[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 13 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcts
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:15
Ik heb K&K meegenomen naar een vriend die onder een vrij nieuwe mast woont. Daar haal ik op een zaterdagmiddag ongeveer 845/115. Verschil tussen kabel en wifi maakte niet veel uit. Modem 90 graden draaien ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMlLmQXVh9JT4nmfEko9Z2l8Ur8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4f6qErPNy3UAM4b36uhonWfd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door dcts op 19-10-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:28
dcts schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:19:
Ik heb K&K meegenomen naar een vriend die onder een vrij nieuwe mast woont. Daar haal ik op een zaterdagmiddag ongeveer 845/115.

[Afbeelding]
Tof! 845 is echt exact het plafond voor een mast die op een gigabit glasvezelverbinding of op een gigabit straalverbinding draait. Nog even wachten op een transmissie upgrade dus, dan gaat deze echt hard

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:44
BiG-GuY schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

Op die afstand ga je geen n78 vangen, tenzij het een open veld is.

n28 zou op die afstand wel werken, maar niet met het standaard modem dus. Met n28 ben je wel afhankelijk van minimaal b1 en/of b3 die dan moeten werken, omdat vooralsnog geen standalone 5G mogelijk is en n28 enkel combineert met b1, b3 en/of b7.

Als het een rustig gebied is, zou het ok kunnen werken. Wat zegt de dekkingskaart van Odido qua verwachte snelheid?
De dekkingskaart zegt razendsnel, maar ik geloof er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
marktweakt schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

De dekkingskaart zegt razendsnel, maar ik geloof er niets van.
Het zou best kunnen werken. Zolang je echt zicht hebt op de mast zijn spectaculaire afstanden mogelijk. Maar in werkelijkheid zie je dat niet vaak.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:01
jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:57:
[...]

Strak onder de mast is nooit heel nuttig, maar als je zelf mooi recht de antenne in kijkt op een meter of 100 vanaf het pand waar hij op het dak staat moet dat goed werken. Verzoekje van mij dan, ik zou het tof vinden als je voor een bepaalde site ID (staat wel op de kaart) even door kunt sturen wat de maximale snelheid is, dan kan ik de glasvezeldata van Antennekaart daar weer mee aanvullen. Win-win :*)
Lichtelijk offtopic, maar vul jij dit soort informatie met de hand in? En hoe houd je dit dan (regelmatig) bij?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcts
  • Laatst online: 12-09 11:15
jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Tof! 845 is echt exact het plafond voor een mast die op een gigabit glasvezelverbinding of op een gigabit straalverbinding draait. Nog even wachten op een transmissie upgrade dus, dan gaat deze echt hard
Check, Op jouw site zie ik dat de Transmissie Microwave is. Ingebruikname was begin 2022 dus ik verwacht niet dat ze snel weer een upgrade doen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jk-5
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Lichtelijk offtopic, maar vul jij dit soort informatie met de hand in? En hoe houd je dit dan (regelmatig) bij?
Haha, ja klopt! Nu verandert deze informatie in principe nooit echt. Odido is nu toevallig aan het upgraden van 1Gb naar 10Gb dus dat houd je dan zo bij. Als dat klaar is is het klaar. Voor nieuwe locaties kun je het meteen goed invullen. Verder hebben we een community van zo'n 30 man die erg fanatiek is hiermee. Maar natuurlijk missen we daardoor ook veel aanpassingen. Dit soort klusjes zijn dan leuk.

Ik lees geautomatiseerd de storingsmeldingen op de dekkingskaarten van de Nederlandse providers uit. Daardoor heb ik wel iets van een idee wanneer ergens een keer gewerkt is. Ook zijn graafvergunningen voor glasvezelkabels naar masten openbaar (map.wowportaal.nl). Op die manier is best wat uit te vogelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Haha, ja klopt! Nu verandert deze informatie in principe nooit echt. Odido is nu toevallig aan het upgraden van 1Gb naar 10Gb dus dat houd je dan zo bij. Als dat klaar is is het klaar. Voor nieuwe locaties kun je het meteen goed invullen. Verder hebben we een community van zo'n 30 man die erg fanatiek is hiermee. Maar natuurlijk missen we daardoor ook veel aanpassingen. Dit soort klusjes zijn dan leuk.

Ik lees geautomatiseerd de storingsmeldingen op de dekkingskaarten van de Nederlandse providers uit. Daardoor heb ik wel iets van een idee wanneer ergens een keer gewerkt is. Ook zijn graafvergunningen voor glasvezelkabels naar masten openbaar (map.wowportaal.nl). Op die manier is best wat uit te vogelen.
Ontzettend gaaf en mooi dat je het doet (samen met de andere vrijwilligers). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwaterl
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-12-2024
Zojuist mijn Odido K&K geïnstalleerd. Dekkingskaart van Odido zegt max 300 down, ik haal 260; prima.

Maar, dat is op mijn pc met een Ethernet kabel direct van router naar pc.

De wifi op mijn telefoon haalt maar 140, wanneer m'n telefoon naast de router ligt. Een verdieping lager haal ik soms maar 40 op de wifi.

Is het verschil tussen bedraad en wifi altijd zo groot? Ik heb geen wifi punten mee besteld, want vind een maandelijkse betaling voor zoiets onzin, maar misschien moet ik toch ergens wifi punten vandaan halen? Heeft iemand tips? Voorheen gebruikte ik van die adapters van devolo die over het stroomnetwerk gaan, maar dat is niet geweldig.

Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
mwaterl schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:59:
Zojuist mijn Odido K&K geïnstalleerd. Dekkingskaart van Odido zegt max 300 down, ik haal 260; prima.

De wifi op mijn telefoon haalt maar 140, wanneer m'n telefoon naast de router ligt. Een verdieping lager haal ik soms maar 40 op de wifi.

Is het verschil tussen bedraad en wifi altijd zo groot? Ik heb geen wifi punten mee besteld, want vind een maandelijkse betaling voor zoiets onzin, maar misschien moet ik toch ergens wifi punten vandaan halen? Heeft iemand tips? Voorheen gebruikte ik van die adapters van devolo die over het stroomnetwerk gaan, maar dat is niet geweldig.

Ik hoor het graag!
Ja er is altijd wel wat verschil. Waar het precies aan ligt kan aan veel verschillende factoren liggen. Misschien eens investeren in een Mesh-netwerk (al dan niet bekabeld verbonden)? En ook dan is het nog steeds niet perfect, maar wel aanzienlijk beter. Zelf maak ik me er niet meer druk om. Als de snelheid maar voldoende is om er mee te doen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@mwaterl WiFi verschilt per modem en daarom hebben de meeste tweakers hun eigen AP's en backbone (dus geen wireless Mesh) om dat op te lossen.
Maar het hangt dus voornamelijk van je woning en je buren af.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:52
jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

Zou kunnen. Heeft hij in beide sectoren wel n78 hangen? Of niet? Het klinkt alsof je modem geen 3500MHz gebruikt.
In het modem staat n28 als 5g. Volgens de antennekaart hangt er wel een n78 in de mast. Dus dat verklaart waarom ik geen hoge snelheden heb? Kan ik de n78 op een of andere manier nog forceren?

[ Voor 6% gewijzigd door kielkiel op 19-10-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

In het modem staat n28 als 5g. Volgens de antennekaart hangt er wel een n78 in de mast. Dus dat verklaart waarom ik geen hoge snelheden heb? Kan ik de n78 op een of andere manier nog forceren?
Oh dat is bijzonder, dacht dat n28 was geblokkeerd in de firmware. Welke firmware versie draait op je modem?

Mijne draait op V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528.

Bedenk me net dat n28 niet te combineren is met b32, dus misschien dat ik daarom hier niet terugschakelde naar n28, omdat hij b32 gebruikte met b1, b3 en b7 samen, toen n78 niet goed doorkwam. Nu is b32 met b1/b3/b7 sneller dan n28 met b1/b3/b7 in de meeste gebieden, maar n28 heeft uiteraard een grotere dekking want lagere band.

Sinds ik hem op deze plek heb neergezet is er nog geen disconnect geweest, zal nog een docker starten op mn NAS die elk uur een test draait.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 19-10-2024 21:18 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
In overleg met @jk-5 heb ik het Zyxel modem naar de achterkant van mijn huis geplaatst i.p.v. het raam aan de voorkant, want het bleek dat daar de mast zich bevindt dat met mijn modem verbonden is. Het resutaal 960 down en 150 up(bedraad).

Als dit zo blijft dan hoor je mij niet klagen....Dank @jk-5 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwaterl
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

Ja er is altijd wel wat verschil. Waar het precies aan ligt kan aan veel verschillende factoren liggen. Misschien eens investeren in een Mesh-netwerk (al dan niet bekabeld verbonden)? En ook dan is het nog steeds niet perfect, maar wel aanzienlijk beter. Zelf maak ik me er niet meer druk om. Als de snelheid maar voldoende is om er mee te doen wat ik wil.
Een mesh netwerk is voor mij een nieuwe term. Kabels leggen is niet echt een optie, dus denk dat ik dan toch aan wifi repeaters / extenders / boosters / dingen moet denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kielkiel
BiG-GuY schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Oh dat is bijzonder, dacht dat n28 was geblokkeerd in de firmware. Welke firmware versie draait op je modem?

Hij draait op dezelfde versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

Een goede uGreen of Anker 12V sigaretten plug voeding of powerbank kan het modem wel voeden. Het is meer de vraag hoeveel de kooi van Faraday van de auto het signaal zal dempen. Er is nog geen magneetvoet voor deze dacht ik, zou wel gaaf zijn :P

/73
Nou dat viel tegen Frans, ik stak hem in mijn 60W USB-C PD sigarettenplug en geen enkel teken van leven. Bijzonder want een iPhone is met diezelfde adapter warm van het snelladen, 20w oid. Net als bij anderen werkt een powerbank wel, daarmee heb ik een rondje gemaakt. De auto heeft een glazen dak, heb de raampjes open gehad en het modem op de deurstijl laten rusten om de kooi van Faraday te minimaliseren.

Dat rondje viel nog wat tegen @jk-5 ik haal op geen enkele manier meer dan 660Mbps down, wel stijgt de upload enorm tot wel 169Mbps. Dat brengt mij aan het twijfelen of mijn powerbank wel in staat is om de setup tot 1300Mbps te laten pieken, powerbank is 45 watt net als de bijgeleverde 230V 45W voeding van het modem.

Is 100Mhz de hoogste bandbreedte voor N78? Of zijn er ook 200Mhz sites, dat zou mijn cap van 660Mbps (660+660=1320Mbps) mogelijk verklaren?

Je zou bijna gaan twijfelen aan het modem, ware het niet dat ik vandaag aan de andere kant van het huis stond. Daar haalde ik 885/101 op zolder, deze site staat dichter bij de snelweg. Zal je zo de sites even doorgeven in een PB dan kan je even meedenken over de lage download tov andere testers in dit topic. Ik moet het nog maar eens met daglicht over doen zodat je ook de antenne kunt zien. Dan start ik aan de zijde van mijn woning waar ik de piek had vandaag. Dat is niet de dichtstbijzijnde mast, als hij deze zou hebben aangestraald, heb de cell-id niet genoteerd vanmiddag helaas.

Leerpunten van deze tryout:
- sigaretten USB-C adapter werkt niet, powerbank wel
- speedtest.net slaat niet alle historie op als je niet bent ingelogd
- waarom kom ik niet boven de 660Mbps...

Grappig he met de Zyxel Air app rij je zo naar de mast toe ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PlG6uYd_RDHfhViBtqwZ6JSoso=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jq3UK1qbHBPEfYcTh44rGqlh.png?f=fotoalbum_large

Nog even gecontroleerd of het N78 was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6iOVo5_rWCK-XpIbzp5NDli398=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WdgphAyHt4kQdnGnzVJAd37X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door stormfly op 19-10-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:12
BiG-GuY schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Dan krijg je binnenkort (vannacht) de update en is n28 weg.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Na een firmware update is n28 weg. Hopelijk werkt dan n78 anders heb je alleen nog 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
Even een korte vraag, welke speedtest is het meest betrouwbaar?

Het lijkt mij dat speedtest.net(960Gbps/150Gbps) het meest betrouwbaar overkomt, en fast.com(1.1Gbps/220Gbps) een beetje te optmistisch is.

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Hij draait op dezelfde versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528
Zie jij nu in het mobiele status overzicht nog n28 en @BiG-GuY jij? Jullie hebben nog de oude firmware.

Hebben we dat nu achterhaald dat dit waarschijnlijk in de nieuwe firmware is aangepast, of is het nog een hypothese?

Screenshots _/-\o_ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:29:

Het lijkt mij dat speedtest.net(960Gbps/150Gbps) het meest betrouwbaar overkomt, en fast.com(1.1Gbps/220Gbps) een beetje te optmistisch is.

Sowieso een app gebruiken, niet via je browser speedtesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:26:
[...]

Na een firmware update is n28 weg. Hopelijk werkt dan n78 anders heb je alleen nog 4G.
Ik mag toch hopen dat Odido de verspreiding van deze firmware heeft tegen gehouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:29:

IPerf3 naar een eigen private server met voldoende bandbreedte in de cloud. Ik heb een gratis VM met 4Gbps in de Oracle Cloud Infrastructure.

