Het grote Ford Explorer & Capri EV topic

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 21:25
Mee eens. Even snel switchen van B/D is ook handig.

Ik vind de keuze van de plaatsing van de USB-C-poorten wel bijzonder; achter het scherm. Mijn mobiel kan niet draadloos laden maar leg ik toch graag in dat vakje.

• bluebug
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-04 21:29
Of je hebt 'auto hold' ingeschakeld, trapt de rem goed in zodat hij niet wegrijdt, laat hem in D staan en stapt gewoon uit. Dan gaat hij vanzelf op P en uit 😉

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bluebug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Of je hebt 'auto hold' ingeschakeld, trapt de rem goed in zodat hij niet wegrijdt, laat hem in D staan en stapt gewoon uit. Dan gaat hij vanzelf op P en uit 😉
Vind het wel een nadeel dat als je in de kou als bestuurder uitstapt om bijv even een foto te maken je passagiers direct in de kou zitten omdat de auto uit gaat. Stap je weer in dan moeten alle systemen weer opnieuw moeten opstarten en connectie maken...

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:25
Dit is/wordt mijn eerste ervaring met het bestellen van een nieuwe auto.

Ik ben bij 3 dealers geweest. Alle 3 geven een andere lever tijd. De lease maatschappij geeft aan mei. Als ik op de website van Ford kijkt staat er april-mei (collection editie dus geen voorraad model).
Dealers geven aan juni-eind juli.
Ik heb Ford gemaild en die verwijzen mij weer door naar dealer/lease maatschappij.
Ik reken nu maar op wat de dealer zegt.
Ik heb dealer vrije keuze. Maar zit er voor mij ook voordeel aan het kiezen van een dealer? Ze kunnen geen korting bieden of gratis opties weggeven. Want alles ligt vast binnen het protocol van Ford zeggen ze.
Ik wil de auto graag zsm hebben want ik rij nu in een pool auto dus dat wordt door werkgever ook gewaardeerd.

• lbakker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:04
Kasper1985 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:34:

Ik ben bij 3 dealers geweest. Alle 3 geven een andere lever tijd. De lease maatschappij geeft aan mei. Als ik op de website van Ford kijkt staat er april-mei (collection editie dus geen voorraad model).
Ik heb Ford gemaild en die verwijzen mij weer door naar dealer/lease maatschappij.
Ik heb dealer vrije keuze. Maar zit er voor mij ook voordeel aan het kiezen van een dealer? Ze kunnen geen korting bieden of gratis opties weggeven. Want alles ligt vast binnen het protocol van Ford zeggen ze.
Ik wil de auto graag zsm hebben want ik rij nu in een pool auto dus dat wordt door werkgever ook gewaardeerd.
Ik rij nu een Explorer, hiervoor 2x een mondeo en daarvoor een Focus, allemaal leaseauto's en nog nooit zijn ze geleverd in de maand die Ford aangegeven heeft. Altijd minimaal een maand later (en daarna staat hij meestal eerst nog een week bij de dealer voordat jij hem krijg).

Voor mijn vrouw hebben we een Poema ev via private lease besteld en die zou 2 weken geleden geleverd worden en we hebben nog niets.

Reken er dus maar op dat de levering wat langer gaat duren.

• Dowdoon
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:14

Ik rij zelf ook een Explorer en heb een voorraad model gekozen. Die kwam uit de Europese Ford voorraad en was met 3-4 weken geleverd. Dit had ik via de dealer geregeld.

• bluebug
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-04 21:29
Brilsmurfffje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Vind het wel een nadeel dat als je in de kou als bestuurder uitstapt om bijv even een foto te maken je passagiers direct in de kou zitten omdat de auto uit gaat. Stap je weer in dan moeten alle systemen weer opnieuw moeten opstarten en connectie maken...
Als ik langer dan "even" uit de auto moet met passagiers erin, klik ik eerst de gordel los en maak hem dan achter mijn rug langs weer vast. De auto blijft dan aan. Dan zet ik hem overigens wel in P.

• MegaMindy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:51

Mijn Explorer kwam uiteindelijk 4 weken eerder dan de gecommuniceerde leverdatum vanuit Ford. Was wel een pre-order, dus weet niet hoe representatief dat is voor levertermijn van dit moment.

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:21
Dowdoon schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:35:
[...]
De dealers hebben genoeg voorraad maar dat zijn niet de nieuwe modellen die komen pas in April-Juni 2026.

Ik rij zelf ook een Explorer en heb een voorraad model gekozen. Die kwam uit de Europese Ford voorraad en was met 3-4 weken geleverd. Dit had ik via de dealer geregeld.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:35

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Klopt het dat de facelift explorer nu gebruik maakt van Google Automotive als besturingssysteem?

[ Voor 12% gewijzigd door Chaoss op 19-03-2026 21:36 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• adje123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-04 20:30
Chaoss schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:36:
Klopt het dat de facelift explorer nu gebruik maakt van Google Automotive als besturingssysteem?
Dat klopt. Het schijnt een moderner en vlotter systeem te zijn.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:35

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Slimme actie dat was voor mij 1 van de redenen om destijds voor de Scenic te kiezen

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Udrene
  • Laatst online: 06:42
Google zou voor mij één van de redenen om een auto niet te kopen :+

Ik zie trouwens dat je nu in de app kunt zien of de auto vergrendeld is of niet. Eindelijk!

• Mike85
Udrene schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:44:
Google zou voor mij één van de redenen om een auto niet te kopen :+

Ik zie trouwens dat je nu in de app kunt zien of de auto vergrendeld is of niet. Eindelijk!
Omdat het vakje nu wit is? Dat is wel een fijne toevoeging inderdaad. Verder vind ik de app tegenvallen, je kan er weinig mee. Wat jullie?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-04 00:48

M2M

medicijnman

Mike85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Omdat het vakje nu wit is? Dat is wel een fijne toevoeging inderdaad. Verder vind ik de app tegenvallen, je kan er weinig mee. Wat jullie?
Ik wil in een app kunnen zien of het ding op slot is, het op slot kunnen zetten en de auto kunnen laten afkoelen / verwarmen. Kunnen zien hoe ver het opladen is is ook wel praktisch. Maar that's it eigenlijk... Misschien als bonus dat je de laadlimiet in kunt stellen, maar dan heb je het ook wel gehad denk ik.

Of je moet het echt fancy maken met automatisch uit een parkeervak rijden zodat je gemakkelijk kunt instappen.

-_-

• Mike85
M2M schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:41:
[...]

Ik wil in een app kunnen zien of het ding op slot is, het op slot kunnen zetten en de auto kunnen laten afkoelen / verwarmen. Kunnen zien hoe ver het opladen is is ook wel praktisch. Maar that's it eigenlijk... Misschien als bonus dat je de laadlimiet in kunt stellen, maar dan heb je het ook wel gehad denk ik.

Of je moet het echt fancy maken met automatisch uit een parkeervak rijden zodat je gemakkelijk kunt instappen.
Ik mis vooral dat ik het limiet niet kan wijzigen. Dus een keer naar 100 ipv 80. Daarnaast ervaar ik veel vertraging. Als ik op klimaatregeling druk, duurt dat even. Ook de lading bij het opladen is soms vertraagd.
Ok, first world problems, maar ik vind het toch wel matig. Betaal wel 50k voor de auto...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-04 00:48

M2M

medicijnman

Mike85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Ik mis vooral dat ik het limiet niet kan wijzigen. Dus een keer naar 100 ipv 80. Daarnaast ervaar ik veel vertraging. Als ik op klimaatregeling druk, duurt dat even. Ook de lading bij het opladen is soms vertraagd.
Ok, first world problems, maar ik vind het toch wel matig. Betaal wel 50k voor de auto...
ik reed hiervoor in een Kia e-Niro. Die standaard app was veel uitgebreider, gemakkelijk in gebruik en later geupgrade naar een nog betere app. Maar de vertraging was nog steeds significant aanwezig. Het unlocken duurde toch zeker 15+ seconden voordat de auto reageert op het commando. Maargoed, van alle functies op dat ding gebruik ik er misschien 3?

