[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 14 ... 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-08 11:15
Juerd schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 05:55:
Upload is helaas totaal ingestort naar 1 à 2 Mb/s, waar ik eerder zo'n 120 Mb/s haalde. Download gaat nog wel snel, op 800 Mb/s. Firmware is nog steeds de oude (…0528). Signaalsterkte "excellent" volgens Zyxel (RSRP -83 dBm), verbinding met N78, maar een beetje normaal uploaden is er niet bij. Modem herstarten heeft niks geholpen.

Maar het lijkt niet aan de 5G-dienst te liggen, want met m'n telefoon haal ik nog wel 70 Mb/s up.

Wat zou er met met het modem aan de hand kunnen zijn? 1 Mb/s upload is nauwelijks werkbaar :(
Ik heb vandaag ook totaal geen uploadsnelheid. Gisterenavond laat nog niks aan de hand, maar de hele ochtend 2/3/4 mb/s. Firmware hier ook de oude en router staat al bijna 24u op dezelfde plek.

Edit: resetje gedaan, upload weer normaal. Maar download is de helft van wat het was (100-150 ipv 250-300). Raar ding.
Achterstevoren op zijn kop voor het raam geeft beter 5g signaal (-85db), maar 5g wordt nog steeds wel eens losgelaten. Wou dat dat kon worden voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door mk1992 op 20-10-2024 12:21 ]

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:12
Blekkienl schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

Is dit alleen via de wifi van het modem? Bij mij komt het toch aan de mesh deco en dat is lekker stabiel.
Wi-Fi van het modem gebruik ik zelf niet. Gebruik ook een Mesh-netwerk van Deco en daar ervaar ik het op, maar ook direct via de kabel in het modem.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-07 17:44
Ook hier blijft sinds vanmorgen een uur of 05:00 - 06:00 de upload hangen op ongeveer 1Mbps of minder.

Een reboot van het modem maakt in ieder geval geen verschil in snelheid. De signaalsterkte was lichtelijk achteruit gegaan en na reboot weer op het oude niveau. De uptime was net geen 3 dagen (stabiel/snel).

Ik hoop dat dit voorkomt uit onderhoud o.i.d. anders denk ik niet dat ik hiermee kan leven. :|

[ Voor 48% gewijzigd door dev-random op 20-10-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:24
kielkiel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

het kopje binnen de mobiele informatie sectie waar n28 gisteravond nog in stond is verdwenen. Firmware is hetzelfde en op de startpagina en in de zytel air app staat dat ik nog steeds 5g heb. Snelheid is min of meer hetzelfde. Bugje?
Dat heeft de Odido app dus ook, dat 5G aangegeven wordt als het er niet is. Zal een fout in de API van de router zijn als de Zyxel air app dat ook heeft.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
bartal schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Kan je hem rechtstreeks op de wan poort aansluiten? Werkt de zyxel router dan in “bridge?”
Nee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 16:05
Iets wat goed is om te weten is dat een 4G/5G netwerk dynamisch is. De RAN is self-healing. Dit betekend dat als ergens een cell wordt uitgezet, een andere cell automatisch gaat compenseren met sterker signaal en/of andere mimo uitrichting. Dat uitzetten van cellen gaat niet (alleen) handmatig (voor onderhoud bijv), maar ook geautomatiseerd voor stroomvesparing etc.

Kortom, een mobiel netwerk is en blijft altijd dynamisch. Daarnaast heb je dan nog de onvoorspelbaarheid van een niet-configureerbaar modem die zelf bepaald (aan de hand van signaal sterktes) dat hij moet switchen naar andere banden of cellen. Elke keer dat dat gebeurd zal je packetloss zien.

Vraag me sterk af of Odido dit gaat oplossen. De meest makkelijke oplossing zou zijn om enkele banden toe te staan op lagere frequenties, zodat de snelheid wellicht wel fluctueert (als hoge frequenties worden bij of afgeschakeld), maar de onderliggende basisconnectie veel stabieler gaat zijn. Echter, ik vermoed dat dit een no-go gaat zijn gezien de beperkte bandbreedte op die lagere frequenties.

Een andere optie kan zijn om de firmware van het modem te verbeteren (en/of opties mbt locking van banden open te zetten). Als het modem stabiliteit prioritiseerd boven snelheid dan zal er wellicht minder worden geswitched. Echter, ook het RAN netwerk heeft hier een rol in - en die is niet product aware (kan dus niet ander gedrag toepassen voor K&K en normale mobiele subscribers).

Het is dus deels even afwachten nog. Echter als dit op de lange termijn niet opgelost wordt - en je bent afhankelijk van een mobiele dienst als dit - zou je een ander modem kunnen overwegen. Dan kun je in ieder geval zelf de banden en cellen kiezen/vastzetten. Momenteel ook nog de lagere frequentiebanden, hoewel ik verwacht dat die workaround er tzt uitgehaald gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Tweak212 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:12:
Goedemorgen,

Weet iemand hoe ik mijn Odido Untimited simkaart werkend kan krijgen in de Zyxel modem van klik en klaar?
Ik heb mijn modem al ontvangen maar het abonnement van klik en klaar gaat pas 1 november in en wilde kijken wat de ontvangst is met Unlimited. Het internet lampje blijft rood en 5g lampje blijft knipperen.

Alvast bedankt
In profiel voor APN fwainternet configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:21
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Dat heeft de Odido app dus ook, dat 5G aangegeven wordt als het er niet is. Zal een fout in de API van de router zijn als de Zyxel air app dat ook heeft.
Ik kwam vanochtend hier een berichtje tegen van iemand die in Zyxel air app die de APN op automatisch had gezet. Nadat ik hem ook op automatisch had gezet, zie ik b28 weer terug in het config pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ik zie dat bij mij de n28 band in de nacht uitgeschakeld wordt. Dat is de beruchte energiebesparing. Maar goed, omdat mijn Huawei 5G router niet zo buggy is als de Zyxel blijft het stabiel. Overdag richting de 200 Mbps., in de nacht rond de 100 Mbps.

Upload en latency stabiel.

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmWZs5E7ihI8bOQM7yvBGYhMoQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AgvACSTLTgAKlrtjcRHSSos.jpg?f=fotoalbum_large

Links de rode lijn (upload) bijna naar 0 was de nacht na de firmware update. Daarna vervangen door Huawei H122.

Als het zo blijft dan is het voor mij wel een interessant abonnement. De SIM dan, niet de router ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
In de Zyxel Air app zie ik het signaal ook steeds wegvallen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXFiAdLMLWbQ9P7R_w9Pu4qDqB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lZrhqmCASRvyWMjBsM3Tn7C.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand daar een verklaring voor en en/of wordt dit gedrag ook bij anderen gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Xandrios schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:12:
Echter, ook het RAN netwerk heeft hier een rol in - en die is niet product aware (kan dus niet ander gedrag toepassen voor K&K en normale mobiele subscribers).