Second best: SpeedTest command line versie, of iPerf3 op een PC met zo weinig mogelijk aantal processen naar een snelle server (i3Dnet, Serverius…).

Slechtste optie: SpeedTest of fast in een browser. Dan draaien allerlei processen, extensies, sandbox, HTML rendering engine etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
[...]

En het probleem van de 'lage' snelheid ook opgelost?!
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
mwaterl schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:59:

Ik hoor het graag!
Het hangt ook af van je telefoon
Welk model is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

Ik mag toch hopen dat Odido de verspreiding van deze firmware heeft tegen gehouden?
Ik hoop het. Dat veronderstelt dat het een bug is en geen vooropgezet plan.

Dat weten we dus niet, ondanks: petertje30 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" waar geen opvolging meer over gepost is. Ook op het eigen Odido forum geen enkel bericht.

Ik neig toch naar dat het een vooropgezet plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:47
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

En het probleem van de 'lage' snelheid ook opgelost?!
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 is de "oude" firmware vóór woensdag. V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 is de nieuwe (en huidige) firmware waarbij de n28 band weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

stormfly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Nou dat viel tegen Frans, ik stak hem in mijn 60W USB-C PD sigarettenplug en geen enkel teken van leven.{}
Dat is raar, mijn uGreen powerplug heb ik even niet bij de hand, maar die laadst mijn Surface gewoon op en die trekt echt meer.

Nu even aan een badd ass 65W powerbank gehangen en het start gewoon op dus lijkt wel PD te ondersteunen op USB C.

Een andere powerbank, 30W denk ik, start het modem inderdaad niet op hoewel het modem niet zoveel stroom trekt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Ik hoop het. Dat veronderstelt dat het een bug is en geen vooropgezet plan.

Dat weten we dus niet, ondanks: petertje30 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" waar geen opvolging meer over gepost is. Ook op het eigen Odido forum geen enkel bericht.

Ik neig toch naar dar het een vooropgezet plan is.
Dat vermoeden heb ik ook dat het bewust is om N28 niet meer toe te laten op het Zyxel modem.

Ik heb nog steeds de 0528 firmware en ook nog steeds N28 omdat ik 's nachts het modem uit heb staan en dus geen firmware updates ontvang.

Ik zal de komende dagen het modem 's nachts aan laten staan en kijken of de 0806 firmware wordt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Dat is raar, mijn uGreen powerplug heb ik even niet bij de hand, maar die laadst mijn Surface gewoon op en die trekt echt meer.

Nu even aan een badd ass 65W powerbank gehangen en het start gewoon op dus lijkt wel PD te ondersteunen op USB C.

Een andere powerbank, 30W denk ik, start het modem inderdaad niet op hoewel het modem niet zoveel stroom trekt.
Op het device zelf staat: 15V, 3A. Waarom er dan een PD voeding bij zit is bijzonder, wellicht een standaard adapter die Zyxel ook voor andere devices gebruikt. Die 15V is jammer, meer regulier is 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwaterl
Kan iemand vertellen welk merk/type de wifi punten zijn die Odido optioneel meelevert bij K&K? Los kopen is op de lange termijn voordeliger dan middels een abonnement constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Oh, had verwacht dat hij gelijk ging updaten bij eerste keer opstarten, maar dat gebeurd dus ‘s nachts. Dan ben ik benieuwd wat ik morgen zie aan snelheid.

Zie nu dat de signaalsterkte die het modem op de homepage laat zien, de eerste 4G band is, niet de sterkte van de n78 band.

Signaal nu met de rolluiken dicht: n78 -97dBm, b3 -90dBm, b1 -91dBm en b7 -98dBm.

n28 is hier toch niet nuttig, voor n78 geactiveerd was haalde ik hogere snelheden op 4G+ (b1+b3+b7+b32) dan op 5G (n28+b1+b3+b7).

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

mwaterl schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:47:
Kan iemand vertellen welk merk/type de wifi punten zijn die Odido optioneel meelevert bij K&K? Los kopen is op de lange termijn voordeliger dan middels een abonnement constructie.
Zijn hetzelfde type als bij de vaste aansluitingen, in de winkel zag ik ook deze erbij staan:
https://community.odido.n...el-wx5600-wifipunt-349875

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:44:
[...]
<>
Ik zal de komende dagen het modem 's nachts aan laten staan en kijken of de 0806 firmware wordt geinstalleerd.
Het vreemde is, ik heb dat ding dinddag opgehaald in een Odido Shop, ik was de tweede (ze wisten niet echt hoe het moden én de sim teactiveren, ze zijn wel 15 maal tussen twee terminals gelopen om allerlei barcodes te scannen) en na een snelle test ding uitgezet. Vandaag weer aan, 5 dagen later, een uurtje aangehad, een powercyvle gedaan of drie, maar nu wel 0806 firmware. Dat kan er altijd altijd dus al opgestaan hebben of het kastje heeft het gedownload en geïnstalleerd bij een opnieuw opstart sessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tijdens een voetbalwedstrijd in een nabijgelegen station (met 10 gbps mast) zakt de snelheid flink in, nog maar 80 Mbps down, terwijl dat gisteravond nog 850 Mbps was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Op het device zelf staat: 15V, 3A. Waarom er dan een PD voeding bij zit is bijzonder, wellicht een standaard adapter die Zyxel ook voor andere devices gebruikt. Die 15V is jammer, meer regulier is 12V.
USB is 5V. Alleen via Power Delivery kan dat omhoog naar 12, 15, 18 en hoger. Die kabeltjes kunnen maar 3A aan dus bij 60 A of hoger zal het echt boven de 20V moeten.

Maar soit, hij werkt op mijn 60W powerbank (daar type ik het nu op) maar, en wellicht bedoel je dat, zou ie ook op 12V/10V moeten kunnen werken. Denk dat dat ding max 20W trekt (nog niet gemeten maar mijn starlink mini zit daar in de buurt en dat zijn andere afstanden).

Kan ook zijn dat ze een standaard PD chipje ingekocht hebben voor een hoger vermogen.

uGreen 65W 12V adapter ligt in de camper, misschien dat ik daar nog even langkom om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Het vreemde is, ik heb dat ding dinddag opgehaald in een Odido Shop, ik was de tweede (ze wisten niet echt hoe het moden én de sim teactiveren, ze zijn wel 15 maal tussen twee terminals gelopen om allerlei barcodes te scannen) en na een snelle test ding uitgezet. Vandaag weer aan, 5 dagen later, een uurtje aangehad, een powercyvle gedaan of drie, maar nu wel 0806 firmware. Dat kan er altijd altijd dus al opgestaan hebben of het kastje heeft het gedownload en geïnstalleerd bij een opnieuw opstart sessie.
Ik heb vanmiddag bewust een factory reset uitgevoerd(pinnetje 10 seconden ingedrukt houden) om te proberen de firmware update naar 0806 te forceren maar zonder succes, het bleef 0528.

