Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:24
leeri003 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:28:
Heeft iemand er ervaring mee dat de auto maar met 6A geladen kan worden, ik kon voorheen schakelen van 6A-10A-12A-14A-16A . Nu kan dat niet meer, net slim laden uitgeschakeld maar kan nog steeds niet sneller laden, heb ook de leverancier van de laadpaal gevraagd (Fronius Wattpilot)

De auto heeft een 1 fase oplader. Opel Corsa van 2020
Is de kabel wel goed vergrendeld, of trek je die zo uit de auto tijdens dit langzame laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:58
Heb het gevonden in de app van de laadpaal stond in netwerk vereisten een beperking van 6A nu heb ik er weer 16A van gemaakt en hij laadt weer op 16A / 3,5 kW

Weet niet hoe die instelling erin kwam misschien zelf gedaan of bij een software update meegekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:22
Pr088 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:12:
[...]

Tegen overbelasting van je meterkast.

Loadbalancing werkt wel met 'knijpen' bij mij icm Easee laadpaal. Tibber kan niet afschalen op basis van zonopwek. Alleen op basis van je maximale toegestane vermogen over je meterkast. Heb je wel een Pulse nodig op de P1 meter.
Right... dat is wel jammer dat Tibber niet kan knijpen, want dat begreep ik eigenlijk wel. Ik had gehoopt dat ik 100% kan laden met overtollige zonnestroom. Als ik het dus goed begrijp kan ik alleen instellen; slim laden, welke vervolgens maximaal gaat laden tijdens goedkoopste uren van de dag (terwijl het kan zijn dat er op dat moment niet genoeg zon is op mijn locatie).

Zou dit ooit nog veranderen komende jaren (vanaf 2027)?

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:36

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

darkfujita schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:30:
[...]

Right... dat is wel jammer dat Tibber niet kan knijpen, want dat begreep ik eigenlijk wel. Ik had gehoopt dat ik 100% kan laden met overtollige zonnestroom. Als ik het dus goed begrijp kan ik alleen instellen; slim laden, welke vervolgens maximaal gaat laden tijdens goedkoopste uren van de dag (terwijl het kan zijn dat er op dat moment niet genoeg zon is op mijn locatie).

Zou dit ooit nog veranderen komende jaren (vanaf 2027)?
Tibber kan niet knijpen, maar ik laad tesla op via home assistant en integratie met verbruik, dus veel zon, meer vermogen naar auto, weinig tot geen zon dan stopt laden. Per 120 sec stel ik bij door te laten kijken naar vernogen en gebruik intern exclusief het laden van de auto. Tibber ziet niets wat ik intern doe, puur wel of niet terugleveren.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:05
13art schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:07:
[...]

Als de Lexus ondersteund wordt zou Tibber daarvan de accu stand moeten kunnen uitlezen en zou je dus niet handmatig het huidige accu percentage in te hoeven stellen.
Ik heb inderdaad via het PowerUp tabje de RZ450e toegevoegd. Alleen als je nu naar Power-Ups gaat dan staat ie daar niet bij wel in het home tabje. Ik heb dus nu alleen de Pulse en Wallbox in Power-Ups te staan.

Misschien kan @Backpacker dit verklaren? Ik kwam er door een post over een andere Wallbox ook achter dat mijn Copper Business ook geen laadsnelheid in de app laat zien dus die zal ik ook even resetten vandaag.

Ik heb nu in zowel mijn auto als de Wallbox nog een laadschema staan. Kan ik die er nu beter uit halen of laten zitten voor de best werking?

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:35

ChUcKiE

Dus........

peterpijpelink schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:25:
[...]

Tibber kan niet knijpen, maar ik laad tesla op via home assistant en integratie met verbruik, dus veel zon, meer vermogen naar auto, weinig tot geen zon dan stopt laden. Per 120 sec stel ik bij door te laten kijken naar vernogen en gebruik intern exclusief het laden van de auto. Tibber ziet niets wat ik intern doe, puur wel of niet terugleveren.
En toch is het jammer dat het zo zou moeten, eerlijk gezegd hoopte ik ook dat ik hiervoor bij Tibber goed zat, maar dat valt dan tegen.
Maar eens bekijken of die functionaliteit nog gaat veranderen richting 2027....

