Absoluut helemaal niet. Je krijgt een brandnieuw modem, zolang de voorraad strekt, want terugsturen is nagenoeg onmogelijk.marktweakt schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:32:
[...]
Hahaha, Klik&klaar lijkt een soort hete aardappel waar geen enkele afdeling binnen Odido zich aan wil branden en die continue naar een ander wordt doorgeschoven.
De mensen die het nu nog bestellen mogen wel goed opletten dat ze geen gebruikt modem krijgen waar eerdere early adapters al op los zijn gegaan. Of zouden ze die teruggestuurde modems allemaal bij het grof vuil zetten...
Beetje ouderwetse gedachtemarktweakt schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:32:
[...]
De mensen die het nu nog bestellen mogen wel goed opletten dat ze geen gebruikt modem krijgen waar eerdere early adapters al op los zijn gegaan. Of zouden ze die teruggestuurde modems allemaal bij het grof vuil zetten...
Hergebruik is heel normaal voor het behoud van deze planeet.
[ Voor 37% gewijzigd door stormfly op 21-10-2024 17:47 ]
Daarbij is het een modem in bruikleen, niks verplicht ze om een nieuw modem te leveren.
Nu aan het begin zal je wel een nieuwe ontvangen, aangezien er simpelweg geen geretourneerde nog in het verkoopkanaal zitten. Maar uiteindelijk zullen retouren ook verwerkt zijn, zodat deze weer verzonden kunnen worden. Voor vaste verbindingen is dit al jaren de norm bij alle providers in NL.
Ook heb je gewoon garantie vanuit de provider, omdat het bruikleen is.
Nu aan het begin zal je wel een nieuwe ontvangen, aangezien er simpelweg geen geretourneerde nog in het verkoopkanaal zitten. Maar uiteindelijk zullen retouren ook verwerkt zijn, zodat deze weer verzonden kunnen worden. Voor vaste verbindingen is dit al jaren de norm bij alle providers in NL.
Ook heb je gewoon garantie vanuit de provider, omdat het bruikleen is.
Ik heb liever een nieuwe, maar een gebruikte is waarschijnlijk ook geen probleem. Als hij maar goed nagekeken is en niet onderdoet voor een nieuwe. Voor mij is het sowieso alleen voor een test.marktweakt schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:32:
...
Opnieuw uitleveren van mishandelde modems is niet in het belang van odido want vervangen door een ander exemplaar geeft weer kosten voor odidio. Onnodig weggooien zullen ze niet doen vanwege de kostprijs.
Heb nu vijf dagen getest en waar ik in het begin toch zeker rond de 750 zat, blijf ik tegenwoordig schommelen rond de 200. Vanocht wel eens getest (5 uur ochtends) en toen zat ik op 900 en, vijf minuten later weer op 250.
Staat standaard op 5G+ maar sporadisch gaat het blauwe lampje naar groen en draait die op 4g+. Een keer een beetje slechte kwaliteit gehad met streamen op televisie, maar voor de rest best tevreden. Wel jammer dat het niet gewoon een stabiele verbinding is waar je op kan bouwen.
Zowel met de klik&klaar app als de zyxel air app naar de best plek gezocht.
Lees op meer plekken dat ik nog op de originele firmware zit: v1.00(acjg.0)nr53_b7d0528.
Zou Odido ook sieren om even een press release te dumpen waar ze op de hoogte zijn van de problemen en dat ze er op zijn minst mee bezig zijn.
Staat standaard op 5G+ maar sporadisch gaat het blauwe lampje naar groen en draait die op 4g+. Een keer een beetje slechte kwaliteit gehad met streamen op televisie, maar voor de rest best tevreden. Wel jammer dat het niet gewoon een stabiele verbinding is waar je op kan bouwen.
Lees op meer plekken dat ik nog op de originele firmware zit: v1.00(acjg.0)nr53_b7d0528.
Zou Odido ook sieren om even een press release te dumpen waar ze op de hoogte zijn van de problemen en dat ze er op zijn minst mee bezig zijn.
Probeer met de achterkant van de modem uit te richten. Geeft vaak een stabielere verbinding?ORoces schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:13:
Heb nu vijf dagen getest en waar ik in het begin toch zeker rond de 750 zat, blijf ik tegenwoordig schommelen rond de 200. Vanocht wel eens getest (5 uur ochtends) en toen zat ik op 900 en, vijf minuten later weer op 250.
Afgelopen 7 dagen 5G getest vanuit huis, mijn bevindingen.
Hier in mijn straat stopt mijn ADSL-abonnement, dus ik heb de keuze tussen glasvezel (duurder) of 5G (goedkoper) internet. In de afgelopen dagen heb ik 5G getest voor ons werk (IT-werk, video meetings, twee personen) maar in onze omstandigheid ga ik toch kiezen voor glasvezel.
Mijn mobiele verbinding schakelt regelmatig tussen 5G en LTE. De snelheden fluctueren daardoor enorm. Met name met video meetings (en andere streaming) is dat te merken. Soms valt de verbinding even weg waardoor VPN kort uitvalt. Mijn snelheid varieert tussen 60 Mbps / 200 Mbps down en 6 Mbps / 80 Mbps up. Vermoedelijk zit ik ongunstig qua mobiel netwerk, ondanks de statistieken op de eigen website.
Als ik mobiel zou werken en de fluctuaties accepteer dan denk ik dat dit een zeer geschikte oplossing is voor onderweg werken. Binnen Nederland is dit overal bruikbaar, en de USB-C aansluiting (36W) op de modem (wel wat groot) kan op veel manieren van stroom worden voorzien.
Let wel op: het opzeggen is (nog?) niet goed ingericht bij Odido. Ik heb meer dan twee uur (ik overdrijf niet) aan de lijn gehangen (drie keer doorschakelen) om geholpen te worden. Mijn abonnement kon niet worden stopgezet aan het einde van de huidige looptijd (15 november) maar enkel een maand na vandaag (21 november) waardoor ik nog een maand extra zou moeten betalen!
Aangezien ik nog binnen de twee weken van mijn colportage periode zit, breng ik de spullen morgen naar een Odido winkel zodat ze het moeten beëindigen op 15 november. Tip voor andere mensen die willen testen.
Hier in mijn straat stopt mijn ADSL-abonnement, dus ik heb de keuze tussen glasvezel (duurder) of 5G (goedkoper) internet. In de afgelopen dagen heb ik 5G getest voor ons werk (IT-werk, video meetings, twee personen) maar in onze omstandigheid ga ik toch kiezen voor glasvezel.
Mijn mobiele verbinding schakelt regelmatig tussen 5G en LTE. De snelheden fluctueren daardoor enorm. Met name met video meetings (en andere streaming) is dat te merken. Soms valt de verbinding even weg waardoor VPN kort uitvalt. Mijn snelheid varieert tussen 60 Mbps / 200 Mbps down en 6 Mbps / 80 Mbps up. Vermoedelijk zit ik ongunstig qua mobiel netwerk, ondanks de statistieken op de eigen website.
Als ik mobiel zou werken en de fluctuaties accepteer dan denk ik dat dit een zeer geschikte oplossing is voor onderweg werken. Binnen Nederland is dit overal bruikbaar, en de USB-C aansluiting (36W) op de modem (wel wat groot) kan op veel manieren van stroom worden voorzien.
Let wel op: het opzeggen is (nog?) niet goed ingericht bij Odido. Ik heb meer dan twee uur (ik overdrijf niet) aan de lijn gehangen (drie keer doorschakelen) om geholpen te worden. Mijn abonnement kon niet worden stopgezet aan het einde van de huidige looptijd (15 november) maar enkel een maand na vandaag (21 november) waardoor ik nog een maand extra zou moeten betalen!
Aangezien ik nog binnen de twee weken van mijn colportage periode zit, breng ik de spullen morgen naar een Odido winkel zodat ze het moeten beëindigen op 15 november. Tip voor andere mensen die willen testen.
Dat de eerste maand wordt gevolgd door een tweede had ik al een beetje verwacht, Maar volgens mij moet je "gewoon" kunnen annuleren, want er zijn nu nog geen 2 weken voorbij. Dus geen kwestie van beeindigen.homebox schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:57:
...
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 21-10-2024 19:03 ]
Heeft ondertussen meerdere pirouettes gemaakt, maar meer dan 5 verschil leverde het niet op.RandB schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:19:
[...]
Probeer met de achterkant van de modem uit te richten. Geeft vaak een stabielere verbinding?
Woon hier wel midden in een grote stad dus genoeg ruis, wellicht helpt dat ook niet.
Ik heb vanaf vorige week de Zyxel naast me in de vensterbank staan. N.a.v. diverse posts hier ben ik ermee aan de wandel gegaan (aan een verlengsnoer). Vreemd genoeg levert een positie in een andere richting dan de app aangeeft het beste signaal op.
Hij staat nu op de verdieping met -94/-97 dB terwijl ik beneden -106/-111 dB had.
Mijn (voorlopige) conclusie is dat ik 'm houdt. Niet als primaire internetverbinding, daarvoor is de upload te traag, maar om er naast te hebben.
De bedoeling is om een kabel naar mijn netwerkkast te leggen zodat daar 2 internetverbindingen voor mijn thuisnetwerk beschikbaar zijn. (Odido Zyxel NR 5307 en Delta Nokia XS-2426G-B)
Het dual WAN gebeuren is nieuw voor mij dus ik ben al aan het spitten in "Netwerken" maar heb het ideale alles verklarende topic nog niet gevonden. Tips voor een goede kennisbron of tutorial van harte welkom!
Hij staat nu op de verdieping met -94/-97 dB terwijl ik beneden -106/-111 dB had.
Mijn (voorlopige) conclusie is dat ik 'm houdt. Niet als primaire internetverbinding, daarvoor is de upload te traag, maar om er naast te hebben.
De bedoeling is om een kabel naar mijn netwerkkast te leggen zodat daar 2 internetverbindingen voor mijn thuisnetwerk beschikbaar zijn. (Odido Zyxel NR 5307 en Delta Nokia XS-2426G-B)
Het dual WAN gebeuren is nieuw voor mij dus ik ben al aan het spitten in "Netwerken" maar heb het ideale alles verklarende topic nog niet gevonden. Tips voor een goede kennisbron of tutorial van harte welkom!
Je zult een router moeten hebben met meerdere WAN poortenquo_ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:17:
Ik heb vanaf vorige week de Zyxel naast me in de vensterbank staan. N.a.v. diverse posts hier ben ik ermee aan de wandel gegaan (aan een verlengsnoer). Vreemd genoeg levert een positie in een andere richting dan de app aangeeft het beste signaal op.
dual-WAN is nu ook iets wat mij wel gaat zinnen...
alleen moet ik nog even kijken hoe ik dat moet instellen op mn DIY router
mogelijk dat ik dan mooi duur ziggo al de deur uit kan doen (en een goedkoop dsl lijntje er voor terug...)
beetje loadbalancing tussen 2 lijntjes moet toch niet mega ingewikkeld meer worden
alleen moet ik nog even kijken hoe ik dat moet instellen op mn DIY router
mogelijk dat ik dan mooi duur ziggo al de deur uit kan doen (en een goedkoop dsl lijntje er voor terug...)
beetje loadbalancing tussen 2 lijntjes moet toch niet mega ingewikkeld meer worden
404 Signature not found
Waarbij het weekend erg ruk was en de snelheden en waardes enorm heen en weer schommelden, heb ik vandaag een onwijs steady dag. 230 down/30 up. Ik ben een blij man als het zo blijft (woon in buitengebied en had hiervoor kpn buitengebied met 40 down en 4 up).
Net via de chat functie gebeld door OdiDo die me direct in de wachtrij voor Klik&Klaar gezet met nog 1 iemand voor me dat duurde alsnog bijna 15 minuten maar toen had ik een prima kerel aan de lijn die alles wat hier genoemd is bevestigd:
Al met al een mooi avontuur waarbij ik de uitkomst al verwachtte.
Klik&Klaar is leuk voor de stedelijke gebieden waar je binnen 1000m van een mast woont die niet te druk bezet is en voorzien van de N78 antennes.
Voor het buitengebied is het geen betrouwbaar alternatief.
OdiDo is net als zo goed als alle andere providers een snelle jongen die service niet hoog in het vaandel heeft staan en veels te weinig resources op hun service desk hebben zitten.
Mijn korte avontuur zit erop modem heb ik weer in de doos gegooid en als ik geen bevestiging binnen heb morgen pleur ik hem wel af bij een winkel (of ze nou willen of niet).
- Klik&Klaar hulplijn is aparte que met maar liefst 2 medewerkers die tot 17.00 werken.
- Daarna helpen collega's van andere que's die dan een korte training hebben gehad.
- De Firmware upgrade die iedereen van de N28 5G trapt is een bewuste keuze Klik&Klaar is bedoeld alleen voor de hogere N78 band (dit noemde de OdiDo man zelf toen ik zei dat het niet werkte bij mij sinds de firmware upgrade)
- Toen ik aangaf dat ik maar 3 masten in de buurt had en die alle 3 alleen N28 bedienen bevestigde hij dat en zei hij dat hij het volkomen begreep waarom ik de boel wilde retourneren
- De 5G dekkinskaart van OdiDo is grotendeels alleen op N28 gebaseerd en geeft daarmee en compleet verkeerd beeld af voor het Klik&Klaar product
Klik&Klaar is leuk voor de stedelijke gebieden waar je binnen 1000m van een mast woont die niet te druk bezet is en voorzien van de N78 antennes.
OdiDo is net als zo goed als alle andere providers een snelle jongen die service niet hoog in het vaandel heeft staan en veels te weinig resources op hun service desk hebben zitten.
Mijn korte avontuur zit erop modem heb ik weer in de doos gegooid en als ik geen bevestiging binnen heb morgen pleur ik hem wel af bij een winkel (of ze nou willen of niet).
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
@Xandrios Mocht je toevallig wat kennis hier over hebben, zelf heb ik (nog) te weinig kennis van 5g routers.Doe even goed onderzoek. In deze prijscategorie zijn er verschillende opties, waarvan meerdere ook de mogelijkheid hebben voor externe antenne's, opensource software/appstore, etc. Ook het kunnen vastzetten op specifieke banden of cellen wordt - afhankelijk van het model - wel of niet ondersteund.
Locken op specifieke band en later toe kunnen voegen van externe antenne klinkt goed in de oren. Heb je toevallig een aanrader voor mij/ons?
Nu tijdelijk een openwrt router in dmz erachter waar adguard op staat en paar kleine extra opties op zijn geactiveerd.
[ Voor 19% gewijzigd door plaspvd op 21-10-2024 19:57 ]
Ben wel benieuwd naar je ervaringen van het weekendVinny4K schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:39:
Ik test hem nog even met mijn IPTV en F1 van het weekend en als dat allemaal prima is, gaat Ziggo de deur uit na 18 jaar.
Kan je dat ding niet onder een emmer buitenzetten tuin, dak ect?wian schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:31:
Herroepen is gelukt - door terug te gaan naar de winkel waar ik het modem had opgehaald. Werd heel vriendelijk geholpen en direct een bevestiging in de mail. Eind goed al goed.
Volgens de medewerker "wordt er gewerkt" aan een buitenantenne. Als die beschikbaar komt probeer ik het wellicht nog een keer.
Niet méér dan dat ik al enige tijd op een vakantieadres een 5G router gebruik (Geen Odido). Ik heb toen gekozen voor de Gl.iNet GL-X3000NR. Heb 'm al eens eerder genoemd in deze thread, maar als je zelf al ervaring hebt met OpenWRT kan ik deze zeker aanbevelen:plaspvd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:49:
Mocht je toevallig wat kennis hier over hebben, zelf heb ik (nog) te weinig kennis van 5g routers.
Locken op specifieke band en later toe kunnen voegen van externe antenne klinkt goed in de oren. Heb je toevallig een aanrader voor mij/ons?
Nu tijdelijk een openwrt router in dmz erachter waar adguard op staat en paar kleine extra opties op zijn geactiveerd.
* Externe antenne's, CAT19 (= nieuwe technologie), CA en 4x4 MIMO
* Dual sim (met switchover als een sim problemen heeft)
* Dual WAN
* OpenWRT welke ook via de Luci interface bruikbaar is (als je dat wilt, er is ook een 'mooie' interface van GL.iNet beschikbaar). Heeft ook extensies zoals adguard en vele anderen.
* Vele opties om dingen te tweaken: Band locking, Cell locking, en je kunt ruwe AT-commands sturen naar het modem voor extra functionaliteit (Bijv. IMEI aanpassen zodat de operator je device ziet als een iPhone *kuch*).
Ik ben er in ieder geval wel blij mee.
[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 21-10-2024 20:03 ]
Maakt het wel interessant dat het lijkt dat de Firmware update dat juist deze N28 banden uitzet sinds vrijdag nacht niet meer uitgerold wordt lijkt het. Of Odido heeft door dat het uitzetten van deze banden een te grote groep zal raken aangezien vrij weinig zeer dicht bij een N78 mast zitten. Of er moet nog een andere reden zijn dat deze firmware niet meer uitgerold wordt.cyclone schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:47:
[list]
• De Firmware upgrade die iedereen van de N28 5G trapt is een bewuste keuze Klik&Klaar is bedoeld alleen voor de hogere N78 band (dit noemde de OdiDo man zelf toen ik zei dat het niet werkte bij mij sinds
Mochten ze deze Firmware alsnog weer gaan rollen, en bij mensen die vanaf Vrijdag het modem hebben ook deze banden op slot gaan, ben ik benieuwd of er een nieuwe wave shitstorm loskomt.
Ik kan nergens vinden wat de betekenis van de verschillende kleuren van de lampjes is bij mij brand 1 groen dan blauw dan weer 2 groen. Wat wil nu die blauwen zeggen en moet deze niet ook groen zijn?
Kan Odido op termijn de IMEI’s specifiek voor Klik & Klaar gaan uitsluiten voor bepaalde 5G-frequenties? Nu doen ze dat via het modem, maar dit valt te omzeilen met je eigen apparatuur begrijp ik.
Have you tried turning it off and on again?
Je kunt de documentatie van de lampjes hier vinden: https://community.odido.n...jes-moeten-branden-369314Nieuw1973 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:33:
Ik kan nergens vinden wat de betekenis van de verschillende kleuren van de lampjes is bij mij brand 1 groen dan blauw dan weer 2 groen. Wat wil nu die blauwen zeggen en moet deze niet ook groen zijn?
Nieuw1973 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:33:
:strip_exif()/f/image/UU8hCzD0S76DDbnOFSBauCfn.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee. Kan niet.Gr4mpyC3t schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:33:
Kan Odido op termijn de IMEI’s specifiek voor Klik & Klaar gaan uitsluiten voor bepaalde 5G-frequenties? Nu doen ze dat via het modem, maar dit valt te omzeilen met je eigen apparatuur begrijp ik.
Hier een overzicht betekenis led lampjes modem:)Nieuw1973 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:33:
:strip_exif()/f/image/F42QOEq1cWyrTlBlvcc3RjvJ.png?f=user_large)
Told you so.cyclone schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:47:
De Firmware upgrade die iedereen van de N28 5G trapt is een bewuste keuze Klik&Klaar is bedoeld alleen voor de hogere N78 band (dit noemde de OdiDo man zelf toen ik zei dat het niet werkte bij mij sinds de firmware upgrade).
En dat is dus zwaar kl.te.
Wat een stelletje knoeiers is dat Odido zeg!Toen ik aangaf dat ik maar 3 masten in de buurt had en die alle 3 alleen N28 bedienen bevestigde hij dat en zei hij dat hij het volkomen begreep waarom ik de boel wilde retourneren.
De 5G dekkingskaart van OdiDo is grotendeels alleen op N28 gebaseerd en geeft daarmee en compleet verkeerd beeld af voor het Klik&Klaar product.
Nou lekker dan, marketing blunder van de eerste orde.Klik&Klaar is leuk voor de stedelijke gebieden waar je binnen 1000m van een mast woont die niet te druk bezet is en voorzien van de N78 antennes.
Ik zit blijkbaar in een gunstig gebied, alles werkt hier top. IPTV ook. Ik heb vanmorgen mij Ziggo abbo opgezegd. Ik heb een glasvezel draadje al even tegen de woning liggen, hopelijk sluit Odido me snel aan. Tot die tijd met deze klik en klaar. Valt me zeker niet tegen.blottle schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:53:
[...]
Ben wel benieuwd naar je ervaringen van het weekend
Dat wat @cyclone schreef, dat de dekkingskaart op N28 is gebaseerd en ze daags erna bedenken/implementeren dat het alleen N78 gaat worden.
En het onbeperkt uitrollen.
Dit is echt lesmateriaal bedrijfskunde en logistiek hoe je iets niet moet aanpakken
Dit is echt lesmateriaal bedrijfskunde en logistiek hoe je iets niet moet aanpakken

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En dan de early adopters een firmware update sturen die de boel verkl..tfranssie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:05:
Dat wat @cyclone schreef, dat de dekkingskaart op N28 is gebaseerd en ze daags erna bedenken/implementeren dat het alleen N78 gaat worden.

Ik ben het absoluut eens met de klachten, zeker wat betreft de waardeloze Odido support en binnen 48 uur na introductie een firmware te installeren dat voor velen het gebruik van Klik&Klaar om zeep helpen. Dat helpt zeker niet om enig vertrouwen in het nieuwe product te krijgen.ernstoud schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:20:
[...]
En dan de early adopters een firmware update sturen die de boel verkl..t.
Maar ik heb toch nog steeds mijn bedenkingen. Ik denk dat het verstandig is om het b.v. een maand aan te kijken en dan pas conclusies te gaan trekken, het is namelijk pas 1 week na de inroductie. Wellicht wordt Odido wakker geschud door alle negatieve feedback en uiteindelijk met een firmware komt waar Klik&Klaar voor bedoeld is.
Ik weet het, ik heb geen klagen want mijn verbinding is zeer goed. Ik hoop dat het voor de meeste van ons goedkomt.
Nu snap ik wel dat N28 door de beperkte bandbreedte niet ideaal is voor dit product, en het waarschijnlijk een fout was om die open te zetten. Aan de andere kant, als LEbara en KPN abbonementen kunnen aanbieden met een cap op de snelheid, dan zou OdiDo dat ook kunnen doen lijkt mij, dan heb je een stabieler product.ernstoud schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:20:
[...]
En dan de early adopters een firmware update sturen die de boel verkl..t.
Communicatie is key, en dat beheersen ze niet, Twee helpdesk medewerkers ... die nu al aan het solliciteren zijn denk ik
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:strip_exif()/f/image/ANtfX7pzGnDzAJWsqTUrxap1.png?f=user_large)
Dit is een verbinding met een N28 zendmast en firmware V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806.
