Heb ik ook gedaan inmiddels. Kenteken is nog niet binnen…. Wordt morgen gebeld…tweebel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Ik zou ze altijd zelf bellen. Toen ik belde kreeg ik "je stond nog op mijn lijstje voor vandaag" te horen. Ja vast. Heb gemerkt dat ze niet zo hard lopen als ik er niet zelf achteraan zit.
Voor de electrotechniek-fans: hier een uitgebreide analyse van het mooie stukje techniek dat zorgt voor de aandrijving vd 286-PK wagens - YouTube: German Engineering At Its Best: Tearing Down the New Volkswagen APP5...
Bij mij gebeurt gisteren. Explorer 79kw RWD. 12 volt accu helemaal leeg. Door ANWB iets opgeladen en nog naar de dealer gereden. Gaan ze nu nakijken wat het issue is. Waarschijnlijk onderstaande probleem.
RPGP schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:12:
Terugroepactie# 25B05
Beschrijving:
Explorer capri bev - on-board charger sobdm software update
Ik heb deze melding nu ook in de Ford app voor m'n Explorer AWD 79kWh accu en bouwdatum 18SEP24.
Ionity snellaadsessie werkte prima gisteren, na de OTA software update nog niet op m'n favoriete openbare laadpaal AC geladen
Eens kijken wat de vervolgstappen worden.
EDiT: Wat detail info gevonden
A Customer Satisfaction Program (CSP) is in place for partially discharged 12V batteries.
--------------------------------------------------------------------
25B05 Battery Electric Vehicles (BEV) Explorer/Capri Models Module Software Update
SUMMARY
A potential software issue has been identified in a small number of Explorer/Capri battery electric vehicles (BEVs) that causes the 12V battery to no longer charge. When this issue occurs, a 12V battery charge indicator light will illuminate in the instrument cluster. Continuing to use the vehicle with this issue may result in a gradual failure of electrical functions with additional warnings. The vehicle may be unable to shift into D or reverse, and eventually the electric motor will shut down, while the hazard warning lights remain active. Dealers must update the software of the State of Battery Monitoring (SOBDM) control module to the latest version.
Na 2 dagen vragen ze of ik toch nog een keer kom kijken. Ik heb toch sterke twijfels of ze alles hebben kunnen herstellen naar Nieuwstraat.M4rk.J4nss3n schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:14:
Vandaag kon ik de Capri ophalen bij van Mossel Breda. Maar het geluk zat me niet mee. De hele auto zat onder de poets/ wasstraat krassen. Alle lak delen, plastic strips en spiegelkappen zelfs de lampen. 😭
Ik weet niet wie de auto heeft gepoetst en met wat, maar dit was toch echt een faal moment.
Het externe “poets” bedrijf zou de auto in 15-30 minuten even polijsten… had er al niet veel vertrouwen in, maar mijn vermoeden werd bevestigd ze hadden er alleen een ceramische coating op gedaan, nu waren de krasjes “weg” al zag ik en de verkoper, dat het er niet veel beter op is geworden 🤦🏼♂️ Glanzend kunststof polijsten is vaak ook nog bijna altijd tijdelijk op middellange termijn.
(hadden helaas de pech dat ik in mijn studententijd als bijbaan bij een schade herstel afdeling heb gewerkt. En dus snel wist dat ze onzin aan het praten waren)
(Lease) Auto niet geaccepteerd. Baal dag maw.
Wel goed geholpen weer door de betreffende verkoper, gaan nu op zoek naar een oplossing. Blij dat er een wagenpark beheerder is die ook tijd erin stopt.
Dus t.b.c.
#nieuweautomet10jaarwasstraatervaring 😕
De kunststof strips en lampen polijsten naast de hele auto binnen een dag… ik geloof in harde werkers maar er zijn grenzen.
Nog nagelaten of het wel volledig weg is en niet terugkomt op de kunststof delen en lampen. Je kan daar (bijna) nooit dezelfde afwerking krijgen wanneer ze nieuw zijn gemaakt. Heb het vermoeden dat het over 6 maanden weer een probleem gaat worden. Zoals bij herstel van vergeelde lampen op een auto.
[ Voor 2% gewijzigd door M4rk.J4nss3n op 28-03-2025 15:56 . Reden: Typfoutje ]
Bij onze auto zijn de updates ook automatisch geïnstalleerd en geen problemen met opladen. Ik zie ook geen melding van de terugroepactie. De auto is in december geleverd.iceman314 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Ik heb geen probleem om de auto op te laden, ook na de installatie van de update (die was automatisch uitgevoerd, omdat ik de automatische updates heb geactiveerd - ik wist dat een update was geïnstalleerd alleen omdat ik dit forum lees en ik heb dus gecheckt)
ik heb een afspraak gemakt voor de terugroepactie gemaakt op eind april.
Wat vinden jullie van de lane-center assistant?
Ik vind het lekker rijden maar wordt gek van het stuur vasthouden. Heb geen probleem dat ik het stuur vast hou maar op rechte stukken moet ik toch kleine bewegingen maken omdat anders heel snel de melding komt houd het stuur vast.
Gewoon een beetjes losjes rijden waarbij ik 1 hand aan het stuur hou is er niet bij.
Ik vind het lekker rijden maar wordt gek van het stuur vasthouden. Heb geen probleem dat ik het stuur vast hou maar op rechte stukken moet ik toch kleine bewegingen maken omdat anders heel snel de melding komt houd het stuur vast.
Gewoon een beetjes losjes rijden waarbij ik 1 hand aan het stuur hou is er niet bij.
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Misschien kan je aangeven wat je prettig zou vinden, wie weet volgt er dan een software oplossing van Ford.mrfatmen schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:02:
Ik zou zeggen een betere herkenning of je je handen aan het stuur heb. Maar misschien ligt het aan mijn rijstijl.Mouton schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:11:
[...]
Misschien kan je aangeven wat je prettig zou vinden, wie weet volgt er dan een software oplossing van Ford.
Ik heb gemerkt dat het de manier waarop je je handen aan het stuur houdt is. Heb het idee dat hij niet overal je aan aanwezigheid "voelt". Meestal moet ik wel echt mn hand/vingers rondom sluiten zegmaar, of op zijn minst half. Gewoon 3 vingers op het stuur leggen vindt ie meestal niet genoeg. Experimenteer eens met hoe je het stuur vasthoud, enige kromming ipv gewoon erop liggen met je hand.
probeer eens op de analoge uur klokpositie van 8 en 4 uur het stuur met duim en vingers het stuur licht aan te raken, bij mij werkte dat prima om de melding "handen aan het stuur" weg te krijgen.
Dit. Enorm irritant.mrfatmen schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:02:
Net als niet geheel in het midden rijden, dan gaat ie ook piepen.
Soms kan het niet anders (soort weg/tegenliggers, staat wegdek, andere weggebruikers enz).
Gister de Explorer mogen ophalen. Kan natuurlijk nog niet een heel goed oordeel geven, wat een hoop opties. Dus al hard aan de studie...
Maar ik heb nog niet kunnen vinden waarom de sleutels regelmatig knipperen? Bijv. als ze thuis op ' het plankje' liggen. Iemand een idee waarom dat is? lijkt me dat de batterij daardoor redelijk snel leeg gaat.
Maar ik heb nog niet kunnen vinden waarom de sleutels regelmatig knipperen? Bijv. als ze thuis op ' het plankje' liggen. Iemand een idee waarom dat is? lijkt me dat de batterij daardoor redelijk snel leeg gaat.
Daarom heb ik een "shortcut" naar de rijhulpsystemen bovenin het scherm gezet. Na het starten, zet ik altijd de bovenste 3 opties uit: verkeersbord herkenning, lane assist en vermoeidheid assistent (namen kloppen waarschijnlijk niet helemaal). Ik weet zelf wel hoe ik moet rijden en die systemen zitten er vaker naast dan dat ze het goed hebben.jj_mckay schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:08:
[...]
Dit. Enorm irritant.
Net als niet geheel in het midden rijden, dan gaat ie ook piepen.
Soms kan het niet anders (soort weg/tegenliggers, staat wegdek, andere weggebruikers enz).
Bij mij knippert de sleutel (dacht ik) alleen als de auto in de buurt is/de sleutel en de auto elkaar detecteren.speedy-p schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:57:
Ik kan het in het boekje zo snel niet vinden, maar de sleutel is identiek aan de sleutel van veel andere MEB producten, mogelijk weten ze het anders in 1 van die topics.
Edit: een een google gedaan en zie hier -> https://www.enyaqforums.c...wtopic.php?t=709&start=10
[ Voor 7% gewijzigd door tweebel op 05-04-2025 13:40 ]
https://media.ford.com/co...ers-haus--durch-bidi.html
Blijkbaar is het bidirectionele laden in Duitsland al mogelijk met de Explorer en Capri. Zou mooi zijn als hier ook mogelijkheden komen.
Blijkbaar is het bidirectionele laden in Duitsland al mogelijk met de Explorer en Capri. Zou mooi zijn als hier ook mogelijkheden komen.
Ik denk dat dit het inderdaad is. Thanks!. Binnenshuis een stapje verder van de auto en het stopte. Maar is een best bereik....tweebel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:37:
[...]
Bij mij knippert de sleutel (dacht ik) alleen als de auto in de buurt is/de sleutel en de auto elkaar detecteren.
Ik kan het in het boekje zo snel niet vinden, maar de sleutel is identiek aan de sleutel van veel andere MEB producten, mogelijk weten ze het anders in 1 van die topics.
Edit: een een google gedaan en zie hier -> https://www.enyaqforums.c...wtopic.php?t=709&start=10
Ik zie de optie in het menu staan. Zitten wel beperkingen aan in het aantal keer dischargen.Ltlt schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:48:
https://media.ford.com/co...ers-haus--durch-bidi.html
ik heb zwarte logos eropHightechsoul schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:12:
Mijn grootste ergernis van de Ford Explorer opgelost. De Grill laten wrappen in Satijn zwart
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/kI9pN98RKakL0WWxUGFwLjve.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door doludizgin op 09-04-2025 15:27 ]
Vandaag doet de aan/uit knop van de geluidinstallatie het niet meer. Haptische toets reageert niet. Ook de volume slider ernaast regaeert niet. Volume bediening op het stuur werkt nog wel.
Iemand een zelfde ervaring?
Waar heb je die besteld?doludizgin schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:23:
[...]
ik heb zwarte logos erop. Voor/achter/stuur.
[Afbeelding]
Hier vandaag mijn explorer opgehaald. Rijdt heerlijk in vergelijking met de ingeleverde Kia e-Niro die ik heb achtergelaten.
Ik heb de bagageverzekering haken laten monteren en was min of meer in de veronderstelling dat het bagageverzekering er bij zou zitten…. Niet dus. Anyway, iemand een suggestie voor een net?
Ik heb de bagageverzekering haken laten monteren en was min of meer in de veronderstelling dat het bagageverzekering er bij zou zitten…. Niet dus. Anyway, iemand een suggestie voor een net?
Ja die had ik ook gespot... Maar idd aan de prijs... Ik denk dat ik het laat schieten...RPGP schreef op donderdag 10 april 2025 @ 01:08:
Ford heeft er een als originele accessoire, wel een stevige prijs, 300 euro.
Artikel nr: 2 725 231
[Afbeelding]
Komt me bekend voor vanuit de ID familie. Ik lees e.e.a. over 10s ingedrukt houden van de aan/uit knop. Anders even in ID forum vragen.Tolfree schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:27:
Vandaag doet de aan/uit knop van de geluidinstallatie het niet meer. Haptische toets reageert niet. Ook de volume slider ernaast regaeert niet. Volume bediening op het stuur werkt nog wel.
Die shortcut heb ik ook. Had graag gezien dat je nog een niveau dieper kon, maar helaas.bluebug schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:30:
[...]
Daarom heb ik een "shortcut" naar de rijhulpsystemen bovenin het scherm gezet. Na het starten, zet ik altijd de bovenste 3 opties uit: verkeersbord herkenning, lane assist en vermoeidheid assistent (namen kloppen waarschijnlijk niet helemaal). Ik weet zelf wel hoe ik moet rijden en die systemen zitten er vaker naast dan dat ze het goed hebben.
Systemen vind ik soms wel handig, heb er in ieder geval niet heel veel last van. Vermoeidheid heb ik 1 x gehad na 3.5 uur rijden en t wisselen van rijbaan zonder knipperlicht.
Mooie oplossing! Nu hopen dat t niet idioot duur zal zijn.KiberHD schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:46:
Ik kwam deze frunk tegen, hij is in de maak dus nog niet beschikbaar.
[Afbeelding]
Hoe wil je hem nog een niveau dieper hebben? In dat menu kan je niet dieper.jj_mckay schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:13:
[...]
Die shortcut heb ik ook. Had graag gezien dat je nog een niveau dieper kon, maar helaas.
Systemen vind ik soms wel handig, heb er in ieder geval niet heel veel last van. Vermoeidheid heb ik 1 x gehad na 3.5 uur rijden en t wisselen van rijbaan zonder knipperlicht.
Vanuit de dealer?doludizgin schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:23:
[...]
ik heb zwarte logos erop. Voor/achter/stuur.
[Afbeelding]
Dat de shortcut gelijk het knopje van (bv) de snelheidswaarschuwing is.Victormdj schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:20:
[...]
Hoe wil je hem nog een niveau dieper hebben? In dat menu kan je niet dieper.
Ik kom nu alleen tot de lijst met alle mogelijke rijhulpsystemen.
Vraagje mbt het laden.
Ik laad op werk en zie in de Ford app dat ik 54 KwH heb geladen.
De app van de laadpaal (Zaptec) beweert echter dat ik 59 KwH heb geladen.
Ik weet heus wel dat er een klein verlies is, maar +/- 10% vind ik best veel.
Herkent iemand dit?
Herkent iemand dit?
Dit had ik afgelopen weekend ineens. Camera-knop werkte overigens nog wel.Tolfree schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:27:
Auto uitzetten en aanzetten deed niets.
Na een uurtje rijden werkten de knoppen wel weer gewoon en daarna geen problemen meer mee gehad.
Waar vind ik de instelling voor Auto Lock?martinvdm schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:12:
Ik heb Auto Lock aan staan, maar met regelmaat sluit de auto zich niet af bij het weggelopen. Ik kan er niet echt op vertrouwen. Meer mensen last van?
Op een ander forum volg ik de ontwikkeling en het schijnt tussen de 170-180 euro te gaan kosten incl btw.jj_mckay schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:14:
[...]
Mooie oplossing! Nu hopen dat t niet idioot duur zal zijn.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Misschien weet iedereen dit al lang, maar recent kwam ik er achter dat je de volume en volgende/vorige knoppen op het stuur ook kan 'swipen'. Ideaal om nummers die Spotify voorstelt te skippen of zonder je handen van het stuur te halen, toch vrij snel het volume aan te passen.
Nu ik toch bezig ben; heeft iemand ervaring met organizers voor aan de voorstoelen icm de standaard stoelen in de Explorer? De krassen van schoenen tegen de stoelen (kinderen zitten nu eenmaal weinig stil) wil ik zoveel als mogelijk beperken, maar werkt dat wel met die bandjes om de hoofsteunen zonder losse hoofdsteunen?
