Betalen en ontvangen zijn duidelijk verschillende processen bij Tibber. Het gaat er hier om dat betalen (afschrijven) wel op tijd kan, maar een terugbetaling van Tibber (bijschrijven) steeds later in de maand is.Pr088 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:20:
[...]
Snap ik. Das veel geld. Maar je roept rond dat 'het altijd lang duurt, elke maand weer'. Je laat ook zien dat het bij jou zo is. Ik zeg dat het bij mij vlotjes verloopt. Dus of er een patroon is weer ik/jij niet zo zeker. Misschien eens navragen aan de klantenservice? Je betaalprovider/bank?
Tis een bedrijf, het zal vast een rente issue zijn.
staat ook netjes vermeld voor einde vd maand op je rekening. Klopt hier elke mnd nog, zijn er andere ervaringen dan dat het niet betaald is?
Bij mij is zojuist ook betaald.
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Tja. Zoals ik schreef zijn al mijn betalingen dit jaar op 25, 26 en 27e dag van de maand geweest. Daar was 1 terugbetaling/ negatieve nota bij. Uitbetaling ook keurig op de 27e. Ik vind het allemaal vergezocht.Tdem schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:32:
[...]
Betalen en ontvangen zijn duidelijk verschillende processen bij Tibber. Het gaat er hier om dat betalen (afschrijven) wel op tijd kan, maar een terugbetaling van Tibber (bijschrijven) steeds later in de maand is.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Dan heb je een behoorlijke energie centrale voorhanden en weinig verbruik. € 1100,- delen door € 0,20 is zon 5000 kWh terugleveren? Ben je al druk met het eigen verbruik te verhogen voordat het salderen wordt beeindigd?peterpannekoek schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:52:
@MajaMestreech
Terugleveren met zonnepanelen...
Juli moet ik als het goed is €1100 terugkrijgen
Inclusief salderen is het gemiddelde wel meer dan 20ct. Meeste dagen zitten volgens mij rond de 25 (1 juli zelfs boven de 30 dacht ik). Nog steeds veel.
@MajaMestreech
Elke dag +- 140 kWh terug leveren via een thuisaccu aan tibber
Terugleverprijs is eigenlijk wel minimaal €0.10 ex per kWh hierdoor.
+- 80 panelen van 400wp
+- 80 panelen van 400wp
Hou je er wel rekening mee dat je nu teveel energiebelasting terugkrijgt en dus aan het eind van je contract jaar de energiebelasting over je overschot moet terugbetalen?peterpannekoek schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:59:
@MajaMestreech
+- 80 panelen van 400wp
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Omdat mijn contract afloopt met de huidige energieleverancier ben ik voornemens om over te stappen naar Tibber na wat research hier en positieve verhalen van kennissen.
Ik rij volledig elektrisch (Lexus) en heb een Wallbox Copper Business. Daarnaast heb ik 28 panelen op het dak liggen met AP Systems micro-omvormers. In mijn research heb ik nog niet kunnen vinden of deze micro-omvormers worden ondersteund door Tibber. Zijn er hier mensen die ook deze omvormers gebruiken en wat zijn de ervaringen/oplossingen.
Ik werk momenteel ook met HomeWizard voor het uitlezen van mijn verbruik.
In de toekomst wil ik nog een thuisbatterij om mijn overproductie deels zelf te gebruiken.
Ik rij volledig elektrisch (Lexus) en heb een Wallbox Copper Business. Daarnaast heb ik 28 panelen op het dak liggen met AP Systems micro-omvormers. In mijn research heb ik nog niet kunnen vinden of deze micro-omvormers worden ondersteund door Tibber. Zijn er hier mensen die ook deze omvormers gebruiken en wat zijn de ervaringen/oplossingen.
In de toekomst wil ik nog een thuisbatterij om mijn overproductie deels zelf te gebruiken.
APSystems is nog geen ondersteunde power-up. Hierdoor kan je ze niet direct koppelen maar je overschot wordt wel geregistreerd door je slimme meter (of Tibber Pulse). Heb zelf Growatt maar mijn ouders hebben APSystems en kunnen dat helaas ook nog niet koppelen in hun Tibber.MrBullet058 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:56:
Omdat mijn contract afloopt met de huidige energieleverancier ben ik voornemens om over te stappen naar Tibber na wat research hier en positieve verhalen van kennissen.
Vergeet niet een Tibber referral code op te vragen (of iemand hier te DM'en) voor extra 50 EUR shoptegoed.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Hier is mijn code kan je zo gebruik van maken
*knip valt onder spam
*knip valt onder spam
[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 02-08-2025 11:22 ]
misschien dan in de coupon en kortingen topic plaatsen?peterpannekoek schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:52:
Hier is mijn code kan je zo gebruik van maken
[Mbr]*knip valt onder spam[/]
Als dat er nog is.
@peterpannekoek Ik herinnerde en zag in Mei je vraag over keuze bepaling met Victron apparatuur en je 300kWh accu. Dat je nu zo snel iets werkend hebt is natuurlijk indrukwekkend en interessant. Kan je hier of misschien in het Victron of Powerbank topic terug koppelen wat het uiteindelijk geworden is.
[ Voor 35% gewijzigd door Lord Anubis op 03-08-2025 12:11 ]
Pride vieren is in mijn ogen net zo activistisch als het vieren van Koningsdag. Zou je ook moeite hebben met oranje vlaggetjes op Koningsdag?naffffffffff schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:56:
[Afbeelding]
Ik stoor me aan de Pride-vlaggen in de Tibber-app. Ik gebruik de app om mijn energieverbruik te beheren, niet voor activistische boodschappen. Het voelt opgedrongen, zeker omdat je het niet kunt uitzetten. Waarom geen neutrale modus?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Slechte vergelijking; maar van mij hoeven er idd ook geen Konings vlaggen. Zelfs geen gratis Tompoezen en €40 kortingbon van de Hema op mijn verjaardag.Pr088 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:07:
[...]
Pride vieren is in mijn ogen net zo activistisch als het vieren van Koningsdag. Zou je ook moeite hebben met oranje vlaggetjes op Koningsdag?
Vind het ook aso dat de politie mee vaart. Is dat omdat ze flikken genoemd worden? ( grappig dat de iPhone politie agentjes laat zien).
Terzijde, ik ben niet tegen het koningshuis maar wel wil ik dat App’s en dergelijke neutraal moeten zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Lord Anubis op 03-08-2025 19:18 ]
Mocht je een "neutraal" overzicht willen van je energie verbruik/kosten kun je zelf iets in elkaar draaien met behulp van de tibber API. Of de tibber website gebruiken.
Laten we verder gewoon even on-topic blijven.
Ja, het zou fijn zijn als Tibber dan ook on-topic blijft.Paulusbrand schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:30:
Mocht je een "neutraal" overzicht willen van je energie verbruik/kosten kun je zelf iets in elkaar draaien met behulp van de tibber API. Of de tibber website gebruiken.
JaPr088 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:07:
[...]
Pride vieren is in mijn ogen net zo activistisch als het vieren van Koningsdag. Zou je ook moeite hebben met oranje vlaggetjes op Koningsdag?
Als je zo principieel bent, dan zit er weinig anders op. Overstappen naar een andere leverancier
Sinds een aantal dagen gebruik ik de lader van chargeamps via tibber. Nou is mij een aantal punten nog niet geheel duidelijk. Onze 2 auto's zijn niet geïntegreerd dus moet handmatig de SoC instellen.
Nou lijkt het erop dat tibber meer KwH berekend dat nodig is om 100% te bereiken dan dat in de praktijk nodig is. Hierdoor lijkt het laadplan niet afgerond? Is dit een nadeel, alsin krijg je een penalty/ minder vergoeding als laadplan niet is "voltooid". (Tibber gaf zelf aan dat ze een marge tussen 5 - 10 % aanhouden om het als voltooid te beschouwen.