Het is dus deels even afwachten nog. Echter als dit op de lange termijn niet opgelost wordt - en je bent afhankelijk van een mobiele dienst als dit - zou je een ander modem kunnen overwegen. Dan kun je in ieder geval zelf de banden en cellen kiezen/vastzetten. Momenteel ook nog de lagere frequentiebanden, hoewel ik verwacht dat die workaround er tzt uitgehaald gaat worden.
Je zegt het in de eerste paragraaf hierboven al, het netwerk kan niet op basis van de SIM banden deactiveren. Dus de “workaround” van een ander modem zal gewoon blijven.

Het is wel bijzonder dat je een ander modem van honderden euro’s zou moeten aanschaffen om een stabiele(re) verbinding te hebben.

Ik vraag me gezien alle zorgwekkende berichten hierboven, zelfs dicht bij de mast op n78, of dit product lanceren op dit moment zonder landelijke n78 dekking en voldoende uplink capaciteit op veel masten, verstandig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Kanttekening:
Ik heb het Ziggo modem weer aangezet. Met ons lite abonnement van 100mbit alle klachten als sneeuw voor de zon opgelost. Heerlijk stabiel. Heel bijzonder dat Odido dit niet kan, hopelijk gaan ze dit oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:28
Het Zyxel modem afgelopen nacht aangehouden, en heeft nog steeds de 0528 firmware. Het eerste wat ik deed was in het modem inloggen, en zag dat 5g+ uitgeschakeld was en ook geen N28 band. Maar op het moment dat je b.v. een speedtest draait wordt 5g+ meteen weer geactiveerd en tevens de N28 band. Ik heb van @jk-5 begrepen dat dat normaal is, bij geen gebruik schakelt het modem naar 'idle' en schakelt e.e.a. uit.

Snelheid is nog steeds zeer goed, rond de 900/150 met een ping van rond de 14ms, signaalsterkte van -60.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41

nelizmastr

Goed wies kapot

petertje30 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:40:
Kanttekening:
Ik heb het Ziggo modem weer aangezet. Met ons lite abonnement van 100mbit alle klachten als sneeuw voor de zon opgelost. Heerlijk stabiel. Heel bijzonder dat Odido dit niet kan, hopelijk gaan ze dit oplossen.
Het is denk ik te optimistisch om te denken dat een 5G router werkelijk een glasvezel of DOCSIS lijn kan vervangen op stabiliteit. Misschien in dunbevolkte gebieden, maar in stedelijk gebied of de randstad lijkt het me een utopie met de belasting van de masten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gr4mpyC3t schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:33:
In de Zyxel Air app zie ik het signaal ook steeds wegvallen…

[Afbeelding]

Heeft iemand daar een verklaring voor en en/of wordt dit gedrag ook bij anderen gezien?
Slecht signaal vanwege afstand en kwaliteit van de verbinding?

Heb je gecheckt dat je op de mast zit waar je heen gericht bent? Niet dat je bijvoorbeeld tussen twee masten aan het hoppen bent die bij elkaar in de buurt staan, waarvan de tweede verder weg is.

Hier ziet het er heel stabiel uit, maar signaal is dan ook 93-98dBm op n78. De beperking zit hier in dat de mast nog met een 82Ghz straalverbinding gevoed wordt, i.p.v. 10Gbps glas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUQ0iIjUkq9SbGIeRgL68SWto-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HHHDLFKk3YHAH9KxnKW4TrW1.png?f=fotoalbum_large

@nelizmastr Dit is in Utrecht, geen kleine stad ;) .
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 20-10-2024 12:50 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
BiG-GuY schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Slecht signaal vanwege afstand en kwaliteit van de verbinding?

Heb je gecheckt dat je op de mast zit waar je heen gericht bent? Niet dat je bijvoorbeeld tussen twee masten aan het hoppen bent die bij elkaar in de buurt staan, waarvan de tweede verder weg is.

Hier ziet het er heel stabiel uit, maar signaal is dan ook 93-98dBm op n78.
[Afbeelding]

Dit is in Utrecht Leidsche Rijn gebied.
Ja, helaas zit er flink wat hoogbouw tussen mij en 5G-mast die hemelsbreed het dichtstbijzijnde is. De andere optie is precies de andere kant op, dit is sowieso enkel een 4G-mast en daarachter zit op nog geen 200 meter een 5G-mast. Ik heb het modem nu de richting van de 4G-mast gericht en staat ook aan de andere kant van het huis. Kan ik ergens uitsluiten dat ik niet aan het hoppen ben?

Als ik op de Antennekaart-website kijk, dan zie ik ook dat die 4G-mast niet optimaal mijn richting op straalt. Ik pak nu de 1800Mhz band (B3?) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
nelizmastr schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:43:
[...]

Het is denk ik te optimistisch om te denken dat een 5G router werkelijk een glasvezel of DOCSIS lijn kan vervangen op stabiliteit. Misschien in dunbevolkte gebieden, maar in stedelijk gebied of de randstad lijkt het me een utopie met de belasting van de masten.
En dat is nu precies een probleem… dit product lijkt nu vooral aangeschaft te zijn door Tweakers met n78 dekking. Door het ontbreken van n28 in de nieuwe firmware is het voor buitengebied al geen oplossing meer. Dus beide doelgroepen worden slecht bediend.

De minder tweakende consument doet weinig aan monitoring dus die zal niet snel merken dat de snelheid zo fluctueert. Maar instabiele WiFi? En een upload van 1 Mbps.? Dat kan leiden tot grote hoeveelheden klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gr4mpyC3t schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Ja, helaas zit er flink wat hoogbouw tussen mij en 5G-mast die hemelsbreed het dichtstbijzijnde is. De andere optie is precies de andere kant op, dit is sowieso enkel een 4G-mast en daarachter zit op nog geen 200 meter een 5G-mast. Ik heb het modem nu de richting van de 4G-mast gericht en staat ook aan de andere kant van het huis. Kan ik ergens uitsluiten dat ik niet aan het hoppen ben?

Als ik op de Antennekaart-website kijk, dan zie ik ook dat die 4G-mast niet optimaal mijn richting op straalt. Ik pak nu de 1800Mhz band (B3?) op.
TAC nakijken, is zichtbaar op de webinterface van de router onder het pijltje bij Mobiele informatie.

De TAC zou niet moeten veranderen, tenzij je tussen masten en/of serving cells aan het wisselen bent. Een serving cell bestaat uit meerdere masten. Op antennekaart.nl kan je zien wat de TAC van de mast zou zijn.

Helaas zie ik geen mogelijkheid om de Site ID te zien in de interface van de Zyxel.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
BiG-GuY schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

TAC nakijken, is zichtbaar op de webinterface van de router onder het pijltje bij Mobiele informatie.

De TAC zou niet moeten veranderen, tenzij je tussen masten en/of serving cells aan het wisselen bent. Een serving cell bestaat uit meerdere masten. Op antennekaart.nl kan je zien wat de TAC van de mast zou zijn.

