[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 21 ... 74 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:25
themikes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:38:
In hoeverre verschillen de snelheid resultaten van elkaar in vergelijking met een reguliere Odido sim only vanaf je mobiel en de klik en klaar router? Als ik bijvoorbeeld nu 200mbps upload meet via mijn sim only van odido, kan ik er dan vanuit gaan dat de klik en klaar router vergelijkbare resultaten haalt? Of is het aanzienlijk beter/slechter ? Hoe zijn jullie ervaringen?
Vergelijkbare resultaten. Er zit geen snelheidslimiet op de simkaart. Volle bak bandbreedte (afhankelijk van wat je kunt ontvangen).

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:03
BiG-GuY schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

Heb primair Odido Glas 1/1Gbps en secundair Odido 5G 500/50Mbps tot 750/75Mbps. Door te balancen ipv enkel fail-over haal ik meer dan 1Gbps snelheid met iets wat P2P kan:

[Afbeelding]

Op 1Gbps glas kan je max 920-940Mbps halen. Heb de verdeling nu op 80% Fiber en 20% 5G staan, werkt tot zover best ok. Ook zorgt het ervoor dat bij P2P verkeer de primaire verbinding niet direct 100% belast wordt.
Kun je kort eens uitleggen wat ik hier nu zie? Want Odido doet niet aan Multipath TCP dus worden packets niet verdeeld over twee paden en ergens weer samengevoegd (zoals KPN doet met 4G naast VDSL).

Hoe kwam je dan tot dit plaatje? Meerdere streams? Dus twee speedtests of twee grote downloads?

En welke router gebruik je? Interessante materie.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:30

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Kun je kort eens uitleggen wat ik hier nu zie? Want Odido doet niet aan Multipath TCP dus worden packets niet verdeeld over twee paden en ergens weer samengevoegd (zoals KPN doet met 4G naast VDSL).

Hoe kwam je dan tot dit plaatje? Meerdere streams? Dus twee speedtests of twee grote downloads?

Dit gaat om P2P (Bittorrent), welke in Docker op mijn Synology NAS draait die met een 10Gbps netwerkkaart aangesloten is op mijn netwerk.

UDM-SE - 10GbE DAC - USW-Enterprise-8-PoE - 10GbE SFP+ - USW-Enterprise-8-PoE - 10GbE SFP+ - Synology DS723+ .

Zolang diensten gebruik kunnen maken van meerdere connecties tegelijk, kan je dus beide verbindingen tegelijk gebruiken voor 1 verbinding.

UniFi UDM-SE met WAN1 (P9) direct aangesloten aan de Odido GPON ONT en WAN2 (P11) aangesloten via een SFP+ module en 2.5GbE link naar de Zyxel toe die op de tweede verdieping staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS7L4PsvF0k6X6FgBjWg7-IX7p4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x1W6zFdvZV3gQHaPaPG932Xy.png?f=fotoalbum_large

Kan niet zo goed vinden welk algoritme UniFi specifiek gebruikt voor het balancen, met Peplink die we gebruiken op werk is veel meer in te stellen daarin en wordt er gebruik gemaakt van Session Based Load Balancing, en er wordt zelfs Bonding ondersteund. Maar die routers zijn 5k+ om boven de 1Gbps te kunnen routeren, zeker met Bonding op dit soort snelheden… Dus niet interessant voor thuisgebruik.

[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2024 12:45 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Probleem is dat - zeker op 3500 MHz. - de demping in coax zo groot is dat je enorm dure en dikke coax moet gebruiken. En dan nog kan de demping zo hoog zijn dat de verbetering van een eenvoudige buitenantenne te niet wordt gedaan. Je moet dan echt wel denken aan een Yagi richtantenne (volksmond: hark).

En hoog op het dak betekent gevaar voor blikseminslag, dan is professionele installatie met aarding nodig.
Enige oplossing die goed werkt met 3500Mhz is een ‘antenne’ waar het actieve component in de antenne zit.

Zoals de Zyxel FWA-710. Heb er zelf geen ervaring mee, maar zou een prima oplossing zijn om als Odido aan te bieden voor de meer afgelegen gebieden of zwaar geïsoleerde panden. De niet branded versie heeft ook gewoon Passthrough/Bridge support en als het goed is kan je zelf banden kiezen in de instellingen.

Met hele dikke (en dure) Coax kan je een stuk minder demping hebben, maar 3500Mhz houdt zelfs met de duurste kabels meer demping dan alle lagere frequenties.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2024 12:10 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel-123
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-06 10:51
Is de dekking met klik en klaar nu anders dan gewoon met een 5g hotspot op je telefoon? De dekkingskaart zou vermoeden van wel. Er zitten nogal verschillen in die kaarten, of zie ik dat verkeerd?

https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar
https://www.odido.nl/netwerk/dekking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:32
ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Als je een redelijk moderne ASUS router hebt dan kan je ook load balancen, je kan dan zelfs kiezen welke apparaten/IP's in je huis via die verbinding gaan.

Je kunt dat laatste ook weglaten en dan werkt het voor alle apparaten in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDNTudWuNzSk7V6gxixYQM8mHxo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GoxXsXg2TBMDPSUV9JmlydMp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Co-TfciuG78ub_zUke-_eRUHLk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/63tAVCxkhwvyNuquBCnBMbxp.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:37
Zijn er nog mensen in afwachting van bestellingen via breedbandwinkel.nl?

Ik had ze gemaild om te vragen of mijn bestelling maandag werd aangevraagd of dat het maandag geleverd zou worden. Antwoord:
De oorspronkelijke planning was dat wij dit op 28-10 zouden bestellen en dan zou het 29-10 geleverd worden.

Helaas hebben wij van Odido vernomen dat zij tegen wat problemen zijn aangelopen waardoor zij het niet gaan redden dit op 28-10 voor ons beschikbaar te stellen.

Odido werkt op dit moment hard aan een oplossing om dit alsnog beschikbaar te gaan stellen. Zij kunnen hier echter geen te verwachten datum voor opgeven dat wij dit wel kunnen bestellen.

