Ik heb daarom mijn uitgebreide feedback maar in het eerste invoerveld gezet, hier zit ieder geval gisteren nog geen teken limiet op. kunnen ze daar mijn verhaal eruit halen. Er moet namelijk echt nog het nodige worden verbeterd.SebasFM schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:38:
Beetje jammer dat ze in de enquete het vrije commentaarveld hebben gelimiteerd tot 250 characters.
Helaas nog steeds een phishing mail volgens de Odido phishing page.ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:27:
Iemand wakker geworden daar.
Inderdaad. Ik dacht ook even los te gaan… maar nee.SebasFM schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:38:
Beetje jammer dat ze in de enquete het vrije commentaarveld hebben gelimiteerd tot 250 characters.
Het is terrecht gekomen bij de CTIO en snel opgepakternstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:27:
Over die rare klant enquete, in het Engels en namens T-mobile, kreeg ik nu nog een e-mail:
[Afbeelding]
Iemand wakker geworden daar.
Bij mij ook. Gebeld en het abonnement was niet goed geannuleerd. Medewerker heeft dit nog een keer doorgevoerd. Nu kreeg ik wel een mail ter bevestiging. Ook is er een creditnota aangemaakt.Maxiemoe01 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:15:
Ik zie net dat er 25 euro is afgeschreven van mijn rekening terwijl het Klik en Klaar abbo is stopgezet. Moet ik dit storneren of storten ze het zelf terug?
Het lijkt alsof iedereen daar standaard langs elkaar heen werkt / andere antwoorden geeft, en of ze je standaard willen doorverbinden. Dit heb ik bij Ziggo in 21 jaar nog nooit meegemaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door petertje30 op 24-10-2024 18:41 ]
Hier in Feanwalden dezelfde ervaring...maar nu wel een stabielere verbindingkielkiel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:46:
[...]
Tja...zelfs als je 400 meter (zonder obstakels) woont van N78 zijn hoge snelheden geen garantie. Ik haal gemiddeld 220mb en 130 upload. Dus succes is zeker niet vanzelfsprekend.
Niet gehinderd door enige kennis.
@ikbenjoeri @franssie Deze 12V adapter voor in de auto werkt. Ik denk dat jij mogelijk de verkeerde port hebt getest in jouw praktijktest Joeri, USB-C 2 geeft 15V en laat het Zyxel modem booten.
@marktweakt misschien leuk voor de startpost.
@marktweakt misschien leuk voor de startpost.
:strip_exif()/f/image/XPvzsXVFUfzqbYQ0OZ5LSabF.jpg?f=fotoalbum_large)
Op antennekaart even de knop "waar ben ik" gebruiken. Dan zie je waar je ip adres vandaan komt. Mooi ver weg in ieder geval...
Inmiddels een week na bestelling en nog steeds niet in de winkel leverbaar, ook geen enkele communicatie over hoe lang het kan duren… wel jammer dit. Meer mensen last van?
youtube.com/@hisrep
Ik heb ook interesse in Odido klik&klaar.
Werkt Netflix goed op smart tvs ivm elke dag nieuwe IP adres? Of moet je met regelmaat netflix account verifiëren?
Werkt Netflix goed op smart tvs ivm elke dag nieuwe IP adres? Of moet je met regelmaat netflix account verifiëren?
[ Voor 5% gewijzigd door jamesbond007uk op 24-10-2024 19:03 ]
Jamesbond007uk
Hier een blije klant met een gemiddelde van 250 Mbit down en 100 up.
De verbinding is hier stabiel en alles werkt prima zonder dat je het idee hebt dat het via een 5g verbinding gaat.
Gamen doe ik wel maar niet online dus daar geen mening over.
Ook werkt m'n sonos prima samen met dit netwerk en casten via de chromecast gaat zonder problemen.
Ik zit op een recreatiepark met een mast op 400 meter, ik denk dat deze mast sowieso geen hogere snelheid heeft van de 250/280 mbit die ik haal.
De verbinding is hier stabiel en alles werkt prima zonder dat je het idee hebt dat het via een 5g verbinding gaat.
Gamen doe ik wel maar niet online dus daar geen mening over.
Ook werkt m'n sonos prima samen met dit netwerk en casten via de chromecast gaat zonder problemen.
Ik zit op een recreatiepark met een mast op 400 meter, ik denk dat deze mast sowieso geen hogere snelheid heeft van de 250/280 mbit die ik haal.
Je hebt een betaald account dat heeft nix met een IP address te maken. Er zijn zoveel mensen die geen static IP hebben.jamesbond007uk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:02:
Wellicht betekent N78 niet altijd dat een mast ook hele hoge snelheden aan kan. Of het ligt aan het Friese netwerk (woon in de buurt van Drachten) 🤣F.Baarda schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:44:
[...]
Hier in Feanwalden dezelfde ervaring...maar nu wel een stabielere verbinding
Hi heb je deze snelheden ook met een lan verbinding?kielkiel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:24:
[...]
Wellicht betekent N78 niet altijd dat een mast ook hele hoge snelheden aan kan. Of het ligt aan het Friese netwerk (woon in de buurt van Drachten) 🤣
Hej, hej, ik wou vragen of er meer mensen hier last van hadden. Ja dus... Zal wel goed komen.bons schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:34:
[...]
*Knip*
Ze hebben volgens mij een setje uit Denemarken erbij gekocht. in een van de 24uurs wissel had ik een Deens adres waarbij de GEO ip informatie niet bij alle diensten is bijgewerkt dat deze IP adressen nu in NL worden gebruikt.
*Knip
Moet zeggen dat het wel een verademing is om een eigen internet aansluiting te hebben op kantoor. Ons internet lijntje in het pand delen met de rest zorgt toch voor een hoop ellende. Enige wat ik kan opmerking na een dag k&k, waarom is mijn download 691 Mpbs en mijn upload maar 22,6 Mbps.
Werkt hier allemaal prima, ook de andere streamingboerenjamesbond007uk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:02:
Ik heb even door dit topic gebladerd, maar ik zie mijn specifieke probleem niet voorbij komen.
Gisteren heb ik de Klik&Klaar opgehaald. De installatie verliep redelijk soepel, en al snel had ik een stabiele internetverbinding met goede download- en uploadsnelheden. Daar ben ik erg blij mee.
Het probleem ontstaat echter wanneer ik de twee access points plaats en verbind. In eerste instantie lijkt alles goed te gaan, maar kort daarna verlies ik mijn internetverbinding. Ook kan ik de router niet meer benaderen via de app.
Het lijkt erop dat de devices die al verbonden waren nog wel internet houden.
Heeft iemand anders dit probleem ook ervaren?
Update: ik zie hier iemand met precies hetzelfde probleem
https://community.odido.n...ostid=1825941#post1825941
Gisteren heb ik de Klik&Klaar opgehaald. De installatie verliep redelijk soepel, en al snel had ik een stabiele internetverbinding met goede download- en uploadsnelheden. Daar ben ik erg blij mee.
Het probleem ontstaat echter wanneer ik de twee access points plaats en verbind. In eerste instantie lijkt alles goed te gaan, maar kort daarna verlies ik mijn internetverbinding. Ook kan ik de router niet meer benaderen via de app.
Het lijkt erop dat de devices die al verbonden waren nog wel internet houden.
Heeft iemand anders dit probleem ook ervaren?
Update: ik zie hier iemand met precies hetzelfde probleem
https://community.odido.n...ostid=1825941#post1825941
[ Voor 12% gewijzigd door krb33 op 24-10-2024 19:45 ]
Mijn 5G, zowel klik en klaar als gewoon mobiel van Odido, liggen er nu allebei uit. Gelukkig heb ik ook m'n bedrade internet van Odido nog. Wel apart. Hebben anderen dit ook nu?
Ja ik ook, regio noord Holland. Eerste keer, het was drie dagen erg stabiel. Kan me ook niet herinneren dat ik mobiel 5g problemen heb gehad hiervoor.mwaterl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:23:
Mijn 5G, zowel klik en klaar als gewoon mobiel van Odido, liggen er nu allebei uit. Gelukkig heb ik ook m'n bedrade internet van Odido nog. Wel apart. Hebben anderen dit ook nu?
Ja ligt hier er ook uit (Twente), kan niet eens 1.1.1.1 pingen.
[ Voor 7% gewijzigd door BlazeMuis op 24-10-2024 20:25 ]
Hier (Rhenen) precies t zelfde, ook geen Ben meer. Volgens mij hebben ze behoorlijk probleem..mwaterl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:23:
Regio vliegveld Aachen Maastricht ook geen 5G internet
Ik dacht ik heb het onheil of me afgeroepen door te melden dat ik een tevreden klant ben. Hier ook geen verbinden gehad voor ongeveer 10 min.mwaterl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:23:
Nu weer online.
Klik&Klaar was zo'n groot success dat nu alles overbelast is
Hier in Veenendaal ook, alle uithoeken van het land lijken offline op zowel 4G als 5G. Vaste verbindingen lijken wel te werken.
Serieus probleem voor Odido, dit is geen regionaal knooppunt die eruit ligt, gaat nog wel ff duren gok ik.
Serieus probleem voor Odido, dit is geen regionaal knooppunt die eruit ligt, gaat nog wel ff duren gok ik.
En we zijn er weer.Gaat niet door schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:25:
Ook in het oosten ligt het eruit.
Wel slechte timing ik had er net mijn vriendin over om Ziggo op te zeggen… 😒
Net een half uur terug geïnstalleerd bij moeders thuis, nog sneller (600/120) met een 4G verbinding dan bij mij op 5G. En nu ineens die storing
Hier ook even in Holten. maar inmiddels werkt het weer.
Hier (Sittard) was het weg. Is nu weer terug.
Terwijl ik dit typ heb ik al minutenlang geen verbinding, ondanks dat het modem groen-blauw-blauw-groen aangeeft, en z'n webinterface prima bereikbaar is en een nette -80 dBm RSRP op N78 blijkt te hebben.
Ook op m'n telefoon heb ik geen internet meer via 4G of 5G, dus het zal een grotere storing zijn dan alleen K&K.
~10 minuten later: *klik op "Plaats reactie"*
Ook op m'n telefoon heb ik geen internet meer via 4G of 5G, dus het zal een grotere storing zijn dan alleen K&K.
~10 minuten later: *klik op "Plaats reactie"*
Noord holland noord werkt ook weer sinds 2 minuten
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Hapering had ik niet alleen op 5G maar ook kort op mijn glaslijn.
Hier in Friesland ook problemen, zag wel dat ik nu ineens op N78 zit ipv B3.
:strip_exif()/f/image/M8hkHuAHqlFGieHCb7oalEtU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 71% gewijzigd door mwa op 24-10-2024 20:42 ]
Rotterdam ook eruit.
Odido.nl ook niet bereiken
Gelukkig nog ziggo achter de hand. 🤔 nog niet opgezegd…
Ook 2 Odido (simpel) abonnementen profiteerde hier ook van… werkte niet!
Zakelijke mobiels wel! Buiten Odido.
Odido.nl ook niet bereiken
Gelukkig nog ziggo achter de hand. 🤔 nog niet opgezegd…
Ook 2 Odido (simpel) abonnementen profiteerde hier ook van… werkte niet!
Zakelijke mobiels wel! Buiten Odido.
[ Voor 42% gewijzigd door dr.nld op 24-10-2024 20:36 ]
Don't Dream it, Be it
Werkt wel maar heel traag, ik denk dat heel veel mensen nu de Odido website bezoeken.mwaterl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:29:
Odido website ligt nog wel plat.
Ja, alles test ik met lan.RandB schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:29:
[...]
Hi heb je deze snelheden ook met een lan verbinding?
Ik had het voornemen om ziggo kabel op te zeggen en volledig te committeren aan klik en klaar tot dat glasvezel hier over 6 maanden is. Deze instabiliteit is wel even schrikken.
Gek nu er achter te komen dat je niet je telefoon 5g hotspot als backup kan gebruiken. Ik zit bij Ben.
Gek nu er achter te komen dat je niet je telefoon 5g hotspot als backup kan gebruiken. Ik zit bij Ben.
Mijn snelheid met klik en klaar is nu heel laag!
Hier in Maarssen (Utrecht) inmiddels weer online.
Knop gevonden! Zit ik ineens in Medemblik ipv Den HaagF.Baarda schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:56:
[Afbeelding]
Op antennekaart even de knop "waar ben ik" gebruiken. Dan zie je waar je ip adres vandaan komt. Mooi ver weg in ieder geval...

Oh ben weer thuis!
[ Voor 3% gewijzigd door jeroenjarino op 24-10-2024 20:42 . Reden: Denk dat die storing het oude IP heeft toegewezen van Timmermansgilde 7 of 8 ]
Ik had eergisteren klik en klaar besteld, ingangsdatum 19-11 en mijn huidige internet bij hun opgezegd die een paar dagen later stopt als overlap.
Ik woon maar alleen en heb niet veel eissen aan mijn internet behalve een beetje streamen en dit leek me een mooie en goedkoop alternatief voor mijn vaste verbinding.
Na de gemixte ervaringen hier heb ik besloten dat ik die paar dagen toch te riskant vind voor het testen van de stabiliteit. En zojuist daarom odido opgebeld om de startdatum te verzetten zodat ik meer test-tijd heb voor ik helemaal zonder zit.
Dit was erg moeilijk en uit het gesprek met de behulpzame medewerker begreep ik dat hun systeem waar ze in werken nog niet volledig ingericht is voor dit soort handelingen. Annulering kan alleen maar nadat het abonnement is ingegaan. Verzetten van een simpele startdatum kan ze niet. De enige optie die ze aangaf was nu een tweede abonnement aangaan en de eerste zodra die begint direct opzeggen.
Klinkt mij als een product die erg gehaast op de markt is gebracht om de concurrentie voor te zijn.
Daarentegen lijkt me het product zelf best mooi om een internetverbinding van €20 per maand (inclusief korting omdat ik al een mobiel abonnement heb) te hebben vergeleken met hun goedkoopste abonnement van 30 per maand op glas. Daarnaast kan ik zelfs de router gewoon meenemen naar mijn vakantieadres in Nederland.
Ik werk zelf op een vakantiepark waar de wi-fi niet al te best is en ik zie veel mensen daarom ook een 4G internet abonnement nemen voor in hun chalet. Met dit soort producten verwacht ik dat dit alleen maar gaat toenemen. Voorheen was het Digitenne, nu is het 5g mobile wifi.
Ik woon maar alleen en heb niet veel eissen aan mijn internet behalve een beetje streamen en dit leek me een mooie en goedkoop alternatief voor mijn vaste verbinding.
Na de gemixte ervaringen hier heb ik besloten dat ik die paar dagen toch te riskant vind voor het testen van de stabiliteit. En zojuist daarom odido opgebeld om de startdatum te verzetten zodat ik meer test-tijd heb voor ik helemaal zonder zit.
Dit was erg moeilijk en uit het gesprek met de behulpzame medewerker begreep ik dat hun systeem waar ze in werken nog niet volledig ingericht is voor dit soort handelingen. Annulering kan alleen maar nadat het abonnement is ingegaan. Verzetten van een simpele startdatum kan ze niet. De enige optie die ze aangaf was nu een tweede abonnement aangaan en de eerste zodra die begint direct opzeggen.
Klinkt mij als een product die erg gehaast op de markt is gebracht om de concurrentie voor te zijn.
Daarentegen lijkt me het product zelf best mooi om een internetverbinding van €20 per maand (inclusief korting omdat ik al een mobiel abonnement heb) te hebben vergeleken met hun goedkoopste abonnement van 30 per maand op glas. Daarnaast kan ik zelfs de router gewoon meenemen naar mijn vakantieadres in Nederland.
Ik werk zelf op een vakantiepark waar de wi-fi niet al te best is en ik zie veel mensen daarom ook een 4G internet abonnement nemen voor in hun chalet. Met dit soort producten verwacht ik dat dit alleen maar gaat toenemen. Voorheen was het Digitenne, nu is het 5g mobile wifi.
Wij ook, mijn vrouw heeft het besteld om haar zakelijke internet los te trekken van onze ziggo.DeNachtwacht schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:00:
Inmiddels een week na bestelling en nog steeds niet in de winkel leverbaar, ook geen enkele communicatie over hoe lang het kan duren… wel jammer dit. Meer mensen last van?
Belletje naar Odido (de hel) bleek dat de bestelling blanco was ? Bizar verhaal, morgen horen we meer.
S’veen hiero. Ik trek 1Gbit over een straalverbinding die uitkomt bij de Tjaarda flat in Drachten. Het is dus mogelijkkielkiel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:24:
[...]
Wellicht betekent N78 niet altijd dat een mast ook hele hoge snelheden aan kan. Of het ligt aan het Friese netwerk (woon in de buurt van Drachten) 🤣
Ik had net hier in Leidschendam even een complete Odido wegtrekker... niet alleen klapte K&K eruit maar ook mijn mobiele abonnement
hier lag die ook op zn snufferd... kreeg wel een IP vanuit Odido maar de default gateway niet pingbaar..

404 Signature not found
Snelheid is hier ook weer terug naar normaal.
Benieuwd wat er nu precies gebeurd is, nieuwe werknemer aan een kabel getrokken?
Benieuwd wat er nu precies gebeurd is, nieuwe werknemer aan een kabel getrokken?
Sorry was geen update.
[ Voor 68% gewijzigd door RandB op 24-10-2024 21:06 ]
Nee,RandB schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:01:
De Klik en Klaar modem heeft een update gekregen 0806 ?
Modelnaam NR5307
Firmware-versie V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528
Uptime van systeem 4 days 14 hours 15 mins 20 secs
Nee, Odido, Ben e.a. hadden even een oprisping.RandB schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:01:
De Klik en Klaar modem heeft een update gekregen 0806 ?
hier ook nog steeds op die firmwareJuerd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:03:
[...]
Nee,
Modelnaam NR5307
Firmware-versie V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528
Uptime van systeem 4 days 14 hours 15 mins 20 secs
404 Signature not found
Vraag me wel af wat die sukkels van Odido gaan doen voor de klanten zonder n28 waarvan ze met de firmware update de boel verkl..t hebben.
Ik verwacht niets.
Het verbaast me dat ze nog geen down grade hebben gedaan voor de mensen met de update?ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:17:
[...]
Vraag me wel af wat die sukkels van Odido gaan doen voor de klanten zonder n28 waarvan ze met de firmware update de boel verkl..t hebben.
Ik verwacht niets.
Beste allen,
Ik heb ook een Odido K&K en probeer hem sinds dit weekend te gebruiken net buiten ons dorp. Odido mast op 1.5km met (28,78) en geplaatst in juli 2024, maar het wil allemaal niet zo werken helaas...
Wat opvalt:
- Bij het aanzetten verschenen kortstondig 2 nieuwe SSIDs genaamd AP_MTK_MT7990_2G en AP_MTK_MT7990_5G, deze verdwijnen na een paar minuten en tussentijds verschijnt dan de Odido-XXXX SSID.
- Ik heb na het opstarten 4 tot 5 blauwe streepjes 5G en haal speedtests van 130 down / 35 up direct op de odido ssid.
- Na een minuut of 2 valt de verbinding kort weg en krijg ik 1-2 rode streepjes 4G en waarschuwing van de Odido modem omtrent weak signal, als dit gedurende een speedtest gebeurd dan valt deze ook compleet weg en geeft ook even geen ping resultaten meer. Als ik dan een nieuwe speedtest start haal ik gemiddeld 20d/30u maar zeer zwalkend en onbetrouwbaar signaal.
- Na ongeveer 30 seconden krijg ik weer 4-5 streepjes 5G, bij deze terugwisseling lijkt ook de verbinding weer even weg te vallen en daarna haal ik weer speedtests van 130d /35u.
- Dit gedrag blijft zich continue elke paar minuten herhalen....
Ik heb het ding al 3x een factory reset gegeven, verschillende plekken in huis geprobeerd (verschillende kanten van het huis, begane grond, 1e en 2e verdieping, verschillende dagen en tijdstippen geprobeerd maar blijft continue hetzelfde geflapper tussen 4G en 5G en ik vind het vreemd dat het signaal continue zo zwalkt tussen 'goed 5G' en 'instabiel 4G'.
Kleine toevoeging: Volgens de Odido dekkingskaart zit ik overigens op de grens tussen plus (tot 300mbps) en snel (tot 100mbps), wat beide voor deze locatie voor mij acceptabele snelheden zouden zijn.
Iemand misschien een idee wat ik nog meer zou kunnen proberen? Alvast bedankt voor elk advies !
Ik heb ook een Odido K&K en probeer hem sinds dit weekend te gebruiken net buiten ons dorp. Odido mast op 1.5km met (28,78) en geplaatst in juli 2024, maar het wil allemaal niet zo werken helaas...
Wat opvalt:
- Bij het aanzetten verschenen kortstondig 2 nieuwe SSIDs genaamd AP_MTK_MT7990_2G en AP_MTK_MT7990_5G, deze verdwijnen na een paar minuten en tussentijds verschijnt dan de Odido-XXXX SSID.
- Ik heb na het opstarten 4 tot 5 blauwe streepjes 5G en haal speedtests van 130 down / 35 up direct op de odido ssid.
- Na een minuut of 2 valt de verbinding kort weg en krijg ik 1-2 rode streepjes 4G en waarschuwing van de Odido modem omtrent weak signal, als dit gedurende een speedtest gebeurd dan valt deze ook compleet weg en geeft ook even geen ping resultaten meer. Als ik dan een nieuwe speedtest start haal ik gemiddeld 20d/30u maar zeer zwalkend en onbetrouwbaar signaal.
- Na ongeveer 30 seconden krijg ik weer 4-5 streepjes 5G, bij deze terugwisseling lijkt ook de verbinding weer even weg te vallen en daarna haal ik weer speedtests van 130d /35u.
Ik heb het ding al 3x een factory reset gegeven, verschillende plekken in huis geprobeerd (verschillende kanten van het huis, begane grond, 1e en 2e verdieping, verschillende dagen en tijdstippen geprobeerd maar blijft continue hetzelfde geflapper tussen 4G en 5G en ik vind het vreemd dat het signaal continue zo zwalkt tussen 'goed 5G' en 'instabiel 4G'.
Kleine toevoeging: Volgens de Odido dekkingskaart zit ik overigens op de grens tussen plus (tot 300mbps) en snel (tot 100mbps), wat beide voor deze locatie voor mij acceptabele snelheden zouden zijn.
Iemand misschien een idee wat ik nog meer zou kunnen proberen? Alvast bedankt voor elk advies !
[ Voor 7% gewijzigd door jpedwards op 24-10-2024 21:46 ]
De mijne (in landelijk gebied) schakeld heel veel tussen 4G(+) en 5G. Bij 5G wordt de latency een stuk minder maar de snelheid gaat van 38Mbps naar 18Mbps.jpedwards schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:37:
Beste allen,
Wat opvalt:
Ik heb nog niet kunnen kijken of ik 5G uit kan zetten, maar ik vermoed dat dit allemaal dicht staat...
:strip_exif()/f/image/T9LdsqsdeMHLMh6CPeCCrbHP.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 24-10-2024 21:46 ]
Hier in feanwalden was odido ook even de weg kwijt, na 10 minuten was het weer klaar. Wel keurig twee blauwe lampjes op de router....
Wat ik zou kunnen begrijpen is dat de modem een 'zwak 5G' inwisselt voor een 'goed 4G' signaal en eventueel terug probeert te switchen naar 5G als die weer wat beter is. Ik heb echter het tegenovergestelde, het 5G signaal is goed met 4-5 streepjes, maar valt dus terug op een 1-2 streepjes zwak 4G signaal. Dan lijkt het erop dat er of iets in de modem niet goed is of dat het signaal van de mast soort van wegvalt/verstoord wordt. Maar dat er dan een zwak 4G overblijft is dan ook apart zou ik zeggen aangezien 4G normaal verder reikt/stabieler is dan de 5G... ? En ook dat het in een soort van periodiek patroon gebeurd...justdaboo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:44:
[...]
De mijne (in landelijk gebied) schakeld heel veel tussen 4G(+) en 5G. Bij 5G wordt de latency een stuk minder maar de snelheid gaat van 38Mbps naar 18Mbps.
[ Voor 4% gewijzigd door jpedwards op 24-10-2024 21:56 ]
Ik ook niet... Mis nog wel eigenlijk dat je hem kan locken op een bepaalde antenne lokatie.. Want ik kan hier dus wel een NR78 site oppikken die wel op glas hangt ipv trage microwave... Maar daar is het signaal net ietsje zwakker van..... Dus kiezen we voor de tragere site...ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:17:
[...]
Ik verwacht niets.
Zou voor testen ook wel een fijne feature zijn...
En de k&k app met z'n stippen wordt ook horden dol hier... Leg ik 't 'n telefoon op / naast de modem.. 3 stipjes.. Maar draai ik m'n telefoon.. Blijven de stippen op de zelfde plek.... Zo kan je toch ook niet lekker mikken.....
404 Signature not found
Tijdens aanmelden erop terugkomen is bij elke provider een slechte zaak. Klanten moeten eerst nadenken voordat ze zich aanmelden. Zelfde met telefoontjes: Oh ik wil toch liever een rode. Denk eerst na1993jjohan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:38:
Ik had eergisteren klik en klaar besteld, ingangsdatum 19-11 en mijn huidige internet bij hun opgezegd die een paar dagen later stopt als overlap.
Ik had de TP-Link X3000 5G gekocht om van meer banden gebruik te kunnen maken,
AFRADER!
Die UI is zo infantiel dat je niet kan zien welke radio wat doet, WiFI is niet uit te schakelen, maar schijnt wel in een soort van bridge te kunnen.
AFRADER!
Die UI is zo infantiel dat je niet kan zien welke radio wat doet, WiFI is niet uit te schakelen, maar schijnt wel in een soort van bridge te kunnen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dit is precies wat ik dus had na de firmware update een dag na installatie. Onbruikbaar. SIM in andere router en het werkt prima. Welke firmware heeft je Zyxel?jpedwards schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:55:
[...]
Wat ik zou kunnen begrijpen is dat de modem een 'zwak 5G' inwisselt voor een 'goed 4G' signaal en eventueel terug probeert te switchen naar 5G als die weer wat beter is. Ik heb echter het tegenovergestelde, het 5G signaal is goed met 4-5 streepjes, maar valt dus terug op een 1-2 streepjes zwak 4G signaal. Dan lijkt het erop dat er of iets in de modem niet goed is of dat het signaal van de mast soort van wegvalt/verstoord wordt. Maar dat er dan een zwak 4G overblijft is dan ook apart zou ik zeggen aangezien 4G normaal verder reikt/stabieler is dan de 5G... ? En ook dat het in een soort van periodiek patroon gebeurd...
En nooit eerst opzeggen voordat de nieuwe verbinding goed werkt.RAAF12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:21:
[...]
Tijdens aanmelden erop terugkomen is bij elke provider een slechte zaak. Klanten moeten eerst nadenken voordat ze zich aanmelden. Zelfde met telefoontjes: Oh ik wil toch liever een rode. Denk eerst na
Snel terugsturen dus.franssie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:35:
Ik had de TP-Link X3000 5G gekocht om van meer banden gebruik te kunnen maken,
AFRADER!
yup, Amazon doet meestal niet zo moeilijk. Nu maar eerst eens verder kloten met het stock modem
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tip gebruik naast de Odido app de Zyxel Air app hiermee kan je de signaal sterkte beter aflezen. Leg je telefoon op de modem en gebruik de achterkant van de modem om ermee uit te richten richting de bolletjes. Gebruik daarna de Zyxel Air app en probeer de modem naar links of rechts te draaien een klein beetje kan al heel veel uitmaken. Zelfs in de andere richting van de bolletjesSMSfreakie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:06:
[...]
Ik ook niet... Mis nog wel eigenlijk dat je hem kan locken op een bepaalde antenne lokatie.. Want ik kan hier dus wel een NR78 site oppikken die wel op glas hangt ipv trage microwave... Maar daar is het signaal net ietsje zwakker van..... Dus kiezen we voor de tragere site...
Zou voor testen ook wel een fijne feature zijn...
En de k&k app met z'n stippen wordt ook horden dol hier... Leg ik 't 'n telefoon op / naast de modem.. 3 stipjes.. Maar draai ik m'n telefoon.. Blijven de stippen op de zelfde plek.... Zo kan je toch ook niet lekker mikken.....
Dit zie je in de Zyxel Air app
/f/image/Wi6EyYx9Kkdd4zpR9GOIEMUq.png?f=fotoalbum_large)
Lekker motiverend weer…ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:17:
[...]
Ik verwacht niets.
Echt hè. Alsof men het bij Odido bewust doet. Daar zullen ook mensen werken die wel het goede voor hebben met de klant. Als het je niet aanstaat of je bent zo ontevreden ga dan aub naar een andere provider en dienst. Altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en maar klagen. Daarbij iets met gras goener bij de buren.mwa schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:54:
[...]
Het zuur gehalte bij sommige in dit topic is idd hoog..
Klik en klaar is net nieuw dus er zal ongetwijfeld hier en daar iets niet goed gaan maar dat weet je bij een nieuwe dienst. Wil je dit niet ga/blijf bij een andere provider of geef het nog enkele maanden en geef op een normale toon aan wat er misgaat op dit moment met de dienst in dit topic.
En nee ik werk niet bij Odido.
Dat wisselen gebeurt bij mij dus ook. Dat kan ik vooral goed zien in de app. Als ik op 4G(+) zit is mn snelheid ongeveer 45mbps down, maar al snel schakelt hij over op 5G. Dan zakt de snelheid maar +/- 25mbps terug.jpedwards schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:55:
[...]
Wat ik zou kunnen begrijpen is dat de modem een 'zwak 5G' inwisselt voor een 'goed 4G' signaal en eventueel terug probeert te switchen naar 5G als die weer wat beter is. Ik heb echter het tegenovergestelde, het 5G signaal is goed met 4-5 streepjes, maar valt dus terug op een 1-2 streepjes zwak 4G signaal. Dan lijkt het erop dat er of iets in de modem niet goed is of dat het signaal van de mast soort van wegvalt/verstoord wordt. Maar dat er dan een zwak 4G overblijft is dan ook apart zou ik zeggen aangezien 4G normaal verder reikt/stabieler is dan de 5G... ? En ook dat het in een soort van periodiek patroon gebeurd...
Het modem staat dan voor het raam (ligt eigenlijk want dat presteert duidelijk beter bij mij) van de 1ste etage (meer heb ik er niet). Dit is ook het raam aan de kant van de mast (ookal staat hij ver weg)…
Kan ik komend weekend posten, hij ligt momenteel in de doos op kantoor... Heb ondertussen een 2e K&K besteld om daar ook eens mee te testen, vond namelijk die vreemde SSIDs met AP_MKT_... ook apart, gaf me de indruk van een gebruikt/test-modem. Zal kijken of de nieuwe out-of-the-box het wel meteen goed doet voordat hij die nieuwe fw krijgt.ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:36:
[...]
Dit is precies wat ik dus had na de firmware update een dag na installatie. Onbruikbaar. SIM in andere router en het werkt prima. Welke firmware heeft je Zyxel?
Mijn FW versie (ping pong editie)ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:36:
[...]
Dit is precies wat ik dus had na de firmware update een dag na installatie. Onbruikbaar. SIM in andere router en het werkt prima. Welke firmware heeft je Zyxel?
:strip_exif()/f/image/aRSSjxxXdnJwFu5A3A94hn6r.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijzonder. Van een stabiele 100/100 de laatste dagen nu een snelheid van 20/10. Reboot helpt niet.
Nee. Ik ga er niet vanuit dat ze bewust mijn Zyxel voor mij onklaar hebben gemaakt. Wat ze wel bewust hebben gedaan is band n28 disablen.eettjjuuhh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:03:
[...]
Echt hè. Alsof men het bij Odido bewust doet.
Ik heb nog drie ISPs hier dus ik zit er verder niet mee. En hoezo voor een dubbeltje op de eerste rang? Ik betaal net zoveel als iedereen hier. En heb dus net zoveel recht om wel of niet over dit product tevreden te zijn.Daar zullen ook mensen werken die wel het goede voor hebben met de klant. Als het je niet aanstaat of je bent zo ontevreden ga dan aub naar een andere provider en dienst. Altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en maar klagen. Daarbij iets met gras goener bij de buren.
Ik proef een beetje Stockholm Syndroom. Begrip voor de dader en niet voor het slachtoffer.Klik en klaar is net nieuw dus er zal ongetwijfeld hier en daar iets niet goed gaan maar dat weet je bij een nieuwe dienst. Wil je dit niet ga/blijf bij een andere provider of geef het nog enkele maanden en geef op een normale toon aan wat er misgaat op dit moment met de dienst in dit topic.
En nee ik werk niet bij Odido.
De dienst K&K is prima. Het geleverde Zyxel device heeft kuren. Zeker na de firmware update voor gebruikers in het buitengebied. Een door Odido genoemde doelgroep.
En over die kuren communiceert Odido geen woord. Dan is Tweakers bij uitstek geschikt om het met elkaar daar over te hebben.
Don’t shoot the messenger.
Ik heb dit eerder gezien bij mijn Oppo T1a 5G router. Dat er dus kort een vrij cryptische SSID is na opstarten. Kan van alles zijn, bijvoorbeeld dat de firmware eerst een standaard configuratie laadt en dan pas die waarin de juiste SSID’s staan.jpedwards schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:06:
[...]
Kan ik komend weekend posten, hij ligt momenteel in de doos op kantoor... Heb ondertussen een 2e K&K besteld om daar ook eens mee te testen, vond namelijk die vreemde SSIDs met AP_MKT_... ook apart, gaf me de indruk van een gebruikt/test-modem. Zal kijken of de nieuwe out-of-the-box het wel meteen goed doet voordat hij die nieuwe fw krijgt.
Update: MTK = Mediatek en MT7990 is een WiFi controller. Ik denk dat mijn vorige alinea redelijk klopt.
[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 25-10-2024 00:13 ]
Pest is dat het kreng dan ineens terug switched naar Nr28.. En dan blijft hangen daar op...RandB schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:48:
[...]
Tip gebruik naast de Odido app de Zyxel Air app hiermee kan je de signaal sterkte beter aflezen. Leg je telefoon op de modem en gebruik de achterkant van de modem om ermee uit te richten richting de bolletjes. Gebruik daarna de Zyxel Air app en probeer de modem naar links of rechts te draaien een klein beetje kan al heel veel uitmaken. Zelfs in de andere richting van de bolletjesSucces
Ja die 2 ssids heb ik ook gespot bij een reboot...jpedwards schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:06:
[...]
Kan ik komend weekend posten, hij ligt momenteel in de doos op kantoor... Heb ondertussen een 2e K&K besteld om daar ook eens mee te testen, vond namelijk die vreemde SSIDs met AP_MKT_... ook apart, gaf me de indruk van een gebruikt/test-modem. Zal kijken of de nieuwe out-of-the-box het wel meteen goed doet voordat hij die nieuwe fw krijgt.
Wil eigenlijk nog eens kijken wat de ethernet poortjes doen tijdens een bootup.. Misschien hangt er nog wel een bootloader in...
Lijkt namelijk een mediatek 7990 series SOC te gebruiken...
Valt me ook nog wel tegen dat er nog niemand is die de zyxel al compleet uit elkaar geschroefd heeft is
404 Signature not found
De apparatuur is niet je eigendom. Je hebt het in bruikleen.SMSfreakie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:21:
....
Valt me ook nog wel tegen dat er nog niemand is die de zyxel al compleet uit elkaar geschroefd heeft is
Onderkant kun je openen zonder dingen stuk te maken, maar dan zie je niet zo veel.W1ck1e schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:08:
[...]
De apparatuur is niet je eigendom. Je hebt het in bruikleen.
Volgens mij is de buitenkant aan elkaar geklikt, het is immers "easy refurbishable".

Ik heb het nog niet geprobeerd, ik ben bang dat ik 'm mol.
Als je hem hebt gekocht en betaald: leef je uit.Pilovali schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
Onderkant kun je openen zonder dingen stuk te maken, maar dan zie je niet zo veel.
Volgens mij is de buitenkant aan elkaar geklikt, het is immers "easy refurbishable".
[Afbeelding]
Ik heb het nog niet geprobeerd, ik ben bang dat ik 'm mol.
Ik heb inmiddels een dubbele internetverbinding voor elkaar met een TP-Link ER605 tussen beide providermodems en mijn switch.quo_ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:17:
Ik heb vanaf vorige week de Zyxel naast me in de vensterbank staan. N.a.v. diverse posts hier ben ik ermee aan de wandel gegaan (aan een verlengsnoer). Vreemd genoeg levert een positie in een andere richting dan de app aangeeft het beste signaal op.
Hij staat nu op de verdieping met -94/-97 dB terwijl ik beneden -106/-111 dB had.
Mijn (voorlopige) conclusie is dat ik 'm houdt. Niet als primaire internetverbinding, daarvoor is de upload te traag, maar om er naast te hebben.
De bedoeling is om een kabel naar mijn netwerkkast te leggen zodat daar 2 internetverbindingen voor mijn thuisnetwerk beschikbaar zijn. (Odido Zyxel NR 5307 en Delta Nokia XS-2426G-B)
Het dual WAN gebeuren is nieuw voor mij dus ik ben al aan het spitten in "Netwerken" maar heb het ideale alles verklarende topic nog niet gevonden. Tips voor een goede kennisbron of tutorial van harte welkom!
Het bleek uiteindelijk veel eenvoudiger dan ik verwacht had met wat hulp uit mijn topic in netwerken.
Dual WAN bij "dichtgetimmerde" providermodems; hoe beginnen
Nop, bruikleen.W1ck1e schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:44:
[...]
Als je hem hebt gekocht en betaald: leef je uit.
Werkt het bij jou in een fail-over mode of loadbalance? Dat kan ik niet hieruit halen.quo_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:46:
[...]
Ik heb inmiddels een dubbele internetverbinding voor elkaar met een TP-Link ER605 tussen beide providermodems en mijn switch.
Het bleek uiteindelijk veel eenvoudiger dan ik verwacht had met wat hulp uit mijn topic in netwerken.
Dual WAN bij "dichtgetimmerde" providermodems; hoe beginnen
Ik zag die AP-MKT dingen ook voorbij komen en weet echt wel zeker dat ik een nieuw modem had, dus het is ergens 'normaal'. Had die modems direct dezelfde maandag in de Odido shop opgehaald.jpedwards schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:06:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 25-10-2024 09:07 ]
Positievere noot:
Hij staat nu een weekje, en heb weinig issues bemerkt. Oude firmware is ook gewoon netjes gebleven.
Stabiel plekje gevonden (benedenverdieping) met -85dB 5G signaal, zie geen geswitch meer met 4G.
Maar de 300Mbit heb ik allang niet meer gezien, de snelheden zijn als ik de speedtests moet geloven 5G onwaardig (upload verdwijnt overigens niet).
(Zuid-Limburg, 300m van mast, zicht geblockt door een woning).
Hij staat nu een weekje, en heb weinig issues bemerkt. Oude firmware is ook gewoon netjes gebleven.
Stabiel plekje gevonden (benedenverdieping) met -85dB 5G signaal, zie geen geswitch meer met 4G.
Maar de 300Mbit heb ik allang niet meer gezien, de snelheden zijn als ik de speedtests moet geloven 5G onwaardig (upload verdwijnt overigens niet).
(Zuid-Limburg, 300m van mast, zicht geblockt door een woning).
Cash is king.
Standaard in de vensterbank op 1e etage met 4G:jpedwards schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:55:
[...]
:strip_exif()/f/image/72wnKCuROrNZyUVe0h2IpC9K.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb vervolgens een andere raam gekozen. Een welke op zichtlijk niet de beste keus zou zijn...
En dan zie ik een beetje jouw gedrag. Mijn dMb schommelt een beetje tussen de -107 en 100.
Soms dan pakt hij 5G en haal ik 120/40 maar doordat ik (vermoedelijk) te ver van de mast zit schakelt hij snel over op 4G+ waardoor de snelheid ook terug zakt naar +/- 75/5. Een paar graden draaien of paar cm hoogte verschil doet al snel een verschil van 5 dBm.
In mijn geval zal een buiten antenne wellicht de oplossing zijn. Want als ik de unit hoger in de nok zet (GEEN RAAM) dan schakelt hij bijna altijd over op 5G maar door de antennes in de Zyxel komt ik uit op 269/2,26. Logisch want het zenden door de muur heen is lastig.
:strip_exif()/f/image/7tOG1fkcFvgegA5gVf2cq4QD.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/cPdkmPjfuYyHusnkTVvouoWu.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot uit de Zyxel Air App - Fair 5G -112 dBm - 120/40Mbps
/f/image/zk1j7bh46MvwoXratdHqTioN.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot uit de Zyxel Air App - Fair 4G+ -108 dBm - 77/5Mbps
Ik heb nu een opstelling met een aardig compromis, 20cm lager resultaat 5G. 58/21.6 en dan 10 min later 105/19 testen...
/f/image/C1NRhwwozcUJlP5W7J2aMhgN.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie van het verhaal.... een versie met buitenantennes voor het landelijk gebied kan geen kwaad!
[ Voor 48% gewijzigd door justdaboo op 25-10-2024 10:21 ]
Ik heb de volgende vragen naar aanleiding van dit topic; heb uiteraard al een aantal pagina's teruggelezen maar kom er niet uit.
Ik woon op 600 meter van een mast en ervaar buiten die korte storing gisteravond waar vrijwel iedereen last van had een goede verbinding. Had hiervoor een Mesh-constructie in huis met een bridge vanaf Ziggo. Nu staat het apparaatje van Zyxel op de 1e verdieping achter het raam waarmee ik het hele huis kan voorzien van internet zonder Mesh. Heb het idee dat daardoor alles zelfs wat soepeler loopt dan met Ziggo+Deco.
Vraag 1:
Wat zit de optimale richting van de antenne ten opzichte van de mast?
Vraag 2:
Gaat hier vaak over N78. Wat is het beste en hoe kan je zien wat bij jou van toepassing is?
Vraag 3:
Vannacht rond vijf uur even aan het spoken en toen merkte ik duidelijk lagere prestaties. Juist om 6 uur werd het een stuk sneller. Staat het modem dan op de nachtstand of de masten buiten? Wat is het verschil?
Ik woon op 600 meter van een mast en ervaar buiten die korte storing gisteravond waar vrijwel iedereen last van had een goede verbinding. Had hiervoor een Mesh-constructie in huis met een bridge vanaf Ziggo. Nu staat het apparaatje van Zyxel op de 1e verdieping achter het raam waarmee ik het hele huis kan voorzien van internet zonder Mesh. Heb het idee dat daardoor alles zelfs wat soepeler loopt dan met Ziggo+Deco.
Vraag 1:
Vraag 2:
Gaat hier vaak over N78. Wat is het beste en hoe kan je zien wat bij jou van toepassing is?
Vraag 3:
Vannacht rond vijf uur even aan het spoken en toen merkte ik duidelijk lagere prestaties. Juist om 6 uur werd het een stuk sneller. Staat het modem dan op de nachtstand of de masten buiten? Wat is het verschil?
De klik&klaar is de backup verbinding.Pilovali schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:55:
[...]
Werkt het bij jou in een fail-over mode of loadbalance? Dat kan ik niet hieruit halen.
Load balancing heeft naar mijn idee niet zoveel zin als je primaire verbinding tot 20x sneller is dan de secundaire.
Probleem is dat - zeker op 3500 MHz. - de demping in coax zo groot is dat je enorm dure en dikke coax moet gebruiken. En dan nog kan de demping zo hoog zijn dat de verbetering van een eenvoudige buitenantenne te niet wordt gedaan. Je moet dan echt wel denken aan een Yagi richtantenne (volksmond: hark).justdaboo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:49:
[...]
Conclusie van het verhaal.... een versie met buitenantennes voor het landelijk gebied kan geen kwaad!
En hoog op het dak betekent gevaar voor blikseminslag, dan is professionele installatie met aarding nodig.
Je hebt hiervoor buiten antennes met router erin zoals ZTE MC889/T3000 en Zyxel NR7102 met IP passthroughernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:23:
[...]
Probleem is dat - zeker op 3500 MHz. - de demping in coax zo groot is dat je enorm dure en dikke coax moet gebruiken. En dan nog kan de demping zo hoog zijn dat de verbetering van een eenvoudige buitenantenne te niet wordt gedaan. Je moet dan echt wel denken aan een Yagi richtantenne (volksmond: hark).
En hoog op het dak betekent gevaar voor blikseminslag, dan is professionele installatie met aarding nodig.
Iemand ervaring met de Klik & Klaar simkaart in een andere 4G/5G router gebruiken? Ik heb zelf de ZyXEL FWA505 liggen met een KPN data sim kaart met een limiet van 20GB per dag.
Ik neem aan dat je modem bedoeld t.o.v. de mast? Uiteraard wil het modem de zendmast “zien”. Dus zo weinig mogelijk er tussen. In diverse posts in de thread staat dat de achterkant van het modem die richting op bij velen het beste is. Gewoon uitproberen.vaurits schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:21:
Ik heb de volgende vragen naar aanleiding van dit topic; heb uiteraard al een aantal pagina's teruggelezen maar kom er niet uit.
Vraag 1:
De n78 band is de 3500 MHz. 5G band die deze zomer vrij is gegeven. Je kunt daar zelf niets in kiezen. Op www.antennekaart.nl kun je zien of de zendmasten bij jou in de buurt met n78 uitgerust zijn. Zit je dan binnen ruwweg een kilometer daar vanaf heb je waarschijnlijk redelijke snelheden met K&K.Vraag 2:
Gedurende de nacht, ik zie tussen 00:00 en 06:00 uur, schakelen in ieder geval Vodafone en Odido antenne arrays en zend/ontvangers uit om energie te besparen. Er wordt beweerd dat dit dynamisch is en dus bij vraag er weer ingeschakeld wordt, dat heb ik nog nooit gezien. Bij mij gaat Odido ‘s-nachts terug van 180 Mbps down naar 100 Mbps. Ik zit naast een Vodafone mast en daarop heb ik ‘s-nachts een download die trager is dan mijn 50 jaar oude telefoonlijn. En maar adverteren met gigabit snelheden op 5GVraag 3:
Als je de APN op die router in kan stellen dan gaat het wel werken. Heb de simkaart de afgelopen dagen in mijn smartphone gehad om te onderzoeken of het ook anders kan. Werkt prima!Dennepen schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:29:
Iemand ervaring met de Klik & Klaar simkaart in een andere 4G/5G router gebruiken? Ik heb zelf de ZyXEL FWA505 liggen met een KPN data sim kaart met een limiet van 20GB per dag.
Have you tried turning it off and on again?
Inderdaad. Zoiets gebruikte Odido bij 4G voor Thuis.ikbenjoeri schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:26:
[...]
Je hebt hiervoor buiten antennes met router erin zoals ZTE MC889/T3000 en Zyxel NR7102 met IP passthrough
Heb primair Odido Glas 1/1Gbps en secundair Odido 5G 500/50Mbps tot 750/75Mbps. Door te balancen ipv enkel fail-over haal ik meer dan 1Gbps snelheid met iets wat P2P kan:quo_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:47:
[...]
De klik&klaar is de backup verbinding.
Load balancing heeft naar mijn idee niet zoveel zin als je primaire verbinding tot 20x sneller is dan de secundaire.
:strip_exif()/f/image/sXgHpSPWYnLoh4rSYKgFTN30.png?f=user_large)
Op 1Gbps glas kan je max 920-940Mbps halen. Heb de verdeling nu op 80% Fiber en 20% 5G staan, werkt tot zover best ok. Ook zorgt het ervoor dat bij P2P verkeer de primaire verbinding niet direct 100% belast wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2024 11:38 ]
Als je wat had rondgebladerd hier had je gelezen dat dat zonder problemen kan. Je moet wel als APN dan instellen: fwainternet.Dennepen schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:29:
Ik gebruik een Huawei H122-373 werkt prima. Dit omdat de Zyxel door Odido met de firmware update voor buitengebied onklaar is gemaakt doordat de n28 band disabled is en n78 in buitengebied nog veel ontbreekt.
In hoeverre verschillen de snelheid resultaten van elkaar in vergelijking met een reguliere Odido sim only vanaf je mobiel en de klik en klaar router? Als ik bijvoorbeeld nu 200mbps upload meet via mijn sim only van odido, kan ik er dan vanuit gaan dat de klik en klaar router vergelijkbare resultaten haalt? Of is het aanzienlijk beter/slechter ? Hoe zijn jullie ervaringen?
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.