[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 10 ... 74 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:51
Met klikklaar is odido ook zijn eigen glasvezel aan het kannibaliseren. Odido heeft volgens mij een klein eigen netwerk aan glasvezel. Als genoeg mensen van ziggo en kpn overstappen hebben ze een positief business case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:18

Hermes-3040

Θεος

Hier is 'ie gisteren binnen gekomen en het is al meteen een enorme upgrade, van met veel geluk 100 mbits/s naar soms 300 mbits/s. Ben erg verder erg tevreden over het product omdat het zo makkelijk is en goed werkt, maar:
Er is al een mesh set van TP-Link aanwezig en wanneer ik verbonden ben via de node die direct verbonden is via kabel haal ik zo'n 290 mbits/s, maar wanneer ik boven ben (en dus via een ander accespoint verbonden ben) haalt 'ie zo'n 15-100 mbits/s.
Bij de DSL router was dit niet het geval.
Ligt dit aan de 5G modem of aan de mesh-setup?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:52
Wolly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

Hoe kom je erbij dat de doelgroep het buitengebied was/is? Zelf zeggen ze dat het voor iedereen is die snel onbeperkt online wil zijn.
Volgens Tweakers die een woordvoerder van Odido sprak, zie nieuws van afgelopen maandag:

https://tweakers.net/nieuws/list/20241014

Het Klik&Klaar-abonnement is volgens Odido onder meer bedoeld voor klanten die in regio's wonen waar nu nog geen internetaansluiting van 30Mbit/s of meer beschikbaar is, zogenoemde 'witte adressen'. Hier zijn er ongeveer twintigduizend van in Nederland.

Of het persbericht van Odido eerder dit jaar:

https://newsroom.odido.nl...beld-internet-voor-thuis/

“Met de landelijke uitrol van 3,5 GHz in de komende jaren, is Klik&Klaar Internet straks ook de eerste oplossing voor de bijna 20.000 adressen in Nederland waar geen glasvezel wordt aangelegd.”

Die 20.000 adressen is vrijwel altijd buitengebied.

Ik zal mijn uitspraak iets nuanceren. Buitengebied is een doelgroep. Er zijn er meer.

Voor buitengebied is het nu niet echt een oplossing meer vrees ik.

[ Voor 29% gewijzigd door ernstoud op 18-10-2024 13:20 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:39
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Volgens Tweakers die een woordvoerder van Odido sprak, zie nieuws van afgelopen maandag:

Het Klik&Klaar-abonnement is volgens Odido onder meer bedoeld voor klanten die in regio's wonen waar nu nog geen internetaansluiting van 30Mbit/s of meer beschikbaar is, zogenoemde 'witte adressen'. Hier zijn er ongeveer twintigduizend van in Nederland.

“Met de landelijke uitrol van 3,5 GHz in de komende jaren, is Klik&Klaar Internet straks ook de eerste oplossing voor de bijna 20.000 adressen in Nederland waar geen glasvezel wordt aangelegd.”

Dit haal ik uit je link van het Odido bericht:
In Nederland zijn bijna 20.000 adressen waar geen glasvezel wordt aangelegd. Daarnaast zijn er postcodes die voor vast internet afhankelijk zijn van één aanbieder. Met Klik&Klaar Internet zorgen we ervoor dat mensen keuzevrijheid hebben en heel Nederland verbonden kan zijn met razendsnel internet. Of dat nu is met ons glasvezelaanbod of met Klik&Klaar Internet.
Dus voor de postcodes die afhankelijk zijn van één aanbieder, buitengebied of niet, is dit product ook bedoeld.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ernstoud
karakedi schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:13:
Met kk is odido ook zijn eigen glasvezel aan het kannibaliseren. Odido heeft volgens mij een klein eigen netwerk aan glasvezel. Als genoeg mensen van ziggo en kpn overstappen hebben ze een positief business case.
Ik zou de afkorting “kk” vermijden. Bij sommige mensen in de grote steden een geliefd scheldwoord.

Ik schreef al eerder dat K&K een niet echt gelukkig gekozen productnaam is.

8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karakedi
  • Laatst online: 15:51
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Ik zou de afkorting “kk” vermijden. Bij sommige mensen in de grote steden een geliefd scheldwoord.

Ik schreef al eerder dat K&K een niet echt gelukkig gekozen productnaam is.

8)7
Helemaal niet er bij stil gestaan. Gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-06 20:39
Wat me wel opvalt is dat de modem heel erg gevoelig is waar je hem neerzet en hoe je hem uitricht. Een kwartslag draaien naar links of rechts kan al heel veel schelen met de snelheid. Bij een satelliet schotel heb je tenminste de juiste info hoe je het moet uitrichten. Gisteren zware regenval gehad en 5G niet meer beschikbaar en ook soms geen LTE. Dat is wel een minpunt terwijl mobiel met KPN wel een goede verbinding had?

Heb de modem ook buiten getest maar binnen toch een betere verbinding met hogere snelheden. Laptop maakte moeizaam verbinding met 5Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Nu online
Apart. Ik was verschillende plekken in huis aan het proberen, en nergens haalde ik een redelijke snelheid. Maar ook op de plek waar ik eerder 800/120 haalde, doet ie nu nog maar ca. 150/75, en dat nog steeds op de oude firmware.

Via Zyxel Air zegt het modem dat ie op 5G verbonden is, signal strength Excellent (-85 dBm). Misschien zit er nog iemand anders te speedtesten op deze mast dan :P

Update: het was de wifi. Ik weet niet waarom, maar alle apparaten wilden alleen nog op 2,4 GHz verbinden. Ik heb 2,4 uitgezet en nu zitten ze op 5 GHz wifi en haal ik weer mooie snelheden.

[ Voor 45% gewijzigd door Juerd op 18-10-2024 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:09:
Ik begrijp werkelijk Odido niet. Doelgroep is (was?) buitengebied. Waar nog op veel plaatsen geen n78 is of te veraf is. Juist daar werkt K&K na de firmware update niet meer goed. Iedereen die jubelt over de snelheid zit dicht bij een n78 mast, in de stad.
Je moet idd dicht bij een n78 mast zitten: Ik heb er meerdere om mij heen, maar verbinden met een n78 is er niet bij.

Zojuist de sim-kaart ter controle in een iphone 13 (geschikt voor n78) en die wil alleen maar verbinden met n28.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:24
Kun je ook zien met welke mast je verbonden bent? Volgens de Klik&Klaar app moet ik mijn modem richten op een punt waar volgens mij helemaal geen mast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 23:37
Net K&K voor het eerst aangezet. 500m van een N78 zendmast. Modem staat midden in de woonkamer naast de tv. Wel grote ramen. Paar speedtest over een uur vrij constant down:600, up:100, ping 19.

Nu hopen dat de firmwareupdate die er aan zal komen de boel niet sloopt. N78 mast dus fingers crossed.

[ Voor 8% gewijzigd door everb op 18-10-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Ik zal mijn uitspraak iets nuanceren. Buitengebied is een doelgroep. Er zijn er meer.

Voor buitengebied is het nu niet echt een oplossing meer vrees ik.
Het is precies zoals in het persbericht staat, in de toekomst als de landelijke uitrol vordert is het een oplossing voor de 20.000 adressen.

