op de mast en zullen de zakelijke gebruikers prioriteit krijgen over dit low budget consumenten verbindingkje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
halveBelg schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:18:
Ik denk niet dat er bewust wordt geknepen, maar dat er overdag gewoonweg meer verkeer op het netwerk zit.

Bij mij in de buurt rijdt een drukke metrolijn en aan de hand van de speedtesten kan ik precies zien wanneer de ochtendspits begint en op welke dagen mensen thuiswerken of uitslapen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

Ik had een Klik&Klaar abo genomen voor gebruik in het buitengebied, ter vervanging van een Odido abo met 4G modem. In de winkel hebben ze mijn postcode gecheckt op de Odido netwerkkaart. En Klik en Klaar was okay.

Thuisgekomen werkte alles, en er was contact met de mast op 2,3 km afstand, maar geen internet. Ook niet na 4 uur. Ik heb vanmiddag contact gehad met helpdesk Odido, 2e lijns. Daar is het probleem onderzocht en bleek dat ik in een gebied zit waar wel dekking is voor telefoon/SIM met 4/5G data abonnement, maar niet voor de Klik en Klaar SIM. Het veel gebruikte netwerkkaartje is "niet geactualiseerd"..

De uitleg ging over hoge en lage frequentiebanden, waarbij de Klik&Klaar SIM gebruik van de lage 5G band niet toestaat. En in mijn regio staan rondom alleen Odido masten die (nog) niet beschikbaar zijn voor de SIM van Klik&Klaar. Hij kon niet aangegeven wanneer wel, maar zou de feedback van het netwerkkaartje terugkoppelen naar de IT afdeling.

Weet iemand hoe dat zit? want nu blijkt dat Klik&Klaar voor de stad is en niet voor het "buitengebied".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iVENSTenAh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-05 11:44
wkloppen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:23:
Vanavond testen met een MC889-outdoor op 300 meter van de mast op de RAI met line of sight. Ben beieuwd.....
https://www.twaiko.eu/nl/...bbdxhh6ErU4AaAvybEALw_wcB
Ben benieuwd hoe die bevalt, ik overweeg die ook te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
oje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:03:
Ik had een Klik&Klaar abo genomen voor gebruik in het buitengebied, ter vervanging van een Odido abo met 4G modem. In de winkel hebben ze mijn postcode gecheckt op de Odido netwerkkaart. En Klik en Klaar was okay.

Thuisgekomen werkte alles, en er was contact met de mast op 2,3 km afstand, maar geen internet. Ook niet na 4 uur. Ik heb vanmiddag contact gehad met helpdesk Odido, 2e lijns. Daar is het probleem onderzocht en bleek dat ik in een gebied zit waar wel dekking is voor telefoon/SIM met 4/5G data abonnement, maar niet voor de Klik en Klaar SIM. Het veel gebruikte netwerkkaartje is "niet geactualiseerd"..

De uitleg ging over hoge en lage frequentiebanden, waarbij de Klik&Klaar SIM gebruik van de lage 5G band niet toestaat. En in mijn regio staan rondom alleen Odido masten die (nog) niet beschikbaar zijn voor de SIM van Klik&Klaar. Hij kon niet aangegeven wanneer wel, maar zou de feedback van het netwerkkaartje terugkoppelen naar de IT afdeling.

Weet iemand hoe dat zit? want nu blijkt dat Klik&Klaar voor de stad is en niet voor het "buitengebied".
nou dat ligt wel iets genuanceerder.. maar het kan dat het in jouw specifieke situatie dus niet haalbaar is,

weest gerust want je kan dan wel bij KPN terecht die hebben wel internet speciaal voor in het buitengebied met 4g versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oje

oje

"...je kan dan wel bij KPN terecht die hebben wel internet speciaal voor in het buitengebied met 4g versterker! ...
maar niet voor 25-5 euro per maand onbeperkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
oje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:15:
"...je kan dan wel bij KPN terecht die hebben wel internet speciaal voor in het buitengebied met 4g versterker! ...
maar niet voor 25-5 euro per maand onbeperkt ;)
nee dat klopt dat is wat duurder maar wel onbeperkt en een hele goede stabiele oplossing voor jouw situatie!

Je kunt natuurlijk niet verwachten als je in the middle of nowhere woont dat het aller goedkoopste product van nederland geschikt is voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:17:
[...]
Je kunt natuurlijk niet verwachten als je in the middle of nowhere woont dat het aller goedkoopste product van nederland geschikt is voor jouw situatie.
Snel internet in het buitengebied? Zo kan het.
https://www.odido.nl/blog/internet-buitengebied/
Zie geen voorbehoud.

[ Voor 4% gewijzigd door Harry720A op 07-11-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
oje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:03:
...
Blijkbaar is het niet voor elk buitengebied. Lijkt mij een goede reden om te annuleren zolang dat kan, 2 weken als ik mij niet vergis.
Pagina: 1 ... 30 ... 72 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.