Wellicht heeft Odido de 0806 firmware teruggetrokken. Ik zal het modem de komende nachten aanhouden, dan weten we of het echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:01:
[...]

Ik heb vanmiddag bewust een factory reset uitgevoerd(pinnetje 10 seconden ingedrukt houden) om te proberen de firmware update naar 0806 te forceren maar zonder succes, het bleef 0528.

Wellicht heeft Odido de 0806 firmware teruggetrokken. Ik zal het modem de komende nachten aanhouden, dan weten we of het echt zo is.
Of er zit een verschil in hardware versies, eens kijken waar ik dat in de webinterface kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier zit ik ook nog op 0528 afgelopen nacht is die gewoon online gebleven...
bijna 24u uptime.. dan zou ik hem toch al moeten hebben gekregen?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Dat kan natuurlijk dat bij een restart er ook een controle op nieuwe firmware is. Weten we nu dat de 0826 nog live is. Ook bij jou dus nu n28 foetsie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

USB is 5V. Alleen via Power Delivery kan dat omhoog naar 12, 15, 18 en hoger. Die kabeltjes kunnen maar 3A aan dus bij 60 A of hoger zal het echt boven de 20V moeten.

Maar soit, hij werkt op mijn 60W powerbank (daar type ik het nu op) maar, en wellicht bedoel je dat, zou ie ook op 12V/10V moeten kunnen werken. Denk dat dat ding max 20W trekt (nog niet gemeten maar mijn starlink mini zit daar in de buurt en dat zijn andere afstanden).

Kan ook zijn dat ze een standaard PD chipje ingekocht hebben voor een hoger vermogen.

uGreen 65W 12V adapter ligt in de camper, misschien dat ik daar nog even langkom om te testen.
Omdat er 15V onderop het device staat denk ik niet dat hij op 12V zal werken. Dat van PD wist ik, ik bedoelde gewoon 12V met een barrel plug. Zoals al mijn andere routers.

Kan het zijn dat USB-C gezien de EU regels nu ook voor routers geldt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
SMSfreakie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:03:
hier zit ik ook nog op 0528 afgelopen nacht is die gewoon online gebleven...
bijna 24u uptime.. dan zou ik hem toch al moeten hebben gekregen?
Of het is een gefaseerde uitrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Dat kan natuurlijk dat bij een restart er ook een controle op nieuwe firmware is. Weten we nu datadiefstal 0826 nog live is. Ook bij jou dus nu n28 foetsie.
Ik zit op 1300 meter en heb LOS dus gek genoeg wel n78

Mobiele Status

Mobiele Status
Up
Toegangstechnologie
NR5G+
Operator
Odido
PLMN
20416

En dit is overigens niet de plek waar ik modem wil gaan gebruiken, hier heb ik Starlink, had het modem meegenomen, wil het meer op mijn tweede plek gebruiken waar ik niet zo heel veel ben en wel glas heb, en coax, maar dit eigenlijk wel voldoende is.
Maar het is dus leuk spelen en door dit topic leer ik veel over 5G etc, en als radio fan (Novide Zend Amateur al lang) kan ik hier wel van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:40
Ik vraag me toch af wanneer er een officiële reactie van Odido komt over dit probleem.
Hoe kan ik nu "5G voor thuis" gebruiken als het modem geen 5G verbinding krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

<> ik bedoelde gewoon 12V met een barrel plug. Zoals al mijn andere routers.
<>
Ah zo, ja dat zou ook wel fijn zijn, een gewone 5.1/2.1 plug die je zo uit je gitaarpedaal kan halen als je wifi nodig hebt ;-)
Zou voor mij ook makkelijker zijn in de zeilboot en camper, al wint USB-C wel mijn hart, met de juiste opladeres heb ik nu alles aan het werk, alleen de starlink mini werkt nog op , 5.1/2.1 :+ Wel 30V 2A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Bobo89 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:12:
Ik vraag me toch af wanneer er een officiële reactie van Odido komt over dit probleem.
Hoe kan ik nu "5G voor thuis" gebruiken als het modem geen 5G verbinding krijgt.
Gokje: niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
Bobo89 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:12:
Het product is nog geen week beschikbaar, ik denk dat het veel te vroeg is om conclusies te trekken. Laten we het de komende weken/maanden aankijken, dan zien we wel wat er zoal mogelijk is.

Ik ben (tot nu toe) zeer tevreden, en zie wel potentie in Klik&Klaar. Het zal ongetwijfeld niet voor iedereen zijn, maar dat geldt voor ander producten ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmfb
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-11-2024
In de Zyxel NR7101 zowel de Klik&Klaar als de Unlimited Premium sim geplaatst, ter vergelijking in de piekuren. Locatie: Buitengebied Groningen, 2km van zendmast met op Antennekaart Transmissie Glas (10Gbps). Direct onbelemmerd zicht op mast. Snelheid Klik&Klaar kaart: Razendsnel.
Gebruik van https://t-mobile.speedtestcustom.com/ en https://packetlosstest.com/ (jitter) met preset CoD Warzone naar UK.
  • Met Unlimited Premium iets lagere gemiddelde latency, beperkt tot 2-3ms verschil
  • Met K&K upload gelimiteerd tot 120Mbps
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wE0FZcTGYsNd85Ldg6yyeUIiHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReGmncZH8nVkTl7fAfznUkZr.jpg?f=fotoalbum_large

Dus zeer tevreden en weinig verschil op te merken, zelfs in de piekuren. De enige belemmering vormt zowel voor K&K en UP dat de verbinding zonder genoeg activiteit terecht kan komen in een gedegradeerde staat? De packetloss/jitter test en vergelijkbare toepassingen leveren niet genoeg dataverkeer op om daaruit te komen? Hierdoor op momenten belabberde jitter, zoals vanmiddag met UP sim (ook met K&K):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlfQMlbUR1Ci-aiuvKmA6j7B6DE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wjDHElyCiSgRV11Ld4eVE9v8.png?f=user_large

Na het uitvoeren van een speedtest weer de stabiele en lage jitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
  • Laatst online: 22-08 17:28
Sommige mensen hebben al eerder een bericht achtergelaten dat ze met het uitrichten van de modem met de achterkant beter ontvangst hebben. Ik heb het ook uitgeprobeerd en ook bij mij heeft het een betere stabiele ontvangst. Misschien wel logisch zodat je altijd de led lampjes kan zien dat er verbinding is?

Zijn er meerdere mensen die dat ook zo hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:22:
[...]

Het product is nog geen week beschikbaar, ik denk dat het veel te vroeg is om conclusies te trekken. Laten we het de komende weken/maanden aankijken, dan zien we wel wat er zoal mogelijk is.

Ik ben (tot nu toe) zeer tevreden, en zie wel potentie in Klik&Klaar. Het zal ongetwijfeld niet voor iedereen zijn, maar dat geldt voor ander producten ook.
Inderdaad gewoon ff aankijken. Dit is het risico als je als een van de eersten een product gebruikt. Odido zal tzt vast en zeker met een 5g update komen. Simpelweg omdat de niet-5g banden niet geschikt zijn voor zoveel netwerk verkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:27:
Sommige mensen hebben al eerder een bericht achtergelaten dat ze met het uitrichten van de modem met de achterkant beter ontvangst hebben. Ik heb het ook uitgeprobeerd en ook bij mij heeft het een betere stabiele ontvangst. Misschien wel logisch zodat je altijd de led lampjes kan zien dat er verbinding is?

Zijn er meerdere mensen die dat ook zo hebben gedaan?
bij mij lijkt dat ook het geval te zijn, het stomme is dat ze in de k&k app wel je telefoon laten richten, maar niet vertellen hoe dat moet met je modem, er staat geen pijltje op immmers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:31:
[...]

bij mij lijkt dat ook het geval te zijn, het stomme is dat ze in de k&k app wel je telefoon laten recten, maar niet vertellen hoe dat moet met je modem, er staat geen pijltje op immmers.
Deze foto word in de installatie app gebruikt achterkant van de modem naar het raam :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW3F5qHU427-IOMaB2hbolANACI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A0dOaH4rDHQUHg0reJlA6cJe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

Inderdaad gewoon ff aankijken. Dit is het risico als je als een van de eersten een product gebruikt. Odido zal tzt vast en zeker met een 5g update komen. Simpelweg omdat de niet-5g banden niet geschikt zijn voor zoveel netwerk verkeer.
Die 5G update is er woensdagnacht dus blijkbaar gekomen ———^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

Deze foto word in de installatie app gebruikt achterkant van de modem naar het raam :)

[Afbeelding]
lol, leuk bedacht van de folder designer :+
Een echte ontwerper had aan de user error gedacht en er een pijltje op geprint, en dat in de app laten zien.
Een tube Mayo kan iedereen openmaken (denk ik), een draadloos routertje neerzetten heb je niet in je opvoeding meegekregen immers.
Ik zie al een Henk en Toos strip voor me ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

[Afbeelding]
Klopt precies. Zelfde raam, zelfde locatie. Maar inmiddels staat daar een Huawei H122 met gelukkig wel n28.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v88yliKu8ZmME6XIbZNx7DZLvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTwaCuBGETMcWoEdiLl2mMUn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:47:
[...]

Klopt precies. Zelfde raam, zelfde locatie. Maar inmiddels staat daar een Huawei H122 met gelukkig wel n28.

[Afbeelding]
Mooie foto en opstelling maar bij jouw is de Klik en Klaar modem met de zijkant naar het raam? Je moet met de achterkant uitrichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:44:
[...]
Een tube Mayo kan iedereen openmaken (denk ik)…
En voor wie dat niet kan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnbQMz-HI4KFQtj1W-_mxKow2Xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sapnVE00Ep57zyc8zheaNH9D.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.bol.com/nl/nl...knijper/9300000046282552/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:51:
[...]

Mooie foto en opstelling maar bij jouw is de Klik en Klaar modem met de zijkant naar het raam? Je moet met de achterkant uitrichten?
Zo had hij (zij?) de beste ontvangst. Maar zit na donderdag netjes in zijn (haar?) jurkje in de doos, in de kast.

Dat zwarte kastje rechts is overigens een 12V UPS. Voor een uur energie.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 19-10-2024 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandB
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:54:
[...]

Zo had hij (zij?) de beste ontvangst. Maar zit na donderdag netjes in zijn (haar?) jurkje in de doos, in de kast.

Dat zwarte kastje rechts is overigens een 12V UPS. Voor een uur energie.
Hij/Zij/Het komt wel een keer uit de kast :) Je hebt gewoon pech met de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

stormfly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Zie jij nu in het mobiele status overzicht nog n28 en @BiG-GuY jij? Jullie hebben nog de oude firmware.

Hebben we dat nu achterhaald dat dit waarschijnlijk in de nieuwe firmware is aangepast, of is het nog een hypothese?

Screenshots _/-\o_ ?
Hier heb ik sowieso geen n28 gezien. Omdat n78 sterk genoeg is, zal hij niet schakelen naar n28. En b32 is hier ook actief, die niet samen kan met n28.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iROG
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-11-2024

iROG

thug

Sinds een paar dagen K&K. De modem is bij mij erg gevoelig hoe je hem richt. Haal nu gemiddeld tussen 140 en 200 mbit. Dit verschilt heel erg en er is geen constante. Soms heb ik een uitschieter naar 300, maar dat is 1 op de 100 speedtests. Vind ik dan vaag dat ik het dus wel kan halen, 300 mbit, maar dat dit maar zelden is. Zit op ong 3km hemelsbreed af van twee verschillende Odido zendpalen. Ben er wel blij mee, want had 4g buitengebied internet van KPN, met een max van 60 mbit.

Edit: heb overigens de b7d0528 firmware, hij wil niet updaten naar andere firmware.

[ Voor 8% gewijzigd door iROG op 19-10-2024 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

IPerf3 naar een eigen private server met voldoende bandbreedte in de cloud. Ik heb een gratis VM met 4Gbps in de Oracle Cloud Infrastructure.

Second best: SpeedTest command line versie, of iPerf3 op een PC met zo weinig mogelijk aantal processen naar een snelle server (i3Dnet, Serverius…).

Slechtste optie: SpeedTest of fast in een browser. Dan draaien allerlei processen, extensies, sandbox, HTML rendering engine etc.
Heb voor nu deze draaien in docker op mn NAS: https://docs.linuxserver.io/images/docker-speedtest-tracker/

Eerste resultaat is binnen sinds hij aanstaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqHqUeNqD-5VFvkHa7XiAUVCJfM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uZd9Rd3pHEVuZ7s7Wh4H4sLG.png?f=user_large

Maar kom er net achter dat ik mogelijk het modem 180 graden moet draaien, want de voorkant wijst nu naar het raam en dus de mast. Zo even doen en zien wat het verschil is 8)7 . Op zich niet zo gek dat de interne antenne naar de achterkant wijst, aangezien bij het originele model daar de connectoren zitten voor de externe antenne en er een fysieke knop op zit om te switchen tussen de interne en externe antenne.

[edit]
En 180 graden gedraaid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB7hpAnT1nsHYWp5YssJAmHS3aI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eryu3foKRiSOlK891c5G3N2D.png?f=user_large
Upload en latency stuk beter. Dan ga ik hem morgen toch nog een keer testen op andere plek met de achterkant de juiste kant op 😂.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 20-10-2024 00:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
iROG schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:20:
Sinds een paar dagen K&K. De modem is bij mij erg gevoelig hoe je hem richt. Haal nu gemiddeld tussen 140 en 200 mbit. Dit verschilt heel erg en er is geen constante. Soms heb ik een uitschieter naar 300, maar dat is 1 op de 100 speedtests. Vind ik dan vaag dat ik het dus wel kan halen, 300 mbit, maar dat dit maar zelden is. Zit op ong 3km hemelsbreed af van twee verschillende Odido zendpalen. Ben er wel blij mee, want had 4g buitengebied internet van KPN, met een max van 60 mbit.

Edit: heb overigens de b7d0528 firmware, hij wil niet updaten naar andere firmware.
Met die afstanden heb je geen n78, dus wees maar content met die versie firmware en duimen dat hij niet geüpdatet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Laatst online: 19:23
Upload is helaas totaal ingestort naar 1 à 2 Mb/s, waar ik eerder zo'n 120 Mb/s haalde. Download gaat nog wel snel, op 800 Mb/s. Firmware is nog steeds de oude (…0528). Signaalsterkte "excellent" volgens Zyxel (RSRP -83 dBm), verbinding met N78, maar een beetje normaal uploaden is er niet bij. Modem herstarten heeft niks geholpen.

Maar het lijkt niet aan de 5G-dienst te liggen, want met m'n telefoon haal ik nog wel 70 Mb/s up.

Wat zou er met met het modem aan de hand kunnen zijn? 1 Mb/s upload is nauwelijks werkbaar :(

[ Voor 48% gewijzigd door Juerd op 20-10-2024 06:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:31
Juerd schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 05:55:
Upload is helaas totaal ingestort naar 1 à 2 Mb/s, waar ik eerder zo'n 120 Mb/s haalde. Download gaat nog wel snel, op 800 Mb/s. Firmware is nog steeds de oude (…0528). Signaalsterkte "excellent" volgens Zyxel (RSRP -83 dBm), verbinding met N78, maar een beetje normaal uploaden is er niet bij. Modem herstarten heeft niks geholpen.

Maar het lijkt niet aan de 5G-dienst te liggen, want met m'n telefoon haal ik nog wel 70 Mb/s up.

Wat zou er met met het modem aan de hand kunnen zijn? 1 Mb/s upload is nauwelijks werkbaar :(
Even resetten via de resetknop aan de achterzijde, 10 seconden ingedrukt houden totdat het begint te knipperen, loslaten en wachten maar. Probleem opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Laatst online: 19:23
Catdogsf schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 06:32:
[...]

Even resetten via de resetknop aan de achterzijde, 10 seconden ingedrukt houden totdat het begint te knipperen, loslaten en wachten maar. Probleem opgelost?
Met lichte tegenzin geprobeerd, en warempel, een factory reset lost het probleem inderdaad op!

Daar heb ik gemengde gevoelens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iROG

iROG

thug

ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:46:
[...]

Met die afstanden heb je geen n78, dus wees maar content met die versie firmware en duimen dat hij niet geüpdatet wordt.
Ok helder. Is het dan nog aannemelijk voor mij om te hopen dat er extra antennes komen, of gaat dat niet zo makkelijk/snel. Heb er niet zoveel verstand van 😅
Blauwe stipje is moi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s79fy9-Zc7G45osLbmDNf4AYF7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yq573VAuPtAJcgA9a8HTV9G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:04
Leuke snelheid zo in de ochtend :) Wel jammer van de veel lagere upload.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16903945230.png

Dit is overigens over WiFi met zo'n 3 meter tussen het modem en de laptop, bekabeld nog niet geprobeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door BlazeMuis op 20-10-2024 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
BlazeMuis schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:18:
Leuke snelheid zo in de ochtend :) Wel jammer van de veel lagere upload.

[Afbeelding]

Dit is overigens over WiFi met zo'n 3 meter tussen het modem en de laptop, bekabeld nog niet geprobeerd.
Dat zal bekabeld geen verschil maken als je door de lucht al 1100 mbps haalt

De upload dat zal met dit abo altijd wel een dingetje blijven vrees ik

Maar die is voor huis tuin en keuken gebruik ook niet zo belangrijk verder

Het is de onderkant van de low budget markt
En wat verwacht je voor 20 euro pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
[...]

het kopje binnen de mobiele informatie sectie waar n28 gisteravond nog in stond is verdwenen. Firmware is hetzelfde en op de startpagina en in de zytel air app staat dat ik nog steeds 5g heb. Snelheid is min of meer hetzelfde. Bugje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
boyette schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Dat zal bekabeld geen verschil maken als je door de lucht al 1100 mbps haalt

De upload dat zal met dit abo altijd wel een dingetje blijven vrees ik

Maar die is voor huis tuin en keuken gebruik ook niet zo belangrijk verder

Het is de onderkant van de low budget markt
En wat verwacht je voor 20 euro pm
Voor de upload heb ik gewoon 1Gbit glasvezel hier gelukkig.

Maar dit gaat geen vervanger zijn voor de glasvezel voor mij, maar wel leuk als backup. De prijs voor dit product is behoorlijk goed, als ik niet veel aan het uploaden was (backups) dan had ik er nog over nagedacht om glasvezel weg te doen, scheelt toch weer €300 op jaarbasis.

Overigens, in multiplayer games met lag compensation merk ik duidelijk verschil, had dat niet verwacht dat het zo merkbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vannacht geen update gehad. Zit nog steeds op D0528.

Sinds ik het modem gisteren de juiste kant heb opgedraaid (achterkant naar raam/mast) is het signaal stabieler gebleven en vannacht zijn er mooie tests geweest. Lijkt erop dat de mast hier ook de hoge banden niet uitzet voor power saving.

