[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 19 ... 72 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Misschien dat sommige mensen pech hebben of een net iets meer tweaker-waardige router hadden gewenst, maar ik heb het prutje nu al een aantal dagen aan het werk en heb 0 problemen. Zit hier tussen 3 N28/N78 masten in en het bereik is dan ook super, wellicht met een buitenantenne nog beter.

Ik kom van Ziggo af en dát modem was pas drama :Y) Dus nu heb ik veel goedkoper internet en nog eens stabieler ook (so far).

Voor €25 in de maand kun je geen buil aan vallen maar als dit zo blijft draaien dan gaat Ziggo er snel uit.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21

franssie

Save the albatross

@Ventieldopje jij zit nog op de eerste 0526 oid firmware?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:19
Juerd schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Negatieve getallen en unicode blijven moeilijk :). De ≤ en ≥ staan verkeerd om in deze tabel...
Nee hoor. Hoe lager, dus negatiever is slecht (rode vlakken), hoe hoger, dus positiever is goed (groene vlakken).

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

En dat zal voor meer medewerkers gelden, geen idee wie die firmware heeft ontwikkeld. Als het Odido zelf is geweest (ze zullen wel wat ervaring hebben met eigen firmware vroeger) dan zla de fabrikant ook zeggen, ondersteunen we niet. Is het wel door Zyxel aangepast dan nog zal het wel even duren voordat zij hebben uitgevogeld waar het hangt op het Odido netwerk. Vrijdag maar eens testen in de stedelijke omgeving met huidig modem en de TP-Link - en hoe dat goed in mijn Unify netwerk te integreren.
Vrijwel zeker is de firmware niet door Odido ontwikkeld. Die kennis zit daar niet. Dus Zyxel. Of een partner van Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ventieldopje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:21:
Misschien dat sommige mensen pech hebben of een net iets meer tweaker-waardige router hadden gewenst, maar ik heb het prutje nu al een aantal dagen aan het werk en heb 0 problemen. Zit hier tussen 3 N28/N78 masten in en het bereik is dan ook super, wellicht met een buitenantenne nog beter.
Daarom (vetgedrukte) dus. En wat zijn dan snelheden en latency? WiFi stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:33
Toch wel verschil met N28. Heb de simkaart nu in Zyxel FWA505

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hstupfT560o-6JdjezQyk4V3LBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukW7hJMIf2fHGcDD2yjvMk0H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTqgCS6PD7XG0n_gl4xKp-wGRQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjffSl2ruW5OzZ2A6Nn6lNMC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zojuist 3 games met een totaal van 250GB gedownload van Steam. Een prima 820-920Mbps gedurende de gehele download op mijn Windows (Legion Go) handheld PC via WiFi.

En tijdens het downloaden was mijn vrouw een serie op Netflix aan het kijken en ik zat live voetbal te kijken, beide op een iPad via WiFi verbonden aan het Zyxel modem.

Geen enkele onderbreking gehad, de streams liepen perfect.

Het kan dus wel! En ben uiteraard zeer tevreden met Klik&Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ikbenjoeri schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:36:
Toch wel verschil met N28. Heb de simkaart nu in Zyxel FWA505

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Want met de SIM in de NR5307 had je…?

73 pagina’s, je kunt niet verwachten dat we gaan zoeken en terugbladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Nee hoor. Hoe lager, dus negatiever is slecht (rode vlakken), hoe hoger, dus positiever is goed (groene vlakken).
(Ik heb dit bericht 3 keer opnieuw gedaan omdat ik het zelf vooral niet helder in m'n hoofd had :))

Je hebt gelijk, dankjewel voor de correctie!

[ Voor 68% gewijzigd door Juerd op 23-10-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:44:
[...]

Want met de SIM in de NR5307 had je…?

73 pagina’s, je kunt niet verwachten dat we gaan zoeken en terugbladeren.
Iedereen krijgt bij Odido NR5307. Ik heb zelf Zyxel FWA505 gekocht waarbij N28 wel aanstaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
ikbenjoeri schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:02:
[...]

Iedereen krijgt bij Odido NR5307. Ik heb zelf Zyxel FWA505 gekocht waarbij N28 wel aanstaat
Ik bedoel welke snelheid je had met de NR5307. Zonder die info hebben je laatste schermdumps weinig waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Overigens, ik wist het niet, wellicht meer niet: FWA staat voor Fixed Wireless Access. Vandaar de APN fwainternet voor K&K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:08:
Overigens, ik wist het niet, wellicht meer niet: FWA staat voor Fixed Wireless Access. Vandaar de APN fwainternet voor K&K.
ha, leuk, vroeg ik me ook al af, maar om daarvoor de helpdesk te bellen :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotor1
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-05 11:29
Ik ben nieuw hier, maar een vraagje:
Download is hier best snel, maar hebben jullie dat ook dat de snelheid inkakt na 2 dagen in bedrijf?
Download is 250 down en na 2 dagen 30 a 40 down.
Na een reboot is de snelheid weer hoog.
Met de klik en klaar router dus 😁

[ Voor 7% gewijzigd door Rotor1 op 23-10-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

Ik bedoel welke snelheid je had met de NR5307. Zonder die info hebben je laatste schermdumps weinig waarde.
Eerste screenshot is van de Odido router, 2e van de Zyxel FWA505. beide hetzelfde signaal sterkte. Enige verschil is N28 wel met FWA505 en met Odido niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:03
Rotor1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:20:
Ik ben nieuw hier, maar een vraagje:
Download is hier best snel, maar hebben jullie dat ook dat de snelheid inkakt na 2 dagen in bedrijf?
Download is 250 down en na 2 dagen 30 a 40 down.
Na een reboot is de snelheid weer hoog.
Met de klik en klaar router dus 😁
Ja dat moet je blijkbaar gewoon ff elke keer doen als de snelheid ingekakt is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BlazeMuis schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Ja dat moet je blijkbaar gewoon ff elke keer doen als de snelheid ingekakt is :+
Zou het niet handiger zijn om elke nacht automatisch even de stroom eraf te halen met een tijdklok?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:49
Wolly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:31:

Zou het niet handiger zijn om elke nacht automatisch even de stroom eraf te halen met een tijdklok?
Bij voorkeur midden in een firmware upgrade ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier heeft is die nog steeds niet geupdate kwa firmware 8)7 zou Odido het dan voorlopig in de ijskast hebben staan?

alleen merk ik nu wel een nadeel.. kan hem dus ook niet goed uitrichten.. want zodra ik mn trap neerzet (ding staat op de bergzolder zonder vaste trap lekker hoog dus...) springt die van NR78 terug naar NR28

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:24:
@Ventieldopje jij zit nog op de eerste 0526 oid firmware?
Modelnaam
NR5307

Firmware-versie
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528

Nu even op de N28 band zie ik maar soms springt hij ook op N78.

Begrijp ik dan dat dit een oudere firmware is of juist nieuwer? Vanuit de doos dus geen problemen gehad en ook nog geen firmware update gehad voor zover ik weet.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:12:
[...]

ha, leuk, vroeg ik me ook al af, maar om daarvoor de helpdesk te bellen :+
En 2 uur aan de lijn en dan te horen krijgen dat ze het niet weten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
  • Laatst online: 25-05 11:51
Als je een reboot geeft ben je dan alsjeblieft instellingen van de router kwijt?🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotor1
Renetje6 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:38:
Als je een reboot geeft ben je dan alsjeblieft instellingen van de router kwijt?🤷
Nee instellingen blijven staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Renetje6 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:38:
Met een reboot ben je geen instellingen kwijt, maar met een factory reset wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotor1
Ventieldopje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:37:
[...]

Modelnaam
NR5307

Firmware-versie
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528

Nu even op de N28 band zie ik maar soms springt hij ook op N78.

Begrijp ik dan dat dit een oudere firmware is of juist nieuwer? Vanuit de doos dus geen problemen gehad en ook nog geen firmware update gehad voor zover ik weet.
Hier firmware V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:24

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

F.Baarda schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:28:
Kleine update na 24 uur. Vebinding bljft nu wel stabieler op 5G met een download van 200 en een upload van 115. Dus net zo snel als mijn glasvezel.
Of zou het geholpen hebben dat ik gisteren het klachtmelding via de site aangemaakt heb vanwege de instabiele verbinding? Ik zit de hele avond al op de 5G verbinding. Mijn LG tv een OS update laten draaien en verschillende zaken overgezet op het nieuwe thuisnetwerk. Alles loopt tot nu toe vlekkenloos.De Modem staat weggestopt in de meterkast. Hier haalt hij tot nu toe de beste resultaten. Wat ik raar vind is dat bij een raam met vrij uitzicht op de mast op ca 300 meter de resultaten niet zo goed zijn. Iemand een verklaring?

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-02 21:16
Zouden zonnepanelen op het dak ook een nadelig effect hebben op de ontvangst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:02
ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:08:
Klopt. Vodafone doet met een vergelijkbaar product fwa.internet.vodafone.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:24

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Bobo89 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:06:
Geen idee, wel heb ik het idee dat mijn zinken dakkapel roet in het eten gooit ondanks dat de modem voor het raam staat. Dit viel mij op tijdens het zoeken naar de beste plek in het huis.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Bobo89 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:06:
de panelen zelf lijken me niet, thans hier staat t ding op de bergzolder vol onder de PV panelen.. en de mast waar t ding mee wil verbinden staat ook aan die kant van het dak...

omvormer hangt aan de andere kant in een bergkast (dunno why daar...)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 28-05 16:54

SebasFM

BOFH

Is er interesse in een Python script dat de IP changes logt in een SQLite3 database, DuckDNS automatisch aanpast en via een web interface de laatste 10 wijzigingen weergeeft inclusief tijdstip? Ben met een script bezig. Wellicht dat ik dat dit weekend dan in GitLab vrijgeef. Basis Python/Linux kennis zou wel handig zijn...

Edit: Overigens moet ik wel zeggen dat ik nu al meer dan 48 uur hetzelfde externe IP adres heb (en de screenshot is niet per se van mijn aansluiting ;) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7LxrsVhYHpd1Nk79qXqpo0ytJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SjZlkwH5VYQHublnBSPKOk0Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door SebasFM op 23-10-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 20:47
Vandaag Klik & Klaar als 2e backup lijn (dus naast de Ziggo backup van mn Delta verbinding).

Had eerst geen verbinding, support was telefonisch wat lastig omdat de dienst niet super lekker in het keuze menu valt, maar doorverbonden....

Verbinding verbrak, netjes terug gecontact, men ging ermee aan de slag.
Ineens kreeg ik (nog) een contract in mn mail en 10 min later had ik prik op de sim ;), blijkbaar was de sim niet geactiveerd. Dit omdat ik het telefoon nummer ook nog niet als K&K kon registreren in Mijn Odido, daarna wel...

En toen...

Ik zit in landelijk gebied met slechte dekking, Odido de minst slechte...

Resultaten:

Overdag
1,28/0,11 Mbps | 4 meter van raam | Modem rechtop
11,1/5,2 Mbps | In raam op BG Modem rechtop
40,8/30,3 Mbps | In raam op 1ste Etage Modem rechtop

Avond / Medium mist
6,3/1,3 | In raam op 1ste Etage Modem rechtop
28,5/10,75 | In raam op 1ste Etage Modem LIGGEND

In mijn geval lijkt het dus sterk uit te maken hoe de antenne ligt. Ik kwam hier achter doordat ik vanavond na het instorten van de snelheid een TP-Link TL-MR6400 heb getest met de K&K sim. Dit werkte maar ook traag en ik zag dat als ik de antennes liggend plaatste het iets beter werd.

Met de Zyxel van Odido was dit verschil wel heel goed merkbaar.
Alle test resultaten hierboven uiteraard met de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SebasFM schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:43:
Is er interesse in een Python script dat de IP changes logt in een SQLite3 database, DuckDNS automatisch aanpast en via een web interface de laatste 10 wijzigingen weergeeft inclusief tijdstip? Ben met een script bezig. Wellicht dat ik dat dit weekend dan in GitLab vrijgeef. Basis Python/Linux kennis zou wel handig zijn...

Edit: Overigens moet ik wel zeggen dat ik nu al meer dan 48 uur hetzelfde externe IP adres heb (en de screenshot is niet per se van mijn aansluiting ;) ).

[Afbeelding]
Als Tweakers 24/7 een PC’tje hebben draaien dan is (gratis) No-IP (https://www.noip.com/) ook een optie. De ook gratis software Dynamic DNS Update Client voor Windows, Linux en macOS werkt ook goed. Maakt ook log files waarin je IP wijzigingen kunt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:30:
[...]

Als Tweakers 24/7 een PC’tje hebben draaien dan is (gratis) No-IP (https://www.noip.com/) ook een optie. De ook gratis software Dynamic DNS Update Client voor Windows, Linux en macOS werkt ook goed. Maakt ook log files waarin je IP wijzigingen kunt zien.
Als je een ESP8266 of ESP32 hebt liggen: https://github.com/ayushsharma82/EasyDDNS

Dit gebruik ik nu al een aantal dagen op een ESP8266 en dat werkt uitstekend, ik heb gekozen voor Duckdns maar er zijn meer mogelijkheden waaronder ook noip.com. Die dingen kosten bijna niks en verbruiken ook vrijwel niks.

Mijn IP veranderd overigens elke dag minimaal 1 keer, best vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

BlazeMuis schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:42:
[...]

Als je een ESP8266 of ESP32 hebt liggen: https://github.com/ayushsharma82/EasyDDNS

Dit gebruik ik nu al een aantal dagen op een ESP8266 en dat werkt uitstekend,
Nice! verbruikt nog minder stroom.
Mijn IP veranderd overigens elke dag minimaal 1 keer, best vaak.
En dat wil ik loggen inclusief de tijdstippen. Wanneer dit gebeurt, wordt namelijk mijn VPN connectie eruit gegooid en vervolgens mag ik mijn RDP sessie weer opnieuw opstarten. Leuk als je aan het probleemoplossen bent tijdens kantooruren en je sessie knalt er in een keer uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:33
SebasFM schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:43:

[Afbeelding]
Ja wel leuk! Volgens mij communiceren ze tijdens de aankoopflow van Odido ergens dat het IP inderdaad wijzigt. Weet niet meer waar ik het gelezen hebt maar ik dacht elke 24hr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

Ja wel leuk! Volgens mij communiceren ze tijdens de aankoopflow van Odido ergens dat het IP inderdaad wijzigt. Weet niet meer waar ik het gelezen hebt maar ik dacht elke 24hr.
Zwangstrennung. Elke 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostyPeet
  • Registratie: Juni 2018
  • Niet online
Ik lees op CT dat er een cap zit van 2TB per maand (heel redelijk volgens mij) en dat je daarna een lage prioriteit krijgt t.o.v. andere Klik en Klaar klanten.

Ook zit je achteraan de rij bij de reguliere Odido klanten.

Continue streamen van bijvoorbeeld een beveiligingscamera mag ook niet, dat valt onder excessief gebruik.

Commercieel gebruik is ook niet toegestaan.

Op zich lijkt het mij een gat in de markt, dit product. Benieuwd hoe het zich over een jaar gedraagt als hun 5G netwerk "voller" is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:41
Zo heb het even een weekje uitgetest en aangekeken hoe de kinderen erop reageerde met hun gegame, hier draait ondertussen alles als een zonnetje en dus was het volgende onvermijdelijk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-BK_xxIJC0c3UKryuU3KNDon1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ejlKZqtJDrZa100j1V6mWmS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:52
W1ck1e schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Annulering of beëindiging?
Beëindiging

Terugbrengen modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racao
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-01 19:43
Waarom staat er 5G vast internet in de titel van dit topic? Het is juist géén vast internet! Vandaar ook het 5G. Je zit niet vast aan een locatie én niet vast aan een (langlopend) abonnement. Odido noemt het snel 5G-internet voor thuis. Tweakers noemde het in hun nieuwbericht 5G-thuisinternet.

5G vast internet is een contradictio in terminis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zwaluw
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-10-2024
Iemand al de temperatuur/vocht sensor gevonden?

https://www.breedbandwink...O-version_170724_V3.0.pdf

[ Voor 56% gewijzigd door De Zwaluw op 24-10-2024 04:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
@racao Odido zelf noemt het blijkbaar "fixed wireless access", aldus ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" - wel vast dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zwaluw
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-10-2024
*knip*. Zie pm.

[ Voor 124% gewijzigd door rens-br op 24-10-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 11:59
Kreeg een rare email. Wat lege regels verwijderd.
Hello klant,
Last week you activated your Klik&Klaar connection from Odido.
We hope you are happy with Klik&Klaar internet. We are curious about your opinion about the process from request to connection. And your first use. Would you have a few minutes to answer our questions?
Click on the button below to get started. Your feedback is valuable!
Thanks in advance,
Odido

Start Button met link: <snip> plaats a.u.b. geen mogelijke phishing links op het forum!!

Sincerely,
T Mobile Netherlands BV
Please do not "Reply" to this email.
This survey invitation will expire on October 30, 2024 at 5:40 AM.
Should you need help accessing or completing this survey, please click here.
T Mobile Netherlands BV has contracted Medallia, an independent firm, to conduct this survey. Your responses will be used in accordance with our privacy policy. Our privacy policy and related information can be found on our website here.

To unsubscribe from future Medallia surveys for T Mobile Netherlands BV, please click Unsubscribe.

Volgens de phishing page van Odido is dit phishing.
https://www.odido.nl/phishing

Dus maar een mailtje gestuurd om ze dat te laten zien.

Subject: Fwd phishing email: Are you satisfied?
- in het Engels
- meerdere keren gebruik van T mobile, bestaat dat nog?
- from email adres niet van jullie
- from email adres staat niet op jullie phishing pagina
- link naar vage site niet eindigend op odido.nl
- aanhef klant, terwijl jullie mijn naam weten

Dus mocht deze van jullie zijn, gemiste kans om het goed te doen.
En zoniet dan kan je klanten waarschuwen dat deze email rondgaat.

Met vriendelijke groet,

Klant

[ Voor 2% gewijzigd door Yariva op 24-10-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
boyette schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 03:18:
[...]

Beëindiging

Terugbrengen modem
@petertje30 plaatste dit berichtje
Voor diegene die ook wil opzeggen, ga met het pakket naar een Odido winkel. Zij nemen dit in ontvangst en beëindigen het ter plekke.
De medewerker vroeg naar de reden van opzegging. Toen ik vroeg of hij een eerlijk antwoord wilde in de bomvolle zaak zei de medewerker nee bedankt.
voor de goede orde, in dit kader:
Annuleren is volgens mij wanneer je voor of binnen 2 weken na ontvangst er van af wil. Dan heb je ook geen kosten maar moet je meteen de spullen terugsturen of overhandigen.
Beeindigen is wanneer je na die 2 weken er van af wil. maar dan zit je er al minimaal 1 of 2 maanden aan vast. en hoef je niet meteen de hardware in te leveren.

Peter gebruikte de term "opzeggen", ik wilde weten wat HIJ bedoelde. En hij had mijn vraag al beantwoord.

#bedtijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
FrostyPeet schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:58:
Ik lees op CT dat er een cap zit van 2TB per maand (heel redelijk volgens mij) en dat je daarna een lage prioriteit krijgt t.o.v. andere Klik en Klaar klanten.

Ook zit je achteraan de rij bij de reguliere Odido klanten.

Continue streamen van bijvoorbeeld een beveiligingscamera mag ook niet, dat valt onder excessief gebruik.
Een van mijn camera's in de schuur heeft een bitrate van 6Mbps, dat is 0.75MB per seconde, 2.7GB per uur en 64.8GB per dag. Als je dat elke dag streamed dan ben je 1944GB kwijt aan data elke 30 dagen.

Zou raar zijn als dat niet mag binnen de 2TB. Ik snap het wel als je meerdere camera's aan het streamen bent en honderden aan gigabytes aan het verbruiken bent elke dag, maar zolang je binnen de 2TB blijft lijkt mij dat niet echt een probleem.

Een groot gezin met 3 of meer kinderen verbruikt ook veel meer dan die 2TB als de kinderen (en ouders) veel streaming diensten, YouTube of Twitch kijken en veel games/updates binnen halen. Veel meer dan 1 camera stream. Dus ik snap niet helemaal waarom ze dat er in hebben gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 201953

BlazeMuis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Een van mijn camera's in de schuur heeft een bitrate van 6Mbps, dat is 0.75MB per seconde, 2.7GB per uur en 64.8GB per dag. Als je dat elke dag streamed dan ben je 1944GB kwijt aan data elke 30 dagen.

Zou raar zijn als dat niet mag binnen de 2TB. Ik snap het wel als je meerdere camera's aan het streamen bent en honderden aan gigabytes aan het verbruiken bent elke dag, maar zolang je binnen de 2TB blijft lijkt mij dat niet echt een probleem.

Een groot gezin met 3 of meer kinderen verbruikt ook veel meer dan die 2TB als de kinderen (en ouders) veel streaming diensten, YouTube of Twitch kijken en veel games/updates binnen halen. Veel meer dan 1 camera stream. Dus ik snap niet helemaal waarom ze dat er in hebben gezet.
Om het verbruik te beperken? Streamende camera's komen veel meer voor dan gezinnen met 3 of meer kinderen.
De 2T is het maximum waar ze zoveel mogelijk klanten onder willen laten blijven. De beperking is daarom helemaal niet raar.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 201953 op 24-10-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Anoniem: 201953 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Om het verbruik te beperken? IP-camera's komen veel meer voor dan gezinnen met 3 of meer kinderen.
Dat snap ik, maar ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die 24/7 hun camera stream open hebben op hun computer/telefoon/ander apparaat terwijl ze niet thuis zijn. Als ze dit wel thuis open hebben staan dan gaat het via de LAN.

En het zal je verbazen hoeveel mensen games en films/series downloaden elke dag, vooral met diensten zoals Stremio (dat zijn gewoon torrents) en Usenet. Ik gebruik dat niet, maar ik ken wel heel veel mensen die dat wel doen vanaf hun vaste lijn, als ze overstappen op Klik en Klaar dan blijven ze dat gewoon doen, maar dan met sneller internet, dus eventueel nog meer omdat ze dan voor bijvoorbeeld 4K kiezen.

En wat is excessief gebruik? Wat ook in de voorwaarden staat. Zolang je onder de 2TB blijft lijkt mij er gewoon niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 07:06
[...]

Ik denk dat dit misschien minder een probleem is omdat het om upstream gaat, maar ik ben daar niet helemaal zeker van. Er zijn eerder situaties geweest waarin sommige providers de kosten voor upstream niet in rekening brachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
[...]

in de voorwaarden staat duidelijk dat met het continu gebruik van cameras men de overeenkomst kan ontbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
boyette schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

in de voorwaarden staat duidelijk dat met het continu gebruik van cameras men de overeenkomst kan ontbinden
Dat snap ik, maar het gaat mij om die 2TB limiet en de text over de camera.

Als ik elke dag 100GB aan games/updates download en Netflix, YouTube etc bekijk dan ga ik ver over de 2TB heen, en dat is gewoon meer dan die camera. Maar dat zou dan gewoon mogen en de camera die minder dan 2TB per maand gebruikt niet?

Beetje raar dat het zo in de voorwaarden staat.

Maar het product lijkt veel te snel uit te zijn gekomen aangezien die voorwaarden zo vaag zijn over verbruik, zal wel binnen een uur geschreven zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:46
BlazeMuis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Dat snap ik, maar het gaat mij om die 2TB limiet en de text over de camera.

Als ik elke dag 100GB aan games/updates download en Netflix, YouTube etc bekijk dan ga ik ver over de 2TB heen, en dat is gewoon meer dan die camera. Maar dat zou dan gewoon mogen en de camera die minder dan 2TB per maand gebruikt niet?

Maar het product lijkt veel te snel uit te zijn gekomen aangezien die voorwaarden zo vaag zijn over verbruik, zal wel binnen een uur geschreven zijn.
Het heeft vooral te maken dat een Camera vooral nieuwere Cloud camera's constant een upstream feed hebben lopen naar de Cloud. Upstream verkeer hiervoor zijn mobiele netwerken niet echt voor ingericht. Met het inrichten van het spectrum is vooral rekening gehouden met Downstream verkeer. Daarom zijn de Down speeds ook vele malen hoger dan de UP speeds. Er is gewoon minder spectrum hiervoor beschikbaar.

Een Camera is in de voorwaarden maar genoemd als voorbeeld. Het geld eigenlijk voor elke app (ook Torrent clients waarbij de upload op unlimited staat) Je gebruikt dan 24/7 het upstream spectrum waardoor andere op de mast hiervan ook opgegeven moment last van kunnen hebben als meerdere mensen dit ook doen.

Daarom is het voor wat je noemt Steam Downloads dit een mindere probleem.

1. Een steam download al is hij 100GB zal niet 24/7 de hele maand erover doen.
2, Het is Downstream verkeer dus belast het je downstream spectrum, waar gewoon veel meer naar gealloceerd is.

Daarom denk ik ook dat Odido al gebruik je 4TB per maand en van dat volume is 90% downstream er ook niet zo probleem van maken. Het gaat ze echt om de Upstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
bons schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Het heeft vooral te maken dat een Camera vooral nieuwere Cloud camera's constant een upstream feed hebben lopen naar de Cloud. Upstream verkeer hiervoor zijn mobiele netwerken niet echt voor ingericht. Met het inrichten van het spectrum is vooral rekening gehouden met Downstream verkeer. Daarom zijn de Down speeds ook vele malen hoger dan de UP speeds. Er is gewoon minder spectrum hiervoor beschikbaar.

Een Camera is in de voorwaarden maar genoemd als voorbeeld. Het geld eigenlijk voor elke app (ook Torrent clients waarbij de upload op unlimited staat) Je gebruikt dan 24/7 het upstream spectrum waardoor andere op de mast hiervan ook opgegeven moment last van kunnen hebben als meerdere mensen dit ook doen.

2, Het is Downstream verkeer dus belast het je downstream spectrum, waar gewoon veel meer naar gealloceerd is.

Daarom denk ik ook dat Odido al gebruik je 4TB per maand en van dat volume is 90% downstream er ook niet zo probleem van maken. Het gaat ze echt om de Upstream.
het lijkt mij ook niet en odido is over het algemeen niet te flauw
maar.. bezint eer ge begint

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:43
BlazeMuis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:18:

Het klinkt mij juist heel logisch in de oren. Het heeft alles te maken hoe draadloze 4G/5G techniek werkt.
Je continue stream neemt daardoor meer ruimte op het spectrum in beslag dan het aantal mbits dat jij in beeld ziet staan. Als veel gebruikers allemaal 24/7 streams open hebben staan dan degradeert de dienst voor alle gebruikers heel snel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
FredvZ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Het klinkt mij juist heel logisch in de oren. Het heeft alles te maken hoe draadloze 4G/5G techniek werkt.
Je continue stream neemt daardoor meer ruimte op het spectrum in beslag dan het aantal mbits dat jij in beeld ziet staan. Als veel gebruikers allemaal 24/7 streams open hebben staan dan degradeert de dienst voor alle gebruikers heel snel.
dat is zeker zo..
en als dat een probleem gaat vormen zal men waarschijnlijk wel optreden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
bons schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Aan de upload heb ik niet aan gedacht, ik las het als 24/7 een stream bekijken i.p.v. uploaden, maar het is duidelijker als het om de upload gaat.

Misschien dat ze dat er bij in kunnen zetten.. Was misschien ook wel het geval als het allemaal niet zo snel was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e

Volgens mij omdat er dan 365/24 verkeer is over jouw verbinding. Dat het niet veel data is maakt dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
BlazeMuis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Aan de upload heb ik niet aan gedacht, ik las het als 24/7 een stream bekijken i.p.v. uploaden, maar het is duidelijker als het om de upload gaat.

Misschien dat ze dat er bij in kunnen zetten.. Was misschien ook wel het geval als het allemaal niet zo snel was gegaan.
dat is toch logisch
cameras hebben upload geen download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
boyette schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

dat is toch logisch
cameras hebben upload geen download
Het volgende: ik heb hier thuis een camera die upload via de glasvezel, ik heb de klik en klaar bijvoorbeeld in een camper staan ergens in Nederland, ik heb 24/7 een stream open waarin ik de camera bekijk zodat ik weet wat er thuis gebeurt. Dat is dan de download.

Stel ik heb de camera op de camping aangesloten via de klik en klaar en ik kijk deze 24/7 thuis, dat is dan de upload zoals @bons geschreven heeft.

Dus nee, een camera is niet alleen maar upload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
BlazeMuis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Het volgende: ik heb hier thuis een camera die upload via de glasvezel, ik heb de klik en klaar bijvoorbeeld in een camper staan ergens in Nederland, ik heb 24/7 een stream open waarin ik de camera bekijk zodat ik weet wat er thuis gebeurt. Dat is dan de download.

Stel ik heb de camera op de camping aangesloten via de klik en klaar en ik kijk deze 24/7 thuis, dat is dan de upload zoals @bons geschreven heeft.

Dus nee, een camera is niet alleen maar upload.
in dat geval is de download geen probleem
maar de omschrijving in de voorwaarden betreft cameras die continu uploaden

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 24-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Even de tussenstand, Maandag einde dag telefonisch opgezegd, tot op heden nog steeds geen bevestigingsmail ontvangen.
Ik heb besloten het modem niet retour te zenden voor ik deze bevestiging heb ontvangen.
Zojuist wel een net doch dringend betoog gestuurd in het contact / klachten formulier op de website.

Op mijn Odido staat mijn abonnement op de juiste datum als beëindigd dus ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen.
Jaloers overigens op de mensen die wel mooie snelheden halen, voor mij was het geen werken i.v.m. geen fatsoenlijke 5G N78 masten in de buurt.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

W1ck1e schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Volgens mij omdat er dan 365/24 verkeer is over jouw verbinding. Dat het niet veel data is maakt dan niet uit.
Ik heb een open verbinding met mijn remote MQTT server om IoT sensordata er naar toe te sturen. Ik sta elke minuut wel 1 kB aan data daar naar toe te zenden. Lijkt mij sterk dat Odido hier moeilijk over gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:05
SebasFM schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Ik heb een open verbinding met mijn remote MQTT server om IoT sensordata er naar toe te sturen. Ik sta elke minuut wel 1 kB aan data daar naar toe te zenden. Lijkt mij sterk dat Odido hier moeilijk over gaat doen.
Het gaat mijns inziens helemaal niet over de hoeveelheid data, maar over het langdurig ‘bezet’ houden van een verbinding. Een film of serie kijken ‘s avonds is heel wat anders dan een continue stream van data. Zoals gezegd is dat dan 365 dagen en dat 24/7.

Onnodige belasting voor zo’n 5G-mast en snap heel goed dat Odido wil dat deze oplossing daar niet voor gebruikt wordt.

Edit: geen waardeoordeel over jouw oplossing hoor, slechts een inhaker op de lopende discussie. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 24-10-2024 11:17 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
cyclone schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:55:
Even de tussenstand, Maandag einde dag telefonisch opgezegd, tot op heden nog steeds geen bevestigingsmail ontvangen.
Ik heb besloten het modem niet retour te zenden voor ik deze bevestiging heb ontvangen.
Zojuist wel een net doch dringend betoog gestuurd in het contact / klachten formulier op de website.

Op mijn Odido staat mijn abonnement op de juiste datum als beëindigd dus ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen.
Jaloers overigens op de mensen die wel mooie snelheden halen, voor mij was het geen werken i.v.m. geen fatsoenlijke 5G N78 masten in de buurt.
Ik heb hier het "geluk" binnen een N78 gebied te wonen, dus het is leuk om zulke snelheden te halen. (940Mb down / 100 up met netwerkkabel)

Nu ik deze router daadwerkelijk in het buitengebied heb staan, is de downloadsnelheid zonder 5G inderdaad een stuk minder. Er worden nu enkel 4G banden aangesproken. De upload is dramatisch met maar liefst 2Mbit/s. Download is acceptabel met 60 - 80mbit/s.

Wat voor snelheden kreeg jij?

Voor die 25 (of 20) euro is het leuk om mee te spelen; en voor buitengebieden al beter dan enkel DSL, dus wat dat betreft heb ik niet heel veel te klagen.

Even over nadenken wat ik hier mee ga doen. Of de router in de kast (zonde) en zelf een 4G/5G router regelen. Of toch een andere oplossing verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 23:03

Tja...zelfs als je 400 meter (zonder obstakels) woont van N78 zijn hoge snelheden geen garantie. Ik haal gemiddeld 220mb en 130 upload. Dus succes is zeker niet vanzelfsprekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
racao schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 03:24:
Waarom staat er 5G vast internet in de titel van dit topic? Het is juist géén vast internet! Vandaar ook het 5G. Je zit niet vast aan een locatie én niet vast aan een (langlopend) abonnement. Odido noemt het snel 5G-internet voor thuis. Tweakers noemde het in hun nieuwbericht 5G-thuisinternet.

5G vast internet is een contradictio in terminis.
FWA = Fixed Wireless Access.

Zo heet dat nu eenmaal. Fixed is in dit geval te lezen als een router op een min of meer vaste plek. Dus echt anders dan een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
MartinPTweak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:45:
Kreeg een rare email. Wat lege regels verwijderd.
Hello klant,
Last week you activated your Klik&Klaar connection from Odido.
We hope you are happy with Klik&Klaar internet. We are curious about your opinion about the process from request to connection. And your first use. Would you have a few minutes to answer our questions?
Click on the button below to get started. Your feedback is valuable!
Thanks in advance,
Odido

Start Button met link: [mbr]<snip> plaats a.u.b. geen mogelijke phishing links op het forum!![/mbr]

Sincerely,
T Mobile Netherlands BV
Please do not "Reply" to this email.
This survey invitation will expire on October 30, 2024 at 5:40 AM.
Should you need help accessing or completing this survey, please click here.
T Mobile Netherlands BV has contracted Medallia, an independent firm, to conduct this survey. Your responses will be used in accordance with our privacy policy. Our privacy policy and related information can be found on our website here.

To unsubscribe from future Medallia surveys for T Mobile Netherlands BV, please click Unsubscribe.

Volgens de phishing page van Odido is dit phishing.
https://www.odido.nl/phishing

Dus maar een mailtje gestuurd om ze dat te laten zien.

Subject: Fwd phishing email: Are you satisfied?
- in het Engels
- meerdere keren gebruik van T mobile, bestaat dat nog?
- from email adres niet van jullie
- from email adres staat niet op jullie phishing pagina
- link naar vage site niet eindigend op odido.nl
- aanhef klant, terwijl jullie mijn naam weten

Dus mocht deze van jullie zijn, gemiste kans om het goed te doen.
En zoniet dan kan je klanten waarschuwen dat deze email rondgaat.

Met vriendelijke groet,

Klant
Nee. Is al eerder genoemd in deze thread. Is gewoon marktonderzoek. Dat het in Engels is en met T-mobile ondertekend is, is een blunder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Ook al staat een mast in de buurt dan is de vraag hoe de zendantennes in de mast gericht staan.
Dat is te vinden op: https://antennekaart.nl/k...82596&lng=5.51651&zoom=11
Klik een Ododo mast aan en ga aan de linkerkant naar 'Layout' kies vervolgens voor 'Sectorlayout'.
Ik kan de Odido zendmast bijna zien, maar toch een zeer matige snelheid.
Antennes staan niet in mijn richting.

[ Voor 5% gewijzigd door Harry720A op 24-10-2024 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostyPeet
  • Registratie: Juni 2018
  • Niet online
Veel moderne camera's hebben een beweging sensor waardoor ze op dat moment "echt" gaan streamen. Dat scheelt al een flinke hoeveelheid data. Misschien kan je daarnaast de camera anders instellen dat er 1 foto per 5 seconden o.i.d. wordt gemaakt.

Zo ik het inschat is dit niet voor de power users thuis. Die elke maand een paar pc's, smartphones, tablets en hun smart tv updaten, met veel grote spelletjes op Steam. Dit lijkt mij voor "eenvoudig" thuisgebruik. Beetje Netflixen, 1 of 2 pc's, thuiswerken. Om je internet mee te nemen op de camping. Studentenflat. Apart netwerkje voor thuiswerken, kan je apart declareren bij de werkgever. Mensen in de bijstand, die dan toch "volwaardig" internet hebben voor relatief weinig geld.
[...]

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
FrostyPeet schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:26:
Veel moderne camera's hebben een beweging sensor waardoor ze op dat moment "echt" gaan streamen. Dat scheelt al een flinke hoeveelheid data. Misschien kan je daarnaast de camera anders instellen dat er 1 foto per 5 seconden o.i.d. wordt gemaakt.

Zo ik het inschat is dit niet voor de power users thuis. Die elke maand een paar pc's, smartphones, tablets en hun smart tv updaten, met veel grote spelletjes op Steam. Dit lijkt mij voor "eenvoudig" thuisgebruik. Beetje Netflixen, 1 of 2 pc's, thuiswerken. Om je internet mee te nemen op de camping. Studentenflat. Apart netwerkje voor thuiswerken, kan je apart declareren bij de werkgever. Mensen in de bijstand, die dan toch "volwaardig" internet hebben voor relatief weinig geld.

[...]
google nest nemen alles continu op en streamen ook continu naar de cloud bijv.

als je het premium abonnement hebt tenminste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
  • Laatst online: 25-04 14:23
gerhald schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:01:
is het jullie opgevallen dat bijvoorbeeld Reclames bij YouTube in het Deens zijn?
als ik op zoek waar het ip geregistreerd staat bij ripe is dat in NL
Hi op youtube nog geen Deense reclames gezien maar mijn webbrowser geeft sinds gisterenavond nu ook aan dat ik in Denemarken ben. Heeft wel degelijk met deze Klik en Klaar modem te maken als ik via een ander provider inlog en via een vpn is er geen probleem

Hebben er hier meerdere mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@RandB ja, was al eerder genoemd. :)
hcQd schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:24:
[...]

Je kunt het hier rapporteren, geen idee hoe snel dat wordt opgepakt.
Ja, dan moet ik inloggen, dat ga ik niet doen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 24-10-2024 12:47 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
RandB schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Hi op youtube nog geen Deense reclames gezien maar mijn webbrowser geeft sinds gisterenavond nu ook aan dat ik in Denemarken ben. Heeft wel degelijk met deze Klik en Klaar modem te maken als ik via een ander provider inlog en via een vpn is er geen probleem

Hebben er hier meerdere mensen last van?
de playstation store is ook opeens gewijzigd naar deense kronen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 13:05
Room42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:46:
@RandB ja, was al eerder genoemd. :)

[...]

Ja, dan moet ik inloggen, dat ga ik niet doen. :)
Je mag je IP ook wel aan mij DMen, dan doe ik het voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Pilovali schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Je mag je IP ook wel aan mij DMen, dan doe ik het voor je.
Dat heeft geen zin, ik heb al veel verschillende IP-adressen gehad. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kertz
  • Laatst online: 14-11-2024
Danish commercials: Try this in a browser tab.

https://ipinfo.io/json

It should show you your location / city, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Kertz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:04:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "ip":       "91.141.x.x",
  "city":     "Weesp",
  "region":   "North Holland",
  "country":  "NL",
  "loc":      "52.3075,5.0417",
  "org":      "AS31615 Odido Netherlands B.V.",
  "postal":   "1381",
  "timezone": "Europe/Amsterdam",
  "readme":   "https://ipinfo.io/missingauth"
}

(Het adres klopt voor geen meter, dus doe je ding ermee. ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 24-10-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
BlazeMuis schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

Apart dat ze dat uitzetten als het er standaard in zit.

Vraag me dan af wie die rare keuze dan heeft gemaakt, dan heb je het niet helemaal goed zitten als het gewoon in de standaard firmware aan staat 8)7
Misschien werkt het te goed waardoor ze geen extra wifipunten zouden verkopen of verhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Precies de zelfde onstabiele snelheden die jij noemt maar upload nooit boven de 2mbit.
Niet werkbaar als je een keer een call hebt met teams.

Werd overigens door de OdiDo service medewerker volledig op basis van mijn locatie bekrachtigd.

Een eigen router aanschaffen was ook mijn denkwijze.
Toen zag ik dat er eigenlijk niets op de markt is wat aan mijn functionele eisen voldoet, en dat is een recente 5G router tegen een billijk budget die voorzien kan worden van een externe antenne (alle masten staan bij mij op 1200+ meter dus om een stabiele verbinding op te zetten heb ik een richt antenne nodig).

Voor de firmware upgrade overigens was het prima.
Maar OdiDo kiest er willens en wetens voor om N28 niet te gebruiken en laat ik nou alleen maar toegang hebben tot N28 masten (op dit moment iig)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

google nest nemen alles continu op en streamen ook continu naar de cloud bijv.
Wellicht is er in de Nest geen optie om in te stellen dat hij alleen maart upload bij een bewegingsdetectie. Als die er wel is kan je die aanzetten. Zelf hier een clone van de Nest en daar zit die optie gewoon bij. Een omissie van Google Nest kennelijk. Of Google wil je 24/7 lekker in de gaten willen houden.. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Waar komt die hoofdletter D nou opeens weer vandaan? _O- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racao
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-01 19:43
Ja, ik moet de dingen ook niet zo letterlijk nemen, heb ik soms moeite mee haha. "Vast internet" heeft ook de symbolische betekenis van "de internetaansluiting die je doorgaans op een vaste locatie gebruikt" natuurlijk, en daarmee is het gebruik in de titel volledig terecht.

Anyway, interessant om mee te lezen over ieders ervaringen met dit product wat zodra mijn huidige abonnement is afgelopen ook voor mij een interessante optie lijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 11:59
Kertz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:04:

Gewoon Rotterdam hier, wat ook raar is als Amsterdammer :-).
Wel Amsterdamse tijd....

{
"ip": "91.141.236.108",
"city": "Rotterdam",
"region": "South Holland",
"country": "NL",
"loc": "51.9225,4.4792",
"org": "AS31615 Odido Netherlands B.V.",
"postal": "3011",
"timezone": "Europe/Amsterdam",
"readme": "https://ipinfo.io/missingauth"
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:17

mwa

Youtube reclames waren al irritant, maar in het Deens zijn ze nog irritanter. Sinds een uur of 2 zijn ze hier ook in het Deens.

"Kom trygt i hus"

[ Voor 9% gewijzigd door mwa op 24-10-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
mwa schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:23:
Youtube reclames waren al irritant, maar in het Deens zijn ze nog irritanter. Sinds een uur of 2 zijn ze hier ook in het Deens.

"Kom trygt i hus"
Integendeel, Deense reclames negeren is voor mij nog makkelijker dan de normale. Ook die van Lego ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yade
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55
Ik heb de afgelopen dagen een prima ervaring maar vandaag is het ineens over met de pret.

Ik heb af en aan verbinding dat in de loop der tijd steeds meer niet dan wel werd. Het begon met hoge latency, tot uitval en weer terug tot niet.

Het is niet de WiFi, want ik kan de portal van het modem prima bezoeken.

5G en LTE staan gewoon met 4/5 strepen.

Modem is natuurlijk herstart, en ook dat lijkt niet te helpen.

De helpdesk proberen te bereiken en van persoon A naar persoon B. 41 minuten heeft me dat gekost inclusief wachttijd. Ik kreeg toen te horen: Ja je zit tussen 4 masten in en dat kan problematisch zijn.

Ik: Nogmaals, ik heb al meer dan een jaar prima internet met mijn mobiel via jullie masten. Er staat ook dat er prima 5G verbinding is.

Of ik het nog even aan wil kijken of het van de week weer beter gaat. Op de achtergrond zal er nog een check gedaan worden met het modem.

Ik had toch graag wat meer technische hulp/onderzoek verwacht tijdens dit gesprek, of verwacht ik teveel?

Hebben meer mensen problemen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
Hebben jullie hier ook last van?
Sinds ik k&k gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vwuHlf-03UFJunj6IR9ohhEhTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EGKTDGu07zs1E7wwuGF8a81c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:48
Dat is de notatie voor NL in de tz database.
Dus ook "buiten de ring" gebruiken we de Europe/Amsterdam tijdzone. ;)
Renetje6 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:23:
Sinds ik k&k gebruik
[Afbeelding]
Ik zie een IPv6 adres staan bij IP-adres, die verbinding komt niet vanuit Odido K&K want dat is alleen IPv4. Maak je misschien gebruik van een VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:46
Sinds ik k&k gebruik
[Afbeelding]
Niet bij Google. Wel merk ik stukken meer validatie bij websites die achter cloudflare staan.
Soms komt ie dan niet door de auto check heen.

Ik heb even de reputatie van de IP-adressen bekeken en volgens mij lijken deze aardig schoon.
Ze hebben volgens mij een setje uit Denemarken erbij gekocht. in een van de 24uurs wissel had ik een Deens adres waarbij de GEO ip informatie niet bij alle diensten is bijgewerkt dat deze IP adressen nu in NL worden gebruikt.

Ik vraag me ondertussen af voor FWA verbindingen of het wel verstandig is om elke 24u van IP adressen te laten roteren. Opgeven moment kun je hier weer ander gezeik mee krijgen, zoals sites denken dat je een Bot bent omdat wellicht je fingerprints zo vaak wisselen.

Het zijn Fixed wireless access verbindingen, dus het is niet dat je met dat ding door de trein gaat roamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:02
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Het gaat mijns inziens helemaal niet over de hoeveelheid data, maar over het langdurig ‘bezet’ houden van een verbinding. Een film of serie kijken ‘s avonds is heel wat anders dan een continue stream van data. Zoals gezegd is dat dan 365 dagen en dat 24/7.
In mobiele datanetwerken is een TCP verbinding die je laptop/pc/camera opzet niet hetzelfde als een dataverbinding.

Het mobiele netwerk heeft meestal één dataverbinding, ook wel een PDP context. Dat is in feite een tunnel tussen je telefoon of modem naar je APN (de SGSN). Al je netwerk/internet verkeer gaat over die ene tunnel. Voor het mobiele netwerk is er zodoende ook maar 1 connectie*.

Dat je over die ene tunnel pakketten verstuurd, waarbij we op Layer 4 bepaalde IP/Poort combinaties labellen als een "TCP connectie" is voor het mobiele netwerk verder om het even. Het zijn gewoon losse pakketten die worden doorgestuurd.

De totale hoeveelheid pakketten is uiteindelijk wat voor load zorgt op het netwerk. En dat is gerelateerd aan de hoeveelheid dataverkeer.

* Met uitzondering van als je een mobiele telefoon gebruikt, waar er soms een 2e PDP Context tunnel wordt opgezet om je VoLTE verkeer overheen te routeren (met hogere prioriteit) en eventueel een extra tunnel voor internet verkeer als je de HotSpot/Tethering aan hebt staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Xandrios op 24-10-2024 15:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Sinds ik k&k gebruik
[Afbeelding]
Aan de hand van je IPv6 adres gebruik je Apple iCloud Relay. Dus dit staat los van Odido.

Info over de IPv6 range: https://bgp.tools/prefix/2a02:26f7:f98c::/48
2a02:26f7:f98c::/48
Originated by AS36183
AS Name: Akamai Technologies (Apple Private Relay)
Hieronder info hoe je het kan uitzetten.

https://www.iculture.nl/tips/icloud-private-relay/

[ Voor 14% gewijzigd door ikbenjoeri op 24-10-2024 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renetje6
bons schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Niet bij Google. Wel merk ik stukken meer validatie bij websites die achter cloudflare staan.
Soms komt ie dan niet door de auto check heen.

Ik heb even de reputatie van de IP-adressen bekeken en volgens mij lijken deze aardig schoon.
Ze hebben volgens mij een setje uit Denemarken erbij gekocht. in een van de 24uurs wissel had ik een Deens adres waarbij de GEO ip informatie niet bij alle diensten is bijgewerkt dat deze IP adressen nu in NL worden gebruikt.

Ik vraag me ondertussen af voor FWA verbindingen of het wel verstandig is om elke 24u van IP adressen te laten roteren. Opgeven moment kun je hier weer ander gezeik mee krijgen, zoals sites denken dat je een Bot bent omdat wellicht je fingerprints zo vaak wisselen.

Het zijn Fixed wireless access verbindingen, dus het is niet dat je met dat ding door de trein gaat roamen.
Ben er al achter… lag aan een instelling van mijn iPhone.
Lees: 'Privédoorgifte' verbergt je IP-adres en surf­gedrag in Safari en beschermt je onversleutelde internet­verkeer, zodat niemand, ook Apple niet, kan zien wie je bent en welke sites je bezoekt.

Dat uitgezet en klaar. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renetje6
ikbenjoeri schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Aan de hand van je IPv6 adres gebruik je Apple iCloud Relay. Dus dit staat los van Odido.

Info over de IPv6 range: https://bgp.tools/prefix/2a02:26f7:f98c::/48

[...]

Hieronder info hoe je het kan uitzetten.

https://www.iculture.nl/tips/icloud-private-relay/
Thanks! Dat was mijn oplossing!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Integendeel, Deense reclames negeren is voor mij nog makkelijker dan de normale. Ook die van Lego ;)
Als je podcasts download is dit met 'dynamic ad insertion' ook wel grappig. Was vorig jaar op korte vakantie in Dublin, heb nog weken genoten van de reclame voor lokale makelaars aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxiemoe01
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-05 09:59
Ik zie net dat er 25 euro is afgeschreven van mijn rekening terwijl het Klik en Klaar abbo is stopgezet. Moet ik dit storneren of storten ze het zelf terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Maxiemoe01 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:15:
Ik zie net dat er 25 euro is afgeschreven van mijn rekening terwijl het Klik en Klaar abbo is stopgezet. Moet ik dit storneren of storten ze het zelf terug?
In het bericht of elders staat dat ze dat volgende maand verrekenen.

Nooit storneren want dan gaat het geheid fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxiemoe01
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-05 09:59
ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

In het bericht of elders staat dat ze dat volgende maand verrekenen.

Nooit storneren want dan gaat het geheid fout.
Dan wacht ik nog even af, hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Over die rare klant enquete, in het Engels en namens T-mobile, kreeg ik nu nog een e-mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aud87SnuovTS0LMs1WcHgEaqw5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmTxaNXJVEZyy2RnBmfmTJUw.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand wakker geworden daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Beetje jammer dat ze in de enquete het vrije commentaarveld hebben gelimiteerd tot 250 characters.
Pagina: 1 ... 19 ... 72 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.