Wanneer had je hem besteld en is het de 2026.75 versie?DeDaan86 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:29:
Ja blijkbaar. Ik had zelf al met eind juni rekening gehouden. Maar waarin het alsnog 2 weken moet duren weet ik niet zo goed.
* APClll schuift aan in dit topic.
Na m'n vertrouwde 2014-handbak-diesel met pensioen gestuurd te hebben (een aanslag op m'n spaargeld gedaan te hebben
) , heb ik een gebruikte Explorer uit 2024 aangeschaft.
Tot nu toe is het grootste (hinderlijke) verschil wat ik ervaar, dat alle parkeervakjes gekrompen lijken te zijn
Na m'n vertrouwde 2014-handbak-diesel met pensioen gestuurd te hebben (een aanslag op m'n spaargeld gedaan te hebben
Tot nu toe is het grootste (hinderlijke) verschil wat ik ervaar, dat alle parkeervakjes gekrompen lijken te zijn
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Oorspronkelijk had ik de 2025.75 besteld. In januari. Maar die was toen niet meer leverbaar. Dus werd het de 2026.75 versie. Dat was ergens februari. Achteraf wel blij mee omdat er nu Google Automotive opzit.adje123 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:28:
[...]
Wanneer had je hem besteld en is het de 2026.75 versie?
Sinds vanmorgen een melding bij het starten van de auto ipv gebruiker selecteren verbinding maken.
De melding komt weer terug nadat de auto uit en aan gaat…
Nooit eerder gehad.
De melding komt weer terug nadat de auto uit en aan gaat…
Nooit eerder gehad.
edit:
Probleem zat waarschijnlijk tussen de stoel en het scherm. Altijd eerst zelf maar checken voortaan voordat ik de info vanuit de wederhelft voor waarheid aanneem.
Probleem zat waarschijnlijk tussen de stoel en het scherm. Altijd eerst zelf maar checken voortaan voordat ik de info vanuit de wederhelft voor waarheid aanneem.
[ Voor 64% gewijzigd door Ljsvv op 09-06-2026 16:47 ]
Ik had dat ook recent, toen was mijn wachtwoord gereset omdat er verdachte activiteit de account was gedetecteerd (waarschijnlijk vanwege de Home Assistant integratie die ik gebruik).Ljsvv schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:22:
Sinds vanmorgen een melding bij het starten van de auto ipv gebruiker selecteren verbinding maken.
De melding komt weer terug nadat de auto uit en aan gaat…
Nooit eerder gehad.
[Afbeelding]
Ik heb mijn wachtwoord gereset, en daarna de Ford App vervolgens opnieuw aangemeld waarna je opnieuw de auto aan de app moet koppelen.
Zouden ze bij Ford de productie aan het opschroeven zijn nu het 2027.25 model overal zichtbaar is?
Een collega van mij was vandaag bij de Ford dealer en die gaf aan dat ze verwachten dat als je nu de Explorer of Capri besteld of besteld hebt afgelopen periode deze rond augustus/september uitgeleverd gaat worden. Hierbij zijn ze vol aan het inzetten op het 2027.25 model en het 2026.75 model maar kort geproduceerd is (alleen begin 2026). Ik begreep dat de bij de dealer in Nijkerk de Collection 2026.75 afgelopen week geleverd is, dus ik ga binnenkort ook maar even kijken hoe de auto er daadwerkelijk uit ziet
Weet iemand of er in de Ford Explorer EV ook nog een 12v socket aanwezig is? Ik heb daar helemaal niet naar gekeken maar neem vaak een 12v koelbox mee op vakantie. In de specificaties kan ik dit niet vinden.
Een collega van mij was vandaag bij de Ford dealer en die gaf aan dat ze verwachten dat als je nu de Explorer of Capri besteld of besteld hebt afgelopen periode deze rond augustus/september uitgeleverd gaat worden. Hierbij zijn ze vol aan het inzetten op het 2027.25 model en het 2026.75 model maar kort geproduceerd is (alleen begin 2026). Ik begreep dat de bij de dealer in Nijkerk de Collection 2026.75 afgelopen week geleverd is, dus ik ga binnenkort ook maar even kijken hoe de auto er daadwerkelijk uit ziet
Weet iemand of er in de Ford Explorer EV ook nog een 12v socket aanwezig is? Ik heb daar helemaal niet naar gekeken maar neem vaak een 12v koelbox mee op vakantie. In de specificaties kan ik dit niet vinden.
[ Voor 13% gewijzigd door SmoothTweaker op 09-06-2026 15:23 ]
In de achterbak zit een 12v, evt zekering omzetten zodat die 24/7 spanning heeft.SmoothTweaker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:17:
Zouden ze bij Ford de productie aan het opschroeven zijn nu het 2027.25 model overal zichtbaar is?
Een collega van mij was vandaag bij de Ford dealer en die gaf aan dat ze verwachten dat als je nu de Explorer of Capri besteld of besteld hebt afgelopen periode deze rond augustus/september uitgeleverd gaat worden. Hierbij zijn ze vol aan het inzetten op het 2027.25 model en het 2026.75 model maar kort geproduceerd is (alleen begin 2026). Ik begreep dat de bij de dealer in Nijkerk de Collection 2026.75 afgelopen week geleverd is, dus ik ga binnenkort ook maar even kijken hoe de auto er daadwerkelijk uit ziet
Weet iemand of er in de Ford Explorer EV ook nog een 12v socket aanwezig is? Ik heb daar helemaal niet naar gekeken maar neem vaak een 12v koelbox mee op vakantie. In de specificaties kan ik dit niet vinden.
Exact het antwoord wat ik wou horenKiberHD schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:32:
[...]
In de achterbak zit een 12v, evt zekering omzetten zodat die 24/7 spanning heeft.
Heeft iemand ervaringen met laadfouten van de Ford?
Ik laad thuis op de Easee laadpaal, maar hier start hij met laden en na een x procent (ergens tussen de 3 en 10) stopt hij met laden en geeft aan laadfout. Het lijkt wel of op dat moment het hele laadsysteem onderbroken wordt en opnieuw opstart (het lampje bij de laadpoort gaat uit en pas na een minuut of wat weer aan, rood). Op Openbare laadpalen krijg ik überhaupt geen sessie gestart.
Snelladen werkt dan weer wel. Iemand enig idee? Ik heb de auto al een fabrieksreset gegeven.
Ik laad thuis op de Easee laadpaal, maar hier start hij met laden en na een x procent (ergens tussen de 3 en 10) stopt hij met laden en geeft aan laadfout. Het lijkt wel of op dat moment het hele laadsysteem onderbroken wordt en opnieuw opstart (het lampje bij de laadpoort gaat uit en pas na een minuut of wat weer aan, rood). Op Openbare laadpalen krijg ik überhaupt geen sessie gestart.
Snelladen werkt dan weer wel. Iemand enig idee? Ik heb de auto al een fabrieksreset gegeven.
Als je nergens met 11kw kunt laden, klinkt het alsof je boordlader defect is. Tijd om met de ford dealer te bellen voor een afspraak.
Ik heb een kapotte wisselstroomlader gehad (ICCU), in mijn geval kon ik nog maar 1 fase laden. Geen laadfouten.MaZeLe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:02:
Heeft iemand ervaringen met laadfouten van de Ford?
Ik laad thuis op de Easee laadpaal, maar hier start hij met laden en na een x procent (ergens tussen de 3 en 10) stopt hij met laden en geeft aan laadfout. Het lijkt wel of op dat moment het hele laadsysteem onderbroken wordt en opnieuw opstart (het lampje bij de laadpoort gaat uit en pas na een minuut of wat weer aan, rood). Op Openbare laadpalen krijg ik überhaupt geen sessie gestart.
Snelladen werkt dan weer wel. Iemand enig idee? Ik heb de auto al een fabrieksreset gegeven.
Naast de reset die je zelf kan doen, kan de dealer een "diepere" reset doen (waarschijnlijk hetzelfde als 12V los, maar geen idee of je dat zelf risicoloos kan doen). Had bij mij toen geen effect en uiteindelijk ICCU vervangen: onderdeelnr F2778884.
Makkelijke oplossing, gooi een PET fles met water in de vriezer, en stop die in de koelbox. Dat levert 10x meer koelvermogen dan zo'n suffe Peltier koeler. In een beetje redelijk isolerende koelbox duurde het ruim 2 dagen voordat de fles ontdooid was in een tentje bij 30 graden.SmoothTweaker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:17:
Weet iemand of er in de Ford Explorer EV ook nog een 12v socket aanwezig is? Ik heb daar helemaal niet naar gekeken maar neem vaak een 12v koelbox mee op vakantie.
Ik gebruik een compressor koelbox. Die blijft de hele vakantie koud in een tentje van 30 graden.cdwave schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:45:
[...]
Makkelijke oplossing, gooi een PET fles met water in de vriezer, en stop die in de koelbox. Dat levert 10x meer koelvermogen dan zo'n suffe Peltier koeler. In een beetje redelijk isolerende koelbox duurde het ruim 2 dagen voordat de fles ontdooid was in een tentje bij 30 graden.
Je kunt ook de hele koelbox met water vullen en dat invriezen. Blijft nog langer koud.cdwave schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:45:
[...]
Makkelijke oplossing, gooi een PET fles met water in de vriezer, en stop die in de koelbox. Dat levert 10x meer koelvermogen dan zo'n suffe Peltier koeler. In een beetje redelijk isolerende koelbox duurde het ruim 2 dagen voordat de fles ontdooid was in een tentje bij 30 graden.
Ik heb gisteren de dealer maar weer gebeld.
Nu is de ETA 2e week juli. Maar deze maand zou ook nog kunnen 🤷♂️
Het is het 2026.75 model. Blijknaar is er een 2027.? Model maar verschil is dat daar mogelijk blue cruise in zit? Alleen moet Volkswagen helpen bij het integreren en hij betwijfelde of ze daar met Ford uit gaan komen. Dus hij denkt zelf dat blue cruise nooit gaat komen.
Áls het wel lukt gaat dat nieuwe model pas per september/oktober dit jaar in productie.
Geen idee wat hiervan klopt… je weet van sales mensen nooit of ze de waarheid spreken. Vond het nogal een vreemd verhaal.
Nu is de ETA 2e week juli. Maar deze maand zou ook nog kunnen 🤷♂️
Het is het 2026.75 model. Blijknaar is er een 2027.? Model maar verschil is dat daar mogelijk blue cruise in zit? Alleen moet Volkswagen helpen bij het integreren en hij betwijfelde of ze daar met Ford uit gaan komen. Dus hij denkt zelf dat blue cruise nooit gaat komen.
Áls het wel lukt gaat dat nieuwe model pas per september/oktober dit jaar in productie.
Geen idee wat hiervan klopt… je weet van sales mensen nooit of ze de waarheid spreken. Vond het nogal een vreemd verhaal.
Mijn 2026.75 model staat nu bij de dealer.
Wachten op kenteken en de 4 seizoen banden hoop hem dus snel op te kunnen halen
Wachten op kenteken en de 4 seizoen banden hoop hem dus snel op te kunnen halen
Wij overwegen een nieuwe Ford Capri aan te schaffen. Als je nu bestelt, krijg je het 2027.25 model. Naar ik heb begrepen zijn er weinig verschillen met het 2026.75 model, behalve wat wijzigingen in de kleuropties.
Ten opzichte van het 2025 model is een van de grote verschillen natuurlijk het nieuwe infotainment systeem. Op verschillende websites lees ik dat dit gebaseerd zou zijn op Android Automotive. Betekent dit ook automatisch dat Google Maps (en Gemini/Google Assistent/Play Store) geïntegreerd zijn? Er is wel heel weinig informatie te vinden over dit nieuwe systeem in de Capri...
Ten opzichte van het 2025 model is een van de grote verschillen natuurlijk het nieuwe infotainment systeem. Op verschillende websites lees ik dat dit gebaseerd zou zijn op Android Automotive. Betekent dit ook automatisch dat Google Maps (en Gemini/Google Assistent/Play Store) geïntegreerd zijn? Er is wel heel weinig informatie te vinden over dit nieuwe systeem in de Capri...
Ik verwacht dat Ford ongeveer hetzelfde zal doen als Skoda. Zie daarvoor:FTech schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:42:
Wij overwegen een nieuwe Ford Capri aan te schaffen. Als je nu bestelt, krijg je het 2027.25 model. Naar ik heb begrepen zijn er weinig verschillen met het 2026.75 model, behalve wat wijzigingen in de kleuropties.
Ten opzichte van het 2025 model is een van de grote verschillen natuurlijk het nieuwe infotainment systeem. Op verschillende websites lees ik dat dit gebaseerd zou zijn op Android Automotive. Betekent dit ook automatisch dat Google Maps (en Gemini/Google Assistent/Play Store) geïntegreerd zijn? Er is wel heel weinig informatie te vinden over dit nieuwe systeem in de Capri...
https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skodas-electric-bestsellers-elroq-and-enyaq-receive-model-year-updates/
"rollout scheduled for mid 2026" mijn auto wordt mid 2026 geleverd maar volgens mij zitten al deze verbeteringen er niet in. Althans niet in 2026.75tweebel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:21:
[...]
Ik verwacht dat Ford ongeveer hetzelfde zal doen als Skoda. Zie daarvoor:
https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skodas-electric-bestsellers-elroq-and-enyaq-receive-model-year-updates/
Een deel lijkt volgens mij ook hardware veranderingen aan sensoren etc.Kasper1985 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:43:
[...]
"rollout scheduled for mid 2026" mijn auto wordt mid 2026 geleverd maar volgens mij zitten al deze verbeteringen er niet in. Althans niet in 2026.75
Maar het software deel (van het infotainment) zal op hoofdlijnen niet zo verschillen van Skoda, als ze iig de lijn doortrekken van hoe het hiervoor was.
Op de belgische site geven ze nog steeds de verwachtte leverdatum weer als je een nieuwe auto configureert. Dat is in Nederland niet meer het geval.
Verwachte levering: Juli - Augustus
Verwachte levering: Juli - Augustus
[ Voor 46% gewijzigd door SmoothTweaker op 10-06-2026 13:08 ]
De dealer vertelde ons dat we uit moeten gaan van november/december als we nu bestellen.SmoothTweaker schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:06:
Op de belgische site geven ze nog steeds de verwachtte leverdatum weer als je een nieuwe auto configureert. Dat is in Nederland niet meer het geval.
Verwachte levering: Juli - Augustus
[Afbeelding]
edit:
Oeps, ik zie dat het in de screenshot om een Explorer gaat. November/december is voor de Capri.
edit 2:
Maar voor de Capri geven ze in België ook een verwachte levertijd van juli/augustus i.p.v. november/december. Benieuwd wat het in de praktijk gaat zijn...
Oeps, ik zie dat het in de screenshot om een Explorer gaat. November/december is voor de Capri.
edit 2:
Maar voor de Capri geven ze in België ook een verwachte levertijd van juli/augustus i.p.v. november/december. Benieuwd wat het in de praktijk gaat zijn...
[ Voor 20% gewijzigd door FTech op 10-06-2026 13:27 ]
Ik krijg thuis wel al eens een occasionale laadfout via de app maar als ik dan ga kijken dan blijkt dat er niets aan de hand is en de auto gewoon verder laadt. Doe wel een sturing via EVCC en die durft nogal eens de laadstroom te beperken als er niet genoeg zonnestroom over is. Over het algemeen merk ik daar niet veel van maar denk dat daar de oorzaak ligt. Zolang ik niet met een lege batterij zit lig ik er ook niet wakker van.MaZeLe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:02:
Heeft iemand ervaringen met laadfouten van de Ford?
Ik laad thuis op de Easee laadpaal, maar hier start hij met laden en na een x procent (ergens tussen de 3 en 10) stopt hij met laden en geeft aan laadfout. Het lijkt wel of op dat moment het hele laadsysteem onderbroken wordt en opnieuw opstart (het lampje bij de laadpoort gaat uit en pas na een minuut of wat weer aan, rood). Op Openbare laadpalen krijg ik überhaupt geen sessie gestart.
Snelladen werkt dan weer wel. Iemand enig idee? Ik heb de auto al een fabrieksreset gegeven.
De 2027 explorer mag meer trekken en heeft hogere kogel druk weet niet of dst ook geldt voor de Capri
Klopt, voor de Capri:rickjerick schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:40:
De 2027 explorer mag meer trekken en heeft hogere kogel druk weet niet of dst ook geldt voor de Capri
| 2027.25 | 2026.75 | |
| Maximaal trekgewicht (geremd) Standard Range RWD | 1.800 kg | 1.000 kg |
| Maximaal trekgewicht (geremd) Extended Range RWD | 2.000 kg | 1.000 kg |
| Maximaal trekgewicht (geremd) Extended Range AWD | 2.200 kg | 1.800 kg |
| Maximale verticale belasting | 90 kg | 75 kg |
[ Voor 10% gewijzigd door FTech op 10-06-2026 15:16 ]
Is dat een keuringsdingetje of is er dan ook fysiek iets veranderd aan de nieuwe modellen? Ik vraag dit voor een vriend met een 2025 explorerrickjerick schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:40:
De 2027 explorer mag meer trekken en heeft hogere kogel druk weet niet of dst ook geldt voor de Capri
Ik heb ergens gelezen (weet even niet waar) dat er iets aangepast is bij de montage van de trekhaak. Het lijkt dus echt een fysieke aanpassing te zijn.Dnbr schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:01:
[...]
Is dat een keuringsdingetje of is er dan ook fysiek iets veranderd aan de nieuwe modellen? Ik vraag dit voor een vriend met een 2025 explorer
Onder andere Autoweek schreef:lbakker schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:06:
[...]
Ik heb ergens gelezen (weet even niet waar) dat er iets aangepast is bij de montage van de trekhaak. Het lijkt dus echt een fysieke aanpassing te zijn.
Ik vraag me wel af hoe het zit met aftermarket trekhaken.AutoWeek begrijpt van de Nederlandse importeur dat het hogere trekgewicht niet met terugwerkende kracht mogelijk is voor reeds geleverde auto's van na de update van begin dit jaar, omdat er fysieke aanpassing (versterking van trekhaakbevestiging) voor nodig was om het trekgewicht te verhogen.
Toevoeging: Het maakt weinig uit. Zelfs als een aftermarket trekhaak een hoger gewicht kan trekken moet het maximaal toegestaan trekgewicht in het kentekenregister aangepast worden. Dit doet de RDW enkel na een individuele keuring á €1003,00 (klap Trekgewicht registreren of verhogen uit).
[ Voor 21% gewijzigd door Skit3000 op 11-06-2026 11:33 ]
Helder, dank. Tja, of het aftermarket gekeurd is of niet: kraait geen haan naar lijkt mij. Althans ik persoonlijk zou het risico wel durven lopen, zo lang de veiligheid van die vriend van mij niet in het geding komtSkit3000 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Onder andere Autoweek schreef:
[...]
Ik vraag me wel af hoe het zit met aftermarket trekhaken.
Toevoeging: Het maakt weinig uit. Zelfs als een aftermarket trekhaak een hoger gewicht kan trekken moet het maximaal toegestaan trekgewicht in het kentekenregister aangepast worden. Dit doet de RDW enkel na een individuele keuring á €1003,00 (klap Trekgewicht registreren of verhogen uit).
Het lijkt me dat (als je wordt gepakt) je snel problemen kunt krijgen wanneer je met een aanhanger rijdt die een hoger toegestaan trekgewicht heeft dan dat wat er in het RDW-register staat voor jouw voertuig. Bij de verzekering hoef je waarschijnlijk helemaal niet aan te kloppen als ontstane schade direct gerelateerd is aan het gewicht.Dnbr schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:44:
[...]
Helder, dank. Tja, of het aftermarket gekeurd is of niet: kraait geen haan naar lijkt mij. Althans ik persoonlijk zou het risico wel durven lopen, zo lang de veiligheid van die vriend van mij niet in het geding komt
Altijd weer die dekselse verzekering.Skit3000 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:37:
[...]
Het lijkt me dat (als je wordt gepakt) je snel problemen kunt krijgen wanneer je met een aanhanger rijdt die een hoger toegestaan trekgewicht heeft dan dat wat er in het RDW-register staat voor jouw voertuig. Bij de verzekering hoef je waarschijnlijk helemaal niet aan te kloppen als ontstane schade direct gerelateerd is aan het gewicht.
Of je "gepakt" gaat worden zou irrelevant moeten zijn, je hebt gewoon je verantwoordelijkheid maar te nemen.Skit3000 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:37:
[...]
Het lijkt me dat (als je wordt gepakt) je snel problemen kunt krijgen wanneer je met een aanhanger rijdt die een hoger toegestaan trekgewicht heeft dan dat wat er in het RDW-register staat voor jouw voertuig. Bij de verzekering hoef je waarschijnlijk helemaal niet aan te kloppen als ontstane schade direct gerelateerd is aan het gewicht.
Toen ik met m'n aanhanger met een ton zand erin vol in de ankers moest voor zo'n 45km gevalletje die voorrangswegen ook maar "richtlijnen" vond ofzo, was ik toch erg blij en trots op mezelf dat ik gewoon maar twee keer op en neer ben gereden in plaats van, zoals een mede-zandhaler, gewoon ruim twee ton zand mee te zeulen achter een Megane die moeite had om van het terrein af te komen (de chauffeur van de loader vroeg ook of hij rustig het terrein wou verlaten en zei ook dat hij blij was dat zijn familie aan de andere kant woonde...)
Ook in het Nederlands voor iets minder Engels begrijpend e lezers zoals ik 😉tweebel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:21:
[...]
Ik verwacht dat Ford ongeveer hetzelfde zal doen als Skoda. Zie daarvoor:
https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skodas-electric-bestsellers-elroq-and-enyaq-receive-model-year-updates/
https://nieuws.skoda.nl/e...rijke-modelvernieuwingen/
@Dnbr gaf aan het risico wel te durven nemen, dus ik gaf vooral aan wat de risico's zijn ook "als alles goed gaat". De regels zijn er natuurlijk niet voor niks, net als dat een maximumsnelheid er niet voor niks is.cdwave schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:25:
[...]
Of je "gepakt" gaat worden zou irrelevant moeten zijn, je hebt gewoon je verantwoordelijkheid maar te nemen.
Is er nog een mogelijkheid om zelf de AC module hardwarematig te resetten? De dealer heeft pas over twee weken tijd om er naar te kijken...
Zoals gezegd werkt het AC laden prima. Het DC laden wisselend. Veel laadfouten, vaak stopt het laden in zijn geheel. Heel af en toe wordt het laden automatisch weer hervat na 1 uur o.i.d.
Zoals gezegd werkt het AC laden prima. Het DC laden wisselend. Veel laadfouten, vaak stopt het laden in zijn geheel. Heel af en toe wordt het laden automatisch weer hervat na 1 uur o.i.d.
Absoluut: veiligheid boven alles. Als je 250kg meer meeneemt dan toegestaan en je merkt dat het prima gaat met de auto, dan wordt de verzekering en de pakkans relevant.cdwave schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:25:
[...]
Of je "gepakt" gaat worden zou irrelevant moeten zijn, je hebt gewoon je verantwoordelijkheid maar te nemen.
Toen ik met m'n aanhanger met een ton zand erin vol in de ankers moest voor zo'n 45km gevalletje die voorrangswegen ook maar "richtlijnen" vond ofzo, was ik toch erg blij en trots op mezelf dat ik gewoon maar twee keer op en neer ben gereden in plaats van, zoals een mede-zandhaler, gewoon ruim twee ton zand mee te zeulen achter een Megane die moeite had om van het terrein af te komen (de chauffeur van de loader vroeg ook of hij rustig het terrein wou verlaten en zei ook dat hij blij was dat zijn familie aan de andere kant woonde...)
Maar ik denk dat we dit nu voldoende besproken hebben. Wilde alleen even duidelijk maken dat die vriend van mij niet van plan is om blindelings veel te zwaar beladen met kinderen (en een glaasje op?) achter het stuur te kruipen. Zelfs niet met de door ons allen geliefde Explorer EV.
Mogelijk heb je eroverheen gelezen, maar in 1 van de berichten die ik langs heb zien komen staat dat het de aansluiting op de auto is die de beperking vormt voor het max gewicht. Welke trekhaak je ook kiest, die aansluiting verandert niet. Er zit ongetwijfeld heel wat marge op de constructie, maar 'merken dat het prima gaat' werkt niet echt als mogelijk de constructie van de auto zelf faalt. Dat de remmen en de motor best een zwaardere aanhanger kunnen handelen is dan weer heel wat anders.Dnbr schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:17:
[...]
Absoluut: veiligheid boven alles. Als je 250kg meer meeneemt dan toegestaan en je merkt dat het prima gaat met de auto, dan wordt de verzekering en de pakkans relevant.
Als het goed is dan heeft die vriend van je bij het behalen van zijn E-achter-B rijbewijs een uitgebreide uitleg gehad over wat de regels precies zijn en wat de gevaren van een te zware aanhanger zijn.Dnbr schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:17:
[...]
Absoluut: veiligheid boven alles. Als je 250kg meer meeneemt dan toegestaan en je merkt dat het prima gaat met de auto, dan wordt de verzekering en de pakkans relevant.
Net op Facebook de eerste Explorer voorbij zien komen met de nieuwe software. Voor de geïnteresseerden (wel in het Duits):
https://www.facebook.com/share/p/1BgGG7Ttiq/
https://www.facebook.com/share/p/1BgGG7Ttiq/
Dank je wel.FTech schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:37:
Net op Facebook de eerste Explorer voorbij zien komen met de nieuwe software. Voor de geïnteresseerden (wel in het Duits):
https://www.facebook.com/share/p/1BgGG7Ttiq/
Ik heb het gevoel dat de software er strakker uitziet dan op de 2025 versie? Het lijkt frisser.
Wel jammer dat ze de knoppen op het stuur niet hebben veranderd. De eigenaar heeft deze besteld op 13 maart 2026, wij ook op dezelfde datum dus hopelijk niet zolang meer wachten.adje123 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Dank je wel.
Ik heb het gevoel dat de software er strakker uitziet dan op de 2025 versie? Het lijkt frisser.
Ik hoop het voor je, maare, mijn 2026.75 is in januari besteld en die is net bij de dealer aangekomen.ReneAP schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:14:
[...]
Wel jammer dat ze de knoppen op het stuur niet hebben veranderd. De eigenaar heeft deze besteld op 13 maart 2026, wij ook op dezelfde datum dus hopelijk niet zolang meer wachten.
De 2026.75 heeft vertraging opgelopen door software issues. Je kan de 2026.75 versie ook niet meer bestellen.
Deze week 2 meldingen in m'n Ford app, beide snel opgelost.
Passieve toegang, Passieve start.
Komt door een lege CR2032 knoopcel van de afstandsbediening.
Eerste keer vervangen sinds aflevering dus 1 jaar 8 maanden volgehouden.
Nieuw batterijtje erin en na een stukje rijden was de melding weg.
Explorer/Capri keyfob is hetzelfde als de ID4, alleen ander logo erop.
Deze link gebruikt om te kijken hoe eea open te maken zonder wat af te breken.
Keyfob batterij vervangen
Ruitensproeiervloeistof laag.
3 Liter bijgevuld en melding was weg.
Passieve toegang, Passieve start.
Komt door een lege CR2032 knoopcel van de afstandsbediening.
Eerste keer vervangen sinds aflevering dus 1 jaar 8 maanden volgehouden.
Nieuw batterijtje erin en na een stukje rijden was de melding weg.
Explorer/Capri keyfob is hetzelfde als de ID4, alleen ander logo erop.
Deze link gebruikt om te kijken hoe eea open te maken zonder wat af te breken.
Keyfob batterij vervangen
Ruitensproeiervloeistof laag.
3 Liter bijgevuld en melding was weg.
Volgens de dealer wordt de auto op 16 juni gebouwd. Levering staat volgens hun gepland op 30 jun...Nou ik ben benieuwd.adje123 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:06:
[...]
Ik hoop het voor je, maare, mijn 2026.75 is in januari besteld en die is net bij de dealer aangekomen.
De 2026.75 heeft vertraging opgelopen door software issues. Je kan de 2026.75 versie ook niet meer bestellen.
Toevallig, die key fob Batterij had ik van de week ook. Ik vond de waarschuwing wel overdreven, app deed geloven dat heel de auto niet meer werkt en je naar de dealer moet. Een nieuwe batterij kun je makkelijk zelf doen.RPGP schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:31:
Deze week 2 meldingen in m'n Ford app, beide snel opgelost.
Passieve toegang, Passieve start.
Komt door een lege CR2032 knoopcel van de afstandsbediening.
Eerste keer vervangen sinds aflevering dus 1 jaar 8 maanden volgehouden.
Nieuw batterijtje erin en na een stukje rijden was de melding weg.
Explorer/Capri keyfob is hetzelfde als de ID4, alleen ander logo erop.
Deze link gebruikt om te kijken hoe eea open te maken zonder wat af te breken.
Keyfob batterij vervangen
Ruitensproeiervloeistof laag.
3 Liter bijgevuld en melding was weg.
[Afbeelding]
Pas op.. De software van de auto zelf lijkt niet te bechikken over enige coole 'Android Features'. De layout dat je ziet op 1 van die foto's is een externe Android Box dat je kan aansluiten via Android Auto.adje123 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Dank je wel.
Ik heb het gevoel dat de software er strakker uitziet dan op de 2025 versie? Het lijkt frisser.
https://nl.carlinkitfactory.com/product/carlinkit-tbox-plus-cpc200-tbox-plus-android-12-0-internet-ai-box-wireless-apple-carplayandroid-auto8128g/
Ik kan mis zijn, maar het lijkt er niet op dat de Android versie van Ford zal bechikken over de Play Store en dergelijke en ook geen Google Maps zal gaan gebruiken. Ik was eerst wat teleurgesteld dat ik nog de laatste lichting zonder Android ging krijgen, maar ik vermoed dat het geen grote meerwaarde zal beiden t.o.v. de vorige OS uitvoering.
EDIT: Extra duiding toegevoegd
[ Voor 29% gewijzigd door TonySuperPony op 14-06-2026 11:06 ]
Dan download ik het wel. Het gehele idee is dat je je autoscherm als een android telefoon kan gebruikenTonySuperPony schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:01:
[...]
Pas op.. De software van de auto zelf lijkt niet te bechikken over enige coole 'Android Features'. De layout dat je ziet op 1 van die foto's is een externe Android Box dat je kan aansluiten via Android Auto.
Ik kan mis zijn, maar het lijkt er niet op dat de Android versie van Ford zal bechikken over de Play Store en dergelijke en ook geen Google Maps zal gaan gebruiken?
Het wachten kan beginnen! Vanochtend de bestelling geplaatst voor een Ford Capri (2027.25, premium extended range RWD incl. driver assistance pack, B&O, warmtepomp, AGR-voorstoelen, panoramadak, trekhaak en frunk(je...)).FTech schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:42:
Wij overwegen een nieuwe Ford Capri aan te schaffen. Als je nu bestelt, krijg je het 2027.25 model. Naar ik heb begrepen zijn er weinig verschillen met het 2026.75 model, behalve wat wijzigingen in de kleuropties.
Ten opzichte van het 2025 model is een van de grote verschillen natuurlijk het nieuwe infotainment systeem. Op verschillende websites lees ik dat dit gebaseerd zou zijn op Android Automotive. Betekent dit ook automatisch dat Google Maps (en Gemini/Google Assistent/Play Store) geïntegreerd zijn? Er is wel heel weinig informatie te vinden over dit nieuwe systeem in de Capri...
Planning voor start productie is oktober, verwachte levering staat op december.
Precies hetzelfde gehad afgelopen week. En inderdaad zeer overdreven de melding in de app. Na even googlen blijkt het gewoon de batterij te zijn. Na 2 keer alleen de melding gehad te hebben op de app, had ik hem een paar dagen later opeens ook op het dashboard (bij instappen, korte melding helemaal bovenin, maar verdween alweer snel).KiberHD schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:40:
[...]
Toevallig, die key fob Batterij had ik van de week ook. Ik vond de waarschuwing wel overdreven, app deed geloven dat heel de auto niet meer werkt en je naar de dealer moet. Een nieuwe batterij kun je makkelijk zelf doen.
Een beetje gekke vraag, maar hoe kunnen jullie de orderstatus opvragen? De Explorer is besteld bij Ayvens op 6 mei. Ik heb alleen een terugkoppeling via de mail ontvangen dat hij eind september geleverd wordt.
Maar kan ik dit proces ook ergens anders volgen ?
Maar kan ik dit proces ook ergens anders volgen ?
Ik heb ooit een melding gehad dat de auto in bestelling is. Daarna niks meer gehoord totdat ik de dealer mailde en die gaf toen de informatie over de bouwdatum en levering. Dus je moet bij Ayvens zijn. Alleen auto’s besteld via de website van Ford zijn online te volgen. Daar kwam ik achter via Ford Nederland.wesleyvernie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:53:
Een beetje gekke vraag, maar hoe kunnen jullie de orderstatus opvragen? De Explorer is besteld bij Ayvens op 6 mei. Ik heb alleen een terugkoppeling via de mail ontvangen dat hij eind september geleverd wordt.
Maar kan ik dit proces ook ergens anders volgen ?
Vanochtend telefoontje gehad dat de auto volgende week geleverd gaat worden bij mij thuis.
Wanneer is die van jou besteld ?adje123 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:22:
Vanochtend telefoontje gehad dat de auto volgende week geleverd gaat worden bij mij thuis.
Ik heb een 06 nummer van de contactpersoon bij de dealer (had die dealer aangegeven in Ayvens portal).wesleyvernie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:53:
Een beetje gekke vraag, maar hoe kunnen jullie de orderstatus opvragen? De Explorer is besteld bij Ayvens op 6 mei. Ik heb alleen een terugkoppeling via de mail ontvangen dat hij eind september geleverd wordt.
Maar kan ik dit proces ook ergens anders volgen ?
Die datum bij Ayvens klopt niet. Je kan beter de dealer bellen/mailen.
Zo... het lange wachten is volbracht.... vandaag de Ford Explorer 2026.75 afgeleverd gekregen.
Vooral nog erg wennen aan het infotainment-systeem. Vind het vrij onduidelijk vooralsnog. Dat wordt vast, zodra ik er meer tijd mee ga doorbrengen beter.
Wel kan ik (nog) geen apps installeren. Zou bijv. graag Google Maps iod willen... maar momenteel lukt dat nog niet...
De shop in Nederland lijkt nog niet actief... ook als ik andere landen selecteer, verschijnt het volgende in beeld... hier meer mensen mee te maken?
Vooral nog erg wennen aan het infotainment-systeem. Vind het vrij onduidelijk vooralsnog. Dat wordt vast, zodra ik er meer tijd mee ga doorbrengen beter.
Wel kan ik (nog) geen apps installeren. Zou bijv. graag Google Maps iod willen... maar momenteel lukt dat nog niet...
De shop in Nederland lijkt nog niet actief... ook als ik andere landen selecteer, verschijnt het volgende in beeld... hier meer mensen mee te maken?
Cool! Maakt de standaard navigatie nu wel gebruik van Google voor laadpunten en POIs?DeDaan86 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:03:
Zo... het lange wachten is volbracht.... vandaag de Ford Explorer 2026.75 afgeleverd gekregen.
Vooral nog erg wennen aan het infotainment-systeem. Vind het vrij onduidelijk vooralsnog. Dat wordt vast, zodra ik er meer tijd mee ga doorbrengen beter.
Wel kan ik (nog) geen apps installeren. Zou bijv. graag Google Maps iod willen... maar momenteel lukt dat nog niet...
De shop in Nederland lijkt nog niet actief... ook als ik andere landen selecteer, verschijnt het volgende in beeld... hier meer mensen mee te maken?[Afbeelding]
Is het infotainment systeem visueel beter dan het oude systeem? Vond het oude systeem echt verschrikkelijk out datedDeDaan86 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:03:
Zo... het lange wachten is volbracht.... vandaag de Ford Explorer 2026.75 afgeleverd gekregen.
Vooral nog erg wennen aan het infotainment-systeem. Vind het vrij onduidelijk vooralsnog. Dat wordt vast, zodra ik er meer tijd mee ga doorbrengen beter.
Wel kan ik (nog) geen apps installeren. Zou bijv. graag Google Maps iod willen... maar momenteel lukt dat nog niet...
De shop in Nederland lijkt nog niet actief... ook als ik andere landen selecteer, verschijnt het volgende in beeld... hier meer mensen mee te maken?[Afbeelding]
Het navigatiesysteem is standaard nog steeds van Ford. Geen Google Maps etc. Of de laadpunten POI vanuit Google komen weet ik niet.FTech schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Cool! Maakt de standaard navigatie nu wel gebruik van Google voor laadpunten en POIs?
Met het oude systeem ben ik niet zo bekend. Enkel een keer een proefrit... echter moet ik helaas bekennen dat het nieuwe systeem zo op het oog niet veel lijkt te verschillen met het vorige systeem.adje123 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Is het infotainment systeem visueel beter dan het oude systeem? Vond het oude systeem echt verschrikkelijk out dated
Ze zeggen dat bij AA (Android Automotive) je Google Maps, Waze etc via de onboard Play store zou moeten kunnen installeren.DeDaan86 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Het navigatiesysteem is standaard nog steeds van Ford. Geen Google Maps etc. Of de laadpunten POI vanuit Google komen weet ik niet.
Op internet staat er dit vermeld:SmoothTweaker schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:15:
[...]
Ze zeggen dat bij AA (Android Automotive) je Google Maps, Waze etc via de onboard Play store zou moeten kunnen installeren.
- Native Apps: Apps (like Spotify, Waze, or Google Maps) are downloaded directly to the car's infotainment system via the built-in Google Play store. [1, 2, 3, 4]
- Vehicle Integration: Because it acts as the car's computer, it can directly access and control native vehicle functions, such as climate control settings, battery pre-conditioning (in EVs), and seat heaters. [1, 2, 3]
- Over-The-Air Updates: The system receives regular software updates directly from your vehicle manufacturer without needing a phone connection. [1, 2]
- OEM Customization: Car manufacturers (such as Volvo, Polestar, GM, and Renault) customize the user interface to match their specific brand identity. [1, 2, 3]
Morgen ga ik mijn Explorer ophalen .
Ben benieuwd .
Ben benieuwd .
Ok, mooi! Ben benieuwd wat je ervan vindt. Hopelijk lukt het bij jou wel om de store etc. werkend te krijgen. Ik vermoed dat er bij mij het één en ander niet goed is gegaan met gebruikersprofielen. Er lijkt nu een standaard Ford account in te zitten. Misschien toch keer alles resetten en anders terug naar de dealer.
Op het duitse forum melden ze ook daar een nog lege app-store, mogelijk heeft Ford nog geen apps goedgekeurd voor de store.
Misschien is dat ook de vertraging geweest van de 202.75 versie?RPGP schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:32:
Op het duitse forum melden ze ook daar een nog lege app-store, mogelijk heeft Ford nog geen apps goedgekeurd voor de store.
De auto is super .
App store is bij mij ook nog leeg .
Het info tainment system werkt erg fijn is duidelijk .
Volgorde van knoppen is zelf in te stellen .
Aantal faforieten boven in.
App store is bij mij ook nog leeg .
Het info tainment system werkt erg fijn is duidelijk .
Volgorde van knoppen is zelf in te stellen .
Aantal faforieten boven in.
Heb je fotos van het infotainment systeem?rickjerick schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:08:
De auto is super .
App store is bij mij ook nog leeg .
Het info tainment system werkt erg fijn is duidelijk .
Volgorde van knoppen is zelf in te stellen .
Aantal faforieten boven in.
dit zijn er 3, staan op het duitse Explorer forum: explorer-electric-forum.de (topic neuheiten 2026.75)
Parkmode https://streamable.com/13thj9
Navmode https://streamable.com/zq8y4y
Settings https://streamable.com/dfd722
Parkmode https://streamable.com/13thj9
Navmode https://streamable.com/zq8y4y
Settings https://streamable.com/dfd722
[ Voor 3% gewijzigd door RPGP op 21-06-2026 23:40 ]
Wauw, dat ziet er een stuk strakker en vloeiender uit dan de vorige versie! Bedankt voor het delen van de linksRPGP schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:38:
dit zijn er 3, staan op het duitse Explorer forum: explorer-electric-forum.de (topic neuheiten 2026.75)
Parkmode https://streamable.com/13thj9
Navmode https://streamable.com/zq8y4y
Settings https://streamable.com/dfd722
Een wereld van verschil. Ben blij dat ik voor de 2026.75 versie ben gegaan i.p.v. de 2025.75.FTech schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:36:
[...]
Wauw, dat ziet er een stuk strakker en vloeiender uit dan de vorige versie! Bedankt voor het delen van de links
Ford leest niet mee, maar alleen al voor die camera-update zou ik geld neer willen leggen. De camera is op dit moment totaal onbruikbaar; staat niet recht, is te klein, in het donker is het één groot zwart vlak en daar bovenop is de resolutie zo laag dat dunne takken bijvoorbeeld niet te zien zijn.RPGP schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:38:
dit zijn er 3, staan op het duitse Explorer forum: explorer-electric-forum.de (topic neuheiten 2026.75)
Is de camera echt zoveel beter op de filmpjes?Skit3000 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:54:
[...]
Ford leest niet mee, maar alleen al voor die camera-update zou ik geld neer willen leggen. De camera is op dit moment totaal onbruikbaar; staat niet recht, is te klein, in het donker is het één groot zwart vlak en daar bovenop is de resolutie zo laag dat dunne takken bijvoorbeeld niet te zien zijn.
Dat had ik niet verwacht, wist wel dat er klachten waren, maar ik had meer verwacht dat de klachten overdreven zijn.
Ik zie trouwens in het nav filmpje dat de stand van de software November 2025 is. Ben benieuwd of er nog updates daarna zijn geweestRPGP schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:38:
dit zijn er 3, staan op het duitse Explorer forum: explorer-electric-forum.de (topic neuheiten 2026.75)
Parkmode https://streamable.com/13thj9
Navmode https://streamable.com/zq8y4y
Settings https://streamable.com/dfd722
Dat ziet er wel mooi uit allemaal maar .... als ik naar mezelf kijk dan loop je daar de eerste dagen een beetje doorheen te scrollen en doe je wat aanpassingen, daarna kom je er (bijna) niet meer aan.
Tsja, dat is met een heleboel andere apparatuur natuurlijk niet anders. Uiteindelijk kopen veel mensen hun auto ook niet vanwege een mooie UI (daarin staat Ford ook met deze softwareupdate zeker niet bovenaan, overigens), maar vooral vanwege de fijne rijervaring. En dat de UI er dan een stuk beter op geworden is met deze nieuwe versie, daar kan ik nog steeds wel blij van worden en is mooi meegenomenAbsint schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:15:
Dat ziet er wel mooi uit allemaal maar .... als ik naar mezelf kijk dan loop je daar de eerste dagen een beetje doorheen te scrollen en doe je wat aanpassingen, daarna kom je er (bijna) niet meer aan.
Is het bij jullie we gelukt om dataverkeer vanuit de auto te krijgen? Ik blijf de mededeling krijgen dat de Connected Vehicle Features op inactive staan. Zowel de Connected navigation als de Ford Assistant..?
Daarbij in de navigation app kan ik geen satelliet weergave selecteren. Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met mogelijke verbindingsissues.
Meer mensen hier last van?
Ik zie in ieder geval dat in in deze video [Settings https://streamable.com/dfd722] hier dezelfde problemen spelen. De store is leeg en de standaard gebruiker is "Ford".
Daarbij in de navigation app kan ik geen satelliet weergave selecteren. Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met mogelijke verbindingsissues.
Meer mensen hier last van?
Ik zie in ieder geval dat in in deze video [Settings https://streamable.com/dfd722] hier dezelfde problemen spelen. De store is leeg en de standaard gebruiker is "Ford".
[ Voor 22% gewijzigd door DeDaan86 op 22-06-2026 20:19 ]
Zal waarschijnlijk niet van toepassing zijn op jouw issues, maar voor duitse Explorers gekocht na 1 APR 2026 gaat de connected navigation naar abonnementsvorm, eerste jaar is nog een gratis proefabo, daarna kost dat 72 eur per jaar. Proefabo zou dan in de app onder Connected Services tab zichtbaar moeten zijn.
Alles voor 1Apr gekocht heeft nog de oude condities, minimaal 7 jaar gratis connectied navigation, deze service vind je niet terug in de app.
Geen idee dit alleen een duitsland dingetje is of dat Ford dit naar meer landen gaat uitrollen.
Alles voor 1Apr gekocht heeft nog de oude condities, minimaal 7 jaar gratis connectied navigation, deze service vind je niet terug in de app.
Geen idee dit alleen een duitsland dingetje is of dat Ford dit naar meer landen gaat uitrollen.
[ Voor 4% gewijzigd door RPGP op 22-06-2026 22:24 ]
Maar dat geldt dan voor de native Ford navigatie?RPGP schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:14:
Zal waarschijnlijk niet van toepassing zijn op jouw issues, maar voor duitse Explorers gekocht na 1 APR 2026 gaat de connected navigation naar abonnementsvorm, eerste jaar is nog een gratis proefabo, daarna kost dat 72 eur per jaar. Proefabo zou dan in de app onder Connected Services tab zichtbaar moeten zijn.
Alles voor 1Apr gekocht heeft nog de oude condities, minimaal 7 jaar gratis connectied navigation, deze service vind je niet terug in de app.
Geen idee dit alleen een duitsland dingetje is of dat Ford dit naar meer landen gaat uitrollen.
Goede vraag, is allemaal nog vers op het duitse forum, denk dit het ingaat op de 2027.25 prijslijst versie in DE, staat daar ook bij hun specifiek vermeld in de footnotes in de prijslijst.adje123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:46:
[...]
Maar dat geldt dan voor de native Ford navigatie?
Heb nog geen info gezien wat dat dan in de praktijk betekend voor de gebruiker, dus wat krijg je allemaal met of zonder abo.
Ik denk niet dat ze voor Google Maps geld mogen vragen?RPGP schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:56:
[...]
Goede vraag, is allemaal nog vers op het duitse forum, denk dit het ingaat op de 2027.25 prijslijst versie in DE, staat daar ook bij hun specifiek vermeld in de footnotes in de prijslijst.
Heb nog geen info gezien wat dat dan in de praktijk betekend voor de gebruiker, dus wat krijg je allemaal met of zonder abo.
Ben erg benieuwd. Maargoed, ben al lang blij dat ze de software van het infotainment systeem moderner hebben gemaakt
zekers, komende tijd komen er genoeg Explorers los in NL met het nieuwe infotainment systeem, ben beniewd hoe dat in de praktijk werkt.
Met name de ervaringen met het 360 Camerascherm en de ingebouwde Navi
Met name de ervaringen met het 360 Camerascherm en de ingebouwde Navi
In maart is mijn Capri 2026.75 besteld, vanmorgen de melding gekregen dat de levering is vertraagd naar september.. Gezien de berichten hier over on-hold door problemen en bij nu bestellen leveringen in november.. klopt het helaas.
Bleh, moet ik nog een extra maand wachten
Bleh, moet ik nog een extra maand wachten
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Bij mijn Ford Puma zie ik dat het 1ste jaar een free trial is en daarna 5,99 euro per maand. Ik ga er vanuit dat het voor de nieuwe Explorers dezelfde prijs zal zijn.RPGP schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:56:
[...]
Goede vraag, is allemaal nog vers op het duitse forum, denk dit het ingaat op de 2027.25 prijslijst versie in DE, staat daar ook bij hun specifiek vermeld in de footnotes in de prijslijst.
Heb nog geen info gezien wat dat dan in de praktijk betekend voor de gebruiker, dus wat krijg je allemaal met of zonder abo.
Loop ik hier tegen een regionaal foutje in de ingebouwde navigatie van mijn Explorer aan, of is dit een landelijk spelend probleem bij afritten op snelwegen?
Ik rij voornamelijk op eco-modus / D, (dus gas-los uitrollen/vertragen zoals in een ouderwetse auto), waarna de eco-voorspelling eventueel automatisch vertraagt voor een komende boch/rotonde/snelheidsbeperking etc. Tot zover geen groot probleem, en redelijk accuraat. Behalve bij onterechte detectie van een 60-km bord op de parallelweg...
Wat ik merk op de op/afritten in mijn dagelijkse route, is dat zodra de blokjesmarkering bij de uitvoegstrook stopt, de auto meteen naar de max-80km/h limiet springt en een poging doet tot (redelijk flink) bijremmen om 100-->80 te forceren. ( En daarna gevoelsmatig een halve km uitrollen tot 't einde van de afslag.... Andersom is de complete oprit ook een max-80 zone. (het 80-bord wordt ook getoond in de HUD)
Zijn er meer mensen die dit herkennen, of ligt het specifiek aan een kaart-foutje in mijn route? Inmiddels weet ik dat ik even gas moet geven op de plekken waar de blokjes ophouden, zodat de auto weet dat ik niet automatisch wil remmen op dat punt, maar het moet toch handiger kunnen... (net als snelweg/autoweg limieten herkennen bij het bord 'begin-auto/snelweg', vooral op een stuk waar even daarvoor nog 50-tot-een-kruispunt actief is...)
Ik rij voornamelijk op eco-modus / D, (dus gas-los uitrollen/vertragen zoals in een ouderwetse auto), waarna de eco-voorspelling eventueel automatisch vertraagt voor een komende boch/rotonde/snelheidsbeperking etc. Tot zover geen groot probleem, en redelijk accuraat. Behalve bij onterechte detectie van een 60-km bord op de parallelweg...
Wat ik merk op de op/afritten in mijn dagelijkse route, is dat zodra de blokjesmarkering bij de uitvoegstrook stopt, de auto meteen naar de max-80km/h limiet springt en een poging doet tot (redelijk flink) bijremmen om 100-->80 te forceren. ( En daarna gevoelsmatig een halve km uitrollen tot 't einde van de afslag.... Andersom is de complete oprit ook een max-80 zone. (het 80-bord wordt ook getoond in de HUD)
Zijn er meer mensen die dit herkennen, of ligt het specifiek aan een kaart-foutje in mijn route? Inmiddels weet ik dat ik even gas moet geven op de plekken waar de blokjes ophouden, zodat de auto weet dat ik niet automatisch wil remmen op dat punt, maar het moet toch handiger kunnen... (net als snelweg/autoweg limieten herkennen bij het bord 'begin-auto/snelweg', vooral op een stuk waar even daarvoor nog 50-tot-een-kruispunt actief is...)
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Ja, de auto denkt met je mee/vooruit. Kan je op zich allemaal wel uitzetten, maar ik ben inmiddels gewend om op die plekken waar ik het onwenselijk vind, gaspedaal even aan te tikken. En de cruise control laat ik limieten negeren, dus als ik daarop rijd, gaat ie gewoon zelfde tempo door (zolang er geen voorliggers zijn).APClll schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:
Loop ik hier tegen een regionaal foutje in de ingebouwde navigatie van mijn Explorer aan, of is dit een landelijk spelend probleem bij afritten op snelwegen?
Ik rij voornamelijk op eco-modus / D, (dus gas-los uitrollen/vertragen zoals in een ouderwetse auto), waarna de eco-voorspelling eventueel automatisch vertraagt voor een komende boch/rotonde/snelheidsbeperking etc. Tot zover geen groot probleem, en redelijk accuraat. Behalve bij onterechte detectie van een 60-km bord op de parallelweg...
Wat ik merk op de op/afritten in mijn dagelijkse route, is dat zodra de blokjesmarkering bij de uitvoegstrook stopt, de auto meteen naar de max-80km/h limiet springt en een poging doet tot (redelijk flink) bijremmen om 100-->80 te forceren. ( En daarna gevoelsmatig een halve km uitrollen tot 't einde van de afslag.... Andersom is de complete oprit ook een max-80 zone. (het 80-bord wordt ook getoond in de HUD)
Zijn er meer mensen die dit herkennen, of ligt het specifiek aan een kaart-foutje in mijn route? Inmiddels weet ik dat ik even gas moet geven op de plekken waar de blokjes ophouden, zodat de auto weet dat ik niet automatisch wil remmen op dat punt, maar het moet toch handiger kunnen... (net als snelweg/autoweg limieten herkennen bij het bord 'begin-auto/snelweg', vooral op een stuk waar even daarvoor nog 50-tot-een-kruispunt actief is...)
Enige alternatief is volgens mij om de voorspellende gaves vd auto helemaal uit te zetten
Ford explorer collection besteld. Levering in november!!! Eerste keer elektrisch (lease via werk) nu aan het oriënteren voor een laadpaal (moet ik zelf fixen, prima).
Ik lees dus dat ie bidirectioneel laden kan, dan kan ik de auto als thuisbatterij gebruiken toch? Of is dat alleen die 230v in de kofferbak?
Ik lees dus dat ie bidirectioneel laden kan, dan kan ik de auto als thuisbatterij gebruiken toch? Of is dat alleen die 230v in de kofferbak?
Alleen Vehicle-to-Load, geen Vehicle-to-Grid, dus je kunt inderdaad alleen losse apparaten aansluiten op je auto. Er is ook een V2L-adapter te koop om apparaten direct aan te kunnen sluiten op je laadpoort. Maar hij kan dus geen stroom leveren aan het energienet.noordwolde schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:26:
Ford explorer collection besteld. Levering in november!!! Eerste keer elektrisch (lease via werk) nu aan het oriënteren voor een laadpaal (moet ik zelf fixen, prima).
Ik lees dus dat ie bidirectioneel laden kan, dan kan ik de auto als thuisbatterij gebruiken toch? Of is dat alleen die 230v in de kofferbak?
Benieuwd of ze november gaan halen. Bij ons zeiden ze voor zowel de Capri als de Explorer op z'n vroegst december.
Het ding herkent ook 30km ventwegen en besluit uit zichzelf dat het bord 10 meter verderop toch echt van de weg is waar je op rijdt. Zelfs als dat bord bijna haaks op de weg staat wordt het nog uitgelezen.APClll schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:
Loop ik hier tegen een regionaal foutje in de ingebouwde navigatie van mijn Explorer aan, of is dit een landelijk spelend probleem bij afritten op snelwegen?
Ik rij voornamelijk op eco-modus / D, (dus gas-los uitrollen/vertragen zoals in een ouderwetse auto), waarna de eco-voorspelling eventueel automatisch vertraagt voor een komende boch/rotonde/snelheidsbeperking etc. Tot zover geen groot probleem, en redelijk accuraat. Behalve bij onterechte detectie van een 60-km bord op de parallelweg...
Wat ik merk op de op/afritten in mijn dagelijkse route, is dat zodra de blokjesmarkering bij de uitvoegstrook stopt, de auto meteen naar de max-80km/h limiet springt en een poging doet tot (redelijk flink) bijremmen om 100-->80 te forceren. ( En daarna gevoelsmatig een halve km uitrollen tot 't einde van de afslag.... Andersom is de complete oprit ook een max-80 zone. (het 80-bord wordt ook getoond in de HUD)
Zijn er meer mensen die dit herkennen, of ligt het specifiek aan een kaart-foutje in mijn route? Inmiddels weet ik dat ik even gas moet geven op de plekken waar de blokjes ophouden, zodat de auto weet dat ik niet automatisch wil remmen op dat punt, maar het moet toch handiger kunnen... (net als snelweg/autoweg limieten herkennen bij het bord 'begin-auto/snelweg', vooral op een stuk waar even daarvoor nog 50-tot-een-kruispunt actief is...)
Parkeersensoren staan ook bijzonder ver afgesteld. 't piept al met nog 20cm ruimte. Toch wat Amerikaans wellicht
20cm is ook vrij klein, ik snap het wel ;-)M2M schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:48:
[...]
Het ding herkent ook 30km ventwegen en besluit uit zichzelf dat het bord 10 meter verderop toch echt van de weg is waar je op rijdt. Zelfs als dat bord bijna haaks op de weg staat wordt het nog uitgelezen.
Parkeersensoren staan ook bijzonder ver afgesteld. 't piept al met nog 20cm ruimte. Toch wat Amerikaans wellicht. Ook op een grote parkeerplaats checked de parkeersensor of er iemand aan komt rijden. Zelfs al is het een winkelwagen voor de auto naast me ramt de wagen in blinde paniek de remklauwen dicht. Het zou wel wat finesse kunnen gebruiken inderdaad.
Als je nu besteld ga je november nooit halen want je besteld nu de 2027.75 versie en de productie begint in oktober.FTech schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:14:
[...]
Alleen Vehicle-to-Load, geen Vehicle-to-Grid, dus je kunt inderdaad alleen losse apparaten aansluiten op je auto. Er is ook een V2L-adapter te koop om apparaten direct aan te kunnen sluiten op je laadpoort. Maar hij kan dus geen stroom leveren aan het energienet.
Benieuwd of ze november gaan halen. Bij ons zeiden ze voor zowel de Capri als de Explorer op z'n vroegst december.
De Ford Explorer 2026.75 is geleverd. Rijdt heerlijk.
Maare, zit het verstellen van de stoelen nou in het scherm verwerkt? Ik zie niks naast mijn stoel……
Maare, zit het verstellen van de stoelen nou in het scherm verwerkt? Ik zie niks naast mijn stoel……
Best in de handleiding kijken: https://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?variantid=10874&languageCode=nl&countryCode=NLD&moidRef=G2110929&Uid=G2484899&ProcUid=G2484900&userMarket=BEL&div=f&vFilteringEnabled=False&buildtype=webadje123 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:50:
De Ford Explorer 2026.75 is geleverd. Rijdt heerlijk.
Maare, zit het verstellen van de stoelen nou in het scherm verwerkt? Ik zie niks naast mijn stoel……
Proficiat! Na lang wachten toch nog tevreden?adje123 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:50:
De Ford Explorer 2026.75 is geleverd. Rijdt heerlijk.
Maare, zit het verstellen van de stoelen nou in het scherm verwerkt? Ik zie niks naast mijn stoel……
Zeker.Mr.Bluestar schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:55:
[...]
Proficiat! Na lang wachten toch nog tevreden?
Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Andoid navi, is dat de echte Google Maps of nog de bestaande Ford Navi met een Android schil eroverheen ?
Ik zal straks een reeks foto's maken en posten.RPGP schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:50:
Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Andoid navi, is dat de echte Google Maps of nog de bestaande Ford Navi met een Android schil eroverheen ?
Wat een kabaal maakt de auto (explorer) als het zo heet is haha. Lijkt wel of ie gaat opstijgen als je em van het slot haalt.