Het grote Ford Explorer & Capri EV topic

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nkijkuit
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 17:41
De app koppelt bij mij prima, maar je mist niks hoor. Ik heb 3 profielen aangemaakt maar de auto doet daar niets mee. Geen voorkeuren gekoppeld aan profielen, sterker nog, het lijkt wel of de auto de profielen niet eens kent. Je kan ook niet wisselen van profiel.

Op afstand kan je weinig doen met de app. Je kan laden starten en stoppen (maar niet het laadpercentage instellen), je kan kachel aanzetten op afstand (maar niet de temperatuur in stellen). En je kan de auto op slot doen of openen. Maar de app geeft niet standaard de status van het slot weer, dit duurt 30 seconde om op te halen. Ook andere mutaties worden zeer langzaam verwerkt.

Verder kan je met de app weinig. Er wordt reclame gemaakt voor het Blue Oval laadnetwerk, maar aanmelden is me niet gelukt. Je schijnt hiervoor een pasje nodig te hebben (zou in het dashboard kastje moeten liggen) maar dat heb ik niet. Ford klantenservice verwijst naar dealer maar dealer weet van niets.

Verder biedt de app was statistieken over het laden en dan heb je het wel gehad ongeveer

Ik was toevallig pas bij VW dealer en even in de ID4 gezeten; het scherm is een stuk kleiner maar wel overzichtelijker. Sommige functies van de Ford kan ik nog steeds niet snel vinden of lijken zich wel te verplaatsen in het menu :-). De VW app biedt niet veel meer vertelde de verkoper. Dus als daar de ontwikkelingen vandaan moeten dan ben ik niet hoopvol...

Gelukkig rijdt de Explorer heerlijk en zijn het natuurlijk allemaal luxe problemen :)

[ Voor 12% gewijzigd door nkijkuit op 03-01-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-06 20:16
met de vw app kan je de auto dus NIET op slot doen, nog steeds NIET. vermoedelijk wist de verkoper dat niet eens zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nkijkuit
SiegmundB schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:21:
met de vw app kan je de auto dus NIET op slot doen, nog steeds NIET. vermoedelijk wist de verkoper dat niet eens zelf
kijk, het kan dus altijd nog erger, ik tel m'm zegeningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:15
Dat is toch wonderlijk, met de app voor mijn Skoda Kamiq kan ik dat al sinds dag 1 (jun '20). En ook allemaal lekker vlot en 9 vd 10 keer is de informatie live. Zoveel verschillen binnen eenzelfde autogroep.

Heb voor morgen een proefrit met de Explorer opstaan maar dat is vooral voor vergelijking met de EV3 en Elroq te hebben. Puur op prijs<>opties bekeken is de kans heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:17
Holzschuh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:09:
Dat is toch wonderlijk, met de app voor mijn Skoda Kamiq kan ik dat al sinds dag 1 (jun '20). En ook allemaal lekker vlot en 9 vd 10 keer is de informatie live. Zoveel verschillen binnen eenzelfde autogroep.

Heb voor morgen een proefrit met de Explorer opstaan maar dat is vooral voor vergelijking met de EV3 en Elroq te hebben. Puur op prijs<>opties bekeken is de kans heel klein.
Volgens mij is een Elroq prima keuze, maar een EV3 is wel wat kleiner toch?

Qua prijs, als je een Elroq de opties / range geeft van een Explorer, scheelt het volgens mij ook niet zoveel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25
Wat vinden jullie van het geluid in de auto?
Hoe hebben jullie de equalizer ingesteld?

Ik heb zelf de premium versie met B&O, over het algemeen vind ik het geluid prima maar niet heel speciaal.
Luister veel naar spotify over Android Auto Wireless. Deze is helaas wel een heel stuk zachter dan de radio zelf. Hebben meer mensen hier last van?

Zit een beetje met de equalizer te spelen maar kan nog niet echt een lekkere setting vinden.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Laatst online: 03-06 20:16
Holzschuh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:09:

ja kan kloppen, met de app voor ICE heb je deze functies dus wel bij VW. maar met de app specifiek voor EV werkt dit nog niet, je zou toch denken dat dit een heel simpele feature is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bdw80
mrfatmen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:33:

Ik heb zelf de premium versie met B&O, over het algemeen vind ik het geluid prima maar niet heel speciaal.
Luister veel naar spotify over Android Auto Wireless. Deze is helaas wel een heel stuk zachter dan de radio zelf. Hebben meer mensen hier last van?

Zit een beetje met de equalizer te spelen maar kan nog niet echt een lekkere setting vinden.
Ik heb de standaard audio, equalizer op +2 bass + 2 treble gezet...ik vind het voldoende klinken (en thuis heb ik redelijke audio Denon receiver en speakers van Teufel) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-05 12:05
Standaard audio, luister spotify of radio via android auto wireless. Bass +4 midden +1 hoog -2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
bdw80 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Volgens mij is een Elroq prima keuze, maar een EV3 is wel wat kleiner toch?

Qua prijs, als je een Elroq de opties / range geeft van een Explorer, scheelt het volgens mij ook niet zoveel toch?
EV3 is idd kleiner, puur op papier neig ik tot nu toe ook naar de Elroq. Morgen Ford, dinsdag nog eens half uurtje Elroq en dan heb ik ze allemaal een uurtje gereden.

Ik mik op 45k qua budget. Bij Ford is het dan of de premium SR, of de gewone met ER.

Als ik daar een Elroq BE Advanced Plus met winter pakket tegenover zet heb ik of heel veel toeters en bellen meer (audio, alles verwarmd, hud, 360, achterklep) met "maar" 450km ipv 600.
Of ik heb een deel van de toetsers en bellen wel op de Ford, maar dan slechts 384km.

Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien vind ik dat best grote verschillen. Daar komt de EV3 dan dichter in de buurt qua opties voor 45k (Advanced Plus uitvoering met ER).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
SiegmundB schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:21:
Jawel met de MY 2025 (software versie 5.0) kan dit gewoon. Maar alle oudere versies, is dus gewoon pech hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

bdw80 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Ik heb de standaard audio, equalizer op +2 bass + 2 treble gezet...ik vind het voldoende klinken (en thuis heb ik redelijke audio Denon receiver en speakers van Teufel) :)
Haha. Ik heb exact hetzelfde, niet alleen de equalizer maar zelfs de Denon set met teufel speakers 😀

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-01 17:29
Ik rijd ondertussen een paar weken in m'n Explorer (Limited Edition). Over het algemeen met grote tevredenheid, maar ik heb wel twee punten waarbij ik benieuwd ben of mensen dit wellicht herkennen.

De functie waarbij de rechter zijspiegel richting de stoep draait als je de auto in z'n achteruit zet, lijkt niks te doen. Zoveel valt daar niet aan in te stellen, dus ik heb toch sterk het idee dat dit gewoon niet werkt.

De laadklep sluit bij mijn Explorer nogal lelijk aan op de rest van de carrosserie. Ik vraag me af of dit gewoon belabberde afwerking is of dat dit nog valt te stellen. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:42
Arjan_N schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:08:
Ik rijd ondertussen een paar weken in m'n Explorer (Limited Edition). Over het algemeen met grote tevredenheid, maar ik heb wel twee punten waarbij ik benieuwd ben of mensen dit wellicht herkennen.

De functie waarbij de rechter zijspiegel richting de stoep draait als je de auto in z'n achteruit zet, lijkt niks te doen. Zoveel valt daar niet aan in te stellen, dus ik heb toch sterk het idee dat dit gewoon niet werkt.

De laadklep sluit bij mijn Explorer nogal lelijk aan op de rest van de carrosserie. Ik vraag me af of dit gewoon belabberde afwerking is of dat dit nog valt te stellen. Herkent iemand dit?
Geen ford rijder maar bij andere merken moet ook nog de selectie schakelaar op een bepaalde stand staan. Bij BMW moet de schakelaar op de bestuurders spiegel staan bv. Is het miss zo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Arjan_N schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:08:

Voor de spiegel moet je inderdaad de instelling op rechter spiegel zetten dan gaat hij naar de stoep bij R.

Het laadklepje sluit bij mij inderdaad ook niet echt netjes. Lijkt scheef te zitten en niet mooi in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebug
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-06 18:11
mrfatmen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:03:
[...]
Het laadklepje sluit bij mij inderdaad ook niet echt netjes. Lijkt scheef te zitten en niet mooi in het midden.
Bij mij zit hij wel recht, maar lijkt het of het gewoon een vlak /plat plaatje is en dus niet gebogen is met de vorm van de auto. Zelfs m'n dochtertje van 7 maakte er een opmerking over.

Gelukkig rijdt hij prima en zie je dat klepje niet als je erin zit haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timkyr
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:54
bluebug schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:20:
[...]

Bij mij zit hij wel recht, maar lijkt het of het gewoon een vlak /plat plaatje is en dus niet gebogen is met de vorm van de auto. Zelfs m'n dochtertje van 7 maakte er een opmerking over.

Gelukkig rijdt hij prima en zie je dat klepje niet als je erin zit haha.
Precies dit haha, ik zag het ook gelijk. Het klepje is gewoon een recht plaatje. Valt vooral op omdat hij zit op een plek waar precies een "vorm lijn" doorheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
Het is niet eens van aluminium maar een soort kunstof met enige flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
[quote]mrfatmen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Voor de spiegel moet je inderdaad de instelling op rechter spiegel zetten dan gaat hij naar de stoep bij R.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
Nu we toch bezig zijn. De naden bij de kofferklep zijn ook redelijk robuust, zullen we maar zeggen. Dat is bij de rest van de carrosserie gelukkig wel beter in orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
Holzschuh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:02:
[...]

EV3 is idd kleiner, puur op papier neig ik tot nu toe ook naar de Elroq. Morgen Ford, dinsdag nog eens half uurtje Elroq en dan heb ik ze allemaal een uurtje gereden.

Ik mik op 45k qua budget. Bij Ford is het dan of de premium SR, of de gewone met ER.

Als ik daar een Elroq BE Advanced Plus met winter pakket tegenover zet heb ik of heel veel toeters en bellen meer (audio, alles verwarmd, hud, 360, achterklep) met "maar" 450km ipv 600.
Of ik heb een deel van de toetsers en bellen wel op de Ford, maar dan slechts 384km.

Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien vind ik dat best grote verschillen. Daar komt de EV3 dan dichter in de buurt qua opties voor 45k (Advanced Plus uitvoering met ER).
Gisteren een uur in de Explorer gereden. Natuurlijk de meest luxe uitvoering met alle toeters en bellen.

Eerste indruk, erg positief verrast. Vergeleken met de EV3 veel betere zithouding (gelijk aan Elroq). En de 1ste van de 3 waar het stuur niet in de weg zat van (een deel van) het display in de ideale stand.

Het scherm is lekker groot en dat verschuiven is wel geining. Kreeg alleen met geen mogelijkheid de route meer uitgezet :? (niet lang naar gezocht ook). Veel bergruimte hier en daar. Ook onder/achter het scherm slim weggewerkt.
Kun je iets vinden van het materiaal van het dashboard en de afwerking maar het past wel allemaal goed samen. Niets dat mij stoort. Achterbank is redelijk ruim, kan net niet achter mezelf zitten maar wel ruimte boven het hoofd dus dat is een plus.

Zoeft lekker weg en de regeneratie werkt goed. Remmen reageren laat, moet toch wel goed indrukken maar dat kan gewenning zijn.

Staat in ieder geval nu boven de EV3 op basis van de rijervaring.

Volgens de verkoper waren de "limited editions" dusdanig op voorraad dat ik daar ook in mrt/apr nog voor kon langskomen en dan kon hij die wel een maandje of 2 vasthouden mocht ik hiervoor kiezen (nodig eind juni).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Holzschuh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Volgens de verkoper waren de "limited editions" dusdanig op voorraad dat ik daar ook in mrt/apr nog voor kon langskomen en dan kon hij die wel een maandje of 2 vasthouden mocht ik hiervoor kiezen (nodig eind juni).
Mag ik vragen voor welke uitvoering/opties je dan zou bestellen? Ik ben afgelopen week in Nijmegen bij Wassink geweest en de verkoper daar kon mij eigenlijk de limited edition die ik wilde (trekhaak, warmtepomp, driver assistance en all weather banden) niet aanbieden, in welke kleur dan ook. Ook met het weghalen van een aantal opties kwam er nog maar weinig naar voren in het officiële ford systeem kwa mogelijkheden. Zijn verhaal was dat die limited editions maar met beperkte opties worden geproduceerd of zelfs al geproduceerd zijn. Iemand een idee of daar een kern van waarheid in zit?

Een auto met bovenstaande opties was wel mogelijk wanneer ik koos voor het model met de nieuwe accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebug
Holzschuh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Kreeg alleen met geen mogelijkheid de route meer uitgezet :? (niet lang naar gezocht ook).
De navigatie is, voor zover ik heb gevonden, alleen te annuleren als je op het home scherm zit. Dan is er een blauw rond knopje met een kruis in beeld.

Zonder de connectiviteit loopt de navigatie achter en lijkt het erop dat de extra route opties, zoals Burger King en McD, niet kloppen of zelfs niet getoond worden.
Dat gezegd hebbende, zijn we afgelopen weekend zonder problemen naar Disneyland en terug gereden.

Nog 1 item wat ik eerder had gelezen: Waze via Android Auto geeft bij mij netjes in de HUD de navigatie instructies. Ik hoef dus niet per se de ingebouwde navigatie daarvoor te gebruiken. Misschien dat dat, als de connectiviteit eenmaal werkt, met een update de nek om wordt gedraaid, maar ik vond het wel positief dat dit toch blijkt te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:57
Als ik de ervaringen van mensen met (een proefrit van) de Ford Explorer EV lees, mis ik de spraakbediening. De menu's in de auto zitten soms een beetje onlogisch in elkaar, maar je kunt ook gewoon "ok Ford, stop de navigatie" zeggen. Eigenlijk alles wat via het menu of de tiptoetsen te bedienen is (behalve verlichting en cruise control) is zo te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
MaZeLe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Mag ik vragen voor welke uitvoering/opties je dan zou bestellen? Ik ben afgelopen week in Nijmegen bij Wassink geweest en de verkoper daar kon mij eigenlijk de limited edition die ik wilde (trekhaak, warmtepomp, driver assistance en all weather banden) niet aanbieden, in welke kleur dan ook. Ook met het weghalen van een aantal opties kwam er nog maar weinig naar voren in het officiële ford systeem kwa mogelijkheden. Zijn verhaal was dat die limited editions maar met beperkte opties worden geproduceerd of zelfs al geproduceerd zijn. Iemand een idee of daar een kern van waarheid in zit?

Een auto met bovenstaande opties was wel mogelijk wanneer ik koos voor het model met de nieuwe accu.
Ik heb er bij de dealer nog niet naar gekeken. Hij gaf aan dat ik online kon werken met de configurator.
Wat bedoel je met de nieuwe accu? De LE ER versie kan ik online gewoon selecteren.

Ik zou dan zelf voor de Driver Assistence en All-Weather gaan. Trekhaak geloof ik wel en WP ben ik niet van overtuigd. Dan kom ik uit op 45K en een beetje en daar wil ik wel eindigen. Die duurt volgens de configurator 20 weken.

Maar aan het einde van de configurator staan de voorraadmodellen en dan zie ik meerdere waar alles wel inzit (behalve de banden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suske65
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-03 23:08
MaZeLe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Hier dezelfde ervaring bij dezelfde dealer. Ons werd de Explorer Limited Edition mét winterbanden aangeboden. Achteraf kon dat dus niet en moest een nieuwe overeenkomst gesloten worden. Volgens mij zijn die Limited Editions as-is en zijn Premium versies (met een ander accu-pakket / 289pk) wel uit te breiden met verschillende opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MegaMindy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 13:16
mrfatmen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:33:

Eerder heb ik een opmerking in dit topic gemaakt dat ik nogal ontevreden was over het geluid, ondertussen ben ik er iets positiever over. Wellicht dat de luidsprekers nog ingespeeld moesten worden.
Vind het nog steeds maar een krappe voldoende overigens, geluid in mijn vorige Ford was echt vele malen beter.

Ik heb de EQ op Bass +6 en Treble +2 staan.
Nou luister ik thuis naar een set vloerstaanders van Bowers&Wilkins, dus misschien ben ik ook gewoon gewend aan wat warmer geluid.

Het volume van Spotify komt bij mij gewoon overeen met het volume van radio en verkeersinformatie. Wel verbonden via CarPlay, niet via AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2003
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 14:21
Arjan_N schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:16:
[...]

Bij mij was in eerste het verhaal dat een Explorer EV met montage van trekhaak bij de dealer niet mogelijk was omdat ze het niet goed voor elkaar kregen. Niet veel later zeiden ze dat het was opgelost en ze de trekhaak gewoon bij de dealer kunnen monteren. Ik ga hem volgende week zaterdag incl. trekhaak ophalen, dus ben nu wel benieud.
Vrijdag mijn Explorer opgehaald. Helaas zonder trekhaak! Door software problemen werden deze momenteel niet gemonteerd door de dealer. Nog meer mensen met dit probleem? Of zijn deze problemen inmiddels opgelost en loopt mijn dealer achter?

Ford Pass kan ook nog niet connecten. De app werkt prima, maar de auto krijgt geen verbinding. Icoontjes voor 4G en dataverbinding zijn actief, maar na even wachten komt de foutmelding: Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiberdop
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-04 11:33
Zo even ingelezen.
8 januari mijn explorer EV RWD extended range Bleu my Mind ophalen. (juli besteld??!?!?) Zal wel de lease maatschappij zijn.
Nu kijken hoe hij bevalt. is mijn eerste EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Blijft bijzonder. Ik snap dat een ev in deze temperaturen niet optimaal presteert, maar ik vind de actie radius telling niet echt nauwkeurig. Ritje van 23km, 80% snelweg. Buiten 5gr en windkracht 4-5. Rit begonnen met 199km resterend en geëindigd met 159km. Dat is dus -40km. Niks geks gedaan, paar min kachel aan gehad en weer uit gezet. De km tellen bijna sneller dan de minuten 🙃

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 20:21
Niieuwe versie van de prijslijst staat op Ford.nl, MY2025.50 ver3650R
Verkoopprijzen lijken ongewijzigd, bij uitrusting zag ik wel dat de Premium nu standaard een zwarte dakhemel heeft, was eerst alleen bij de glasdakversie.
Ford Protect extended garantie is wel duurder geworden,
2+3 jaar gaat van 320 naar 370 eur, 2+6 gaat van 940 naar 1160 eur.
Net op tijd in Dec mijn auto op 2+6 Jaar gezet, heb 'm prive dus extra stukje zekerheid voor de toekomst.

Rij Explorer sinds Okt, ben zeer positief, model smoelt goed, rijdt prima, alles doet wat het moet doen en verbruik is netjes.

Hobbyprojectje thuiskomertje onder de dubbele vloer is inmiddels ook klaar, dragers links/rechts met 35mm verhoogd, nieuw opstaand randje erbij, bekleed met zwart plakvilt, 6mm multiplex plaat erop ipv de dikke 21 mm standaard afdekplaat maakt dat de vloer netjes gelijk loopt met de kofferbak rand. Op de vloer een rubberen mat op maat via justcarpets, alles ziet er mooi stock uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timkyr
martinvdm schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:22:
Blijft bijzonder. Ik snap dat een ev in deze temperaturen niet optimaal presteert, maar ik vind de actie radius telling niet echt nauwkeurig. Ritje van 23km, 80% snelweg. Buiten 5gr en windkracht 4-5. Rit begonnen met 199km resterend en geëindigd met 159km. Dat is dus -40km. Niks geks gedaan, paar min kachel aan gehad en weer uit gezet. De km tellen bijna sneller dan de minuten 🙃
Ik ben ook volledig nieuw met EV rijden en snap hier ook nog niet veel van. Benieuwd hoe het in warmere maanden gaat zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
suske65 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Hier dezelfde ervaring bij dezelfde dealer. Ons werd de Explorer Limited Edition mét winterbanden aangeboden. Achteraf kon dat dus niet en moest een nieuwe overeenkomst gesloten worden. Volgens mij zijn die Limited Editions as-is en zijn Premium versies (met een ander accu-pakket / 289pk) wel uit te breiden met verschillende opties.
Ja, exact dit werd mij ook verteld. Op zowel de standaard- als premium versies zijn alle opties mogelijk, op de limited edtions niet, die worden geleverd as-is (al doet de website anders vermoeden). Als er limited editions besteld worden met optie combinaties niet bij productie al erop zitten (en ze zouden allemaal al geproduceerd zijn), worden deze uiteindelijke geannuleerd.

Maar mocht iemand iets ander horen/weten, laat het vooral weten! Ik vond het niet de meest service gerichte dealer om eerlijk te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MaZeLe op 07-01-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
Erik2003 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Vrijdag mijn Explorer opgehaald. Helaas zonder trekhaak! Door software problemen werden deze momenteel niet gemonteerd door de dealer. Nog meer mensen met dit probleem? Of zijn deze problemen inmiddels opgelost en loopt mijn dealer achter?

Ford Pass kan ook nog niet connecten. De app werkt prima, maar de auto krijgt geen verbinding. Icoontjes voor 4G en dataverbinding zijn actief, maar na even wachten komt de foutmelding: Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw.
Ik heb drie weken geleden bij de dealer de trekhaak laten monteren. Ze hadden wel iets langer nodig dan ingeschat, maar tot nu zijn er geen problemen. Het lijkt er dus op dat je dealer achter loopt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2003
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 14:21
Arjan_N schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Ik heb drie weken geleden bij de dealer de trekhaak laten monteren. Ze hadden wel iets langer nodig dan ingeschat, maar tot nu zijn er geen problemen. Het lijkt er dus op dat je dealer achter loopt ;-)
Mag ik weten welke dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
Erik2003 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Mag ik weten welke dealer?
Van Mossel Breda. Ik was de tweede waarbij ze een trekhaak hebben gemonteerd. Ik begreep dat ze met de eerste wel lang bezig zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

timkyr schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Ik ben ook volledig nieuw met EV rijden en snap hier ook nog niet veel van. Benieuwd hoe het in warmere maanden gaat zijn!
Idd. Moeilijk inschatten of dit nou normaal is of niet, denk idd een kwestie van wachten tot de zomer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HouterBend
  • Laatst online: 04-06 00:30
martinvdm schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:22:
Die 199 en 159 zijn denk ik beide getallen die op WLTP-ritten zijn gebaseerd. Al eerder besproken: het werkelijke bereik is circa 70% van het opgegeven WLTP-bereik en dat is dan verder ook nog afhankelijk van de buitentemperatuur. Je zou dus eigenlijk 0,7 x 199 minus 0,7 x 159 moeten rekenen, en dan kom je op 28 km, wat al dichter in de buurt ligt van je werkelijke afstand. Het resterende verschil heeft waarschijnlijk te maken met de lage temperatuur, tegenwind (?), gebruik kachel, verlichting, etc.

