Zoals beloofd zou ik mijn ervaringen van de eerste 4500 km in de Capri nog delen.
Voor de zomer van 2024 begon de zoektocht naar een nieuwe lease auto. Op dat moment reed ik een Tesla model 3 LR. Een prima auto, 440pk is best leuk bij het stoplicht en de software integratie in de auto was top. Maar met inmiddels 3 kids was de achterbank wel echt krap, en de bagageruimte is verrassend groot maar slecht toegankelijk. Eisen voor een nieuwe auto waren dan ook:
- Ruime achterbank
- Toegankelijk bagageruimte (minimaal 500l),
- Bereik van 550km +
- Snelladen van minimaal 125kwh mits de curve goed vlak was
- CarPlay geïntegreerd
- Niet een auto die je op iedere straathoek ziet
Komende van een model 3 heb ik uiteraard in een Y proefgereden. Een prima auto maar het voelde en meer van hetzelfde en de acties van meneer Musk vond ik voor de zomer al niet helemaal in lijn met mijn wereldbeeld. Vanuit het adagium stemmen met de portemonnee werd dat m dus niet. Hetzelfde gold voor alle Chinese auto’s. Een id7 viel helaas buiten het budget en andere stations waren er niet met mijn eisen en onder de 50k. De Koreaanse modellen (ioniq 5 en ev6) vond ik de bagageruimte wat krap. De Enyaq vond ik wel aardig maar zou aankomend jaar vernieuwd worden en om dan 5 jaar in een dan al paar jaar oude auto te rijden sprak mij niet zo aan. ID4 was wat saai. Toen de Explorer op de markt kwam vond ik dat een interessante auto en heb met een pre productie model een rondje gereden. Mooie auto om te zien, maar helaas was de bagageruimte wat te klein. En toen werd van de zomer de Capri gepresenteerd. En eigenlijk wist ik niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Uiterlijk verschilde enorm op de foto’s. De reacties op internet gingen vooral over de naam en als dertiger heb ik geen actieve herinneringen aan Capri’s dus dat boeide mij niet. Toevallig zag ik die zomer een blauwe Capri rijden en die bleef in mijn hoofd zitten. Toch wel een unieke auto en voldeed eigenlijk wel aan het wensenlijstje. Na lang wikken en wegen de knoop doorgehad en de auto blind besteld. Eerlijk = eerlijk bij een lease durf ik dat wat makkelijker dan privé. Het werd de standaard uitvoering, met grote batterij, blue my mind kleur en active driver pakket met trekhaak. Geen premium gekozen omdat ik graag maximale range wilde en de binnenlampjes mij niet zo veel boeien. De warmtepomp heb ik over getwijfeld maar bij een optie vroeg ik mij af hoe goed het dan geïntegreerd is in het basis concept van de auto. daarom er vanaf gezien.
Twee dagen voor kerst werd de auto geleverd. De aflevering zelf door Ford Broekhuis in Zeist was een aanfluiting. Onder het mom van vogelpoep op de auto moest ik even wachten totdat de auto klaar was. Kan gebeuren zou je denken, maar even rondlopend zag ik tot mijn verbazing de auto op de brug staan. Na uiteindelijk meer dan een uur wachten kwam het hoge woord eruit: we krijgen de trekhaak niet gemonteerd. Of ik dat een probleem vond? Nee want met kerst had ik geen trekhaak nodig. Na nog een uur wachten kwamen ze weer langs: het lukt ons niet om de trekhaak te demonteren… Uiteindelijk met een vervangende Capri naar huis gegaan en de volgende dag werd mijn auto gebracht. Vogelpoep is er volgens mij nooit op geweest en de trekhaak werd pas nadat ik heb gebeld vorige week gemonteerd. Geen aanrader dus broekhuis Zeist.
Dan de auto: die bevalt eigenlijk erg goed na meer dan 4500km. Ik rijd voor mijn werk 2x per maand naar Groningen (zo’n 180km enkele reis) en dat gaat soepel. Veel minder phantom brakes dan de Tesla. En het verbruik is bij 0c, 105-110kmh op de teller is zo’n 19kwh ( > 400km bereik) En dat vind ik wel netjes. Bij 10-15c zakt het verbruik al richting 16,5-17 kWh (richting de 500). Warmere dagen vielen nog niet samen met een lange rit. Dus dat komt nog, maar dan moet meer dan 500km bereik zeker mogelijk zijn. Snelladen slechts 2x kort gedaan om eind bestemming te halen. Aankomende mei staat een rit naar Italië op de planning. Dan kan ik er wat meer over zeggen. Wat ik verder waardeer:
- De ruimte binnenin is echt fijn. Fietsen van de kinderen passen met de achterbank plat er zo in.
- De draaicirkel is kort, en dat is handiger dan dat je denkt (vraag maar een Tesla rijders die dat niet hebben..
- Apple CarPlay werkt prima, mag wat sneller reageren maar whatsapp voor lezen, teams integratie is echt fijn
- De auto rijdt gewoon lekker, niet zo’n kart gevoel als de model 3. Maar voelt gewoon goed (niet te sportief en niet te comfortabel).
Minpunten zijn er natuurlijk ook:
- De auto vergrendeld niet altijd goed als je wegloopt
-Scherm had wat sneller gemogen, met name voice vanuit Apple CarPlay duurt lang
- Wifi verbinding naar het huis is slecht
- Geen frunk (handig voor je laadkabels op vakantie)
- Vanuit de kinderen: geen games op het scherm
Tot nu toe erg tevreden over de auto en stiekem vind ik het ook wel leuk dat je de Capri nog niet zoveel ziet. Regelmatig mensen op de snelweg die even kijken wat er nu weer rijdt. Vragen: let me know