Helaas zie ik geen mogelijkheid om de Site ID te zien in de interface van de Zyxel.
Thanks, ik ga het eens in de gaten houden. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renetje6
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-07 19:31
Opgehangen aan een tyrap. In de gangkast 😂. Prima verbinding.
Bedraad (tv is aangesloten nog hogere snelheid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-Rw8XFiNRitCYIiK4Cr0r043dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoWBrLVHlydaTzF2tTHi27Lk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYvMlSRQJSl16HkwN5nEFhLlMFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XN1FTan6RTjveBmlBJRAP9nw.png?f=fotoalbum_large

Ik draai nog op de eerste firmware. Geen updates gehad en zit 300 van de mast met n78

[ Voor 5% gewijzigd door Renetje6 op 20-10-2024 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:41
Renetje6 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:11:
Opgehangen aan een tyrap. In de gangkast 😂. Prima verbinding.
Bedraad (tv is aangesloten nog hogere snelheid)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik draai nog op de eerste firmware. Geen updates gehad en zit 300 van de mast met n78
Het lijkt er echt op dat Odido het uitrollen van de laatste firmware heeft gestopt.
Valt me echt op dat mensen die de laatste 2 dagen het modem hebben gekregen de nieuwere firmware niet hebben gekregen.

Of zijn er toch mensen die de laatste 24 uur de nieuwe firmware alsnog heeft gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandB
  • Laatst online: 15-07 20:29
bons schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Het lijkt er echt op dat Odido het uitrollen van de laatste firmware heeft gestopt.
Valt me echt op dat mensen die de laatste 2 dagen het modem hebben gekregen de nieuwere firmware niet hebben gekregen.

Of zijn er toch mensen die de laatste 24 uur de nieuwe firmware alsnog heeft gehad?
Ik denk dat de IT afdeling van Odido ook weekend heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kletskopje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 09:35
Vandaag ook opgehaald in de winkel. Snelheid is prima 3x sneller dan mijn ADSL verbinding. De tv (iptv) op ESPN staan en doet het zonder haperingen.
Als dit zo blijft gaat de vaste verbinding de deur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
RandB schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Ik denk dat de IT afdeling van Odido ook weekend heeft :)
Zou kunnen, in die wereld is bekend dat je nooit upgrades moet doen voor of in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
  • Laatst online: 26-07 19:31
Mijn mast heeft een transmissie van 1Gbps maar ik zie ze ook voorbijkomen met 10Gbps.

Gaat Odido de 1Gbps later ook verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uraya18
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-07 13:28
Goedemorgen even een update van een niet zo technische gebruiker. Doos was met een dag binnen dus dat ging mooi vlot. Aansluiten is eenvoudig te doen en dan op zoek naar de beste plek in huis om hem neer te zetten. Volgens de kaart van Odido zitten we net in een geel vlekje en dus tot 100Mbit. De afstand naar de zendmast is hier ongeveer 1,5 km en bijna allemaal open terrein (net ten noorden van Winschoten). Bereik bleek nog al te wisselen. Het dichtste bij de mast gaf niet het snelste resultaat. Hij staat nu voor in de vensterbank en geeft daar een blauw lichtje voor 5G aan. Ook in de app van klik en klaar geeft hij 5g weer met drie streepjes als bereik. Een snelheidstest met op mijn ipad met de app van Ookla geeft ongeveer 140/20 als snelheid aan.

Om echt te proberen of het werkt heb ik de hoofdunit van ons tp mesh systeem uit de meterkast gehaald en op de Odido-unit aangesloten. Dat was geen probleem en we draaien nu allemaal vrolijk op de Odido verbinding. Nog wel even testen met NL-Ziet want ziggo geeft op de tv’s nu geen beeld meer. Allen streamen vanaf en ipad oid werkt nog. F1 gisteravond was prima van kwaliteit. Ben nog even benieuwd naar Teams-sessie van de week, maar ik denk dat het wel goed komt. Dan gaan we van €72,50 per maand naar €35 per maand voor praktische hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Uraya18 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:27:
Goedemorgen even een update van een niet zo technische gebruiker. Doos was met een dag binnen dus dat ging mooi vlot. Aansluiten is eenvoudig te doen en dan op zoek naar de beste plek in huis om hem neer te zetten. Volgens de kaart van Odido zitten we net in een geel vlekje en dus tot 100Mbit. De afstand naar de zendmast is hier ongeveer 1,5 km en bijna allemaal open terrein (net ten noorden van Winschoten). Bereik bleek nog al te wisselen. Het dichtste bij de mast gaf niet het snelste resultaat. Hij staat nu voor in de vensterbank en geeft daar een blauw lichtje voor 5G aan. Ook in de app van klik en klaar geeft hij 5g weer met drie streepjes als bereik. Een snelheidstest met op mijn ipad met de app van Ookla geeft ongeveer 140/20 als snelheid aan.

Om echt te proberen of het werkt heb ik de hoofdunit van ons tp mesh systeem uit de meterkast gehaald en op de Odido-unit aangesloten. Dat was geen probleem en we draaien nu allemaal vrolijk op de Odido verbinding. Nog wel even testen met NL-Ziet want ziggo geeft op de tv’s nu geen beeld meer. Allen streamen vanaf en ipad oid werkt nog. F1 gisteravond was prima van kwaliteit. Ben nog even benieuwd naar Teams-sessie van de week, maar ik denk dat het wel goed komt. Dan gaan we van €72,50 per maand naar €35 per maand voor praktische hetzelfde.
Kijk aan, klinkt goed! Dat je geen TV meer hebt van Ziggo kan wel kloppen, het is tenslotte nu een Odido-netwerk waar je gebruik van maakt. Dat gaat niet samen (helaas). En €35 per maand? Klopt dat wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uraya18
Ik kon op €25 voor Odido en €10 voor NL-Ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-07 19:54
Het bepalen van de plaats/richting van het modem, gaat dat zo?

De pijl wijst naar de mast, en de achterkant van het modem laat ik dan die kant op wijzen zoals op de foto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNh6lS-wknYySIXzDDl17Y6HYSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kCRW2lZ0HUiS4ueph8S6k1V.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe het denk ik niet goed, de mast die ik genoemd zie in het modem is de andere groene stip, 90 graden naar rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyAlAHZ2s9ThYC0aHi6D8Dg38co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6hBr5HfZrTwCP6Rr1axNfu1.png?f=fotoalbum_large

Bankras Kostverlorenheuvel, Amstelveen
Provider Odido
Plaats Amstelveen
Gemeente Amstelveen
Postcode 1183NB
Site ID 20184

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandB
MartinPTweak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:35:

De pijl wijst naar de mast, en de achterkant van het modem laat ik dan die kant op wijzen zoals op de foto?
[Afbeelding]

Ik doe het denk ik niet goed, de mast die ik genoemd zie in het modem is de andere groene stip, 90 graden naar rechts.

[Afbeelding]

Provider Odido
Plaats Amstelveen
Gemeente Amstelveen
Postcode 1183NB
Site ID 20184
Ik heb mijn telefoon boven op de modem gezet dan uitrichten met de achterkant van de modem. Nu de Odido app activeren en de richting bepalen. Kies een van de groene bolletjes voor de beste verbinding. Je kan in de app bij help opnieuw gebruik maken om de modem uit te richten. Gebruik Zyxel Air app om de nauwkeurig signaal te meten.

Succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-08 18:05

mwa

MartinPTweak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Provider Odido
Plaats Amstelveen
Gemeente Amstelveen
Postcode 1183NB
Site ID 20184
Bij mij klopte die stip ook niet (tenzij de kompas van mijn iPhone kapot is). Ik heb antennekaart gebruikt, en niet er de de tool want die wees een compleet andere richting op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandB
Uraya18 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:27:

Probeer naast de Odido app de Zyxel air app te gebruiken om het beste signaal uit te richten. Met de achterkant met de modem uitrichten geeft vaak een stabiele verbinding.

Succes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre_nr1
mwa schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Bij mij klopte die stip ook niet (tenzij de kompas van mijn iPhone kapot is). Ik heb antennekaart gebruikt, en niet er de de tool want die wees een compleet andere richting op.
Hetzelfde, ik kan de mast letterlijk zien maar de stip wijst zo'n 90 graden de andere kant op. Inderdaad gewoon de antennekaart gegruiken, dat is het meest betrouwbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FraCo68
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-04 22:21
Ik krijg na 50 pagina's reacties en een paar dagen zelf in de lucht, sterk het idee dat de primaire doelgroep -locaties/mensen waar geen vast internet voorhanden is - niet bereikt wordt.

Immers in die buitengebieden is relatief weinig te verdienen dus zijn er weinig masten en wat erop zit is beperkt qua mogelijkheden (aard van de input van de mast, soort antennes, gerichtheid).

Op de 2de plaats klopt de vanuit Odido verstrekte info niet: de postcodecheck zegt ja, de kaart geeft de één-na-hoogste kwaliteit (snel) en de servicedesk had het over 1 km als grens en dat ik daar binnen viel.

De werkelijkheid hier in 3781NV: de dichtstbijzijnde 5g-mast staat op 2,4 km, er zitten 3 stuks n28 zenders op die keurig 360* afdekken en 1 x n78. die de "verkeerde" kant op staat Met een glasvezelvoeding van 1 Gbps (antennekaart site ID 1327).

Resultaat: in de verste verte niet wat is voorgespiegeld: GEEN 5G (uiteraard) en qua snelheid ongeveer hetzelfde als 4GvT (van Odido): 75 / 4. Wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-10-2024
Weet iemand of dit een datalimiet ofzo heeft per dag of per maand? Ik lees iets over 2 TB per maand? Bij mij staat de TV namelijk zo’n 15 uur per dag aan met IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:14:
Weet iemand of dit een datalimiet ofzo heeft per dag of per maand? Ik lees iets over 2 TB per maand? Bij mij staat de TV namelijk zo’n 15 uur per dag aan met IPTV.
Gewoon even de zoekfunctie gebruiken:

[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Word je wijzer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
FraCo68 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:09:
Ik krijg na 50 pagina's reacties en een paar dagen zelf in de lucht, sterk het idee dat de primaire doelgroep -locaties/mensen waar geen vast internet voorhanden is - niet bereikt wordt.

Immers in die buitengebieden is relatief weinig te verdienen dus zijn er weinig masten en wat erop zit is beperkt qua mogelijkheden (aard van de input van de mast, soort antennes, gerichtheid).

Resultaat: in de verste verte niet wat is voorgespiegeld: GEEN 5G (uiteraard) en qua snelheid ongeveer hetzelfde als 4GvT (van Odido): 75 / 4. Wel goedkoper.
Klopt. Maar wonen in buitengebied heeft weer zoveel andere voordelen. Wil na 25 jaar nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:14:
Geen probleem, dat ga je makkelijk redden binnen de 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:26:
[...]

Geen probleem, dat ga je makkelijk redden binnen de 2TB.
En wat is die 2 TB dan? Die heeft volgens mij niets met fair use te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lopenjack
  • Laatst online: 12-01 21:02
Gisteren gekocht en geïnstalleerd. Ik woon in het buitengebied bij het bos, en ik heb geen vast internet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZEZ1E11mFG6FaEG4KHGVfMxOBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bkl8RygpDAo7y9WXORq74eNY.png?f=fotoalbum_large

Plaats Odido router binnen:
Download 70 mbits/s, upload 15 mbits/s

Kpn simcard geplaatst in de Odido router:
Download 120 mbits/s, upload 31 mbits/s

Ik heb diverse testen gedaan, ook met de Odido router in de dakgoot, maar kpn kom er steeds beter uit.
Ik had voor kpn een tp-link tl-mr6400, die gaat vervangen worden door een 5g router.
Jack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Wolly schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

En wat is die 2 TB dan? Die heeft volgens mij niets met fair use te maken.
Uit het contract:

“Als je in een maand 2 Terabyte (2000 GB) of meer aan data hebt verbruikt, krijg je tijdens congestie een lagere prioriteit dan andere gebruikers van Odido met Klik&Klaar Internet die nog niet zoveel data hebben verbruikt. Dit kan je merken als er sprake is van congestie.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 12:41
Hoe weet je welk type antenne er op je mast zit eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Uit het contract:

“Als je in een maand 2 Terabyte (2000 GB) of meer aan data hebt verbruikt, krijg je tijdens congestie een lagere prioriteit dan andere gebruikers van Odido met Klik&Klaar Internet die nog niet zoveel data hebben verbruikt. Dit kan je merken als er sprake is van congestie.”
Dat zegt niets over een limiet oid. Onder die paragraaf staat wat ze verstaan onder onredelijk gebruik.

Voor 2TB usenet downloaden is dus geen fair use.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Sjoak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:45:
Zie: jk-5 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

En www.antennekaart.nl

Had je allemaal gevonden als je een beetje door dit topic was gaan bladeren of de zoekfunctie had gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Wolly schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Dat zegt niets over een limiet oid. Onder die paragraaf staat wat ze verstaan onder onredelijk gebruik.

Voor 2TB usenet downloaden is dus geen fair use.
Uh, als je het weet waarom vraag je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

franssie

Save the albatross

Sjoak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:45:
Als je met de browser inlogt op je modem kan je dit zien onder Mobiele informatie.
Daar staat een CELL-ID (bij mij onder LTE info al ben ik primair met N78 verbonden)
@jk-5 deelde eerder deze link om van dit ID naar de CELL-ID te gaan van de antennekaart.nl

EDIT: wel zo handig om die link dan ook neer te zetten https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator
* franssie 8)7

Die zou overeen moeten komen met een van de masten in je buurt.

