[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 11 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
cyclone schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:57:
@FredvZ nou dat er een storing is is duidelijk ...
[Afbeelding]
Waarvan akte...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xF8GsBMs9d0TtsUHvpPOdPSVP30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9UNzLmpPhzaLRaC99T1oAnj.jpg?f=fotoalbum_large

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Gisteren het apparaat binnengekregen en ook vandaag weer getest. Gekke snelheden. 100+ down, 1 up. Andere plek: 5 down, 30 up. Bijna het apparaat ingepakt en retour gestuurd.

Toch als laatste test mijn laptop verbonden via een kabel en toen een speedtest gedaan. Snelheden van 200+ down en 50 up. Het lijkt er op dat de wifi de beperkende factor is en niet de 4G/5G verbinding.

Mij stoort het niet aangezien ik een eigen wifi-netwerk heb en deze dus bekabeld aansluit, maar voor anderen is het wellicht goed om ook even met een netwerkkabel te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
petertje30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:32:
Net met Odido gebeld.
Volgens de medewerker is er een software bug waardoor de snelheden zo laag zijn en hard variëren. Hier worden ze nu veel over gebeld.
Ze zouden werken aan een oplossing.
Dank hiervoor!

Net doorgegeven aan @Hayte die nog een achtergrondartikel gaat schrijven over dit product:

ernstoud in "Idee voor update over Odido Klik & Klaar 5G product"

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Helder, maar hoe is dat dan gerelateerd is aan de firmware van de K&K modems?
Niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[Afbeelding]
Private/Incognito mode gebruiken. Zoals je ziet zijn er meer dingen die bij Odido slecht werken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:10:
Private/Incognito mode gebruiken. Zoals je ziet zijn er meer dingen die bij Odido slecht werken ;) .
Thanks voor de tip, maar het mocht niet baten. De melding blijft hetzelfde.
Bij het gebruik van Safari is het nog erger: dan kom ik niet verder dan de cookie-melding, die blijft maar in beeld komen :X

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:40
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Tja, het is woensdag nacht een product geworden primair voor stedelijk gebied. Pas als n78 overal binnen redelijke afstand is, is het voor buitengebied de oplossing voor iedereen.
Bij mij dus sinds de nieuwe firmware die vannacht is geïnstalleerd geen 5G ontvangst meer. Als ik kijk op antennekaart.nl hebben alle 3 de Odido masten hier in de buurt n28 en n78. Reset geprobeerd, maar geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:07
[Afbeelding]
Ligt aan je browser, moet je andere browser proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:28
[Afbeelding]
Even cookies clearen, dan werkt dat weer. Dit is al jaren een probleem bij de dekkingskaart van Odido. Erg irritant

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:28
stormfly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:21:
@jk-5 ik zie bij mijn site op jouw website het volgende staan "Passieve 2L4H antennes op headframes met AIR6419 voor 3500MHz." Kan jij eens uitleggen of dat goed / slecht is, is dit een maximaal opgetuigde site of medium?

Mijn Klik & Klaar modem is verbonden met 100Mhz op 3,5Ghz.
Jazeker! De site ziet er dan identiek uit aan de onderstaande foto (links, rechts is namelijk KPN). Een 2.8m lange passieve antenne voor al het FDD spectrum (dus in feite 3G, 4G en 5G700). Groter gebruiken ze niet. De losse antenne ernaast is dan een 64x64 massive mimo antenne voor 3500MHz. Dus inderdaad, een zwaardere site layout is er niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTerqVKyv16mzTu4PgiAGI2oWVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vt0BynxXIt4ICjOJAmA2mjvo.jpg?f=fotoalbum_large

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26
Catdogsf schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

Jazeker, probeer de "zyxel air" app eens uit, dan kan je veel beter zien op welke plaats je het beste bereik hebt voor je 5g-modem, een kwartslag of minder draaien kan al resulteren in een flinke verbetering van je verbinding, zat zelf qua verbinding op -118, nu door het uittesten zit het rond de -95 á -100.
Dat had ik ook gedaan, maar ik heb gemerkt dat de beste signaalsterkte niet per se de hoogste snelheid oplevert. Bij -92 had ik 800 Mb/s, bij -85 had ik maar 600 Mb/s.

Dit vond ik interessant: er zit een hoek van ongeveer 20° tussen puur gericht op de mast (het puntje van de mast kan ik vanuit het raam zien) en de hoek met de beste signaalsterkte, en de hoogste snelheid haal ik door 'm daar tussenin te richten, dus ongeveer 10° naast de mast. Iets met reflecties en mMIMO, wellicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52

franssie

Save the albatross

Juerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:16:
[...]

Dat had ik ook gedaan, maar ik heb gemerkt dat de beste signaalsterkte niet per se de hoogste snelheid oplevert. Bij -92 had ik 800 Mb/s, bij -85 had ik maar 600 Mb/s.

Dit vond ik interessant: er zit een hoek van ongeveer 20° tussen puur gericht op de mast (het puntje van de mast kan ik vanuit het raam zien) en de hoek met de beste signaalsterkte, en de hoogste snelheid haal ik door 'm daar tussenin te richten, dus ongeveer 10° naast de mast. Iets met reflecties en mMIMO, wellicht.
Dat zullen dan reflecties zijn ergens, je kent het wellicht wel van met je auto voor een stoplicht, dat je radio wegvalt en je 5 cm doorrijdt het geluid weer terug is. Het zijn golven en die kunnen elkaar ook uitdoven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:09
Ik twijfel over welke mast er verbonden is. Is er een mogelijkheid het Cell-ID ergens op te zoeken en er een locatie uit te krijgen?
Daarnaast zie ik in de interface 5G+ staan, maar daaronder staat alleen een bandbreedte voor LTE op band 1, aangevuld met band 3 / 7. Signaal is -102 dbm, snelheid schommelt tussen de 350 en 500 mbit/s met upload rond de 30, maar het is niet altijd stabiel. Nog even kijken of ik een betere plaats kan vinden.

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:16:
[...]

SIgnal to Noise Ratio heeft bij 4G en 5G beperkte invloed, de andere kengetallen als RSSI en RSRP des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
draak42 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:27:
Ik twijfel over welke mast er verbonden is. Is er een mogelijkheid het Cell-ID ergens op te zoeken en er een locatie uit te krijgen?
Daarnaast zie ik in de interface 5G+ staan, maar daaronder staat alleen een bandbreedte voor LTE op band 1, aangevuld met band 3 / 7. Signaal is -102 dbm, snelheid schommelt tussen de 350 en 500 mbit/s met upload rond de 30, maar het is niet altijd stabiel. Nog even kijken of ik een betere plaats kan vinden.
Links van die tabel met LTE staat onder 5G de data voor 5G. Ik denk dat 5G+ betekent dat n78 actief is, ook gezien je snelheid. Het is geen genormeerde aanduiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:09
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Links van die tabel met LTE staat onder 5G de data voor 5G. Ik denk dat 5G+ betekent dat n78 actief is, ook gezien je snelheid. Het is geen genormeerde aanduiding.
Hmm, gek, daar staat bij mij niets. Inderdaad lijkt me gezien de snelheid dat N78 actief zou moeten zijn. Vreemd wel. Morgen maar verder kijken

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!
draak42 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Hmm, gek, daar staat bij mij niets. Inderdaad lijkt me gezien de snelheid dat N78 actief zou moeten zijn. Vreemd wel. Morgen maar verder kijken
Er staat niet veel info. Wel de access method, maar dat zal 5G bij jou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:24
draak42 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Je kijkt waarschijnlijk via het menu: Systeemmonitor / Mobiele WAN Status
Die kolom links krijg je door Mobiele informatie te openen op het startscherm.