Dus buitengebied is dan wel degelijk een doelgroep, alleen nog niet op dit moment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-06 18:33
Onderstaande speedtest komt uit het buitengebied op ~400 meter van een 4G mast waarvan de antenne niet mijn kant op gericht is. De Zyxel staat op zolder net onder de houten nokbalk achter asbest & betonpannen 8)

Wat opvalt;
De flatline aan het begin is Ziggo.
Download & Upload bij Odido fluctueert wat maar is gemiddeld aanzienlijk hoger.
Afgelopen nacht was het slecht weer en zakt Odido terug naar 100Mbit (andere oorzaak mogelijk)
Ping is nagenoeg gelijk aan Ziggo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA1lZocwNVxeu00iOSt1oBms7PY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thTFa1wwHcNWohClgRhJ1rC4.png?f=fotoalbum_large

Tot dusver heeft niemand in huis er iets van gemerkt, ik kijk het nog een week aan en zeg dan waarschijnlijk Ziggo op :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandB
dev-random schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:05:
Onderstaande speedtest komt uit het buitengebied op ~400 meter van een 4G mast waarvan de antenne niet mijn kant op gericht is. De Zyxel staat op zolder net onder de houten nokbalk achter asbest & betonpannen 8)

Wat opvalt;
Afgelopen nacht was het slecht weer en zakt Odido terug naar 100Mbit (andere oorzaak mogelijk)

[Afbeelding]

Tot dusver heeft niemand in huis er iets van gemerkt, ik kijk het nog een week aan en zeg dan waarschijnlijk Ziggo op :*)
Het slechte weer is wel een issue vannacht viel 5G uit en soms ook LTE. LTE haalde geen 100Mbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
RandB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Het slechte weer is wel een issue vannacht viel 5G uit en soms ook LTE. LTE haalde geen 100Mbps
4G+ (LTE-advanced) haalt die snelheid wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
zacht schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

4G+ (LTE-advanced) haalt die snelheid wel.
Heeft deze Klik en Klaar modem 4G+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:29
DutchBanker schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:19:
[...]

Je moet vooral naar de balk rood tot groen kijken. De grafiek laat alleen het verloop zien over een bepaalde tijd. Ondanks dat het mij ook al was opgevallen dat de recensies niet heel best zijn. Werkt de app prima.
Bedoel je hiermee ook, hoe groener de balk hoe beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oetrenoe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 11:05
nu paar dagen getest, vandaag met 2 mesh apparaten en switches alles volledig in huis afgewerkt overal huiskamer 1e en 2e verdieping en tot op heden alles goed en stabiel
dus 1ste indruk goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bass850
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb ondertussen ook de modem binnen.

Ondanks dat telefonisch werd aangegeven dat pakket alleen na identificatie met paspoort zou worden afgegeven kreeg ik ineens bericht dat het bezorgd was van DHL. Ik had niks gehad. Ben dus gaan zoeken en het bleek zonder verder bericht op de oprit van de buren neergezet te zijn (400 meter verderop). Bleek dat registratie van huisnummer toevoeging op pakket niet correct was (hier had ik ook la problemen mee met bestellen).

Modem gelijk geinstalleerd en gekeken. Volgens kaart zit ik in "plus" gebied dus tot 100mbit. Op verschillende plekken in huis geprobeerd. Op sommige plekken alleen 4g maar op andere ook 5g. Wisselende snelheden met ookla speedtest varierend van 80mbit tot 700mbit down.

Uiteindelijk erachter gekomen dat als ik modem op bovenverdieping zet het eigenlijk niet heel veel uitmaakt waar ik deze neerzet, Ook "omdraaien"van modem maakt bij mij eigenlijk niet echt uit. Direct na installatie was snelheid ongeveer 160mbit maar na tijdje gestaan te hebben zag ik de lampjes van groen naar blauw en terug wisselen. Lijkt of de verbinding wat gesetteld is. Ik zie ook verbindingstype NRG5+ op modem (3 streepjes LTE+, 2 streepjes 5G). Nog eens getest nu snelheid rond de 500mbit down en 40 mbit up. Dit bleef daarna redelijk rond die koers.

2 N78 masten op +- 1.6kilometer in buitengebied Zeeland (zitten dijken en groot stuk water tussen). Verder 1 mast op +- 5km. Staan wel wat bomen rondom mij huis.

Nu heb ik de modem op mijn bedrade netwerk aangesloten via Ubiquiti Edgerouter in load balancer met andere verbinding. Heb Odido verbnding als hoofdverbnding gezet (load balancer schakelt dan alleen naar andere verbinding als er geen intenet wordt gedetecteerd op Odido verbinding). Voor Wifi gebruik ik dan Orbi mesh set.

Tot nu toe vandaag grotendeels op de Odido verbinding gewerkt (videocalls, downloads van updates, browsen, etc). Ook cameratoegang getest (>10 Eufys) en Home automation (schakelen klik-aan-klik-uit en Tuya). Ging lang goed en ook best snel maar half uur geleden ineens geen internet verbinding meer op Odido modem. Lijkt wellicht firmware update modem te zijn. Modem opnieuw gestart vanuit software, Sindsdien weer stabiel. Ik merk wel dat verbinding qua snelheid veel meer fluctueert dan mijn andere verbinding (Delta kabel+Ubiquiti long range wifi). Dit gebeurt ook als ik via bedrading aangesloten PC test dus ligt niet aan Wifi.

Voorlopige conclusie: (meestal) sneller dan verwacht. Stabiliteit een vraagteken. Iig goed genoeg als fallback. We testen nog even door!

[ Voor 3% gewijzigd door Bass850 op 18-10-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
oetrenoe schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:39:
nu paar dagen getest, vandaag met 2 mesh apparaten en switches alles volledig in huis afgewerkt overal huiskamer 1e en 2e verdieping en tot op heden alles goed en stabiel
dus 1ste indruk goed
Mag ik vragen welke merk mesh apparaten je hiervoor hebt gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:58
Mijn conclusie is dat het alleen goed werkt als je voldoende bereik hebt op n78 band, zeg < 1 km afstand van de mast, bij voorkeur line-of-sight. In mijn geval zit ik te ver van de omliggende masten en haal sterk wisselende 4G snelheden. De dekkingskaart geeft 300+ mbps aan, maar in de praktijk haal ik 80-100 mpbs down en 2-10 mbps up. Vooral de lage upload is een probleem voor Teams en Zoom calls.

Ik heb Ziggo gebeld en aangegeven te testen met Odido Klik & Klaar, en ik kreeg zonder moeite een korting van 50% voor 12 maanden verlenging aangeboden (zakelijk internet wel, € 27.25 voor 400/50 mbps), dus het Klik & Klaar modem gaat weer retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Zullen de prijzen van glasvezel internet abonnementen niet snel zakken nu deze aanzienlijke concurrentie op de markt is verschenen?
Ik lees bij financiële gegevens van ING dat de marges bij KPN flink zijn ( wellicht bij andere providers ook ) dus de prijs kan best wel wat zakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
boyette schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:30:
[...]

Je telefoon kan zowel de 800 als 1800 mhz frequentie tegelijk gebruiken is maar de vraag of de zyxel dat ook doet

Dat is 4g+ namelijk

Doe eens een test met opensignal
Dat is overigens veel betrouwbaarder dan het getweakte speedtest
Ik dacht ik ben ook benieuwd, maar schrik mij de je weet wel....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITEARDfqowXQfan8x1yeHrdVXVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODwpHl39oTo6TqGktWdkwyTb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Wolly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Het is precies zoals in het persbericht staat, in de toekomst als de landelijke uitrol vordert is het een oplossing voor de 20.000 adressen.

Dus buitengebied is dan wel degelijk een doelgroep, alleen nog niet op dit moment.
Dat persbericht was van 5 september, 6 weken later was de releasedatum van het product. Ik lees het zo dat het “… straks ook de eerste oplossing voor de bijna 20.000 adressen…” slaat op de releasedatum geredeneerd op 5 september.

Maar goed. Feit is dat zonder n78 mast binnen zeg 800 meter op dit moment het geen geschikt product is. Dan val je terug naar 4G op band b3 (1800 MHz.) met als gevolg redelijke download, hele slechte upload. En door die slechte upload wegvallende verbindingen.

Gewoon te vroeg gelanceerd is mijn persoonlijke mening. Beter was geweest eerst landelijke uitrol n78.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:54:
[...]

Dat persbericht was van 5 september, 6 weken later was de releasedatum van het product. Ik lees het zo dat het “… straks ook de eerste oplossing voor de bijna 20.000 adressen…” slaat op de releasedatum geredeneerd op 5 september.
Er staat in de zin toch duidelijk wanneer straks is.
Maar goed. Feit is dat zonder n78 mast binnen zeg 800 meter op dit moment het geen geschikt product is. Dan val je terug naar 4G op band b3 (1800 MHz.) met als gevolg redelijke download, hele slechte upload. En door die slechte upload wegvallende verbindingen.

Gewoon te vroeg gelanceerd is mijn persoonlijke mening. Beter was geweest eerst landelijke uitrol n78.
Als daarop gewacht was dan had het dus nog jaren geduurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
dev-random schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:05:

Wat opvalt;

[Afbeelding]

Die 400 meter doet het hem. Zit je veel verder zoals ik dan kakt upload in omdat er geen carrier aggregation meer is. Gevolg drop outs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Wolly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Er staat in de zin toch duidelijk wanneer straks is.

[...]

[...]

Als daarop gewacht was dan had het dus nog jaren geduurd.
Welles/Nietes.

Een doelgroep noemen die pas de komende jaren bediend wordt is ook niet zo eerlijk.

Odido beweert voor eind dit jaar klaar te zijn. Dus begin 2025 was dan beter geweest.

Maar goed, ik hoop dat al die enthousiaste gebruikers afgelopen maandag en dinsdag niet daadwerkelijk hun huidige ISP al opgezegd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

De firmware update lijkt alleen n78 vrij te geven voor 5G. Dus na de update heb je een 4G router als er geen n78 in de buurt is. Mijn Huawei router gebruikt ook n28 en dan is alles ok.

En ja, voor de firmware update was de Zyxel prima. Nu staat hij in doos in de kast en gebruik ik mijn Huawei 5G router met de K&K SIM. Komt n78 ooit zal ik de Zyxel weer eens proberen.
Ik denk dat ik je volg, jij geeft aan als je nu al band 78 (3,5Ghz) hebt draaien dan haalt de firmware update geen nadelige effecten naar boven. De firmware update geeft alleen nadelige effecten als je nu al geen band 78 hebt met 5G. Dan viel je met de stock-firmware terug op 4G+ waarbij meerder banden gebundeld worden doormiddel van carrier aggregation. Die functie lijkt nu uitgeschakeld waardoor je op singlecarier 4G komt en dat kan teleurstellende resultaten geven tov de vorige 4G+ testen met de oude firmware op dezelfde locatie.
Ik vermoed (niet bevestigd) dat Odido zich maandag realiseerde wat K&K ging betekenen voor de belasting van het mobiele net op de LTE en n28 frequenties en snel ingegrepen heeft. Zonder n28 en carrier aggregation (4G+) is de Zyxel nu als er geen n78 is, een hele slechte 4G router.
Eens ik weet dat overboeking heel normaal is binnen ISP land, 500modems op 1.6Gbps was bij Ziggo heel gewoon voor de D3.1 rollout. Maar als ik zie dat hier tweakers een speedtest draaien elke 30minuten dan vind ik dat zelf erg zonde van de beschikbare bandbreedte. Als je de berichten leest uit de shops waar personeel aangeeft: het product wordt veel verkocht dan zullen ze mogelijk keuzes gemaakt hebben om het netwerk te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
@jk-5 ik zie bij mijn site op jouw website het volgende staan "Passieve 2L4H antennes op headframes met AIR6419 voor 3500MHz." Kan jij eens uitleggen of dat goed / slecht is, is dit een maximaal opgetuigde site of medium?

Mijn Klik & Klaar modem is verbonden met 100Mhz op 3,5Ghz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:52
stormfly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:14:
... Maar als ik zie dat hier tweakers een speedtest draaien elke 30minuten dan vind ik dat zelf erg zonde van de beschikbare bandbreedte. ...
Als een klant "de hele tijd" een speedtest draait dan lijkt de bandbreedte niet nodig ;)
Ik ga er even vanuit dat het speedtesten meestal iets tijdelijks is, en vervolgens incidenteel wanneer het lijkt dat de verbinding niet in orde is. Tenminste zo zie ik het ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
W1ck1e schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:28:
[...]

Als een klant "de hele tijd" een speedtest draait dan lijkt de bandbreedte niet nodig ;)
Ik ga er even vanuit dat het speedtesten meestal iets tijdelijks is, en vervolgens incidenteel wanneer het lijkt dat de verbinding niet in orde is. Tenminste zo zie ik het ;)
Om een indruk van stabiliteit te krijgen draai ik tests meestal elk uur. Ik zag dat dit op Odido 5G (woensdag ochtend, voor die :'( update, ongeveer 150 Mb. data kost. De kans dat er netwerkcongestie door komt is dan klein, omdat de kans dat er gelijktijdig tests lopen klein is.

Non-Tweakers zullen deze tests alleen doen bij problemen inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Om een indruk van stabiliteit te krijgen draai ik tests meestal elk uur. Ik zag dat dit op Odido 5G (woensdag ochtend, voor die :'( update, ongeveer 150 Mb. data kost. De kans dat er netwerkcongestie door komt is dan klein, omdat de kans dat er gelijktijdig tests lopen klein is.

Non-Tweakers zullen deze tests alleen doen bij problemen inderdaad.
4 GB per dag, 120 GB per maand. Als jij de enige bent, niks aan de hand. Als iedereen het doet, .....
Als je het nu alleen doet wanneer er aanleiding toe is, download gaat niet lekker, streaming slecht beeld, dan even speedtesten om iets te leren. Ik zou niet vaker testen dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 16:45
Juerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:03:
Pakketje zojuist via DHL ontvangen, ongeveer 2 weken eerder dan de datum die ik had gekozen.

Maar ik kon uiteraard m'n nieuwsgierigheid niet bedwingen, en heb meteen de SIM erin geduwd en 'm aangezet. Het werkt! Ben benieuwd of ik dan ook 2 weken eerder moet gaan betalen dan ik eigenlijk van plan was :)

[Afbeelding]

Ik heb 't ding vooralsnog even bovenop m'n magnetron gezet met de achterkant ruwweg richting de mast (N28+N78, ca. 250 meter, 1 flatgebouw ertussen). Bovenstaande speedtest was de allereerste poging, meteen een mooi resultaat.

De firmware direct uit de doos is 0528, het is afwachten wat ie na de upgrade doet.
Ben jaloers als ik deze snelheiden zie, haha :P
Ikzelf woon wel in de stad maar echt aan de allerlaatste randwijk ervan. in mijn regio van de stad moet Oidido nog steeds de sites ombouwen van Huawei naar Ericsson. Dus ik heb puur 4G (ook buiten) in mijn wijk. Ik ben wel benieuwd wanneer deze site wordt omgebouwd en we (eindelijk) 5G krijgen wat de performance zal zijn.

Het zou eind 2024 klaar moeten zijn de migratie naar Ericsson, maar als ik kijk hoeveel sites/installaties van odido nog op Huawei draaien nog (op de antennekaart) heb ik mijn twijfels of ze dit wel gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-06 07:38
Iemand anders ook problemen om Youtube.com te openen?
Mijn vrouw en Ik beide met een iPhone krijgen we Youtube niet geopend via Klik&Klaar netwerk.
Met Odido 5G mobiel abbo geen problemen, enkel dus via het Klik&Klaar netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renatos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-04 21:33
Vinny4K schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:54:
Iemand anders ook problemen om Youtube.com te openen?
Mijn vrouw en Ik beide met een iPhone krijgen we Youtube niet geopend via Klik&Klaar netwerk.
Met Odido 5G mobiel abbo geen problemen, enkel dus via het Klik&Klaar netwerk.
Pas je DNS eens aan naar 8.8.8.8 of 1.1.1.1 ipv je default DNS, grote kans dat het daarmee opgelost is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
W1ck1e schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

4 GB per dag, 120 GB per maand. Als jij de enige bent, niks aan de hand. Als iedereen het doet, .....
Als je het nu alleen doet wanneer er aanleiding toe is, download gaat niet lekker, streaming slecht beeld, dan even speedtesten om iets te leren. Ik zou niet vaker testen dan dat.
Ben een Tweaker en een nerd.

En zoveel data als jij schetst is het niet. Mijn 4GvT testen elk uur haalt dat echt niet met een bundel van 100Gb per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Heb een post gemaakt in “Geachte redactie”:

ernstoud in "Idee voor update over Odido Klik & Klaar 5G product"

Zou m.i. meerwaarde geven als het nieuws artikel over K&K een update krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:09:

En zoveel data als jij schetst is het niet. Mijn 4GvT testen elk uur haalt dat echt niet met een bundel van 100Gb per maand.
150 MB per test (jouw getal), 24 testen per dag, 30 dagen in de maand. Ok, iets minder: 108 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
W1ck1e schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

150 MB per test (jouw getal), 24 testen per dag, 30 dagen in de maand. Ok, iets minder: 108 GB
Die 150 Mb. was uit mijn geheugen, zal minder geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:20

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

#metoo !
En trots op ook, kortom testen idd, en dank voor het delen want dat schetst echt wel een beter beeld.
Ondertussen snap ik dus dat ik niet in N78 gebied zit dus ik het met 4G snelheden moet doen.

An sich prima, hoop alleen dat binnenkort iemand even zijn modem opensloopt en wat foto's laat zien, want ik heb er het geduld niet voor maar ik zou toch maar wat graag die modem willen voorzien van een richtantenne tbv een betere performance.

Als iemand mij die uitrichting op basis van die OdiDo app kan uitleggen graag, ik krijg een soort van dartbord te zien met een groene cirkel op aan de rand, maar je zo verwachten dat dit als een soort Kompas werkt maar als ik mijn telefoon draai draait alles gewoon mee .. daar heb je dus niks an.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:18

mwa

ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Welles/Nietes.

Een doelgroep noemen die pas de komende jaren bediend wordt is ook niet zo eerlijk.

Odido beweert voor eind dit jaar klaar te zijn. Dus begin 2025 was dan beter geweest.

Maar goed, ik hoop dat al die enthousiaste gebruikers afgelopen maandag en dinsdag niet daadwerkelijk hun huidige ISP al opgezegd hebben.
En waarom hoop je dat? Omdat jij zo loopt te stressen dat het niet volgens je verwachtingen werkt? Er zijn er genoeg bij wie het prima werkt en niet continue naar Speedtest getalletjes loeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
mwa schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

En waarom hoop je dat? Omdat jij zo loopt te stressen dat het niet volgens je verwachtingen werkt? Er zijn er genoeg bij wie het prima werkt en niet continue naar Speedtest getalletjes loeren.
Joh, cool down. Ik stress niet. Ik heb hier 4 ISP’s draaien en de de K&K SIM doet het prima in een Huawei H122.

Maar ik denk dat Tweakers nu juist wel het kanaal is om ook eerlijk over tekortkomingen te praten. En het door Odido geleverde Zyxel modem is een prachtig ding, maar nu na deze firmware update een 4G router anno 2014 geworden. Zo is het en niet anders.

Je mag mijn posts gerust overslaan. Maar als technische info op Tweakers volgens jou niet past dan is de Libelle misschien wat voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
RandB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

Heeft deze Klik en Klaar modem 4G+?
Blijkbaar, aangezien ik zonder 5G ook boven de 500 Mbps kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
zacht schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Blijkbaar, aangezien ik zonder 5G ook boven de 500 Mbps kom.
Nee, sinds de firmware update geen 4G+ meer. Alleen band b3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandB
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Oh ok ik heb update versie 0806 vanmorgen gaf hij ook geen N78 maar wel dezelfde snelheid met N78 Na harde reset weer met N78 verbonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:22
cyclone schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

#metoo !
En trots op ook, kortom testen idd, en dank voor het delen want dat schetst echt wel een beter beeld.
Ondertussen snap ik dus dat ik niet in N78 gebied zit dus ik het met 4G snelheden moet doen.

An sich prima, hoop alleen dat binnenkort iemand even zijn modem opensloopt en wat foto's laat zien, want ik heb er het geduld niet voor maar ik zou toch maar wat graag die modem willen voorzien van een richtantenne tbv een betere performance.

Als iemand mij die uitrichting op basis van die OdiDo app kan uitleggen graag, ik krijg een soort van dartbord te zien met een groene cirkel op aan de rand, maar je zo verwachten dat dit als een soort Kompas werkt maar als ik mijn telefoon draai draait alles gewoon mee .. daar heb je dus niks an.
De antenne's zitten vast met IPEX connectoren op het moederbord. Ik denk dat de router verder relatief makkelijk uit elkaar te halen is, maar ik wil niet een risico lopen dat ik 'm kapot sloop :9
Volgens de handleiding van de stock Zyxel router, kun je de zijkanten losklikken want dat is "duurzaam".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Sure?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D__vhUU2mazPotXCIPZcumRy40k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HRMkTE1YT3bgUD2cWX0NUdAR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMLCN3nVw4i1H-x_1ZZLN00JEd8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W9EoNToXr0zffP05ubBvRovV.png?f=fotoalbum_large

Kortom, naast N78 hier boven op zolder heb ik ook B1, B3 en B7 op 4G.

