Dit is te vinden in het navigatiescherm, onder opties als ik me niet vergis. Hier kun je opgeven of je Ionity wil zien, en of je Ford Pass, en of alle laadstationsiceman314 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:05:
Ik mis een functie om alleen ionity te gebruiken in het route planner (beschikbaar in andere auto’s als polestar of zeekr)
Uit mijn hoofd trekt hij minder hard op en (dit moet je voor de zekerheid even zelf kijken, deze weet ik niet heel zeker) zet een limiet op 100 km/h.timkyr schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:38:
[...]
Eco mode heb ik echt nog nooit gebruikt! Wij gaan dit weekend naar Frankrijk rijden, ga eens kijken hoeveel dat uitmaakt.
Weet je precies wat er veranderd onder eco modus?
Slechtere gaspedaalrespons en snelheidsbeperking (110 dacht ik, ipv de hierboven genoemde 100).timkyr schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:38:
[...]
Eco mode heb ik echt nog nooit gebruikt! Wij gaan dit weekend naar Frankrijk rijden, ga eens kijken hoeveel dat uitmaakt.
Daar kan je overigens doorheen trappen (door de weerstand heen).
Ik merk in de praktijk vrijwel geen verschil in verbruik. En tja, als je langzamer rijdt ben je altijd zuiniger, ongeacht de stand.
Bij gebruik van cruise control (sowieso handig als je je verbruik wilt beperken) houdt de auto ook meer afstand op de voorligger, zodat er een buffer is mocht degene voor je steeds harder/zachter rijden.
Ik kan niet vinden hoe ik interieur bewaking tijdelijk uitzet snel. Weet iemand waar deze functie zit?
Situatie: ik ga snel een boodschap doen en mijn dochter (9) blijft even in de auto zitten. Vaak die ik dan op het afscheid scherm de interieur bewaking uitzetten. Maar sinds vergeet ik het een sta ik al naast de auto. Enige plek die ik dan vind is terug gaan zien. Rem intrappen naar D terug naar Park en dan op het afscheid scherm aan zetten. Moet toch anders kunnen. Zonder hen helemaal uit te zetten.
Situatie: ik ga snel een boodschap doen en mijn dochter (9) blijft even in de auto zitten. Vaak die ik dan op het afscheid scherm de interieur bewaking uitzetten. Maar sinds vergeet ik het een sta ik al naast de auto. Enige plek die ik dan vind is terug gaan zien. Rem intrappen naar D terug naar Park en dan op het afscheid scherm aan zetten. Moet toch anders kunnen. Zonder hen helemaal uit te zetten.
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Mijn ervaring is dat in de ecomodus de maximum snelheid 130 is. Dit is vaak ook de maximum snelheid in Frankrijk. Ging bij mij prima op de lange afstand. We hadden eerder behoefte aan een pauze dan dat we moesten laden. Daardoor niet gemerkt of het veel besparing opleverde.tweebel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:27:
[...]
Slechtere gaspedaalrespons en snelheidsbeperking (110 dacht ik, ipv de hierboven genoemde 100).
Daar kan je overigens doorheen trappen (door de weerstand heen).
Ik merk in de praktijk vrijwel geen verschil in verbruik. En tja, als je langzamer rijdt ben je altijd zuiniger, ongeacht de stand.
[ Voor 17% gewijzigd door Mouton op 19-08-2025 20:26 ]
Ik ga het morgen weer eens proberen. Wel benieuwd nu, misschien herinner ik het me verkeerd.Mouton schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:18:
[...]
Mijn ervaring is dat in de ecomodus de maximum snelheid 130 is. Dit is vaak ook de maximum snelheid in Frankrijk. Ging bij mij prima op de lange afstand. We hadden eerder behoefte aan een pauze dan dat we moesten laden. Daardoor niet gemerkt of het veel besparing opleverde.
In de handleiding (https://www.fordserviceco...e=NLD&VIN=&userMarket=NLD) kan je er we e.e.a. over vindne, maar dat is best omslachtig. Misschien kan je bovenaan een snelkoppeling hierheen maken...? Durf ik zo niet te zeggen.mrfatmen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:32:
Ik kan niet vinden hoe ik interieur bewaking tijdelijk uitzet snel. Weet iemand waar deze functie zit?
De andere optie die ze geven is:
U kunt het bewakingssysteem van het interieur en alarm bij slepen uitschakelen door op de vergrendelknop op de afstandsbediening te drukken of de sensor aan de buitenkant van de portierhandgreep opnieuw aan te raken binnen twee seconden nadat de auto is vergrendeld.
Je kan zoeken voor alternatieve laadstations, en in dit geval kan je een filter configureren (alleen Ionity). Maar als ik een reis van A naar B plan, gebruikt het navigatiesysteem alles.Absint schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Dit is te vinden in het navigatiescherm, onder opties als ik me niet vergis. Hier kun je opgeven of je Ionity wil zien, en of je Ford Pass, en of alle laadstations
Ik weet niet of het in dit topic past, maar voorlopig krijgen we geen live-data OTA ondersteuning voor de Capri en Explorer in ABRP. Men beweerd dat de ENODE Ford data niet compatible is.
Jammer dat Ford dit soort dingen niet op orde heeft, ja ik snap dat er VW software draait, maar de VW ID's ondersteunen gewoon Enode en Tronity voor de live data...
Jammer dat Ford dit soort dingen niet op orde heeft, ja ik snap dat er VW software draait, maar de VW ID's ondersteunen gewoon Enode en Tronity voor de live data...
Net geprobeerd en 130 inderdaad.Mouton schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:18:
[...]
Mijn ervaring is dat in de ecomodus de maximum snelheid 130 is. Dit is vaak ook de maximum snelheid in Frankrijk. Ging bij mij prima op de lange afstand. We hadden eerder behoefte aan een pauze dan dat we moesten laden. Daardoor niet gemerkt of het veel besparing opleverde.
Ik denk dat die 110/115 die ik in mijn hoofd had, iets uit de vorige was (Renault).
Erg eco is ie niet bij 130 overigens
Je kan ABRP wel met een OBD adapter koppelen.Ljsvv schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:02:
Ik weet niet of het in dit topic past, maar voorlopig krijgen we geen live-data OTA ondersteuning voor de Capri en Explorer in ABRP.
Klopt maar dan heb je toch weer de aanschaf van deugdelijke veilige hardware nodig en mis je info op afstand.BatteryBoost schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:39:
[...]
Je kan ABRP wel met een OBD adapter koppelen.
Je zou kunnen kijken naar OVMS, daar zit een 4G antenne in (maar met £227.92 wel vrij prijzig), al is er volgens mij nog geen specifieke ondersteuning voor de Ford Explorer/Capri EV.Ljsvv schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Klopt maar dan heb je toch weer de aanschaf van deugdelijke veilige hardware nodig en mis je info op afstand.
Ik heb een OBD adapter van een paar tientjes en die doet het prima. Kan je inderdaad alleen gebruiken tijdens het rijden. Als je de OBD benadert als de auto uit en afgesloten staat dan gaat het alarm af, dus geen oplossing op afstand. Daarvoor gebruik ik zelf home assistant met de ford integratie van marq24. Die kan niks meer dan de ford app maar je kan er wel automatiseringen aan koppelen of statistieken bijhouden als je een beetje handig bentSkit3000 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:03:
[...]
Je zou kunnen kijken naar OVMS, daar zit een 4G antenne in (maar met £227.92 wel vrij prijzig), al is er volgens mij nog geen specifieke ondersteuning voor de Ford Explorer/Capri EV.
T scheelt voor mij best veel bij woon-werk verkeer met grotendeels snelweg.timkyr schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:38:
[...]
Van 17+ kwh/100 km naar 13.5-14 kwh/100 km.
Laatst een tijdje op een stuk gereden met 50/80 km/u, daar werd mn bereik echt heel blij van.
Hoe is de trip gegaan?
Wanneer je in ECO op je max zit (130), probeer eens je pedaal iets verder indrukken, letterlijk tegen de vloer drukken.tweebel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Net geprobeerd en 130 inderdaad.
Ik denk dat die 110/115 die ik in mijn hoofd had, iets uit de vorige was (Renault).
Erg eco is ie niet bij 130 overigens
Tip...niet doen met iemand voor je.
Dan krijg je n.l alsnog een flinke boost.
Aangezien de Explorer/Capri op het VW MEB platform zitten.
Heeft iemand ervaring met zowel een VW IDx en een Ford Explorer/Capri ?
Heeft iemand ervaring met zowel een VW IDx en een Ford Explorer/Capri ?
Nu in Frankrijk schiet mijn assist steeds in storing door beperkt zicht voorkant sensoren. Ik dacht eerst dat de sensoren vies waren, na het schoonmaken was ik bang dat wellicht door alle trillingen (veel landweggetjes hier) een kabeltje was losgeschoten, wat zou kunnen verklaren waarom het te pas en te onpas gebeurt..
Nu geloof ik eindelijk de oorzaak gevonden:
:strip_exif()/f/image/65PQiXbhPak0J9I8noXqWCsi.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie weet hoe ik deze kloothommel uit de voorruit sensor krijg?
:strip_exif()/f/image/65PQiXbhPak0J9I8noXqWCsi.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou sta ik dan. 12v accu storing en niks meer doen. Ben tijd terug al voor de terugroepactie geweest dus benieuwd wat er aan de hand is. Nu wachten op hulp..
Update: ik stapte een uur later weer in de auto en niets aan de hand. Anwb heeft gemeten en er is gewoon laadstroom en de batterij was vol en goed. Raar voorval dit
Update: ik stapte een uur later weer in de auto en niets aan de hand. Anwb heeft gemeten en er is gewoon laadstroom en de batterij was vol en goed. Raar voorval dit
[ Voor 34% gewijzigd door KiberHD op 31-08-2025 19:50 ]
Heeft iemand al automatische kofferbak ingebouwd in de Explorer al dan niet zelf of door de dealer en daar ervaring mee?
Ik zelf heb de limited edition en moest voor de Sepp subsidie het doen zonder automatische kofferbak sluiting/opening.
Ik zelf heb de limited edition en moest voor de Sepp subsidie het doen zonder automatische kofferbak sluiting/opening.
Psn - Sevyxs
Voorzichtig de kappen eraf halen, waarschijnlijk kan je de unit zo van het raam klikkentimkyr schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:14:
Nu in Frankrijk schiet mijn assist steeds in storing door beperkt zicht voorkant sensoren. Ik dacht eerst dat de sensoren vies waren, na het schoonmaken was ik bang dat wellicht door alle trillingen (veel landweggetjes hier) een kabeltje was losgeschoten, wat zou kunnen verklaren waarom het te pas en te onpas gebeurt..
[Afbeelding]
Zondag viel het mij ineens op dat het dashboard achter het stuur plotseling de route aangeeft wanneer ik Google Maps via Carplay gebruik. Voorheen was dit alleen met Apple Maps het geval.
Ik weet niet of mijn auto een OTA update heeft gehad, of dat het met een update van iOS te maken heeft, maar ik vind het een welkome verrassing.
Ik weet niet of mijn auto een OTA update heeft gehad, of dat het met een update van iOS te maken heeft, maar ik vind het een welkome verrassing.
[ Voor 0% gewijzigd door MegaMindy op 02-09-2025 15:06 . Reden: Spelling ]
Ow dat zou supertof zijn, miste dat al! Zal ook eens checken binnenkortMegaMindy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:05:
Zondag viel het mij ineens op dat het dashboard achter het stuur plotseling de route aangeeft wanneer ik Google Maps via Carplay gebruikt. Voorheen was dit alleen met Apple Maps het geval.
Kan je ook ergens instellen dat de auto standaard in ecomodus of individuelemodus rijdt? Heb al gezocht maar kon tot nu toe niks vinden.Mouton schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:18:
[...]
Bedoel je de route met echt een kaartje of zo'n pijltje naar links/rechts etc?MegaMindy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:05:
Zondag viel het mij ineens op dat het dashboard achter het stuur plotseling de route aangeeft wanneer ik Google Maps via Carplay gebruik. Voorheen was dit alleen met Apple Maps het geval.
Nee, dat kan niet. Iets met regels ofzo. De auto start altijd in de standaard modus.jaguarxj16 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:54:
[...]
Kan je ook ergens instellen dat de auto standaard in ecomodus of individuelemodus rijdt? Heb al gezocht maar kon tot nu toe niks vinden.
Alleen een pijl inderdaad, hetzelfde wat de ingebouwde navigatie ook weergeeft als je die gebruikt.tweebel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:20:
[...]
Bedoel je de route met echt een kaartje of zo'n pijltje naar links/rechts etc?
Oh, apart, dat heb ik al vanaf het begin, met Android Auto/Google Maps.MegaMindy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:34:
[...]
Alleen een pijl inderdaad, hetzelfde wat de ingebouwde navigatie ook weergeeft als je die gebruikt.
Klopt, met Android werkt het wel standaard vanaf het begin, maar mijn vrouw met haar iPhone ziet niets (noch op het dashboard, noch op het HUD.tweebel schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:02:
[...]
Oh, apart, dat heb ik al vanaf het begin, met Android Auto/Google Maps.
Vraagje
Is er ook een mogelijkheid om de laadsnelheid te omzeilen?
Ik wil gewoon laden wanneer ik wil en niet wachten op het systeem om op volle snelheid te laden.
Ik wil gewoon laden wanneer ik wil en niet wachten op het systeem om op volle snelheid te laden.
Werkt bij mij in ieder geval nietMegaMindy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:05:
Hoe bedoel je, omzeilen?Kokko schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:07:
Vraagje
Je krijgt de maximale snelheid die de combinatie van laadpaal en auto aankunnen. De belangrijkste variabelen daarbij zijn de snelheid van de laadpaal (AC of snellader), hoe vol de accu is en welke temperatuur de accu heeft. Daar valt weinig aan te omzeilen.
Hmm.. bij mij dan sinds kort wel. iOS met Google Maps/Apple Kaarten netjes in het dashboard en HUD. Hou het evenzogoed voorlopig even bij de eigen Navi maar fijn dat het werkt.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar wat @Kokko bedoeld. De Explorer/Capri hoewel niet de snelste (als je naar de nieuwe generatie kijkt) qua laden is wel heel consistent met zijn snelheid. Bij AC altijd meteen 11KW en met DC is het zelfs zonder pre-conditionering binnen de minuut naar de maximale snelheid (mits binnen het bereik waarin dit haallbaar is).tweebel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:50:
[...]
Hoe bedoel je, omzeilen?
Je krijgt de maximale snelheid die de combinatie van laadpaal en auto aankunnen. De belangrijkste variabelen daarbij zijn de snelheid van de laadpaal (AC of snellader), hoe vol de accu is en welke temperatuur de accu heeft. Daar valt weinig aan te omzeilen.
Beneden de 10-15% en boven de 80% is DC laden beduidend langzamer door limitatie ongeacht de temperatuur. Praktijkvoorbeeld op vakantie; Besloot om bij Ionity de auto maar naar 100% te laden gezien de lunchstop en op 95% acculading was de snelheid nog 24 KW.
Kijk ook eens naar videos van Bjorn Nyland (https://www.youtube.com/@bjornnyland). Hij test heel veel laadsnelheden etc. etc. en zelfs de snelst ladende auto's kakken of een bepaald moment in.
[ Voor 17% gewijzigd door Cruisix op 05-09-2025 00:08 ]
Ok, ik heb een echt first world problem, waar iemand hopelijk een oplossing voor heeft. Ik kan mijn Rituals geurtjes niet meer gebruiken omdat de kleppen van de luchtuitlaat van de airco te diep zijn.
Heeft iemand hier al een oplossing voor?
Stoppen met roken?Victormdj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:45:
Ok, ik heb een echt first world problem, waar iemand hopelijk een oplossing voor heeft. Ik kan mijn Rituals geurtjes niet meer gebruiken omdat de kleppen van de luchtuitlaat van de airco te diep zijn.
Ik hem mijn rituals balkje in de astijl luchtuitlaat gehangen, daar past hij redelijk op.
Ik rook niet? Ik vind het gewoon fijn dat de auto lekker ruikt.
Goede tips, ook van KiberHD. Dank jullie!mrfatmen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:30:
Ik hem mijn rituals balkje in de astijl luchtuitlaat gehangen, daar past hij redelijk op.
En met Waze. En met Amigo. Heel fijn dat dat vanaf het begin werkte. Bij de Volvo van mijn partner deed hij het eerst alleen met maps.tweebel schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:02:
[...]
Oh, apart, dat heb ik al vanaf het begin, met Android Auto/Google Maps.
Net terug van 2 weken vakantie aan de Cote d'Azur
Totaal 3200 Km gereden, 621 kW geladen, 264 Eur aan stroom kwijt, gemiddeld 19,5 kWh/100 Km, geen issues gehad, wel veel rijplezier, Explorer is een fijne reisauto.
Bijna altijd bij Ionity met Ford abo kunnen laden, nette prijs, in BE 39ct/kWh, in FR zelfs 33ct/kWh, regulier snelladen was 60ct/kWh.
Heen in 2 dagen gereden oa via de mooie Route Napoleon, terug in 1 dag over de autoroute du Soleil Orange/Lyon/Dijon/Nancy/Lux/Brussel.
Had er voor gekozen om m'n snellaadstops vooraf te plannen ipv de Ford navigatie die tijdens de rit dynamisch te laten plannen. Was voor mij ook een stukje voorpret om alles uit te zoeken, stops in Excel gezet en vooraf als favorieten in de Ford Navi toegevoegd.
In praktijk werkte alles volgens plan, heb niet hoeven uitwijken naar andere laadstations.
Tijdens de vakantie maar een keer aan 11kW laden gedaan, rest via snellaad.
Chargemap App gebruikt voor laadstops uitzoeken, werkte goed, voorspelde aankomst percentages waren redelijk accuraat.
Plan was om gewoon tussen 20-80% accupercentage te blijven, had geen haast, ik rekende met ong 230 km als basis tussen de stops, soms wat meer soms wat minder.
In de praktijk betekende dat zo'n 2,5-3 uur rijden tussen elke stop en dan is een korte pauze om de benen te strekken sowieso altijd welkom.
Was naseizoen dus mooi rustig op de wegen en bij laadstations, nergens hoeven wachten.
Voor een snellaadsessie was ik gemiddeld 22 min kwijt, laadsnelheid of pre-conditioneren niet in de gaten gehouden, die 22 min was voor mij voldoende info.
Bij Ionity gebruikte ik Auto-Charge, de stekker inpluggen en alles ging vanzelf, kort na elke sessie de Ford "Betaling Geslaagd" mail al binnen.
Bij andere stations even auto-charge uitvinken en dan via m'n ANWB pas laden starten.
Deze paar zaken van de Explorer vond ik minder, wel allemaal klein bier maar dat kan gewoon beter.
Haptic stuurtoetsen
Van die toetsen op het stuur had ik in NL met meest rechte wegen niet zoveel last, maar op de bochtige bergwegen in FR net iets teveel.
bijv ineens de stuurverwarming aan tijdens het rijden over bochtige berwegen met veel stuurdraaien.
Verders bij ACC snelheid paar km aanpassen dan ineens 10 harder/langzamer gaan, grrrr
Ford navigatie
Over het algemeen doet wat het moet doen, maar de POI database is volgens mij zwaar verouderd en niet compleeet. Bij zoeken naar Ionity stations op de Aires (rustplaasten) langs de Autoroute kreeg ik soms geen hits. Omdat ik de Aire naam/adres wel al in Chargemap had gevonden koos ik dan een willekerige toko die ook op die Aire zat. Ionity lader vond ik dan vanzelf wanneer ik op de Aire aankwam, bordjes met dat groene CRit'Air muisje wijzen je naar de laadpalen.
ACC - Afremmen door afslaand verkeer op afritten.
Afritten op de autoroute in FR zijn vaak kort, slaat je voorganger af dan remt de ACC toch snel af omdat de ACC denk dat die auto nog op jouw rijbaan zit.
Had ACC op afstand kort staan, maar toch niet kort genoeg, ben nu bekend hiermee dus geef dan snel zelf gas bij om auto's achter me niet in de stress te jagen.
Eindconconclusie:
Vond de Explorer een supercomfortable auto om lange ritten mee te maken, electrische rijden op bochten bergwegen is helemaal fun, even gasgeven een gaan naar boven.
Verbruik is netjes en de Premium stoelen die ik heb zitten voor mij prima.
Dit is m'n eerste EV en zou niet meer terug willen naar benzine, plaatje klopt gewoon.
Totaal 3200 Km gereden, 621 kW geladen, 264 Eur aan stroom kwijt, gemiddeld 19,5 kWh/100 Km, geen issues gehad, wel veel rijplezier, Explorer is een fijne reisauto.
Bijna altijd bij Ionity met Ford abo kunnen laden, nette prijs, in BE 39ct/kWh, in FR zelfs 33ct/kWh, regulier snelladen was 60ct/kWh.
Heen in 2 dagen gereden oa via de mooie Route Napoleon, terug in 1 dag over de autoroute du Soleil Orange/Lyon/Dijon/Nancy/Lux/Brussel.
Had er voor gekozen om m'n snellaadstops vooraf te plannen ipv de Ford navigatie die tijdens de rit dynamisch te laten plannen. Was voor mij ook een stukje voorpret om alles uit te zoeken, stops in Excel gezet en vooraf als favorieten in de Ford Navi toegevoegd.
In praktijk werkte alles volgens plan, heb niet hoeven uitwijken naar andere laadstations.
Tijdens de vakantie maar een keer aan 11kW laden gedaan, rest via snellaad.
Chargemap App gebruikt voor laadstops uitzoeken, werkte goed, voorspelde aankomst percentages waren redelijk accuraat.
Plan was om gewoon tussen 20-80% accupercentage te blijven, had geen haast, ik rekende met ong 230 km als basis tussen de stops, soms wat meer soms wat minder.
In de praktijk betekende dat zo'n 2,5-3 uur rijden tussen elke stop en dan is een korte pauze om de benen te strekken sowieso altijd welkom.
Was naseizoen dus mooi rustig op de wegen en bij laadstations, nergens hoeven wachten.
Voor een snellaadsessie was ik gemiddeld 22 min kwijt, laadsnelheid of pre-conditioneren niet in de gaten gehouden, die 22 min was voor mij voldoende info.
Bij Ionity gebruikte ik Auto-Charge, de stekker inpluggen en alles ging vanzelf, kort na elke sessie de Ford "Betaling Geslaagd" mail al binnen.
Bij andere stations even auto-charge uitvinken en dan via m'n ANWB pas laden starten.
Deze paar zaken van de Explorer vond ik minder, wel allemaal klein bier maar dat kan gewoon beter.
Haptic stuurtoetsen
Van die toetsen op het stuur had ik in NL met meest rechte wegen niet zoveel last, maar op de bochtige bergwegen in FR net iets teveel.
bijv ineens de stuurverwarming aan tijdens het rijden over bochtige berwegen met veel stuurdraaien.
Verders bij ACC snelheid paar km aanpassen dan ineens 10 harder/langzamer gaan, grrrr
Ford navigatie
Over het algemeen doet wat het moet doen, maar de POI database is volgens mij zwaar verouderd en niet compleeet. Bij zoeken naar Ionity stations op de Aires (rustplaasten) langs de Autoroute kreeg ik soms geen hits. Omdat ik de Aire naam/adres wel al in Chargemap had gevonden koos ik dan een willekerige toko die ook op die Aire zat. Ionity lader vond ik dan vanzelf wanneer ik op de Aire aankwam, bordjes met dat groene CRit'Air muisje wijzen je naar de laadpalen.
ACC - Afremmen door afslaand verkeer op afritten.
Afritten op de autoroute in FR zijn vaak kort, slaat je voorganger af dan remt de ACC toch snel af omdat de ACC denk dat die auto nog op jouw rijbaan zit.
Had ACC op afstand kort staan, maar toch niet kort genoeg, ben nu bekend hiermee dus geef dan snel zelf gas bij om auto's achter me niet in de stress te jagen.
Eindconconclusie:
Vond de Explorer een supercomfortable auto om lange ritten mee te maken, electrische rijden op bochten bergwegen is helemaal fun, even gasgeven een gaan naar boven.
Verbruik is netjes en de Premium stoelen die ik heb zitten voor mij prima.
Dit is m'n eerste EV en zou niet meer terug willen naar benzine, plaatje klopt gewoon.
https://www.nu.nl/economi...ling-naar-elektrisch.html
Oh boy, net op tijd bedacht dat Fisker m niet zou worden en een Ford Explorer besteld. Nu lijkt de volgende mislukking zich aan te dienen. De software van de Ford stelde al niet veel voor, maar veel nieuwe functionaliteit zou ik niet meer verwachten. Ook niet de moeite waard, er staan totaal pas 3500 Explorer/Capri's op kenteken in Nederland. Ter vergelijk, Skoda zette in mei alleen al ruim 1000 Elroq's op kenteken...
Dead in the water?
Oh boy, net op tijd bedacht dat Fisker m niet zou worden en een Ford Explorer besteld. Nu lijkt de volgende mislukking zich aan te dienen. De software van de Ford stelde al niet veel voor, maar veel nieuwe functionaliteit zou ik niet meer verwachten. Ook niet de moeite waard, er staan totaal pas 3500 Explorer/Capri's op kenteken in Nederland. Ter vergelijk, Skoda zette in mei alleen al ruim 1000 Elroq's op kenteken...
Dead in the water?
Het eerste half jaar van 2025 zijn er 18.822 Ford Explorers verkocht in Europa (en daarmee stond het model op de 20e plek). Kijk je enkel naar juni 2025, dan stond het model echter op de 16e plek.
Is ook wel een andere (prijs)klasse. Je kan de Ford beter vergelijken met de Renault Scénic, die eenzelfde aantal verkopen laat zien.
Van de Skoda Enyaq zijn er 50% meer verkocht in de eerste helft van 2025, maar dat model is natuurlijk ook al langer op de markt en is een hele tijd de "standaard" leaseauto geweest, wat ook wel de naamsbekendheid helpt.
Van de Skoda Enyaq zijn er 50% meer verkocht in de eerste helft van 2025, maar dat model is natuurlijk ook al langer op de markt en is een hele tijd de "standaard" leaseauto geweest, wat ook wel de naamsbekendheid helpt.
Partnr 11A 864 725 is inderdaad een sound absorber zak, schijnt ook bij Audi gebruikt te worden, kreeg een hit van facebookpost waar iemand bij het werken aan de auto ook zo'n zak met zelfde partnr tegenkwam.
Zou even langs de dealer rijden om het te laten herstellen.
Hier een screenprint van die post
Zou even langs de dealer rijden om het te laten herstellen.
Hier een screenprint van die post
:strip_exif()/f/image/0pZ9TGeulzCAat4cvqeteMGg.jpg?f=fotoalbum_large)
Is een update van Google, geen OTA update lijkt me: de functionaliteit was al door Apple en ABRP gebruikt. Wel raar dat Waze het nog niet gebruikt.MegaMindy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:05:
Als Ford Focus rijder eens ingegaan op een aanbod van Ford België voor een elektrische testrit. Uiteindelijk met een Capri geweest.
Leuk om te doen, de aandrijving is erg soepel en de auto laat zich erg makkelijk bedienen. Echt m'n smaak is het nog niet, sowieso ben ik wel meer voor de Explorer te vinden. Toch mist er 'iets' naar mijn gevoel qua rijbeleving, ik rijd ook erg veel VAG auto's en deze gaf me toch erg hetzelfde gevoel. Stiekem blij toen ik terug in mijn vertrouwde Focus wegreed en de eerste bocht kon nemen.
Volgens de verkoper zit er volgend jaar nog een nieuw model in de pijplijn om het gamma wat meer compleet te maken. Ben benieuwd. Op wat hierboven vermeld werd (tegenvallende verkoop) moet Ford inderdaad eens een duidelijke richting kiezen en nadenken over wat ze in de aanbieding hebben.
Leuk om te doen, de aandrijving is erg soepel en de auto laat zich erg makkelijk bedienen. Echt m'n smaak is het nog niet, sowieso ben ik wel meer voor de Explorer te vinden. Toch mist er 'iets' naar mijn gevoel qua rijbeleving, ik rijd ook erg veel VAG auto's en deze gaf me toch erg hetzelfde gevoel. Stiekem blij toen ik terug in mijn vertrouwde Focus wegreed en de eerste bocht kon nemen.
Volgens de verkoper zit er volgend jaar nog een nieuw model in de pijplijn om het gamma wat meer compleet te maken. Ben benieuwd. Op wat hierboven vermeld werd (tegenvallende verkoop) moet Ford inderdaad eens een duidelijke richting kiezen en nadenken over wat ze in de aanbieding hebben.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Kan iemand mij bevestigen dat de Ford explorer EV (premium 77kw rwd) geen verwarmde voorruit heeft? Ik zit al een tijd te zoeken, maar zie nergens verwijzingen hier naar. Zijn broertje (ID.4) heeft dat wel, dus ik zat te hopen dat de ford dit ook zou hebben.
Klopt helemaal, de Explorer ev is niet te krijgen met voorruit verwarming. Dat idee was voor mij ook even wennen na 4 mondeo versies in de afgelopen 16 jaar.sl1000 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:16:
Kan iemand mij bevestigen dat de Ford explorer EV (premium 77kw rwd) geen verwarmde voorruit heeft? Ik zit al een tijd te zoeken, maar zie nergens verwijzingen hier naar. Zijn broertje (ID.4) heeft dat wel, dus ik zat te hopen dat de ford dit ook zou hebben.
Toch heel tevreden met de keuze voor een Explorer ev.
Ugh, vreemde keuze van Ford. Ik vond dat op mijn ID.4 nu juist een van de meest briljante opties. Nooit meer krabben. Hopelijk is de interieur verwarming ook voldoende dan.
Dat is voor mij ook de enige optie die ik miste bij het bestellen. Na 2 maanden rijden in de nieuwe Explorer kan ik nog niet zeggen of in dit ga missen, we gaan het zien als het straks winter wordt.
Je mist het niet hoor, zet je precondition 10 min voor vertrek aan en hij staat er helemaal klaar en opgewarmd bij voor je.
Dit inderdaadKiberHD schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:31:
Je mist het niet hoor, zet je precondition 10 min voor vertrek aan en hij staat er helemaal klaar en opgewarmd bij voor je.
Mensen, dank voor alle feedback.
Ik rij momenteel nog een ID.4 en moest op stel en sprong binnen een week een nieuwe lease-auto bestellen, om nog te profiteren van de huidige belasting regels. Keuze was hierdoor aardig beperkt.
Na een snelle proefrit, heb ik de keuze gemaakt voor een Ford Explorer Premium 77KW (Blue my mind), met AGR stoelen, driver pack en trekhaak. De explorer lijkt inderdaad veel waarde voor zijn geld te bieden.
vs. mijn 2021 ID.4 is het nieuwe, vloeiende, infotainment systeem een verademing. ook vind ik de wegligging duidelijk een stukje strakker (minder overhellen in scherpe bochten) en is de vernieuwde aandrijflijn merkbaar rapper. Omdat ik de ID.4 gewend ben, is hij verder toch heel vertrouwd.
Ik ben benieuwd straks hoe de app zal zijn, en of de auto ook in home assistent is uit te lezen / managen
Ik rij momenteel nog een ID.4 en moest op stel en sprong binnen een week een nieuwe lease-auto bestellen, om nog te profiteren van de huidige belasting regels. Keuze was hierdoor aardig beperkt.
Na een snelle proefrit, heb ik de keuze gemaakt voor een Ford Explorer Premium 77KW (Blue my mind), met AGR stoelen, driver pack en trekhaak. De explorer lijkt inderdaad veel waarde voor zijn geld te bieden.
vs. mijn 2021 ID.4 is het nieuwe, vloeiende, infotainment systeem een verademing. ook vind ik de wegligging duidelijk een stukje strakker (minder overhellen in scherpe bochten) en is de vernieuwde aandrijflijn merkbaar rapper. Omdat ik de ID.4 gewend ben, is hij verder toch heel vertrouwd.
Ik ben benieuwd straks hoe de app zal zijn, en of de auto ook in home assistent is uit te lezen / managen
[ Voor 3% gewijzigd door sl1000 op 23-09-2025 10:28 ]
kan nooit slechter zijn dan de VW versielbakker schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:40:
heb vooral niet al te hoge verwachtingen van de app!!
De app is niet slecht. De functionaliteiten die er in zitten die doen het allemaal, dus dat is goed.
Alleen is het lijstje met functionaliteiten vrij kort.
Wat mij opvalt in de app is dat de locatie van de auto meestal vrij veel achter loopt (3 uur of meer gebeurt regelmatig). Met mijn vorige Mondeo icm dezelfde app werd de locatie tijdens het rijden veel vaker bijgewerkt zodat je altijd met maximaal 15 min vertraging de locatie van de auto kon zien, bij de Explorer is dit helaas anders. Naar mijn idee ligt dit meer aan de auto, die niet vaker de gegevens doorstuurt dan aan de app.
Wat mij opvalt in de app is dat de locatie van de auto meestal vrij veel achter loopt (3 uur of meer gebeurt regelmatig). Met mijn vorige Mondeo icm dezelfde app werd de locatie tijdens het rijden veel vaker bijgewerkt zodat je altijd met maximaal 15 min vertraging de locatie van de auto kon zien, bij de Explorer is dit helaas anders. Naar mijn idee ligt dit meer aan de auto, die niet vaker de gegevens doorstuurt dan aan de app.
Bij de ID.4 werd de locatie alleen bijgewerkt als de auto werd uitgeschakeld. Dus bij parkeren, en niet tijdens het rijden. Het zal me niets verbazen dat hier hetzelfde gebeurd?lbakker schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:26:
De app is niet slecht. De functionaliteiten die er in zitten die doen het allemaal, dus dat is goed.
Voor de mensen die nog langs mogen voor de terugroepactie 25B05: verzeker je ervan dat de dealer waar je de afspraak hebt, de update kan uitvoeren. Ik had een afspraak bij een servicepunt waar ze erachter kwamen dat hun eigen software te oud was om de update uit te voeren.
Ze hadden het over een level 3 update (oid), en dat konden ze niet. Dus ik mocht alsnog op een andere locatie een nieuwe afspraak maken.
Ze hadden het over een level 3 update (oid), en dat konden ze niet. Dus ik mocht alsnog op een andere locatie een nieuwe afspraak maken.
Dit ligt aan Ford en niet specifiek aan de auto want met mijn Capri hetzelfde alsmede iemand die ik ken met een Mustang Mach-e. Als je bij Tibber zit dan vertrouwt TIbber op locatie data van Ford of je auto op de oprit staat. 9/10 gevallen wordt dit niet goed doorgegeven en dus moet ik met Tibber nu met een Dummy auto laden om gebruik te kunnen maken van slim laden/grid rewards.lbakker schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:26:
Volgens een medewerker van TIbber is Ford overigens wel op de hoogte van dit 'locatie' probleem.
[ Voor 3% gewijzigd door Cruisix op 23-09-2025 19:04 ]
Iemand nog problemen met de levertijd?
Heb begin een April een Explorer Ext. Range met AGR, Driver Assistance & Trekhaak besteld via de leasemaatschappij met verwachte leverdatum half Juni. Leverdatum is een paar keer verplaatst en staat nu op 30 November. Vooral vreemd, omdat het een model was, wat gepland stond voor productie.
Heb begin een April een Explorer Ext. Range met AGR, Driver Assistance & Trekhaak besteld via de leasemaatschappij met verwachte leverdatum half Juni. Leverdatum is een paar keer verplaatst en staat nu op 30 November. Vooral vreemd, omdat het een model was, wat gepland stond voor productie.
Ik gebruik voor mijn Explorer een Ratio Solar laadpaal. Deze heeft verschillende laadmodi, waaronder 'Pure Solar'. Op basis van het door de slimme meter gemeten aan het net geleverde vermogen regelt de Ratio dan het laadvermogen zo dat de eigen opwek maximaal wordt benut voor het laden van de auto.
Regelmatig stopt (alleen in deze laadmodus) de laadpaal er echter mee, en is het alleen weer op gang te brengen door de stekker uit de auto te halen en opnieuw in te steken en het laden opnieuw te starten. Supervervelend, omdat daardoor de eigen opwek niet goed wordt benut, en de auto minder wordt geladen dan had gekund.
Karakteristiek voor deze laadmodus is, dat het laadvermogen nogal kan schommelen, en ook wel eens nul wordt als de zon even wegvalt. Ook automatisch omschakelen van 1-fasig laden (max 3,5 kW) naar 3-fasig laden (en terug) komt voor.
Het is de vraag of de laadpaal dan wel de auto de oorzaak is van het uitvallen van het laadproces. In het Ratio Solar forum bleek dat ook een eigenaar van een VW ID3 dit probleem heeft, wat er mogelijk op wijst dat het elektrische deel van het MEB-platform de oorzaak zou kunnen zijn.
Nu is mijn vraag: wie van jullie gebruikt ook een Ratio laadpaal in de Pure solar modus, en ervaart ditzelfde probleem? Ook Ratio-gebruikers zonder dit probleem graag melden!
Regelmatig stopt (alleen in deze laadmodus) de laadpaal er echter mee, en is het alleen weer op gang te brengen door de stekker uit de auto te halen en opnieuw in te steken en het laden opnieuw te starten. Supervervelend, omdat daardoor de eigen opwek niet goed wordt benut, en de auto minder wordt geladen dan had gekund.
Karakteristiek voor deze laadmodus is, dat het laadvermogen nogal kan schommelen, en ook wel eens nul wordt als de zon even wegvalt. Ook automatisch omschakelen van 1-fasig laden (max 3,5 kW) naar 3-fasig laden (en terug) komt voor.
Het is de vraag of de laadpaal dan wel de auto de oorzaak is van het uitvallen van het laadproces. In het Ratio Solar forum bleek dat ook een eigenaar van een VW ID3 dit probleem heeft, wat er mogelijk op wijst dat het elektrische deel van het MEB-platform de oorzaak zou kunnen zijn.
Nu is mijn vraag: wie van jullie gebruikt ook een Ratio laadpaal in de Pure solar modus, en ervaart ditzelfde probleem? Ook Ratio-gebruikers zonder dit probleem graag melden!
Ik heb een home assistant integratie voor mijn explorer, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Een custom HACS repo, plus Ford wil accounts die voor dit soort doeleinden worden gebruikt, nog wel eens blokkeren. Het is dus raadzaam om in ieder geval een extra gebruiker aan te maken puur en alleen voor de integratie.sl1000 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:26:
Mensen, dank voor alle feedback.
Daarnaast kan er niet bijzonder veel mee, je kunt de preconditioning aan / uit zetten, temperatuur instellen en stuur- en stoelverwarming etc regelen. Heel veel meer niet. Wel is dat alles natuurlijk te automatiseren via HA.
Ik heb maanden geleden een Explorer AWD Premium besteld en heb een bevestigde afleverafspraak voor 29 oktober staan.NL-Fer schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:10:
Iemand nog problemen met de levertijd?
Geen idee of er in de tussentijd dingen verandert zijn, het moest ook samenvallen met de afloop van mn huidige contract.
ik gebruik het vooral om automatisch het laden te starten als de stroom goedkoop is.MegaMindy schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:38:
[...]
Ik heb een home assistant integratie voor mijn explorer, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Een custom HACS repo, plus Ford wil accounts die voor dit soort doeleinden worden gebruikt, nog wel eens blokkeren. Het is dus raadzaam om in ieder geval een extra gebruiker aan te maken puur en alleen voor de integratie.
Daarnaast kan er niet bijzonder veel mee, je kunt de preconditioning aan / uit zetten, temperatuur instellen en stuur- en stoelverwarming etc regelen. Heel veel meer niet. Wel is dat alles natuurlijk te automatiseren via HA.
Dat moet toch ook wel kunnen lijkt me? Laden starten en stoppen?
Laden stoppen kan wel in de app. Laden starten zover ik weet niet.sl1000 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:10:
[...]
ik gebruik het vooral om automatisch het laden te starten als de stroom goedkoop is.
Dat moet toch ook wel kunnen lijkt me? Laden starten en stoppen?
Ik heb eigenlijk geen problemen. Ik heb een Easee laadpaal met een balancer die ook enkel laden op overschot heeft. Deze gaat alleen niet direct mee met schommelingen en dat maakt misschien wel het verschil. Het laden op overshot gaat niet hoger dan 3.5kw 1 fase bij mij en hij gebruikt ook alleen de fase waar het op binnenkomt. Meer dan 3.5kw wek ik ook nooit op. Het laden zie ik altijd met stappen gaan 1.8, 2.7, 3.5kw er is dus eigenlijk altijd wel wat extra verbruik van het net bij mij. Als ik hem sneller vol wil hebben en 11kw (of alles ertussen) selecteer schakelt hij naadloos over naar 3 fasen.HouterBend schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:09:
Ik gebruik voor mijn Explorer een Ratio Solar laadpaal. Deze heeft verschillende laadmodi, waaronder 'Pure Solar'. Op basis van het door de slimme meter gemeten aan het net geleverde vermogen regelt de Ratio dan het laadvermogen zo dat de eigen opwek maximaal wordt benut voor het laden van de auto.
euh.... dat zou wel heel beperkend zijn... naja, we gaan het meemaken.mrfatmen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:36:
[...]
Laden stoppen kan wel in de app. Laden starten zover ik weet niet.
Kun je mij vertellen welke repo je gebruikt?MegaMindy schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:38:
[...]
Ik heb een home assistant integratie voor mijn explorer, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Een custom HACS repo, plus Ford wil accounts die voor dit soort doeleinden worden gebruikt, nog wel eens blokkeren. Het is dus raadzaam om in ieder geval een extra gebruiker aan te maken puur en alleen voor de integratie.
Toch is het wat het is.sl1000 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:03:
[...]
euh.... dat zou wel heel beperkend zijn... naja, we gaan het meemaken.
Als ik melding krijg dat de auto tot 80% geladen is en het laden is gestopt, zet ik hem met de app weer aan als ik op dat moment niet direct de auto kan gaan verplaatsen (bijv. door een vergadering). Werkt prima, maar misschien dat je het laden zo alleen kan 'doorstarten'...?mrfatmen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:36:
[...]
Laden stoppen kan wel in de app. Laden starten zover ik weet niet.
Ik gebruik de integratie van marq24. Werkt prima. starten en stoppen van het laden doe ik via de integratie van mijn laadpaal (myenergy/zappi)sl1000 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:03:
[...]
Kun je mij vertellen welke repo je gebruikt?
Nu in België (Vlaanderen) voorlopig de EV nog buiten schot lijkt te blijven op vlak van verkeersbelastingen begint het toch wat te kriebelen om deze winter eens voor een offerte te gaan van een Explorer EV.
Huidige situatie is dat onze Ford Focus 1.5 ecoboost automaat momenteel 4 jaar oud is, een goede auto maar erg onzuinig voor het huidige gebruik (korte trajecten en stadsverkeer). Ik heb de mogelijkheid tot zelf laden en een massa overschot aan productie met zonnepanelen.
Het is natuurlijk een enorme aankoop en waarschijnlijk zal de opbrengst (bijna gratis rijden op eigen stroom) pas na vele jaren renderen t.o.v. met de huidige auto blijven doorrijden, maar ergens wil ik ook wel op de elektrische trein (bij wijze van spreken) springen en wat mee zijn voor de toekomst. De aantrekkelijke financiële mogelijkheid bij Ford waarbij je na 3 or 4 jaar de wagen probleemloos kan inruilen neemt ook nog eens de 'angst' weg voor potentieel waardeverlies.
Zijn er hier nog particuliere bezitters die deze overweging gemaakt hebben?
Huidige situatie is dat onze Ford Focus 1.5 ecoboost automaat momenteel 4 jaar oud is, een goede auto maar erg onzuinig voor het huidige gebruik (korte trajecten en stadsverkeer). Ik heb de mogelijkheid tot zelf laden en een massa overschot aan productie met zonnepanelen.
Het is natuurlijk een enorme aankoop en waarschijnlijk zal de opbrengst (bijna gratis rijden op eigen stroom) pas na vele jaren renderen t.o.v. met de huidige auto blijven doorrijden, maar ergens wil ik ook wel op de elektrische trein (bij wijze van spreken) springen en wat mee zijn voor de toekomst. De aantrekkelijke financiële mogelijkheid bij Ford waarbij je na 3 or 4 jaar de wagen probleemloos kan inruilen neemt ook nog eens de 'angst' weg voor potentieel waardeverlies.
Zijn er hier nog particuliere bezitters die deze overweging gemaakt hebben?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Krijgt iemand het voor elkaar om de auto te laten onthouden dat hij op een specifieke locatie de voorkeurstijden zelf blijft respecteren?
Bij mij staat het iedere keer terug op direct laden en moet ik in het keuzemenutje laden voorkeurstijden kiezen.
Bij mij staat het iedere keer terug op direct laden en moet ik in het keuzemenutje laden voorkeurstijden kiezen.
Was toch benieuwd hoe dat in mijn Explorer zat, aan de rechterkant ook zo'n zakje gevonden.Erik2003 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:42:
Ik zag gisteren onder de motorkap van mijn Explorer een vreemde plastic zak met Volkswagen opdruk. Schijnt iets van geluidsisolatie te zijn, maar lijkt me niet dat hij daar hoort te liggen. Maar waar komt hij wel vandaan?
Partnr 11A 864 725 zat verborgen in dat stuk kokerbalk bovenaan. Was ongeveer net zo groot als een boterhamzakje, gevuld met wat schuimrubber blokjes.
Aan de Linkerkant was het leeg, geen idee of daar standaard ook zo'n zakje hoort te zitten.
Vind het wel een cheap oplossing.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wkJJhcphEqpLLO9HIH4f0B3S.jpg?f=user_large)
Vaak het gevolg van wat condens of viezigheid voor de sensor. 9 vd 10x weg na even sproeien en wissen.RPGP schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:22:
Vandaag deze waarschuwing onderaan op m'm drivers display, melding verdween vanzelf na ong 10 min. Was in langzaam stadsverkeer en alles werkte verders normaal. Melding nooit eerder gehad,
In de manual kon ik dit icoontje niet vinden, iemand enig idee ?
[Afbeelding]
Donderdag eindelijk een afspraak bij de garage om dat insect uit mn voorruit camera te laten vissen. Helaas was het echt niet mogelijk om het zelf te doen. Hele camera module moet er af gehaald worden en dan opnieuw worden gekalibreerd. Op zich doet de ACC het nog, maar zodra er een beetje nattigheid is of de belijning iets minder duidelijk valt hij direct uit in storing, wat mogelijk nog gevaarlijker is aangezien je het dan ineens moet overnemen. Gelukkig nog niet gebeurd op echt drukke stukken. Rotbeest
Iemand hier die meer dan 135KW piek krijgt met de RWD versie van de explorer? Bij de ID.4 gaven ze ook een laag getal op de website, maar haalde deze gewoon de 185kw mits goed leeg en warm. Nu begrijp ik dat ford ‘m begrenst heeft op 135kw. Verwarrende is dat de website aangeeft dat de premium RWD 145KW zou moeten kunnen halen. Maar dit zou best een tikfoutje kunnen wezen. Vandaar even de vraag wat de ervaring hier is?
Alleen de AWD versie doet 185. De mijne, RWD extended, op vakantie rond de 40-60% gewoon volledig 135 Kw snelheid, gemiddeld tijdens laden van 25-80% rond de 120 Kwsl1000 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:46:
Iemand hier die meer dan 135KW piek krijgt met de RWD versie van de explorer? Bij de ID.4 gaven ze ook een laag getal op de website, maar haalde deze gewoon de 185kw mits goed leeg en warm. Nu begrijp ik dat ford ‘m begrenst heeft op 135kw. Verwarrende is dat de website aangeeft dat de premium RWD 145KW zou moeten kunnen halen. Maar dit zou best een tikfoutje kunnen wezen. Vandaar even de vraag wat de ervaring hier is?
Same, met rwd extended af en toe kortstondig naar 145 maar langer dan 5 minuten is dat nietCruisix schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:02:
[...]
Alleen de AWD versie doet 185. De mijne, RWD extended, op vakantie rond de 40-60% gewoon volledig 135 Kw snelheid, gemiddeld tijdens laden van 25-80% rond de 120 Kw
Ok, dank voor de info. Ook daar helaas pindakaas dan. Gelukkig laad ik maar zelden DC, en vooral gewoon thuis.Markiemaster schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:51:
[...]
Same, met rwd extended af en toe kortstondig naar 145 maar langer dan 5 minuten is dat niet
Ik heb een review gezien waar de ER RWD de 150kW haalde.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Bij VW en Skoda zijn twee soorten batterijpakketten geleverd geweest (van 77 kWh netto). Eentje identiek aan wat er in de Explorer ligt, maar ook een type dat start met een hogere snelheid (de genoemde ca. 170-185), maar eerder inzakt. De 10-80 tijd is daarbij zo goed als gelijk.sl1000 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:46:
Bedoel je daarmee verschil tussen limited edition (https://ev-database.org/n...Range-RWD-Limited-Edition) en "gewoon" (http://ev-database.org/nl...plorer-Extended-Range-RWD)? Want dat is idd 185 vs 135 kw maar 10-80 maar een minuut verschil. Lijkt me te overleventweebel schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:52:
[...]
Bij VW en Skoda zijn twee soorten batterijpakketten geleverd geweest (van 77 kWh netto). Eentje identiek aan wat er in de Explorer ligt, maar ook een type dat start met een hogere snelheid (de genoemde ca. 170-185), maar eerder inzakt. De 10-80 tijd is daarbij zo goed als gelijk.
Oké dan, twee minutenX-ecutioner schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:20:
[...]
Bedoel je daarmee verschil tussen limited edition (https://ev-database.org/n...Range-RWD-Limited-Edition) en "gewoon" (http://ev-database.org/nl...plorer-Extended-Range-RWD)? Want dat is idd 185 vs 135 kw maar 10-80 maar een minuut verschil. Lijkt me te overleven
Dat staat namelijk op de site van ev database.
:strip_exif()/f/image/9203rQSgfqnT5GTOot3FxALy.jpg?f=fotoalbum_large)
De laadsnelheid cijfers van m'n vakantietrip in Sep komen goed overeen met die van de EV database, 135kW DC, die site heeft best accurate praktijkcijfers. Pieksnelheid zegt ook niet alles, die wordt vaak maar relatief kort gehaald, zie grafiek.
Op een lange roadtrip reken ik met ong 22 min laadtijd puur als indicatie, is het een paar minuten langer, no problem, op 1300 km rijden is dat peanuts. Voorverwarmen heb ik alleen de eerste keer toen ik m'n explorer net had gemonitord, andere keren gewoon de stekker erin en wel zien wanneer laden klaar is, werkt zo voor mij prima.
Hier eea in cijfertjes, hou vrij gedetailleerd mijn laadsessies bij.
Ik heb de AWD met een 79KW accu, de limited edition heeft ook de 79kW accu met zelfde specs.
Data gesorteerd op accu start%
Op een lange roadtrip reken ik met ong 22 min laadtijd puur als indicatie, is het een paar minuten langer, no problem, op 1300 km rijden is dat peanuts. Voorverwarmen heb ik alleen de eerste keer toen ik m'n explorer net had gemonitord, andere keren gewoon de stekker erin en wel zien wanneer laden klaar is, werkt zo voor mij prima.
Hier eea in cijfertjes, hou vrij gedetailleerd mijn laadsessies bij.
Ik heb de AWD met een 79KW accu, de limited edition heeft ook de 79kW accu met zelfde specs.
Data gesorteerd op accu start%
:strip_exif()/f/image/yFovZIztdAwcSrpgEAv95Pnw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is even geleden dat ik actief ben geweest op Tweakers, maar ik kwam dit topic tegen en ik vind het wel interessant om hier even rond te blijven hangen.
Sind eind juli rijden wij een Capri (prive) en zijn hier heel tevreden mee.
Ik ben ondertussen wel met Tibber in gesprek voor het slim laden; ondanks dat zowel de auto als de app van Tibber op 80% max laden staat ingesteld, gaat die stiekem toch door tot 100% (en dan niet in het goedkope tarief). Iemand hier ervaring mee?
En ben ik de enige of vinden jullie de FordPass app ook zo gigantisch traag? 10+ sec reactietijd?
Ik ben ondertussen wel met Tibber in gesprek voor het slim laden; ondanks dat zowel de auto als de app van Tibber op 80% max laden staat ingesteld, gaat die stiekem toch door tot 100% (en dan niet in het goedkope tarief). Iemand hier ervaring mee?
En ben ik de enige of vinden jullie de FordPass app ook zo gigantisch traag? 10+ sec reactietijd?
Dat is mooi balen. Juist hiervoor ben ik nog op zoek naar een dashcam...timkyr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:14:
[Afbeelding]
Pfff, ik ben niet blij. Iemand tegen mn auto aan gezeten in de garage. Uiteraard geen briefje oid
Af en toe. Ik merk ook dat als er een OTA is geweest de standaard in de auto weer op 100% staat en een battery care melding aangeeft dat na de volgende laadbeurt deze weer naar 80% gezet wordt.ken536 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:29:
Het is even geleden dat ik actief ben geweest op Tweakers, maar ik kwam dit topic tegen en ik vind het wel interessant om hier even rond te blijven hangen.
Let wel dat Ford recentelijk issues heeft gehad met TIbber omdat Ford de locatie niet goed doorgaf en dus Tibber helemaal niets kon uitlezen qua SoC. Dit is van de week verholpen en ik moet zeggen dat het nu weer goed gaat. 80 in de auto, 80 in de app en dan stopt het ook.
Wat misschien kan helpen is je auto opnieuw registreren in de Tibber app?
Ah die melding is mij ook opgevallen dat die steeds weer aan staat, maar geen OTA gezien.Cruisix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:25:
[...]
Af en toe. Ik merk ook dat als er een OTA is geweest de standaard in de auto weer op 100% staat en een battery care melding aangeeft dat na de volgende laadbeurt deze weer naar 80% gezet wordt.
Let wel dat Ford recentelijk issues heeft gehad met TIbber omdat Ford de locatie niet goed doorgaf en dus Tibber helemaal niets kon uitlezen qua SoC. Dit is van de week verholpen en ik moet zeggen dat het nu weer goed gaat. 80 in de auto, 80 in de app en dan stopt het ook.
Wat misschien kan helpen is je auto opnieuw registreren in de Tibber app?
Ik begreep van de Tibber helpdesk dat mijn laadpunt (Zaptec) niet meer goed was verbonden, dus die heb ik opnieuw aangemeld. En misschien is het nu ook goed als dat een oplossing is. Ik heb alleen nog niet hoeven laden afgelopen week, dus nog niet getest..
Zo hopelijk mag in mij binnenkort ook bij de gelukkige bestuurder van een Capri noemen. Nog even wachten of het voorraadmodel waar ik mijn zinnen heb gezet (i.v.m. levering dit jaar i.v.m. bijtelling) op tijd bestelt wordt door de leasemaatschappij maar dan heb ik een mooi kerstcadeau voor mezelf geregeld!
In eerste instantie een andere auto gekozen in juli (Elroq) omdat ik flink zou moeten bijleggen voor een Capri echter bleek deze 2 weken terug niet (definitief) besteld te zijn. Omdat de Capri inmiddels flink goedkoper was geworden op de site waar we de auto konden samenstellen meteen deze kans aangegrepen om toch voor een Capri te gaan.
Het budget was er voor een Select RWD ER in blue my mind met driver assist pack, comfortpack 2, en trekhaak echter was deze niet op voorraad (ook niet in een andere metallic kleur). Dus uiteindelijk de comfortpack 2 ingeruild voor het comfortpack 1 en uitgebreid met wat accessoires zoals frunk en matten voor bij de voorstoelen en kofferbak.
Inmiddels al dit topic doorgenomen ter voorbereiding en nu kan het wachten beginnen! Iemand nog tips wat ik verder kan doen als voorbereiding?
In eerste instantie een andere auto gekozen in juli (Elroq) omdat ik flink zou moeten bijleggen voor een Capri echter bleek deze 2 weken terug niet (definitief) besteld te zijn. Omdat de Capri inmiddels flink goedkoper was geworden op de site waar we de auto konden samenstellen meteen deze kans aangegrepen om toch voor een Capri te gaan.
Het budget was er voor een Select RWD ER in blue my mind met driver assist pack, comfortpack 2, en trekhaak echter was deze niet op voorraad (ook niet in een andere metallic kleur). Dus uiteindelijk de comfortpack 2 ingeruild voor het comfortpack 1 en uitgebreid met wat accessoires zoals frunk en matten voor bij de voorstoelen en kofferbak.
Inmiddels al dit topic doorgenomen ter voorbereiding en nu kan het wachten beginnen! Iemand nog tips wat ik verder kan doen als voorbereiding?
Geduld leren opbrengenTieske88 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:41:
Ik kon begin dit jaar ook niet wachten vooral, en ik hoop dat het bij jou niet zo is, mijn auto 'even' zoek was tussen de fabriek en mijn dealer en het dus een weekje(s) langer duurde

Haha nou deze auto zou dus begin november bij de dealer moeten kunnen staan maar mag pas eind december aan mij geleverd worden. Ik denk dat dat het meest frustrerende zal zijn: wetende dat hij vlak bij staat te wachten maar er niet mee mogen rijden... Maargoed daarna wel 5 jaar plezier er van!Cruisix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:13:
[...]
Geduld leren opbrengen![]()
Ik kon begin dit jaar ook niet wachten vooral, en ik hoop dat het bij jou niet zo is, mijn auto 'even' zoek was tussen de fabriek en mijn dealer en het dus een weekje(s) langer duurde