Staat gewoon hetzelfde in maar op een andere manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51
jk-5 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:51:
[...]

Jazeker! De site ziet er dan identiek uit aan de onderstaande foto (links, rechts is namelijk KPN). Een 2.8m lange passieve antenne voor al het FDD spectrum (dus in feite 3G, 4G en 5G700). Groter gebruiken ze niet. De losse antenne ernaast is dan een 64x64 massive mimo antenne voor 3500MHz. Dus inderdaad, een zwaardere site layout is er niet.

[Afbeelding]
Dankjewel voor de goede uitleg, klopt ook wel qua specs en de omgeving waar hij staat. Hoogbouw gebied met veel bewoners.

Ik stel hem toch in dit topic omdat ik denk dat anderen het ook kan interesseren, als band 78 gebruiker kijk ik nu toch vaker naar antennes 8) De vraag: als dit de zwaarste site layout is. Hoe ziet dan een foto eruit van een medium site met band 78?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
@ernstoud @ikbenjoeri

Ik heb nog eens even door de banden zitten struinen en het lijkt misschien toch dat band 78 echt uit is terwijl mijn snelheid op peil blijft. Kleine disclaimer gezien het tijdstip en mogelijke energiebesparing bij de provider. Laten we eens de banden van gisteren en vandaag vergelijken, zal het morgen nog even overdag doen.

Ik haal nog steeds 600/50 maar blijkbaar over 4G+ misschien weten jullie of @jk-5 het. Dit is toch een vorm van carrier band aggregation, wat maakt dat modem dit toch als NR5G+ classificeert terwijl band N28 (5G) ontbreekt? Ik zie op antennekaart.nl ook B1 en B3 terugkomen onder 5G mogelijk heeft dat verband met de NR5G+ status.

B1 2100Mhz
B3 1800Mhz
B7 2600Mhz

Vandaag V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806

Toegangstechnologie
NR5G+

Service information
Band B1
RFCN 300
UL Bandbreedte (MHz) 20M
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC Informatie
# 1

Band B3
RFCN 1800
UL Bandbreedte (MHz) N.v.t.
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC Informatie
# 2

Band B7
RFCN 3300
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC Informatie
# 3

Band B3
RFCN 1656
DL Bandbreedte (MHz) 10M

Het detail wat gisteren zichtbaar was (stock firmware V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528) zie je hieronder en daar is band 78 nu verdwenen in de output van hierboven (vandaag).

NR5G-NSA Information
Band N78
RFCN 637440
UL Bandbreedte (MHz) 100M
DL Bandbreedte (MHz) 100M

Overige banden uit mijn screenshot van gisteren

Service information
Band B3
RFCN 1800
UL Bandbreedte (MHz) 20M
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC #1
Band B1
RFCN 300
UL Bandbreedte (MHz) N.v.t
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC #2
Band B7
RFCN 3300
DL Bandbreedte (MHz) 20M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
schumi2004 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:10:
Iemand toevallig het switchen van public IP elke 24 uur nog gemonitord?
Werk zakelijk al bijna 10 jaar met het Odido (voorheen T-Mobile) 5G/4G netwerk. Ze hebben altijd een publiek routeerbaar IPv4 adres uitgedeeld aan alle simkaarten. Geheel geen IPv6.

Wel is het een volledig dynamisch IPv4-adres waarbij de sessie maximaal 24u kan duren. Dus minimaal eens per 24u krijg je een ander IP-adres, maar technisch bij elke verbreking van de actieve sessie zal het IP-adres veranderen, en wanneer de masten in de buurt (gepland) onderhoud hebben, wordt dat verlaagd naar 8u, zodat clients vaker geforceerd verversen.

Port forwards en DMZ werken gewoon, wel kan het zijn dat niet alle poorten toegestaan worden vanuit het Odido netwerk.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:52
Catdogsf schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

Jazeker, probeer de "zyxel air" app eens uit, dan kan je veel beter zien op welke plaats je het beste bereik hebt voor je 5g-modem, een kwartslag of minder draaien kan al resulteren in een flinke verbetering van je verbinding, zat zelf qua verbinding op -118, nu door het uittesten zit het rond de -95 á -100.
Ik heb de zyxtel air app geïnstalleerd maar hij wil niet inloggen... Heb ik misschien de verkeerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:40
petertje30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:32:
Net met Odido gebeld.
Volgens de medewerker is er een software bug waardoor de snelheden zo laag zijn en hard variëren. Hier worden ze nu veel over gebeld.
Ze zouden werken aan een oplossing.
*knip*. Dit is niet bepaald constructief.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 19-10-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:21:
[...]

Werk zakelijk al bijna 10 jaar met het Odido (voorheen T-Mobile) 5G/4G netwerk. Ze hebben altijd een publiek routeerbaar IPv4 adres uitgedeeld aan alle simkaarten. Geheel geen IPv6.

Wel is het een volledig dynamisch IPv4-adres waarbij de sessie maximaal 24u kan duren. Dus minimaal eens per 24u krijg je een ander IP-adres, maar technisch bij elke verbreking van de actieve sessie zal het IP-adres veranderen, en wanneer de masten in de buurt (gepland) onderhoud hebben, wordt dat verlaagd naar 8u, zodat clients vaker geforceerd verversen.

Port forwards en DMZ werken gewoon, wel kan het zijn dat niet alle poorten toegestaan worden vanuit het Odido netwerk.
Voor sim only gebruik je dan internet aan ipv de standaard. En de internet APN heeft 200Mbps download limiet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@stormfly De Zyxel kan gewoon CA toepassen op de verschillende banden, het ligt er wel aan welke banden überhaupt zijn toegestaan en welke combinaties de hardware/software van de Zyxel aankan.

CA wordt enkel toegepast op download overigens, upload is altijd maar 1 band. De modems kunnen wel CA op upload, maar geen van de providers in NL heeft dat actief in hun netwerken. Dus wanneer je een zwak signaal hebt, zal voor je upload instorten.

Ligt uiteraard aan veel factoren, maar in de 4G banden zit ook veel bandbreedte. Voor n78 was geactiveerd zat er meer bandbreedte in 4G dan in de 5G banden. Wel verschilt het heel erg per modem chip en firmware welke combinatie van banden mogelijk is.

Hebben verspreid over het land hele wisselende resultaten gezien, juist vaak in buiten wijken hele hoge snelheden gezien met enkel B1+B3+B8+B20 actief op de mast.

De volgende 4G banden worden door Odido gebruikt:
BandFrequentieTypeBandbreedte
b12100MhzFDD50-100Mbps
b31800MhzFDD50-100Mbps
b72600MhzFDD50-200Mbps
b8900MhzFDD10-50Mbps
b20800MhzFDD10-50Mbps
b28700MhzFDD10-50Mbps
b321400MhzSDL50-200Mbps
b382600MhzTDD50-200Mbps

De volgende 5G banden worden door Odido gebruikt:
n28700MhzFDD50-100Mbps
n783500MhzTDD1000Mbps+

b38 is enkel nog actief op Huawei masten. De nieuwere hebben ze praktisch overal n78 op geplaatst i.p.v. b38. Nu was b38 ook een lastigere band voor veel apparaten, waardoor hij heel weinig gebruikt werd.