Door grid rewards is nu mijn auto om 12 uur eigenlijk al vol, maar vertrek staat op 18:00. (en hij wil om 14:00 nog laden, maar dat is niet nodig omdat de accu al vol zit). Is het nadelig om nu de auto al af te koppelen? (Ik heb ook een tweede auto die namelijk nog geladen zou kunnen worden).
@Backpacker Ik denk dat het voor Tibber ook handig is om meer voorbeeld senario's te plaatsen op hun support site. Voel me nu ook redelijk bezwaard met al mijn vragen richting tibber.
Nou lijkt het erop dat tibber meer KwH berekend dat nodig is om 100% te bereiken dan dat in de praktijk nodig is. Hierdoor lijkt het laadplan niet afgerond? Is dit een nadeel, alsin krijg je een penalty/ minder vergoeding als laadplan niet is "voltooid". (Tibber gaf zelf aan dat ze een marge tussen 5 - 10 % aanhouden om het als voltooid te beschouwen.
Door grid rewards is nu mijn auto om 12 uur eigenlijk al vol, maar vertrek staat op 18:00. (en hij wil om 14:00 nog laden, maar dat is niet nodig omdat de accu al vol zit). Is het nadelig om nu de auto al af te koppelen? (Ik heb ook een tweede auto die namelijk nog geladen zou kunnen worden).
@Backpacker Ik denk dat het voor Tibber ook handig is om meer voorbeeld senario's te plaatsen op hun support site. Voel me nu ook redelijk bezwaard met al mijn vragen richting tibber.
klopt, vandaar dat ze neutraal moeten blijven en het aangehaald wordt. Ze, Tibber moeten ontopic blijven.naffffffffff schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:00:
[...]
Ja, het zou fijn zijn als Tibber dan ook on-topic blijft.
Wees blij dat we in Nederland mogen zijn wie we willen zijn. En dat houd dus ook in dat je iets anders mag nemen als het je niet bevalt. Dus wellicht je tolerantie oprekken of zoals gezegd een andere provider nemen.
Ik ben iig blij dat Tibber moreel gezien een open houding heeft.
Ik ben iig blij dat Tibber moreel gezien een open houding heeft.
naffffffffff schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:56:
[Afbeelding]
Ik stoor me aan de Pride-vlaggen in de Tibber-app. Ik gebruik de app om mijn energieverbruik te beheren, niet voor activistische boodschappen. Het voelt opgedrongen, zeker omdat je het niet kunt uitzetten. Waarom geen neutrale modus?
On topic nog het volgende. Dit weekend weer gebprobeerd om via Tibber slim laden met de Zappi v2.1 werkend te krijgen. Helaas weer de laden geblokkeerd melding in de laadtijdlijn. Tibber en Myenergi zijn niet echt een stabiele match momenteel.
Ons contract is volgens Tibber in gegaan op 7-09-2024
tot wanneer loopt dan onze saldering periode van 1 jaar?
Ik heb namelijk de volgende facturen gehad.
September 2024 3-9-2024 tot 3-9-2024
September 2024 7-9-2024 tot 30-9-2024
Oktober 2024
November 2024
December 2024
Januari 2025
Februari 2025
Maart 2025
April 2025
Mei 2025
Juni 2025
Klopt het dat ik dan kan salderen tot en met 31-8-2025?
Op de website van Tibber staat namelijk het volgende.
Stel ik de vraag aan de chatbot van Tibber krijg ik het volgende antwoord.
Je salderingsperiode loopt tot en met 30 september 2025. Dit is gebaseerd op je startdatum van 7 september 2024. De salderingsperiode eindigt na je 12e maandelijkse factuur, wat in dit geval de factuur over september 2025 zal zijn. Deze ontvang je begin oktober 2025. Wil je nog iets anders weten over je saldering of energiecontract?
Oktober 2024
November 2024
December 2024
Januari 2025
Februari 2025
Maart 2025
April 2025
Mei 2025
Juni 2025
Dan zou het in ons geval de 12e factuur van juli 2025 zijn.Omdat we bij Tibber niet met voorschotbedragen werken, loopt de salderingsperiode af na het ontvangen van je 12e factuur. Als voorbeeld: Wanneer je op 15 januari klant bent geworden, is de factuur van december jouw 12e factuur. Je salderingsperiode loopt dan van 15 januari tot en met 31 december.
Je salderingsperiode loopt tot en met 30 september 2025. Dit is gebaseerd op je startdatum van 7 september 2024. De salderingsperiode eindigt na je 12e maandelijkse factuur, wat in dit geval de factuur over september 2025 zal zijn. Deze ontvang je begin oktober 2025. Wil je nog iets anders weten over je saldering of energiecontract?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Helaas op de statuspagina van Tibber nog steeds geen melding dat het opgelost is. Duurt wel erg lang zo...rvee schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:18:
is er al nieuws bekend mbt slim laden/ GW en de Wallbox pulsar plus koppeling? (werkt nu niet)
![]() |
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik heb dezelfde lader en 2 ev's. Één met en één zonder integratie. We gebruiken nu alleen de integratie van de lader. Werkt prima. Via de online pagina van de lader kun ze zien dat de accu vol is (lader gepauzeerd door EV is de melding). Als we geen haast hebben vullen geen tijdstip in dat hij vol moet zijn en laden we enkel met grid rewards.mikeyfire643 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:18:
Sinds een aantal dagen gebruik ik de lader van chargeamps via tibber. Nou is mij een aantal punten nog niet geheel duidelijk. Onze 2 auto's zijn niet geïntegreerd dus moet handmatig de SoC instellen.
Het is normaal dat er in de meterkast meer kWh geregistreerd wordt dan er daadwerkelijk geladen is in de accu door de laadverliezen van de boordlader.
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Ik heb mijn oude laadpaal zojuist vervangen door een Zaptec Go 2 en die toegevoegd aan Tibber. Op de Rewards pagina in de app staat dat ik klaar ben voor ondersteuning.
Ondertussen wordt de auto nu bijgeladen want de prijzen zijn laag en ik heb de vertrektijd ingesteld op morgenochtend. So far so good.
Wel heb ik nog een vraag. Hij geeft nu een gemiddelde van 8,9 cent/kWh aan. Echter, sinds ik aan de laadpaal hang zijn de prijzen niet lager dan 13,4 cent geweest. Hoe kan ik op 8,9 cent staan terwijl ik ook nergens Grid Rewards zie?
Of moet ik gewoon even geduld hebben en afwachten tot de sessie helemaal klaar is?
Ondertussen wordt de auto nu bijgeladen want de prijzen zijn laag en ik heb de vertrektijd ingesteld op morgenochtend. So far so good.
Wel heb ik nog een vraag. Hij geeft nu een gemiddelde van 8,9 cent/kWh aan. Echter, sinds ik aan de laadpaal hang zijn de prijzen niet lager dan 13,4 cent geweest. Hoe kan ik op 8,9 cent staan terwijl ik ook nergens Grid Rewards zie?
Of moet ik gewoon even geduld hebben en afwachten tot de sessie helemaal klaar is?
/f/image/qVbulbyUpl2ZkAix84PrEXup.png?f=fotoalbum_large)
Heb je ook zonnepanelen? Misschien dat het een deel van je panelen opwek (als x cent) meeneemt?JeroenVerweij schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:19:
Ik heb mijn oude laadpaal zojuist vervangen door een Zaptec Go 2 en die toegevoegd aan Tibber. Op de Rewards pagina in de app staat dat ik klaar ben voor ondersteuning.
[Afbeelding]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ja ook panelen waarvan de omvormer (SolarEdge) ook is toegevoegd aan de Tibber appMirabis schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:25:
[...]
Heb je ook zonnepanelen? Misschien dat het een deel van je panelen opwek (als x cent) meeneemt?