Uiteraard zijn wij volop in overleg met Odido om te kijken naar een passende oplossing.
Nu kan je dus ook geen K&K meer bestellen via breedbandwinkel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn183
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-12-2024
Momenteel weer geen verbinding meer in Zeeuws Vlaanderen. (Oostburg) gelukkig heb ik nog mijn XS4ALL abo niet opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:24
Glenn183 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:18:
Momenteel weer geen verbinding meer in Zeeuws Vlaanderen. (Oostburg) gelukkig heb ik nog mijn XS4ALL abo niet opgezegd.
dat is ook wel echt een uithoek
kan je daar ook belgische netwerken ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn183
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik zit ongeveer op 600 meter van odido mast .Belgische netwerk is spijtig genoeg geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 19:33
Iemand ervaring met K&K op een GL.iNet GL-X3000 ? Ik zit in een N78 gedekt gebied met ~92db

Even los van de kosten, zou dat qua stabiliteit/ping/upload wat opleveren ? download is eigenlijk altijd 500-600 mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:46
[...]

Probleem is dat - zeker op 3500 MHz. - de demping in coax zo groot is dat je enorm dure en dikke coax moet gebruiken. En dan nog kan de demping zo hoog zijn dat de verbetering van een eenvoudige buitenantenne te niet wordt gedaan. Je moet dan echt wel denken aan een Yagi richtantenne (volksmond: hark).

En hoog op het dak betekent gevaar voor blikseminslag, dan is professionele installatie met aarding nodig.
Wat ik nu zie is dat het wel gevoelig is maar ik denk dat als ik in mn nok blijf, maar dan buiten ik echt veel hogere snelheden kan halen. Dit wil ik nog wel eens testen komende week als het een beetje droog is. Dan mag de Zyxel een dagje buiten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Dit gaat om P2P (Bittorrent), welke in Docker op mijn Synology NAS draait die met een 10Gbps netwerkkaart aangesloten is op mijn netwerk.

UDM-SE - 10GbE DAC - USW-Enterprise-8-PoE - 10GbE SFP+ - USW-Enterprise-8-PoE - 10GbE SFP+ - Synology DS723+ .

Zolang diensten gebruik kunnen maken van meerdere connecties tegelijk, kan je dus beide verbindingen tegelijk gebruiken voor 1 verbinding.

UniFi UDM-SE met WAN1 (P9) direct aangesloten aan de Odido GPON ONT en WAN2 (P11) aangesloten via een SFP+ module en 2.5GbE link naar de Zyxel toe die op de tweede verdieping staat.

[Afbeelding]

Kan niet zo goed vinden welk algoritme UniFi specifiek gebruikt voor het balancen, met Peplink die we gebruiken op werk is veel meer in te stellen daarin en wordt er gebruik gemaakt van Session Based Load Balancing, en er wordt zelfs Bonding ondersteund. Maar die routers zijn 5k+ om boven de 1Gbps te kunnen routeren, zeker met Bonding op dit soort snelheden… Dus niet interessant voor thuisgebruik.
Dank! Ik ga me er in verdiepen. Maar werkt dus op deze manier met toepassingen die meerdere streams kunnen verwerken. Multipath TCP is universeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
michiel-123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:12:
Is de dekking met klik en klaar nu anders dan gewoon met een 5g hotspot op je telefoon? De dekkingskaart zou vermoeden van wel. Er zitten nogal verschillen in die kaarten, of zie ik dat verkeerd?

https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar
https://www.odido.nl/netwerk/dekking
Ik vermoed dat Odido met de K&K dekkingskaart alleen rekening houdt met de n78 band, de mobiele jaar met n28 en n78.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:46
[...]

Dit gerommel, en gehengel doet me wel denken aan alle GPS "muizen" die ik op een lat uit het raam had hangen bij Toshiba tijdens de TomTom Beta en 1.0 tijd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

justdaboo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Dit gerommel, en gehengel doet me wel denken aan alle GPS "muizen" die ik op een lat uit het raam had hangen bij Toshiba tijdens de TomTom Beta en 1.0 tijd ;)
3500Mhz is in verhouding veel gerichter qua signaal dan de andere frequenties. Des te hoger de frequentie des te strakker het signaal is en je kan meer last hebben van reflecties en isolatie. Als je geen clear line-of-sight naar de mast hebt is direct die kant op richten, niet altijd het beste resultaat.

En ze gebruiken dan ook nog beamforming om het vanaf de masten gerichter naar gebieden met meer clients te sturen.

En als je dan ook nog op een grotere afstand zit van de masten, kan je zomaar compleet langs de mast gaan als je hem de verkeerde kant op richt.

Daarbij is 5G in NL nog altijd NSA (Non Stand-alone). Dus je bent ook afhankelijk van het 4G signaal wat je binnen ontvangt. Als ik mijn modem direct de kant op richt waar de mast dichtbij is, is het 5G n78 signaal sterker, maar de 4G banden zwakker, waardoor de upload vooral lager is.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2024 13:11 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:47
kadir76 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:18:
Zijn er nog mensen in afwachting van bestellingen via breedbandwinkel.nl?

Ik had ze gemaild om te vragen of mijn bestelling maandag werd aangevraagd of dat het maandag geleverd zou worden. Antwoord:

[...]

Nu kan je dus ook geen K&K meer bestellen via breedbandwinkel.nl
Mogelijk is één van de problemen dat de routers/modems op zijn bij Odido, omdat het harder liep dan ze hebben ingeschat. Hier in dit topic las ik dat Odido winkels ook niet perse voorraad (meer) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ken de functie van de app om het modem te richten, maar is het op het modem ook een indicator dat deze 'optimaal' gedraaid staat? Kan ik dat ergens zien in een signaalsterkte of zo?

edit:
Trouwens, de functie in de app is wel moeilijk te vinden ( More -> Help -> Move modem) en doet het nu ook niet (meer) bij mij. Ik krijg de fout: "Empty geographical coordinates", terwijl ik hem toch wel alle benodigde permissies gegeven heb. |:(

[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 25-10-2024 13:46 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hmm, apart. Net een update gehad op iOS van de Zyxel Air app, nu wil die geen connectie meer maken met de K&K router. Webinterface werkt wel gewoon.

Mijn modem zit overigens nog steeds op de originele FW: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tv94
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:45
BiG-GuY schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:25:
Hmm, apart. Net een update gehad op iOS van de Zyxel Air app, nu wil die geen connectie meer maken met de K&K router. Webinterface werkt wel gewoon.

Mijn modem zit overigens nog steeds op de originele FW: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528
Heb exact hetzelfde heb de nieuwere firmware dus daar ligt het niet aan, denk dat Odido het niet wil lijkt me niet per ongeluk :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Room42 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:16:
Ik ken de functie van de app om het modem te richten, maar is het op het modem ook een indicator dat deze 'optimaal' gedraaid staat? Kan ik dat ergens zien in een signaalsterkte of zo?

[edit]Trouwens, de functie in de app is wel moeilijk te vinden ( More -> Help -> Move modem) en doet het nu ook niet (meer) bij mij. Ik krijg de fout: "Empty geographical coordinates", terwijl ik hem toch wel alle benodigde permissies gegeven heb. |:(
Je kan via de webinterface van de router zelf wel meer data zien. De Zyxel Air app laat de primaire 4G band zien qua sterkte en of je primair op 5G of 4G(+) zit.

Open de web interface via het gateway IP van de Zyxel. Standaard is dat https://192.168.1.1 . Als je daar inlogt kan je bij Mobiele Informatie op het pijltje klikken om de verschillende waarden te zien van de verschillende banden waarop connectie is gemaakt.

Als je anders richt en de pagina ververst kan je de veranderende getallen zien.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

tv94 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Heb exact hetzelfde heb de nieuwere firmware dus daar ligt het niet aan, denk dat Odido het niet wil lijkt me niet per ongeluk :-(
Zal eerder zijn dat er in de app wat aangepast is, omdat het waarschijnlijk een oudere firmware is vanwege de Odido aanpassingen.

En dat de app nu enkel werkt met de niet branded versie daardoor.

De Zyxel Air app wordt wereldwijd gebruikt, Odido zal echt geen controle hebben over wat Zyxel in hun eigen app stopt, daar is Odido een veel te kleine afnemer voor.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2024 13:34 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
tv94 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Nah, ik denk niet dat Odido het voor elkaar krijgt om Zyxel te verplichten de app aan te passen. En dan nog, waarom zou je die app niet mogen gebruiken van Odido? Je kunt er geen kwaad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Zal eerder zijn dat er in de app wat aangepast is, omdat het waarschijnlijk een oudere firmware is vanwege de Odido aanpassingen.

En dat de app nu enkel werkt met de niet branded versie daardoor.
Hierom koop ik altijd graag Huawei routers, door het grote marktaandeel komen er altijd mooie tools beschikbaar zoals LTEHMonitor (klik voor groot):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0CpyW4y9RGt1AZgT5ZgHOLR9N0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BfGGc1UEzX22HzfUcBBERM4H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
  • Laatst online: 05-06 20:39

[edit]Trouwens, de functie in de app is wel moeilijk te vinden ( More -> Help -> Move modem) en doet het nu ook niet (meer) bij mij. Ik krijg de fout: "Empty geographical coordinates", terwijl ik hem toch wel alle benodigde permissies gegeven heb. |:(
De Zyxel Air app heeft bijna dezelfde data als op je pc onder Mobiele informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renatos
  • Laatst online: 20-04 21:33
Lijkt wel alsof ze aan de masten aan het sleutelen zijn bij ons in NH. Veel onderbrekingen sinds gisteravond en daarvoor nog nooit 5G signaal in mijn huis gehad en nu ineens wel. Verder haal ik met het Zyxel Odido modem maximaal 40 Mbit waar ik met mijn eigen Acer X6E rond de 150 Mbit uit kom.

[ Voor 3% gewijzigd door renatos op 25-10-2024 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@renatos
Ze zijn landelijk nog bezig met masten omzetten van de oudere Huawei naar de nieuwere Ericcson masten:
https://antennekaart.nl/b...indsprint-met-nieuwe-rrus

De Huawei masten hebben sowieso geen n78 nog.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2024 13:57 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:40

mwa

BiG-GuY schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:57:
@renatos
Ze zijn landelijk nog bezig met masten omzetten van de oudere Huawei naar de nieuwere Ericcson masten:

Gisteren is er een mast bij mij om de hoek omgezet, zag gelijk de downstream van 300 naar 800+ schieten en de up van 40 naar 130+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 23:02
Iemand al gelukt het abo op te zeggen? Ik sta ondertussen weer 20 minuten in de wacht.

Alternatief zou zijn naar de winkel gaan, maar vraag me af of ze dan daadwerkelijkkunnen annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
@renatos

Bijzonder is dat toch. Je bouwt masten om en maakt deze dan niet direct toekomstbestendig? Moet je later alsnog de masten upgraden. Dataverkeer neemt alleen maar toe.

Vodafone ook; nieuwe mast hier op 200 meter op een gebouw neergezet. Geen n78.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Guids schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:02:
Iemand al gelukt het abo op te zeggen? Ik sta ondertussen weer 20 minuten in de wacht.

Alternatief zou zijn naar de winkel gaan, maar vraag me af of ze dan daadwerkelijkkunnen annuleren.
In dit topic staat toch al de werkwijze om het in de winkel te beëindigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Guids schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:02:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxcsEjm68PMNBdYw7M5y2S65K0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UbIjD4KqrxSCfADZz4uXJLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zoekfunctie. Zo handig: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

[ Voor 29% gewijzigd door ernstoud op 25-10-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 23:02
Wolly schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

In dit topic staat toch al de werkwijze om het in de winkel te beëindigen.
Zijn er meer vereisten dan simpelweg de apparatuur terugbrengen binnen de 14 dagen? Ik kan dat niet opmaken uit het draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
  • Laatst online: 17-06 09:30
@renatos

Ik heb er niet zoveel verstand van…
Kan iemand mij vertellen of deze mast nog aangepast gaat worden. Oftewel is dit al een Ericsson? En er staat bij 1gb terwijl er ook masten zijn met 10gb glasvezel. Zou Odido dit nog gaan aanpassen?
Zie mijn zendmast Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3CPutM1oyunWK8GMSAdx48kDaI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2fQNa2TSyMAyCJ2SwnTVZthB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Renetje6 op 25-10-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Renetje6 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Ik heb er niet zoveel verstand van…
Kan iemand mij vertellen of deze mast nog aangepast gaat worden. Oftewel is dit al een Ericsson? En er staat bij 1gb terwijl er ook masten zijn met 10gb glasvezel. Zou Odido dit nog gaan aanpassen?
Zie mijn zendmast [Afbeelding]
Zoals eerder aangegeven, de n78 band zit niet op Huawei masten. Dus dit is al een Ericsson mast.