Is er iets veranderd? Ik had zelf ook een beperkte verbinding met het K&K modem en op mijn telefoon was het aanzienlijk sneller. Maar nu heb ik toch een aantal keren deze snelheden voorbij zien komen die zelfs mijn telefoon niet haalt. Dit is een meting vanuit Unifi USG maar ook via de Speedtest app zie ik deze resultaten. Download is zeker niet constant op deze snelheid, upload echter wel.
Zeker weten dat het een N28 en niet N78 is? Met die firmware (D0806) zou je denk ik de enige zijn in dit topic die met N28 kan verbinden?mvh0712 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:44:
[Afbeelding]
Dit is een verbinding met een N28 zendmast en firmware V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806.
Is er iets veranderd? Ik had zelf ook een beperkte verbinding met het K&K modem en op mijn telefoon was het aanzienlijk sneller. Maar nu heb ik toch een aantal keren deze snelheden voorbij zien komen die zelfs mijn telefoon niet haalt. Dit is een meting vanuit Unifi USG maar ook via de Speedtest app zie ik deze resultaten. Download is zeker niet constant op deze snelheid, upload echter wel.
Als de kaart klopt, 100% op basis van Cell ID.
Wacht even, wellicht dat de kaart niet klopt. Ik zie deze cijfers :
:strip_exif()/f/image/oE4Mc64TszM1YxVlU3bYS1Pu.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/SJgQEyVwOsFlieCzXCllYyv5.png?f=user_large)
Kan ik hieruit opmaken dat het toch een N78 is?
:strip_exif()/f/image/oE4Mc64TszM1YxVlU3bYS1Pu.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/SJgQEyVwOsFlieCzXCllYyv5.png?f=user_large)
[ Voor 83% gewijzigd door mvh0712 op 21-10-2024 21:55 ]
kijk eens een paar posts boven je / Odido kaart klopt niet.mvh0712 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:51:
/f/image/HRZCN9J8Sr3HjkwPSOrTOjiZ.png?f=fotoalbum_large)
Wat zie jij onder "mobiele informatie" als je met de browser inlogt op je router modem?
Als dat N28 is, dan is dat nieuws.
Ik heb net getest, maar ik zit alleen nog maar op 4G. Snelheid 200 Mbps down en tussen 1 en 3 Mbps up.
Geen 5G signaal.
Geen 5G signaal.
Ja, die had ik dus gemist! Excuses voor de 'onrust' :-).
Jamvh0712 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie nu je edit, al was het ook wel apart geweest als jij wel op een lagere band had gezeten. Alles in dit topic is reverse engeneerig omdat Odido niet communiceert. Dus dank voor je informatie, twee maal.mvh0712 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:56:
Ja, die had ik dus gemist! Excuses voor de 'onrust' :-).
Je (de medewerker) hebt hier deels gelijk. De dekking op de dekkingskaart laat inderdaad het signaal zien zoals hij beschikbaar is. Dat is ongeacht de frequentie. Maar de speciale K&K dekkingskaart laat wel de snelheid zien. Ook kun je op de gewone dekkingskaart een schatting van de snelheid krijgen, wat ook wel rekening houdt met de beschikbare frequentie. Ik geloof best dat die schattingen soms een beetje optimistisch zijn. Jammer dat het voor jou niet werkt. Ik ben bang dat er inderdaad best wat plekken zijn waar je er om dezelfde reden weinig aan hebt.cyclone schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:47:
- ...
- De 5G dekkinskaart van OdiDo is grotendeels alleen op N28 gebaseerd en geeft daarmee en compleet verkeerd beeld af voor het Klik&Klaar product
In ander nieuws: Odido is in Almere aan het testen met NRCA. Carrier aggregation is aan de 4G kant natuurlijk super normaal, maar tot nu kon altijd maar 1 5G band gekoppeld worden. Dat betekent dus bijvoorbeeld primair op 4G 1800MHz en dan 5G 3500MHz ernaast. Maar nu met NRCA zie je naast 1800MHz primair niet alleen 3500MHz, maar ook 5G 700MHz gekoppeld. Het is heel erg minimaal door de beperkte capaciteit op de lage banden, maar het gaat zeker wel iets schelen.
Zonder NRCA is dit een normale combinatie op de K&K doos:
3+n78+3+32+1+7
Mét NRCA is dit een normale combinatie op de K&K doos:
3+n78+1+n28
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ik kan er nog aan toevoegen dat dit op 2.5km afstand is.franssie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:00:
[...]
Ik zie nu je edit, al was het ook wel apart geweest als jij wel op een lagere band had gezeten. Alles in dit topic is reverse engeneerig omdat Odido niet communiceert. Dus dank voor je informatie, twee maal.
nice, ik zit op 1,3 km op N78 en dat werkt prima. 2,5 km is voor een dergelijke frequentie echt ver.mvh0712 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:07:
[...]
Ik kan er nog aan toevoegen dat dit op 2.5km afstand is.
Nieuw1973 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:33:
/f/image/R3711xryDOKhJzVEKXaxIeOF.png?f=fotoalbum_large)
De afgelopen dagen hebben mij ook geleerd dat het ontzettend lastig is om goede dekking te creëren. Zelfs in de Randstad.
De Antennekaart-website laat het mooi zien (als je de sectorlayout aanklikt). Masten die relatief dichtbij staan stralen nooit elkaars richting op. Misschien ook wel logisch. Het gevolg is dan wel dat je alsnog ‘deadspots’ creëert. Feitelijk zit je dan in de knel en pissen sommige gebruikers naast de pot.
Ik zit in de deadspot en dat gaat vast niet snel veranderen.
De Antennekaart-website laat het mooi zien (als je de sectorlayout aanklikt). Masten die relatief dichtbij staan stralen nooit elkaars richting op. Misschien ook wel logisch. Het gevolg is dan wel dat je alsnog ‘deadspots’ creëert. Feitelijk zit je dan in de knel en pissen sommige gebruikers naast de pot.

Jammer bij een beetje regen word het signaal rood aangegeven op de modem en blijft er nog maar 31 Mpbs download over :-)
Vervelend, hier regent (regio Rotterdam) het ook al heel de avond en het signaal is prima. Download is boven de 700Mpbs.RandB schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:05:
Jammer bij een beetje regen word het signaal rood aangegeven op de modem en blijft er nog maar 31 Mpbs download over :-)
Het lukt mij nog steeds niet om mijn synology extern te benaderen via OpenVPN. Ik heb op de synology geen instellingen gewijzigd (behalve IP aangepast in OpenVPN config file). Ik had dat gedaan destijds mbv deze video: YouTube: Setup Synology OpenVPN Server (easy, secure, remote access) en dat heeft altijd heel goed gewerkt.
Op zyxel modem zijn wel veel meer instellingen dan op mijn vorige modem (erg kale ZTE H369A uit het tele2 tijdperk) dus vermoed dat ik in het port forwarding gedeelte iets verkeerd doe. Ik vul daar in:
Server IP adres: 192.168.1.2 (synology)
Startpoort 8018
Eindpoort 8018
Vertaling startpoort 8018
Vertaling eindpoort 8018
Protocol UDP
Verder:
Firewall: uit
LAN to WAN: laag
WAN to LAN: laag
-> helpt ook niet.
Heb (nog) geen DDNS want wilde dit eerst (zij het heel kort) werkend krijgen en testen.
Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Edit: Met poort 1194 is het gelukt.
Op zyxel modem zijn wel veel meer instellingen dan op mijn vorige modem (erg kale ZTE H369A uit het tele2 tijdperk) dus vermoed dat ik in het port forwarding gedeelte iets verkeerd doe. Ik vul daar in:
Server IP adres: 192.168.1.2 (synology)
Startpoort 8018
Eindpoort 8018
Vertaling startpoort 8018
Vertaling eindpoort 8018
Protocol UDP
Verder:
Firewall: uit
LAN to WAN: laag
WAN to LAN: laag
-> helpt ook niet.
Heb (nog) geen DDNS want wilde dit eerst (zij het heel kort) werkend krijgen en testen.
Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Edit: Met poort 1194 is het gelukt.
Ikzelf heb meer last van dat in mijn wijk nog 2 knoeioude 4G only masten te complete dekking verzorgen en dat is nog wel een stadswijk wel te verstaan.Gr4mpyC3t schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:48:
De afgelopen dagen hebben mij ook geleerd dat het ontzettend lastig is om goede dekking te creëren. Zelfs in de Randstad.
Je merkt vooral in de avond uurtjes dat de rek qua capaciteit uit deze masten er totaal uit is. De performance is dan ook om te huilen. Ik had eigenlijk verwacht dat ze deze masten allang onderhand hadden vervangen door 2 stuks die ook 5G zouden gaan doen. waarschijnlijk staan deze helemaal achteraan op de lijst van Odido.
Ik heb het in gebruik als backup lijn. Maar als mensen dit in mijn wijk zouden willen gebruiken als alternatief voor hun duurdere KPN of Ziggo komen ze wel van een koude kermis thuis. Terwijl de dekkingskaart 300 Mbps laat zien, hier gaan denk ik dan veel mensen in vergissen.
Eigenlijk zou de dekkingskaart ook rekening mee moeten houden met de Masttype en frequenties wat deze masten leveren. Zo zou er een stuk accuratere advies uit kunnen komen. Beetje meer een gebruiksvriendelijkere versie van de antennekaart voor leken.
[Verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door ernstoud op 22-10-2024 00:14 ]
de mijne https://192.168.1.1/ernstoud schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:21:
[...]
Klopt dat vetgedrukte adres? Want de Zyxel begint bij 192.168.8.1…
Onderliggend zijn er toch wel wat meer opties. Eens kijken of we er ook echt wat meer mee kunnen 
(Ja er staat een extern ip in screenshot en ja inmiddels heb ik alweer een nieuwe en is Remote mgmt weer netjes dicht
)
Dit is ook nog wel een interessante..
https://support.zyxel.eu/...1J6VM1ZHP1F7XMMYVJDWZDJB0
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
(Ja er staat een extern ip in screenshot en ja inmiddels heb ik alweer een nieuwe en is Remote mgmt weer netjes dicht
[ Voor 10% gewijzigd door wbschenk op 22-10-2024 00:34 ]
Een blauw wereldbol-ledje zou betekenen dat je internetverkeer over 5G gaat, groen dat het 4G is. Het ledje is bij mij meestal groen, en soms blauw.
Ik haal ook als het ledje groen is regelmatig 900↓/130↑ Mb/s. Kan 4G echt zo snel, of betekent de kleur van het ledje dan toch iets anders dan de handleiding beweert?
Mijn locatie is redelijk dicht bij een N78-mast (250 m) en de web-interface van het modem zegt "Toegangstechnologie NR5G+", ongeacht of het wereldbol-ledje nou groen of blauw is.
Ik haal ook als het ledje groen is regelmatig 900↓/130↑ Mb/s. Kan 4G echt zo snel, of betekent de kleur van het ledje dan toch iets anders dan de handleiding beweert?
Mijn locatie is redelijk dicht bij een N78-mast (250 m) en de web-interface van het modem zegt "Toegangstechnologie NR5G+", ongeacht of het wereldbol-ledje nou groen of blauw is.
[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 22-10-2024 04:26 ]
Nee dat kan nietJuerd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 04:23:
Een blauw wereldbol-ledje zou betekenen dat je internetverkeer over 5G gaat, groen dat het 4G is. Het ledje is bij mij meestal groen, en soms blauw.
Dus dan is groen geen 4g
Zelfs 4g+ gaat zo snel niet
Of je test is vervuild
Bij mij ook altijd blauw, maar dan vanwege 5G-NSA. Eigenlijk gewoon 4G dus.Juerd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 04:23:
Heb jij inmiddels een bevestigingsmail van je opzegging ontvangen?cyclone schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:47:
Net via de chat functie gebeld door OdiDo die me direct in de wachtrij voor Klik&Klaar gezet met nog 1 iemand voor me dat duurde alsnog bijna 15 minuten maar toen had ik een prima kerel aan de lijn die alles wat hier genoemd is bevestigd:Nou ik heb heerlijk geluisterd en de boel is (als het goed is) nu ook opgezegd al wacht ik al meer dan een uur op de bevestigingsmail met de retourneer instructies.
- Klik&Klaar hulplijn is aparte que met maar liefst 2 medewerkers die tot 17.00 werken.
- Daarna helpen collega's van andere que's die dan een korte training hebben gehad.
- De Firmware upgrade die iedereen van de N28 5G trapt is een bewuste keuze Klik&Klaar is bedoeld alleen voor de hogere N78 band (dit noemde de OdiDo man zelf toen ik zei dat het niet werkte bij mij sinds de firmware upgrade)
- Toen ik aangaf dat ik maar 3 masten in de buurt had en die alle 3 alleen N28 bedienen bevestigde hij dat en zei hij dat hij het volkomen begreep waarom ik de boel wilde retourneren
Dat kan niet die snelheid op 4gGotez schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:42:
Hier een tevreden gebruiker. Overgestapt van adsl met max 80 mbit. Nu eigenlijk constant op 200 mbit of meer. Zeer stabiel. Midden in polders in groene hart. Wel alleen een 4g mast in de buurt. En volgens het modem heb ik dan ook alleen een 4g verbinding. Voor snelheid maakt het dus niet uit.
[Afbeelding]
Test eens met opensignal
Mijn glazen bol voorspelt allemaal creatieve gebruikers die het apparaat in een buitenbehuizing plaatsen. Gisteren las ik al 'een omgekeerde emmer' maar het zal niet lang duren voordat iemand een fatsoenlijke oplossing verzintBobo89 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:54:
Na dagen aanmodderen en eigenlijk gewoon een onbruikbaar product (geen 5G na firmware update), nu een ultieme poging: uit het dakraam op zolder, richting de mast zo'n 700 meter verderop.
En zie hier
[Afbeelding]
Het kan dus wel, alleen niet op een normale plek binnen.
Als je toegang hebt tot alles kan je ook de N28 band aanzetten. Kan je delen hoe je bij de meer opties komt?wbschenk schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 00:20:
Onderliggend zijn er toch wel wat meer opties. Eens kijken of we er ook echt wat meer mee kunnen
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
(Ja er staat een extern ip in screenshot en ja inmiddels heb ik alweer een nieuwe en is Remote mgmt weer netjes dicht)
Ik zag ook met externe Zyxel app dat je de APN kon aanpassen wat in de onlie interface niet kan. Dus er is ook iets van koppeling/api beschikbaar die niet geblokkeerd wordt.
Misschien denk ik scheef. Dat zou zo maar kunnen. Maar er staan volgens antennekaart.nl geen 5g masten hier in de buurt. Dit is wat ik zie in de zytel omgeving:boyette schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
Dat kan niet die snelheid op 4g
Test eens met opensignal
/f/image/a70Ac8oY4ebgkyW3cUOBF16p.png?f=fotoalbum_large)
en dit is een speedtest op mobiele telefoon verbonden via wifi
/f/image/l7lX7k0GnCl3VbtK83VFFBNs.png?f=fotoalbum_large)
Wat info van mijn kant.
Zonet de speedtesten gedaan op 3 apparaten. Zoetermeer en ongeveer 300 meter van een paal.
De Samsung tablet S7+ LTE gaf 153 down en 83 up
De Telefoon Samsung FE21 gaf 221 up en 50 down
De PC die aan de kabel zit gaf 807 up en 78 down
Het ligt dus erg duidelijk aan WiFi.
Ik heb toen op de apparaten de WiFi uitgeschakeld en weer aangezet. (Had iemand een keer gedaan)
Even rustig gewacht en zag ineens op de tablet bij verbindingen dat de snelheid 1.2 GB was (Huh ??).de speedtesten weer gedaan.
De Samsung tablet S7+ LTE gaf toen 782 down en 66 up
De Samsung FE21 gaf 698 down en 75 up.
De PC die met een kabel verbonden is geeft altijd 800+ down en 70+ up
Alles schijnt dus gewoon goed te werken.
Ook 2 access points aangesloten, waarna ik overal in huis WiFi heb. Snelheden down zijn daar meestal 300+.
Ik heb de nieuwe firmware.
De eerste LED (Power System) is blauw bij mij wat betekent: There is one or more unread SMS messages.
Iemand enig idee waar ik dat kan lezen? In de SMS van mijn telefoon staan geen ongelezen berichten.
Zonet de speedtesten gedaan op 3 apparaten. Zoetermeer en ongeveer 300 meter van een paal.
Ik heb toen op de apparaten de WiFi uitgeschakeld en weer aangezet. (Had iemand een keer gedaan)
Even rustig gewacht en zag ineens op de tablet bij verbindingen dat de snelheid 1.2 GB was (Huh ??).de speedtesten weer gedaan.
Ook 2 access points aangesloten, waarna ik overal in huis WiFi heb. Snelheden down zijn daar meestal 300+.
De eerste LED (Power System) is blauw bij mij wat betekent: There is one or more unread SMS messages.
Iemand enig idee waar ik dat kan lezen? In de SMS van mijn telefoon staan geen ongelezen berichten.
In de Zyxel air app kan je de sms berichten lezen je factuurton14 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:49:
Wat info van mijn kant.
Vd week ga ik ook nog weer wat testen..
Voorlopig nog op oude firmware welke wel nr28 toelaat.. Maar wil sowieso kijken of ik gerichter kan verbinden met een bepaalde antenne mast (ivm glasvezel ipv microwave uplink)
Voorlopig nog op oude firmware welke wel nr28 toelaat.. Maar wil sowieso kijken of ik gerichter kan verbinden met een bepaalde antenne mast (ivm glasvezel ipv microwave uplink)
404 Signature not found
Redelijk stabiel deze ochtend.
Alleen het verschil tussen download en upload is enorm. Ik heb nog niks boven de 60Mbps upload gezien terwijl ik hier 100Mbps+ met een lagere download snelheid zie voorbij komen.
De upload fluctueert wel behoorlijk.
Speedtest van ~40 minuten geleden:

Speedtest van net:

Vraag mij af waar dit aan kan liggen, gezien de download snelheid bij mij hoog is verwacht ik toch wel een minimum van 100Mbps upload.
Alleen het verschil tussen download en upload is enorm. Ik heb nog niks boven de 60Mbps upload gezien terwijl ik hier 100Mbps+ met een lagere download snelheid zie voorbij komen.

Speedtest van net:

Vraag mij af waar dit aan kan liggen, gezien de download snelheid bij mij hoog is verwacht ik toch wel een minimum van 100Mbps upload.
[ Voor 8% gewijzigd door BlazeMuis op 22-10-2024 10:07 ]
Deze verbindingen zijn om te beginnen niet symmetrisch. Er is veel meer download bandbreedte dan upload. Voor upload moet de antennemast jouw modem 'ontvangen'. Dat luistert iets nauwer dan de andere richting in. Door goed uit te richten kun je dat wellicht nog verbeteren.Vraag mij af waar dit aan kan liggen, gezien de download snelheid bij mij hoog is verwacht ik toch wel een minimum van 100Mbps upload.
Overigens is dit een prima verbinding hoor.
Ik weet dat dit soort verbindingen niet symmetrisch zijn.Siira schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:10:
[...]
Deze verbindingen zijn om te beginnen niet symmetrisch. Er is veel meer download bandbreedte dan upload. Voor upload moet de antennemast jouw modem 'ontvangen'. Dat luistert iets nauwer dan de andere richting in. Door goed uit te richten kun je dat wellicht nog verbeteren.
Overigens is dit een prima verbinding hoor.
Ik zal eens testen hoe het is als ik het boven neer zet.
Ik heb overigens een signaalsterkte van -85 dBm op dit moment, gisteren zag ik zelfs -82 dBm
Prima verbinding? Uitmuntend zelfs. Als je nagaat dat de geadverteerde down 300 Mbps is.
Vandaag het apparaat mee naar kantoor genomen, Utrecht stationsgebied. Misschien zijn het de gebouwen, misschien is het isolerende glas op kantoor, maar hier haal ik iets lagere snelheden lijkt het. De vraag is een beetje wat de variabelen zijn, zeker in het stationsgebied zul je mogelijk "spitseffecten" hebben.
Vandaag het apparaat mee naar kantoor genomen, Utrecht stationsgebied. Misschien zijn het de gebouwen, misschien is het isolerende glas op kantoor, maar hier haal ik iets lagere snelheden lijkt het. De vraag is een beetje wat de variabelen zijn, zeker in het stationsgebied zul je mogelijk "spitseffecten" hebben.
Dat zal vermoedelijk een verbetering zijn, bij mij scheelt het veel. Beneden in de woonkamer is het stukken lager dan boven op zolder achter het raam.Ik zal eens testen hoe het is als ik het boven neer zet.
Ik zit op dit moment op -85 dBm, laatste speedtest was 885,10 / 126,91 (ping 20 ms). Dat is in Almere, 300m van de mast (n78, b1, b3 en b7)Ik heb overigens een signaalsterkte van -85 dBm op dit moment, gisteren zag ik zelfs -82 dBm
Ik heb ongeveer dezelfde download snelheden, maar mijn upload ligt een stuk hoger rond de 150. Signaalsterkte is rond de -62dBm, wellicht maakt dat het verschil in upload snelheid.BlazeMuis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:14:
[...]
Ik weet dat dit soort verbindingen niet symmetrisch zijn.
Ik zal eens testen hoe het is als ik het boven neer zet.
Ik heb overigens een signaalsterkte van -85 dBm op dit moment, gisteren zag ik zelfs -82 dBm
De NR5307 hier heeft Firmware Version: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528
Als ik onder System info kijk, onder WAN Information zie ik dat ik 2 publieke IP adressen heb.
Link Type Cellular WAN 1
APN fwainternet
Mode Router Mode
IP Address 91.*.*.*
Primary DNS server 84.241.227.82
Secondary DNS server 84.241.227.81
En dan een tweede:
Link Type Cellular WAN 2
APN fwamanagement01.indetel.net
Mode Router Mode
IP Address 100.96.*.*
Primary DNS server 62.58.153.200
Secondary DNS server 62.58.48.20
Weet iemand waar die tweede Cellular WAN 2 voor dient?
Zouden de Odido K&K devices de patch ook nu hebben of nog niet?
Als ik onder System info kijk, onder WAN Information zie ik dat ik 2 publieke IP adressen heb.
Link Type Cellular WAN 1
APN fwainternet
Mode Router Mode
IP Address 91.*.*.*
En dan een tweede:
Link Type Cellular WAN 2
Mode Router Mode
IP Address 100.96.*.*
Oh kijk, het heeft toch wel meer opties. Maar hoe ben jij daarbij gekomen? Creatief surfen?wbschenk schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 00:20:
(Ja er staat een extern ip in screenshot en ja inmiddels heb ik alweer een nieuwe en is Remote mgmt weer netjes dicht)
WAN2 lijkt een management adres. Ik zou eens proberen om naar dat ip-adres te surfen voor al die mooie management optiesJoostBkL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:31:
Link Type Cellular WAN 1
APN fwainternet
Mode Router Mode
IP Address 91.*.*.*
En dan een tweede:
Link Type Cellular WAN 2
Mode Router Mode
IP Address 100.96.*.*
[...]
Oh kijk, het heeft toch wel meer opties. Maar hoe ben jij daarbij gekomen? Creatief surfen?![]()
Helaas zie ik geen extra management opties als ik vanuit LAN WAN1 of WAN2 bezoek.marktweakt schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:36:
[...]
WAN2 lijkt een management adres. Ik zou eens proberen om naar dat ip-adres te surfen voor al die mooie management opties
Het blijven dezelfde opties wat ik zie als ik op de LAN management pagina's kijk.
Kleine update gisteren dus 19.00 telefonisch opgezegd, maar tot op heden geen bevestiging op e mail zoals toegezegd.
Begint nu wel echt irritant te worden, want in die mail zouden de retour instructies zitten.
Heeft iemand deze wellicht al ontvangen en zou je deze hier of via DM willen delen?
Begint nu wel echt irritant te worden, want in die mail zouden de retour instructies zitten.
Heeft iemand deze wellicht al ontvangen en zou je deze hier of via DM willen delen?
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Volgens mij moet je dat WAN 2 vanaf buiten benaderen en niet vanuit je LAN. Dat zou een Odido ook doen.JoostBkL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:44:
[...]
Helaas zie ik geen extra management opties als ik vanuit LAN WAN1 of WAN2 bezoek.
Het blijven dezelfde opties wat ik zie als ik op de LAN management pagina's kijk.
Bij deze...cyclone schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:03:
Kleine update gisteren dus 19.00 telefonisch opgezegd, maar tot op heden geen bevestiging op e mail zoals toegezegd.
Dit heb ik gisteren ontvangen na 7 pogingen om Klik&Klaar op te zeggen, geen idee of een telefoontje of een bericht via het contactformulier nou de doorslag gaf.
/f/image/IGsA2ILOB3z8lFvjgH5afAd9.png?f=fotoalbum_large)
Inmiddels niet meer stabiel, hoge latency en random packetloss elke x aantal minuten. Het gaat elke ochtend goed tot een uur of 11:00, daarna is het drama in online games.
Eind middag/begin avond gaat het vaak wel weer goed.
Snelheid is nog steeds hetzelfde, dus het is geen congestie.
Edit: ik heb nog ergens een mini pc liggen, als ik zin/tijd heb maar eens smokeping erop gooien.
Eind middag/begin avond gaat het vaak wel weer goed.
Snelheid is nog steeds hetzelfde, dus het is geen congestie.
Edit: ik heb nog ergens een mini pc liggen, als ik zin/tijd heb maar eens smokeping erop gooien.
[ Voor 14% gewijzigd door BlazeMuis op 22-10-2024 11:24 ]
Ik heb precies hetzelfde probleem. Na 10+ mensen te hebben gesproken staat het abonnement nu wel als ‘beëindigd’ in mijn account. De beloofde e-mail met de instructies voor het retourneren heb ik nog niet ontvangen.cyclone schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:03:
Ben zojuist naar de winkel gegaan en de medewerker daar heeft bevestigd dat mijn abonnement beëindigd is binnen de 15 dagen bedenktijd. Hij kon het pakket echter niet aannemen omdat dingen dan langs elkaar heen zouden gaan. Wat ik ook wel weer begrijp. Volgens de informatie op zijn scherm duurt het uiterlijk 2 dagen voordat de e-mail verzonden wordt.
Verder keek hij ervan op dat n28 gedeactiveerd is. Volgens hem is Klik&Klaar juist in de markt gezet voor het buitengebied.
Schermprintje maken en verder is het aan Odido als ze hun modem terug willen.Maarten051 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:17:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem. Na 10+ mensen te hebben gesproken staat het abonnement nu wel als ‘beëindigd’ in mijn account. De beloofde e-mail met de instructies voor het retourneren heb ik nog niet ontvangen.
Ben zojuist naar de winkel gegaan en de medewerker daar heeft bevestigd dat mijn abonnement beëindigd is binnen de 15 dagen bedenktijd. Hij kon het pakket echter niet aannemen omdat dingen dan langs elkaar heen zouden gaan. Wat ik ook wel weer begrijp. Volgens de informatie op zijn scherm duurt het uiterlijk 2 dagen voordat de e-mail verzonden wordt.
Verder keek hij ervan op dat n28 gedeactiveerd is. Volgens hem is Klik&Klaar juist in de markt gezet voor het buitengebied.
Deze interface is bereikbaar als je externe management via het publieke IP aanzet? Klinkt als iets dat Odido heeft gemist om eerlijk te zijn.wbschenk schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 00:20:
Als je écht wilt ben ik er ook wel van overtuigd dat er een manier is om volledige toegang te krijgen; al dan niet door een alternatieve firmware te flashen. Maar ja, modem in bruikleen. Zit wel een bepaald risico aan
Nee hoor, dit klopt prima. De snelheid van 200Mbit is geen enkel probleem op 4G zo lang er een goed signaal is, en de mast niet al te druk.Gotez schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:26:
[...]
Misschien denk ik scheef. Dat zou zo maar kunnen. Maar er staan volgens antennekaart.nl geen 5g masten hier in de buurt. Dit is wat ik zie in de zytel omgeving:
Helaas is het niet zo rechttoe-rechtaan. Je downloadsnelheid heeft te maken met hoe goed het signaal is dat jouw modem ontvangt. Maar je upload snelheid heeft te maken met de kwaliteit/sterkte van het signaal dat de mast van jouw modem ontvangt. Het is goed mogelijk dat, door plaatsing of storing, het signaal van je modem gedempt of enigszins gestoord wordt door een muur of glas. probeer eens een andere locatie. Glas is niet perse beter dan een muur om het signaal doorheen te laten oveirgens.BlazeMuis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:06:
Grappig. Klopt helemaal met de theorie, maar leuk om te zien dat de praktijk hetzelfde toont. Dit heeft voornamelijk te maken met je upload, dus het signaal dat je modem uitstuurt. Hoe meer obstakels, hoe moeilijker het is voor je modem om dat signaal bij de mast te krijgen. En dat heeft invloed op de zendsterkte van de radio in het modem. En daarmee het energieverbruik van het gehele device.mwa schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:49:
Ik zat bij het verbruik te kijken en vond deze wel interessant. Rond de drop in gebruik heb ik het modem een kwartslag gedraaid. Lijkt erop dat dit uitmaakt qua verbruik (stabielere verbinding?)
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Xandrios op 22-10-2024 11:30 ]
Misschien even specifiek met de 5GHZ wifi band verbinden of 2.4GHZ uit proberen te zetten? Kan een aanzienlijk verschil opleveren. Anders een wifi mesh set erachter hangen, ook een oplossing.ton14 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:49:
Wat info van mijn kant.
De 2e APN is voor beheer vanuit Odido zodat ze de router kunnen bereiken/beheren via interne IP adres ipv public IP adresJoostBkL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:31:
Link Type Cellular WAN 1
APN fwainternet
Mode Router Mode
IP Address 91.*.*.*
En dan een tweede:
Link Type Cellular WAN 2
Mode Router Mode
IP Address 100.96.*.*
[...]
Oh kijk, het heeft toch wel meer opties. Maar hoe ben jij daarbij gekomen? Creatief surfen?![]()
Siira schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:10:
[...]
Voor upload moet de antennemast jouw modem 'ontvangen'. Dat luistert iets nauwer dan de andere richting in.
Je moet hierbij even kijken naar hoe je modem verbonden is. Waarschijnlijk 3+n78+3+1+7 voor de download, waarbij n78 het grootste hoeveelheid van het verkeer afhandelt. Voor de upload wordt alleen de primaire 4G band en de primaire 5G band gebruikt. 1800MHz en 3500MHz dus. In de praktijk wordt veel uploadverkeer op 3500MHz gezet. En daarbij is de uitdaging dat je modem terug moet kunnen zenden naar de mast, wat op de hoge frequentie en het lagere vermogen (want je eindapparaat mag veel minder hard zenden dan de mast) wat ingewikkeld is. In de verre toekomst worden technieken aan het 5G netwerk toegevoegd waarmee je terug kan uploaden op meerdere frequentiebanden, en daarbij ook lagere banden dan je download primair over loopt. Pas dan zul je dit echt zien stijgen. Dit geldt voor alle providers.BlazeMuis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:06:
Redelijk stabiel deze ochtend.
[Afbeelding]
Speedtest van net:
[Afbeelding]
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Voor upload moet de antenne mast jouw modem ontvangen.eettjjuuhh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
Wat begrijp je er niet van? Het klopt precies wat er staat.
Ja. Logisch.
Dat luistert iets nauwer dan de andere richting in.
Geen idee. Radiogolven zijn radiogolven.
Kortom, geen idee wat hier staat.
Wellicht wordt bedoeld dat download en upload op verschillende banden gebeurt of op dezelfde band op verschillende delen van die band. Is dan de upload op een band met hogere frequentie is er meer demping. Dat kan leiden tot lagere upload.
Het tweede IP valt binnen de rfc6598 die bedoeld is voor carrier grade nat CG-NAT en bedoeld voor "intern" beheer.JoostBkL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:31:
En dan een tweede:
Link Type Cellular WAN 2
Mode Router Mode
IP Address 100.96.*.*
Ah ok ik denk dat het zendvermogen wellicht ook nog wel verschil maakt. Een router heeft veel minder vermogen dan een zendmast waardoor er invloed zal zijn op ontvangst/zenden over en weer.ernstoud schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:00:
[...]
Voor upload moet de antenne mast jouw modem ontvangen.
Ja. Logisch.
Dat luistert iets nauwer dan de andere richting in.
Geen idee. Radiogolven zijn radiogolven.
Kortom, geen idee wat hier staat.
Wellicht wordt bedoeld dat download en upload op verschillende banden gebeurt of op dezelfde band op verschillende delen van die band. Is dan de upload op een band met hogere frequentie is er meer demping. Dat kan leiden tot lagere upload.
Hoewel ik voor mijn internetgebruik thuis toe kan met snelheden onder de 50 Mbps down, ben ik toch nog een beetje aan het spelen gegaan. De Wifi uit- en aanzetten op de modem leverde een flinke toename van de downloadsnelheid op, die schoot van 100 Mbps naar de 1 Gbps, getest met meerdere servers. Firmware was en is nog steeds die eindigend op 806. Afstand tot de n78-mast is hemelsbreed naar schatting (even op Google Maps gekeken) 200 meter.
Verder heb ik volgens de lampjes op de modem een ongelezen SMS, ik heb alleen geen idee waar ik die kan lezen.
Verder heb ik volgens de lampjes op de modem een ongelezen SMS, ik heb alleen geen idee waar ik die kan lezen.
Via de Zyxel Air app kun je die lezen, maar is verder een niet boeiende "Uw factuur staat klaar" sms'je.zacht schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:57:
Met betrekking tot de Wifi kan ik iedereen aanraden om het SSID van 2.4Ghz en 5Ghz Wifi verschillend van elkaar te maken. Dan kun je dus heel bewust naar 5Ghz verbinden. Als de SSIDs hetzelfde zijn dan gebruik je effectief waar je device op dat moment voorkeur voor hebt - en dat is niet altijd even logisch/duidelijk.
Op 2.4Ghz zul je in ieder geval nooit de hele hoge snelheden kunnen halen. Op 5Ghz wel. Dus als je device op 2.4Ghz verbonden is dan ga je dat merken in de snelheden. We zijn ondertussen aangekomen op het punt waar de 4G/5G techniek beduidend sneller is dan de oudere (2.4Ghz) WiFi techniek.
Op 2.4Ghz zul je in ieder geval nooit de hele hoge snelheden kunnen halen. Op 5Ghz wel. Dus als je device op 2.4Ghz verbonden is dan ga je dat merken in de snelheden. We zijn ondertussen aangekomen op het punt waar de 4G/5G techniek beduidend sneller is dan de oudere (2.4Ghz) WiFi techniek.
En via de webinterface han het ook via https://192.168.1.1/Broadband tabje cell smszacht schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:57:
<>
Ik snap niet waarom het niet gewoon standaard is dat de 2 netwerken gescheiden zijn. Veel handiger, ook voor de klant die dan misschien wel belt naar de klantenservice dat de wifi traag is (terwijl diegene dan op 2.4ghz zit ipv 5ghz).Xandrios schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:04:
Met betrekking tot de Wifi kan ik iedereen aanraden om het SSID van 2.4Ghz en 5Ghz Wifi verschillend van elkaar te maken. Dan kun je dus heel bewust naar 5Ghz verbinden. Als de SSIDs hetzelfde zijn dan gebruik je effectief waar je device op dat moment voorkeur voor hebt - en dat is niet altijd even logisch/duidelijk.
Voor wat het waard is de data die LTEHmonitor voor mijn Huawei H122 met Klik&Klaar aangeeft:
Ik zie dit echter voortdurend wisselen. De n28 schakelt in en uit en de banden b3 en b18 wisselen vaak waarbij ook band b1 af en toe langs komt.
Inherent aan 4G/5G techniek, bezetting, atmosferische omstandigheden etc., maar verklaart prima waarom de meesten hier wisselende snelheden ervaren.
Zonder n28 meet ik rond de 140 Mbps. download, schakelt n28 bij dan 180 Mbps.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Network: T-mobile NL MCC-MNC: 204-16 TAC-CID: 542-89958 eNB Id: 351 (sector 102) UL: 1770,1 MHhz (band b3) DL: 1865,1 MHhz (band b28) UL 5G: 728,0 MHhz (band n28) DL 5G: 783,0 MHhz (band n28) |
Ik zie dit echter voortdurend wisselen. De n28 schakelt in en uit en de banden b3 en b18 wisselen vaak waarbij ook band b1 af en toe langs komt.
Inherent aan 4G/5G techniek, bezetting, atmosferische omstandigheden etc., maar verklaart prima waarom de meesten hier wisselende snelheden ervaren.
Zonder n28 meet ik rond de 140 Mbps. download, schakelt n28 bij dan 180 Mbps.
Hier ook een update.
De router is doorverbonden met een Deco mesh-netwerk.
Down: +/- 200 Mbps
Up: +/- 40 Mbps
Ping: 25 ms
Helaas is het nog niet stabiel genoeg.
Er zijn te veel haperingen, zoals pagina's die niet in één keer laden en radio-/tv-streams die even stoppen.
Enzovoort.
Daarbij is mijn thuisvoordeel vanuit de T-Mobile-tijd komen te vervallen, wat ze niet kunnen herstellen.
Vaarwel 100 Mbps glasvezel voor € 29,25.
De router is doorverbonden met een Deco mesh-netwerk.
Down: +/- 200 Mbps
Up: +/- 40 Mbps
Ping: 25 ms
Helaas is het nog niet stabiel genoeg.
Er zijn te veel haperingen, zoals pagina's die niet in één keer laden en radio-/tv-streams die even stoppen.
Enzovoort.
Daarbij is mijn thuisvoordeel vanuit de T-Mobile-tijd komen te vervallen, wat ze niet kunnen herstellen.
Vaarwel 100 Mbps glasvezel voor € 29,25.
Bedankt voor de tips, maar ik heb 2 apperaten die op 2.4GHZ draaien. Verder heb ik mesh lopen met 2 sets.renatos schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:29:
[...]
Misschien even specifiek met de 5GHZ wifi band verbinden of 2.4GHZ uit proberen te zetten? Kan een aanzienlijk verschil opleveren. Anders een wifi mesh set erachter hangen, ook een oplossing.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.