-_-

• nkijkuit
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-04 12:37
Pfftt ik wordt wel een beetje moe van alle kinderziektes in deze auto. Als hij rijdt rijdt hij heerlijk. Maar remmen wordt al weer vervelend want een hele irritante piep bij het intrappen van de rem. Al een keer gesmeerd, mechanisme al volledig vervangen maar zonder verbetering.

Piepen doet de auto toch graag: als ik om de auto heenloop met een van de sleutels piept het alarm steeds. Ook na het plaatsen van nieuwe batterijen.

En sinds een week ben ik alle verbindingen met de buitenwereld kwijt (hoewel display zegt dat er verbinding is). De navigatie verwelkomt me steeds in België als ik thuis kom in Beverwijk. Verkeersbord herkenning e.d.. werkt ook niet meer. Op zich jammer maar CarPlay heeft toch betere navigatie. Ik wordt alleen gek van al die waarschuwingen dat de boel kapot is. Ik snap de keuze voor een ander systeem wel.

En sinds een paar dagen ook de melding dat een service beurt nodig is (interval is 2 jaar toch??)

8-10 keer naar de garage in een jaar. Best veel voor een auto die weinig onderhoud nodig zou moeten hebben.

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:10
Mike85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Als ik me niet vergis is het mogelijk als de auto eerst tot 80% laad deze vervolgens door op "laden hervatten" te drukken deze naar 100% te laten gaan. Dit is me reeds al eens gelukt.

Wat ik erg spijtig vind is dat het niet mogelijk is bij een oplaad locatie hem vast te zetten op 100%, zelfs dan schakelt de auto automatisch terug naar 80%. Dat maak het automatiseren van het laden 80 of 100% via bijvoorbeeld EVCC niet mogelijk.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-04 20:50
nkijkuit schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:37:
Pfftt ik wordt wel een beetje moe van alle kinderziektes in deze auto. Als hij rijdt rijdt hij heerlijk. Maar remmen wordt al weer vervelend want een hele irritante piep bij het intrappen van de rem. Al een keer gesmeerd, mechanisme al volledig vervangen maar zonder verbetering.

Piepen doet de auto toch graag: als ik om de auto heenloop met een van de sleutels piept het alarm steeds. Ook na het plaatsen van nieuwe batterijen.

En sinds een week ben ik alle verbindingen met de buitenwereld kwijt (hoewel display zegt dat er verbinding is). De navigatie verwelkomt me steeds in België als ik thuis kom in Beverwijk. Verkeersbord herkenning e.d.. werkt ook niet meer. Op zich jammer maar CarPlay heeft toch betere navigatie. Ik wordt alleen gek van al die waarschuwingen dat de boel kapot is. Ik snap de keuze voor een ander systeem wel.

En sinds een paar dagen ook de melding dat een service beurt nodig is (interval is 2 jaar toch??)

8-10 keer naar de garage in een jaar. Best veel voor een auto die weinig onderhoud nodig zou moeten hebben.
Als ik dit zo allemaal lees, lijkt dat meer op een structureel probleem met een deel vd electronica aan boord (muv de remmen). Ik herken eigenlijk niets van de storingen die je meldt.

• Mike85
nkijkuit schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:37:

Ow dat is wel vervelend. Ik heb vrijwel geen problemen na ruim 2 maanden.
Gisteren viel de radio uit en werkte de slider van het volume niet. Op het stuur wel, maar die onder het scherm niet. Rit later werkte het weer.

Ik vind het hooguit simpel dat het systeem in de voorruit achter de binnenspiegel zo snel van slag is met kou/vocht. Had mijn Focus geen last van...

• Mike85
dirixmjm schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Als ik me niet vergis is het mogelijk als de auto eerst tot 80% laad deze vervolgens door op "laden hervatten" te drukken deze naar 100% te laten gaan. Dit is me reeds al eens gelukt.

Wat ik erg spijtig vind is dat het niet mogelijk is bij een oplaad locatie hem vast te zetten op 100%, zelfs dan schakelt de auto automatisch terug naar 80%. Dat maak het automatiseren van het laden 80 of 100% via bijvoorbeeld EVCC niet mogelijk.
Ik zal eens proberen of hervatten werkt. Ik laad veelal tot 80% thuis, maar soms voor een lange rit wel naar 100 zodat ik onderweg niet hoef te laden. Range wordt steeds beter!

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:47
Volgens mij kwestie van battery care uitzetten die drukt hem steeds weer terug naar max 80%

• BatteryBoost
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 20:28
dirixmjm schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Ik heb de auto altijd op 100% staan. Dat kan dus toch wel, wellicht de care optie uit te zettten, wat KiberHD zegt. In Home Assistant beperk ik met een automatisering zelf het maximum op bijvoorbeeld 80% door mijn laadpaal te stoppen.

• funkademic
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-04 18:21
dag iedereen !

Heeft iemand hier de nieuwe V2L adapter al aangeschaft en uitgeprobeerd? Artikel 2 879 230.
V2L adapter voor Europa, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zwitserland
168,00 €1

De V2L-adapter (vehicle to load) wordt aangesloten op de laadpoort van uw elektrische auto (BEV) en maakt gebruik van de ingebouwde hoogspanningsaccu om u te voorzien van wisselstroom (230 V/50 Hz), waardoor u een breed aanbod aan elektrische apparaten kunt gebruiken, zoals elektrisch gereedschap, laptops, waterkokers, kachels, haardrogers, enz. Ideaal voor wanneer u kampeert of werkt op een locatie zonder stroom.

Spanning: 230V/50Hz
Kleur: blauw en zwart met Ford-logo op adapter
Continu vermogen beschikbaar met contact aan of uit
Tot 50 kWh energie beschikbaar
Tot 3,6 kW piekvermogen beschikbaar
Tot 3 kW continu vermogen beschikbaar
Status-LED bij aansluiting
Te bedienen via voertuig-HMI (activering, energieverbruik, laadstatus van de hoogspanningsaccu)
Verander je auto in een groene powerbank op wielen
Ideaal voor het opladen van e-bikes
Afmetingen: 4040 x 1230 x 700 mm (l x b x h)
Weight: circa 1kg
https://nl.ford-accessoir...lity/v2l-adapter/2879230/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc-0q3i4yXwcmeGph0AwPNJAjNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eF0Y04oraDFRAMxIcGcVXkVc.png?f=fotoalbum_large

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:46
Ik heb interesse in de V2L adapter, maar terwijl onder de link Zie compatible auto's staat dat het beschikbaar is voor de Explorer model 03/2024, staat in de tekst zelf specifiek "vanaf 13/04/2026 onwards".

Zodra iemand weet of/dat deze adapter werkt op het eerste model, schaf ik er een aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb-__kqhW-DYHrElm0lOmtltbbk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/80sktm6fD1odsWvioWGIE6qR.png?f=fotoalbum_large

• funkademic
Terechte opmerking, ik zag het ook.. Ik heb het nagevraagd bij mijn garage en ze gaven aan dat het bij mijn Ford moet lukken. Mijn Explorer is van oktober 2024.

Bij het ophalen, ga ik de adapter meteen testen. Ik zal laten weten wat het resultaat is.

• whooptiedoe
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Ik zag net ook dat (als je dat wilt) de stickers kan bestellen die horen bij de Capri Collection
https://ford-accessoires....l=electriccapri&year=2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_g_aFFuul3ldGOKVNV3HgXp7Aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0B2DKIK76pO5xnzibxaTszQr.png?f=fotoalbum_large

Daar staat ook bij dat vanaf 13/04/2026 en later is. Zou dat dan wellicht niet de leverdatum zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh3RhEUKHyWhjwCDCxNs8R_74e0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2KvvzTmF6QiAG8xjpNzwf7w.png?f=fotoalbum_large

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-04 18:07
whooptiedoe schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:11:
Daar staat ook bij dat vanaf 13/04/2026 en later is. Zou dat dan wellicht niet de leverdatum zijn?
Volgens mij start de productie van het nieuwe 2026 model in Keulen op Maandag 13 Apr 2026.
Met een beetje geluk zouden dan de eerste leveringen in NL 3-4 weken later moeten zijn.

De leverttijd van de standaard range versie met de nieuwe 58 KwH LFP accu schijnt aardig op te lopen, gauw 5-8 maanden.

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-04 23:00
Is er al iemand die live data voor elkaar gekregen heeft in ABRP? Ook hier weer bijzonder dat alle VW modellen vlekkeloos werken maar dat in de Capri er niet eens een OBD optie is (Explorer wel namelijk).

De developers van ABRP beweren dat de live Ota data die ze vanuit ford krijgen niet compatible is.

Nee wat dat betreft is de Explorer of Capri niet de beste keuze voor tweakers onder ons…

• Kasper1985
RPGP schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Volgens mij start de productie van het nieuwe 2026 model in Keulen op Maandag 13 Apr 2026.
Met een beetje geluk zouden dan de eerste leveringen in NL 3-4 weken later moeten zijn.

De leverttijd van de standaard range versie met de nieuwe 58 KwH LFP accu schijnt aardig op te lopen, gauw 5-8 maanden.
Ik hen zojuist de bestelling geplaatst. Extended range collection met drivers assistance package, warmtepomp en B&O systeem.
Kom net van de dealer en die had het over juni.

Zou mooi zijn als jij gelijkt hebt!

• BatteryBoost
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 20:28
Ljsvv schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:20:
Is er al iemand die live data voor elkaar gekregen heeft in ABRP? Ook hier weer bijzonder dat alle VW modellen vlekkeloos werken maar dat in de Capri er niet eens een OBD optie is (Explorer wel namelijk).

De developers van ABRP beweren dat de live Ota data die ze vanuit ford krijgen niet compatible is.

Nee wat dat betreft is de Explorer of Capri niet de beste keuze voor tweakers onder ons…
ABRP met OBD werkt met Explorer prima

• adje123
Kasper1985 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Ik hen zojuist de bestelling geplaatst. Extended range collection met drivers assistance package, warmtepomp en B&O systeem.
Kom net van de dealer en die had het over juni.

Zou mooi zijn als jij gelijkt hebt!
Ik denk dat juni te optimistisch is. Ik heb mijn Explorer in januari besteld en als ik in de app van leasemaatschappij kijk dan staat de status nog steeds op "auto is besteld".
Ik heb de 2026 versie besteld dus dan ga ik 13-04 de bak in voor productie.

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-04 18:49
Ljsvv schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:20:

Vorige zomer probleemloos gebruikt op vakantie! Met deze adapter https://www.amazon.nl/Mac...t-Bluetooth/dp/B079N9KD4P

• Kasper1985
adje123 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:00:
[...]

Ik denk dat juni te optimistisch is. Ik heb mijn Explorer in januari besteld en als ik in de app van leasemaatschappij kijk dan staat de status nog steeds op "auto is besteld".
Ik heb de 2026 versie besteld dus dan ga ik 13-04 de bak in voor productie.
Volgens de dealer zouden collection uitvoeringen wat sneller moeten gaan. Maargoed dat is natuurlijk ook iemand die graag wil verkopen. Ik hou er sterk rekening mee dat het juli-augustus wordt. We hebben in juni een bruiloft in Hongarije… dus zou leek zijn als we daar al heen kunnen met de Explorer natuurlijk.

Eerst wachten op goedkeuring werkgever. Die stelt metallic lak verplicht maar de collection is er alleen in cactus grey unilak.

• Madje1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-04 16:04
adje123 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Dat klopt. Het schijnt een moderner en vlotter systeem te zijn.
Weet je dit zeker? Ik lees 'Android-gebaseerd'. Voor mij is Android Automotive met geintegreerde Google Maps een reden om wel voor deze auto te gaan. Ik ben er al een tijd aan verknocht.

• adje123
Madje1 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:09:
[...]

Weet je dit zeker? Ik lees 'Android-gebaseerd'. Voor mij is Android Automotive met geintegreerde Google Maps een reden om wel voor deze auto te gaan. Ik ben er al een tijd aan verknocht.
Dit lees ik op electrischeauto.nl
Binnenin valt op dat de Ford Explorer EV niet alleen nieuwe uitvoeringen krijgt, maar ook een paar aanpassingen die je bij elk gebruiksmoment merkt. Het bekende 14,6 inch scherm blijft centraal staan en kan nog steeds verschuiven, maar de software is nu Android-gebaseerd. Daardoor kun je apps beter ordenen en voelt de indeling meer als een moderne telefoon of tablet.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Volgens mij gaat het hele ID platform over dus meer een keuze van VW dan van Ford.

Of verplicht aan Android vastzitten een plus of minpunt is moet iedereen zelf bepalen.

Wel slecht nieuws voor wie op het oude systeem en tegen beter weten in nog aan het hopen was op verbeteringen daar.

• Skit3000
Wel slecht nieuws voor wie op het oude systeem en tegen beter weten in nog aan het hopen was op verbeteringen daar.
In theorie zouden verbeteringen op het oude platform nu makkelijker moeten zijn, omdat het slechts om een beperkt aantal wagens gaat die qua uitvoering allemaal bekend zijn. Er hoeft bij softwareontwikkelingen dus geen rekening meer gehouden te worden met toekomstige modellen, etc. Eén keer een laatste grote update die alle bekende problemen verhelpt en iedereen is blij.

Maar goed, er valt ook geen geld meer aan te verdienen dus ze zullen het wel laten doodbloeden. Zonde, ik zou zelfs kosteloos aanpassingen voor willen stellen en implementeren waarna Ford het enkel nog hoeft te reviewen.

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:10
nietorigineel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:58:
Volgens mij gaat het hele ID platform over dus meer een keuze van VW dan van Ford.

Of verplicht aan Android vastzitten een plus of minpunt is moet iedereen zelf bepalen.

Hoop is niets anders dan uitgestelde teleurstelling.

• Madje1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-04 16:04
nietorigineel schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:58:

Helemaal mee eens dat iedereen zelf moet bepalen of dit een plus- of minpunt is. Toch ben ik nieuwsgierig naar de motivatie om dit als minpunt te bestempelen. Ik hoor ze namelijk graag.

Ik rijd sinds 2 jaar elektrisch in een EX30 en ik vind de integratie tussen de accu en navigatie met Google Maps heel fijn. Ik hoor van veel mensen dat ze voor navigatie altijd Apple Carplay of Android Auto gebruiken (en daarmee ook Google Maps, Waze, etc. kunnen gebruiken, omdat de navi in de auto niet fijn is), maar dan heb je niet de koppeling met je accu (oa. preconditioning, maar ook weten met hoeveel procent je aankomt). Daarnaast vind ik het fijn dat mijn Google-account gekoppeld is, waardoor ik bestemmingen van mijn telefoon of PC naar mijn auto kan sturen. Ik probeer te begrijpen waarom je dit niet zou willen.

• adje123
RPGP schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Ik ben net gebeld door de dealer. Ze komen mijn 2026 Explorer volgende week vrijdag brengen.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Madje1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:00:
[...]

Helemaal mee eens dat iedereen zelf moet bepalen of dit een plus- of minpunt is. Toch ben ik nieuwsgierig naar de motivatie om dit als minpunt te bestempelen. Ik hoor ze namelijk graag.