Mijn ervaring is dat de prijs nadat het laden is afgelopen nog kan veranderen, vooral bij grid rewards.JeroenVerweij schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:19:
[Afbeelding]
Hmmm die is wel vreemd. Er wordt wel gekeken naar manieren om anders met het deel van de zonne-energie om te gaan maar dat zit, voor zover ik weet, nog niet in producite. Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden.JeroenVerweij schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:19:
[Afbeelding]
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Is de batterijgrootte van je auto's goed? Wat voor auto's heb je? (Stuur even een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account, dan kijk ik even met je mee)mikeyfire643 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:18:
Volgens mij wordt je twaalfde factuur die over augustus want je contract is gestart in september. Waarom je in september twee facturen hebt gekregen weet ik niet (vermoed dat er iets mis was gegaan met de contractaanvraag?) maar je zal met de factuur over augustus (die je begin september krijgt) pas de 12 maanden volmaken.zonnepaneelxl schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:39:
Ons contract is volgens Tibber in gegaan op 7-09-2024
Oktober 2024
November 2024
December 2024
Januari 2025
Februari 2025
Maart 2025
April 2025
Mei 2025
Juni 2025
[...]
Dan zou het in ons geval de 12e factuur van juli 2025 zijn.
(Kan je trouwens even een berichtje sturen met het e-mailadres van je Tibber account. Dan kan ik het gesprek met onze AI assistant op laten zoeken om hem een schop onder zn hol te kunnen geven dat die het niet helemaal juist heeft)
[ Voor 7% gewijzigd door Backpacker op 06-08-2025 17:00 ]
Sinds een half jaar zijn wij klant bij Tibber. Het valt ons op dat onze maandelijkse facturen structureel veel lager zijn dan de kosten die in de app onder 'Verbruik' worden weergegeven. We hebben zonnepanelen en een Tibber Pulse, die beide correct gekoppeld zijn en goed lijken te werken.
Factuuroverzicht:

Verbruiksoverzicht:

Gaat er iets mis of snap ik simpelweg niet hoe dit werkt?
Factuuroverzicht:

Verbruiksoverzicht:

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
@Freekers Tibber splitst opwek en verbruik af, in de app is dit redelijk snel duidelijk.
Was net even in de browser ingelogd, maar daar zie ik de teruggeleverde kWh's ook niet terug inderdaad...
Edit: dit is in de factuur specificaties wel te zien, maar voor de lopende maand nog niet, in tegenstelling tot in de app. Je zou verwachten dat Tibber dezelfde data kan laten zien in de app of in de browser.
Was net even in de browser ingelogd, maar daar zie ik de teruggeleverde kWh's ook niet terug inderdaad...
Edit: dit is in de factuur specificaties wel te zien, maar voor de lopende maand nog niet, in tegenstelling tot in de app. Je zou verwachten dat Tibber dezelfde data kan laten zien in de app of in de browser.
[ Voor 34% gewijzigd door Blackraven op 07-08-2025 13:49 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
De opbrengsten van de zonnepanelenproductie (teruglevering) laat Tibber alleen op de factuur zien. Net als dat de teruggave energiebelasting ook alleen op de factuur te zien is.Freekers schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:24:
Sinds een half jaar zijn wij klant bij Tibber. Het valt ons op dat onze maandelijkse facturen structureel veel lager zijn dan de kosten die in de app onder 'Verbruik' worden weergegeven. We hebben zonnepanelen en een Tibber Pulse, die beide correct gekoppeld zijn en goed lijken te werken.
Factuuroverzicht:
[Afbeelding]
Verbruiksoverzicht:
[Afbeelding]
Het ligt dus niet aan jou. Tibber is hier gewoon onduidelijk in.
[ Voor 3% gewijzigd door Tdem op 07-08-2025 14:18 ]
In de app zie ik verbruik en productie netjes staan, per uur/dag/maand/jaar.
:strip_exif()/f/image/D5prG0UMukpsmDfAyCy5V26v.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door TetraPilotomie op 07-08-2025 14:59 ]
Hoi,
Onderwerp: PULSE
Ik kreeg sinds een paar weken geleden geen gegevens van de Pulse binnen op de APP.
Ik heb toen de power up uit de tibber app verwijderd en wilde de pulse resetten. Nu krijg ik de pulse met geen mogelijkheid gereset. Heb geprobeerd 30sec. reset knop ingedrukt houden, doet niks. Een extra usb kabeltje aan een stopcontact gehangen (met en zonder aansluiting op meterpoort) aangehangen en opnieuw de reset procedure afgelopen ook niks.
Ik denk dat de pulse simpel weg kapot is, iemand nog ideeen wat ik nog meer zou kunnen proberen ?
Alvast bedankt
ps. Pulse is van Nov. 2023
Ik kreeg sinds een paar weken geleden geen gegevens van de Pulse binnen op de APP.
Ik heb toen de power up uit de tibber app verwijderd en wilde de pulse resetten. Nu krijg ik de pulse met geen mogelijkheid gereset. Heb geprobeerd 30sec. reset knop ingedrukt houden, doet niks. Een extra usb kabeltje aan een stopcontact gehangen (met en zonder aansluiting op meterpoort) aangehangen en opnieuw de reset procedure afgelopen ook niks.
Ik denk dat de pulse simpel weg kapot is, iemand nog ideeen wat ik nog meer zou kunnen proberen ?
Alvast bedankt
Het was een kwestie van verschillende verversings moment van de data. Sowieso is het tijdens een laadsessie niet altijd up-to-date. UIteindelijk was deze laadsessie geëindigd met een gemiddelde prijs van 13,4 cent als ik het me goed herinnerJeroenVerweij schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:19:
[Afbeelding]
Bericht naar support sturen als je dat nog niet gedaan hebtNoobie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:50:
Hoi,
Alvast bedankt
In de app kijken, op de website wordt (helaas) de teruglevering nog niet getoond. Te weinig liefde voor de website/veel ontwikkeltijd nodig voor alle functies in de app.Freekers schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:24:
Factuuroverzicht:
[Afbeelding]
Verbruiksoverzicht:
[Afbeelding]
Maar dat is -voor zover ik weet- niet verwerkt in 'Verbruik' op de startpagina van de app.TetraPilotomie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:46:
In de app zie ik verbruik en productie netjes staan, per uur/dag/maand/jaar.
[Afbeelding]
Dankjewel voor het uitzoeken! Duidelijk verhaalBackpacker schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
Het was een kwestie van verschillende verversings moment van de data. Sowieso is het tijdens een laadsessie niet altijd up-to-date. UIteindelijk was deze laadsessie geëindigd met een gemiddelde prijs van 13,4 cent als ik het me goed herinner
Vannacht een eerste smaakje Grid Rewards gehad. Top, heel leuk en blij mee meteen bij de eerste laadsessie met de nieuwe laadpaal!
Je gaat naar de tap "Analyse": daar staat je verbruik en productie netjes op, zie mijn 2 screenshots.Tdem schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Maar dat is -voor zover ik weet- niet verwerkt in 'Verbruik' op de startpagina van de app.
Dank voor de reacties en tips @Blackraven @Backpacker @TetraPilotomie 
Ah, kijk, dat lijkt er meer op. Moet ik (helaas) wel zelf beide getallen van elkaar aftrekken, maar dit komt nagenoeg overeen met de facturen. Dan weten we iets beter wat ons te wachten staat aan het eind van de maand. Thanks!TetraPilotomie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:25:
[...]
Je gaat naar de tap "Analyse": daar staat je verbruik en productie netjes op, zie mijn 2 screenshots.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ik had mijn laadpaal veel eerder moeten wisselen. Die Grid Rewards zijn toch wel een prachtig concept hoor!
Mijn vertrektijd staat op dinsdagochtend maar de auto hangt er sinds gisteravond aan. Vannacht heeft ie alweer 18,14kWh bijgeladen voor 9,8 cent/kWh. Dat terwijl de goedkoopste prijs vannacht zo’n 24 cent was.
En ik vind het een mooi idee dat ik het net ook een beetje ondersteun.
Moet wel even wennen om de auto gewoon standaard aan de lader te hangen als ik thuis ben.
Mijn vertrektijd staat op dinsdagochtend maar de auto hangt er sinds gisteravond aan. Vannacht heeft ie alweer 18,14kWh bijgeladen voor 9,8 cent/kWh. Dat terwijl de goedkoopste prijs vannacht zo’n 24 cent was.
En ik vind het een mooi idee dat ik het net ook een beetje ondersteun.
Moet wel even wennen om de auto gewoon standaard aan de lader te hangen als ik thuis ben.
Erg lang?A3-D schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:27:
[...]
Helaas op de statuspagina van Tibber nog steeds geen melding dat het opgelost is. Duurt wel erg lang zo...![]()
[Afbeelding]
Het is nog geen maand later... Jouw grid rewards zijn geen prio 1 issue
Alles functioneert verder gewoon..
En zoiets kan later met terugwerkende kracht gewoon gecorrigeerd worden.. of gecompenseerd dus wat is de urgentie precies buiten jouw gevoel ?
Geen idee wat het doel is van je reactie, maar ik geef alleen maar aan dat het na een maand helaas nog niet is opgelost. En het betreft de Grid Rewards in het algemeen hè, niet specifiek die van mij.boyette schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:50:
[...]
Erg lang?
Het is nog geen maand later... Jouw grid rewards zijn geen prio 1 issue
Alles functioneert verder gewoon..
En zoiets kan later met terugwerkende kracht gewoon gecorrigeerd worden.. of gecompenseerd dus wat is de urgentie precies buiten jouw gevoel ?
Voorheen heeft het altijd prima gewerkt en heeft Wallbox blijkbaar ergens een steekje laten vallen waardoor het dus niet meer werkt. Beetje reverse engineering zou niet zo moeilijk moeten zijn imho.
Urgentie? Geen, maar het zou gewoon fijn zijn als alles weer als vanouds zou functioneren, niets meer en niets minder.....
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Met de zappi v2.1 werkt het ook nog steeds niet goed na de laatste update.A3-D schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:16:
[...]
Geen idee wat het doel is van je reactie, maar ik geef alleen maar aan dat het na een maand helaas nog niet is opgelost. En het betreft de Grid Rewards in het algemeen hè, niet specifiek die van mij.
Voorheen heeft het altijd prima gewerkt en heeft Wallbox blijkbaar ergens een steekje laten vallen waardoor het dus niet meer werkt. Beetje reverse engineering zou niet zo moeilijk moeten zijn imho.
Urgentie? Geen, maar het zou gewoon fijn zijn als alles weer als vanouds zou functioneren, niets meer en niets minder.....
Hoewel ik betwijfel of grid rewards in de zomer beter zijn dan rechtstreeks van het dak af laden is het wel een selling point geweest en straks in de winter een feature die belangrijk is en waarschijnlijk ook een feature is waavdoor veel mensen zijn overgestapt.
Ik vind dus wel dat het urgent opgelost moet worden.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Afgelopen dag(en) toch nog maar eens de Tibber integratie met de Zappi 2.1 (sw versie 5.736) geconfigureerd en getest. Even dacht ik dat het slim laden goed werkt, echter naar de derde melding dat "het laden kan niet gestart worden vanwege een technische storing" en op de Zappi de melding stond om de auto te ontkoppelen, ben ik er weer mee gestopt.
Er kwamen toch een paar vragen bij me op die ik nog niet voorbij heb zien komen c.q. niet meer kan terugvinden.
1. Slim laden met zon laden ingeschakeld: Op basis van weersvoorspelling wordt het laadplan gemaakt en vandaag werd bv. van 10-12 in het laadplan met de zon geladen en daarna gewoon van het net. Betekent dit dat helemaal niet gekeken wordt naar de SolarEdge Zonnepaneel omvormer die je gekoppeld hebt aan Tibber?
2. Indien er wel een koppeling met de omvormer is, wordt dan gekeken naar de opbrengsten van de omvormer om daarmee de auto te laden?
3. Tijdens het testen werd onze E-208 geladen, echter geen verbruik van het net aangezien het vermogen uit de Sessy batterijen kwam. Indien je geen verbruik hebt, krijg je dan toch Grid Rewards zoals de app diverse keren aangaf (er is wel € 0,18 toegevoegd aan rewards).
4. Ergens tijdens het configureren moet ik de maximale stroom van de autolader aangeven. Ingegeven 15 A (stond er als default) echter ik kon daarna nergens meer vinden om dit aan te passen. Onze E208 kan met slechts 1 fase laden echter we hebben ook nog een Kia Niro en die kan met 11 kW laden (45 A).
5. Tot slot een andere vraag: Homey werkt samen met Tibber en kan als een PowerUp worden toegevoegd. Stel ik voeg onze Solax omvormer, de Sessy thuisbatterij, de homewizard P1 meter en onze Daikin warmtepomp toe aan de Homey, kan ik dezen dan ook beschikbaar maken in de Tibber app via die Homey?
Alvast bedankt
Er kwamen toch een paar vragen bij me op die ik nog niet voorbij heb zien komen c.q. niet meer kan terugvinden.
1. Slim laden met zon laden ingeschakeld: Op basis van weersvoorspelling wordt het laadplan gemaakt en vandaag werd bv. van 10-12 in het laadplan met de zon geladen en daarna gewoon van het net. Betekent dit dat helemaal niet gekeken wordt naar de SolarEdge Zonnepaneel omvormer die je gekoppeld hebt aan Tibber?
2. Indien er wel een koppeling met de omvormer is, wordt dan gekeken naar de opbrengsten van de omvormer om daarmee de auto te laden?
3. Tijdens het testen werd onze E-208 geladen, echter geen verbruik van het net aangezien het vermogen uit de Sessy batterijen kwam. Indien je geen verbruik hebt, krijg je dan toch Grid Rewards zoals de app diverse keren aangaf (er is wel € 0,18 toegevoegd aan rewards).
4. Ergens tijdens het configureren moet ik de maximale stroom van de autolader aangeven. Ingegeven 15 A (stond er als default) echter ik kon daarna nergens meer vinden om dit aan te passen. Onze E208 kan met slechts 1 fase laden echter we hebben ook nog een Kia Niro en die kan met 11 kW laden (45 A).
5. Tot slot een andere vraag: Homey werkt samen met Tibber en kan als een PowerUp worden toegevoegd. Stel ik voeg onze Solax omvormer, de Sessy thuisbatterij, de homewizard P1 meter en onze Daikin warmtepomp toe aan de Homey, kan ik dezen dan ook beschikbaar maken in de Tibber app via die Homey?
Alvast bedankt
1. Tibber doet nu (nog) een voorspelling op basis van weerberichten en leest niet je SolarEdge koppeling uit. Ze werken er aan om dat wel te kunnen.MajaMestreech schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:40:
Afgelopen dag(en) toch nog maar eens de Tibber integratie met de Zappi 2.1 (sw versie 5.736) geconfigureerd en getest. Even dacht ik dat het slim laden goed werkt, echter naar de derde melding dat "het laden kan niet gestart worden vanwege een technische storing" en op de Zappi de melding stond om de auto te ontkoppelen, ben ik er weer mee gestopt.
Alvast bedankt
2. Nee nog niet. Zie 1. Daarnaast blijft het tot einde salderingsregeling vaak gunstiger om je auto volle bak te laden op goedkope uren (zeker met Grid Rewards) en je zonnestroom terug te leveren. In de praktijk doet de functie effectief niet veel anders dan het gewone Slim Laden. Daarna waarschijnlijk wel.
3. Dat denk ik wel.
4. Je kunt in de instellingen van je laadpaal het maximum waarschijnlijk wel wijzigen. Of bedoel je in de Tibber app? Ook daar kun je dit aanpassen. En heb je thuis een 1-fase meterkast? Of 3-fase? Bij een 3-fase trekt de Niro gelijkmatig over alle 3 fasen d.w.z.: 3*16A*230V=11kW.
Als je een 1-fase meterkast hebt, check dan heb maximum van je hoofdzekering en van de groep waar je laadpaal achter hangt. Vaak een B20 of B16 (cijfers zijn het aantal ampères).
Hier ook wat ervaringen met het gebruik van Slim Laden i.c.m. een Zappi v2 en een Polestar 2.
Ondanks dat er nog bugs zitten in de laatste Zappi firmware lijkt er een workaround te zijn door handmatig de stekker opnieuw in de ev te stoppen.
Ik maak erg weinig kilometers dus ik kan me veroorloven er een beetje mee te spelen.
Toch nog best vaak Grid Rewards mee kunnen pikken en tegen ogenschijnlijk mooie tarieven. Ogenschijnlijk want de ervaring in de App kan wel wat duidelijker m.b.t. de tarieven.
Voor mij werkt het nu het best door in de Tibber website de daadwerkelijke gemiddelde uurprijzen terug te kijken. Daar zie je duidelijk dat er voor dat uur veel lagere prijzen worden gehanteerd.
Wat me wel wat zorgen baart is dat het aantal laad kWh die door Zappi gerapporteerd worden aanzienlijk meer zijn dan wat Tibber in de App weergeeft. Wellicht moet de AI van Tibber nog wat inleren, komt vast goed in de toekomst.
Af en toe moet je Slim Laden ook wel nog even helpen omdat de PS2 niet de max SoC instelling helaas doorgeeft aan Tibber.
Vooralsnog een tevreden gebruiker voor mijn use case met de nodige beperkingen, maar gaat vast beter worden in de toekomst.
Ondanks dat er nog bugs zitten in de laatste Zappi firmware lijkt er een workaround te zijn door handmatig de stekker opnieuw in de ev te stoppen.
Ik maak erg weinig kilometers dus ik kan me veroorloven er een beetje mee te spelen.
Toch nog best vaak Grid Rewards mee kunnen pikken en tegen ogenschijnlijk mooie tarieven. Ogenschijnlijk want de ervaring in de App kan wel wat duidelijker m.b.t. de tarieven.
Voor mij werkt het nu het best door in de Tibber website de daadwerkelijke gemiddelde uurprijzen terug te kijken. Daar zie je duidelijk dat er voor dat uur veel lagere prijzen worden gehanteerd.
Wat me wel wat zorgen baart is dat het aantal laad kWh die door Zappi gerapporteerd worden aanzienlijk meer zijn dan wat Tibber in de App weergeeft. Wellicht moet de AI van Tibber nog wat inleren, komt vast goed in de toekomst.
Af en toe moet je Slim Laden ook wel nog even helpen omdat de PS2 niet de max SoC instelling helaas doorgeeft aan Tibber.
Vooralsnog een tevreden gebruiker voor mijn use case met de nodige beperkingen, maar gaat vast beter worden in de toekomst.
Hier een behoorlijke Grid Rewards dag! Zit al ruim over de euro aan rewards voor een paar uurtjes uitgesteld laden.
/f/image/sfhkyH99QH47vHxzWixau3ME.png?f=fotoalbum_large)
Vanuit het grotere perspectief toch wel bijzonder dat juist nu mijn auto niet werd geladen. Je zou toch denken dat er in heel Nederland veel te veel opwek is en daardoor juist behoefte is aan verbruikers. Maar kennelijk (voor mijn regio) toch anders.
Hoe dan ook, je hoort mij niet klagen
Ben benieuwd waar ik dinsdagochtend gemiddeld op uitkom als de auto vol moet zijn.
/f/image/sfhkyH99QH47vHxzWixau3ME.png?f=fotoalbum_large)
Vanuit het grotere perspectief toch wel bijzonder dat juist nu mijn auto niet werd geladen. Je zou toch denken dat er in heel Nederland veel te veel opwek is en daardoor juist behoefte is aan verbruikers. Maar kennelijk (voor mijn regio) toch anders.
Hoe dan ook, je hoort mij niet klagen
Bedankt voor je reactie. De maximale stroom was ergens in de Tibber app. Ik heb 3 fase en de Zappi is hierop ook geconfigureerd.Pr088 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:43:
[...]
4. Je kunt in de instellingen van je laadpaal het maximum waarschijnlijk wel wijzigen. Of bedoel je in de Tibber app? Ook daar kun je dit aanpassen. En heb je thuis een 1-fase meterkast? Of 3-fase? Bij een 3-fase trekt de Niro gelijkmatig over alle 3 fasen d.w.z.: 3*16A*230V=11kW.
Als je een 1-fase meterkast hebt, check dan heb maximum van je hoofdzekering en van de groep waar je laadpaal achter hangt. Vaak een B20 of B16 (cijfers zijn het aantal ampères).
Eigenlijk moet het toch een setting bij de Auto Powerup zijn. Want hoe weet de Tibber app anders in het plannen van het laden hoe snel van bv. 50 - 100% geladen kan worden? Gaat 3 keer zo snel bij een 11 kW boordlader dan bij een 3.6 kW. Het enige dat bij de Auto is geconfigureerd is de grootte van de batterij. Of ik moet gewoon 45A definieren zodat de KIA iig met 11 kW geladen kan worden en dan wordt de E208 in de praktijk met 3.6 kW geladen. Het is alleen dat dan de slim laden plan niet kan kloppen.
Iemand een oplossing?
Gewoon Tibber een paar keer laten laden. Het systeem leert hoe snel je auto kan laden en past hierop de snelheid en de laadduur voor je E208 aan.MajaMestreech schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:39:
[...]
Bedankt voor je reactie. De maximale stroom was ergens in de Tibber app. Ik heb 3 fase en de Zappi is hierop ook geconfigureerd.
Eigenlijk moet het toch een setting bij de Auto Powerup zijn. Want hoe weet de Tibber app anders in het plannen van het laden hoe snel van bv. 50 - 100% geladen kan worden? Gaat 3 keer zo snel bij een 11 kW boordlader dan bij een 3.6 kW. Het enige dat bij de Auto is geconfigureerd is de grootte van de batterij. Of ik moet gewoon 45A definieren zodat de KIA iig met 11 kW geladen kan worden en dan wordt de E208 in de praktijk met 3.6 kW geladen. Het is alleen dat dan de slim laden plan niet kan kloppen.
Iemand een oplossing?
Beetje offtopic maar hoe bevalt de 1-fase lader? Ik heb destijds bewust een Corsa (gelijke techniek als de E208) met een 11kW boordlader gezocht.
@MajaMestreech
Als je met 11kw wilt laden moet je 16A selecteren.
Je krachtgroep is ook 16A (x3). De x3 hoef je normaliter nooit te specificeren.
Tibber houdt bij de loadbalancing ook rekening met 25A (per fase), niet 75A.
Daarnaast:
Hij houdt in het laadplan rekening met de laadstroom van afgelopen sessies. Als je dus niet constant aan de knoppen gaat draaien, zal het laadplan steeds accurater worden.
Daarnaast:
Hij houdt in het laadplan rekening met de laadstroom van afgelopen sessies. Als je dus niet constant aan de knoppen gaat draaien, zal het laadplan steeds accurater worden.
Exact. Dus bij een 3*25A aansluiting Tibber instellen op 25A maximaal. Als je daarnaast een Pulse hebt pakt die het loadbalancing over je hele meter prima op i.c.m. andere verbruikers in je woning.DaanTriple7 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:44:
@MajaMestreech
Daarnaast:
Nog een ps:MajaMestreech schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:39:
[...]
Bedankt voor je reactie. De maximale stroom was ergens in de Tibber app. Ik heb 3 fase en de Zappi is hierop ook geconfigureerd.
Iemand een oplossing?
Ik snap nu dat je twee EV's met verschillende boordladers wilt laden.
Als jouw E208 7kW laden ondersteunt, is dat 32A op 1 fase. Dat is lastig te realiseren (kan wel met zonnepanelen) maar meer dan 3,6kW is makkelijk mogelijk.
Als je een 22kW laadpaal hebt, of een laadpaal die een hogere laadstroom dan 16A op 1-fase ondersteunt:
Dan kun je de krachtgroep vervangen voor een 25A automaat en in de instellingen van je laadpaal (bij mij moest dit dmv een schakelaar op het moederbord) en in Tibber de boel op 25A zetten. De Kia zal dan 11kW pakken en de Peugeot 5,7kW.
Dank voor alle tips. Bedenk me nu dat ik zag dat tijdens laden de Zappi in FAST modus staat. Dus pakt hij automatisch 3-fase laden bij de KIA en bij de E208 werkt dat gewoon op 1 fase dus met 3.6 kW. Indien de Tibber Slim laden inderdaad bij een aantal keer slim laden kijkt naar de voortgang en hierop bijstuurt, dan moet het vanzelf goedkomen.DaanTriple7 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:15:
[...]
Nog een ps:
Ik snap nu dat je twee EV's met verschillende boordladers wilt laden.
Als jouw E208 7kW laden ondersteunt, is dat 32A op 1 fase. Dat is lastig te realiseren (kan wel met zonnepanelen) maar meer dan 3,6kW is makkelijk mogelijk.
Als je een 22kW laadpaal hebt, of een laadpaal die een hogere laadstroom dan 16A op 1-fase ondersteunt:
Dan kun je de krachtgroep vervangen voor een 25A automaat en in de instellingen van je laadpaal (bij mij moest dit dmv een schakelaar op het moederbord) en in Tibber de boel op 25A zetten. De Kia zal dan 11kW pakken en de Peugeot 5,7kW.
Ik zie toch wel de toegevoegde waarde van laden met de Zappi en Tibber: laadkabel aansluiten en dan in de Tibber app de auto selecteren die gaat laden en slim laden aanzetten. Nu nog wachten op een update zodat het slim laden weer goed werkt.
p.s.: Ik heb de Zappi 2.1 nu bijna 3 jaar en vele software updates gedaan en regelmatig gehad dat bij een update iets wat voorheen goed werkte na de update niet meer werkt. Dat zou natuurlijk niet mogen gebeuren.
Weet iemand hoe het zit met laden tot 100% via Slim Laden? Ik heb het gevoel dat dit niet écht tot 100% is.
Tot vorige week had ik geen laadpaal die via Tibber aan te sturen was. Als ik dan de auto (Tesla Model 3 Highland) laadde tot 100%, gaf hij altijd een bereik van 438km aan.
Zojuist is het laden via Tibber Slim Laden voltooid via mijn Zaptec Go 2 die ik sinds vorige week heb. De auto geeft nu een bereik van 433km aan. En in de Tibber app staat de batterij op 99% maar kan hem ook niet meer bijladen.
Ik wil hem juist (af en toe) op 100% hebben voor de kalibratie van de batterij.
Is de enige manier om dat te doen om Slim Laden voor het laatste procentje uit te zetten en rechtstreeks vanuit mijn laadpaal te laden?
Tot vorige week had ik geen laadpaal die via Tibber aan te sturen was. Als ik dan de auto (Tesla Model 3 Highland) laadde tot 100%, gaf hij altijd een bereik van 438km aan.
Zojuist is het laden via Tibber Slim Laden voltooid via mijn Zaptec Go 2 die ik sinds vorige week heb. De auto geeft nu een bereik van 433km aan. En in de Tibber app staat de batterij op 99% maar kan hem ook niet meer bijladen.
Is de enige manier om dat te doen om Slim Laden voor het laatste procentje uit te zetten en rechtstreeks vanuit mijn laadpaal te laden?
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenVerweij op 11-08-2025 16:24 ]
Slim Laden gaat bij mij altijd tot 100% als ik het zo instel. Ik zou even een ticket aanmaken bij Tibber. Je kunt ook even je laadpaal uit het slim laden halen en een nieuwe sessie beginnen (laadkabel uit en in). Laadt de auto dan ook verder? Anders lijkt het me meer een probleem in de Tesla dan van de laadpaal of Tibber.JeroenVerweij schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:23:
Weet iemand hoe het zit met laden tot 100% via Slim Laden? Ik heb het gevoel dat dit niet écht tot 100% is.
Ik zal het morgen of woensdag even checken. Dank voor de tipsPr088 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:05:
[...]
Slim Laden gaat bij mij altijd tot 100% als ik het zo instel. Ik zou even een ticket aanmaken bij Tibber. Je kunt ook even je laadpaal uit het slim laden halen en een nieuwe sessie beginnen (laadkabel uit en in). Laadt de auto dan ook verder? Anders lijkt het me meer een probleem in de Tesla dan van de laadpaal of Tibber.
Zodra de 100% is bereikt laten we de laadpaal altijd aanstaan om functie als voorverwarmen/koelen en het autoamtisch aanvullen van de batterij bij leegloop door verbruik (gebeurd vaak bij Tesla imet sentry aan) te onderstuenen. Het is dus de auto die moet stoppen met laden bij 100%.JeroenVerweij schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:23:
Zo ervaar ik dat hier nog niet met de Zaptec Go 2 en Tesla. Na laden gaat de paal uit en loopt de accu van de auto gewoon leeg. Als het percentage ver genoeg gedaald is door sentry, maakt slim laden wel weer een laadplan aan om voor vertrektijd een paar kWh bij te laden. Maar ik zou ook liever hebben dat het op 100% blijft, zoals je omschrijft 🙏Backpacker schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:24:
[...]
Zodra de 100% is bereikt laten we de laadpaal altijd aanstaan om functie als voorverwarmen/koelen en het autoamtisch aanvullen van de batterij bij leegloop door verbruik (gebeurd vaak bij Tesla imet sentry aan) te onderstuenen. Het is dus de auto die moet stoppen met laden bij 100%.
Dit werkt bij de easee ook niet op deze manier. Zodra het laden is voltooid gaat de lader uit.Backpacker schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:24:
[...]
Zodra de 100% is bereikt laten we de laadpaal altijd aanstaan om functie als voorverwarmen/koelen en het autoamtisch aanvullen van de batterij bij leegloop door verbruik (gebeurd vaak bij Tesla imet sentry aan) te onderstuenen. Het is dus de auto die moet stoppen met laden bij 100%.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
@Tdem @robbinonline dat is wel heel vreemd want ik heb niet gehoord dat we daar een verandering in hebben gemaakt. We laten de laadpaal op maximale laadsnelheid staan en als de auto dan weer energie vraagt dan gaat de laadpaal weer werken.
Normaal zetten we de laadpaal "uit"/pauzeren we het laden door de laadsnelheid op 4A te zetten (of lager bij sommige merken). Als de auto zelf is gestopt met laden bij 100% dan laten we de laadpaal gewoon staan op de normale laadsnelheid.
Normaal zetten we de laadpaal "uit"/pauzeren we het laden door de laadsnelheid op 4A te zetten (of lager bij sommige merken). Als de auto zelf is gestopt met laden bij 100% dan laten we de laadpaal gewoon staan op de normale laadsnelheid.
In mijn Tibber app lijkt de data van 11 augustus te ontbreken:
/f/image/q1yzXpb8j857gY6sE4eeV5DZ.png?f=fotoalbum_medium)
In het grafiek van het verbruik is hetzelfde aan de hand.
Dat is niet fijn want ik heb die dag netto best wat teruggeleverd, en bewust op de dure uren, en nauwelijks wat afgenomen, dus dit ontbreken kost mij geld. Ik zie dit nu voor het eerst, maar hebben jullie dit wel eens vaker? Komt dat vanzelf goed of moet ik hier iets mee?
/f/image/q1yzXpb8j857gY6sE4eeV5DZ.png?f=fotoalbum_medium)
Dat is niet fijn want ik heb die dag netto best wat teruggeleverd, en bewust op de dure uren, en nauwelijks wat afgenomen, dus dit ontbreken kost mij geld. Ik zie dit nu voor het eerst, maar hebben jullie dit wel eens vaker? Komt dat vanzelf goed of moet ik hier iets mee?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Zou wel echt top zijn als dat zo zou werken.Backpacker schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:26:
@Tdem @robbinonline dat is wel heel vreemd want ik heb niet gehoord dat we daar een verandering in hebben gemaakt. We laten de laadpaal op maximale laadsnelheid staan en als de auto dan weer energie vraagt dan gaat de laadpaal weer werken.
Ik heb nog geen gegevens in de app na 10-8. Wellicht dat de netbeheerder deze nog niet heeft doorgegeven aan tibber. Ik heb geen pulse.JeroenH schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:59:
[Afbeelding]
Maar ik denk dat de gegevens nog wel komen hoor in de komende dagen.
[ Voor 4% gewijzigd door Paulusbrand op 13-08-2025 09:29 ]
Dank voor je reactie. Alleen begrijp ik het nog niet helemaal. Gisteren had ik dit:Backpacker schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:24:
[...]
/f/image/0kazvcwkIYd8U0aSQl5fME2C.png?f=fotoalbum_large)
Laden voltooid, maar op 99% en 434km? Waarom niet 100% (wat voorheen, zonder deze geïntegreerde laadpaal, altijd 438km was)?
Jullie AI-agent had het over een veiligheidsmarge ofzo? Alleen wil ik gewoon af en toe echt maximaal volladen, tot er geen wattje meer in kan. Om de batterij te kalibreren.
Dank!
Wel gek dat ik van de 12e wel data hebPaulusbrand schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:27:
Ik heb nog geen gegevens in de app na 10-8. Wellicht dat de netbeheerder deze nog niet heeft doorgegeven aan tibber. Ik heb geen pulse.
Ik wacht het gewoon even af dan.Maar ik denk dat de gegevens nog wel komen hoor in de komende dagen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Das wel vreemd. Hier ook de 11de niet en de 12de wel. Enexis gebied. Slimme meter portal heeft de data wel, dus het lijkt aan Tibber te liggen.
Wellicht even geduld. Als mijn meter een tijdje niet uitgelezen kon worden duurt het soms een paar dagen voor Tibber weer bij is.
Wellicht even geduld. Als mijn meter een tijdje niet uitgelezen kon worden duurt het soms een paar dagen voor Tibber weer bij is.
Hier in liander gebied staat de data er wel in. Dus wellicht netbeheerder afhankelijk?janne_nl schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:31:
Das wel vreemd. Hier ook de 11de niet en de 12de wel. Enexis gebied. Slimme meter portal heeft de data wel, dus het lijkt aan Tibber te liggen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ook Enexis en hier wel:AtlAntA schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:43:
[...]
Hier in liander gebied staat de data er wel in. Dus wellicht netbeheerder afhankelijk?
/f/image/io48kvckMPWZE0Gd4iwXXJne.png?f=fotoalbum_large)
https://status.tibber.com...em_lFf3aDQqL0WNHqbe6ucc7gJeroenH schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:59:
[Afbeelding]
Ha, bedankt! Ik ben dus (lang) niet de enige.
Ik zal me hierop abonneren, dat komt vast nog een keer van pas.
Wat zei de Tesla app op dat moment? Wel 100% en 438km? Wnat dan lijkt het dat we, nadat het laden is gestopt door de auto zelf, geen nieuwe data meer gestreamd krijgen.JeroenVerweij schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:42:
[...]
Dank voor je reactie. Alleen begrijp ik het nog niet helemaal. Gisteren had ik dit:
[Afbeelding]
Laden voltooid, maar op 99% en 434km? Waarom niet 100% (wat voorheen, zonder deze geïntegreerde laadpaal, altijd 438km was)?
Jullie AI-agent had het over een veiligheidsmarge ofzo? Alleen wil ik gewoon af en toe echt maximaal volladen, tot er geen wattje meer in kan. Om de batterij te kalibreren.
Dank!
Oeh, qua % weet ik niet wat de Tesla app zei maar aantal km was zeker weten ook 434km. Ik zal volgende keer (zondag zo te zien qua Slim Laden) ook even kijken op welk percentage de Tesla app staat.Backpacker schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:56:
[...]
Wat zei de Tesla app op dat moment? Wel 100% en 438km? Wnat dan lijkt het dat we, nadat het laden is gestopt door de auto zelf, geen nieuwe data meer gestreamd krijgen.
Naar het aantal km kijken heeft toch niet veel zin? Als je afgelopen week het stroompedaal harder hebt ingedrukt dan deze week dan krijg je ook andere getallen (bij dezelfde percentages).
[ Voor 7% gewijzigd door Mirabis op 14-08-2025 08:49 ]
Klopt. Het aantal km's dat de auto weergeeft is meestal niet een betrouwbare factor.Mirabis schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:48:
Naar het aantal km kijken heeft toch niet veel zin? Als je afgelopen week het stroompedaal harder hebt ingedrukt dan deze week dan krijg je ook andere getallen (bij dezelfde percentages).
Mijn ervaring voordat ik de Zaptec Go had, is toch echt anders.
Ik heb de Tesla bijna een jaar en altijd als ik tot 100% laadde, gaf hij consequent 437 of 438km aan. Ik heb nooit lager gezien dan dat bij 100%.
Makkelijkst om te testen is kijken waar ik zondagavond op sta als de Zaptec volgeladen heeft. En dan naar de dichtstbijzijnde SuperCharger rijden en blijven hangen tot 100% en kijken waar het aantal km dan op staat.
Ik heb de Tesla bijna een jaar en altijd als ik tot 100% laadde, gaf hij consequent 437 of 438km aan. Ik heb nooit lager gezien dan dat bij 100%.
Makkelijkst om te testen is kijken waar ik zondagavond op sta als de Zaptec volgeladen heeft. En dan naar de dichtstbijzijnde SuperCharger rijden en blijven hangen tot 100% en kijken waar het aantal km dan op staat.
Tesla toont standaard geen GOM, maar een vast getal aan km wat ieder seizoen hetzelfde is. In de auto zelf kun je wel kiezen voor een GOM weergave die dus wel fluctueert.Mirabis schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:48:
Zie ook bijvoorbeeld deze uitleg.
[ Voor 11% gewijzigd door orillion op 14-08-2025 13:59 ]
Ik heb net mijn overstap naar Tibber in werking gezet. Met een code van mijn zwager. Altijd handig!
App al voor zover ingesteld voor de startdatum van 1 september dus nog even geduld.
Wanneer komt het shop tegoed eigenlijk beschikbaar? Wilde het gelijk inzetten voor de aanschaf van een Pulse. Dan ben ik gelijk klaar voor een vliegende start... Of krijg ik het pas bij ingang van contract?
App al voor zover ingesteld voor de startdatum van 1 september dus nog even geduld.
Wanneer komt het shop tegoed eigenlijk beschikbaar? Wilde het gelijk inzetten voor de aanschaf van een Pulse. Dan ben ik gelijk klaar voor een vliegende start... Of krijg ik het pas bij ingang van contract?
@MrBullet058 Ik ben overgestapt per 1 augustus jl. Tegoed komt beschikbaar bij startdatum contract. Nog even geduld dus..
Dat is mijn beste eigenschap hahamordrek schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:33:
@MrBullet058 Ik ben overgestapt per 1 augustus jl. Tegoed komt beschikbaar bij startdatum contract. Nog even geduld dus..
Werkt Tibber ook samen met andere batterijen en omvormers?
Bv. Sigenergy batterij ipv alleen hun eigen HomeVolt? En Huawei omvormer??
Via de app kan je alleen een 'aanvraag voor de toekomst' indienen, maar daar heb je nu niet zo veel aan.
Via de app kan je alleen een 'aanvraag voor de toekomst' indienen, maar daar heb je nu niet zo veel aan.
[ Voor 6% gewijzigd door Vhond op 14-08-2025 14:55 ]
Vandaag al mijn "donatie" van Tibber ontvangen, de vorige was echt op de laatste dag van de maand.
Nee. Tibber werkt op dit moment alleen met HomeVolt.Vhond schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:54:
Werkt Tibber ook samen met andere batterijen en omvormers?
Eigenlijk nooit problemen met Grid Rewards, maar vandaag volg k het niet helemaal meer.
Auto aan de lader, vertrektijd maandagochtend. Nu pakt de GR een stukje voor 17ct per kWh terwijl morgenmiddag de stroomprijzen op 15ct liggen in de middag en het weekend (mogelijk) ook gunstige prijzen kent. In de voorspellende waarde kan het niet liggen toch? Immers rond 16 uur waren de prijzen voor vrijdag al bekend...
@Backpacker heb jij een idee?
:strip_exif()/f/image/XBJYkFL5tzMhHVWAySkHPPAN.jpg?f=fotoalbum_large)
Auto aan de lader, vertrektijd maandagochtend. Nu pakt de GR een stukje voor 17ct per kWh terwijl morgenmiddag de stroomprijzen op 15ct liggen in de middag en het weekend (mogelijk) ook gunstige prijzen kent. In de voorspellende waarde kan het niet liggen toch? Immers rond 16 uur waren de prijzen voor vrijdag al bekend...
:strip_exif()/f/image/XBJYkFL5tzMhHVWAySkHPPAN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/10aEJoyVqfgCEvKIsL9a8FZr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Pr088 op 14-08-2025 19:10 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]
Ik was ook geïnteresseerd in thuisbatterij van Sigenergy. Ik heb een mooie offerte van hun. 10k voor 16kwh batterij. Ik heb thuis namelijk een 3-fase aansluiting en begreep dat o.a. Sigenergy daar prima voor geschikt zou zijn.Pr088 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:44:
[...]
Nee. Tibber werkt op dit moment alleen met HomeVolt.
Stel ik installeer deze batterij; wat kan ik dan precies niet ipv de homevolt?
Je kunt dan niet meedoen aan Grid Rewards. En Tibber kan je batterij niet aansturen.BEVEL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:13:
[...]
Ik was ook geïnteresseerd in thuisbatterij van Sigenergy. Ik heb een mooie offerte van hun. 10k voor 16kwh batterij. Ik heb thuis namelijk een 3-fase aansluiting en begreep dat o.a. Sigenergy daar prima voor geschikt zou zijn.
Grid Rewards info: https://tibber.com/nl/gri...DtXE7KQKXVDJgInSh1wuiNHae
Het helpt je niet direct met je vraag maar ter info: bij mij staat de vertrektijd ook op maandagochtend en de auto hangt er sinds gisteravond aan. Ik heb vandaag geen Grid Rewards gehad, zoals ik inderdaad ook zou verwachten.Pr088 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:09:
Eigenlijk nooit problemen met Grid Rewards, maar vandaag volg k het niet helemaal meer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij zou het laden zaterdag om 15:00 starten volgens het huidige laadplan.
We hebben ongeveer hetzelfde laadplan. Ook mijn auto zou morgenmiddag starten, ongeveer een kwart van de gevraagde hoeveelheid laden en de rest zondagmiddag laden.JeroenVerweij schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:38:
[...]
Het helpt je niet direct met je vraag maar ter info: bij mij staat de vertrektijd ook op maandagochtend en de auto hangt er sinds gisteravond aan. Ik heb vandaag geen Grid Rewards gehad, zoals ik inderdaad ook zou verwachten.
Bij mij zou het laden zaterdag om 15:00 starten volgens het huidige laadplan.
Andere batterijen hebben in combinatie met (andere!) energieleveranciers methodes om te handelen op de onbalansmarkt. Daar zit de grote winst voor een thuisbatterij zeker nu NOM strategieën nog niet veel opleveren omdat je nog kunt salderen (eigenlijk een gratis batterij).JeroenVerweij schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Je kunt dan niet meedoen aan Grid Rewards. En Tibber kan je batterij niet aansturen.
Grid Rewards info: https://tibber.com/nl/gri...DtXE7KQKXVDJgInSh1wuiNHae
Daarnaast is het wel handig dat Homevolt in je Tibber-app gekoppeld kan worden. Dus dan heb je alles in 1 appje samen.
@BEVEL : van wie heb je een offerte gehad van 10K voor een 16 kWh batterij van Sigenergy?BEVEL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:13:
[...]
Ik was ook geïnteresseerd in thuisbatterij van Sigenergy. Ik heb een mooie offerte van hun. 10k voor 16kwh batterij. Ik heb thuis namelijk een 3-fase aansluiting en begreep dat o.a. Sigenergy daar prima voor geschikt zou zijn.
En de Sigenergy batterij heeft een eigen app waarmee je kan handelen op de markt toch (weliswaar via Epex)??
[ Voor 9% gewijzigd door Vhond op 15-08-2025 09:36 ]
Ik zou graag willen vragen of ik er goed aan doe om over te stappen op Tibber in onderstaande situatie:
We gebruiken zelf ongeveer 1.400 kWh per jaar, de opwek is zo'n (grof) 3.400 kWh en dus leveren we 2.000 kWh terug naar het net. Ik vond dat geen probleem met het huidige vaste contract (tot januari), maar alle nieuwe contracten werken met terugleverboetes.
We hebben sinds deze week een EV. Voor het gemak kan ik dan best weer een vast contract nemen, maar iets zegt mij dat het veel verstandiger is om die 2.000 kWh te pompen in die auto.
Bovendien kan ik natuurlijk spelen met laadtijden: bij veel zon kan het overdag (drie dagen per week auto op de oprit) en anders kan het 's nachts. Waar ik dan nog mee worstel is of we onze huishoudelijke apparaten en routine qua wassen en drogen op juiste tijden kunnen plaatsen.
Wat denken jullie? Is het inmiddels een ongeschreven regel om bij een EV een dynamisch contract te nemen of niet altijd even zinvol?
We gebruiken zelf ongeveer 1.400 kWh per jaar, de opwek is zo'n (grof) 3.400 kWh en dus leveren we 2.000 kWh terug naar het net. Ik vond dat geen probleem met het huidige vaste contract (tot januari), maar alle nieuwe contracten werken met terugleverboetes.
We hebben sinds deze week een EV. Voor het gemak kan ik dan best weer een vast contract nemen, maar iets zegt mij dat het veel verstandiger is om die 2.000 kWh te pompen in die auto.
Bovendien kan ik natuurlijk spelen met laadtijden: bij veel zon kan het overdag (drie dagen per week auto op de oprit) en anders kan het 's nachts. Waar ik dan nog mee worstel is of we onze huishoudelijke apparaten en routine qua wassen en drogen op juiste tijden kunnen plaatsen.
Wat denken jullie? Is het inmiddels een ongeschreven regel om bij een EV een dynamisch contract te nemen of niet altijd even zinvol?
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2