[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2
Acties:

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:26
Geen matches
Odido introduceerde vandaag Klik&Klaar, vast internet via een 5G modem voor 25 euro per maand (20 euro met klantenvoordeel). Je krijgt een gratis Zyxel NR5307 modem in bruikleen.

Op Tweakers was vandaag dit artikel hierover te vinden: https://tweakers.net/nieu...or-25-euro-per-maand.html

Er lijkt onder tweakers veel interesse hiervoor te zijn, maar ook nog veel vragen.

Op de Odido community site is er ook een topic hierover waar o.a. een overzicht met vragen en antwoorden staat: https://community.odido.n...lik-klaar-internet-369189

Let op: voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ onderaan deze openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord

Ikzelf heb wel interesse hierin omdat wij in het buitengebied wonen zonder glasvezel en kabel. Wij hebben nu KPN Internet via ADSL met buitengebied 4G modem (meestal slechts zo'n 30/8 Mbits/s).

Misschien kunnen we hier in dit topic ervaringen uitwisselen en vragen beantwoord krijgen.

Edit:
Verzoek aan mensen die hier hun gemeten snelheid doorgeven van Odido 5G Klik&klaar:
Willen jullie tevens aangeven hoeveel de verwachte snelheid is die volgens Odido gehaald zou moeten kunnen worden volgens hun dekkingskaart op jouw locatie. De dekkingskaart staat hier: https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar.
Dit is voor anderen hier interessanter dan alleen je gemeten snelheid. :)

De afstand van jouw locatie tot de dichtstbijzijnde 5G mast van Odido kun je hier vinden: https://antennekaart.nl/k...6&zoom=11&providers=odido Het zou fijn zijn als je deze afstand ook even zou vermelden. Dank @W1ck1e ;)

Je kunt hier de technische specificatie van het Zyxel 5307 modem vinden: https://www.breedbandwink...O-version_170724_V3.0.pdf Dank @man-o-script

Update:
Verschillende tweakers melden problemen met het Zyxel modem na een automatische firmware update. Zie o.a. @ernstoud in https://gathering.tweaker...message/80435884#80435884

Daarnaast lijken de snelheden bij veel tweakers nogal te variëren. Het is nog niet helemaal duidelijk waar dit precies aan ligt maar de ontvangst op het Zyxel modem lijkt ook erg gevoelig voor een kleine verplaatsing of draaiing van het modem. Ook bestaat het vermoeden dat Odido s'nachts de spanning op de N78 band op de masten verlaagt waardoor je dan alleen nog maar 4G ontvangst hebt. De N78 band is namelijk de enige 5G band die het modem gebruikt doordat de andere 5G band (N28) in de firmware van het modem lijkt te zijn uitgeschakeld.

Firmware versies Zyxel modem.
V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 stock firmware
V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 automatische update waarbij de n28 (700 MHz), b20 (800 MHz) en b8 (900 MHz) banden zijn uitgeschakeld.
De laatste versie is V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 (uitgerold in juni 2025) Deze versie lost het wegvallen van de wifi verbindingen op. Zie ook https://community.odido.n...jg-1-nr53-b17d0430-376535
Dank @stormfly en @SebasFM

Edit:
Sommige tweakers/gebruikers van Odido Klik&Klaar melden dat er zich haperingen voordoen op het lokale netwerk (thuisnetwerk) bij het gebruik van het meegeleverde Zyxel modem. Er is hier een apart topic voor geopend: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2272450

Er is een apart topic geopend over het Zyxel NR7302 modem aangemaakt. Dit modem wordt door verschillende tweakers gebruikt i.p.v. het standaard meegeleverde modem van Odido. Je kunt dit topic hier vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2295410

Topic FAQ

Veel gemelde problemen:
  • Instabiel WiFi, op te lossen met een reboot van de modem of eigen WiFi (mesh) setje bedraad aansluiten
  • Onder andere 5G-band n28 is uitgeschakeld bij de eerste firmware update die niet iedereen heeft gekregen, niet iedere mast heeft band n78 (met veel capaciteit) ter beschikking
  • Zyxel Air app en de officiële Klik & Klaar app werken niet meer. Je kunt eventueel een oudere versie handmatig installeren. Zie: https://apkpure.com/zyxel-air/com.zyxel.zyxelair
  • WiFi is in de firmware gelimiteerd tot WiFi 6 (802.11ax), terwijl de hardware WiFi 7 (802.11be) aan zou moeten kunnen
  • ...
Hoe haal ik de maximale snelheid uit de Klik en Klaar modem?
ToDo: verhaaltje over plaatsing modem.
Odido adverteerde bij het aansluiten van de eerste klanten met een maximale snelheid tot 300 Mbps down en 30 Mbps up. De te verwachten snelheid op jouw locatie kun je op deze dekkingskaart van Odido vinden: https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar. De maximale snelheid die in de praktijk onder de meest ideale omstandigheden met het meegeleverde modem behaald lijkt te kunnen worden, is 1300 Mbps down en 200 Mbps up.
Hoe log ik in op de webinterface van de Klik & Klaar modem?
Ga in je webbrowser naar https://192.168.1.1 en log in met gebruikersnaam admin, wachtwoord staat onderop het modem. Andere manieren om in je modem te komen, zoals SSH of FTP staan niet aan/open.
Hoe weet ik met welke mast ik ben verbonden?
In het Klik&Klaar modem is het mogelijk om uit te lezen hoe je exact met het netwerk verbindt. Dit kun je zien wanneer je op de menuknop rechtsboven drukt, dan naar 'Systeemmonitor' en vervolgens maar 'Mobiele WAN status' gaat. Onder 'Service-informatie' zie je een 'Cell-ID' staan.

Kopieer dit getal en ga naar https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator. Vul het getal daar in in het meest linker veld genaamd 'Cell Identity'. Onder de rekenmachine zal wanneer deze cell ID bekend is een knop verschijnen die je naar de Antennekaart brengt wanneer je daarop klikt.

Als je op de Antennekaart op de locatie klikt kun je in de balk rechts zien welke frequenties deze mast uitzendt, waar ook staat welke richtingen de mast op zendt. Bekijk ook de 5G kaart waar n78 (3500MHz, de snelle frequentie) heen staat gericht. Bij sommige masten heeft Odido niet in elk sector n78 hangen. Kijk daarom goed naar de richtingen.

In het 'Mobiele WAN status' menu van de K&K doos kun je ook uitlezen welke frequentiebanden je modem gebruikt om met het netwerk te praten. Onder 'NR5G-NSA Information' staat de primaire 5G band. Dit zal meestal N78 zijn (3500MHz, de snelle frequentie). Onder 'Service-informatie' staat je primaire 4G band. De upload loopt altijd tezamen over de primaire 4G en 5G band. Daarnaast kunnen nog een aantal secundaire 4G banden worden gekoppeld om je downloadsnelheid hoger te maken. Deze kun je zien onder 'SCC Informatie'. Wil je weten welk bandnummer bij welke frequentieband hoort? Kijk dan op https://antennekaart.nl/page/frequencies.
Zit er een harde datalimiet op het Klik & Klaar abonnement?
Odido heeft aangegeven jouw Klik & Klaar abonnement minder prioriteit te geven nadat je 2 TB in de maand hebt verbruikt. In de praktijk is er slechts één tweaker geweest (@Gecko43) die door Odido is benaderd vanwege het "exorbitante" dataverbruik. Bij 8 TB gaan ze de verbinding terugschroeven en bij 10 TB zou de verbinding worden verbroken. Daarnaast krijgt regulier mobiel verkeer voorrang op de Klik & Klaar klanten, waardoor het dus kan voorkomen dat er tijdens drukke momenten of evenementen in de buurt een aanzienlijk lagere snelheid wordt behaald.
Elke dag rond hetzelfde tijdstip hapert het internet kort. Hoe komt dat?
Bij Klik & Klaar krijg je geen vast extern IP adres. Het modem moet elke 24 uur (of 8 uur bij aankomend netwerkonderhoud) een nieuw IP adres opvragen waardoor de internetsessie kortstondig wordt onderbroken. Niet iedere (streaming)dienst, VPN verbinding of Remote Desktop Connectie kan hier even goed tegen, zonder dat je daar iets van merkt. Het kan dus zijn dat je internet radiostream of live televisie hier een korte hik van ondervindt. Wil je dit overdag voorkomen? Zorg er dan voor dat je het modem kort uit en weer aan zet na bedtijd, zodat de internetsessie 's nachts opnieuw wordt opgebouwd. Eventueel kan je met een schakelklok de 'reset' automatisch 's nachts laten uitvoeren.
Kan ik het modem in bridge mode zetten?
Officieel niet. Odido heeft dit in de firmware geblokkeerd en gaat dit ook niet ondersteunen. Onofficieel is het met de huidige firmware wel via een omweg mogelijk, al zou deze omweg in de toekomst middels een firmware update dichtgezet kunnen worden.
Hoe sluit ik mijn eigen router aan op de Klik & Klaar modem?
ToDo: goed verhaal van maken
Router vast IP adres geven (Dit kan je doen via het menu rechtsboven in: Network Setting --> Home Networking --> Static DHCP), daarna IP adres van je router in de DMZ zetten (Network Setting --> NAT --> DMZ). Zorg ervoor dat de interne IP reeks van de router die je achter je modem zet niet hetzelfde is als die van het Klik & Klaar modem (192.168.1.1 /24)
Welke poorten kan ik voor de buitenwereld open zetten?
Bij Klik & Klaar krijg je een dynamisch publiek IP adres en is er op dit moment geen sprake van CGNAT (Carrier Grade NAT). Aangezien het externe IP adres elke 24 uur wijzigt, zal je een DDNS (Dynamic DNS) dienst moeten gebruiken en zal je zelf hiervoor iets binnen je thuisnetwerk moeten regelen. Op dit moment is het nog niet mogelijk om dit in het Klik & Klaar modem zelf in te stellen. Odido is op dit moment DDNS functionaliteit wel aan het testen voor een toekomstige firmware update. Tevens lijkt het erop dat Odido ergens verderop in het netwerk bepaalde poorten blokkeert. Voor een complete lijst met poorten die wel van buitenaf benaderbaar lijken zie dit topic op het Odido Community Forum.

Let op: DynDNS/DDNS is sinds firmware b11 beschikbaar in de firmware. Voor de gebruikers die al lang K&K hebben moet er een Factory Reset gedaan worden na de firmware update om het menu zichtbaar te maken via menu Netwerkinstelling - DNS zie ook https://community.odido.n...378490?tid=378490&fid=592

Diensten die DDNS (Dynamic DNS) aanbieden:Om port forwarding in te regelen:
  • Geef het apparaat op je lokale netwerk een vast IP adres: Network Setting --> Home Networking --> Static DHCP.
  • Zet de poort(en) open: Network Setting --> NAT --> Port Forwarding.
Wat zijn interessante alternatieve 5G modems en welke APN moet ik gebruiken?
Indien je je eigen (4G of) 5G modem wilt gebruiken, zal je deze handmatig zelf moeten configureren. Je zal minimaal de APN (fwainternet) moeten instellen. Bij de aanschaf van een eigen 5G modem zal je wel moeten zorgen dat er geen sim-lock op het modem zit.

Mogelijk interessante alternatieven zijn:
  • Zyxel NR7302 buitenrouter
  • Huawei ...
  • Fritz!Box 6850 5G
Kan ik vaste telefonie gebruiken (VoIP)?
Klik & Klaar is volgens Odido een "internet only" dienst. Hierdoor kan je geen televisie of vaste telefonie afnemen bij jouw Klik & Klaar abonnement. Heb je echter een VoIP telefoon of een Fritz!Box router met DECT, dan kan je deze met een third-party dienst gewoon gebruiken. Odido heeft in tegenstelling tot hun glasvezelverbindingen SIP poort 5060 niet geblokkeerd.
Wordt IPv6 ondersteund?
Nee, je krijgt uitsluitend een IPv4 internetadres.
Hoe kan ik het beste mijn Klik & Klaar abonnement weer opzeggen?
Opzegging kan telefonisch door te bellen naar 0800-0092 of 0624001200

Je krijgt geen verzendpakket of QR code sticker van Odido en dient zelf alle apparatuur, inclusief kabels, simkaart en accessoires in een doos te doen en te sturen naar:

Odido Internet + TV (Klik & Klaar)
Antwoordnummer 15021
1117 ZZ Schiphol-Rijk

Dit lever je in bij een PostNL punt. Let op! Bewaar na het versturen het verzendbewijs.
Hoe stabiel is Klik&Klaar in de praktijk?
Niemand kan voorspellen hoe de ontvangst op jouw specifieke lokatie is en of dit jouw specifieke gebruik mogelijk maakt. Er zijn wel genoeg Tweakers die intussen overgeschakeld zijn op K&K om te zeggen dat onder de meeste omstandigheden het doorsnee huishoudelijk gebruik, inclusief streamen, thuiswerken met VPN & videobellen en zelfs gamen mogelijk is.
Dingen om op te letten: het blijft draadloos, dus performance heeft een variantie. De wifi van het standaard K&K-modem is niet bij iedereen solide en zeker voor grotere huizen is een eigen wifi-setje geen overbodige luxe

De enige manier om het echt vast te stellen is om het te proberen: Leen een K&K van een kennis, vriend of collega en probeer het uit. Alternatief: de opzegtermijn van K&K is per maand, dus het is een kleine investering. Let wel op: de ervaringen zijn dat opzeggen soms tegen administratieve hobbels bij Odido oploopt, wees daar op voorbereid.
Hoe zet ik ICMP PING aan zodat je bijvoorbeeld Smokeping kunt gebruiken
Om ICMP PING aan te zetten zodat je extern gepingd kan worden, moet je een nogal verstopte setting aanzetten. Dat is nodig voorbijvoorbeeld smokeping monitoring.

[hamburger] [onderhoud] [externbeheer]
eerste tabblad, tweede regel, [PING] bij WAN aanzetten.

De monitoring link smokeping van @ikbenjoeri vind je hier
Overige vragen
Op het Odido commumity forum vind je ook een officiële FAQ terug.

Dank aan o.a. @SebasFM, @jk-5, @Keypunchie @kielkiel @Lisadr @Blaise @franssie @waltervl voor deze faq.

[ Voor 253% gewijzigd door marktweakt op 30-01-2026 10:29 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Geen matches
TheBorg schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:51:
Ik woon in buitengebied en fatsoenlijk internet is hier nogal een dingetje. Ik ben heel tevreden over 4G voor thuis. Het is te upgraden naar click & klaar. Ik moet alleen nog uitzoeken of unlimited niet een FUP is maar er was nu geen "adviseur" beschikbaar.
Her en der in de Odido topics en het FP artikel wordt gesteld dat de FUP 2 TB is, waarbij je als je baar boven komt je een lagere prio krijgt.
Ter vergelijk, mij werd verteld bij 4G voor Thuis je altijd al een lagere prio had
Starlink een FUP van 1 TB heeft.

Met twee personen halen wij ca 0,6 TB per maand (schrok ik eigenlijk wel van)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:26
Matched: 2TB
TheBorg schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:51:
Ik woon in buitengebied en fatsoenlijk internet is hier nogal een dingetje. Ik ben heel tevreden over 4G voor thuis. Het is te upgraden naar click & klaar. Ik moet alleen nog uitzoeken of unlimited niet een FUP is maar er was nu geen "adviseur" beschikbaar.
Als je meer dan 2 TB per maand gebruikt wordt je als eerste teruggeschakeld als er congestie op het 5G netwerk is. Maar volgens mij krijg je geen extra rekening o.i.d.:
Gebruikers die 2TB hebben gebruikt worden bij congestie als eerste verlaagd in snelheid. Er zijn geen aanvullers mogelijk, bij de nieuwe maand wordt e.e.a. gereset.
Bron: https://community.odido.n...klik-klaar-details-369298

• bartvries
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-03 09:36
2TB is dus heel ruim. EN als je echt meer nodig hebt, tja, dan moet je dit niet hebben.

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
bartvries schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:54:
2TB is dus heel ruim. EN als je echt meer nodig hebt, tja, dan moet je dit niet hebben.
Ben wel benieuwd of het scht merkbaar wordt na die 2TB

• bartvries
Roy Tollenaar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:00:
[...]

Ben wel benieuwd of het scht merkbaar wordt na die 2TB
Dat heb ik nog niet kunnen testen..

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:15
Geen matches
Ik had in de Odido Mobiel topic de onderstaande quote geplaatst. Ik wist niet dat er al een ervaringstopic van was.
Pilovali schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:52:
Vanmiddag heb ik bij de Odido shop Klik & Klaar opgehaald. Ik was de allereerste die het ophaalde.
De snelheid is tot nu toe nog niet gecapped. Bij een mast met glasvezel haal ik ruim 1 Gbit/s download en ongeveer 200 Mbit/s upload. Heel netjes.

De app die je download geeft aan waar je het beste de 5G router kan neerzetten, hij laat zien waar de dichtbijzijnde mast is.

Hier een paar screenshots van de app:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Inloggen via een webinterface is zekers ook mogelijk:
[Afbeelding]

Dit zijn zo'n beetje de hoogste snelheden die ik heb gehaald vandaag:
[Afbeelding]

Paar fotootjes van de 5G router zelf:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De simkaart kun je in een andere toestel stoppen, maar hij zet dan géén dataverbinding op. Zal wel ergens aan gekoppeld zijn.
Update: je kunt wel de Odido simkaart in een ander toestel stoppen, je moet handmatig de APN veranderen naar 'fwainternet', dan krijg je een connectie.

Andersom kan het wel, je kan wel een kaartje van een andere provider in de 5G router stoppen, en dan werkt het.

Odido heeft een aparte dekkingskaart voor Klik & Klaar: https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar
Geeft een beetje een idee welke snelheid je kan halen.

Bij mij thuis haal ik ongeveer 60 Mbit/s down en 10 Mbit/s up... dat was te verwachten omdat de mast hier doorgelust is via straalverbindingen. Maar woon je in de buurt van een mast met glas, dan is dit een hele leuke oplossing.

Even een paar belangrijke punten:
- Modem is in bruikleen, dus die moet je terugsturen als je klaar bent.
- Als het druk is op de mast, dan krijgen mobiele gebruikers voorrang.
- Gebruik je meer dan 2 TB data per maand, krijg je een lagere prioriteit op het netwerk.
- Je mag geen permanent openstaande verbindingen hebben (zoals bv beveilingscamera's.
- Abnormaal veel downloaden/uploaden mag ook niet.
Zie ook: https://assets.odido.nl/x...n-klik-klaar-internet.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Pilovali op 14-10-2024 19:40 ]

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-03 15:27
Dit pakket vandaag ook besteld.
Ik de voorwaarden lees ik een fair use gebruik van 2tb per maand.
Nu heb ik totaal geen idee wat een gemiddeld data verbruik voor ons vast internet is per maand. Is 2tb bijvoorbeeld veel?

• Pilovali
petertje30 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:23:
Nu heb ik totaal geen idee wat een gemiddeld data verbruik voor ons vast internet is per maand. Is 2tb bijvoorbeeld veel?
2 TB is ruim voldoende. En zelfs als je daar overheen gaat, krijg je een lagere prioriteit.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:12
Gr4mpyC3t schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Ja best bizar eigenlijk. Zelf ook maar besteld. Als dit werkt dan gaat dit €40 per maand schelen met Ziggo. Snap er oprecht niets van. Bijna te mooi om waar te zijn.
Ik zie mensen op plaatjes hierboven gigabit download snelheden tonen. Dat is geen buitengebied, dat moeten n78 masten zijn en dan op niet meer dan een paar honderd meter.

Maar prachtig als je die snelheden krijgt voor EUR 25 per maand, als je met wisselende snelheden, relatief hoge latency en een 2TB FUP kunt leven.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:28:
[...]

Ik zie mensen op plaatjes hierboven gigabit download snelheden tonen. Dat is geen buitengebied, dat moeten n78 masten zijn en dan op niet meer dan een paar honderd meter.

Maar prachtig als je die snelheden krijgt voor EUR 25 per maand, als je met wisselende snelheden, relatief hoge latency en een 2TB FUP kunt leven.
Dat wordt de test voor mij de komende weken. Zit zelf ook in stedelijk gebied. Nu 400Mbit van Ziggo en dat is redelijk stabiel. Maar wanneer dat echt nodig is, is op één hand te tellen.
Valorian schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

Ja, het is niet alleen concurrerend met ziggo maar ook goedkoper dan hun eigen glasvezeloptie. In utrecht zijn ze net middenin het verglazen van de stad, gaan ze nu al een nog goedkoper alternatief uitrollen ;)
Waar zit het addertje onder het gras?!

Have you tried turning it off and on again?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
jeroenjarino schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:04:
Hier haal ik wel een leuke snelheid maar zit ongeveer 60 meter van een mast af. Volgens Odido is het "Razendsnel 300 Mbit/s of meer" en dat blijkt te kloppen. Ik denk dat ik mijn koperkabeltje op ga zeggen...

[Afbeelding]
1156 Mbp/s : als ik mij niet verreken dan kan je binnen 4 uur op de limiet van 2TB zitten.

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:39
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

1156 Mbp/s : als ik mij niet verreken dan kan je binnen 4 uur op de limiet van 2TB zitten.
Dat zou kunnen ik sta te koken en niet te rekenen nu. Maar dat ga ik sowieso niet halen ik zat op 0.6 TB in mijn datverbruik gister op de PC dat gaat over 30 dagen in windows 11.

Die blijkt opnieuw te zijn gaan tellen nu er een nieuwe aansluiting is maar misschien moet ik even ophouden met speedtesten. Dan zijn er nog wel wat tablets in huis en met een SD netflix abbo ik maak me niet echt zorgen over die 2TB.

En zou wel interessant zijn mocht het gebeuren mijn verbinding is nu ongeveer 20x zo snel vergeleken met koper dus knijp maar af. Dan draait alles nog gewoon door hier neem ik aan...

EDIT: Ik heb mijn vriendin niet in dit scenario meegenomen en heb geen inzicht in haar verbruik maar dat kan best wel veel zijn als ik het "hoekje op de bank met tablet" meetel. Dus wie weet een nieuw topic over een maand 2TB limiet overschreden en wat nu.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroenjarino op 15-10-2024 17:35 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Geen matches
jeroenjarino schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Dat zou kunnen ik sta te koken en niet te rekenen nu. Maar dat ga ik sowieso niet halen ik zat op 0.6 TB in mijn datverbruik gister op de PC dat gaat over 30 dagen in windows 11.

Die blijkt opnieuw te zijn gaan tellen nu er een nieuwe aansluiting is maar misschien moet ik even ophouden met speedtesten. Dan zijn er nog wel wat tablets in huis en met een SD netflix abbo ik maak me niet echt zorgen over die 2 TB.

En zou wel interessant zijn mocht het gebeuren mijn verbinding is nu ongeveer 20x zo snel vergeleken met koper dus knijp maar af. Dan draait alles nog gewoon door hier neem ik aan...
Knijpen om het business model overeind te houden/meer gelijkheid te hebben tussen verschillende klanten zou ik geen probleem vinden, maar dan niet verder dan tot 400 Mbit

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:39
W1ck1e schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Knijpen om het business model overeind te houden/meer gelijkheid te hebben tussen verschillende klanten zou ik geen probleem vinden, maar dan niet verder dan tot 400 Mbit
Ik krijg bijna zoiets van ik ga mijn best doen om die 2TB te halen want ik had 40 Mbit de afgelopen jaren!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jeroenjarino schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Ik krijg bijna zoiets van ik ga mijn best doen om die 2TB te halen want ik had 40 Mbit de afgelopen jaren!
ik zit al te wachten op de eerste die de 2TB aan getikt heeft :P
maar ach das ook weer 66GB per dag... moauw

404 Signature not found

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
petertje30 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:23:
Ik lees in de voorwaarden nergens dat fair use 2TB per maand is, dat is de hoeveelheid waarop ze beginnen te knijpen.

De tekst op pagina 2 geeft aan wat fair use is.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:34

SeatRider

Hips don't lie

stormfly schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:53:
[...]

Ben vooral benieuwd naar mijn verbruik, wat je met een avondje NLziet verbruikt.
https://help.nlziet.nl/hc...-Hoeveel-data-verbruik-ik

Dus met 2TB per maand kun je 588 uur TV kijken, ofwel 19 uur per dag.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 17:00
SeatRider schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:23:
[...]

https://help.nlziet.nl/hc...-Hoeveel-data-verbruik-ik

Dus met 2TB per maand kun je 588 uur TV kijken, ofwel 19 uur per dag.
Dan kan ik wel stoppen met werken :9 dank voor de headsup zo kom je er inderdaad ook achter.

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-03 22:29
Wat mij wel opvalt is dat de interne Dataverkeer counter van de Zyxel bij een Reboot ook gereset wordt naar 0.
Het is dan ook niet logbased op disk. Vraag me dan wel af hoe je als klant (non Tweakers) uberhaupt moet bijhouden/inzien als je werkelijk de 2TB aantikt in de maand en je dan "andere prioriteit in het netwerk" krijgt, wat dat moge inhouden.

Je kunt dit dus als normale (non Tweaker) klant nergens zien wat je werkelijk maandverbruik is. En wat dan van die 2TB dan nog over is.

Ik ben benieuwd wanneer een Tweaker hier werkelijk de 2TB heeft aangetikt, wat er werkelijk nu merkbaar anders wordt. Ben benieuwd of iemand dan zijn ervaring wilt delen.

• Pilovali
bons schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:25:
Wat mij wel opvalt is dat de interne Dataverkeer counter van de Zyxel bij een Reboot ook gereset wordt naar 0.
Het is dan ook niet logbased op disk. Vraag me dan wel af hoe je als klant (non Tweakers) uberhaupt moet bijhouden/inzien als je werkelijk de 2TB aantikt in de maand en je dan "andere prioriteit in het netwerk" krijgt, wat dat moge inhouden.

Je kunt dit dus als normale (non Tweaker) klant nergens zien wat je werkelijk maandverbruik is. En wat dan van die 2TB dan nog over is.

Ik ben benieuwd wanneer een Tweaker hier werkelijk de 2TB heeft aangetikt, wat er werkelijk nu merkbaar anders wordt. Ben benieuwd of iemand dan zijn ervaring wilt delen.
Als ik de algemene voorwaarden moet geloven, kun je een lagere snelheid krijgen als het druk op de mast is. Beetje vergelijkbaar wat Starlink doet.
Als je in een uithoek woont met weinig bewoners, dan verwacht ik dat je er niks van merkt.

• W1ck1e
  • Nu online
bons schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:25:
...
Als je dat echt wil weten, moet je dat even bijhouden: elke dag even kijken en noteren. Ik neem even aan dat het modem niet elke dag automatisch/spontaan reboot.
BTW 2TB is best veel. Mijn synology router geeft aan dat ik +- 1 TB per maand verstook.

• ernstoud
Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:14:
Hier ook sinds vandaag k&k en ben tevreden(kameraad lijkt het ook wel wat want nu nog kpn wat sowieso duurder is). Heb gebeld met odido voor een betere aanbieding voor de vezel om te verlengen/nieuw abo omdat bij k&k wel datalimiet is(ook al download ik wel minder als eerder dat je er minder snel aan komt)maar werd me uiteindelijk €25 voorgesteld voor 8 maanden 1gb/1gb. Gezegd dat ik er nog op terugkom omdat er ook nog een verhuizing aan zit te komen

De laatste mevr(ben niet eerder binnen 20m zovaak doorverbonden)wist niet veel van k&k. Heb altijd al gezegd sinds het Odido is geworden, als het goed werkt hoef je niet te bellen want komt op mij echt houtje touwtje over. Heeft men ook nog de pech dat ik gevat reageer indien nodig.

@cyclone met dat kompas snapte ik ook niet dus gewoon wat gedaan, maar haalde weinig uit dus ik lees ook graag van een ander hier hoe hier mee te dealen.
Er is geen datalimiet. Bij 2TB krijg je lagere prioriteit op de mast. Is er dan geen of weinig verkeer zul je er niets van merken. En wat het gevolg is in piektijden voor de K&K snelheid weten we nog niet. Is niet gecommuniceerd.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-03 11:05
ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

Er is geen datalimiet. Bij 2TB krijg je lagere prioriteit op de mast. Is er dan geen of weinig verkeer zul je er niets van merken. En wat het gevolg is in piektijden voor de K&K snelheid weten we nog niet. Is niet gecommuniceerd.
Kun je nagaan dat ze er nog niks van weten want is me niet verteld terwijl ik het elke keer zei

• Ibriboy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-12-2025
Geen matches
Weet iemand of dit een datalimiet ofzo heeft per dag of per maand? Ik lees iets over 2 TB per maand? Bij mij staat de TV namelijk zo’n 15 uur per dag aan met IPTV.

• ernstoud
Geen matches
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:14:
Weet iemand of dit een datalimiet ofzo heeft per dag of per maand? Ik lees iets over 2 TB per maand? Bij mij staat de TV namelijk zo’n 15 uur per dag aan met IPTV.
Gewoon even de zoekfunctie gebruiken:

[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Word je wijzer van.

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:30
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:14:
Geen probleem, dat ga je makkelijk redden binnen de 2TB.

• Wolly
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:26:
[...]

Geen probleem, dat ga je makkelijk redden binnen de 2TB.
En wat is die 2 TB dan? Die heeft volgens mij niets met fair use te maken.

• ernstoud
Geen matches
Wolly schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

En wat is die 2 TB dan? Die heeft volgens mij niets met fair use te maken.
Uit het contract:

“Als je in een maand 2 Terabyte (2000 GB) of meer aan data hebt verbruikt, krijg je tijdens congestie een lagere prioriteit dan andere gebruikers van Odido met Klik&Klaar Internet die nog niet zoveel data hebben verbruikt. Dit kan je merken als er sprake is van congestie.”

• Wolly
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Uit het contract:

“Als je in een maand 2 Terabyte (2000 GB) of meer aan data hebt verbruikt, krijg je tijdens congestie een lagere prioriteit dan andere gebruikers van Odido met Klik&Klaar Internet die nog niet zoveel data hebben verbruikt. Dit kan je merken als er sprake is van congestie.”
Dat zegt niets over een limiet oid. Onder die paragraaf staat wat ze verstaan onder onredelijk gebruik.

Voor 2TB usenet downloaden is dus geen fair use.

• ernstoud
Wolly schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Dat zegt niets over een limiet oid. Onder die paragraaf staat wat ze verstaan onder onredelijk gebruik.

Voor 2TB usenet downloaden is dus geen fair use.
Uh, als je het weet waarom vraag je het dan?

• bons
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Wat betekent congestie? En een lagere prioriteit = lagere snelheid?

Als die lagere snelheid 200-300 mbps wordt is het nog steeds 4-5x zo snel als mijn huidige 50 mbps adsl verbinding wat het maximale is op mijn adres. Ik woon 10 meter van de Odido mast vandaan.
Je moet het een beetje zien als QoS thuis.
Als de mast op dat moment 100% van zijn spectrum bandbreedte heeft verbruikt moet de mast keuzes gaan maken. Dit doet hij dan aan het aantal profielen wat hij kent. Je pakketje zal dan worden gebufferd en dus in een wachtrij worden gezet.

Als bijvoorbeeld de mast op dat moment 3 klantgroepen de bedienen heeft als voorbeeld: Politie, Oidido mobiel en Klik en klaar.

Dan zal de mast eerst zijn pakketbuffer vaker legen voor de Politie klanten groep (lees prio 1 verkeer) als dat verkeer is verwerkt komen de Odido mobiel aan de beurt en daarna op het einde pas Klik en klaar.
Zo kan de mast 100% load hebben het nog steeds de groepen bedienen die echt prioriteit moeten krijgen.

Zo kan het dus inderdaad voorkomen dat als deze groepen op dat moment erg aanwezig zijn, bijvoorbeeld een voetbal wedstrijd jij als klik en klaar klant op dat moment vrijwel even heel weining aandacht krijgt (lees hoge latency en lage doorvoer).

Dus of je hier met regelmaat last van gaat krijgen als je de 2TB hebt overschreden, dat is de vraag. heeft de mast altijd genoeg bandbreedte op zijn spectrum beschikbaar dan merk je er helemaal niks van. Heeft de mast met regelmaat andere doelgroepen die veel van de mast vragen dan ben je na 2TB even geen prio meer en moet je het doen met de "rest" aandacht wat de mast heeft.

Zo hoeft Odido je verbinding na 2TB niet op te schorten tot de nieuwe maand maar blijf je wel online.
Hoe exact Odido de QoS instellingen heeft staan dat blijft gissen dat weten alleen de engineers van Odido zelf.

• Ibriboy
Geen matches
ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:36:
[...]

Congestie is een mooi woord voor verstopping. Kortom; de capaciteit van de zendmast(en) is richting 100% benut.

Wat lagere prioriteit betekent is vaag. Ander verkeer gaat dan voor. In ieder geval mobiel verkeer dus. In praktijk kan het zijn dat je verkeer even stokt en daarna verder gaat of dat het niet stokt maar langzamer wordt.

Dat betekent uiteraard minder bits per minuut, uur etc., zolang de congestie duurt.

Vergelijk het met een start/stop file. Je rijdt telkens weer een stuk hard, maar moet dan weer stoppen. Gevolg: je komt later aan. Net zo laat als je op dezelfde weg zonder file langzamer had gereden.
Ik zie in de voorwaarden dat ze het bij die lagere prio hebben over andere klik & klaar gebruikers die nog niet aan die 2 TB zitten. Al wordt die snelheid dan verlaagd is het het voor mij wel waard gezien wat er nu mogelijk is op mijn adres en wat glasvezel kost voor 100 mbps.

• ernstoud
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:43:
[...]

Ik zie in de voorwaarden dat ze het bij die lagere prio hebben over andere klik & klaar gebruikers die nog niet aan die 2 TB zitten. Al wordt die snelheid dan verlaagd is het het voor mij wel waard gezien wat er nu mogelijk is op mijn adres en wat glasvezel kost voor 100 mbps.
Dus in de (ons onbekende) prioriteiten zal het dus zo zijn: overheidsdiensten, mobiel verkeer, 4GvT, Klik&Klaar normaal, Klik&Klaar > 2TB.

Die lijst zal nog heel wat langer zijn.

• Ibriboy
bons schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:40:
[...]

Je moet het een beetje zien als QoS thuis.
Als de mast op dat moment 100% van zijn spectrum bandbreedte heeft verbruikt moet de mast keuzes gaan maken. Dit doet hij dan aan het aantal profielen wat hij kent. Je pakketje zal dan worden gebufferd en dus in een wachtrij worden gezet.

Als bijvoorbeeld de mast op dat moment 3 klantgroepen de bedienen heeft als voorbeeld: Politie, Oidido mobiel en Klik en klaar.

Dan zal de mast eerst zijn pakketbuffer vaker legen voor de Politie klanten groep (lees prio 1 verkeer) als dat verkeer is verwerkt komen de Odido mobiel aan de beurt en daarna op het einde pas Klik en klaar.
Zo kan de mast 100% load hebben het nog steeds de groepen bedienen die echt prioriteit moeten krijgen.

Zo kan het dus inderdaad voorkomen dat als deze groepen op dat moment erg aanwezig zijn, bijvoorbeeld een voetbal wedstrijd jij als klik en klaar klant op dat moment vrijwel even heel weining aandacht krijgt (lees hoge latency en lage doorvoer).

Dus of je hier met regelmaat last van gaat krijgen als je de 2TB hebt overschreden, dat is de vraag. heeft de mast altijd genoeg bandbreedte op zijn spectrum beschikbaar dan merk je er helemaal niks van. Heeft de mast met regelmaat andere doelgroepen die veel van de mast vragen dan ben je na 2TB even geen prio meer en moet je het doen met de "rest" aandacht wat de mast heeft.

Zo hoeft Odido je verbinding na 2TB niet op te schorten tot de nieuwe maand maar blijf je wel online.
Hoe exact Odido de QoS instellingen heeft staan dat blijft gissen dat weten alleen de engineers van Odido zelf.
Ik begrijp het, bedankt voor je reactie.

Maar voor mij betekent het in de praktijk dan dat alleen de snelheid lager kan worden? Het is niet zo dat ik dan 5 minuten zonder internet zit en daarna werkt ie weer en dan weer 5 minuten niet bijvoorbeeld?

Dit is mijn dichtstbijzijnde Odido mast op zo’n 10-15 meter afstand. Misschien dat je er wat mee kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocin9zBOsOsruYMAUnaqB_QDy-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnUKUmOULnnRLCpUHOUg239j.jpg?f=fotoalbum_large

• bons
Ibriboy schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Ik begrijp het, bedankt voor je reactie.

Maar voor mij betekent het in de praktijk dan dat alleen de snelheid lager kan worden? Het is niet zo dat ik dan 5 minuten zonder internet zit en daarna werkt ie weer en dan weer 5 minuten niet bijvoorbeeld?

Dit is mijn dichtstbijzijnde Odido mast op zo’n 10-15 meter afstand. Misschien dat je er wat mee kan?

[Afbeelding]
Nee ik verwacht niet dat je 5 minuten onderbroken wordt. Dit soort beslissingen gaan in minder dan millisecondes. Je doorvoer snelheid zal wel mogelijk kunnen zakken en je latency wat hoger. Maar dat een mast je totaal zal laten stikken dat verwacht ik niet.

De ervaringen hoe "extreem" je last ervan hebt weten we met zijn allen nog niet.
Het product is net nog niet 1 week op de markt, en zo ver ik weet, is hier niemand nog binnen deze community over de 2TB gegaan.
(ieder geval niet kenbaar gemaakt)

• FrostyPeet
  • Registratie: Juni 2018
  • Niet online
Ik lees op CT dat er een cap zit van 2TB per maand (heel redelijk volgens mij) en dat je daarna een lage prioriteit krijgt t.o.v. andere Klik en Klaar klanten.

Ook zit je achteraan de rij bij de reguliere Odido klanten.

Continue streamen van bijvoorbeeld een beveiligingscamera mag ook niet, dat valt onder excessief gebruik.

Commercieel gebruik is ook niet toegestaan.

Op zich lijkt het mij een gat in de markt, dit product. Benieuwd hoe het zich over een jaar gedraagt als hun 5G netwerk "voller" is.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:11
FrostyPeet schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:58:
Ik lees op CT dat er een cap zit van 2TB per maand (heel redelijk volgens mij) en dat je daarna een lage prioriteit krijgt t.o.v. andere Klik en Klaar klanten.

Ook zit je achteraan de rij bij de reguliere Odido klanten.

Continue streamen van bijvoorbeeld een beveiligingscamera mag ook niet, dat valt onder excessief gebruik.
Een van mijn camera's in de schuur heeft een bitrate van 6Mbps, dat is 0.75MB per seconde, 2.7GB per uur en 64.8GB per dag. Als je dat elke dag streamed dan ben je 1944GB kwijt aan data elke 30 dagen.

Zou raar zijn als dat niet mag binnen de 2TB. Ik snap het wel als je meerdere camera's aan het streamen bent en honderden aan gigabytes aan het verbruiken bent elke dag, maar zolang je binnen de 2TB blijft lijkt mij dat niet echt een probleem.

Een groot gezin met 3 of meer kinderen verbruikt ook veel meer dan die 2TB als de kinderen (en ouders) veel streaming diensten, YouTube of Twitch kijken en veel games/updates binnen halen. Veel meer dan 1 camera stream. Dus ik snap niet helemaal waarom ze dat er in hebben gezet.

Verwijderd

BlazeMuis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Een van mijn camera's in de schuur heeft een bitrate van 6Mbps, dat is 0.75MB per seconde, 2.7GB per uur en 64.8GB per dag. Als je dat elke dag streamed dan ben je 1944GB kwijt aan data elke 30 dagen.

Zou raar zijn als dat niet mag binnen de 2TB. Ik snap het wel als je meerdere camera's aan het streamen bent en honderden aan gigabytes aan het verbruiken bent elke dag, maar zolang je binnen de 2TB blijft lijkt mij dat niet echt een probleem.

Een groot gezin met 3 of meer kinderen verbruikt ook veel meer dan die 2TB als de kinderen (en ouders) veel streaming diensten, YouTube of Twitch kijken en veel games/updates binnen halen. Veel meer dan 1 camera stream. Dus ik snap niet helemaal waarom ze dat er in hebben gezet.
Om het verbruik te beperken? Streamende camera's komen veel meer voor dan gezinnen met 3 of meer kinderen.
De 2T is het maximum waar ze zoveel mogelijk klanten onder willen laten blijven. De beperking is daarom helemaal niet raar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2024 08:57 ]

• BlazeMuis
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Om het verbruik te beperken? IP-camera's komen veel meer voor dan gezinnen met 3 of meer kinderen.
Dat snap ik, maar ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die 24/7 hun camera stream open hebben op hun computer/telefoon/ander apparaat terwijl ze niet thuis zijn. Als ze dit wel thuis open hebben staan dan gaat het via de LAN.

En het zal je verbazen hoeveel mensen games en films/series downloaden elke dag, vooral met diensten zoals Stremio (dat zijn gewoon torrents) en Usenet. Ik gebruik dat niet, maar ik ken wel heel veel mensen die dat wel doen vanaf hun vaste lijn, als ze overstappen op Klik en Klaar dan blijven ze dat gewoon doen, maar dan met sneller internet, dus eventueel nog meer omdat ze dan voor bijvoorbeeld 4K kiezen.

En wat is excessief gebruik? Wat ook in de voorwaarden staat. Zolang je onder de 2TB blijft lijkt mij er gewoon niks aan de hand.

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-03 22:53
[...]

Ik denk dat dit misschien minder een probleem is omdat het om upstream gaat, maar ik ben daar niet helemaal zeker van. Er zijn eerder situaties geweest waarin sommige providers de kosten voor upstream niet in rekening brachten.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:15
[...]

in de voorwaarden staat duidelijk dat met het continu gebruik van cameras men de overeenkomst kan ontbinden

• BlazeMuis
boyette schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

in de voorwaarden staat duidelijk dat met het continu gebruik van cameras men de overeenkomst kan ontbinden
Dat snap ik, maar het gaat mij om die 2TB limiet en de text over de camera.

Als ik elke dag 100GB aan games/updates download en Netflix, YouTube etc bekijk dan ga ik ver over de 2TB heen, en dat is gewoon meer dan die camera. Maar dat zou dan gewoon mogen en de camera die minder dan 2TB per maand gebruikt niet?

Beetje raar dat het zo in de voorwaarden staat.

Maar het product lijkt veel te snel uit te zijn gekomen aangezien die voorwaarden zo vaag zijn over verbruik, zal wel binnen een uur geschreven zijn.

• bons
BlazeMuis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Dat snap ik, maar het gaat mij om die 2TB limiet en de text over de camera.

Als ik elke dag 100GB aan games/updates download en Netflix, YouTube etc bekijk dan ga ik ver over de 2TB heen, en dat is gewoon meer dan die camera. Maar dat zou dan gewoon mogen en de camera die minder dan 2TB per maand gebruikt niet?

Maar het product lijkt veel te snel uit te zijn gekomen aangezien die voorwaarden zo vaag zijn over verbruik, zal wel binnen een uur geschreven zijn.
Het heeft vooral te maken dat een Camera vooral nieuwere Cloud camera's constant een upstream feed hebben lopen naar de Cloud. Upstream verkeer hiervoor zijn mobiele netwerken niet echt voor ingericht. Met het inrichten van het spectrum is vooral rekening gehouden met Downstream verkeer. Daarom zijn de Down speeds ook vele malen hoger dan de UP speeds. Er is gewoon minder spectrum hiervoor beschikbaar.

Een Camera is in de voorwaarden maar genoemd als voorbeeld. Het geld eigenlijk voor elke app (ook Torrent clients waarbij de upload op unlimited staat) Je gebruikt dan 24/7 het upstream spectrum waardoor andere op de mast hiervan ook opgegeven moment last van kunnen hebben als meerdere mensen dit ook doen.

Daarom is het voor wat je noemt Steam Downloads dit een mindere probleem.

1. Een steam download al is hij 100GB zal niet 24/7 de hele maand erover doen.
2, Het is Downstream verkeer dus belast het je downstream spectrum, waar gewoon veel meer naar gealloceerd is.

Daarom denk ik ook dat Odido al gebruik je 4TB per maand en van dat volume is 90% downstream er ook niet zo probleem van maken. Het gaat ze echt om de Upstream.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
BlazeMuis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:18:

Het klinkt mij juist heel logisch in de oren. Het heeft alles te maken hoe draadloze 4G/5G techniek werkt.
Je continue stream neemt daardoor meer ruimte op het spectrum in beslag dan het aantal mbits dat jij in beeld ziet staan. Als veel gebruikers allemaal 24/7 streams open hebben staan dan degradeert de dienst voor alle gebruikers heel snel.

Spel en typfouten voorbehouden

• W1ck1e
  • Nu online

Volgens mij omdat er dan 365/24 verkeer is over jouw verbinding. Dat het niet veel data is maakt dan niet uit.

• FrostyPeet
  • Niet online
Veel moderne camera's hebben een beweging sensor waardoor ze op dat moment "echt" gaan streamen. Dat scheelt al een flinke hoeveelheid data. Misschien kan je daarnaast de camera anders instellen dat er 1 foto per 5 seconden o.i.d. wordt gemaakt.

Zo ik het inschat is dit niet voor de power users thuis. Die elke maand een paar pc's, smartphones, tablets en hun smart tv updaten, met veel grote spelletjes op Steam. Dit lijkt mij voor "eenvoudig" thuisgebruik. Beetje Netflixen, 1 of 2 pc's, thuiswerken. Om je internet mee te nemen op de camping. Studentenflat. Apart netwerkje voor thuiswerken, kan je apart declareren bij de werkgever. Mensen in de bijstand, die dan toch "volwaardig" internet hebben voor relatief weinig geld.
[...]

(...)

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Nog niemand hier de 2TB verbruikt?

• ernstoud
In 11 dagen. Dus 190 GB per dag. Denk het niet. En bovendien: kan best zijn dat je er niets van merkt als er geen congestie is op de zendmast.

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Geen matches
Hier nog steeds supertevreden. Inmiddels na de landelijke storing van vorige week een uptime van 7 dagen en 1 uur. Ben benieuwd of ik werkelijk iets merk na het overschrijden van de 2 TB-limiet. Download alleen 's ochtends vroeg. (Geen Torrents)
Wb prijs denk ik niet dat ze die veranderen. Dat is hun unieke sellinpoint icm 5G Kan me wel voorstellen dat ze de snelheid cappen tot 300Mbs. Zou voor mij prima zijn. Nog steeds bijna 3 x sneller dan het ads lijntje. Afijn, we gaan het allemaal wel zien.

[ Voor 1% gewijzigd door Philo Melos op 02-11-2024 14:07 . Reden: verduidelijking ]

• Pierre_nr1
Geen matches
Philo Melos schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:21:
Hier nog steeds supertevreden. Inmiddels na de landelijke storing van vorige week een uptime van 7 dagen en 1 uur. Ben benieuwd of ik werkelijk iets merk na het overschrijden van de 2 TB-limiet. Download alleen 's ochtends vroeg.
Wb prijs denk ik niet dat ze die veranderen. Dat is hun unieke sellinpoint icm 5G Kan me wel voorstellen dat ze de snelheid cappen tot 300Mbs. Zou voor mij prima zijn. Nog steeds bijna 3 x sneller dan het ads lijntje. Afijn, we gaan het allemaal wel zien.
Uit de Klik&Klaar voorwaarden :

'Met de Dienst kun je gebruik maken van onbeperkte data op basis van normaal en persoonlijk datagebruik.
Dat noemen wij ‘redelijk gebruik’ van ons mobiele netwerk: wel zo eerlijk tegenover al onze klanten, die zo
ook kunnen blijven genieten van de best mogelijke gebruikerservaring. Maak je – misschien onbedoeld –
geen redelijk gebruik van de Dienst? Dan zullen wij natuurlijk eerst contact met je opnemen en je hierover
informeren. Helpt dat niet, dan kunnen wij uiteindelijk de levering van de Dienst beperken, de Dienst
opschorten, opzeggen en/ of andere maatregelen treffen.'

Onder abnormale belasting van het mobiele netwerk wordt o.a. verstaan :
'Het downloaden/uploaden van veel zeer grote bestanden, zoals intensief gebruik van nieuwsgroepen en torrent websites'

Het blijft een discussiepunt, waar ligt de grens?

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Die 1.2TB usenet post van een ProRES film maar niet downloaden via K&K :)

• W1ck1e
  • Nu online
Geen matches
snah001 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:17:
Hier werkt nu (al?) 2 dagen alles tot tevredenheid na het debacle van afgelopen donderdag.
Mijn bedoeling is Ziggo op te zeggen (als het de komende week goed blijft gaan) en K&K te gebruiken tot de glasvezel is aangesloten (bedoel naar binnen is gelegd in het complex).
Mocht ik bij K&K blijven dan ga ik zelf een 5G modem aanschaffen.
Mocht je wel eens wat downloaden uit nieuwsgroepen, dan raad ik je aan dat ook even te testen. Dat ging bij mij op zich goed, maar daarna heb ik de modem herstart om de verbinding te herstellen. Het kwam wel binnen met 100 MByte per seconde.

mijn vuistregel : 100 MByte per seconde is +- 100 GB per kwartier
dus 400 GB per uur, dus na 5 uur zit je op 2 TB. (maand "limiet")

• Pierre_nr1
Geen matches
W1ck1e schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:28:
[...]

Mocht je wel eens wat downloaden uit nieuwsgroepen, dan raad ik je aan dat ook even te testen. Dat ging bij mij op zich goed, maar daarna heb ik de modem herstart om de verbinding te herstellen. Het kwam wel binnen met 100 MByte per seconde.

mijn vuistregel : 100 MByte per seconde is +- 100 GB per kwartier
dus 400 GB per uur, dus na 5 uur zit je op 2 TB. (maand limiet)
Alsjeblieft geen foutieve informatie verstrekken : er is geen limiet!

https://assets.odido.nl/x...n-klik-klaar-internet.pdf

• Pierre_nr1
W1ck1e schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:48:
[...]

Je hebt gelijk, ik bedoel de waarde waarboven je met je verbinding minder prioriteit krijgt.
Kan krijgen......

Niemand weet nog precies wat er gebeurt als je de 2TB bent gepassert binnen een maand. Het is denkbaar dat je er niets van merkt. Het is op dit moment totaal zinloos om er ook maar iets over te zeggen, het product is nog geen 3 weken oud.

• W1ck1e
  • Nu online
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:55:

Kan krijgen......

Niemand weet nog precies wat er gebeurt als je de 2TB bent gepasseerd binnen een maand. Het is denkbaar dat je er niets van merkt. Het is op dit moment totaal zinloos om er ook maar iets over te zeggen, het product is nog geen 3 weken oud.
Over die formulering heb ik echt nagedacht. Als er genoeg is voor iedereen krijgt ook de laatste in de rij wat hij vraagt. ;)

• ernstoud
In de richtlijnen van de ACM staat niets over of SMS wel of niet toegestaan is: https://www.acm.nl/nl/tel...mmers-voor-spraak-en-data.

En op mijn 4GvT door Odido verstrekte router met 097 nummer kan ik dus gewoon SMS zenden en ontvangen.

Dus het kan zeker, SMS is data verkeer, wordt veel voor M2M gebruikt zoals bij alarmering.

En bij H2H toepassingen zegt de ACM: “Bijvoorbeeld telefoons in liften voor automatische verbinding met een hulpdienst, tablets die alleen sms’jes, apps en mails versturen.”

Maar goed, het verzenden werkt dus niet. Odido heeft het disabled, ik denk dat ik er niet naast zit als de reden is dat je voor EUR 25 anders met 2TB veel, heel veel SMS berichten zou kunnen versturen. Leuk voor spammers en phishers.

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 03-11-2024 00:03 ]

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:15
ernstoud schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:59:
In de richtlijnen van de ACM staat niets over of SMS wel of niet toegestaan is: https://www.acm.nl/nl/tel...mmers-voor-spraak-en-data.

En op mijn 4GvT door Odido verstrekte router met 097 nummer kan ik dus gewoon SMS zenden en ontvangen.

Dus het kan zeker, SMS is data verkeer, wordt veel voor M2M gebruikt zoals bij alarmering.

Maar goed, het verzenden werkt dus niet. Odido heeft het disabled, ik denk dat ik er niet naast zit als de reden is dat je voor EUR 25 anders met 2TB veel, heel veel SMS berichten zou kunnen versturen. Leuk voor spammers en phishers.
consuwijzer zegt er ook wat over

https://www.consuwijzer.n...oor%20(mobiel)%20internet.

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 16:12
Heeft iemand al ervaring met wat er met de verbinding gebeurt nadat je de FUP van 2TB hebt bereikt?

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-03 16:22
Jeffrey87 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:13:
Heeft iemand al ervaring met wat er met de verbinding gebeurt nadat je de FUP van 2TB hebt bereikt?
Las op een ander forum dat die gebeld werd met een waarschuwing. Die had in 2 dagen tijd 2TB verbruikt, kans was dat hij van het abonnement afgegooid zou worden of snelheid omlaag.

• W1ck1e
  • Nu online
ton14 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:03:
@kadir76 Ik doe af en toe een speedtest niet continue.
Dat is ook logisch. Als je het continu doet heb je geen bandbreedte voor andere zaken. En loop je al gauw tegen de 2TB aan. Bij 2 speedtests per minuut, 100 MB per speedtest heb je die waarde binnen 8 dagen al overschreden.

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 19-11-2024 09:15 ]

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:48
W1ck1e schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:09:
[...]
100 MB per speedtest heb je die waarde binnen 8 dagen al overschreden.
100MB per speedtest? Met de snelheden van ong 300Mbps down en 50Mbps up verbruik ik volgens de app van Speedtest ong 500MB.. Het kan ook zijn dat de 2TB al overschreden is en dit het gevolg is. Piek snelheidstest wat ik had was 1235Mbps down met 31Mbps up (totaal verbruik was 1610MB :P )

Btw. kan je ergens je totaal verbruik per maand zien op bv je factuur oid?

[ Voor 7% gewijzigd door kadir76 op 19-11-2024 10:16 . Reden: Aanvullend vraag ]

• W1ck1e
  • Nu online
kadir76 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:11:

100MB per speedtest? Met de snelheden van ong 300Mbps down en 50Mbps up verbruik ik volgens de app van Speedtest ong 500MB.. Het kan ook zijn dat de 2TB al overschreden is en dit het gevolg is. Piek snelheidstest wat ik had was 1235Mbps down met 31Mbps up (totaal verbruik was 1610MB :P )
...
Bij 2 speedtests per minuut, 100 MB per speedtest heb je die waarde binnen 8 dagen al overschreden.
Dus als je 2 speedtests per minuut doet die 100 MB kosten .....
(die 100MB is een lage waarde die ik op mijn telefoon met speedtest verbruik. niet dat ik daarmee de odido test doe. dus als je sneller en grotere tests doet dan is de 2TB sneller bereikt)

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 19-11-2024 10:23 ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kijk, de getalletjes zijn leuk, maar de uiteindelijke uitnutting van die bandbreedte… tenzij je inderdaad een tor-node of constante bittorrent gaat draaien, maar daar hebben ze al hun 2TB “fup” voor.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:44
Keypunchie schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:42:
Kijk, de getalletjes zijn leuk, maar de uiteindelijke uitnutting van die bandbreedte… tenzij je inderdaad een tor-node of constante bittorrent gaat draaien, maar daar hebben ze al hun 2TB “fup” voor.
Eens. Qua bandbreedte gebruik ik 10X niks. Die packet loss (b)lijkt een grotere spelbreker, Teams vergaderingen struikelen hier toch met regelmaat op zo lijkt het. Die 800Mb download is dikke onzin voor dagelijks gebruik, 10% daarvan is al meer dan zat voor me. Maar stabiliteit is belangrijker ...

• bartned
  • Laatst online: 25-01-2025
Na mijn router verplaatst te hebben haal ik zo'n 1000 mbit download. Ik ben deze maand nu ver over de 2tb heen maar er is geen enkel verschil in download snelheid.

• kadir76
  • Laatst online: 11:48
bartned schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:11:
Na mijn router verplaatst te hebben haal ik zo'n 1000 mbit download. Ik ben deze maand nu ver over de 2tb heen maar er is geen enkel verschil in download snelheid.
Waar kan je dat zien?

• ernstoud
jubeth schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:03:
[...]
Zijn er al (negatieve) ervaringen rondom de FUP voor dit abonnement? Iemand al gewaarschuwd voor hoogverbruik?
Er is nergens gezegd dat je gewaarschuwd wordt. Je krijgt lagere prioriteit op de mast bij congestie. Dat is wat er gezegd is. Dus bij druk verkeer op de mast krijg je mogelijk lagere snelheid. Hoeveel lager en of het echt zo gaat en merkbaar is, zal van geval tot geval verschillen denk ik. Afhankelijk van de mast, de uplink, congestie, prioriteiten op de mast, of er gebruikers zijn met hoge prioriteit (brandweer, politie denk ik dan aan).

Ik lees hier alles en heb geen bericht gezien dat iemand > 2TB per maand gebruikt heeft en daar iets van merkte. Het product is ook nog net geen twee maanden op de markt, dus tja…

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:48

SebasFM

BOFH

Geen matches
@marktweakt Hierbij een aanzet voor een FAQ

FAQ

Veel gemelde problemen:
  • Instabiel WiFi, op te lossen met een reboot van de modem of eigen WiFi (mesh) setje bedraad aansluiten
  • Onder andere 5G-band n28 is uitgeschakeld bij de eerste firmware update die niet iedereen heeft gekregen, niet iedere mast heeft band n78 (met veel capaciteit) ter beschikking
  • Zyxel Air app en de officiële Klik & Klaar app werken niet meer
  • WiFi is in de firmware gelimiteerd tot WiFi 6 (802.11ax), terwijl de hardware WiFi 7 (802.11be) aan zou moeten kunnen
  • ...
Hoe haal ik de maximale snelheid uit de Klik en Klaar modem?
ToDo: verhaaltje over plaatsing modem.
Odido adverteerde bij het aansluiten van de eerste klanten met een maximale snelheid tot 300 Mbps down en 30 Mbps up. De maximale snelheid die in de praktijk onder de meest ideale omstandigheden met het meegeleverde modem behaald lijkt te kunnen worden, is 1300 Mbps down en 200 Mbps up.
ToDo: linkje naar dekkingskaart Klik & Klaar
Hoe log ik in op de webinterface van de Klik & Klaar modem?
Ga in je webbrowser naar https://192.168.1.1 en log in met gebruikersnaam admin, wachtwoord staat onderop het modem. Andere manieren om in je modem te komen, zoals SSH of FTP staan niet aan/open.
Hoe weet ik met welke mast ik ben verbonden?
In het Klik&Klaar modem is het mogelijk om uit te lezen hoe je exact met het netwerk verbindt. Dit kun je zien wanneer je op de menuknop rechtsboven drukt, dan naar 'Systeemmonitor' en vervolgens maar 'Mobiele WAN status' gaat. Onder 'Service-informatie' zie je een 'Cell-ID' staan.

Kopieer dit getal en ga naar https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator. Vul het getal daar in in het meest linker veld genaamd 'Cell Identity'. Onder de rekenmachine zal wanneer deze cell ID bekend is een knop verschijnen die je naar de Antennekaart brengt wanneer je daarop klikt.

Als je op de Antennekaart op de locatie klikt kun je in de balk rechts zien welke frequenties deze mast uitzendt, waar ook staat welke richtingen de mast op zendt. Bekijk ook de 5G kaart waar n78 (3500MHz, de snelle frequentie) heen staat gericht. Bij sommige masten heeft Odido niet in elk sector n78 hangen. Kijk daarom goed naar de richtingen.

In het 'Mobiele WAN status' menu van de K&K doos kun je ook uitlezen welke frequentiebanden je modem gebruikt om met het netwerk te praten. Onder 'NR5G-NSA Information' staat de primaire 5G band. Dit zal meestal N78 zijn (3500MHz, de snelle frequentie). Onder 'Service-informatie' staat je primaire 4G band. De upload loopt altijd tezamen over de primaire 4G en 5G band. Daarnaast kunnen nog een aantal secundaire 4G banden worden gekoppeld om je downloadsnelheid hoger te maken. Deze kun je zien onder 'SCC Informatie'. Wil je weten welk bandnummer bij welke frequentieband hoort? Kijk dan op https://antennekaart.nl/page/frequencies.
Zit er een harde datalimiet op het Klik & Klaar abonnement?
Odido heeft aangegeven jouw Klik & Klaar abonnement minder prioriteit te geven nadat je 2 TB in de maand hebt verbruikt. In de praktijk is er slechts één tweaker geweest (@Gecko43) die door Odido is benaderd vanwege het "exorbitante" dataverbruik. Bij 8 TB gaan ze de verbinding terugschroeven en bij 10 TB zou de verbinding worden verbroken. Daarnaast krijgt regulier mobiel verkeer voorrang op de Klik & Klaar klanten, waardoor het dus kan voorkomen dat er tijdens drukke momenten of evenementen in de buurt een aanzienlijk lagere snelheid wordt behaald.
Elke dag rond hetzelfde tijdstip hapert het internet kort. Hoe komt dat?
Bij Klik & Klaar krijg je geen vast extern IP adres. Het modem moet elke 24 uur (of 8 uur bij aankomend netwerkonderhoud) een nieuw IP adres opvragen waardoor de internetsessie kortstondig wordt onderbroken. Niet iedere (streaming)dienst, VPN verbinding of Remote Desktop Connectie kan hier even goed tegen, zonder dat je daar iets van merkt. Het kan dus zijn dat je internet radiostream of live televisie hier een korte hik van ondervindt. Wil je dit overdag voorkomen? Zorg er dan voor dat je het modem kort uit en weer aan zet na bedtijd, zodat de internetsessie 's nachts opnieuw wordt opgebouwd. Eventueel kan je met een schakelklok de 'reset' automatisch 's nachts laten uitvoeren.
Kan ik het modem in bridge mode zetten?
Officieel niet. Odido heeft dit in de firmware geblokkeerd en gaat dit ook niet ondersteunen. Onofficieel is het met de huidige firmware wel via een omweg mogelijk, al zou deze omweg in de toekomst middels een firmware update dichtgezet kunnen worden.
Hoe sluit ik mijn eigen router aan op de Klik & Klaar modem?
ToDo: goed verhaal van maken
Router vast IP adres geven (Dit kan je doen via het menu rechtsboven in: Network Setting --> Home Networking --> Static DHCP), daarna IP adres van je router in de DMZ zetten (Network Setting --> NAT --> DMZ). Zorg ervoor dat de interne IP reeks van de router die je achter je modem zet niet hetzelfde is als die van het Klik & Klaar modem (192.168.1.1 /24)
Welke poorten kan ik voor de buitenwereld open zetten?
Bij Klik & Klaar krijg je een dynamisch publiek IP adres en is er op dit moment geen sprake van CGNAT (Carrier Grade NAT). Aangezien het externe IP adres elke 24 uur wijzigt, zal je een DDNS (Dynamic DNS) dienst moeten gebruiken en zal je zelf hiervoor iets binnen je thuisnetwerk moeten regelen. Op dit moment is het nog niet mogelijk om dit in het Klik & Klaar modem zelf in te stellen. Odido is op dit moment DDNS functionaliteit wel aan het testen voor een toekomstige firmware update. Tevens lijkt het erop dat Odido ergens verderop in het netwerk bepaalde poorten blokkeert. Poorten die van buitenaf benaderbaar lijken: 80/tcp, 443/tcp, 1194/udp, ToDo: aanvullen Zie ook dit topic op het Odido Community Forum.

Diensten die DDNS (Dynamic DNS) aanbieden:Om port forwarding in te regelen:
  • Geef het apparaat op je lokale netwerk een vast IP adres: Network Setting --> Home Networking --> Static DHCP.
  • Zet de poort(en) open: Network Setting --> NAT --> Port Forwarding.
Wat zijn interessante alternatieve 5G modems en welke APN moet ik gebruiken?
Indien je je eigen (4G of) 5G modem wilt gebruiken, zal je deze handmatig zelf moeten configureren. Je zal minimaal de APN (fwainternet) moeten instellen. Bij de aanschaf van een eigen 5G modem zal je wel moeten zorgen dat er geen sim-lock op het modem zit.

Mogelijk interessante alternatieven zijn:
  • Zyxel NR7302 buitenrouter
  • Huawei ...
  • Fritz!Box 6850 5G
Kan ik vaste telefonie gebruiken (VoIP)?
Klik & Klaar is volgens Odido een "internet only" dienst. Hierdoor kan je geen televisie of vaste telefonie afnemen bij jouw Klik & Klaar abonnement. Heb je echter een VoIP telefoon of een Fritz!Box router met DECT, dan kan je deze met een third-party dienst gewoon gebruiken. Odido heeft in tegenstelling tot hun glasvezelverbindingen SIP poort 5060 niet geblokkeerd.
Wordt IPv6 ondersteund?
Nee, je krijgt uitsluitend een IPv4 internetadres.
Hoe kan ik het beste mijn Klik & Klaar abonnement weer opzeggen?
ToDo
Overige vragen
Op het Odido commumity forum vind je ook een officiële FAQ terug.

---

Ik ben zo vrij geweest om de FAQ bijdrage van @jk-5 ook in dit voorzetje te integreren.
En aan iedereen het verzoek om de FAQ aan te passen en items toe te voegen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SebasFM op 25-12-2024 02:17 ]

Verwijderd

Geen matches
fishb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:51:
Ik ben alleen benieuwd of ik met dagelijks thuiswerken en heel veel Teams calls niet snel door de maandelijkse limiet heen ben. Optioneel kan ik natuurlijk ook nog altijd tijdelijk een Starlink gaan gebruiken.
Niet met Teams calls verwacht ik. Er is niet echt een harde limiet in de contracten, er wordt alleen gezegd dat als je over de 2 TB heen gaat, je prioriteit lager is t.o.v. andere (Klik en Klaar) gebruikers.

Iets terug heeft iemand het er wel over dat er een waarschuwing kwam na 8 TB en wordt er over een mogelijk harde limiet gesproken van 10 TB in 1 maand.

Ik draai volledig op de Klik en Klaar, heb Teams calls, werk thuis middels RDP op mijn werkcomputer (verbonden via Tailscale). Buiten werk speel ik spelletjes via NVidia Geforce Now (4K, Ultimate) en kijk ik natuurlijk streaming services zoals YouTube, Netflix etc. Ik zit met mijn telefoon, laptop en andere devices (waaronder een Google Chromecast) op het netwerk van Klik en Klaar en kan niet anders zeggen dan dat het prima werkt. Geen vertragingen gezien, geen berichten over limieten gehad.

Wat eerder een 'probleem' zou kunnen zijn is de ontvangst / werking in je nieuwe woning.

Vuistregel is dan wel: als je goed bereik hebt met n78, zit je prima.

P.S. (ik was al van plan het te posten, kan meteen in deze post) de WiFi problemen die sommigen hebben zijn er niet voor iedereen. De situatie bij mij is:
  • Modem op zolder, gericht op de dichtsbijzijnde mast, goed bereik op n78, 2 blauwe leds
  • "Wifi Plus" bekabeld aangesloten naar 1e verdieping en begane grond
  • Alles draadloos aangesloten, vrijwel de meeste devices draaien op de 5 GHz band en 802.11ax (WiFi 6)
Uptime:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-W5nItpg3-hQUbLDkTeVs6vn230=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nM0xFmw2xESZkiZQqAewVOGW.png?f=user_large

Speedtest:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
PS C:\Program Files\Speedtest> .\speedtest.exe -s 52365

Speedtest by Ookla

Server: Odido - Amsterdam (id: 52365)
         ISP: Odido Netherlands
Idle Latency:    19.30 ms   (jitter: 5.94ms, low: 16.89ms, high: 28.07ms)
    Download:   738.84 Mbps (data used: 898.6 MB)
                238.68 ms   (jitter: 70.05ms, low: 19.54ms, high: 686.92ms)
      Upload:   126.61 Mbps (data used: 199.3 MB)
                 27.15 ms   (jitter: 4.49ms, low: 17.20ms, high: 48.83ms)
 Packet Loss:     0.0%
  Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/1ea5d576-0657-4fd3-b0e6-ba650e34ea0d
PS C:\Program Files\Speedtest>

WAN connectivity:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
NR5G-NSA Information
Band
N78
RFCN
637440
UL Bandbreedte (MHz)
100M
DL Bandbreedte (MHz)
100M
RSSI
-62
RSRP (dBm)
-73
RSRQ (dB)
-11
SINR (dB)
23
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0
Service-informatie
Band
B1
RFCN
300
UL Bandbreedte (MHz)
20M
DL Bandbreedte (MHz)
20M
Cell-ID
1372497
Fysieke Cell-ID
311
RSSI
-73
RSRP (dBm)
-81
RSRQ (dB)
-8
SINR (dB)
22
RSCP
0
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0
SCC Informatie
# 1
Band
B3
RFCN
1800
UL Bandbreedte (MHz)
N.v.t.
DL Bandbreedte (MHz)
20M
RSSI
-71
RSRP (dBm)
-87
RSRQ (dB)
-12
SINR (dB)
13
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0
# 2
Band
B7
RFCN
3300
UL Bandbreedte (MHz)
10M
DL Bandbreedte (MHz)
20M
RSSI
-80
RSRP (dBm)
-87
RSRQ (dB)
-7
SINR (dB)
21
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0
# 3
Band
B3
RFCN
1656
UL Bandbreedte (MHz)
N.v.t.
DL Bandbreedte (MHz)
10M
RSSI
-75
RSRP (dBm)
-85
RSRQ (dB)
-10
SINR (dB)
12
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0

• bartvries
Geen matches
fishb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:51:
Odido Klik Klaar vandaag ontvangen en middels de tip in dit topic in Bridge Mode gezet en aangesloten op mijn Dream Machine SE. Werkt perfect.

Ik heb nog 3 maanden glasvezel totdat we gaan verhuizen naar ons nieuwe huis waar voorlopig geen glasvezel of Ziggo aanwezig is. Ik ben alleen benieuwd of ik met dagelijks thuiswerken en heel veel Teams calls niet snel door de maandelijkse limiet heen ben. Optioneel kan ik natuurlijk ook nog altijd tijdelijk een Starlink gaan gebruiken.
De FUP is 2 TB per maand. Dat is heeeeeel veel. Als je niet heel usenet leegtrekt is dit geen probleem.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Raymond7 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:32:
Ik ben zeer geïnteresseerd in de k&k met name de prijs. Ik heb momenteel glasvezel budget + tv van Caiway 75mb up/down voor 49,50

Volgens de odido kaart ontvangen wij hier 300mbs. Als ik dan een los nlziet abonnement erbij neem kom ik uit op 33 euro voor internet en tv

Ik vraag me alleen af of ik niet al snel tegen het limiet ga aanlopen :( . Ik zit heel de dag in een vergadering op teams met andere collega’s. Ook werken wij thuis door op virtuele machine van werk in te loggen. Verder Steam deck ik veel, vaak updates, vaak films streamen en af en toe games downloaden.
2TB is best veel, maar je gebruikt ook best wat zo te lezen. Kan je niet in je router zien wat je verbruik afgelopen maand was?
En anders probeer je het een maandje parallel.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• W1ck1e
  • Nu online
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:37:
[...]

2TB is best veel, maar je gebruikt ook best wat zo te lezen. Kan je niet in je router zien wat je verbruik afgelopen maand was?
@Raymond7 Niet parallel maar in plaats van (zonder je glas op te zeggen)
En als het binnen 2 weken duidelijk is (meer dan 1TB) dan kost het je niets, als je dan meteen annuleert.

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:12
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Goed idee, ik heb gekeken op m’n router.
December 700GB gebruikt
November 800GB

Dan moet het wel lukken met het limiet van 2TB zou je zeggen? :)

• W1ck1e
  • Nu online
Raymond7 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:52:

Goed idee, ik heb gekeken op m’n router.
December 700GB gebruikt
November 800GB

Dan moet het wel lukken met het limiet van 2TB zou je zeggen? :)
Zeker, dan kan je focussen op of de performance voldoende is.
Ik heb K&K getest, en volgens odido kon ik tot 300 Mbps verwachten, maar ik had vaak 800-900 Mbps ;)
Ik zit trouwens op 1TB per maand inclusief veel tv kijken via ziggo internet.

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2025 10:57 ]

• Testuser2
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-03 01:30
@W1ck1e @Raymond7

Die 2TB is geen datalimiet. Je zal na 2TB alleen een lagere prioriteit krijgen tegenover andere K&K gebruikers ten tijde van congestie op basis van QoS.
Daarnaast hebben mobiele gebruikers van Odido sowieso al een hogere prioriteit tegenover alle K&K gebruikers in het algemeen.

• W1ck1e
  • Nu online
Testuser2 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:47:
@W1ck1e @Raymond7

Die 2TB is geen datalimiet. Je zal na 2TB alleen een lagere prioriteit krijgen tegenover andere K&K gebruikers ten tijde van congestie op basis van QoS.
Daarnaast hebben mobiele gebruikers van Odido sowieso al een hogere prioriteit tegenover alle K&K gebruikers in het algemeen.
Dat wist ik wel.
Maar ik vond het belangrijker de vraag van @Raymond7 te beantwoorden dan deze "fout" te corrigeren.
En bij thuiswerken wil je niet merkbaar een lagere prioriteit krijgen op de mast.
Voor hem maakt het allemaal niet uit, hij zit er ruim onder.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2025 13:59 ]

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-03 09:50
Raymond7 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:32:
Ik ben zeer geïnteresseerd in de k&k met name de prijs. Ik heb momenteel glasvezel budget + tv van Caiway 75mb up/down voor 49,50

Volgens de odido kaart ontvangen wij hier 300mbs. Als ik dan een los nlziet abonnement erbij neem kom ik uit op 33 euro voor internet en tv

Ik vraag me alleen af of ik niet al snel tegen het limiet ga aanlopen :( . Ik zit heel de dag in een vergadering op teams met andere collega’s. Ook werken wij thuis door op virtuele machine van werk in te loggen. Verder Steam deck ik veel, vaak updates, vaak films streamen en af en toe games downloaden.
Denk dat je onderschat hoe veel 2TB is. Bij je netwerkinstellingen binnen Windows 10/11 kun je zien hoeveel GB je in de afgelopen 30 dagen hebt gebruikt en op je (Android) telefoon kun je dat zien bij data verbruik. Tel het verbruik van elke toestellen bij elkaar op en je hebt een indicatie van wat je per maand gebruikt.

GoT, You have to love it!

• yannienl
  • Laatst online: 17:36
Verwijderd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:59:

Ik behandel Klik en Klaar als een gewone internetverbinding. Ik doe op internet wat ik altijd doe, inclusief een paar uur gamen via Geforce Now in het weekend. Dat is een vrij zware belasting (ca. 40 Mbit/s continu), maar ik heb er geen problemen mee gekregen tot op heden. Uiteindelijk betalen we voor het verplaatsen van bits tussen onze apparatuur en elders op internet, doet het er werkelijk toe wat het doel precies is van die bits? Ik denk van niet.
Doe ik ook, het is gewoon internet, zo verkopen ze het ook aan je. Het is niet meer het 'voor buitengebied' abonnement maar kabel en glasvervanger.

Net als anderen ook zeggen, er is eerst een 2tb grens waar je eventueel wat lagere prio krijgt op het net en een 8tb waar je misschien een keer een melding krijgt..

Ik heb ooit 4g voor thuis gehad met een 500gb bundel, daar ging ik vaak overheen (ruim het dubbele), maar heel veel meer dan dat haal ik bijna nooit en dan doe ik veel streamen, gamen en hier en daar nieuwsgroepen..

• iaxe393
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11-2025
Weet iemand meer over het datalimiet hiervan? Ik zie in de op dat ze vanaf 2tb naar beneden schroeven (maar naar hoeveel dan?)

Ik heb ze nu meerdere keren geprobeerd te bellen en de mensen aan de lijn hebben geen clue waar ze over praten. Mijn datalimiet volgens hun is 5g of '300mbps'.... Maar wat ik wil weten is naar welke snelheid het gaat als je boven die softcap van 2tb (of hoger) zit.

• ozzynator
  • Laatst online: 18:04

ozzynator

Nevermind.

iaxe393 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:24:
Weet iemand meer over het datalimiet hiervan? Ik zie in de op dat ze vanaf 2tb naar beneden schroeven (maar naar hoeveel dan?)

Ik heb ze nu meerdere keren geprobeerd te bellen en de mensen aan de lijn hebben geen clue waar ze over praten. Mijn datalimiet volgens hun is 5g of '300mbps'.... Maar wat ik wil weten is naar welke snelheid het gaat als je boven die softcap van 2tb (of hoger) zit.
precies de post boven die van jou...

Moette doen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Is al meerdere keren besproken in dit topic en je gaat een stapje omlaag in prio op de mast (stond wel ergens maar ik dacht noodverkeer, zakelijk verkeer, particulierverkeer, nog iets, K&K verkeer <2 TB en dan K&K verkeer > 2TB) . Maar zolang die mast genoeg bandbreedte heeft ga je dat niet merken, of nauwelijks (ping zal wel toenemen verwacht ik op een drukke mast).

Wat we nu dus weten is dat bij 10 TB ze je wel kunnen (en gaan?) knijpen tot wellicht whatsapp only edge snelheden :P

@Waah Leuk dat ze belden, denk dat zij ook wel benieuwd waren hoe je aan 5TB komt haha.

Verwijderd

Maar wat ik wil weten is naar welke snelheid het gaat als je boven die softcap van 2tb (of hoger) zit.
Waah schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:14:
Belletje gehad over mijn verbruik :+ 5TB inderdaad, klopt ook volgens de router.

...

En de opmerking dat je vanaf 10TB "praktisch geen internet meer hebt" maar ook dat de maand bijna voorbij was.
Kortom, er is geen "soft cap" op 2 TB, hoogstens een prioriteit daling op het netwerk waar je waarschijnlijk weinig van gaat zien. Wat er gebeurt bij 10 TB is niet duidelijk behalve wat Odido zelf zegt "praktisch geen internet meer hebt".

Goede nieuws is dat je dus gebeld wordt, met een beetje mazzel voordat je de limiet van 10 TB bereikt hebt.

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-03 11:30

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:07:
[...]

[...]

Kortom, er is geen "soft cap" op 2 TB, hoogstens een prioriteit daling op het netwerk waar je waarschijnlijk weinig van gaat zien. Wat er gebeurt bij 10 TB is niet duidelijk behalve wat Odido zelf zegt "praktisch geen internet meer hebt".

Goede nieuws is dat je dus gebeld wordt, met een beetje mazzel voordat je de limiet van 10 TB bereikt hebt.
Is er ook ergens een mogelijkheid om te zien hoeveel GB je verbruikt hebt.?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:08
Ik merk weinig van een softcap boven de 2TB (of 5TB)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kz4pxzfYZkLOtMz9-6vSJ-I8WM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FBiEDSHTCf4tuUsug6Ij1g9Y.png?f=user_large
Nu is dit zeker geen drukke mast. Rand van de "stad" (30K inwoners) met ik verwacht weinig K&K gebruikers. Dus kan best zijn dat ik een lagere prio heb nu maar het daardoor niet merk.

Dat blijvend verlagen heb ik niets over gehoord overigens.

• Yousif
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:12
Als ik m'n vnstats check, zit ik ook al boven de 1.5TB voor februari : -) (op m'n Ziggo verbinding).
Ik weet van de 2TB 'FUP' en hou er rekening mee, is voor mij een non-issue.

Ik ben echter wel geïnteresseerd in wat de grootverbruiker heeft ervaren met de Odido klantenservice.
Ofwel dit is een anomalie, en gaat het niet om die 10TB/FUP, ofwel Odido heeft dit simpelweg niet goed op orde?

Als er beperkte access is en jij vreet het merendeel van de bandbreedte op, begrijp ik het wel dat ze je afknijpen. Als er voldoende radio resources + bandbreedte is, is het dan nog redelijk om klanten te knijpen?

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:56
jeroenjarino schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:57:
De 30Mbps cap lijkt hier verdwenen en volgens mijn log heeft het precies 1 week aangehouden. Hopelijk komt er een verklaring van Odido zelf in de community. Ik denk van niet maar je weet maar nooit...
Hier sinds vanmorgen van 25Mbit abrupt naar 95Mbit upload. Einde test, FUP cap, whatever...? Ben benieuwd of het zo blijft.

Overigens nog geen reactie van Odido op mijn vraag hierover. Ben benieuwd of er nog iets komt.
Waah schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:55:
[...]

En hoe vaak? want als ik je grafiek zie, en hoeveel datapoint die op een dag lijkt te hebben, zie ik denk ik wel waarom ze je snelheid knijpen :X

"Ik doe niets bijzonders, enkel wat speedtests"

Stel je doet elk uur een speedtest, dan zit je al op maximaal 1.5GB per uur. Dat is 1.5*24*30=1TB per maand.
En als ik je grafiekje zie, denk ik eerder dat je meerdere keren per uur test...

Misschien eens 3x per dag een speedtestje doen als je het echt wil bijhouden.... O-) Of gewoon geen speedtest en kijken hoe het bevalt, ipv continu testen
Nog wat zitten neuzen in de Odido modem en mij eigen router voor het dataverbruik de afgelopen maand. De router blijkt een schitterend overzicht te kunnen produceren (asuswt). Dat verbruik blijkt best...eh....extreem. De laatste maand richting de 2Tb. Harstikke logisch maar nooit bij stilgestaan dat die speedtests zoveel data vreten |:( Staat nu uit iig.

[ Voor 49% gewijzigd door everb op 05-04-2025 10:26 ]

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:56
renskerenske schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:20:
Mijn snelheid is al een paar dagen lager dan normaal en met name de uploadheid wordt problematisch. Wat doen jullie om hem op te krikken? Modem aan en uit of echt resetten?

Edit: dit was dus al voor de storing van vanochtend ;) Daar heb ik trouwens niks van gemerkt.
Een paar pagina's terug hebben meerdere mensen (waaronder ikzelf) hun ervaring gedeeld met een tijdelijk significant lagere uploadsnelheid. Er leek sprake van een cap van 30Mbit (ipv ~100Mbit bij mij). Reden onbekend. Overschrijden FUP van 2Tb zou kunnen, maar niet zeker. Inmiddels heb ik na wat horten en stoten weer een aantal dagen de oorspronkelijke upload snelheid terug. Op de community aan Odido voorgelegd maar helaas niks (bruikbaars) teruggehoord.

everb in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 9% gewijzigd door everb op 10-04-2025 20:03 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Cave_Boy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:55:
...

Omdat Odido in het contract een vaste waarde met data verbruik heeft staan (ook al zijn ze naar hoe ik het hier en andere forums lees erg soepel met 4x tot 5x de waarde). Moet Odido dan ook niet op een makkelijke plek een totaal verbruik neerzetten?
...
Je betaalt 25 euro ongeacht je verbruik. Na 2TB in een maand kan je geknepen worden / minder prioriteit krijgen. Bij een veelvoud van 2TB nemen ze contact op. Je zult niet onbewust 60 GB per dag verbruiken.
Wat wil je nog meer ? Het zal het product vast duurder maken ;)

[ Voor 39% gewijzigd door W1ck1e op 06-05-2025 17:03 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-03 17:12
W1ck1e schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Je betaalt 25 euro ongeacht je verbruik. Na 2TB in een maand kan je geknepen worden / minder prioriteit krijgen. Bij een veelvoud van 2TB nemen ze contact op. Je zult niet onbewust 60 GB per dag verbruiken.
Wat wil je nog meer ? Het zal het product vast duurder maken ;)
Niet onbewust? Er zijn genoeg mensen die hun tablet of zelfs computer lange tijd of zelfs continu aanlaten. Als deze besmet is met een niet merkbaar virus.. Dan kun je aardig wat data doorpompen. Zeker als deze gebruikt wordt voor DDOS of iets vergelijkbaars. En ja zoals ik al aangaf is het een veelvoud van wat in hun contract staat maar het zou wel fijn zijn om zelf inzicht te hebben in het daadwerkelijke verbruik.

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-03 08:44
Misschien een domme vraag, er is een soort van 2TB grens. Wat trekt eigenlijk zeg maar dagelijks tv kijken via bv canal+ en netflix etc? Of is dat verwaarloosbaar?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

migeye schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:16:
Misschien een domme vraag, er is een soort van 2TB grens. Wat trekt eigenlijk zeg maar dagelijks tv kijken via bv canal+ en netflix etc? Of is dat verwaarloosbaar?
Bij mij zo rond de 11 a 15 Gb per dag, al kijk ik ook veel NED123 via DVB-T.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
migeye schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:16:
Netflix 4K is variabel tussen 4-16Mbps, max 18Mbps.
Netflix 1080p is variabel tussen 1-4Mbps, max 8Mbps.

Canal+ en NLZiet zijn constant zolang je afspeelt.

https://help.nlziet.nl/hc...360038840052-Dataverbruik

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 10-05-2025 19:15 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Cave_Boy
Keypunchie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:04:
Als je met je huisgenoten (partner /kinderen) allemaal vele uren individueel streams kijkt, dan kan het qua verbruik oplopen en is 5G waarschijnlijk niet de beste oplossing, maar een vaste lijn meer geschikt.

(Overigens zou het voor mij aan de andere kant ook een goeie reflectie op onze levensstijl zijn, als we uit de bundel knallen door teveel video streamen: misschien een teken om iets vaker naar buiten toe te gaan om te ontpluggen, of dat we samen een bordspel kunnen spelen…)
Helemaal mee eens.
In veel gevallen is die vaste lijn niet aanwezig of een flinke degradatie in snelheid waardoor het kijken in 4K zelfs een probleem kan zijn.

Ik moet toegeven dat ik in het begin dacht 2TB is een lekkere hoeveelheid. Je kan van alles doen. Ja dat is op je mobiel. Maar aan de andere kant omdat je zoveel extra snelheid vaak krijgt etc. maak je er ook meer gebruik van. Nu ik eigenlijk voor het eerst zo grof heb berekend was het wel een klein wakker wordt momentje.

Nogmaals op dit moment is Odido erg coulant. Ik wil dan ook niet iets naars naar Odido hier neerzetten. Het is echt een stukje bewustwording.

• Cave_Boy
thisegzz schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:43:
Ik heb net Unlimited gekocht voor internet thuis en toen kwam ik deze thread tegen. Ik betaal nu 31 euro p/m voor Unlimited Plus tot 700 mbit/s (krijg daar ook Videoland bij), met een databundel van 20GB per dag. Ik begrijp dat deze Klik-en-klaar oplossing daadwerkelijk onbeperkt is (geen FUP). Ik heb wel met een 4G dongle mijn eigen Netgear OpenWRT router kunnen gebruiken; zit ik niet aan een dure access point vast wat bij Klik&Klaar wel zo is. Dus vooralsnog toch tevreden, kijken hoe lang ik het uithoudt met de 20 GB bundle per dag :)
Klik n Klaar is zoals eerder meerdere keren aangegeven officieel limited op 2TB per maand. Alleen er wordt op dit moment zo blijkt erg veel gedoogd. Er zijn wel enkele meldingen bekend van gebruikers boven de 6 a 8TB die een melding kregen en of er waren acties genomen waardoor de snelheid deels of geheel even weg was.

Verwijderd

Cave_Boy schreef op maandag 2 juni 2025 @ 05:50:
[...]Klik n Klaar is zoals eerder meerdere keren aangegeven officieel limited op 2TB per maand. Alleen er wordt op dit moment zo blijkt erg veel gedoogd. Er zijn wel enkele meldingen bekend van gebruikers boven de 6 a 8TB die een melding kregen en of er waren acties genomen waardoor de snelheid deels of geheel even weg was.
Het blijft een hardnekkig gerucht dat iedere keer weer de kop op steekt.

Waar zie jij een "officiele 2 TB limiet"?

Het is al vaker voorbij gekomen in deze thread (tip: gebruik het zoekbalkje bovenaan), voor zover we weten op dit moment:

In de voorwaarden wordt gesproken over lagere prioriteit vanaf 2 TB

Als je in een maand 2 Terabyte (2000 GB) of meer aan data hebt verbruikt, krijg je tijdens congestie een
lagere prioriteit dan dan andere gebruikers van Odido met Klik&Klaar Internet die nog niet zoveel data hebben
verbruikt. Dit kan je merken als er sprake is van congestie.
Bron

Dit is dus geen limiet in de zin van dat je niet meer verder kunt internetten. Het houdt simpelweg in dat je prioriteit op het netwerk omlaag gaat. Alle gebruikers van het Odido netwerk (inclusief MVNO's en zakelijke gebruikers) hebben een prioriteit op het netwerk. Er wordt over het algemeen aangenomen dat telefoonverkeer een hogere prioriteit heeft dan Klik en Klaar bijvoorbeeld (dit is niet bevestigd door Odido). Dat houdt simpelweg in dat als er drukte is, Klik en Klaar wat minder snel zal zijn. Dit zou ook het geval kunnen zijn als je over de 2 TB heen gaat. De vraag is of je het ooit merkt.

"Harde limiet van 10 TB"?

In deze thread hebben enkelingen telefonisch te horen gekregen van Odido medewerkers dat er een harde limiet zou zijn van 10 TB. Dit gesprek werd gevoerd vanwege uitzonderlijk hoog verbruik, hetgeen ook is toegegeven door deze personen.
Ik denk dat ik de limiet heb bereikt van klik en klaar. Vorige week gebeld door Odido dat ik teveel verbruik. Bij 8TB verbuik gaan ze de verbinding terugschroeven en bij 10 TB zou deze verbroken worden.
Bron

Dat zijn volgens mij de feiten. Als je er meer over weet, laat het ons even weten en bij voorkeur met bronvermelding.

• Juicex
  • Laatst online: 28-03 16:16
Geen matches
Ik heb een aanbod gekregen bij een provider die 5G via het netwerk van Odido kan leveren, maar volgens eigen zeggen met een betere verbinding. Hun verhaal:
Het verschil zit hem voornamelijk in de frequenties die u kunt gebruiken en de rechten die de simkaart heeft.
Bij ons krijgt u 2 TB per maand. Bij Odido weet ik zo niet wat de fair use policy (FUP) is.
Wel weet ik dat u bij ons niet gecapt bent op de 3,5 GHz-frequentie, een band die vaak voorkomt maar ook snel overbelast kan raken.
Daarnaast is er een kans dat deze frequentie bij u in de buurt niet beschikbaar is, en dan heeft u pech bij Odido.

Onze simkaarten zijn niet gecapt op de 3,5 GHz-frequentie en u kunt gebruikmaken van alle beschikbare banden.
Ook zit Odido op de derde prioriteitslaag, wat het een stuk minder betrouwbaar maakt.
Bij netwerkdrukte bent u dan een van de eersten die van het netwerk wordt verwijderd.
Bij het verhaal over "prioriteitslaag" verwijzen ze naar dit artikel: https://devopedia.org/5g-quality-of-service

Ik kan er eerlijk gezegd geen soep van maken, is er een expert in de zaal die hier een mening over kan geven _/-\o_ ?

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Juicex
Klinkt als een MVNO, die gewoon groots bij Odido heeft ingekocht en nu een wauwelverhaaltje ophangt.

"Simkaarten cappen op een frequentie" is een uitdrukking die ik niet ken, iig. En volgens mij hebben we hier intussen voldoende vastgesteld dat op de SIM van Odido zelf geen beperking zit. Gebruikte banden worden wel in de firmware van de Zyxel geregeld.

En die prioriteitslagen, die bestaan, maar lijkt me sterk dat Odido een MVNO voorrang over eigen klanten gaat geven, tenzij daar grif voor betaald wordt door die MVNO. En als die MVNO een hack heeft bedacht om het eigen verkeer voorrang te geven, dan zal het doorgaans niet heel lang duren voordat de provider hun op de vingers gaat tikken.

[ed. toevoeging]
Die 2TB van hun is wel lekker duidelijk, maar hier in-thread is ook vastgesteld dat Odido pas ruim daarboven eens gaat waarschuwen/knijpen. (En voor de meesten is het ook godsgruwelijk meer dan nodig).

[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 24-06-2025 13:01 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Via onze Zakelijke data simkaart leverancier kan ik gewoon verschillende soorten Odido simkaarten krijgen. Allen met eigen voorwaarden.

Odido K&K Zakelijk wordt specifiek aangegeven dat je inderdaad b8/b20/n28 in je modem uit moet zetten, anders wordt je simkaart geblokkeert. FUP is van toepassing, effectief 2TB per maand. Dynamisch publiek IPv4.

Odido Unlimited Zakelijk die 3x meer kost mag op alle banden connectie maken, zelfde FUP verder. Standaard Dynamisch publiek IPv4, Statisch IP mogelijk voor hoger tarief.

Odido Unlimited Backup kost dan weer een fractie van K&K, maar mag niet als actieve SIM gebruikt worden, enkel als Fail-over voor backup van een vaste verbinding. Uiteindelijk ook een FUP van 2TB, maar als je lange tijd achter elkaar data blijft pompen, wordt je SIM geblokkeerd, tenzij je kan aantonen dat je vaste verbinding daadwerkelijk een lange tijd storing heeft. Standaard Dynamisch publiek IPv4, Statisch IP mogelijk voor hoger tarief.

Dus afhankelijk van je gebruik welke beter aansluit. Deze types bieden ze overigens niet aan consumenten aan, daar hebben ze andere types voor met weer eigen voorwaarden en bundels.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 24-06-2025 13:28 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• ernstoud
BiG-GuY schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:13:
Via onze Zakelijke simkaart leverancier kan ik gewoon verschillende soorten Odido simkaarten krijgen. Allen met eigen voorwaarden.

Odido K&K Zakelijk wordt specifiek aangegeven dat je inderdaad b8/b20/n28 in je modem uit moet zetten, anders wordt je simkaart geblokkeert. FUP is van toeassing, effectief 2TB per maand. Dynamisch publiek IPv4.

Odido Unlimited Zakelijk die 3x meer kost mag op alle banden connectie maken, zelfde FUP verder. Standaard Dynamisch publiek IPv4, Statisch IP mogelijk voor hoger tarief.
Odido Unlimited Backup kost dan weer een fractie van K&K, maar mag niet als actieve SIM gebruikt worden, enkel als Fail-over voor backup van een vaste verbinding. Uiteindelijk ook een FUP van 2TB, maar als je lange tijd achter elkaar data blijft pompen, wordt je SIM geblokkeerd, tenzij je kan aantonen dat je vaste verbinding daadwerkelijk een lange tijd storing heeft. Standaard Dynamisch publiek IPv4, Statisch IP mogelijk voor hoger tarief.

Dus afhankelijk van je gebruik welke beter aansluit.
Maar die zakelijke unlimited abonnementen zijn dus voor mobiel, niet voor FWA. Dus enige abonnement voor FWA is K&K zakelijk of consument.

Geen idee of Odido (moet wel van ACM) actief controleert op gebruik van 06 nummers voor routers, M2M e.d.

Pagina: 1 2

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)