franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee als je op bestellen klikt dat kom je weer bij Internet en TVfranssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 01:09:
[...]
Hier wel lijkt het?
https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar
oh ja klopt dat is wel stom.RandB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 01:14:
[...]
Nee als je op bestellen klikt dat kom je weer bij Internet en TV
Denk dat ze dan wel echt overvallen zijn door de bestellingen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja voor deze prijs en snelheden is het gewoon aantrekkelijk en je kan per maand opzeggen.franssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 01:16:
[...]
oh ja klopt dat is wel stom.
Denk dat ze dan wel echt overvallen zijn door de bestellingen.
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 van
V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 naar
:fill(white):strip_exif()/f/image/bnOPQLWcNm87LoIvFQmqTyul.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/MndNnXX4mXVebWmaNkRr2PHD.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tLO0eD2W65AULRyAfR37CGYa.png?f=user_large)
[ Voor 41% gewijzigd door RandB op 18-10-2024 02:32 ]
:strip_exif()/f/image/UZaGcb1SdPNHgeBiRUe7F6Nq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door DutchBanker op 18-10-2024 05:43 ]
klopt heb ik ook al 3x gedaan deze week en had ik ook al gezegdRandB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:32:
[...]
Ik heb de winkel gebeld en gevraagd of ze de modem op voorraad hadden. Dus zonder bestelling gewoon in de winkel opgehaald. Ze hebben dus een eigen voorraad
[ Voor 7% gewijzigd door boyette op 18-10-2024 05:57 ]
de bestelknop functioneert weer hoorRandB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 01:14:
[...]
Nee als je op bestellen klikt dat kom je weer bij Internet en TV
Bedankt voor de tip, maar hoe moet ik die grafiek van jou interpreteren? Wat is goed, wat is slecht?DutchBanker schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 05:41:
Tip! Gebruik de Zyxel Air app om je signaalsterkte optimaal te krijgen. Deze app geeft veel beter weer hoe de signaalsterkte op bepaalde plekken in huis is. We jammer dat deze versie van de Odido router geen mogelijkheid heeft voor een externe (buiten) antenne. Terwijl de originele router van Zyxel dit wel als optie heeft.
[Afbeelding]
Ps. De app recensies zijn wel heel erg slecht, hahaha.
[ Voor 3% gewijzigd door Catdogsf op 18-10-2024 06:13 ]
Hier ook vannacht update gehad.stormfly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 02:02:
Net is mijn firmware geupdate en het lijkt nog in orde zoals ik het nu ziet.
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 van
V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 naar
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uptime is namelijk maar 5,5 uur en firmware naar V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806.
5G icoontje blijft leeg!
4G is hier momenteel net zo snel als 5G(150down-100up) , maar is veel stabieler.
die 4g krijg je toch nooit boven de 100 ?Progadgets schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:44:
Is het trouwens mogelijk om 5G uit te schakelen?
4G is hier momenteel net zo snel als 5G(150down-100up) , maar is veel stabieler.
denk niet eens boven de 85
[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 18-10-2024 06:57 ]
:strip_exif()/f/image/cSw85dQ9Xzv7cTfHFMBowyq9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FClNe1IkGhRVSFZVQrWBBeBp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 73% gewijzigd door GekkeGerrit83 op 18-10-2024 07:09 ]
https://help.nlziet.nl/hc...-Hoeveel-data-verbruik-ikstormfly schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:53:
[...]
Ben vooral benieuwd naar mijn verbruik, wat je met een avondje NLziet verbruikt.
Dus met 2TB per maand kun je 588 uur TV kijken, ofwel 19 uur per dag.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Dit probleem heb ik ook, vriendin klaagt dat bijvoorbeeld fotos soms niet laden of insta blijft hangen.
Het is puur de router, ik heb nu een 6850 5g van fritzbox en dit gaat goed. Dus hopelijk fixen ze via updates probleem van de zyxel.
Ik heb liever een verbinding van 50/100 dan een super snelle verbinding die af en toe hapert.
4G+Progadgets schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:34:
5g snelheid bedoel je? heb m’n telefoon toch echt op 4G staan
In mijn nieuwe appartement heb ik in elke kamer 2 UTP aansluitingen, en een patchpanel in de meterkast. Ik vraag me af of ik dan de Zyxel in de vensterbank kan zetten, 1 UTP kabel naar de meterkast, en daar een switch plaatsen om de andere kamers aan te sluiten, waarbij ik dan in 2 kamers ook een Wifi Plus wil plaatsen (zodat ik MESH met totaal 3 AP's heb).
Of vraag ik dan teveel van het concept?
In principe kan dat wel maar je merkt wel aan de overige posts dat dit apparaat wel wat problemen kan krijgen als er veel achter hangtSeatRider schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:43:
Iemand al ervaring met Wifi Plus?
In mijn nieuwe appartement heb ik in elke kamer 2 UTP aansluitingen, en een patchpanel in de meterkast. Ik vraag me af of ik dan de Zyxel in de vensterbank kan zetten, 1 UTP kabel naar de meterkast, en daar een switch plaatsen om de andere kamers aan te sluiten, waarbij ik dan in 2 kamers ook een Wifi Plus wil plaatsen (zodat ik MESH met totaal 3 AP's heb).
Anders een router er tussen zetten die al het werkt opknapt kan wonderen doen
Nee. Het modem bepaalt zelf per moment wat de beste keuze is, 4g of 5g.Progadgets schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:44:
Is het trouwens mogelijk om 5G uit te schakelen?
Antwoord van Odido op hun community:
Al onze locaties zijn klaar voor 5G. Indien de 5G verbinding niet beschikbaar is valt onze modem terug op 4G. Vanaf eind 2024 verwachten we de 100% uitrol te hebben gedaan om overal een 5G-verbinding mogelijk te maken.
Hier even op inhaken. Mijn snelheden zijn nog steeds meer dan prima, zeker als ik een Odido server pak bij de speedtest kom ik boven de 1 Gbps, gemeten met Ookla speedtest, op mijn telefoon via WiFi. Ik gebruik de app Netmonster om antenne-info te krijgen, en die laatste geeft aan dat ik niet op 5g zit, maar op 4g. Overigens zowel op mijn Odido Klik&Klaar als op mijn Odido Unlimited.
Dinsdag en woensdag was de verbinding onwerkbaar. Ik verwacht door de firmware update die hierboven meermaals genoemd wordt.
Sinds gisterochtend (donderdag) werkt het weer als een zonnetje. Stabiel en snel genoeg.
Huidige firmware versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806
Het valt me wel op dat inderdaad alleen LTE verbinding lijkt te hebben en 5G niet.
Maar ik kan de Wifi Plus devices niet achter een router hangen vermoedelijk?boyette schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:44:
[...]
In principe kan dat wel maar je merkt wel aan de overige posts dat dit apparaat wel wat problemen kan krijgen als er veel achter hangt
Anders een router er tussen zetten die al het werkt opknapt kan wonderen doen
Waarom niet ?SeatRider schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:02:
[...]
Maar ik kan de Wifi Plus devices niet achter een router hangen vermoedelijk?
Ja , mooi antwoord van Odido, maar mijn ervaring is dat ie veel te lang met haperingen op 5g door gaat met 7-10mbit,terwijl ik op m’n telefoon zie dat 4G 100-150 doet. Heb hetzelfde probleem altijd met m’n telefoon ,daarom heb ik alleen 4G aan staan . Wat ik hier uit begrijp is dus dat het niet gaat.tvdruenen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:45:
[...]
Nee. Het modem bepaalt zelf per moment wat de beste keuze is, 4g of 5g.
Antwoord van Odido op hun community:
[...]
Is het niet zo dat MESH punten met elkaar en het basisstation moeten communiceren, en dat dat lastiger gaat als ze in een ander (sub) netwerk zitten?
Je telefoon kan zowel de 800 als 1800 mhz frequentie tegelijk gebruiken is maar de vraag of de zyxel dat ook doetProgadgets schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:29:
[...]
Ja , mooi antwoord van Odido, maar mijn ervaring is dat ie veel te lang met haperingen op 5g door gaat met 7-10mbit,terwijl ik op m’n telefoon zie dat 4G 100-150 doet. Heb hetzelfde probleem altijd met m’n telefoon ,daarom heb ik alleen 4G aan staan . Wat ik hier uit begrijp is dus dat het niet gaat.
Dat is 4g+ namelijk
Doe eens een test met opensignal
Dat is overigens veel betrouwbaarder dan het getweakte speedtest
Nou dat denk ik niet die vinden elkaar toch welSeatRider schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:29:
[...]
Is het niet zo dat MESH punten met elkaar en het basisstation moeten communiceren, en dat dat lastiger gaat als ze in een ander (sub) netwerk zitten?
En het basisstation zit toch ook achter dezelfde router ?
Daar ben ik naar op zoek.SeatRider schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:43:
Iemand al ervaring met Wifi Plus?
Dit staat in de veel gestelde vragen over WifiPlus
"Hoeveel wifipunten kan ik aansluiten?
Maximaal 2. Heb je 2 wifipunten, dan moet je er 1 op je modem aansluiten met een kabel. Het andere wifipunt kan je daarna draadloos gebruiken en daar zet je het mesh-wifinetwerk op. Het is wel belangrijk dat je het wifisignaal op de modem zelf uitzet. Anders kan het zijn dat je internet minder snel of stabiel wordt."
Ik heb nu 2 ziggo wifi punten, allebei bedraad aangesloten. En daardoor drie wifi punten, met modem erbij.
Nog niet helemaal duidelijk of het tweede wifipunt zoals hiervoor genoemd ook bekabeld kan zijn: "kan je daarna draadloos gebruiken" sluit bekabeld niet uit.
Van het weekend alles overzetten van Ziggo LAN naar Odido LAN en beginnen met testen :-).
Dit gaat over het wifi punt bij Klik&Klaar.
Wifisnelheid: maximaal 4800 Mbit/s op 5 GHz en maximaal 1200 Mbit/s op 2.4 GHz.
Wifi standaard: Wifi 6 (802.11ax), en lager (802.11ac/a/b/g/n).
Dual-band: 5GHz (4x4 antennes), 2.4 GHz (4x4 antennes).
LAN-poorten: 2 x 2.5 Gbps.
MU-MIMO: Ja.
OFMA: Ja.
Beamforming: Ja.
Mesh: Easymesh-gecertificeerd.
Afmetingen: 12,8 x 12,8 x 4,0 cm (ruitvormig).
Wat zou die beamforming betekenen, is dat input vanaf het modem, of uitgaand?
Je iCloud Private relay staat ingeschakeld, het is even de vraag of je nu een Apple server of een Odido verbinding getest hebt
Ik kan alleen maar aansporen om een topic te maken bij Odido als je problemen ervaart. De vorige berichten zijn geplaatst in het commerciële topic van Klik&Klaar en vallen niet op. Open bij Odido een eigen topic met deze klachten en geef met elkaar de juiste feedback dat dit meerdere klanten betreft.Bobo89 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:22:
[...]
Hier ook vannacht update gehad.
Uptime is namelijk maar 5,5 uur en firmware naar V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806.
5G icoontje blijft leeg!
Wat zijn je snelheden, is het geen cosmetische bug in de GUI?
Vreemd dat ik het niet ervaar, ik durf hem niet te rebooten
Dan kan ik wel stoppen met werkenSeatRider schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:23:
[...]
https://help.nlziet.nl/hc...-Hoeveel-data-verbruik-ik
Dus met 2TB per maand kun je 588 uur TV kijken, ofwel 19 uur per dag.
Dat heeft aangehouden tot in elk geval een uur voor de firmware update. Toen ik een uur na de update weer keek brandde de rode led en dat is zo gebleven.
Snelheid (down) was aanvankelijk veel lager maar die lijkt weer redelijk terug in de buurt van gisteren. Upload is helemaal naadje met een paar (<5) mps.
Lijkt me toch raar dat men met firmware updates de 5G ontvangst vernaggelt.
[ Voor 15% gewijzigd door quo_ op 18-10-2024 09:21 ]
Alle 3 de sectors hebben N78 (snelle 5G) je zit net op het grens gebied, ook is de mast niet echt heel erg hoog. Welke snelheid haal je volgens de speedtest.net app?Catdogsf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:01:
[...]
[Afbeelding]
Hoe is deze mast?, heb er weinig kennis van en jij hebt er volgens mij wel aardig verstand van :-)
Zit hemelsbreed zo'n 750 á 800 van deze mast af, heb een "zwak" signaal (2 streepjes), 5G-modem staat op de 1ste etage bij het raam richting de desbetreffende mast, krijg het niet beter qua signaalsterkte. Zou fijn zijn om het beter te krijgen, maar heb geen idee hoe, want alle andere plekken in huis zijn niet beter. (pubers hoor ik verder niet klagen, zijn eerder juist positief, vergeleken met de adsl die we hebben)
Odido werkt enkel met IPv4.Jeffrey87 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:22:
Krijg je bij Odido inmiddels ook al een IPv6 adres toegewezen of hebben ze dat nog steeds niet geïmplementeerd?
Nope de klik en klaar heeft alleen IPv4 op de WAN interface, en als ik het hier lees wordt iedere vraag op de community hierover ook zo goed als direct gesloten en wordt IPv6 totaal niet ondersteund op geen enkele verbinding van OdidoJeffrey87 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:22:
Krijg je bij Odido inmiddels ook al een IPv6 adres toegewezen of hebben ze dat nog steeds niet geïmplementeerd?
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Dit is dus waarom ik (zie eerder in dit topic) en jij ook zou moeten vragen dat Odido de IP Passtrough (bridge) mode op het modem zou moeten vrijgeven.Clavis schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:22:
[...]
Edit:
Het werkt wel als ik het extern IP in de VIP configueer. Maarja die veranderd natuurlijk elke 24 uur...
Het modem kan dit maar de mogelijkheid in de firmware is afgeschermt door OdidO.
@ikbenjoeri Heb jij wellicht een verklaring waarom de 140 graden geen N78 band heeft? Is namelijk precies de richting die ik nodig heb..ikbenjoeri schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:34:
[...]
Alle 3 de sectors hebben N78 (snelle 5G) je zit net op het grens gebied, ook is de mast niet echt heel erg hoog. Welke snelheid haal je volgens de speedtest.net app?
/f/image/Xgk6uutGCSE1CBHkEqp2V41h.png?f=fotoalbum_large)
Ook Opensignal geeft net als Netmonster bij mij aan dat er enkel 4G gebruikt wordt. Opvallend ook dat dat tevens voor mijn Mobiel Unlimited geldt, terwijl rechtsboven op mijn telefoon een prachtig 5G-symbool staat te shinen. Nu klaag ik niet over de snelheid overigens, dat is meer dan genoeg voor mijn gebruik.boyette schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:30:
[...]
Doe eens een test met opensignal
Dat is overigens veel betrouwbaarder dan het getweakte speedtest
APN aangepast? Zo niet lees dan even terug.Rico79 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:56:
Ik heb klik en klaar geinstalleerd en het werkt prima naar behoren. Ik begrijp alleen niet dat het simkaartje alleen op het zyxel modem werkt. Ik had al enige tijd een dataonly simkaart met 20gb data per dag van Odido. Het liep allemaal op een 1x tp-link x50 5g (hoofd) deco mesh systeem en 4 extra units tp-link m9 deco voor het uitbreiden van het mesh systeem. Het thuisnetwerk was eigenlijk wel perfect en het internet zelf ook gewoon goed. Alleen die 20gb per dag was onhandig voor mijn gebruik. Toen ik van klik en klaar hoorde heb ik Odido gevraagd mijn abonnement om te zetten van dataonly naar klik en klaar. Ik had gedacht dat het simkaartje van klik en klaar werkend zou zijn op mijn tp-link. Echter werkt het helaas niet en ben je afhankelijk van de zyxel router. Dus nu heb ik wel meer internet maar minder wifi dekking. Ik kan dan nog altijd mijn tp-link mesh systeem erachter zetten en de wifi van de zyxel uitzetten. Maar dat vind ik geen ideale opstelling. Mijn downloadsnelheid is 800mbps en de uploadsnelheid is 70mbps volgens fast.com en ik schat dat de mast 600 meter in vogelvlucht van mij af staat.
Als je even terug leest zie je dat het met een andere APN gewoon werkt (zelfs beter omdat N28 wordt gebruikt)Rico79 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:56:
Ik heb klik en klaar geinstalleerd en het werkt prima naar behoren. Ik begrijp alleen niet dat het simkaartje alleen op het zyxel modem werkt. Ik had al enige tijd een dataonly simkaart met 20gb data per dag van Odido. Het liep allemaal op een 1x tp-link x50 5g (hoofd) deco mesh systeem en 4 extra units tp-link m9 deco voor het uitbreiden van het mesh systeem. Het thuisnetwerk was eigenlijk wel perfect en het internet zelf ook gewoon goed. Alleen die 20gb per dag was onhandig voor mijn gebruik. Toen ik van klik en klaar hoorde heb ik Odido gevraagd mijn abonnement om te zetten van dataonly naar klik en klaar. Ik had gedacht dat het simkaartje van klik en klaar werkend zou zijn op mijn tp-link. Echter werkt het helaas niet en ben je afhankelijk van de zyxel router. Dus nu heb ik wel meer internet maar minder wifi dekking. Ik kan dan nog altijd mijn tp-link mesh systeem erachter zetten en de wifi van de zyxel uitzetten. Maar dat vind ik geen ideale opstelling. Mijn downloadsnelheid is 800mbps en de uploadsnelheid is 70mbps volgens fast.com en ik schat dat de mast 600 meter in vogelvlucht van mij af staat.
Dat waarschijnlijk dataverbruik laag is in deze sectorhoek waardoor ze geen N78 hebben opgehangenTim_gerr schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
@ikbenjoeri Heb jij wellicht een verklaring waarom de 140 graden geen N78 band heeft? Is namelijk precies de richting die ik nodig heb..
[Afbeelding]
Yes, hier het zelfde. Naast dat ik gemerkt heb dat m'n accu langer meegaat op 4G heb ik over het algemeen ook een stabielere en snellere verbinding. Vooral binnenshuis. En voor mij is de snelheid van 4G over het algemeen ook meer dan voldoende.Progadgets schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:29:
[...]
Ja , mooi antwoord van Odido, maar mijn ervaring is dat ie veel te lang met haperingen op 5g door gaat met 7-10mbit,terwijl ik op m’n telefoon zie dat 4G 100-150 doet. Heb hetzelfde probleem altijd met m’n telefoon ,daarom heb ik alleen 4G aan staan . Wat ik hier uit begrijp is dus dat het niet gaat.
Snap niet helemaal hoe je tot deze conclusie komt want dit is niet zo.Rico79 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:56:
Ik heb klik en klaar geinstalleerd en het werkt prima naar behoren. Ik begrijp alleen niet dat het simkaartje alleen op het zyxel modem werkt.
Zelfs OdidO geeft aan dat je prima andere modems mag / kunt gebruiken alleen dat ze daar geen support op kunnen leveren.
Lees dit topic eens goed door want wat jij beweert is fout. Simkaart werkt prima in andere modems en of telefoons legio tweakers hebben dit in dit topic benoemd en de test resultaten laten zien.
(niet lullig bedoeld maar soms is het goed eerst even een topic door te nemen en jezelf te informeren voor je een conclusie de wereld in gooit)
Ik wil ook klik en klaar in gebruik nemen, heb nu ziggo wat binnenkomt naast de tv beneden.
Vanaf daar zit er een kabel in naar de zolder waar er een smartwifi modem van ziggo aan zit om daar ook goed wifi bereik te hebben.
Als ik de klik en klaar unit nu op dezelfde plaats zet als de modem beneden, kan ik die kabel gewoon over prikken zodat die smart wifi modem het alsnog doet of werkt dit niet samen?
Ik heb de smartwifi modem van ziggo gekregen, maar ik heb geen idee of dat ding echt alleen met ziggo werkt.
Indien het niet werkt, wat kan ik er voor in de plaats kopen? Een simpele router oid? Ik hoef op zolder alleen bereik te hebben voor een werklaptop, niks spannends.
Alvast bedankt!
Hier ook nogal wat tegenstijdigheid:GekkeGerrit83 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:08:
De zyxel air app laat ook dingen zien die tegenstrijdig zijn, volgens app een excellente verbinding, volgens de GUI, bijna geen verbinding?
LED op de Zyxel = rood
Webinterface 2 streepjes LTE en 0 streepjes 5G
Odido app 5streepjes 5G en de tekst "alles ziet er goed uit"
Download snelheid is lager dan ik eerder haalde maar ligt binnen spec van de odido dekkingskaart.
Upload is wel erg problematisch
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wSMlFDBrJo9zjMlv8D8iNaCW.jpg?f=user_large)
Waar wordt dit vermeld vanuit Odido dat je de simkaart in andere 5G modem/router mag gebruiken?cyclone schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Snap niet helemaal hoe je tot deze conclusie komt want dit is niet zo.
Zelfs OdidO geeft aan dat je prima andere modems mag / kunt gebruiken alleen dat ze daar geen support op kunnen leveren.
Lees dit topic eens goed door want wat jij beweert is fout. Simkaart werkt prima in andere modems en of telefoons legio tweakers hebben dit in dit topic benoemd en de test resultaten laten zien.
(niet lullig bedoeld maar soms is het goed eerst even een topic door te nemen en jezelf te informeren voor je een conclusie de wereld in gooit)
ikbenjoeri schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:28:
[...]
Waar wordt dit vermeld vanuit Odido dat je de simkaart in andere 5G modem/router mag gebruiken?
/f/image/QXifUWQLKSOnbZ6kq7dSYp9D.png?f=fotoalbum_large)
https://assets.odido.nl/x...n-klik-klaar-internet.pdf
[ Voor 7% gewijzigd door geraroz op 18-10-2024 10:34 ]
Pura Vida
Nee, helaas, als ik externe beheer aanzet. en via de internet de ddns naam gebruik inclusief poort nummer kom ik alleen bij de router login pagina.Clavis schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:22:
[...]
Wat dit nog gelukt? Ik krijg het hier ook niet aan de gang. DMZ ingesteld en interne firewall van de Zyxel uitgezet.
Helaas blijven de poorten akelig dicht.
@cyclone uitgaand is opgelost
Via SDWAN werkt het prima. Geen packetloss als ik de primaire verbinding uit schakel.
[Afbeelding]
Edit:
Het werkt wel als ik het extern IP in de VIP configueer. Maarja die veranderd natuurlijk elke 24 uur...
Snelheid deze ochtend was gemiddeld 950/120, zeer goed dus.
Of een mede-tweaker die met zweetdruppels op het voorhoofd speedtests loopt te draaien op dezelfde mast?Maverick2001 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:33:
Denk dat het weer ook de nodige invloed heeft op de verbinding. Zit in de buurt van Groningen en het is hier regenachtig en zwaar bewolkt. Waar ik gister zo rond de 600 down haalde haal ik nu nog maar de helft. Kan natuurlijk ook zijn dat Odido de snelheid aan het cappen is.
Klopt het lijkt erop dat het modem rond 01:00 checkt of er een nieuwe FW klaar staat en zo ja deze dan download/installeert. Dit lijkt om de 24u te worden gechecked. Dus volgens mij als je rond 00:30 - 01:30 niet online bent dan "ontloopt" je de firmware update lijkt het.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:49:
Net als eergisteren afgelopen nacht de Zyxel uit gezet. En de firmware zit nog steeds op 0528. Ik blijft deze methode maar even hanteren tot er een meer stabiele firmware uitgerold wordt.
Je moet vooral naar de balk rood tot groen kijken. De grafiek laat alleen het verloop zien over een bepaalde tijd. Ondanks dat het mij ook al was opgevallen dat de recensies niet heel best zijn. Werkt de app prima.Catdogsf schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:07:
[...]
Bedankt voor de tip, maar hoe moet ik die grafiek van jou interpreteren? Wat is goed, wat is slecht?
Het is dan ook niet logbased op disk. Vraag me dan wel af hoe je als klant (non Tweakers) uberhaupt moet bijhouden/inzien als je werkelijk de 2TB aantikt in de maand en je dan "andere prioriteit in het netwerk" krijgt, wat dat moge inhouden.
Je kunt dit dus als normale (non Tweaker) klant nergens zien wat je werkelijk maandverbruik is. En wat dan van die 2TB dan nog over is.
Ik ben benieuwd wanneer een Tweaker hier werkelijk de 2TB heeft aangetikt, wat er werkelijk nu merkbaar anders wordt. Ben benieuwd of iemand dan zijn ervaring wilt delen.
Als ik de algemene voorwaarden moet geloven, kun je een lagere snelheid krijgen als het druk op de mast is. Beetje vergelijkbaar wat Starlink doet.bons schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:25:
Wat mij wel opvalt is dat de interne Dataverkeer counter van de Zyxel bij een Reboot ook gereset wordt naar 0.
Het is dan ook niet logbased op disk. Vraag me dan wel af hoe je als klant (non Tweakers) uberhaupt moet bijhouden/inzien als je werkelijk de 2TB aantikt in de maand en je dan "andere prioriteit in het netwerk" krijgt, wat dat moge inhouden.
Je kunt dit dus als normale (non Tweaker) klant nergens zien wat je werkelijk maandverbruik is. En wat dan van die 2TB dan nog over is.
Ik ben benieuwd wanneer een Tweaker hier werkelijk de 2TB heeft aangetikt, wat er werkelijk nu merkbaar anders wordt. Ben benieuwd of iemand dan zijn ervaring wilt delen.
Als je in een uithoek woont met weinig bewoners, dan verwacht ik dat je er niks van merkt.
Als je dat echt wil weten, moet je dat even bijhouden: elke dag even kijken en noteren. Ik neem even aan dat het modem niet elke dag automatisch/spontaan reboot.bons schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:25:
Wat mij wel opvalt is dat de interne Dataverkeer counter van de Zyxel bij een Reboot ook gereset wordt naar 0.
...
BTW 2TB is best veel. Mijn synology router geeft aan dat ik +- 1 TB per maand verstook.
Die website toont bij mij op glasvezel soms fantasie snelheden. Absoluut onbetrouwbaar net als alle andere SpeedTest tools in een browser. Dan weet je echt niet wat je meet. Veel processen op de achtergrond, rendering in een sandbox, extensies en plug-ins, etc. etc.RandB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 02:14:
Vandaag snelste meting gedaan met lan verbinding
[Afbeelding]
Altijd een command line versie gebruiken of iPerf3 naar een snelle server.
In de Apple Appstore staat slechts 1 recensie. En die is slecht omdat iemand zijn router niet herkend werd. Dus dat zegt niets.Catdogsf schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:07:
[...]
Bedankt voor de tip, maar hoe moet ik die grafiek van jou interpreteren? Wat is goed, wat is slecht?
MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck
Heb je al een harde reset geprobeerd? Achter bij de modem heb je een gaatje met een pinnetje 10 sec ingedrukt houden. Succesquo_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:17:
Mijn halelujah experience van gisteren krijgt waarschijnlijk vandaag geen vervolg. Vanaf het eind van de middag prima 5G gehad met snelheden boven de 300mbit met overigens een wel vrij karige upload.
Dat heeft aangehouden tot in elk geval een uur voor de firmware update. Toen ik een uur na de update weer keek brandde de rode led en dat is zo gebleven.
Snelheid (down) was aanvankelijk veel lager maar die lijkt weer redelijk terug in de buurt van gisteren. Upload is helemaal naadje met een paar (<5) mps.
Ik zou de GUI vertrouwen en niet die app, ook in de K&K app van Odido zitten deze bugs. Toont 5G vol signaal terwijl er geen 5G meer is.GekkeGerrit83 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:08:
De zyxel air app laat ook dingen zien die tegenstrijdig zijn, volgens app een excellente verbinding, volgens de GUI, bijna geen verbinding?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk het wel, zo niet dat kun je bij Odido extra Wi-Fi punten bestellen.Peppah schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:20:
Hoop dat iemand me hier kan helpen.
Ik wil ook klik en klaar in gebruik nemen, heb nu ziggo wat binnenkomt naast de tv beneden.
Vanaf daar zit er een kabel in naar de zolder waar er een smartwifi modem van ziggo aan zit om daar ook goed wifi bereik te hebben.
Als ik de klik en klaar unit nu op dezelfde plaats zet als de modem beneden, kan ik die kabel gewoon over prikken zodat die smart wifi modem het alsnog doet of werkt dit niet samen?
Ik heb de smartwifi modem van ziggo gekregen, maar ik heb geen idee of dat ding echt alleen met ziggo werkt.
Indien het niet werkt, wat kan ik er voor in de plaats kopen? Een simpele router oid? Ik hoef op zolder alleen bereik te hebben voor een werklaptop, niks spannends.
Alvast bedankt!
Het grappige is dat (zie mijn post hierboven ergens) ook mijn telefoon aangeeft met 5G verbonden te zijn, terwijl zowel Netmonster als Opensignal aangeven dat ik op 4G zit.ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
Ik zou de GUI vertrouwen en niet die app, ook in de K&K app van Odido zitten deze bugs. Toont 5G vol signaal terwijl er geen 5G meer is.
Vrijwel zeker heeft de firmware update 5G disabled als er geen n78 band is (3500 MHz.).tvdruenen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:52:
Hier Klik&Klaar ook in gebruik sinds maandag. Na wat heen en weer schuiven leek de 5G verbinding stabiel. Niet heel snel, maar stabiel en snel genoeg.
Dinsdag en woensdag was de verbinding onwerkbaar. Ik verwacht door de firmware update die hierboven meermaals genoemd wordt.
Sinds gisterochtend (donderdag) werkt het weer als een zonnetje. Stabiel en snel genoeg.
Huidige firmware versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806
Het valt me wel op dat inderdaad alleen LTE verbinding lijkt te hebben en 5G niet.
Leidde bij mij tot alleen 4G en dan nog bagger ook. Lage upload, disconnects, latency hoog, packet loss.
Voor de firmware update werkte 5G prima en stabiel.
Icoontjes in je statusbalk moet je ook niet altijd geloven. Sommige telefoons geven 5G aan terwijl dit niet zo is.zacht schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:49:
[...]
Het grappige is dat (zie mijn post hierboven ergens) ook mijn telefoon aangeeft met 5G verbonden te zijn, terwijl zowel Netmonster als Opensignal aangeven dat ik op 4G zit.
Mijn S23 geeft een transparante 5G icoontje aan, dit betekend dat hij wel verbonden is met een 5G mast, maar 4G gebruikt.
De Ziggo smartwifi pods werken alleen met Ziggo apparatuur en zijn gekoppeld aan je Ziggo abonnement, dus werken ze niet met Odido klik&klaar.joeri1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:48:
[...]
Ik denk het wel, zo niet dat kun je bij Odido extra Wi-Fi punten bestellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Pierre_nr1 op 18-10-2024 11:55 ]
De firmware update lijkt alleen n78 vrij te geven voor 5G. Dus na de update heb je een 4G router als er geen n78 in de buurt is. Mijn Huawei router gebruikt ook n28 en dan is alles ok.quo_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:17:
Mijn halelujah experience van gisteren krijgt waarschijnlijk vandaag geen vervolg. Vanaf het eind van de middag prima 5G gehad met snelheden boven de 300mbit met overigens een wel vrij karige upload.
En ja, voor de firmware update was de Zyxel prima. Nu staat hij in doos in de kast en gebruik ik mijn Huawei 5G router met de K&K SIM. Komt n78 ooit zal ik de Zyxel weer eens proberen.
Ik vermoed (niet bevestigd) dat Odido zich maandag realiseerde wat K&K ging betekenen voor de belasting van het mobiele net op de LTE en n28 frequenties en snel ingegrepen heeft. Zonder n28 en carrier aggregation (4G+) is de Zyxel nu als er geen n78 is, een hele slechte 4G router.
Geen IPv6, nergens op mobiel.Jeffrey87 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:22:
Zie dat hierboven al staat dat je de APN moet aanpassen, de juiste waarde is : fwainternet.Rico79 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:56:
Werkt prima in een Huawei router. Succes.
De app heeft een bug waardoor er vol signaal aangegeven wordt als er geen 5G is.quo_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:28:
[...]
Hier ook nogal wat tegenstijdigheid:
LED op de Zyxel = rood
Webinterface 2 streepjes LTE en 0 streepjes 5G
Odido app 5streepjes 5G en de tekst "alles ziet er goed uit"
Download snelheid is lager dan ik eerder haalde maar ligt binnen spec van de odido dekkingskaart.
Upload is wel erg problematisch
[Afbeelding]
Een rode LED betekent slechte ontvangst.
Upload is dramatisch op 4G.
Zonder n78 in de buurt is de Zyxel na de firmware update bij jou dus ook een deurstopper geworden.
Kortom; geen beperking voor gebruik in een andere router.
Bekend effect, zeker op 3500 MHz., demping in vochtige lucht neemt sterk toe met de frequentie. Mensen met een schotel op het dak zullen het herkennen. Sneeuw is helemaal dramatisch.Maverick2001 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:33:
Denk dat het weer ook de nodige invloed heeft op de verbinding. Zit in de buurt van Groningen en het is hier regenachtig en zwaar bewolkt. Waar ik gister zo rond de 600 down haalde haal ik nu nog maar de helft. Kan natuurlijk ook zijn dat Odido de snelheid aan het cappen is.
Jij hebt n78 op de mast gezien je hoge download dus de firmware update zal geen kwaad kunnen.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:49:
Net als eergisteren afgelopen nacht de Zyxel uit gezet. En de firmware zit nog steeds op 0528. Ik blijft deze methode maar even hanteren tot er een meer stabiele firmware uitgerold wordt.
Ik verwacht daar niets van. Odido zal n28 en carrier aggregation (b20, b1) vrijwel zeker toch niet met een firmware update weer alsnog enablen.Pilovali schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:14:
Iemand toevallig al gebeld naar 088-1005750? Dit is een speciale technische servicedesk voor Klik&Klaar volgens Odido webcare.
Spel en typfouten voorbehouden
Ook na een harde reset?FredvZ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:27:
Bij mij is 5G inmiddels ook zo dood als een pier.
En wat moet ik verstaan bij "in de buurt"?ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:07:
[...]
De app heeft een bug waardoor er vol signaal aangegeven wordt als er geen 5G is.
Een rode LED betekent slechte ontvangst.
Upload is dramatisch op 4G.
Zonder n78 in de buurt is de Zyxel na de firmware update bij jou dus ook een deurstopper geworden.
Ik zit in een driehoek van n28/n78 masten op een afstand van 3-3-1,5 km. Geen hoge gebouwen want drents dorp.
Ja, ik ga het nog eens proberen.
Gek genoeg is het dekkingskaartje voor mijn adres geupdated: ik moet nu 300mbps+ moeten kunnen halen.
Ik geloof je, maar ik hanteer nu nog maar even.....if it ain't broke, don't fix iternstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:12:
[...]
Jij hebt n78 op de mast gezien je hoge download dus de firmware update zal geen kwaad kunnen.
Dat is veel te ver. Reken op maximaal 1 km. voor duidelijke winst t.o.v. de 4G frequenties en n28.quo_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:30:
[...]
En wat moet ik verstaan bij "in de buurt"?
Ik zit in een driehoek van n28/n78 masten op een afstand van 3-3-1,5 km. Geen hoge gebouwen want drents dorp.
Vooral n28 op 800 MHz. reikt best wel ver. Maar ja, de recente firmware update lijkt dit disabled te hebben.
Hiero op de Odido communityikbenjoeri schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:28:
[...]
Waar wordt dit vermeld vanuit Odido dat je de simkaart in andere 5G modem/router mag gebruiken?
:strip_exif()/f/image/Wx3ZhKKqhE9rgB8qWRnJcsOO.png?f=user_large)
Euh wat is precies je vraag ?Pilovali schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:14:
Iemand toevallig al gebeld naar 088-1005750? Dit is een speciale technische servicedesk voor Klik&Klaar volgens Odido webcare.
[ Voor 21% gewijzigd door cyclone op 18-10-2024 12:42 ]
Ook na een nieuwe reset geen verbteringFredvZ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:32:
Ja, ik ga het nog eens proberen.
Dat die reset zou werken is denk ik een false flag, urban legend, broodje aap, fabeltje …
Daarmee zet je alleen de fabrieksinstellingen terug maar ja je niet terug naar de vorige firmware.
Hier 4GvT met 150 Gb. per maand voor bijna 50 euro per maand. Gelukkig contract vrij dus opzegbaargeraroz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:49:
Ik ben wel benieuwd hoe mensen zich voelen met een 2 jaar abbo met een data sim (onbeperkt 700mbit) voor 35/maand , iets zegt mij dat de prijsstelling van klik & klaar uhm …. Scherp is
Dan is K&K een mooi alternatief.
En tja, bij contracten met lange looptijd mis je nieuwe diensten, betere diensten gedurende die periode. Maar kreeg je waarschijnlijk korting op het moment van afsluiten. Kristallen bol heeft niemand
Ik kan zelf niet bellen, maar ik (en anderen hiero) hebben verbindingproblemen. Ik was nieuwsgierig of iemand met de helpdesk had gebeld.
Maar ik kon uiteraard m'n nieuwsgierigheid niet bedwingen, en heb meteen de SIM erin geduwd en 'm aangezet. Het werkt! Ben benieuwd of ik dan ook 2 weken eerder moet gaan betalen dan ik eigenlijk van plan was
:strip_exif()/f/image/dhRVGJ9p6yOqnDoGhzTUQxTo.png?f=user_large)
Ik heb 't ding vooralsnog even bovenop m'n magnetron gezet met de achterkant ruwweg richting de mast (N28+N78, ca. 250 meter, 1 flatgebouw ertussen). Bovenstaande speedtest was de allereerste poging, meteen een mooi resultaat.
De firmware direct uit de doos is 0528, het is afwachten wat ie na de upgrade doet.
[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 18-10-2024 13:05 ]
Ik kan me voorstellen dat het ze nu even over de schoenen loopt want de vraag is enorm, hoorde ik ook in de winkel waar ik de zyxel opgeaald heb.ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:35:
[...]
Dat is veel te ver. Reken op maximaal 1 km. voor duidelijke winst t.o.v. de 4G frequenties en n28.
Vooral n28 op 800 MHz. reikt best wel ver. Maar ja, de recente firmware update lijkt dit disabled te hebben.
Dus eerst maar een tijdje aanzien. Als het tzt niet verbetert is het bij mij geen blijvertje.
Uiteraard ga je nu betalenJuerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:03:
Pakketje zojuist via DHL ontvangen, ongeveer 2 weken eerder dan de datum die ik had gekozen.
Maar ik kon uiteraard m'n nieuwsgierigheid niet bedwingen, en heb meteen de SIM erin geduwd en 'm aangezet. Het werkt! Ben benieuwd of ik dan ook 2 weken eerder moet gaan betalen dan ik eigenlijk van plan was
[Afbeelding]
Ik heb 't ding vooralsnog even bovenop m'n magnetron gezet met de achterkant ruwweg richting de mast (N28+N78, ca. 250 meter, 1 flatgebouw ertussen). Bovenstaande speedtest was de allereerste poging, meteen een mooi resultaat.
Mooie snelheid, door n78 dus. Je zit mooi dicht bij de mast.
Ik begrijp werkelijk Odido niet. Doelgroep is (was?) buitengebied. Waar nog op veel plaatsen geen n78 is of te veraf is. Juist daar werkt K&K na de firmware update niet meer goed. Iedereen die jubelt over de snelheid zit dicht bij een n78 mast, in de stad.
Doelgroep op laatste moment verandert?
Odido geschrokken na maandag over netcongestie op b1, b20 en n28?
Firmware update per ongeluk uitgerold?
Hoe kom je erbij dat de doelgroep het buitengebied was/is? Zelf zeggen ze dat het voor iedereen is die snel onbeperkt online wil zijn.ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:09:toon volledige bericht
[...]
Uiteraard ga je nu betalen, als het goed is ontvang je binnen enkele uren je contract in je e-mail.
Mooie snelheid, door n78 dus. Je zit mooi dicht bij de mast.
Ik begrijp werkelijk Odido niet. Doelgroep is (was?) buitengebied. Waar nog op veel plaatsen geen n78 is of te veraf is. Juist daar werkt K&K na de firmware update niet meer goed. Iedereen die jubelt over de snelheid zit dicht bij een n78 mast, in de stad.
Doelgroep op laatste moment verandert?
Odido geschrokken na maandag over netcongestie op b1, b20 en n28?
Firmware update per ongeluk uitgerold?
Wellicht investeren in een andere 5G router een optie? Zijn wel prijzig. Wat de lage prijs van K&K te niet doet.quo_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:08:
[...]
Ik kan me voorstellen dat het ze nu even over de schoenen loopt want de vraag is enorm, hoorde ik ook in de winkel waar ik de zyxel opgeaald heb.
Dus eerst maar een tijdje aanzien. Als het tzt niet verbetert is het bij mij geen blijvertje.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.