Nu ik toch bezig ben; heeft iemand ervaring met organizers voor aan de voorstoelen icm de standaard stoelen in de Explorer? De krassen van schoenen tegen de stoelen (kinderen zitten nu eenmaal weinig stil) wil ik zoveel als mogelijk beperken, maar werkt dat wel met die bandjes om de hoofsteunen zonder losse hoofdsteunen?
10% verlies herken ik met mn huidige EV (Opel Amera e) en begrijp dat dit gebruikelijk is.jj_mckay schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:41:
Vraagje mbt het laden.
Herkent iemand dit?
Bij de openbare 11kW laadpaal die ik het meeste gebruik heb ik ong 6 a 7% laadverlies.
Verles range tussen de 6-10 % lijkt me ok, je kan eens proberen op een andere locatie te laden kijken wat je daar kwijtraakt.
Verles range tussen de 6-10 % lijkt me ok, je kan eens proberen op een andere locatie te laden kijken wat je daar kwijtraakt.
[ Voor 42% gewijzigd door RPGP op 13-04-2025 00:30 ]
Doming stickers in de vorm en maat van de badges, dus eigenlijk?
Vrijdag is het zover. Dan gaat de Capri mee naar huis.
Wel nog een vraag aangaande de zekeringen. Er gaat weer een dashcam in maar dit is een nieuwe (Nordval DC202) omdat de vorige naar mijn zoon gaat. Deze nieuwe werkt op basis van aansluitingen in de zekeringkast en gebruikt daar het kleine formaat zekering voor.
Voor de info het gaat om de https://nordval.eu/produc...eermodus-power-kit-usb-c/
Heeft een van jullie toevallig paraat welke twee zekeringen ik zou kunnen gebruiken voor ACC en BATT?
Kon in dit topic en op internet nog niet veel vinden dus eerst even hier proberen.
Dank!

Wel nog een vraag aangaande de zekeringen. Er gaat weer een dashcam in maar dit is een nieuwe (Nordval DC202) omdat de vorige naar mijn zoon gaat. Deze nieuwe werkt op basis van aansluitingen in de zekeringkast en gebruikt daar het kleine formaat zekering voor.
Voor de info het gaat om de https://nordval.eu/produc...eermodus-power-kit-usb-c/
Heeft een van jullie toevallig paraat welke twee zekeringen ik zou kunnen gebruiken voor ACC en BATT?
Kon in dit topic en op internet nog niet veel vinden dus eerst even hier proberen.
Dank!
Je kan eventueel ook zoeken op de zekeringen voor id.4 deze heeft de zeflde kast.
Kan vanavond wel even kijken waar ik mijn dashcam heb aangesloten.
Volgens mij ergens rechts op de lege plekken zodat ik geen zekering heb hoeven vervangen.
Volgens mij ergens rechts op de lege plekken zodat ik geen zekering heb hoeven vervangen.
Als je wilt graag!mrfatmen schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:58:
Je kan eventueel ook zoeken op de zekeringen voor id.4 deze heeft de zeflde kast.
Voor de zekerheid ik rij de Explorer premium maar volgens mij is dit voor de Capri hetzelfde.
Ik heb die van mij in een grote en kleine zekering gestopt.
Specifiek 10 (links) en 62 (rechts) zie ook handleiding beide ongebruikt maar wel voorzien van klemmen.
De kleine was continue stroom volgens mij.
Specifiek 10 (links) en 62 (rechts) zie ook handleiding beide ongebruikt maar wel voorzien van klemmen.
:strip_exif()/f/image/mxCJg4mnLL368V2bTpR6dvYc.jpg?f=fotoalbum_medium)
Super dank je wel. Hier ga ik het wel mee redden!mrfatmen schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:44:
Voor de zekerheid ik rij de Explorer premium maar volgens mij is dit voor de Capri hetzelfde.
[Afbeelding]
Ik heb mijn explorer besteld met warmtepomp. Waar kan je terugvinden of die erin zit? Staat dat ergens met een code in de auto vermeld? Als ik via het VIN nummer de specificaties bekijk staat er geen heat pump vermeld maar PTC heater. Volgens mij is PTC heater de standaard electrische manier van verwarmen of heb ik het mis?
Ik denk dat dit ook voor de Explorer klopt:elstart schreef op donderdag 17 april 2025 @ 01:20:
Ik heb mijn explorer besteld met warmtepomp. Waar kan je terugvinden of die erin zit? Staat dat ergens met een code in de auto vermeld? Als ik via het VIN nummer de specificaties bekijk staat er geen heat pump vermeld maar PTC heater. Volgens mij is PTC heater de standaard electrische manier van verwarmen of heb ik het mis?
https://www.reddit.com/r/...t%20has%20a%20heat%20pump.
Helaas is de levering van de Capri weer uitgesteld, nu voor de derde keer...
Inmiddels ruim 6 maanden levertijd... Toch inmiddels wel wat frustratie over het gebrek aan communicatie.
Inmiddels ruim 6 maanden levertijd... Toch inmiddels wel wat frustratie over het gebrek aan communicatie.
Ik heb deze tutorial gebruikt.Cruisix schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:48:
Vrijdag is het zover. Dan gaat de Capri mee naar huis.![]()
Dank!
YouTube: Installing dash cam into new Ford Explorer EV (no 12v socket!)
Piggyback op fuse 66. Let op in de video is het een UK model dus stuur aan de andere kant. Ik heb bij de EU model bij de rem links boven zit een bout waar je een moertje extra op kan draaien voor je nul.
Inmiddels via leasemaatschappij terugroepactie gehad voor mogelijk ontladen vd 12V accu. (Explorer LR RW uit okt 24)
Hier ook, heb maar gelijk een afspraak gemaakt voor ergens halverwege mei.tweebel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:26:
Inmiddels via leasemaatschappij terugroepactie gehad voor mogelijk ontladen vd 12V accu. (Explorer LR RW uit okt 24)
Na 5 maanden, waaronder 1 maand wachten omdat "een onderdeel" er niet was, hebben ze vandaag eindelijk de recall uitgevoerd op m'n Explorer. Naast de vervanging van de tcu module, hebben ze (zomaar uit zichzelf) ook iets voor dat 12V gedoe gedaan. Het duurde de hele dag, maar ik heb eindelijk een werkende app... En 7 updates die er binnen 10 minuten op stonden.timkyr schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:59:
[...]
Hier ook, heb maar gelijk een afspraak gemaakt voor ergens halverwege mei.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Deze kunststof matten heb ik nu voorin liggen, origineel Ford accesoire, art: 2 769 907, 70 eur.
Zo kan ik de boel net wat makkelijk schoonhouden, standard matjes vind ik maar zo zo.
Onder het vlakke gedeelte is het met die punten net een stekelvarken, zo blijft de mat wel goed op z'n plaats liggen, pasvorm is perfect.
Zo kan ik de boel net wat makkelijk schoonhouden, standard matjes vind ik maar zo zo.
Onder het vlakke gedeelte is het met die punten net een stekelvarken, zo blijft de mat wel goed op z'n plaats liggen, pasvorm is perfect.
:strip_exif()/f/image/4PdwyRymIRbQmprmKFIefXcs.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou de eerste 500km met de Capri zitten erop en alleen maar meer bevestiging dat ik voor mijn behoefte de juiste keus heb gemaakt om de Kuga in te ruilen. Heb tevens die Frunk opbergbak besteld want die zag ik ook wel zitten.
Wel nog een, mogelijk onkundige vraag, maar als je instapt en gaat rijden blijft het welkomstscherm staan tot ik op 'doorgaan' tik. Heb ik iets gemist of is dit by design?
Wel nog een, mogelijk onkundige vraag, maar als je instapt en gaat rijden blijft het welkomstscherm staan tot ik op 'doorgaan' tik. Heb ik iets gemist of is dit by design?
Ik gebruik dat scherm altijd als herinnering/trigger om ook de (niet goed werkende) maximumsnelheidswaarschuwing uit te schakelen voor ik ga rijden. Anders laat die vanaf het eerste kruispunt dat ik tegenkom zodra ik mijn woonplaats uit rijd zien dat de maximumsnelheid 50 km/uur is, terwijl het om een provinciale weg (en daarna snelweg) gaat.Cruisix schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:03:
Nou nog een vraag dan sluitend op mijn vorige. Ik zal echt blind zijn of ik moet stoppen met iets met techniek te doen maar in/op het scherm heet ik 'FordPass' en ik kan nergens vinden hoe of waar dit aangepast kan worden naar bijvoorbeeld mijn eigen naam.
Iemand een idee voordat ik een splinternieuwe auto een fabriek reset ga geven...
Iemand een idee voordat ik een splinternieuwe auto een fabriek reset ga geven...
[ Voor 6% gewijzigd door Cruisix op 24-04-2025 19:43 ]
Ik heb hier ook nog geen oplossing voor gevonden. Wel heel frustrerend. Ik zou heft nog geen reset geven.Cruisix schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:42:
Nou nog een vraag dan sluitend op mijn vorige. Ik zal echt blind zijn of ik moet stoppen met iets met techniek te doen maar in/op het scherm heet ik 'FordPass' en ik kan nergens vinden hoe of waar dit aangepast kan worden naar bijvoorbeeld mijn eigen naam.
Hmm.. Kreeg net ineens een melding:
> Storing: noodoproepfunctie, Werkplaats opzoeken
Hoop maar even dat hij vanzelf verdwijnt 😂
Denk dat het verstandiger is om naar de werkplaats te rijden.timkyr schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:24:
Had ik vorige week ook, was de volgende rit verdwenen😇timkyr schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:24:
Deze kreeg ik ook, op 17/4. Eén keer direct bij het wegrijden na het volledig laden en een uurtje daarna toen ik terugkwam van een boodschap. Naar de garage gereden, "kan geen kwaad maar maak maar een afspraak", en bij het wegrijden vanaf de garage was ie weg en is nooit meer teruggekomen.timkyr schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:24:
Dag later werd de auto door de garage op afstand uitgelezen en kon men niks vinden.
Ik heb net Hedin te Lijnden gevraagd voor een offerte om een wegklapbare trekhaak op de Explorer EV te monteren.
Reactie van de dame aan de telefoon: Ow, dat gebeurt niet zo vaak, dat is wel een dure."
Offerte volgt nog maar heeft iemand hier ervaring mee?
Komt ten laste van de leasemaatschappij dus w.m.b. geen probleem maar ik vond de opmerking nogal apart.
Zo gek is de vraag toch niet?
Reactie van de dame aan de telefoon: Ow, dat gebeurt niet zo vaak, dat is wel een dure."
Komt ten laste van de leasemaatschappij dus w.m.b. geen probleem maar ik vond de opmerking nogal apart.
Ben wel benieuwd wat inbouw zou kosten op een Explorer standaard voorzien van trekhaak voorbereiding en een zonder.
Volgens mij is die standaard voorbereiding eraf gegaan miv prijslijst jan 2025.
Volgens mij is die standaard voorbereiding eraf gegaan miv prijslijst jan 2025.
Nee hoor. Ik heb m door Wensink er onder laten zetten (bij nieuw aflevering). Werkt prima. Kosten € 1.600 incl BTW dacht ik.jj_mckay schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:07:
Ik heb net Hedin te Lijnden gevraagd voor een offerte om een wegklapbare trekhaak op de Explorer EV te monteren.
Wel zo'n wegklapbare trekhaak?KiberHD schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:09:
Toevallig afgelopen maandag de trekhaak laten monteren. 1950 euro all in.
Net telefonisch prijs gehoord, +/- 1.600 euro. Vind t wel meevallen, eigenlijk.
Maar goed, ik betaal t niet zelf

Mooiere prijs dan ik heb betaald. Het is inderdaad gewoon de orignele electrisch wegklapbare trekhaak. Mooie schakelaar geplaatst in de kofferbak zoals origineel af fabriek. EDIT: Zie factuur net 1600 was de ex btw prijs.jj_mckay schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:30:
[...]
Wel zo'n wegklapbare trekhaak?
Net telefonisch prijs gehoord, +/- 1.600 euro. Vind t wel meevallen, eigenlijk.
Maar goed, ik betaal t niet zelf
[ Voor 4% gewijzigd door KiberHD op 30-04-2025 13:37 ]
Ik kijk nu voor een fietsendrager, moet ik nog letten op de soort stekker, soort trekhaak wellicht?KiberHD schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:36:
[...]
Mooiere prijs dan ik heb betaald. Het is inderdaad gewoon de orignele electrisch wegklapbare trekhaak. Mooie schakelaar geplaatst in de kofferbak zoals origineel af fabriek. EDIT: Zie factuur net 1600 was de ex btw prijs.
Ik lees o.a. iets over een afneembare trekhaak met euro click systeem.
[ Voor 7% gewijzigd door jj_mckay op 30-04-2025 14:07 . Reden: aanvulling ]
Kogeldruk is 75kg en komt met een 13 polige stekker. Enige zinnige wat is er over zeggen kan, heb zelf geen fietsendrager maar een aanhanger.jj_mckay schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:03:
[...]
Ik kijk nu voor een fietsendrager, moet ik nog letten op de soort stekker, soort trekhaak wellicht?
Offerte binnen: € 1.281 excl. BTWKiberHD schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:36:
[...]
Mooiere prijs dan ik heb betaald. Het is inderdaad gewoon de orignele electrisch wegklapbare trekhaak. Mooie schakelaar geplaatst in de kofferbak zoals origineel af fabriek. EDIT: Zie factuur net 1600 was de ex btw prijs.
Het moet wel een "fix 4 bike" fietsendrager zijn om op deze trekhaak te passen.KiberHD schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:07:
[...]
Kogeldruk is 75kg en komt met een 13 polige stekker. Enige zinnige wat is er over zeggen kan, heb zelf geen fietsendrager maar een aanhanger.
Ah, dank!Xjohan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:28:
[...]
Het moet wel een "fix 4 bike" fietsendrager zijn om op deze trekhaak te passen.
Een 'normale' fietsendrager past toch wel op een Fix4Bike trekhaak? (dat hoop ik tenminste anders moet ik ook nog een ander fietsdrager aanschaffenXjohan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:28:
[...]
Het moet wel een "fix 4 bike" fietsendrager zijn om op deze trekhaak te passen.
Ik dacht dat je alleen met een Fix4Bike fietsdrager afhankelijk bent van een Fix4bike trekhaak, monteren op een standaard trekhaak gaat voor deze type dragers niet.
Goedemorgen!
Weer-gerelateerde vraag: weet iemand of je met de afstandsbediening de ramen kan openen?
Weer-gerelateerde vraag: weet iemand of je met de afstandsbediening de ramen kan openen?
Zeker, je kan nog instellen alleen voor of alle 4.jj_mckay schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:18:
Goedemorgen!
Voor nu is 4 wel lekkerder...maar hoe dan?KiberHD schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:23:
[...]
Zeker, je kan nog instellen alleen voor of alle 4.
"open" knop op de sleutel heb ik geprobeerd, wellicht verkeerd?
Open knop vasthouden dan gaat alles tegelijk open voor dicht houd je de "op slot" knop weer lang vast.jj_mckay schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:30:
[...]
Voor nu is 4 wel lekkerder...maar hoe dan?
"open" knop op de sleutel heb ik geprobeerd, wellicht verkeerd?
Ga t gelijk proberen, dank!KiberHD schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:32:
[...]
Open knop vasthouden dan gaat alles tegelijk open voor dicht houd je de "op slot" knop weer lang vast.
Sluiten deed ie! Open niet maar wellicht heeft dat te maken met met feit dat ie aan de lader zit.
[ Voor 16% gewijzigd door jj_mckay op 01-05-2025 08:51 ]
Terugroepactie uitgevoerd, na een half uur kwamen ze erachter dat die waarschijnlijk al eerder was uitgevoerd bij de reparatie van de boordlader enige tijd terug...tweebel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:26:
In ieder geval duidelijk dat ze niet vooraf even checken op kenteken of de afspraak zinvol is.
Inderdaad niet meer teruggezien. Gelukkig maar!jj_mckay schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:05:
[...]
Deze kreeg ik ook, op 17/4. Eén keer direct bij het wegrijden na het volledig laden en een uurtje daarna toen ik terugkwam van een boodschap. Naar de garage gereden, "kan geen kwaad maar maak maar een afspraak", en bij het wegrijden vanaf de garage was ie weg en is nooit meer teruggekomen.
Dag later werd de auto door de garage op afstand uitgelezen en kon men niks vinden.
Heeft er al iemand ervaring met de losse frunk. Is het nuttig of past er weinig in en rammelt het?
Is prima, 20l opvangbak bij Toolstation, vastgezet met elastische snelbinder, mdf deksel er in.dutchhornet schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:27:
Heeft er al iemand ervaring met de losse frunk. Is het nuttig of past er weinig in en rammelt het?
Ligt AC kabel en stekker laadunit in. Past prima. Kosten ca. €15.
Hier zou ik toch wel graag een foto van willen zienXjohan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:28:
[...]
Is prima, 20l opvangbak bij Toolstation, vastgezet met elastische snelbinder, mdf deksel er in.
Ligt AC kabel en stekker laadunit in. Past prima. Kosten ca. €15.
Hierbij:KiberHD schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:36:
[...]
Hier zou ik toch wel graag een foto van willen zien
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TpyE8vFb0VV75oI30eQdcO0k.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bdaxMIUXoCajyfbSlxgVxM9K.jpg?f=user_large)
CSP 25B05 update inmiddels ook door de dealer uitgevoerd, een week later was de CSP melding uit FordPass verdwenen. Zag wel dat na update de slider laden max % op 100% stond, snel weer op 80% gezet met battery-care mode on.
Weer een kleine OTA update, op ok install gedrukt, alles werkt nog hetzelfde.
Weer een kleine OTA update, op ok install gedrukt, alles werkt nog hetzelfde.
:strip_exif()/f/image/PrYdxhdtqbszodkjNc99ezUa.jpg?f=fotoalbum_large)
Creatief!
Wat ik me afvraag is of dit niet veel onhandiger is dan de kabel achterin?
Zo veel ruimte neemt de kabel niet in; of je m nu onder de bodem legt of evt. in een zijvak achterin.
De achterklep open ik van binnenuit en dan ligt de kabel voor het grijpen en ben je direct bij de laadpoort en kan ik de achterklep (automatisch) sluiten.
Bij deze frunk moet je de voorklep losmaken en openen, het deksel losmaken, kabel eruit, deksel weer vastmaken met het elastiek en klep sluiten (waarbij ik alles zou dubbelchecken).
Ik heb duidelijk geen ervaring met een frunk, maar het lijkt me "gedoe" t.o.v. achterin leggen.
Hoe ervaar jij dat?
Ik heb toevallig vanmorgen de 'officiele' frunk er in laten zetten bij de dealer. Gaat over de hele breedte en alles wat ik niet dagelijks gebruik ligt er inmiddels in. Laadkabel, kentekenplaat, gele hesjes, EHBO kit en er kan nog wel wat bij. Netje werkt prima, je kan zelfs boven de bakhoogte doorstapelen omdat de motorkap nog hoger zit.
Straks met vakantie heb ik de volledige achterbak in ieder geval vrij om koffers te plaatsen zonder daarna erachter te moeten komen dat de laadkabel nog onder de vloer ligt.
Was wel wat duurder dan het voorbeeld hierboven maar ach.
Oh en het rammelt niet en je hoort het ook niet zelfs bij +100 op de snelweg.
Straks met vakantie heb ik de volledige achterbak in ieder geval vrij om koffers te plaatsen zonder daarna erachter te moeten komen dat de laadkabel nog onder de vloer ligt.
Was wel wat duurder dan het voorbeeld hierboven maar ach.
Oh en het rammelt niet en je hoort het ook niet zelfs bij +100 op de snelweg.
Ik gebruik deze kabel weinig. Thuis een andere kabel bij laadpunt op de oprit.jj_mckay schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:04:
[...]
Creatief!
Wat ik me afvraag is of dit niet veel onhandiger is dan de kabel achterin?
Zo veel ruimte neemt de kabel niet in; of je m nu onder de bodem legt of evt. in een zijvak achterin.
De achterklep open ik van binnenuit en dan ligt de kabel voor het grijpen en ben je direct bij de laadpoort en kan ik de achterklep (automatisch) sluiten.
Bij deze frunk moet je de voorklep losmaken en openen, het deksel losmaken, kabel eruit, deksel weer vastmaken met het elastiek en klep sluiten (waarbij ik alles zou dubbelchecken).
Ik heb duidelijk geen ervaring met een frunk, maar het lijkt me "gedoe" t.o.v. achterin leggen.
Hoe ervaar jij dat?
Hoe hard kan je achteruit rijden ? 😃 Ik ga het niet testen maar vroeg me af of de snelheid achteruit begrenst is.
Nog niet getest, maar een software begrenzing is standaard in vrijwel alle elektrische auto's voor achteruit rijden (en vaak ook voor vooruit rijden).
Blue Oval Charge Network
Het lukte niet om de kaart te activeren via de Ford Pass app.
Met Ford gebeld: Apple Pay werkt nog niet als betaalmethode. Als je geen credit card hebt kun je er dus geen gebruik van maken helaas. Wanneer Apple Pay wel gaat werken is nog niet bekend zegt de helpdesk.
Iemand een tip?
Met Ford gebeld: Apple Pay werkt nog niet als betaalmethode. Als je geen credit card hebt kun je er dus geen gebruik van maken helaas. Wanneer Apple Pay wel gaat werken is nog niet bekend zegt de helpdesk.
Iemand een tip?
Ik kwam deze deze op YT, allerlei mini tutorials over (basic) functies in de Explorer.
Geen idee of iemand er iets aan heeft, maar beter mee verlegen dan om verlegen!
https://youtube.com/playl...I84iEgO5ih&feature=shared
Geen idee of iemand er iets aan heeft, maar beter mee verlegen dan om verlegen!
https://youtube.com/playl...I84iEgO5ih&feature=shared
[ Voor 0% gewijzigd door jj_mckay op 16-05-2025 11:55 . Reden: typo ]
Ik gebruik revolut met blue oval, dat is een debit card en werkt ook. Zorg voor genoeg saldo als je stopt met laden anders is direct de laadpas tijdelijk geblokkeerd.Xjohan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:57:
Blue Oval Charge Network
Iemand een tip?
Zijn de tarieven van Blue Oval een beetje competitief t.o.v. bv. ANWB in het buitenland?KiberHD schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:25:
[...]
Ik gebruik revolut met blue oval, dat is een debit card en werkt ook. Zorg voor genoeg saldo als je stopt met laden anders is direct de laadpas tijdelijk geblokkeerd.
Je kunt in beide apps de prijzen zien van de palen. Dus zelf even vergelijken waar je laden wilt.jj_mckay schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:32:
[...]
Zijn de tarieven van Blue Oval een beetje competitief t.o.v. bv. ANWB in het buitenland?
Met Blue Oval en een active Ionity connectie is dat een stuk goedkoper snelladen dan met een andere laadpas, bij normaal 11kW AC laden kost Blue Oval wel meer dan ANWB,heb dat een keer uitgetest dus met Ionity voor mij alleen snelladen, AC altijd via mijn ANWB laadpas.
Ga deze zomer voor het eerst electrisch naar zuid frankrijk, plan een eerste laadstop bij Ionity Wellin BE.
Ionity rekent daar 0,39 ct per kWh en via de ANWB laadpas 0,72 ct, zal bij andere Ionity locaties zelfde patroon zijn.
Ik ga proberen zo veel mogelijk Ionity te laden op de route, maar gemak gaat voor dus pak gewoon een willekeurige snellader met ANWB pas als dat beter uitkomt.
Op 3 km van m'n vakantieadres staan Testa snelladers, perfect, dus daar laden via de Tesla app.
Als backup laadpas de Plugsurf card en ook nog de Tesla en Electra app, weet ik zeker dat ik altijd kan laden.
Chargemap gebruik ik om de route en laadstops te testen.
Ga deze zomer voor het eerst electrisch naar zuid frankrijk, plan een eerste laadstop bij Ionity Wellin BE.
Ionity rekent daar 0,39 ct per kWh en via de ANWB laadpas 0,72 ct, zal bij andere Ionity locaties zelfde patroon zijn.
Ik ga proberen zo veel mogelijk Ionity te laden op de route, maar gemak gaat voor dus pak gewoon een willekeurige snellader met ANWB pas als dat beter uitkomt.
Op 3 km van m'n vakantieadres staan Testa snelladers, perfect, dus daar laden via de Tesla app.
Als backup laadpas de Plugsurf card en ook nog de Tesla en Electra app, weet ik zeker dat ik altijd kan laden.
Chargemap gebruik ik om de route en laadstops te testen.
Ik gebruik Applepay in mijn FordPass… en werkt goed.Xjohan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:57:
Blue Oval Charge Network
Iemand een tip?