[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 12 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennepen schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:50:
Is dit de juiste mast voor Odido Klik en Klaar? Ik woon er een paar 100 meter vandaan.

[Afbeelding]
Ja, n28 en n78 = 5G

Ik verwacht hoge snelheden bij jou.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:55
Guids schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:29:
Een comment die mijn interesse wekte bij het review artikel ging over het energieverbruik van de modem, met 27 watt. Deze zou vele malen hoger liggen dan een conventionele modem.

Heeft iemand inzage over wat het modem daadwerkelijk verbruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S89vH5t6F8CK911rVIQERjFfyvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kiBYnZfuHoCtl92j8FzSRre4.png?f=fotoalbum_large
Gemeten met Shelly op het stopcontact.
Misschien rond middernacht een update/refresh of iets?
Aan uptime te zien lijkt ie vanmorgen ge-reboot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKIvpBy4Lzw_ozWyFBi0pV32X_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MhjU3wY8AFydlUQ53o6cTqny.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainEvillian
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-02 13:19
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Het lijkt er op dat 5G routers veel minder vaak externe antenne mogelijkheden hebben. Mijn Huawei H122 en OPPO T1a in ieder geval niet.

Ze bestaan zeker wel (bijvoorbeeld: https://www.alternate.nl/...er/html/product/100014657) maar realiseer je dat alle 5G routers prijzig zijn.

En mijn ervaringen met externe antennes op mijn 4G router waren niet overtuigend. Je moet dan toch echt wel ook een mastje buiten neer zetten met kabel doorvoer en dat kan ook niet altijd.
Deze zou gewoon moeten werken toch?
https://www.routershop.nl...0-5g-outdoor-router-86688

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartinPTweak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nieuwe firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Heeft die al sinds donderdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-08 17:28
Is dit de juiste mast voor Odido Klik en Klaar? Ik woon er een paar 100 meter vandaan.

[Afbeelding]
Ja N78 is de 5G mast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:19
Nou, schiet mij maar lek, alle aanbevelingen kunnen het raam uit.

In tegenstelling tot boven (1e verdieping, oud dubbel glas en met vrijer zicht op omgeving) haal ik beneden (HR glas, veel grote bomen en zeker geen directe lijn richting de mast) betere resultaten.

5g komt met vlagen binnen, ik zie veel gependel tussen 4G, 4G+ en 5G, maar wel vier Zyxel Air speedtests tussen de 350 en 400.

Slecht is de kwaliteit van het signaal niet (88/92 db), maar toch wordt 5G snel lostgelaten zo lijkt het.

(Zuid Limburg, 4 masten op allemaal ca 350m, huis uit '59)

[ Voor 5% gewijzigd door mk1992 op 19-10-2024 14:11 ]

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
mk1992 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:04:
Nou, schiet mij maar lek, alle aanbevelingen kunnen het raam uit.

In tegenstelling tot boven (1e verdieping, oud dubbel glas en met vrijer zicht op omgeving) haal ik beneden (HR glas, veel grote bomen en zeker geen directe lijn richting de mast) betere resultaten.

5g komt met vlagen binnen, ik zie veel gependel tussen 4G, 4G+ en 5G, maar wel vier Zyxel Air speedtests tussen de 350 en 400.

Slecht is de kwaliteit van het signaal niet (88/92 db), maar toch wordt 5G snel lostgelaten zo lijkt het.
Het goed uitrichten van de modem is wel een must. Alleen bij het raam plaatsen is niet voldoende zelfs het draaien naar links en rechts met 10 tot 45 graden kan heel veel invloed hebben op de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
ton14 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Bedankt ga ik proberen. Vanmorgen was de snelheid na aan en uitzetten 880, nu weer 45, hopeloos moet wel opgelost worden door Odido. Aan de kabel geeft mijn PC nu 726,17, dit is steeds goed, het is duidelijk een WiFi probleem.
Heb je toevallig twee wifi punten van Klik&Klaar actief? En allebei bekabeld?

FAQ Odido:
Maximaal 2. Heb je 2 wifipunten, dan moet je er 1 op je modem aansluiten met een kabel. Het andere wifipunt kan je daarna draadloos gebruiken en daar zet je het mesh-wifinetwerk op. Het is wel belangrijk dat je het wifisignaal op de modem zelf uitzet. Anders kan het zijn dat je internet minder snel of stabiel wordt.

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Het goed uitrichten van de modem is wel een must. Alleen bij het raam plaatsen is niet voldoende zelfs het draaien naar links en rechts met 10 tot 45 graden kan heel veel invloed hebben op de snelheid.
Snelheid wellicht, maar in signaalsterkte zie ik het niet. Vanmorgen boven 20 min geklooid maar niet onder de 90db gekregen, nu beneden ongeveer hetzelfde met een enkele uitschieter naar onder de 90db volgens Zyxel Air.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:23
MartinPTweak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een held, bedankt.

Ik heb zojuist gemeten voor de ziggo vdsl modem en tplink ap, en die doen gecombineerd 11 watt idle en 15 watt onder belasting.

In mijn situatie zou de 5g modem deze twee apparaten vervangen, en aan jouw grafiek te zien is dat geen slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
Guids schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Wat een held, bedankt.

Ik heb zojuist gemeten voor de ziggo vdsl modem en tplink ap, en die doen gecombineerd 11 watt idle en 15 watt onder belasting.

In mijn situatie zou de 5g modem deze twee apparaten vervangen, en aan jouw grafiek te zien is dat geen slecht idee.
Je kan het ook zien via de browser onder hamburger menu, Onderhoud, Vermogensmonitor.
En je kan daar ook nog de leds uiAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYL6Ra_r9OqDqxPhyLS8G1Jm3ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWsm5EF0AmsApaTKFbub9Pjg.png?f=fotoalbum_largetzetten, dat zal veel schelen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Voor eenieder die nog twijfelt of het een goede deal is: Niet alleen de helpdesk, maar ook de voorwaarden bevestigen nu netjes dat je samen met vast internet op beide abonnementen 5 euro korting krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xZi31fCDrrmlQSp1MMtxaGk4Tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxTz79E6LQUOjcXgcNGKTqNR.png?f=fotoalbum_large

Met andere woorden: Als je al vast internet van Odido hebt kost K&K slechts 15 euro extra *O*

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:24
MartinPTweak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Je kan het ook zien via de browser onder hamburger menu, Onderhoud, Vermogensmonitor.
En je kan daar ook nog de leds ui[Afbeelding]tzetten, dat zal veel schelen 8)7
Die ben ik dus kwijt! Een harde reset gedaan gister en me een hoedje gezocht erna. Want wou ze toch wel weer uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWxliwOk19HIx5Ml7YVytpJtXQI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7wcCkFC3oLZDq2xZWTmVv1tl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job1234
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-08 17:28
Ik heb heel wat paginas doorgespit maar eigenlijk alleen dezelfde vraag maar geen antwoord weten te vinden.

Kan iemand me vertellen hoe ik de Zyxel NR5307 in bridge mode zet zodat ik geen double NAT issues meer heb op mn Xbox? Ik gebruik Google Wifi voor mijn mesh netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptainEvillian
Job1234 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:30:
Ik heb heel wat paginas doorgespit maar eigenlijk alleen dezelfde vraag maar geen antwoord weten te vinden.

Kan iemand me vertellen hoe ik de Zyxel NR5307 in bridge mode zet zodat ik geen double NAT issues meer heb op mn Xbox? Ik gebruik Google Wifi voor mijn mesh netwerk.
Dan moet je Odido bellen, zij kunnen dat alleen op afstand doen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
jeroenjarino schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Die ben ik dus kwijt! Een harde reset gedaan gister en me een hoedje gezocht erna. Want wou ze toch wel weer uitzetten.