Normaal gesproken is het zo des te hoger de frequentie des te minder ver het signaal komt. Tegelijkertijd zit de meeste bandbreedte in de hoogste frequenties. Nu is n78 een bijzondere band, omdat ze daarin Beamforming gebruiken om het signaal te sturen en zo veel sterker te kunnen maken. Hierdoor presteert de dekking van deze band tussen b1 en b7 in qua signaalsterkte.

[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 18-10-2024 23:46 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@BiG-GuY dat is wel een nuttig overizht van banden om te gebruiken wat het/de modem nu wel gebruikt.

Misschien iets voor in de topic start, samen met wat er effectief gebrukt wordt door de K%K modems?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ikbenjoeri schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:36:
[...]

Voor sim only gebruik je dan internet aan ipv de standaard. En de internet APN heeft 200Mbps download limiet.
Wij gebruiken specifieke Zakelijke data sims (097). Die hebben geen speedcap (700-900Mbps gezien op n78 locaties) en geven ons gewoon een publiek routeerbaar IPv4 met open poorten via APN: internet

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:54:
[...]

Wij gebruiken specifieke Zakelijke data sims (097). Die hebben geen speedcap (700-900Mbps gezien op n78 locaties) en geven ons gewoon een publiek routeerbaar IPv4 met open poorten via APN: internet
Zelf heb ik ook Odido 097 data sims met unlimited data (Corporate Rateplan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

franssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:54:
@BiG-GuY dat is wel een nuttig overizht van banden om te gebruiken wat het/de modem nu wel gebruikt.

Misschien iets voor in de topic start, samen met wat er effectief gebrukt wordt door de K%K modems?
Ik ga kijken of ik morgen bij de lokale Odido winkels een K&K modem kan scoren. Zit al langer te kijken voor een back-up van m’n Odido glasvezel thuis.

Had via werk een datasim en 4G+ modem, maar die werd snel heel duur, omdat we per GB betalen en als je dan even niet doorhebt dat je vaste lijn hapert dan verstook je heel snel data 😅. Dus die had ik capped op 20GB per maand, waarmee je niet ver komt als je wilt streamen. Voor puur thuiswerken was het voldoende.

Met de routers/modems die ik via werk gebruik, kan je de banden handmatig kiezen welke gebruikt mogen worden. Niet all combi’s zijn mogelijk, omdat het netwerk ook niet alle combinaties aanbiedt.

Helaas zijn deze Odido modems dichtgetimmerd, maar snap dat ze het vanuit hun netwerk willen sturen wat er met dit specifieke abo toegestaan is qua banden.

Op drukke masten zullen de FDD banden als eerste overbelast zijn en het grootste deel van het netwerk zijn nog FDD banden.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ikbenjoeri schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:01:
[...]

Zelf heb ik ook Odido 097 data sims met unlimited data (Corporate Rateplan)
Wij hebben drie profielen in onze Corporate Rateplan.

Maar die zijn voor zover we hebben kunnen zien, allemaal niet gecapt op snelheid, puur op data pool en/of roaming toegestaan is.

Kan zijn dat speedcap een los iets is wat ze kunnen toepassen op een Corporate Rateplan, ons contract loopt ook al bijna 10jaar, uit een tijd dat er nog geen speedcaps mogelijk waren op 4G.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
BiG-GuY schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:07:
[...]

Wij hebben drie profielen in onze Corporate Rateplan.

Maar die zijn voor zover we hebben kunnen zien, allemaal niet gecapt op snelheid, puur op data pool en/of roaming toegestaan is.

Kan zijn dat speedcap een los iets is wat ze kunnen toepassen op een Corporate Rateplan, ons contract loopt ook al bijna 10jaar, uit een tijd dat er nog geen speedcaps mogelijk waren op 4G.
zakelijk heeft heel andere prioriteit
zal ook ander prijskaartje hebben

is ook niet relevant voor dit topic lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:39:
@stormfly De Zyxel kan gewoon CA toepassen op de verschillende banden, het ligt er wel aan welke banden überhaupt zijn toegestaan en welke combinaties de hardware/software van de Zyxel aankan.
De specificaties van de fabrieksversie van de Zyxel NR5307 zullen een universele bruikbaarheid tonen. Echter op de door Odido verstrekte versie draait aangepaste firmware. Dus welke CA dan gebruikt wordt blijft onduidelijk. En na de recente firmware update al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@BiG-GuY Wel interessant, zeker omdat je ook andere apparatuur hebt, Zelf heb ik ook nog wat 4G spul liggen (niet zeker of het 4G+ is) en zal ook de komende dagen eens wat lokaties proberen met de K&K kaart en modem (zal er voor de gein ook eens een KPN kaart in duwen, kijken of ie dat lust)

Punt is om te meten wat het/de modem doet met banden en afstanden denk ik uiteindelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:40

SebasFM

BOFH

Vinny4K schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:54:
Iemand anders ook problemen om Youtube.com te openen?
Mijn vrouw en Ik beide met een iPhone krijgen we Youtube niet geopend via Klik&Klaar netwerk.
Met Odido 5G mobiel abbo geen problemen, enkel dus via het Klik&Klaar netwerk.
Probeer je modem eens een halve minuut van het stroom af te halen.

Ik heb serieuze problemen met de WiFi. Eerste paar uur gaat het goed en haal ik absurde snelheden van soms wel 1300+ Mbps op minder dan 100m van een n78 mast (blijkbaar is de site hier toch al geupgrade van straalverbinding naar glas). Maar na een paar uur komt er op telefoons en laptop hooguit 2 tot 10 Mbps down door de lijn. Dacht dat ik eerst werd afgeknepen, maar vandaag tijdens traag wifi toch eens een laptop met 2,5 Gbps ethernet aansluiting bekabeld ingeprikt. En warempel, gewoon volle bak snelheid aan de kabel. Modem heeft dus een serieus wifi probleem. Na een power off, power on van het modem doet de wifi het ook meteen weer, voor zolang het dan duurt. 8)7

Morgen geen tijd maar ga zondag alles omhangen en zet de wifi van de router dan uit om mijn oude Fritzbox dan als access point te configureren. Eens kijken hoe dat dan gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m8Ke1nDhRWGAbmqeSHWPZUKIcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GgsMmwyjujLxDyVKEtkAfxR.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dit probleem heb ik met ALLE firmware versies. Dus ook met die out of the box werd geleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door SebasFM op 19-10-2024 01:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:50
kielkiel schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:29:
[...]

Ik heb de zyxtel air app geïnstalleerd maar hij wil niet inloggen... Heb ik misschien de verkeerde?
Geen idee of jij de verkeerde hebt, deze is het...

https://play.google.com/s...ils?id=com.zyxel.zyxelair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

CA wordt enkel toegepast op download overigens, upload is altijd maar 1 band. De modems kunnen wel CA op upload, maar geen van de providers in NL heeft dat actief in hun netwerken. Dus wanneer je een zwak signaal hebt, zal voor je upload instorten.

Ligt uiteraard aan veel factoren, maar in de 4G banden zit ook veel bandbreedte. Voor n78 was geactiveerd zat er meer bandbreedte in 4G dan in de 5G banden. Wel verschilt het heel erg per modem chip en firmware welke combinatie van banden mogelijk is.

Hebben verspreid over het land hele wisselende resultaten gezien, juist vaak in buiten wijken hele hoge snelheden gezien met enkel B1+B3+B8+B20 actief op de mast.

b12100MhzFDD50-100Mbps
b31800MhzFDD50-100Mbps
b72600MhzFDD50-200Mbps
b8900MhzFDD10-50Mbps
b20800MhzFDD10-50Mbps
b28700MhzFDD10-50Mbps
b321400MhzSDL50-200Mbps
b382600MhzTDD50-200Mbps

n28700MhzFDD50-100Mbps
n783500MhzTDD1000Mbps+

b38 is enkel nog actief op Huawei masten. De nieuwere hebben ze praktisch overal n78 op geplaatst i.p.v. b38. Nu was b38 ook een lastigere band voor veel apparaten, waardoor hij heel weinig gebruikt werd.

Normaal gesproken is het zo des te hoger de frequentie des te minder ver het signaal komt. Tegelijkertijd zit de meeste bandbreedte in de hoogste frequenties. Nu is n78 een bijzondere band, omdat ze daarin Beamforming gebruiken om het signaal te sturen en zo veel sterker te kunnen maken. Hierdoor presteert de dekking van deze band tussen b1 en b7 in qua signaalsterkte.
B32 SDL (FDD) is ook 10 MHz bandbreedte. Zou dan ook 50-100 Mbps in jouw overzicht moeten zijn.
Ook B3 klopt niet helemaal. Odido gebruikt B3 20 MHz én B3 10 MHz:
B1 klopt ook niet, is ook 20 MHz.
Eigenlijk is het beter om terug naar de tekentafel te gaan :)

https://antennekaart.nl/page/frequencies
Gevraagd om Odido B3 en Vodafone B7 beter weer te geven.
Odido is B3 10 MHz + B3 20 MHz. Vodafone is B7 20 MHz + B7 10 MHz.

https://tools.pedroc.co.uk/4g-speed/
https://tools.pedroc.co.uk/5g-speed/

Bx = LTE = 4G band
Nx = NR = 5G band

N28 - 700 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte
B20 - 800 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte
B8 - 900 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte

B32 - 1400 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte

B3 - 1800 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte
+
B3 - 1800 MHz frequentie - 20 MHz bandbreedtte

B1 - 2100 MHz frequentie - 20 MHz bandbreedtte

B38 - 2600 MHz frequentie - 20 MHz bandbreedtte wordt effectief bijna niet meer gebruikt.

B7 - 2600 MHz frequentie - 20 MHz bandbreedtte

N78- 3500 MHz frequentie - 100 MHz bandbreedtte

Indien er bevestiging van een band en/of frequentie nodig is, ik kan een screenshot maken van het spectrum. Maar je gelooft me vast wel op mijn mooie ogen. :*)

Ook hebben alle drie de providers op LTE 4G wel degelijk ULCA, Upload Carrier Aggregation.
Dit varieert op meerdere banden. Makkelijk te zien door bijvoorbeeld een Samsung S22-S23-S24 telefoon in 4G modus te zetten en dan bellen naar *#0011# en de juiste sim te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZuA7v1pZtimLsLSu3ltwKNaYDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HzPafK0dPtqsLrU6klTLYGX1.png?f=fotoalbum_large

Mis ik wat hier? Optellen voelt niet helemaal goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MartinPTweak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 05:26:
[Afbeelding]

Mis ik wat hier? Optellen voelt niet helemaal goed...
Snel bestellen voor ze dit fixen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:22

wbschenk

www.schenkict.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
schumi2004 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:10:
Iemand toevallig het switchen van public IP elke 24 uur nog gemonitord?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XodRPCxTYKAiyJB8V4d-H5uEw2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1MDE2YadhuBsmcnS9mmsuu7V.png?f=fotoalbum_large

Jeps die wisselt goed door, heb een docker container welke duckdns update. Staat met een UniFi PBR rule fixed op de Odido lijn.
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:21:
[...]

Fijne informatie! Inderdaad portforwards werken goed, alleen niet te benaderen vanuit Odido 4G zakelijk. Pak ik mijn Vodafone 5G prive abonnement dan browse ik zo naar die port toe. Als anderen denken: mijn portforward werkt niet, probeer eens een andere bron 8)

b12100MhzFDD50-100Mbps
b31800MhzFDD50-100Mbps
b72600MhzFDD50-200Mbps
b8900MhzFDD10-50Mbps
b20800MhzFDD10-50Mbps
b28700MhzFDD10-50Mbps
b321400MhzSDL50-200Mbps
b382600MhzTDD50-200Mbps

n28700MhzFDD50-100Mbps
n783500MhzTDD1000Mbps+

Nog een fijne bijdrage in dit topic, dank! Dat van de beamforming wist ik nog niet voor n78.

Waarom ernstoud zoveel problemen heeft, want CA is blijkbaar wel toegestaan. Waarom is zijn snelheid dan zo ingezakt, komt dat mogelijk omdat hij dan in een gebied zit waar de 2xxxMhz geen goed signaal geeft? Wat is jouw visie hierop, zijn er mast specifieke configuraties dit dit reduceren? Of maakt die ene band n28 in zijn geval zoveel uit en is deze inderdaad geblokkeerd in de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
stormfly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:56:
@ernstoud @ikbenjoeri

Ik heb nog eens even door de banden zitten struinen en het lijkt misschien toch dat band 78 echt uit is terwijl mijn snelheid op peil blijft. Kleine disclaimer gezien het tijdstip en mogelijke energiebesparing bij de provider. Laten we eens de banden van gisteren en vandaag vergelijken, zal het morgen nog even overdag doen.

Ik haal nog steeds 600/50 maar blijkbaar over 4G+ misschien weten jullie of @jk-5 het. Dit is toch een vorm van carrier band aggregation, wat maakt dat modem dit toch als NR5G+ classificeert terwijl band N28 (5G) ontbreekt? Ik zie op antennekaart.nl ook B1 en B3 terugkomen onder 5G mogelijk heeft dat verband met de NR5G+ status.

B1 2100Mhz
B3 1800Mhz
B7 2600Mhz

Vandaag V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806

Toegangstechnologie
NR5G+

Service information
Band B1
RFCN 300
UL Bandbreedte (MHz) 20M
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC Informatie
# 1

Band B3
RFCN 1800
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC Informatie
# 2

Band B7
RFCN 3300
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC Informatie
# 3

Band B3
RFCN 1656
DL Bandbreedte (MHz) 10M

Het detail wat gisteren zichtbaar was (stock firmware V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528) zie je hieronder en daar is band 78 nu verdwenen in de output van hierboven (vandaag).

NR5G-NSA Information
Band N78
RFCN 637440

Overige banden uit mijn screenshot van gisteren

Service information
Band B3
RFCN 1800
UL Bandbreedte (MHz) 20M
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC #1
Band B1
RFCN 300
UL Bandbreedte (MHz) N.v.t
DL Bandbreedte (MHz) 20M

SCC #2
Band B7
RFCN 3300
DL Bandbreedte (MHz) 20M
In de ochtend:

Band N78
RFCN 637440
RSSI -96
RSRP (dBm) -107
RSRQ (dB) -11
SINR (dB)10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:19
SebasFM schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 01:09:
[...]

Ik heb serieuze problemen met de WiFi. Eerste paar uur gaat het goed en haal ik absurde snelheden van soms wel 1300+ Mbps op minder dan 100m van een n78 mast (blijkbaar is de site hier toch al geupgrade van straalverbinding naar glas). Maar na een paar uur komt er op telefoons en laptop hooguit 2 tot 10 Mbps down door de lijn. Dacht dat ik eerst werd afgeknepen, maar vandaag tijdens traag wifi toch eens een laptop met 2,5 Gbps ethernet aansluiting bekabeld ingeprikt. En warempel, gewoon volle bak snelheid aan de kabel. Modem heeft dus een serieus wifi probleem. Na een power off, power on van het modem doet de wifi het ook meteen weer, voor zolang het dan duurt. 8)7

Morgen geen tijd maar ga zondag alles omhangen en zet de wifi van de router dan uit om mijn oude Fritzbox dan als access point te configureren. Eens kijken hoe dat dan gaat.

[Afbeelding]

Edit: dit probleem heb ik met ALLE firmware versies. Dus ook met die out of the box werd geleverd.
Ik heb echt mijn twijfels bij alle speedtests. Zo variabel, heb nu alles van 13 tot 1300 gezien en zelf tussen de 100 en 800 gemeten. En dat op een 300Mbit abonnement.

Cash is king.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCApapVXp3eqlKIGFebWYwXnE6M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sTYrcx6qYEiFIkQ43oJM15dr.png?f=user_large

Nog steeds oude firmware, ~250 m vanaf N28+N78 met 1 gebouw ertussen in de line of sight, maar van ~800 Mb/s naar ~1000 Mb/s met eigenlijk als enige verschil dat het modem nu aan een muurbeugel hangt (3d print), hoog bij het plafond, en onder een andere hoek. Gek genoeg haal ik op deze plek weer met een heel andere richting de beste snelheid, helemaal niet goed gericht op de mast! Hij hangt op z'n kop, overigens, zodat de lelijkere onderkant aan de nu niet meer zichtbare bovenkant zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUOcuPHk-D9vmiNMHuPZCBGqpAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEz2mROrcKZW2x04M98PSgoU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de ontwerper van de 3d-print gevraagd om zelf zijn ontwerp in dit topic te posten, en dat zou ie gaan doen, dus stay tuned :)

[ Voor 27% gewijzigd door Juerd op 19-10-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

neeecht schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 05:02:
[...]

B32 SDL (FDD) is ook 10 MHz bandbreedte. Zou dan ook 50-100 Mbps in jouw overzicht moeten zijn.
Ook B3 klopt niet helemaal. Odido gebruikt B3 20 MHz én B3 10 MHz:
B1 klopt ook niet, is ook 20 MHz.
Eigenlijk is het beter om terug naar de tekentafel te gaan :)

https://antennekaart.nl/page/frequencies
Gevraagd om Odido B3 en Vodafone B7 beter weer te geven.
Odido is B3 10 MHz + B3 20 MHz. Vodafone is B7 20 MHz + B7 10 MHz.

https://tools.pedroc.co.uk/4g-speed/
https://tools.pedroc.co.uk/5g-speed/

Bx = LTE = 4G band
Nx = NR = 5G band

N28 - 700 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte
B20 - 800 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte
B8 - 900 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte

B32 - 1400 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte

B3 - 1800 MHz frequentie - 10 MHz bandbreedtte
+
B3 - 1800 MHz frequentie - 20 MHz bandbreedtte

B1 - 2100 MHz frequentie - 20 MHz bandbreedtte

B38 - 2600 MHz frequentie - 20 MHz bandbreedtte wordt effectief bijna niet meer gebruikt.

B7 - 2600 MHz frequentie - 20 MHz bandbreedtte

N78- 3500 MHz frequentie - 100 MHz bandbreedtte

Indien er bevestiging van een band en/of frequentie nodig is, ik kan een screenshot maken van het spectrum. Maar je gelooft me vast wel op mijn mooie ogen. :*)

Ook hebben alle drie de providers op LTE 4G wel degelijk ULCA, Upload Carrier Aggregation.
Dit varieert op meerdere banden. Makkelijk te zien door bijvoorbeeld een Samsung S22-S23-S24 telefoon in 4G modus te zetten en dan bellen naar *#0011# en de juiste sim te kiezen.
De genoemde snelheden waren uit praktijk ervaringen. Weet niet zeker of ze misschien voor B32 4x4 MIMO en/of hogere modulatie gebruiken, waardoor er meer snelheid uit te halen is dan andere banden op 10Mhz.

Houd er ook rekening mee dat bij de FDD banden de hoeveelheid ruimte voor download en upload specifiek toegewezen is, dus het is niet dat die volledige blokken voor enkel download of upload gebruikt kunnen worden.

b1 is opnieuw verdeeld waardoor ze van 10 naar 20Mhz aaneengesloten ruimte zijn gegaan, ook werd het vroeger vaak samen met b8 op 3G gebruikt. Nu is 3G hoofdzakelijk b8 geworden, tot die geheel uitgaat.

b3 is al een tijd 20+10Mhz en daarop heb ik wel upload CA gezien, maar enkel op die CA. Kan zijn dat de modems die we gebruiken geen mixed band upload CA ondersteunen, vraag is dan ook wat de Zyxel kan. Heb dezelfde hardware over het land gebruikt met ook KPN en Vodafone en bij beiden geen same band CA gezien.

De upload van Odido was sowieso het hoogst van de drie aanbieders en Vodafone het laagst.

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 19-10-2024 08:48 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drwoo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58
Had deze besteld met ingagsdatum 15-11.
Op bestel pagina stond dat ik op die datum bestselling zal ontvangen

Ben tot dan op reis.

Maar ! DHL komt al vandaag ! :) :(

Mijn 14 dagen bedenktermijn gaat dan al vandaag in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
drwoo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:44:
Had deze besteld met ingagsdatum 15-11.
Op bestel pagina stond dat ik op die datum bestselling zal ontvangen

Ben tot dan op reis.

Maar ! DHL komt al vandaag ! :) :(

Mijn 14 dagen bedenktermijn gaat dan al vandaag in ?
Heb je ergens een bevestiging van de ingangsdatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
Deze had ik idd geïnstalleerd. Dan krijg ik helaas geen verbinding: can't find your Zyxel router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drwoo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58
boyette schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:00:
[...]

Heb je ergens een bevestiging van de ingangsdatum
Ja daar stond:

Ingangsdatum abonnement
Je 5G-modem wordt geleverd op 15-11-2024. Dan start ook je Klik&Klaar internetabonnement.

Maar DHL levert het al vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
drwoo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

Ja daar stond:

Ingangsdatum abonnement
Je 5G-modem wordt geleverd op 15-11-2024. Dan start ook je Klik&Klaar internetabonnement.

Maar DHL levert het al vandaag
Dat maakt niet uit dan is de ingangsdatum 15-11 of eerder als je het eerder aansluit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• folker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:31
Vincm schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:35:
Ik heb nu een 4G-voor-thuis verbinding van Odido i.v.m. buitengebied. Vroeg me al af of 5G 'geactiveerd' zou worden voor deze abonnementen, was een beetje onduidelijk of de (buiten)router dit aan kon.

De 4G verbinding a 100 mbit was eigenlijk al best prima, kon gewoon videobellen, downloaden, werken vanuit huis etc. Heel af en toe een seconde hapering tijdens videobellen, maar verder net zo stabiel als de glasvezel verbinding in mijn vorige woning. Zal misschien hebben gelegen aan bomen tussen mijn huis en de zendmast (op ~ 500 meter afstand).

Maar ik ga daar geen moeite meer voor doen, want dit 5G abonnement is nog goedkoper ook. Besteld, dan even een tijdje uitproberen, daarna het 4G-voor-thuis abonnement stoppen.

Dus ik volg het topic en laat mijn ervaring ook weten.
Zelfde geval hier. Ik heb de simkaart van Klik en Klaar in de 4G voor thuis buiten router gestopt. Deze is geschikt voor 5G. Even de APN aanpassen en je bent verbonden. Ik haal veel betere snelheden dan met de standaard Klik en Klaar router en heb nu 5G ipv 4G voor 20 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
boyette schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:08:
[...]

heb ik paar dagen geleden al gepost
Ah had ik ook gemist. Het aantal berichten in dit topic is ook gigantisch, het een volgt het ander in een zeer hoog tempo. Dan kan er wel eens wat gemist worden 😅
Deze dienst van Odido is duidelijk zeer populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:36
kielkiel schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:29:
[...]

onderkant qr scannen wat ik zag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:03

Maverick2001

Never look back

Na een paar dagen testen toch besloten K&K op te zeggen. Mijn ervaringen zijn heel erg wisselen en er hier geen pijl te trekken op de snelheden (begrijpelijk misschien maar ik vind het iets te onzeker.
Naast de schommeling van de snelheid ervaar ik een hoge ping en hoge latency.
Product heeft zeker potentieel maar voor mij niet als primaire verbinding.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Hier precies hetzelfde.

EDIT: Plaatsnaam is Zoetermeer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nogmaals een verzoek om regio of plaatsnamen te noemen. Ik lees heel vaak dat het het "hier" heel goed of juist niet goed werkt, denk dat veel mensen er wat aan hebben als daarbij de plaatsnaam genoemd wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-10-2024 10:56 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Had vanochtend een bestelling geplaatst voor afhalen in de winkel. Ben net bij de Odido shop geweest in Utrecht Leidsche Rijn. Had nog geen SMS gehad, maar toch even gecheckt.

Ze zijn nu op, maar ze krijgen vanmiddag weer een levering, dus zal hem vanmiddag ophalen.

Zit in een paarse regio (“supersnel” dus) met mast op 350m. Op mijn iPhone 15 Pro Max al wat tests gedaan, heb nog een oud Unlimited abo, die officieel gecapt is op 400Mbps...

Voor de voordeur (woning uit 2021).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNVVt3-nb3MR5Uc4Eag0Bc3HSHw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TmzeCuvL5hOQsdt7Qbzycpek.png?f=user_large

In de meterkast 2m van de plek waar ik net stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsg6b5NOFM9CMu7oMbAAFigwjrE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dPjaJDxrX6i3yYmKT2YxJ8Dg.png?f=user_large

Op de tweede verdieping dichtbij een raam en plat dak erboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0a4OgfpRaX-v6t0btZVD07ZEvPI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nifQ9fmOXiVvBTK9Qo5o9trN.png?f=user_large

Zoals je kan zien is er best veel demping al, maar dit is uiteraard wel een nieuwbouwwoning uit 2021.

Ben benieuwd wat die Zyxel doet, aangezien die sterkere antennes heeft. Wordt vervolgd dus.

[ Voor 31% gewijzigd door BiG-GuY op 19-10-2024 11:22 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-08 17:28
ton14 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Hier precies hetzelfde.

EDIT: Plaatsnaam is Zoetermeer
Hi probeer bij wifi 2,5 Ghz de modem alleen op 20mhz in te stellen. Dat heeft bij mij een betere wifi verbinding opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
folker schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Zelfde geval hier. Ik heb de simkaart van Klik en Klaar in de 4G voor thuis buiten router gestopt. Deze is geschikt voor 5G. Even de APN aanpassen en je bent verbonden. Ik haal veel betere snelheden dan met de standaard Klik en Klaar router en heb nu 5G ipv 4G voor 20 euro per maand.
Ik heb een 4G mifi router maar daar kreeg ik het niet aan de praat. Waar pas je de APN naar aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mk1992 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:04:
[...]

Ik heb echt mijn twijfels bij alle speedtests. Zo variabel, heb nu alles van 13 tot 1300 gezien en zelf tussen de 100 en 800 gemeten. En dat op een 300Mbit abonnement.
Het zou al schelen als mensen bekabeld testen of er in ieder geval bij zetten op welke manier ze testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 09:49
Maverick2001 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:55:
Na een paar dagen testen toch besloten K&K op te zeggen. Mijn ervaringen zijn heel erg wisselen en er hier geen pijl te trekken op de snelheden (begrijpelijk misschien maar ik vind het iets te onzeker.
Naast de schommeling van de snelheid ervaar ik een hoge ping en hoge latency.
Product heeft zeker potentieel maar voor mij niet als primaire verbinding.
Wellicht over een paar maandjes nog eens proberen. Apparaat is net een paar dagen oud voor het publiek. Er zullen nog een hoop firmwares worden toegepast. Hopelijk krijgen ze hem stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55
Ik zag het helemaal zitten. Heb nu Ziggo 1 Gbit maar gebruik dat lang niet en woon 100 meter van mast af. Scheelt toch al snel 40 euro per maand. Dus ik wat testen maar zowel mijn iPhone 14 als Motorola Razr komen op Odido niet hoger dan 90 tot 100 mbit hier binnen. Als ik mijn raam open doe en ik hand mijn telefoon er uit heb ik 400 mbit. Daar zou ik wel blij van worden maar ja, je gaat ook je router niet buiten hangen.

Geen idee waarom mijn huis zo slecht 5g doorlaat, is een monument, paar 100 jaar oud, enkelsteens muur geen isolatie, geen dubbelglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37

b12100MhzFDD50-100Mbps
b31800MhzFDD50-100Mbps
b72600MhzFDD50-200Mbps
b8900MhzFDD10-50Mbps
b20800MhzFDD10-50Mbps
b28700MhzFDD10-50Mbps
b321400MhzSDL50-200Mbps
b382600MhzTDD50-200Mbps

n28700MhzFDD50-100Mbps
n783500MhzTDD1000Mbps+

Even voor de duidelijkheid: dit zijn de banden die Odido gebruikt maar niet de banden die het Zylex modem gebruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Denk overigens niet dat je met Klik&Klaar een voordelig, snel 5G-abonnement hebt voor je smartphone. De meegeleverde simkaart heeft een 097-nummer waarmee op een telefoon geen werkende dataverbinding te bereiken is. Je telefoon geeft aan dat er een 4G-verbinding is, maar apps kunnen er niks mee.
Waarom zou dat niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
franssie schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:52:
[...]

ONder de vuurtoren is het donker - volgens een oud gezegde. Het kan zijn dat de mast over je heen straalt. het modem onder een hoek stellen zou kunnen helpen?
Ik heb zonet ff geëxperimenteerd met verschillende hoeken van 0 tot 180 graden, maar in alle gevallen blijft de download rond de 220 hangen.

Wat mij wel op viel was dat de antennes een andere kant op wijzen dan naar mijn huis. Dus zeg maar ze wijzen naar 9 en 3 uur. Er zit geen 6 uur tussen. Zou dat de mindere snelheid kunnen verklaren (in het kader van jouw gezegde).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

marktweakt schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

Even voor de duidelijkheid: dit zijn de banden die Odido gebruikt maar niet de banden die het Zylex modem gebruikt?
Dit zijn alle banden die actief zijn op het Odido netwerk. Verschilt ook per mast welke banden actief zijn, je kan daarvoor het beste op www.antennekaart.nl kijken om te weten wat de masten bij je in de buurt doen.

Heb nog geen K&K modem binnen, dus kan het nog niet testen. Maar kijkende naar de andere reacties zijn de n28, b8 en b20 banden uitgezet in het K&K modem, waardoor je in bepaalde gebieden geen 5G meer zal vangen, waar je te ver bent van een n78 mast. En ook 4G dekking zal beperkter zijn, omdat alle lage banden missen.

Nu zetten wij de lage banden meestal uit bij onze installaties, omdat die over het algemeen teveel fluctueren in performance en je in regio’s met minder sterk signaal vaak ziet dat die banden ‘vol’ zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 19-10-2024 11:54 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
Jeroentjuh82 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

onderkant qr scannen wat ik zag
Thx voor de tip! Maar helaas ook al geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:36
@kielkiel ik heb het nog niet zo geprobeerd, maar dan moet je dus het wachtwoord vooral goed intypen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
Archie_T schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:38:
Ik zag het helemaal zitten. Heb nu Ziggo 1 Gbit maar gebruik dat lang niet en woon 100 meter van mast af. Scheelt toch al snel 40 euro per maand. Dus ik wat testen maar zowel mijn iPhone 14 als Motorola Razr komen op Odido niet hoger dan 90 tot 100 mbit hier binnen. Als ik mijn raam open doe en ik hand mijn telefoon er uit heb ik 400 mbit. Daar zou ik wel blij van worden maar ja, je gaat ook je router niet buiten hangen.

Geen idee waarom mijn huis zo slecht 5g doorlaat, is een monument, paar 100 jaar oud, enkelsteens muur geen isolatie, geen dubbelglas.
Ik heb ook Ziggo 1 Gbit maar Klik en Klaar haalt bijna dezelfde snelheden. Bekabeld haal ik 850 mbps en met wifi 750 mbps Het goed uitrichten van de modem is wel belangrijk. Gebruik de klik en klaar app voor het uitrichten maar belangrijker is de plaats van de modem. Draai je de modem een kwartslag naar links of naar rechts kan al heel wat schelen. Zelfs verder van het raam kan wat uitmaken. Probeer op verschillende plaatsen in de woning. Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Ik heb wat posts aangepast / verwijderd. Blijf vriendelijk, constructief en speel niet op de man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:03

Maverick2001

Never look back

Vinny4K schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Wellicht over een paar maandjes nog eens proberen. Apparaat is net een paar dagen oud voor het publiek. Er zullen nog een hoop firmwares worden toegepast. Hopelijk krijgen ze hem stabiel.
inderdaad, al merk ik wel dat ik onrustig wordt van de enorm schommelende verbinding. Dat zal toch veelal het geval zijn omdat het signaal van veel dingen afhankelijk is. Ik heb het ook genomen omdat ik gewoon ontzettend benieuwd was. Voor nu hou ik het op mijn 100/100 glas verbinding van Odidio.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Ik heb zonet ff geëxperimenteerd met verschillende hoeken van 0 tot 180 graden, maar in alle gevallen blijft de download rond de 220 hangen.

Wat mij wel op viel was dat de antennes een andere kant op wijzen dan naar mijn huis. Dus zeg maar ze wijzen naar 9 en 3 uur. Er zit geen 6 uur tussen. Zou dat de mindere snelheid kunnen verklaren (in het kader van jouw gezegde).
Zou kunnen maar je zou in het antenne register moeten kunnen zien hoe de sectoren zijn opgebouwd dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Kijk op je laptop of hij wel met de 5Ghz netwerk is verbonden komt heel vaak voor dat hij alleen met de 2.5Ghz is verbonden. Heb je de test ook met een lan verbinding gedaan?

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb voor het K&K kastje een muurbeugel ontworpen en geprint. Je kunt hiermee zelf de richting kiezen.

https://github.com/sebastius/klikenklaaraandemuur

Mocht je ook een print hiervan maken en in gebruik nemen, stuur even een foto, dat is leuk!

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/sebastius/klikenklaaraandemuur/refs/heads/main/2024-10-19-06-44-19-241.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door sebastius op 19-10-2024 12:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:55
kielkiel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Thx voor de tip! Maar helaas ook al geprobeerd
Lukte bij mij ook niet. Maar is een advanced optie waar je het ip en de poort kan intikken.
Dan kan ik wel connected. Poort is 443, IP is standaard 192.168.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eettjjuuhh schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Ah had ik ook gemist. Het aantal berichten in dit topic is ook gigantisch, het een volgt het ander in een zeer hoog tempo. Dan kan er wel eens wat gemist worden 😅
Deze dienst van Odido is duidelijk zeer populair.
Dat bericht heeft iedereen gemist :S .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kielkiel
MartinPTweak schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Lukte bij mij ook niet. Maar is een advanced optie waar je het ip en de poort kan intikken.
Dan kan ik wel connected. Poort is 443, IP is standaard 192.168.1.1
Yesss, nu lukt het wel! Thx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:50
Super geschreven door Hayte. Wat ik uit het artikel haal is dat Odido dus wel degelijk aan het overwegen is om iets met een buitenrouter/antenne te gaan doen. Daar ben ik benieuwd naar.

En als ze ook nog eens inzicht zouden geven in de werkzaamheden aan de masten in de komende maanden, dan zijn mensen met een 'slechte' snelheid wellicht nog geneigd om het product aan te houden.

Oh ja, en het is Odido niet te doen om de winst, maar om het beste voor de klant. :9 :+

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
[...]

[Afbeelding]

Ja dat klopt de modem maakt eerder verbinding met het 2.5 Ghz. dan met het 5Ghz netwerk. Door de wifi van je laptop of telefoon weer even aan en uit te zetten krijg je wel weer verbinding met het 5Ghz netwerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:19:
[...]

Hi probeer bij wifi 2,5 Ghz de modem alleen op 20mhz in te stellen. Dat heeft bij mij een betere wifi verbinding opgeleverd.
Bedankt ga ik proberen. Vanmorgen was de snelheid na aan en uitzetten 880, nu weer 45, hopeloos moet wel opgelost worden door Odido. Aan de kabel geeft mijn PC nu 726,17, dit is steeds goed, het is duidelijk een WiFi probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:40:
[...]
Oh ja, en het is Odido niet te doen om de winst, maar om het beste voor de klant. :9 :+
Marketing = gelegaliseerd liegen ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:14
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Super geschreven door Hayte. Wat ik uit het artikel haal is dat Odido dus wel degelijk aan het overwegen is om iets met een buitenrouter/antenne te gaan doen. Daar ben ik benieuwd naar.

En als ze ook nog eens inzicht zouden geven in de werkzaamheden aan de masten in de komende maanden, dan zijn mensen met een 'slechte' snelheid wellicht nog geneigd om het product aan te houden.

Ja inderdaad engine inzicht in een upgrade planning omtrent de mastupgrades zou fijn zijn.
Als ik op de antenne kaart kijk moeten ze nog iets meer dan 1000 (1070) sites upgraden. Laten we realistisch zijn ze communiceren dat het eind 2024 klaar zou zijn. Met de huidige mutatie graad op de antenne kaart met ongeveer 5 a 10 sites per week qua ombouwtempo, gaan ze dit bij lange na niet halen.

Dit gaat dan wellicht nog zwaar in 2025 doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blekkienl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-09 13:43
Uit nieuwsgierigheid klik en klaar besteld om te kijken of het op mijn locatie een goed(koper) alternatief is voor glasvezel wat op 1-1 afloopt. 2 N78 masten op +- 650 mtr afstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flintjoris
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:47
Bij ons op de boerderij wel in de Randstad 55 meter van de mast,we zitten aan einde van de koper lijn daar halen we max 8mb mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BEgms-Hv7RwXV7qybvOltddtuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g3YihE89pEJ4u05fnZaP6CVg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door flintjoris op 19-10-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
flintjoris schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:01:
Bij ons op de boerderij wel in de Randstad 55 meter van de mast,we zitten aan einde van de koper lijn daar halen we max 8mb mee

[Afbeelding]
Wow en dat voor €25 niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:24
In dit artikel van 30 april gingen ze uit van 99% van de masten eind 2024.
Naar verwachting is eind dit jaar de upgrade voor het grootste deel klaar: dan moet 99 procent van de zendmasten geüpgraded zijn. Honderd procent gaat niet lukken, zegt Odido, vanwege technische redenen. Zendmasten worden bijvoorbeeld ingetekend op basis van een bepaald gewicht aan apparatuur dat eraan gaat hangen; de nieuwe apparatuur kan te zwaar zijn voor het dak of de zendmast waar Odido het op wil plaatsen. De provider zegt dan naar alternatieven te kijken, zoals kleinere apparatuur met minder zendvermogen of minder actieve antennes. De lange doorlooptijden voor nieuwe aansluitingen op het energienet kan er ook voor zorgen dat masten later worden geüpgraded.
https://tweakers.net/revi...mo-5g-krijgt-upgrade.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:59:
[...]

Ik heb ook Ziggo 1 Gbit maar Klik en Klaar haalt bijna dezelfde snelheden. Bekabeld haal ik 850 mbps en met wifi 750 mbps Het goed uitrichten van de modem is wel belangrijk. Gebruik de klik en klaar app voor het uitrichten maar belangrijker is de plaats van de modem. Draai je de modem een kwartslag naar links of naar rechts kan al heel wat schelen. Zelfs verder van het raam kan wat uitmaken. Probeer op verschillende plaatsen in de woning. Succes
Thanks, ik bedoel eigenlijk dat ik de router nog niet aangeschaft heb omdat ik al met mijn telefoons slechte snelheid haal. Is dat een juiste aanname of zou het in mijn situatie met het modem wel goed moeten gaan, in tegenstelling tot de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
Archie_T schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Thanks, ik bedoel eigenlijk dat ik de router nog niet aangeschaft heb omdat ik al met mijn telefoons slechte snelheid haal. Is dat een juiste aanname of zou het in mijn situatie met het modem wel goed moeten gaan, in tegenstelling tot de telefoon.
Ben je mobiel ook met de 5G bij Odido of bij Vodafone (Ziggo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Ben je mobiel ook met de 5G bij Odido of bij Vodafone (Ziggo)?
Ook Odido. Met raam open 400 mbit, dicht net geen 100 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
Archie_T schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Ook Odido. Met raam open 400 mbit, dicht net geen 100 :-(
Oh ok ik heb de Klik en Klaar modem ook buiten getest maar haalde binnen hogere snelheden? Gewoon even testen voor €25 maandelijks opzegbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
RandB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Oh ok ik heb de Klik en Klaar modem ook buiten getest maar haalde binnen hogere snelheden? Gewoon even testen voor €25 maandelijks opzegbaar :)
Eigenlijk wel ja, vanmiddag even langs Odido. thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePrutser
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-12-2024

ThePrutser

Doet zijn nickname eer aan... :P

Veni Vidi Verprutst!

Vandaag de router kunnen ophalen en aangesloten. Ik heb geen plaatje van de oude snelheid, maar dat was een Odido ADSL waarbij de maximaal 80MB down haalde en 10MB up.

De afstand tot de 5G paal is 150meter (we wonen centrum Den Haag)
De klik&klaar haalt het volgende 8)7 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xmeGJnETvZOqqXONlTbL_B_Yds=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qC9i5PSYN3Bwm2ujHOe8GA6L.png?f=user_large

Alleen in de rest van de woning valt de snelheid nog tegen, dus ik denk dat we een paar wifi-punten erbij gaan nemen. Ondanks dat zijn we heel erg tevreden.

MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:23
Een comment die mijn interesse wekte bij het review artikel ging over het energieverbruik van de modem, met 27 watt. Deze zou vele malen hoger liggen dan een conventionele modem.

Heeft iemand inzage over wat het modem daadwerkelijk verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oomho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:27
In het buitengebied bij Delft heb ik al een jaar lang 4g thuis extra snel, gemiddelde snelheid ongeveer 40 mb.
Nu een paar dagen K&K getest en heb ik een gemiddelde snelheid van ongeveer rond de 200mb
soms ver er boven soms terug naar ongeveer 70mb. Upload is altijd rond de 5mb Dit is wel bekabeld, de wifi van het Zyxel modem is zo onregelmatig dat het bijna niet werkzaam is.
De wifi in het modem uitgezet en mijn eigen wifi netwerk er aan gehangen. Nu weer zeer stabiele wifi verbinding.
Voor mij prima werkzaam, mijn 4g extra snel ga ik binnenkort opzeggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:23
bons schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Ja inderdaad engine inzicht in een upgrade planning omtrent de mastupgrades zou fijn zijn.
Die gaan ze niet geven. Stel je voor dat ze zeggen dat in maart 2025 een upgrade komt.
Vanaf 1 maart komen dan de vragen “wanneer precies”, en in april komen er een stortvloed
aan vragen “waar blijft het”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Dat bericht heeft iedereen gemist :S .
Ik neem dat hij het bericht bedoelt waarin hij linkt naar:

https://vulners.com/searc...ducts/nr5307%2520firmware

Anders zou ik het ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainEvillian
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-02 13:19
Heeft iemand al een ander modem getest met buitenantenne of een modem voor buiten?

Ik haal veel hogere upload snelheden als ik het modem binnen hoger zet en als ik hem in het open raam zet. Als ik hem hoog buiten zou monteren zou ik veel hogere snelheden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zacht schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Ik neem dat hij het bericht bedoelt waarin hij linkt naar:

https://vulners.com/searc...ducts/nr5307%2520firmware

Anders zou ik het ook niet weten.
Ja, maar dat bericht was irrelevant. De discussie was over dit bericht:

petertje30 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Ik kon een eerdere referentie aan die inhoud niet vinden. Ik zeg er verder niets meer over want dan grijpt de moderator terecht weer in.

@petertje30 Heb jij verder nog iets gehoord van Odido?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CaptainEvillian schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:40:
Heeft iemand al een ander modem getest met buitenantenne of een modem voor buiten?

Ik haal veel hogere upload snelheden als ik het modem binnen hoger zet en als ik hem in het open raam zet. Als ik hem hoog buiten zou monteren zou ik veel hogere snelheden halen.
Het lijkt er op dat 5G routers veel minder vaak externe antenne mogelijkheden hebben. Mijn Huawei H122 en OPPO T1a in ieder geval niet.

Ze bestaan zeker wel (bijvoorbeeld: https://www.alternate.nl/...er/html/product/100014657) maar realiseer je dat alle 5G routers prijzig zijn.

En mijn ervaringen met externe antennes op mijn 4G router waren niet overtuigend. Je moet dan toch echt wel ook een mastje buiten neer zetten met kabel doorvoer en dat kan ook niet altijd.

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 19-10-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
Archie_T schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Eigenlijk wel ja, vanmiddag even langs Odido. thanks!
Gewoon even de winkel bellen en vragen of ze het op voorraad hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Is dit de juiste mast voor Odido Klik en Klaar? Ik woon er een paar 100 meter vandaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI6hrcLl2YDH7ssPAQAATpxNFaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gHFmQZOVRIE9VsSqX8nAXyAs.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 11 ... 83 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.