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:13
Zo lang het salderen nog kan, waarom zou je met zonnestroom per se willen laden?
Lijkt mij dat je de apparaten op het goedkoopste moment wilt laden, en op alle andere momenten je zonnestroom wilt verkopen. Zo heb je toch het grootste verschil tussen de kosten en opbrengsten?

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Kreeg hier de melding Grid Rewards, alleen wilde de auto niet laden. De Zaptec Go 2 werkt niet. Opnieuw opgestart, laadkabel losgemaakt en opnieuw gekoppeld... Inmiddels staat een foutmelding op de statuspagina van Zaptec: https://zaptec.statuspage.io/incidents/0xf8tlcgfg8p

[ Voor 4% gewijzigd door Tdem op 04-09-2025 17:03 ]

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 13:26
Ja Tibber met p1 meter van Homewizard.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:32
201WD schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:20:
[...]

Ja Tibber met p1 meter van Homewizard.
Kan je hier wat meer over vertellen? Hoe je dit bv gekoppeld hebt, want ik zie geen mogelijkheid om die samen te laten werken. Ik heb daarom de Pulse aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5-FrWECl9Rf73tzZz6Sdke3c9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saxM3bkzHeq2S5GdIABQZCBL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door jurgen purgen op 04-09-2025 17:53 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:55
Pr088 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:40:
[...]

De aansturing van Tibber werkt nu nog als een soort 'aan-uit'. Dus volle bak. Met een 3-fase is dat vaak 11kw tenzij je je auto lager kunt instellen (ik kan dat bij VW bijvoorbeeld wel, ook op 6kw). Het huidige algoritme 'knijpt niet je vermogensoutput van de lader om zoveel mogelijk zonnestroom in de auto te stoppen. Mogelijk dat dat later nog komt als saldering wegvalt. Nu is volle bak laden vaak het meest rendabel op je energierekening. Daar mikt Tibber op.
Wil je echt 'zonneladen' (maximaal zelfverbruik) kijk dan naar een Zappi. Die kan dat zelf heel goed. Kun je ook koppelen met Tibber, maar beiden combineren kan niet.
Zou niet te snel zappi icm tibber adviseren. Slim laden en GR werkt nog steeds niet en dat is al zo lang zo dat ik de hoop heb opgegeven voor een echte fix.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:24
AtlAntA schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 01:10:
[...]

Zou niet te snel zappi icm tibber adviseren. Slim laden en GR werkt nog steeds niet en dat is al zo lang zo dat ik de hoop heb opgegeven voor een echte fix.
Het is een beetje het 1 of het ander. Je kunt helaas niet Grid Rewards gebruiken (als het al zou werken met Zappi) en tegelijkertijd de Zappi aansturing gebruiken met de fijne ecomodi.

Beide combineren: GR + NOM achtige strategieën werkt pas als Tibber het algoritme updaten gaat. En dat doen ze niet zo snel denk ik. Want de huidige strategie is financieel interessant voor gebruikers en minder ingewikkeld.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 13:26
jurgen purgen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:43:
[...]

Kan je hier wat meer over vertellen? Hoe je dit bv gekoppeld hebt, want ik zie geen mogelijkheid om die samen te laten werken. Ik heb daarom de Pulse aangeschaft.

[Afbeelding]
Ik had homewizard p1 al langer.
1jr geleden van Essent naar Tibber overgestapt.
Geen Pulse p1 meter aangeschaft.
Ik gebruik Tibber app en Homewizard app.
Dit werkt in mijn geval prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
201WD schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:33:
[...]

Ik had homewizard p1 al langer.
1jr geleden van Essent naar Tibber overgestapt.
Geen Pulse p1 meter aangeschaft.
Ik gebruik Tibber app en Homewizard app.
Dit werkt in mijn geval prima.
Oh zo bedoel je dat.

Ik heb wel de Pulse erbij genomen tbv loadbalancing vd laadpaal.

Net als jij gebruik ik HW en Tibber naast elkaar om het verbruik per apparaat te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
Hier nu via Home Assistant zo ingericht dat als grid gewards actief is bij het laden van de auto in de vorm dat de auto gaat laden om het grid te ontlasten, het terugleveren van de thuisaccu gepauzeerd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 20:34
Niek_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:32:
Hier nu via Home Assistant zo ingericht dat als grid gewards actief is bij het laden van de auto in de vorm dat de auto gaat laden om het grid te ontlasten, het terugleveren van de thuisaccu gepauzeerd wordt :)
Mooi! Doe je dat met de tibber_grid rewards integratie? Werkt die goed? Op zich bijzonder dat die bestaat terwijl in de officiele Tibber API de grid rewards niet openbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
MarcoPolet schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:05:
[...]