Vroeger lieten ze een rode E zien bij de Ericsson masten, nu er meer Ericsson masten zijn dan Huawei, hebben ze dat omgedraaid. Dus een rode H bij de masten met Huawei.

Uiteindelijk gaan ze alle masten, waar mogelijk, voorzien van 10Gbps, maar de planning is niet publiekelijk beschikbaar, zoals met de mast zenders wel het geval is.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Bijzonder is dat toch. Je bouwt masten om en maakt deze dan niet direct toekomstbestendig? Moet je later alsnog de masten upgraden. Dataverkeer neemt alleen maar toe.

Vodafone ook; nieuwe mast hier op 200 meter op een gebouw neergezet. Geen n78.
De Huawei masten zijn in 4G tijd uitgerold en later n28 aan toegevoegd voor 5G.

Toen eenmaal bekend was dat Huawei eruit moest, zijn ze gaan focussen op de nieuwe Ericsson masten die wel praktisch landelijk alle banden krijgen.

Wat Vodafone doet snap ik ook niet, waarom überhaupt investeren in 3,5Ghz als je het bijna nergens in zet… en bij Vodafone heb je in minder bevolkte gebieden ook beperktere bestaande masten…

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:08:
[...]

De apparatuur is niet je eigendom. Je hebt het in bruikleen.
Voor het niet retourneren betaal je dan gewoon...
Nu meende ik iets gelezen te hebben dat ze dan 200 euro factureren.. Voor 't ding..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
SMSfreakie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:38:
[...]

Voor het niet retourneren betaal je dan gewoon...
Nu meende ik iets gelezen te hebben dat ze dan 200 euro factureren.. Voor 't ding..
Dat ding is niet goedkoop in de echte wereld hoor. Het is bijna een goede deal om €200 voor dat ‘ding’ te betalen en ‘m gewoon te houden. Helaas zit de firmware goed op slot. Anders was het een no-brainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:36

menonv

Beunhazerij?

In hoeverre verschillen de snelheid resultaten van elkaar in vergelijking met een reguliere Odido sim only vanaf je mobiel en de klik en klaar router? Als ik bijvoorbeeld nu 200mbps upload meet via mijn sim only van odido, kan ik er dan vanuit gaan dat de klik en klaar router vergelijkbare resultaten haalt? Of is het aanzienlijk beter/slechter ? Hoe zijn jullie ervaringen?
Doorgaans... precies dezelfde download snelheden die je ook op de mobiel zou halen...
Iig hier in Kerkrade, trek ik via de telefoon 800 / 110 en de zeiksel doet precies hetzelfde 800 / 110. We zitten hier wel hemelsbreed 350 meter van de antenne af, Vrij zicht.
Als ik twee speedtests tegelijkertijd doe (dus zelf odido 5g + vriendin telefoon via de zeiksel) , dan zie je van de ene telefoon de snelheid halveren. Als de andere de test ook start. :+ :+ :+

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 22:55
ikbenjoeri schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Je hebt hiervoor buiten antennes met router erin zoals ZTE MC889/T3000 en Zyxel NR7102 met IP passthrough
Of de Cudy LT700. Enkel 4G, maar afhankelijk van de load op de masten in de buurt hoeft dat geen probleem te zijn. Grote voordeel, dit modelletje kost nog geen 140 euro.

uitvoering: Cudy Indoor/Outdoor 4G AC1200 Wi-Fi Router

Waterdicht, lekker buiten ophangen waar er een goed 4G signaal is, en dan dmv ethernet kabel (of WiFi) het signaal naar je binnenshuis-router doorsturen om de uplink te distribueren naar de rest van je netwerk.
Dit kun je niet direct vergelijken. De reden is dat met K&K je enkel de 5G n78 band gebruikt. Terwijl je telefoon ook andere 5G banden kan gebruiken. Als je telefoon helemaal geen n78 gebruikt (Dat kun je wel zien als je zoekt naar een app of fieldtest op een iphone) dan heb je zelfs kans dat K&K niet op 5G gaat werken.
geraroz schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:39:
Iemand ervaring met K&K op een GL.iNet GL-X3000 ? Ik zit in een N78 gedekt gebied met ~92db

Even los van de kosten, zou dat qua stabiliteit/ping/upload wat opleveren ? download is eigenlijk altijd 500-600 mbit
Ik gebruik een GL-X3000 echter niet met Odido. Zit nu een buitenlandse sim in en haal zo'n 450Mbit met onderstaande banden - mast op ~ 1.5KM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-GLYJHkGvBQThkTQAi0SOBPs8Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5qVeYZjIJAwldJy4Xv1UDwqG.png?f=user_large
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Dat ding is niet goedkoop in de echte wereld hoor. Het is bijna een goede deal om €200 voor dat ‘ding’ te betalen en ‘m gewoon te houden. Helaas zit de firmware goed op slot. Anders was het een no-brainer.
Was ook mijn gedachte. Als er een "normale" Zyxel firmware zou zijn dan zou ik bijna het risico nemen om die te flashen om het modem volledig te kunnen gebruiken. Ja, je gaat mogelijk 200 euro ervoor betalen - maar das alsnog maar de helft van wat een 5G modem normaal kost. Ondersteund dit ding geen OpenWRT oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iROG
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-11-2024

iROG

thug

Heel gek maar sinds een dag disconnect mijn verbinding van telefoon met k&kmodem elke keer. M'n tel kan dan pas weer connecten als ik wifi uit en aan zet. Het lijkt alleen met mn telefoon te gebeuren. Iemand idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 13:32
iROG schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:11:
Heel gek maar sinds een dag disconnect mijn verbinding van telefoon met k&kmodem elke keer. M'n tel kan dan pas weer connecten als ik wifi uit en aan zet. Het lijkt alleen met mn telefoon te gebeuren. Iemand idee?
Wifi van dat ding is gewoon kut. Reboot dat modem eens, is het weer een dag goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K0L2FmJ/20241025-153056.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4tV6V8B/20241025-153015.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2c99dW2/20241025-153008.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kQNdjZq/20241025-152622.jpg

Deksel kan er dus ook af..

Nu dus kijken hoe die antennes in elkaar steken

[ Voor 5% gewijzigd door SMSfreakie op 25-10-2024 15:38 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Mooi man, plaats dat modem gewoon random in mijn werkkamer en krijg opeens een signaal van rond de 90 dBm. In het raam richting de mast of buiten op het balkon kom ik op 106 dBm uit. Wat een loterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:29
Hier ondertussen al 15 minuten geen internet, wel gewoon verbonden, maar geen internet, meer mensen er wederom last van net zoals gisteravond? (Zuid-Holland, omgeving Rotterdam)

[ Voor 10% gewijzigd door Catdogsf op 25-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuw1973
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-06 23:31
Hier het zelfde. maar ook de tv die met lan verbonden is met het Odido modem stopt er steeds mee nu al 3 x vandaag? Modem blijft verbonden met de mast maar, lampjes blijven gewoon goed branden, maar geen internet. via mijn telefoon op 5 g wel gewoon |:(

Hier is overigens in Limburg "Urmond" om precies te zijn :+

[ Voor 5% gewijzigd door Nieuw1973 op 25-10-2024 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Catdogsf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:36:
Hier ondertussen al 15 minuten geen internet, wel gewoon verbonden, maar geen internet, meer mensen er wederom last van net zoals gisteravond? (Zuid-Holland, omgeving Rotterdam)
Ja had hier last van. Zelfde regio. Na een herstart van het modem deed alles het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:29
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Ja had hier last van. Zelfde regio. Na een herstart van het modem deed alles het weer.
Bedoel je reset 10 sec. Of gewoon uitzetten even wachten en opnieuw aanzetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
SMSfreakie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:33:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Interessant, bedankt voor de fotos!

Bij ons is er een specifiek plekje waar ik de mast kan zien. Dat is buiten tussen onze garage en ons huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b76G9ockWRKVB--2UnKxD3fpO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpIS8goOJbW64m6HlmjV7Y03.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op mijn garage staaldak, helaas een goede 5G blokker. Buiten haal ik 1.2-1.4Gbit op een de rand van mijn dak. Binnen slechts 200-300Mbit.
Mijn idee is om de modem droog binnen te zetten, en de antennes buiten te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT0HArWV9SV8cXU3fQ8xlSKWPiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaymOYdM5mf7IL8pGi9ehATZ.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig hebben we de dakrandafwerking nog niet klaar, dus ik heb een hele mooie kans om hier wat kabeltjes naar buiten te friemelen.

Zoiets wou ik dan op de antenne punten aansluiten
https://www.wlan-shop24.d...tdoor-antenna-4dbi-5m-sma

[ Voor 4% gewijzigd door topaj op 25-10-2024 15:53 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oomho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-05 19:16
Hier in Delft al vanaf eerste dag een zeer stabiele verbinding. Nog geen uitval gehad. Zit op de nieuwe firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Catdogsf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Bedoel je reset 10 sec. Of gewoon uitzetten even wachten en opnieuw aanzetten?
Even uitzetten en dan opnieuw weer aanzetten. Reset was niet nodig bij mij. Maar ik merk sowieso dat er weinig stabiliteit is vandaag... succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Hahaha prachtig dit. d:)b

[ Voor 33% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 25-10-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
Probeer alleen wifi 5Ghz aan te zetten 2.4Ghz is erg traag op deze modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sowieso is het wijs om de 2.4 en 5ghz andere ssids te geven

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
RandB schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Probeer alleen wifi 5Ghz aan te zetten 2.4Ghz is erg traag op deze modem.
In ieder geval de 2.4 en 5ghz ieder een eigen naam geven. Dan trek je ze uitelkaar. Verbind met je mobiel dan met 2.4ghz dan is je verbinding sterker. De snelheid wel iets lager.
Kan je een beetje compenseren door 2.5ghz op band 40mhz te zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Renetje6 op 25-10-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keijsers
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01 16:12
Inmiddels in 2 dagen 3 x uitval precies in synch met de meldingen voor "storing bij Odido" op allestoringen.nl. Lijkt erop dat Klik en Klaar nog niet erg stabiel is. Uitval is steeds 5-15 minuten ongeveer.

(ik zit in Venray)

De storingen site van Odido zelf ligt eruit, blijkbaar te veel mensen tegelijk aan het checken ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Keijsers op 25-10-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
Renetje6 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

In ieder geval de 2.4 en 5ghz ieder een eigen naam geven. Dan trek je ze uitelkaar. Verbind met je mobiel dan met 2.4ghz dan is je verbinding sterker. De snelheid wel iets lager.
Kan je een beetje compenseren door 2.5ghz op band 40mhz te zetten.
Oh ok maar kan je dit ook in deze modem wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

justdaboo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Standaard in de vensterbank op 1e etage met 4G:
[Afbeelding]

Ik heb vervolgens een andere raam gekozen. Een welke op zichtlijk niet de beste keus zou zijn...
En dan zie ik een beetje jouw gedrag. Mijn dMb schommelt een beetje tussen de -107 en 100.

Soms dan pakt hij 5G en haal ik 120/40 maar doordat ik (vermoedelijk) te ver van de mast zit schakelt hij snel over op 4G+ waardoor de snelheid ook terug zakt naar +/- 75/5. Een paar graden draaien of paar cm hoogte verschil doet al snel een verschil van 5 dBm.

In mijn geval zal een buiten antenne wellicht de oplossing zijn. Want als ik de unit hoger in de nok zet (GEEN RAAM) dan schakelt hij bijna altijd over op 5G maar door de antennes in de Zyxel komt ik uit op 269/2,26. Logisch want het zenden door de muur heen is lastig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Screenshot uit de Zyxel Air App - Fair 5G -112 dBm - 120/40Mbps

[Afbeelding]
Screenshot uit de Zyxel Air App - Fair 4G+ -108 dBm - 77/5Mbps

Ik heb nu een opstelling met een aardig compromis, 20cm lager resultaat 5G. 58/21.6 en dan 10 min later 105/19 testen...

