Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:10
@THE_BASE

Ik heb die ongeschreven regel nog niet zo binnen laten komen, maar ik sluit me er wel bij aan. Het laden op dynamisch lage prijzen maakt je kosten per km echt heel laag, en de hogere prijzen rond de ochtend en avonduren maken dat m'n panelen juist keihard renderen.

Als je niet alles geautomatiseerd hebt moet je wel zin hebben om shit te plannen.
Bij het instellen van de vaatwasser, wasmachine en droger check ik ALTIJD welke uren het voordeligst zijn en stel de timer hierop in.

Ik heb drie boilers, waarvan de grootste twee op een homewizard stekker automatisch tijdens de 3 goedkoopste uren gaan verwarmen.

De auto en laadpaal zijn gekoppeld met Tibber, waardoor het laden van de auto ook zo voordelig mogelijk gebeurt.

Ik ben een grootverbruiker van stroom (ik heb geen gas), en toch krijg ik in de zomermaanden geld terug en was m'n duurste maand (contract sinds februari) maar 200 euro. Ik gok dat het in december dan niet boven de 300 euro uit was gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:24
THE_BASE schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:03:
Ik zou graag willen vragen of ik er goed aan doe om over te stappen op Tibber in onderstaande situatie:

We gebruiken zelf ongeveer 1.400 kWh per jaar, de opwek is zo'n (grof) 3.400 kWh en dus leveren we 2.000 kWh terug naar het net. Ik vond dat geen probleem met het huidige vaste contract (tot januari), maar alle nieuwe contracten werken met terugleverboetes.

We hebben sinds deze week een EV. Voor het gemak kan ik dan best weer een vast contract nemen, maar iets zegt mij dat het veel verstandiger is om die 2.000 kWh te pompen in die auto. :)

Bovendien kan ik natuurlijk spelen met laadtijden: bij veel zon kan het overdag (drie dagen per week auto op de oprit) en anders kan het 's nachts. Waar ik dan nog mee worstel is of we onze huishoudelijke apparaten en routine qua wassen en drogen op juiste tijden kunnen plaatsen.

Wat denken jullie? Is het inmiddels een ongeschreven regel om bij een EV een dynamisch contract te nemen of niet altijd even zinvol?
Ik ben nu een ruim half jaar tevreden dynamisch energieklant. Sinds dec 2024. Ook een EV en denk ongeveer gelijk energieverbruik. Zonnepanelen van mij leveren ook jaarlijks 3400-3800kWh. In mijn ervaring is het sturen van het laden van de EV het meest zinnig. Die gebruikt veel meer kWhs dan je wasmachine bijvoorbeeld. In vergelijking met de EV is het wat mij betreft gerommel in de marge. De meeste wasmachines kun je tegenwoordig trouwens uitgesteld laten draaien, dan pakt de wasmachine de zonnige uren mee terwijl je op het werk bent.

Het is even een rekensommetje voor jezelf, maar met een slimme laadpaal kan ik mijn kWh's voor de auto zeer goedkoop binnenkrijgen. Het gemiddelde van laden van de auto zit sinds maart tussen de 9-13ct (inclusief belasting!). Gemiddeld verbruik in 2025 van mijn totale huis is 14,9ct (5100kWh nu. Sinds maart een tweede EV).

Dat scheelt aanzienlijk op een vast contract, die nu zo rond de 21 cent doen?
Daarnaast 0 terugleverkosten en een faire opbrengst. Zeker als je oost-west panelen hebt dan leveren de uurtjes in de ochtend en avond best wel wat op. Dure uren valt mee, aantal uren echt negatief ook.
Mocht je meer willen weten DM gerust.

Sla vooral aan het rekenen, maar ik denk dat het wel een no-brainer is, zeker met een slimme laadpaal (als dat in je situatie kan, reken die kosten natuurlijk ook mee).

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:08
THE_BASE schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:03:
Ik zou graag willen vragen of ik er goed aan doe om over te stappen op Tibber in onderstaande situatie:

We gebruiken zelf ongeveer 1.400 kWh per jaar, de opwek is zo'n (grof) 3.400 kWh en dus leveren we 2.000 kWh terug naar het net. Ik vond dat geen probleem met het huidige vaste contract (tot januari), maar alle nieuwe contracten werken met terugleverboetes.

We hebben sinds deze week een EV. Voor het gemak kan ik dan best weer een vast contract nemen, maar iets zegt mij dat het veel verstandiger is om die 2.000 kWh te pompen in die auto. :)

Bovendien kan ik natuurlijk spelen met laadtijden: bij veel zon kan het overdag (drie dagen per week auto op de oprit) en anders kan het 's nachts. Waar ik dan nog mee worstel is of we onze huishoudelijke apparaten en routine qua wassen en drogen op juiste tijden kunnen plaatsen.

Wat denken jullie? Is het inmiddels een ongeschreven regel om bij een EV een dynamisch contract te nemen of niet altijd even zinvol?
Voor iedereen natuurlijk verschillend, dus geen ongeschreven regel, echter voor jouw situatie zou ik zeker overstappen op een dynamisch contract. Je kunt dan zoveel mogelijk overschot in je EV duwen, zeker als je een lader hebt die kan laden met zonneoverschot (Zappi bijvoorbeeld).
Verder maakte Youtuber Ketel Klets onlangs in een van zijn filmpjes een goede opmerking: de stroom tarieven zijn niet meer zo laag als de zon schijnt. Een jaar terug was de stelling vaak dat zonne overschot + Dynamisch contract nadelig zou zijn, omdat je dan teruglevert tegen goedkope tarieven. Bij een vast/variabel contract krijg je hetzelfde tarief voor teruggeleverde stroom. Echter, dat was voor de terugleverkosten en nu zie je dat tijdens de zon uren de tarieven niet meer zo laag zijn. Zelf heb ik pas 2 keer negatieve tarieven gezien (dus inclusief belasting en BTW < € 0,13 / kWh) dit jaar, waarbij terugleveren dus een paar kwartjes zou kosten. Nou ja ....
Mocht je nog wat spaarcentje over hebben, dan kun je investeren in een thuisaccu. Dan kun je ook nog eens de dure dynamische tarieven overbruggen met de opgeslagen energie in je batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEVEL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 16:34

BEVEL

s9.BeVeL

Vhond schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

@BEVEL : van wie heb je een offerte gehad van 10K voor een 16 kWh batterij van Sigenergy?
En de Sigenergy batterij heeft een eigen app waarmee je kan handelen op de markt toch (weliswaar via Epex)??
ThuisbatterijNederland.nl

De SigenStor thuisbatterij van Sigenergy is een alles-in-één oplossing die een zonne-omvormer, EV DC-lader, Accu-PCS,accuset, en een energiebeheersysteem (EMS) combineert. Dit geïntegreerde systeem biedt gebruikers een complete energieoplossing met naadloze integratie van verschillende componenten.

en hun app:
Sigenergy maakt gebruik van geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) om het energiebeheer te optimaliseren. Dit stelt gebruikers in staat om energie op te slaan wanneer de prijzen laag zijn en te gebruiken of te verkopen wanneer de prijzen hoog zijn, wat kan leiden tot kostenbesparingen en extra inkomsten.

Maar hoe dat werkt is mij ook niet helemaal duidelijk.
Ik twijfel tussen deze, de homevolt of een tesla powerwall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
BEVEL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

De SigenStor thuisbatterij van Sigenergy is een alles-in-één oplossing die een zonne-omvormer, EV DC-lader, Accu-PCS,accuset, en een energiebeheersysteem (EMS) combineert. Dit geïntegreerde systeem biedt gebruikers een complete energieoplossing met naadloze integratie van verschillende componenten.

en hun app:
Sigenergy maakt gebruik van geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) om het energiebeheer te optimaliseren. Dit stelt gebruikers in staat om energie op te slaan wanneer de prijzen laag zijn en te gebruiken of te verkopen wanneer de prijzen hoog zijn, wat kan leiden tot kostenbesparingen en extra inkomsten.

Ok helder, en die 10k is ex btw dan? (en incl. installatie)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
[...]

en hun app:

Sigenergy zou ik boven een Tesla Powerwall zetten. De Homevolt is qua design prachtig, goede laad-ontlaadsnelheid met 6kw en integratie met Tibber. De Grid Rewards en de handel loopt nog niet echt soepel, gebruikers krijgen tijdelijke kunstmatige dagvergoedingen. Maar: de eersten hebben al 10% Return on investment. Dus met een stabiele glazen bol is het terug te verdienen in 10 jaar. ;)
Powerwall zou ik links laten liggen. De Sigenergy is mogelijk interessanter als je een DC laadaansluiting wilt die direct DC<>DC in je auto kan gooien.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Ik ben nu een ruim half jaar tevreden dynamisch energieklant. Sinds dec 2024. Ook een EV en denk ongeveer gelijk energieverbruik. Zonnepanelen van mij leveren ook jaarlijks 3400-3800kWh. In mijn ervaring is het sturen van het laden van de EV het meest zinnig. Die gebruikt veel meer kWhs dan je wasmachine bijvoorbeeld. In vergelijking met de EV is het wat mij betreft gerommel in de marge. De meeste wasmachines kun je tegenwoordig trouwens uitgesteld laten draaien, dan pakt de wasmachine de zonnige uren mee terwijl je op het werk bent.

Het is even een rekensommetje voor jezelf, maar met een slimme laadpaal kan ik mijn kWh's voor de auto zeer goedkoop binnenkrijgen. Het gemiddelde van laden van de auto zit sinds maart tussen de 9-13ct (inclusief belasting!). Gemiddeld verbruik in 2025 van mijn totale huis is 14,9ct (5100kWh nu. Sinds maart een tweede EV).

Dat scheelt aanzienlijk op een vast contract, die nu zo rond de 21 cent doen?
Daarnaast 0 terugleverkosten en een faire opbrengst. Zeker als je oost-west panelen hebt dan leveren de uurtjes in de ochtend en avond best wel wat op. Dure uren valt mee, aantal uren echt negatief ook.
Mocht je meer willen weten DM gerust.

Sla vooral aan het rekenen, maar ik denk dat het wel een no-brainer is, zeker met een slimme laadpaal (als dat in je situatie kan, reken die kosten natuurlijk ook mee).
Helder, anderen ook bedankt voor de antwoorden!

We hebben een laadpaal van Zaptec Go 2 laten installeren die eind dit jaar of begin volgend jaar zonneladen zal gaan ondersteunen en ook al werkt i.c.m. Tibber voor zover ik me heb laten informeren.

Het is even aanpassen en vooral wennen om over te stappen in de dure wintermaanden, maar moet dan even volhouden om het voordeel in de betere maanden te pakken. Als dat spelletje me eenmaal bevalt dan vind ik het leuk om te zien dat het nog voordeliger kan dan nu.

Ook geen zin om andere dynamische leveranciers te overwegen, volgens mij staat Tibber prima bekend en de app ziet er goed en overzichtelijk uit, dus dat is een makkelijke keuze. Het duurt nog even, maar denk toch dat het in elk geval het proberen waard is. Mocht ik nog vragen hebben (of t.z.t.) dan laad ;) ik het je weten!

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
THE_BASE schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Helder, anderen ook bedankt voor de antwoorden!

We hebben een laadpaal van Zaptec Go 2 laten installeren die eind dit jaar of begin volgend jaar zonneladen zal gaan ondersteunen en ook al werkt i.c.m. Tibber voor zover ik me heb laten informeren.

Het is even aanpassen en vooral wennen om over te stappen in de dure wintermaanden, maar moet dan even volhouden om het voordeel in de betere maanden te pakken. Als dat spelletje me eenmaal bevalt dan vind ik het leuk om te zien dat het nog voordeliger kan dan nu.

Ook geen zin om andere dynamische leveranciers te overwegen, volgens mij staat Tibber prima bekend en de app ziet er goed en overzichtelijk uit, dus dat is een makkelijke keuze. Het duurt nog even, maar denk toch dat het in elk geval het proberen waard is. Mocht ik nog vragen hebben (of t.z.t.) dan laad ;) ik het je weten!
Je hoeft natuurlijk geen anderen te overwegen, maar voor een goed vergelijk zou ik Zonneplan ook even checken. Maakt niet veel uit, maar ook een goede fijne app, zonnebonus en ook betrouwbaar. Ken veel tevreden klanten in mijn kennissenkring (en ik ben nog steeds tevreden Tibberklant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
[...]

en hun app:

Lijkt wel de reclame van Solaredge 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Je hoeft natuurlijk geen anderen te overwegen, maar voor een goed vergelijk zou ik Zonneplan ook even checken. Maakt niet veel uit, maar ook een goede fijne app, zonnebonus en ook betrouwbaar. Ken veel tevreden klanten in mijn kennissenkring (en ik ben nog steeds tevreden Tibberklant)
Die optie was ik inderdaad even vergeten en ga ik zeker meenemen!

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
Pr088 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Ik twijfel ( lees als ‘nog niet kunnen kiezen’ ) tussen Tibber en Zonneplan. Enige wat ik hier op Tweakers mis is een "Het grote Zonneplan topic”. Zie wel enkele kleine individuele topics maar niet zoals dit topic. Kijk ik erover heen of…?

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 16-08-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:30
Lord Anubis schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:07:
[...]

Ik twijfel ( lees als ‘nog niet kunnen kiezen’ ) tussen Tibber en Zonneplan. Enige wat ik hier op Tweakers mis is een "Het grote Zonneplan topic”. Zie wel enkele kleine individuele topics maar niet zoals dit topic. Kijk ik erover heen of…?
Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Ik heb nu sinds juni Tibber, en tot dusver bevalt me dat goed. Zoor de zonnepanelen en de Homewizard thuisbatterij hebben ze al twee keer een leuk bedragje bij me gestort :)

Het valt me wel op dat het verbruik/productie van de vorige dag op heel verschillende tijden verschijnt. Ook in het verschijnen van de kWh-prijzen zit wat variatie. Verreweg de meeste dagen zijn tegen 13:30 de prijzen van de volgende dag wel zichtbaar, maar soms ook wat later, en een enkele keer echt flink later.

Het voelt aan alsof dit handwerk is, maar dat kan toch niet zo zijn? Weet iemand wat voor mechanismen hier achter zitten?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
De prijzen worden door een veiling bepaald, dus ik denk dar daar de tijdsverschillen in het bekendmaken van de prijzen in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
Die ken ik, maar gaat meer over de Nexus dan Zonneplan.

i.i.g bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 12:24
JeroenH schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:17:
Ik heb nu sinds juni Tibber, en tot dusver bevalt me dat goed. Zoor de zonnepanelen en de Homewizard thuisbatterij hebben ze al twee keer een leuk bedragje bij me gestort :)

Het valt me wel op dat het verbruik/productie van de vorige dag op heel verschillende tijden verschijnt. Ook in het verschijnen van de kWh-prijzen zit wat variatie. Verreweg de meeste dagen zijn tegen 13:30 de prijzen van de volgende dag wel zichtbaar, maar soms ook wat later, en een enkele keer echt flink later.

Het voelt aan alsof dit handwerk is, maar dat kan toch niet zo zijn? Weet iemand wat voor mechanismen hier achter zitten?
In aanvulling op een eerdere reactie: https://enfo.app/nl/en hier kun je de veilingprijzen zien. Een die zijn eigenlijk daar altijd om 12:45 beschikbaar.

Ik kijk daar regelmatig. Overigens zie je daar de kale prijzen en moet je daar nog ~14,8 cent bij optellen als je de prijzen met belasting en inkoopvergoeding wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Vraag over Slim Laden en Grid Rewards.

Ik heb de auto aan de lader hangen en vertrektijd staat op maandagochtend 7:00. Dan moet de batterij op 100% zijn.

Ik ga straks weg tot ergens in de avond. Ben in ieder geval meer dan 4 uur weg. Voor die tijd mag de auto wel laden maar hoeft niet (zit nog genoeg batterijpercentage in om te doen wat ik wil vandaag).

Op dit moment is mijn laadschema gepauzeerd en verdien ik Grid Rewards. Stel ik haal de auto om 15:15 van de lader en koppel hem vanavond laat pas weer aan, krijg ik dan wel die verdiende Grid Rewards? Of moet ik de vertrektijd kort voor vertrek ff aanpassen naar vandaag 15:15 om de Grid Rewards “te cashen”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:55
JeroenVerweij schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:59:

Ik heb de auto aan de lader hangen en vertrektijd staat op maandagochtend 7:00. Dan moet de batterij op 100% zijn.

Ik ga straks weg tot ergens in de avond. Ben in ieder geval meer dan 4 uur weg. Voor die tijd mag de auto wel laden maar hoeft niet (zit nog genoeg batterijpercentage in om te doen wat ik wil vandaag).

Op dit moment is mijn laadschema gepauzeerd en verdien ik Grid Rewards. Stel ik haal de auto om 15:15 van de lader en koppel hem vanavond laat pas weer aan, krijg ik dan wel die verdiende Grid Rewards? Of moet ik de vertrektijd kort voor vertrek ff aanpassen naar vandaag 15:15 om de Grid Rewards “te cashen”?
Mosterd na de maaltijd maar ik zou de vertrektijd op maandag laten staan. Als je die naar voren zou trekken dan ga je met ongunstige prijzen laden. Grid rewards worden toegekend op het moment dat de App zegt dat je ze krijgt vziw. Dus niet pas als de laadsessie is afgerond op de ingestelde vertrektijd.

Klopt toch @Backpacker?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
AtlAntA schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Mosterd na de maaltijd maar ik zou de vertrektijd op maandag laten staan. Als je die naar voren zou trekken dan ga je met ongunstige prijzen laden. Grid rewards worden toegekend op het moment dat de App zegt dat je ze krijgt vziw. Dus niet pas als de laadsessie is afgerond op de ingestelde vertrektijd.

Klopt toch @Backpacker?
Ik heb uiteindelijk het volgende gedaan:

Ik stond om 15:27 naast de nog aangekoppelde auto om te gaan.
Ik heb op dat moment een eindtijd ingesteld van die dag 15:28.
Grid Rewards werden uiteraard gestopt en de auto begon te laden (ook met de melding dat er niet genoeg tijd was om het laadplan af te maken, wat ik snap als je binnen 1 minuut 51% moet bijladen).
Ik heb het laden meteen gestopt en ben vertrokken.
En uiteraard het schema voor het aankoppelen einde avond weer ingesteld op alleen een vertrektijd maandag 7:00.

Resultaat van gisteren: 85 cent Grid Rewards gepakt.

Bovenstaande werkt dus prima. Wel wat omslachtig dus ben benieuwd of er idd nog een bevestiging komt wat de juiste manier in deze situatie is.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenVerweij op 17-08-2025 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 18:02

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
JeroenVerweij schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:59:

Grid rewards voor het laden krijg je dacht ik vrijwel direct. Grid Reward voor het uitstellen van het laden pas later. Wat ik alleen niet weet bedenk ik me nu, is of later betekent, het eerst volgende laadblok of pas nadat de volledige laadsessie is verlopen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:04
Grid rewards voor uitstellen van laden bestaan volgens mij uit 2 delen: de grid reward voor het pauzeren en compensatie voor de hogere kosten als je later het laden inhaalt. De compensatie voor de hogere kosten krijg je alleen als de auto korter dan 4 uur niet aangesloten is op de lader.
Jij ging meer dan 4 uur weg toch? Dan heb je niet de compensatie voor hogere laadkosten gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Schnarfle schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:06:
Grid rewards voor uitstellen van laden bestaan volgens mij uit 2 delen: de grid reward voor het pauzeren en compensatie voor de hogere kosten als je later het laden inhaalt. De compensatie voor de hogere kosten krijg je alleen als de auto korter dan 4 uur niet aangesloten is op de lader.
Jij ging meer dan 4 uur weg toch? Dan heb je niet de compensatie voor hogere laadkosten gekregen.
Ah dank voor de uitleg! Ik was inderdaad langer dan 4 uur weg. De 85 cent die ik gisteren verdiend heb zal dus zijn voor het pauzeren van het oorspronkelijke laadplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-09 09:54
Weet iemand hoe het zit met ‘vermogen’ bij slim laden (Tesla)?

Ik heb deze altijd ingesteld op 8kW op mijn tesla, echter geeft slim laden een lager gemiddeld vermogen (5,81 kW) aan waarmee wordt opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:10
@Mooper bij mij geeft hij altijd minder aan dan het daadwerkelijke vermogen. Ik kan het daadwerkelijke vermogen zien in Homewizard.
Vermogen bij mij is 5,75kW, Tibber geeft aan: 4,9kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Welk vermogen geeft homewizard aan? Het bruto vermogen van de omvormer? Als tibber een pulse meter gebruikt zou dat zomaar meer de waarheid kunnen zijn.

Ik lees mij Solaredge via modbus uit. Prima indicatie van het vermogen, maar is dat het netto vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Vreemd, ik had rond 13:30 het laden handmatig aan gezet om nog even de goedkope 1,5uur die nog resteerde mee te pakken. Alarm gezet om 14:59 om het laden weer uit te zetten.
Gaat het alarm, kijk ik, staat het laden uit. Via de pulse gekeken naar het verbruik, is na 13:59 het laden spontaan gestopt. Ik ben het niet geweest, mijn vrouw ook niet. Lijkt een spontane actie van de lader, dan wel Tibber geweest te zijn. De Pulse heeft ook geen waarschuwing gegeven van overbelasting dus die lijkt niet ingegrepen te hebben.

@Backpacker kan jij in de logs zien wat hier gebeurd is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gT9q44moLISQONFC1q9g99Xs7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv3T0q7EXkvK0m163p2hWdmC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 19-08-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 10:42

BIM

Nothing interesting

13art schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:06:
Vreemd, ik had rond 13:30 het laden handmatig aan gezet om nog even de goedkope 1,5uur die nog resteerde mee te pakken. Alarm gezet om 14:59 om het laden weer uit te zetten.
Gaat het alarm, kijk ik, staat het laden uit. Via de pulse gekeken naar het verbruik, is na 13:59 het laden spontaan gestopt. Ik ben het niet geweest, mijn vrouw ook niet. Lijkt een spontane actie van de lader, dan wel Tibber geweest te zijn. De Pulse heeft ook geen waarschuwing gegeven van overbelasting dus die lijkt niet ingegrepen te hebben.

[Afbeelding]
Ik heb hier ook een aantal keer last van gehad. Bij mij had ik slim laden nog aan staan. Zodra ik "slim laden" uitzet, ging het bij mij (meestal) goed.

De manier die bij mij altijd werkt is om de vertrektijd even "over een uur" te zetten terwijl slim laden aan staat (en na een uur weer wijzigen naar de werkelijk benodigde vertrektijd).

Zaptec Go + Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
BIM schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:22:
[...]

Ik heb hier ook een aantal keer last van gehad. Bij mij had ik slim laden nog aan staan. Zodra ik "slim laden" uitzet, ging het bij mij (meestal) goed.

De manier die bij mij altijd werkt is om de vertrektijd even "over een uur" te zetten terwijl slim laden aan staat (en na een uur weer wijzigen naar de werkelijk benodigde vertrektijd).

Zaptec Go + Model 3
Volgens mij wanneer je direct laden aan zet, dan wordt automatisch slim laden gedeactiveerd. Althans dat doet de app me geloven aangezien er dan de optie verschijnt om slim laden weer aan te zetten.

Volgende keer jouw methode eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BIM

BIM

Nothing interesting

13art schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:25:
[...]

Volgens mij wanneer je direct laden aan zet, dan wordt automatisch slim laden gedeactiveerd. Althans dat doet de app me geloven aangezien er dan de optie verschijnt om slim laden weer aan te zetten.

Volgende keer jouw methode eens proberen.
Ik moest inderdaad eerst slim laden uitzetten en daarna het laden starten. De app zegt wel dat je "slim laden" weer aan kunt zetten, maar net als bij jou werden mijn laadsessies dan automatisch binnen een half uur gestopt en stond slim laden weer aan.

Bij mij was het vervelende dat ik toen snel moest vertrekken (met een volle accu) en alsnog buiten de deur moest laden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
BIM schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Ik moest inderdaad eerst slim laden uitzetten en daarna het laden starten. De app zegt wel dat je "slim laden" weer aan kunt zetten, maar net als bij jou werden mijn laadsessies dan automatisch binnen een half uur gestopt en stond slim laden weer aan.

Bij mij was het vervelende dat ik toen snel moest vertrekken (met een volle accu) en alsnog buiten de deur moest laden. :X
Vreemd, dat lijkt me niet de bedoeling. @Backpacker is dit iets om achter de schermen naar te kijken en op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:55
[...]

Klinkt een beetje als de perikelen die ik had toen ik mijn zappi aan de praat wou krijgen met GR. Of de commands kwamem niet aan of ze werden verstuurd met de post duif en werden pas uren later (half) uitgevoerd.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
13art schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:06:

[Afbeelding]
Niet helemaal vergelijkbaar maar ik noem het toch even: bij mij kreeg ik in dit tijdblok (ik meen rond 13:30) melding van mijn laadpaal (Zaptec Go 2) dat het laden was voltooid. Terwijl er gewoon een slim laadplan van Tibber liep tot 100% morgenochtend en ik daar nog lang niet op zat. Tibber gaf op dat moment aan “Wachten tot laden gestart wordt”.

Gelukkig kreeg ik de melding en kon ik in de Tesla app het laden handmatig een zetje geven. Dat werkte en toen werd in Tibber het slimme laadplan hervat.

Bij mij lijkt het een hick-up te zijn geweest maar noem het omdat het toevallig in hetzelfde tijdblok gebeurde. Misschien meer communicatie foutjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
JeroenVerweij schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

Niet helemaal vergelijkbaar maar ik noem het toch even: bij mij kreeg ik in dit tijdblok (ik meen rond 13:30) melding van mijn laadpaal (Zaptec Go 2) dat het laden was voltooid. Terwijl er gewoon een slim laadplan van Tibber liep tot 100% morgenochtend en ik daar nog lang niet op zat. Tibber gaf op dat moment aan “Wachten tot laden gestart wordt”.

Gelukkig kreeg ik de melding en kon ik in de Tesla app het laden handmatig een zetje geven. Dat werkte en toen werd in Tibber het slimme laadplan hervat.

Bij mij lijkt het een hick-up te zijn geweest maar noem het omdat het toevallig in hetzelfde tijdblok gebeurde. Misschien meer communicatie foutjes?
In mijn ervaring werkt commands geven vanuit de Tibber-app, bijvoorbeeld om Slim Laden uit te zetten of weer aan te zetten matig tot slecht. Mijn werkmethode is via de app van de laadpaal zelf (Easee). Daar de koppeling met Tibber tijdelijk uitzetten zodat de lader niet meer wordt aangestuurd. Als dan een auto aan de laadpaal hangt begint Easee direct te laden met vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen waarom ik bij vandaag verkocht €0,00 zie staan? Dagverbruik staat wel gewoon een prijs bij. Moet wel zeggen dat ik pas sinds gister een actief contract heb maar daar zal het toch niet aan liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wctd0gxFOM-V-oDNbBM9WTlBco4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/enoB3k7rXMDoRNXL3BliyxH1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Pr088 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:05:
[...]