Ter info: Ik heb sinds augustus 2024 regelmatig het actuele accu-percentage en het daarbij opgegeven bereik genoteerd en in een tabel gezet. Daarbij heb ik ook berekend wat bij deze momentopnames het bereik bij 100% accu zou zijn. B.v. op 18-11-2024: 50% lading, bereik 284 km. Omgerekend levert dit bij 100% accu 568 km bereik. Die 100% waardes heb ik in een grafiek gezet. Waardes van vandaag: 56%, 282 km, omgerekend 504 km. Zie hieronder de grafiek. Duidelijk is dat het 100% bereik door het jaar heen wijzigt, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMegPt5sPVdbb6JmXYUtR8GRfro=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4DcSL5eY186lD5xn0wWpMsCf.jpg?f=user_large

Toevoeging: Het meest recente piekje met een 100% bereik van 600 km was op 24 november, een voor het seizoen erg warme dag, bij mij een etmaalgemiddelde van 15,6 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door HouterBend op 07-01-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkijkuit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vou5NgNmZVcQvi62BUUTlCBByUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zM6hMIXQuPmA0RDDXsAaEZls.jpg?f=fotoalbum_large

of ik ben genaaid qua accu formaat of de accu is op maandagmorgen gemaakt. Overigens suggereert je grafiek dat soms 700km kan rijden op een lading. Dat is helemaal prettig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouterBend
nkijkuit schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:49:
[Afbeelding]

of ik ben genaaid qua accu formaat of de accu is op maandagmorgen gemaakt. Overigens suggereert je grafiek dat soms 700km kan rijden op een lading. Dat is helemaal prettig...
Heb je net als ik de 77 kWh accu?
En: die 700 haal ik natuurlijk nooit. 70% daarvan misschien ooit......als ik echt van 100% naar 0% zou rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
nkijkuit schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:49:
[Afbeelding]

Ik heb 72% en 333km te gaan (77kwh) auto is laatst alleen op 50 en 80km/h wegen gebruikt dat telt ongetwijfeld mee in de berekening voor de resterende km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mouton
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:43
Dit is wel een aardige site om de range van diverse merken en modellen te vergelijken.
https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

HouterBend schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Die 199 en 159 zijn denk ik beide getallen die op WLTP-ritten zijn gebaseerd. Al eerder besproken: het werkelijke bereik is circa 70% van het opgegeven WLTP-bereik en dat is dan verder ook nog afhankelijk van de buitentemperatuur. Je zou dus eigenlijk 0,7 x 199 minus 0,7 x 159 moeten rekenen, en dan kom je op 28 km, wat al dichter in de buurt ligt van je werkelijke afstand. Het resterende verschil heeft waarschijnlijk te maken met de lage temperatuur, tegenwind (?), gebruik kachel, verlichting, etc.

Ter info: Ik heb sinds augustus 2024 regelmatig het actuele accu-percentage en het daarbij opgegeven bereik genoteerd en in een tabel gezet. Daarbij heb ik ook berekend wat bij deze momentopnames het bereik bij 100% accu zou zijn. B.v. op 18-11-2024: 50% lading, bereik 284 km. Omgerekend levert dit bij 100% accu 568 km bereik. Die 100% waardes heb ik in een grafiek gezet. Waardes van vandaag: 56%, 282 km, omgerekend 504 km. Zie hieronder de grafiek. Duidelijk is dat het 100% bereik door het jaar heen wijzigt, afhankelijk van de buitentemperatuur.

[Afbeelding]

Toevoeging: Het meest recente piekje met een 100% bereik van 600 km was op 24 november, een voor het seizoen erg warme dag, bij mij een etmaalgemiddelde van 15,6 graden.
Ik begrijp dat er een hoop mee speelt.
100% en dan 568km rijden is iets wat ik prima kan vatten. Maar als ik 100% oplaad dan is de prognose in de huidige omstandigheden 410km volgens de berening in de Ford. Ik vind dat toch behoorlijk ver van jou berekening af zitten en dat terwijl ik de extented range 77kwh accu heb.

Nou kan ik nog wel begrijpen dat weersomstandigheden, stad of snelweg etc een grote invloed hebben en jou meting wellicht zomer en stad is en mijn meting winter en snelweg is.

Mijn post was meer de onbetrouwbare prognose. De “km resterend” lopen zo snel terug dat de prognose hoeveel km nog te rijden is behoorlijk onbetrouwbaar wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 07-01-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
martinvdm schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Ik begrijp dat er een hoop mee speelt.
100% en dan 568km rijden is iets wat ik prima kan vatten. Maar als ik 100% oplaad dan is de prognose in de huidige omstandigheden 410km volgens de berening in de Ford. Ik vind dat toch behoorlijk ver van jou berekening af zitten en dat terwijl ik de extented range 77kwh accu heb.

Nou kan ik nog wel begrijpen dat weersomstandigheden, stad of snelweg etc een grote invloed hebben en jou meting wellicht zomer en stad is en mijn meting winter en snelweg is.

Mijn post was meer de onbetrouwbare prognose. De “km resterend” lopen zo snel terug dat de prognose hoeveel km nog te rijden is behoorlijk onbetrouwbaar wordt.
Tja, eigenlijk weten we niet echt hoe de auto het verwachte bereik berekent, en of het verbruik op recente ritten wel of niet een rol speelt. In elk geval speelt de actuele temperatuur een rol, zodat het bereik morgen anders kan zijn dan vandaag, ook als je niet hebt geladen of gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-06 12:55
Vraagje aan de huidige berijders van Explorer en Capri modellen met glazen dak: In hoeverre kloppen de berichten over extra windgeruis door het glazen dak? Is het dak wel of niet een aanrader?

En hoe zit het over het algemeen met rijgeluiden? Ik ben me aan het orienteren op een volgende lease-auto en ga in de komende maanden nog wel een proefrit plannen. Mijn referentie is de IONIQ 5 (2021), die ik zelf als zeer stil en comfortabel ervaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nkijkuit
Ik heb een glazen dak, maar nooit in een Explorer zonder glazen dak gereden. Dus ik kan het niet vergelijken. Maar ik vind de auto stiller dan de Tesla die ik hiervoor had. Windgeruis vind ik wel meevallen ondank het feit dat het natuurlijk een beetje een gestroomlijnde zeecontainer is. Bandengeluid hoor je wel goed, zeker nu ik Pirelli winterbanden heb, die vind ik niet heel stil.

Overige rijgeluiden (rammelen, kraken) heb ik nog niet als storend ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:26
cvanmansom schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:34:
Vraagje aan de huidige berijders van Explorer en Capri modellen met glazen dak: In hoeverre kloppen de berichten over extra windgeruis door het glazen dak? Is het dak wel of niet een aanrader?

En hoe zit het over het algemeen met rijgeluiden? Ik ben me aan het orienteren op een volgende lease-auto en ga in de komende maanden nog wel een proefrit plannen. Mijn referentie is de IONIQ 5 (2021), die ik zelf als zeer stil en comfortabel ervaar.
Mijn vrouw heeft de explorer met glazen dak en ik heb een tesla model 3. De explorer is inderdaad stiller dan de tesla, ook met de winterbanden (goodyear).
Ik had geen slechte ervaring met de wind: geen bijzondere lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaMindy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 13:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-fbFF7ARSwmLIsK9mSJoCMk7qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpYULzfBgAvmz2nzENdtvOlW.jpg?f=fotoalbum_large
Het valt me op dat opladen met de huidige temperatuur (4 graden in mijn omgeving), wel erg langzaam gaat. Waar ik normaal met een volle dag opladen op mijn werk de auto weer vol kan laden, ben ik nu na dik 4 uur laden slechts van 10% naar 33% gegaan.

Weet iemand of het nog nuttig kan zijn om van tevoren de batterijconditionering te starten? Ik ging er eigenlijk van uit dat dit enkel nodig zou zijn voor snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hyperdriver83
  • Laatst online: 05-06 22:55
In het kader van verbruiks cijfers. Ben net over de 5000km gegaan. Vanaf eind oktober.

Ik rijd vooral file en binnen stedelijk, vandaar de lage gemiddelde snelheid. Denk dat de winterbanden er na ca 800km onder zijn gezet.

Verwarm de auto lekker voor, stoel verwarming altijd aan en de temperatuur op 19 graden.

Ben nog niet naar het buitenland geweest en geen grote stukken snelweg.

Benieuwd wat jullie van het verbruik vinden, ik heb er nog geen mening over...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UTZHuDjmEsY4DduymoPujYzaRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frmWGUvGIosFHDIjePEN3owm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistral1978
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-01 15:17
Domme vraag van een beginnende Electro Ford Explorer rijder...

Heeft één van jullie ervaring met deze auto door de carwash rijden (zo één waar je door heen wordt getrokken)

Is het zo simpel als "de automatische ruitenwissers uitzetten" er in rijden en de auto in de"N" zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebug
Mistral1978 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:27:

Heeft één van jullie ervaring met deze auto door de carwash rijden (zo één waar je door heen wordt getrokken)

Is het zo simpel als "de automatische ruitenwissers uitzetten" er in rijden en de auto in de"N" zetten?
Met de Explorer ben ik de wasstraat nog niet in geweest, maar maar dat was bij mijn vorige ev (Opel Ampera-e) inderdaad hoe het werkte. Kan me niet voorstellen dat het in de Explorer anders zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:42

De meeste merken hebben daarnaast een wasstraat stand op de parkeer software. De front camera gaat dan van wideangle naar normaal, top view en het pad van de voorwielen wordt dan geprojecteerd om het inrijden in de rails te vergemakkelijken.
Tevens worden de parkeersensoren gemute en krijg je een herinnering op het scherm om je antenne eraf te halen (als je die hebt) en eventueel spiegels in te klappen als dat voor de specifieke wasstraat nodig is.
Knopje zit meestal op het pdc scherm, normaal te activeren door op je knop van je parkeersensoren te drukken, dan ergens rondom de camera view is de het een car wash icoontje.

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kX9daXBsjNzdIr1IkeNcD9zwgr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giFuuKnFkPqTj6VKL5BvhQrZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 09-01-2025 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkijkuit
zo simpel is het. Zeker bij een RWD is het krek het zelfde als met een brandstof auto.

Ramen dicht is ook geen slecht idee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
hyperdriver83 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:11:
In het kader van verbruiks cijfers. Ben net over de 5000km gegaan. Vanaf eind oktober.

Ik rijd vooral file en binnen stedelijk, vandaar de lage gemiddelde snelheid. Denk dat de winterbanden er na ca 800km onder zijn gezet.

Verwarm de auto lekker voor, stoel verwarming altijd aan en de temperatuur op 19 graden.

Ben nog niet naar het buitenland geweest en geen grote stukken snelweg.

Benieuwd wat jullie van het verbruik vinden, ik heb er nog geen mening over...

[Afbeelding]
Ik vind het voor de tijd van het jaar geen slecht verbruik. Ik kom zelf iets lager uit, maar ik rijd nogal rustig en laat bij korte ritten de airco uit. Wat me wel opvalt is dat de 'D' stand zuiniger lijkt dan 'B', terwijl dat in theorie andersom zou moeten zijn. Ik heb het idee dat bij remmen in 'D' ook al flink energie wordt geregenereerd. En je kan bij 'D' de auto zo'n beetje eindeloos laten rollen zonder veel snelheidsverlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timkyr
Arjan_N schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Ik vind het voor de tijd van het jaar geen slecht verbruik. Ik kom zelf iets lager uit, maar ik rijd nogal rustig en laat bij korte ritten de airco uit. Wat me wel opvalt is dat de 'D' stand zuiniger lijkt dan 'B', terwijl dat in theorie andersom zou moeten zijn. Ik heb het idee dat bij remmen in 'D' ook al flink energie wordt geregenereerd. En je kan bij 'D' de auto zo'n beetje eindeloos laten rollen zonder veel snelheidsverlies.
Ik gebruik D voor de snelweg/wegen waar je gewoon door kan rijden en B voor file- en bebouwde kom rijden. Ik weet niet of dat DE manier is, maar zo vind ik het fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
. Wat me wel opvalt is dat de 'D' stand zuiniger lijkt dan 'B', terwijl dat in theorie andersom zou moeten zijn.
Ik denk dat B juist onzuiniger is. Als je bijvoorbeeld precies 50 km/uur wilt rijden in de D stand en je laat het pedaal los, dan rijdt die nog een soort van in neutraal verder en rijd je 10 seconden later 49 km/uur. Je hoeft dan maar een klein beetje gas bij te geven om weer op de 50 km/uur te komen.

Doe je hetzelfde in de B stand, dan rijd je 10 seconden na het loslaten van het pedaal nog maar 30 km/uur en moet je dus 20 km/uur versnellen om weer op de 50 te komen. Dit kost sowieso meer energie, plus dat het regeneratieve systeem natuurlijk nooit 100% van de energie terug kan winnen.

Smeer je dit nu uit over een afstand van een paar honderd kilometer (waarbij je je voet nooit als een robot exact in dezelfde stand kunt houden) dan denk ik dat alle variaties van remmen en optrekken in de B stand uiteindelijk meer energie kosten dan in de D stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiberdop
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-04 11:33
Eerste km's gemaakt in de explorer. wow rijdt best fijn. Heb zeflfde als hierboven, in langzamer verkeer in B en op snelweg in D, omdat ik vind dat hij anders elke keer als je van het "gas" pendaal afgaat te veel inhoudt. Of het zuiniger is.. op dit moment 5gr. buiten zowiezo niet zuinig.

Nog tips om die ford app aan de praat te krijgen? of terug voor de recall van de communicatie module?? de App vindt nu dat ik geregistreerd ben, maar de auto kan hij niet vinden, krijg daar ook geen enkele melding. behoorlijk frustrerend.

Verder vooral gecharmeerd van het BLAUW.. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HouterBend
De kunst is om in de B-stand het gaspedaal slechts licht te 'lossen', zodat je ook maar weinig afremt als dat de bedoeling is.
En op de buitenweg of snelweg gebruik ik meestal de adaptieve cruise control. Dan doet de auto alles zelf. Dan maakt B- of D-stand waarschijnlijk niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_N
HouterBend schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:00:
De kunst is om in de B-stand het gaspedaal slechts licht te 'lossen', zodat je ook maar weinig afremt als dat de bedoeling is.
En op de buitenweg of snelweg gebruik ik meestal de adaptieve cruise control. Dan doet de auto alles zelf. Dan maakt B- of D-stand waarschijnlijk niet zo veel uit.
Ja precies. Tijdens de eerste rit liet ik in de B-stand het pedaal nog wel eens te vroeg en te abrupt los, waardoor je alsnog gas moet bijgeven. Maar goed, het went super snel.

Het voordeel van de D-stand is wel dat je makkelijk 'gratis' meters kan maken door het gas los te laten en de auto te laten rollen, bv als je al van ver ziet aankomen dat je moet remmen. Maar eens, B rijdt wel fijner in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouton

Kijk hier voor de instructies van Ford.
https://www.fordserviceco...abled=False&buildtype=web

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limited 1962
  • Laatst online: 13-02 03:51
Hallo,

In oktober heb ik een voorraad Limited Edition besteld hier zaten als extra AGR stoelen en vierseizoenen banden op. De dealer heeft de trekhaak gemonteerd. Auto heb ik afgelopen vrijdag pas opgehaald i.v.m eerste registratie 2025.De Ford pass is niet te koppelen volgens de dealer is er nu een terugroepactie op de tcu module. We wachten nog even af.

Groeten uit Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick77!
  • Laatst online: 14-01 17:41
Ik heb een simpele vraag. Ik kan volgens mij niet met de knoppen op het stuurwiel een telefoongesprek aannemen. In de handleiding staat dat dit moet kunnen.

Iemand een idee of dit kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HouterBend
Vandaag voor het eerst met fietsdrager op de trekhaak gereden. Toen ik daarna de stekker van de fietsdrager uittrok ging het autoalarm af. De - op dat moment afgesloten - auto dacht blijkbaar dat iemand zijn aanhanger wilde stelen......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfatmen
Rick77! schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:14:
Ik heb een simpele vraag. Ik kan volgens mij niet met de knoppen op het stuurwiel een telefoongesprek aannemen. In de handleiding staat dat dit moet kunnen.

Dit zou moeten kunnen met de OK knop.
Ophangen kan ook maar die knop weet ik niet uit mijn hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

mrfatmen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:20:
[...]

Dit zou moeten kunnen met de OK knop.
Ophangen kan ook maar die knop weet ik niet uit mijn hoofd
Ophangen heb ik nog niet ontdekt, alle tips welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victormdj
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:51
martinvdm schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Ophangen heb ik nog niet ontdekt, alle tips welkom ;)
Dit klinkt sarcastischer dan ik het bedoel, maar bel jezelf/een bekende net zolang je de knop gevonden hebt? Als in houd de lijn open en probeer hem alleen met de stuurknoppen op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouterBend
Wild idee: misschien opnieuw de OK-knop bedienen om op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouton

Dit zegt de handleiding
https://www.fordserviceco...erMarket=NLD&buildtype=we

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike Felix
  • Laatst online: 12-03 11:52
Goedemorgen,

Heeft iemand interesse om een geprint instructie boekje van de Explorer EV over te nemen?
Ik heb er per ongeluk 2 besteld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGQhTv5dmIt89FHOw-SML4xxsm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r68XkcdN3pV1a9Ccp3MTdACq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Mike Felix op 15-01-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPGP
Weet iemand waar ik de kosten van m'n 11kW laadpaalsessie kan vinden als ik deze met de Ford BlueOval card heb opgestart ?

Normaal gebruik ik altijd de ANWB Laadpas en dan weet je na laden meteen wat de sessie kosten zijn, wilde de BlueOval card gisteren een keer testen, laden ging prima maar tot nu toe geen enkele kosten info, geen mail en ook niets te zien op m'n gekoppelde creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
RPGP schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:36:
Weet iemand waar ik de kosten van m'n 11kW laadpaalsessie kan vinden als ik deze met de Ford BlueOval card heb opgestart ?

Normaal gebruik ik altijd de ANWB Laadpas en dan weet je na laden meteen wat de sessie kosten zijn, wilde de BlueOval card gisteren een keer testen, laden ging prima maar tot nu toe geen enkele kosten info, geen mail en ook niets te zien op m'n gekoppelde creditcard.
Ik heb hier ook vergeefs naar lopen zoeken maar kan nergens de tarieven vinden. Verder dan 'verlaagde tarieven bij bepaalde laadstations' kom ik niet. Had zelf ook het plan het een keer te proberen maar nog niet aan toegekomen. Ben heel erg benieuwd wat jij nou uiteindelijk per kw hebt betaald tegenover anwb. Zelf gebruik ik de vattenfall pas veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:26
RPGP schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:36:

in de app (op de kaart) vind je de kosten ook voor 11kw laadpalen. De kost dichtbij mijn huis is vergelijkbaar met ANWB (ongeveer 0.44 eur/kwh).
Ik heb nooit geprobeerd op te laden behalve met ionity, dus geen idee hoelang je moet wachten om de kost in de app of op jouw CC te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPGP
Ik geef een seintje als de BlueOval prijs binnen is.

Volgens de anwb app rekent die 11 kWh laadpaal eur 0,41/kWh + 0,34 per sessie, FordPass geeft aan 39 kWh geladen, komt dan nog 5-7% laadverliesverlies bij, verwacht dus aan kosten ong 42 x 0,41 + 0,34 = 17,56 eur op de factuur terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
Ik zie nu inderdaad de prijs in de app. 0,48 tegenover 0,38 +0,35 per sessie bij vattenfall. Ik laat hem dus voorlopig even links liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 05:55

Tarin

Just plain weird.

De awd-versie wordt met hoger verbruik/minder bereik aangegeven - is dat daadwerkelijk vanwege gewicht /efficiëntie (dual motor werkt toch anders), of (ook) vanwege meer vermogen dus vermoedelijk meer verbruik als je altijd vlot optrekt?
Ben wel benieuwd naar het verschil als je de awd zo economisch mogelijk rijdt.
De winterse omstandigheden zijn hier in Duitsland war vaker aanwezig (hoewel de Winterdienst echt goed georganiseerd is, blijft er buiten de hoofdwegen vaker wat langer sneeuw liggen) en is voor mijn gevoel met de huidige achterwielaandrijving best spannend.

[ Voor 29% gewijzigd door Tarin op 17-01-2025 06:49 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPGP
mijn 2 cts

Hoger verbruik is denk ik een combinatie van de 80 kg extra gewicht van de motor op de vooras en de momenten dat je AWD aandrijving hebt.
Volgens Ford schakelt de motor voor bij als dat nodig is maar je kan nergens zien wanneer die dan actief is, heb nog nergens die AWD status op een schermpje kunnen vinden, da's wel een misser. In de rijmodi heb je wel een button Traction maar heb daar nog niets mee gedaan, ik rij altijd in normaal modus.

Rij zelf de AWD premium plus warmtepomp, tov van de Ford Extended range 602 km lever je bij de AWD 35km in door de 80kg extra gewicht en nog eens 35 km door de 20" wielen.
Mijn verbruik is netjes, weinig rijksweg, dat scheelt veel in verbruik, rij de meeste tijd in de stad of binnenwegen, verwarming op 20 graden, zit nu met koudweer net onder de 21KWh, in Oct toen het warmer was dat ong 17kWh ( verbruik vanaf de laadpaal gerekend )

Toraal nu 2156 km gereden, gemiddeld verbruik over die 2156 was 18,6 kWh/100km

Verbruik vergelijken blijft lastig, afhankelijk van zoveel factoren van iemands rijgedrag, veel pratijk data van de AWD in NL zal er ook niet zijn, van de 1750 Explorers die op kenteken staan zijn er maar 22 AWD.
In DE word de AWD een stuk meer verkocht

edit:
Hier een link naar het duitse Explorer Forum "Explorer-electric-forum"
https://www.explorer-elec...cke/?postID=4259#post4259

[ Voor 8% gewijzigd door RPGP op 17-01-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:39
Hebben jullie onderstaand wel eens gehad/wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Deze week 2 nachten op rij gehad dat de auto 's nachts maar 6-10% oplaad. Ik heb dan ingesteld om op voorkeurstijden te laden, dit is tussen 22:00-06:00 uur. Zie screenshots, een van donderdagavond om 22:34, 51% en eindtijd is 16:33(is dus eindtijd van 's middags). Vrijdagochtend om 5:42 57% en eindtijd op 16:33 donderdag. Ook valt me op dat de voorspelling van eindtijd blijft staan op die van de vorige laadbeurt.

Wat gaat hier mis? Heb nu maar ingesteld om direct te gaan laden, want lijkt niet betrouwbaar zo. Heb de auto sinds oktober, en heb al vaker de modi "Laden op voorkeurstijden" en "Laden&klimatiseren tot vertrektijd" gebruikt. Dit is tot vorige week zonder problemen gebeurd, auto is netjes op tijd op doelniveau en geklimatiseerd indien ingesteld.

Hoor graag jullie reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofyktlqHZTGy_qVL5gHiaiwBwGI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bmvT9izgpeC2HVDKwSOG7JTX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm6bqwOck1f9sFcK5zRmi798Cs8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ejXuakx7EDgC6mIK5F3HUwQ0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKx-WuEVfpZY2WYuh0UgjdKctcw=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wfMmbp0SUmTzONor19BhTKvR.gif?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
Ik heb dat eerder met een andere EV gehad. Daarbij was het probleem dat de laadpaal uitgesteld laden niet (goed) ondersteunde. Als je dan verbinding maakte met de paal en het laden begon niet binnen zo veel minuten, dan lukte het de auto vaak ook niet meer om de paal op een later moment te "wekken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouton

Met de OK knop is het me gelukt. Bij het beëindigen van het gesprek heb ik het scherm gebruikt. Dat was te eenvoudig en daarom geen behoefte aan de knop op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouton
Limited 1962 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:41:
Hallo,

In oktober heb ik een voorraad Limited Edition besteld hier zaten als extra AGR stoelen en vierseizoenen banden op. De dealer heeft de trekhaak gemonteerd. Auto heb ik afgelopen vrijdag pas opgehaald i.v.m eerste registratie 2025.De Ford pass is niet te koppelen volgens de dealer is er nu een terugroepactie op de tcu module. We wachten nog even af.

Groeten uit Groningen.
Welk merk banden zijn dat, zou je dit en code willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnbr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-06 16:20
Hallo allen, ook ik ben aan de Explorer EV gegaan. Standaard Extended range RWD in de Arctic Blue. Met driver assistance en all seasonbanden.

Heb er nu een paar 100 km in gereden en de auto rijdt echt goed. Zeer tevreden tot nu toe!

Nu kwam ik in het menu tegen dat de auto bidirectioneel zou moeten kunnen laden. 4000 uur en 10.000kwh. Dit is voor mij een verrassing en ik kom er ook niets van tegen in het instructieboekje. Op de Ford website is er geen duidelijke info en ook navraag bij de dealer heeft vooralsnog niets opgeleverd.

Weet iemand of bidirectioneel laden inderdaad een mogelijkheid is? Dat zou namelijk erg handig zijn met de zonnepanelen etc!

Verder vroeg ik mij af wat de nieuwe chauffeurs aan 'noodpakket' in de auto hebben meegekregen. Ik zag een sleepoog, een hesje en een gevarendriehoek. Is dat het ook of zou hier nog wat meer te vinden moeten zijn? In het vak in de bagageruimte onder de laagste laadvloer.

[ Voor 6% gewijzigd door Dnbr op 19-01-2025 09:27 . Reden: Aanvullingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Tijdens het schoonmaken in een wasbox je kind in de auto laten zitten laat je realiseren dat de auto een diefstal alarm heeft met interieurbewaking en een hoop herrie maakt 😁. Wist niet dat dat erop zat 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimster
  • Laatst online: 28-01 07:21
suske65 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Ik rijd een Limited edition in het zwart met trekhaak, winterbanden zitten bij mij in de lease en zitten er inmiddels ook onder. Werden niet standaard bijgeleverd. Bij de limited edition waren slechts een aantal van de anders beschikbare opties mogelijk. Wel een trekhaak en kleur in ieder geval :)

Auto is in september besteld en eind december geleverd. (Zou eerst halverwege feb zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimster
  • Laatst online: 28-01 07:21
Ik rijd mijn Explorer Ltd edition sinds eind december en ben zeer tevreden. Echter heb ik vocht in de auto. M'n achterbak is kletsnat en zag ook vocht bij de koplampen.

Enorm balen, hij staat nu bij de dealer. Ze proberen letterlijk het lek boven te krijgen. Ben heel benieuwd wat hieruit gaat komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
martinvdm schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:14:
Tijdens het schoonmaken in een wasbox je kind in de auto laten zitten laat je realiseren dat de auto een diefstal alarm heeft met interieurbewaking en een hoop herrie maakt 😁. Wist niet dat dat erop zat 😂.
Wanneer je de auto in parkeerstand zet, komt op het scherm de optie om de interieurbeveiliging uit te zetten. Volgende keer die dus even aantikken voordat je de uitstapt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Skit3000 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:30:
[...]

Wanneer je de auto in parkeerstand zet, komt op het scherm de optie om de interieurbeveiliging uit te zetten. Volgende keer die dus even aantikken voordat je de uitstapt. ;)
Ja goeie idd. Ook handig als je een huisdier even in de auto laat oid. Zou het alarm ook antidiefstal zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervabe
  • Laatst online: 22-01 01:25
Snelle review na 4 weken met een Premium ER AWD als bedrijfswagen (kon enkel een EV zijn :( )
- mooi design en afwerking
- kleine koffer
- uiterst teleurstellende range : 290km 50% stad / 50% autosnelweg
- remdosering schiet zonder meer tekort (ik rijd elk jaar met een 15 tal verschillende auto's en dit is de enige waar de rempedaal belachelijk diep moet worden ingedrukt vooraleer die iets doet)
- heel lichte besturing, redelijk vaag
- heel matige geluidsinstallatie
- laadervaring met Blink is catastrofaal : 7.7 kW aan een 22 kW paal, snellaadpalen werken niet.
10 uur om helemaal op te laden is belachelijk. Geeft 470 km na volledig opladen.
- waarschijnlijk een Bluetooth protocol bug : auto wacht niet op de bevestiging van de pin van mijn telefoon en zegt na een halve seconde dat de pin niet klopt.

Kortom : prima auto om mee naar de supermarkt te rijden, de kindertjes naar school te doen en voor mensen die helemaal niet graag rijden, maar zinloos als bedrijfswagen voor iemand die geregeld de grens over moet naar midden Duitsland en Frankrijk.
Hoop dat ik er snel vanaf geraak (en wellicht zou een EV van een ander merk niet veel beter zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door petervabe op 22-01-2025 01:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
Klinkt alsof er wat dingen mis zijn aan jouw auto. De range is trouwens enorm afhankelijk van je rijgedrag. Alles boven de 100 km/uur tikt dubbel aan (net als bij een ICE, maar dit de grotere tank merk je dat vaak niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

@petervabe de kleine(re) kofferbak viel me ook al op, ik rijd momenteen een ID.4 en daar is het ook een beetje passen en meten - de Golf 7.5 Variant was daar duidelijk ruimer.
Range: bij deze temperaturen en vlot rijden redelijk normaal, zeker als het ook nog veel kleinere stukjes zijn.
Remmen werkt anders in een EV, vanwege het regenereren. Kan schelen als je in de sport-modus rijdt.
Geluid: het standaard-geluid in de ID.4 valt mij ook wat tegen, ik heb een Explorer EV met betere luidsprekers aangevraagd.
Laden: via AC moet hij constant 11kW laden. Snel laden moet gewoon werken, daar klopt iets niet.. heb je het via een andere aanbieder geprobeerd of heb je vanuit je werk beperkte mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:20
Kort vraagje voor de eigenaars van een explorer: is het mogelijk om het grote entertainmentscherm uit te zetten? Indien niet, hoe bevalt de helderheid 's nachts (idem voor het dashboarddisplay)? Ik heb het graag volledig donker in de wagen 's nachts, vandaar. Tijdens de proefrit (die reuze meeviel) vergeten te checken en in de handleiding zie ik het ook niet staan.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

morgoth924 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:11:
Kort vraagje voor de eigenaars van een explorer: is het mogelijk om het grote entertainmentscherm uit te zetten? Indien niet, hoe bevalt de helderheid 's nachts (idem voor het dashboarddisplay)? Ik heb het graag volledig donker in de wagen 's nachts, vandaar. Tijdens de proefrit (die reuze meeviel) vergeten te checken en in de handleiding zie ik het ook niet staan.
Het scherm in onze ID.4 staat altijd op donkere modus en dat vind ik prima, zowel overdag als 's avonds geen enorme bak licht en in de avond dimt het scherm voldoende om niet in de weg te hangen. Helemaal donker is het toch niet meer in auto's, sinds de 'ambienteverlichting.'
Maar met zo'n enorme unit als in de Explorer ben ik daar eigenlijk wel benieuwd naar..

[ Voor 5% gewijzigd door Tarin op 22-01-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
morgoth924 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:11:
Ik vond het scherm te fel (ook in donkere modus), gelukkig kan je de brightness instellen. Deze heb ik volledig naar beneden gezet en nu is het scherm voor mij altijd prima :) Misschien in de zomer als de zon vol schijnt niet licht genoeg, maar dan zet ik em wel weer hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPGP
petervabe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 01:22:
Snelle review na 4 weken met een Premium ER AWD als bedrijfswagen (kon enkel een EV zijn :( )
- uiterst teleurstellende range : 290km 50% stad / 50% autosnelweg
- laadervaring met Blink is catastrofaal : 7.7 kW aan een 22 kW paal, snellaadpalen werken niet.
10 uur om helemaal op te laden is belachelijk. Geeft 470 km na volledig opladen.
Als dit je 1e EV is, dan is het zeker omschakelen, even snel de tank volgooien en dan door gaat niet werken, electrisch laden heeft meer planning nodig, zeker op langere afstanden, geldt overigens voor alle EV's. Maar met snelladen kan je na vaak na 25 min weer door. ( van 10 naar 80% laden ).
Bereik van 290 km in de winter is redelijk standaard voor de meeste EV's.

Heb zelf ook de AWD, wel raar mbt laden met jouw Explorer, ik laad steeds ong met 10,5 kW op een 11kW laadpaal, auto kan max 11kW AC laden dus op een 22kW paal zou je dan rond de 11kW laden moeten zitten.

Dat snelladen niet werkt, vreemd, heb een keer als test bij Tesla geladen en dat ging als de brandweer.
Je zou de Tesla App kunnen downloaden en bij Tesla het snelladen eens kunnen uitproberen, weet je in ieder geval of je Explorer technisch in orde is.( bij van der Valk eerst wel even je parkeerkaart laten afstempelen, kan je gratis bij de slagboom uitrijden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Laatst online: 19:20
Frij5fd schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:58:
[...]

Mooi! En meteen ook een vraag: heeft je extended range versie nu een NMC of LFP batterij?
NB: mogelijk is dit via het VIN-nummer te vinden, zoals dat bij de Mach-E het geval is (zie https://www.macheforum.co...trutions-in-manual.27809/)
Onlangs testrit gemaakt, de dealer wist het ook niet. Op EV-database staat NCM, volgens autoweek en ArenaEV is het LFP. Mijn vraag bij zulke artikels: wie praat wie na?

De dealer is het voor mij aan het uitzoeken, bij meer licht op de zaak meld ik het hier.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elstart
  • Laatst online: 24-05 16:30
Hoi Mike,
Ik wil het Extra instructieboekje van jou wel overnemen. Geef maar aan wat de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:08

Rayzman

+31 Rayzman

morgoth924 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Onlangs testrit gemaakt, de dealer wist het ook niet. Op EV-database staat NCM, volgens autoweek en ArenaEV is het LFP. Mijn vraag bij zulke artikels: wie praat wie na?

De dealer is het voor mij aan het uitzoeken, bij meer licht op de zaak meld ik het hier.
Het is een MEB platform auto, die hebben alleen NCM accu’s.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:06
Rayzman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Het is een MEB platform auto, die hebben alleen NCM accu’s.
Bij de komst van de Ford Explorer EV was het verhaal dat deze een half jaar vertraagd was omdat Ford de overstap naar LFP eerst wilde realiseren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluebug
bdw80 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Ik vond het scherm te fel (ook in donkere modus), gelukkig kan je de brightness instellen. Deze heb ik volledig naar beneden gezet en nu is het scherm voor mij altijd prima :) Misschien in de zomer als de zon vol schijnt niet licht genoeg, maar dan zet ik em wel weer hoger :)
Dat doe je dus, net als op een Android device, door bovenaan het scherm naar beneden te slepen. Daar komt dan een soort tray met wat functies tevoorschijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 08:50
Wij zijn in de markt voor een nieuwe (lease-)wagen, en overwegen de Ford Explorer EV. Vorige week zijn we al eens langsgeweest in een Volkswagen garage om een ID.4 te testrijden. Toen we gisteren in de Ford-garage langs gingen viel het ons natuurlijk op hoe ontzettend gelijkaardig de software-interface was tov de VW ID.4. De interface was echter toch een stukje slomer om te reageren op inputs. Ik vermoed dat onze VW testwagen reeds de 5.x software-versie had, terwijl de Ford nog (het equivalent van de VW) 4.x software versie heeft. Als je het ID.x-topic er hier op naleest dan besluit ik dat dit een significante verbetering qua software-kwaliteit betreft.

Ik vermoed dat Ford zeer afhankelijk is van VW om softwarematig iets te veranderen. Daarom een vraagje aan jullie: krijgt jullie Ford Explorer überhaupt af en toe updates binnen? Is er zicht op een update naar (het equivalent van de VW) 5.x software-versie?

Een tweede vraag waar ik nog geen bevredigend antwoord op vond: voor hoeveel jaar is connectiviteit via de ingebouwde eSIM inbegrepen? Vanaf wanneer moet je een abonnement betalen om gebruik te kunnen maken van de functies op afstand (starten/stoppen van laden, voorverwarmen van het interieur, etc.). Bij VW is dit gedurende 3 jaar inbegrepen, maar toen ik dit gisteren bevroeg aan de Ford-verkoopster kwam die helemaal uit de lucht gevallen bij die vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xjohan
  • Laatst online: 06:43
Gratis voor EV's lees ik:

https://www.ford.nl/techn...nc-4#connected-navigation

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSusp2VSuBDYt_2M1XUVGA3Ne_I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qkO7nR6E9MFJK6ZsIw3t0Abf.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Xjohan op 27-01-2025 14:20 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste