Was net bij BBW aan het bestellen maar zie dat ze specifiek voor KK hebben de cashback benedengesteld naar 10 euro
Chapeau @jk-5franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:25:
[...]
top, maar credits naar de ontwikkelaar van antennekaart.nl, zit ook in dit topic maar kan de nic zo snel niet terugvinden
edit ik denk dat het @jk-5 is
Dat is balen. Wat is nu de eerste dag dat ze gaan uitleveren ?drwoo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:35:
Was net bij BBW aan het bestellen maar zie dat ze specifiek voor KK hebben de cashback benedengesteld naar 10 euro![]()
Voor mij was de eerste dag 28 oktober. Dus ik moet sowieso nog wachten.
Nog steeds vanaf maandag 28 oktober.W1ck1e schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:37:
[...]
Dat is balen. Wat is nu de eerste dag dat ze gaan uitleveren ?
Voor mij was de eerste dag 28 oktober. Dus ik moet sowieso nog wachten.
Op de site staat minimaal 21 euro cashback op alles. Dan alleen onder kk staat 10 euro. Niet zon best info voorziening zeg ik
@W1ck1e @drwoo jullie hebben dit product nog niet begrijp ik? Kunnen jullie dan chatten in een eigen topic over de cashback ipv dit ervaringen topic ter vervuilen?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bij mij thuis haal ik buiten (en binnen helemaal niet) geen 5G op 3.5 GHz. Ik zit 'maar' 800 meter van de mast af en de sector is gericht naar mijn huis. Zal wel demping of iets dergelijks zijn.
Afin... ik ben even een stuk dichter bij de mast gaan staan, paar honderd meter line of sight en nogmaals getest.
Hoogste wat ik haalde was 282 Mbps down en 154 Mbps up. Deze mast zit helaas achter 2 andere daisychained straalverbindingen, dus veel capaciteit is er niet. Bij een mast met 10 Gig uplink, haal ik wel 1+ Gbps.
Odido geeft aan dat je ook op de camping K&K gebruiken kan... alleen de meeste campings zijn een beetje afgelegen of in bebost gebied. Ik verwacht niet dat je daar 5G op 3.5 GHz kan gaan gebruiken, tenzij er een mast op de camping staat.
Ook heb ik de simkaart in een andere 5G router gestopt, en dat werkt keurig. Ik haal eindelijk hogere uploadsnelheid dan 1 á 3 Mbps. Nu nog even wachten op een externe antenne en dan lekker daarmee testen
Afin... ik ben even een stuk dichter bij de mast gaan staan, paar honderd meter line of sight en nogmaals getest.
Hoogste wat ik haalde was 282 Mbps down en 154 Mbps up. Deze mast zit helaas achter 2 andere daisychained straalverbindingen, dus veel capaciteit is er niet. Bij een mast met 10 Gig uplink, haal ik wel 1+ Gbps.
Odido geeft aan dat je ook op de camping K&K gebruiken kan... alleen de meeste campings zijn een beetje afgelegen of in bebost gebied. Ik verwacht niet dat je daar 5G op 3.5 GHz kan gaan gebruiken, tenzij er een mast op de camping staat.
Ook heb ik de simkaart in een andere 5G router gestopt, en dat werkt keurig. Ik haal eindelijk hogere uploadsnelheid dan 1 á 3 Mbps. Nu nog even wachten op een externe antenne en dan lekker daarmee testen
Inmiddels ruim 24 uur verder na telefonische opzegging.
In mijn Odido staat dat mijn abonnement is opgezegd maar nog steeds niet de beloofde bevestiging via mail ontvangen.
Echt lekker product in de markt zetten dit.
Wat een kneuzen daar.
Incompetente wanboel
In mijn Odido staat dat mijn abonnement is opgezegd maar nog steeds niet de beloofde bevestiging via mail ontvangen.
Echt lekker product in de markt zetten dit.
Wat een kneuzen daar.
Incompetente wanboel
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Die moet ik nog eens goed bekijken. Gaat om een glasabonnement van T-Mobile van voor de overname. Besteld september 2020. (Overname was maart 2022 afgerond). Ik zal in de archieven moeten duiken.Wolly schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:34:
[...]
Je hebt nooit inzage gekregen in die voorwaarden, ook niet toen je die oude producten aanschafte?
Ook als je glas niet opzegt vervalt die oude 25/25 klantvoordeel.boyette schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:54:
[...
En als je dan je glas opzegt vervalt dat voordeel
Als je dan je een maand later bedenkt
Kan je niet terug naar je 25/25 voordeel van uit 2018
#FAQ: wellicht handig om in de TS te vermelden over vervallende klantvoordelen.
[ Voor 33% gewijzigd door SebasFM op 22-10-2024 23:27 ]
Als ik het goed begrijp heb je (op een mast met beperkte capaciteit) vastgesteld dat het modem van Odido een beperkende factor is? Op eigen apparatuur haal je een hogere snelheid dus?Pilovali schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:51:
Have you tried turning it off and on again?
Ik denk dat het signaal meer zegt dan de afstand tot de mast. Aan de achterkant van de woning kan ik de mast zien en heb zelf een test in de tuin gedaan en boven in de slaapkamers met zicht op de mast Maar aan de voorkant van de woning heb ik een betere verbinding scheelt ongeveer 7dBm. Afstand mast is ongeveer 500mPilovali schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:51:
Bij mij thuis haal ik buiten (en binnen helemaal niet) geen 5G op 3.5 GHz. Ik zit 'maar' 800 meter van de mast af en de sector is gericht naar mijn huis. Zal wel demping of iets dergelijks zijn.
Mag ik vragen welke 5G modem je nu gebruikt?
Waar haal je dat vandaan dan? In mijn account staat toch echt dat ik de korting nog steeds heb. En in de winkel vertelde de medewerker dat er niks veranderde aan het oude aanbod, als ik niks aanpaste aan de oude abo’s. Wat ik niet heb gedaan nog.SebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:58:
[...]
Ook als je glas niet opzegt vervalt die oude 25/25 klantvoordeel.
#FAQ: wellicht handig voor in de TS te vermelden over vervallende klantvoordelen.
Nu verloopt binnenkort m’n mobiele abo, dus moet uiteindelijk sowieso naar het nieuwe aanbod toe. Maar vooralsnog heb ik de 25/25 korting nog steeds in m’n account samen met €5 korting op K&K.
Staat in de glasvezelfactuur in Mijn Odido en in de PDF factuur... Had de 14e online K&K besteld.BiG-GuY schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:22:
[...]
Waar haal je dat vandaan dan? In mijn account staat toch echt dat ik de korting nog steeds heb.
![]() | ![]() |
Dat zie ik bij mij dus niet. Zie gewoon volledige maand oktober staan op het vaste abo met Klantvoordeel eraf.SebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:37:
[...]
Staat in de glasvezelfactuur in Mijn Odido en in de PDF factuur... Had de 14e online K&K besteld.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Volgende maand in de gaten houden dus.
is het jullie opgevallen dat bijvoorbeeld Reclames bij YouTube in het Deens zijn?
als ik op zoek waar het ip geregistreerd staat bij ripe is dat in NL
In het geval van de Zyxel router, ja. Daar heb ik geen 5G op (tenzij ik heel dicht bij de mast ga) en de 4G is instabiel. Voor de firmware update had ik een prima snelheid thuis, nu heb ik een instabiele brakke 4G die elke 5 minuten wegvalt.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:59:
[...]
Als ik het goed begrijp heb je (op een mast met beperkte capaciteit) vastgesteld dat het modem van Odido een beperkende factor is? Op eigen apparatuur haal je een hogere snelheid dus?
Signaal is slechtRandB schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:12:
[...]
Ik denk dat het signaal meer zegt dan de afstand tot de mast. Aan de achterkant van de woning kan ik de mast zien en heb zelf een test in de tuin gedaan en boven in de slaapkamers met zicht op de mast Maar aan de voorkant van de woning heb ik een betere verbinding scheelt ongeveer 7dBm. Afstand mast is ongeveer 500m
Mag ik vragen welke 5G modem je nu gebruikt?
M'n telefoon geeft -as we speak- 0 streepjes aan. In de 5G router zit natuurlijk een wat betere antenne in, dus die haalt ook wel hogere snelheden.
Momenteel zit ik te spelen met een Acer Predator Connect X5 5G-CPE. Morgen komen de externe antennes binnen en ga ik kijken of ik daar iets van van maken. Misschien vastplakken aan m'n zolderraam ofzoiets.
Hetzelfde hier. Alles lijkt (nog) goed te staan.BiG-GuY schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:55:
[...]
Dat zie ik bij mij dus niet. Zie gewoon volledige maand oktober staan op het vaste abo met Klantvoordeel eraf.
Volgende maand in de gaten houden dus.
Ik heb zelfs via de Webcare Team via X gevraagd voordat ik K&K afsloot of dit op enige manier dan ook impact zou hebben op mijn bestaanden 25 euro + 25 euro korting combi van mijn oude glas abbo en telefoon abbo.
Hierin werd bevestigd aan mij dat dit niet het geval zou zijn. mits ik niks veranderde aan dat bestaande glas of mobiele abbo. Dat heb ik dus ook niet gedaan en het "lijkt" nog goed te staan.
Ik zie dat op de 21ste mijn factuur van oktober is afgeschreven en verwerkt voor mijn glasvezel verbinding en deze is netjes 29 euro gebleven. Deze factuur is nadat ik K&K al afgesloten had. dus het is even afwachten dan maar wat de factuur in November zal gaan doen.
@SebasFM
/f/image/TTYbCYCqtwJ339MmODu4anIr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door bons op 23-10-2024 00:17 ]
Japetertje30 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:44:
[...]
Kunnen zij dit wel verder verwerken? Telefonisch en via de chat kom ik niet verder
In de winkel kunnen ze alles wat de ks ook kan en meer want ze kunnen ook fysieke dingen doen uiteraard
[ Voor 19% gewijzigd door boyette op 23-10-2024 01:11 ]
Je kan ook van je 2e router een bridge maken of een ap dan doe je het gewoon andersom hefranssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:48:
[...]
modem zelf of plaatsing, de beste plek voor 5G mobiel internet hoeft niet samen te hangen/vallen voor de beste plek in huis voor 5 Ghz wifi immers. Daarom is het ook zo suf dat ze in de firmware passthrough/bridge uit hebben gezet/geblokkeerd.
Ik heb zelf een uitstekend WiFi netwerk met een bedrade backbone maar tenzij ik mijn router in DMZ zet, werkt dat met dubbel nat wat de mogelijkheden beperkt.
Dus voor mij een eigen modem.
Dus het is niet tenzij maar mits tenzij
Verhip, ja!gerhald schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:01:
is het jullie opgevallen dat bijvoorbeeld Reclames bij YouTube in het Deens zijn?
:strip_exif()/f/image/xK9Dwm9aQSKP8quPyypck82Z.png?f=user_large)
Wat irritant!
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Je kunt het hier rapporteren, geen idee hoe snel dat wordt opgepakt.
Ik heb daar geen last van.
Welke IP range zitten jullie? Ik zie altijd een 91.141.*.* IP adres.
Ja dat is goed als jij in een paar zinnen even aangeeft om welke versies firmware het gaat dan zet ik het wel in de openingspost.franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:13:
@marktweakt misschien goed om de links van annekaart.nl en https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator en het APN ook in de topicstart op te nemen?
En een kort overzicht van de huidige firmware versies (wat als ik het goed begrijp er nog steeds maar twee zijn).
:strip_exif()/f/image/3M1PWdhQDZROKdeXPXgbbxeV.jpg?f=fotoalbum_large)
@franssie ik heb achterhaald waarom hij niet boot in de auto op een sigarettenaanstekker 12Vplug. Het modem wil direct 15V ontvangen, en dat zit niet op elke USB-C PD plug blijkt als je de specs nagaat in het huishouden.
Ik ga deze even testen
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 stock firmwaremarktweakt schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:57:
[...]
Ja dat is goed als jij in een paar zinnen even aangeeft om welke versies firmware het gaat dan zet ik het wel in de openingspost.
V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 n28 band uitgeschakeld
UPDATE na een week:Si02 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:52:
Ik heb om dezelfde reden sinds vandaag Odido 'klik en klaar' in gebruik. (Woon ook in buitengebied zonder glasvezel en kabel. Nu KPN Internet via ADSL met buitengebied 4G modem (meestal slechts zo'n 30 tot 60/8 Mbits/s). Ik heb mn KPN abonnement nog niet opgezegd omdat ik wil kijken of Odido waarmaakt wat t 'belooft'.
- Beloofde snelheid volgens de Odidokaart: 'tot 300mbps' / 'meer dan 300mbps'.
- Afstand tot Odido zendmast: 2 km.
Ik hou gedurende twee weken mn ervaringen bij en beslis dan wat ik doe. Ervaring tot nu toe:
Dag 1:
Pro's
- snelle levering (gisteren besteld, vandaag in huis);
- snelle en supersimpele installatie;
- 5g bereik van het modem overal in huis prima;
- goede snelheid vergeleken met de KPN verbinding. Afhankelijk van de plek van het modem, tussen de 100mbit/s en de 280mbit/s (dus wel 3 tot 10 keer snel snel).
Con's
- zendcapaciteit van de Wifi van het modem is best wel beperkt. Snelheid gaat best snel achteruit naarmate je verder (andere verdieping / andere ruimte zelfs al) van het modem afzit;
- VPN via PIA gaat niet soepel, duurt erg lang voordat verbinding wordt gemaakt, of t lukt helemaal niet;
- helaas erg groot minpunt: instabiliteit van de verbinding(!). Vandaag hele dag thuis gewerkt via de 5g verbinding. Deze viel meermaals uit. Nu 2 uur aan t't streamen op NPO (via Chromecast) en is al meer dan 10 keer blijven 'hangen'. Ter controle nog 2x verbonden met mn 'oude' verbinding en dan verliep alles weer probleemloos.
UPDATE dag 2:
Modem verplaatst naar ander kant van het huis. De snelheid nam af. Dat bleef toen ik t modem weer terug naar de eerste positie in huis terugzette. Dat vond ik vreemd. Toen heb ik t modem opnieuw ingesteld, waarna de snelheid weer van ±60mbit/s naar 200 ging. Ik vermoed dat het er mee te maken heeft met welke mast hij hier verbinding maakt. Bij het opnieuw instellen van t modem laat de installatie app zien aan welke kant van je huis je t modem t beste kan neerzetten. Hij liet vandaag bij de tweede installatie gek genoeg iets anders zien dan bij de eerste installatie.
Pros:
- Vanochtend uurtje NPO gekeken zonder enige hapering. Ben benieuwd of het tijdstip ermee te maken heeft.
- Vandaag geen merkbare uitvallen gehad, maar ook niet intensief van internet gebruik gemaakt.
- Na (omstreeks) 16u weer rond de 200mbit/s.
Con:
- de snelheid kwam vandaag tot een uur of 16.00u niet boven de 60mbit/s.
UPDATE, dag 3:
Ik heb sterk het vermoeden dat het niet alleen uitmaakt aan welke kant vh huis het modem staat, maar ook in welke richting het modem gedraaid staat. Nadat ik het modem gistermiddag opnieuw heb ingesteld en gedraaid teruggeplaatst heb ik geen haperingen meer gehad.
- gisteravond zonder haperingen npo/netflix gekeken, snelheid rond de 100mbit/s.
- hele ochtend zonder problemen thuis gewerkt via vpn, geen uitval.
- vandaag snelheid stabiel tussen 200 en 260 mbit/s.
- na de eerste dag geen haperingen meer gehad!
- alles lijkt vooralsnog stabiel;
- snelheden variëren meestal tussen de 60 en de 200mbit down en 10 a 20 mbit up, ping tussen 25 en 40. (Voor hier in t 'buitengebied' is de snelheid dus wel echt veel hoger dan met 4g van kpn);
- kpn abbo opgezegd.
-
Jij behoort volgens mij tot de echte officiele doelgroep van het Klik&Klaar product. Nederlanders die geen fatsoenlijke internetverbinding hebben tegen een redelijk tarief. Ik hoop maar verwacht ook dat K&K lang blijft bestaan. Voor deze groep die het nodig heeft.Si02 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:12:
[...]
UPDATE na een week:
- na de eerste dag geen haperingen meer gehad!
- alles lijkt vooralsnog stabiel;
- snelheden variëren meestal tussen de 60 en de 200mbit down en 10 a 20 mbit up, ping tussen 25 en 40. (Voor hier in t 'buitengebied' is de snelheid dus wel echt veel hoger dan met 4g van kpn);
- kpn abbo opgezegd.
-
Ik en velen met mij in dit draadje maken deel uit van de bijvangst. Enerzijds zij met een verbinding die sneller is dan nodig maar waar ze wel extra voor moeten betalen en anderzijds zij die het gewoon even willen testen of als backup verbinding zouden willen gebruiken.
Sowieso is het mooi dat er weer wat concurrentie is op de internetmarkt. Maar we zitten met K&K nog in de kinderziekten tijd. Geeft het even een kans.
Ik heb deze stekker van ugreen maar werkt niet in de auto met router. Want de auto heeft 12V. Alleen PD werkt met 24V accu (bij busjes en vrachtwagens)stormfly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:59:
[Afbeelding]
@franssie ik heb achterhaald waarom hij niet boot in de auto op een sigarettenaanstekker 12Vplug. Het modem wil direct 15V ontvangen, en dat zit niet op elke USB-C PD plug blijkt als je de specs nagaat in het huishouden.
Ik ga deze even testen
Aaaaai ik heb net op bestellen geklikt, heb ik dat gemist in de specs of is het praktijkervaring?ikbenjoeri schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:05:
[...]
Ik heb deze stekker van ugreen maar werkt niet in de auto met router. Want de auto heeft 12V. Alleen PD werkt met 24V accu (bij busjes en vrachtwagens)
Praktijkervaring, ik heb ook anker oplader die 65 watt kan maar doet maar 30 watt als ik er een meter op aansluit. Pas sterke accu en dynamo op 24 volt niveau.stormfly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Aaaaai ik heb net op bestellen geklikt, heb ik dat gemist in de specs of is het praktijkervaring?
Hieronder een video erover, pas bij 24 volt werdt 160watt behaald van andere lader. (start bij 6:30)
YouTube: USB car chargers from 5 watts to 165 watts reviewed and tested
Voor elke auto gebruiker is het gewoon misleiding.
[ Voor 16% gewijzigd door ikbenjoeri op 23-10-2024 10:17 ]
niet elke USB-C lader heeft een stepup ingebouwd.
Staat niet altijd goed aangegeven helaas, sommige leveren 15 en 20V ook bij een 12V voeding, anderen alleen als er gebruik gemaakt wordt van 24V
Zelf goede ervaringen met de Pekaway Delivery. Die heb ik meermalen ingebouwd als er behoefte is aan veel vermogen (Laptop, starlink enz)
https://pekaway.de/en/pro...ry?variant=46986677059932
Maar voor zo'n routertje een beetje overdreven
Staat niet altijd goed aangegeven helaas, sommige leveren 15 en 20V ook bij een 12V voeding, anderen alleen als er gebruik gemaakt wordt van 24V
Zelf goede ervaringen met de Pekaway Delivery. Die heb ik meermalen ingebouwd als er behoefte is aan veel vermogen (Laptop, starlink enz)
https://pekaway.de/en/pro...ry?variant=46986677059932
Maar voor zo'n routertje een beetje overdreven
ik heb nu een ip uit deze reeks en heb er nog steeds last van.BlazeMuis schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:33:
Ik heb daar geen last van.
91.141.253.*
Ik heb een half uur geleden een ander IP gekregen en nu zie ik ook Google in het Deensgerhald schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
ik heb nu een ip uit deze reeks en heb er nog steeds last van.
91.141.253.*

USB-C PD is officieel 15V of hoger. De Nintendo Switch vereist zo ook een USB-C PD met 15V om op te laden en meeste laptops geven een waarschuwing van traag laden als er minder dan 15V wordt gevoed over USB-C.stormfly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:59:
[Afbeelding]
Ik ga deze even testen
Wel apart dat de adapter die ze er standaard bij leveren wel op 5/12/15V kan draaien.
Heb hem zelf gebruikt op deze powerbank: https://www.amazon.nl/gp/product/B0BJQ7F16T
En in de auto de powerbank dan weer aangesloten aan: https://www.amazon.nl/gp/product/B094DFW7T7
Heb de Zyxel nog niet geprobeerd in de auto op de USB-C2 poort van die Ugreen, die volgende specs ook 15/20V doet op die poort. Met een MacBook Air kon die op volledig vermogen opladen, waar je volgens mij minimaal 15V voor nodig hebt.
[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 23-10-2024 10:40 ]
@ikbenjoeri heb jij hem wel in USBC port 2 getest?BiG-GuY schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
Heb de Zyxel nog niet geprobeerd in de auto op de USB-C2 poort van die Ugreen, die volgende specs ook 15/20V doet op die poort. Met een MacBook Air kon die op volledig vermogen opladen, waar je volgens mij minimaal 15V voor nodig hebt.
USB-C1 5V/3A, 9V/3A, 12V/2,5A 30W maximaal
USB-C2 5V/3A, 9V/3A, 12V3A, 15V/3A, 20V/5A 100W maximaal; PPS: 3,3-11V/3A
USB-A 4,5V/5A; 5V/4,5A; 5V/3A; 9V/2A; 12V/1,5A 22,5W Max
@BiG-GuY je bent met jouw setup in staat om de powerbank op te laden en direct 15V af te geven naar een USB-C aangesloten apparaat?
[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 23-10-2024 10:49 ]
Wanneer je de apparatuur retourneert in de winkel, ben je dan wel zeker van de annulering van het abo of lukt het ze daar ook niet. Zo dadelijk breng je alles terug en word je alsnog abo in rekening gebracht.
Ik heb maandag en dinsdag gebeld, en beiden keren was het de telefoondesk niet gelukt.
Ik heb maandag en dinsdag gebeld, en beiden keren was het de telefoondesk niet gelukt.
Deze doet gewoon 20V5A met 12V input. https://www.gsmpunt.nl/op...pz_QFBlIPODcaAgP4EALw_wcBikbenjoeri schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:16:
[...]
Praktijkervaring, ik heb ook anker oplader die 65 watt kan maar doet maar 30 watt als ik er een meter op aansluit. Pas sterke accu en dynamo op 24 volt niveau.
Hieronder een video erover, pas bij 24 volt werdt 160watt behaald van andere lader. (start bij 6:30)
YouTube: USB car chargers from 5 watts to 165 watts reviewed and tested
Voor elke auto gebruiker is het gewoon misleiding.
Als je het naar een winkel brengt zou ik ieder geval een bevestiging vragen, hetzij een bonnetje of een brief dat live digitaal naar je mailbox gezonden wordt of voor je wordt geprint.Guids schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:05:
Wanneer je de apparatuur retourneert in de winkel, ben je dan wel zeker van de annulering van het abo of lukt het ze daar ook niet. Zo dadelijk breng je alles terug en word je alsnog abo in rekening gebracht.
Dan heb je altijd bewijslast om op terug te vallen.
De Oidido servicedesk is zo goed als onbereikbaar soms. Gisteren heeft een kennis van mij bijna 2 uur in de wachtrij gestaan. Dat zijn gewoon echt veels te lange wachttijden. Ook merk je dan dat de Odido medewerkers aan de lijn er het ook wel een beetje gehad mee hebben, sommige zijn dan erg kortaf of gefrustreerd.
Hier moet Odido echt werk van maken, in het begin van dit jaar waren ze al in TrosRadar dat het gewoon niet goed gaat qua Service bij Odido, blijkbaar zijn de zaken daar nog steeds niet verbeterd.
Je moet als klant zelf ook constant achter de zaken aangaan. Je gevraagde mutaties worden dan soms helemaal niet doorgevoerd of je krijgt hier niet eens bevestiging hiervan. Technisch gaat er dus ook zaken niet lekker.
Het is leuk Oidido zolang je ze qua servicedesk niet nodig hebt. Maar zodra het wel moet, ben je aan de beurt.
Ah ok op die manier. Nu snap ik het. Thanks!boyette schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:54:
[...]
Klopt..
Nee dan vervalt niet die actie
Want je nieuwe kk wordt gewoon toegevoegd
Je hoeft niets te wijzigen aan het bestaande
Maar sommigen hebben kennelijk nog bijv
25/25 uit 2018
En als je dan je glas opzegt vervalt dat voordeel
Als je dan je een maand later bedenkt
Kan je niet terug naar je 25/25 voordeel van uit 2018
Ik betaal liever 20 euro en dat ik dan eens in paar jaar twee uur moet wachten dan 35 euro en 5 minuten wachttijd.bons schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
Het is leuk Oidido zolang je ze qua servicedesk niet nodig hebt. Maar zodra het wel moet, ben je aan de beurt.
Dat staat ook onderop: 15V, 3A.stormfly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:59:
[Afbeelding]
Ik ga deze even testen
Dank Roy, en boot het odido Zyxel modem ook op deze adapter?Roy Tollenaar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:12:
[...]
Deze doet gewoon 20V5A met 12V input. https://www.gsmpunt.nl/op...pz_QFBlIPODcaAgP4EALw_wcB
Ligt er aan of je na die 2 uur ook werkelijk end to end geholpen wordt.Wolly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:03:
[...]
Ik betaal liever 20 euro en dat ik dan eens in paar jaar twee uur moet wachten dan 35 euro en 5 minuten wachttijd.
Als je van kastje naar de muur effecten krijgt, heb je netto nog steeds niks en is je issue nog steeds niet opgelost.
Helaas is dit met Odido wel het geval. je moet als klant zelf continue achter zaken aangaan.
Een servicedesk moet wel functioneel iets toevoegen en je moet wel vooruit kunnen in mijn mening.
Inmiddels een weekje verder en (door dit topic!) kennis rijker.Vincm schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:32:
[...]
Vandaag ontvangen en geïnstalleerd! Kudo's voor hoe makkelijk dit is, sim-kaart er in en verder plug-en-play.
Opvallend genoeg niet het beste bereik bij het raam waar nu mijn buitenmodem hangt, in plaats daarvan aan de andere kant van het huis in een totaal andere richting. Ook opvallend is dat als ik rechtstreeks verbind met de wifi de snelheid 'OK' is (130 Mbit/s down), maar ik heb een Wifi mesh netwerk (TP-link Deco P7) en daarmee doorverbonden haal ik een prima snelheid van 295 Mbit/s down en 45 Mbit/s up. Even wat dagen afwachten, videobellen etc om te kijken of het allemaal stabiel is.
Ik heb ook even gekeken of ik de sim-kaart niet in de AF55 buitenroute kan stoppen voor het beste bereik - daar zit ook 5G op - maar het lijkt onmogelijk te zijn om daar de APN van te veranderen. Ik kan ook niet meer bij de instellingen daarvan sinds hij is uitgeschakeld als wifi router (want wifi mesh netwerk)...
De mast die heel dichtbij stond en precies naar mij straalt doet dat op band n28, en nu ik weet is dat met de recente firmware (...806) geen succes. Aan de andere kant van het huis stond een mast verder weg, maar die scheen redelijk in mijn richting én op de n78 band. Toch ook daar geen 5G ontvangst. Nu de binnenrouter bij een ander raam gezet, richting een mast die redelijk mijn kant op straalt met n78 op ~ 1.5km afstand, en ook een langer afgewacht tot de 5G verbinding tot stand kwam - dat duurt duidelijk langer dan de 4G verbinding. Daar heb ik tot nu toe de beste verbinding mee en lijkt ook voldoende stabiel.
Sim-kaart in mijn Odido 4G voor thuis buitenrouter (AF55) blijkt toch geen optie omdat de APN daarvan niet veranderd kan worden. En aangezien die gericht is op de mast die toch geen 5G op de n78 naar mij straalt is dat ook niet erg. Dan maar de binnenrouter gebruiken.
Voldoende zekerheid en stabiliteit om mijn 4G voor thuis abonnement op te zeggen!

Nu een paar dagen in gebruik.
Verbinding is uiterst stabiel. Geen problemen met tv, internet, etc.
Snelheden zitten tussen 180 en 210Mbit. Upload stabiel rond de 40Mbit.
Dat terwijl hier geen 5g beschikbaar is midden in de stad. Zit net in een grijs gebied waar te weinig hoogbouw is. De mast waar ik verbinding mee maak heeft geen 5g aan boord.
Verbinding is uiterst stabiel. Geen problemen met tv, internet, etc.
Snelheden zitten tussen 180 en 210Mbit. Upload stabiel rond de 40Mbit.
Dat terwijl hier geen 5g beschikbaar is midden in de stad. Zit net in een grijs gebied waar te weinig hoogbouw is. De mast waar ik verbinding mee maak heeft geen 5g aan boord.
Vandaag is de verbinding heel stabiel, bijna geen hoge latency en packetloss problemen, latency zit netjes tussen de 20 en 40.
Wat ik vanmorgen wel gemerkt heb is het volgende:
Vanmorgen 2 spellen gedownload, een van ongeveer 90GB (Battlefield) en eentje van ongeveer 70GB (New World vanaf Steam). Nadat ik ongeveer 100GB in totaal had gedownload ging de snelheid ineens omlaag, van de ruim 900-1100Mbps naar zo’n 200-250Mbps, dit is nu nog steeds het geval als ik een Speedtest draai.
Doet mij een beetje denken aan een dag limiet op de hoge snelheid? Niet zo’n heel groot probleem natuurlijk, maar wel interessant om te weten.
Vanmorgen 2 spellen gedownload, een van ongeveer 90GB (Battlefield) en eentje van ongeveer 70GB (New World vanaf Steam). Nadat ik ongeveer 100GB in totaal had gedownload ging de snelheid ineens omlaag, van de ruim 900-1100Mbps naar zo’n 200-250Mbps, dit is nu nog steeds het geval als ik een Speedtest draai.
Doet mij een beetje denken aan een dag limiet op de hoge snelheid? Niet zo’n heel groot probleem natuurlijk, maar wel interessant om te weten.
Ik zit nog op stock, waarbij mijn modem de eerste dagen standaard op n28 zat (en niet op n78 wilde). Nu staat ie standaard op n78 maar ook regelmatig op 4G (terwijl ik maar 400 meter vd mast woon). Ik heb hem niet meer op N28 gezien.stormfly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:00:
[...]
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 stock firmware
V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 n28 band uitgeschakeld
[ Voor 4% gewijzigd door kielkiel op 23-10-2024 13:43 ]
Mijn bevindingen na 5 dagen:
De eerste speedtest heb ik direct na installatie van 5 minuten gedaan op 18 oktober.
De uitslag was:
MS 12 - Down 688,88 Mbps Up 50,57 Mbps,
De PC was met de kabel aangesloten. De 18 testen zijn gedaan met de router aan de kabel, elke dag en allemaal verschillende tijdstippen met steeds een prima resultaat.
Firmware: V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806
Hier in Zoetermeer is de afstand tot de mast circa 400meter, de mast heeft N78.
De router stond bij de eerste test voor het raam, maar kon nooit direct vrij zicht op de mast hebben, daarna heb ik het binnen gezet met de voorkant in de richting van de mast en nu volledig in mijn huis naar binnen gericht, dus geen directe zicht op de mast. Hij staat bij mijn computer en NAS op de 2e etage. Er zitten geen hoge gebouwen of obstakels tussen ons huis en de mast. Het huis is geïsoleerd en heeft dubbel glas.
Ik heb een ADSL verbinding met maximaal 110 Mbps down en 25 Mbps up.
Met deze router heb ik dus een enorme stap vooruit gedaan. We hebben glasvezel van de KPN en Odido voor de deur liggen, maar voor deze installatie moeten we allemaal kabels door het huis laten trekken vanaf de meterkast beneden, dus voorlopig gaat het dat niet worden.
/f/image/w0qUv40uD5Wx4Oj6gBuFp9r0.png?f=fotoalbum_large)
etc.
Het Wifi signaal is een hele andere zaak, want dat fluctueert enorm, zoals bij iedereen in deze topic. Odido zal daar behoorlijk wat aan moeten doen. Ik heb 2 Zyxel access points geplaatst, waardoor we nu overal in het huis verbinding hebben (Ik had er 3).
In de praktijk blijkt het tot nu toe goed te werken voor ons. Gamen doen we niet (2 personen), voor de rest doen we alles, browsen, email, NAS verbinding, TV met de app, F1 app, streamen met Prime etc.
Soms als ik de speedtest doe zie ik het Wifi signaal onder de 100 Mbps down, maar is steeds altijd meer dan genoeg en we merken er niets van. Ik zet dan soms de router uit en een minuut later weer aan. Als alles dan weer goed verbinding heeft dan knalt de speedtest met mijn Samsung FE21 soms naar 700 Mbps +, als ik op mijn kamer bij de router zit. Vanaf nu ga ik deze reset niet meer doen en kijk de komende weken wat er gebeurd.
De eerste speedtest heb ik direct na installatie van 5 minuten gedaan op 18 oktober.
De uitslag was:
MS 12 - Down 688,88 Mbps Up 50,57 Mbps,
De PC was met de kabel aangesloten. De 18 testen zijn gedaan met de router aan de kabel, elke dag en allemaal verschillende tijdstippen met steeds een prima resultaat.
Firmware: V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806
Hier in Zoetermeer is de afstand tot de mast circa 400meter, de mast heeft N78.
De router stond bij de eerste test voor het raam, maar kon nooit direct vrij zicht op de mast hebben, daarna heb ik het binnen gezet met de voorkant in de richting van de mast en nu volledig in mijn huis naar binnen gericht, dus geen directe zicht op de mast. Hij staat bij mijn computer en NAS op de 2e etage. Er zitten geen hoge gebouwen of obstakels tussen ons huis en de mast. Het huis is geïsoleerd en heeft dubbel glas.
Ik heb een ADSL verbinding met maximaal 110 Mbps down en 25 Mbps up.
Met deze router heb ik dus een enorme stap vooruit gedaan. We hebben glasvezel van de KPN en Odido voor de deur liggen, maar voor deze installatie moeten we allemaal kabels door het huis laten trekken vanaf de meterkast beneden, dus voorlopig gaat het dat niet worden.
/f/image/w0qUv40uD5Wx4Oj6gBuFp9r0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r3eKISjfLd8UMY3AABh34gqf.png?f=fotoalbum_large)
Het Wifi signaal is een hele andere zaak, want dat fluctueert enorm, zoals bij iedereen in deze topic. Odido zal daar behoorlijk wat aan moeten doen. Ik heb 2 Zyxel access points geplaatst, waardoor we nu overal in het huis verbinding hebben (Ik had er 3).
In de praktijk blijkt het tot nu toe goed te werken voor ons. Gamen doen we niet (2 personen), voor de rest doen we alles, browsen, email, NAS verbinding, TV met de app, F1 app, streamen met Prime etc.
Soms als ik de speedtest doe zie ik het Wifi signaal onder de 100 Mbps down, maar is steeds altijd meer dan genoeg en we merken er niets van. Ik zet dan soms de router uit en een minuut later weer aan. Als alles dan weer goed verbinding heeft dan knalt de speedtest met mijn Samsung FE21 soms naar 700 Mbps +, als ik op mijn kamer bij de router zit. Vanaf nu ga ik deze reset niet meer doen en kijk de komende weken wat er gebeurd.
Zijn er meer Tweakers met zowel een Odido mobiel abonnement als Klik&Klaar?
Ik loop sinds gisteren tegen het volgende probleem aan:
In het Klik&Klaar Zyxel modem heb ik 1 port geforward naar een server in huis om Home Assistant over HTTPS te bereiken van buitenaf. Dit werkt naar behoren met een domain + dynamic dns (duckdns), een valid cert (letsencrypt) en SNI via reversed proxy (nginx).
Dit werkte allemaal prima. Echter vanaf gisteren kunnen wij niet meer vanaf onze smartphones over (Odido) 4G/5G naar Home Assistant connecten. Het werkt ook alleen niet in de hiervoor genoemde combinatie, verder werkt het altijd!
Dus wat werkt niet:
Iemand anders met vergelijkbare problemen? Of kan iedereen hier met een Odido mobiel abo fatsoenlijk connecten naar z'n exposed ports via het Klik&Klaar modem?
cURL gedaan via Odido mobiel, zowel met al zonder hostname timed out:
cURL op elke andere manier dan via Odido mobiel 4G/5G:
In het Klik&Klaar Zyxel modem heb ik 1 port geforward naar een server in huis om Home Assistant over HTTPS te bereiken van buitenaf. Dit werkt naar behoren met een domain + dynamic dns (duckdns), een valid cert (letsencrypt) en SNI via reversed proxy (nginx).
Dit werkte allemaal prima. Echter vanaf gisteren kunnen wij niet meer vanaf onze smartphones over (Odido) 4G/5G naar Home Assistant connecten. Het werkt ook alleen niet in de hiervoor genoemde combinatie, verder werkt het altijd!
Dus wat werkt niet:
- Google Pixel 9 met Odido 5G
- Apple iPhone 13 Mini met Odido 4G
- Elke willekeurig ander apparaat dat verbonden is via de hotspot via 1 van de hierboven genoemde devices
- Onze telefoons verbonden via een willekeurig WiFi Netwerk
- Onze telefoons verbonden via een willekeurige VPN (i.c.m. Odido 4G/5G mobiel)
- Elk ander apparaat zolang het maar niet verbonden is via de hotspot van 1 van onze telefoons
- DNS resolven: werkt prima overal, resolved ook netjes naar juiste IP
- DNS overslaan: dus direct connecten via IP, gaat overal goed behalve op devices die connected zijn via Odido 4G/5G mobiel (zie cURL command hieronder)
- Firewall uitzetten in Klik&Klaar Zyxel modem
- Alles herstarten (je weet maar nooit)
- Extra port opengezet om te testen of het door een specifieke port komt (4443 > 443 en tijdelijk 22 > 22 voor SSH)
Iemand anders met vergelijkbare problemen? Of kan iedereen hier met een Odido mobiel abo fatsoenlijk connecten naar z'n exposed ports via het Klik&Klaar modem?
cURL gedaan via Odido mobiel, zowel met al zonder hostname timed out:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| curl -kH 'Host: <subdomain>.duckdns.org' https://<ip>:443 -vvv * Trying <ip>:443... * connect to <ip> port 443 from 192.168.133.121 port 51298 failed: Operation timed out * Failed to connect to <ip> port 443 after 75002 ms: Couldn't connect to server * Closing connection curl: (28) Failed to connect to <ip> port 443 after 75002 ms: Couldn't connect to server |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| curl https://<subdomain>.duckdns.org -vvv * Host <subdomain>.duckdns.org:443 was resolved. * IPv6: (none) * IPv4: <ip> * Trying <ip>:443... * connect to <ip> port 443 from 192.168.133.121 port 51334 failed: Operation timed out * Failed to connect to <subdomain>.duckdns.org port 443 after 77436 ms: Couldn't connect to server * Closing connection curl: (28) Failed to connect to <subdomain>.duckdns.org port 443 after 77436 ms: Couldn't connect to server |
cURL op elke andere manier dan via Odido mobiel 4G/5G:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| curl https://<subdomain>.duckdns.org -vvv * Host <subdomain>.duckdns.org:443 was resolved. * IPv6: (none) * IPv4: <ip> * Trying <ip>:443... * Connected to <subdomain>.duckdns.org (<ip>) port 443 |
Voor mijn beeldvorming (daar ik ook een AF55 op de kop kan tikken); Waar wordt de APN opgeslagen? Kun je niet de simkaart in een telefoon stoppen en dan de APN aanpassen en vervolgens in de AF55 stoppen?Vincm schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:56:
[...]
Sim-kaart in mijn Odido 4G voor thuis buitenrouter (AF55) blijkt toch geen optie omdat de APN daarvan niet veranderd kan worden. En aangezien die gericht is op de mast die toch geen 5G op de n78 naar mij straalt is dat ook niet erg. Dan maar de binnenrouter gebruiken.
Voldoende zekerheid en stabiliteit om mijn 4G voor thuis abonnement op te zeggen!
Voordat ik de AF55 bestel zou ik dat wel willen weten.
Ik zie in de instellingen (https://wncblob.blob.core...or-Inside_User_Manual.pdf ) de optie ook niet terug, dus vraag me af hoe ze dat met de bv de 4G APN dan instellen.
APN instelling zit in het modem, niet op de SIM kaart, dus helaas.Incognitum schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:27:
[...]
Voor mijn beeldvorming (daar ik ook een AF55 op de kop kan tikken); Waar wordt de APN opgeslagen? Kun je niet de simkaart in een telefoon stoppen en dan de APN aanpassen en vervolgens in de AF55 stoppen?
Ik zie in de instellingen (https://wncblob.blob.core...or-Inside_User_Manual.pdf ) de optie ook niet terug, dus vraag me af hoe ze dat met de bv de 4G APN dan instellen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Heb hier momenteel de AF55 in gebruik (met de nieuwe 5G K&K sim)van het 'oude' 4G voor thuis pakket. APN is wel aan te passen, maar hiervoor moet je op de webinterface van het buitenmodem zitten. Bij mij te bereiken via 192.168.0.1, waar het IP voor de router zelf 192.168.1.1 is.Incognitum schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:27:
[...]
Voor mijn beeldvorming (daar ik ook een AF55 op de kop kan tikken); Waar wordt de APN opgeslagen? Kun je niet de simkaart in een telefoon stoppen en dan de APN aanpassen en vervolgens in de AF55 stoppen?
Hoop dat deze info helpt!
Ik kwam inderdaad (https://community.odido.n...pen-zetten-en-ddns-346211 ) hier al uit met de instructies.Tim_gerr schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:37:
[...]
Heb hier momenteel de AF55 in gebruik (met de nieuwe 5G K&K sim)van het 'oude' 4G voor thuis pakket. APN is wel aan te passen, maar hiervoor moet je op de webinterface van het buitenmodem zitten. Bij mij te bereiken via 192.168.0.1, waar het IP voor de router zelf 192.168.1.1 is.
Ik ga het gewoon proberen. Heb jij een eigen router (dmz) of heb je de router van de set in gebruik?
Jup, zo heb ik het tijdens onze laatste vakantie in de auto gebruikt. Afhankelijk van het daadwerkelijke gebruik van je apparaat loopt de Powerbank wel nog steeds leeg, omdat hij minder snel oplaad dan ontlaad.stormfly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:48:
[...]
@ikbenjoeri heb jij hem wel in USBC port 2 getest?
USB-C1 5V/3A, 9V/3A, 12V/2,5A 30W maximaal
USB-C2 5V/3A, 9V/3A, 12V3A, 15V/3A, 20V/5A 100W maximaal; PPS: 3,3-11V/3A
USB-A 4,5V/5A; 5V/4,5A; 5V/3A; 9V/2A; 12V/1,5A 22,5W Max
@BiG-GuY je bent met jouw setup in staat om de powerbank op te laden en direct 15V af te geven naar een USB-C aangesloten apparaat?
Oh top.Incognitum schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:45:
[...]
Ik kwam inderdaad (https://community.odido.n...pen-zetten-en-ddns-346211 ) hier al uit met de instructies.
Ik ga het gewoon proberen. Heb jij een eigen router (dmz) of heb je de router van de set in gebruik?
Zelf gebruik ik de router van de set met losse access points.
Tot nu toe was dit topic prima gezien er geen andere logische plek was voor dit soort informatie. Dan is dit topic logischer om te gebruiken voor acties / cashbacks van Odido.franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:47:
@W1ck1e @drwoo jullie hebben dit product nog niet begrijp ik? Kunnen jullie dan chatten in een eigen topic over de cashback ipv dit ervaringen topic ter vervuilen?
Echter snappen wij de behoefte om dit mogelijk op te splitten. Zo blijft het hier wat technischer en zijn aanbiedingen / acties / cashbacks ook wat makkelijker te vinden in een ander topic. Ik kom er z.s.m. op terug.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Poah! Ik dacht dat het vanuit de binnenrouter moest maar dat die door Odido (toen nog T-mobile) helemaal kapot gefirmwared was. Ik kon ook niet de buitenrouter bereiken via 192.168.0.1 (ook al stond die als default gateway als ik op de binnenrouter inlogde).Tim_gerr schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:37:
[...]
Heb hier momenteel de AF55 in gebruik (met de nieuwe 5G K&K sim)van het 'oude' 4G voor thuis pakket. APN is wel aan te passen, maar hiervoor moet je op de webinterface van het buitenmodem zitten. Bij mij te bereiken via 192.168.0.1, waar het IP voor de router zelf 192.168.1.1 is.
Toen bedacht ik me dat ik de buitenrouter ook altijd rechtstreeks op mijn wifi mesh had ingeplugd, zonder binnenrouter. Maar ook toen kreeg ik een foutmelding op 192.168.0.1.
Toen benaderde ik 'm via https en voila, ik kon inloggen en de APN aanpassen:

Sim-kaart uit de K&K router overgezet naar de buitenrouter, herstarten, en hij doet het meteen.
Download-speed is niet noemenswaardiger sneller dan de K&K router (300-400 Mbit/s) met 5G verbinding, uploadsnelheid lijkt wel iets sneller (60 Mbit/s ipv 30 Mbit/s), dat is fijn.
De outdoor unit geeft "netwerktype 5G" aan maar (a) weet ik niet of dat met de 4G voor thuis-verbinding niet ook al zo was en (b) kan ik niet zien wat de sterkte van het signaal is, of er óók een 4G verbinding is, signaalsterkte etc. De Zyxel geeft wat dat betreft meer info.
Maar bedankt! Misschien dat dit wat stabieler werkt dan de K&K binnenunit. En misschien dat ik de buitenrouter ook een keer los-schroef en aan de andere kant van het huis hang.
Wellicht hebben anderen ook wat aan deze info.
In alle vergelijkingen met vast internet mis ik wel een beetje het gezondheidsvraagstuk.
Ik lees wel dat er vooralsnog geen of weinig gezondheidsrisico's (b)lijken te zijn maar dat is mbt omgeving zendmast. Maar hoe zit het met zo'n 5g modem in je huis op bijv. zelfde verdieping waar slaapkamers zijn.
Ik ben niet snel angstig maar ik slaap bijv. ook liever niet met een mobiel op m'n nachtkastje.
In dat licht, zijn de radio's (4g/5g e/o wifi) op tijdschema uit en aan te schakelen (bijv. s'nachts)?
Ik lees wel dat er vooralsnog geen of weinig gezondheidsrisico's (b)lijken te zijn maar dat is mbt omgeving zendmast. Maar hoe zit het met zo'n 5g modem in je huis op bijv. zelfde verdieping waar slaapkamers zijn.
Ik ben niet snel angstig maar ik slaap bijv. ook liever niet met een mobiel op m'n nachtkastje.
In dat licht, zijn de radio's (4g/5g e/o wifi) op tijdschema uit en aan te schakelen (bijv. s'nachts)?
De radiosignalen komen je huis toch wel binnen, veranderd niks aan als je een modem er neer zet. En dat uitschakelen is nergens voor nodig, veranderd ook niks aan de radiosignalen.Bemoo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:26:
In alle vergelijkingen met vast internet mis ik wel een beetje het gezondheidsvraagstuk.
Daarnaast is er niks aan de hand, geen risico’s, behalve dat je je brein volstopt met onzin verhalen die je van wappies leest op het internet.
Ik hoop dat je die verhalen niet geloofd, en anders kan je zo’n steen kopen die de radiosignalen op kan vangen
Ik heb sinds 1 week klik en klaar 5 g modem van Odido en ik ben zeer tevreden , en over de snelheid van gemiddeld 400 MB en dat is meer dan ik nodig heb , want ik woon alleen en voor mij was wel de voorwaarde omdat ik veel stream het signaal stabiel en dat doet het , en de prijs van 25 euro het goedkoopste internet van Nederland .
Bij wat de volksmond "straling" noemt zijn er om het kort samen te vatten twee soorten; ioniserend (zoals nucleaire straling in een kerncentrale) en niet-ioniserend (zoals de straling van een 5G mast).Bemoo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:26:
Ioniserende straling is gevaarlijk; deze kan bij een hoge dosis het DNA beschadigen en tot kanker leiden.
Niet-ioniserende straling is - tot de internationaal afgesproken sterktes - niet gevaarlijk. Het enige wat deze straling dicht bij de mens (denk aan: tegen de huid aan) kan doen is lokaal de huid heel, heel weinig verwarmen. Daar is wel onderzoek aan gedaan; mensen die de hele dag hun smartphone tegen het hoofd houden hebben op die plek in de hersenen een kleine temperatuursverhoging . En om dat meteen weer in de juiste context te plaatsen; ga je met je hoofd in de zon zitten of bij de verwarming is de temperatuursverhoging vele malen hoger.
Wanneer kan niet-ioniserende straling dus wel kwaad? Als je met je hoofd tussen de antennes van de zendmast gaat zitten. De verwarming dan door het vermogen daar (enkele duizenden watts) is niet gezond voor een monteur, daarom worden zendinstallaties dan even uitgezet.
Je wifi, 4G of 5G router thuis heeft een vermogen van maximaal 1 Watt. Dus duizenden keren minder dan als je in de zendmast zou kruipen. Niet iets om je zorgen om te maken.
Alle angst over straling berust op het feit dat je het niet kunt ervaren met je zintuigen. Daar is veel onderzoek naar gedaan. Het is ongegronde angst.
Ik vermoed dat je meer geholpen bent met bijvoorbeeld Tailscale Funnel. Of zerotier waarbij je een server die publiek beschikbaar is het verkeer doorstuurt met een reverse proxy naar het zerotier ip van jou Home Assistent box.tvdruenen schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:23:
zeg maar zoals hier beschreven bij 2: Using Zerotier https://breadnet.co.uk/nginx-reverse/.
Op die manier maakt het niet meer uit hoe vaak jou IP wisselt (realtime self healing)
Hij ondersteunt ook 15V 3A dus dat moet lukken.stormfly schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:10:
[...]
Dank Roy, en boot het odido Zyxel modem ook op deze adapter?
Tip: Gebruik een wireguard tunnel vanaf je router naar het internet; dan veranderd het IP dat gebruikt wordt voor je internet verkeer niet als je router uplink een nieuw IP krijgt. De wireguard pakketjes gaan dan simpelweg over de andere verbinding naar hetzelfde endpoint, en met hetzelfde externe IP het internet op. En zodoende blijft het IP dat je gebruikt om het internet te bezoeken hetzelfde bij een dual-wan switch. Dit heeft het grote voordeel dat actieve/staande verbindingen actief blijven. Zo lang je router snel genoeg naar de backup WAN switched kun je op deze manier zonder enige vorm van interruptie omschakelen naar een andere WAN. Zelfs actieve TCP connecties zullen zo'n switch dan overleven.FredvZ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:07:
Ondanks de tegenvallende snelheid heeft K&K vannacht kunnen doen waarvoor ik hem in huis heb gehaald: backup internet leveren als mijn glasvezel in onderhoud is. De stream waar ik naar keek had een kleine hik en ging daarna weer probleemloos verder.
Ik zou het persoonlijk wel iets zwaarder neerzetten. De frequenties waar we het hier over hebben zitten tussen de 1.8 en 3.6 Ghz - met andere woorden, dit is vergelijkbaar met wat een magnetron produceert. Bij 1000W is dat dus vrij letterlijk hetzelfde effect als wat een stevige magnetron - zoals je in de keuken hebt staan - produceert. Das meer dan 'niet gezond'..dat geeft echt schade als je er (dicht bij) in de buurt bent.ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:01:
[...]
Wanneer kan niet-ioniserende straling dus wel kwaad? Als je met je hoofd tussen de antennes van de zendmast gaat zitten. De verwarming dan door het vermogen daar (enkele duizenden watts) is niet gezond voor een monteur, daarom worden zendinstallaties dan even uitgezet.
Je wifi, 4G of 5G router thuis heeft een vermogen van maximaal 1 Watt. Dus duizenden keren minder dan als je in de zendmast zou kruipen. Niet iets om je zorgen om te maken.
Alle angst over straling berust op het feit dat je het niet kunt ervaren met je zintuigen. Daar is veel onderzoek naar gedaan. Het is ongegronde angst.
Een aspect is overigens wel dat als een mast 1000W gebruikt, dat niet allemaal op dezelfde frequentie is. De antennekaart heeft het over 22 dbw, wat grofweg 160 Watt is. Dat is per frequentie/sector. Het is maar de vraag of je (als je het over schade hebt) je de wattages van verschillende frequenties mag optellen.
En natuurlijk .. Afstand verzwakt dat signaal. Dus verder van een mast is dat risico nihil. Je modem zit je het dichtst bij, dus het zendvermogen daarvan is waarschijnlijk in de praktijk het meest van belang. Wifi devices op 2.4Ghz zijn gelimiteerd tot 0.025W meende ik, de 5Ghz range max - dacht ik - tot 0.1W. Wat ik zo lees doen de FWA modems (zoals deze Zyxel) tot grofweg 0.25W zendvermogen.
Is de router bedraad of draadloos met de Zyxel aangesloten?BlazeMuis schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:42:
Vandaag is de verbinding heel stabiel, bijna geen hoge latency en packetloss problemen, latency zit netjes tussen de 20 en 40.
Ik merk wel dat de router nog wel eens een restart nodig heeft na zware transmissies. Ik heb het gevoel dat onderwater niet alle nodige buffers netjes worden geleegd. Software bugs nog dus.
Zijn na een herstart van de Router de snelheiden wel weer normaal ?
Om te beginnen wordt er niet 1000 W gebruikt op 4G en 5G masten, eerder in de orde van grootte van ~40 W. En voor Wifi praten we over ~ 0,1 W.Xandrios schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:34:
[...]
Ik zou het persoonlijk wel iets zwaarder neerzetten. De frequenties waar we het hier over hebben zitten tussen de 1.8 en 3.6 Ghz - met andere woorden, dit is vergelijkbaar met wat een magnetron produceert. Bij 1000W is dat dus vrij letterlijk hetzelfde effect als wat een stevige magnetron - zoals je in de keuken hebt staan - produceert. Das meer dan 'niet gezond'..dat geeft echt schade als je er (dicht bij) in de buurt bent.
Een aspect is overigens wel dat als een mast 1000W gebruikt, dat niet allemaal op dezelfde frequentie is. De antennekaart heeft het over 22 dbw, wat grofweg 160 Watt is. Dat is per frequentie/sector. Het is maar de vraag of je (als je het over schade hebt) je de wattages van verschillende frequenties mag optellen.
Een magnetron werkt inderdaad op 2,4 GHz, maar werkt alleen door de staande golf. Hiervoor is de lengte waarbinnen de golf heen en weer kaatst zeer belangrijk en deze moet dan ook een precies deel van de golf zijn. Zonder de staande golf is het opwarmen van water niet mogelijk, zeker niet met het vermogen van je magnetron.
Dus los van het vermogen dat totaal verschillend is, is ook het mechanisme van een magnetron compleet anders vergeleken met een zendmast of je WiFi AP.
Ik ben zo gelukkig. Ik kom van 10Mb down en 6 up wat het hoogst haalbare was op mijn ADSL lijn. Ik weigerde om ziggo te nemen. Eindelijk thuis werken zonder een hotspot aan te hoeven slingeren. Haal nu 840 down en 60 up!!
De frequentie van de zender in een magnetron (2.45 GHz.) is heel nauwkeurig afgestemd zodat water sterk verhit wordt door resonantie. Ga je maar een klein beetje lager of hoger in frequentie dan is dat sterke effect weg.Xandrios schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:34:
[...]
Ik zou het persoonlijk wel iets zwaarder neerzetten. De frequenties waar we het hier over hebben zitten tussen de 1.8 en 3.6 Ghz - met andere woorden, dit is vergelijkbaar met wat een magnetron produceert. Bij 1000W is dat dus vrij letterlijk hetzelfde effect als wat een stevige magnetron - zoals je in de keuken hebt staan - produceert. Das meer dan 'niet gezond'..dat geeft echt schade als je er (dicht bij) in de buurt bent.
Op 2.450 GHz. zitten geen 4G of 5G zenders.
Maar zoals ik zei; kilowatts hoogfrequent vermogen dicht bij je hoofd verwarmt de boel. Niet doen.
Als zendamateur dat noodgedwongen wel eens bij 100 Watt zenders gedaan, niets van gemerkt.
Verder maar weer on-topic.
Inmiddels vandaag kunnen ophalen gelukkig. Beste resultaat dat ik vooralsnog heb kunnen halen is dit:crosswick schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:25:
[...]
Ik heb afgelopen woensdag besteld; klantenservicemedewerker zei dat ik ik hem eigenlijk wel meteen zou kunnen ophalen bij de lokale Odido shop (Mall Leidschendam), maar toch maar op SMS gewacht.
Inmiddels al vele keren met die shop gebeld en langsgegaan: naar hun zeggen zitten ze al dagen te wachten op levering, althans van de SIM kaarten...
/f/image/PClq0ylRt2y5kPJJxoJIF1Gy.png?f=fotoalbum_large)
en op de meest makkelijke plek iets van 100 down, 10 up, wat ook prima werkt. Snap eigenlijk sowieso niet zo goed waarom je veel meer zou willen, tenzij je iets wil hosten of zo, wat met zo'n variabel IP toch niet werkt.
Mis overigens ook niet de bridge mode van mijn vorige 5G modem; heb omgeprikt en alles werkt gewoon nog steeds.
Kijk even mee:Siira schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:42:
[...]
Om te beginnen wordt er niet 1000 W gebruikt op 4G en 5G masten, eerder in de orde van grootte van ~40 W.
:strip_exif()/f/image/XhZkZ8tc26X7TTMj6jgxfTRX.jpg?f=fotoalbum_large)
Band n3 : 32.4 dBW.
Dat is omgerekend (bron: http://pi2vnr.pi4vnl.nl/DbW.htm):
:strip_exif()/f/image/I37zqOfgmrJEtt1vJzeMG5jz.jpg?f=fotoalbum_large)
1.7 kilowatt.
Dus.
Ik heb een reboot gedaan en de snelheid is weer hoog zoals het was. Raar ding die Zyxel (firmware?).bons schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:40:
[...]
Is de router bedraad of draadloos met de Zyxel aangesloten?
Ik merk wel dat de router nog wel eens een restart nodig heeft na zware transmissies. Ik heb het gevoel dat onderwater niet alle nodige buffers netjes worden geleegd. Software bugs nog dus.
Zijn na een herstart van de Router de snelheiden wel weer normaal ?
Heb het hier meer gelezen. Dit is echt het nadeel van aangepaste firmwares, naast het later doorkomen van beveiligingsupdates.BlazeMuis schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:00:
[...]
Ik heb een reboot gedaan en de snelheid is weer hoog zoals het was. Raar ding die Zyxel (firmware?).
Ja de firmware heeft nog aardig wat bugs dat zich soms heel raar uiten, de meeste in vreemde WIFI performance zaken. Maar als je inderdaad even druk op de router zet zoals een Steam Download dan is de performance uit deze router gezogen totdat je hem reboot.BlazeMuis schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:00:
[...]
Ik heb een reboot gedaan en de snelheid is weer hoog zoals het was. Raar ding die Zyxel (firmware?).
Hopelijk komen ze deze week/binnenkort nog met een nieuwe Firmware update wat ieder geval deze load issues wegnemen.
Precies o.a over deze droeftoeterij heb de enquete negatief ingevuld, product en snelheid prima. Organisatie is waardeloos als je een vraag hebt, dat heb ik zelf mogen ervaren.ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:23:
Geweldig toch, wat ik nu zojuist in de e-mail ontvang:
[Afbeelding]
In het Engels. En ondertekend door T-Mobile.
Prutsers.
Ook is WiFi 7 disabled, dus is er in de firmware wel e.e.a. geknutseld aan de WiFi features. En daarna niet goed getest. En nog steeds geen feedback vanuit Odido…franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:01:
[...]
Heb het hier meer gelezen. Dit is echt het nadeel van aangepaste firmwares, naast het later doorkomen van beveiligingsupdates.
Ik heb een Chinese USB-C 230V adapter liggen met ook 15V geschreven op de buitenzijde. Maar hij boot niet ;-)Roy Tollenaar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:26:
[...]
Hij ondersteunt ook 15V 3A dus dat moet lukken.
Als je het eens een keer wilt testen, ben ik wel benieuwd naar het resultaat
Voor diegene die ook wil opzeggen, ga met het pakket naar een Odido winkel. Zij nemen dit in ontvangst en beëindigen het ter plekke.
De medewerker vroeg naar de reden van opzegging. Toen ik vroeg of hij een eerlijk antwoord wilde in de bomvolle zaak zei de medewerker nee bedankt.
De medewerker vroeg naar de reden van opzegging. Toen ik vroeg of hij een eerlijk antwoord wilde in de bomvolle zaak zei de medewerker nee bedankt.
Had ik gisteren ook al gemeld dat gaat gewoonpetertje30 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:00:
Voor diegene die ook wil opzeggen, ga met het pakket naar een Odido winkel. Zij nemen dit in ontvangst en beëindigen het ter plekke.
Annulering of beëindiging?petertje30 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:00:
Apart dat ze dat uitzetten als het er standaard in zit.ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:18:
[...]
Ook is WiFi 7 disabled, dus is er in de firmware wel e.e.a. geknutseld aan de WiFi features. En daarna niet goed getest. En nog steeds geen feedback vanuit Odido…
Vraag me dan af wie die rare keuze dan heeft gemaakt, dan heb je het niet helemaal goed zitten als het gewoon in de standaard firmware aan staat

Kleine update na 24 uur. Vebinding bljft nu wel stabieler op 5G met een download van 200 en een upload van 115. Dus net zo snel als mijn glasvezel.
Hoe moet ik RSRP, SINR en RSRQ lezen in het scherm signaalsterkte?
Niet gehinderd door enige kennis.
Misschien dat WiFi 7 nog meer bugs had dan WiFi 6 in dit bagger apparaat?BlazeMuis schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:26:
[...]
Apart dat ze dat uitzetten als het er standaard in zit.
Vraag me dan af wie die rare keuze dan heeft gemaakt, dan heb je het niet helemaal goed zitten als het gewoon in de standaard firmware aan staat
Met de ogen? En met Google:F.Baarda schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:28:
https://poynting.tech/art...ence-for-lte-cheat-sheet/
Dat denk ik ook, het is al niet stabiel. Laat staan dat het ding ook WIFI 7 gaat doen.ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:29:
[...]
Misschien dat WiFi 7 nog meer bugs had dan WiFi 6 in dit bagger apparaat?
Yep, mijn Huawei H122 is vergelijkbaar met de Oppo T1a qua grootte. Die heb ik overigens ook maar de Huawei lijkt beter. En er zijn mooie tools voor: https://poynting.tech/art...ence-for-lte-cheat-sheet/crosswick schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:28:
size comparison met een Oppo 5G CPE t1a (links). de Zyxel is enigszins een chonkert
[Afbeelding]
Grapjas...ik bedoel meer de waardes, wat is goed en wat is minder goed..ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:30:
[...]
Met de ogen? En met Google:
https://poynting.tech/art...ence-for-lte-cheat-sheet/
laat maar, al gevonden. Bij mij staat alles in het groen, dus oke
[ Voor 9% gewijzigd door F.Baarda op 23-10-2024 18:47 ]
Humor, altijd moeilijk, maar de link met alle info stond er ook bij.F.Baarda schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:44:
[...]
Grapjas...ik bedoel meer de waardes, wat is goed en wat is minder goed..
laat maar, al gevonden. Bij mij staat alles in het groen, dus oke
Nee juh, bedankt voor je link. Daar hem ik mijn antwoorden in gevondenernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:49:
[...]
Humor, altijd moeilijk, maar de link met alle info stond er ook bij.
Je meldde dat Odido tegen jou gezegd had dat er aan de software gewerkt werd: petertje30 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" meer info heb je niet?
Waarbij overigens op te merken is dat deze tabel overal rouleert maar er is veel op af te dingen. Bij LTE is een SINR beneden nul 0 niet direct een drama. Het gaat er meer om als SINR laag is, en de andere parameters ook, dan zal de verbinding slecht zijn.franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:51:
Voor de rest in dit topic, een TLDR plaatje
[Afbeelding]
Negatieve getallen en unicode blijven moeilijkfranssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:51:
Voor de rest in dit topic, een TLDR plaatje
[Afbeelding]
Update: ik zat er zelf naast.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 23-10-2024 20:01 ]
Helaas niet. Wel dat ik deze week nog eens heb gebeld, diverse medewerkers heb gesproken die zelf geen idee hebben wat ze met dit nieuwe klik en klaar abonnement aan moeten omdat ze zelf geen instructies hebben gehad. Omdat ik binnen de 14 dagen bedenktijd zit daarom geannuleerd in een Odido winkel.ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:52:
[...]
Je meldde dat Odido tegen jou gezegd had dat er aan de software gewerkt werd: petertje30 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" meer info heb je niet?
En dat zal voor meer medewerkers gelden, geen idee wie die firmware heeft ontwikkeld. Als het Odido zelf is geweest (ze zullen wel wat ervaring hebben met eigen firmware vroeger) dan zla de fabrikant ook zeggen, ondersteunen we niet. Is het wel door Zyxel aangepast dan nog zal het wel even duren voordat zij hebben uitgevogeld waar het hangt op het Odido netwerk. Vrijdag maar eens testen in de stedelijke omgeving met huidig modem en de TP-Link - en hoe dat goed in mijn Unify netwerk te integreren.petertje30 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:05:
[...]
Helaas niet. Wel dat ik deze week nog eens heb gebeld, diverse medewerkers heb gesproken die zelf geen idee hebben wat ze met dit nieuwe klik en klaar abonnement aan moeten omdat ze zelf geen instructies hebben gehad. Omdat ik binnen de 14 dagen bedenktijd zit daarom geannuleerd in een Odido winkel.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.