Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:39
JeroenVerweij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:41:
[...]

Niet vervelend bedoeld maar heb je de pagina van Grid Rewards wel gelezen op de site van Tibber? https://tibber.com/nl/grid-rewards

Met Slim Laden bespaar je een x-bedrag omdat je automatisch tegen de goedkoopste tarieven laadt (dat telt Tibber als besparing). En indien het voor het stroomnet gunstig is om op een specifiek tijdstip even niet te laden (maar toch op tijd je auto vol te hebben), krijg je daar een extra vergoeding voor van Tibber in de vorm van Grid Rewards.
Maar verdien je ook Grid rewards wanneer je een niet ondersteunde auto en lader hebt maar wel slim laad via een andere oplossing (EVCC icm mijn peblar lader)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:09
smuldersbram schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:28:
[...]

Maar verdien je ook Grid rewards wanneer je een niet ondersteunde auto en lader hebt maar wel slim laad via een andere oplossing (EVCC icm mijn peblar lader)?
Nee. Grid Rewards nu alleen nog op ondersteunde laders. Ik geloof dat Tibber in Q1 wel wat auto’s rechtstreeks gaat ondersteunen voor Grid Rewards maar nu dus ook nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-08 23:46
JeroenVerweij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Nee. Grid Rewards nu alleen nog op ondersteunde laders. Ik geloof dat Tibber in Q1 wel wat auto’s rechtstreeks gaat ondersteunen voor Grid Rewards maar nu dus ook nog niet
Waarom niet gewoon bekend maken net als de day-ahead tarieven. Indien je dan een Tibber contract hebt EN je doet dan maximaal laden, dan krijg je de Grid rewards toegekend. Of begrijp ik de methode van Grid Rewards uitdelen niet juist?

Je kunt dan zelf beslissen of de Grid Rewards de moeite waard zijn of dat je beter een ander moment kunt laden. Ik lees toch heel veel posts waarin gebruikers aangeven dat ze niet begrijpen waarom op een bepaald moment geladen werd. Je moet dus de controle over je EV laden / zonnepanelen / thuisbatterij over laten aan je energie leverancier, net als bij on-balans handelen bij Zonneplan of Frank Energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-08 21:00
MajaMestreech schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Waarom niet gewoon bekend maken net als de day-ahead tarieven. Indien je dan een Tibber contract hebt EN je doet dan maximaal laden, dan krijg je de Grid rewards toegekend. Of begrijp ik de methode van Grid Rewards uitdelen niet juist?

Je kunt dan zelf beslissen of de Grid Rewards de moeite waard zijn of dat je beter een ander moment kunt laden. Ik lees toch heel veel posts waarin gebruikers aangeven dat ze niet begrijpen waarom op een bepaald moment geladen werd. Je moet dus de controle over je EV laden / zonnepanelen / thuisbatterij over laten aan je energie leverancier, net als bij on-balans handelen bij Zonneplan of Frank Energie.
Die momenten en prijzen zijn vooraf niet bekend. Daarom werkt het ook alleen als je de controle aan de externe partij geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
thys schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Die momenten en prijzen zijn vooraf niet bekend. Daarom werkt het ook alleen als je de controle aan de externe partij geeft.
ok duidelijk. Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MajaMestreech schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Tibber weet aan de hand van het Slimme Laadplan (die wordt berekend aan de hand van de ingestelde vertrektijd, gemiddelde laadsnelheid en hoeveel er geladen moet worden) hoe goedkoop je had kunnen laden en zal er door middel van compensatie en de rewards ervoor zorgen dat je goedkoper uit zal zijn, juist als er dus in duurdere uren dan noodzakelijk geladen wordt.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-07 11:38
Ik heb mij aangemeld bij Tibber, is er iemand die het leuk vind om de aanbevelings code te delen zodat we beide 50 euro tegoed krijgen? Mag via PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:24
Beste allemaal, ik post dit bericht om wat advies. Ik heb gegoogled en vind vooral marketing informatie van de aanbieders zelf.

Ik twijfelde tussen zonneplan en tibber. Ik neig nu vooral naar tibber omdat die onafhankelijk van eigen apparatuur(accu, zonnepanelen, autolader) werkt en ik het verhaal net iets beter vind. Ik switch regelmatig van leverancier en instappen in een eco systeem van 1 leverancier lijkt me niets.

Onze situatie van 2024 in onderstaande grafiek. Ik verwacht dat dit in 2025 ongeveer hetzelfde zal zijn. Wij hebben een verwarmd zwembad en 49 zonnepanelen. Verwarmen doen we grotendeels met airco’s en elektrische kacheltjes en de cv wordt alleen nog voor warm water gebruikt. De flexibiliteit en keuze om met cv en elektrisch te kunnen verwarmen vind ik nog wel handig, enerzijds voor als het een keer echt koud zou worden en anderzijds omdat er nog veel onzekerheid zit in de energy markt de komende jaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40Vf-jjkb88xEXsIHuXB4Qm1d_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xygME173mdhzjCKRsmxr2qlf.jpg?f=fotoalbum_large
(Bedrag bij consumption is beetje random omdat ik het tarief niet registreer in de app, in de praktijk hebben wij nauwelijks energiekosten)

Wij gebruiken de meeste stroom van april tot en met september omdat dit de periode is dat we het zwembad verwarmen. Door salderen doen we dit nu redelijk rücksichtslos maar dat kan veel slimmer. De zwembad warmtepomp zit ook op wifi, ik wil proberen deze in home assistent te krijgen zodat ik daar wat meer aan kan automatiseren.

Ik heb de calculator op de website van tibber ingevuld en kom op een maandbedrag van 65 euro per maand, dat is zeer acceptabel. Per 1/3 loopt mijn huidige Oxxio jaarcontract af en het is dus tijd om te kiezen voor een nieuwe. Oxxio is niet meer interessant ivm terugleverkosten.

Al met al, op basis van mijn eigen onderzoek en inschatting lijkt mij tibber de beste keuze voor ons op dit moment.

Nu mijn vragen:
1. Wat zijn de nadelen, zaken waar ik rekening mee moet houden met tibber specifiek in mijn situatie (ik heb de algemene issues met app, synchronisatie en rewards wel gelezen)?
2. Kan ik mijn home wizard p1 meter blijven gebruiken naast degene die van rubber? Ik lees iets over splitters, actieve en passieve? Welke heb ik dan nodig? En hebben jullie goede ervaringen met een specifiek model?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door borgdaville op 03-01-2025 10:13 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:09
borgdaville schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:35:
Beste allemaal, ik post dit bericht om wat advies. Ik heb gegoogled en vind vooral marketing informatie van de aanbieders zelf.

Ik twijfelde tussen zonneplan en tibber. Ik neig nu vooral naar tibber omdat die onafhankelijk van eigen apparatuur(accu, zonnepanelen, autolader) werkt en ik het verhaal net iets beter vind. Ik switch regelmatig van leverancier en instappen in een eco systeem van 1 leverancier lijkt me niets.

Onze situatie van 2024 in onderstaande grafiek. Ik verwacht dat dit in 2025 ongeveer hetzelfde zal zijn. Wij hebben een verwarmd zwembad en 49 zonnepanelen. Verwarmen doen we grotendeels met airco’s en elektrische kacheltjes en de cv wordt alleen nog voor warm water gebruikt. De flexibiliteit en keuze om met cv en elektrisch te kunnen verwarmen vind ik nog wel handig, enerzijds voor als het een keer echt koud zou worden en anderzijds omdat er nog veel onzekerheid zit in de energy markt de komende jaren.

[Afbeelding]
(Bedrag bij consumption is beetje random omdat ik het tarief niet registreer in de app, in de praktijk hebben wij nauwelijks energiekosten)

Wij gebruiken de meeste stroom van april tot en met september omdat dit de periode is dat we het zwembad verwarmen. Door salderen doen we dit nu redelijk rücksichtslos maar dat kan veel slimmer. De zwembad warmtepomp zit ook op wifi, ik wil proberen deze in home assistent te krijgen zodat ik daar wat meer aan kan automatiseren.