Mooi! Doe je dat met de tibber_grid rewards integratie? Werkt die goed? Op zich bijzonder dat die bestaat terwijl in de officiele Tibber API de grid rewards niet openbaar worden.
Yes, via die integratie vanuit HACS. Wellicht dat Tibber het nog gaat toevoegen. Had een goed gesprek met ze via de chat. Conclusie was dat het verstandiger was om de accu even te pauzeren, die loopt dat wel weer in binnen dat uur. Zo lang zijn de Rewards moment niet (nu in ieder geval). Bedenk met net dat ik nog even een automation moet maken die me informeert als de accu daardoor niet volledig kan ontladen in het duurste uur en ik daardoor euro's misloop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
mkleinman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Het moment dat ik slim laden aan zet voor de E-208 start de auto wel netjes met laden maar het moment dat hij stopt, bijvoorbeeld grid rewards of simpelweg vanwege het laadplan dan start het laden niet meer.

Het moment dat de laadpaal dan weer wil starten met laden dan weigert de auto dit te accepteren. Ik moet dan met de autosleutel auto van het slot en weer op slot en het laden gaat dan weer verder.

Ik heb ook van Tibber trouwens de bevestiging dat slim laden bij de E-208 niet werkt door probleem in de auto zelf.
Ik lees jou deel hierover, ik ben ermee bezig om vanaf mijn victron accu systeem icm tibber en de victron ev de auto (e-208 ook) te laden zodra het nodig is. Echter loop ik tegen hetzelfde probleem aan dat de auto in een soort slaapstand raakt. Zojuist de laatste firmware geladen en nog steeds hetzelfde probleem. Heb jij dit toevallig gefixt? Ook de SOC uitlezen via de API van peugeot is echt drame, traag en heel vaak timeout..

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
davevleugel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:24:
[...]

Ik lees jou deel hierover, ik ben ermee bezig om vanaf mijn victron accu systeem icm tibber en de victron ev de auto (e-208 ook) te laden zodra het nodig is. Echter loop ik tegen hetzelfde probleem aan dat de auto in een soort slaapstand raakt. Zojuist de laatste firmware geladen en nog steeds hetzelfde probleem. Heb jij dit toevallig gefixt? Ook de SOC uitlezen via de API van peugeot is echt drame, traag en heel vaak timeout..
De trage SOC uitlezing herken ik jij mijn Corsa-e. Die volgens de garage technisch identiek is aan de E-208. Maar blijkbaar niet bij het laden, want mijn auto is altijd uit de slaapstand te halen door GR, slim laden.
Als de SOC niet update dan open ik de auto meestal. Dat maakt de auto 'wakker'.
Dus mijn auto heeft ook een slaapstand. Dus moet je het daar wel zoeken? Dealer al benaderd? Of snapt die er niks van?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:50
va 2027 wil/ga ik naar een Dynamisch contract.
En omdat ik graag een gedegen beslissing wil nemen of ik Zonneplan of Tibber neem dacht ik alvast de Tibber App op mijn Samsung Tablet te zetten en ervaring opdoen met hoe of wat.

Helaas, de App staat er wel op maar krijg ik niet aan de praat.
Moet je een Tibber klánt zijn om dieze app te kunnen gebruiken?(of alleen account maken genoeg?)

* home geeft: alleen maar een huisje met boompjes en 6 grijze blokjes
* Analyse geeft: we kunnen deze pagina niet laden (vakantie??)
* Power-ups idem
* Jij: idem.

Nu las ik vele pagina's terug dat er soms problemen zijn met "samsung" maar best kans dat dit iets heel anders is.

iemand die dit ook heeft gehad? en nog beter, hoe dit opgelost?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Je moet in ieder geval een account aanmaken. Daarnaast zie je 1 of 2 weken de data, daarna moet je een abonnement bij tibber nemen voor je alles ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:22
peterpijpelink schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:25:
[...]

Aangezien Tibber niet kan knijpen; je kan dus wel bijv met de Zaptec Go de laadsnelheid aanpassen (verlagen) via de app. Alleen weet ik dus niet of je de Tibber app daarmee in de weg zit. Kan evt. iemand dat hier in dit topic verifieren? Ik zou dan bijv het volgende scenario toepassen (wanneer ik de auto tijdje niet nodig heb).
Tibbe app: Slim laden aan & laad vervolgens tussen 10.30 en 15.30 uur, en zodra je laad, niet meer dan 2kwh (Zaptec app). Hiermee zou ik in theorie 10kwh per dag op alleen zonnestroom kunnen laden, want tussen 10.30 en 15.30 leveren mijn zonnepanelen 3kW+.

We werken veel thuis, dus de auto staat veel op de oprit. 1x per week laden zou voldoende zijn (bijv in weekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:55
Backpacker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:08:
API update:

The API is nu voorbereid op 15-minuten prijzen. Meer info is hier te lezen: https://developer.tibber.com/docs/changelog
Kan de prijzen via een REST sensor in HA al ophalen per kwartier. Zijn wel elke 4 kwartier hetzelfde nog maar voor wie zijn Home Assistant dashboards vast met die prijzen wil aanpassen kan je het volgende gebruiken:
payload: >
{
"query": "{viewer {homes {currentSubscription {priceInfo(resolution: QUARTER_HOURLY) {current {total startsAt}, today {total startsAt}, tomorrow {total startsAt}}}}}}"
}

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

darkfujita schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:41:
[...]

Aangezien Tibber niet kan knijpen; je kan dus wel bijv met de Zaptec Go de laadsnelheid aanpassen (verlagen) via de app. Alleen weet ik dus niet of je de Tibber app daarmee in de weg zit. Kan evt. iemand dat hier in dit topic verifieren?
Ik doe dus niets met laadstation. Via de api naar tesla geef ik minder laadvermogen door, dat is de Amps in plaatje. Dus er is zonne-energie (meet ik via Solaredge en P1), de auto laad, laadstation werkt, Tibber app doe ik niets mee, ik laad alleen als er zon is en als er voldoende is, de laagste norm is 750w waarbij dat voldoende is om alles in huis te laten draaien zonder afname van stroom van Tibber. Mogelijk ga ik wel eens uitzoeken hoe ik afname van Tibber en dit systeem kan combineren. Aanzetten van slim laadplan begon al snel te conflicteren met mijn eigen plan. En " gratis " stroom van Tibber is er voor mij pas bij een negatieve prijs van -22ct ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73IDM67nwNhZ3SLvvVI2XTJ7X2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zd74t2I0BV10hMneQptP3yQ0.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
darkfujita schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:41:
[...]

Aangezien Tibber niet kan knijpen; je kan dus wel bijv met de Zaptec Go de laadsnelheid aanpassen (verlagen) via de app. Alleen weet ik dus niet of je de Tibber app daarmee in de weg zit. Kan evt. iemand dat hier in dit topic verifieren? Ik zou dan bijv het volgende scenario toepassen (wanneer ik de auto tijdje niet nodig heb).
Tibbe app: Slim laden aan & laad vervolgens tussen 10.30 en 15.30 uur, en zodra je laad, niet meer dan 2kwh (Zaptec app). Hiermee zou ik in theorie 10kwh per dag op alleen zonnestroom kunnen laden, want tussen 10.30 en 15.30 leveren mijn zonnepanelen 3kW+.

We werken veel thuis, dus de auto staat veel op de oprit. 1x per week laden zou voldoende zijn (bijv in weekend).
Overigens, ik zie voor het eerst in een jaar Tibber vandaag: WEL een vorm van knijpen. Mijn Slim Laden plan stuurt op dit moment 5,2 kW de auto in, ongeveer de helft van normaal 10,4-10,7 kW. Mooi vind ik, de zonnepanelen nemen van die 5,2kW een flinke 2,9kW voor hun rekening 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:33:
Je moet in ieder geval een account aanmaken. Daarnaast zie je 1 of 2 weken de data, daarna moet je een abonnement bij tibber nemen voor je alles ziet.
Dank voor de input.. _/-\o_
En dan heb ik er dus eigenlijk niets aan, die Tibber App.
Ik heb 18 zonnepanelen van Zonneplan, met app (niet te zien in HW)
12 panelen Enphase met app (te zien in HW

Greenchoice contract met App en als "extra informatie app " de Engie App.
Deze Engie App kan je gewoon (gratis zónder abb/contract) nemen en je ziet weer op een wat andere manier je energie behoeften. Dit is makkelijk om straks (va 2027) mijn evt. batterij te bepalen.

Erg jammer dat ik de Tibber app niet (lange termijn) kan gebruiken om mijn keuze te maken. :'(

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Hansieo schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:42:
[...]

Dank voor de input.. _/-\o_
En dan heb ik er dus eigenlijk niets aan, die Tibber App.
Ik heb 18 zonnepanelen van Zonneplan, met app (niet te zien in HW)
12 panelen Enphase met app (te zien in HW

Greenchoice contract met App en als "extra informatie app " de Engie App.
Deze Engie App kan je gewoon (gratis zónder abb/contract) nemen en je ziet weer op een wat andere manier je energie behoeften. Dit is makkelijk om straks (va 2027) mijn evt. batterij te bepalen.

Erg jammer dat ik de Tibber app niet (lange termijn) kan gebruiken om mijn keuze te maken. :'(
De Tibber app heb je zeker wat aan, vooral in combinatie met een Pulse P1 meter. Maar als je alles zelf al gecodeerd hebt met Homewizard, tja, dan natuurlijk minder.
Ik verwacht dat je Enphase omvormer wel kunt koppelen met Tibber.
Als je al Zonneplan panelen / omvormer hebt, waarom blijf je daar niet? Hun voorwaarden zijn niet minder dan bij Tibber en kan hun app niet ook alles koppelen?
De enige prijs is vendor-lockin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Pr088 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:57:
[...]
Je verwachting is niet goed. Enphase kan je niet koppelen met Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Pr088 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:57:
[...]

De Tibber app heb je zeker wat aan, vooral in combinatie met een Pulse P1 meter. Maar als je alles zelf al gecodeerd hebt met Homewizard, tja, dan natuurlijk minder.
Als je al Zonneplan panelen / omvormer hebt, waarom blijf je daar niet? Hun voorwaarden zijn niet minder dan bij Tibber en kan hun app niet ook alles koppelen?
De enige prijs is vendor-lockin.
Bedankt voor je input. _/-\o_

Mijn mooie vaste Greenchoice contract loopt af in 2027, dus die blijf ik behouden.
Waar het mij om ging is alvast simultaan "spieken /vergelijken" wat mijn huidige situatie bij Tibber zou doen/opbrengen.

Dit blijkt dus helaas niet mogelijk en dat is best jammer.
Zonneplan heeft wél iets ingebouwd, maar werkt weer niet samen met mijn Enphase panelen, dus heb ik maar énige inzicht, maar niet genoeg om op te beslissen.
Gelukkig heb ik nog even de tijd.. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kerath
Zijn er meer mensen die nog geen energieprijzen voor morgen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
In de Tibber app zie ik de prijzen van morgen nog niet. Hebben anderen dat ook?

-edit-

Haha ninja'd en vraag beantwoord door @kerath :o

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 07-09-2025 17:10 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
JeroenH schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:09:
In de Tibber app zie ik de prijzen van morgen nog niet. Hebben anderen dat ook?

-edit-

Haha ninja'd en vraag beantwoord door @kerath :o
Ik heb de Tibber prijzen sinds 13:10. Ik haal ze niet op bij Tibber maar bij ENTSOE.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
cville schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:11:
[...]

Ik heb de Tibber prijzen sinds 13:10. Ik haal ze niet op bij Tibber maar bij ENTSOE.
Hoe doe je dat / hoe werkt dat?
Ik kan geen bron oid selecteren in de tibber app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:14
kerath schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:15:
[...]

Dat kan ook niet, waarschijnlijk via home assistant. Voor als je snel prijzen wilt zien vind ik dit altijd wel een mooie, handige en snelle app: https://apps.apple.com/nl...vice-prijzen/id6444105427

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Zowaar een keer een chatbot waar je wat aan hebt. Dit is de reden van de ontbrekende prijzen;
Er is momenteel een storing die Nederlandse en Duitse klanten treft. De prijsleverancier heeft de prijzen voor morgen nog niet geleverd, en Tibber is in contact met hen om aan een oplossing te werken.

Dit verklaart waarom je de prijzen van morgen niet kunt zien, ondanks dat je alle gebruikelijke stappen hebt geprobeerd. Je kunt de status van deze storing volgen via Tibber app - Tomorrows prices are missing for Dutch and German customers.
Dat laatste linkt naar een incident waarop je je kunt abonneren, maar dat is binnen de app dus ik kan de URL niet posten.

Ik ben geabonneerd. Als ik een interessante update krijg, post ik het wel hier.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 07-09-2025 17:38 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:30
Op 1 oktober gaat EPEX over op kwartier-prijzen, ik las een paar posts eerder al over een Tibber API (die geeft vlgs mij geen NL prijzen).
Zelf gebruik ik EntsoE, op hun site kan ik echter niets terugvinden over de omschakeling. Het wordt tijd om te gaan proefdraaien, wie weet er al iets meer?

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
De prijzen van Tibber voor morgen staan in de app. Morgenavond 61ct! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
JeroenH schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:09:
De prijzen van Tibber voor morgen staan in de app. Morgenavond 61ct! oOo
Inderdaad geinig voor de Tweakers met een Homevolt of een andere thuisbatterij. Vandaag gratis laden en morgen tegen een mooie prijs terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 10:42

BIM

Nothing interesting

Pr088 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:42:
[...]

Overigens, ik zie voor het eerst in een jaar Tibber vandaag: WEL een vorm van knijpen. Mijn Slim Laden plan stuurt op dit moment 5,2 kW de auto in, ongeveer de helft van normaal 10,4-10,7 kW. Mooi vind ik, de zonnepanelen nemen van die 5,2kW een flinke 2,9kW voor hun rekening 8)
Dit viel mij afgelopen week ook al op. Ik dacht eerst dat het een foutje was (en zette hem op max), maar toen werd de Grid Reward actie gelijk gestopt (Zaptec Go / Model 3).

Bij mij ging hij met 6A laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
BIM schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:40:
[...]

Dit viel mij afgelopen week ook al op. Ik dacht eerst dat het een foutje was (en zette hem op max), maar toen werd de Grid Reward actie gelijk gestopt (Zaptec Go / Model 3).

Bij mij ging hij met 6A laden.
Ik dacht inderdaad ook aan een fout in het systeem :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
kerath schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:15:
[...]

Via een eigen in Python geschreven programma dat de ENTSOE API gebruikt om vanaf 13:04 te prijzen binnen te halen met een fallback naar EasyEnergy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
TetraPilotomie schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:38:
Op 1 oktober gaat EPEX over op kwartier-prijzen, ik las een paar posts eerder al over een Tibber API (die geeft vlgs mij geen NL prijzen).
Zelf gebruik ik EntsoE, op hun site kan ik echter niets terugvinden over de omschakeling. Het wordt tijd om te gaan proefdraaien, wie weet er al iets meer?
Als je de laatste versie van de ENTSOE API gebruikt krijg je de volgende waarschuwing:
code:
1
2
/home/pi/miniconda3/lib/python3.9/site-packages/entsoe/entsoe.py:1292: DeprecationWarning: The resolution parameter is deprecated and will be removed. This function will force the right SDAC resolution
  warnings.warn('The resolution parameter is deprecated and will be removed. This function will force the right SDAC resolution', DeprecationWarning)

Ik heb dit getest door de resolution parameter er uit te halen en dan geeft de API nog steeds correcte data en volgens ENTSOE zal hij dat ook blijven doen na QUARTER_MTU_SDAC_GOLIVE op 2025-10-01 maar dan met 96 prijzen per etmaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeroNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 22:43
AtlAntA schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 01:10:
[...]

Zappi en Grid Rewards werkt prima bij mij, nooit problemen gehad (afkloppen...) Zappi 2.1 hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

ZeroNL schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:55:
[...]

Zappi en Grid Rewards werkt prima bij mij, nooit problemen gehad (afkloppen...) Zappi 2.1 hier...
Klopt, hier ook gewoon nooit echt problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:30
ChUcKiE schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:23:
[...]

Klopt, hier ook gewoon nooit echt problemen mee gehad.
Maar als ik het goed begrijp is 100% zonnestroom laden met je Zappi nog niet mogelijk via Tibber toch?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Sportmind schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:00:
[...]

Maar als ik het goed begrijp is 100% zonnestroom laden met je Zappi nog niet mogelijk via Tibber toch?
Klopt dat is nog niet mogelijk, zie een aantal posts terug, ik hoopte eigenlijk dat dit al wel mogelijk was, maar helaas. Wellicht kan die feature er nog voor 2027 ingebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:23
Vraag, als je een wallmount lader bij Tibber aanschaft en over een tijd besluit je toch over te stappen naar een andere aanbieder, werkt dat laadsysteem dan gewoon nog?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Erik1805 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:50:
Vraag, als je een wallmount lader bij Tibber aanschaft en over een tijd besluit je toch over te stappen naar een andere aanbieder, werkt dat laadsysteem dan gewoon nog?
Ja. De aansturing kun je alleen niet meer door Tibber laten doen.
Ik heb bijvoorbeeld een Easee. Werkt gewoon zonder Tibber en heeft zelf vele functies zoals eco-laden, uitgesteld laden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Backpacker schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:16:
Testers gezocht!
Heb je een standalone Tesla of Ford * (dus zonder een gekoppelde laadpaal) en wil je deelnemen aan de betatest voor Grid Rewards met standalone Tesla's, stuur mij dan een berichtje met het e-mailadres van je Tibber account.

* alleen modellen die data streaming ondersteunen kunnen gebruik maken van Grid Rewards. Ik zal vandaag of morgen een lijst met modellen delen

PS: ik zal vanavond langs alle openstaande tags gaan :)
Heb je al genoeg testers? 😊
Kan je overigens iets roepen over de planning? Ik zou het top vinden wanneer ik met men Tesla laadpaal eindelijk mee kan genieten van de grid rewards 😄

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het zal in de loop van volgende week voor iedereen uitgerold worden!

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

NIEUWTJE

We hebben een nieuw speeltje wat denk ik vooral interessant is voor ons tweakers :*)

https://data-api.tibber.com/

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:48

Peetman

Tjah....

Backpacker schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:01:

NIEUWTJE

We hebben een nieuw speeltje wat denk ik vooral interessant is voor ons tweakers :*)

https://data-api.tibber.com/
Cool. Was gelijk even kijken of ik wat gegevens van de EV6 kan uitlezen, aangezien de homeassistant plugin niet meer werkt ivm authenticatiewijzigingen bij KIA. De last seen date is wat vreemd. Die lijkt 2 uur voor te lopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZJVEM-pPt_45O6yT5Wlew9X030=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Bji8GKTtpisVYRmBcYHqAU8.png?f=fotoalbum_large

Maar dat kan natuurlijk ook aan KIA liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:04
Ik heb dit ook met een Kia in de Tibber app. Maar het is niet consistent. Soms klopt de timestamp wel, soms is het 2 uur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 10:08
Peetman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:17:
[...]
De last seen date is wat vreemd. Die lijkt 2 uur voor te lopen:
gevalletje 2x UTC +2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 10:08
rbnw schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 01:29:
[...]

Je kunt via de browser inloggen op tibber.com en dan bij exports een laadrapport van de afgelopen maanden uitdraaien. Die zou je prima kunnen gebruiken om te declareren.
Nadeel hiervan is dat het een laadrapport per paal is, en niet per auto. Ik laat mn buurman nog wel eens wat bijstekkeren (hij heeft een phev), in tibber heb ik daarvoor een dummy auto aangemaakt, dat werkt best goed, behalve het inschatten hoeveel ik hem af moet laten rekenen. EVCC heeft dit bijvoorbeeld wel erg netjes voor elkaar.

Aan de andere kant kan ik wel de kwh's per RFID tag zien in de easee app/website, maar die ondersteunt weer geen dynamic pricing.

In de app staat wel dat we per 1 oktober laadrapporten krijgen, maar ik ben bang dat dat niet meer is dan een exportje zoals op de site.

[ Voor 8% gewijzigd door LigeTRy op 12-09-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:15
Hoi

Met mijn geroote toon thermostaat loggen ze online in op solarman ( merk is Hosola) om de gegevens in te zien en weer te geven op de toon, waarom zou je moeilijk doen om direct op de omvormer in te willen loggen ?

Uiteraard moet je wel je inloggegevens delen.

Bvd Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:55
@Backpacker

Komt er vanuit tibber nog een keer ondersteuning voor nibe F series (SMO 20) en solaredge accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Weet iemand of heeft iemand ervaring met de gevolgen van een meterwissel bij een Tibber contract? Stel een meterwissel op 1 november bij een contract dat gelijk loopt aan het kalenderjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Dit is dan wel weer een beetje jammer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_FZ1Iv-PCDbRPIHMXskz81pv5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/galljcVWdEClZfEbkXNiMK0E.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de lader gewoon aangesloten, blauwe leds (Easee lader) dat er een laadplan is en de auto aangesloten is. Maar toch wordt er niet geladen om een onverklaarbare reden. Het was dat ik toevallig even langs de lader liep en zag dat die niet aan het laden was. Anders was ik er pas achter gekomen wanneer ik weer weg moest met de auto.

@Backpacker kan er geen functie ingebouwd worden dat bij een blokkade van het laden een pushmelding wordt gestuurd? Zo kan iemand tijdig het 'probleem' oplossen en op de gewenste tijd laden.

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 15-09-2025 15:02 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
13art schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:50:
Dit is dan wel weer een beetje jammer.
[Afbeelding]

Volgens de lader gewoon aangesloten, blauwe leds (Easee lader) dat er een laadplan is en de auto aangesloten is. Maar toch wordt er niet geladen om een onverklaarbare reden. Het was dat ik toevallig even langs de lader liep en zag dat die niet aan het laden was. Anders was ik er pas achter gekomen wanneer ik weer weg moest met de auto.

@Backpacker kan er geen functie ingebouwd worden dat bij een blokkade van het laden een pushmelding wordt gestuurd? Zo kan iemand tijdig het 'probleem' oplossen en op de gewenste tijd laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8OBlbiqsbXQAoEanNbZPIpE4gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZRy7bIWJFhJ3cTYktxcpHQH.jpg?f=fotoalbum_large
Ik merk idd ook vaak dat er tijdens de goedkoopste momenten het laden geblokkeerd wordt of wordt afgeschaald naar alleen zonneopwek. En dat er dan bv later, zelfs met aftrek van Grid Rewards, een hogere prijs betaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVkYdVIk3gPt7plUS2LfShhW7LA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yciVPMnQUiVqyMgeodfHk1Iq.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb het idee dat je in de rij wordt gezet zodat er geen onbalans ontstaat en dat er uitgekeerd moet worden aan de ondersteuning vanuit accu-systemen. Zo ook tijdens de duurdere uren. Dan krijg ik soms ook Grid Rewards voor afname als ik de auto 's nachts aan de lader heb terwijl ik wacht op het volgende deel van het laden. Zal ook komen door het aanal accu's die op dat specifieke moment ontladen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
jurgen purgen schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding]
Ik merk idd ook vaak dat er tijdens de goedkoopste momenten het laden geblokkeerd wordt of wordt afgeschaald naar alleen zonneopwek. En dat er dan bv later, zelfs met aftrek van Grid Rewards, een hogere prijs betaal
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat je in de rij wordt gezet zodat er geen onbalans ontstaat en dat er uitgekeerd moet worden aan de ondersteuning vanuit accu-systemen. Zo ook tijdens de duurdere uren. Dan krijg ik soms ook Grid Rewards voor afname als ik de auto 's nachts aan de lader heb terwijl ik wacht op het volgende deel van het laden. Zal ook komen door het aanal accu's die op dat specifieke moment ontladen worden
Oranje blokken zijn inderdaad uitgestelde laad momenten die op een ander tijdstip worden ingehaald waarvoor je een dubbele compensatie krijgt.
De rode blokken daarentegen zijn blokkades waardoor het laden niet lukt wanneer het wel had moeten laden.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Ik zit nog kort bij Tibber en heb nog niet helemaal door hoe de app werkt, maar ik kan geen echte geschiedenis vd laadtijdlijn vinden. Ik zie wel het laatste laadmoment maar niet verder terug dan dat.
Ik heb ook weleens een blokkade gehad maar weet nu even niet meer of het door mijn installatie kwam of dat er iets anders de reden daarvoor was.
Ik heb een 3x25A aansluiting en naast de oven, kookplaat en magnetron geen echte piekbelasters die de loadbalencer triggeren. Dus zoals je aangeeft is het wel raar dat die momenten zich voordoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
jurgen purgen schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:58:
Ik zit nog kort bij Tibber en heb nog niet helemaal door hoe de app werkt, maar ik kan geen echte geschiedenis vd laadtijdlijn vinden. Ik zie wel het laatste laadmoment maar niet verder terug dan dat.
Je kunt lang zoeken; die is er ook niet. Eén van de (weinige -mijn mening-) tekortkomingen.

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste