En het relais in de laadpaal dan? Die gaat normaal maar 1x per sessie aan, nu soms 10x zo vaak.13art schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:17:
[...]
Volgens Tibber kan dat geen kwaad:
https://support.tibber.co...egradatie-van-de-batterij
Als het al een relais gebruikt en geen solid-state schakelaar. Maar relais zijn niet bepaald bedoeld voor sporadisch gebruik, vroeger liepen er ook zat snel schakelende systemen op zoals telefooncentrales en verkeerslichten. Het knipperlicht in je auto is ook een bekend voorbeeld, gaat zelfs meer dan 10x per minuut om
Bedankt voor je toelichting. Ik heb er geen verstand van maar mijn laadpaal maakt een duidelijk klikkend geluid bij aan- en uitschakelen, dus dat lijkt me wel een relais. Zouden alle relais hetzelfde zijn qua hoeveelheid schakelen waarvoor ze gemaakt zijn? Een knipperlicht relais zal sowieso vaker schakelen dan een laadpaal relais.The Third Man schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:10:
Als het al een relais gebruikt en geen solid-state schakelaar. Maar relais zijn niet bepaald bedoeld voor sporadisch gebruik, vroeger liepen er ook zat snel schakelende systemen op zoals telefooncentrales en verkeerslichten. Het knipperlicht in je auto is ook een bekend voorbeeld, gaat zelfs meer dan 10x per minuut om
De laadpaal maak ik ook niet druk over hoor, gaat meer over de tesla batterij en omvormers, die zijn iets prijziger om te vervangen dan een laadpaal.orillion schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:03:
[...]
Bedankt voor je toelichting. Ik heb er geen verstand van maar mijn laadpaal maakt een duidelijk klikkend geluid bij aan- en uitschakelen, dus dat lijkt me wel een relais. Zouden alle relais hetzelfde zijn qua hoeveelheid schakelen waarvoor ze gemaakt zijn? Een knipperlicht relais zal sowieso vaker schakelen dan een laadpaal relais.
Backpacker gaat mijn logging nakijken, zou zonde zijn als dit het slimladen zou verpesten, ben daar echt blij mee, werkt super.
[ Voor 9% gewijzigd door marcob12 op 21-09-2025 18:14 ]
De normale levensduur van mechanische relais gaat richting de miljoen tot wel tien miljoen schakelingen. Je zou eventueel de laadpaalfabrikant kunnen vragen welk exact type relais ze hebben gebruikt, of als je de behuizing open kan/mag maken zelf even een blik werpen.orillion schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:03:
[...]
Bedankt voor je toelichting. Ik heb er geen verstand van maar mijn laadpaal maakt een duidelijk klikkend geluid bij aan- en uitschakelen, dus dat lijkt me wel een relais. Zouden alle relais hetzelfde zijn qua hoeveelheid schakelen waarvoor ze gemaakt zijn? Een knipperlicht relais zal sowieso vaker schakelen dan een laadpaal relais.
Daarnaast praktisch gedacht als Tweaker en tevens elektrotechnicus: zelfs als het relais na lange tijd stuk gaat zou ik als het mijn laadpaal was er eigenhandig een solid state versie in monteren/solderen. Die gaan richting de miljard schakelingen.
[ Voor 13% gewijzigd door The Third Man op 21-09-2025 18:38 ]
Ik ga grid rewards maar weer eens proberen.
Eerder dit jaar ben ik gestopt met grid rewards, omdat ik de sterke indruk had dat ik hiermee uiteindelijk duurder uit was. Ja, je krijgt een vergoeding maar laadt uiteindelijk op een ander moment tegen een veel hoger day-ahead tarief. Als je dat tegen elkaar wegstreept, leek het resultaat van de grid rewards actie voor mij soms negatief te zijn.
Wellicht komt dit door het fenomeen "regeltoestand 2", waarbij door een overshoot effect op de onbalans prijs binnen een kwartier zowel opgeregeld als afgeregeld moet worden en je dus achteraf niets verdiend blijkt te hebben met de actie.
Maar als je het wat negatiever bekijkt: Tibber heeft er geen belang bij dat wij reageren op de day-ahead prijs, maar wél dat we reageren op de onbalansprijs... m.n. het grid rewards stuk ik behoorlijk intransparant.
Eerder dit jaar ben ik gestopt met grid rewards, omdat ik de sterke indruk had dat ik hiermee uiteindelijk duurder uit was. Ja, je krijgt een vergoeding maar laadt uiteindelijk op een ander moment tegen een veel hoger day-ahead tarief. Als je dat tegen elkaar wegstreept, leek het resultaat van de grid rewards actie voor mij soms negatief te zijn.
Wellicht komt dit door het fenomeen "regeltoestand 2", waarbij door een overshoot effect op de onbalans prijs binnen een kwartier zowel opgeregeld als afgeregeld moet worden en je dus achteraf niets verdiend blijkt te hebben met de actie.
Maar als je het wat negatiever bekijkt: Tibber heeft er geen belang bij dat wij reageren op de day-ahead prijs, maar wél dat we reageren op de onbalansprijs... m.n. het grid rewards stuk ik behoorlijk intransparant.
[ Voor 3% gewijzigd door Roekeloos op 21-09-2025 22:29 ]
Bovendien schakelt een relais in een laadpaal onder normale omstandigheden onbelast. Eerst regelt de boordlader het vermogen terug; pas daarna schakelt het relais uit.The Third Man schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:36:
[...]
De normale levensduur van mechanische relais gaat richting de miljoen tot wel tien miljoen schakelingen. Je zou eventueel de laadpaalfabrikant kunnen vragen welk exact type relais ze hebben gebruikt, of als je de behuizing open kan/mag maken zelf even een blik werpen.
Daarnaast praktisch gedacht als Tweaker en tevens elektrotechnicus: zelfs als het relais na lange tijd stuk gaat zou ik als het mijn laadpaal was er eigenhandig een solid state versie in monteren/solderen. Die gaan richting de miljard schakelingen.
Nogmaals de oplader is het probleem niet, die wordt 1x ingeschakeld en blijft dan in, tibber start en stopt het laden van de tesla direct.
Kunnen jullie je grid-rewards overzicht in de app nog openen? Die van mij is al twee dagen onbereikbaar.
Ja. Werkt.DaanTriple7 schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:40:
Kunnen jullie je grid-rewards overzicht in de app nog openen? Die van mij is al twee dagen onbereikbaar.
Misschien even de app geforceerd afsluiten of je telefoon opnieuw opstarten? Als ik moeilijkheden heb met de app werkt dit vaak.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Gelukt. Wat nog wel blijft 'spacen' is de grid-rewards tegel. Die sleep ik al weken lang bijna dagelijks opnieuw naar de plek waar ik hem wil hebben. Soms is hij zelfs helemaal niet aanwezig.
Ik krijg binnenkort een ID4 die ik op eigen oprit kan laden. We wekken > 8.000kWh per jaar op en hebn een 3x25A aansluiting. Nu moet ik een laadpaal aanschaffen, maar kom er niet echt uit. Wat zijn de eisen/wensen:
- Dynamic Load Balancing
- Slim laden / Zonneladen / grid rewards
- Automatisch van 1 naar 3 fase schakelen
- laadpaal op WiFi en draadloos met P1 (ook eventueel zonder Pulse bij eventueel wisselen leverancier)
Vergeet ik nog iets belangrijks?
Welke laadpaal raden jullie aan?
- Dynamic Load Balancing
- Slim laden / Zonneladen / grid rewards
- Automatisch van 1 naar 3 fase schakelen
- laadpaal op WiFi en draadloos met P1 (ook eventueel zonder Pulse bij eventueel wisselen leverancier)
Vergeet ik nog iets belangrijks?
@ricdijk dan valt de Wallbox dus af. Deze kan alleen draadloos icm de Pulse.
Klinkt alsof de easee precies in je straatje past, ik vind het een erg fijne paal. Enige nadeel is dat ie met de tibber pulse load balancing alleen load balancing doet, en niet phase balancing, dat kan de equalizer (p1 meter van easee) weer wel.ricdijk schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:06:
Wat is precies het verschil tussen load- en phase balancing? Het meest belangrijk voor mij is dat de hoofdzekering er niet uitgaat. Zoals ik het begrijp voorkomt de tibber pulse dit (of heb ik dat mis)?[...]
Enige nadeel is dat ie met de tibber pulse load balancing alleen load balancing doet, en niet phase balancing, dat kan de equalizer (p1 meter van easee) weer wel.
Load balancing is, zodra de load te hoog wordt op 1 van de 3 fases, alle fases gelijkmatig naar beneden geschakeld.ricdijk schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:15:
[...]
Wat is precies het verschil tussen load- en phase balancing? Het meest belangrijk voor mij is dat de hoofdzekering er niet uitgaat. Zoals ik het begrijp voorkomt de tibber pulse dit (of heb ik dat mis)?
Met phase balancing wordt er per fase gekeken, dus als er op fase 1 en 3 nog ruimte is, maar 2 overbelast raakt, zal alleen fase 2 naar beneden worden geschakeld. Netto zou je in die situaties ietsie sneller kunnen blijven laden
Staat hier ook uitgelegd: https://easee.com/nl/prod.../equalizer/energiebeheer/
Phase balancing is een leuke extra maar voor mij in ieder geval geen must, die paar amperes voor die periode gaan het verschil niet maken. Als je meerdere laadpalen hebt kan het misschien wel nuttiger zijn.
Als je tibber gaat gebruiken lekker de pulse op de kop tikken voor je load balancing, ook een stuk goedkoper
Volgens mij is het zo dat als je op een duurder tijdstip laadt, de kWh prijs achteraf wordt aangepast en je altijd voordeliger laadt + grid rewards verdient.Roekeloos schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:29:
Ik ga grid rewards maar weer eens proberen.
Ja - ik heb mezelf maar aangeleerd om pas bij einde sessie te kijken. Het gemiddelde bedrag verandert continu wat het erg lastig te volgen maakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Mirabis op 23-09-2025 12:21 ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
En nog een paar uur daarna. Heb al twee keer gedacht dat het niet klopte na afkoppelen van de auto. Bleek het een halve dag later gecorrigeerd.Mirabis schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:21:
Ja - ik heb mezelf maar aangeleerd om pas bij einde sessie te kijken. Het gemiddelde bedrag verandert continu wat het erg lastig te volgen maakt.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Zijn er mensen die een bepaalde grid reward strategie gebruiken?
Ik probeer deze week om de auto zonder tijdstip in te stellen met slim laden en de auto dan zoveel mogelijk aan de lader te hangen, in de hoop dat die dan gaat laden op willekeurige momenten middels grid rewards.
Resultaat is dat ik nu al 2 dagen aan de lader hang zonder dat die überhaupt geladen heeft
Ik probeer deze week om de auto zonder tijdstip in te stellen met slim laden en de auto dan zoveel mogelijk aan de lader te hangen, in de hoop dat die dan gaat laden op willekeurige momenten middels grid rewards.
Resultaat is dat ik nu al 2 dagen aan de lader hang zonder dat die überhaupt geladen heeft
Wij stellen hem meestal in op zondagavond 20:00, als we nog niet weten wanneer we hem nodig hebben. Dan merken we dat we bijna dagelijks/om de dag wel rewards hebben.Mooper schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:07:
Zijn er mensen die een bepaalde grid reward strategie gebruiken?
De afgelopen weken leverde dat €3,80 en €2,20 op. Als we niks instellen, lijkt het juist net alsof je minder grid rewards krijgen.
Natuurlijk als we weten dat we hem nodig hebben, stellen we de goede tijd wel in. Maar dat was afgelopen weken niet nodig
Deze gebruik ik ook, als ik denk door de week de auto meer nodig te hebben dan een hele accu zet ik in de tesla app m'n percentage op 50 of 60% en vul ik m'n daadwerkelijke vertrektijden in.Cordon schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:16:
[...]
Wij stellen hem meestal in op zondagavond 20:00, als we nog niet weten wanneer we hem nodig hebben. Dan merken we dat we bijna dagelijks/om de dag wel rewards hebben.
Ik moet wel zeggen dat sinds die "tesla integratie" (cc @Backpacker ) er meer fout dan goed gaat. Vanmiddag op een duur moment thuisgekomen. Auto aan de easee, ik had een slim laaplan verwacht maar de tibber app vond dat m'n auto nog niet thuis was, en is gaan laden op de dummy auto (die heeft geen slim laadplan en gebruik ik als bezoek of de buurman wil gaan laden).
Resultaat: auto heeft een uur staan laden voor 31ct/kwh...
De playgound api geeft wel netjes aan dat m'n tesla aangekoppeld is, maar geeft niet weer of ie thuis is of niet.
code:
1
2
3
| "id": "connector.status", "description": "vehicle plug status", "value": "connected", |
@LigeTRy waar heb je de instelling voor "op te laden auto" op staan in de laadpaalwidget? Automatisch?
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Yup, ik vond het al tricky en was benieuwd hoe dit bepaald wordt, want de easee heeft geen support voor autoherkenning via MAC address, dus de logica hierachter kan niet zo waterdicht zijn.Backpacker schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:02:
@LigeTRy waar heb je de instelling voor "op te laden auto" op staan in de laadpaalwidget? Automatisch?
Eigenlijk is mijn situatie best simpel. Eigen auto: Grid rewards, gepland laden etc.
Gastauto/Buurman: Direct laden.
Het is zo dat mijn buurman m er wel eens aanhangt als ik weg ben (wat ik helemaal prima vind). Het is voor mij niet te doen om elke keer dat ik wegrij de knop in de tibber app om te zetten.
Toen ik met evcc aan het spelen was, was het makkelijk onderscheid maken op basis van de easee (NFC) key (dit ID wordt wel meegegeven met een autorisatie)
Ik heb geprobeerd in de Tibber store te bestellen, maar dat gaat helaas erg moeizaam. Zij versturen met UPS, die aflevert aan een automaat in buurt. Een afhaalbericht ontvang ik niet, de spullen gaan retour naar Tibber. Opnieuw besteld, maar weer loopt het fout. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Nee, UPS komt hier gewoon aan de deur en volgens mij ook altijd keurig een bericht wanneer ze komen.TetraPilotomie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:01:
Ik heb geprobeerd in de Tibber store te bestellen, maar dat gaat helaas erg moeizaam. Zij versturen met UPS, die aflevert aan een automaat in buurt. Een afhaalbericht ontvang ik niet, de spullen gaan retour naar Tibber. Opnieuw besteld, maar weer loopt het fout. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik ga er toch maar aan beginnen, met een volgend Tibber gemiddeld tarief van 25 cent kan ik net zo goed dynamisch nemen in het laatste jaar van salderen. Ik zie vandaag bijvoorbeeld 16 cent voor opladen auto tussen 11-15 uur. Dat had prima gekund.
Ook wel leuk om mee bezig te zijn en een sport om voordeliger te kunnen rijden. We hebben een Kia EV3 en Zaptec Go 2. Ik moet dus een Pulse aanschaffen voor aan de P1 meter.
Contract loopt in januari af, dan stap ik over. Helaas precies in de winterperiode; maar kan dan alleen maar mee gaan vallen.
Als ik het goed begrijp is het een kwestie van laden tijdens zon en wind óf in de winter ‘s nachts. Nog iets anders waar ik rekening mee moet houden of op moet letten?
Ook wel leuk om mee bezig te zijn en een sport om voordeliger te kunnen rijden. We hebben een Kia EV3 en Zaptec Go 2. Ik moet dus een Pulse aanschaffen voor aan de P1 meter.
Contract loopt in januari af, dan stap ik over. Helaas precies in de winterperiode; maar kan dan alleen maar mee gaan vallen.
Als ik het goed begrijp is het een kwestie van laden tijdens zon en wind óf in de winter ‘s nachts. Nog iets anders waar ik rekening mee moet houden of op moet letten?
EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Laden in het weekend als je kunt. Dat is eigenlijk altijd goedkoper. Verder kloppen je aannames.THE_BASE schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:02:
Ik ga er toch maar aan beginnen, met een volgend Tibber gemiddeld tarief van 25 cent kan ik net zo goed dynamisch nemen in het laatste jaar van salderen. Ik zie vandaag bijvoorbeeld 16 cent voor opladen auto tussen 11-15 uur. Dat had prima gekund.
Januari zal een dikke rekening worden, maar na een jaartje Tibber vind ik het wel prettig om gebruik per maand af te rekenen. Geen voorschotverekeningen meer.
Ik zie 24/25 cent?THE_BASE schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:02:
Ik zie vandaag bijvoorbeeld 16 cent voor opladen auto tussen 11-15 uur. Dat had prima gekund.
Salderen wordt alsnog achteraf na een jaar verrekend toch?Pr088 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:34:
[...]
Januari zal een dikke rekening worden, maar na een jaartje Tibber vind ik het wel prettig om gebruik per maand af te rekenen. Geen voorschotverekeningen meer.
Ik zag tussen 11 en 15 uur 16 cent. Heb ik me vergist?
EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Nee dit klopt wel, leuk momentje om even het net leeg te trekken. Let erop dat er in deze maanden soms ook wel een piekje de andere kant op gaat, laatst hadden we in de avonduren een uurtje 60ct kon ik me heugen. Zonder EV is dit balen, met EV trek je dit zo weer recht. Op het moment zit ik voor sept op 19,2ct gemiddeld.THE_BASE schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:34:
[...]
De tarieven in de app.THE_BASE schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:02:
Dagelijks beschikbaar voor de volgende dag vanaf 13 uur
Weekvoorspelling op de maandag vanaf 17 uur.
Deze website is handig om wat meer vooruit te kijken, is niet altijd accuraat, maar geeft wel een beetje een idee.
https://energie.theoxygent.nl/
Van de site:
https://energie.theoxygent.nl/
Van de site:
Deze website voorspelt op basis van de weersverwachting wat de dynamische stroomprijs gaat zijn voor de komende dagen. Het algoritme maakt gebruik van lineaire regressie (supervised machine learning) op historische data, en gebruikt uurpatronen, zon en wind voor de voorspelling.
Wat mij betreft zou die voorspelling naar 2x per week mogen. Vaak zat klopt de voorspelling in de loop van de week niet meer. Een voorspelling op maandag en eentje op woensdag/donderdag zou niet verkeerd zijn naar mijn idee.201WD schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:39:
[...]
Weekvoorspelling op de maandag vanaf 17 uur.
Ja. Per maand afgerekend en per jaar verrekend.ASW1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:54:
[...]
Salderen wordt alsnog achteraf na een jaar verrekend toch?
Gisteren 16 cent in de middag, vandaag duurder met 25.THE_BASE schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:34:
[...]
Betekend dat je in Januari dan ineens moet afrekenen omdat je meer hebt teruggeleverd dan verbruikt en het per maand is verrekend en wellicht teveel?Pr088 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:48:
[...]
Ja. Per maand afgerekend en per jaar verrekend.
Ja, maar per 12e factuur i.p.v. januari. Zie stukje uit de F.A.QMatthijs Hoekstra schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:56:
[...]
Betekend dat je in Januari dan ineens moet afrekenen omdat je meer hebt teruggeleverd dan verbruikt en het per maand is verrekend en wellicht teveel?
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibberOmdat we bij Tibber niet met voorschotbedragen werken, loopt de salderingsperiode af na het ontvangen van je 12e factuur. Als voorbeeld: Wanneer je op 15 januari klant bent geworden, is de factuur van december jouw 12e factuur. Je salderingsperiode loopt dan van 15 januari tot en met 31 december.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
thanks, ben benieuwd hoeveel het wordt, we leveren flink meer terug dan we afnemen.Mirabis schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:00:
[...]
Ja, maar per 12e factuur i.p.v. januari. Zie stukje uit de F.A.Q
[...]
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Dat krijg ik ieder moment te zien: op dit moment €791.11 terugbetalen (die heb ik wel ontvangen n.l.) en €478.63 gekregen a.g.v. terugleveren.Matthijs Hoekstra schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:21:
[...]
thanks, ben benieuwd hoeveel het wordt, we leveren flink meer terug dan we afnemen.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Maar dat is nog steeds voordeliger dan de 26 cent waar ik nu op zit of iets duurder dan de 24 cent waar ik op kan komen volgend jaar MET terugleverboete die er bij Tibber nog niet is toch?Pr088 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:49:
[...]
Gisteren 16 cent in de middag, vandaag duurder met 25.
Maar je krijgt bij meer terugleveren toch 'teveel' btw en energiebelasting terug? Dat zal dan eens per jaar verrekend moeten worden? Dus terugbetalen wat je teveel hebt gekregen ivm salderen?cville schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:28:
[...]
Dat krijg ik ieder moment te zien: op dit moment €791.11 terugbetalen (die heb ik wel ontvangen n.l.) en €478.63 gekregen a.g.v. terugleveren.
Klopt helemaal en de bedragen die ik deelde houden hier rekening mee.Matthijs Hoekstra schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:07:
[...]
Maar je krijgt bij meer terugleveren toch 'teveel' btw en energiebelasting terug? Dat zal dan eens per jaar verrekend moeten worden? Dus terugbetalen wat je teveel hebt gekregen ivm salderen?
En als je na 4 maanden toch naar een vast contract wilt? Neem aan dat ze de 5e maand dan als 12e maand zien?
En klopt het dan de 460 euro terugleverkosten die ik bij Budget Energie moet betalen dus bij Tibber al niet heb?
En klopt het dan de 460 euro terugleverkosten die ik bij Budget Energie moet betalen dus bij Tibber al niet heb?
Ja & ja.THE_BASE schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:45:
En als je na 4 maanden toch naar een vast contract wilt? Neem aan dat ze de 5e maand dan als 12e maand zien?
Thanks, keuze gemaakt.
waar zie jij dit eigenlijk?cville schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:28:
[...]
Dat krijg ik ieder moment te zien: op dit moment €791.11 terugbetalen (die heb ik wel ontvangen n.l.) en €478.63 gekregen a.g.v. terugleveren.
Gisteren ja, niet vandaag.THE_BASE schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:34:
[...]
Verkijk je niet op prijzen van gisteren en vandaag, met een week windstilte zijn de prijzen zo hoog dat je weer heel lang aan het inhalen bent. Er komen af en toe vaste contracten (VEH inkoopacties) voorbij van 19 a 20 cent. Mijn inschatting is dat je daarmee bijna altijd goedkoper of gelijk uit bent dan met dynamisch.
Het hangt natuurlijk ook samen met je gebruiksprofiel maar dat moet je zelf inschatten.
ik heb 3 homewizard accu's die ik als de zon niet schijnt vol gooi als de prijs het laagst is. Als ik rekening hou met 30% omvormverlies dan kan ik zelfs op de meest grijze stille dagen nog wel mijn gemiddelde naar beneden halen. In dit geval complimenteren die accu's het dynamisch contract prima. Mijn gemiddelde prijs voor september is nu 16 cent en eerlijk gezegd had dat wel wat lager kunnen zijn omdat we de auto's niet altijd op het goedkoopste moment op kunnen laden.ASW1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:35:
[...]
Gisteren ja, niet vandaag.
Verkijk je niet op prijzen van gisteren en vandaag, met een week windstilte zijn de prijzen zo hoog dat je weer heel lang aan het inhalen bent. Er komen af en toe vaste contracten (VEH inkoopacties) voorbij van 19 a 20 cent. Mijn inschatting is dat je daarmee bijna altijd goedkoper of gelijk uit bent dan met dynamisch.
Het hangt natuurlijk ook samen met je gebruiksprofiel maar dat moet je zelf inschatten.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Hmm, ik dacht echt wel voordeliger uit te komen vanwege gunstigere tarieven voor EV laden. Heb ook zonnepanelen. Ons verbruik was 1700 kWh en opbrengst 3400 kWh ongeveer, maar door EV wordt het nu 4500 kWh verbruik. Verder hebben we met zijn tweeen geen bijzondere slurpers, behalve wasmachine drie keer per week, één keer per week droger en vier keer per week eem vaatwasmachine.ASW1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:35:
[...]
Gisteren ja, niet vandaag.
Wat zou je adviseren?
Je vraagt het niet aan mij maar als je EV's hebt die niet elke dag aan de lader hoeven maar idealiter slechts 1x per week dan is dynamisch wmb een no-brainer. Gemiddeld gezien zal je echt wel 1x per week een paar uur erg goedkoop kunnen laden in de slechtste perioden. In de beste perioden betaal je alleen een beetje EB en is de stroom zelf zo goed als gratis of heeft een negatieve bruto prijs.THE_BASE schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:26:
[...]
Hmm, ik dacht echt wel voordeliger uit te komen vanwege gunstigere tarieven voor EV laden. Heb ook zonnepanelen. Ons verbruik was 1700 kWh en opbrengst 3400 kWh ongeveer, maar door EV wordt het nu 4500 kWh verbruik. Verder hebben we met zijn tweeen geen bijzondere slurpers, behalve wasmachine drie keer per week, één keer per week droger en vier keer per week eem vaatwasmachine.
Wat zou je adviseren?
Gemiddeld gezien over een jaar denk ik dat je met 1 of 2 ev's met afstand goedkoper uit bent tov een vast contract met 20cent. Nu zijn jouw verbruik en terug lever cijfers niet echt hoog dus de verschillen zullen geen honderden euro's zijn maar goedkoper wel.
Dank voor je antwoord. We hebben de EV nu 8 weken en laadt nu vaak gewoon bij, maakt toch niet veel uit met een vast contract.AtlAntA schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:02:
[...]
Je vraagt het niet aan mij maar als je EV's hebt die niet elke dag aan de lader hoeven maar idealiter slechts 1x per week dan is dynamisch wmb een no-brainer. Gemiddeld gezien zal je echt wel 1x per week een paar uur erg goedkoop kunnen laden in de slechtste perioden. In de beste perioden betaal je alleen een beetje EB en is de stroom zelf zo goed als gratis of heeft een negatieve bruto prijs.
Gemiddeld gezien over een jaar denk ik dat je met 1 of 2 ev's met afstand goedkoper uit bent tov een vast contract met 20cent. Nu zijn jouw verbruik en terug lever cijfers niet echt hoog dus de verschillen zullen geen honderden euro's zijn maar goedkoper wel.
In het nieuwe jaar denk ik aan twee keer laden per week. Zolang het gemiddelde tarief rond of onder de 20 cent ligt vind ik het goed. Als ik het goed begrijp betaal ik sowieso toch al geen 460 euro terugleverboete? Dus dat bespaar ik al…
En mijn gedachte is om het in het laatste jaar van salderen te gaan testen, dat lijkt me beter dan vanaf 2027.
Vraagje nu de 'winter' setting er weer aan komt; Mijn batterijen laden met 15kW (op een aansluiting van 3x25A) en dat laat ik in de nacht gebeuren. Maar dat is niet altijd de goedkoopste periode. Eigenlijk strijden de auto en de batterij beide om de goedkoopste uren te gebruiken om vol te laden. Ik heb een Zappi v2.1 waar een load balancer in zit. Maar alleen voor de auto dus, en dat betekent dat de batterij altijd voorrang krijgt. Ik laat overig huisgebruik bewust even buiten beeld. (warmtepomp, koken etc.)
Ik zoek een load balancer die ongeacht de afnemer (auto, batterij, huis) de maximale load monitort en een instelling kent waarin je aan kan geven welke afnemer welke prioriteit heeft. De nummer 1 is natuurlijk altijd het huis maar de nummer 2 wisselt op basis van SoC en 'noodzaak' tot gebruik.
Kent iemand een oplossing?
Ik zoek een load balancer die ongeacht de afnemer (auto, batterij, huis) de maximale load monitort en een instelling kent waarin je aan kan geven welke afnemer welke prioriteit heeft. De nummer 1 is natuurlijk altijd het huis maar de nummer 2 wisselt op basis van SoC en 'noodzaak' tot gebruik.
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
In mijn energie dashboard. Ik lees mijn verbruik uit en combineer dat met de Tibber prijzen. Zo kan ik de Tibber rekeningen tot op een paar cent nauwkeurig, naspelen.
Nou, lekker dan, de slimme meter in storing waardoor deze niet uitgelezen kan worden. Nu krijg ik dus een schatting
.
Het is te hopen dat de netbeheerder dit een beetje vlot kan oplossen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het verbruik wordt tot een x aantal dagen wel opgeslagen in de meter. Wanneer de meter uit de storing komt kunnen de gegevens alsnog doorgegeven worden.revolution-nl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:19:
Nou, lekker dan, de slimme meter in storing waardoor deze niet uitgelezen kan worden. Nu krijg ik dus een schatting.
Hoe lang is je slimme meter in storing? Een paar dagen loopt tie wel eens achter bij Tibber. Kijk je ook bij slimme meter portal? Dat geeft een indicatie of het probleem bij Tibber of je netbeheerder/slimme meter zit.
Als je de storing meld bij je netbeheerder, aangeven dat je een dynamisch contract hebt, dan krijg je voorrang.
Als je de storing meld bij je netbeheerder, aangeven dat je een dynamisch contract hebt, dan krijg je voorrang.
Vandaag weer een laadblokkade (overigens @Backpacker ,wederom zonder een push melding). Kort daarvoor was de Easee lader terug geschakeld op trager laden ivm overbelasting van fase 3. Het zou me dan ook niet verbazen dat het probleem hem zit in dat de lader niet weer terug kan schakelen naar 16A laden en er dan een storing optreedt waardoor er niet geladen kan worden.
De lader opnieuw opgestart en maar eens zien of het laden zo weer herstart wordt.
Edit: helaas dat was geen oplossing want kort daarna weer een storing. Naar de lader gelopen om de auto even los te koppelen lijkt er volgens de lader geen laadplan te zijn want witte leds. Auto losgekoppeld en weer aangekoppeld, begint meteen het laden. Volgens de app middels slim laden, volgens de laadpaal niet want witte leds ipv blauwe. Ergens gaat er iets mis maar waar is de grote vraag. Voor het ontkoppelen was er nog sprake van pauzeren van het laden ivm Grid Rewards. Nu start het laden weer, maar nu wel weer tegen een gemiddeld hoger tarief dan initieel de bedoeling was.
Meestal werkt het allemaal prima, maar een enkele keer zoals nu, werkt het niet heel best. Overigens zou ik nog wel de verhouding moeten krijgen voor het eerdere pauzeren aangezien het opnieuw aankoppelen binnen 4 uur is. Dus wellicht lijkt de laadprijs hoger maar wordt het wel alsnog juist verrekend.
De lader opnieuw opgestart en maar eens zien of het laden zo weer herstart wordt.
Edit: helaas dat was geen oplossing want kort daarna weer een storing. Naar de lader gelopen om de auto even los te koppelen lijkt er volgens de lader geen laadplan te zijn want witte leds. Auto losgekoppeld en weer aangekoppeld, begint meteen het laden. Volgens de app middels slim laden, volgens de laadpaal niet want witte leds ipv blauwe. Ergens gaat er iets mis maar waar is de grote vraag. Voor het ontkoppelen was er nog sprake van pauzeren van het laden ivm Grid Rewards. Nu start het laden weer, maar nu wel weer tegen een gemiddeld hoger tarief dan initieel de bedoeling was.
Meestal werkt het allemaal prima, maar een enkele keer zoals nu, werkt het niet heel best. Overigens zou ik nog wel de verhouding moeten krijgen voor het eerdere pauzeren aangezien het opnieuw aankoppelen binnen 4 uur is. Dus wellicht lijkt de laadprijs hoger maar wordt het wel alsnog juist verrekend.
[ Voor 68% gewijzigd door 13art op 28-09-2025 15:45 ]
Ik ben nu een maand bezig met proberen mijn shop-tegoed op te maken. Tibber heeft daar een remedie tegen: gewoon niet leveren. Ik ben er echt helemaal klaar mee. Hoewel Tibber als energieleverancier prima is, met een mooie app, ga ik toch overstappen naar Zonneplan. Ik hou niet van rare spelletjes namelijk.
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Sinds een weekje ofzo houdt Tibber bij het laden van m’n Tesla (13A mobiele lader) rekening met onbalans.
Ik was altijd erg tevreden over het slimme laden op basis van tarieven. Maar ik moet zeggen dat ik het laden met die grid rewards nog niet erg vertrouw. Het lijkt erop alsof Tibber denkt dat m’n auto maar met ca. 1kW verbruikt terwijl ie een kleine 3kW verbruikt (13A bij ~225V).
Als ie dan - zoals nu gaat laden a 30 ct en ik verbruik 3kW en ik krijg een paar cent reward omdat zij denken dat ik met 1kW laad dan gaat dat niet goed denk ik.
Hebben anderen dit ook? Is er een mogelijkheid om gewoon weer te laden op basis van de dat ahead tarieven in plaats van die onbalans?
Ik was altijd erg tevreden over het slimme laden op basis van tarieven. Maar ik moet zeggen dat ik het laden met die grid rewards nog niet erg vertrouw. Het lijkt erop alsof Tibber denkt dat m’n auto maar met ca. 1kW verbruikt terwijl ie een kleine 3kW verbruikt (13A bij ~225V).
Als ie dan - zoals nu gaat laden a 30 ct en ik verbruik 3kW en ik krijg een paar cent reward omdat zij denken dat ik met 1kW laad dan gaat dat niet goed denk ik.
Hebben anderen dit ook? Is er een mogelijkheid om gewoon weer te laden op basis van de dat ahead tarieven in plaats van die onbalans?
Als het straks onder de 10 graden wordt gaat het helemaal wel een dingetje worden, dan moet hij iedere keer weer de batterij opwarmen om 1 kwh te laden. Ik zou graag de optie zien om alleen grid rewards uit te zetten en niet het hele slimme laden.
Ik denk dat je, net als mij, toe bent aan een Homey home automation. Bij mij ook het risico dat als de Zappi gat laden tijdens de goedkoopste uren dat de batterijen leeggetrokken worden. Met home automation kun je dit optimaal regelen/programmeren.Judge Ming schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:30:
Vraagje nu de 'winter' setting er weer aan komt; Mijn batterijen laden met 15kW (op een aansluiting van 3x25A) en dat laat ik in de nacht gebeuren. Maar dat is niet altijd de goedkoopste periode. Eigenlijk strijden de auto en de batterij beide om de goedkoopste uren te gebruiken om vol te laden. Ik heb een Zappi v2.1 waar een load balancer in zit. Maar alleen voor de auto dus, en dat betekent dat de batterij altijd voorrang krijgt. Ik laat overig huisgebruik bewust even buiten beeld. (warmtepomp, koken etc.)
Gister tijdens de goedkope uren redelijk wat pauze gehad ivm grid rewards, dit leverde mij over de hele dag € 1,21 op. Volgens tibber 10,36kwh geladen voor -2,5ct (mooi)
ik moet nog 23kWh laden tot ie vol is, dat gaat ie vandaag doen voor een gemiddelde prijs van 23,5ct. Ik heb bij benadering wat berekeningen gemaakt.
Kosten als ik alles gister had laten laden zonder rewards: € 5,44
Kosten nu (gister veel gepauzeerd, vandaag duurder laden): € 3,94
Uiteindelijk de batterij weer vol voor 12ct/kwh.
ik moet nog 23kWh laden tot ie vol is, dat gaat ie vandaag doen voor een gemiddelde prijs van 23,5ct. Ik heb bij benadering wat berekeningen gemaakt.
Volgende keer, wanneer mogelijk, misschien iets meer vooruit kijken. Ik had de vertrektijd op vanochtend 7uur gezet. Hierdoor vannacht geladen met wederom veel pauzes maar waarmee alles samen (gisteren overdag en vannacht) uit kwam op 3ct/kWh voor ruim 22kWh.LigeTRy schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:27:
Gister tijdens de goedkope uren redelijk wat pauze gehad ivm grid rewards, dit leverde mij over de hele dag € 1,21 op. Volgens tibber 10,36kwh geladen voor -2,5ct (mooi)
Kanttekening er bij is dan uiteraard wel dat de auto dusdanig lang aan de lader moet kunnen hangen.
[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 29-09-2025 09:39 ]
Mijn vertrektijd staat op morgenochtend (wanneer ik m daadwerkelijk weer nodig heb). Normaliter zet ik een vertrektijd op zondagavond 20:00 om van lage prijzen in het weekend te genieten, maar daar lijkt tibber automatisch al iets rekening mee te houden13art schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:38:
[...]
Volgende keer, wanneer mogelijk, misschien iets meer vooruit kijken. Ik had de vertrektijd op vanochtend 7uur gezet. Hierdoor vannacht geladen met wederom veel pauzes maar waarmee alles samen (gisteren overdag en vannacht) uit kwam op 3ct/kWh voor ruim 22kWh.
Kanttekening er bij is dan uiteraard wel dat de auto dusdanig lang aan de lader moet kunnen hangen.
Ik zit nog steeds een beetje op een spagaat van EVCC of grid rewards/tibber. Het grootste nadeel van evcc vind ik dat ie pas om 13:00 de volgende 24 uur evalueert, wat logisch is, want dan is de prijsdata pas binnen, daardoor mis ik vaak optimale prijsmomenten. Tibber lijkt al iets verder vooruit te voorspellen en met voorspellingswebsites zijn "vertrektijden" wel handiger in te stellen
Het blijft allemaal een beetje gokken wat een black box algoritme gaat doen. Dat vind ik lastig.
Een welkome feature die ik zou willen zien is een laadpercentage per vertrekmoment (evcc heeft dit). Als ik bijna leeg ben maar ik moet naar kantoor (kost me 20% retour) moet ik nu zowel in de tesla app (laadlimiet) als in tibber (vertrektijd) een actie uitvoeren. Hardop denkend: misschien kan ik daar wel wat voor bouwen in Home assistant, maar native zou mooier zijn, de api connecties liggen er al.
Met een EV met een batterij van >50kWh kun je meestal wel af met 1 of 2 keer per week laden. Weekenden zijn vaak goedkoper ook in de winter. Als het gaat waaien kan de auto vaak doordeweeks 's nachts laden.THE_BASE schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:49:
[...]
Dank voor je antwoord. We hebben de EV nu 8 weken en laadt nu vaak gewoon bij, maakt toch niet veel uit met een vast contract.
In het nieuwe jaar denk ik aan twee keer laden per week. Zolang het gemiddelde tarief rond of onder de 20 cent ligt vind ik het goed. Als ik het goed begrijp betaal ik sowieso toch al geen 460 euro terugleverboete? Dus dat bespaar ik al…
En mijn gedachte is om het in het laatste jaar van salderen te gaan testen, dat lijkt me beter dan vanaf 2027.
Als je in de periode dat je zonnepanelen goed werken ook nog een thuiswerkdag in de week hebt, dan ben je spekkopper. Vaak zijn de woensdagen en vrijdagen nog ietsje voordeliger dan de andere werkdagen.
Je betaalt inderdaad geen terugleverboete. Scheelt meteen! Ik zit met 2 EV's (en dat is wel eens logistiek puzzelen welke auto moet laden) op een gemiddelde van 13 cent (sinds 1-1-25 circa 4200kWh in de auto's).
Huisverbruik rond de 19ct (dit jaar 1350kWh)
Top, dank je. Doordat hier iemand zei dat het niet veel uitmaakt ten opzichte van een vast contract ging ik weer twijfelen of ik zin had in het toch niets meer opletten.Pr088 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:01:
[...]
Met een EV met een batterij van >50kWh kun je meestal wel af met 1 of 2 keer per week laden. Weekenden zijn vaak goedkoper ook in de winter. Als het gaat waaien kan de auto vaak doordeweeks 's nachts laden.
Als je in de periode dat je zonnepanelen goed werken ook nog een thuiswerkdag in de week hebt, dan ben je spekkopper. Vaak zijn de woensdagen en vrijdagen nog ietsje voordeliger dan de andere werkdagen.
Je betaalt inderdaad geen terugleverboete. Scheelt meteen! Ik zit met 2 EV's (en dat is wel eens logistiek puzzelen welke auto moet laden) op een gemiddelde van 13 cent (sinds 1-1-25 circa 4200kWh in de auto's).
Huisverbruik rond de 19ct (dit jaar 1350kWh)
Maar het scheelt (of ik reken mijzelf rijk) sowieso al 450 euro vanwege de terugleverkosten. Als het tarief dan gewoon gemiddeld genomen net zo goed 24-26 cent is (en liever daaronder) dan is het sowieso gunstig om in het laatste saldeerjaar eens te gaan proberen.
Kan je dat pre conditioning niet uitzetten? Heeft toch helemaal geen nut bij thuisladen met slechts 11kw of 22kw max vermogen.Pierz schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:59:
Als het straks onder de 10 graden wordt gaat het helemaal wel een dingetje worden, dan moet hij iedere keer weer de batterij opwarmen om 1 kwh te laden. Ik zou graag de optie zien om alleen grid rewards uit te zetten en niet het hele slimme laden.
Nee dat kan niet uitgezet. Volgens mij is dat vooral belangrijk voor de levensduur van de batterij. Hij verwarmt enkel bij lage temperaturen.AtlAntA schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:10:
[...]
Kan je dat pre conditioning niet uitzetten? Heeft toch helemaal geen nut bij thuisladen met slechts 11kw of 22kw max vermogen.
Bij snelladen snap ik die logica nog wel maar thuis laden ook al is het wat koud zou amper invloed moeten hebben op de levensduur van de accu. Het is vergelijkbaar met druppelladen in mijn optiek. Maar goed ik ga de engineers bij tesla niet tegen sprekenPierz schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:35:
[...]
Nee dat kan niet uitgezet. Volgens mij is dat vooral belangrijk voor de levensduur van de batterij. Hij verwarmt enkel bij lage temperaturen.
Persoonlijk heb ik grid rewards uitgezet en laad ik beide auto's op via een automation in Home Assistant. Bij genoeg zon gaan ze mits aangesloten alleen zonneladen. Bij een lage prijs schakel ik over naar gewoon volgas laden. Moet nog even wat logica maken waardoor dat semi automatisch gaat maar het is ook maar 2 minuten werk om de paar dagen om te kijken wat het beste is dus haast heb ik er niet mee.
Kan het niet hard maken met cijfers maar mijn gevoel zegt me dat ik zo efficiënter en goedkoper uit ben dan met grid rewards. Ik ben in ieder geval van een heel stuk frustratie af. En dat is ook wel wat waard.
Dat pre-conditionen is toch alleen bij Super Chargers? Of misschien in extreem koud weer? Net wat AtlAntA schrijft zal het niet heel nuttig zijn om je accu naar > 25 graden te verwarmen. Het duurt langer als je accu kouder is, maar dat boeit niet als je op je eigen oprit staat.Pierz schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:35:
[...]
Nee dat kan niet uitgezet. Volgens mij is dat vooral belangrijk voor de levensduur van de batterij. Hij verwarmt enkel bij lage temperaturen.
Dat het slecht is voor je accu zal wel meevallen, mijn auto kan het niet eens en mijn vorige auto heeft in 6 jaar tijd ook weinig degradatie gekregen zonder pre-conditionen.
In het saldeerjaar kun je je er geen buil aan vallen. De 'upside' zit bij goedkoop kunnen laden en de Grid Rewards. Je 'downside' zit bij teruglevering op zonnige middagen als de stroomprijs laag is. Komend jaar met salderen krijg je sowieso 12 cent terug per kWh. En de gemiddelde terugleverprijs is bij mij (kale prijs) circa 5 cent. Krijg je toch nog mooi 17 cent per kWh. Tegenover het gemiddelde inkoopstarief dat ik met de EV haal kan dat wel uit. Plus geen terugleverkosten. Die mag je meerekenen.THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:37:
[...]
Top, dank je. Doordat hier iemand zei dat het niet veel uitmaakt ten opzichte van een vast contract ging ik weer twijfelen of ik zin had in het toch niets meer opletten.
Maar het scheelt (of ik reken mijzelf rijk) sowieso al 450 euro vanwege de terugleverkosten. Als het tarief dan gewoon gemiddeld genomen net zo goed 24-26 cent is (en liever daaronder) dan is het sowieso gunstig om in het laatste saldeerjaar eens te gaan proberen.
Kijk vooral waar je de grote hoeveelheden stroom voor gebruikt. Als dat stuurbaar is naar goedkope momenten zoals een EV met slimme aansturing... Die hoge avondpieken zijn niet zo interessant. Want wat verbruikt een inductiekookplaat nou helemaal?
Nee, precies. En koken kan ik toch niet sturen. De wasmachine en wasdroger nog enigszins, maar niet veel zin om daar de routine enorm voor aan te passen.Pr088 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:45:
[...]
In het saldeerjaar kun je je er geen buil aan vallen. De 'upside' zit bij goedkoop kunnen laden en de Grid Rewards. Je 'downside' zit bij teruglevering op zonnige middagen als de stroomprijs laag is. Komend jaar met salderen krijg je sowieso 12 cent terug per kWh. En de gemiddelde terugleverprijs is bij mij (kale prijs) circa 5 cent. Krijg je toch nog mooi 17 cent per kWh. Tegenover het gemiddelde inkoopstarief dat ik met de EV haal kan dat wel uit. Plus geen terugleverkosten. Die mag je meerekenen.
Kijk vooral waar je de grote hoeveelheden stroom voor gebruikt. Als dat stuurbaar is naar goedkope momenten zoals een EV met slimme aansturing... Die hoge avondpieken zijn niet zo interessant. Want wat verbruikt een inductiekookplaat nou helemaal?
Gaat mij vooral om de sport om voordelig de EV op te laden en daardoor lekker voordelig te kunnen rijden. Nu is dat 24 cent per kWh als ik me niet vergis, alles daaronder is psychologisch mooi meegenomen. Als ik kan laden voor 15 cent op een mooie dag (of nacht) dan is dat extra lekker.
Ik kan wel hard maken dat ik goedkoper uit ben met Grid Rewards.AtlAntA schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:41:
[...]
Kan het niet hard maken met cijfers maar mijn gevoel zegt me dat ik zo efficiënter en goedkoper uit ben dan met grid rewards. Ik ben in ieder geval van een heel stuk frustratie af. En dat is ook wel wat waard.
Ik snap je opmerking over gemoedsrust wel. Soms zie je na de laadsessie hele vreemde (ongunstige) totaalprijzen die vaak na een halve dag netjes gecorrigeerd zijn.
Gister nog 25kWh geladen tussen zondag 8:00 uur en maandagochtend 7:00. De laadpaal pauzeerde tijdens de goedkope middaguren en begon 's nachts tussen 02:00 en 06:00 uur te laden. De nacht is bij mij de afgelopen weken populair, bijna elke goedkope middag wordt overgeslagen. Die 25kWh kostte vannacht in totaal - € 1,02. Gemiddeld voor -4 cent geladen
AjakkesMajaMestreech schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:35:
[...]
Ik denk dat je, net als mij, toe bent aan een Homey home automation. Bij mij ook het risico dat als de Zappi gat laden tijdens de goedkoopste uren dat de batterijen leeggetrokken worden. Met home automation kun je dit optimaal regelen/programmeren.
Ik hoop op een meer kant en klare oplossing van een stukje hardware (ala Pulse) en software die me in staat stelt bepaalde afnemers te knijpen indien nodig.
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Als je auto ondersteund wordt door Tibber voor slim laden dan kun je makkelijk onder die 24 cent laden, tenzij je vaak weg bent. Gewoon in de app aangeven wanneer je vol wil vertrekken en dan wordt voor je geregeld dat op de goedkope moment daarvoor wordt geladen.THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:01:
[...]
Nee, precies. En koken kan ik toch niet sturen. De wasmachine en wasdroger nog enigszins, maar niet veel zin om daar de routine enorm voor aan te passen.
Gaat mij vooral om de sport om voordelig de EV op te laden en daardoor lekker voordelig te kunnen rijden. Nu is dat 24 cent per kWh als ik me niet vergis, alles daaronder is psychologisch mooi meegenomen. Als ik kan laden voor 15 cent op een mooie dag (of nacht) dan is dat extra lekker.
Een auto opladen is al zoveel kWh per jaar dat het moeilijk is om het daarna nog heel duur te maken met op verkeerde momenten wassen denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door orillion op 29-09-2025 14:03 ]
Heb een Zaptec Go 2 en EV3, dus volgens mij gaat die combinatie prima. In principe een 4-daagse werkweek, dus drie dagen voor laden over, met name in het weekend. Gaat vast goed komen, leuk om te proberen en hou er wel van om voordelig uit te zijn met energie.orillion schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:03:
[...]
Als je auto ondersteund wordt door Tibber voor slim laden dan kun je makkelijk onder die 24 cent laden, tenzij je vaak weg bent. Gewoon in de app aangeven wanneer je vol wil vertrekken en dan wordt voor je geregeld dat op de goedkope moment daarvoor wordt geladen.
Een auto opladen is al zoveel kWh per jaar dat het moeilijk is om het daarna nog heel duur te maken met op verkeerde momenten wassen denk ik.
Dan komt het zeker goed. (Als Zaptec weer fatsoenlijk werkt met TibberTHE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:45:
[...]
Heb een Zaptec Go 2 en EV3, dus volgens mij gaat die combinatie prima. In principe een 4-daagse werkweek, dus drie dagen voor laden over, met name in het weekend. Gaat vast goed komen, leuk om te proberen en hou er wel van om voordelig uit te zijn met energie.

Hoop dat het sneller wordt opgelost dan de issue's met de Zappi v2.1. Die werkt sinds begin juni al niet meer op de 2 nieuwere firmwares en er lijkt zo goed als geen progressie (@Backpacker kan jij misschien een update geven?) in een bruikbare oplossing zitten. Of je moet de FW niet updaten of je moet via Zappi Support een downgrade aanvragen van de FW. Iets wat ook niet echt wenselijk is want er zijn wel wat bruikbare verbeteringen toe gevoegd in de updates.Pr088 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:37:
[...]
Dan komt het zeker goed. (Als Zaptec weer fatsoenlijk werkt met Tibber)
Dit is trouwens ook 1 van de redenen dat ik zelf maar aan het knutselen ben gegaan in HAOS.
We stappen pas in januari over, maar wat is er met Zaptec en Tibber, die heb ik nog even gemist?Pr088 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:37:
[...]
Dan komt het zeker goed. (Als Zaptec weer fatsoenlijk werkt met Tibber)
Ik heb sinds juli een Zaptec Go 2 icm Tibber en heb zelf nog nergens last van, dus ik ben ook benieuwd.THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:08:
[...]
We stappen pas in januari over, maar wat is er met Zaptec en Tibber, die heb ik nog even gemist?
Ik heb dan geen EVCC, HA oid. Gewoon Slim Laden aan of uit. We laden (Kia Niro EV) eigenlijk alleen in het weekend en om de week op de woensdagen. Dit om de accu een keertje onder de 25% te krijgen. Maar ik zie weinig gedoe met de combinatie tussen de lader en Tibber.
Wat zou er mis moeten zijn @Pr088
Same here, geen EVCC, Home Assistant of andere integraties. Dus puur Zaptec Go 2 -> Kia EV3. Daartussen wil ik een Tibber Pulse gaan zetten en laden in het weekend of door de weeks.jurgen purgen schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:14:
[...]
Ik heb sinds juli een Zaptec Go 2 icm Tibber en heb zelf nog nergens last van, dus ik ben ook benieuwd.
Ik heb dan geen EVCC, HA oid. Gewoon Slim Laden aan of uit. We laden (Kia Niro EV) eigenlijk alleen in het weekend en om de week op de woensdagen. Dit om de accu een keertje onder de 25% te krijgen. Maar ik zie weinig gedoe met de combinatie tussen de lader en Tibber.
Wat zou er mis moeten zijn @Pr088
Hopelijk stel ik niet een vraag die al beantwoord is... Hoe zit het met de kwartierprijzen en de Tibber API. Is die data nu al op te halen in kwartierformaat of niet?
Dan kan ik mijn software alvast testen op de aanpassing.. Anders valt mijn eigen software morgen ehm. nogal om
Dan kan ik mijn software alvast testen op de aanpassing.. Anders valt mijn eigen software morgen ehm. nogal om
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik weet er echt niet heel veel van, maar volgens mij start dat per 1 oktober?mkleinman schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:05:
Hopelijk stel ik niet een vraag die al beantwoord is... Hoe zit het met de kwartierprijzen en de Tibber API. Is die data nu al op te halen in kwartierformaat of niet?
De tibber api change is backwards compatible, als je niets doet blijft hij netjes uur prijzen opgeven. Je kunt hem zelf nu al forceren om kwartier prijzen te geven. Zie de documentatie.mkleinman schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:05:
janne_nl schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:47:
Hoe lang is je slimme meter in storing? Een paar dagen loopt tie wel eens achter bij Tibber. Kijk je ook bij slimme meter portal? Dat geeft een indicatie of het probleem bij Tibber of je netbeheerder/slimme meter zit.
De meter stond bij Liander al een tijdje in storing, contact gehad en morgen komen ze hem al vervangen13art schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:10:
[...]
Het verbruik wordt tot een x aantal dagen wel opgeslagen in de meter. Wanneer de meter uit de storing komt kunnen de gegevens alsnog doorgegeven worden.
Gelukkig precies voor de nieuwe maand
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik probeer onze auto aan Tibber te connecten, een EV3, maar krijg steeds bad request. Herkenbaar? Heb nog geen contract of Pulse…
misschien moet je eerst een contract afsluiten en een pulse aansluiten voor je dit gaat doen?THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:41:
Ik probeer onze auto aan Tibber te connecten, een EV3, maar krijg steeds bad request. Herkenbaar? Heb nog geen contract of Pulse…
Dat lukt dan ook niet. Eerst een contract.THE_BASE schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:41:
Oké, thanks. Was wat aan het spelen met de app. Dan nog even geduld hebben!Pr088 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:33:
[...]
Dat lukt dan ook niet. Eerst een contract.
aangezien ik via google het antwoord niet zo snel krijg gevonden toch even hier de vraag of er meer mensen vergelijkbare situatie hebben ondervonden...
vannacht om 4.06u heeft de Tibber Pulse een melding afgegeven met daarin de mededeling dat de hoofdzekering is overbelast. 166A voor een periode van grofweg 30 seconden.
Ik heb enkel een 3x25A aansluiting en vannacht was de auto niet aangesloten op de laadpaal. Dus enkel huishoudelijke apparaten die wat nodig hebben. Desondanks is de zeker er niet uitgesprongen terwijl je dat wel zou verwachten.
is dit een bug van de Tibber Pulse?
vannacht om 4.06u heeft de Tibber Pulse een melding afgegeven met daarin de mededeling dat de hoofdzekering is overbelast. 166A voor een periode van grofweg 30 seconden.
Ik heb enkel een 3x25A aansluiting en vannacht was de auto niet aangesloten op de laadpaal. Dus enkel huishoudelijke apparaten die wat nodig hebben. Desondanks is de zeker er niet uitgesprongen terwijl je dat wel zou verwachten.
...
Een zekering springt er niet meteen uit. Sterker nog die kunnen voor korte tijd een hoop meer hebben dan hetgeen waarvoor ze zijn. Zolang het voor korte tijd is, is dat geen probleem en zullen ze er dus ook niet uit springen.koentjuh1987 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:18:
aangezien ik via google het antwoord niet zo snel krijg gevonden toch even hier de vraag of er meer mensen vergelijkbare situatie hebben ondervonden...
dat vermoeden had ik ook al. ik vind het alleen apart dat er een dergelijke melding komt. vooral met de 166A13art schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:30:
[...]
Een zekering springt er niet meteen uit. Sterker nog die kunnen voor korte tijd een hoop meer hebben dan hetgeen waarvoor ze zijn. Zolang het voor korte tijd is, is dat geen probleem en zullen ze er dus ook niet uit springen.
...
Ah ja, 166A (ik last eerst 16A) is wel wat aan de hoge kant. Lijkt me dat dat niet helemaal klopt.koentjuh1987 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:40:
[...]
dat vermoeden had ik ook al. ik vind het alleen apart dat er een dergelijke melding komt. vooral met de 166A
Heb je andere manieren om de meter uit te lezen? Wellicht p1 dongle van homewizard of iets dergelijks? Als je daar dezelfde meldingen krijgt dan zou ik de netbeheerder hiervan op de hoogte brengen. Kan ook zijn dat je meter kuren heeft.koentjuh1987 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:40:
[...]
dat vermoeden had ik ook al. ik vind het alleen apart dat er een dergelijke melding komt. vooral met de 166A
Tarieven in de app zijn nog niet beschikbaar. Wellicht doordat we vanaf morgen overstappen naar kwartierprijzen!
https://www.epexspot.com/...uction_period=&product=15
https://www.epexspot.com/...uction_period=&product=15
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Ik zie nu tarieven in de app en dat zijn uurprijzen. Misschien als we morgen kijken dat het wel kwartierprijzen zijn?
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik heb dat ook wel eens. Heb niet eens zoveel apparaten aangesloten dat ik dat überhaupt aan kan.13art schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:41:
[...]
Ah ja, 166A (ik last eerst 16A) is wel wat aan de hoge kant. Lijkt me dat dat niet helemaal klopt.
Ik denk dat we vannacht de kwartierprijzen gaan krijgen of er komt een update van de app zodat kwartierprijzen dan werken. We gaan het zien.
Volgens de e-mail die ze gisteren verstuurd hadden zouden de kwartierprijzen vanaf morgen pas te zien zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door WvM82 op 30-09-2025 15:08 ]