Kan je lezen in de Zyxel air app.zacht schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:57:
Hoewel ik voor mijn internetgebruik thuis toe kan met snelheden onder de 50 Mbps down, ben ik toch nog een beetje aan het spelen gegaan. De Wifi uit- en aanzetten op de modem leverde een flinke toename van de downloadsnelheid op, die schoot van 100 Mbps naar de 1 Gbps, getest met meerdere servers. Firmware was en is nog steeds die eindigend op 806. Afstand tot de n78-mast is hemelsbreed naar schatting (even op Google Maps gekeken) 200 meter.
Verder heb ik volgens de lampjes op de modem een ongelezen SMS, ik heb alleen geen idee waar ik die kan lezen.
Kan ik de SSID's gewoon in de Zyxel air app aanpassen?Xandrios schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:04:
Met betrekking tot de Wifi kan ik iedereen aanraden om het SSID van 2.4Ghz en 5Ghz Wifi verschillend van elkaar te maken. Dan kun je dus heel bewust naar 5Ghz verbinden. Als de SSIDs hetzelfde zijn dan gebruik je effectief waar je device op dat moment voorkeur voor hebt - en dat is niet altijd even logisch/duidelijk.
Op 2.4Ghz zul je in ieder geval nooit de hele hoge snelheden kunnen halen. Op 5Ghz wel. Dus als je device op 2.4Ghz verbonden is dan ga je dat merken in de snelheden. We zijn ondertussen aangekomen op het punt waar de 4G/5G techniek beduidend sneller is dan de oudere (2.4Ghz) WiFi techniek.
Dat laatste is toch gewoon schandalig? Heb je dat op schrift bevestigd gekregen?ultrasonicoverd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:19:
Hier ook een update.
De router is doorverbonden met een Deco mesh-netwerk.
Down: +/- 200 Mbps
Up: +/- 40 Mbps
Ping: 25 ms
Helaas is het nog niet stabiel genoeg.
Er zijn te veel haperingen, zoals pagina's die niet in één keer laden en radio-/tv-streams die even stoppen.
Enzovoort.
Daarbij is mijn thuisvoordeel vanuit de T-Mobile-tijd komen te vervallen, wat ze niet kunnen herstellen.
Vaarwel 100 Mbps glasvezel voor € 29,25.
Nee dus (zie eerdere post van mij vandaag)Maarten051 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:31:
[...]
Heb jij inmiddels een bevestigingsmail van je opzegging ontvangen?
@Ping83 yoooo mijn dank is groot !
Ik flikker dat modem op de bus, en ik cancel de incasso van odido en er gaan een klachten mail inclusief in gebreke stelling uit ter onderbouwing en dan is de kous af wat mij betreft.
Zure smaak begint inmiddels aardig door te schemeren bij dit incompetente gedrag van OdiDo.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Mijn factuur was hoger, dus heb ik gebeld.wessen1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:50:
[...]
Dat laatste is toch gewoon schandalig? Heb je dat op schrift bevestigd gekregen?
Door het Klik en Klaar-abonnement is mijn thuisabonnement gewijzigd, waardoor mijn glasvezel een normaal abonnement is geworden. Terugwijzigen kon niet.
Als je een adres (antwoordnummer) zoekt, zie hier:cyclone schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:54:
[...]
Nee dus (zie eerdere post van mij vandaag)
@Ping83 yoooo mijn dank is groot !
Ik flikker dat modem op de bus, en ik cancel de incasso van odido en er gaan een klachten mail inclusief in gebreke stelling uit ter onderbouwing en dan is de kous af wat mij betreft.
Zure smaak begint inmiddels aardig door te schemeren bij dit incompetente gedrag van OdiDo.
https://community.odido.n...ostid=1825193#post1825193
Oh crap, je hebt het hier over de "Unlimited mobiel en internet voor 25+25" deal uit 2021? ik heb de factuur nog niet ingezien. Maar kan Odido dat zomaar maken?! Daar wordt van te voren nergens over gerept, anders had ik de K&K nooit besteld.ultrasonicoverd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:19:
Daarbij is mijn thuisvoordeel vanuit de T-Mobile-tijd komen te vervallen, wat ze niet kunnen herstellen.
Edit: ik zie het. Knap waardeloos dan
[ Voor 18% gewijzigd door SebasFM op 22-10-2024 14:17 ]
Hmm apart, de keren dat ik wou verlengen werd ik daar netjes op geattendeerd. Merk wel op, als je online afsluit staat het er inderdaad niet bij omschreven. Zit ook nog op de Unlimited + 1000Mbps Glasvezel met behoorlijk wat inflatiecorrectie (26.43 + 29.71). Maar zelfs dan heb ik nog geen betere deal gezien : (SebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Oh crap, je hebt het hier over de "Unlimited mobiel en internet voor 25+25" deal uit 2021? ik heb de factuur nog niet ingezien. Maar kan Odido dat zomaar maken?! Daar wordt van te voren nergens over gerept, anders had ik de K&K nooit besteld.
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Glas abonnement verlengen is een ander verhaal dan dat je glascontract gewoon stilzwijgend doorloopt en je een extra 5G K&K abonnement afsluit. Aan het glasabonnement en mobiel abonnement is tenslotte niets veranderd. Tijdens het afsluiten van het 5G K&K abonnement ook nergens gezien dat mijn bestaande korting op glas zou komen te vervallen.Mirabis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:16:
[...]
Hmm apart, de keren dat ik wou verlengen werd ik daar netjes op geattendeerd. Merk wel op, als je online afsluit staat het er inderdaad niet bij omschreven. Zit ook nog op de Unlimited + 1000Mbps Glasvezel met behoorlijk wat inflatiecorrectie (26.43 + 29.71). Maar zelfs dan heb ik nog geen betere deal gezien : (
Precies dit.SebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:23:
[...]
Glas abonnement verlengen is een ander verhaal dan dat je glascontract gewoon stilzwijgend doorloopt en je een extra 5G K&K abonnement afsluit. Aan het glasabonnement en mobiel abonnement is tenslotte niets veranderd. Tijdens het afsluiten van het 5G K&K abonnement ook nergens gezien dat mijn bestaande korting op glas zou komen te vervallen.
Ok goed om te weten en jammer dat je er op die manier achter moe(s)t komen. Hopelijk willen ze je op een andere manier tegemoetkomen (aangezien ze aangeven het niet terug te kunnen/willen draaien).
*Neem het in geen enkele vorm voor ze op. Zelf ook de dupe van hun systeem m.b.t. Unlimited samen en oud T-Mobile maar goed offtopic dus #skip.
*Neem het in geen enkele vorm voor ze op. Zelf ook de dupe van hun systeem m.b.t. Unlimited samen en oud T-Mobile maar goed offtopic dus #skip.
[ Voor 27% gewijzigd door Mirabis op 22-10-2024 14:43 ]
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Zojuist met een chat medewerker van de afdeling klantvoordeel:
:strip_exif()/f/image/6ujka4zjntWIeseNLWauPduA.png?f=user_large)
Iets met herroepen en in de oude staat terug (laten) terugbrengen?SebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:08:
[Afbeelding]
Immers je herroept het, dus terug naar de oude staat /kosten/etc .
Don't Dream it, Be it
Andere oplossing is dat ik tijdelijk glas opzeg en op K&K over ga, totdat komende augustus mijn mobiel abonnement verloopt en dan alles naar KPN porteer en dan weer glas neem.
Dat kan volgens de medewerker dus niet meer. Al lijkt het mij vooral een handmatige update query op een database tabel, maar dat terzijde.dr.nld schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:11:
[...]
Iets met herroepen en in de oude staat terug (laten) terugbrengen?
Immers je herroept het, dus terug naar de oude staat /kosten/etc .

[ Voor 60% gewijzigd door SebasFM op 22-10-2024 15:24 ]
Sonos wil altijd eerst met 2.4 ghz connecten om daarna naar 5 ghz te sturen als dat beschikbaar is op dezelfde SSID.BlazeMuis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:14:
[...]
Ik snap niet waarom het niet gewoon standaard is dat de 2 netwerken gescheiden zijn. Veel handiger, ook voor de klant die dan misschien wel belt naar de klantenservice dat de wifi traag is (terwijl diegene dan op 2.4ghz zit ipv 5ghz).
In een sprinter (SNG) wachtend voor vertrek op perron 3 van Utrecht CS wat speed-tests gedaan.
Resultaten zijn respectievelijk:
“Wifi” in de trein
Odido Klik&Klaar
Odido mobiel 5G (iPhone 13 mini)
:strip_exif()/f/image/ySBNMD37ZYUH2xXtghMFAmy6.jpg?f=fotoalbum_large)
Wifi in de trein is natuurlijk treurig; waarom qua upload de Zyxel het slechter doet dan mijn wat oudere iPhone, kan ik moeilijk duiden. Kon niet heel uitgebreid testen, maar dit was wel consistent.
Rijdende trein heb ik de ervaring niet kunnen kwantificeren, maar kwalitatief was het wel ok.
Resultaten zijn respectievelijk:
“Wifi” in de trein
Odido Klik&Klaar
Odido mobiel 5G (iPhone 13 mini)
:strip_exif()/f/image/ySBNMD37ZYUH2xXtghMFAmy6.jpg?f=fotoalbum_large)
Wifi in de trein is natuurlijk treurig; waarom qua upload de Zyxel het slechter doet dan mijn wat oudere iPhone, kan ik moeilijk duiden. Kon niet heel uitgebreid testen, maar dit was wel consistent.
Rijdende trein heb ik de ervaring niet kunnen kwantificeren, maar kwalitatief was het wel ok.
[ Voor 22% gewijzigd door Keypunchie op 22-10-2024 15:24 ]
Heb je gezien hoe je verbonden was met WiFi voordat je dat deed? Klinkt een beetje alsof je eerst op 2,4 GHz zat en na wifi uit en aanzetten op de 5 GHz was verbonden.zacht schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:57:
De Wifi uit- en aanzetten op de modem leverde een flinke toename van de downloadsnelheid op, die schoot van 100 Mbps naar de 1 Gbps, getest met meerdere servers.
Dat impliceert dat er niet een probleem is met het modem / je wifi kaart / drivers, maar je gewoon op de veel ruimere 5 GHz band terecht bent gekomen die veel beter functioneert mits je niet te ver bij het modem vandaan zit.
Punt 1 is het niet altijd 'handiger' omdat klanten (Tweakers wel) niet altijd weten welke ze dan mee moeten verbinden, 1 naam is voor de gewone gebruiker veel makkelijkerIk snap niet waarom het niet gewoon standaard is dat de 2 netwerken gescheiden zijn. Veel handiger, ook voor de klant die dan misschien wel belt naar de klantenservice dat de wifi traag is (terwijl diegene dan op 2.4ghz zit ipv 5ghz).
Punt 2, je kunt "Wifi Plus" erbij nemen. Dat is een gewoon accesspoint. Als je dat gebruikt (en MESH aan hebt staan in het Zyxel modem), moeten de 2,4 GHz en 5 GHz instellingen gelijk zijn. Standaard staat dat aan (vermoedelijk voor het geval je WiFi Plus af wilt nemen).
Ik heb op mijn thuisnetwerk (Unifi) het overigens ook zo ingesteld staan. Inclusief "band steering". Bij mij zit 80% van alle devices op 5 GHz. De devices die op 2,4 GHz zitten, kunnen geen 5 GHz aan of zitten te ver weg zoals mijn buiten camera bijvoorbeeld.
Je kunt het overigens wel scheiden als je dat wilt, mits je geen WiFi plus hebt. Dat gaat zo:
- https://192.168.1.1/Wireless
- MPro Mesh uitschakelen
Ik zit standaard op 5Ghz, ik heb 2,4Ghz uitstaan.Siira schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:20:
[...]
Heb je gezien hoe je verbonden was met WiFi voordat je dat deed? Klinkt een beetje alsof je eerst op 2,4 GHz zat en na wifi uit en aanzetten op de 5 GHz was verbonden.
Dat impliceert dat er niet een probleem is met het modem / je wifi kaart / drivers, maar je gewoon op de veel ruimere 5 GHz band terecht bent gekomen die veel beter functioneert mits je niet te ver bij het modem vandaan zit.
Dat ze niets meer kunnen herstellen in hun systeem is hun probleem.SebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:08:
[Afbeelding]
Bij herroeping binnen de wettelijke termijn is er geen sprake van een koopovereenkomst. Ze zullen het juridisch gezien dus wel moeten herstellen.
Dat zeggen ze verkeerd. Het bestaat nog wel, maar de medewerker heeft door een limitatie in het systeem geen mogelijkheid om het toe te passen. Dat is niet hetzelfde.SebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:08:
Moet wel zeggen dat, omdat klantvoordeel strikt genomen niet onderdeel van je contract is (toch?) ik verwacht dat er juridisch heel weinig tegen te doen is.
Tips om iemand in de chat te pakken te krijgen? Ik krijg "geen adviseur beschikbaar ".SebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:08:
[Afbeelding]
Gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende zaken. Maar het is inderdaad een keuze van odido om er zo in te staan. Aan de medewerkers die je spreekt ligt het vaak niet, het is het systeem waarvoor gekozen wordt,marktweakt schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:33:
[...]
Dat ze niets meer kunnen herstellen in hun systeem is hun probleem.
Bij herroeping binnen de wettelijke termijn is er geen sprake van een koopovereenkomst. Ze zullen het juridisch gezien dus wel moeten herstellen.
O, shit dat doen dan weer de medewerkers zonder klantcontact. #nietindevuurlinie
Ik heb indertijd iets vergelijkbaars met ziggo gehad, maar dat is toen gecompenseerd op een andere manier.
Ik had een vraag over klantvoordeel en daardoor werd ik doorgeschakeld met een support medewerker van specifiek de afdelinng klantvoordeel. Of zij je via de chat door kunnen verbinden met een andere afdeling weet ik niet.Gecko43 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:39:
[...]
Tips om iemand in de chat te pakken te krijgen? Ik krijg "geen adviseur beschikbaar ".
@Kertz
Go to the router interface (you will have to change your admin password, when you do for the first time)
https://192.168.1.1/
And there's a home networking tab:
https://192.168.1.1/HomeNetworking
You're absolutely free to completely screw up your settings, so make you sure you have a paperclip at hand for a factory defaults reset!
Go to the router interface (you will have to change your admin password, when you do for the first time)
https://192.168.1.1/
And there's a home networking tab:
https://192.168.1.1/HomeNetworking
You're absolutely free to completely screw up your settings, so make you sure you have a paperclip at hand for a factory defaults reset!
[ Voor 26% gewijzigd door Keypunchie op 22-10-2024 16:02 ]
Als je je glasvezel opzegd of oud voordeel wijzigt dan kan je dat niet meer terug draaien en alleen nog de actuele klant kortingen activerenwessen1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:50:
[...]
Dat laatste is toch gewoon schandalig? Heb je dat op schrift bevestigd gekregen?
Dat is niet schandalig
Dat is gewoon het gevolg van het wijzigen naar een nieuwe overeenkomst of situatie
Als IT Auditor van een Big Four accountant krijg ik rillingen van zo’n opmerkingSebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:13:
Al lijkt het mij vooral een handmatige update query op een database tabel, maar dat terzijde.
Handmatige aanpassingen in databases om alle checks & balances heen… brrr…
Als de klant niet gewezen wordt op (de gevolgen van) het wijzigen van klantvoordeel is het volgens mij niet diens schuld.boyette schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:24:
[...]
Als je je glasvezel opzegt of oud voordeel wijzigt dan kan je dat niet meer terug draaien en alleen nog de actuele klant kortingen activeren
Dat is niet schandalig
Dat is gewoon het gevolg van het wijzigen naar een nieuwe overeenkomst of situatie
Tenzij het in de voorwaarden staat. Dus die eerst goed lezen voordat je energie stopt in klachten indienen.W1ck1e schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:29:
[...]
Als de klant niet gewezen wordt op (de gevolgen van) het wijzigen van klantvoordeel is het volgens mij niet diens schuld.
"wijzen" kan in de voorwaarden maar ook een tekstje in het proces.ernstoud schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:32:
Tenzij het in de voorwaarden staat. Dus die eerst goed lezen voordat je energie stopt in klachten indienen.
Kijk, hier staat het:W1ck1e schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
"wijzen" kan in de voorwaarden maar ook een tekstje in het proces.
:strip_exif()/f/image/l6AxDChDTjRJ3ugnOgnz028G.jpg?f=fotoalbum_large)
(Geknipt uit recente t-mobile mobiel voorwaarden. Ik neem aan dat het in alle mobiele voorwaarden stond.)
Dus klagen is zinloos als je een dergelijk contract had.
Mijn Klik&Klaar avontuur is ook weer ten einde. Zit op750 mtr van de mast, maar upload was om te huilen < 1 Mbps en geregeld geen verbinding. Ik heb hem woensdag vorige week in bedrijf gesteld en kreeg ‘s nachts meteen de gewraakte update, dus niet echt kunnen testen before en after. Maximale signaal was -107 dB, maar met regen en mist minder.
Streamen van youtube ging nog op360/480p en zaken als Tidal ging gewoon niet. Dus na anderhalf uur bellen met Odido aankoop herroepen en retour bevestigd gekregen en alles in doos retour Odido.
Jammer want het is potentieel een mooie propositie, echter technisch gemankeerd als je net even te ver (of teveel obstakels) van de mast verwijders bent.
Streamen van youtube ging nog op360/480p en zaken als Tidal ging gewoon niet. Dus na anderhalf uur bellen met Odido aankoop herroepen en retour bevestigd gekregen en alles in doos retour Odido.
Jammer want het is potentieel een mooie propositie, echter technisch gemankeerd als je net even te ver (of teveel obstakels) van de mast verwijders bent.
wat nou router, gewoon een kroonsteentje!
Gelukkig is er bedenktijd bij het aangaan van een nieuw contracternstoud schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:41:
[...]
Kijk, hier staat het:
[Afbeelding]
(Geknipt uit recente t-mobile mobiel voorwaarden. Ik neem aan dat het in alle mobiele voorwaarden stond.)
Dus klagen is zinloos als je een dergelijk contract had.
Over ervaringen gesproken: gamen gaat bij mij nog steeds moeizaam met (extreem) hoge latency verschillen. Logisch, maar vervelend. Downloadsnelheid en algemene internetervaring uitstekend voor de prijs
[ Voor 14% gewijzigd door StrongArmLance op 22-10-2024 16:44 ]
Kopie van mijn ervaring. Waarbij ik gelukkig nog een Huawei 5G router in de kast had staan die de voor mij gebrickte Zyxel nu vervangt.schroevendraaier480 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:41:
Mijn Klik&Klaar avontuur is ook weer ten einde. Zit op750 mtr van de mast, maar upload was om te huilen < 1 Mbps en geregeld geen verbinding. Ik heb hem woensdag vorige week in bedrijf gesteld en kreeg ‘s nachts meteen de gewraakte update, dus niet echt kunnen testen before en after. Maximale signaal was -107 dB, maar met regen en mist minder.
Ik vermoed dat mijn K&K retour gaat.
Zelden zo'n wispelturig product meegemaakt.
Dan weer redelijke verbinding en resultaten en zo is alles weer zwaar knudde.
Het idee was leuk, maar de uitvoerig in de praktijk matig tot slecht.
Een zendmast in mijn achtertuin zullen ze denk ik niet willen plaatsen.
Zelden zo'n wispelturig product meegemaakt.
Dan weer redelijke verbinding en resultaten en zo is alles weer zwaar knudde.
Het idee was leuk, maar de uitvoerig in de praktijk matig tot slecht.
Een zendmast in mijn achtertuin zullen ze denk ik niet willen plaatsen.
Line Of Sight lijkt toch heel belangrijk bij N78. Ik zit op 1300 meter van eem mast en haalde net 649/101 en het lijkt hier redelijk stabiel op plat land, maar moet op kantoor komen dus hoewel ik daar dichter bij de masten zit ben ik ook wel benieuwd hoe het zich in de stad gedraagt. Eerder daar wel getest maar dat was voor de update (denk ik - toen niet naar de firmware gekeken en naar aanleiding van dit topic bleek dat ik 0806 heb)schroevendraaier480 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:41:
Voor de zekerheid dus maar alvast een eigen modem besteld - zou ik terug moeten verdienen in een kleine twee jaar.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kan je ook een externe antenne hierop aansluiten zodat de verbinding met de mast nog beter wordt?
Niet op het mee geleverde modem.Renetje6 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:17:
Kan je ook een externe antenne hierop aansluiten zodat de verbinding met de mast nog beter wordt?
Ik denk dat op mijn reageert, dat de TP link AX3000 5G heeft SMA aansluitingen voor externe antenne's - al is de demping bij N78 wel erg hoog, bij N28 zou dat te overzien moeten zijn. Al heb ik me nog niet verdiept in richtantenne's en kabels.Renetje6 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:17:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met de oplossing. Ik zit nu vast aan een Ziggo abonnement van €73 p/m en glas kan ik hier niet krijgen. De snelheden die ik haal doen niet onder voor de snelheid van Ziggo alleen de ping is iets hoger.
Ik werk veel vanuit huis en het belangrijkste zijn dat de vpn naar kantoor upload en de teams calls goed werken. Tot nu toe geen problemen.
Ik werk veel vanuit huis en het belangrijkste zijn dat de vpn naar kantoor upload en de teams calls goed werken. Tot nu toe geen problemen.
Mijn oude 1000 Mbps glasvezel abo en mijn Go Unlimited voor mijn telefoon zijn nog steeds met de €25 korting hoor. Zit ook nog een Ben abo tussen met dubbele data als Klantvoordeel. Wat heb je qua andere abo’s op dit adres dat deze korting weg zou vallen?ultrasonicoverd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:19:
Hier ook een update.
De router is doorverbonden met een Deco mesh-netwerk.
Down: +/- 200 Mbps
Up: +/- 40 Mbps
Ping: 25 ms
Helaas is het nog niet stabiel genoeg.
Er zijn te veel haperingen, zoals pagina's die niet in één keer laden en radio-/tv-streams die even stoppen.
Enzovoort.
/f/image/ot3m8wEh4JsEMwkTY27XYbtM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 22-10-2024 17:29 ]
Grappig hoe ervaringen kunnen verschillen. Ik ben zeer tevreden en heb inmiddels mijn vaste adsl verbinding opgezegd. Deze ligt nu ook al een week in een doos. Niemand hier in huis over een verschil gehoord, enkel m’n usenet downloads gaan een stuk rapper.
Volgens mij mag het niet wat ze hier doen. Je hebt 14 dagen bedenktijd en binnen die 14 dagen moet je het zo kunnen opzeggen.SebasFM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:08:
[Afbeelding]
Ik zie geen enkele Odido logica. Je neemt een product erbij en krijgt op dat product €5,- korting.
Wanneer het product opgezegd wordt, dan vervalt deze korting.
Ik zou het er niet bij laten zitten. Dit is verre van klant-vriendelijk handelen.
Zelf heb ik 100/100 glas + Sim Only van Odido en inmiddels ook K&K opgezegd. Ik laat even weten wat er met mijn factuur gebeurt. Betaal voor internet ook nog steeds de actie prijs.
Pura Vida
Ondertussen weer een paar dagen verder. Snelheid stabiliseert ron 350/380 mbit down en 45 up. Op zich niet gek hier in het buitengebied van Zeeland (Sint Philipsland) op 1.6km van masten met twee dijken ertussen. Snelheid fluctueert wel nog steed een stuk meer dan vaste verbinding. Maar is goed bruikbaar. Ik houdt als backup voor een radioverbding naar vaste Delta lijn. Die is iets trager maar een stuk stabieler qua snelheid. Delta heeft echter nog wel eens storing dus backup is altijd handig.Bass850 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:40:
Ik heb ondertussen ook de modem binnen.
Ondanks dat telefonisch werd aangegeven dat pakket alleen na identificatie met paspoort zou worden afgegeven kreeg ik ineens bericht dat het bezorgd was van DHL. Ik had niks gehad. Ben dus gaan zoeken en het bleek zonder verder bericht op de oprit van de buren neergezet te zijn (400 meter verderop). Bleek dat registratie van huisnummer toevoeging op pakket niet correct was (hier had ik ook la problemen mee met bestellen).
Modem gelijk geinstalleerd en gekeken. Volgens kaart zit ik in "plus" gebied dus tot 100mbit. Op verschillende plekken in huis geprobeerd. Op sommige plekken alleen 4g maar op andere ook 5g. Wisselende snelheden met ookla speedtest varierend van 80mbit tot 700mbit down.
Uiteindelijk erachter gekomen dat als ik modem op bovenverdieping zet het eigenlijk niet heel veel uitmaakt waar ik deze neerzet, Ook "omdraaien"van modem maakt bij mij eigenlijk niet echt uit. Direct na installatie was snelheid ongeveer 160mbit maar na tijdje gestaan te hebben zag ik de lampjes van groen naar blauw en terug wisselen. Lijkt of de verbinding wat gesetteld is. Ik zie ook verbindingstype NRG5+ op modem (3 streepjes LTE+, 2 streepjes 5G). Nog eens getest nu snelheid rond de 500mbit down en 40 mbit up. Dit bleef daarna redelijk rond die koers.
2 N78 masten op +- 1.6kilometer in buitengebied Zeeland (zitten dijken en groot stuk water tussen). Verder 1 mast op +- 5km. Staan wel wat bomen rondom mij huis.
Nu heb ik de modem op mijn bedrade netwerk aangesloten via Ubiquiti Edgerouter in load balancer met andere verbinding. Heb Odido verbnding als hoofdverbnding gezet (load balancer schakelt dan alleen naar andere verbinding als er geen intenet wordt gedetecteerd op Odido verbinding). Voor Wifi gebruik ik dan Orbi mesh set.
Tot nu toe vandaag grotendeels op de Odido verbinding gewerkt (videocalls, downloads van updates, browsen, etc). Ook cameratoegang getest (>10 Eufys) en Home automation (schakelen klik-aan-klik-uit en Tuya). Ging lang goed en ook best snel maar half uur geleden ineens geen internet verbinding meer op Odido modem. Lijkt wellicht firmware update modem te zijn. Modem opnieuw gestart vanuit software, Sindsdien weer stabiel. Ik merk wel dat verbinding qua snelheid veel meer fluctueert dan mijn andere verbinding (Delta kabel+Ubiquiti long range wifi). Dit gebeurt ook als ik via bedrading aangesloten PC test dus ligt niet aan Wifi.
Voorlopige conclusie: (meestal) sneller dan verwacht. Stabiliteit een vraagteken. Iig goed genoeg als fallback. We testen nog even door!
Ik heb de modem trouwens ook mee naar geïnteresseerde buren meegenomen (400 meter verderop). Zij hebben hun huis helemaal geïsoleerd met platen met aluminiumfolie aan twee kanten. Hier was de ontvangst helemaal weg (van 3 strepen 5g naar 1 LTE) en snelheid heel erg laag (<30mbit down). Dus met dikke isolatie en weinig ramen geen goede optie.
Onze nieuwbouwwoning uit 2021 heeft ook aluminiumfolie achtige isolatie (van wat ik tijdens de bouw heb gezien). Wel houten kozijnen, dat scheelt enorm in hoeveel radiogolven binnenkomen. Maar ben erachter gekomen dat er in een klein stuk muur in de hoek van onze woning minder isolatie platen zitten, omdat het een stukje muur is van 40cm breed. Als je het modem 20cm verplaatst is het signaal meer dan 10dB zwakker. Op de begane grond, op de 1e en de 2e in precies dezelfde hoek komt het signaal het beste erdoorheen.Bass850 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:35:
[...]
Ondertussen weer een paar dagen verder. Snelheid stabiliseert ron 350/380 mbit down en 45 up. Op zich niet gek hier in het buitengebied van Zeeland (Sint Philipsland) op 1.6km van masten met twee dijken ertussen. Snelheid fluctueert wel nog steed een stuk meer dan vaste verbinding. Maar is goed bruikbaar. Ik houdt als backup voor een radioverbding naar vaste Delta lijn. Die is iets trager maar een stuk stabieler qua snelheid. Delta heeft echter nog wel eens storing dus backup is altijd handig.
Ik heb de modem trouwens ook mee naar geïnteresseerde buren meegenomen (400 meter verderop). Zij hebben hun huis helemaal geïsoleerd met platen met aluminiumfolie aan twee kanten. Hier was de ontvangst helemaal weg (van 3 strepen 5g naar 1 LTE) en snelheid heel erg laag (<30mbit down). Dus met dikke isolatie en weinig ramen geen goede optie.
Heb hem hier op de tweede verdieping staan, daar kan ik ook naar een Unifi switch komen, zodat ik via een VLAN de Zyxel naar mijn UDM-SE in de meterkast kan krijgen via WAN2. Werkt prima als back-up, eigenlijk overkill qua snelheid, maar lagere snelheden opties kosten meer…
Dat staat toch gewoon duidelijk in de voorwaardenW1ck1e schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:29:
[...]
Als de klant niet gewezen wordt op (de gevolgen van) het wijzigen van klantvoordeel is het volgens mij niet diens schuld.
Dus daar ben je mee akkoord gegaan en die zijn al jaren van kracht
Heb je gecheckt welke frequenties toegestaan zijn op de AX3000 externe antenne poorten? Probleem is ook dat bij veel modems maar 2x2 op externe antennes kan. Er zijn vele Huawei en Oppo 5G modems die enkel tot 2600Mhz op de externe antenne poorten ondersteunen, geen 3500Mhz.franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:20:
[...]
Ik denk dat op mijn reageert, dat de TP link AX3000 5G heeft SMA aansluitingen voor externe antenne's - al is de demping bij N78 wel erg hoog, bij N28 zou dat te overzien moeten zijn. Al heb ik me nog niet verdiept in richtantenne's en kabels.
Ook omdat de demping heel hoog is voor 3500Mhz om effectief een antenne te kunnen gebruiken. Tenzij het lukt met een antenne kabel van 3m of korter.
Je bent dan beter af met een modem/antenne die het actieve component in het buiten deel heeft. Zoals de uitvoering: ZyXEL Nebula 5G NR Outdoor Router die eerder in dit topic voorbijkwam.
[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 22-10-2024 17:50 ]
Yup, zou 3500 aan moeten kunnen. Langer dan een meter zou ik sowieso niet gaan. En inderdaad maar twee SMA poorten, dus is een optie achter de hand maar niet iets wat ik hoop te gaan gebruiken. Wil eerst nog wat verder testen met het originele modem voor ik deze uit de verpakking haal.BiG-GuY schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:46:
[...]
Heb je gecheckt welke frequenties toegestaan zijn op de AX3000 externe antenne poorten? Probleem is ook dat bij veel modems maar 2x2 op externe antennes kan. Er zijn vele Huawei en Oppo 5G modems die enkel tot 2600Mhz op de externe antenne poorten ondersteunen, geen 3500Mhz. Ook omdat de demping heel hoog is voor 3500Mhz om effectief een antenne te kunnen gebruiken. Tenzij het lukt met een antenne kabel van 3m.
Iets anders, ik had nu wel iets van Odido verwacht om de firmwares gelijk te trekken ... of wellicht gebruiken ze de twee groepen als test om te zien wat N28 nu werkelijk doet op hun netwerk.
edit: ik zie nu ook je edit naar dat type. Hoe dan ook krijg ik op de uiteindelijke locatie geen LOS dus voegt dat type, na de prijs, weinig toe denk ik.
Voor het buitengebied thuis zou het zeker een optie geweest zijn en de meerprijs waard, maar vooralsnog hou ik het hier bij Starlink.
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 22-10-2024 17:56 ]
Hoe kan ik nou fatsoenlijk weer achterhalen met welke site het ding nou is verbonden?
Ik kan met de nummertjes in de zyxel niks matchen met de antenne lokaties hier om me heen....?
Ik kan met de nummertjes in de zyxel niks matchen met de antenne lokaties hier om me heen....?
404 Signature not found
https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculatorSMSfreakie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:04:
Hoe kan ik nou fatsoenlijk weer achterhalen met welke site het ding nou is verbonden?
CELL ID uit je LTE informatie zou je de kant moeten opsturen van de nummers die herkenbaar zijn op antennekaart.nl
Als ik het goed begrijp: Je kunt dus Klik&Klaar voor 20 euro krijgen als je een Odido mobiel abbonement hebt op hetzelfde adres. Maar als die mobiele abbonement nog valt onder een oude actie, vervalt deze oude actie dus?
Sinds een dag klik en klaar. Prima snelheden op 4 en 5G. Down rond de 700 en up 60. Nog niet de nieuwe firmware.
Probleem is dat elke keer wel een iPhone in het huishouden geen verbinding heeft met de wifi
Tegelijkertijd de 1 prima en de ander wel verbinding maar geen internet. Iemand enig idee?
Als ik van mijn wifi plus punt van de 1e verdieping naar beneden komt en weer wifi van het modem pakt heb ik geen verbinding
Probleem is dat elke keer wel een iPhone in het huishouden geen verbinding heeft met de wifi
Tegelijkertijd de 1 prima en de ander wel verbinding maar geen internet. Iemand enig idee?
Als ik van mijn wifi plus punt van de 1e verdieping naar beneden komt en weer wifi van het modem pakt heb ik geen verbinding
[ Voor 17% gewijzigd door PointerNL op 22-10-2024 20:02 ]
Iets minder spannend, maar ik heb mijn "modemhoes" (sok!) binnen. Ik had voor de blauwgriijze gekozen.
Voelt vrij goedkoop aan, maar hij gaat gelukkig redelijk netjes om het modem heen, met een beetje trekken en strekken past hij er mooi op en om.
Heb ook geen angst dat het modem zijn hitte niet kwijt kan, ik heb zelf nog de Zyxel er niet op betrapt dat het ding warm wordt en er kan goed lucht doorheen.
Pluspuntje. Je ziet ook met de hoes eroverheen prima de status-LEDjes. De oogjes voor de knoppen lijnen dan wel niet helemaal perfect uit, maar je schuift dan gewoon die hoes een beetje opzij als je een ethernetkabeltje erin wilt steken.
:strip_exif()/f/image/o2lrdFI3LeQ43ilyqyHSltWU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cL4iI13y66qRBgGF0w9IdkJc.jpg?f=fotoalbum_large)
Voelt vrij goedkoop aan, maar hij gaat gelukkig redelijk netjes om het modem heen, met een beetje trekken en strekken past hij er mooi op en om.
Heb ook geen angst dat het modem zijn hitte niet kwijt kan, ik heb zelf nog de Zyxel er niet op betrapt dat het ding warm wordt en er kan goed lucht doorheen.
Pluspuntje. Je ziet ook met de hoes eroverheen prima de status-LEDjes. De oogjes voor de knoppen lijnen dan wel niet helemaal perfect uit, maar je schuift dan gewoon die hoes een beetje opzij als je een ethernetkabeltje erin wilt steken.
:strip_exif()/f/image/o2lrdFI3LeQ43ilyqyHSltWU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cL4iI13y66qRBgGF0w9IdkJc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5MZmtNA6KvO4UWnqHjOguv7y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 22-10-2024 18:13 ]
@marktweakt misschien goed om de links van annekaart.nl en https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator en het APN ook in de topicstart op te nemen?
En een kort overzicht van de huidige firmware versies (wat als ik het goed begrijp er nog steeds maar twee zijn).
En een kort overzicht van de huidige firmware versies (wat als ik het goed begrijp er nog steeds maar twee zijn).
Ik ken(de) de voorwaarden niet.boyette schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:45:
[...]
Dat staat toch gewoon duidelijk in de voorwaarden
Dus daar ben je mee akkoord gegaan en die zijn al jaren van kracht
waarbij "Als" niet "Aangezien" betekent maar "Indien".Als de klant niet gewezen wordt op (de gevolgen van) het wijzigen van klantvoordeel is het volgens mij niet diens schuld.
ook @ernstoud
Ik heb die €5,- korting op Klik&Klaar ontvangen met alleen maar een aanvraag voor Odido glasvezel, wat zelfs nog niet in mijn woning aanwezig is._Gast_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:09:
Als ik het goed begrijp: Je kunt dus Klik&Klaar voor 20 euro krijgen als je een Odido mobiel abbonement hebt op hetzelfde adres. Maar als die mobiele abbonement nog valt onder een oude actie, vervalt deze oude actie dus?
Je hebt nooit inzage gekregen in die voorwaarden, ook niet toen je die oude producten aanschafte?W1ck1e schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:15:
[...]
Ik ken(de) de voorwaarden niet.
[...]
waarbij "Als" niet "Aangezien" betekent maar "Indien".
ook @ernstoud
Ik heb geen oude producten (van odido). Ik ben ziggo klant. En ik heb niet aangeven dat ik wil overstappen. Odido weet niet van mijn ziggo status. Ik wil tijdelijk testen, niet meer dan dat.Wolly schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:34:
Je hebt nooit inzage gekregen in die voorwaarden, ook niet toen je die oude producten aanschafte?
Ondanks de tegenvallende snelheid heeft K&K vannacht kunnen doen waarvoor ik hem in huis heb gehaald: backup internet leveren als mijn glasvezel in onderhoud is. De stream waar ik naar keek had een kleine hik en ging daarna weer probleemloos verder.
Spel en typfouten voorbehouden
Dat is wel fijn dan! hier moet ik echt uitzoeken hoe ik op mn *BSD doos dual WAN kan toepassen... failover / load balancingFredvZ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:07:
Ondanks de tegenvallende snelheid heeft K&K vannacht kunnen doen waarvoor ik hem in huis heb gehaald: backup internet leveren als mijn glasvezel in onderhoud is. De stream waar ik naar keek had een kleine hik en ging daarna weer probleemloos verder.
404 Signature not found
Good for you! Maar voor ons is het natuurlijk super interessant welke setup je draaitFredvZ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:07:
Zeker omdat ik in dit topic veel lees dat mensen het als tweede lijn willen gebruiken.
Ah ja, Das een goeiefranssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:16:
Good for you! Maar voor ons is het natuurlijk super interessant welke setup je draait
Ik heb een eenvoudige failover config gemaakt op mijn UDM Pro:
:strip_exif()/f/image/G6vOwN8aeUu3QHSkInW2tegI.jpg?f=fotoalbum_large)
(Dit is een locatie waar ik de UDM Pro (nog) achter de Experiabox van KPN heb zitten)
In poort 11 zit een 10G-SFP van Mikrotik met een Cat 6 kabel naar K&K. De daadwerkelijke snelheid op deze verbinding is 2.5G.
Spel en typfouten voorbehouden
Deze? (ook voor de tweakers die niet bekendn zijn met Unify) uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model)FredvZ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:24:
[...]
Ah ja, Das een goeie![]()
Ik heb een eenvoudige failover config gemaakt op mijn UDM Pro:
[Afbeelding]
(Dit is een locatie waar ik de UDM Pro (nog) achter de Experiabox van KPN heb zitten)
In poort 11 zit een 10G-SFP van Mikrotik met een Cat 6 kabel naar K&K. De daadwerkelijke snelheid op deze verbinding is 2.5G.
Mooi spul. Zou ik echt heel afhankelijk zijn van een continue uptime dan had ik die ook (met een tweede lijn en forse UPS)
Klopt.._Gast_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:09:
Nee dan vervalt niet die actie
Want je nieuwe kk wordt gewoon toegevoegd
Je hoeft niets te wijzigen aan het bestaande
Maar sommigen hebben kennelijk nog bijv
25/25 uit 2018
En als je dan je glas opzegt vervalt dat voordeel
Als je dan je een maand later bedenkt
Kan je niet terug naar je 25/25 voordeel van uit 2018
Keypunchie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:11:
Iets minder spannend, maar ik heb mijn "modemhoes" (sok!) binnen. Ik had voor de blauwgriijze gekozen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/G0nTWrQUoyGFCmEv0aREyQY1.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe lang was bij jullie de levertijd? Afgelopen donderdag bij Odido in de winkel besteld, momenteel nog steeds geen SMS gehad dat het pakket binnen is bij ze om op te komen halen... ik hoopte net voor de 'run' uit te zijn maar zo te zien zit ik er middenin?
youtube.com/@hisrep
Dat ziet er inderdaad niet uit, zeker voor 25 euro.Keypunchie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:11:
[...] Voelt vrij goedkoop aan [...]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik had hem afgelopen donderdag op vrijdag binnen kunnen hebben maar ik zou niet thuisgeweest zijn. Heb hem vandaag binnengekregen (zoals besteld).DeNachtwacht schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:15:
Hoe lang was bij jullie de levertijd? Afgelopen donderdag bij Odido in de winkel besteld, momenteel nog steeds geen SMS gehad dat het pakket binnen is bij ze om op te komen halen... ik hoopte net voor de 'run' uit te zijn maar zo te zien zit ik er middenin?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik heb afgelopen zondagavond laat besteld en kon vanmiddag de doos bij een pakketpunt halen. De installatie ging soepel en na een kwartiertje draaide het netwerk. Ik liep nog tegen wat glitches aan door de 2.4ghz en 5ghz die dezelfde netwerknaam hadden, maar na het wijzigen van de instellingen op de modem zelf zijn die glitches ook verholpen.
De snelheid over wifi ligt ruim boven de 300 mbps op mijn iphone, ipad etc. Ook op mijn laptop kan ik weer soepel werken op de kantoor-vpn, iets waar ik problemen mee had via de iPad hotspot met kpn SIM (nee, advancedinternet etc kreeg ik niet goed aan de praat helaas).
Zo heb ik weer toegang tot een goed wifi-netwerk op een tijdelijke woonlokatie met prima internetsnelheid. In de nabijheid zijn meerdere 78-masten (Zandvoort), dus ik heb ook wel wat mazzel wat dat betreft.
Kortom, ik ben een happy temporary camper voor nu. Waarschijnlijk gaat de modem met een paar maanden weer terug, tenzij ik er van overtuigd ben dat het als back-up lijn meerwaarde heeft.
De snelheid over wifi ligt ruim boven de 300 mbps op mijn iphone, ipad etc. Ook op mijn laptop kan ik weer soepel werken op de kantoor-vpn, iets waar ik problemen mee had via de iPad hotspot met kpn SIM (nee, advancedinternet etc kreeg ik niet goed aan de praat helaas).
Zo heb ik weer toegang tot een goed wifi-netwerk op een tijdelijke woonlokatie met prima internetsnelheid. In de nabijheid zijn meerdere 78-masten (Zandvoort), dus ik heb ook wel wat mazzel wat dat betreft.
Kortom, ik ben een happy temporary camper voor nu. Waarschijnlijk gaat de modem met een paar maanden weer terug, tenzij ik er van overtuigd ben dat het als back-up lijn meerwaarde heeft.
1 dag later altijdDeNachtwacht schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:15:
Ik heb afgelopen woensdag besteld; klantenservicemedewerker zei dat ik ik hem eigenlijk wel meteen zou kunnen ophalen bij de lokale Odido shop (Mall Leidschendam), maar toch maar op SMS gewacht.DeNachtwacht schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:15:
Inmiddels al vele keren met die shop gebeld en langsgegaan: naar hun zeggen zitten ze al dagen te wachten op levering, althans van de SIM kaarten...
Is het iemand al gelukt de bestelling te annuleren? (Binnen de 14 dagen bedenktijd)
Ik heb de afgelopen 2 dagen meerdere keren contact met Odido gehad, tig keer doorverbonden en het zou in orde worden gemaakt.
Nu blijkt dat de helpdesk zelf aangeeft dat ze niet weten hoe ze dit moeten opzeggen...
Ik heb de afgelopen 2 dagen meerdere keren contact met Odido gehad, tig keer doorverbonden en het zou in orde worden gemaakt.
Nu blijkt dat de helpdesk zelf aangeeft dat ze niet weten hoe ze dit moeten opzeggen...
Je kan het gewoon terugbrengen in de winkelpetertje30 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:39:
Is het iemand al gelukt de bestelling te annuleren? (Binnen de 14 dagen bedenktijd)
Ah, ik zit in Oegstgeest dus ook redelijk dichtbij. We wachten af...crosswick schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:25:
[...]
Ik heb afgelopen woensdag besteld; klantenservicemedewerker zei dat ik ik hem eigenlijk wel meteen zou kunnen ophalen bij de lokale Odido shop (Mall Leidschendam), maar toch maar op SMS gewacht.
Inmiddels al vele keren met die shop gebeld en langsgegaan: naar hun zeggen zitten ze al dagen te wachten op levering, althans van de SIM kaarten...
youtube.com/@hisrep
Wat zou de reden kunnen zijn van de trage 2.4 Ghz wifi netwerk met deze modem?
Kunnen zij dit wel verder verwerken? Telefonisch en via de chat kom ik niet verderboyette schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
Je kan het gewoon terugbrengen in de winkel

modem zelf of plaatsing, de beste plek voor 5G mobiel internet hoeft niet samen te hangen/vallen voor de beste plek in huis voor 5 Ghz wifi immers. Daarom is het ook zo suf dat ze in de firmware passthrough/bridge uit hebben gezet/geblokkeerd.RandB schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:44:
Wat zou de reden kunnen zijn van de trage 2.4 Ghz wifi netwerk met deze modem?
Ik heb zelf een uitstekend WiFi netwerk met een bedrade backbone maar tenzij ik mijn router in DMZ zet, werkt dat met dubbel nat wat de mogelijkheden beperkt.
Dus voor mij een eigen modem.
Probeer het via de odido community daar heeft een moderator al een contract herroepen.petertje30 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:44:
[...]
Kunnen zij dit wel verder verwerken? Telefonisch en via de chat kom ik niet verder
/f/image/ocjB3I3g1xgUXicGemvJYCnb.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb k&k nu twee dagen in gebruik. Het product valt mij niet tegen. Ik woon in een dorp, met het geluk dat er 2 n78/n28 masten zijn en 1 n28 mast. Modem geplaatst op het tv meubel middenin de woonkamer, verbonden met N28 mast. Haal 569 down en 36 up.
Aan de andere kant van de kamer heb ik een N78 verbinding met 680 down en 25 up. Ik kijk de stabiliteit even aan en zal het dan bedraad op de deco aansluiten.
Voor nu redelijk tevreden, maar bizar wat ik lees over de klantenservice... als je dat überhaupt zo mag noemen.
Aan de andere kant van de kamer heb ik een N78 verbinding met 680 down en 25 up. Ik kijk de stabiliteit even aan en zal het dan bedraad op de deco aansluiten.
Voor nu redelijk tevreden, maar bizar wat ik lees over de klantenservice... als je dat überhaupt zo mag noemen.
Ja hoor, ik draai het op 178.1.Kertz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:58:
Does anybody know if I can change the Gateway IP address from 192.168.1.1 to 192.168.2.1
Ik heb wel moeite met Zyxel Air app, moet altijd IP en poort intikken bij advanced. Alsof die hardcoded op 1.1. wil connecten. Maar kan ook broodje aap verhaal zijn en ergens anders aan liggen.
Hier ook wat teleurstelling...
Zondag besteld, maandag al in huis. Dat ging wel vlot.
Alleen de verbinding....ik woon laten we zeggen 300 meter van de mast met vrij uitzicht maar van een stabiele verbinding is geen sprake tot nu toe. Hij schommelt tussen 4G/4G+ en 5G met een max download van ca 200.
Ver weggestop in de meterkast geeft nog de meeste kans op 5G verbinding.... achter een raam met vrij uitzicht is huilen...
Zondag besteld, maandag al in huis. Dat ging wel vlot.
Alleen de verbinding....ik woon laten we zeggen 300 meter van de mast met vrij uitzicht maar van een stabiele verbinding is geen sprake tot nu toe. Hij schommelt tussen 4G/4G+ en 5G met een max download van ca 200.
Ver weggestop in de meterkast geeft nog de meeste kans op 5G verbinding.... achter een raam met vrij uitzicht is huilen...
Niet gehinderd door enige kennis.
Ziet er goed uit alleen wel stof gevoeligKeypunchie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/F42QOEq1cWyrTlBlvcc3RjvJ.png?f=user_large)
Vandaag contact gehad met de webcare van Odido om te bevestigen of mijn legacy korting (internet voor thuis 25 euro) blijft bestaan.
In de frontend als gebruiker zie ik de korting nog staan.
/f/image/mnXwQraI04eRZvo3LtpZsKoz.png?f=fotoalbum_large)
Het volgende bericht kreeg ik van de medewerker:
In de frontend als gebruiker zie ik de korting nog staan.
/f/image/mnXwQraI04eRZvo3LtpZsKoz.png?f=fotoalbum_large)
Het volgende bericht kreeg ik van de medewerker:
en**** (22/10/2024, 20:23:58): Ik zie in Mijn Odido wel de abonnementen staan en dat deze aangemeld staan voor klantvoordeel, in het achterliggende systeem zie ik echter geen korting terug. Hiervoor zal ik dus een ticket gaan aanmaken naar het Klantvoordeel Team, zodra het ticket is verwerkt zullen zij of ik contact met je opnemen.
Ik ga morgen eens kijken wat het geval is, indien het vervalt komt het abonnement op 48 euro (wat nu te zien is zonder korting).**** (22/10/2024, 20:30:28): Dit is een ander klantvoordeelplan dan je voorheen had, en het oude plan bestaat niet meer. Zodra je akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden en tarieven bij het activeren van Klantvoordeel via Klik en Klaar, verwacht ik dat je naar het nieuwe plan wordt overgezet.
Ik moet eerlijk zeggen dat het product nog erg nieuw is en we hebben daar helaas nog weinig instructie of training over ontvangen. Mijn advies is om morgen tijdens kantooruren te bellen naar 0800-0092 en te vragen naar de tech afdeling van Klik en Klaar. Zij kunnen je het juiste antwoord geven, en ik wil je liever niet iets toezeggen waar ik niet 100% zeker van ben.
[ Voor 10% gewijzigd door Hotsoup op 22-10-2024 21:12 . Reden: screenshot toegevoegd ]
Juistem! daar kan ik weer wat mee..franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:08:
[...]
https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator
CELL ID uit je LTE informatie zou je de kant moeten opsturen van de nummers die herkenbaar zijn op antennekaart.nl
idem hier.. naar 20.1 voor nu.. kan de Zyxelapp hem ook niet vinden... denk ik kijk gewoon naar de default gateway en als dat hem niet is... ok dan zeurenMartinPTweak schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:54:
[...]
Ja hoor, ik draai het op 178.1.
Ik heb wel moeite met Zyxel Air app, moet altijd IP en poort intikken bij advanced. Alsof die hardcoded op 1.1. wil connecten. Maar kan ook broodje aap verhaal zijn en ergens anders aan liggen.
nu nog uitzoeken waarom de mast wel volgens het antenne bureau wel een 80ghz link heeft maar volgens de antennekaart.nl niet.. (en waarom de doorvoer op 250mbit blijft steken...)
zal wel ergens een fout zitten
404 Signature not found
Moet eerlijk toegeven dat ik de info in de interface niet helemaal goed kan duiden, maar wat ik wel snap is de simpele weergave met de “5 balkjes”. Thuis is die van LTE helemaal vol en die van 5G maar 3/5… Nu het rustig is ff Speedtest gedaan en ik haal 500/100. Helemaal prima.Ziet er goed uit alleen wel stof gevoeligVolgens de led lampjes heb je alleen LTE verbinding??
@SMSfreakie wat ik begrijp is antennekaart.nl een persoonlijke website die afhankelijk is van downloads van o.a. het AT (of hoe dat nu ook heet). Ik heb een kopje koffie overgemaakt laatst omdat ik er veel gebruik van maak deze week.
Ik *denk* dat het mij gelukt is om op te zeggen, via de chat, maar ik moet daar nog een echte bevestiging van zien. Ik heb wel een informele mail gehad op expliciet verzoek. Morgen zou ik een echte bevestiging moeten krijgen.petertje30 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:39:
Bellen is kansloos in mijn ervaring. Ik heb het 10x telefonisch geprobeerd. Één van de medewerkers deed zelfs lelijk tegen mij, terwijl daar geen enkele aanleiding toe was. Iemand anders heeft hier ook gezegd dat er gevloekt werd. Het komt op mijn over als een vrij gefrustreerde club.
Als je niks met Odido hoeft, blijf er dan uit de buurt, tenzij je zeker weet dat je de klantenservice niet nodig hebt, anders wordt het Klik&NogLangNietKlaar ;-)
Edit: het Klik&NuTochWelKlaar abonnement staat nu als beëindigd in Mijn Odido.
[ Voor 3% gewijzigd door M66B op 22-10-2024 21:31 ]
ik keek bij op antennebureau.nl en dat lijkt van de rijksoverheid te zijn..franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:21:
@SMSfreakie wat ik begrijp is antennekaart.nl een persoonlijke website die afhankelijk is van downloads van o.a. het AT (of hoe dat nu ook heet). Ik heb een kopje koffie overgemaakt laatst omdat ik er veel gebruik van maak deze week.
nu wil ik echt niet zeggen dat die informatie foutloos gaat zijn
maar goed @jk-5 verdient nog wel een pot koffie!
404 Signature not found
Voor wat betreft klantvoordeel, op de pagina waar je Klik en Klaar aanvraagt staat toch duidelijk bij punt twee een link naar meer info.
Deze link leidt naar de actievoorwaarden van klantvoordeel
En in die voorwaarden staat inderdaad duidelijk omschreven dat het kan wijzigen.

Dus het verhaal van "Ik ken(de) de voorwaarden niet" gaat niet op.
Deze link leidt naar de actievoorwaarden van klantvoordeel
En in die voorwaarden staat inderdaad duidelijk omschreven dat het kan wijzigen.
In stap 3 Bevestigen ga je expliciet akkoord met deze (en andere) voorwaarden.Wanneer je het Odido Mobiel en/of Odido Internet abonnement wijzigt kunnen de
klantvoordelen wijzigen en ⁄of vervallen

lol, die kaart bestaat ook nog, tamelijk NL overheid dus vrij onbruikbaar, maar ik zie dat de amateur antenne die ik ooit voor de grap gemeld heb er ook nog op staat.SMSfreakie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:26:
[...]
ik keek bij op antennebureau.nl en dat lijkt van de rijksoverheid te zijn..
nu wil ik echt niet zeggen dat die informatie foutloos gaat zijn
maar goed @jk-5 verdient nog wel een pot koffie!
Het is wel compleet dus.
Nou dat valt te bezien.Wolly schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:29:
Voor wat betreft klantvoordeel, op de pagina waar je Klik en Klaar aanvraagt staat toch duidelijk bij punt twee een link naar meer info.
...
Ik heb besteld via breedbandwinkel.nl
Onderstaand scherm kwam langs:
/f/image/agdQznOEwCEDgKdXHSmLcrao.png?f=fotoalbum_large)
Niets aangevinkt bij "klantvoordeel".
Nou kan het zo maar zijn dat ik ergens op had kunnen klikken om iets te lezen over klantvoorwaarden.
Dat heb ik echter niet gedaan. Dus ik kende de voorwaarden niet.
W1ck1e schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:51:
[...]
Nou dat valt te bezien.
Ik heb besteld via breedbandwinkel.nl
Onderstaand scherm kwam langs:
[Afbeelding]
Niets aangevinkt bij "klantvoordeel".
Nou kan het zo maar zijn dat ik ergens op had kunnen klikken om iets te lezen over klantvoorwaarden.
Dat heb ik echter niet gedaan. Dus ik kende de voorwaarden niet.

Die link naar Odido verwijst naar deze pagina.
Toegegeven, het is wel makkelijk van Breedbandwinkel om te verwijzen naar een pagina met alle voorwaarden. Maar je gaat er wel akkoord mee, dus 'ik ken de voorwaarden niet' is dan een zwak argument omdat je met een simpele doorklik de voorwaarden kon lezen.
Er is wel een escape
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 22-10-2024 21:58 ]
Op het moment dat ikWolly schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:57:
...
Maar je gaat er wel akkoord mee, dus 'ik ken de voorwaarden niet' is dan een zwak argument omdat je met een simpele doorklik de voorwaarden kon lezen.
Er is wel een escapeDe klantvoordeel voorwaarden staan niet onder 'algemene voorwaarden' dus breedbandwinkel kan je aanspreken op verlies van korting.
schreef kende ik de voorwaarden niet.Als de klant niet gewezen wordt op (de gevolgen van) het wijzigen van klantvoordeel is het volgens mij niet diens schuld.
Ik beweerde ook niet dat er wel of niet op gewezen werd.
Maar alleen dat indien er niet op gewezen werd het niet de schuld van de klant zou zijn.
Zullen we stoppen met dat gezever over de voorwaarden? Bel Odido en kijk of je iets met ze kan regelen. Haal je gelijk daar, want als je die krijgt dan heb je de korting terug.
Have you tried turning it off and on again?
Of wellicht een eigen topic, het is wel een valide discussie naar mijn mening namelijk, maar het hoort niet hier.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:09:
Zullen we stoppen met dat gezever over de voorwaarden? Bel Odido en kijk of je iets met ze kan regelen. Haal je gelijk daar, want als je die krijgt dan heb je de korting terug.
Super ik heb het ook gevonden met welke LTE mast ik ben verbonden. Het gekke is mijn modem wijst helemaal niet naar de LTE mast. Dus ook niet naar de N78 5G mast.franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:08:
[...]
https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator
top, maar credits naar de ontwikkelaar van antennekaart.nl, zit ook in dit topic maar kan de nic zo snel niet terugvindenRandB schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:21:
[...]
Super ik heb het ook gevonden met welke LTE mast ik ben verbonden. Het gekke is mijn modem wijst helemaal niet naar de LTE mast. Dus ook niet naar de N78 5G mast.De mast staat aan de achterkant van de woning en daar is het signaal niet zo sterk het scheelt 7dBM met de voorkant.
edit ik denk dat het @jk-5 is
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 22-10-2024 22:28 ]
Dat is @jk-5!franssie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:25:
[...]
top, maar credits naar de ontwikkelaar van antennekaart.nl, zit ook in dit topic maar kan de nic zo snel niet terugvinden
Have you tried turning it off and on again?
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.