Beneden in de woonkamer (waar mijn Zyxel 's avonds staat om te testen, verbonden aan mijn Chromecast onderandere) heb ik geen N78, maar nog wel de andere 4G banden en nog steeds een respectabele snelheid van ongeveer 250 Mbit/s down en 75 up.

Is jouw modem niet gewoon "stuk" gegaan al dan niet door de firmware update?

Ja, ik heb gezien dat er meerdere mensen zijn met dit probleem, maar jouw bewering lijkt niet voor iedereen te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
RandB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Oh ok ik heb update versie 0806 vanmorgen gaf hij ook geen N78 maar wel dezelfde snelheid met N78 Na harde reset weer met N78 verbonden
Mooi dat je n78 in de buurt hebt. Als dat redelijk dichtbij is zul je mooie snelheden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Siira schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Sure?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kortom, naast N78 hier boven op zolder heb ik ook B1, B3 en B7 op 4G.

Beneden in de woonkamer (waar mijn Zyxel 's avonds staat om te testen, verbonden aan mijn Chromecast onderandere) heb ik geen N78, maar nog wel de andere 4G banden en nog steeds een respectabele snelheid van ongeveer 250 Mbit/s down en 75 up.

Is jouw modem niet gewoon "stuk" gegaan al dan niet door de firmware update?

Ja, ik heb gezien dat er meerdere mensen zijn met dit probleem, maar jouw bewering lijkt niet voor iedereen te kloppen.
Tja, nou weet ik het ook niet meer. Die LTE SCC kanalen stonden er bij mij ook nog wel maar werden gezien de abominabele upload snelheid niet gebruikt. Dus 4G en geen 4G+. Zonder spectrum analyzer moeilijk 100% zeker te weten.

Ik zie dat jij gezien de SINR waardes dicht bij de mast zit. Ik zit op iets van 1.8 km. Wellicht dat daarom de sub carriers niet gebruikt werden.

In ieder geval 5G was helemaal weg (geen signaal, geen waardes), dus in mijn geval geen n28 meer.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 18-10-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Pilovali schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

De antenne's zitten vast met IPEX connectoren op het moederbord. Ik denk dat de router verder relatief makkelijk uit elkaar te halen is, maar ik wil niet een risico lopen dat ik 'm kapot sloop :9
Volgens de handleiding van de stock Zyxel router, kun je de zijkanten losklikken want dat is "duurzaam".
Je moet wel weten wat je doet met externe antennes. Mijn Huawei b618s werd er zelfs slechter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Tja, nou weet ik het ook niet meer. Die LTE SCC kanalen stonden er bij mij ook nog wel maar werden gezien de abominabele upload snelheid niet gebruikt. Dus 4G en geen 4G+. Zonder spectrum analyzer moeilijk 100% zeker te weten.

In ieder geval 5G was helemaal weg (geen signaal, geen waardes), dus in mijn geval geen n28 meer.
Ik check vanavond even hoe het beneden in de woonkamer gaat. Kijken welke banden hij precies mee verbinding mee heeft.

Ik meen me te herinneren dat ze er alle drie stonden, maar eerlijk gezegd heb ik er niet heel uitgebreid naar gekeken. Ik heb wat speedtests gedaan om te ontdekken wat de beste plaats is voor het modem en dat was afgelopen maandag, de 14e. Sindsdien staat hij iedere avond na het werken beneden op dezelfde plaats en hangen mijn telefoon en mijn tv eraan om te testen. Ik kijk dan Netflix, YouTube en een klein stukje journaal casten via de KPN TV app op mijn telefoon. Werkt prima.

Ik heb ook geen aanvullende speedtests gedaan beneden. Dat zal ik ook vanavond even doen als ik screenshots maak van de banden waarop hij is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:59:
[...]
Ik zie dat jij gezien de SINR waardes dicht bij de mast zit. Ik zit op iets van 1.8 km. Wellicht dat daarom de sub carriers niet gebruikt werden.
Hemelsbreed ~ 280 meter volgens Google Maps. Wel een huis ertussen en wat bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Siira schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Ik check vanavond even hoe het beneden in de woonkamer gaat. Kijken welke banden hij precies mee verbinding mee heeft.

Ik meen me te herinneren dat ze er alle drie stonden, maar eerlijk gezegd heb ik er niet heel uitgebreid naar gekeken. Ik heb wat speedtests gedaan om te ontdekken wat de beste plaats is voor het modem en dat was afgelopen maandag, de 14e. Sindsdien staat hij iedere avond na het werken beneden op dezelfde plaats en hangen mijn telefoon en mijn tv eraan om te testen. Ik kijk dan Netflix, YouTube en een klein stukje journaal casten via de KPN TV app op mijn telefoon. Werkt prima.

Ik heb ook geen aanvullende speedtests gedaan beneden. Dat zal ik ook vanavond even doen als ik screenshots maak van de banden waarop hij is verbonden.
Het is onduidelijk of de getoonde sub carriers (SCC) ook gebruikt worden bij de transmissie, of dat de Zyxel ze toont omdat hij ze “ziet”.

Duister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Siira schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Hemelsbreed ~ 280 meter volgens Google Maps. Wel een huis ertussen en wat bomen.
Op die afstand maakt dat niet zoveel uit.

Ik zit 200 meter van een hele nieuwe Vodafone 5G mast. Vol signaal. Maar Vodafone en 5G zonder n78 voegt weinig toe aan 4G+ omdat ze n28 niet gebruiken.

Ik kocht speciaal daarvoor twee 5G routers (Huawei H122 en OPPo T1a) om te kijken welk het beste zou zijn. Blijkt Vodafone zelfs in nieuwe masten niet standaard n78 af te monteren. Gevolg is nog slechtere resultaten dan nu met de Odido SIM met n28 op de mast 1800 meter verderop :( .

Vodafone is bijzonder in dit verband. Dure n78 licentie gekocht in juni, ze doen er weinig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:08
Hier ook sinds vandaag k&k en ben tevreden(kameraad lijkt het ook wel wat want nu nog kpn wat sowieso duurder is). Heb gebeld met odido voor een betere aanbieding voor de vezel om te verlengen/nieuw abo omdat bij k&k wel datalimiet is(ook al download ik wel minder als eerder dat je er minder snel aan komt)maar werd me uiteindelijk €25 voorgesteld voor 8 maanden 1gb/1gb. Gezegd dat ik er nog op terugkom omdat er ook nog een verhuizing aan zit te komen

De laatste mevr(ben niet eerder binnen 20m zovaak doorverbonden)wist niet veel van k&k. Heb altijd al gezegd sinds het Odido is geworden, als het goed werkt hoef je niet te bellen want komt op mij echt houtje touwtje over. Heeft men ook nog de pech dat ik gevat reageer indien nodig.

@cyclone met dat kompas snapte ik ook niet dus gewoon wat gedaan, maar haalde weinig uit dus ik lees ook graag van een ander hier hoe hier mee te dealen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 18-10-2024 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:14:
Hier ook sinds vandaag k&k en ben tevreden(kameraad lijkt het ook wel wat want nu nog kpn wat sowieso duurder is). Heb gebeld met odido voor een betere aanbieding voor de vezel om te verlengen/nieuw abo omdat bij k&k wel datalimiet is(ook al download ik wel minder als eerder dat je er minder snel aan komt)maar werd me uiteindelijk €25 voorgesteld voor 8 maanden 1gb/1gb. Gezegd dat ik er nog op terugkom omdat er ook nog een verhuizing aan zit te komen

De laatste mevr(ben niet eerder binnen 20m zovaak doorverbonden)wist niet veel van k&k. Heb altijd al gezegd sinds het Odido is geworden, als het goed werkt hoef je niet te bellen want komt op mij echt houtje touwtje over. Heeft men ook nog de pech dat ik gevat reageer indien nodig.

@cyclone met dat kompas snapte ik ook niet dus gewoon wat gedaan, maar haalde weinig uit dus ik lees ook graag van een ander hier hoe hier mee te dealen.
Er is geen datalimiet. Bij 2TB krijg je lagere prioriteit op de mast. Is er dan geen of weinig verkeer zul je er niets van merken. En wat het gevolg is in piektijden voor de K&K snelheid weten we nog niet. Is niet gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:08
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

Er is geen datalimiet. Bij 2TB krijg je lagere prioriteit op de mast. Is er dan geen of weinig verkeer zul je er niets van merken. En wat het gevolg is in piektijden voor de K&K snelheid weten we nog niet. Is niet gecommuniceerd.
Kun je nagaan dat ze er nog niks van weten want is me niet verteld terwijl ik het elke keer zei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

Kun je nagaan dat ze er nog niks van weten want is me niet verteld terwijl ik het elke keer zei
Nou ja technisch gezien is er een datalimiet. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 18:47
Wat een unit! Ben nu met de camper op pad en hij kwam net binnen voor we weg gingen.
Dus even uitproberen op locatie, hij werkt prima en haal 250Mbit up.
Ook de adapter is vrij fors en past niet lekker in het stopcontact die strak langs de wand gemonteerd zit.
Ik heb hem nu tussen de voor stoelen staan, wat niet ideaal is.

[ Voor 24% gewijzigd door mathy_ op 18-10-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:23:
[...]

Nou ja technisch gezien is er een datalimiet. :9
Een snelheidslimiet. Maar dat betekent minder bitjes per tijdseenheid. Dus inderdaad een datalimiet in de tijd dat de snelheidslimiet duurt maar het is niet zoals bij een bundel op mobiel o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Laatst online: 16:20
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

Een snelheidslimiet. Maar dat betekent minder bitjes per tijdseenheid. Dus inderdaad een datalimiet in de tijd dat de snelheidslimiet duurt maar het is niet zoals bij een bundel op mobiel o.i.d.
En dan volgt de vraag hoe lang de snelheidslimiet van toepassing is.....is dat dagen, weken, maand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Ik heb even beneden in de woonkamer getest. Ik heb nu inderdaad wel n78 op de plaats waar hij normaal staat, maar ik heb het modem even midden in de woonkamer op de slechtst mogelijke plaats gezet voor ontvangst en zie daar, 4G, geen 5G, het werkt wel, 515/15 op dit moment:

https://www.speedtest.net...3a-459e-ac19-3dbc6aec3527

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8Ey0LPXGglHCGQfhfFZ6ehPlqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xBR0Xyyh3zwEpDQvXvddbmr9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEadMCIjzSSJAcAk232pE_D4-dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GEzMrho8DJbdwedAX4IDQOhn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ50dTm87zgymMp5YJM5m9liEd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G3he9cyN36kCfQUNOrliNwBc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Emhk-GWputMn1FIn_gEI7BnMYmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MQ2v4HwWQaBvwBomqY832gco.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mathy_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:30:
Wat een unit! Ben nu met de camper op pad en hij kwam net binnen voor we weg gingen.
Dus even uitproberen op locatie, hij werkt prima en haal 250Mbit up.
Ook de adapter is vrij fors en past niet lekker in het stopcontact die strak langs de wand gemonteerd zit.
Ik heb hem nu tussen de voor stoelen staan, wat niet ideaal is.
Inderdaad erg groot. Mijn Huawei 5G router is de helft zo niet meer kleiner. Maar als al die ruimte gevuld is met veel antennes is dat wel een pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Nu online
Ik heb het witte torentje meegenomen naar RevSpace (Hackerspace Den Haag) en bij het raam gezet. Het is hier nauwelijks bruikbaar: het wisselt een paar keer per minuut tussen nu weer een nette 200↑/40↓ Mb/s op 5G, en dan weer 100% packetloss. Ligt niet aan de wifi, want het modem zelf pingt prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 18-10-2024 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Pierre_nr1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

En dan volgt de vraag hoe lang de snelheidslimiet van toepassing is.....is dat dagen, weken, maand?
Die prioriteit betekent vrijwel zeker dat als ander verkeer weg is je weer hoger in prioriteit komt. Weet je nog niets omdat we de prioriteiten niet kennen, anders dan dat mobiel hoge prioriteit heeft. En politie/brandweer/ambulance/overheid/… wellicht nog hoger?

Er zal vast wel iemand hier gaan melden wat er dan gebeurde. Maar dat zegt nog niets omdat de capaciteit van masten verschilt.

Ik zou me er maar geen zorgen over maken. Ongeveer 64 Gb. elke dag een maand lang. Is veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Juerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:48:
Ik heb het witte torentje meegenomen naar RevSpace (Hackerspace Den Haag) en bij het raam gezet. Het is hier nauwelijks bruikbaar: het wisselt een paar keer per minuut tussen nu weer een nette 200↑/40↓ Mb/s op 5G, en dan weer 100% packetloss. Ligt niet aan de wifi, want het modem zelf pingt prima.
Vermoedelijk druk bezette mast. Of je bent gehacked en iedereen zit op je wifi _O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Voor de K&K gebruikers onder ons, wat heb je liever?
  1. Variabele snelheid maar inconsistent (beetje zoals nu).
  2. Of vaste snelheid (b.v. 200/20Mbit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:13
Zojuist ook een setje gehaald. Had geluk, was de laatste in de winkel.
Installatie in twee etappes, app wilde het ingetypte wachtwoord niet accepteren, tweede keer werd er niet om gevraagd 😜

Tis gelukt om 5G signaal te vangen (volgens de app), ondanks de foute firmware-versie en dat mijn ramen niet de juiste kant op wijzen. Alleen op de benedenverdieping heb ik ramen op pal noord en zuid.

Zijn er enige ervaringen met wat zwaarder weegt, windrichting of hoogte?

Wel vreemd, 4 masten op allemaal 350m hier, toch werden er maar drie gezien door het appje. Jammer genoeg kan ik niet op twee masten tegelijk leunen. Goede ramen aan die zijde zijn of woonkamer (maar dus beneden) of slaapkamer (hoef niet per se een router naast mijn oor).

Speedtest overschrijdt ver de 300MBit, daar hecht ik vooralsnog niet te veel waarde aan.
Edit: zowel 760mbit, 165mbit en 105mbit gemeten. Tsja.

[ Voor 3% gewijzigd door mk1992 op 18-10-2024 18:18 ]

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:03:
Voor de K&K gebruikers onder ons, wat heb je liever?
  1. Variabele snelheid maar inconsistent (beetje zoals nu).
  2. Of vaste snelheid (b.v. 200/20Mbit)?
Je tweede optie kan niet bij radiogolven. Dat zal altijd wisselen. Heel veel factoren zoals gebouwen, bomen in de wind, reflecties, luchtvochtigheid, temperatuur, storende invloeden, zonnevlekken, ioniserende bronnen etc. etc.

Trust me, ben vele jaren gelicenseerd zendamateur geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:17:
[...]

Je tweede optie kan niet bij radiogolven. Dat zal altijd wisselen. Heel veel factoren zoals gebouwen, bomen in de wind, reflecties, luchtvochtigheid, temperatuur, storende invloeden, zonnevlekken, ioniserende bronnen etc. etc.

Een daarnaast speelt nog een andere grote factor mee, bij vast (coax, dsl, glas) is het aantal gebruikers regio constant. Bij Radio zoals 5g kan het ook plots zo zijn dat er drie zoveel klanten zijn dan gebruikelijk en dat doet iets met de overboeking van de backbone .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
[...]

Dan kies ik voor :

3. Variable snelheid maar consistent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
[...]

Zonde. Aanleiding voor de vraag is dat de snelheid erg variabel is bij mij. Soms minder dan 10Mbit en dan weer 100Mbit. Betekent dit simpelweg dat er meer masten nodig zijn om de dekking te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Pierre_nr1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:23:
[...]

Dan kies ik voor :

3. Variable snelheid maar consistent
Precies dit. Een soort minimale snelheid moet toch lukken? Dat ervaar ik tot nu toe echt absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:46
franssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Een daarnaast speelt nog een andere grote factor mee, bij vast (coax, dsl, glas) is het aantal gebruikers regio constant. Bij Radio zoals 5g kan het ook plots zo zijn dat er drie zoveel klanten zijn dan gebruikelijk en dat doet iets met de overboeking van de backbone .
Lte is juist sterk om bij veel gebruikers goed de aandacht te verdelen en iedereen werkbare verbinding te geven. Kijk maar eens op festivals waar tientallen duizenden mensen tegelijk op een mast zitten.

Dus ja het zou soms op piekmomenten de snelheid behoorlijk kunnen droppen naar enkele 10mbps prima voor dagelijks internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
flaskk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:27:
[...]
Kijk maar eens op festivals waar tientallen duizenden mensen tegelijk op een mast zitten.
Daar is n78 specifiek voor “ontwikkeld” begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

flaskk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:27:
[...]

Lte is juist sterk om bij veel gebruikers goed de aandacht te verdelen en iedereen werkbare verbinding te geven. Kijk maar eens op festivals waar tientallen duizenden mensen tegelijk op een mast zitten.

Dus ja het zou soms op piekmomenten de snelheid behoorlijk kunnen droppen naar enkele 10mbps prima voor dagelijks internet.
Je mist mijn opmerking over de backbone. Veel Odido palen hebben 1 GB of 10 GB glas als het al niet met microgolf gaat (minder).

Voor een festival wordt dacht ik dedicated glas getrokken voor de mobiele masten, dus kan de backbone het ook aan, de beperking zit niet in de radio madulatie, puur in het variërende aantal gebruikers. Een een festival is meestal redelijk goed voorspelbaar (datum, aantal gasten etc etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
ikbenjoeri schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Alle 3 de sectors hebben N78 (snelle 5G) je zit net op het grens gebied, ook is de mast niet echt heel erg hoog. Welke snelheid haal je volgens de speedtest.net app?
Kinderen waren in "paniek" vanmiddag toen ik thuis kwam, snelheid was hooguit een paar kbs, had blijkbaar de firmware update gekregen naar versie 806, wat blijkbaar problemen heeft veroorzaakt.

Heb toen de 5G-modem gereset via de achterzijde, en problemen waren opgelost, zojuist een speedtest gedaan hier het resultaat ervan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGVps86tt-XYas9jwYOJxqTCSOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDR19qbKtXX1BnQddNTOLEL7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Hier het klik en klaar pakket nu 3 dagen online.
Ik vraag me af of het hier wel gaat werken, of ik iets over het hoofd zie. De verbinding is vaak waardeloos. Het wifi bereik is minder sterk dan het Ziggo modem, op zich niet storend. Wel heb ik de access points van Odido meebesteld en deze geplaatst waar tot nu de Ziggo wifi pods stonden. Bedraad. Hiermee is het wifi bereik goed.
De internetsnelheid is het probleem. Deze varieert constant van 150mbps download naar 10 mbps. De upload daalt dan mee en de verbinding valt dan weg.
Het modem heb ik al op meerdere plekken in huis geprobeerd. Odido zou volgens de dekkingskaart hier een prima dekking moeten hebben. Reset fabrieksinstelling via achterkant modem al geprobeerd.
Kan ik nog iets anders proberen?

[ Voor 6% gewijzigd door petertje30 op 18-10-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Brentjuh2000 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:21:
Zojuist ook bevestigd dat de kaart werkt in de B618 B818 MR6400 en Huawei E3372-325
allemaal 4G/4G+

zal het ook nog proberen in mijn Netgear M2
Dat maakt het al weer makkelijker om mijn B818 te verkopen. Ik heb hem even open gehad, er zit geen USB-poort in verstopt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
franssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Voor een festival wordt dacht ik dedicated glas getrokken voor de mobiele masten, dus kan de backbone het ook aan, .
Nee hoor, die gaan allemaal met een straalverbinding, vaak op een vaste mast in de buurt.

Backbone is belangrijk, maar gemiddelde mast zou niet zomaar leeg getrokken kunnen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door flaskk op 18-10-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vandaag eens de handel in de auto gegooid, op zo`n 100~150 meter van de site gaan staan waar die mee verbind...

Speedtest doet weinig verbeteren tov bij mij thuis, op zo`n 2400~~2450 meter afstand,

ook hier de zelfde tests gedaan als thuis, laptop (via K&K) en de S23 op zn eigen 5G..
wederom max 250mbit.. als er 1 van de beide download..... en als ze beide downloaden wordt die 250mbit echt gedeeld door beide devices... oftewel voorlopig wordt het niet veel sneller als ik die antennemast moet blijven gebruiken..

andere site is ook rond de 2400~2450 meter... maar daar wil die niet mee verbonden blijven, net tussen 2 sectoren in eigenlijk..

misschien maar eens een reflector maken om het geheel nog meer richting gevoelig te maken..

niemand die daar bij toeval al eens wat mee heeft geëxperimenteerd?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Catdogsf schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:41:
[...]

Kinderen waren in "paniek" vanmiddag toen ik thuis kwam, snelheid was hooguit een paar kbs, had blijkbaar de firmware update gekregen naar versie 806, wat blijkbaar problemen heeft veroorzaakt.

Heb toen de 5G-modem gereset via de achterzijde, en problemen waren opgelost, zojuist een speedtest gedaan hier het resultaat ervan...

[Afbeelding]
Band n78 gezien je snelheid. Mooi. Waarom die reset dan nodig is? Merkwaardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-06 17:40

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Mijn ontvanger staat sinds woensdag bij het raam met de beste snelheid.

Woensdag was de maximale download snelheid nog 95 mbit op 4G+. Inmiddels kom ik niet meer boven de 50 mbit uit op 4G (non-plus), is de ping onstabiel en valt de verbinding soms weg voor enkele seconden.

Door laatstgenoemde is gamen inmiddels niet meer mogelijk :-(

Denk dat hij maar retour gaat. KPN koper is met 55/5 net zo snel maar wel veel stabieler. Buitengebied gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

flaskk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Nee hoor, die gaan allemaal met een straalverbinding, vaak op een vaste mast in de buurt.

Backbone is belangrijk, maar gemiddelde mast zou niet zomaar leeg getrokken kunnen worden.
Niet allemaal, dacht dat pinkpop ook glas heeft. Biddinghuizen in elk geval wel
https://www.gigtech.nl/cases/lowlands/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Catdogsf schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:41:
[...]

Bedoel je een factory reset ? dus paperclip erin en volledige reset ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Catdogsf
petertje30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:41:
Hier het klik en klaar pakket nu 3 dagen online.
Ik vraag me af of het hier wel gaat werken, of ik iets over het hoofd zie. De verbinding is vaak waardeloos. Het wifi bereik is minder sterk dan het Ziggo modem, op zich niet storend. Wel heb ik de access points van Odido meebesteld en deze geplaatst waar tot nu de Ziggo wifi pods stonden. Bedraad. Hiermee is het wifi bereik goed.
De internetsnelheid is het probleem. Deze varieert constant van 150mbps download naar 10 mbps. De upload daalt dan mee en de verbinding valt dan weg.
Het modem heb ik al op meerdere plekken in huis geprobeerd. Odido zou volgens de dekkingskaart hier een prima dekking moeten hebben. Reset fabrieksinstelling via achterkant modem al geprobeerd.
Kan ik nog iets anders proberen?
Jazeker, probeer de "zyxel air" app eens uit, dan kan je veel beter zien op welke plaats je het beste bereik hebt voor je 5g-modem, een kwartslag of minder draaien kan al resulteren in een flinke verbetering van je verbinding, zat zelf qua verbinding op -118, nu door het uittesten zit het rond de -95 á -100.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catdogsf
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Band n78 gezien je snelheid. Mooi. Waarom die reset dan nodig is? Merkwaardig.
Geen idee, modem uitzetten en aanzetten gaf geen verbetering, toen maar gereset en blijkbaar heeft dat gewerkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flaskk
franssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

Niet allemaal, dacht dat pinkpop ook glas heeft. Biddinghuizen in elk geval wel
https://www.gigtech.nl/cases/lowlands/
Die hebben inderdaad glas, en gigtech heeft haar eigen LTE die gebruiken ze voor pin en andere light traffic (ze hebben erg beperkte band), die vaak ook in de gedeelde cow hangt. Rest sluiten ze aan met fiber.

Maar de telecom boeren stralen daar wel aan of althans tot 2019 want daarna ben ik er niet meer bij betrokken geweest.

Was altijd leuk werk, je kwam op de meest vreemde plekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwEo0NqubeiejKXyI8RHyozcmyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfFqZNA06YOAfkKxHrD1wDw7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door flaskk op 18-10-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:59
Uit het raam kan ik de 5g antenne zien, op ongeveer 500 meter. (hangt 35 meter hoog) Ik heb de router in de meterkast, er zit 1 binnenmuur tussen en een buitenmuur. Ik haal ongeveer 600 Mbit, achter het raam haal ik 900 (en een fors hogere upload)

Even kijken hoe ik dit ga oplossen, ik wilde eigenlijk van de snoeren af en heb een UNIFI router erachter (Dreamrouter SE)

De mast is N78, en heeft een straalverbinding als uplink

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Net met Odido gebeld.
Volgens de medewerker is er een software bug waardoor de snelheden zo laag zijn en hard variëren. Hier worden ze nu veel over gebeld.
Ze zouden werken aan een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
cyclone schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Bedoel je een factory reset ? dus paperclip erin en volledige reset ?
Ja denk het, 10 seconden ingedrukt met een pen, toen ging alles knipperen, losgelaten, gewacht, groene bovenste lampje begon te knipperen, toen constant aan, de rest ging ook weer branden, app opgestart, moest opnieuw verbinden via de qr-code aan de onderzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Catdogsf jip that's a clean Factory reset .. ga ik dan nu ook maar eens proberen
Thanks !

Al moet ik zeggen dat ik nu al een dagje werk op deze verbinding (lang leve policy routes van Unifi) dat de hogere latency mij voor gewoon gebruik (beetje browsen en pron kijken O-) ) totaal niet opvalt.

Dat lag niet in mijn verwachting.

[ Voor 56% gewijzigd door cyclone op 18-10-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
petertje30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:32:
Net met Odido gebeld.
Volgens de medewerker is er een software bug waardoor de snelheden zo laag zijn en hard variëren. Hier worden ze nu veel over gebeld.
Ze hoeven niet te werken aan een oplossing, deze is er namelijk al. Gewoon een downgrade naar 0528, of 0528 een hoger nummer geven en deze dan uitrollen.

Ik moet eerst zien, dan geloven. De helpdesk zegt wel eens vaker wat terwijl de werkelijkheid heel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
petertje30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:32:
Net met Odido gebeld.
Is deze informatie online te vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:51:
Is deze informatie online te vinden?
https://www.odido.nl/netwerk/storing

Op de kaart zie ik wel een aantal gebieden met een verminderde dienstverlening.
Waaronder dus ook in het gebied waar mijn Klik&Klaar nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@FredvZ nou dat er een storing is is duidelijk ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdXH01DUaXs3OWejh9CM1CuN9CM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/auw5OahiTI5PI5KhgQadRctl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
FredvZ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

https://www.odido.nl/netwerk/storing

Op de kaart zie ik wel een aantal gebieden met een verminderde dienstverlening.
Waaronder dus ook in het gebied waar mijn Klik&Klaar nu staat.
Helder, maar hoe is dat dan gerelateerd is aan de firmware van de K&K modems?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Knorretje- schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:14:
Mijn ontvanger staat sinds woensdag bij het raam met de beste snelheid.

Woensdag was de maximale download snelheid nog 95 mbit op 4G+. Inmiddels kom ik niet meer boven de 50 mbit uit op 4G (non-plus), is de ping onstabiel en valt de verbinding soms weg voor enkele seconden.

Door laatstgenoemde is gamen inmiddels niet meer mogelijk :-(

Denk dat hij maar retour gaat. KPN koper is met 55/5 net zo snel maar wel veel stabieler. Buitengebied gebruiker.
Tja, het is woensdag nacht een product geworden primair voor stedelijk gebied. Pas als n78 overal binnen redelijke afstand is, is het voor buitengebied de oplossing voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:01:
Helder, maar hoe is dat dan gerelateerd is aan de firmware van de K&K modems?
Geen idee, dat weten ze als het goed is bij Odido ;)

Pagina: 1 ... 10 ... 74 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.