[Afbeelding]
Dit is mijn url, kan je proberen met jouw IP?
https://192.168.178.1/PowerMonitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Job1234 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:30:

Nee, bridge mode is disabled in de GUI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CaptainEvillian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Dan moet je Odido bellen, zij kunnen dat alleen op afstand doen volgens mij.
Je bent in de war met Ziggo. Odido doet dit niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:28
stormfly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Dankjewel voor de goede uitleg, klopt ook wel qua specs en de omgeving waar hij staat. Hoogbouw gebied met veel bewoners.

Ik stel hem toch in dit topic omdat ik denk dat anderen het ook kan interesseren, als band 78 gebruiker kijk ik nu toch vaker naar antennes 8) De vraag: als dit de zwaarste site layout is. Hoe ziet dan een foto eruit van een medium site met band 78?
Opzich zie je dat niet makkelijk met het blote oog. Want als een site n78 heeft maakt het qua capaciteit niet zo veel meer uit welke andere FDD banden er wel of niet bij zitten. De lagere FDD banden hebben alleen wel een wat sterker signaal in huis. Je moet dan de zenders al kunnen zien om het verschil te kunnen zien, en zelfs dan lijken ze zo veel op elkaar dat ik er ook een camera met redelijk wat optische zoom voor nodig heb.

Wel hebben ze binnen n78 zelf nog wat variatie. Die AIR6419 antenne is 64x64 (de 64 aan het begin van het typenummer). Er zit een phased array van 8 elementen breed en 4 antennes hoog in (en in elk element zitten twee antennes, 90 graden gedraaid van elkaar). Dat komt totaal dus op 64 uit. Met die phased array drukken ze het signaal een bepaalde kant op: beamforming dus.
Nu hebben ze ook een AIR6418 antenne. Dat is in feite dezelfde AIR6419 maar dan in een passieve antenne waar ook de andere banden in zitten. Het is dus een alles in 1 antenne. Die kun je herkennen aan de lengte (2.6m, dus vergelijkbaar met mijn bovenstaande foto), en de knobbel bovenaan achterop.

Vervolgens bestaat nog de AIR3218. Die is er in een 2.0m, 1.7m en 1.5m versie. Hij ziet er vrijwel hetzelfde uit als de AIR6418, maar is dus korter. Zoals je uit het typenummer kunt aflezen is dit een 32x32 phased array. In de breedte nog steeds 8 elementen, maar in de hoogte nog maar 2. Horizontaal kunnen ze hiermee dus evengoed beamformen, maar verticaal hebben ze wat minder stuurruimte. In theorie heeft het dus een beetje minder capaciteit, maar in de praktijk is dat verschil verwaarloosbaar. Odido speelt sowieso niet echt met 64x64 vs 32x32 op basis van capaciteit, maar eerder door te kijken wat het grootste type antenne is die ze ergens kwijt kunnen qua gewicht of windlast. Zie onderstaande foto voor zo'n AIR3218 1.7m versie.

En dan heb je nog 8x8 n78. Dat doen ze niet met een actieve antenne, maar met een RRU die ze in een normale antenne aansluiten. Je kunt deze misschien herkennen doordat je 8 (technisch gezien 9) kabels in een RRU ziet gaan, en met twee dikke stekkers in de antenne ziet zitten. Je ziet ze niet veel in steden, vaker in het buitengebied. Daarmee hebben ze 4 horizontale antenne elementen waar een klein beetje horizontaal mee te beamformen is.

AIR3218 1.7m:
Afbeeldingslocatie: https://antennekaart.ams3.digitaloceanspaces.com/blog-assets/de-t-mobile-ericsson-ombouw-is-begonnen/1.jpg

AIR6418 2.6m:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QMtBYulUvk_ErNYNlP3vtEWpdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEcpCh8TeWHMosQbFVgSsnR4.jpg?f=fotoalbum_large

Passieve antenne met een 8x8 n78 RRU (links):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syVNk0285KTvq_b3W6NDFsh-Y38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rzBCV6Ye9kKzQ80oiL82RHea.png?f=fotoalbum_large

Dus ja, op het blote oog kun je de variaties wel herkennen, maar er is geen enorm verschil meer in capaciteit. Als er n78 hangt is de site gewoon bloedsnel. Het belangrijkste verschil zit in de transmissie (dus de verbinding van de mast naar de backbone). Alle glasvezelverbindingen worden geupgrade van 1Gbps naar 10Gbps. Daar zijn ze al redelijk ver mee. Maar er zijn nog sites zat die het moeten doen met een oud type straalverbinding die niet meer dan 300Mbps doen. De nieuwere straalverbindingen die zo'n 4Gbps aankunnen worden ook al een tijdje uitgerold maar dat gaat niet enorm snel.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjarino
Nee werkt niet: connectie timeout. Ook even gekeken of https://192.168.1.1/PowerMonitor dan wel zal werken maar lijkt iets te willen laden en springt terug naar hoofdscherm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
jeroenjarino schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Nee werkt niet: connectie timeout. Ook even gekeken of https://192.168.1.1/PowerMonitor dan wel zal werken maar lijkt iets te willen laden en springt terug naar hoofdscherm..
Al een keertje ge-reboot na de harde reset?
Als ik niets meer kan bedenken kom ik weer uit op het 1e lijns advies.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5

[Afbeelding]
Die gaat het vast wel goed doen. Enige limiterende factor is dat die specifieke mast via een mast of 5 hopt met een straalverbinding naar een mast met een glasvezelverbinding. Maar voor zover ik kan nagaan zijn het allemaal snelle straalverbindingen dus hoef je daar weinig nadeel van te vernemen. Ik verwacht dat je honderden megabits kan halen. Komt wel goed dus!

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjarino
MartinPTweak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:56:
[...]

Ja toevallig net gedaan want wat ga je idd anders proberen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MartinPTweak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:56:
[...]

Om de klant niet voor dom uit te maken zei de IBM helpdesk vroeger tegen de klant om de 220V stekker even om te draaien in het stopcontact. Vaak bleek die er niet in te zitten of een reboot hielp :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Opzich zie je dat niet makkelijk met het blote oog. Want als een site n78 heeft maakt het qua capaciteit niet zo veel meer uit welke andere FDD banden er wel of niet bij zitten. De lagere FDD banden hebben alleen wel een wat sterker signaal in huis. Je moet dan de zenders al kunnen zien om het verschil te kunnen zien, en zelfs dan lijken ze zo veel op elkaar dat ik er ook een camera met redelijk wat optische zoom voor nodig heb.

Wel hebben ze binnen n78 zelf nog wat variatie. Die AIR6419 antenne is 64x64 (de 64 aan het begin van het typenummer). Er zit een phased array van 8 elementen breed en 4 antennes hoog in (en in elk element zitten twee antennes, 90 graden gedraaid van elkaar). Dat komt totaal dus op 64 uit. Met die phased array drukken ze het signaal een bepaalde kant op: beamforming dus.
Nu hebben ze ook een AIR6418 antenne. Dat is in feite dezelfde AIR6419 maar dan in een passieve antenne waar ook de andere banden in zitten. Het is dus een alles in 1 antenne. Die kun je herkennen aan de lengte (2.6m, dus vergelijkbaar met mijn bovenstaande foto), en de knobbel bovenaan achterop.

Vervolgens bestaat nog de AIR3218. Die is er in een 2.0m, 1.7m en 1.5m versie. Hij ziet er vrijwel hetzelfde uit als de AIR6418, maar is dus korter. Zoals je uit het typenummer kunt aflezen is dit een 32x32 phased array. In de breedte nog steeds 8 elementen, maar in de hoogte nog maar 2. Horizontaal kunnen ze hiermee dus evengoed beamformen, maar verticaal hebben ze wat minder stuurruimte. In theorie heeft het dus een beetje minder capaciteit, maar in de praktijk is dat verschil verwaarloosbaar. Odido speelt sowieso niet echt met 64x64 vs 32x32 op basis van capaciteit, maar eerder door te kijken wat het grootste type antenne is die ze ergens kwijt kunnen qua gewicht of windlast. Zie onderstaande foto voor zo'n AIR3218 1.7m versie.

En dan heb je nog 8x8 n78. Dat doen ze niet met een actieve antenne, maar met een RRU die ze in een normale antenne aansluiten. Je kunt deze misschien herkennen doordat je 8 (technisch gezien 9) kabels in een RRU ziet gaan, en met twee dikke stekkers in de antenne ziet zitten. Je ziet ze niet veel in steden, vaker in het buitengebied. Daarmee hebben ze 4 horizontale antenne elementen waar een klein beetje horizontaal mee te beamformen is.

AIR3218 1.7m:
[Afbeelding]

AIR6418 2.6m:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus ja, op het blote oog kun je de variaties wel herkennen, maar er is geen enorm verschil meer in capaciteit. Als er n78 hangt is de site gewoon bloedsnel. Het belangrijkste verschil zit in de transmissie (dus de verbinding van de mast naar de backbone). Alle glasvezelverbindingen worden geupgrade van 1Gbps naar 10Gbps. Daar zijn ze al redelijk ver mee. Maar er zijn nog sites zat die het moeten doen met een oud type straalverbinding die niet meer dan 300Mbps doen. De nieuwere straalverbindingen die zo'n 4Gbps aankunnen worden ook al een tijdje uitgerold maar dat gaat niet enorm snel.
Ik dacht dat die kleine vierkante antenne de n78 antenne was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
Ik heb twee masten ongeveer op dezelfde afstand staan. Hoe kan ik ergens zien met welke mast ik ge-connect ben?

117, Kostverlorenhof, Amstelveen, Noord-Holland, Nederland, 1183HJ, Nederland
Provider Odido
Plaats Amstelveen
Gemeente Amstelveen
Postcode 1183HJ
Site ID 32454
Type Daklocatie - Woongebouw
Beschrijving
Transmissie: Microwave (RTN)
Bankras Kostverlorenheuvel, Amstelveen
Provider Odido
Plaats Amstelveen
Gemeente Amstelveen
Postcode 1183NB
Site ID 20184
Type Daklocatie - Woongebouw
Transmissie Glas (1Gbps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:04
Net met de Odido winkel gebeld hier, ze hebben ze liggen.

Ik zit op c.a. 205 meter van een mast af, zonder grote gebouwen er tussen in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70D8qrzYzKjgwx2tHNuSXnm90Ho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Td0T6DyWpDfjLd0i94HebHLc.png?f=fotoalbum_large

Iets verderop zit nog een mast op c.a. 500 meter (daftlogic.com/projects-google-maps-distance-calculator.htm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK3huTFJsksTyVNy5u2X08tQk_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9YRT3JaXr3eQEm8BsHNVauBd.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd wat voor snelheden ik ga krijgen. Puur voor de lol en als backup, misschien zelfs handig voor de camera's achter bij de schuur waar ik geen internet kabel heen kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
MartinPTweak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Heb je toevallig twee wifi punten van Klik&Klaar actief? En allebei bekabeld?

FAQ Odido:
Maximaal 2. Heb je 2 wifipunten, dan moet je er 1 op je modem aansluiten met een kabel. Het andere wifipunt kan je daarna draadloos gebruiken en daar zet je het mesh-wifinetwerk op. Het is wel belangrijk dat je het wifisignaal op de modem zelf uitzet. Anders kan het zijn dat je internet minder snel of stabiel wordt.

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus
Nee ik heb 1 WiFi plus 1 keer met kabel aangesloten daarna op een andere plek gezet.
DEze werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
ton14 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Nee ik heb 1 WiFi plus 1 keer met kabel aangesloten daarna op een andere plek gezet.
DEze werkt prima.
Mag ik vragen welke snelheden je haalt met de wifiplus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaptainEvillian
sebastius schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:24:
Ik heb voor het K&K kastje een muurbeugel ontworpen en geprint. Je kunt hiermee zelf de richting kiezen.

https://github.com/sebastius/klikenklaaraandemuur

Mocht je ook een print hiervan maken en in gebruik nemen, stuur even een foto, dat is leuk!

[Afbeelding]
Nice! Iemand gaat dit voor me printen, ik ga hem aan de bovenkant van het kozijn monteren zodat het modem direct voor het raam hangt. Ben beniewd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:28
CaptainEvillian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Nice! Iemand gaat dit voor me printen, ik ga hem aan de bovenkant van het kozijn monteren zodat het modem direct voor het raam hangt. Ben beniewd!
Ik heb die muurbeugel ook, en ontdekte dat ik *boven* raamhoogte beter bereik heb dan voor het raam, dat scheelt 200 Mb/s. Om te ontdekken of het beter zou zijn, heb ik eerst die plek (vlak onder het plafond) uitgeprobeerd door het modem te plaatsen op een hachelijke stapel van ladder, houten krukje, en kartonnen doos. Ik stond echt versteld van het verschil. Dus probeer een paar plekken uit voordat je de beugel ophangt. (Ik heb 'm overigens aan maar 1 schroef hangen en dat hangt hartstikke stabiel.)

Als je de plaat rondom het modem hebt geklikt en de beugel aan de muur hebt hangen, kun je het modem nog vrij ronddraaien voordat je 'm vastzet met de halve ring en 2 schroefjes (ik heb 3,5×50 mm houtschroeven gebruikt, past perfect). Ook daarbij had ik op die specifieke plek de onintuïtieve ervaring dat het modem totaal verkeerd richten t.o.v. de mast juist een hogere snelheid gaf. Laat je dus niet te veel leiden door de theorie, maar doe speedtests tot je een ons weegt.

Ik haal nu ruim 1 Gb/s en ik kan het haast niet geloven dat dit draadloos kan over honderden meters. Ik ben m'n carrière ooit begonnen in het tijdperk van GPRS en WAP en ik herinner nog mijn eerste Orinoco wifi-kaarten die met de grootste moeite 11 Mb/s haalden op een paar meter afstand.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 19-10-2024 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Mag ik vragen welke snelheden je haalt met de wifiplus?
Zit ongeveer 300 meter van de mast, die heeft N78. Met de modem heb ik nu net 1125 het wifi plus punt heb ik op dezelfde 2e verdieping in de slaapkamer, er zit een hal tussen, daar meet ik net 500. Ik meet steeds met de "Zyxel air app" op mijn telefoontje de Samsung S21FE. Als ik dezelfde metingen doe met de Samsung galaxy tab 7+ dan geeft die lagere getallen.

Ik heb vanmorgen op jou aanraden de wifi op band 20mhz gezet, waarna de snelheden ineens van 850 naar 1100+ gingen. Mijn PC aan de kabel geeft altijd tussen de 750 en 900 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37
BiG-GuY schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

De genoemde snelheden waren uit praktijk ervaringen. Weet niet zeker of ze misschien voor B32 4x4 MIMO en/of hogere modulatie gebruiken, waardoor er meer snelheid uit te halen is dan andere banden op 10Mhz.

Houd er ook rekening mee dat bij de FDD banden de hoeveelheid ruimte voor download en upload specifiek toegewezen is, dus het is niet dat die volledige blokken voor enkel download of upload gebruikt kunnen worden.

b1 is opnieuw verdeeld waardoor ze van 10 naar 20Mhz aaneengesloten ruimte zijn gegaan, ook werd het vroeger vaak samen met b8 op 3G gebruikt. Nu is 3G hoofdzakelijk b8 geworden, tot die geheel uitgaat.

b3 is al een tijd 20+10Mhz en daarop heb ik wel upload CA gezien, maar enkel op die CA. Kan zijn dat de modems die we gebruiken geen mixed band upload CA ondersteunen, vraag is dan ook wat de Zyxel kan. Heb dezelfde hardware over het land gebruikt met ook KPN en Vodafone en bij beiden geen same band CA gezien.

De upload van Odido was sowieso het hoogst van de drie aanbieders en Vodafone het laagst.
B32 kun je inderdaad niet los testen.
Telefoons en routers doen meestal max 2x2 mimo. 4x4 is vooral aan de site kant om meer te kunnen leveren.
B8 heeft inderdaad 10 MHz 4G en 5 MHz 3G bij Odido
Dan modems geen CA kunnen/doen betekent inderdaad niet dat het niet ondersteunt wordt.
Op de Samsung S24 Ultra van alles gezien. Van B20 + B7 ULCA. B1+B3 B1+B7.
Ik zou het een keer per provider moeten gaan opschrijven, maar vermoedelijke kunnen gewoon alle FDD banden ULCA. Op uitzondering van de lowbanden (700/800/900 MHz).

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
Het was even wat rondlopen met het modem om een goede plek te vinden, de oriëntatie hoe het staat blijkt heel veel uit te maken. Modem staat nu iets gedraaid in de hoek van de woonkamer.

Snelheid is best goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wuwgdmy4zmaul2qZhV_v9vI9wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ftz7kht83dChwsWFBXDWTrlH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51
jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

AIR3218 1.7m:
[Afbeelding]

AIR6418 2.6m:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dank! Ik zal eens opletten hoeveel antennes ik met de knobbel kan zien onderweg _/-\o_ Dat ze naar 10Gbps glasvezel aan het upgraden waren had ik al aangenomen, 1300Mbps zie je hier regelmatig als speedtest voorbij komen dat past niet in op een 1Gbps fiber.

Bizar toch,moet je nagaan 5 jaar geleden was 1Gbps thuis uniek. En nu dwarrelt er gemiddeld bij iedereen zo'n 500Mbps met uitschieters tot 1300Mbps uit de lucht :*)

Want ik helemaal kan waarderen is dat ze de markt op hun kop zetten, de prijs en stabiliteit is ongeëvenaard als je deze wegzet tegen elkaar. Hier gaat Ziggo of KPN hopelijk op reageren met kortingen of lagere prijzen.

Heb het al 2 dagen als primaire router ingesteld en niemand heeft geklaagd, over the top TV (unicast) geen blokje te zien.

Odido 5G
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMm7uBjsaLYncGfYs9uDuV_-F_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWH1YbE4h3xhtbNiYuqgzyTK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietrobin
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:10
Hierbij mijn Speedtest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E62erd1EcRlMLvaqYWkWSHnJeUo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wFfAI9sXsdINmMPuQy3WNuAO.png?f=user_large

Context: Ik woon vlak bij een zendmast. De router staat naast het raam (begane grond) maar niet met zicht op de mast. De router is verbonden met een ethernet kabel aan mijn pc.
Ik ben zeer tevreden over deze snelheid. Ik kan nog niks definitiefs zeggen over de stabiliteit, maar ik heb net twee uurtjes een online game gespeeld en dat ging zonder onderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
  • Laatst online: 19-09 13:06
Ik heb normaal Odido thuis via dsl lijn.
Nu ook de 5G sinds vandaag. De snelheden zijn prima zie screenshots:

Wifi snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjnTC5dJEePs6ZfFrpHaaVEruVQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dcAXkc1JY23SReFHioKeiPbB.png?f=fotoalbum_large

Snelheid op smarttv die rechtstreeks is aangesloten op een UTP kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXP1A5TlWePAzLFLr84IgcdzsLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRpvYVPAmuUhWwH6cpFmqJVz.jpg?f=fotoalbum_large

Wel heb ik een paar vragen:
Als ik de positie van de 5G kastje draai gebeurt er niets met deze cirkel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8dxV9LQj07-DLW_1Yf3TaYXUwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gp3p1HSkA0zxfjn0ztqIjaKU.png?f=fotoalbum_large

2. Kan ik zowel 2.4ghz en 5.0 wifi netwerk maken? En daar een eigen naam aangeven?
Als ik iets probeer in de app krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbT5b0Dzw9llF8cyUJJ9gzIdGbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NIeg47GYXLuAGrNTdr4Bmj9P.png?f=fotoalbum_large

Ik lees iets over een ophang beugel deze zat niet in mijn pakket, kan je dat apart kopen?

En tot slot: hoe kan ik meer gegevens zien waar die zich mee verbindt, hoeveel ik verbruikt heb? Kan dat in de app niet terug vinden.

Ik woon hemelsbreed zo’n 300 meter van de mast in Enkhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BlazeMuis schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:13:
Net met de Odido winkel gebeld hier, ze hebben ze liggen.

Ik zit op c.a. 205 meter van een mast af, zonder grote gebouwen er tussen in.

[Afbeelding]

Iets verderop zit nog een mast op c.a. 500 meter (daftlogic.com/projects-google-maps-distance-calculator.htm)

[Afbeelding]

Ben benieuwd wat voor snelheden ik ga krijgen. Puur voor de lol en als backup, misschien zelfs handig voor de camera's achter bij de schuur waar ik geen internet kabel heen kan trekken.
De voorwaarden zeggen dat camera’s onredelijk gebruik kan zijn, let hier goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
ton14 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

Zit ongeveer 300 meter van de mast, die heeft N78. Met de modem heb ik nu net 1125 het wifi plus punt heb ik op dezelfde 2e verdieping in de slaapkamer, er zit een hal tussen, daar meet ik net 500. Ik meet steeds met de "Zyxel air app" op mijn telefoontje de Samsung S21FE. Als ik dezelfde metingen doe met de Samsung galaxy tab 7+ dan geeft die lagere getallen.

Ik heb vanmorgen op jou aanraden de wifi op band 20mhz gezet, waarna de snelheden ineens van 850 naar 1100+ gingen. Mijn PC aan de kabel geeft altijd tussen de 750 en 900 aan.
Hi bedankt voor de info en goed om te horen dat het gelukt is. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotsoup
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07 15:52
Renetje6 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:33:

Wifi snelheid:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2. Kan ik zowel 2.4ghz en 5.0 wifi netwerk maken? En daar een eigen naam aangeven?
[Afbeelding]

Ik lees iets over een ophang beugel deze zat niet in mijn pakket, kan je dat apart kopen?

En tot slot: hoe kan ik meer gegevens zien waar die zich mee verbindt, hoeveel ik verbruikt heb? Kan dat in de app niet terug vinden.

Het kompass gaat op basis van de richting van je mobiele telefoon, hiermee geeft het een indicatie van de (volgens odido's app) optimale mast.

De beugel is ontworpen de een mede tweaker en niet (voor nu) een product wat Odido los verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37
Zijn er hier tweakers met Klik&klaar die op meer dan 2,5km vanaf de dichtstbijzijnde Odido 5g mast zitten? Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar hun ervaringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
Renetje6 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:33:

Wifi snelheid:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je moet met je telefoon in de hand naar de groene stip draaien en daar ook de modem naar uitrichten, Probeer de modem 10 tot 45 graden naar links of naar rechts te draaien en test elke keer de snelheid. Je zult zien dat je soms ook een snellere verbinding krijgt https://fast.com/nl/ heeft een snelle test. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
stormfly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:17:

Want ik helemaal kan waarderen is dat ze de markt op hun kop zetten, de prijs en stabiliteit is ongeëvenaard als je deze wegzet tegen elkaar. Hier gaat Ziggo of KPN hopelijk op reageren met kortingen of lagere prijzen.
Zo zie ik het ook.