In mijn ervaring werkt commands geven vanuit de Tibber-app, bijvoorbeeld om Slim Laden uit te zetten of weer aan te zetten matig tot slecht. Mijn werkmethode is via de app van de laadpaal zelf (Easee). Daar de koppeling met Tibber tijdelijk uitzetten zodat de lader niet meer wordt aangestuurd. Als dan een auto aan de laadpaal hangt begint Easee direct te laden met vol vermogen.
Goed punt, de Tibber app icm Easee is wat commando's geven inderdaad niet altijd een even goede combinatie. Lijkt soms een flinke vertraging in te zitten (of het reageert helemaal niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
dennisdew16 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:07:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik bij vandaag verkocht €0,00 zie staan? Dagverbruik staat wel gewoon een prijs bij. Moet wel zeggen dat ik pas sinds gister een actief contract heb maar daar zal het toch niet aan liggen?
[Afbeelding]
Grote kans dat het daar wel aan ligt. De over opwekking ed volgens ook pas na een paar dagen. Staat het er eenmaal is het daarna wel een stuk actueler. Waarom het bij nieuwe klanten even duurt? Geen idee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Testers gezocht!
Heb je een standalone Tesla of Ford * (dus zonder een gekoppelde laadpaal) en wil je deelnemen aan de betatest voor Grid Rewards met standalone Tesla's, stuur mij dan een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account.

* alleen modellen die data streaming ondersteunen kunnen gebruik maken van Grid Rewards. Ik zal vandaag of morgen een lijst met modellen delen

PS: ik zal vanavond langs alle openstaande tags gaan :)

[ Voor 20% gewijzigd door Backpacker op 21-08-2025 10:43 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02
Sinds vandaag is mijn tibber actief, maar helaas krijg ik mijn Nibe S series nog niet gekoppeld. Bekend probleem maar vond het erg balen dat het niet vooraf had gezien. Iemand hier in het forum die zijn nibe wel gekoppeld heeft en het werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicosp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 05:36

nicosp

NIBE S1255-6PC

Via Power-ups en dan Nibe S serie, is er bij mij in de Tibber app wel info van Nibe zichtbaar.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:32
nicosp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:30:
Via Power-ups en dan Nibe S serie, is er bij mij in de Tibber app wel info van Nibe zichtbaar.
Ik ben pas een maand Tibberaar, en probeer ook mijn S-serie gekoppeld te krijgen.
Sinds het begin komt er in Myuplink een melding bij Integraties dat er een koppeling is met Tibber. Alleen komt er in de Tibber-app geen PowerUp voor de Nibe.
Benieuwd hoe jij het voor elkaar gekregen heb.

Ik heb, 2 jaar terug, in de winter getest hoe de Nibe met dynamische prijzen omgaat. Ik heb het toen niet als prettig ervaren.
De wp moet in een dag(deel) een bepaalde hoeveelheid werk leveren. Voor bv SWW kan ik het wel waarderen dat er een "juist" moment gekozen wordt.
Maar voor bv verwarmen werkt mijn wp in jan en feb vrijwel heel de dag. Nu wil in de dure momenten natuurlijk vermijden. Ik hoop dat de wp er dan voor kiest om dan bv de duurste 6 uren even op een lager pitje te draaien of wellicht eerder even de vloerverwarmingsaanvoer verhoogt. Dit om wat goedkopere energie te bufferen.

Heb jij al een stookseizoen achter de rug met de Nibe PowerUp?

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp

nicosp

NIBE S1255-6PC

Beste heb jij in de myUplink app onder instellingen en dan Integraties Tibber als Site staan die toestemming heeft voor het myUplink account. Ik zelf gebruik de (Nibe PowerUp) (nog) niet dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik kijk eerst hoe eea verloopt met de smart-control functie van Nibe, daarbij is comfort voor mij erg belangrijk misschien zelfs belangrijker dan meest efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
nicosp schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:16:
Beste heb jij in de myUplink app onder instellingen en dan Integraties Tibber als Site staan die toestemming heeft voor het myUplink account. Ik zelf gebruik de (Nibe PowerUp) (nog) niet dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik kijk eerst hoe eea verloopt met de smart-control functie van Nibe, daarbij is comfort voor mij erg belangrijk misschien zelfs belangrijker dan meest efficient
Ik heb bij Integraties deze melding staanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPvUtPem9fGaszWjZBNw37xq1vU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhDmrUd9SR9CUUdK4oYI6Shz.jpg?f=fotoalbum_large

En bij Tibber staat dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O1jPzSV6avvDeS4HWz4E2r52ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwxc4KqIDnvAjS7QY8Y3xBZv.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf heb ik op dit moment SPA aanstaan en dan ook alleen voor SWW. Voor verwarming zal ik t eerst even bekijken hoe het gaat. Nu is er een blokkade voor SWW in de nachten.
Ik hoop alleen dat GRID REWARDS niet vervelend in de weg zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:04
Er komt zojuist een update binnen voor de werking van de Wallbox Pulsar Plus modellen in relatie tot de Grid Rewards
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keXNrP1miMjJq4bWKOrheQC2vnA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j2s872RFnIiHW4b07Pg17qSP.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 18% gewijzigd door A3-D op 25-08-2025 12:50 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 10:08
Heeft iemand ooit al uitgezocht of/hoe grid rewards rekening houdt met je laadsnelheid? Pauzeren (of juist laden) met 3,7kw of 11kw maakt nogal een verschilletje, zie je dat ook terug in je rewards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp

nicosp

NIBE S1255-6PC

Ik zie dat er bij Je power-ups geen tegel staat van NIBE S-serie, die kun je toevoegen via In power-ups menu onder Verwarmen de Nibe S series tegel te activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Hier een aanstaande Tibberklant. Ik heb de app geïnstalleerd en zoveel als ik al kon de integraties geactiveerd. Helaas integreert veel niet, zoals de laadpaal (zakelijk beheer), de auto (Smart) en heb ik Homewizard P1 icm Homey pro. De homey kan ik wel verbinden en daar de P1 data ophalen, hoop dat ik daarmee gewoon uit de voeten kan?

De realiteit is dat ik met variabele tarieven gedrag in huis wat moet nudgen. Homewizard heeft een betaalbaar 'energieschermpje' wat kan helpen: toont de tarieven en de PV-influx. Wellicht zijn er ervaringen van mensen hier die mij een andere kant op kunnen sturen, of tips hebben hoe ik nog meer Tibber-plezier-door-automatisering kan bereiken.

(wasmachine & droger zijn smart, maar niet makkelijk planbaar remote, airco is wel smart, gekoppeld aan homey en in gebruik voor koelen/verwarmen, maar kan de 'slimme' Tibber functies pas in oktober gebruiken/testen als contract in gaat)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
nicosp schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:14:
Ik zie dat er bij Je power-ups geen tegel staat van NIBE S-serie, die kun je toevoegen via In power-ups menu onder Verwarmen de Nibe S series tegel te activeren
Dat heb ik dus al meerdere keren gedaan. Ik krijg dan in mijn myUplink een melding bij Integraties dat er een verbinding is met Tibber ( de eerste foto).
Maar de tegel bij Tibber die komt maar niet tevoorschijn. Daarom ook mijn vraag hoe jij dat geregeld had.
Ik heb een bericht naar Tibber gestuurd en kreeg een geautomatiseerd antwoord dat de Integratie met de S-serie nog niet goed werkt

Edit: Toch weeer even gekeken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pXSnqYcGEHe5l0x0ALcrb-6MJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isx0WpSs8Uk1jDqWsgDymb3z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door jurgen purgen op 27-08-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicosp

nicosp

NIBE S1255-6PC

Tja dat eea bij Tibber niet goed werkt klopt, er zijn problemen daar om zaken optelossen en alles duurt heeeeeel lang. Ik durf niet mijn Nibe los te koppelen (gekoppeld sinds 2013) want ik heb geen idee of ik dan weer kan koppelen. Jammer dat de zaken bij Tibber zo traag verlopen. Ik volg eea wel en als ik je verder kan helpen volgt er van zelf een berichtje. Succes verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:20:
Hier een aanstaande Tibberklant. Ik heb de app geïnstalleerd en zoveel als ik al kon de integraties geactiveerd. Helaas integreert veel niet, zoals de laadpaal (zakelijk beheer), de auto (Smart) en heb ik Homewizard P1 icm Homey pro. De homey kan ik wel verbinden en daar de P1 data ophalen, hoop dat ik daarmee gewoon uit de voeten kan?
Je zal bij je speurtocht vast de PowerUp voor Homey tegengekomen zijn. Daar staat uitgebreid aangegeven wat met deze integratie kan
De realiteit is dat ik met variabele tarieven gedrag in huis wat moet nudgen. Homewizard heeft een betaalbaar 'energieschermpje' wat kan helpen: toont de tarieven en de PV-influx.
heb jij dit schermpje al? Ik gebruik t al sinds dat ie beschikbaar is en heb net weer even gekeken en ik zie de optie voor huidige stroomprijs er niet bij staanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5Vz_rUwQKQcyVUpoUT4zTvWE0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0SZeTcQcap4pgtCgjDoC4cT.jpg?f=fotoalbum_large
Wellicht zijn er ervaringen van mensen hier die mij een andere kant op kunnen sturen, of tips hebben hoe ik nog meer Tibber-plezier-door-automatisering kan bereiken.

(wasmachine & droger zijn smart, maar niet makkelijk planbaar remote, airco is wel smart, gekoppeld aan homey en in gebruik voor koelen/verwarmen, maar kan de 'slimme' Tibber functies pas in oktober gebruiken/testen als contract in gaat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O1jPzSV6avvDeS4HWz4E2r52ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwxc4KqIDnvAjS7QY8Y3xBZv.jpg?f=fotoalbum_large
Pulse doet bij mij de metingen vd groepenkast, Kia vertelt z'n accu-status, SolarEdge geeft de opwek weer en de Zaptec wordt beheerd door Tibber. Op basis van prijzen, zonneopwek (eigenlijk teruglevering) en onbalansmarkt wordt de auto geladen. Dus bij voldoende opwek op 3 fasen (bij mij vrijwel nooit), dus vaak 1 fase. Helaas de drukste fase, maar wel beperkt tot 16A. Aansluiting van 3x25A. Bij onbalans vaak volgas 11kW. En bij laagste dagprijs ook 11 kW.
Er wordt bij het koppelen vd auto een laadplan gemaakt en op basis daarvan wordt de auto "slim" geladen. Met slim laden uit bepaal je dan zelf een laadmoment.
Ik ben net een maand Tibberaar dus enigszins nog onervaren, maar heel veel meer zal er niet te leren zijn voor de installaties die ik thuis heb. Homey of Home Assistant Wellicht in de boeken voor volgend jaar, maar dat zij ik vorig jaar ook. Tot op heden geen echte reden gehad om daar tijd in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Thanks @jurgen purgen!
Vwbt schermpje van Homey dacht ik dat gelezen fe hebben mbt de variabele tarieven. Moet ik dan nog induiken. Helaas worden 2 van de 3 inverters niet ondersteund, is de laadpaal zakelijk en is Groendus nog niet zover dat ze P1 gestuurd laden ondersteunen op de Alfen laadpaal in hun beheer.

Ergo: ik kan nog weinig slimme dingen doen. Maargoed, vandaar plan om iets zichtbaars in te zetten om gedrag wat te sturen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:05
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:43:

Ergo: ik kan nog weinig slimme dingen doen. Maargoed, vandaar plan om iets zichtbaars in te zetten om gedrag wat te sturen.
Ja dat stelde ik thuis ook voor maar kreeg de opmerking: "Ik ga niet de hele tijd op dat schermpje kijken".
Dus weer 60 euro bespaard. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:43:
Thanks @jurgen purgen!
Vwbt schermpje van Homey dacht ik dat gelezen fe hebben mbt de variabele tarieven. Moet ik dan nog induiken. Helaas worden 2 van de 3 inverters niet ondersteund, is de laadpaal zakelijk en is Groendus nog niet zover dat ze P1 gestuurd laden ondersteunen op de Alfen laadpaal in hun beheer.

Tibber heeft ook integraties met een aantal merken elektrische auto's. Mogelijk kun je die koppelen en Slim Laden doordat Tibber als het ware je auto aanstuurt en niet je domme/dichtgezette laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MrBullet058 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Ja dat stelde ik thuis ook voor maar kreeg de opmerking: "Ik ga niet de hele tijd op dat schermpje kijken".
Dus weer 60 euro bespaard. :X
Mijn vrouw is eerder on-blij als ze het gevoel heeft zonder data dingen te doen die niet handig zijn. Dus die wil juist wel onderdeel van dat proces zijn en alle info kunnen bestuderen. Wat alleen de eisen voor 'het dashboard' weer enorm hoog maakt. Veel 'kan ik dan ook..'-vragen :)
Pr088 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:39:
[...]

Tibber heeft ook integraties met een aantal merken elektrische auto's. Mogelijk kun je die koppelen en Slim Laden doordat Tibber als het ware je auto aanstuurt en niet je domme/dichtgezette laadpaal.
Ja heb verzoek voor de Smart #3 al naar ze gestuurd, die wordt nog niet ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
nicosp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:44:
Tja dat eea bij Tibber niet goed werkt klopt, er zijn problemen daar om zaken optelossen en alles duurt heeeeeel lang. Ik durf niet mijn Nibe los te koppelen (gekoppeld sinds 2013) want ik heb geen idee of ik dan weer kan koppelen. Jammer dat de zaken bij Tibber zo traag verlopen. Ik volg eea wel en als ik je verder kan helpen volgt er van zelf een berichtje. Succes verder
Volgens mij werkt de Smart Price Adaption van Nibe zelf net zo goed.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
[...]

Late reactie, maar in principe zet je Slim Laden tijdelijk uit door op "Direct laden" te kilkken. Start je een hele nieuwe laadsessie op door de auto te ontkoppelen en weer aan te koppelen dan zal er in de nieuwe sessie weer slim worden geladen.

Wellicht dat er een verkeerd seintje vanuit de laadpaal kwam dat de auto was afgekoppeld. Is dat recent toevallig nog gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
LigeTRy schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:38:
Heeft iemand ooit al uitgezocht of/hoe grid rewards rekening houdt met je laadsnelheid? Pauzeren (of juist laden) met 3,7kw of 11kw maakt nogal een verschilletje, zie je dat ook terug in je rewards?
Ja, het is gebaseerd op je laadsnelheid. Bij laadacties op de actuele laadsnelheid. Bij pauzes op je gemiddelde laadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BIM

BIM

Nothing interesting

Backpacker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 00:12:
[...]

Late reactie, maar in principe zet je Slim Laden tijdelijk uit door op "Direct laden" te kilkken. Start je een hele nieuwe laadsessie op door de auto te ontkoppelen en weer aan te koppelen dan zal er in de nieuwe sessie weer slim worden geladen.

Wellicht dat er een verkeerd seintje vanuit de laadpaal kwam dat de auto was afgekoppeld. Is dat recent toevallig nog gebeurd?
Hi Backpacker, ik begrijp inderdaad hoe het hoort te werken maar de keren (3x in dit jaar) dat ik het heb geprobeerd, werkte het niet. De workaround om de vertrektijd te vervroegen werkt tot op heden altijd. Aangezien ik dat alleen doe als ik heel snel moet vertrekken met zoveel mogelijk batterij, gok ik het er liever niet op. ;)

Maar als de vrouw vanmiddag op tijd terug is met de auto, zal ik het eens proberen.

Je reacties worden trouwens zeer gewaardeerd! (ik hoop niet dat je hiernaast nog een fulltime job draait) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:14
Ik zie dat de Tibber app nu de op te laden automatische kan selecteren. Werkt hier alleen nog niet, hoe zou dat moeten werken? @Backpacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmxRl74Vd-oDPo8Fy03Q0_3mAuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87kCrYS7g3VNtLCvYztHGGbA.jpg?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@robbinonline

Ja helemaal vergeten hier nog te posten zoals ik dat gisteren in de faceboekgroep heb gedaan.

Nieuwtje!

Vandaag Gisteren hebben we een update verstuurd voor iedereen die meer dan een auto oplaadt met een geïntegreerde lader. Het zou nu iets makkelijker moeten zijn om de juiste auto te kiezen.

In de instellingen (het tandwieltje) in de powerup van de laadbox staat de keuze "Auto om te laden". Hier kun je een van de auto's kiezen die je hebt, of Auto (als in Automatisch, dat zal nog worden aangepast). Als je hier een specifieke auto kiest, zal Tibber altijd denken dat het de auto is die je hebt aangesloten.
Als je Automatisch kiest, probeert Tibber uit te zoeken welke van de auto's op de laadbox is aangesloten.

Voor sommigen werkt Automatich prima, maar voor anderen gaat het soms mis. Als het misgaat, hebben we ook een nieuwe knop toegevoegd aan de power-up van de laadbox (zie afbeelding): 'Auto wijzigen'. Tik erop als Automatisch de verkeerde heeft gekozen, dan schakelen we over naar de gekozen auto.

PS: hiervoor is geen app update nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCcQrhYNYNwOgetKHdC4RWyUlao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hrTyuStIgXBm3bfC4cmy2n57.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dj9-MuNSdfhtEBqND9mc5c-CFzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yrm4S07oVJXH6Av5R5fTBKMY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
BIM schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:47:
[...]

Je reacties worden trouwens zeer gewaardeerd! (ik hoop niet dat je hiernaast nog een fulltime job draait) :+
Euh jawel :X . 40 uur overdag en dan s'avonds nog een beetje hobby'en :+
Maar alle feedback die ik daarmee verzamel heeft me ook al wel wat opgeleverd voor die 40 uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Eerder in het topic heb ik al eens gezegd dat ik me serieus afvraag of Grid Rewards nog wel goed werkt bij mij. Dit omdat bij het aansluiten van de auto zonder eindtijd ik al tijden geen Grid Rewards heb gekregen. Toen voor de nodige dagen bijgehouden waarbij 100% van de tijd geen Grid Rewards bij het instellen van geen eindtijd.

Gisteren is de auto voor het grootste gedeelte van de dag aangesloten geweest, evenals de hele nacht en, zoals ondertussen verwacht, nul Grid Rewards. Zijn er hier mensen die gisteren/vannacht wel Grid Rewards hebben gehad voor het laden? Kan zo snel even niet bedenken welke website het ook alweer was waar je in een grafiek de onbalansmarkt kon terug zien, dus dan maar even zo.

Edit:
Gevonden volgens mij: https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek

Zo te zien gisteren zo goed als geen overschot, en dan dus ook geen Grid Rewards lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 30-08-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webbeb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:12
Kan ik met Tibber mijn Daikin warmtepomp slim aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Webbeb schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:34:
Kan ik met Tibber mijn Daikin warmtepomp slim aansturen?
Volgens de app is Daikin geen merk dat ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:54
Wat is gemiddeld genomen het verschil tussen daadwerkelijk bereikte besparing per kWh door laag in te kopen, op te slaan en vervolgens in dure uren te gebruiken.
Dit in het licht van stroomverbruik van een WP in de winter, nauwelijks opbrengst zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

The Third Man

The Third Jellyfish

@Rojado dat is niet eenvoudig te zeggen omdat dat van je verbruik afhangt. Als je al niet veel op de duurste uren verbruikt dan is de winst klein als je dat via goedkoopste uren inkoopt, samen met de kosten van de accu. Je zou met je verbruiksdata en de historische prijsdata van bijvoorbeeld jeroen.nl een simulatie kunnen maken hoeveel het afgelopen 12 maanden had gescheeld. Maar het is en blijft een indicatie en er zit ook vaak elasticiteit in je gedrag, mensen die bewust de dure uren ontwijken en/of dan zuinig doen doen dat misschien niet meer als het ‘goedkoop uit de accu komt’.

Wat betreft de warmtepomp komt daar nog eens bij dat je die vaker langdurig of zelfs constant laat draaien, zowel voor de efficientie als de levensduur. Dan zou je eerder de duurste uren even minder of niet draaien, in combinatie met vroeg iets meer stoken functioneert je huis dus dan al als warmtebatterij. Goedkoper en efficiënter dan via een accu werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:20:

De realiteit is dat ik met variabele tarieven gedrag in huis wat moet nudgen. Homewizard heeft een betaalbaar 'energieschermpje' wat kan helpen: toont de tarieven en de PV-influx. Wellicht zijn er ervaringen van mensen hier die mij een andere kant op kunnen sturen, of tips hebben hoe ik nog meer Tibber-plezier-door-automatisering kan bereiken.

Ik zou als ik jou was een Tibber Pulse aanschaffen naast de al aanwezige homewizard. Mijn ervaring is dat die pulse goed helpt bij integraties. Wat voor laadpaal heb je gekregen? Ik ben echt onder de indruk van wat Tibber met z’n pulse doet met onze laad-activiteiten en grid-rewards, ook icm onze zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
HaraldBou schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Ik zou als ik jou was een Tibber Pulse aanschaffen naast de al aanwezige homewizard. Mijn ervaring is dat die pulse goed helpt bij integraties. Wat voor laadpaal heb je gekregen? Ik ben echt onder de indruk van wat Tibber met z’n pulse doet met onze laad-activiteiten en grid-rewards, ook icm onze zonnepanelen.
Een Pulse is niet handig of nodig als die niet samenwerken kan met laadpaal en/of auto.
Ik zou gaan kijken of je met Homey (ken het zelf niet) laadprogramma's kunt programmeren op basis van dynamische prijzen. Zonder een auto met integratie en met je zakelijke (aangestuurde) laadpaal kunt je helaas geen gebruik maken van Grid Rewards. Maar dynamisch goedkoop laden kan je al veel besparing opleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Pr088 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:39:
[...]

Een Pulse is niet handig of nodig als die niet samenwerken kan met laadpaal en/of auto.
Ik zou gaan kijken of je met Homey (ken het zelf niet) laadprogramma's kunt programmeren op basis van dynamische prijzen. Zonder een auto met integratie en met je zakelijke (aangestuurde) laadpaal kunt je helaas geen gebruik maken van Grid Rewards. Maar dynamisch goedkoop laden kan je al veel besparing opleveren!
@HaraldBou de Alfen laadpaal is gesloten door de leverancier er van: Groendus. Die ironisch genoeg geen flex laden of P1 geregeld laden hebben aangezet, geen samenwerking met derden ondersteunen en zo dus niet helpen met.. groen.. dus. Ben wel met ze in gesprek en er zijn intenties.

De auto blijkt ook niet zo flex als onze vorige EV, de Smart #3 biedt ook onvoldoende mogelijkheden om slim te laden. Dus we gaan voor nu even puzzelen wat we kunnen doen en leveranciers achter hun kadetten aan zitten.

En dan kan ik altijd nog inderdaad een pulse aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
Iemand een idee hoe het met grid rewards tbv opladen elektrische auto en een thuisaccu die niet grid rewards compatible is zit?

Nu de situatie dat de auto i.v.m. grid rewards aan het opladen is, maar ondertussen is de thuisaccu maximaal aan het terugleveren omdat de prijs hoog is. Onderaan de streep lever ik nu netto nog steeds terug.

Vraag me af hoe het dan met de vergoeding zit en waar dit op gebaseerd wordt. Als er naar de pulse gekeken wordt dan ziet je niet dat de auto geladen wordt. Als er naar de integratie met de auto gekeken wordt natuurlijk wel.
Daarnaast loop ik natuurlijk de, in dit geval 2,28kWh * €0,30, opbrengst mis die ik anders wel had gehad door het aan het net leveren vanuit de accu.

Wellicht dat @Backpacker hier meer over kan vertellen?

[ Voor 17% gewijzigd door Niek_ op 31-08-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Niek_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:31:
Iemand een idee hoe het met grid rewards tbv opladen elektrische auto en een thuisaccu die niet grid rewards compatible is zit?

Nu de situatie dat de auto i.v.m. grid rewards aan het opladen is, maar ondertussen is de thuisaccu maximaal aan het terugleveren omdat de prijs hoog is. Onderaan de streep lever ik nu netto nog steeds terug.

Vraag me af hoe het dan met de vergoeding zit en waar dit op gebaseerd wordt. Als er naar de pulse gekeken wordt dan ziet je niet dat de auto geladen wordt. Als er naar de integratie met de auto gekeken wordt natuurlijk wel.
Daarnaast loop ik natuurlijk de, in dit geval 2,28kWh * €0,30, opbrengst mis die ik anders wel had gehad door het aan het net leveren vanuit de accu.

Tibber kan alleen je laadpaal aansturen en die begrenzen of open zetten. Daar krijg je Grid Rewards voor. Maakt niet uit als je dan stroom verkoopt met je thuisbatterij. De GR kunnen onbalans oplossen, maar ook een verschil in beschikbare energie die Tibber heeft ingekocht en gevraagde energie. Dan kan het soms gunstig zijn je laadpaal even te knijpen of juist aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Niek_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:31:

Simpel gezegd, als Tibber de thuisaccu niet ondersteunt zullen het twee op zichzelf werkende systemen zijn die niet van elkaars bestaan weten laat staan op elkaar afstemmen. En ja dat zal dan niet altijd even gunstig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 01-09-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
13art schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:24:
[...]

Simpel gezegd, als Tibber de thuisaccu niet ondersteunt zullen het twee op zichzelf werkende systemen zijn die niet van elkaars bestaan weten laat staan op elkaar afstemmen. En ja dat zal dan niet altijd even gunstig zijn.
Gunstig qua netcongestie niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat je de Grid Rewards waar je het over hebt niet zou krijgen. Immers je laadpaal stopt met energie verbruiken, of trekt juist extra energie. Staat helemaal los van elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LigeTRy
Pr088 schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:43:
[...]maar ook een verschil in beschikbare energie die Tibber heeft ingekocht en gevraagde energie. Dan kan het soms gunstig zijn je laadpaal even te knijpen of juist aan te zetten.
Ik blijf dit een interessant fenomeen vinden, aan de ene kant zal Tibber wel degelijk een percentage van de onbalans pakken en in hun eigen zak steken, maar in zulke gevallen is er dus ook incentive voor Tibber om veel grid rewards in te zetten (onze portemonnee vullen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzlsb3KO11t74S0h9-YQHPIaask=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnBZjDvxPysJ1LKpg5ezixXt.jpg?f=fotoalbum_large

Gister zonder laadplan toch weer 1,50 euro gekregen voor het vooral niet laden. Ze hadden ook "een nieuw slim plan" kunnen maken (want ik heb geen vertrektijd) en die 1,50 zelf kunnen houden. De onbalans was gister ook niet extreem. Ik hoop dat Tibber hier uiteindelijk open kaart gaat spelen of transparanter over kan zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LigeTRy
Tevens heeft iemand een grid rewards HACS plugin voor Home assistant gevibecoded. Handig voor wat statistieken, die in de tibber app soms wat lastig te vinden/terugzoeken zijn.

https://github.com/JohNan/homeassistant-tibber_grid_rewards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
LigeTRy schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:16:
[...]

Ik blijf dit een interessant fenomeen vinden, aan de ene kant zal Tibber wel degelijk een percentage van de onbalans pakken en in hun eigen zak steken, maar in zulke gevallen is er dus ook incentive voor Tibber om veel grid rewards in te zetten (onze portemonnee vullen).

[Afbeelding]

Gister zonder laadplan toch weer 1,50 euro gekregen voor het vooral niet laden. Ze hadden ook "een nieuw slim plan" kunnen maken (want ik heb geen vertrektijd) en die 1,50 zelf kunnen houden. De onbalans was gister ook niet extreem. Ik hoop dat Tibber hier uiteindelijk open kaart gaat spelen of transparanter over kan zijn
Helemaal mee eens. Ik denk dat ik zelf al meer dan 20 x een bericht naar chat heb verstuurd met ogenschijnlijk raar laadgedrag. Ik zal vast niet de enige zijn dus support zal het er maar druk mee hebben. Zondag 06:00 ingeplugd met vertrektijd vandaag (maandag) 12:00. Het hele tijdsblok met prijzen rond 14-15 cent gisteren oranje grid rewards om dan later te laten. Vanochtend is de sessie afgerond en komt het gemiddelde uit op 14,1 cent. Dat is nauwelijks een besparing maar ik moest daarvoor wel mijn auto constant aan de lader houden en boodschappen doen met de 2e auto.

Daarnaast had ik ook zonnepanelen opwek op die momenten wat dan verkocht werd voor ~14,9 - 15 cent i.p.v. de auto in te gaan. Ik vind het maar "ruk" werken in de zomer... terwijl het in de Winter dikke prima was.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:22
Hoe kan het zijn dat mijn omvormer minder zonnestroom omwek registreert dan de integratie naar tibber?

Ik heb Growatt, en de total opbrengst was 64,6kwh in Augustus (volgende ShinePhone app van Growatt). Echter de Tibber app geeft aan dat ik 80kwh heb opgewekt (welke verbonden is met de omvormer).

En vervolgens geeft de HomeWizard 45kwh aan, maar dat is denk ik alleen het overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
@darkfujita Ik heb ook Growatt dus even voor je gekeken.

Opwek Augustus'25 gezien vanuit :
  • 3-fase HomeWizard kWh meter: 1032 kWh
  • GroEnergy App: 1047.5 kWh
  • ShinePhone App: 1047.5 kWh
  • Tibber Growatt integratie: 1205 kWh
Zit wel een verschil in...maar meer opwek is in ons voordeel? Anderzijds, misschien dat het de teruglevering van mijn thuisbatterij (114 kWh in Augustus) meetelt.

[ Voor 0% gewijzigd door Mirabis op 01-09-2025 17:50 . Reden: installatie=integratie ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Mirabis schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:36:

• Tibber Growatt Installatie: 1205 kWh
Zit wel een verschil in...maar meer opwek is in ons voordeel? Anderzijds, misschien dat het de teruglevering van mijn thuisbatterij (114 kWh in Augustus) meetelt.
Heh, bizar inderdaad. Zijn er nog meerdere hier met Growatt?

Zou idd ook lijken dat het een voordeel zou zijn, maar als ik de slimme meter van de netbeheerder mag geloven, dan zit Tibber er echt naast.

Volgens de slimme stroom meter heb ik netto 45kwh teruggeleverd aan het net, wat overeenkomt met het netto saldo van HomeWizard.

-- update 12:24

Kennelijk is dit een bekend probleem. Heb het via de chat in de Tibber app gevraagd. Waarom het een probleem is, is niet duidelijk... Wellicht dat het al eens eerder hier is besproken (?) maar geen idee welke zoektermen ik dan moet gebruiken (excuses).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NkvcjiNIolLhaURGsZCt0n6M1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlQTWBE9WinGbX2D1XWf7GxE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door darkfujita op 01-09-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
darkfujita schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:20:
[...]

Heh, bizar inderdaad. Zijn er nog meerdere hier met Growatt?

Zou idd ook lijken dat het een voordeel zou zijn, maar als ik de slimme meter van de netbeheerder mag geloven, dan zit Tibber er echt naast.

Volgens de slimme stroom meter heb ik netto 45kwh teruggeleverd aan het net, wat overeenkomt met het netto saldo van HomeWizard.

-- update 12:24

Kennelijk is dit een bekend probleem. Heb het via de chat in de Tibber app gevraagd. Waarom het een probleem is, is niet duidelijk... Wellicht dat het al eens eerder hier is besproken (?) maar geen idee welke zoektermen ik dan moet gebruiken (excuses).

[Afbeelding]
Ik zou de meting van je omvormer aanhouden en die van je P1 (je meter is immers geijkt).
Tibber combineert een aantal zaken met elkaar, daar kunnen verschillen in optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Mirabis schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:36:

• Tibber Growatt Installatie: 1205 kWh
Wordt in de shine-app het verbruik vd omvormer zelf meegenomen in de berekening, en zie je daardoor slechts de opwek aan de inkomende kant vd omvormer 🤷‍♀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
LigeTRy schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:17:
Tevens heeft iemand een grid rewards HACS plugin voor Home assistant gevibecoded. Handig voor wat statistieken, die in de tibber app soms wat lastig te vinden/terugzoeken zijn.

https://github.com/JohNan/homeassistant-tibber_grid_rewards
Ah, wellicht dat ik hiermee de thuisaccu dan even pauzeer als grid reward actief is. Eerst even rekenen wat wijsheid is.

Eerst eens zien waar Tibber naar kijkt qua rewards, als dat de data van de pulse is kan het lonen om de accu dezelfde opdrachten als de auto te geven ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 01-09-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Niek_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:01:
[...]

Ah, wellicht dat ik hiermee de thuisaccu dan even pauzeer als grid reward actief is. Eerst even rekenen wat wijsheid is.

Eerst eens zien waar Tibber naar kijkt qua rewards, als dat de data van de pulse is kan het lonen om de accu dezelfde opdrachten als de auto te geven ;)
Ben ik ook wel benieuwd naar. Eerder ook gevraagd wat ze doen met VP-overschot dat de auto in gaat wanneer het laadt met groene grid rewards. Worden mijn zonne kWhs dan ook afgerekend tegen het verlaagde tarief etc....niet echt een duidelijk antwoord op gehad helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Mirabis schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:20:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Eerder ook gevraagd wat ze doen met VP-overschot dat de auto in gaat wanneer het laadt met groene grid rewards. Worden mijn zonne kWhs dan ook afgerekend tegen het verlaagde tarief etc....niet echt een duidelijk antwoord op gehad helaas.
Je denkt dit allemaal teveel door. De lage tarieven voor laden worden veroorzaakt door de korting die je krijgt, de Grid Rewards. Je teruglevering wordt gewoon afgerekend of gebruikt tegen marktprijs. Anders zou je er geld bij in schieten. Tot saldering eindigt heb je 0 zorgen. En ik denk dat tegen die tijd Tibber het algoritme gaat aanpassen op de nieuwe situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LigeTRy
Nog wat extra data van gister, nu is blijft dit allemaal gissen, maar zie het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z40_zwfKg1AWvNUehmG30HOT4Rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uPClWCEltCgHzkXwsltyWAbG.png?f=fotoalbum_large

(grafiek is Current reward session, dus daarmee zie je al gedurende de sessie hoeveel je krijgt)

Vooral bij het stoppen van laden is het een beetje gek hoe/wanneer je nou rewards krijgt. Bij excess (laden want lagere prijzen) is het natuurlijk veel makkelijker berekenen voor Tibber en zie je een constantere stijgende lijn.

Bij de shortages worden er rewards toegekend met in verschillende intervallen, deze interval zit meestal tussn de 20 en 30 minuten (m.u.v. einde rewards sessie), ervan uitgaande dat de API daadwerkelijk de actuele rewards laat zien.

Ik zal nog eens kijken of ik de onbalansprijs van tennet hier overheen kan plotten om wat meer inzicht te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:05
Mijn Tibber account is per afgelopen maandag actief. Altijd leuk om even te spelen met de nieuwe app en sinds vandaag ook de Pulse ontvangen en aangesloten.

Nu wordt zowel mijn auto (Lexus RZ450e) als de lader (Wallbox Copper Business) ondersteund en dit heb ik ook al werkend gekregen denk ik. Echter moet je altijd handmatig je percentage invullen van de auto of kan dit ook automatisch? Ik vraag ik nu teveel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
MrBullet058 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:25:
Mijn Tibber account is per afgelopen maandag actief. Altijd leuk om even te spelen met de nieuwe app en sinds vandaag ook de Pulse ontvangen en aangesloten.

Nu wordt zowel mijn auto (Lexus RZ450e) als de lader (Wallbox Copper Business) ondersteund en dit heb ik ook al werkend gekregen denk ik. Echter moet je altijd handmatig je percentage invullen van de auto of kan dit ook automatisch? Ik vraag ik nu teveel...
Als de Lexus ondersteund wordt zou Tibber daarvan de accu stand moeten kunnen uitlezen en zou je dus niet handmatig het huidige accu percentage in te hoeven stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:48
Ik ga binnenkort verhuizen naar een jaren 30 woning, hier komt dan binnen een maand het gehele dak vol te liggen met zonnepanelen (4450kwh) + een warmtepompboiler om van het gas af te gaan. Mijn jaarverbruik zal rond de 4000kwh liggen. Nu twijfel ik tussen Tibber en Frank Energie (dynamisch contract). Voor me gevoel, en afgaand op de vergelijkingsites, ontlopen ze elkaar niet echt. Wat maakt nou dat de ene voor Tibber of juist voor Frank kiest?

En maak het nog uit dat ik even een maandje van het gas gebruik maak, om vervolgens van het gas af te gaan bij bv. Tibber? Of kan ik dan beter mijn huidige contract meenemen, en pas naar Tibber (of Frank) overstappen als ik van het gas af kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
0re0 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:27:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een jaren 30 woning, hier komt dan binnen een maand het gehele dak vol te liggen met zonnepanelen (4450kwh) + een warmtepompboiler om van het gas af te gaan. Mijn jaarverbruik zal rond de 4000kwh liggen. Nu twijfel ik tussen Tibber en Frank Energie (dynamisch contract). Voor me gevoel, en afgaand op de vergelijkingsites, ontlopen ze elkaar niet echt. Wat maakt nou dat de ene voor Tibber of juist voor Frank kiest?

En maak het nog uit dat ik even een maandje van het gas gebruik maak, om vervolgens van het gas af te gaan bij bv. Tibber? Of kan ik dan beter mijn huidige contract meenemen, en pas naar Tibber (of Frank) overstappen als ik van het gas af kan?
Bij je huidige leverancier vragen of je je contract voor gas kosteloos kunt opzeggen. Als dat niet kan, gewoon meenemen. Daar vooral naar kijken.

Tibber en Frank maken elkaar niet zoveel uit. Check even op jeroen.nl, die zet het goed uiteen, hoe het zit met de verschillen in inkoopkosten etc. Denk dat Tibber iets voordeliger. Ik vind het in ieder geval een fijne club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:36

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Grid rewards. Hallo, ik zit met een vraag. In home assistent heb ik allerlei automations gemaakt die mijn intern verbruik meten en de tesla opladen. Principe voldoende zon, dan laden. Geen of te weinig zon dan schakelt vermogen dynamisch terug of gaat de charger tijdelijk uit. Feitelijk heb ik alles geregeld om grid rewards aan te zetten. Maar dat doe ik (nog) niet omdat ik nog overschot zonne-energie heb wat ik in de tesla laad. Echter minder zon komt er aan. Vraag is wat slim is, overdag laden op de zonnepanelen en niets doen met grid awards. Of grid awards aan vroeg in de avond en laden via grid awards. Zelf denk ik dat mijn overdag laden slimste en goedkoopste is. Grid rewards heb ik nog weinig zicht en vooral informatie van. Maar denk wel dat laden tussen zeg 1800/1900 en 0800 via grid awards leuk kan zijn, maar ik wil alleen laden via grid awards, want anders wacht ik beter tot de zonnepanelen weer wat doen de dag er na. Wat is jullie ervaring en advies rondom grid awards? Voor mij blijft iets ongrijpbaars waar ik weinig mee kan, deels vanuit gedachtegoed dat ik niet tot mogelijk vooraf keuzes kan maken.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Backpacker schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:01:
[...]

ja dat kan, alleen kan die versie niet schakelen tussen 1 en 3 fase laden. Met oog op de toekomst (wegvallen salderingsregeling) is dat wel aan te bevelen.
Ik lees je reactie van tijd geleden. Wat bedoel je tussen het schakelen? Heb thuis 3 fase omvormer op een 3 fase Aansluiting. Is dit dan ook van toepassing op mijn situatie? Bekijk namelijk nu de opties om voor een Zaptec Go (1) te gaan, maar wil icm met tibber + pulse gebruik kunnen maken van overtollige zonnestroom. Alleen lees ik hier verschillende reacties dat dit niet kan(?)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
API update:

The API is nu voorbereid op 15-minuten prijzen. Meer info is hier te lezen: https://developer.tibber.com/docs/changelog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
darkfujita schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:20:
[...]

Ik lees je reactie van tijd geleden. Wat bedoel je tussen het schakelen? Heb thuis 3 fase omvormer op een 3 fase Aansluiting. Is dit dan ook van toepassing op mijn situatie? Bekijk namelijk nu de opties om voor een Zaptec Go (1) te gaan, maar wil icm met tibber + pulse gebruik kunnen maken van overtollige zonnestroom. Alleen lees ik hier verschillende reacties dat dit niet kan(?)
De aansturing van Tibber werkt nu nog als een soort 'aan-uit'. Dus volle bak. Met een 3-fase is dat vaak 11kw tenzij je je auto lager kunt instellen (ik kan dat bij VW bijvoorbeeld wel, ook op 6kw). Het huidige algoritme 'knijpt niet je vermogensoutput van de lader om zoveel mogelijk zonnestroom in de auto te stoppen. Mogelijk dat dat later nog komt als saldering wegvalt. Nu is volle bak laden vaak het meest rendabel op je energierekening. Daar mikt Tibber op.
Wil je echt 'zonneladen' (maximaal zelfverbruik) kijk dan naar een Zappi. Die kan dat zelf heel goed. Kun je ook koppelen met Tibber, maar beiden combineren kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Pr088 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:40:
[...]

De aansturing van Tibber werkt nu nog als een soort 'aan-uit'. Dus volle bak. Met een 3-fase is dat vaak 11kw tenzij je je auto lager kunt instellen (ik kan dat bij VW bijvoorbeeld wel, ook op 6kw). Het huidige algoritme 'knijpt niet je vermogensoutput van de lader om zoveel mogelijk zonnestroom in de auto te stoppen. Mogelijk dat dat later nog komt als saldering wegvalt. Nu is volle bak laden vaak het meest rendabel op je energierekening. Daar mikt Tibber op.
Wil je echt 'zonneladen' (maximaal zelfverbruik) kijk dan naar een Zappi. Die kan dat zelf heel goed. Kun je ook koppelen met Tibber, maar beiden combineren kan niet.
Ja dat knijpen is voor nu inderdaad nog niet belangrijk ivm salderen. Maar waar is de load balance dan voor? Begreep juist dat de load balance ook ervoor was om te knijpen. Dus ik hoopte stiekem het volgende scenario; zon schijnt nu aan 4000watt opwek, terwijl de wasmachine draait. Blijft er 2000watt over, die door de laadpaal opgeslurpt kan worden.

Maar dat werkt dus niet? Ik kijk eens naar Zappi, thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denrt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-09 23:14
Sinds deze maandag ook energie van Tibber. Bevalt goed. Wel ben ik benieuwd hoe snel Tibber is met het toevoegen van nieuwe power-ups?

Mijn omvormer is toegevoegd (SolarEdge), maar zou zelf nog graag het volgende willen koppelen:
- Cupra Terramar
- Peblar laadpaal
- HW P1
- HomeAssistant ipv Homey
- Marstek Accu

Weet iemand of dit mogelijk al op de planning staat van Tibber?

Cupra Terramar VZ Performance, HomeAssistant, Marstek Venus E, SolarEdge 5,28 kWp, Dreame X50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
darkfujita schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:11:
[...]

Ja dat knijpen is voor nu inderdaad nog niet belangrijk ivm salderen. Maar waar is de load balance dan voor? Begreep juist dat de load balance ook ervoor was om te knijpen. Dus ik hoopte stiekem het volgende scenario; zon schijnt nu aan 4000watt opwek, terwijl de wasmachine draait. Blijft er 2000watt over, die door de laadpaal opgeslurpt kan worden.

Maar dat werkt dus niet? Ik kijk eens naar Zappi, thanks voor de tip!
Tegen overbelasting van je meterkast.

Loadbalancing werkt wel met 'knijpen' bij mij icm Easee laadpaal. Tibber kan niet afschalen op basis van zonopwek. Alleen op basis van je maximale toegestane vermogen over je meterkast. Heb je wel een Pulse nodig op de P1 meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 03-09-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 13:26
Pulse hoeft niet perse, ik werk met de p1 meter van homewizzard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
201WD schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:16:
Pulse hoeft niet perse, ik werk met de p1 meter van homewizzard
In combinatie met Tibber?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Denrt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:52:
Sinds deze maandag ook energie van Tibber. Bevalt goed. Wel ben ik benieuwd hoe snel Tibber is met het toevoegen van nieuwe power-ups?

Mijn omvormer is toegevoegd (SolarEdge), maar zou zelf nog graag het volgende willen koppelen:
- Cupra Terramar
- Peblar laadpaal
- HW P1
- Marstek Accu

Geen idee. Je zou de klantenservice kunnen vragen. Het is niet zo dat er aan de lopende band integraties bijkomen. Af en toe 1. Je kunt ook kiezen of je wilt meedoen aan de bètatests. Dat kun integraties zien die in de testfase zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:58
Heeft iemand er ervaring mee dat de auto maar met 6A geladen kan worden, ik kon voorheen schakelen van 6A-10A-12A-14A-16A . Nu kan dat niet meer, net slim laden uitgeschakeld maar kan nog steeds niet sneller laden, heb ook de leverancier van de laadpaal gevraagd (Fronius Wattpilot)

De auto heeft een 1 fase oplader. Opel Corsa van 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:24
Denrt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:52:

- Cupra Terramar
- Peblar laadpaal
- HW P1
- Marstek Accu

Aan @Backpacker vragen voor je auto, dan kun je misschien aan de Cupra bèta test worden toegevoegd. Werkt perfect met mijn Cupra Born.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste