Geen mail gehad hier 🤨WvM82 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:07:
Volgens de e-mail die ze gisteren verstuurd hadden zouden de kwartierprijzen vanaf morgen pas te zien zijn.
Mag ik vragen waarom jullie voor Tibber hebben gekozen in plaats van bijvoorbeeld voor Zonneplan? Mijn voorkeur gaat op gevoel ook naar Tibber, maar wil het wel overwogen hebben.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Via API heb ik nu kwartier prijzen in home assistant voor morgen! Met soms wel 4 cent verschil tussen 15.45, 16.00 (dipje) en 16.15
Zojuist een adviesgesprek gehad over de aanschaf van een thuisbatterij. Nu willen we daar graag ook de onbalansmarkt mee op. Volgens de adviseur moeten we daarvoor overstappen naar Frank, Hegg of Next Energy.
Kunnen we alleen met een Homevoltbatterij van Tibber bij Tibber blijven voor die onbalansmarkt? (@Backpacker of iemand die ervaring heeft met een andere batterij)
Kunnen we alleen met een Homevoltbatterij van Tibber bij Tibber blijven voor die onbalansmarkt? (@Backpacker of iemand die ervaring heeft met een andere batterij)
Vannacht is bij mij L3 er uit geklapt (ook 3x25A). Waarschijnlijk tegen 02.00. Gelukkig heeft mijn Powerwall L1 door laten lopen want daar zitten de server en alle warmtezaken (wp, wbp) op zodat ik 's ochtends geen licht maar wel warmte had. Wel heel toevallig!AtlAntA schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:49:
[...]
Heb je andere manieren om de meter uit te lezen? Wellicht p1 dongle van homewizard of iets dergelijks? Als je daar dezelfde meldingen krijgt dan zou ik de netbeheerder hiervan op de hoogte brengen. Kan ook zijn dat je meter kuren heeft.
Ik heb geen Pulse.
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Goed lezen en nadenken.marana schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:57:
Zojuist een adviesgesprek gehad over de aanschaf van een thuisbatterij. Nu willen we daar graag ook de onbalansmarkt mee op. Volgens de adviseur moeten we daarvoor overstappen naar Frank, Hegg of Next Energy.
Thuisaccus zijn duur en het duurt erg lang voor je het terugverdiend hebt.
Ik wacht nog een paar jaar .
De onbalansmarkt is na 1/1/27 toch een stuk minder rendabel? Bij inkoop betaal je belasting, bij verkoop krijg je die niet meer terug toch?marana schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:57:
Homevolt is vooralsnog alleen voor Tibber. Dat maakt dat ik die accu nog niet heb aangeschaft. Stel ik ga weg bij Tibber dan houd je een domme batterij over. Lijkt me niet handig.marana schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:57:
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Omdat je bij Zonneplan zelf moet zorgen dat je auto op de juiste momenten start en stopt met laden. Ik vind het te veel gedoe als mijn energieleverancier dat niet voor me kan doen.THE_BASE schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:20:
Mag ik vragen waarom jullie voor Tibber hebben gekozen in plaats van bijvoorbeeld voor Zonneplan? Mijn voorkeur gaat op gevoel ook naar Tibber, maar wil het wel overwogen hebben.
Oh dat ziet goed uit voor morgen!orillion schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:19:
Ik zie op iOS inmiddels kwartierprijzen voor morgen. Moest wel het schuifje bovenaan omzetten.
[Afbeelding]
Ik moet de Victron DESS instelling nog van 60min naar 15min omzetten.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 214kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
tibber integratie mey HA toont nog uurtarief ipv kwartier. (ook na reload). Hoe om te schakelen naar nieuwe kwartier prijzen? @Backpacker
https://developer.tibber.com/docs/changelogrvee schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:42:
tibber integratie mey HA toont nog uurtarief ipv kwartier. (ook na reload). Hoe om te schakelen naar nieuwe kwartier prijzen? @Backpacker
Zonneplan laadpaal kan ook slim laden hoor.orillion schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:17:
[...]
Omdat je bij Zonneplan zelf moet zorgen dat je auto op de juiste momenten start en stopt met laden. Ik vind het te veel gedoe als mijn energieleverancier dat niet voor me kan doen.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Dan moet je wel een laadpaal hebben van Zonneplan. Tibber ondersteunt het via de auto met elke laadpaal.
Denk dat we een update van de integratie mogen afwachten.
https://www.home-assistant.io/integrations/tibber/
Ja, maar ik heb al een laadpaal en bij Tibber is het puur softwarematig auto koppelen en het werkt met m'n bestaande laadpaal.
Klopt. Tibber ondersteunt trouwens lang niet elke elektrische auto en ook maar een beperkt aantal merken laadpalen. Dus er is ook wel kans dat Tibber combinaties niet ondersteunt. Dus check het goed. Ik ben tevreden klant bij Tibber, maar Tibbers integraties werken echt niet op 100% van de laadpalen of 100% van de auto's. Zeker als je een EV hebt van >5 jaar oud is de kans groot dat er geen koppeling is met je auto. Mijn Corsa-E (2020) is een goed voorbeeld.Mooper schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:24:
[...]
Dan moet je wel een laadpaal hebben van Zonneplan. Tibber ondersteunt het via de auto met elke laadpaal.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Ik ben over op Tibber en ze zouden m'n oude aanbieder dat melden, alleen daar hoor ik nog niets van. Wat is jullie ervaring met opzeggen? De oude leverancier contract liep tm gister, dus op zich ben ik contractvrij.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Volgens mij krijg je later gewoon je eindafrekening. Let er wel op dat je alles op tijd download. Na de jaarafrekening kon ik bij Essent nergens meer aan.
oke, zing het wel even uit, thanks.janne_nl schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:54:
Volgens mij krijg je later gewoon je eindafrekening. Let er wel op dat je alles op tijd download. Na de jaarafrekening kon ik bij Essent nergens meer aan.
Nu wennen aan alles smart, connected en dynamisch. Voel mij meteen weer 23
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik kijk regelmatig in de Tibber app om te kijken of de data nog opgehaald wordt van de netbeheerder, zodat ik na een dag of 8 (soms komt het vanzelf goed) aan de telefoon hang en een storing meld. Zeker met terugleveren uit een accu wil ik wel een correcte afrekening krijgen.
Slimme meter portal helpt ook, de vertraging ligt ook wel eens aan Tibber zelf. Maar na bijna een jaar dik tevreden.
Slimme meter portal helpt ook, de vertraging ligt ook wel eens aan Tibber zelf. Maar na bijna een jaar dik tevreden.
Kan iemand me dit nog even uitleggen, Tibber doet niet aan cashback, maar het scheelt op
jaarbasis daardoor echt wel veel geld. Waarom zou ik dan toch voor Tibber zonder cashback kiezen? Overigens zie ik op de sites van de leveranciers hele andere bedragen.
jaarbasis daardoor echt wel veel geld. Waarom zou ik dan toch voor Tibber zonder cashback kiezen? Overigens zie ik op de sites van de leveranciers hele andere bedragen.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Dit soort vragen passen beter in het dynamische tarieven topic denk ik. Daar wordt Frank Energie ook uitgelicht als "doet niet netjes aan saldering".THE_BASE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:03:
Kan iemand me dit nog even uitleggen, Tibber doet niet aan cashback, maar het scheelt op
[Afbeelding]
Op jeroen.nl kun je de aanbieders ook goed vergelijken. Zo saldeert Tibber de inkoopvergoeding die ze rekenen ook bij teruglevering. Scheelt 2ct op een kWh. Maar als de cashback klopt kan Frank Energie wel eens naarstig op zoek zijn naar nieuwe klanten. Mogelijk gunstig.THE_BASE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:03:
[Afbeelding]
Excuses, je hebt gelijk!orillion schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:58:
[...]
Dit soort vragen passen beter in het dynamische tarieven topic denk ik. Daar wordt Frank Energie ook uitgelicht als "doet niet netjes aan saldering".
Frank is geen optie, maar kwam ook Next Energy tegen. Maar weet niet of die allemaal van die slimme apps hebben die ook samenwerken met Zaptec en dergelijk.Pr088 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:14:
[...]
Op jeroen.nl kun je de aanbieders ook goed vergelijken. Zo saldeert Tibber de inkoopvergoeding die ze rekenen ook bij teruglevering. Scheelt 2ct op een kWh. Maar als de cashback klopt kan Frank Energie wel eens naarstig op zoek zijn naar nieuwe klanten. Mogelijk gunstig.
Duurde bij mij ook even ik zat hiervoor bij GreenChoice en ben net een maand over naar Tibber.NiGeLaToR schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:22:
Ik ben over op Tibber en ze zouden m'n oude aanbieder dat melden, alleen daar hoor ik nog niets van. Wat is jullie ervaring met opzeggen? De oude leverancier contract liep tm gister, dus op zich ben ik contractvrij.
Wellicht dat iemand me een beetje op weg kan helpen. Mocht een ander topic beter passen, let me know.
Ik zit nu bij ANWB energie met een dynamisch contract voor stroom en gas.
Technisch wert het allemaal prima, administratief is het soms wat teleurstellend.
Ik zit eraan te denk om naar een andere dynamische leverancier te verhuizen.
Situatie:
- groot energievretend huis.
- Warmepomp (10Kw vermogen en die gebruiken we ook)
- Cv ketel voor warmwater en bijspringen bij koude
- elektrische auto
- Easee Charge Lite laadpaal met back-office tbv afrekenen leasemaatschappij
- ik laad nu “handmatig” dynamisch, ergo ik kijk in de app wat gunstige tijden zijn en haal dan de tag langs de lader.
- Easee Equalizer loadbalancer
- 15 zonnepanelen die totaal 3850 Kw opleveren met een oude offline omvormer
Verbruik totaal p/j grofweg:
- 16.000 Kw stroom
- 800m3 gas
Uiteraard zullen de bedragen bij gelijk gedrag niet bijzonder veel schelen tussen de ene of de andere dynamische aanbieder.
Dus het gaat vooral om de functionaliteit en de betrouwbaarheid van de services.
Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van Tibber en Grid Rewards?
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)
Dank voor jullie input.
Technisch wert het allemaal prima, administratief is het soms wat teleurstellend.
Situatie:
- elektrische auto
- ik laad nu “handmatig” dynamisch, ergo ik kijk in de app wat gunstige tijden zijn en haal dan de tag langs de lader.
- Easee Equalizer loadbalancer
- 16.000 Kw stroom
- 800m3 gas
Uiteraard zullen de bedragen bij gelijk gedrag niet bijzonder veel schelen tussen de ene of de andere dynamische aanbieder.
Dus het gaat vooral om de functionaliteit en de betrouwbaarheid van de services.
Kan ik zonder dure aanpassing optimaal gebruik maken van Tibber en Grid Rewards?
Ik meen bv te weten dat een Easee laadpaal maar 1 “provider” tegelijk geconfigureerd kan hebben (in dit geval de backoffice)
Dank voor jullie input.
Als je je auto in de tibber app hebt gekoppeld, kan je daar tegenwoordig per maand van de auto een laadoverzicht uitdraaien, die gebruik ik zelf voor handmatige declaratie, scheelt weer 5 euro backoffice kosten per maand. kost me elke maand 2 minuten werk.macfocus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:40:
Wellicht dat iemand me een beetje op weg kan helpen. Mocht een ander topic beter passen, let me know.
Situatie:
- elektrische auto
- 16.000 Kw stroom
- 800m3 gas
Dank voor jullie input.
Verder ben ik wel tevreden over tibber qua betrouwbaarheid, heel soms zit er een quirk in de dienst, maar dat wordt snel opgelost en hoort een beetje bij snelle ontwikkeling.
Wat ik me wel afvraag, als je zo'n flinke warmtepomp hebt, en een leasepas van de zaak, waarom zou je dat je auto optimaal willen opladen met grid rewards (Financieel gezien, de meesten hebben hier ook nog een ecologisch standpunt)? Ik zou juist zoveel mogelijk die warmtepomp op de goedkope momenten laten draaien, en met 10kw trek je al een boel van je faseruimte leeg.
Little sidetrack: ik ga naast de tibber pulse ook een easee equalizer aanschaffen, ik merk dat in de goedkope momenten makkelijk 1 fase leeg trek met huishoudelijke apparaten, maar de andere 2 staan te niksen. loadbalancing met de tibber pulse schakelt alle fases naar beneden als er eentje aan z'n max zit. De equalizer kan phase balancing doen.
[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 02-10-2025 16:17 ]
Ik ga geen handmatige declaraties doen, geen zin in en dan moeten er mensen naar kijken, laat het maar lekker automatisch. Die kosten (zie onderstaand, neem ik gewoon mee in het tarief)LigeTRy schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:16:
[...]
Als je je auto in de tibber app hebt gekoppeld, kan je daar tegenwoordig per maand van de auto een laadoverzicht uitdraaien, die gebruik ik zelf voor handmatige declaratie, scheelt weer 5 euro backoffice kosten per maand. kost me elke maand 2 minuten werk.
Verder ben ik wel tevreden over tibber qua betrouwbaarheid, heel soms zit er een quirk in de dienst, maar dat wordt snel opgelost en hoort een beetje bij snelle ontwikkeling.
Wat ik me wel afvraag, als je zo'n flinke warmtepomp hebt, en een leasepas van de zaak, waarom zou je dat je auto optimaal willen opladen met grid rewards (Financieel gezien, de meesten hebben hier ook nog een ecologisch standpunt)? Ik zou juist zoveel mogelijk die warmtepomp op de goedkope momenten laten draaien, en met 10kw trek je al een boel van je faseruimte leeg.
Little sidetrack: ik ga naast de tibber pulse ook een easee equalizer aanschaffen, ik merk dat in de goedkope momenten makkelijk 1 fase leeg trek met huishoudelijke apparaten, maar de andere 2 staan te niksen. loadbalancing met de tibber pulse schakelt alle fases naar beneden als er eentje aan z'n max zit. De equalizer kan phase balancing doen.
Ik wil de auto als het kan automatisch op de goedkope uren laden (zomers bij zon/wind, 's winters s'nachts) . Als Gridrewards me per saldo hetzelfde kost als op goedkope uren laden, dan is dat voor mij prima (mits ik de auto wel tijdig vol heb natuurlijk)
Ik reken 37c/Kwh aan de LM.
Die WP loopt wanneer nodig, daar valt weinig op te sturen.
De Easee Equalizer heb ik idd. Is wel nodig hier, ff toegevoegd aan mij bericht.
Check, dan kom je een heel eind, wellicht heb je nog een Tibber Pulse nodig (als je een referral code hebt is ie erg goedkoop) als je auto niet direct grid rewards ondersteund, maar een pulse is sowieso aan te radenmacfocus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:26:
[...]
Ik ga geen handmatige declaraties doen, geen zin in en dan moeten er mensen naar kijken, laat het maar lekker automatisch. Die kosten (zie onderstaand, neem ik gewoon mee in het tarief)
Ik wil de auto als het kan automatisch op de goedkope uren laden (zomers bij zon/wind, 's winters s'nachts) . Als Gridrewards me per saldo hetzelfde kost als op goedkope uren laden, dan is dat voor mij prima (mits ik de auto wel tijdig vol heb natuurlijk)
De Easee Equalizer heb ik idd. Is wel nodig hier, ff toegevoegd aan mij bericht.
Ik vind die Grid Rewards nog best onduidelijk... Klopt het dat ik nu geld heb verdiend aan het opladen van de auto? Immers 1,65 Rewards is hoger dan 1,06 aan energiekosten.
/f/image/PLHoE1BRUtbA3LkGqvTYDLEv.png?f=fotoalbum_large)
Tegelijkertijd zie ik die €1,65 niet terug onder 'rewards'. Maarr... Ik heb gisteren wel 3 kWh verbruikt welke eigenlijk 83 cent kosten, al staat bij het overzicht dat mijn afname kosten -89 cent zijn (en dus geld toe)
Kijk dat het allemaal bijzonder goedkoop is, is wel evident, boeit allemaal niet zoveel dus haha. Maar vind het wel fijn om het een beetje te begrijpen
/f/image/PLHoE1BRUtbA3LkGqvTYDLEv.png?f=fotoalbum_large)
Tegelijkertijd zie ik die €1,65 niet terug onder 'rewards'. Maarr... Ik heb gisteren wel 3 kWh verbruikt welke eigenlijk 83 cent kosten, al staat bij het overzicht dat mijn afname kosten -89 cent zijn (en dus geld toe)
Kijk dat het allemaal bijzonder goedkoop is, is wel evident, boeit allemaal niet zoveel dus haha. Maar vind het wel fijn om het een beetje te begrijpen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Kijk uit! Vraag goed na bij Tibber. Volgens mij moet Tibber je Easee kunnen aansturen en dat kan niet tegelijkertijd met je backoffice. Er kan maar 1 kapitein op het schip zijn. Dus ik vraag me af of je Grid Rewards kunt gebruiken. Check dat goed.macfocus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:26:
[...]
Ik ga geen handmatige declaraties doen, geen zin in en dan moeten er mensen naar kijken, laat het maar lekker automatisch. Die kosten (zie onderstaand, neem ik gewoon mee in het tarief)
Verder is Tibber goedkoper dan ANWB o.a. omdat je de inkoopvergoeding terugkrijgt als je stroom teruglevert.
Ik denk dat je nog wel wat uitzoekwerk hebt.
Nee klopt niet helemaal. Je hebt € 1,06 betaald voor 10 kWh. Daarom zie je ook het gemiddelde van 10ct per kWh. De Grid Rewards waren € 1,65. Betekent dat je eigenlijk voor deze sessie € 2,71 hebt betaald en € 1,65 korting hebt gekregen. Je betaalt uiteindelijk die € 1,06 voor 10 kWh. Nog steeds heel netjes!Richh schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:43:
Ik vind die Grid Rewards nog best onduidelijk... Klopt het dat ik nu geld heb verdiend aan het opladen van de auto? Immers 1,65 Rewards is hoger dan 1,06 aan energiekosten.
[Afbeelding]
Tegelijkertijd zie ik die €1,65 niet terug onder 'rewards'. Maarr... Ik heb gisteren wel 3 kWh verbruikt welke eigenlijk 83 cent kosten, al staat bij het overzicht dat mijn afname kosten -89 cent zijn (en dus geld toe)![]()
Dank, ik vermoedde al zoiets. Ik heb inmiddels ook een vraag uitstaan bij Easee zelf.Pr088 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:56:
[...]
Kijk uit! Vraag goed na bij Tibber. Volgens mij moet Tibber je Easee kunnen aansturen en dat kan niet tegelijkertijd met je backoffice. Er kan maar 1 kapitein op het schip zijn. Dus ik vraag me af of je Grid Rewards kunt gebruiken. Check dat goed.
Verder is Tibber goedkoper dan ANWB o.a. omdat je de inkoopvergoeding terugkrijgt als je stroom teruglevert.
Ik denk dat je nog wel wat uitzoekwerk hebt.
Die heb ik even gemist, waar kan je dat doen?Ersus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:38:
[...]
Oh dat ziet goed uit voor morgen!
Ik moet de Victron DESS instelling nog van 60min naar 15min omzetten.
Ah, bij de DESS instellingen en dan 2x zowel bij inkoop als bij verkoop b
[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 03-10-2025 09:57 ]
Ik snap Grid Rewards nog niet helemaal. Voorbeeld:
Mijn auto gaat laden op een goedkoper moment. Tarief is op dat moment 30 cent per kWh, maar onbalansmarkt is 20 cent per kWh. Dan wordt er op dat moment geladen voor 20 cent. Laad je auto dan voor 20 cent op dat moment, én je krijgt Grid Rewards? Of zijn de 10 cent winst per kWh je Grid Rewards?
Mijn auto gaat laden op een goedkoper moment. Tarief is op dat moment 30 cent per kWh, maar onbalansmarkt is 20 cent per kWh. Dan wordt er op dat moment geladen voor 20 cent. Laad je auto dan voor 20 cent op dat moment, én je krijgt Grid Rewards? Of zijn de 10 cent winst per kWh je Grid Rewards?
Veel wind voorspeld.janne_nl schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:45:
Aparte tariefgrafiek voor morgen (vind ik)
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ja, dat wist ik, maar zo vlak heb ik hem nog niet gezien volgens mij.
Nee dat is waar, het is een aardige horizontale lijn die we niet vaak zien.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Dat kan toch? Als je hem met dat schuifje bovenin op 60 minuten zet.Tdem schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:14:
Hoop dat we binnenkort weer twee dagen in één grafiek kunnen zien in de app.
Ik denk een twee-dagengrafiek op 15 minuten op een telefoonschermpje niet goed zichtbaar is.
Zelf vind ik het gekker (en enigszins irritant) dat de website geen twee-dagengrafiek weer kan geven, en zelfs niet eens morgen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Zie het nu ook, dank!JeroenH schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:28:
[...]
Dat kan toch? Als je hem met dat schuifje bovenin op 60 minuten zet.
Ik denk een twee-dagengrafiek op 15 minuten op een telefoonschermpje niet goed zichtbaar is.
Zelf vind ik het gekker (en enigszins irritant) dat de website geen twee-dagengrafiek weer kan geven, en zelfs niet eens morgen.
Zelfde, de nacht was een flink stuk oranje.LigeTRy schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:22:
Gek nachtje, waarschijnlijk een grote windvlaag![]()
[Afbeelding]
Overigens voor het laatste grote stuk maar 1 cent vergoeding gekregen. Dat heeft dus niet heel veel opgeleverd.
[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 05-10-2025 08:32 ]
Blijft interessant hoe deze black box werkt. Voor het laatste oranje stuk heb ik namelijk 45ct gekregen (normale laadsnelheid is vaak rond de 9kw)13art schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:30:
[...]
Zelfde, de nacht was een flink stuk oranje.
Overigens voor het laatste grote stuk maar 1 cent vergoeding gekregen. Dat heeft dus niet heel veel opgeleverd.
Lijkt er op dat ze het nog aan het aanpassen waren. Nu ik nogmaals kijk zie ik dat de vergoeding 1,14 euro is geworden.LigeTRy schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:48:
[...]
Blijft interessant hoe deze black box werkt. Voor het laatste oranje stuk heb ik namelijk 45ct gekregen (normale laadsnelheid is vaak rond de 9kw)
Ik ervaar al sinds gisterenavond problemen met de Tibber app. M'n auto's staan er niet meer in en ook m'n Easee laadpaal is niet meer zichtbaar. Forceer ik opladen via m'n laadpaal, stopt Tibber het direct weer vanwege grid rewards... Lekker handig dit.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Dat laatste kan je normaal gesproken omzeilen door Tibber niet meer als operator in te stellen in de Easee app.Freekers schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:13:
Ik ervaar al sinds gisterenavond problemen met de Tibber app. M'n auto's staan er niet meer in en ook m'n Easee laadpaal is niet meer zichtbaar. Forceer ik opladen via m'n laadpaal, stopt Tibber het direct weer vanwege grid rewards... Lekker handig dit.
Bij mij verdween ook wel eens de auto toen ik de auto (Kia e-Niro) als geïntegreerde auto had ingesteld. De reden was dat wanneer het 12V accu niveau onder een bepaalde waarde komt Tibber de auto verwijderd om te voorkomen dat de accu nog verder leeg loopt. Maar volgens mij verdween toen niet de laadpaal.
Je kan bij de laadpaal even de stroom er af halen (in de meterkast) even wachten en weer opnieuw aanzetten om te zien of de laadpaal dan weer herkend wordt.
Grid Rewards is enorm aan het uitstellen. Nu hadden we de laadtijd om 23:00 vanavond staan, maar het kan nog best naar morgenochtend vroeg. De laagste prijs vandaag is X, een eventueel hogere prijs Y wordt gecompenseerd naar X als ik op een duurder moment laadt door GR. Wat als ik nu de eindtijd later instel, blijft dat dan nog steeds zo? Of wordt alles dan gereset en ben ik de sjaak?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
hoezo vanavond om 23:00 uur?JT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:32:
Grid Rewards is enorm aan het uitstellen. Nu hadden we de laadtijd om 23:00 vanavond staan, maar het kan nog best naar morgenochtend vroeg. De laagste prijs vandaag is X, een eventueel hogere prijs Y wordt gecompenseerd naar X als ik op een duurder moment laadt door GR. Wat als ik nu de eindtijd later instel, blijft dat dan nog steeds zo? Of wordt alles dan gereset en ben ik de sjaak?
van 00:00 tot 18:00 uur kan ik begrijpen maar hoezo daarna?
Nee hoor er wordt niks gereset. Alleen het laadplan wordt aangepast naar het laden op een goedkoper moment. Ik doe dit zelf regelmatig. Vandaag ook de tijd verzet naar morgen ochtend.JT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:32:
Brain fartboyette schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:54:
[...]
hoezo vanavond om 23:00 uur?
van 00:00 tot 18:00 uur kan ik begrijpen maar hoezo daarna?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
tot voor kort had ik "altijd" m'n vertrektijd op zondagavond 20:00 staan om te genieten van de lage uurtjes. Maar het lijkt also Tibber de laatste weken beter verder vooruit kijkt. Ik heb nu m'n volgende vertrektijd op zaterdagochtend staan, want dan heb ik daadwerkelijk een volle batterij nodig, maar toch is ie vandaag al aan het laden/uitstellen omdat de stroom waarschijnlijk niet meer zo goedkoop wordt voor zaterdag.13art schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:55:
[...]
Nee hoor er wordt niks gereset. Alleen het laadplan wordt aangepast naar het laden op een goedkoper moment. Ik doe dit zelf regelmatig. Vandaag ook de tijd verzet naar morgen ochtend.
Sites zoals https://energie.theoxygent.nl/ voorspellen ook al voor een langere periode, het zou gek zijn als tibber dat niet zou doen, ik ben er blij mee.
Nu nog een vertrekpercentage in kunnen stellen per moment/dag, dan is het product voor mij af (bijvoorbeeld: woensdag = kantoordag, dan heb maar 40% SoC nodig)
In combinatie met een vast schema, dat je maar 1 keer hoeft in te stellen "elke woensdag SOC 40%"LigeTRy schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:47:
[...]
tot voor kort had ik "altijd" m'n vertrektijd op zondagavond 20:00 staan om te genieten van de lage uurtjes. Maar het lijkt also Tibber de laatste weken beter verder vooruit kijkt. Ik heb nu m'n volgende vertrektijd op zaterdagochtend staan, want dan heb ik daadwerkelijk een volle batterij nodig, maar toch is ie vandaag al aan het laden/uitstellen omdat de stroom waarschijnlijk niet meer zo goedkoop wordt voor zaterdag.
Sites zoals https://energie.theoxygent.nl/ voorspellen ook al voor een langere periode, het zou gek zijn als tibber dat niet zou doen, ik ben er blij mee.
Nu nog een vertrekpercentage in kunnen stellen per moment/dag, dan is het product voor mij af (bijvoorbeeld: woensdag = kantoordag, dan heb maar 40% SoC nodig)
Ecodan warmtepomp
Zo, dat zou echt de kers op de taart zijn. Nu zelf elke keer het gewenste percentage in de app van de auto aan het instellen. Werkt natuurlijk ook (al kan ik in de app van de auto niet lager dan 50% en kan dat via externe aansturing wel) maar idealiter zit dit gewoon in de Tibber app, ben je op 1 plek helemaal klaarJT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:50:
[...]
In combinatie met een vast schema, dat je maar 1 keer hoeft in te stellen "elke woensdag SOC 40%"
Ondanks al redelijk wat zoekwerk heb ik toch nog een vraag over het salderen bij Tibber die hier hopelijk iemand die al een jaarafrekening heeft gezien kan beantwoorden:
Stel ik neem per jaar 6000 kWh af en ik lever ook exact 6000 kWh terug. Het gemiddelde gewogen afnametarief is 10 cent, daarbovenop komt nog ongeveer 10 cent energiebelasting, 2 cent inkoopvergoeding, en ongeveer 4,6 cent BTW. Het gemiddelde teruglevertarief is 3 cent, en daarop wederom 10 cent energiebelasting, 2 cent inkoopvergoeding, maar in dit geval ongeveer 3,2 cent BTW.
Ik heb dus aan het eind van het jaar 6000 * 0,046 = 276 euro BTW betaald, en 6000 * 0,032 = 192 euro BTW teruggekregen. Mijn vraag is dan ook: Wordt het verschil van 84 euro BTW nog terugbetaald op de jaarafrekening of draag ik ondanks de salderingsregeling toch nog netto belasting af aan de overheid?
Stel ik neem per jaar 6000 kWh af en ik lever ook exact 6000 kWh terug. Het gemiddelde gewogen afnametarief is 10 cent, daarbovenop komt nog ongeveer 10 cent energiebelasting, 2 cent inkoopvergoeding, en ongeveer 4,6 cent BTW. Het gemiddelde teruglevertarief is 3 cent, en daarop wederom 10 cent energiebelasting, 2 cent inkoopvergoeding, maar in dit geval ongeveer 3,2 cent BTW.
Ik heb dus aan het eind van het jaar 6000 * 0,046 = 276 euro BTW betaald, en 6000 * 0,032 = 192 euro BTW teruggekregen. Mijn vraag is dan ook: Wordt het verschil van 84 euro BTW nog terugbetaald op de jaarafrekening of draag ik ondanks de salderingsregeling toch nog netto belasting af aan de overheid?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Je betaaltmichaelvo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:53:
Ondanks al redelijk wat zoekwerk heb ik toch nog een vraag over het salderen bij Tibber die hier hopelijk iemand die al een jaarafrekening heeft gezien kan beantwoorden:
6000 x (10 + 10 + 2) + BTW = 26,60 * 6000 = EUR 1.596
Je ontvangt
6000 x (3 + 10 + 2) + BTW = 18,15 * 6000 = EUR 1.089
Dus netto betaal je het verschil tussen die twee. Los van de teruggave energiebelasting en netbheerkosten.
Nog een opmerking over:
Bij een Tibber wordt alleen de energiebelasting (en dan de inkoopvergoeding en btw) gesaldeerd. Dus niet het kale tarief. Dus het antwoord is: ja.of draag ik ondanks de salderingsregeling toch nog netto belasting af aan de overheid
Bij een andere leverancier (terugleverboetes/kosten buiten beschouwing gelaten) zou je beter af zijn als je 6.000 kWh wilt salderen en je afnametarief (een stuk) hoger ligt dan je teruglevertarief.
[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 06-10-2025 15:15 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Ok, dus ze salderen wel degelijk (dat was me ook duidelijk), maar omdat het gemiddelde levertarief voor de meeste mensen hoger is dan het gemiddelde teruglevertarief mis je daar een stukje BTW saldering die je dus netto afdraagt.radeoxx schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:13:
Bij een Tibber wordt alleen de energiebelasting (en dan de inkoopvergoeding en btw) gesaldeerd. Dus niet het kale tarief. Dus het antwoord is: ja.
Juist die terugleverboetes zorgen ervoor dat je in dit scenario met deze getallen bij andere leveranciers over het algemeen duurder uit bent dan bij Tibber, uitzonderingen (hele goede aanbiedingen) daargelaten.Bij een andere leverancier (terugleverboetes/kosten buiten beschouwing gelaten) zou je beter af zijn als je 6.000 kWh wilt salderen en je afnametarief (een stuk) hoger ligt dan je teruglevertarief.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Laatste paar weken echt ellende wat betreft de integratie van VW met tibber slim laden icm wallbox. Alles opnieuw ingesteld, maar t blijft lastig syncen tussen die ecosystemen met als gevolg dat de auto of niet laad wanneer het goedkoop is, grid regards niet werken en met regelmaat op de dure momenten de auto staat te laden. Al aardig wat 10tjes aan kwh misgelopen / weggegooid zo.
Meer mensen hier last van. Of wordt t nogmaals alles resetten en opnieuw instellen. Het heeft afgelopen jaar aardig OK gewerkt.
Meer mensen hier last van. Of wordt t nogmaals alles resetten en opnieuw instellen. Het heeft afgelopen jaar aardig OK gewerkt.
Wat loopt er brak dan, de VW-Tibber integratie of Wallbox-Tibber integratie?tijmeng schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:27:
Laatste paar weken echt ellende wat betreft de integratie van VW met tibber slim laden icm wallbox. Alles opnieuw ingesteld, maar t blijft lastig syncen tussen die ecosystemen met als gevolg dat de auto of niet laad wanneer het goedkoop is, grid regards niet werken en met regelmaat op de dure momenten de auto staat te laden. Al aardig wat 10tjes aan kwh misgelopen / weggegooid zo.
Ecodan warmtepomp
Ok, dit wordt of heel ingewikkeld of het is straks "vanzelf" opgelost. In het kort:
Tibber denk dat mijn auto accu 0% is als ik hem inplug en gaat dus elke keer volgas laden zodra ik hem aan de lader hang.
Ik heb een ev. Een vw ID4.
Ik heb een charge amps luna laadpaal
Ik heb my Volkswagen app en daarin is de auto bekend.
Ik wacht nog op het kenteken document om de auto ook in de mijn Volkswagen ap te kunnen laden.
In de tibber app kan ik de auto zien en zie dat deze is aangesloten (of wanneer dat niet zo is).
In de charge amp ap kan ik diezelfde informatie ook zien, ik kan de laadpaal ook benienen.
Slim laden is gewenste Tibber functie, alleen die ziet dus geen accu percentage, iets dat wel de verwachting is.
Heeft iemand hier ervaring mee, ik vermoed dat de charge amps paal er niets mee te maken heeft maar dat het probleem zit tussen de vw app/auto en tibber.
Tibber denk dat mijn auto accu 0% is als ik hem inplug en gaat dus elke keer volgas laden zodra ik hem aan de lader hang.
Ik wacht nog op het kenteken document om de auto ook in de mijn Volkswagen ap te kunnen laden.
In de tibber app kan ik de auto zien en zie dat deze is aangesloten (of wanneer dat niet zo is).
In de charge amp ap kan ik diezelfde informatie ook zien, ik kan de laadpaal ook benienen.
Slim laden is gewenste Tibber functie, alleen die ziet dus geen accu percentage, iets dat wel de verwachting is.
Heeft iemand hier ervaring mee, ik vermoed dat de charge amps paal er niets mee te maken heeft maar dat het probleem zit tussen de vw app/auto en tibber.
Wallbox integratie geeft aan te laden. Kan in de tibber app dit niet stopzetten of omzetten naar slim laden. Grid rewards geeft aan dat deze "niet ready is" terwijl er wel 2 vinkjes staan bij aangesloten en connectie met zowel wallbox als vw. Vw integratie geeft aan dat de auto niet aan de lader hangt.JT schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Wat loopt er brak dan, de VW-Tibber integratie of Wallbox-Tibber integratie?
Resultaat. Ik plug de auto in. Normaal gaat deze dan niet laden maar kijkt naar t plan. Nu begint t laden gewoon. Soms ook niet en dan kan de auto gaan laden als grid rewards hem opdracht geeft. Dan start t laden wel. Maar gaat dan niet meer uit. De auto lekker doorladen. Dus nu paar gehad dat ik thuis kom. De id3 inplug. De auto gaat in wacht stand want rond 1800 dure stroom. Dan vind grid rewards bijvoorbeeld om 1830 een reden tot laden, dat gaat dan even goed. Ik zie ook een vergoeding daarvoor. Maar de auto blijft dan laden. Resultaat dat hij in de dure avonduren zichzelf voorgooit.
Anyway. Ik ga nogmaals alles opnieuw instellen en anders maar een issue aanmaken bij tibber. Vorige keer ook goed en snel geholpen door hen.
Het is weer feest met Myenergi en hun Zappi. Myenergi kan niet met de kwartierprijzen omgaan. Dus goedkoop laden via de Zappi gaat ook niet meer. Tot op heden van Myenergi geen respons.
Vind het best wel jammer dat ik een dergelijke dure lader heb gekocht en er zo weinig genot van heb. Tip voor een ieder om dus goed na te gaan welke lader je kiest.
Vind het best wel jammer dat ik een dergelijke dure lader heb gekocht en er zo weinig genot van heb. Tip voor een ieder om dus goed na te gaan welke lader je kiest.
De easee doet het prima via Tibber, maar daar ben jij waarschijnlijk niet mee geholpen…henkb123 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:01:
Het is weer feest met Myenergi en hun Zappi. Myenergi kan niet met de kwartierprijzen omgaan. Dus goedkoop laden via de Zappi gaat ook niet meer. Tot op heden van Myenergi geen respons.
Bedoel je de eigen software van de Zappi, of stuur je de Zappi via de power-up van Tibber aan?henkb123 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:01:
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Balen! Ik heb destijds ook een zappi overwogen voor het 1-fase/3-fase schakelen (zonnepanelen maximaal benutten), toch gekozen voor Easee.HaraldBou schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:33:
[...]
De easee doet het prima via Tibber, maar daar ben jij waarschijnlijk niet mee geholpen…
Heb je niks aan, maar Easee werkt top i.c.m. VW integratie en Opel (geen integratie).
Dezelfde vraag van mijn kant. Ik zal vanacht eens proberen een uurtje te laden en kijken of het werkt. Dus niet met Tibber, gewoon via de Zappi portal.Blackraven schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:57:
[...]
Bedoel je de eigen software van de Zappi, of stuur je de Zappi via de power-up van Tibber aan?
Ik heb sinds een paar dagen eindelijk Grid Rewards direct op mijn Tesla. Ik probeer het een beetje te begrijpen, maar soms snap ik de laadkeuzes echt niet.
Vanavond laad hij vanzelf een 6kWh op de dalende prijslijn tegen 30ct en daar krijg ik dan 5ct vergoeding voor
Laden was niet nodig want geen laadplan en de prijs is nu lager.
Mis ik iets? Is dit een bug of iets anders?
Vanavond laad hij vanzelf een 6kWh op de dalende prijslijn tegen 30ct en daar krijg ik dan 5ct vergoeding voor
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Mijn tesla heeft vannacht ook geladen voor grid rewards, maar de laadprijs ligt boven de 20 cent. Wat schiet ik daar mee op?
Je zou eigenlijk een maximum laadprijs moeten kunnen instellen voor grid rewards. Het stroomnet helpen is allemaal leuk en aardig maar dan moet het geen onnodig geld kosten
Je zou eigenlijk een maximum laadprijs moeten kunnen instellen voor grid rewards. Het stroomnet helpen is allemaal leuk en aardig maar dan moet het geen onnodig geld kosten
Als laden niet nodig is dan niet aan de lader hangen. Hang je wel aan de lader zonder laadplan dan doe je dat ter ondersteuning van het netwerk en bepaalt Tibber dus wanneer het laden nodig is.Ethirty schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:02:
Ik heb sinds een paar dagen eindelijk Grid Rewards direct op mijn Tesla. Ik probeer het een beetje te begrijpen, maar soms snap ik de laadkeuzes echt niet.
Ja dat snap ik, maar het idee is dat je daar dan wel (eerlijk) voor beloond wordt. Of op zijn minst dat ze dat secuur doen. Ook met gewoon "slim laden" zag ik met enige regelmaat hele rare laadplanningen langskomen.13art schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Als laden niet nodig is dan niet aan de lader hangen. Hang je wel aan de lader zonder laadplan dan doe je dat ter ondersteuning van het netwerk en bepaalt Tibber dus wanneer het laden nodig is.
Ze adviseren zélf geen laadplan te maken maar wél aan te koppelen. Met 30ct/kWh laden ipv 24 en daar dan in totaal 15ct voor krijgen is financieel onaantrekkelijk. Maar je kan smart charging en grid rewards niet onafhankelijk van elkaar aan/uit zetten dus je hebt ook geen keuze wat dat aangaat.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Je krijgt grid rewards èn daarnaast compensatie wanneer er eventueel bijgeladen wordt tijdens een hogere stroomprijs.
Die compensatie staat los van je grid rewards maar komt wel terug op je energierekening, en kun je na een tijdje ook terugzien in de laadgrafiek (dip in de prijs op het moment dat er geladen werd, zie afbeelding)
Dit is al 100 keer langsgekomen in dit topic en mensen blijven maar beweren dat je er geld op toe legt doordat er soms bij hogere prijzen geladen wordt. Dat is pertinent onjuist. Gewoon aangekoppeld laten, alles komt goed.
Die compensatie staat los van je grid rewards maar komt wel terug op je energierekening, en kun je na een tijdje ook terugzien in de laadgrafiek (dip in de prijs op het moment dat er geladen werd, zie afbeelding)
Dit is al 100 keer langsgekomen in dit topic en mensen blijven maar beweren dat je er geld op toe legt doordat er soms bij hogere prijzen geladen wordt. Dat is pertinent onjuist. Gewoon aangekoppeld laten, alles komt goed.
n=1 Zelf vind ik dat ze gewoonweg het bedrag per laadmoment niet moeten tonen totdat het vast is gelegd. Of gewoonweg, een asterisk met voorlopig bedrag. Nu staat dat er niet en kan je bij het tussendoor kijken de indruk krijgen dat het niet echt voordelig is. Zo pauzeert het dan 3 uur op het goedkoopste moment en staat er 8 cent compensatie....uh...ok.ASW1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:57:
Je krijgt grid rewards èn daarnaast compensatie wanneer er eventueel bijgeladen wordt tijdens een hogere stroomprijs.
[Afbeelding]
Aan het einde van de sessie is pas echt inzichtelijk wat het resultaat is van de combinatie, inhalen + compensatie+ uitstellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Mirabis op 09-10-2025 14:15 ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik beweerde niks, probeerde alleen te begrijpen. Snap nu ook beter waarom de grafiek van een lopende sessie anders is dan na het ontkoppelen van de auto.ASW1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:57:
Als je het mij vraagt een slecht UX keuze van Tibber om dat niet iets duidelijker en overzichtelijker te presenteren. Dat blijkt ook wel uit jouw statement dat het een regelmatig terugkerend onderwerp is.
Persoonlijk moet ik toch wel om de 1 of 2 dagen laden, dus of ik dan elke dag inprik of niet boeit iets minder als ik daarmee maar gunstig laadt. Want ik kan nu alleen nog maar kiezen tussen wel of niet inprikken. Maar als ik inprik zonder laadschema weet ik nooit hoeveel er de volgende dag bijgekomen is. En met laadschema is auto vol, dat is ook niet altijd nodig.
#team_UTC+1
Is het dan ook zoals mijn voorbeeld:ASW1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:57:
[Afbeelding]
Wanneer er een nieuwe laadsessie aangemaakt wordt is dat altijd op basis van de meest voordelige verwachte tarieven. Als je dan een stukje in een hoger tarief laadt krijg je het verschil gecompenseerd, en betaal je dus (achteraf) nog steeds het lagere tarief waarvoor je anders geladen zou hebben. De winst zit dus in de grid rewards en daarnaast zul je met een slim laadschema vrijwel altijd op een gemiddeld lager tarief uitkomen dan als je de laadsessie handmatig zou starten en in 1x afmaken.Mooper schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:16:
[...]
Is het dan ook zoals mijn voorbeeld:
Ik snap de frustatie wel enigzins want soms wil je gewoon dat die alleen laadt bij prijzen onder de 17 cent, ik noem maar wat.
Als Tibber besluit dat 22 cent ook goedkoop genoeg is dan gaat die gewoon laden. Je kunt niet echt een maximum prijs instellen.
Dat Tibber compenseert als er door Grid Rewards duurder wordt geladen in een ander uur van de dag snap ik, dat werkt prima.
Als Tibber besluit dat 22 cent ook goedkoop genoeg is dan gaat die gewoon laden. Je kunt niet echt een maximum prijs instellen.
Dat Tibber compenseert als er door Grid Rewards duurder wordt geladen in een ander uur van de dag snap ik, dat werkt prima.
Er zat een bugje in de samenvatting waardoor ook het compensatiedeel bij de "verdiende Grid Rewards" werd opgeteld. Dat is vandaag verholpen. Deze sessie heeft je €1,06 gekost.Richh schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:43:
[Afbeelding]
Tegelijkertijd zie ik die €1,65 niet terug onder 'rewards'. Maarr... Ik heb gisteren wel 3 kWh verbruikt welke eigenlijk 83 cent kosten, al staat bij het overzicht dat mijn afname kosten -89 cent zijn (en dus geld toe)![]()
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Zo heb ik er nog niet tegenaan gekeken.rbnw schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:10:
Ik snap de frustatie wel enigzins want soms wil je gewoon dat die alleen laadt bij prijzen onder de 17 cent, ik noem maar wat.
Wat ik zelf meestal doe is alleen laden als het moet (meestal wel minimaal een dag vooruit)
En als het niet moet zet ik hem op 60% ofzo zonder vertrektijd of met een vertrektijd tot een week vooruit, dan pakt ie vanzelf goedkope uren. De behoefte om bij een bepaalde prijs of lager te kunnen laden is nooit bij me opgekomen.
Ik ben dol op feedback doorgeven dus ik ben erg benieuwd wat er dan verbetert zou kunnen worden. Mijn inziens heeft Tibber, vergeleken met concurrerende diensten, het meest uitgebreide overzicht van wat er allemaal gebeurd in een laadsessie. Het laat de prijs per laadevent zien inclusief een aangepaste prijslijn.Ethirty schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:26:
[...]
Ik beweerde niks, probeerde alleen te begrijpen. Snap nu ook beter waarom de grafiek van een lopende sessie anders is dan na het ontkoppelen van de auto.
Als je het mij vraagt een slecht UX keuze van Tibber om dat niet iets duidelijker en overzichtelijker te presenteren. Dat blijkt ook wel uit jouw statement dat het een regelmatig terugkerend onderwerp is.
Persoonlijk moet ik toch wel om de 1 of 2 dagen laden, dus of ik dan elke dag inprik of niet boeit iets minder als ik daarmee maar gunstig laadt. Want ik kan nu alleen nog maar kiezen tussen wel of niet inprikken. Maar als ik inprik zonder laadschema weet ik nooit hoeveel er de volgende dag bijgekomen is. En met laadschema is auto vol, dat is ook niet altijd nodig.
Let op: ik zeg niet dat het perfect is, er zullen altijd verbeteringen mogelijk zijn die ik dan ook graag doorgeef, maar mijnsinziens wordt er dus al veel meer informatie getoond dan bij "anderen". Misschien zelfs wel teveel waardoor het verwarrend wordt?
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Ik heb ook niet dé oplossing, heb pas net een paar dagen ervaring met de grid rewards. Maar wel bijna een jaar met Tibber en veel (handmatig) energie plannen op basis van de week forecast en prijsgrafieken. Dus zie onderstaand vooral als een open vraagstelling.Backpacker schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:28:
[...]
Ik ben dol op feedback doorgeven dus ik ben erg benieuwd wat er dan verbetert zou kunnen worden. Mijn inziens heeft Tibber, vergeleken met concurrerende diensten, het meest uitgebreide overzicht van wat er allemaal gebeurd in een laadsessie. Het laat de prijs per laadevent zien inclusief een aangepaste prijslijn.
Let op: ik zeg niet dat het perfect is, er zullen altijd verbeteringen mogelijk zijn die ik dan ook graag doorgeef, maar mijnsinziens wordt er dus al veel meer informatie getoond dan bij "anderen". Misschien zelfs wel teveel waardoor het verwarrend wordt?
Soms is teveel inderdaad niet handig. En als je meer info toont, roept dat dan geen extra vragen op. Bij mij wel. En kennelijk bij veel anderen als dezelfde vragen vaak terugkomen. Waarom zou je bijvoorbeeld de ongecorrigeerde prijs voor laden laten zien als je ook meldt dat die wordt aangepast ná de sessie. Of waarom kunnen jullie die gecorrigeerde prijs niet tijdens de sessie laten zien? En een paar uur na het laden kan je, voor zover ik weet, de laadessie met de aangepaste grafiek niet meer inzien. Waarom is dat niet langer terug te zoeken?
Maar wat ik met gewoon slim laden en nu ook met grid rewards zie is dat er met enige regelmaat niet altijd in de laagste dallen geladen wordt, maar nét ernaast.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8LA38rlJ4c4ob2bA4sHj8Y4g.jpg?f=user_large)
Dit is van na de sessie die ik aanhaalde, tijdens de sessie zie je die prijsdalen niet. En achteraf vraag ik me dan af waarom er niet op de laagste momenten geladen had kunnen worden. Ook ben ik dan verbaasd dat er van 21:11-21:39 geladen worden. Maar zonder inzicht over waarom dat het net ontlast blijft dat altijd maar gokken.
Of een paar dagen eerder.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uEtUtZDkbJ1ARPYbKCG0eO2n.jpg?f=user_large)
Om maar wel even te benadrukken: ik ben overall echt wel blij met slim laden, het bespaart een hoop geld. Maar soms voelt het alsof het nóg slimmer kan. Bijv het instellen van een drempelprijs. Als grid rewards mijn auto elk kwartier schakelt, dan wil ik af en toe ook wel mee kunnen liften op de grillige fluctuerende kwartierprijzen. Ik wil best het grid ondersteunen, maar met een maximumprijs kan ik er wel voor zorgen dat ik dat niet doe als de prijs 60 cent is.
Maar goed, ik begrijp ook dat ontwikkel capaciteit goed verdeeld moet worden. Veel beloofde features laten al lang op zich wachten, dus de musts en nice to haves moeten wel in balans blijven
#team_UTC+1
Omdat de normale prijslijn wordt gebruikt om te laten zien dat "gewoon" slim laden in de goedkope tijdvlakken zal gaan ladenWaarom zou je bijvoorbeeld de ongecorrigeerde prijs voor laden laten zien als je ook meldt dat die wordt aangepast ná de sessie.
Omdat het afhankelijk is van veel data en berekeningen en die vaak pas na afloop van een sessie definitef zijn.Of waarom kunnen jullie die gecorrigeerde prijs niet tijdens de sessie laten zien?
Een laadsessie is terug te zien zolang er geen nieuwe laadsessie is aanngemaakt, oftewel totdat de auto weer aan de laadpaal wordt gekoppeld. Het staat zeker op de wensenlijst om een langere geschiedenis te laten zien maar dat vergt grote aanpassingen.En een paar uur na het laden kan je, voor zover ik weet, de laadessie met de aangepaste grafiek niet meer inzien. Waarom is dat niet langer terug te zoeken?
Onbalansmomenten zijn nooit vaste kwartieren en er kunnen dus altijd delen van een kwartier zijn dat er niet geladen wordt vanwege onbalans. Helaas is de prijslijn alleen per kwartier (voorheen uur) aan te passen dus dat maakt het inderdaad verwarrend. Maar het is dus niet zo dat het hele tijdvlak die aangepaste prijs geldt.Dit is van na de sessie die ik aanhaalde, tijdens de sessie zie je die prijsdalen niet. En achteraf vraag ik me dan af waarom er niet op de laagste momenten geladen had kunnen worden. Ook ben ik dan verbaasd dat er van 21:11-21:39 geladen worden. Maar zonder inzicht over waarom dat het net ontlast blijft dat altijd maar gokken.
Overigens komt het ook soms voor dat het systeem wat traag is en soms de laadpaal en/of auto waardoor er gewoon niet eerder is gestart met laden.
Ik vermoed dat deze sessie plaatsvond op een dag waarop we problemen hadden met het verwerken van de Grid Rewards naar de app (GR scherm en de laadtijdlijn)Of een paar dagen eerder.
Het instellen van een drempelprijs is inderdaad een veel gevraagde feature en wie weet dat het er ooti gaat komen. Alleen iedere variable die toegevoegd wordt maar het gehele systeem weer een stuk complexer natuurlijk. Het is helaas geen kwestie van een regel code.Bijv het instellen van een drempelprijs. Als grid rewards mijn auto elk kwartier schakelt, dan wil ik af en toe ook wel mee kunnen liften op de grillige fluctuerende kwartierprijzen.
Die 60 cent betaal je natuurlijk nooit. Het wordt door Grid Rewards altijd minder dan de laagste (verwachte) prijzen tot aan je ingestelde vertrekttijd. Dus wat dat betreft kan je een beetje sturen op prijs door met de vertrektijd te spelen (als de batterij niet persé helemaal vol hoeft te zijn)Ik wil best het grid ondersteunen, maar met een maximumprijs kan ik er wel voor zorgen dat ik dat niet doe als de prijs 60 cent is.
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Die 60 cent was natuurlijk wat gechargeerd, maar ik kan nu alleen maar kiezen tussen niet ondersteunen en zelf mijn week moment inschatten of wel ondersteunen en elke prijs accepteren die jullie algoritme op dat moment goedkoop vindt.Backpacker schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:25:
[...]
Die 60 cent betaal je natuurlijk nooit. Het wordt door Grid Rewards altijd minder dan de laagste (verwachte) prijzen tot aan je ingestelde vertrekttijd. Dus wat dat betreft kan je een beetje sturen op prijs door met de vertrektijd te spelen (als de batterij niet persé helemaal vol hoeft te zijn)
#team_UTC+1
Als je dat niet wil dan moet je dus zelf gaan doen wat Tobber nu doet en zelf gaan bekijken wanneer de verwachte prijzen het laagst zijn en dat dan afstemmen op wanneer je de auto denkt nodig te hebben en wanneer te laden.Ethirty schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:56:
Dank voor je uitgebreide antwoord!
[...]
Die 60 cent was natuurlijk wat gechargeerd, maar ik kan nu alleen maar kiezen tussen niet ondersteunen en zelf mijn week moment inschatten of wel ondersteunen en elke prijs accepteren die jullie algoritme op dat moment goedkoop vindt.
Pakt soms goed uit en soms verkeerd (=eigen ervaring).
Ik vind het gewoon super goed werken. Het enige wat wellicht (voor mij) lastig is, is dat ik de auto om slim laden zet voor over 2 of 3 dagen als ik zeker weet dat ik niet heel veel kilometers hoef te maken en de gridrewards er dan voor zorgt dat het laden uitgesteld wordt, om vervolgens weer een compleet nieuwe sessie op te starten als ik een klein ritje van max een half uurtje moet maken. Ik zie dan het verleden van de afgelopen dag/nacht niet terug en het lijkt er dan op (weet niet of het zo is) dat Tibber opnieuw gaat berekenen welke gemiddelde prijs is dan tot het moment van het vertrek zou hebben.Backpacker schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:28:
[...]
Ik ben dol op feedback doorgeven dus ik ben erg benieuwd wat er dan verbetert zou kunnen worden. Mijn inziens heeft Tibber, vergeleken met concurrerende diensten, het meest uitgebreide overzicht van wat er allemaal gebeurd in een laadsessie. Het laat de prijs per laadevent zien inclusief een aangepaste prijslijn.
Sowieso zou het fijn zijn als we grid rewards historie zouden kunnen zien.
Nu is het bij ons denk ik extra lastig omdat we 2 verschillende auto’s aan 1 (easee) lader opladen. Ook daar heeft Tibber het nog wel eens lastig om de juiste auto te herkennen.
Ik stuurde eerst de Zappi via Tibber aan. Op FW 5.556 werkte dit prima. Echter na de update naar V 5.736 gaat dit niet meer. Tibber is al heel lang met Myenergi bezig om dit op te lossen maar helaas zonder resultaat.Tibber is nu bezig om het OCPP los te laten en de API van Zappi te gaan gebruiken.
Blackraven schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:57:
[...]
Bedoel je de eigen software van de Zappi, of stuur je de Zappi via de power-up van Tibber aan?
Dit is helemaal opgelost. Het probleem zat hem in een fout binnen de volkswagen software. Na wat bellen en mailen is het nu opgelost.tcw82 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:22:
Ok, dit wordt of heel ingewikkeld of het is straks "vanzelf" opgelost. In het kort:
Ok, andere vraag. Tibber, laadpaal, auto, alles is nu ingesteld en ingeregeld. De auto laad en verdiend gridrewards, de P1 meter van tibber zou loadbalancer moeten zijn.
Toch krijg ik de volgende meldingen, zie plaatjes hieronder. Ik heb (heel bewust) de max amp op 24 ingesteld(met een 3*24*230 sommetje kom ik op 16.5 kW. ), ik heb smelt zekeringen en vervangen is 200 euro per gesprongen zekering en vervangen door automaten is meer dan 500 euro.
Echter, het is een 11kw laadpaal, die ook zo is ingesteld.
Met een snelle P=V*I kom ik met 3*25*230 tot circa 17250w. De laadpaal haalt nooit meer dan 3*16*230= 11040w, die is ingesteld op max 16amp maal 3.
Waarom gaat Tibber dan mauwen over een overbelaste hoofdzekering?
Er is 1 apparaat in huis dat af en toe 2000 watt trekt, dat is de Quooker, maar zelfs dan 11040+2000 is geen 17250.
Base load van het huis is ca. 250w in ruste.
Wat mis ik hier precies?
Nog even het plaatje met de max van de dag rechtsonder:
Toch krijg ik de volgende meldingen, zie plaatjes hieronder. Ik heb (heel bewust) de max amp op 24 ingesteld(met een 3*24*230 sommetje kom ik op 16.5 kW. ), ik heb smelt zekeringen en vervangen is 200 euro per gesprongen zekering en vervangen door automaten is meer dan 500 euro.
Echter, het is een 11kw laadpaal, die ook zo is ingesteld.
Met een snelle P=V*I kom ik met 3*25*230 tot circa 17250w. De laadpaal haalt nooit meer dan 3*16*230= 11040w, die is ingesteld op max 16amp maal 3.
Waarom gaat Tibber dan mauwen over een overbelaste hoofdzekering?
Er is 1 apparaat in huis dat af en toe 2000 watt trekt, dat is de Quooker, maar zelfs dan 11040+2000 is geen 17250.
Base load van het huis is ca. 250w in ruste.
Wat mis ik hier precies?
![]() | ![]() | ![]() |
@tcw82 je vergeet iig dat je per fase moet kijken. De laadpaal doet 16A per fase en de Quooker ongeveer 9A. Op die fase ga je dan dus naar de 25A, ik denk dus dat de melding daarom gegeven wordt.
dit gaat inderdaad over de fase belasting maar is een piekmoment hoef je niet druk om te maken om die ene amperemichaelvo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:56:
@tcw82 je vergeet iig dat je per fase moet kijken. De laadpaal doet 16A per fase en de Quooker ongeveer 9A. Op die fase ga je dan dus naar de 25A, ik denk dus dat de melding daarom gegeven wordt.
/f/image/vF8QkanY06ttIYBkM3KKKlq6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZiP5a71YYLQPsC4j7S5n713w.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EPB8D0LtneqP15Y7yXYfU9Jw.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/cRm21K5bbR3pSLmJ8NtnC1Ww.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/MCBqGU7qIzG3ddHxBKNj1cwe.png?f=fotoalbum_tile)