Heb hier een prima 1Gb glasvezel liggen maar op het moment dat Tweak er mee stopte had ik vrije keuze voor aanbieders die allemaal 40-70% meer geld vroegen voor hetzelfde. Altijd goed om te weten of je alternatieven hebt.

Dit is prachtig om wat kennis en ervaring op te doen en wilde toch altijd nog eens aan de slag met een extra internetverbinding. Qua volgorde gaat er nu wel wat fout want ik heb me nog helemaal niet verdiept in dual WAN terwijl de 2e verbinding al operationeel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nou heb vanmiddag het K&K modem kunnen ophalen. De simkaart vanuit de winkel was direct geactiveerd, dus was binnen minuut online na inpluggen.

Heb op verschillende plekken in huis getest uitgericht naar de mast die op grofweg 350m zit waar ik bijna een zichtlijn naartoe heb. De app gaf ook aan dat ik die kant op moest richten, dus dat hebben ze wel netjes gedaan.

Als ze eenmaal de Passthrough optie toestaan op het modem, is het perfect als back-up verbinding voor ons. Nu met DMZ werkt het ook prima. Ik ga even een paar dagen proberen wat er gebeurd als ik de fail-over omdraai van 5G primair en Odido glas secundair.

Modem op de tweede verdieping geplaatst met de voorkant de juiste kant op tegen een frans balkondeur aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVKxFX-I_kML_E9Vi3u9GijxOhg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gVcFSTKgQvEBARWup83RZPQm.png?f=user_large
Signaal: -87 RSRP met n78+b3+b1+b7+b3 .

Modem dezelfde kant op gericht maar dan op de begane grond in de meterkast in de buurt van allemaal anderen apparaten en elektra uiteraard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-P50P8Y9gkL-p01CIMgFRCSsGg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ixsUiXOXzMXZ1LHOs0suR9CS.png?f=user_large
Signaal: -97 RSRP met n78+b3+b1+b7+b3 .

Als ik hem op een slechtere plek zet blijven de banden gelijk, maar sterkte van alle zwakker uiteraard. Als het zo ver zwakkeer wordt dat de n78 band zakt naar 105-110dBm schakelt 5G weg en is het puur 4G+ met b32+b3+b1+b7 en als je dat gaat testen schakelt hij weer terug naar de vorige pair.

[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 19-10-2024 16:56 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
BiG-GuY schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:52:
Nou heb vanmiddag het K&K modem kunnen ophalen. De simkaart vanuit de winkel was direct geactiveerd, dus was binnen minuut online na inpluggen.

Heb op verschillende plekken in huis getest uitgericht naar de mast die op grofweg 350m zit waar ik bijna een zichtlijn naartoe heb. De app gaf ook aan dat ik die kant op moest richten, dus dat hebben ze wel netjes gedaan.

Als ze eenmaal de Passthrough optie toestaan op het modem, is het perfect als back-up verbinding voor ons. Nu met DMZ werkt het ook prima. Ik ga even een paar dagen proberen wat er gebeurd als ik de fail-over omdraai van 5G primair en Odido glas secundair.

Modem op de tweede verdieping geplaatst met de voorkant de juiste kant op tegen een frans balkondeur aan.
[Afbeelding]
Signaal: -87 RSRP met n78+b3+b1+b7+b3 .

Modem dezelfde kant op gericht maar dan op de begane grond in de meterkast in de buurt van allemaal anderen apparaten en elektra uiteraard.
[Afbeelding]
Signaal: -97 RSRP met n78+b3+b1+b7+b3 .

Als ik hem op een slechtere plek zet blijven de banden gelijk, maar sterkte van alle zwakker uiteraard. Als het zo ver zwakkeer wordt dat de n78 band zakt naar 105-110dBm schakelt 5G weg en is het puur 4G+ met b32+b3+b1+b7 en als je dat gaat testen schakelt hij weer terug naar de vorige pair.
Probeer de modem 10 tot 45 graden naar links en rechts te draaien soms heb je zelfs een snellere verbinding? Ook verder van het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
K&K modem opgehaald in Rotterdam Hillegersberg bij Odido store, daar hadden ze er wel een paar op voorraad. Kon ik gelijk meenemen.
Heb 2 n78 net niet in bereik qua dekkingskaart, maar op zich is 5g bereik redelijk tussen 80 dBm en 90 dBm gemiddeld.

De huidige (Ziggo) fritzbox via DMZ weer aangesproken. Op zoek naar een goedkoper alternatief voor Ziggo (wel binnenkort mogelijkheid tot glasvezel).
De snelheden lijken enorm te fluctueren tussen de 70- 250 Mbps. Zal morgen de laptop eens direct inprikken op de Odido poort. En nog wat prutsen met de hoogte / plaatsing.

En benieuwd of Teams goed gaat werken -gaan we meemaken deze week :)

Wel even om rekening mee te houden / had gehoopt dat de Next van Ziggo op een andere netwerkverbinding werkte - helaas!
Dat wordt dus nog een abonnementje op NLZIET nemen. Eind november loopt Ziggo af...

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

marktweakt schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:44:
Zijn er hier tweakers met Klik&klaar die op meer dan 2,5km vanaf de dichtstbijzijnde Odido 5g mast zitten? Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar hun ervaringen...
Op die afstand ga je geen n78 vangen, tenzij het een open veld is.

n28 zou op die afstand wel werken, maar niet met het standaard modem dus. Met n28 ben je wel afhankelijk van minimaal b1 en/of b3 die dan moeten werken, omdat vooralsnog geen standalone 5G mogelijk is en n28 enkel combineert met b1, b3 en/of b7.

Als het een rustig gebied is, zou het ok kunnen werken. Wat zegt de dekkingskaart van Odido qua verwachte snelheid?

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Probeer de modem 10 tot 45 graden naar links en rechts te draaien soms heb je zelfs een snellere verbinding? Ook verder van het raam.
Nope, weet waar de mast is, aangezien ik hem kan zien als ik buiten ben. Er zit ook maar 1 hoger pand tussen mijn huis en de mast, anders kon ik hem vanuit mijn huis zien staan, dus bijna een line-of-sight op de tweede verdieping.

Houten kozijnen met HR++ glas komt het signaal beter doorheen dan de isolatie platen in de buiten muren die deels aluminium erin hebben. Had het ook geprobeerd op een hoge kast op de tweede verdieping tegen een muur aan. Signaal was 10dB zwakker (dus flink zwakker) en had geen 5G meer.

Andere kanten op is het signaal zwakker en de snelheid lager, omdat de andere masten verder weg zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door BiG-GuY op 19-10-2024 17:40 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

CaptainEvillian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:40:
Heeft iemand al een ander modem getest met buitenantenne of een modem voor buiten?

Ik haal veel hogere upload snelheden als ik het modem binnen hoger zet en als ik hem in het open raam zet. Als ik hem hoog buiten zou monteren zou ik veel hogere snelheden halen.
Vanwege de hoge frequentie zal een standaard buiten antenne niet goed werken met n78. Je zult dan echt een router moeten hebben die voor buiten geschikt is zoals de Zyxel FWA-710 waar de buiten antenne en router in elkaar geïntegreerd zijn. Veel van de 5G routers voor binnen hebben wel antenne connectoren, maar die zijn dan vaak enkel voor de laag en mid banden en niet voor n78. Ook heb je 4x4 MIMO nodig voor de hoge snelheid, wat in buiten antennes ook beperkter beschikbaar is.

Of een setup zoals de 4G voor thuis buiten router had, met UTP tussen de buiten unit en de binnen unit. Standaard buiten antennes werken via Coax met zo’n hoge frequentie heb je alleen zoveel demping op een afstand van 5m dat je geen voordeel haalt uit de buiten antenne.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 19-10-2024 17:43 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWR.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-04 23:18
Vandaag ontvangen en ben aan het testen.
De lijn is extreem onstabiel.

Elk half uur valt de verbinding een keer weg.

De snelheden zijn prima voor ons. De mast staat op 150m en de snelheid is rond de 220 mbit.

Maar dit gaat hem zo niet worden, de hele tijd valt er ergens een verbinding weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PWR. schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:52:
Vandaag ontvangen en ben aan het testen.
De lijn is extreem onstabiel.

Elk half uur valt de verbinding een keer weg.

De snelheden zijn prima voor ons. De mast staat op 150m en de snelheid is rond de 220 mbit.

Maar dit gaat hem zo niet worden, de hele tijd valt er ergens een verbinding weg.
Wifi of utp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Niet online
RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:35:
[...]

Hi bedankt voor de info en goed om te horen dat het gelukt is. (y)
De stabiliteit is helaas een ander geval, rond 16:30 uur klapte de snelheid helemaal in naar 3 of 4. Ik heb het een half uurtje zo gelaten om te kijken of het toch weer goed kwam. Voor alle normale dingen browser, email e.d. had ik nog wel verbinding, maar duidelijk veel langzamer. Toen toch maar weer de router uit en weer aangezet, waarna de snelheden weer hoger en weer naar wat het was werden. Dus dit WiFi gedrag is natuurlijk nooit houdbaar in een verbinding. Odido zal dit moeten stabiliseren, want anders houden ze niemand meer over.

Maar we blijven nog een paar maanden testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
folker schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Zelfde geval hier. Ik heb de simkaart van Klik en Klaar in de 4G voor thuis buiten router gestopt. Deze is geschikt voor 5G. Even de APN aanpassen en je bent verbonden. Ik haal veel betere snelheden dan met de standaard Klik en Klaar router en heb nu 5G ipv 4G voor 20 euro per maand.
Goed om te horen! Waar heb je de APN aangepast? Mijn buitenrouter is rechtstreeks aangesloten op mijn TP-link P7 mesh, maar ik denk dat ik de normale binnen-unit weer even aan moet sluiten om via dat portal bij de instellingen te kunnen. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

franssie

Save the albatross

Nu even op een andere lokatie, ik straal aan op 33066 (treinstation Weesp) al is dat een aanname (kan ik dat ergens uit de router halen?_
Kan de mast zien, dus LOS, afstand ongeveer 1300 meter. op N78
Afhankelijk van de plaatsing heb ik wel geen 5G(+)

Soms 300/300. nu 650/75.

Van het antenneregister begrijp ik dat dit een tijdelijke mast is met een straalverbinding, op zich best ok.

Wel een vraagje waar stel je de DMZ in? Of zit dat nog niet in de 0806 firmware? Ik zal deze eens deze nacht laten updaten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:09:
Nu even op een andere lokatie, ik straal aan op 33066 (treinstation Weesp) al is dat een aanname (kan ik dat ergens uit de router halen?_
Kan de mast zien, dus LOS, afstand ongeveer 1300 meter. op N78
Afhankelijk van de plaatsing heb ik wel geen 5G(+)

Soms 300/300. nu 650/75.

Van het antenneregister begrijp ik dat dit een tijdelijke mast is met een straalverbinding, op zich best ok.

Wel een vraagje waar stel je de DMZ in? Of zit dat nog niet in de 0806 firmware? Ik zal deze eens deze nacht laten updaten.
DMZ : inloggen op 192.168.1.1 > rechtsboven klikken > netwerkinstelling > NAT > tab DMZ

Volgens mij is 0806 de meest recente firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Ik dacht dat die kleine vierkante antenne de n78 antenne was?
Ja op die eerdere foto met de twee losse antennes is die losse vierkante antenne de AIR6419 voor n78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Ik merk dat de upload meestal wel heel laag is, niet echt een probleem maar ik kreeg vanmiddag een hogere upload te zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16902162894.png

Verbinding is overigens best stabiel en werkt goed in multiplayer games, krijg nu wel lekker lag compensation >:)

Edit: even het modem een reboot gegeven en de upload zit weer op ~50Mbps. Duurde wel lang, 5 minuten ongeveer.

[ Voor 14% gewijzigd door BlazeMuis op 19-10-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
stormfly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:17:
[...]

Dank! Ik zal eens opletten hoeveel antennes ik met de knobbel kan zien onderweg _/-\o_ Dat ze naar 10Gbps glasvezel aan het upgraden waren had ik al aangenomen, 1300Mbps zie je hier regelmatig als speedtest voorbij komen dat past niet in op een 1Gbps fiber.

Bizar toch,moet je nagaan 5 jaar geleden was 1Gbps thuis uniek. En nu dwarrelt er gemiddeld bij iedereen zo'n 500Mbps met uitschieters tot 1300Mbps uit de lucht :*)

Heb het al 2 dagen als primaire router ingesteld en niemand heeft geklaagd, over the top TV (unicast) geen blokje te zien.

Odido 5G
[Afbeelding]
Houd trouwens even in de gaten bij wat voor sites je meer dan een gigabit haalt (geldt voor iedereen hier). Als op de antennekaart nog 'Glas (1Gbps)' staat maar je trekt meer dan een gigabit, laat het me dan even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko43
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-07 14:09
Zojuist binnen gekregen, maar 3de lampje knippert blauw? Geen valide simkaart? Wat zou ik hier aan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gecko43 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:48:
Zojuist binnen gekregen, maar 3de lampje knippert blauw? Geen valide simkaart? Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Heb je je contract per email binnen? Dan zou je sim actief moeten zijn.
Heb je de zwarte houder gebruikt om de sim (nano, kleinste) te plaatsen? Micro past wel maar werkt niet.

#FAQ

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:25:
[...]

DMZ : inloggen op 192.168.1.1 > rechtsboven klikken > netwerkinstelling > NAT > tab DMZ

Volgens mij is 0806 de meest recente firmware.
Ah toch daar waar ik het vermoedde, alleen is de GUI bij mij op firefox dermate onduide;ijk dat die tab wegviel.
#FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko43
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Heb je je contract per email binnen? Dan zou je sim actief moeten zijn.
Heb je de zwarte houder gebruikt om de sim (nano, kleinste) te plaatsen? Micro past wel maar werkt niet.

#FAQ
Beide correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan houdt mijn kennis helaas hier op. Wellicht dat een andere tweaker een idee heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWR.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-04 23:18
Utp, die wifi gebruik ik niet. Ik heb al m3sh en bedraad in huis.

Ik moest hem net uitdoen van de fam omdat het gewoon heel slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:28
Wie weet van welk materiaal de witte hoes is gemaakt, waarin het modem wordt geleverd? Ik heb eigenlijk geen idee of die bij het plasticafval of bij het oud papier moet, of misschien in de kledingcontainer? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 19-10-2024 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
Juerd schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:03:
Wie weet van welk materiaal de witte hoes is gemaakt, waarin het modem wordt geleverd? Ik heb eigenlijk geen idee of die bij het plasticafval of bij het oud papier moet, of misschien in de kledingcontainer? :)
Gewoon terug in de doos stoppen. Als je het modem weer terug wil sturen dan kan je het weer netjes inpakken.

--

Iemand een idee of DDNS mogelijk is? Ik kan het niet vinden. En het IP adres lijkt ook niet vast te zijn, krijg een andere bij een reboot.

[ Voor 14% gewijzigd door BlazeMuis op 19-10-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:52
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Zou kunnen maar je zou in het antenne register moeten kunnen zien hoe de sectoren zijn opgebouwd dacht ik.
Kan je dat ergens terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:09:
[...]

Werd eerder aan gerefereerd met de sectoren maar ik zie het zelf ook niet goed om eerlijk te zijn. Wel welke breedte de sectoren zijn, maar niet de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SIM er wel goed in? Dus in het zwarte houdertje en met uit mijn geheugen contacten naar links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:52
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

SIM er wel goed in? Dus in het zwarte houdertje en met uit mijn geheugen contacten naar links.
Sim zal wel verkeerd om in de houder zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlazeMuis schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Gewoon terug in de doos stoppen. Als je het modem weer terug wil sturen dan kan je het weer netjes inpakken.

--

Iemand een idee of DDNS mogelijk is? Ik kan het niet vinden. En het IP adres lijkt ook niet vast te zijn, krijg een andere bij een reboot.
No-IP en dan DUC installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]
En het IP adres lijkt ook niet vast te zijn, krijg een andere bij een reboot.
Minimaal 1 keer per dag. T-Mobile noemde dat “Zwangstrennung”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:09:
[...]

www.antennekaart.nl en dan links in het menu de sectoren aanzetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYHfcKLjLXsN8sE5QiUADARVB9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJpp6CNPnAQ6SsP0oP99cEWq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:18
Zojuist ook K&K besteld, levering eind komende week. Ben benieuwd. Ik zit <100m van een N78 mast, en 500m van een ander. Maar wel in de binnenstad - en de masten hebben slechts een 1Gbit uplink - dus ik verwacht op bepaalde momenten/dagen dat de snelheid daardoor beperkt gaat worden.

Zoals het er nu uit ziet staat Odido enkel N78 toe met het bijgeleverde Zyxel modem. Waarschijnlijk om de capaciteit op de lagere frequenties te beschermen. Laten we eerlijk zijn, het feit dat 4G-voor-thuis altijd een vrij laag datalimiet had was precies voor dezelfde reden. Met het nieuwe 5G product hebben ze er nu voor gekozen om alleen de frequentieband(en) beschikbaar te stellen die veel capaciteit hebben. Andere aanpak, die goed is voor mensen in de buurt van een mast, maar wellicht minder goed voor de buitengebieden.

Een workaround lijkt te zijn als je een ander modem gebruikt. Dan zijn alle banden beschikbaar. De limitatie voor specifieke frequentiebanden zit dus in het modem en wordt niet vanuit het netwerk toegepast. Daar kun je dus (mis)bruik van maken.

Op ons vakantieadres gebruik ik een Gl.iNet GL-X3000 wat ook 5G doet (Met CA en 4x4 mimo) met een prepaid sim (Niet specifiek voor data-only). Een van de voordelen van zo'n modem is dat je daarmee ook handmatig banden kunt kiezen, alsmede welke specifieke mast (enb/gnb) je wilt gebruiken. Zodoende kun je het schakelen tussen 4G, 5G, banden en masten helemaal vastzetten voor een stabiele verbinding.

Zal bij mij waarschijnlijk niet nodig gaan zijn met K&K gezien de N78 masten vlakbij. Maar ik kan dit device wel aanraden voor mensen die een minder goed signaal ervaren. Is ook een van de goedkopere 5G routers, als je een beetje zoekt kun je 'm voor grofweg 375 euro vinden.

De mensen die (erg) hoge snelheden halen; is de mast waar je mee verbonden bent aangesloten op méér dan 1Gbit? Of doet het Zyxel modem ook CA op 5G? (Dus meerdere 5G masten tegelijk gebruiken voor een hogere totale snelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renetje6
  • Laatst online: 19-09 13:06
Vind het wifi signaal niet sterk. Boven kakt de snelheid van ruim 350mbps naar 90 boven.
Zal de wifi versterker van Odido zelf verbetering bieden? Krijg je dan boven ook ruim 300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ernstoud

Als ik het zo lees en zie is de "hoek" niet de breedte van de straal maar de kompasrichting van het hart van de antenne?

Moest inderdaad het tabje "layout" openklikken om deze optie te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-dObbUf1JD9QjhdMVc6aGZN_9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UoBVdB2tqTmsEIMLkjFYCbr9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Xandrios heb je een product link van die Gl.iNet GL-X3000? Er zijn meerdere types blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Alle masten hier in de buurt staan als 1Gbps genoteerd, maar ik haal iets meer dan 1Gbps.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16902368181.png

Hoe kan ik zien met welke mast er verbinding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
BlazeMuis schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:32:
Alle masten hier in de buurt staan als 1Gbps genoteerd, maar ik haal iets meer dan 1Gbps.

[Afbeelding]

Toch wel een hele teleurstellende upload bij zo'n mooie download!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5

[Afbeelding]

Kun je dan eens kijken met welke je exact bent verbonden? (Cell ID in de netwerkstatus). Dan kan ik ze goed markeren op Antennekaart. Mag ook gerust in PB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• throatwobbler
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 22:08
Zelfde probleem hier, contract is ontvangen en de sim past er maar op 1 manier in. Op het odildo-forum ook een paar gevallen: https://community.odido.n...ing-met-klik-klaar-369427

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]
Zoals al eerder voorbij gekomen is in dit topic:

Odido 5G/4G werkt met een volledig dynamisch IPv4-adres waarbij de sessie maximaal 24u kan duren. Dus minimaal eens per 24u krijg je een ander IP-adres, maar technisch bij elke verbreking van de actieve sessie zal het IP-adres veranderen, en wanneer de masten in de buurt (gepland) onderhoud hebben, wordt dat verlaagd naar 8u, zodat clients vaker geforceerd verversen.

Port forwards en DMZ werken gewoon, wel kan het zijn dat niet alle poorten toegestaan worden vanuit het Odido netwerk.

DDNS kan je gewoon draaien op iets achter de router, de router zelf heeft geen ingebouwde DDNS-ondersteuning.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:18
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:32:
@Xandrios heb je een product link van die Gl.iNet GL-X3000? Er zijn meerdere types blijkt.
Type "Spitz AX (GL-X3000NR) 5G NR", details van de banden staat hier: https://www.gl-inet.com/products/gl-x3000/

Onder water is het een OpenWRT router met een extra laag er bovenop dat oa verschillende VPN opties mogelijk maakt (Bijv. WireGuard). In het buitenland al eens op 5G-Standalone verbonden gehad ook. Geen ondersteuning voor de milimeter-wave frequenties, maar behalve dat zou deze redelijk toekomstvast moeten zijn.

[Afbeelding]

De web interface van het mode/router zou dat moeten laten zien. Ben benieuwd of je naast 4G+5G ook meerdere 5G cellen gebruikt. Of dat het een (enkele) 4G cell op een andere mast dan de 5G cell is.

[ Voor 8% gewijzigd door Xandrios op 19-10-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:34:
[...]

Kun je dan eens kijken met welke je exact bent verbonden? (Cell ID in de netwerkstatus). Dan kan ik ze goed markeren op Antennekaart. Mag ook gerust in PB!
Cell ID staat bij mij onder "mobiele informatie" =, maar wellicht ook onder netwerkstatus als dat ergens te vinden is.

Bij mij staat het gek genoeg alleen onder LTE inforatie, niet onder NR5G-NSA Information?

Het is denk ik goed in dit topic om ook te documenteren waar dit soort info exact te vinden is en hoe deze eruit zit.

Zo staat er bij mij bijvoorbeeld onder LTE dus Cell-ID

EDIT: en dit vroeg ik al eerder ergens hier, kan je zelf de cell ID mappen naar de antennekaart?
84649318

En ik heb ook een 5G+ verbinding.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 19-10-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Nog even een update. We hebben ook rolluiken, die ondertussen dicht zijn. Hierdoor is het signaal zwakker geworden en de snelheid wat gezakt, maar nog steeds een prima snelheid.

Vanmiddag, met rolluiken open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVKxFX-I_kML_E9Vi3u9GijxOhg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gVcFSTKgQvEBARWup83RZPQm.png?f=user_large
Signaal: -87 RSRP met n78+b3+b1+b7+b3

Nu, met rolluiken dicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DVo3TIlk0KZbX3rk57_FHugYME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cJIBEtgQAyyPJZqzOm0bg7FB.png?f=user_large
Signaal: -90 RSRP met n78+b3+b1+b7

Nu klinkt 3dB als weinig, maar het is een logaritmische schaal, dus is de helft aan sterkte. Nog steeds sterker dan door de muren heen hier…

Balancen van de Odido 1Gbps glas en Odido 5G werkt ook prima via de Unifi UDM-SE. Heb het voor nu op 50/50 staan, en bepaalde dingen (P2P) halen nu boven de 1Gbps, terwijl ik 1Gbps glas heb en de 5G hier op een 82Ghz microwave mast zit. De mast achter de microwave zit wel op 10Gbps glas.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 19-10-2024 19:54 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Cell ID staat bij mij onder "mobiele informatie" =, maar wellicht ook onder netwerkstatus als dat ergens te vinden is.

Bij mij staat het gek genoeg alleen onder LTE inforatie, niet onder NR5G-NSA Information?

Het is denk ik goed in dit topic om ook te documenteren waar dit soort info exact te vinden is en hoe deze eruit zit.

Zo staat er bij mij bijvoorbeeld onder LTE dus Cell-ID

EDIT: en dit vroeg ik al eerder ergens hier, kan je zelf de cell ID mappen naar de antennekaart?
84649318

En ik heb ook een 5G+ verbinding.
Top, bedankt! Ja dat is de tijdelijke mast bij het treinstation in Weesp. Die heeft zelf geen glas, maar gaat via drie sites naar de site bij het sportpark in Muiderberg/Hakkelaarsbrug. Dit zijn allemaal moderne straalverbindingen die meer dan een gigabit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:50

[Afbeelding]

Volgens mij dacht ik hier in topic gelezen te hebben dat het altijd om een ‘ring’ gaat. Dus feitelijk heeft die mast 2x 1Gbps. (y)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Top, bedankt! Ja dat is de tijdelijke mast bij het treinstation in Weesp. Die heeft zelf geen glas, maar gaat via drie sites naar de site bij het sportpark in Muiderberg/Hakkelaarsbrug. Dit zijn allemaal moderne straalverbindingen die meer dan een gigabit doen.
Geinig, die bij sportpark heeft geen 5G volgens de kaart.

Ik weet dat het de mast bij het station is, maar is er een mapping tussen het ID in het modem en het ID op de kaart? Lijkt me handig om goed vast te kunnen stellen op welke mast je verbonden bent voor dit soort doeleinden en zelf ook goede afstandsmetingen te kunnen doen via GGL Earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:52
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

www.antennekaart.nl en dan links in het menu de sectoren aanzetten:

[Afbeelding]
Hartelijk dank! Zoals ik al vermoedde, valt mijn adres precies tussen 2 sectoren in. Maar of dat betekent of ik op 400 meter afstand van de mast maar 220 mb down haal.... Ik ben benieuwd. Wie weet dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

Hartelijk dank! Zoals ik al vermoedde, valt mijn adres precies tussen 2 sectoren in. Maar of dat betekent of ik op 400 meter afstand van de mast maar 220 mb down haal.... Ik ben benieuwd. Wie weet dit?
Zou kunnen. Heeft hij in beide sectoren wel n78 hangen? Of niet? Het klinkt alsof je modem geen 3500MHz gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
franssie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Ik weet dat het de mast bij het station is, maar is er een mapping tussen het ID in het modem en het ID op de kaart? Lijkt me handig om goed vast te kunnen stellen op welke mast je verbonden bent voor dit soort doeleinden en zelf ook goede afstandsmetingen te kunnen doen via GGL Earth.
Je kunt die cell identity hier invullen: https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator

Daar rolt dan een eNB nummer uit, en die kun je vervolgens weer onder eNodeB nummers zien op de kaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Volgens mij dacht ik hier in topic gelezen te hebben dat het altijd om een ‘ring’ gaat. Dus feitelijk heeft die mast 2x 1Gbps. (y)
Klopt dat het een ring is inderdaad. Maar een mast zal nooit zijn verkeer naar twee kanten sturen. Daarom dus altijd maximaal 1Gbps. Dus in een normale situatie loopt het verkeer een kant op in de ring. Als de buurman tijdens het renoveren van de tuin de glasvezelkabel van de mast uit de grond trekt kan het verkeer nog via de andere kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Houd trouwens even in de gaten bij wat voor sites je meer dan een gigabit haalt (geldt voor iedereen hier). Als op de antennekaart nog 'Glas (1Gbps)' staat maar je trekt meer dan een gigabit, laat het me dan even weten!
Ik ben nog wel van plan om even met de "beschuitbus" (modem) de auto in te stappen op USB-C + powerbank en wat sites af te gaan in mijn omgeving. Tijd is de enige beperkende factor op het moment;(

Kan je dan het beste recht onder de mast gaan staan, of onder een hoek dat je de antenne kunt zien? Ik schat zelf in onder een hoek zodat je binnen het stralingspatroon van de antenne valt, jij zal dit vaker gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
stormfly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

Ik ben nog wel van plan om even met de "beschuitbus" (modem) de auto in te stappen op USB-C + powerbank en wat sites af te gaan in mijn omgeving. Tijd is de enige beperkende factor op het moment;(

Kan je dan het beste recht onder de mast gaan staan, of onder een hoek dat je de antenne kunt zien? Ik schat zelf in onder een hoek zodat je binnen het stralingspatroon van de antenne valt, jij zal dit vaker gedaan hebben.
Strak onder de mast is nooit heel nuttig, maar als je zelf mooi recht de antenne in kijkt op een meter of 100 vanaf het pand waar hij op het dak staat moet dat goed werken. Verzoekje van mij dan, ik zou het tof vinden als je voor een bepaalde site ID (staat wel op de kaart) even door kunt sturen wat de maximale snelheid is, dan kan ik de glasvezeldata van Antennekaart daar weer mee aanvullen. Win-win :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko43
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

Ja sim is er in principe niet verkeerd in te krijgen. Dan moet je wel behoorlijk door gaan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:57:
[...]

Strak onder de mast is nooit heel nuttig, maar als je zelf mooi recht de antenne in kijkt op een meter of 100 vanaf het pand waar hij op het dak staat moet dat goed werken. Verzoekje van mij dan, ik zou het tof vinden als je voor een bepaalde site ID (staat wel op de kaart) even door kunt sturen wat de maximale snelheid is, dan kan ik de glasvezeldata van Antennekaart daar weer mee aanvullen. Win-win :*)
Ja dat is ook het doel, ik wil de backbone ff testen en dat aan jou doorgeven. En daarmee streel ik mijn radiozendamateur hobby nog een beetje ;)

Ik zal zo eens kijken of mijn testsetup werkt in de auto, ben wel nieuwsgierig geworden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jk-5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:52:
[...]

Je kunt die cell identity hier invullen: https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator

Daar rolt dan een eNB nummer uit, en die kun je vervolgens weer onder eNodeB nummers zien op de kaart.
Kijk dit is nuttig, ik tag het even onder #FAQ zodat het ooit in een vernieuwde TS kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

stormfly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Ja dat is ook het doel, ik wil de backbone ff testen en dat aan jou doorgeven. En daarmee streel ik mijn radiozendamateur hobby nog een beetje ;)

Ik zal zo eens kijken of mijn testsetup werkt in de auto, ben wel nieuwsgierig geworden 8)
Een goede uGreen of Anker 12V sigaretten plug voeding of powerbank kan het modem wel voeden. Het is meer de vraag hoeveel de kooi van Faraday van de auto het signaal zal dempen. Er is nog geen magneetvoet voor deze dacht ik, zou wel gaaf zijn :P

/73

Pagina: 1 ... 12 ... 83 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.