Ik heb de calculator op de website van tibber ingevuld en kom op een maandbedrag van 65 euro per maand, dat is zeer acceptabel. Per 1/3 loopt mijn huidige Oxxio jaarcontract af en het is dus tijd om te kiezen voor een nieuwe. Oxxio is niet meer interessant ivm terugleverkosten.

Al met al, op basis van mijn eigen onderzoek en inschatting lijkt mij tibber de beste keuze voor ons op dit moment.

Nu mijn vragen:
1. Wat zijn de nadelen, zaken waar ik rekening mee moet houden met tibber specifiek in mijn situatie (ik heb de algemene issues met app, synchronisatie en rewards wel gelezen)?
2. Kan ik mijn home wizard p1 meter blijven gebruiken naast degene die van rubber? Ik lees iets over splitters, actieve en passieve? Welke heb ik dan nodig? En hebben jullie goede ervaringen met een specifiek model?

Alvast bedankt!
Wat betreft je tweede vraag: ik heb een HomeWizard P1-splitter. Daar hangt nu mijn laadpaal in + de Pulse van Tibber. Over 2 uurtjes ofzo voeg ik daar mijn HomeWizard P1-meter aan toe. Moet prima werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:45
Ik heb dit topic aardig doorgespit, maar ik stuit op een probleem dat ik nog niet eerder ben tegengekomen.
Situatie:
- Tibber i.c.m. Easee Laadpaal (Tibber stuurt Easee aan)
- Opel Corsa Electric 2020 (dommer krijg je ze niet, kan nauwelijks iets uit de auto uitlezen met Opel app)

Sinds december 2024 laadpaal aan eigen huis laten monteren. Verbruiksstatistieken wijken naar mijn mening erg af.

In de Easee app wordt een verbruik gerapporteerd van 317 kWh terwijl mijn Tibber-app rekent met 285 kWh over december 2024. Zie de onderstaande plaatjes. Afwijking is dus ruim 11%.

Zou dit liggen aan sluipverbruik/laadverliezen/registratiefout in de Tibber-app bij onderscheiden wat laadstroom is en wat valt onder 'Gedrag' of 'Altijd aan'?

Hebben jullie een idee om er achter te komen welke waarde correct is, dat wil zeggen, hoeveel stroom mijn Corsa daadwerkelijk heeft 'gevreten'? Dit wil ik gebruiken voor mijn verbruiksberekeningen, hoeveel kWh per 100 km etc.

@Backpacker hebben jullie dit eerder gezin bij Tibber?

Plaatje 1 -- > Easee laadpaal
Plaatje 2 --> Tibber app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXK4F_OyfFTqEqC6u19sy0xQUK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbA5C0ar0BxiZLGBSVlG7NOc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g34_ZgQUZlYZBZEfnp6c0Q7Vj1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wp16FuLkwyZhJUtqd1eUFDI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Pr088 op 03-01-2025 12:34 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:29:
Ik heb dit topic aardig doorgespit, maar ik stuit op een probleem dat ik nog niet eerder ben tegengekomen.
Situatie:
- Opel Corsa Electric 2020 (dommer krijg je ze niet, kan nauwelijks iets uit de auto uitlezen met Opel app)

Sinds december 2024 laadpaal aan eigen huis laten monteren. Verbruiksstatistieken wijken naar mijn mening erg af.

In de Easee app wordt een verbruik gerapporteerd van 317 kWh terwijl mijn Tibber-app rekent met 285 kWh over december 2024. Zie de onderstaande plaatjes. Afwijking is dus ruim 11%.

Zou dit liggen aan sluipverbruik/laadverliezen/registratiefout in de Tibber-app bij onderscheiden wat laadstroom is en wat valt onder 'Gedrag' of 'Altijd aan'?

Hebben jullie een idee om er achter te komen welke waarde correct is, dat wil zeggen, hoeveel stroom mijn Corsa daadwerkelijk heeft 'gevreten'? Dit wil ik gebruiken voor mijn verbruiksberekeningen, hoeveel kWh per 100 km etc.

Plaatje 2 --> Tibber app

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit verschil lijkt me wel iets te groot ja. Soms verschilt het iets als een laadsessie net in een nieuwe maand is afgesloten. Kan je mij een privébericht sturen met het e-mailadres van je Tibber account? Dan kijk ik even of het te verklaren is.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:27

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Pr088 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:29:
Situatie:

Plaatje 2 --> Tibber app

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even los van je probleem, hoe heb jij onder de gemiddelde prijs de verdeling daar in beeld gekregen? Dat heb ik niet ondanks dat ik wel een Easee laadpaal heb en een Pulse.
Sowieso ziet de layout er net even anders uit. Android van iOS wellicht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO3m9bf9LQTv5KLFFB1kskeMDig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwNJOvum2r8oxAbDFxhNLvp4.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
borgdaville schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:35:

[Afbeelding]

Nu mijn vragen:

Alvast bedankt!
Ik heb nog even verder gelezen en vooral dit artikel: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Ik ben een beetje in de war, ik ging ervan uit dat je bij negatieve tarieven gewoon je zonnepanelen zou uitzetten en dan volle bak van het net gebruiken. Echter lees ik nu dat de beursprijs wel negatief kan zijn maar dat je alsnog belastingen betaald waardoor je toch beter je eigen opwek kan gebruiken.

In ons geval hebben we op de zonnigste dagen in voorjaar en zomer een opwek van meer als 10000 watt waarvan we daarvan max 4-5000 kunnen gebruiken. Er blijft dan altijd dus minimaal 5000 watt over dat we terugleveren, wellicht tegen negatieve tarieven. Behalve dan weer als we het in de winter alsnog gebruiken want het telt wel mee voor de salderen het komend jaar.

Maak ik me druk over niets? Is het advies om gewoon zonnepanelen altijd aan te laten? En kan ik ergens van de historische tarieven zien, hoe vaak en hoe veel gaat het tarief werkelijk in de min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
13art schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Even los van je probleem, hoe heb jij onder de gemiddelde prijs de verdeling daar in beeld gekregen? Dat heb ik niet ondanks dat ik wel een Easee laadpaal heb en een Pulse.
Sowieso ziet de layout er net even anders uit. Android van iOS wellicht?
[Afbeelding]
Ik denk inderdaad een andere layout. Ik heb Android 13.

Het plaatje/tabblad met de verdeling kan ik swipen en dan komt de gemiddelde prijs tevoorschijn. Zat deze maand op 17 cent voor auto laden.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:05
Indien de tarieven lager zijn dan ongeveer 15.3ct per kWh ga je betalen. Als het salderen afgeschaft wordt zal dat bij elk negatief bedrag zijn (denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
janne_nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:24:
Indien de tarieven lager zijn dan ongeveer 15.3ct per kWh ga je betalen. Als het salderen afgeschaft wordt zal dat bij elk negatief bedrag zijn (denk ik)
Klopt. In 2024 is dit maar een paar keer voorgekomen, dus ik snap die heisa ook niet over "uitzetten van de zonnepanelen".

Vanaf 2027 met het afschaffen van de salderingsregeling wordt dat een ander verhaal. Maar dat is pas over 2 jaar, wie weet wat er nog allemaal gaat veranderen tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-08 16:55
MajaMestreech schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:14:Klopt. In 2024 is dit maar een paar keer voorgekomen, dus ik snap die heisa ook niet over "uitzetten van de zonnepanelen".
Als je per jaar meer teruglevert dan dat je gebruikt, dan betaal je netto per jaar geen belasting (met salderen). Dan is het altijd van belang om terugleveren te voorkomen bij negatieve tarieven. En dat kom best vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:22
janne_nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:24:
Dat is alleen maar als je op jaarbasis minder teruglevert dan gebruikt langs de meter. Ik gebruik meer en betaal dus bijna nooit voor teruggeleverde stroom.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Jullie hebben deels gelijk natuurlijk. Echter volgens mij dien je uit te rekenen of te schatten hoeveel je te veel teruglevert, zodat je maximaal van de saldering kunt gebruiken.

Met helemaal niet terugleveren ben je met een dynamisch contract soms een dief van je eigen portemonnee denk ik.

En een accu, meer om het principe dan wat anders. Alhoewel in december oa met de accu een gemiddelde van 21 ct /kwh tegen een gemiddelde stroomprijs van 28ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
janne_nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:51:
Jullie hebben deels gelijk natuurlijk. Echter volgens mij dien je uit te rekenen of te schatten hoeveel je te veel teruglevert, zodat je maximaal van de saldering kunt gebruiken.

Met helemaal niet terugleveren ben je met een dynamisch contract soms een dief van je eigen portemonnee denk ik.

En een accu, meer om het principe dan wat anders. Alhoewel in december oa met de accu een gemiddelde van 21 ct /kwh tegen een gemiddelde stroomprijs van 28ct
Volgens mij is het bijna niet te rekenen of schatten wat je gaat gebruiken in de winter, je kan hooguit op basis van je eigen historische gegevens schatten maar het is sterk afhankelijk hoe het weer is en hoeveel je thuis bent. Komend jaar gaan we niet in feb/maart skiën maar in april 2 weken op pad, dat bijvoorbeeld heeft al veel impact op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Pr088 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Ik denk inderdaad een andere layout. Ik heb Android 13.

Het plaatje/tabblad met de verdeling kan ik swipen en dan komt de gemiddelde prijs tevoorschijn. Zat deze maand op 17 cent voor auto laden.
Hier ook Android. Maar ik krijg met geen mogelijkheid die verdeling tevoorschijn. Zie alleen wat Tibber info/reclame afbeeldingen. @Backpacker kan jij hier iets over zeggen/uitleggen? Hoe krijg ik die verdeling zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hier Android 14, en ik zie de verdeling ook. Dat duurde wel een tijdje na begin contract. Ik denk een week of 2.

Daarnaast, geen gekoppelde laadpaal en het slim laden van de Niro staat uit, dat lijk ik vooralsnog zelf beter te kunnen, dan maar geen grid rewards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-08 13:29

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Vraagje: is er iemand die ervaring heeft met Tibber en het laden van Tesla Powerwall(s)? Ik werk in de wintermaanden met een tijdgebonden schema van laden omdat de Powerwall geen mogelijkheid geeft de dynamische tarieven van Tibber in te lezen en dus zelf te bepalen wanneer het goedkoop is. In de zomer moet ik er meer effort in stoppen omdat de auto (toevallig ook een Tesla, maar dat doet niet ter zake) dan als 'nood' opslag dient als mijn Powerwalls (40 kW) vollopen door de PV panelen. Ik moet daarvoor zelf ingrijpen.

Momenteel (winter) gebruik ik plm 20-25 kW per 24 uur en die worden 's nachts met 15 kWh weer aangevuld in de Powerwalls.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
janne_nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:58:
Hier Android 14, en ik zie de verdeling ook. Dat duurde wel een tijdje na begin contract. Ik denk een week of 2.

Daarnaast, geen gekoppelde laadpaal en het slim laden van de Niro staat uit, dat lijk ik vooralsnog zelf beter te kunnen, dan maar geen grid rewards
Ik zit al een paar maanden bij Tibber dus zou het ook moeten zien.
Onder het kopje gemiddelde toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdput
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-06 22:14
Goedenavond. In de Tibber app zie ik voor 31 december en 1 januari een heel ander verbruiksprofiel dan in de Homewizard app. Ik heb op 1 januari mijn EV geladen dus het verschil is makkelijk te zien. 😅 Het lijkt erop dat de uurwaarden voor beide dagen een schatting zijn obv een standaard profiel. Hierbij is 31 december ongeveer 20 kWh hoger uitgevallen en 1 januari dezelfde hoeveelheid lager. De verbruiksprofielen t/m 30 december en vanaf 2 januari lijken wel helemaal te kloppen.

Ik heb natuurlijk mijn EV bewust op 1 januari geladen toen de prijzen rond 15 ct/kWh lagen. Kloppen de verbruiksprofielen van anderen wel op beide dagen? Of is dit een breder probleem bij Tibber (iets met de jaarwisseling...)? Zijn er mensen met ervaring met ontbrekende meetgegevens & schattingen hoe hiermee om gegaan wordt, en helpt het in zo'n geval om een Tibber Pulse te hebben die alles ook uitleest?

Het bevreemd me overigens wel dat in de Tibber app niet zichtbaar wordt gemaakt dat het om een schatting gaat met een korte uitleg erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bst3DhnQ8uDrktivdvWxJfDRmpw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6ZhBfGulf6dpNIJpxkQyygx4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peh-7pyBeg-XGzoLRbB8Oa6jj0I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ddgbhJ7vz5Mh6oBH72JjfAAg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpKdO5PHlBtvYgmNRudMv-EPXw0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gw5Xdb35tskcoGh7JSA2aWF8.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd6t-EO0lUOQojmej0GHIvgngnk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T7jtUImv3pOIZCcjCweFAvkS.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
13art schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Ja. Klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefdebruijn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-07 09:00
rvdput schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:23:
Goedenavond. In de Tibber app zie ik voor 31 december en 1 januari een heel ander verbruiksprofiel dan in de Homewizard app. Ik heb op 1 januari mijn EV geladen dus het verschil is makkelijk te zien. 😅 Het lijkt erop dat de uurwaarden voor beide dagen een schatting zijn obv een standaard profiel. Hierbij is 31 december ongeveer 20 kWh hoger uitgevallen en 1 januari dezelfde hoeveelheid lager. De verbruiksprofielen t/m 30 december en vanaf 2 januari lijken wel helemaal te kloppen.
Bij mij is 31 dec een schatting (dat staat er in de app ook bij). De andere dagen zijn wel goed. De meterstanden van 31 dec staan wel gewoon in Umeter dus ik denk dat het een Tibber issue is. Wordt wellicht de komende dagen nog rechtgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-06 21:56
steefdebruijn schreef op zondag 5 januari 2025 @ 05:51:
[...]

Bij mij is 31 dec een schatting (dat staat er in de app ook bij). De andere dagen zijn wel goed. De meterstanden van 31 dec staan wel gewoon in Umeter dus ik denk dat het een Tibber issue is. Wordt wellicht de komende dagen nog rechtgetrokken.
@steefdebruijn & @rvdput
Ook bij mij speelt het verschijnsel wat jullie beschrijven; op 31 december een geschat profiel, op 1 januari wel mijn eigen profiel.
SlimmeMeterPortal had wel de juiste uurwaardes, terwijl UMeter dat een aantal dagen nog niet had. Inmiddels staan deze er bij Umeter ook.

Bij de Umeter website popt een Warning-melding op, dat EDSN de oorzaak van de problemen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGS1sHw4aQhbR4TcuwQMINq2ii0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cxFfVWngsrGvQcu3Pw64H7aH.jpg?f=user_large

Ik verwacht dat Tibber het profiel in de komende dagen ook recht gaat trekken. Wel iets om even in de gaten te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:24

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Simmersnie welke netbeheerder? Hier bij Stedin geen problemen..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnox
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-01 16:05
Ik las hierboven dat je met Tibber Puls en een Tesla met 'domme' wall connector ook dynamic load balancing kan doen. Klopt dat? Werkt de Tibber app dan rechtstreeks samen met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmersnie
13art schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Voor alle maanden 2024, en ook het gehele jaar 2024, waren die gemiddelden in de Tibber-app bij mij te zien, onder het kopje "Gemiddelde".
Op 1 januari waren deze alle weg, en werd melding "We kunnen deze pagina niet laden, Probeer opnieuw" getoond.
Inmiddels zijn bij mij (sinds gisteren) alle gemiddeldes van 2024 er weer, maar van Januari 2025 nog niet.

Ik verwacht dat deze er met een paar dagen vanzelf zullen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmersnie
prein2 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:18:
@Simmersnie welke netbeheerder? Hier bij Stedin geen problemen..
@prein2
Mijn Netbeheerder is Liander.

Maar ik denk niet dat die in dit geval de oorzaak is...
- SlimmeMeterPortal kon de gegevens namelijk gewoon uitlezen.
- Tibber en UMeter blijkbaar niet (en UMeter inmiddels wel weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Simmersnie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Voor alle maanden 2024, en ook het gehele jaar 2024, waren die gemiddelden in de Tibber-app bij mij te zien, onder het kopje "Gemiddelde".
Op 1 januari waren deze alle weg, en werd melding "We kunnen deze pagina niet laden, Probeer opnieuw" getoond.
Inmiddels zijn bij mij (sinds gisteren) alle gemiddeldes van 2024 er weer, maar van Januari 2025 nog niet.

Dank. De gemiddelde prijzen zijn echter wel zichtbaar, het gaat over de verdeling 'per categorie' daar onder zoals zichtbaar hier. Die verdeling per categorie heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmersnie
13art schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Dank. De gemiddelde prijzen zijn echter wel zichtbaar, het gaat over de verdeling 'per categorie' daar onder zoals zichtbaar hier. Die verdeling per categorie heb ik nog nooit gezien.
@13art Ah, OK.... snap nu wat je bedoeld!
Ja, die heb ik ook voor alle maanden, en jaar 2024. Nog niet voor 2025.

Voor mij persoonlijk levert het overigens niet heel veel bruikbare info op.
All-Electric, WP, nog geen zonnepanelen, EV (nog geen geïntegreerde laadpaal).

Ik heb de volgende categorieën:
- Gedrag
- Verwarming
- Altijd aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Hier ook Android. Maar ik krijg met geen mogelijkheid die verdeling tevoorschijn. Zie alleen wat Tibber info/reclame afbeeldingen. @Backpacker kan jij hier iets over zeggen/uitleggen? Hoe krijg ik die verdeling zichtbaar?
Als je zonnepanelen hebt en je hebt een omvormer die nog niet gekoppeld kan worden dan wordt dit overzicht niet getoond. Tibber ziet dan namelijk niet welke deel van je zonne+energie in huis verbruikt wordt en kan dat deel niet meenemen in het algoritme. Overigens moet je die cijfers met een flinke korrel zout nemen. Alleen met een gekoppelde laadpaal zal het laden van de auto redelijk moeten kloppen als we van iedere laadsessie de juiste gegevens hebben doorgekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Nu gebeurt het weer! Het laadplan lijkt afgelopen maar de auto wordt nog wel geladen maar dan zonder laadplan. De accu is volgens Tibber vol, maar volgens de auto niet. Enige wat ik kan bedenken is dat de kou hier een rol in speelt. Maar als volgens de gegevens van Tibber de accu vol is, waarom wordt het laden dan niet gestopt? Nu maar weer handmatig het laden stop gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58DSJiTDqp3AGFKXjcN-fW6IsFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAY4qGn4pZorINjeMXV57ciu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOlWjuQUa52SPuJb_ViCdH13qmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lSxlGLiojrIwPBDyjLVN96m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W1M_9K297Q0aXuXMk1WOCwyC2w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28BC3atbbjjMsNpsy1Di4TbT.jpg?f=fotoalbum_tile

@Backpacker jij enig idee hoe dit kan?

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 06-01-2025 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
13art schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:18:
Nu gebeurt het weer! Het laadplan lijkt afgelopen maar de auto wordt nog wel geladen maar dan zonder laadplan. De accu is volgens Tibber vol, maar volgens de auto niet. Enige wat ik kan bedenken is dat de kou hier een rol in speelt. Maar als volgens de gegevens van Tibber de accu vol is, waarom wordt het laden dan niet gestopt? Nu maar weer handmatig het laden stop gezet.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

@Backpacker jij enig idee hoe dit kan?
Bij een niet geïntegreerde/offline auto is het door ons niet precies te achterhalen wanneer de auto echt vol is. We kunnen de SoC alleen benaderen en is dan alsnog afhankelijk van de juiste invoer van de SoC aan het begin van de laadsessie. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat een deel van de energie die aan de laden van de batterij is toegekend (en dus meegenomen wordt in de SoC berekening) in de werkelijkheid voor iets anders is gebruikt door de auto)

Sowieso is het de auto die het laden altijd stopt bij 100% en dan blijft de laadpaal aan staan om functies als voorverwarmen van de auto (via energie van de laadpaal) te laten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Simmersnie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Er was inderdaad een storing bij EDSN en we zullen vandaag of morgen die standen "handmatig" gaan ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Backpacker schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:30:
[...]

Bij een niet geïntegreerde/offline auto is het door ons niet precies te achterhalen wanneer de auto echt vol is. We kunnen de SoC alleen benaderen en is dan alsnog afhankelijk van de juiste invoer van de SoC aan het begin van de laadsessie. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat een deel van de energie die aan de laden van de batterij is toegekend (en dus meegenomen wordt in de SoC berekening) in de werkelijkheid voor iets anders is gebruikt door de auto)

Sowieso is het de auto die het laden altijd stopt bij 100% en dan blijft de laadpaal aan staan om functies als voorverwarmen van de auto (via energie van de laadpaal) te laten werken.
Dan is het in de wintermaanden dus de soc een paar procent lager instellen dan de werkelijke waarde om te zorgen dat de accu volledig onder een laadplan wordt geladen.

Had graag mijn Niro als geïntegreerde auto gekoppeld, maar aangezien de auto volledig verwijderd wordt wanneer de 12V accu onder een bepaald percentage komt (wat nogal eens gebeurt vanwege de dashcam met parkeerfunctie) is dat niet heel erg werkbaar. Zou het niet mogelijk zijn dat de app, ipv de auto volledig te verwijderen, overschakelt naar de handmatige modus eventueel met melding?

[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 06-01-2025 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:02

GVR

Sinds vorige week ook Tibber klant en daarmee ook nieuw in de wereld van dynamische energieprijzen. Mijn auto (Tesla) heb ik gekoppeld en afgelopen nacht met een slim laadplan tijdens de goedkope uren kunnen laden, dit werkt vooralsnog goed :) Ik hoop dat de Grid rewards snel gaan gelden voor de aangestuurde auto's en niet alleen maar voor ondersteunde laadpalen.

Verder heb ik Solaredge gekoppeld, daarvan begrijp ik dat dit los van wat extra inzicht geen directe toegevoegde waarde heeft, omdat Tibber werkt met een voorspelling van de opbrengst en deze niet direct afleid van de Solaredge gegevens, klopt dat?

Ik kan als extra integratie ook nog mijn Tado thermostaat toevoegen om te besparen, echter vraag ik me af hoeveel zin dat heeft, los van wellicht wat inzicht en mogelijk meer onnodige complexiteit in de aansturing. De stroomkosten van de gasketel zijn te verwaarlozen t.o.v. de gaskosten die niet via Tibber lopen. Iemand anders die Tado gekoppeld heeft en de ervaring kan delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:24

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@GVR ik heb mijn solaredge ook weer losgekoppeld. vooral omdat Tibber dan bij de 'gemiddelde stroomprijs' ook de zelf opgewekte stroom meeneemt. Dat wil ik niet. Ik wil namelijk weten wat mijn gemiddeld inkoopprijs is, en niet mijn gemiddelde totaal stroomprijs..

Dat gezegd hebbende: je kunt dus prima tado even koppelen en dan weer loskoppelen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:32
In de Tibber app is dynamische uurprijs voor de volgende dag te zien. Omdat het laden van de auto maar eens in de 2 of 3 dagen nodig is kan het handig zijn om ook een inschatting van de meerdaagse uurprijs te hebben. Ik gebruikte daarvoor altijd de site: https://energie.theoxygent.nl/

Helaas is die site inmiddels al een week of twee leeg. Is er iemand die een alternatief kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:41
KaEs schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:42:
In de Tibber app is dynamische uurprijs voor de volgende dag te zien. Omdat het laden van de auto maar eens in de 2 of 3 dagen nodig is kan het handig zijn om ook een inschatting van de meerdaagse uurprijs te hebben. Ik gebruikte daarvoor altijd de site: https://energie.theoxygent.nl/

Helaas is die site inmiddels al een week of twee leeg. Is er iemand die een alternatief kent?
Bij mij plant tibber het laadschema verder vooruit dan alleen reeds bekende uurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
KaEs schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:42:

Hier doet de site het gewoon, inclusief grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Tdem schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Hier doet de site het gewoon, inclusief grafiek
Naar aanleiding van jou reactie ook maar eens op de laptop geprobeerd en ja dat werkt wel. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnox
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-01 16:05
Ronnox schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:22:
Ik las hierboven dat je met Tibber Puls en een Tesla met 'domme' wall connector ook dynamic load balancing kan doen. Klopt dat? Werkt de Tibber app dan rechtstreeks samen met de auto?
Werkt dynamic load balancing als Tibber alleen de auto aanstuurt om te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Bij mij plant tibber het laadschema verder vooruit dan alleen reeds bekende uurprijzen.
klopt, als hje een vertrektijd in de toekomst hebt staan dan zullen (tot 7 dagen vooruit) de verwachte uurtarieven worden meegenomen in de planning. En dat werkt verrassend goed al zeg ik het zelf :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ronnox schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:49:
[...]

Werkt dynamic load balancing als Tibber alleen de auto aanstuurt om te laden?
Nee load balancing werkt alleen met een gekoppelde laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Sikkek schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:10:
Vraagje aan anderen die de Tesla integratie gebruiken: het valt me op dat elke keer als ik de Tibber app open, de gekoppelde Tesla uit slaapstand komt. Ervaren jullie dat ook?
@Sikkek (en de rest met een Tesla). Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van de Tesla integratie waardoor onder andere het wakker maken als je de Tibber app opent verleden tijd zal zijn. De nieuwe versie is de laatste weken al intern getest en is nu beschikbaar voor een grotere testgroep. Mocht je willen meedoen aan de test stuur mij dan even een privéberichtje met het e-mailadres van je Tibber account en dan zal ik je laten toevoegen.

Dislcaimer: het is nog wel in betafase dus er kan nog wel wat misgaan al is dat de laatste weken dus vooralsnog niet gebleken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Backpacker schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:03:
[...]

klopt, als hje een vertrektijd in de toekomst hebt staan dan zullen (tot 7 dagen vooruit) de verwachte uurtarieven worden meegenomen in de planning. En dat werkt verrassend goed al zeg ik het zelf :')
Zijn die verwachte uurprijzen ook te zien ergens? Via de api misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
DanTm schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Zijn die verwachte uurprijzen ook te zien ergens? Via de api misschien?
Nee die zijn niet in te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Backpacker schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Nee die zijn niet in te zien.
dat is jammer.. waar kan ik de feature request indienen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-07 17:16
Backpacker schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:09:
[...]

@Sikkek (en de rest met een Tesla). Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van de Tesla integratie waardoor onder andere het wakker maken als je de Tibber app opent verleden tijd zal zijn. De nieuwe versie is de laatste weken al intern getest en is nu beschikbaar voor een grotere testgroep. Mocht je willen meedoen aan de test stuur mij dan even een privéberichtje met het e-mailadres van je Tibber account en dan zal ik je laten toevoegen.

Dislcaimer: het is nog wel in betafase dus er kan nog wel wat misgaan al is dat de laatste weken dus vooralsnog niet gebleken :)
Dat klinkt goed. Wordt er ook gewerkt aan het überhaupt niet wakker maken van de Tesla, totdat het laden gestart wordt? à la TeslaMate / Jedlix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Zien jullie ook nog steeds geen gemiddeld stroom verbruik in de app voor januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmersnie
MajaMestreech schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:19:
Zien jullie ook nog steeds geen gemiddeld stroom verbruik in de app voor januari?
Nee, hier ook nog niet.
31 december is inmiddels wel gecorrigeerd.

Nog maar even geduld hebben. Er is veel geautomatiseerd, maar misschien niet alles.
Ze hebben het vast druk deze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mioman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-01 16:49

mioman

mio p350 miomap v2/igo 2006

Mag ik bij Tibber tot 01-01-2027 volledig salderen ? Of wordt ik gehouden aan mijn contractjaar dat loopt van 8 Januari tot 8 Januari? Dan stopt voor mij het salderen al op 8 Januari 2026 :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:41
mioman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:48:
Mag ik bij Tibber tot 01-01-2027 volledig salderen ? Of wordt ik gehouden aan mijn contractjaar dat loopt van 8 Januari tot 8 Januari? Dan stopt voor mij het salderen al op 8 Januari 2026 :|
Voor zover mij bekend heeft Tibber geen jaarcontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
mioman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:48:
Salderen loopt voor iedereen door tot 1-1-27.
Tibber werkt met dynamische contracten. Geen teruglever kosten, maar ook een andere manier van salderen. Je krijgt daardoor niet (altijd) de hoogste prijs voor je energie (uiteraard wel salderen op het belasting deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Kan iemand de tarieven voor morgen al zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
boyette schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:25:
Kan iemand de tarieven voor morgen al zien ?
Ja redelijk stabiel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Via de tibber app?

Bedoel elektra he

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 12-01-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:59
boyette schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Via de tibber app?

Bedoel elektra he
Bij mij staat het er. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqhSCk0x_0JBqAOnVSLpGxnhK14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLadRJwc4v83DcOKTbSBLDpC.jpg?f=fotoalbum_large

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Yes nu heb ik hem zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-08 20:54
Goedemorgen allen,

We hebben op dit moment een vast contract bij Greenchoice wat per 1 feb afloopt. We wonen in een all electric huis met een bodemwarmtepomp.

Ik laad onze elektrische auto voornamelijk automatisch op via 100% zonnestroom (Zappi), behalve in de winter natuurlijk. Alhoewel er dan altijd wel wat kWh inkomen (3 - 6 per dag) als het een beetje zonnig is. De auto staat redelijk vaak bij huis dus dat is in balans.

Verder kan ik de warmtepomp op EPEX prijzen aansturen, ook de warmwater boiler kan ik daarmee in beperkte mate aansturen.

Afgelopen jaren kregen we altijd een mooi bedrag toe uitbetaald door GC omdat we veel terugleveren, maar met de nieuw ingevoerde terugleverkosten wordt dat natuurlijk gedecimeerd. Nu heb ik gekeken in een dynamisch contract bij Tibber. Via mijn netleverancier zijn dit mijn getallen:

Afname: 4475 kWh
Teruglevering: 5697 kWh

Wat ik nu heb begrepen is dat de 4475 kWh wordt gesaldeerd (incl. energiebelasting), de rest van je overschot wordt (uiteindelijk) uitbetaald zonder energiebelasting. Je overschot wordt in eerste instantie maandelijks uitbetaald incl. energiebelasting en je krijgt aan het eind van een 12 maandsperiode dus nog een factuur voor de teveel uitgekeerde energiebelasting van je teruggeleverde stroom.

Voor mijn plaatje zal dit dus inhouden dat ik: 5697-4475 = 1222 kWh overschot na salderen heb, wat tegen beursprijs wordt uitbetaald. En ik dus 1222 kWh * (energiebelasting 2025) nog terug moet betalen aan Tibber.

Hiermee komt mijn berekende maandbedrag netto uit op - €12 / maand (berekening Tibber) of - € 4,81 / maand (berekening gaslicht.com).

Mijn vraag aan jullie; heb ik de werkwijze goed geïnterpreteerd? Het is voor het eerst dat ik een dynamisch contract overweeg. Mis ik nog iets? Op deze manier lijkt het dat ik in ieder geval nog 2 jaar (tot eind salderingsregeling) voordeel kan behalen.

Ik hoor graag jullie input!

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:59
Hoe doen jullie dit?
Ik heb nu een tijdje Tibber en wij proberen ook zeker met de was er rekening mee te houden. Welk bedrag pakken jullie als acceptabel. Dit was natuurlijk weer eens een dure week, en wij hadden tot nu toe 28cent aaangehouden als de max. Conclusie eigenlijk niet echt kunnen wassen en een minder tevreden vrouw.

Meer een de WTF
Hoe kan het dat een (toch al veelste dure) Pulse meter goedkoper is bij een random winkel ( in dit geval elektramat) dan de tibber store zelf. Zelfs met tibber klant korting. Beetje raar wel. Sowieso erg jammer dat die niet gewoon gratis te koop is met die 50 eu vrienden korting :(

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

FlyingDutchMen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:54:
Hoe doen jullie dit?
Ik heb nu een tijdje Tibber en wij proberen ook zeker met de was er rekening mee te houden. Welk bedrag pakken jullie als acceptabel. Dit was natuurlijk weer eens een dure week, en wij hadden tot nu toe 28cent aaangehouden als de max. Conclusie eigenlijk niet echt kunnen wassen en een minder tevreden vrouw.

Meer een de WTF
Hoe kan het dat een (toch al veelste dure) Pulse meter goedkoper is bij een random winkel ( in dit geval elektramat) dan de tibber store zelf. Zelfs met tibber klant korting. Beetje raar wel. Sowieso erg jammer dat die niet gewoon gratis te koop is met die 50 eu vrienden korting :(
Mbt de wasmachine, een balans houden tussen de tevredenheid van je vrouw en de drang om zo goedkoop mogelijk te wassen 8).

Mbt de pulse, op dit moment kom ik incl de 50 euro tegoed uit op 45,90€ voor de Pulse in de Tibber store, dat is nog altijd voordeliger dan de 70 euro bij bol.com. Misschien kan je nog een dealtje sluiten met deze marktplaats verkoper? https://www.marktplaats.n...tibber-pulse?gad_source=1

Voor mij is de Pulse nog niet interessant. Het werkelijk verbruik van panelen wordt er niet mee benut en load balancing is alleen mogelijk met een ondersteunde laadpaal en die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
GVR schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Mbt de wasmachine, een balans houden tussen de tevredenheid van je vrouw en de drang om zo goedkoop mogelijk te wassen 8).

Mbt de pulse, op dit moment kom ik incl de 50 euro tegoed uit op 45,90€ voor de Pulse in de Tibber store, dat is nog altijd voordeliger dan de 70 euro bij bol.com. Misschien kan je nog een dealtje sluiten met deze marktplaats verkoper? https://www.marktplaats.n...tibber-pulse?gad_source=1

Voor mij is de Pulse nog niet interessant. Het werkelijk verbruik van panelen wordt er niet mee benut en load balancing is alleen mogelijk met een ondersteunde laadpaal en die heb ik niet.
Waarom is de Pulse eigenlijk zo duur? P1-meter van Home Wizard kost een paar tientjes...

De vaatwasser gaat hier elke nacht aan op de goedkoopste 2 uren. Wassen probeer ik ook zoveel mogelijk tijdens goedkope uren te doen, maar soms is het ook wat het is.

[ Voor 8% gewijzigd door Tdem op 13-01-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Sportmind schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:44:
Goedemorgen allen,

We hebben op dit moment een vast contract bij Greenchoice wat per 1 feb afloopt. We wonen in een huis all electric huis met een bodemwarmtepomp.

Ik laad onze elektrische auto voornamelijk automatisch op via 100% zonnestroom (Zappi), behalve in de winter natuurlijk. Alhoewel er dan altijd wel wat kWh inkomen (3 - 6 per dag) als het een beetje zonnig is. De auto staat redelijk vaak bij huis dus dat is in balans.

Verder kan ik de warmtepomp op EPEX prijzen aansturen, ook de warmwater boiler kan ik daarmee in beperkte mate aansturen.

Afgelopen jaren kregen we altijd een mooi bedrag toe uitbetaald door GC omdat we veel terugleveren, maar met de nieuw ingevoerde terugleverkosten wordt dat natuurlijk gedecimeerd. Nu heb ik gekeken in een dynamisch contract bij Tibber. Via mijn netleverancier zijn dit mijn getallen:

Afname: 4475 kWh
Teruglevering: 5697 kWh

Wat ik nu heb begrepen is dat de 4475 kWh wordt gesaldeerd (incl. energiebelasting), de rest van je overschot wordt (uiteindelijk) uitbetaald zonder energiebelasting. Je overschot wordt in eerste instantie maandelijks uitbetaald incl. energiebelasting en je krijgt aan het eind van een 12 maandsperiode dus nog een factuur voor de teveel uitgekeerde energiebelasting van je teruggeleverde stroom.

Voor mijn plaatje zal dit dus inhouden dat ik: 5697-4475 = 1222 kWh overschot na salderen heb, wat tegen beursprijs wordt uitbetaald. En ik dus 1222 kWh * (energiebelasting 2025) nog terug moet betalen aan Tibber.

Hiermee komt mijn berekende maandbedrag netto uit op - €12 / maand (berekening Tibber) of - € 4,81 / maand (berekening gaslicht.com).

Mijn vraag aan jullie; heb ik de werkwijze goed geïnterpreteerd? Het is voor het eerst dat ik een dynamisch contract overweeg. Mis ik nog iets? Op deze manier lijkt het dat ik in ieder geval nog 2 jaar (tot eind salderingsregeling) voordeel kan behalen.

Ik hoor graag jullie input!
Salderen werkt wel anders bij tibber. Je levert terug voor de dan geldende tarieven. Als de tarieven negatief zijn wordt evt de energiebelasting verrekend mits het negatieve minder dan 15ct negatief is. Beste lees je de uitleg op de site van tibber. Daar is ook een voorbeeld van als je meer opwekt dan gebruikt.

Een accu bij een dynamisch contract met een slim ems systeem lijkt ook handig.

Voor mij waren de teruglevertarieven ook de doorslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:22
Hoe doen jullie dit?
Gewoon wassen als er gewassen moet worden. Mijn vrouw kiest daar zelf de wat goedkopere uren voor. Als het 30 cent is, is het 30 cent. De grote winst wordt toch bereikt met de EV. Ook afgelopen nacht maar geladen voor 26 cent. Dat kan vaak veel goedkoper.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Hoe doen jullie dit?
We stellen geen drempel. We kiezen zoveel als mogelijk het laagste tarief wanneer we gewassen moet worden wat vaak in het weekend is. Het heeft weinig zin om een drempelbedrag in te stellen aangezien je niet ruim vooraf de prijzen weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Ik lees dat Tibber werkt aan
  • Grid rewards met een geintegreerde auto zonder geintegreerde laadpaal
  • Slim zonneladen op basis van real time data vanuit de Pulse of omvormer (link)
Kan Tibber iets zeggen over de termijn waarop dit soort functies beschikbaar komen? En hebben jullie wellicht een lijst met features waaruit blijkt welke nieuwe functionaliteit onderweg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als de prijzen ruim boven de 20ct zitten laad ik net wat nodig in de EV. En ja, dat gaat wel eens fout...geen lagere prijzen voor ik weer moet laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-08 08:30
Backpacker schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:09:
[...]

@Sikkek (en de rest met een Tesla). Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van de Tesla integratie waardoor onder andere het wakker maken als je de Tibber app opent verleden tijd zal zijn.
Ik heb een aantal dagen getest, het lijkt allemaal prima te werken! Beide gekoppelde Tesla's blijven mooi in slaap, laden werkt ook prima. Sterker nog: voorheen begon de auto meteen vol te laden bij inpluggen totdat Tibber in de gaten kreeg dat er een kabel ingeplugd was, dat lijkt nu ook verleden tijd (n = 1, overigens!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GVR

GVR

Sikkek schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Ik heb een aantal dagen getest, het lijkt allemaal prima te werken! Beide gekoppelde Tesla's blijven mooi in slaap, laden werkt ook prima. Sterker nog: voorheen begon de auto meteen vol te laden bij inpluggen totdat Tibber in de gaten kreeg dat er een kabel ingeplugd was, dat lijkt nu ook verleden tijd (n = 1, overigens!)
Ik heb de afgelopen dagen ook getest. Het was voor mij sowieso even wennen aan hoe Tibber werkt met de integratie, pas sinds begin deze maand klant. Het duurt vaak even voordat de actuele status (wel/niet thuis, wel/niet aangesloten, wel/niet laden) zichtbaar is in de app. Is het een idee om deze status te laten verversen bij een pull down op de integratie pagina in de app?

Wat ik wel merk is dat soms de auto integratie niet geladen wordt bij openen. Als ik dan de app geforceerd sluit en weer opstart kan ik de integratie wel openen.

Klopt het overigens dat de stroomkosten nog op EUR 0,- staan voor deze maand? Ik zie alleen hoeveel kWh er verbruikt is bij het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Heeft iemand een wat preciezer beeld van hoe het laden met vertrektijd “geen specifieke vertrektijd” werkt? Ik heb op dit forum gelezen dat dan geautomatiseerd enkele dagen vooruit wordt gekeken om te kijken wat de meest gunstige laadmomenten zijn. Hoeveel dagen wordt er vooruit gekeken? Stel ik heb nu een redelijk lege accu maar de komende nacht zijn de prijzen wat hoger dan de nacht erna heb ik morgenochtend dan wel de garantie dat iets is geladen (hoeveel?) zodat ik nog wel een ritje naar m’n werk kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

KaEs schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:28:
Heeft iemand een wat preciezer beeld van hoe het laden met vertrektijd “geen specifieke vertrektijd” werkt? Ik heb op dit forum gelezen dat dan geautomatiseerd enkele dagen vooruit wordt gekeken om te kijken wat de meest gunstige laadmomenten zijn. Hoeveel dagen wordt er vooruit gekeken? Stel ik heb nu een redelijk lege accu maar de komende nacht zijn de prijzen wat hoger dan de nacht erna heb ik morgenochtend dan wel de garantie dat iets is geladen (hoeveel?) zodat ik nog wel een ritje naar m’n werk kan maken?
Dat zal je dan zien zodra het slimme plan is aangemaakt. Je kan wel een minimaal percentage instellen om af te dwingen dat er toch wat geladen wordt. Of evt op de auto het max percentage omlaag zetten als je niet teveel wil laden. Tibber weet niet hoe ver weg je werkt ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
KaEs schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:28:
De oplossing is inderdaad een maximumpercentage in je auto instellen en vertrektijd op morgen zetten, als je toch wat kWh's nodig hebt.
Het Tibber-algoritme probeert op basis van weekprognoses vooruit te kijken heb ik het idee, maar prijzen van de volgende dag zijn pas rond 13 uur bekend. Dus Tibber heeft het soms lastig met voorspellen. Ruimte geven in het programma (dus een paar dagen ruimte te geven aan het Tibbersyteem) helpt vaak om Grid Rewards mee te pakken en die zijn (in mijn ervaring) redelijk gunstig t.o.v. het gemiddelde dagtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:55
Is er informatie over hoe Tibber om wil gaan met thuisbatterijen van andere merken i.c.m. Grid Rewards?
Bij frank energie lossen ze dit op door een los EMS kastje te verkopen die het handelen mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
rbnw schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:09:
Is er informatie over hoe Tibber om wil gaan met thuisbatterijen van andere merken i.c.m. Grid Rewards?
Bij frank energie lossen ze dit op door een los EMS kastje te verkopen die het handelen mogelijk maakt.
grid rewards zijn aparte rewards daarvoor zal de apparatuur moeten kunnen communiceren met tibber via de api
dus met chinese accus kun je dat vergeten..

Enphase staat wel op de nominatie. maar dit zal per merk moeten worden geimplementeerd..

Je kan dan nog steeds handelen daar heb je geen EMS kastje voor nodig.. je moet alleen zorgen dat je accu de prijzen kent. bij enphase kan je die bijvoorbeeld handmatig koppelen als je een dynamisch contract hebt.. de tarieven moeten ze gewoon kunnen ophalen..

maar niet iedere accu heeft deze technologie on board..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
rbnw schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:09:
Voorlopig is het volgens mij alles of niets. Oftewel: een HomeVolt of geen Grid Rewards i.c.m. thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Wellicht beetje off-topic: hebben mensen ervaring met een splitter voor de P1 meter? Dit omdat ik mijn laadpaal en Pulse met mijn meter wil verbinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Anoniem: 1456812 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:33:
Wellicht beetje off-topic: hebben mensen ervaring met een splitter voor de P1 meter? Dit omdat ik mijn laadpaal en Pulse met mijn meter wil verbinden.
De Homewizard actieve splitter werkt prima voor Pulse, HW p-1 & directe kabel naar Homeassistant. Andere splitters wellicht ook maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:27
Hey,

Ik zit sinds December bij Tibber, en ben bezig alles te optimaliseren voor het verbruik icm. het tarief.

Nu kan ik bij mijn Warmtepomp een smartgrid functie activeren, maar dan wordt er gekeken naar verschillende beurzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTNBRv1Gk8sULVC447RO4wk-7rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1LPzRhGSwL3Pie51oTQXziy.jpg?f=fotoalbum_large

Wie weet wat Tibber hanteert?
Ik heb ook de vraag bij de klantenservice neergeled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
boyette schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:59:
[...]

grid rewards zijn aparte rewards daarvoor zal de apparatuur moeten kunnen communiceren met tibber via de api
dus met chinese accus kun je dat vergeten..

Enphase staat wel op de nominatie. maar dit zal per merk moeten worden geimplementeerd..

Je kan dan nog steeds handelen daar heb je geen EMS kastje voor nodig.. je moet alleen zorgen dat je accu de prijzen kent. bij enphase kan je die bijvoorbeeld handmatig koppelen als je een dynamisch contract hebt.. de tarieven moeten ze gewoon kunnen ophalen..

maar niet iedere accu heeft deze technologie on board..
Er is toegezegd dat ze grid rewards ook gaan toepassen op andere thuisaccu’s, warmtepompen en pv-omvormers.
Als je Grid rewards op een accu wil toepassen, zal Tibber of voor elk merk een power-up moeten maken of een apart ems kastje verkopen lijkt mij zoals Frank energie doet.

Ik ben aan het oriënteren op een thuisaccu, maar ik wil wel graag een lfp-accu van minimaal 25kwh, dus vandaar dat de Homevolt voor mij afvalt. Maar gebruik kunnen maken van Grid rewards klinkt ook aantrekkelijk in de toekomst. Vandaar de vraag of er al meer bekend is over de implementatie ervan, dan kan ik daar rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-08 16:55
Grid rewards op een thuisaccu is voor mij ook heel aantrekkelijk. Ik heb hier totaal 30 kWh op basis van Victron. Als ik zelf ergens de data vandaan kan halen (API) zou ik me ook redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweetpants
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-01 16:06
Mirabis schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:43:
[...]

De Homewizard actieve splitter werkt prima voor Pulse, HW p-1 & directe kabel naar Homeassistant. Andere splitters wellicht ook maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik gebruik ook de HomeWizard splitter maar deze voorzien van een externe voeding. De eerste ging kapot toen aangesloten op de P1 poort van de slimme meter. Ik heb de Tibber Puls-p1 en een Smart gateway erop aangesloten. Dit werkt al een tijdje prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
antonrops schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:41:
Grid rewards op een thuisaccu is voor mij ook heel aantrekkelijk. Ik heb hier totaal 30 kWh op basis van Victron. Als ik zelf ergens de data vandaan kan halen (API) zou ik me ook redden.
Het is denk ook belangrijk dat Tibber met victron kan praten en opdrachten kan versturen aan je BMS, om grid rewards mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
rbnw schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:24:
[...]

Het is denk ook belangrijk dat Tibber met victron kan praten en opdrachten kan versturen aan je BMS, om grid rewards mogelijk te maken.
Technisch kan dat kan wel als alle partijen willen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Laatst online: 31-07 15:14

tijmeng

Panasonic 7J

Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Ik heb een VW ID3 en een wallbox pulsar SB laadpaal. Deze staan beiden in de tibber app icm grid rewards. Tot voorheen werkte dit prima. Maar sinds ene paar weken schroeft Tibber? De laadsnelheid terug naar 6A. Dat gebeurd op de momenten dat grid rewards wordt ingeschakeld. Nadeel is dat hij niet terug gaat naar 20A. Met als resultaat dat ik de rest van de laadsessie traag laadt en met regelmaat niet met een volle accu zit.

Indien ik de laadpaal eruit gooi en alleen de VW integratie heb, dan gebeurt dit niet. Alleen werk grid rewards dan niet + de VW integratie is verre van betrouwbaar.

Iemand enig idee waar dit te zoeken? Of toch maar een ticket aanmaken bij tibber zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
tijmeng schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:13:
Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Ik heb een VW ID3 en een wallbox pulsar SB laadpaal. Deze staan beiden in de tibber app icm grid rewards. Tot voorheen werkte dit prima. Maar sinds ene paar weken schroeft Tibber? De laadsnelheid terug naar 6A. Dat gebeurd op de momenten dat grid rewards wordt ingeschakeld. Nadeel is dat hij niet terug gaat naar 20A. Met als resultaat dat ik de rest van de laadsessie traag laadt en met regelmaat niet met een volle accu zit.

Indien ik de laadpaal eruit gooi en alleen de VW integratie heb, dan gebeurt dit niet. Alleen werk grid rewards dan niet + de VW integratie is verre van betrouwbaar.

Iemand enig idee waar dit te zoeken? Of toch maar een ticket aanmaken bij tibber zelf?
Dit was vannacht bij mij (e-Niro + Easee).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfjfJbgNo89_O6dIPu2XLMpiYR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvhhxTCOgZjOz6aapmTFJBjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zou de kou nog een rol kunnen spelen, dat hij daarom langzamer laadt en aangezien het vaak korte momenten betreft komt het laden niet snel boven een x vermogen? Dat de VW communiceert met de laadpaal dat de accu nog koud is en het laden dus niet op maximaal vermogen kan.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 19-01-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nooit gezien dat AC laden minder is dan rond de 11kW. Vrij constant vermogen tot tegen de 98% dan loopt het terug.

Dus ik denk dat Tibber dat doet. Ik laat Tibber niet laden, dat werkt niet zo fijn met een e-Niro, zonder compatible paal.

Aangezien ik tijden in mijn laadpaal kan instellen en beide auto's daar mee werken. Maar goed de laatste weken is het vooral laden wat nodig is en niet volladen met de toch wat hogere prijzen tussen de 25 en 30ct als minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:52
Vraagje omtrent slim laden via Tesla app: waarop baseert de Tibber app dat de auto thuis aan de lader hangt? Gaat dat via GPS van de auto bijvoorbeeld?

Waarom ik het vraag: bij mij herkent die niet als die thuis aan de lader staat. De enige logische verklaring die ik heb is omdat we een huis hebben die momenteel nog niet goed op navigatiekaarten staat, ook niet op die van mijn Tesla. Ik kan dus nog geen thuisadres opslaan in mijn Tesla, en vroeg me daarom af dat de app ook niet herkent dat ik thuis aan het laden ben (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Mooper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:34:
Vraagje omtrent slim laden via Tesla app: waarop baseert de Tibber app dat de auto thuis aan de lader hangt? Gaat dat via GPS van de auto bijvoorbeeld?

Waarom ik het vraag: bij mij herkent die niet als die thuis aan de lader staat. De enige logische verklaring die ik heb is omdat we een huis hebben die momenteel nog niet goed op navigatiekaarten staat, ook niet op die van mijn Tesla. Ik kan dus nog geen thuisadres opslaan in mijn Tesla, en vroeg me daarom af dat de app ook niet herkent dat ik thuis aan het laden ben (?)
Dat wordt inderdaad met GPS gedaan en locatiegegevens van je adres. Ik zou een support ticket aanmaken bij Tibber. Die kunnen je vast verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 12:03

JT

VETAK y0

Pffff. Sinds oktober zijn we over naar Tibber en zien we in de app dat we met onze gemiddelde kwh-prijs meestal tussen gemiddeld en laagste zitten. Maar we zitten inmiddels voor deze maand boven de hoogste gemiddelden 8)7 Ons huis is niet bepaald warm, verwarmen we wanneer het goedkoop is én niet te koud, lange run met de l/w warmtepomp. Ook het DHW verwarmen we wanneer dat het gunstigst is. Geen EV. En toch zitten we nu ineens zo hoog ten opzichte van anderen. 27,5 cent. Hoe zit dat bij jullie?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Knip, dubbelop is niet nodig.

[ Voor 110% gewijzigd door 13art op 21-01-2025 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:14:
Pffff. Sinds oktober zijn we over naar Tibber en zien we in de app dat we met onze gemiddelde kwh-prijs meestal tussen gemiddeld en laagste zitten. Maar we zitten inmiddels voor deze maand boven de hoogste gemiddelden 8)7 Ons huis is niet bepaald warm, verwarmen we wanneer het goedkoop is én niet te koud, lange run met de l/w warmtepomp. Ook het DHW verwarmen we wanneer dat het gunstigst is. Geen EV. En toch zitten we nu ineens zo hoog ten opzichte van anderen. 27,5 cent. Hoe zit dat bij jullie?
Wij zitten voor ons doen ook wat hoger dan we normaal zitten. Meestal zitten we nog onder het 'laag' nu zitten we met iets boven laag. Maar ja hoge prijzen, er is momenteel 7 dagen per week, 24uur per dag iemand thuis en de EV wordt momenteel vrij weinig gebruikt, dus dan komen we inderdaad wat hoger uit. Maar als het weekend de EV wel weer geladen wordt kan het dan zomaar weer omlaag schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 12:03

JT

VETAK y0

13art schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Wij zitten voor ons doen ook wat hoger dan we normaal zitten. Meestal zitten we nog onder het 'laag' nu zitten we met iets boven laag. Maar ja hoge prijzen, er is momenteel 7 dagen per week, 24uur per dag iemand thuis en de EV wordt momenteel vrij weinig gebruikt, dus dan komen we inderdaad wat hoger uit. Maar als het weekend de EV wel weer geladen wordt kan het dan zomaar weer omlaag schieten.
Dat het absolute gemiddelde hoger is bij ons vind ik niet vreemd :) Wel dat onze plek ten opzichte van andere verbruikers zo verschoven is. Of de meerderheid van de mensen waarmee vergeleken wordt moet in januari allemaal een accu geinstalleerd hebben gekregen. Maar zelfs dan, de prijzen zijn de laatste tijd alle uren van de dag hoogstens matig.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Slim laden aan het testen maar hij maakt helaas nog geen slim laadplan aan geeft de app aan. Dit is pas dag 1 dat ik het probeer maar had verwacht dat het gewoon meteen zou werken. Hebben andere ook geen slim laadplan deze nacht? Of doe ik iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Anoniem: 1456812 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:38:
Slim laden aan het testen maar hij maakt helaas nog geen slim laadplan aan geeft de app aan. Dit is pas dag 1 dat ik het probeer maar had verwacht dat het gewoon meteen zou werken. Hebben andere ook geen slim laadplan deze nacht? Of doe ik iets fout.
Vertrektijd ingesteld op de volgende ochtend? Anders wordt er wel een plan gemaakt maar voor later in de week waar de tarieven gunstiger zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 22-01-2025 06:39 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 22 Laatste