Je ziet vooral dat de latency en upload beter zijn. Vanaf 09:00 is het rolluik ook weer open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n7OYUaQEoOErac5Jw81yAI02Ew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gWFDL7MPvuE8Lw3Sh5LgplLC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH4zBom0QkYFNEVAct9iCCJPF04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DEyMu4BKsQIZt8uCn8gXUEii.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMuxNkaY4O6nxy_8iQ6XkWcVz44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hz2k2WptvfCcE0FJboC8pbiZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWm2bCXj3jg5VidlwwZnhg0T2Ik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b9eItEskI4rOLT2cmHmZkc71.png?f=fotoalbum_large

Heb Load Balancing overigens nu voor 99% op de 5G verbinding gezet. In normaal gebruik nog niks van gemerkt, niet verwonderlijk met deze performance…

[ Voor 28% gewijzigd door BiG-GuY op 20-10-2024 09:13 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:40
Ik heb nog even zitten spelen met de instellingen en heb het volgende opgemerkt:
Als ik in de Zyxel Air app bij settings de APN configuration op Auto zet dan krijg ik ineens wat 5G ontvangst, lampje op modem gaat dan soms naar blauw ipv rood. De app geeft ook volledig groene balk bij Signal strength. En ook op de beheerpagina zie ik wat tevoorschijn komen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mSLKKvQ/Screenshot-20241020-093459-Chrome.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Bobo89 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:36:
Ik heb nog even zitten spelen met de instellingen en heb het volgende opgemerkt:
Als ik in de Zyxel Air app bij settings de APN configuration op Auto zet dan krijg ik ineens wat 5G ontvangst, lampje op modem gaat dan soms naar blauw ipv rood. De app geeft ook volledig groene balk bij Signal strength. En ook op de beheerpagina zie ik wat tevoorschijn komen:
[Afbeelding]
Kan je ook zien welke APN hij dan gebruikt?

En -118dBm is denk ik te zwak om nuttig gebruik te maken van n78, wat voor snelheid haal je?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:55
Heeft iemand dit al gezien en opgelost? Krijg op die manier geen groene stip...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmY8Y0WXxsdNPYWnpDnUKNueYvw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PQ7qPAek3BDVeYp4rVf4dluq.png?f=user_large

Oh, werkt nu wel, ben even van Wifi Odido geswitched naar Wifi Ziggo, en toen was er wel connectie.

Mochten er meer UI sukkels zijn zoals ik, ik kon dat scherm helemaal niet vinden, het zit verstopt onder de Next. Eerder niet gezien, was immers de derde stip, daarna is er niets meer..., klikte op pijltje terug :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_4qMyNQSP-bDknaOtYDWjpIFlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PjAx2Qz57fDlVXiXsgdor0v.jpg?f=fotoalbum_large

En dat zit in de Klik&Klaar app onder More, Help, Move 5G modem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemBroitels
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb even een account aangemaakt om mijn snelheden te delen.

Ik heb mijn "modem" op zolder staan en de bedrade snelheid op mijn pc haalt 929 down en 128 up.

WiFi daarentegen heb ik met een extra wifi kastje beneden uitgebreid, omdat de verbinding beneden erg slecht was. (Logisch). Ik haal met wifi 438 down en 152 up.

Met mijn oude kpn haalde ik op wifi 68 down en 22 up.

Voor mij is dit een absurde verbetering zowel in snelheid als in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
iROG schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:20:

Zou je eens kunnen kijken of je via de N78 of de N28 band verbonden bent? Ik zit namelijk ook op een dergelijke grote afstand van een Odido mast en vroeg mij af of dit wel zou gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iROG

iROG

thug

Waar kan ik dat zien?

[ Voor 86% gewijzigd door iROG op 20-10-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Uit het niets is het sinds een uur behoorlijk onstabiel, veel lag/latency problemen in spellen en packetloss. Gisteren was het veel stabieler, de snelheid fluctueert nu.

Lijkt haast wel alsof iedereen wakker aan het worden is en er meerdere mensen aan het downloaden etc zijn via het mobiele netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartal
  • Laatst online: 20-03 15:08
Hotsoup schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:42:
Vandaag het setje opgehaald en aangesloten.
Heb hem op een semi degelijke plek in huis geplaatst.

Aangesloten op mijn UDM SE als backup lijn.
Volgens de dekkingskaart wordt er bij mij 300 max verwacht, maar zit volgens het result toch net beter bij een mast dan verwacht en schiet dit er mooi boven uit.

[Afbeelding]
Kan je hem rechtstreeks op de wan poort aansluiten? Werkt de zyxel router dan in “bridge?”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BlazeMuis schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:26:
Uit het niets is het sinds een uur behoorlijk onstabiel, veel lag/latency problemen in spellen en packetloss. Gisteren was het veel stabieler, de snelheid fluctueert nu.

Lijkt haast wel alsof iedereen wakker aan het worden is en er meerdere mensen aan het downloaden etc zijn via het mobiele netwerk.
Allemaal Tweakers die scriptjes draaien met speedtests O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iROG

iROG

thug

BlazeMuis schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:26:

Hier hetzelfde. Heb nu upload van een halve mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 20:47
Hier helaas nog geen verbetering. Downloadsnelheid varieert van 70mbps tot 200mbps. Upload van 3 tot 17 mbps.
- We zitten 900m van de Odido mast vandaan.
- Iemand ook problemen dat de Playstation geen verbinding met internet wil maken, zowel bedraad als met wifi?

Voor ons lijkt het echt een waardeloze oplossing. Absoluut niet werkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door petertje30 op 20-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Latency gaat alle kanten op, wel vreemd aangezien het eerder op de ochtend prima was en gisteren dit vrijwel niet voorkwam.

Even een simpele ping -t google.nl in CMD:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=21ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=38ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=19ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=44ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=22ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=36ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=199ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=37ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=20ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=27ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=45ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=18ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=19ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=33ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=33ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=25ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=24ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=129ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=23ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=25ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=151ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=324ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=29ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=41ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=20ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=56ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=86ms TTL=57
Reply from 142.250.179.131: bytes=32 time=90ms TTL=57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier is het onveranderd, draaien nog steeds op FW D0528,

Connected op NR28, B3 (20mhz), B1, en B7..

hier schiet de latency ook wel duidelijk omhoog als de betreffende site meer verkeer voor zn kiezen krijgt.. al blijft dat het probleem van de microwave links op dat ding die het gewoon niet aankunnen dan :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:55
Iemand al NordVPN geprobeerd? Deze verbind bij mij niet meer, wifi telefoon en ipad, bekabeld op PC.
Terug naar Ziggo Wifi connect ie meteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:54
Iedere dag een nieuw IP lijkt niet goed samen te werken met de 'Huishoudendetectie' van Disney+ :'(

Gisteren, toen ik een nieuw IP kreeg, moest ik mijn huishouden bevestigen in de Disney+ app op de AppleTV.
En vandaag, met weer een nieuw IP, mag dat al niet meer en is de enige optie om aan te geven dat ik niet thuis ben.

Iemand anders dit ook? En wat doe je eraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oomho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:27
leksts schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:58:
Iedere dag een nieuw IP lijkt niet goed samen te werken met de 'Huishoudendetectie' van Disney+ :'(

Gisteren, toen ik een nieuw IP kreeg, moest ik mijn huishouden bevestigen in de Disney+ app op de AppleTV.
En vandaag, met weer een nieuw IP, mag dat al niet meer en is de enige optie om aan te geven dat ik niet thuis ben.

Iemand anders dit ook? En wat doe je eraan?
Sorry verkeerd antwoord, is voor post er boven.
Proton VPN geen probleem mee!

[ Voor 4% gewijzigd door Oomho op 20-10-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak212
  • Laatst online: 21-10-2024
Goedemorgen,

Weet iemand hoe ik mijn Odido Untimited simkaart werkend kan krijgen in de Zyxel modem van klik en klaar?
Ik heb mijn modem al ontvangen maar het abonnement van klik en klaar gaat pas 1 november in en wilde kijken wat de ontvangst is met Unlimited. Het internet lampje blijft rood en 5g lampje blijft knipperen.

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
MartinPTweak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:55:
Iemand al NordVPN geprobeerd? Deze verbind bij mij niet meer, wifi telefoon en ipad, bekabeld op PC.
Terug naar Ziggo Wifi connect ie meteen.
Geen probleem hier met het verbinden via nord VPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:14
Tweak212 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:12:
Goedemorgen,

Weet iemand hoe ik mijn Odido Untimited simkaart werkend kan krijgen in de Zyxel modem van klik en klaar?
Ik heb mijn modem al ontvangen maar het abonnement van klik en klaar gaat pas 1 november in en wilde kijken wat de ontvangst is met Unlimited. Het internet lampje blijft rood en 5g lampje blijft knipperen.

Alvast bedankt
Ik weet wel dat veel mensen gisteren klaagde dat hun Simkaart van klik en klaar niet geactiveerd was uberhaupt. Veel mensen hadden daarvoor trouwens eerder het modem gekregen ook al was de ingangs datum 1 november en konden het modem al gebruiken. Het systeem zal dan wel de start datum naar vandaag zetten wanneer je het zou activeren.

Wellicht heb je ook een SIM dat gewoonweg niet geactiveerd is, wellicht kan je klantenservice dit alsnog voor je met de hand activeren of in de Odido shop (deden ze bij de andere gisteren ook)

De standaard unlimited sim kun je trouwens niet gebruiken in dit modem. Dit modem heeft hardcoded in de firmware een andere APN staan dan wat normale mobiele internet abbo's gebruiken bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
Tweak212 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:12:
Goedemorgen,

Alvast bedankt
Heb je het al geprobeerd met de simkaart van Klik en Klaar? Er was al iemand die had ook eerder zijn modem ontvangen dan afgesproken en abo zou ook later in moeten gaan maar alles werkte gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Gisteravond ineens geen bandbreedte meer in regio Rotterdam. Stream loopt vast en browsen praktisch onmogelijk.

Modem omgedraaid, opgelost. Twee uur later, zelfde verhaal. Modem omgedraaid, opgelost.

Nu weer… het kakt gewoon volledig in. Snap er niets van. Als ik mijn eigen mobiele verbinding op de iPhone activeer krijg ik een goede ping en ongeveer 80Mbit.

Het meest irritante is dit. Je kan er dus niet op vertrouwen. Morgen weer aan het werk, die randomness kan je niet gebruiken tijdens een vergadering in Teams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:14
Gr4mpyC3t schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:29:
Gisteravond ineens geen bandbreedte meer in regio Rotterdam. Stream loopt vast en browsen praktisch onmogelijk.

Modem omgedraaid, opgelost. Twee uur later, zelfde verhaal. Modem omgedraaid, opgelost.

Nu weer… het kakt gewoon volledig in. Snap er niets van. Als ik mijn eigen mobiele verbinding op de iPhone activeer krijg ik een goede ping en ongeveer 80Mbit.

Het meest irritante is dit. Je kan er dus niet op vertrouwen. Morgen weer aan het werk, die randomness kan je niet gebruiken tijdens een vergadering in Teams.
Zelfde hier.
Als ik in mijn smokeping kijk lijkt er sinds 05:30-06:00 meer packetloss te zijn. Bijna geen test sample komt zonder packetloss erdoorheen. Terwijl daarvoor (afgelopen 30 uur) het stukken prima ging.
Ik heb ook al eens de modem een reboot gegeven en wat gedraaid, dit lijkt geen effect te hebben.
Test ik inderdaad met mijn eigen Odido 4G abbo dan zie ik deze issues niet.

Vreemd, even aankijken.
Ik hou het nog even op kinderziektes aangezien het pas een week bestaat.
Maar inderdaad wat je zegt, dit moet geen standaard worden dan worden Team meetings o.a. wel erg lastig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19aRtoU1m9uif4bkvHY6ZPfvWLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CumXAg1otdcMX2ykGsxhRHKj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis

Ook ik heb op de iphone geen enkel probleem.. Zelfde netwerk en 5G.

Lijkt dan haast wel een modem probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
bons schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

Zelfde hier.
Als ik in mijn smokeping kijk lijkt er sinds 05:30-06:00 meer packetloss te zijn. Bijna geen test sample komt zonder packetloss erdoorheen. Terwijl daarvoor (afgelopen 30 uur) het stukken prima ging.
Ik heb ook al eens de modem een reboot gegeven en wat gedraaid, dit lijkt geen effect te hebben.
Test ik inderdaad met mijn eigen Odido 4G abbo dan zie ik deze issues niet.

Vreemd, even aankijken.
Ik hou het nog even op kinderziektes aangezien het pas een week bestaat.
Maar inderdaad wat je zegt, dit moet geen standaard worden dan worden Team meetings o.a. wel erg lastig.

[Afbeelding]
BlazeMuis schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Ook ik heb op de iphone geen enkel probleem.. Zelfde netwerk en 5G.

Lijkt dan haast wel een modem probleem.
Ja dat moet haast wel het probleem zijn. Het is sowieso het plan om het even aan te kijken, maar slordig is het wel. De firmware update die deze week is uitgerold lijkt niet optimaal te werken. Hopelijk leert Odido hiervan door niet langer in je launch week nieuwe updates uit te rollen. Of in ieder geval, niet uit te rollen voordat er voldoende getest is. 8)7

Nieuwe gebruikers in dit topic melden ook dat de nieuwe firmware update ook niet geïnstalleerd wordt, hopelijk betekent dit dat Odido ervan op de hoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blekkienl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-09 13:43

Is dit alleen via de wifi van het modem? Bij mij komt het toch aan de mesh deco en dat is lekker stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iROG

iROG

thug

Nu weer ineens hogere upload. Not yet stabiel zeg maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEGro6jgbEokWo75CrwXfyFnjRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2iHOkmxAOdct6ASj2KDyQGe.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 13 ... 83 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.