[Afbeelding]

Conclusie van het verhaal.... een versie met buitenantennes voor het landelijk gebied kan geen kwaad!
Ophangen aan het plafond of buiten zetten onder een emmer kan ook. Extra antenne (zonder amp) geeft ook kabelverliezen. Maar dat kan wel het verschil maken in een geisoleerde woning. Ik heb een afdak boven het balcon dus geen regen, daar kan die staan. Nu nog wachten tot mijn fiber abo opgezegd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
RandB schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Oh ok maar kan je dit ook in deze modem wijzigen?
Ja dat kan. Log in op je router: 192.168.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
Renetje6 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Ja dat kan. Log in op je router: 192.168.1.1
Je bedoelt bij wifi gast instellingen de naam wijzigen en via dat netwerk inloggen met je mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Xandrios schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Als er een "normale" Zyxel firmware zou zijn dan zou ik bijna het risico nemen om die te flashen om het modem volledig te kunnen gebruiken. Ja, je gaat mogelijk 200 euro ervoor betalen - maar das alsnog maar de helft van wat een 5G modem normaal kost. Ondersteund dit ding geen OpenWRT oid?
1. Zyxel publiceert geen firmware voor dit model dus er is niet aan te komen.
2. Er zit in de GUI geen functie om firmware te flashen.
3. Er is (dus) ook geen andere firmware zoals OpenWRT voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:55

edit:
Trouwens, de functie in de app is wel moeilijk te vinden ( More -> Help -> Move modem) en doet het nu ook niet (meer) bij mij. Ik krijg de fout: "Empty geographical coordinates", terwijl ik hem toch wel alle benodigde permissies gegeven heb. |:(
Gebeurde bij mij ook, als ik weer terug ging naar ziggo wifi werd het bestand wel opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

1 zou met een firmware dump kunnen....
2 tftp zou 't kunnen doen...
3 dat zal wel zo blijven.. Tenzij het een redelijk generice soc is welke wel al een openwrt build kent....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
[quote]MartinPTweak schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:27:
[...]

Gebeurde bij mij ook, als ik weer terug ging naar ziggo wifi werd het bestand wel opgehaald.
[/quote

Je moet wel verbonden zijn met de klik en klaar modem en je gps aanzetten?

[ Voor 12% gewijzigd door RandB op 25-10-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ik gok dat 4 dBi “versterking” te weinig is om bij 3500 MHz. de demping van die dunne coax te compenseren. Maar proberen is de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Keijsers schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:10:
Inmiddels in 2 dagen 3 x uitval precies in synch met de meldingen voor "storing bij Odido" op allestoringen.nl. Lijkt erop dat Klik en Klaar nog niet erg stabiel is. Uitval is steeds 5-15 minuten ongeveer.

(ik zit in Venray)

De storingen site van Odido zelf ligt eruit, blijkbaar te veel mensen tegelijk aan het checken ;-)
Bijzonder. Heb nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:55
justdaboo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Tijdens mijn speuryocht door het huis met de Zyxel aan het grasmaaiersnoer moest ik ook even terugdenken aan 1996 toen ik mijn eerste GSM kocht. Thuis had ik alleen bereik als ik op de zolder half uit het raam ging hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
RAAF12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Ophangen aan het plafond of buiten zetten onder een emmer kan ook. Extra antenne (zonder amp) geeft ook kabelverliezen. Maar dat kan wel het verschil maken in een geisoleerde woning. Ik heb een afdak boven het balcon dus geen regen, daar kan die staan. Nu nog wachten tot mijn fiber abo opgezegd kan worden.
Maar wel vochtige lucht, condens, temperatuurwisselingen, beestjes e.d.

Wel eens gezien wat er op je venster of autoruiten zit zo in de morgen? Dat zit dan ook IN de Zyxel.
Dit device buiten geef ik een maand. En dan is hij defect door corrosie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:53
ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

Maar wel vochtige lucht, condens, temperatuurwisselingen, beestjes e.d.

Wel eens gezien wat er op je venster of autoruiten zit zo in de morgen? Dat zit dan ook IN de Zyxel.
Dit device buiten geef ik een maand. En dan is hij defect door corrosie.
Hier staat al 2 jaar een TP-Link deco onder de overkapping, staat ook in de winter gewoon buiten en doet het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SMSfreakie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

1 zou met een firmware dump kunnen....
2 tftp zou 't kunnen doen...
3 dat zal wel zo blijven.. Tenzij het een redelijk generice soc is welke wel al een openwrt build kent....
Uitdaging hoor. Ik ben weken bezig geweest om de firmware van mijn glasvezel modem te ontrafelen. En die stond gewoon als image in het file system. Als er uBoot op de Zyxel staat maakt het een kans, maar vaak is de firmware signed dus er aan sleutelen is heilloos.

Het is even wachten tot er een gek is die de Zyxel op marktplaats zet en dan toeslaan. Zo heb ik het ook gedaan. Glasvezel modem van de ISP in bruikleen maar marktplaats staat er vol mee. Heb van dat hele verhaal een mooie presentatie indertijd voor security trainingen gemaakt: “In den beginne - How I hacked my Genexis fiber router”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Roy Tollenaar schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Hier staat al 2 jaar een TP-Link deco onder de overkapping, staat ook in de winter gewoon buiten en doet het nog steeds.
Misschien is de Deco wat meer gesloten of zit er coating op het PCB, de Zyxel is aan de zijkanten nogal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Misschien is de Deco wat meer gesloten of zit er coating op het PCB, de Zyxel is aan de zijkanten nogal open.
Valt mee, de boven en onderkant zijn open, je ziet de PCB zelfs zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Roy Tollenaar schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Valt mee, de boven en onderkant zijn open, je ziet de PCB zelfs zitten.
Zou graag dat PCB nu zien. Vocht en koper/lood/tin gaat niet goed samen. Misschien dat TP-Link aan conformal coating doet, dus het PCB beschermt, maar gezien het feit dat het een consumenten merk is betwijfel ik het.

Het werkt, totdat het niet meer werkt.