Daar staat in de pop-up (bij 'mijn' mast) dan

Beschrijving

3x AIR6418

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 20-10-2024 17:13 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 17:03
RandB schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Probeer naast de Odido app de Zyxel air app te gebruiken om het beste signaal uit te richten. Met de achterkant met de modem uitrichten geeft vaak een stabiele verbinding.

Succes
Waar in de Zyxel air app kan ik dit zien? (Android)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Badpete schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

klikken op Signal Status, verspringt elke zoveel seconden dus niet te snel draaien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Uit het contract:

Wat betekent congestie? En een lagere prioriteit = lagere snelheid?

Als die lagere snelheid 200-300 mbps wordt is het nog steeds 4-5x zo snel als mijn huidige 50 mbps adsl verbinding wat het maximale is op mijn adres. Ik woon 10 meter van de Odido mast vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
Badpete schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Ik maak gebruik van de android app en gewoon op signaal sterkte of signaal status klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Zie: jk-5 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

En www.antennekaart.nl

Had je allemaal gevonden als je een beetje door dit topic was gaan bladeren of de zoekfunctie had gebruikt.
Ik was lui, ja dat mag;)

Ik zie mensen spreken over n78 etc maar op de antennekaart zie ik band codes.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
franssie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Als je met de browser inlogt op je modem kan je dit zien onder Mobiele informatie.
Daar staat een CELL-ID (bij mij onder LTE info al ben ik primair met N78 verbonden)
@jk-5 deelde eerder deze link om van dit ID naar de CELL-ID te gaan van de antennekaart.nl

EDIT: wel zo handig om die link dan ook neer te zetten https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator
* franssie 8)7

Die zou overeen moeten komen met een van de masten in je buurt.

Daar staat in de pop-up (bij 'mijn' mast) dan

Beschrijving

3x AIR6418
Dankjewel, ga ik uitzoeken daar ik een bestelling heb lopen bij Odido, 400 meter afstand van de mast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-07 20:29
Inmiddels weer tijd om het een en ander weer te proberen nadat ik in de ochtend en middag gewoon weer op het normale netwerk zat.

Het is er niet beter op geworden.. De upload is volledig ingekakt, zometeen maar eens kijken hoe het nu gaat met online gamen.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16905422733.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Als die lagere snelheid 200-300 mbps wordt is het nog steeds 4-5x zo snel als mijn huidige 50 mbps adsl verbinding wat het maximale is op mijn adres. Ik woon 10 meter van de Odido mast vandaan.
Congestie is een mooi woord voor verstopping. Kortom; de capaciteit van de zendmast(en) is richting 100% benut.

Wat lagere prioriteit betekent is vaag. Ander verkeer gaat dan voor. In ieder geval mobiel verkeer dus. In praktijk kan het zijn dat je verkeer even stokt en daarna verder gaat of dat het niet stokt maar langzamer wordt.

Dat betekent uiteraard minder bits per minuut, uur etc., zolang de congestie duurt.

Vergelijk het met een start/stop file. Je rijdt telkens weer een stuk hard, maar moet dan weer stoppen. Gevolg: je komt later aan. Net zo laat als je op dezelfde weg zonder file langzamer had gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
BlazeMuis schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:34:
Inmiddels weer tijd om het een en ander weer te proberen nadat ik in de ochtend en middag gewoon weer op het normale netwerk zat.

Het is er niet beter op geworden.. De upload is volledig ingekakt, zometeen maar eens kijken hoe het nu gaat met online gamen.

[Afbeelding]
Probeer een server in een andere plaats te kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bons
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Je moet het een beetje zien als QoS thuis.
Als de mast op dat moment 100% van zijn spectrum bandbreedte heeft verbruikt moet de mast keuzes gaan maken. Dit doet hij dan aan het aantal profielen wat hij kent. Je pakketje zal dan worden gebufferd en dus in een wachtrij worden gezet.

Als bijvoorbeeld de mast op dat moment 3 klantgroepen de bedienen heeft als voorbeeld: Politie, Oidido mobiel en Klik en klaar.

Dan zal de mast eerst zijn pakketbuffer vaker legen voor de Politie klanten groep (lees prio 1 verkeer) als dat verkeer is verwerkt komen de Odido mobiel aan de beurt en daarna op het einde pas Klik en klaar.
Zo kan de mast 100% load hebben het nog steeds de groepen bedienen die echt prioriteit moeten krijgen.

Zo kan het dus inderdaad voorkomen dat als deze groepen op dat moment erg aanwezig zijn, bijvoorbeeld een voetbal wedstrijd jij als klik en klaar klant op dat moment vrijwel even heel weining aandacht krijgt (lees hoge latency en lage doorvoer).

Dus of je hier met regelmaat last van gaat krijgen als je de 2TB hebt overschreden, dat is de vraag. heeft de mast altijd genoeg bandbreedte op zijn spectrum beschikbaar dan merk je er helemaal niks van. Heeft de mast met regelmaat andere doelgroepen die veel van de mast vragen dan ben je na 2TB even geen prio meer en moet je het doen met de "rest" aandacht wat de mast heeft.

Zo hoeft Odido je verbinding na 2TB niet op te schorten tot de nieuwe maand maar blijf je wel online.
Hoe exact Odido de QoS instellingen heeft staan dat blijft gissen dat weten alleen de engineers van Odido zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Sjoak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:32:
[...]
Ik was lui, ja dat mag;)
Tuurlijk, het is zondag. Maar steeds dezelfde vraag in het forum is ook niet fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-08 15:12

NSG

Je weet niks!

Viel me ineens op dat het bovenste lampje blauw was geworden, die gaat dus branden wanneer er een sms in de inbox staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBCkEGoZPqjkVRyelXUsZ4Q3AaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbGR6XMVHBKCUnJ3agQPzABC.jpg?f=fotoalbum_large

😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-07 20:53
Vanmiddag een Klik&Klaar setje opgehaald. Helaas is de sim-kaart niet geactiveerd en zijn de betreffende technische mensen niet bereikbaar op zondag.

Iemand een tip hoe contact op te nemen morgen? Een direct nummer oid? Ik kreeg niet de indruk dat de klantenservice goed geïnstrueerd is over de processen bij dit nieuwe product 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
bons schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:40:
[...]
Hoe exact Odido de QoS instellingen heeft staan dat blijft gissen dat weten alleen de engineers van Odido zelf.
Daar is zelfs een aparte richting in de wiskunde voor; wachtrij theorie, Erlang formule etc., heb daar lang geleden mee moeten stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:36:
[...]

Congestie is een mooi woord voor verstopping. Kortom; de capaciteit van de zendmast(en) is richting 100% benut.

Wat lagere prioriteit betekent is vaag. Ander verkeer gaat dan voor. In ieder geval mobiel verkeer dus. In praktijk kan het zijn dat je verkeer even stokt en daarna verder gaat of dat het niet stokt maar langzamer wordt.

Dat betekent uiteraard minder bits per minuut, uur etc., zolang de congestie duurt.

Vergelijk het met een start/stop file. Je rijdt telkens weer een stuk hard, maar moet dan weer stoppen. Gevolg: je komt later aan. Net zo laat als je op dezelfde weg zonder file langzamer had gereden.
Ik zie in de voorwaarden dat ze het bij die lagere prio hebben over andere klik & klaar gebruikers die nog niet aan die 2 TB zitten. Al wordt die snelheid dan verlaagd is het het voor mij wel waard gezien wat er nu mogelijk is op mijn adres en wat glasvezel kost voor 100 mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
RandB schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Probeer een server in een andere plaats te kiezen?
Maakt weinig verschil.

Amsterdam (31173 Services AB):

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16905467417.png

Enschede (Studenten Net Twente):

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16905471323.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bons
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:42:
[...]

Daar is zelfs een aparte richting in de wiskunde voor; wachtrij theorie, Erlang formule etc., heb daar lang geleden mee moeten stoeien.
Ja helemaal mee eens op QoS en zijn magic kun je onderhand op afstuderen. helemaal met end to end configuraties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Uh, als je het weet waarom vraag je het dan?
Omdat ik het idee heb dat sommigen hier denken dat er een zogenaamde limiet zit qua aantal bytes ongeacht waar je die bytes voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:43:
[...]

Ik zie in de voorwaarden dat ze het bij die lagere prio hebben over andere klik & klaar gebruikers die nog niet aan die 2 TB zitten. Al wordt die snelheid dan verlaagd is het het voor mij wel waard gezien wat er nu mogelijk is op mijn adres en wat glasvezel kost voor 100 mbps.
Dus in de (ons onbekende) prioriteiten zal het dus zo zijn: overheidsdiensten, mobiel verkeer, 4GvT, Klik&Klaar normaal, Klik&Klaar > 2TB.

Die lijst zal nog heel wat langer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uraya18
Vanmiddag was het bij ons helaas ineens heel onstabiel en langzaam. Ja we waren alle vier online, er werd gestreamd en geoefend met online kahoot achtige quizen voor een spreekbeurt. Laden van bv Netflix ging met een procent per seconde. Ook andere apps hadden het moeilijk. Ik krijg ze thuis niet meer overtuigd dat dit voor ons een goede oplossing is. Ook al is het een paar tientjes goedkoper. Ik denk dat de afstand tot de mast toch wat te groot is waardoor het signaal onstabiel wordt. We sturen hem weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen waarom de upload structureel veel lager ligt dan de download? Gevoelsmatig wordt er veel meer gedownload dan geupload. Ik zou eigenlijk juist het tegenovergestelde verwachten. Altijd een hogere upload dan download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Wolly schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

Omdat ik het idee heb dat sommigen hier denken dat er een zogenaamde limiet zit qua aantal bytes ongeacht waar je die bytes voor gebruikt.
Ah, de Socrates methode. Een vraag stellen omdat het antwoord voor andere mensen relevant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
bons schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:40:
[...]

Je moet het een beetje zien als QoS thuis.
Als de mast op dat moment 100% van zijn spectrum bandbreedte heeft verbruikt moet de mast keuzes gaan maken. Dit doet hij dan aan het aantal profielen wat hij kent. Je pakketje zal dan worden gebufferd en dus in een wachtrij worden gezet.

Als bijvoorbeeld de mast op dat moment 3 klantgroepen de bedienen heeft als voorbeeld: Politie, Oidido mobiel en Klik en klaar.

Dan zal de mast eerst zijn pakketbuffer vaker legen voor de Politie klanten groep (lees prio 1 verkeer) als dat verkeer is verwerkt komen de Odido mobiel aan de beurt en daarna op het einde pas Klik en klaar.
Zo kan de mast 100% load hebben het nog steeds de groepen bedienen die echt prioriteit moeten krijgen.

Zo kan het dus inderdaad voorkomen dat als deze groepen op dat moment erg aanwezig zijn, bijvoorbeeld een voetbal wedstrijd jij als klik en klaar klant op dat moment vrijwel even heel weining aandacht krijgt (lees hoge latency en lage doorvoer).

Dus of je hier met regelmaat last van gaat krijgen als je de 2TB hebt overschreden, dat is de vraag. heeft de mast altijd genoeg bandbreedte op zijn spectrum beschikbaar dan merk je er helemaal niks van. Heeft de mast met regelmaat andere doelgroepen die veel van de mast vragen dan ben je na 2TB even geen prio meer en moet je het doen met de "rest" aandacht wat de mast heeft.

Zo hoeft Odido je verbinding na 2TB niet op te schorten tot de nieuwe maand maar blijf je wel online.
Ik begrijp het, bedankt voor je reactie.

Maar voor mij betekent het in de praktijk dan dat alleen de snelheid lager kan worden? Het is niet zo dat ik dan 5 minuten zonder internet zit en daarna werkt ie weer en dan weer 5 minuten niet bijvoorbeeld?

Dit is mijn dichtstbijzijnde Odido mast op zo’n 10-15 meter afstand. Misschien dat je er wat mee kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocin9zBOsOsruYMAUnaqB_QDy-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnUKUmOULnnRLCpUHOUg239j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Maar voor mij betekent het in de praktijk dan dat alleen de snelheid lager kan worden? Het is niet zo dat ik dan 5 minuten zonder internet zit en daarna werkt ie weer en dan weer 5 minuten niet bijvoorbeeld?

Dit is mijn dichtstbijzijnde Odido mast op zo’n 10-15 meter afstand. Misschien dat je er wat mee kan?

[Afbeelding]
10-15 meter afstand? Woon je onder de mast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-07 19:54
Sjoak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Ik was lui, ja dat mag;)

Ik zie mensen spreken over n78 etc maar op de antennekaart zie ik band codes.

Bedankt voor je reactie!
Op de antennekaart kan je linksboven diverse layouts kiezen, is dat wat je zoekt? Hier ook een luiaard :-).
En wel op de mast klikken natuurlijk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WfWl6lPJ2KWHgIZ_OAONDV54io=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yzR5mi8toIOYGmBwtraTNOtb.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door MartinPTweak op 20-10-2024 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bulldog schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:49:
Kan iemand mij uitleggen waarom de upload structureel veel lager ligt dan de download? Gevoelsmatig wordt er veel meer gedownload dan geupload. Ik zou eigenlijk juist het tegenovergestelde verwachten. Altijd een hogere upload dan download.
gelijk ADSL en Ziggo/Docsis. Je kan de frequentie maar eenmaal gebruiken. Omdat er meer gedownload word, is het asynchroon asymmetrisch verdeeld zodat iedereen een maximale gebruikservaring heeft.
Bij Glas en Ethernetkabels is het wel synschroon symmetrisch omdat daar voldoende ruimte voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 21-10-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is het iemand al gelukt om te herroepen (binnen 14 dagen) ?

Ik wil dat, omdat er in mijn vakantiehuisje haast geen ontvangst is (zeer instabiel signaal, ondanks dat de dekkingskaart aangeeft dat het "snel" is).

Ik heb vrijdag driemaal gebeld, en steeds werd er beloofd dat ik "zo" wordt teruggebeld, maar dat is nooit gebeurd (Odido heeft mijn nummer, dat is gecontroleerd).

Het lijkt erop dat hier gewoon nog geen procedure voor is :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:38
Bulldog schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:49:
Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

10-15 meter afstand? Woon je onder de mast?
Ik woon naast het telecom gebouw waar die mast staat volgens die website. Misschien is het iets meer meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Ah, de Socrates methode. Een vraag stellen omdat het antwoord voor andere mensen relevant kan zijn.
Nee hoor, ik stelde de vraag en gaf daarbij direct aan wat ik dacht waar rekening mee moest worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:38
franssie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

gelijk ADSL en Ziggo/Docsis. Je kan de frequentie maar eenmaal gebruiken. Omdat er meer gedownload word, is het asynchroon verdeeld zodat iedereen een maximale gebruikservaring heeft.
Bij Glas en Ethernetkabels is het wel synschroon omdat daar voldoende ruimte voor is.
Symmetrisch/asymmetrisch
Niet synchroon/asynchroon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

gelijk ADSL en Ziggo/Docsis. Je kan de frequentie maar eenmaal gebruiken. Omdat er meer gedownload word, is het asynchroon verdeeld zodat iedereen een maximale gebruikservaring heeft.
Bij Glas en Ethernetkabels is het wel synschroon omdat daar voldoende ruimte voor is.
De techniek is gebouwd passend bij het gebruik. Voor consumenten bedoelde techniek is gebaseerd op het feit dat (traditioneel) zij veel minder uploaden dan downloaden. Het spectrum op het medium is daar op ingericht.

Glasvezel heeft veel meer bandbreedte maar belangrijker is dan ik dat deze techniek in eerste instantie is ontwikkeld voor zakelijke gebruikers die een andere verhouding down/up creëren in hun verkeerspatroon.

Concreet nu bij 4G/5G is dat de banden voor upload gewoon minder breed zijn. En daarvan de upload van consumenten weer minder ruimte krijgt.

Glasvezel is heerlijk voor die symmetrie down/up voor werken in de cloud, teams, backups maken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bons
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

[Afbeelding]
Nee ik verwacht niet dat je 5 minuten onderbroken wordt. Dit soort beslissingen gaan in minder dan millisecondes. Je doorvoer snelheid zal wel mogelijk kunnen zakken en je latency wat hoger. Maar dat een mast je totaal zal laten stikken dat verwacht ik niet.

De ervaringen hoe "extreem" je last ervan hebt weten we met zijn allen nog niet.
Het product is net nog niet 1 week op de markt, en zo ver ik weet, is hier niemand nog binnen deze community over de 2TB gegaan.
(ieder geval niet kenbaar gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:02:
[...]

De techniek is gebouwd passend bij het gebruik. Voor consumenten bedoelde techniek is gebaseerd op het feit dat (traditioneel) zij veel minder uploaden dan downloaden. Het spectrum op het medium is daar op ingericht.

Glasvezel heeft veel meer bandbreedte maar belangrijker is dan ik dat deze techniek in eerste instantie is ontwikkeld voor zakelijke gebruikers die een andere verhouding down/up creëren in hun verkeerspatroon.

Concreet nu bij 4G/5G is dat de banden voor upload gewoon minder breed zijn. En daarvan de upload van consumenten weer minder ruimte krijgt.

Glasvezel is heerlijk voor die symmetrie down/up voor werken in de cloud, teams, backups maken etc.
Dat schreef ik met minder woorden :>

@W1ck1e oh ja, die dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
Bij Ziggo elite het duurste pakket 1000 Mbit/s download- en 100 Mbit/s uploadsnelheid dus ook niet zeer hoge upload mogelijkheden? Ik haal hier soms meer dan 100 Mbit/s upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
MartinPTweak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

Op de antennekaart kan je linksboven diverse layouts kiezen, is dat wat je zoekt? Hier ook een luiaard :-).
En wel op de mast klikken natuurlijk...
[Afbeelding]
Dank!
N28 antennes, dan zou het vrij snel moeten zijn. Op mobiel haal ik zo’n 500 mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sjoak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Dank!
N28 antennes, dan zou het vrij snel moeten zijn. Op mobiel haal ik zo’n 500 mbit
Helaas. Die zijn uitgezet voor K&K, ze hebben namelijk veel minder bandbreedte dan de N78 antenne's.
Zie ongeveer 70% van de posts hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Nou, ik heb het opgegeven. Het hele huis doorgelopen en helaas nergens echt een stabiele verbinding. Na de zoveelste hapering de kabel omgehangen naar het Ziggo modem.

Samenvatting: Geen 5G en inconsistentie in de bandbreedte. Het moet haast firmware zijn, want op de telefoon met dezelfde Odido mast gaat het prima.

Ga ‘m niet meteen terugsturen, even afwachten waar Odido mee komt en dan proberen we het (hopelijk) snel nog een keer.

[ Voor 11% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 20-10-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoak
franssie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Helaas. Die zijn uitgezet voor K&K, ze hebben namelijk veel minder bandbreedte dan de N78 antenne's.
Zie ongeveer 70% van de posts hier
We zullen de snelheid beleven, en anders kan het na een maandje weder terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan684
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-06 19:08
Sinds gisteren (zaterdag 19-10) eind van de dag het pakket in huis. Mijn locatie Breda zuid bij de aansluiting A27 op de A58. Twee Odido masten in de buurt. 1 op ca 700 meter en de 2e op 1300 meter. Woning nieuwbouw. De mast op 700 meter geeft het sterkste signaal, maar heeft een instabiele verbinding. Op de 2e mast is de verbinding stabiel, maar is de upload sinds het eind van de ochtend dramatisch. De firmware is niet geüpdatet vannacht. Onderstaand de laatste speedtest. Nu maar hopen op een verbetering van de upload.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/486OSpgdnOJoCnGDoIX7BfIADGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnKo0Gf6zYRT6E90rVHkJlsL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Johan684 op 20-10-2024 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Gr4mpyC3t schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:31:
Nou, ik heb het opgegeven. Het hele huis doorgelopen en helaas nergens echt een stabiele verbinding. Na de zoveelste hapering de kabel omgehangen naar het Ziggo modem.

Samenvatting: Geen 5G en inconsistentie in de bandbreedte. Het moet haast firmware zijn, want op de telefoon met dezelfde Odido mast gaat het prima.

Ga ‘m niet meteen terugsturen, even afwachten waar Odido mee komt en dan proberen we het (hopelijk) snel nog een keer.
Hier hetzelfde gedaan en contact gezocht afgelopen vrijdag met Odido. Conclusie is dat je alles al hebt geprobeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:21
Juerd schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 06:52:
[...]

Met lichte tegenzin geprobeerd, en warempel, een factory reset lost het probleem inderdaad op!

Daar heb ik gemengde gevoelens bij.
Je moet het gewoon zo zien, er is een update geweest, modem moet even gereset worden en alles werkt weer zoals het hoort, mooi toch?
Heb je toch met updates op de pc ook, moet het ook even opnieuw opgestart worden om alles goed te verwerken/te laten werken.

De mensen die hier "klagen" over het feit dat het allemaal niks is, vind het vervelend voor ze, maar eigenlijk ook weer niet, want het is namelijk niet de bedoeling dat straks heel mijn woonwijk erop gaat zitten, dan wordt het straks voor iedereen huilen met de pet op, daarom ben ik het met Odido eens dat ze streven naar een aantal van 800.000 abonnees en niet 8 miljoen.

Dus mensen waar het niet werkt, lekker terugsturen, des te meer bandbreedte voor mij en degene waar het wel gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Catdogsf schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Je moet het gewoon zo zien, er is een update geweest, modem moet even gereset worden en alles werkt weer zoals het hoort, mooi toch?
<>
Bij een firmware upgrade is het wel wat vreemd om een factory reset te moeten doen. Kan je weer al je instellingen terugzetten. Zou je dat op Windows moeten doen, dan zouden er ook weinig gebruikers overblijven. Of op je mobiele telefoon, kan je al je apps weer installeren en configureren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:24:

Links de rode lijn (upload) bijna naar 0 was de nacht na de firmware update. Daarna vervangen door Huawei H122.
Welk type heb je? Zie namelijk verschillende versies van de H122.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
franssie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Bij een firmware upgrade is het wel wat vreemd om een factory reset te moeten doen. Kan je weer al je instellingen terugzetten. Zou je dat op Windows moeten doen, dan zouden er ook weinig gebruikers overblijven. Of op je mobiele telefoon, kan je al je apps weer installeren en configureren :+
Ben ik wel met je eens hoor, het is vreemd, mja vind ook eigenlijk dat we over een maand of 1 á 2 moeten kijken hoe het er dan voorstaat, ook al wilt iedereen wat te begrijpen is dat het meteen perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Catdogsf schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

Ben ik wel met je eens hoor, het is vreemd, mja vind ook eigenlijk dat we over een maand of 1 á 2 moeten kijken hoe het er dan voorstaat, ook al wilt iedereen wat te begrijpen is dat het meteen perfect werkt.
De ironie in dit geval is dat het ‘perfect’ werkte totdat Odido besloot om bepaalde 5G-frequenties uit te schakelen op het modem. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
[...]

Na de firmware update wordt er een reset uitgevoerd. Dus zou een 2e niet nodig moeten zijn.
De mensen die hier "klagen" over het feit dat het allemaal niks is, vind het vervelend voor ze, maar eigenlijk ook weer niet, want het is namelijk niet de bedoeling dat straks heel mijn woonwijk erop gaat zitten, dan wordt het straks voor iedereen huilen met de pet op, daarom ben ik het met Odido eens dat ze streven naar een aantal van 800.000 abonnees en niet 8 miljoen.

Dus mensen waar het niet werkt, lekker terugsturen, des te meer bandbreedte voor mij en degene waar het wel gewoon werkt.
Behoorlijk egoïstisch standpunt. Bijzonder. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken? Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Catdogsf schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:18:
[...]

Welk type heb je? Zie namelijk verschillende versies van de H122.
Enige type voor Europa geschikt, de H122-373 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:28:
[quote]Catdogsf schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

[\quote]

Na de firmware update wordt er een reset uitgevoerd. Dus zou een 2e niet nodig moeten zijn.

[...]

Behoorlijk egoïstisch standpunt. Bijzonder. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken? Zoiets?
Je interpretatie is in deze verkeerd, maar dat geef niet, ik snap dat het zo over kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-07 08:04
[...]

Behalve dan dat ik die update zoals gezegd niet heb gehad. Ik heb m'n modem gekregen nadat die is uitgerold en die uitrol lijkt te zijn stopgezet.

Ik heb nog steeds V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528.

De gemengde gevoelens zijn omdat ik enerzijds blij ben dat het weer goed werkt (hoewel iets minder goed dan voorheen, maar dat kan talloze oorzaken hebben), maar anderzijds besef dat de 1 Mb/s upload dus door een bug in de firmware werd veroorzaakt en het waarschijnlijk wel vaker fout zal gaan...

Ik vind het niet alleen voor mezelf fijn als het goed werkt, maar ook belangrijk in het kader van het openbreken van de markt. Dit product gaat Ziggo e.d. niet in beweging kunnen brengen, als het een slecht imago krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Juerd schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:39:

Ik vind het niet alleen voor mezelf fijn als het goed werkt, maar ook belangrijk in het kader van het openbreken van de markt. Dit product gaat Ziggo e.d. niet in beweging kunnen brengen, als het een slecht imago krijgt.
Ja 100%. En was ook wel een beetje de belofte van 5G, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Net even een tijdje een online game gespeeld en ik heb weinig latency/lag problemen ervaren, een stuk minder dan vanmorgen.

Zojuist even weer een speedtest gedaan, de upload is wat omhoog gegaan maar de download is lager, dat zal wel komen doordat het denk ik drukker is.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/d/0e38a6ff-e47d-477c-b642-7196039255ea.png

--

Heeft iemand die het heeft opgehaald in een Odido winkel het al voor elkaar gekregen het abonnement in je account te krijgen? Ik krijg dan een error: "We kunnen dit abonnement niet koppelen omdat we je gegevens niet herkennen. Bel ons op 0800-0092, kijken we met je mee.".

Ben wel benieuwd hoe het nu ook zit met de bedenktijd mocht ik het uiteindelijk toch terug wil sturen.

Is het ook ergens te zien hoeveel data je hebt gebruikt?

[ Voor 37% gewijzigd door BlazeMuis op 20-10-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 13:26

SebasFM

BOFH

NSG schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:41:
Viel me ineens op dat het bovenste lampje blauw was geworden, die gaat dus branden wanneer er een sms in de inbox staat.

[Afbeelding]

😅
Sterker nog, je kan ook vanaf je mobiel er naar toe SMS'en. Je kan alleen geen antwoord terug sturen, want uitgaande SMS is geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Normaliter gebruik ik altijd een eigen modem, en deze leek me wel aardig.
Met prijsverschil binnen anderhalf jaar terugverdient
https://www.amazon.nl/TP-...echnologie/dp/B0BWS5WBQ7/

En daarna altijd nog wel te verkopen lijkt me.

Pagina: 1 ... 14 ... 79 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.