• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:40

masauri

aka qwybyte

@ErnstvV
Ik ga op 15 maart naar 1 van de grotere retro beurzen in België dus als ik genoeg informatie verzameld krijg wat er allemaal mogelijk is naar softmodding toe tegenwoordig dan kan er mss wel een xbox mee naar huis komen ^^.
Door omstandigheden zit ik die dag met wat tijdsgebrek dus ga ik eerst kijken voor ntsc n64 cartridges voor die collectie wat uit te breiden O+

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:08
@ErnstvV de hdd is getrouwd met xbox, vandaar de xbox hdd key die je nodig hebt als je wil veranderen van hdd. Maar ik begrijp dat je de hdd key hebt opgevist met een pico pi?

Cd drive van xbox og is wel uitwisselbaar, zit iig geen key ofzo op.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
masauri schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:43:
@ErnstvV
Ik ga op 15 maart naar 1 van de grotere retro beurzen in België dus als ik genoeg informatie verzameld krijg wat er allemaal mogelijk is naar softmodding toe tegenwoordig dan kan er mss wel een xbox mee naar huis komen ^^.
Door omstandigheden zit ik die dag met wat tijdsgebrek dus ga ik eerst kijken voor ntsc n64 cartridges voor die collectie wat uit te breiden O+
De grootste uitdaging van softmodding vond ik het vinden van een USB stick die werkt op de Xbox. Je moet toevallig nog een antiek geval hebben liggen, mijn 2GB+ sticks werden allemaal niet herkend. De rest is een kwestie van bestandje er op kopieren met een tool en in een (speciale) kabel prikken.
dennis_rsb schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:02:

@ErnstvV de hdd is getrouwd met xbox, vandaar de xbox hdd key die je nodig hebt als je wil veranderen van hdd. Maar ik begrijp dat je de hdd key hebt opgevist met een pico pi?

Cd drive van xbox og is wel uitwisselbaar, zit iig geen key ofzo op.
Als je de boel softmod kan je met een tool de drive clonen, dan neemt die ook de key over. Moet je wel een drive hebben die ATA security ondersteund maar dat is redelijk lang geleden geïntroduceerd. De Pico Pi kan als hard mod gebruikt worden, die soldeer je dan permanent in de Xbox. Staat wel een filmpje op YouTube hoe je dat kan doen.

• dennis_rsb
@ErnstvV Ik heb hem toen ook gecloned, en moest eerst de hdd unlocken en toen weer locken. Maar het exacte proces ben ik vergeten. Maar heb wel e.e.a gedocumenteerd, voor het geval dat.

P.s pver die usb sticks, vreemd, ik heb voor rocky5 en voor insignia gewoon een 4 gb usb stick gebruikt en dan in een controllerstekker>usb female.
ErnstvV schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:23:
De grootste uitdaging van softmodding vond ik het vinden van een USB stick die werkt op de Xbox. Je moet toevallig nog een antiek geval hebben liggen, mijn 2GB+ sticks werden allemaal niet herkend. De rest is een kwestie van bestandje er op kopieren met een tool en in een (speciale) kabel prikken.
Alstublieft: https://www.amazon.nl/dp/B00372BC4G

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:29
masauri schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:43:
@ErnstvV
Mag ik aub weten waar die retrobeurs is?

• masauri

masauri

aka qwybyte

Pro-prutser schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:44:
[...]
Mag ik aub weten waar die retrobeurs is?
Alstu ;)
Op de fb pagina heb ik al retrogames verkopers gespot die aanwezig gaan zijn dus ben benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuXfc_vZ0mR_B5FWOcW94wLtl7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6bnOAHqmZRdCGY9u91twsKP.jpg?f=fotoalbum_large

• Pro-prutser
masauri schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Alstu ;)
Op de fb pagina heb ik al retrogames verkopers gespot die aanwezig gaan zijn dus ben benieuwd.
[Afbeelding]
:Y 🤩

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-02 09:50
PsYgHo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 01:57:
[...]
Als je een beetje kan solderen en folie kabels niet eng vind, "Project Stellar"
Beter en scherper met minder lag word het niet!
Leuk ik heb in één van mijn xboxen de HMDI en de StellarOS chip van Stellar. Echt wel heel professioneel spul maar het enige wat ik er echt niet fijn aan vindt dat het geen CCI format aan kan (lees wil). Wel heel duur hoor vondt ik maar wilde het gewoon een keer proberen.

Ik ga dit weekend in mijn (toevallig ook) translucent XBOX de Internal HDMI Install Kit van XeToXiC installeren met natuurlijk de kit erbij. Een heel stuk makkelijker dan de Stellar (maar ook iets mindere output). Prijs is wel omhoog gegaan door vervoer en die achterlijk tax, BTW en douane afhandeling. Bijna dubbele daardoor :-( Maar heb ze nu voor ongeveer 45 euro binnen als kit.

Verder komt er ook de wireless display van Darkcustoms in en een IO Leds Panel van de in de mod scene bekende ToniHD uit Spanje. Ik vind dat echt het retro gevoel geven!!

Allemaal heel makkelijk te maken als je een beetje kan solderen en een 3d printer hebt :)

Het is wel heel raar om met een console van 25 jaar geleden nog steeds zo leuk bezig mee te kunnen zijn hahaha

[ Voor 25% gewijzigd door rikoos op 11-02-2026 23:40 ]

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Ben wat doorgeslagen met de OG Xbox.. Heb 2 Crystal als extra op reserve, compleet met Project Stellar, en light kit erbij.

Dan nog een stuk of 12 normale 1.6 versies. Met mod chip, en een 5 tal origineel... Zonder mod chip.

Project Stellar is duur, maar beter word het niet. Native Xbox one X/s ondersteuning, en met de 8bitdo dongle, dus ook alles wat je daar maar op kan krijgen.

Heb ook de Tink4kPRO, en hoewel dat goed kijkt op 4k 55" led, is de Project Stella kit, echt beter... Nog mooier is Direct video out, via Stellar , en zo de TINK in, en dan op 55" oled. Helaas kan dat niet met de 1.6, en enkel met de versies eronder. Spijtig, want de beste versie is de 1.6.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• rikoos
PsYgHo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:39:
Ben wat doorgeslagen met de OG Xbox.. Heb 2 Crystal als extra op reserve, compleet met Project Stellar, en light kit erbij.

Dan nog een stuk of 12 normale 1.6 versies. Met mod chip, en een 5 tal origineel... Zonder mod chip.

Project Stellar is duur, maar beter word het niet. Native Xbox one X/s ondersteuning, en met de 8bitdo dongle, dus ook alles wat je daar maar op kan krijgen.

Heb ook de Tink4kPRO, en hoewel dat goed kijkt op 4k 55" led, is de Project Stella kit, echt beter... Nog mooier is Direct video out, via Stellar , en zo de TINK in, en dan op 55" oled. Helaas kan dat niet met de 1.6, en enkel met de versies eronder. Spijtig, want de beste versie is de 1.6.
We hebben bijna dezelfde aantallen hoor (de helft heb ik hahaha) en ik noem dat niet doorslaan hahahaha Ik heb de Retrotink alleen de 5x want de 4k is wat te duur nog.

Ook nog een Mclassic toevallig op de HDMI uitgang ? >:)

• PsYgHo
Nee, geen M Classic... Zie ik voor nu nog geen nut voor...
Heb de TINK Pro gekocht omdat ik, heel eerlijk, het wel had liggen, en dat dus geen issue was.. Achteraf heb ik de PRO features niet nodig... haha

De Tink Pro staat boven op een 27" oled met minder dan 3ms lag op 4k, en de MISTer PIE in DV mode. Echt genieten..

Wel twijfel ik voor een 2e tink, maar dan wel de CE , voor beneden op de MISTer..
De de10 nano tripple stack MISTer staat dus beneden, naast de rode switch , welke ook te zien is op de foto, van mijn Xbox.

Verder bijna al mijn oude consoles verkocht, doordat ik nu de MISTer heb.
Heb verder de Xbox OG, de 360 , en de ONE X.. Dan de Switch, en de PS2, en Ps3.

Zal nog wat verder afbouwen, want de CD-I kan ook de deur uit... Samen met nog wat andere ouwe meuk, heb nog heel veel pc meuk, in de jaren 1990-2000. Daar wil ik ook mee stoppen... Kost te veel ruimte, en de hobby verschuift wat...

.

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

• rikoos
PsYgHo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:58:
Nee, geen M Classic... Zie ik voor nu nog geen nut voor...
Geloof het of niet maar als je gewoon niet de originele kabels op de xbox gebruikt, dus geen interne HDMI maar bv via een pound cable, wordt het echt beter. Ik zag het eerst ook niet maar nu ben ik om hiermee. Het is wel de classic want voor die nieuwe zie ik ook geen toegevoegde waarde.

Soms slaan hobbies echt door, i know hahaha, tegenwoordig heb ik een storage in de buurt die inmiddels vol staat met van alles en nog wat. Van de Atari 2600/C64 tot de één na laatste generatie console. Volgens mij vrouw is het oude rotzooi maar voor mij parels hahahaha

Pc heb ik eigenlijk weinig meer van en wel klaar mee. Nu gewoon een simpele NUC van GMKtec en die voldoet voor alles om 3d te tekenen en 3d te printen.

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-03 20:16
dennis_rsb schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:13:
@glaerox Mooi! Ik heb dus een week of 2 geleden flink gezocht. En eigenlijk komt elke keer met name deze en die shepherd naar voren. Zover ik weet met name vanwege weinig inputlag, en omdat ie daadwerkelijk (losless) component signaal uit de wii trekt. En dus niet composiet.

Veel beter dan dit wordt het niet denk ik, tenzij je een goede crt hebt, of dure upscalers.
Wij hebben hem inmiddels binnen en aangesloten. Echt het geld waard. Super scherp beeld op onze lg 55 inch. De wii is aangesloten en mama is met de kinderen just dance herinneringen aan het ophalen. Heel erg bedankt namens ons allemaal. :)

• dennis_rsb
@glaerox heel fijn om te horen :) veel plezier samen!

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-03 23:20
Ik heb een Xbox 1.4 Crystal die al een sofmod er op zit en ik heb een Xbox 1.6 die een modchip erin zitten.
Beide zijn voorzien van een 2 TB SATA HD via een SATA naar IDE adapter.

Mijn Xbox 1.6 heb ik op mijn LG 43 Inch TV aangesloten via Component met de orginele XBOX component kabel en het beeld ziet er best goed uit.

De Crystal Xbox heb ik aangesloten op een OSSC en daarna op een Retrotink 5X Pro via een goedkope Xbox naar component kabel. Deze Video upscalers maakt het beeld nog scherper dan op LG 43 Inch TV via Component.

Laatst heb ik nog een electronxout gekocht, zodat ik direct de Xbox via HDMI aan kan sluiten.

https://electron-shepherd.com/products/electronxout

Heeft geen lag en is net zo goed als gebruik van een Retrotink en OSSC.
amiga1260 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:11:
De Crystal Xbox heb ik aangesloten op een OSSC en daarna op een Retrotink 5X Pro via een goedkope Xbox naar component kabel. Deze Video upscalers maakt het beeld nog scherper dan op LG 43 Inch TV via Component.
Waarom de Xbox aansluiten op de OSSC én de rt5x? Gebruik je composiet?

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• amiga1260
Ik gebruikte Component kabel om aan de OSSC of Retrotink 5x Pro aan te sluiten.

• dennis_rsb
@amiga1260 Ik ben (nog) niet heel thuis in upscalers en dergelijke, maar wat voor zin heeft om een OSSC aan een Retrotink te koppelen?

• PsYgHo
Ja lijkt me ook niet echt de ideale optie...

• amiga1260
Ik had in het begin mijn Xbox via Component op de OSSC aangesloten en daarna vervangen door een RetroTink 5X Pro.

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-03 12:14
rikoos schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:32:
[...]
Leuk ik heb in één van mijn xboxen de HMDI en de StellarOS chip van Stellar. Echt wel heel professioneel spul maar het enige wat ik er echt niet fijn aan vindt dat het geen CCI format aan kan (lees wil). Wel heel duur hoor vondt ik maar wilde het gewoon een keer proberen.
Ikzelf was eerder teleurgesteld in de stellar (niet in de hardware maar de firmware), die was totaal niet af. Hoewel de maker beweerd dat alle games werken, zijn er tot op vandaag toch games die niet werken op stellar. Ik had hem eigenlijk vooral gekocht voor mijn 1.4ghz xbox, maar nu cerbios dit ook ondersteund ben ik terug naar cerbios gegaan op deze console.
De prijs is ook veel te hoog voor wat het is, open xenium, modxo ect met prometheos zijn allen veel goedkoper en kan (gekoppeld met cerbios) voor het grootste deel wat stellar kan.

Ook is er een nieuwe open source firmware in de maak om op een HD+ te zetten https://github.com/Team-Resurgent/X-HD
Op die manier is cerbios terug compatible met HD+.

Discogs collection

• PsYgHo
-Discutabel, wha idd, veel is wel uiteindelijk geïmplementeerd. En op Discord is er duidelijk wat wel en niet werkte. (bij verzending op dat tijdstip) Maar toegeven, dat had idd gewoon hard op de site moeten staan.

-Stellar (hd+), is zoals gezegd, en ge-adverteerd, meer een digitaal naar digitaal uit, (HDMI oplossing) en een mod chip in een.
Niet andersom.

-De prijs VIND JIJ veel te hoog. Dat is een mening. Voor mij geen issue, op dat moment vond ik het waard, om te kopen. (nu nog steeds)

-Het was op dat moment, een van de betere opties (zo niet de enige) om clean HDMI uit te krijgen. Digitaal naar digitaal, nog voordat het omgezet werd in de decoder naar analoog. Alle andere opties zijn dus van analoog naar digitaal.

-De nieuwe firmware is leuk, maar dan moet je volgens jouw mening, toch nog de veel te dure chip kopen..
Dus dat is dan jouw pleister op de wond ?

Sluit ik af met de quote "beter te duur dan niet te koop" Je HOEFT het niet te kopen. Als je iets meer research erin had gestopt, was je op de DISCORD gekomen, en had je volledig up to date geweest. Had je een teleurstelling bespaard.

Van een tweaker had ik verwacht dat men wel iets meer research zou doen om een (te) dure chip te kopen.
Neen aan dat je voordat je zelf (of laten doen) die taulatin erin gelepeld hebt, ook het een en ander hebt uitgezocht? Voor en nadelen ?

Ach ja . ieder zijn ding, en mening..

• rikoos
serial_killa159 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:16:
Ook is er een nieuwe open source firmware in de maak om op een HD+ te zetten https://github.com/Team-Resurgent/X-HD
Op die manier is cerbios terug compatible met HD+.
Deze heb ik helemaal gemist, hopelijk komt er niet weer een enorme storm vanuit Makemhz zoals eerder met PrometheOS en Cerbios en gaan ze weer copyright smijten terwijl ze zelf ook niet heel schoon zijn daarin .-)

Makemhz maakt wel gewoon kwaliteit en misschien niet voor iedereen de chips/HDMI maar ik wilde er gewoon één hebben. De nieuwste + versie is inmiddels ook uit en wat ik daar weer wel heel gaaf aan vindt is de WIfi en de Bluetooth voor controllers ipv een externe dongle. Ja het is duur (duurder dan de console zelf waard is maar wel kwaliteit dat valt niet te ontkennen).

Nogmaals ik blijf het alleen jammer vinden dat ze CCI weigeren erbij te doen en alleen XISO ondersteunen.

• PsYgHo
rikoos schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:27:
[...]

De nieuwste + versie is inmiddels ook uit en wat ik daar weer wel heel gaaf aan vindt is de WIfi en de Bluetooth voor controllers ipv een externe dongle. Ja het is duur (duurder dan de console zelf waard is maar wel kwaliteit dat valt niet te ontkennen).
.
Hier ook 2x de "wireless upgrade" besteld voor mijn 2 Crystals.

Zeker prettig dat de 8bitdo dongle dan er ook echt uit kan. Staat toch weer wat mooier, en in lijn met de " moderne consoles" welke ook "strak" aan de voorkant zijn. Wel benieuwd of het minder lag heeft, of juist meer lag, of dat het niet veranderd...

Jammer dat de WIFI enkel nu voor de " stellar updates" zijn, en de NNTP server. Nog niet voor online play, (bv Insignia)

Met meteen een bestelling van een aantal " Stellar Plus en HD+ combo setjes" voor wat bekenden die er ook een wilde, en welke ik uiteraard weer mag inbouwen en solderen voor ze.. Ach houd je van de straat..

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:09

LoCuTuS2000

Resistance is futile

rikoos schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Deze heb ik helemaal gemist, hopelijk komt er niet weer een enorme storm vanuit Makemhz zoals eerder met PrometheOS en Cerbios en gaan ze weer copyright smijten terwijl ze zelf ook niet heel schoon zijn daarin .-)

Makemhz maakt wel gewoon kwaliteit en misschien niet voor iedereen de chips/HDMI maar ik wilde er gewoon één hebben. De nieuwste + versie is inmiddels ook uit en wat ik daar weer wel heel gaaf aan vindt is de WIfi en de Bluetooth voor controllers ipv een externe dongle. Ja het is duur (duurder dan de console zelf waard is maar wel kwaliteit dat valt niet te ontkennen).

Nogmaals ik blijf het alleen jammer vinden dat ze CCI weigeren erbij te doen en alleen XISO ondersteunen.
Blueretro ingebouwd is gaaf maar wifi voor stellar firmware updates is een net niet feature toch?

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-03 12:14
PsYgHo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:46:
-Discutabel, wha idd, veel is wel uiteindelijk geïmplementeerd. En op Discord is er duidelijk wat wel en niet werkte. (bij verzending op dat tijdstip) Maar toegeven, dat had idd gewoon hard op de site moeten staan.
Akkoord, er is op een later tijdstip nog veel geïmplementeerd geweest, maar nog steeds niet alles.
-Stellar (hd+), is zoals gezegd, en ge-adverteerd, meer een digitaal naar digitaal uit, (HDMI oplossing) en een mod chip in een.
Niet andersom.
Totaal verkeerd, stellar is geadverteerd als een moderne modchip, HD+ is altijd al een stand alone product geweest. Hij heeft er gewoon een koppelverkoop van gemaakt door de controller chip op de HD+ te verwijderen en alles in software op stellarOS te doen.

Later is hij erop terug gekomen door een losse module te verkopen (HD+ legacy) om de HD+ stand alone te kunnen gebruiken zonder Stellar.
-De prijs VIND JIJ veel te hoog. Dat is een mening. Voor mij geen issue, op dat moment vond ik het waard, om te kopen. (nu nog steeds)
Akkoord, dit is voor iedereen anders en totaal persoonlijk
-Het was op dat moment, een van de betere opties (zo niet de enige) om clean HDMI uit te krijgen. Digitaal naar digitaal, nog voordat het omgezet werd in de decoder naar analoog. Alle andere opties zijn dus van analoog naar digitaal.
Ik kocht Stellar niet voor HDMI maar voor de 1.4ghz support, waar Stellar de eerste was die dit goed deed. Initieel was ik tevreden tot ik games tegen kwam die totaal niet werkten. Dit is gekend door Makemhz maar nooit opgelost geweest.

Als ik diezelfde games test met cerbios werken die gewoon maar dit terzijde.
-De nieuwe firmware is leuk, maar dan moet je volgens jouw mening, toch nog de veel te dure chip kopen..
Dus dat is dan jouw pleister op de wond ?
Hier haal je terug Stellar en HD+ door elkaar.
Ik heb een xbox met de oude HD+ (die van voor stellar bestond). Daar kan je die firmware gewoon op draaien zonder Stellar. Indien je de latere versie hebt zonder de controller chip op de HD+ (dus die dat je los kon kopen als stellar reeds uit was) dan is een oplossing zoals het HD+ legacy bord (officieel MakeMHz product) of een goedkopere STM32F030C8T6 microcontroller

Leuk weetje, het legacy bord is gemaakt door redherring32 de man achter de xbox portable
Super cool project
Sluit ik af met de quote "beter te duur dan niet te koop" Je HOEFT het niet te kopen. Als je iets meer research erin had gestopt, was je op de DISCORD gekomen, en had je volledig up to date geweest. Had je een teleurstelling bespaard.
Ik wist waar de firmware was toen ik Stellar kocht, ik wist ook dat dit voor mijn 1.4ghz xbox was en dit 1 van de enige oplossingen was dan op dat moment om alle games aan een normale snelheid op die console te spelen zonder alle games afzonderlijk te patchen. Daarvoor kocht ik initieel de stellar en deed het voor die console wat het moest doen. (minus de enkele games die niet werkten, maar wel 100% comptabiliteit adverteerde)

De reden dat ik geen stellar kocht voor mijn andere xbox consoles was door het feit dat er veel beloftes zijn die hij later niet kon waarmaken. Ook is het argument "je moest maar op DISCORD kijken" totaal niet gepast. Dit gaat over een product die verkocht wordt door een fabrikant. Discord is een gesloten platform, je kan er bijvoorbeeld niets van de posts vinden met een google search.
Als jij een moederbord koopt, en er staat op de site van de fabrikant dat ram x compatible is maar op de discord van het bedrijf staat dit anders dan denk ik niet dat je dit helemaal fijn zou vinden.

Nu dit terzijde, ik wist de staat waarin de FW zich bevond zoals hierboven beschreven
Van een tweaker had ik verwacht dat men wel iets meer research zou doen om een (te) dure chip te kopen.
Neen aan dat je voordat je zelf (of laten doen) die taulatin erin gelepeld hebt, ook het een en ander hebt uitgezocht? Voor en nadelen ?
Geen zorgen, ik weet meer dan genoeg over OG Xbox, wat er kan en niet kan.
Over de cpu upgrade, ja ik ken de voor en nadelen van die upgrade, die bestaat ook al sins de OGXbox current gen was en is niets nieuws.
Ach ja . ieder zijn ding, en mening..
Die vorige post was inderdaad mijn mening, zoals jij jou mening hebt. Ik heb het gevoel dat je je wat aangevallen voelt maar dit is totaal niet nodig. Ieder koopt wat hij wil en als jij tevreden bent met je product dan doet de mening van een ander er toch niet toe? (Nu even globaal gekeken en niet specifiek op Stellar)

Discogs collection

• dennis_rsb
Heeft iemand een tip om die rubberen randen aan onderkant van oude joysticks te “smeren” Of het werkt is natuurlijk de vraag, proberen kan altijd. Dus ik heb het over oude flightsticks, atari joysticks etc. Het voel allemaal krakerig en stroef aan.

Welk spul is aan te raden wat de rubbers niet schaad. Zelf zat ik te denken aan https://www.praxis.nl/fie...e-voor-fiets-60gr/2416923 of siliconenspray, of siliconenvet. Dat laatste gaat wel enorm plakken denk ik. Ik heb het alle 3 in huis, maar de vraag is wat is effectief en wat is niet schadelijk voor het rubber.

[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 21-02-2026 17:22 ]

• PsYgHo
@serial_killa159
Voel me absoluut niet aangevallen hoor, daar is heel, HEEL , H E E L, wat meer voor nodig amigo ;)

• rikoos
LoCuTuS2000 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Blueretro ingebouwd is gaaf maar wifi voor stellar firmware updates is een net niet feature toch?
Klopt maar het is een begin ;-) al verwacht ik weinig van Makemhz, het zal wel helemaal dicht zitten ;-)

• PsYgHo
LoCuTuS2000 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Ja, das zon functie waar ik op zich wel zonder kan, download net zo lief van hun website, en dan via FTP op de HDD van de Xbox...

Heb liever NNTP via die WIFI functie, of idd gewoon full WIFI voor online Insignia. Gaat me nu nog iets te ver om dwars door de vloer te boren naar de kruipruimte om daar een rj45 kabel doorheen te persen naar de meterkast.

Maar ach ja aan de andere kant waarom niet?, daar meteen een switch plaatsen in het tv / audio meubel... ben je daar ook vanaf. Meteen dan stukje glas erbij , voor de toekomst...

Wacht nu nog even ,
speel te weinig online ....

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Na lang lurken, heb ik ook een vraag.
Een tijd geleden heb ik via Marktplaats een Fire Convertor voor de SNES gekocht, in de hoop om Japanse games te spelen op mijn PAL versie.
Echter krijg ik bij 2 verschillende spellen de melding: "THIS GAME PAK IS NOT DESIGNED FOR YOUR SUPER FAMICOM OR SUPER NES" (en ja: in het voorste slot van de convertor gaat de JPN game, daarachter een PAL game)

Op de convertor zelf staat dat deze geschikt is voor zowel Japanse als USA games... wat gaat er dan niet goed?

• Pro-prutser
Magic6399 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:18:
Na lang lurken, heb ik ook een vraag.
Een tijd geleden heb ik via Marktplaats een Fire Convertor voor de SNES gekocht, in de hoop om Japanse games te spelen op mijn PAL versie.
Echter krijg ik bij 2 verschillende spellen de melding: "THIS GAME PAK IS NOT DESIGNED FOR YOUR SUPER FAMICOM OR SUPER NES" (en ja: in het voorste slot van de convertor gaat de JPN game, daarachter een PAL game)

Op de convertor zelf staat dat deze geschikt is voor zowel Japanse als USA games... wat gaat er dan niet goed?
Aldus GPT 😊 Ik weet niet of alles klopt, maar het meeste klinkt wel aannemelijk. Zie tekst hieronder:
Wat je tegenkomt is (helaas) een klassiek regio-/lockout-probleem bij de SNES 😊
Je Fire Convertor werkt waarschijnlijk technisch prima — maar sommige games hebben extra beveiliging die zo’n simpele adapter niet omzeilt.

Even stap voor stap wat er gebeurt:

🔒 1. Hoe regio-beveiliging bij de SNES werkt

De PAL SNES (Europa), de NTSC-U SNES (VS) en de Super Famicom (Japan) verschillen op drie manieren:
1. 🔌 Lockout-chip (CIC-chip)
• Elke cartridge bevat een beveiligingschip.
• Die moet “handshaken” met de chip in de console.
• Als de regio niet klopt → krijg je precies die melding.
2. 📺 Beeldfrequentie
• PAL = 50Hz
• Japan/USA = 60Hz
Sommige games controleren dit actief.
3. 🧠 Extra beveiligingscode in de game zelf
Sommige spellen checken softwarematig of ze echt op een NTSC-machine draaien.

🎮 2. Waarom jouw Fire Convertor niet werkt

De Fire Convertor is een pass-through adapter.

Wat hij doet:
• Achterste slot → PAL cartridge levert de juiste lockout-chip.
• Voorste slot → Japanse game wordt “doorgelust”.

Dit werkt bij veel oudere of simpele games.

Maar bij sommige titels (vooral latere releases) controleert de game:
• Of de console echt NTSC is
• Of de regio-code in de hardware klopt

Dan krijg je exact deze melding:

THIS GAME PAK IS NOT DESIGNED FOR YOUR SUPER FAMICOM OR SUPER NES

Dat betekent dus:
✔ De lockout-chip handshake lukt
❌ De software-regiocheck faalt

🎯 3. Welke games geven dit vaak?

Zonder te weten welke jij hebt, maar bekende boosdoeners zijn bijvoorbeeld:
• Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars
• Kirby Super Star
• Super Donkey Kong 3
• Sommige late Capcom en Square titels

Vooral games uit 1995–1997 doen dit vaker.

🛠 4. Wat kun je doen?

✅ Optie 1 – 60Hz mod (beste oplossing)

Je laat je PAL SNES ombouwen naar:
• 60Hz
• Eventueel schakelbaar 50/60Hz
• Soms ook lockout-chip uitgeschakeld

Dan werken Japanse games gewoon native.

👉 Dit is dé structurele oplossing.

✅ Optie 2 – SuperCIC mod

Een modernere interne mod die:
• Alle regio’s accepteert
• Lockout volledig omzeilt
• Vaak met LED-indicatie

⚠️ Optie 3 – Andere converter

Er bestaan betere converters (zoals de oude Datel Action Replay), maar:
• Ze zijn zeldzaam
• En niet 100% compatibel

💡 Optie 4 – Japanse Super Famicom kopen

Vaak goedkoper dan modden.

Super Famicom

Japanse consoles zijn meestal:
• Goedkoper
• Makkelijk te vinden
• En werken perfect met JPN cartridges

Je hebt dan alleen een step-down adapter nodig (100V → 230V) of een Europese SNES voeding.

🔎 Waarom staat er dan “werkt met Japan en USA”?

Omdat:
• Fysiek passen ze
• Lockout-chip wordt via PAL cart omzeild

Maar:
❗ Dat betekent niet dat alle software-checks omzeild worden.

Marketing vs realiteit 😉

🎯 Conclusie

Er is waarschijnlijk niets kapot.
Je converter is gewoon:

“te simpel” voor sommige beveiligde games.”

• masauri

masauri

aka qwybyte

https://www.benl.ebay.be/itm/227227183924
Development cartridges that have been living in my loft since I picked them up when clearing out iguana offices in Stockton on tees.one is marked NBA JAM and looking at other carts around this time it’s marked exactly the same not sure on the other three . Haven’t attempted to open or play them.sure somebody can.
Ben benieuwd wie de koper is en of we nog iets nieuws gaan ontdekken!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 11:13
Aldus GPT 😊 Ik weet niet of alles klopt, maar het meeste klinkt wel aannemelijk.
Zet dit voortaan alsjeblieft gewoon aan het begin van je post; het leest mooi hoor, maar het voegt weinig toe zo.

Liege, liege, liegebeest!

• Pro-prutser
Liegebeest schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Zet dit voortaan alsjeblieft gewoon aan het begin van je post; het leest mooi hoor, maar het voegt weinig toe zo.
Excuses

Inmiddels aangepast. Bedankt voor de feedback.

[ Voor 9% gewijzigd door Pro-prutser op 01-03-2026 13:57 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is om retro gaming en al haar facetten te bespreken, het is echter NIET de bedoeling om
- Games aan te schaffen (ruilen/lenen/etc.) van/via mede tweakers.
- Games te verkopen.
- Te vragen wat een game of console waard is.
- Een V&A advertentie te promoten.
- Dit topic is voor en door verzamelaars, s.v.p. geen opmerkingen ala 'Oh wat veel, speel je dat allemaal?' Dat voegt niets toe.
- Het beleid omtrent het bespreken van modchips is hier te vinden.
- Android Consoles van o.a. Aliexpress, waar veel retro systemen en games al vooraf op geïnstalleerd staan, hoort hier niet thuis.