Ik rijd sinds 2 jaar elektrisch in een EX30 en ik vind de integratie tussen de accu en navigatie met Google Maps heel fijn. Ik hoor van veel mensen dat ze voor navigatie altijd Apple Carplay of Android Auto gebruiken (en daarmee ook Google Maps, Waze, etc. kunnen gebruiken, omdat de navi in de auto niet fijn is), maar dan heb je niet de koppeling met je accu (oa. preconditioning, maar ook weten met hoeveel procent je aankomt). Daarnaast vind ik het fijn dat mijn Google-account gekoppeld is, waardoor ik bestemmingen van mijn telefoon of PC naar mijn auto kan sturen. Ik probeer te begrijpen waarom je dit niet zou willen.
Ik laad 99% van de tijd thuis, en ben redelijk content met de ingebouwde navi, dus voor mijn usecase zijn de voordelen niet echt van toepassing. Als ik waze of google maps wil gebruiken kan dat via android auto, maar ik heb ook de keus om het niet te doen, wat mij betreft is die vrijheid een voordeel. Voor mensen die in een apple systeem zitten lijkt het me ook minder bieden, of kan Carplay altijd nog gebruikt worden?

Voor ik een android automotive auto zou kopen zou ik ook eerst uitzoeken hoe dat nou werkt als je auto standalone is verbonden. Als je je auto uitleent, heeft iemand dan toegang tot heel je google account? Hoop het niet, maar een half werkend systeem als iemand anders rijdt of je telefoon leeg is is ook niet ideaal.

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:57
nietorigineel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:28:
[...]
Voor ik een android automotive auto zou kopen zou ik ook eerst uitzoeken hoe dat nou werkt als je auto standalone is verbonden. Als je je auto uitleent, heeft iemand dan toegang tot heel je google account? Hoop het niet, maar een half werkend systeem als iemand anders rijdt of je telefoon leeg is is ook niet ideaal.
Ik heb hiervoor een Polestar 2 gehad met Android Automotive OS. Het is precies hoe je het stelt, de auto is stand-alone. Je logt in met je accounts (Google, Spotify, etc) op het infotainment en de auto heeft ook een eigen verbinding. Bij uitlenen kun je een extra profiel aanmaken en je eigen profiel met een PIN afschermen.

Ik vond het best een fijn systeem maar het gaat totaal mank als de auto geen verbinding heeft (wat zeker in het begin behoorlijk vaak voorkwam), dan werken veel dingen helemaal niet, of met beperkte mogelijkheden. Toen ik em net kreeg was er geen android auto of carplay support maar dat is later toegevoegd (waarschijnlijk omdat het infotainment systeem echt heel traag was in de eerste generatie PS2s haha).

Ik mis wel een paar kleine dingen uit de polestar in de explorer zoals goed zicht op aankomst SoC als er een route actief is en google maps is echt inteligenter dan wat je bij Ford krijgt, maar daar hebben we android auto voor :)

• RPGP
adje123 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:58:
[...]

Ik ben net gebeld door de dealer. Ze komen mijn 2026 Explorer volgende week vrijdag brengen.
wow, da's goed nieuws.
Is het wel een 2026.75 of nog een 2025.75 die in 2026 wordt uitgeleverd.
Als het de updated versie is dan ben je vast de 1e in NL, ben benieuwd naar je ervaringen.

• adje123
RPGP schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:01:
[...]

wow, da's goed nieuws.
Is het wel een 2026.75 of nog een 2025.75 die in 2026 wordt uitgeleverd.
Als het de updated versie is dan ben je vast de 1e in NL, ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik heb in januari de vraag gekregen van de dealer, via de leasemaatschappij of ik de 2025 versie wilde(die kon ik twee dagen later ophalen) of dat ik de 2026 versie wilde bestellen, daarbij werd ook aangegeven dat de 2026 versie qua infotainment anders is, V2L was toegevoegd, max laden was hoger. Dus, ik ga ervanuit dat het de 2026 versie is, als het de 2025 versie is dan mag degene die hem komt leveren ook gelijk meenemen.

• ReneAP
adje123 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:11:
[...]

Ik heb in januari de vraag gekregen van de dealer, via de leasemaatschappij of ik de 2025 versie wilde(die kon ik twee dagen later ophalen) of dat ik de 2026 versie wilde bestellen, daarbij werd ook aangegeven dat de 2026 versie qua infotainment anders is, V2L was toegevoegd, max laden was hoger. Dus, ik ga ervanuit dat het de 2026 versie is, als het de 2025 versie is dan mag degene die hem komt leveren ook gelijk meenemen.
Ik ben bang dat de auto dan weer teruggaat want de nieuwste versie is nog niet in productie, maandag 13 april wordt ermee gestart. Verwachte levertijd eind mei of Juni. Ik zelf ook een Explorer EV besteld bij Dekker autogroep in Alkmaar en die vertelde mij dat alle nieuwe auto de update krijgen en dat was 3 weken gelden. Dus het geduld wordt nog even op de proef gesteld. Zelfs de garage’s hebben de facelift niet in hun bezit, alleen de 2025 modellen die vaak snel kunnen worden geleverd aan kopers.

[ Voor 18% gewijzigd door ReneAP op 02-04-2026 17:00 ]

• adje123
ReneAP schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:53:
[...]

Ik ben bang dat de auto dan weer teruggaat want de nieuwste versie is nog niet in productie, maandag 13 april wordt ermee gestart. Verwachte levertijd eind mei of Juni. Ik zelf ook een Explorer EV besteld bij Dekker autogroep in Alkmaar en die vertelde mij dat alle nieuwe auto de update krijgen en dat was 3 weken gelden. Dus het geduld wordt nog even op de proef gesteld. Zelfs de garage’s hebben de facelift niet in hun bezit, alleen de 2025 modellen die vaak snel kunnen worden geleverd aan kopers.
Ik denk dat je verkeerd geïnformeerd bent. In de week van 22 januari kon de dealer waar ik besteld heb al de orders plaatsen voor het nieuwe modeljaar 2026. Levertijd was toen nog niet zeker maar de schatting was eind maart/begin april.

Ik kon dezelfde week nog een nieuwe 2025 model krijgen maar heb dat geweigerd omdat ik model 2026 wilde. Op mijn vraag wat het verschil tussen 2026 vs 2025 was kreeg ik dit antwoord.

“Dit is wat ik heb aan informatie over het nieuwe MY. Mocht dit toch een must zijn voor de klant dan ga ik een nieuwe bestellen (levertijd is nog niet bekend voor nu).

De belangrijkste wijzigingen/updates binnen dit modeljaar:

· Onze best-seller, de Extended Range RWD, kan voortaan met maximaal 185 kW snelladen, waardoor de 10-80% wordt verlaagd naar 26 minuten;
· Een volledig nieuwe HMI en besturingssysteem voor een modernere look & feel;
· V2L mogelijkheden en 1-Pedal Drive als standaarduitrusting;
· Intelligent Adaptive Cruise Control wordt nu standaard geleverd met verkeerslichtherkenning, waardoor de Explorer/Capri de snelheid zal aanpassen o.b.v. groen/rood/oranje.”

• Mr.Bluestar
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-04 23:27
Ik ben zelf ook wachtende op de levering van een Extended range Explorer die besteld is half december. Levering volgens de garage verwacht tegen einde april. Er is me nooit iets verteld over een 2026 versie die zou uitkomen maar het zou me nu wel heel straf lijken dat jouw auto al het vernieuwde model zou zijn. Ik hoop voor jou (en dus eigenlijk ook voor mezelf) dat het een nieuw model is maar ik vrees er voor. Laat ons zeker iets weten.

• adje123
Mr.Bluestar schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:38:
Ik ben zelf ook wachtende op de levering van een Extended range Explorer die besteld is half december. Levering volgens de garage verwacht tegen einde april. Er is me nooit iets verteld over een 2026 versie die zou uitkomen maar het zou me nu wel heel straf lijken dat jouw auto al het vernieuwde model zou zijn. Ik hoop voor jou (en dus eigenlijk ook voor mezelf) dat het een nieuw model is maar ik vrees er voor. Laat ons zeker iets weten.
Ik heb mijn Explorer in januari 2026 besteld.
Als je een 2025 versie hebt liggen en die aan mij voorstelt en ik weiger de 2025 versie, en je gaat dan de 2026 voor mij bestellen met de beschrijving die bij de 2026 versie hoort, dan is het vreemd dat ze dan een nieuwe 2025 versie laten bouwen.

Ik houd iedereen hier zeker op de hoogte.

• ReneAP
adje123 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:38:
[...]

Ik denk dat je verkeerd geïnformeerd bent. In de week van 22 januari kon de dealer waar ik besteld heb al de orders plaatsen voor het nieuwe modeljaar 2026. Levertijd was toen nog niet zeker maar de schatting was eind maart/begin april.

Ik kon dezelfde week nog een nieuwe 2025 model krijgen maar heb dat geweigerd omdat ik model 2026 wilde. Op mijn vraag wat het verschil tussen 2026 vs 2025 was kreeg ik dit antwoord.

“Dit is wat ik heb aan informatie over het nieuwe MY. Mocht dit toch een must zijn voor de klant dan ga ik een nieuwe bestellen (levertijd is nog niet bekend voor nu).

De belangrijkste wijzigingen/updates binnen dit modeljaar:

· Onze best-seller, de Extended Range RWD, kan voortaan met maximaal 185 kW snelladen, waardoor de 10-80% wordt verlaagd naar 26 minuten;
· Een volledig nieuwe HMI en besturingssysteem voor een modernere look & feel;
· V2L mogelijkheden en 1-Pedal Drive als standaarduitrusting;
· Intelligent Adaptive Cruise Control wordt nu standaard geleverd met verkeerslichtherkenning, waardoor de Explorer/Capri de snelheid zal aanpassen o.b.v. groen/rood/oranje.”
Ok, dat je hem misschien al eerder kon bestellen dat wist ik niet maar je schreef dat ze je auto volgende week komen brengen en dat lijkt me sterk omdat de productie pas op 13 april van start gaat.

• Kasper1985
Mijn Explorer Extended range “collection” is gisteren officieel in bestelling genomen door de dealer. Dealer blijft optimistisch maar vanuit de lease maarschappij wordt nu aangegeven 17-23 augustus.

De collection was er natuurlijk niet als
2025 model en de kleur is uniek. Dus misschien is dit geen goede indicatie. Maar mijn dealer gaf ook aan dat de productie van 2026 modellen (met alle updates) pas in april zou beginnen. Ook gaat de fabriek tussendoor nog een paar weken dicht (een soort bouwvak voor auto fabrieken door heel Duitsland blijkbaar).

Het kan natuurlijk dat er nog een batch 2026 is zonder de updates. Updates zijn pas aangekondigd in februari geloof ik.

• adje123
Kasper1985 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:56:
Mijn Explorer Extended range “collection” is gisteren officieel in bestelling genomen door de dealer. Dealer blijft optimistisch maar vanuit de lease maarschappij wordt nu aangegeven 17-23 augustus.

2025 model en de kleur is uniek. Dus misschien is dit geen goede indicatie. Maar mijn dealer gaf ook aan dat de productie van 2026 modellen (met alle updates) pas in april zou beginnen. Ook gaat de fabriek tussendoor nog een paar weken dicht (een soort bouwvak voor auto fabrieken door heel Duitsland blijkbaar).

Het kan natuurlijk dat er nog een batch 2026 is zonder de updates. Updates zijn pas aangekondigd in februari geloof ik.
Updates waren al eerder bekend bij de dealers, vandaar dat ik er ook vast wist. Daarnaast is de 2026.75 versie vanaf 21 januari te bestellen en dat is precies de tijd dat de dealer mij geïnformeerd heeft. Dinsdag bel ik de dealer voor de zekerheid.

[ Voor 8% gewijzigd door adje123 op 03-04-2026 19:19 ]

• adje123
Kasper1985 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:56:

Net de dealer gesproken. Ik krijg de 2026.75 versie geleverd met de nieuwste updates.

• adje123
ReneAP schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:19:
[...]

Ok, dat je hem misschien al eerder kon bestellen dat wist ik niet maar je schreef dat ze je auto volgende week komen brengen en dat lijkt me sterk omdat de productie pas op 13 april van start gaat.
Ik heb net de dealer gesproken. De dealer gaf aan dat ik de 2026.75 versie geleverd krijgt met de nieuwste updates. Waar het vandaan komt dat de productie van 2026.75 pas in april begint weet hij ook niet, maar hij kon wel bevestigen dat het niet zo is.
Het zou ook wel raar zijn dat de dealers al in januari weten dat de 2026.75 versie te bestellen is maar dat de 2025 versie geproduceerd gaat worden.

• Kasper1985
adje123 schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:43:
[...]

Ik heb net de dealer gesproken. De dealer gaf aan dat ik de 2026.75 versie geleverd krijgt met de nieuwste updates. Waar het vandaan komt dat de productie van 2026.75 pas in april begint weet hij ook niet, maar hij kon wel bevestigen dat het niet zo is.
Het zou ook wel raar zijn dat de dealers al in januari weten dat de 2026.75 versie te bestellen is maar dat de 2025 versie geproduceerd gaat worden.
Zou het heel goed controleren. Ben bij 4 dealers geweest. Wensink, Zeeuw en Zeeuw, Hedin en Broekhuis. Allemaal zeggen ze wat anders en de ene is veel beter op de hoogte dan de ander.
Als het goed is heb je al een chasis nummer en kan je het daarmee 100% verifieren.

• adje123
Kasper1985 schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:53:
[...]

Zou het heel goed controleren. Ben bij 4 dealers geweest. Wensink, Zeeuw en Zeeuw, Hedin en Broekhuis. Allemaal zeggen ze wat anders en de ene is veel beter op de hoogte dan de ander.
Als het goed is heb je al een chasis nummer en kan je het daarmee 100% verifieren.
Als bij de dealer in het systeem staat dat het de 2026.75 versie is die komende vrijdag geleverd wordt dan heb ik geen reden om te twijfelen. Dat is immers ook de versie die ik besteld heb. Overigens is de dealer 1 van de 4 die jij opnoemt.

• Kasper1985
adje123 schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:03:
[...]

Als bij de dealer in het systeem staat dat het de 2026.75 versie is die komende vrijdag geleverd wordt dan heb ik geen reden om te twijfelen. Dat is immers ook de versie die ik besteld heb. Overigens is de dealer 1 van de 4 die jij opnoemt.
Dit was mijn eerste ervaring met het uitkiezen van een auto en op basis daarvan zou ik aan álles twijfelen wat ze zeggen.

Maar hoe dan ook; heel veel plezier met je nieuwe auto!
Ik moet helaas nog een maand of 4 wachten.

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
Van het weekend met de explorer rwd LR op pad geweest.
2x storing bij IONITY laadpalen in frankrijk gehad, met geen mogelijkheid meer snel laden. Pas na >30 min met de pechhulp aan de lijn nogmaals proberen wilde hij weer laden. Nog wat meer strubbelingen gehad, en onderweg naar huis de IONITY laadpalen gemeden.
Wel hadden we met volle accu nog maar 350 km range ongeveer in plaats van de 602 WLTP.

Nu thuis, met 80% volle accu ook nog maar 310 km range met het huidige weer.
Zijn er meer met zulke degradatie? Vind het echt een bizarre achteruitgang op 50k km en slechts anderhalf jaar oud.

• lbakker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:04
Ik heb vandaag met 65% accu 308 KM gereden (90% snelweg 100km/u op cruise control)

• harrewarre
Snuitebolletje schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:34:
Wel hadden we met volle accu nog maar 350 km range ongeveer in plaats van de 602 WLTP.
WLTP afstand ga je nooit zien op je dashboard. Het is een afstand gemeten op basis van een gecontrolleerde test. Het is zover ik weet alleen voor vergelijken van voertuigen (omdat de WLTP afstand onder gelijke omstandigheden verkregen is).

Het bereik onder echte omstandigheden is van zo veel dingen afhankelijk (snelheid, helling, wind, belading, soort band, bandenspanning en ga zo maar door). Mijn AWD Explorer geeft op dit moment 335km bij 74%, dus wat je ziet is niet zo heel gek. Het is geen degradatie van de accu maar het bereik op basis van rijgedrag en huidige omstandigheden. In de winter zakt het bereik vanwege de lage temperaturen nog verder, en als het lekker warm is buiten zul je zien dat je range wat groter is.

Ik heb ook een keer storing bij IONTIY gehad maar dat lag zo goed als zeker aan de laadpaal zelf, bij een andere stekker ging het laden direct weer verder.

• Snuitebolletje
Ik ben bekend met de variabelen. Zoals ik zie is de range bij jullie een stuk hoger. De 370 op volle accu is met 95% snelweg op 103 km/u bij 15+ graden. Slechts 61% van de WLTP is me toch echt aan de lage kant met niet hard rijden en met de huidige temperaturen. Let wel dat ik uit zuid frankrijk kom met nog iets hogere temperaturen. Ben zelf 450-525 km range gewend met de huidige temperaturen en rij gedrag.
We zullen eens langs de dealer gaan.

• Mr.Bluestar
adje123 schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:03:
[...]

Goed nieuws voor jou en een beetje hoop voor mezelf dat het dan ook de nieuwe versie wordt. Eerst een weekje op vakantie en hoop dat tegen ik terug ben he verlossende mailtje er is dat de auto op me staat te wachten.

• adje123
Mr.Bluestar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:13:
[...]

Goed nieuws voor jou en een beetje hoop voor mezelf dat het dan ook de nieuwe versie wordt. Eerst een weekje op vakantie en hoop dat tegen ik terug ben he verlossende mailtje er is dat de auto op me staat te wachten.
Dank.
Wanneer heb je hem ook alweer besteld?

• triflip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 17:23
Zojuist van de lease maatschappij vernomen dat de capri is besteld. Geschatte levertijd is begin augustus. Hoop echter wel dat hij sneller komt, Ford website zelf geeft namelijk nog steeds mei/juni aan wat een aardig verschil is.

bestelde config:
  • premium rwd 79kwh
  • Magnetic grey
  • Driver assistance pack
  • Travel pack
  • Warmtepomp
  • Panorama dak

• Ljsvv
Snuitebolletje schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:34:
Van het weekend met de explorer rwd LR op pad geweest.
2x storing bij IONITY laadpalen in frankrijk gehad, met geen mogelijkheid meer snel laden. Pas na >30 min met de pechhulp aan de lijn nogmaals proberen wilde hij weer laden. Nog wat meer strubbelingen gehad, en onderweg naar huis de IONITY laadpalen gemeden.

Nu thuis, met 80% volle accu ook nog maar 310 km range met het huidige weer.
Zijn er meer met zulke degradatie? Vind het echt een bizarre achteruitgang op 50k km en slechts anderhalf jaar oud.
Interessant, Ionity in Frankrijk was voor mij voorheen met Plug and Charge juist een verademing . Wellicht zit dit op de achtergrond nog te wringen of heb je een recent model zonder dat daar ooit het Blue Oval Charge Network actief op was?

Ik weet wel dat ik voor mijn reis naar Spanje dan maar even hier in de buurt wat check nu ik dit zo lees.

• Merody
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-04 18:12
triflip schreef op woensdag 8 april 2026 @ 06:02:
Zojuist van de lease maatschappij vernomen dat de capri is besteld. Geschatte levertijd is begin augustus. Hoop echter wel dat hij sneller komt, Ford website zelf geeft namelijk nog steeds mei/juni aan wat een aardig verschil is.
Eind maart ook een Capri besteld via lease maatschappij. Leverdatum voorzien tweede helft van augustus. Had op basis van de levertermijn volgens Ford website gehoopt de wagen tegen juli te hebben en meteen uitgebreid te kunnen ervaren tijdens onze reis naar het buitenland.

Gelijkaardige samenstelling gekozen:
[list]
• premium rwd 79kwh
• Magnetic grey
• Driver assistance pack
• AGR stoelen
• Warmtepomp

Had nog getwijfeld om de Select versie te nemen om de 20" velgen te vermijden. Hoop dat deze de rijervaring niet negatief zullen beïnvloeden (testrit was met Select 19").

• Mike85
Saai hoor, al dat grijs. Ik ben blij met mijn rode!

• triflip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 17:23
Mike85 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:08:
Saai hoor, al dat grijs. Ik ben blij met mijn rode!
Ik had zelf ook het liefst een in het rood gehad, helaas is deze niet meer te bestellen. Vind zelf de blauwe kleur niet zo mooi en geel mag niet van mijn werkgever. Dan blijft alleen grijs over wat mij betreft.

• Kasper1985
Merody schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:51:
[...]

Eind maart ook een Capri besteld via lease maatschappij. Leverdatum voorzien tweede helft van augustus. Had op basis van de levertermijn volgens Ford website gehoopt de wagen tegen juli te hebben en meteen uitgebreid te kunnen ervaren tijdens onze reis naar het buitenland.

Gelijkaardige samenstelling gekozen:
[list]
• premium rwd 79kwh
• Magnetic grey
• Driver assistance pack
• AGR stoelen
• Warmtepomp

Had nog getwijfeld om de Select versie te nemen om de 20" velgen te vermijden. Hoop dat deze de rijervaring niet negatief zullen beïnvloeden (testrit was met Select 19").
Ik was ook teleurgesteld over levering in augustus. De lease portal gaf aan mei toen ik bestelde en de dealer hoopte op juni.
Maar lees hier en daar ook mensen die zeggen dat ze de auto veel sneller hebben ontvangen dan aangegeven 1-2 maanden sneller. Dus misschien dat het nog meevalt

• adje123
Mr.Bluestar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:13:
[...]

Het verhaal wordt steeds gekker.

Gisteren gebeld door de leasemaatschappij. De dealer heeft een auto ontvangen, maar dat is de 2025 versie en voor een andere klant. Met andere woorden, morgen krijg ik mijn Explorer niet. Maar, de dealer heeft gelijk contact gehad met de fabriek en die geven aan dat de bouw van de 2026.75 versie op 30 april start. Ze verwachten eind mei de auto bij mij af te leveren.

Dat betekent dus dat de bouw start van 14 april uitgesteld is? De laatste week van januari kon de 2026.75 versie besteld worden door dealers en mijn bestelling is toen gedaan. First come, first serve?

Ik heb in ieder geval aangegeven dat als de levering in juni of later plaats vindt, dat we voor een andere auto gaan kijken.

• Kasper1985
adje123 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:15:
[...]

Het verhaal wordt steeds gekker.

Gisteren gebeld door de leasemaatschappij. De dealer heeft een auto ontvangen, maar dat is de 2025 versie en voor een andere klant. Met andere woorden, morgen krijg ik mijn Explorer niet. Maar, de dealer heeft gelijk contact gehad met de fabriek en die geven aan dat de bouw van de 2026.75 versie op 30 april start. Ze verwachten eind mei de auto bij mij af te leveren.

Dat betekent dus dat de bouw start van 14 april uitgesteld is? De laatste week van januari kon de 2026.75 versie besteld worden door dealers en mijn bestelling is toen gedaan. First come, first serve?

Ik heb in ieder geval aangegeven dat als de levering in juni of later plaats vindt, dat we voor een andere auto gaan kijken.
First come first serve lijkt mij logisch. Maar de gekozen opties kunnen ook invloed hebben. Blijkbaar zitten er altijd bepaalde types met de meest gekozen opties in de “pijplijn” en kan een dealer daar een claim op leggen. Dat zijn dan niet bestelde maar voorraad modellen.

• Mike85
Ik heb mede daarom ook een voorraadmodel besteld destijds. Maar ik heb de auto privé gekocht, misschien is het anders bij lease. Al vermoed ik dat je dan ook een voorraadmodel kan kopen?
Als je zelf samenstelt, betekent dat niet dat deze als eerste van de band rolt. Ze maken ook een standaardvoorraad aan.

• adje123
Mike85 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:57:
Ik heb mede daarom ook een voorraadmodel besteld destijds. Maar ik heb de auto privé gekocht, misschien is het anders bij lease. Al vermoed ik dat je dan ook een voorraadmodel kan kopen?
Als je zelf samenstelt, betekent dat niet dat deze als eerste van de band rolt. Ze maken ook een standaardvoorraad aan.
Ik heb de kans gekregen om een voorraad model te rijden, maar ik had bewust gekozen voor de 2026 versie vanwege de upgrades tegenover de 2025 versie

• Mike85
adje123 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:11:
[...]

Ik heb de kans gekregen om een voorraad model te rijden, maar ik had bewust gekozen voor de 2026 versie vanwege de upgrades tegenover de 2025 versie
Snap ik, alleen toen ik bestelde was het 2026 model er nog niet. Anders had ik dat wellicht ook gedaan!

• RPGP
adje123 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:15:
[...]

Goed om te horen dat je wel de bestelde versie gaat krijgen.

Zelf denk ik aan dit schema:
13 Apr, nog steeds als startdatum productie van de 2026.75
30 Apr, die van jou wordt gebouwd.
30 Mei, afleveren naar NL duurt meestal zo'n 3-4 weken wat dan ong overeenkomt met wat de dealer aangeeft,

Beter iets later leveren dan dat ze met het verkeerde model voor je deur staan want zo'n circus wil je niet meemaken. :)

• adje123
RPGP schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:26:
[...]

Goed om te horen dat je wel de bestelde versie gaat krijgen.

Zelf denk ik aan dit schema:
13 Apr, nog steeds als startdatum productie van de 2026.75
30 Apr, die van jou wordt gebouwd.
30 Mei, afleveren naar NL duurt meestal zo'n 3-4 weken wat dan ong overeenkomt met wat de dealer aangeeft,

Beter iets later leveren dan dat ze met het verkeerde model voor je deur staan want zo'n circus wil je niet meemaken. :)
Ze hebben tot 1 juni om te leveren. Anders mag de auto bij de voorraad neergezet worden.

• Kasper1985
adje123 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:49:
[...]

Ze hebben tot 1 juni om te leveren. Anders mag de auto bij de voorraad neergezet worden.
Ook een mooi verhaal over die dealer. Je lekker maken met de auto van een totaal andere klant.

Bij lease mag je een voorraad model kiezen inderdaad. Maar omdat er zoveel nieuws is aan het 2026.75 model bewust niet gedaan.
Collega’s die bijvoorbeeld een Kia rijden hadden de auto soms binnen 1-2 weken voor de deur staan.

• adje123
Kasper1985 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:21:
[...]

Ook een mooi verhaal over die dealer. Je lekker maken met de auto van een totaal andere klant.

Bij lease mag je een voorraad model kiezen inderdaad. Maar omdat er zoveel nieuws is aan het 2026.75 model bewust niet gedaan.
Collega’s die bijvoorbeeld een Kia rijden hadden de auto soms binnen 1-2 weken voor de deur staan.
Ach ja….kan gebeuren allemaal.

Voordeel is wel dat de auto die morgen opgehaald zou worden(mijn huidige leaseauto), helemaal gereinigd is van binnen ;-)

• Mr.Bluestar
Wel een heel gek verhaal. Raar dat je verwittigd wordt voor de auto van een andere klant? Maar inderdaad wel goed dat ze het nog door hadden voor dat de levering gebeurd was. Nu denk ik wel dat je kan aangeven dat je je wagen voor 1 juni geleverd wil zien maar of er daar rekening mee gehouden wordt is een andere zaak vrees ik. Levertermijnen van auto’s is een heel rekbaar begrip en een verkoopscontract met heel veel kleine lettertjes. Ik hoop van harte voor jou dat de datum gehaald wordt.
Nu haalt het natuurlijk wel mijn hoop weg om zelf het 2026 model te mogen ontvangen. Heb net gezien in de tool van de leasingmaatschappij dat mijn auto is aangekomen bij de dealer. Ben nog een week in het buitenland maar bij thuiskomst een nieuwe auto zou heel leuk zijn.

• Dnbr
  • Laatst online: 10:29
funkademic schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:36:
dag iedereen !

Heeft iemand hier de nieuwe V2L adapter al aangeschaft en uitgeprobeerd? Artikel 2 879 230.

[...]

https://nl.ford-accessoir...lity/v2l-adapter/2879230/

[Afbeelding]
Ah naar dit soort opties keek ik al uit. Mooi!

Kunnen we nu de Explorer tweaken in een thuisaccu? Of gaat mijn enthousiasme dan met mijn fantasie aan de haal?

• Mike85
Dnbr schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:20:
[...]

Ah naar dit soort opties keek ik al uit. Mooi!

Kunnen we nu de Explorer tweaken in een thuisaccu? Of gaat mijn enthousiasme dan met mijn fantasie aan de haal?
Dit is V2L en niet V2H of V2G. Dus ik denk dat je te enthousiast bent. Ik zou het niet als thuisaccu regelen met V2L. Zo'n adapter is ook niet bidirectioneel lijkt mij?

• Mike85
Iets anders, heeft er iemand ook gasveren bij de motorkap? Ik vind het eigenlijk vrij suf dat dit geen gasveren zijn, maar nog gewoon met een pook vastzetten. Zelfs mijn basic Zoe heeft gasveren en heeft geen frunk als optie, de Capri wel.

• harrewarre
Hier af en toe iets heel irritants nu. Ik stap uit, wil opladen, gaat het klepje van de laadpoort niet open! Eerst de auto weer op slot, dan weer los en dan pas gaat ie open...

De uitlijning van de camera's kon ik nog wel even mee leven tot z'n eerste onderhoudsbeurt maar hier ga ik binnenkort eens over bellen. Kunnen ze ook gelijk de camera's afstellen.

• RPGP
Mike85 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:45:
Iets anders, heeft er iemand ook gasveren bij de motorkap? Ik vind het eigenlijk vrij suf dat dit geen gasveren zijn, maar nog gewoon met een pook vastzetten. Zelfs mijn basic Zoe heeft gasveren en heeft geen frunk als optie, de Capri wel.
Af fabriek hebben alle Explorer en Capri's zo'n metalen pookje, vind het zelf ook een cheap oplossing maar heb zelden de kap open dus voor mij ok zo, aftermarket is er wel een gasveer oplossing voor, oa via deze site
https://www.frunk.at/prod...motorhaube-ford-explorer/

Frunk is hetzelfde item voor de Explorer en Capri, motorruimte is n.l. ook exact hetzelfde voor die twee.

• Skit3000
harrewarre schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:54:
De uitlijning van de camera's kon ik nog wel even mee leven tot z'n eerste onderhoudsbeurt maar hier ga ik binnenkort eens over bellen. Kunnen ze ook gelijk de camera's afstellen.
Let op dat voor het uitlijnen een speciaal "projectiescherm" nodig is. Niet elke Ford-dealer lijkt die te hebben. Ik heb uiteindelijk via Ford Nederland een dealer gevonden (Hoofddorp) die het wel kon.

Trouwens abnormaal hoe veel auto's problemen lijken te hebben met onjuist uitgelijnde camera's.

• Mr.Bluestar
Gisteren de dealer gevraagd of ik de auto eventueel kon ophalen tegen volgende week donderdag of vrijdag aangezien ik nog 2 dagen vakantie heb dan en uiteraard alle tijd van de wereld om de auto op te halen. Vrijwel onmiddellijk antwoord gekregen dat dat niet zou lukken want de auto moet nog helemaal nagekeken worden en moet ook nog naar de keuring wegens de trekhaak (verplicht in België ook al komt die af fabriek). Zucht!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 13:44
Hebben jullie ook wel eens dat jullie Capri af en toe random een piepje geeft na een paar uur als je thuis bent? (Alsof je wegloopt met een deur nog open... 1 piepje random)

• funkademic
Ik heb eens een bijzondere vraag voor jullie.

De toeter van mijn Ford Explorer vind ik echt ondermaats. Voor een ijskar of voor een gocart voor de kinderen voor in de tuin zou ik zeggen oké. Voor een auto daarentegen, vind ik het nogal tristig.. 😐

Het is een EC9 van Clarton Horn en zit vlak achter de grille. Lijkt me erg makkelijk te vervangen door iets met een andere frequentie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbZvpa9CRv7Nzhk8g1HNARwlaOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIV7j9vsRiY6yJnlZkfqpy3I.png?f=fotoalbum_large

Wel grappig trouwens hoe aan de buitenzijde “GRAVE – TIEF – LOW – BASSO” staat. In drukletters dan nog wel ! Voor de frequentie van die speelgoedtoeter is dat echt wel wishfull thinking 😏

Heeft er hier al iemand een andere toeter geplaatst die wat meer klinkt als een echte auto? Eventuele tips voor webshops waar je zoiets kan aanschaffen?

Het ideale doel is trouwens dit: YouTube: NICEST Car Horn Ever- DIY

[ Voor 5% gewijzigd door funkademic op 14-04-2026 18:21 ]

• RPGP
Ik heb deze al een tijdje in huis, Stebel Magnum TM2 set van 2 toeters hoog+laag, mooi vol geluid en serious luid, had de set ook in m'n vorige auto ingebouwd dus ook een setje voor de Explorer gekocht.

Wat voor mij inbouwen nog tegenhoudt is de vraag wat je allemaal los moet halen om eea te monteren, lijkt geen simpel klusje.
Plan was on links + rechts van de radiator een toeter te monteren, net zoals in m'n vorige auto, voor zover ik kan zien zit er links n.l. eenzelfde bevesitigingspunt als waar nu aan de rechterkant de toeter zit.

Hier heb ik ze vandaan
https://valkmotive.shop/nl/stebel-magnum-tm-2-chrome

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:27
funkademic schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:49:
Ik heb eens een bijzondere vraag voor jullie.

De toeter van mijn Ford Explorer vind ik echt ondermaats. Voor een ijskar of voor een gocart voor de kinderen voor in de tuin zou ik zeggen oké. Voor een auto daarentegen, vind ik het nogal tristig.. 😐

...
Het ideale doel is trouwens dit: YouTube: NICEST Car Horn Ever- DIY
geen grote blij ... 8)

YouTube: Ik wil gewoon toeteren. - Sluipschutters

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• RPGP
:)

• Ljsvv
Ljsvv schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:17:
[...]

Interessant, Ionity in Frankrijk was voor mij voorheen met Plug and Charge juist een verademing . Wellicht zit dit op de achtergrond nog te wringen of heb je een recent model zonder dat daar ooit het Blue Oval Charge Network actief op was?

Ik weet wel dat ik voor mijn reis naar Spanje dan maar even hier in de buurt wat check nu ik dit zo lees.
Net voor onze reis naar zuid Duitsland maar even gecheckt bij de lokale IONITY snellader, eerst laadpas (Electroverse) geswiped toen auto gestekkerd en gelukkig werkte het gewoon prima.

De theorie dat wellicht plug and charge van het oude Blue Oval Charge Network nog ergens op de achtergrond loopt te wringen heeft op vooraf de laadpas swipen dus sowieso geen invloed gelukkig.

@Snuitebolletje heb jij hierna nog kunnen snelladen bij IONITY?

[ Voor 3% gewijzigd door Ljsvv op 15-04-2026 22:21 ]

• Snuitebolletje
Ljsvv schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:19:
[...]

Net voor onze reis naar zuid Duitsland maar even gecheckt bij de lokale IONITY snellader, eerst laadpas (Electroverse) geswiped toen auto gestekkerd en gelukkig werkte het gewoon prima.

De theorie dat wellicht plug and charge van het oude Blue Oval Charge Network nog ergens op de achtergrond loopt te wringen heeft op vooraf de laadpas swipen dus sowieso geen invloed gelukkig.

@Snuitebolletje heb jij hierna nog kunnen snelladen bij IONITY?
Hierna niet meer geprobeerd. Op de terugweg gemeden als de pest, en thuis kan ik altijd met volle accu vertrekken, derhalve zelden tot nooit hoef ik te snel laden in Nederland.

Vooraf/achteraf zou ik wat vreemd vinden als er wel 5,49 kwh (2x hetzelfde) en 3 min. laden in gaat.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-04 08:23
Iemand hier al eens met een grote aanhanger (trailer of caravan) gereden? Ben vooral benieuwd wat dat met de range doet. Ik wil een AWD gaan leasen die ook onze 4x4 kan vervangen, maar dan is het wel handig als er nog pakweg 150km range overblijft.

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:47
cdwave schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:23:
Iemand hier al eens met een grote aanhanger (trailer of caravan) gereden? Ben vooral benieuwd wat dat met de range doet. Ik wil een AWD gaan leasen die ook onze 4x4 kan vervangen, maar dan is het wel handig als er nog pakweg 150km range overblijft.
Ik heb een aanhanger van 1700 liter, max 750kg ongeremd en gaat met kampeervakantie helemaal nokkie vol. Merk er kwa verbruik vrij weinig van maar hij valt ook helemaal achter de auto dus aërodynamisch weinig weerstand.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-04 20:50
cdwave schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:23:
In deze topics
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Ervaringen caravan / vouwwagen trekken met elektrische auto

Kan je hier meer over vinden. Met specifiek met de Explorer, maar wel zeer vergelijkbare auto's.
Verbruik van ri de 30 kWh/100km is dan vrij gebruikelijk voor dingen die veel wind vangen.

• Dnbr
  • Laatst online: 10:29
Mike85 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:43:
[...]

Dit is V2L en niet V2H of V2G. Dus ik denk dat je te enthousiast bent. Ik zou het niet als thuisaccu regelen met V2L. Zo'n adapter is ook niet bidirectioneel lijkt mij?
Ja daar zeg je wat. Je kan het wel als 'stekkerbatterij' ontladen maar niet als zodanig opladen. Dan moet die andere stekker van de laadpaal er weer in. Het kan wel nog altijd handig zijn bij bv stroomuitval of iets dergelijks. Om dan wat basics (koel/vrieskast) aan de gang te houden

• ReneAP
Goedemorgen, even iets anders. Ik las laatst op een Explorer EV groep op Facebook dat in Engeland de wachttijd voor levering 6 maanden is. Dit lijkt mij wel heel erg lang en hopelijk hoeven wij hier in Nederland niet zolang te wachten. Iemand een idee wat de levertijd hier is?

• Kasper1985
ReneAP schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:21:
Goedemorgen, even iets anders. Ik las laatst op een Explorer EV groep op Facebook dat in Engeland de wachttijd voor levering 6 maanden is. Dit lijkt mij wel heel erg lang en hopelijk hoeven wij hier in Nederland niet zolang te wachten. Iemand een idee wat de levertijd hier is?
Ben bang dat 5 à 6 maanden wel realistisch is. Ik heb besteld in maart en geschatte levertijd is nog steeds 17-23 augustus. De dealer blijft optimistischer er is zelfs al een bouw slot toegewezen.
Overleg met je dealer want de gekozen opties hebben invloed.
De fabriek gaat een paar weken dicht ivm een soort bouwvak voor auto fabrieken. En de productie van de nieuwe 2026 modellen is pas afgelopen week gestart.
Ik zag wel al een pre productie model voorbij komen, ook in zo’n Facebook groep.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste