Hier is het gemiddelde ook een paar cent hoger. De auto's alleen laden als het nodig is voor de afstand die nodig is. Volgens Tibber gaat de prijs morgen omlaag. Laden van ongeveer 60kWh zal het gemiddelde wel omlaag trekken.
Anoniem: 1456812
Yes had het ingesteld op 07:00 elke ochtend. Heb ticket gelogd wederom dus komt vast goed!13art schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:39:
[...]
Vertrektijd ingesteld op de volgende ochtend? Anders wordt er wel een plan gemaakt maar voor later in de week waar de tarieven gunstiger zijn.
Even op zoek naar een second opinion van jullie. We laden sinds kort ook met Tibber slim laden, easee + Tesla power ups.
Mijn gewenste laadgedrag is eigenlijk vrij eenvoudig:
Hoe gaan jullie hiermee om?
Mijn gewenste laadgedrag is eigenlijk vrij eenvoudig:
- Elke dag laden op basis van grid rewards tot minimaal 30% (dagelijkse woon-werk)
- De rest van de capaciteit mag geoptimaliseerd worden over langere tijd (bijvoorbeeld week)
Klopt, het kan tot 15min duren voordat de auto herkend wordt en een slim laadplan gemaakt wordt en daarmee het laden gestopt. Is een paar keer voorbij gekomen hier. Met de zoekfunctie (zoeken op 15 minuten) moet je daar wel uit kunnen komen denk ik. Kom je bijvoorbeeld uit op:Matsuda schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:15:
Even op zoek naar een second opinion van jullie. We laden sinds kort ook met Tibber slim laden, easee + Tesla power ups.
Mijn gewenste laadgedrag is eigenlijk vrij eenvoudig:Punt 2 krijg ik voor elkaar door geen enkele vertrektijd in te stellen. Maar punt 1 - de 30% elke dag - is een probleem. Als ik minimaal 30% in de app aangeef begint de auto direct met laden als ik deze insteek bij thuiskomst, op de meest 'domme' tijd.
- Elke dag laden op basis van grid rewards tot minimaal 30% (dagelijkse woon-werk)
- De rest van de capaciteit mag geoptimaliseerd worden over langere tijd (bijvoorbeeld week)
Overigens vraag ik me wel af hoe je dat dan doet als er een aantal dagen geen Grid Rewards zijn.Backpacker schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:00:
[...]
Klopt met alleen een geïntegreerde auto is over het algemeen 15 minuten het maximum dat er doorgeladen zal worden. Het een en ander afhankelijk van hoe snel de auto doorgeeft dat er thuis geladen wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 22-01-2025 10:01 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik denk dat ik het minimum op 0% ga zetten en een extra automatisering via mijn domotica ga toevoegen op basis van TeslaMate data om die 30% in de ochtend te halen.13art schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:59:
[...]
Overigens vraag ik me wel af hoe je dat dan doet als er een aantal dagen geen Grid Rewards zijn.
Dit is dan misschien ook de oplossing voor mijn probleem (zie hierboven)? Ik ging er vanuit dat laadplan meteen actief was maar ik moet dus 15 min wachten als ik het zo lees13art schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:59:
[...]
Klopt, het kan tot 15min duren voordat de auto herkend wordt en een slim laadplan gemaakt wordt en daarmee het laden gestopt. Is een paar keer voorbij gekomen hier. Met de zoekfunctie (zoeken op 15 minuten) moet je daar wel uit kunnen komen denk ik. Kom je bijvoorbeeld uit op:
[...]
Valt dit ook te managen met een oplaadschema in mijn auto? Dat ik instel dat mijn auto pas begint met laden vanaf 22:00 bijvoorbeeld, en dat dan slim laden vanaf die periode ook pas ingaat? Of interfereert dat elkaar juist.
Ik heb 2 auto's ingesteld als niet-geïntegreerde auto's (ook al is eentje dat deels wel) met een Easee laadpaal. Ik kies altijd handmatig welke auto gekoppeld is en wat het batterijpercentage is. Dan wordt het laadplan meteen gemaakt na aankoppelen zonder dat er eerst geladen is.
Wij hebben een gekoppelde Easee lader. Ik ontgrendel de lader meestal via de app later op de avond. Dat gaat tot nu toe elke keer goed, dus vermoed dat Tibber dan inmiddels weet dat de auto is aangesloten en een slim plan naar de lader heeft gestuurd.
Heeft iemand hier nog een alternatief voor Tibber gas?
omgerekend heb ik nu 1,55 per kuub betaald voor afgelopen maand...
Gisteravond werd er meteen een slim laadplan gemaakt dus dat leek te werken. Echter vanochtend was de power-up verwijderd uit zichzelf (??), en mijn tesla dus ook niet opgeladen helaas. Tibber Pulse heeft vannacht ook geen data opgehaald. Meerdere mensen deze ervaring? Wellicht storing bij Tibber o.i.d.Anoniem: 1456812 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:00:
[...]
Dit is dan misschien ook de oplossing voor mijn probleem (zie hierboven)? Ik ging er vanuit dat laadplan meteen actief was maar ik moet dus 15 min wachten als ik het zo lees.
Valt dit ook te managen met een oplaadschema in mijn auto? Dat ik instel dat mijn auto pas begint met laden vanaf 22:00 bijvoorbeeld, en dat dan slim laden vanaf die periode ook pas ingaat? Of interfereert dat elkaar juist.
https://www.gaslicht.com/gas-vergelijken/wwwmarcel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:18:
Jammer dat de Tibber Pulse incl. verzendkosten zou duur is via Tibber zelf (96,-), Bol.com (70,-) is stukken goedkoper alleen dan kan je geen Tibber tegoed gebruiken.
Als je een dynamisch alternatief bedoelt ga je weinig tot niks besparen natuurlijk, de leveringskosten en opcenten schelen misschien een paar % tussen leveranciers.wwwmarcel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:18:
Als je terug wil naar een contract zou ik afraden dat nu op de prijspiek te doen, juist in de zomer tot herfst worden de contracten goedkoper en kan je dan je slag slaan. Zie de dure winter nu als leergeld dat als je niet met markt mee wil gaan je niet dynamisch had moeten nemen.
Ik heb bij Tibber gas gemiddeld iets van 1,36 betaald volgens mij. Of mis ik iets?
Is ook afhankelijk van je verbruik. Verbruik je meer tijdens dure dagen, dan schiet je gemiddelde omhoog.janne_nl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:30:
Ik heb bij Tibber gas gemiddeld iets van 1,36 betaald volgens mij. Of mis ik iets?
Maar dat heeft geen invloed op de prijs per kuub toch?
Ik zie het al, in die 1,50 (bij mij 1,55) zitten de vaste kosten meegerekend.
Streven is onder de 500m3 te blijven. Ik ben benieuwd of Tibber daar wel goed mee omgaat, in tegenstelling tot Essent.
Streven is onder de 500m3 te blijven. Ik ben benieuwd of Tibber daar wel goed mee omgaat, in tegenstelling tot Essent.
Eind vorig jaar de contracten overgesloten. Stroom naar Tibber, en voor Gas durfde ik dat nog niet aan, dus elders een jaarcontract gesloten, voor EUR 1,29 per m3 vond ik dat nog wel goed te doen. Prijs is nu weer hoger zie ik.The Third Man schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:01:
[...]
Als je een dynamisch alternatief bedoelt ga je weinig tot niks besparen natuurlijk, de leveringskosten en opcenten schelen misschien een paar % tussen leveranciers.
Als je terug wil naar een contract zou ik afraden dat nu op de prijspiek te doen, juist in de zomer tot herfst worden de contracten goedkoper en kan je dan je slag slaan. Zie de dure winter nu als leergeld dat als je niet met markt mee wil gaan je niet dynamisch had moeten nemen.
Maar inderdaad, gas in de winter vastzetten is nooit slim eigenlijk.
Die 1,29, is dat in of exclusief de vaste kosten?
Wordt door de netbeheerder bepaald en niet door de leverancier, zijn lagere netbeheerkosten. Dus maakt niet uit of je bij Essent of Tibber zit. En gaat pas in nadat je een verbruik van 500m3 hebt gehad over een teruggerekende periode die groot genoeg is.janne_nl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:17:
Maar dat heeft geen invloed op de prijs per kuub toch?
energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Maakt wel degelijk uit (nou ja hoop ik dan).
Essent geeft redelijk duidelijk aan dat ze de verrekening van de vermindering van de netbeheerkosten bij een verbruik van minder dan 500m3/jaar niet doen.
Essent geeft redelijk duidelijk aan dat ze de verrekening van de vermindering van de netbeheerkosten bij een verbruik van minder dan 500m3/jaar niet doen.
Ja sorry, ex vaste kosten, incl belastingen e.d.janne_nl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:25:
Die 1,29, is dat in of exclusief de vaste kosten?
[ Voor 5% gewijzigd door GVR op 23-01-2025 20:41 ]
Iedere leverancier brengt in rekening wat de netbeheerder in rekening brengt, qua capaciteitstarief zijn ze alleen een doorgeefluik, ze hebben daar zelf niet iets in te kiezen.janne_nl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:20:
Maakt wel degelijk uit (nou ja hoop ik dan).
Ik zou zeggen google even.
Nee, ze hebben niks te kiezen maar doen het soms wel.
Dan scheelt dat toch niet veel met Tibber? (gemiddeld vorig jaar was de gasprijs 1.18, en ja, in de dure periode gebruik je meer)GVR schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:41:
[...]
Ja sorry, ex vaste kosten, incl belastingen e.d.
Nee, jij komt hier met een claim dat leveranciers iets doen wat buiten hun bevoegdheid ligt.janne_nl schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:23:
Ik zou zeggen google even.
Dat betekent dat jij met bronnen daarvoor moet komen, anders is het onzin.
Grootste bron is hier (GOT). Ik kan het zo even niet vinden.
Bottomline, als je minder dan 500m3 per jaar aan gas afneemt let dan op je capaciteitstarief.
Bottomline, als je minder dan 500m3 per jaar aan gas afneemt let dan op je capaciteitstarief.
@janne_nl
Even 5 sec googelen, hoe ingewikkeld kan het zijn:
Krijgt u geld terug wanneer uw tariefgroep wijzigt?
Nee. Als uw standaard jaarverbruik afneemt, kan het zijn dat u in een andere tariefgroep valt. Dit verrekenen we niet met terugwerkende kracht, of het tarief nu te hoog óf te laag is geweest.
https://www.liander.nl/tarieven/standaard-jaarverbruik-gas
Even 5 sec googelen, hoe ingewikkeld kan het zijn:
Krijgt u geld terug wanneer uw tariefgroep wijzigt?
Nee. Als uw standaard jaarverbruik afneemt, kan het zijn dat u in een andere tariefgroep valt. Dit verrekenen we niet met terugwerkende kracht, of het tarief nu te hoog óf te laag is geweest.
https://www.liander.nl/tarieven/standaard-jaarverbruik-gas
[ Voor 7% gewijzigd door mrme12345 op 24-01-2025 09:55 ]
Dat is de theorie, ik heb gemerkt bij Essent dat dat nog niet zo triviaal is.
Je zit echt onzin te kletsen. Eerst beschuldig je een leverancier, die daar geen invloed op heeft en nu verdere onzin. Dus nog 1 x voor jou, als je standaard jaarverbruik voor de 1e x onder de 500 is gezakt past de netbeheerder het capaciteitstarief aan voor de toekomst en niet met terugwerkende kracht. En de leverancier neemt dit 1 op 1 over (doorgeefluik) en heeft daar geen invloed op. Zo nu weer on topic.janne_nl schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:22:
Dat is de theorie, ik heb gemerkt bij Essent dat dat nog niet zo triviaal is.
Ik neem aan dat je een voorbeeld hebt dat het tegendeel bewijst?
Ik snap dat de verrekening niet na 1 jaar wordt gecorrigeerd.
Lees dit eens door: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Voor je iemand van het kletsen van onzin beticht!
En inderdaad, klaar.
Ik snap dat de verrekening niet na 1 jaar wordt gecorrigeerd.
Lees dit eens door: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Voor je iemand van het kletsen van onzin beticht!
En inderdaad, klaar.
[ Voor 3% gewijzigd door janne_nl op 24-01-2025 10:56 ]
In NL zijn er 8 mln huishoudens, dus gaat er wel eens iets fout. En dan wordt dat hersteld, erg boeiend. Maar het standaardproces gaat voor 99,99% goed en is zoals ik het omschreven heb. De uitzondering bepaalt niet de regel maar de afspraken in de energiesector.
Dat zou best kunnen en weten we pas na dit jaar met zekerheid te zeggen. Ik durfde het nog niet aan om ook met gas dynamisch te gaan. Je koopt met een vast contract natuurlijk een stukje zekerheid en de kans is aanwezig dat je daarvoor ook de prijs betaald.janne_nl schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:24:
[...]
Dan scheelt dat toch niet veel met Tibber? (gemiddeld vorig jaar was de gasprijs 1.18, en ja, in de dure periode gebruik je meer)
Lekker hoor vannacht met alleen maar Grid Rewards geladen waarmee de accu op 5% (komende vanaf 50%) na weer vol zat voor een gemiddelde prijs van zon 11ct/kWh. Mij hoor je niet klagen
Weet men toevallig of Slim Laden rekening houdt met het ingestelde laadvermogen welke je via de auto (in mijn geval Tesla) instelt? Stel ik zet deze op 10A i.p.v. 16A.
Ik krijg namelijk bericht dat mijn hoofdzekering overbelast raakte (31.0A) vannacht. Ik heb de Tibber Pulse maar die is helaas (nog niet) compatible voor load balancing op mijn Eneco paal.
Ik krijg namelijk bericht dat mijn hoofdzekering overbelast raakte (31.0A) vannacht. Ik heb de Tibber Pulse maar die is helaas (nog niet) compatible voor load balancing op mijn Eneco paal.
Dat lijkt me wel, even testen overdag?Anoniem: 1456812 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:57:
Weet men toevallig of Slim Laden rekening houdt met het ingestelde laadvermogen welke je via de auto (in mijn geval Tesla) instelt? Stel ik zet deze op 10A i.p.v. 16A.
Ik heb de laadpaal overdag op een lager vermogen ingesteld (want paal zonder load balancing) en dat werkt in ieder geval.
Ik heb de tibber sensoren ingeladen in Home Assistant, nu wil ik graag de prijzen van de komende uren ook inladen in HA. Klopt het dat de integratie niet automatisch de toekomstige uurprijzen meeneemt?
En klopt het dan dat ik dit moet doen via ENTSO-e moet doen zoals hier staat beschreven?
En klopt het dan dat ik dit moet doen via ENTSO-e moet doen zoals hier staat beschreven?
Ja klopt, Tibber geeft dit helaas niet mee. Je zou inderdaad kunnen pakken. Als je echt de Tibber prijs wilt kun je het ook via de API van https://enever.nl/prijzenfeeds/ binnen halenPieter2 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:04:
Ik heb de tibber sensoren ingeladen in Home Assistant, nu wil ik graag de prijzen van de komende uren ook inladen in HA. Klopt het dat de integratie niet automatisch de toekomstige uurprijzen meeneemt?
Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow
Ik zou inderdaad de 'echte' Tibber prijzen willen gebruiken. Zit het verschil in een opslag ofzo die je dan zelf niet hoef uit te rekenen?FlyingDutchMen schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:23:
[...]
Ja klopt, Tibber geeft dit helaas niet mee. Je zou inderdaad kunnen pakken. Als je echt de Tibber prijs wilt kun je het ook via de API van https://enever.nl/prijzenfeeds/ binnen halen
De Tibber HA integratie heeft een service/action (tibber.get_prices) die je kunt aanroepen om toekomstige en historische prijzen op te halen.Pieter2 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:04:
Je moet die dus alleen zelf aanroepen en de prijzen verwerken.
Hoe werkt dit precies?. Afgelopen nacht (25-1) zie ik bijvoorbeeld ook dat m'n auto heeft geladen rond 2-3uur. Dit lijkt voor 8 cent/kWh te zijn gebeurd, terwijl de stroomprijs eigenlijk rond de 26-27 cent/kWh was rond die tijd?13art schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:44:
Lekker hoor vannacht met alleen maar Grid Rewards geladen waarmee de accu op 5% (komende vanaf 50%) na weer vol zat voor een gemiddelde prijs van zon 11ct/kWh. Mij hoor je niet klagen
Dat zou goed kunnen ja.catchingfire schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Hoe werkt dit precies?. Afgelopen nacht (25-1) zie ik bijvoorbeeld ook dat m'n auto heeft geladen rond 2-3uur. Dit lijkt voor 8 cent/kWh te zijn gebeurd, terwijl de stroomprijs eigenlijk rond de 26-27 cent/kWh was rond die tijd?
Het is vrij simpel, auto inpluggen, geen vertrektijd instellen en dan wachten en de volgende dag kijken of er momenten zijn geweest waarop de auto geladen heeft. Dan de prijs delen door het aantal kWh en dan weet je voor hoeveel ct/kWh je auto opgeladen is.
Het hangt samen met de hoeveelheid stroom die de leverancier beschikbaar heeft tegenover het gevraagde. Als er op een moment in de nacht/dag te weinig stroom afgenomen wordt door de consument en Tibber wel met ingekochte productie zit, moeten ze de stroom 'kwijt'. Dan gaan de Grid Rewards in.catchingfire schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Hoe werkt dit precies?. Afgelopen nacht (25-1) zie ik bijvoorbeeld ook dat m'n auto heeft geladen rond 2-3uur. Dit lijkt voor 8 cent/kWh te zijn gebeurd, terwijl de stroomprijs eigenlijk rond de 26-27 cent/kWh was rond die tijd?
Ik heb gisteren ook de auto voor 25% (zo'n 13kWh) geladen tegen een waanzinnige totaalprijs van € 0,55. €0,04 per kWh
Dat was bij mij rond dezelfde tijd, en Tibber hanteert (om wat voor reden dan ook) verschillende prijzen.
Zo zag ik gisteren iemand posten die 5 cent goedkoper had geladen met Grid Rewards dan ik. Toen was ik duurder uit, nu ben ik iets goedkoper uit dan jij.
Lekker die auto aan de paal hangen. Met Grid Rewards zit ik deze maand weer rond de 16 cent per kWh.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Vannacht hier ook weer gunstig geladen, 27 KWh voor 1,97,-.Pr088 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Het hangt samen met de hoeveelheid stroom die de leverancier beschikbaar heeft tegenover het gevraagde. Als er op een moment in de nacht/dag te weinig stroom afgenomen wordt door de consument en Tibber wel met ingekochte productie zit, moeten ze de stroom 'kwijt'. Dan gaan de Grid Rewards in.
Ik heb gisteren ook de auto voor 25% (zo'n 13kWh) geladen tegen een waanzinnige totaalprijs van € 0,55. €0,04 per kWh![]()
Dat was bij mij rond dezelfde tijd, en Tibber hanteert (om wat voor reden dan ook) verschillende prijzen.
Zo zag ik gisteren iemand posten die 5 cent goedkoper had geladen met Grid Rewards dan ik. Toen was ik duurder uit, nu ben ik iets goedkoper uit dan jij.
Lekker die auto aan de paal hangen. Met Grid Rewards zit ik deze maand weer rond de 16 cent per kWh.
Al die grafiekjes zijn wel lastig te vergelijken, het verschil of de grid rewards wel of niet worden meegerekend.
Iemand een idee wat op de basispagina 'met het bedrag bij 'gemiddelde' hebben staan. Is dat je gemiddelde van je kalenderjaar? Als ik er op klik is de pagina op vakantie.
[ Voor 7% gewijzigd door Pieter2 op 26-01-2025 08:48 ]
De gemiddelde pagina is soms de eerste dagen van de maand nog 'bezig' of zoals jij noemt 'op vakantie'. Op die pagina komt gemiddelde per jaar en per maand te staan. In januari dit jaar duurt het helemaal lang, waarschijnlijk door wat registratie gedoe rondom de jaarwisseling.Pieter2 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:47:
[...]
Vannacht hier ook weer gunstig geladen, 27 KWh voor 1,97,-.
Al die grafiekjes zijn wel lastig te vergelijken, het verschil of de grid rewards wel of niet worden meegerekend.
Iemand een idee wat op de basispagina 'met het bedrag bij 'gemiddelde' hebben staan. Is dat je gemiddelde van je kalenderjaar? Als ik er op klik is de pagina op vakantie.
Mijn gemiddelde verscheen eergisteren.
Geduld hebben. De boel wordt wel geregistreerd.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
@Pieter2 Hetgeen @Pr088 schreef klopt!Pr088 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:44:
[...]
De gemiddelde pagina is soms de eerste dagen van de maand nog 'bezig' of zoals jij noemt 'op vakantie'. Op die pagina komt gemiddelde per jaar en per maand te staan. In januari dit jaar duurt het helemaal lang, waarschijnlijk door wat registratie gedoe rondom de jaarwisseling.
Mijn gemiddelde verscheen eergisteren.
Geduld hebben. De boel wordt wel geregistreerd.
De Gemiddelde pagina, en Vergelijking met anderen in de Tibber-app is de gehele maand Januari al 'in de war'. Hier komt langzamerhand, en niet bij iedereen tegelijkertijd, verbetering in.
Bij mij is het d.d. 27/1/2025 weer 'normaal' (zoals ik gewend was).
Zie ook de status-pagina van Tibber: https://status.tibber.com/
:strip_exif()/f/image/GZuaAAZzjUzf0SHxg2Snpo48.jpg?f=fotoalbum_large)
Goedemorgen!
Weet iemand wat meer over wanneer Tibber de optie 'Grid Rewards' óók gaat activeren icm elektrische auto?
Situatie: Heb nu een Easee laadpunt, maar omdat daar backoffice software van een CPO op zit, is deze niet toegankelijk voor Tibber. De CPO zorgt ervoor dat de laad kWh's worden vergoed via de laadpas.
Ik lees al meer dan 'n jaar dat Grid Rewards, na de geïntegreerde laadpunten, binnenkort ook voor auto's beschikbaar komt. Het is dan eigenlijk slim laden zoals nu al werkt, alleen dan met een extra vergoeding.
Weet iemand wat meer over wanneer Tibber de optie 'Grid Rewards' óók gaat activeren icm elektrische auto?
Situatie: Heb nu een Easee laadpunt, maar omdat daar backoffice software van een CPO op zit, is deze niet toegankelijk voor Tibber. De CPO zorgt ervoor dat de laad kWh's worden vergoed via de laadpas.
Ik lees al meer dan 'n jaar dat Grid Rewards, na de geïntegreerde laadpunten, binnenkort ook voor auto's beschikbaar komt. Het is dan eigenlijk slim laden zoals nu al werkt, alleen dan met een extra vergoeding.
Met tesla werkt dit alHimmoalgek schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:51:
Goedemorgen!
Ik wil graag overstappen naar Tibber, iemand een code?
-Freezhost schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:04:
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Reeds voorzien van meerdere codes, bedanktFreezhost schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:04:
Huh? Nee? Prove it!
Zonder ondersteund laadpunt kan je indien de auto integratie er is wel slim laden, maar zeker niet met grid rewards. Het antwoord dat ik vorige week ontving van Tiibber:
Voor nu is Grid Rewards beschikbaar als je een geïntegreerd laadpunt hebt, maar dit is nog maar het begin. Hoe meer apparaten we kunnen verbinden, hoe beter we de onbalans op het net kunnen beïnvloeden. Medio 2025 zal een deel van de geïntegreerde auto’s bruikbaar worden gemaakt voor Grid Rewards. Daarna zullen we ons gaan richten op batterijen, zonne-installaties en warmtepompen.
Vergelijkbare situatie als bij @Himmoalgek :
Omdat het er naar uitziet dat mijn evbox laadpunt aan het overlijden is ben ik aan het orienteren op een nieuwe, en dan meteen ook kijkend naar Tibber ondersteuning mbt grid rewards en wellicht ook load balancing via de Pulse, dan kom ik uit op de Zaptec Go. Deze kan ook overweg met backoffice facturatie namelijk.
[ Voor 19% gewijzigd door GVR op 27-01-2025 16:04 ]
Hmmm zal wel alleen lim laden zijn dan.GVR schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:59:
[...]
Huh? Nee? Prove it!![]()
Zonder ondersteund laadpunt kan je indien de auto integratie er is wel slim laden, maar zeker niet met grid rewards. Het antwoord dat ik vorige week ontving van Tiibber:
Voor nu is Grid Rewards beschikbaar als je een geïntegreerd laadpunt hebt, maar dit is nog maar het begin. Hoe meer apparaten we kunnen verbinden, hoe beter we de onbalans op het net kunnen beïnvloeden. Medio 2025 zal een deel van de geïntegreerde auto’s bruikbaar worden gemaakt voor Grid Rewards. Daarna zullen we ons gaan richten op batterijen, zonne-installaties en warmtepompen.
Omdat het er naar uitziet dat mijn evbox laadpunt aan het overlijden is ben ik aan het orienteren op een nieuwe, en dan meteen ook kijkend naar Tibber ondersteuning mbt grid rewards en wellicht ook load balancing via de Pulse, dan kom ik uit op de Zaptec Go. Deze kan ook overweg met backoffice facturatie namelijk.
Ze willen wel toegang tot locatiegegevens van de Tesla, is dus ook niet echt nodig...
:strip_exif()/f/image/QPzgaMmVEoMKM07hsbZtCEFw.jpg?f=fotoalbum_large)
Die toegang is nodig om te weten of de auto thuis aan de lader hangt of ergens anders. Op andere plekken wil je nl niet dat Tibber het laden gaat aansturen.naffffffffff schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:15:
[...]
Hmmm zal wel alleen lim laden zijn dan.
Ze willen wel toegang tot locatiegegevens van de Tesla, is dus ook niet echt nodig...
[Afbeelding]
Vanmiddag aangemeld bij Tibber... Ben nu alvast aan het spelen met Home Assistant. Tarieven zitten er in via Nordpool. Grafieken lijken niet helemaal correct, huidige tijd staat niet goed of de balken niet. Iemand hier dit ook gebruikt?
Bekend issue inderdaad. Je kunt dit omzeilen door apex charts te gebruiken en een uur offset mee te geven. Zal zo ff de code zoeken.Freezhost schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:28:
Vanmiddag aangemeld bij Tibber... Ben nu alvast aan het spelen met Home Assistant. Tarieven zitten er in via Nordpool. Grafieken lijken niet helemaal correct, huidige tijd staat niet goed of de balken niet. Iemand hier dit ook gebruikt?
Dit is de code voor vandaag.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 24h span: start: day now: show: true label: Now header: show: true title: Stroomprijs vandaag (€ct/kWh) series: - entity: sensor.nordpool float_precision: 3 stroke_width: 1 type: area curve: stepline name: Tibber opacity: 1 color_threshold: - value: 0 color: "#00ff00" - value: 20 color: "#ffff00" - value: 25 color: "#ff8000" - value: 30 color: "#ff0000" - value: 60 color: "#800000" fill_raw: last show: extremas: true header_color_threshold: true data_generator: > let td = entity.attributes.raw_today; let tm = entity.attributes.raw_tomorrow; const repeatLast = (x) => [new Date(x.at(-1)[0]).getTime()+3600000, x.at(-1)[1]]; let dataset = [ ...td.map((data, index) => { return [data["start"], data["value"]]; }), ...tm.map((data, index) => { return [data["start"], data["value"]]; }) ]; return [...dataset, repeatLast(dataset)]; |
Dit die voor morgen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 24h span: start: day offset: +24h now: show: true label: Now header: show: true title: Stroomprijs morgen (€ct/kWh) series: - entity: sensor.nordpool float_precision: 3 stroke_width: 1 type: area curve: stepline name: Tibber opacity: 1 color_threshold: - value: 0 color: "#00ff00" - value: 20 color: "#ffff00" - value: 25 color: "#ff8000" - value: 30 color: "#ff0000" - value: 60 color: "#800000" fill_raw: last show: extremas: true header_color_threshold: true data_generator: > let td = entity.attributes.raw_today; let tm = entity.attributes.raw_tomorrow; const repeatLast = (x) => [new Date(x.at(-1)[0]).getTime()+3600000, x.at(-1)[1]]; let dataset = [ ...td.map((data, index) => { return [data["start"], data["value"]]; }), ...tm.map((data, index) => { return [data["start"], data["value"]]; }) ]; return [...dataset, repeatLast(dataset)]; |
[ Voor 81% gewijzigd door BIM op 27-01-2025 22:16 . Reden: Aanvulling grafiek morgen ]
Dankjewel, dit lijkt wel goed te gaan al heb ik die offset niet nodig. Met een column variant gaat het niet goed, maar dit werkt ook prima.BIM schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:12:
[...]
Bekend issue inderdaad. Je kunt dit omzeilen door apex charts te gebruiken en een uur offset mee te geven. Zal zo ff de code zoeken.
Dit is de code voor vandaag.
Ik ben van plan over te stappen naar Tibber, is er nog iemand die zijn code wil delen? (mag uiteraard via pb)
Inmiddels voorzien
Inmiddels voorzien
[ Voor 11% gewijzigd door vorror op 29-01-2025 10:57 ]
Vraag me wel af of al die relatief kleine periodes laden/niet laden effect hebben op de degradatie van de accu?Pr088 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Het hangt samen met de hoeveelheid stroom die de leverancier beschikbaar heeft tegenover het gevraagde. Als er op een moment in de nacht/dag te weinig stroom afgenomen wordt door de consument en Tibber wel met ingekochte productie zit, moeten ze de stroom 'kwijt'. Dan gaan de Grid Rewards in.
...
Vannacht weer een lappendeken van laadmomenten, als ik het goed begrijp in het "Slim laadplan" overzicht van de app 19,04kWh voor 3,76. Dat zou zo'n 5cnt per kWh zijn. Ik kan moeilijk geloven dat dit klopt...? Het is nog vroeg: 3,76/19,04=20cnt/kWh.
Ook gezien dat de gemiddelde prijs calculatie ook wat onduidelijk is. Die staat nu op 25,1cnt in de app op "de knop zelf", als ik doorklik wordt het per maand (ik zit pas 2 wkn bij Tibber) 24,4cnt/kWh, met 9cnt/kWh voor Auto, 30cnt/kWh voor Altijd aan en 31cnt/kWh voor Gedrag.
3,76/19,04 =0,197 dus 19 cent p/kwhcatchingfire schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:52:
[...]
Vraag me wel af of al die relatief kleine periodes laden/niet laden effect hebben op de degradatie van de accu?
Vannacht weer een lappendeken van laadmomenten, als ik het goed begrijp in het "Slim laadplan" overzicht van de app 19,04kWh voor 3,76. Dat zou zo'n 5cnt per kWh zijn. Ik kan moeilijk geloven dat dit klopt...?
Ook gezien dat de gemiddelde prijs calculatie ook wat onduidelijk is. Die staat nu op 25,1cnt in de app op "de knop zelf", als ik doorklik wordt het per maand (ik zit pas 2 wkn bij Tibber) 24,4cnt/kWh, met 9cnt/kWh voor Auto, 30cnt/kWh voor Altijd aan en 31cnt/kWh voor Gedrag.
Dat klopt denk ik wel
Ook ik zit al een 3/4 jaar bij Tibber
Maar wat je bedoelt met: “30ct voor altijd aan”
en “31ct voor goed gedrag”
snap ik niet
Die 2 omschrijvingen heb ik nog niet op mijn app gezien
Ik zit deze maand op een gemiddeld van 27,3
Tja, weinig zon hè
snap ik niet
Tja, weinig zon hè
catchingfire schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:52:
[...]
Vraag me wel af of al die relatief kleine periodes laden/niet laden effect hebben op de degradatie van de accu?
Vannacht weer een lappendeken van laadmomenten, als ik het goed begrijp in het "Slim laadplan" overzicht van de app 19,04kWh voor 3,76. Dat zou zo'n 5cnt per kWh zijn. Ik kan moeilijk geloven dat dit klopt...? Het is nog vroeg: 3,76/19,04=20cnt/kWh.
In de Android app heb ik een knop met beschrijving "gemiddelde". Daar stond vanmorgen nog "25,1 cent", nu een uur later "24,4 cent". Als ik op die knop druk krijg ik een "Je gemiddelde prijs" scherm, met een keuze tussen "Per jaar"/"Per maand".Hunegaart schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:15:
Ook ik zit al een 3/4 jaar bij Tibber
snap ik niet
Hier staat nu ook opeens 24,4 cent/kWh, het wordt in een grafiekje vergeleken met de gemiddeldes van andere gebruikers (Gemiddeld andere gebruikers is 28,9 cent/kWh overigens).
Dan een overzichtje Per categorie, met daarin op dit moment:
#1 Auto laden: 8 cent/kWh
#2 Altijd aan: 30 cent/kWh
#3 Gedrag: 31 cent/kWh
Ik kan dat categorie stukje naar links/rechts swipen, dan komt ipv een cent/kWh een kWh overzicht van de drie categorieën.
De Android app werkt niet top, hij lijkt niet alles goed te refreshen als ik hem niet voor het openen eerst handmatig afsluit en weer helemaal opnieuw start.
De auto laad ik niet via Tibber, dus dat ziet Tibber ook niet helemaal goed blijkbaar, maar mijn gemiddelde is overal 23ct. Dat is best netjes zegt Tibber ;-)
@janne_nl hoe bepaal jij dan wanneer de auto moet laden?
Ja, via mijn Solaredge laadpaal regel ik dat. Ik wordt niet erg gelukkig (nog) van de integratie met de e_niro
Hier via de EV Smart Charging integratie voor Home Assistant.Freezhost schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:44:
@janne_nl hoe bepaal jij dan wanneer de auto moet laden?
Mijn Kona kan ik ook wel via Tibber laden, maar het levert toch geen grid rewards op, dus voorlopig stuur ik m'n laadpaal met HA.
Edit, net even laadpaal en Tibber app vergeleken: 253kWh vs 117kWh geladen deze maand, dus de Tibber integratie mist nog wel het een en ander.
[ Voor 16% gewijzigd door Blackraven op 30-01-2025 11:11 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Ding is ook dat maar 1 van de 2 auto's een integratie heeft.
Ik hoop dat Tibber de Solardedge laadpaal (KEBA P30) gaat toevoegen.
Wij hebben ook twee verschillende auto's dus dat is inderdaad wel even iets om rekening mee te houden. Kun jij je config van die ha even delen? Ben wel benieuwdBlackraven schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:05:
[...]
Hier via de EV Smart Charging integratie voor Home Assistant.
Mijn Kona kan ik ook wel via Tibber laden, maar het levert toch geen grid rewards op, dus voorlopig stuur ik m'n laadpaal met HA.
Edit, net even laadpaal en Tibber app vergeleken: 253kWh vs 117kWh geladen deze maand, dus de Tibber integratie mist nog wel het een en ander.
Ja mij laadpaal wordt ook niet ondersteund dus ik doe het via HAjanne_nl schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:01:
Ding is ook dat maar 1 van de 2 auto's een integratie heeft.
Ik heb maar 1 auto, ik weet niet of je een 2e kopie van de EV Smart Charging integratie kunt draaien in HA.Freezhost schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:26:
[...]
Wij hebben ook twee verschillende auto's dus dat is inderdaad wel even iets om rekening mee te houden. Kun jij je config van die ha even delen? Ben wel benieuwd
:strip_exif()/f/image/SwJ5WbRWihavFvTAIOguDNKI.png?f=user_large)
Verder staat ie gewoon op opportunistisch laden, zonder vertrektijden dan pakt ie het goedkoopste tarief voor zover hij kan zien (vanmorgen dus tot middernacht, nu tot morgen middernacht). Overigens plug ik hem niet zo vaak in, maar zou dat wel zo zijn, dan zou hij rond 3u morgenochtend beginnen.
Er zit trouwens een hele uitgebreide beschrijving op Github, zou het zeker even doorlezen, heb zelf ook nog niet alle opties volledig onder de knie.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Even inhakend op het laden van 2 elektrische auto's. Onze situatie is als volgt:
Wij stappen per 1 maart over naar Tibber. Hebben reeds een Zaptec Go laadpaal en Tibber Pulse hangen die met elkaar communiceren. Daarnaast rijden we een Tesla model 3 Highland en een Kia e-niro (2021).
Een van de redenen om over te stappen naar Tibber was de mogelijkheid om 'slim' te laden met meerdere gekoppelde voertuigen in 1 app. Hier liepen we namelijk in vast bij Next Energy alsmede bij Jedlix.
Nu ik bovenstaande lees begin ik toch wat huiverig te worden. Is de werkelijkheid toch weerbarstiger? Of zou het goed moeten gaan door Tibber's intergratie met de Zaptec laadpaal?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Wij stappen per 1 maart over naar Tibber. Hebben reeds een Zaptec Go laadpaal en Tibber Pulse hangen die met elkaar communiceren. Daarnaast rijden we een Tesla model 3 Highland en een Kia e-niro (2021).
Een van de redenen om over te stappen naar Tibber was de mogelijkheid om 'slim' te laden met meerdere gekoppelde voertuigen in 1 app. Hier liepen we namelijk in vast bij Next Energy alsmede bij Jedlix.
Nu ik bovenstaande lees begin ik toch wat huiverig te worden. Is de werkelijkheid toch weerbarstiger? Of zou het goed moeten gaan door Tibber's intergratie met de Zaptec laadpaal?
Je hebt gelijk, dat lijkt te kloppen. Maarehm... hoe ik aan een gemiddelde (!) auto-laad-prijs van 8cnt/kwh over de afgelopen 2 weken kom? Is dat realistisch of zit er een foutje in de app? Ik had de eerste paar dagen op de dagen dat ik commute een schema ingesteld, maar heb dat vrij snel verwijdert, ik laat 'm nu naar eigen inzicht laden met "Slim laden".rbnw schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:50:
3,76/19,04 =0,197 dus 19 cent p/kwh
Dat klopt denk ik wel
EDIT: Gisteren stond de gemiddelde autolaadprijs dus op 8cnt/kWh. Vanmorgen, nadat hij vannacht wat flarden heeft geladen wat volgens de app met 13-14cnt/kWh is gebeurd, is de gemiddelde autolaadprijs zelfs gezakt volgens de app naar 7cnt/kWh?
Ik heb een Wallbox Pulsar Max icm de Tibber Pulse, so far so good!JimBony schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:58:
[ Voor 11% gewijzigd door catchingfire op 31-01-2025 08:21 ]
Wij hebben hier een geïntegreerde laadpaal (Easee), en 2 niet-geïntegreerde auto's. Je kan in de app instellen welke auto er aan de paal staat, dat werkt prima. Voordat er geladen wordt stellen we in: welke auto, percentage van batterij en tijd van vertrek.JimBony schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:58:
Ik heb dit er wel voor over om te kunnen profiteren van grid rewards. Het is vaak erg voordelig.
Bedankt voor je antwoord! Nog een aanvullende vraag:antonrops schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:56:
[...]
Wij hebben hier een geïntegreerde laadpaal (Easee), en 2 niet-geïntegreerde auto's. Je kan in de app instellen welke auto er aan de paal staat, dat werkt prima. Voordat er geladen wordt stellen we in: welke auto, percentage van batterij en tijd van vertrek.
Ik heb dit er wel voor over om te kunnen profiteren van grid rewards. Het is vaak erg voordelig.
Speelt Tibber ook met de laadsnelheid van de geïntegreerde laadpaal? Wanneer de omvormer van de zonnenpanelen (bij ons SolarEdge) is toegevoegd bij Tibber, zou dat een waardevolle toevoeging zijn.
Zal in het kort proberen uit te leggen waarom ik daar nieuwsgierig naar ben:
Indien laden voordeliger is dan terugleveren (inclusief beschikbare Grid Rewards), dan wil ik het het aandeel zonne-energie in de lading zo groot mogelijk hebben (uiteraard in achtneming van vertrektijd).
Dus i.p.v. op 16A op de fases met 11kW laden, tijdelijk terugschroeven naar 6A om met +-3,9kW te laden waardoor de energie-mix anders wordt.
Bovenstaande doe ik nu handmatig middels Homey, maar zou dat het liefste volledig aan Tibber overlaten wanneer mijn contract ingaat.
Ja Tibber kan de laadpaal sturen op laadsnelheid dat gebeurt vaak ook tijdens Grid Rewards, soms met bijvoorbeeld 5kWh. Tibber kan wel SolarEdge integreren, heb ik ook. Maar helaas gebruikt de app niet de live data van de zonnepanelen voor laden c.q. berekenen of zonnestroom goedkoper is dan stroom uit het net. De laden met zonnestroom optie die je kunt aanzetten werkt op weersvoorspelling.JimBony schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Nog een aanvullende vraag:
Speelt Tibber ook met de laadsnelheid van de geïntegreerde laadpaal? Wanneer de omvormer van de zonnenpanelen (bij ons SolarEdge) is toegevoegd bij Tibber, zou dat een waardevolle toevoeging zijn.
Indien laden voordeliger is dan terugleveren (inclusief beschikbare Grid Rewards), dan wil ik het het aandeel zonne-energie in de lading zo groot mogelijk hebben (uiteraard in achtneming van vertrektijd).
Dus i.p.v. op 16A op de fases met 11kW laden, tijdelijk terugschroeven naar 6A om met +-3,9kW te laden waardoor de energie-mix anders wordt.
Bovenstaande doe ik nu handmatig middels Homey, maar zou dat het liefste volledig aan Tibber overlaten wanneer mijn contract ingaat.
Dus ik denk dat hetgeen jij wilt (nu) niet kan bij Tibber.
Ik ervaar een storing met de Easee laadpaal en de Tibber app. De app lijkt niet te registreren dat de auto wordt aangesloten en de laadpaal begint gewoon met laden.
Tibber denkt dat er geen auto is aangesloten en maakt ook geen laadplan.
Deed de hele week goed. Nu ineens niet.
Iemand soortgelijke klachten?
Dat heb ik één keer gehad. Heb toen het laden gestopt, kabel los, en weer gestart, dat hielp niet. Na een uur nog eens geprobeerd, toen ging het goed.Pr088 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:43:
Dat was vast een foutje bij Tibber of Easee. Sindsdien check ik grondig of de led strip wel blauw is i.p.v. wit als ik aangekoppeld heb.
Inmiddels 6x dit gedaan, router en lader gereset, maar mijn vermoeden is ook Tibber app. Morgen maar weer proberen. Heb de auto nu toch niet nodig.antonrops schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:42:
[...]
Dat heb ik één keer gehad. Heb toen het laden gestopt, kabel los, en weer gestart, dat hielp niet. Na een uur nog eens geprobeerd, toen ging het goed.
Dat was vast een foutje bij Tibber of Easee. Sindsdien check ik grondig of de led strip wel blauw is i.p.v. wit als ik aangekoppeld heb.
Dit heb ik de afgelopen uren ook gehad. Het lijkt nu net weer normaal te werken.Pr088 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:43:
Ik ervaar een storing met de Easee laadpaal en de Tibber app. De app lijkt niet te registreren dat de auto wordt aangesloten en de laadpaal begint gewoon met laden.
Setup: Easee lite icm Tibber met Grid rewards op een Model 3 en e-Up
Ik heb gezocht op de Tibberwebsite, maar ik kon het volgende niet vinden: wat doet Grid Rewards met je overtollige zonne-energie als je met Grid Rewards je auto oplaadt en deze zo hebt ingesteld dat die bijvoorbeeld pas over 4 dagen op 80% hoeft te zijn? Ik neem aan dat je niet vaak je auto oplaadt en daadwerkelijk geld toe krijgt, of gebeurt dat juist wel veel? Want dat is de enige situatie waarin het interessant kan zijn om je zonne-energie het net op te gooien in plaats van zelf te consumeren.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik denk dat je bedoelt dat een Slim Laden schema hebt ingesteld die werkt richting 80% accu over 4 dagen. Grid Rewards gaan aan als er tussentijds stroom over is op het hele net. De Tibber app kan niet jouw lokale stroomoverschot door zonnepanelen meenemen en daarop anticiperen.JT schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:03:
Ik heb gezocht op de Tibberwebsite, maar ik kon het volgende niet vinden: wat doet Grid Rewards met je overtollige zonne-energie als je met Grid Rewards je auto oplaadt en deze zo hebt ingesteld dat die bijvoorbeeld pas over 4 dagen op 80% hoeft te zijn? Ik neem aan dat je niet vaak je auto oplaadt en daadwerkelijk geld toe krijgt, of gebeurt dat juist wel veel? Want dat is de enige situatie waarin het interessant kan zijn om je zonne-energie het net op te gooien in plaats van zelf te consumeren.
In het algemeen als jouw zonnepanelen veel opwekken dan doen die van de buurman het ook, dus lage uurprijs. Daarop kan Tibber wel inhaken. Dus de kans dat je auto in juli om 13 uur 's middags gaat laden is groot. Niet vanwege jouw panelen, maar vanwege de lage stroomprijs.
Je kunt het schuifje laden op zonnestroom aanzetten, dan houdt Tibber op voorspellingen rekening met dagen dat er veel zonnestroom is. De app kan nog niet rekening houden met lokaal opgewekte energie zelfs niet als je jouw omvormer kunt koppelen met de app.
Op het moment dat jij geld toe krijgt voor het laden zal je tegelijkertijd geld moeten betalen voor het terugleveren. Dus dan moet je of je panelen uit zetten of je opgewekte energie direct verbruiken. Daar staat grid rewards los van.JT schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:03:
Dat gaat goedJimBony schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:58:
Even inhakend op het laden van 2 elektrische auto's. Onze situatie is als volgt:
Zaptec is volledig geïntegreerd
Pr088 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:26:
[...]
Ik denk dat je bedoelt dat een Slim Laden schema hebt ingesteld die werkt richting 80% accu over 4 dagen. Grid Rewards gaan aan als er tussentijds stroom over is op het hele net. De Tibber app kan niet jouw lokale stroomoverschot door zonnepanelen meenemen en daarop anticiperen.
In het algemeen als jouw zonnepanelen veel opwekken dan doen die van de buurman het ook, dus lage uurprijs. Daarop kan Tibber wel inhaken. Dus de kans dat je auto in juli om 13 uur 's middags gaat laden is groot. Niet vanwege jouw panelen, maar vanwege de lage stroomprijs.
Je kunt het schuifje laden op zonnestroom aanzetten, dan houdt Tibber op voorspellingen rekening met dagen dat er veel zonnestroom is. De app kan nog niet rekening houden met lokaal opgewekte energie zelfs niet als je jouw omvormer kunt koppelen met de app.
Dank. Waar het om gaat is dat de afgelopen dagen de energie niet goedkoop is, maar zowel gister als eergister heb ik na al mijn verbruik nog elke dag ruim 5kwh teruggeleverd aan het net. En vandaag waarschijnlijk weer, misschien zelfs meer. Dus dan lever ik 15-20kwh terug voor een prijs zonder belasting, die ik gratis had kunnen hebben en vervolgens schaft slim laden, al dan niet met grid rewards, energie aan tegen een relatief hoge prijs. 25-30 cent vs 0 cent voor 15-20kwh is best een verschil13art schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:00:
[...]
Op het moment dat jij geld toe krijgt voor het laden zal je tegelijkertijd geld moeten betalen voor het terugleveren. Dus dan moet je of je panelen uit zetten of je opgewekte energie direct verbruiken. Daar staat grid rewards los van.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Volgens mij op dit moment nog niet. Het nadeel van Rubber is dat het laden met zonne-energie alleen nog gaat aan de hand van voorspellingen, niet aan de hand van wat de Pulse uitleest.JT schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:01:
[...]
[...]
Dank. Waar het om gaat is dat de afgelopen dagen de energie niet goedkoop is, maar zowel gister als eergister heb ik na al mijn verbruik nog elke dag ruim 5kwh teruggeleverd aan het net. En vandaag waarschijnlijk weer, misschien zelfs meer. Dus dan lever ik 15-20kwh terug voor een prijs zonder belasting, die ik gratis had kunnen hebben en vervolgens schaft slim laden, al dan niet met grid rewards, energie aan tegen een relatief hoge prijs. 25-30 cent vs 0 cent voor 15-20kwh is best een verschilKan de Pulse, net zoals de load balancer van je laadpaalmerk zelf, er ook voor zorgen dat je alleen op je eigen stroom oplaadt als je ev-lader dat ondersteunt? Want dan kan ik gewoon wisselen in de app.
Klopt, waarschijnlijk zul je wel handmatig de auto's in de app moeten 'wisselen'. Werkt allemaal wel (zonder veel gedoe).boyette schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:31:
[...]
Dat gaat goed
Zaptec is volledig geïntegreerd
Ik heb een Tesla Model 3 en een Tibber Pulse aangesloten op mijn slimme meter van Liander. Nu wil ik een laadpaal gaan kopen, voorkeur heeft een Tesla Wall Connector (Gen 3) omdat die ook automatisch de laadpoort van de auto kan ontgrendelen met een knopje. Nu lees ik hier dat je met een Tibber Pulse wel kunt 'Slim laden' dmv de Tesla API maar niet kunt load balancen.
Waarom niet? Je kunt via de Tesla API toch ook het gevraagd laadvermogen verlagen? Is dit software matig nog niet geïmplementeerd door Tibber of is er een andere reden waarom dit (nog) niet kan? Wellicht weet @Backpacker dit?
Waarom niet? Je kunt via de Tesla API toch ook het gevraagd laadvermogen verlagen? Is dit software matig nog niet geïmplementeerd door Tibber of is er een andere reden waarom dit (nog) niet kan? Wellicht weet @Backpacker dit?
Ontspan.
Ook apart, ik ben al een paar maanden klant stroom+gas en krijg nu een machtigingsverzoek voor de gasfactuur, geschreven alsof ik nog in het aanvraagproces zit:
Wij zijn de overstap naar Tibber aan het regelen. Omdat je hebt aangegeven jouw maandelijkse gasrekening via automatische incasso te willen betalen, moet je een machtiging afgeven. Hier willen we je graag aan herinneren. Je kunt dit heel eenvoudig en veilig regelen via je eigen bank. Het kost je niets, hooguit een minuutje van je tijd.
[...]
Toch liever met iDEAL betalen
Wanneer je de machtiging niet afgeeft zullen wij bij de volgende maandfactuur een iDEAL link meesturen. We zullen wel gewoon gaan starten met het leveren van gas. Bovenstaande knop zal altijd beschikbaar blijven zodra je de machtiging wel wilt afgeven.
Hier het zelfde. Moet zeggen was eigenlijk wel blij. Eindelijk niet meer elke maand zelf moeten betalen!The Third Man schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:06:
Ook apart, ik ben al een paar maanden klant stroom+gas en krijg nu een machtigingsverzoek voor de gasfactuur, geschreven alsof ik nog in het aanvraagproces zit:
[...]
Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow
Ik heb hetzelfde issue, Eneco laadpaal die Tibber pulse (nog) niet ondersteund en daarom al meermaals van Tibber melding gehad dat mijn stroom overbelast was (34.0A). Sindsdien handmatig in de Tesla app ingesteld dat ie ‘maar’ met 9kwh mag laden. Hopelijk dat de Pulse het snel ondersteunt.Magnolia schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:22:
Ik heb een Tesla Model 3 en een Tibber Pulse aangesloten op mijn slimme meter van Liander. Nu wil ik een laadpaal gaan kopen, voorkeur heeft een Tesla Wall Connector (Gen 3) omdat die ook automatisch de laadpoort van de auto kan ontgrendelen met een knopje. Nu lees ik hier dat je met een Tibber Pulse wel kunt 'Slim laden' dmv de Tesla API maar niet kunt load balancen.
Ik heb een Tibber Pulse en een Easee laadpaal maar krijg ook af en toe de melding dat één van de fasen te zwaar belast is. Maak je dus geen illusie dat je die melding nooit meer krijgt wanneer je wel een door Tibber ondersteunde paal hebt.Mooper schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:39:
[...]
Ik heb hetzelfde issue, Eneco laadpaal die Tibber pulse (nog) niet ondersteund en daarom al meermaals van Tibber melding gehad dat mijn stroom overbelast was (34.0A). Sindsdien handmatig in de Tesla app ingesteld dat ie ‘maar’ met 9kwh mag laden. Hopelijk dat de Pulse het snel ondersteunt.
Dat klopt, heb ik ook. Maar het gaat dan om hele korte pieken. Mijn zekering is nog nooit geklapt.13art schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:57:
[...]
Ik heb een Tibber Pulse en een Easee laadpaal maar krijg ook af en toe de melding dat één van de fasen te zwaar belast is. Maak je dus geen illusie dat je die melding nooit meer krijgt wanneer je wel een door Tibber ondersteunde paal hebt.
Ik had bovenstaande vraag, welke ook al door Tweakers is beantwoord, nog uitstaan bij Tibber. Inmiddels heb ik vanuit hun ook een reactie ontvangen.JimBony schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Nog een aanvullende vraag:
Hoi Jim,
Bedankt voor je bericht en (bijna) welkom bij Tibber!
Klinkt als een goede set up voor wat we bij Tibber allemaal ondersteunen
Zonneladen is op dit moment een functie die we baseren op weersvoorspellingen, en nog niet op je daadwerkelijke opwek.
Als de weersvoorspelling bijvoorbeeld aangeeft dat morgen tussen 14:00 en 16:00 de zon schijnt en de rest van de dag niet, dan starten we het opladen tijdens die uren wanneer de auto aan de lader hangt. Dit gebeurt ongeacht of er nu daadwerkelijk (over)productie is of niet. Momenteel is het dus nog niet gebaseerd op real-time data vanuit de Pulse, maar we werken eraan om dit te gaan baseren op je daadwerkelijke overschot.
Je kunt zonneladen inschakelen in de instellingen van de auto-widget.
Goed om te weten: Als je momenteel een met ons gekoppelde laadpaal hebt waardoor je meedoet met de Grid Rewards, zet het zonneladen dan op de instelling "kosten" om optimaal te profiteren van Grid Rewards én eigen zonne-energie.
Vorige week zijn we gestart met de ontwikkeling van Zonneladen op basis van je eigen verbruik via de Pulse. Het is dus wel een functie die er aan komt!
Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag. Zo niet, wens ik je een fijne dag en alvast een warm welkom bij Tibber!
(Wat betreft je idee voor de laadsnelheid: Dit heb ik doorgegeven aan de ontwikkelaars! Wellicht dat ze dat mee kunnen nemen in de ontwikkelingen)
Met vriendelijke groet,
Jessica
Mooi om te lezen dat de zonneladen functionaliteit wordt geoptimaliseerd en het dynamische laadvermogen in overweging gaan nemen.
En goede suggestie ook m.b.t. terugschroeven laadsnelheid. Als de tijd er is kan het best wenselijk zijn om alleen op zonnestroom te laden en niet standaard ook 'de rest' van het net te halen.
Ik heb altijd al gedacht dat bij zonneladen de laadsnelheid omlaag geschroefd werd. De Easee laadpaal zou namelijk eenmalig omlaag kunnen gaan, maar moet dan eerst volledig stoppen om daarna weer omhoog te kunnen. Maar als ik dit zo lees klopt dat dus niet.JimBony schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:25:
[...]
Ik had bovenstaande vraag, welke ook al door Tweakers is beantwoord, nog uitstaan bij Tibber. Inmiddels heb ik vanuit hun ook een reactie ontvangen.
Hoi Jim,
Bedankt voor je bericht en (bijna) welkom bij Tibber!
Klinkt als een goede set up voor wat we bij Tibber allemaal ondersteunen
Zonneladen is op dit moment een functie die we baseren op weersvoorspellingen, en nog niet op je daadwerkelijke opwek.
Als de weersvoorspelling bijvoorbeeld aangeeft dat morgen tussen 14:00 en 16:00 de zon schijnt en de rest van de dag niet, dan starten we het opladen tijdens die uren wanneer de auto aan de lader hangt. Dit gebeurt ongeacht of er nu daadwerkelijk (over)productie is of niet. Momenteel is het dus nog niet gebaseerd op real-time data vanuit de Pulse, maar we werken eraan om dit te gaan baseren op je daadwerkelijke overschot.
Je kunt zonneladen inschakelen in de instellingen van de auto-widget.
Goed om te weten: Als je momenteel een met ons gekoppelde laadpaal hebt waardoor je meedoet met de Grid Rewards, zet het zonneladen dan op de instelling "kosten" om optimaal te profiteren van Grid Rewards én eigen zonne-energie.
Vorige week zijn we gestart met de ontwikkeling van Zonneladen op basis van je eigen verbruik via de Pulse. Het is dus wel een functie die er aan komt!
Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag. Zo niet, wens ik je een fijne dag en alvast een warm welkom bij Tibber!
(Wat betreft je idee voor de laadsnelheid: Dit heb ik doorgegeven aan de ontwikkelaars! Wellicht dat ze dat mee kunnen nemen in de ontwikkelingen)
Met vriendelijke groet,
Jessica
Mooi om te lezen dat de zonneladen functionaliteit wordt geoptimaliseerd en het dynamische laadvermogen in overweging gaan nemen.
Medio 2025... Dat is niet echt concreet TibberGVR schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:59:
[...]
Huh? Nee? Prove it!![]()

Bij het Easee laadpunt is het OF Tibber OF de backoffice-aanbieder die kapitein kan zijn. Kan me zo voorstellen dat dit bij alle laadmerken het geval is
Nou ik vind het best concreet
Dit jaar nog
Ze moeten eerst uitvogelen of en hoe dat goed geïmplementeerd kan worden
Ben benieuwd
Dit jaar nog
Ze moeten eerst uitvogelen of en hoe dat goed geïmplementeerd kan worden
Ben benieuwd
Auto op 18%, hangt aan de Wallbox.
In de Tibber app ingesteld dat ie altijd tot minstens 20% moet laden.
Wallbox Power-up in de Tibber app denkt echter dat de batterij van de auto op 31% staat - en doet dus niks.
Wallbox al gereset, laadkabel al een keer ontkoppeld en weer opnieuw aangesloten, apps al force quit en gerestart. Helpt niet. Apps op iOS en Android zeggen hetzelfde overigens.
Sowieso jammer dat "Slim laden" wel erg minimalistisch instelbaar is. Want nu geeft de Tibber app aan dat ie pas vrijdag om 12:00 gaat laden, als er dan genoeg zonne-energie is. Zou soms het laden iets meer prio willen geven, hij hoeft niet morgenvroeg vol te zijn, maar dat ie 'm overnight naar pak 'm beet 40% trekt zou wel fijn zijn. Nu is het of geforceerd laden - wat het geautomiseerde proces zou ondermijnen, of hopen dat er vannacht wat Grid Rewards te scoren vallen.
Wallbox Power-up in de Tibber app denkt echter dat de batterij van de auto op 31% staat - en doet dus niks.
Wallbox al gereset, laadkabel al een keer ontkoppeld en weer opnieuw aangesloten, apps al force quit en gerestart. Helpt niet. Apps op iOS en Android zeggen hetzelfde overigens.
Sowieso jammer dat "Slim laden" wel erg minimalistisch instelbaar is. Want nu geeft de Tibber app aan dat ie pas vrijdag om 12:00 gaat laden, als er dan genoeg zonne-energie is. Zou soms het laden iets meer prio willen geven, hij hoeft niet morgenvroeg vol te zijn, maar dat ie 'm overnight naar pak 'm beet 40% trekt zou wel fijn zijn. Nu is het of geforceerd laden - wat het geautomiseerde proces zou ondermijnen, of hopen dat er vannacht wat Grid Rewards te scoren vallen.
Volgens mij is slim laden geglitcht. Mijn auto (Tesla) komt niet online volgens de app, is laatst gezien om 16:32 en die tijd schuift ook steeds op. Ben nu aan het wachten wat er gebeurd op het moment dat die bij het tijdstip aankomt dat ik de auto koppelde aan de laadpaal. Hopende dat die dan een trigger krijgt en een slim laadplan maakt.catchingfire schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:35:
Meerderen die hier last van hebben overigens?
Edit: mijn auto is nu op het tijdstip gekomen dat die aan de lader ging en hij heeft nu dus een slim laadplan gemaakt
[ Voor 8% gewijzigd door Mooper op 05-02-2025 21:28 ]
Ondertussen heeft de app toch doorgekregen dat de auto op 18% stond. Heeft gisteravond nog tot 20% geladen. Vannacht niets meer bijgeladen. Het slimme plan van nu is dat ik nog tot minstens vrijdag met een vrij lege auto zit, want dan denkt ie dat het goedkoper wordt om te laden.catchingfire schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:35:
Het is zo'n alles-of-niks implementatie nu. Of geforceerd laden tegen whatever de tarieven op dat moment zijn, of "slim laden" en compleet aan het lot van de prijzen over gelaten worden, met de kans op dagenlang een quasi lege auto.