De IP6x standaards voor waterbestendigheid zijn er niet voor niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Zou graag dat PCB nu zien. Vocht en koper/lood/tin gaat niet goed samen. Misschien dat TP-Link aan conformal coating doet, dus het PCB beschermt, maar gezien het feit dat het een consumenten merk is betwijfel ik het.

Maak je niet zo druk. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Geen idee, zodra die het niet meer doet geeft Ziggo waarschijnlijk wel een nieuwe. Is nog een oude M4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Je bent beter af met de FWA-710, dan zit de volledige 4x4 MIMO zonder verlies buiten en hoef je enkel een UTP kabel naar buiten te doen.

Dan hoef je ook niet hardware te bewerken op een manier waar hij niet voor ontworpen is. Ook heb je mogelijk niet de amplificatie op de connectoren van de ingebouwde antennes die je nodig zou hebben voor de buiten antenne.

Het type (LMR195) 5m antenne kabel heeft een demping op 3500Mhz van minimaal 4,3 dB, terwijl de versterking in de antenne op 3500Mhz maar 1,5-2dBi is als je naar de graphs kijkt.

Ook is dit geen richtantenne, dus verwacht dat je signaal veel slechter gaat zijn, zelfs zonder de demping van de kabel. Je signaal gaat namelijk ook mooi reflecteren op je gebouw, omdat de omni antenne alle kanten even sterk op gaat.

Langere kabels hebben we enkel goed kunnen gebruiken met richtantennes die het signaal concentreren. Zelfs met 2600Mhz zagen we al dat een kabel van 5m een groot effect had op de sterkte. En wij gebruiken dan nog 11dBi richtantennes (2x Poynting XPOL-2-5G voor 4x4 MIMO, daar hebben ze nu ook de XPOL-24 voor ontworpen).

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2024 17:22 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Voor de gene die toch wil klooien met een antenne;
https://www.waveform.com/...t-mobile-5g-gateway-nokia
Staan verschillende guides als inspiratiebron.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor wie het interesseert, ik heb elk uur een speedtest (CLI) gedraaid en dat naar CSV gelogd. Dat geeft nu de volgende grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8XLG0LV19RUA7JnehAevbABixE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7GDvIoKWM5Jkp0wpWuqDR9V8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNfuISEXeeSuyQcB7F9VObeCUhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWV10fFye6tWhMUzUPIKUwv9.png?f=fotoalbum_large

Let op dat dit ook gewoon draait als ik zelf aan het internetten ben. Ik heb alleen geen grote downloads gedaan, puur Youtube, Teams, en browsen.

Conclusie: Voor die 25 euro krijg ik een prima verbinding die zeker niet onderdoet voor mijn Ziggo-verbinding van 400Mbit voor ruim het dubbele bedrag. Ik ga Ziggo maar eens bellen, kijken wat ze ervan zeggen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 25-10-2024 18:29 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
Nog niemand hier de 2TB verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
In 11 dagen. Dus 190 GB per dag. Denk het niet. En bovendien: kan best zijn dat je er niets van merkt als er geen congestie is op de zendmast.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• topaj
  • Nu online
Het kost echt gruwelijk veel tijd om zonder schade alle klik-vingertjes los te maken, maar het is gelukt.

De pcb lijkt niets van een conformal coating te bevatten, dus buiten hangen zou ik niet doen.
Wellicht in een waterdichte box. Bij mij trekt het modem maar 10W tijdens een speedtest, dit is wel zonder Wifi ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KE-r32yu9c8Y4qyE4vM00z4v66Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82CJE7ZTCRGNIY82hmJIhbtx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlgjneS1VRLdLdIWmWg56hxYsIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3FfGkbmKRqlINuPUYTmkiJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyguIQjyZguSpnSmje0h92zXUgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qs2IA3VUWUgzHGGZLh0JK63P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUQ35FGEOW5VDavF2iNSc8ybMP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWL4ml3eaGhfML7KKTS0Flsj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZr_bBZi5Sr32UoMWDD_15LZatA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjcbZaRRfohwwkH5e6KcOelt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lh2nTzKgGIISw5BL-fXSzu11TNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhWrVy4r8XZWfOpFIsqwKLIw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gBLXdTbWyh2_U51QCmnyxQDWC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOduAiIOb6zFVXgEN2LylEjx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTVKjtjnbmNGemmH-xI6k4HTLg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbGJWBwjkDaPXLCcpngdA9ZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_RFF37wgoWJoIE3V7bMK3zWjEY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TKC6gickb77o73Lii1sMGbGQ.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik het zie zijn de 4 antennes aan 1 kant van de wifi. Deze zitten aan kleine antennes vast, rondom.
Dan heb je nog een groepje van 6 antennes, en een groepje van 2.

Ik vermoed 4x4 MIMO voor Wifi. Deze kabeltjes komen aan een eigen kant van de pcb terecht.

Volgens de specsheet is er ook 4x4 MIMO voor 5G NR download, en 2x2 MIMO voor 5G NR upload.
De 2 antennes voor upload lijken apart te zitten.

Dan snap ik alleen niet hoe we 6 antennes voor download lijken te hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door topaj op 25-10-2024 19:30 ]

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 22:55
SMSfreakie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:33:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Kun je ook zien welk modem er in zit? Zeer waarschijnlijk een Quectel, de vraag is dan welke.
Met een modem als dat is het wellicht mogelijk om de console te openen en AT commands te sturen. Die modems hebben meerdere interfaces, welke mogelijk hardwarematig bereikbaar zijn.

Met AT commands kun je alles aanpassing richting de RAN. Van het (un) locken op specifieke banden, vastzetten op een specifieke cell/mast of aanpassen van IMEI. En veel meer uiteraard.
Keijsers schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:10:
Lijkt erop dat Klik en Klaar nog niet erg stabiel is. Uitval is steeds 5-15 minuten ongeveer.
Als mobiel ook last heeft dan heeft dit toch niets met Klik&Klaar te maken?
ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Meeste OpenWRT builds vereisen dat je de firmware dumpt en aanpast via een hardwarematige seriele connectie. Als het modem open is dan zal er geheid een debug poort beschikbaar zijn op de pcb..ergens. De vraag is hoe goed Zyxel de boel beveiligd heeft, maar, een groot deel van hun andere modellen zijn gewoon als OpenWRT build beschikbaar. Dus mijn gok is dat het hiermee ook zal kunnen...als iemand de moeite neemt om de firmware te dumpen en analyseren. En dan een OpenWRTP build in elkaar sleutelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:52
@topaj Heb je nu niet iets te veel info gedeeld ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:07
Kleine update kwa Odido netwerk en N78.
Alleen hier thuis in Zaandam een kleine test, want net ontdekt.

Odido (allemaal Ericsson hier) koppelt nu N78 samen met andere sites.
Ook al hebben die zelf N78 of niet.

Dus:
Site1 + Site2 N78 bijvoorbeeld.
Site1 staat hier aan de oostkant en site2 staat hier aan de westkant.

Dit kan grote positieve gevolgen hebben voor het data verkeer. Maar moet eerst nog vaker getest/bevestigd worden.

Met een Samsung telefoon en bellen naar *#0011# blijft dat het makkelijkste.

Zie je verschillende PCI nummers voor de andere banden en N78 of N28 apart, dan heb je grote kans dat je intersite N78 hebt.

Update:
Getest met Samsung S22 Ultra en S24 Ultra.
Werkt echt goed! Altijd N78 nu! 8)

[ Voor 6% gewijzigd door neeecht op 25-10-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
topaj schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:05:
Het kost echt gruwelijk veel tijd om zonder schade alle klik-vingertjes los te maken, maar het is gelukt.

De pcb lijkt niets van een conformal coating te bevatten, dus buiten hangen zou ik niet doen.
Wellicht in een waterdichte box. Bij mij trekt het modem maar 10W tijdens een speedtest, dit is wel zonder Wifi ingeschakeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals ik het zie zijn de 4 antennes aan 1 kant van de wifi. Deze zitten aan kleine antennes vast, rondom.
Dan heb je nog een groepje van 6 antennes, en een groepje van 2.

Ik vermoed 4x4 MIMO voor Wifi. Deze kabeltjes komen aan een eigen kant van de pcb terecht.

Volgens de specsheet is er ook 4x4 MIMO voor 5G NR download, en 2x2 MIMO voor 5G NR upload.
De 2 antennes voor upload lijken apart te zitten.

Dan snap ik alleen niet hoe we 6 antennes voor download lijken te hebben?
Zie ik nou op de eerste foto, net boven de gele RJ-45 connectoren nog een SIM slot? Of micro-SD?

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 28-10-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:18

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Zie ik nou op de eerste foto, net boven de gele RJ-45 connectoren nog een SIM slot? Of micro-SD?
Die zag ik ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ct0niVv4wFRj8shzhOPZYl6iAfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RF9klbovlicdB9OAEMH6e7M7.png?f=fotoalbum_large

Lijkt eerder micro SD of iets waar je een USB pport aan zou kunnen hangen, had de originele geen USB?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetrenoe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 11:05
vandaag nieuwe update zyxel air app iphone en kan router niet meer vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Nu online
W1ck1e schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:15:
@topaj Heb je nu niet iets te veel info gedeeld ?
Dankje, was hier even niet scherp op.
franssie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Die zag ik ook.
[Afbeelding]

Lijkt eerder micro SD of iets waar je een USB pport aan zou kunnen hangen, had de originele geen USB?
Dat is waar bij mij de SIM kaart erin moet?

Je ziet trouwens de soldeeraansluitingen wel zitten voor de USB en de externe antenne.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 21:38
Ik heb vandaag 2x gehad dat ik geen internet had. Ook 5 tot 10 minuten. 5G Odido op de iPhone werkte wel gewoon op beide momenten..

Hopelijk blijft het bij deze incidenten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:18

franssie

Save the albatross

topaj schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
<>

Je ziet trouwens de soldeeraansluitingen wel zitten voor de USB en de externe antenne.
oh ja, ik was in de war met twee andere modems waar de sim er onderop in moet 8)7

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• André M.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-11-2024
Misschien bij sommigen al wel bekend. Hier een handleiding met mooie tips voor de Zyxel Air app.
https://service-provider....ZyAir.3.01.html#ww1681664

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
BlazeMuis schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Wifi van dat ding is gewoon kut. Reboot dat modem eens, is het weer een dag goed.
Dat geldt zeker niet voor iedereen. De Zyxel staat nu een week continue aan en dagelijks zeer vaak gebruik gemaakt van de WiFi op 2 iPhones, 2 iPads en een Windows PC. Snelheid blijft keurig stabiel, dus hier geen WiFi problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:55
Room42 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:25:
Ik heb alleen geen grote downloads gedaan, puur Youtube, Teams, en browsen.
Afgelopen week ook gebruik voor werk MacBook met Teams, maar wel een aantal kleine storingen. 10 tot 30 seconden freeze gevolgd door een re-connect.
En een keertje eindigde de call gewoon, moest opnieuw connecten.

Bij jou geen storingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
topaj schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Ach stom. Ben de Zyxel al helemaal vergeten. Bij mijn Huawei zit de SIM aan de onderkant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Roy Tollenaar schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Klopt de opgewekte warmte in het apparaat zelf verdrijft condens. Als het ding helemaal ingepakt wordt en in de open lucht staat wel openingen aan de onderzijde maken zodat het evt. vocht eruit kan. Ik heb jaren een Wifi router op het dak gehad, no problemo. Meestal zijn het de stuurlui aan de wal die beren op de weg zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@topaj held!

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
RAAF12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:26:
[...]
Meestal zijn het de stuurlui aan de wal die beren op de weg zien.
Ach ja, een opleiding HTS electrotechniek en tientallen jaren zendamateur met veel devices in de buitenlucht (antennes, zend/ontvangers) zegt natuurlijk niets.

Maar goed. Mij hoor je hier niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 25-10-2024 21:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb zojuist het Zyxel modem van de vensterbank(met een direct zicht op de mast) naar het midden van mijn woonkamer verplaatst, met een onverwacht prima resultaat. Speedtest bedraad :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXLVovLCi4mIFpXZj7gnsJmtjX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDLfYMNKUs1qfuSdPzh4tbKF.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 21 ... 74 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.