Het grote Ford Explorer & Capri EV topic

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• TeleNL
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-10 12:01
Ja met 100% begonnen, wel aardig wat file gehad en bijna volledig cruise control op 105km/h

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:05

R-B

Blokkert

triflip schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:50:
Vandaag bericht gekregen van de dealer dat mijn Capri is gearriveerd, de 15de wordt hij thuis afgeleverd.

Betekent waarschijnlijk dat er binnenkort een hele batch nieuwe Capri’s op de weg verschijnt.
Gister eindelijk bericht! Hij is binnen bij de dealer. Minimaal weekje wachten vanwege kenteken platen. Wordt vervolgd!

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh | Home Assistant |

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02
TeleNL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:54:
Ja met 100% begonnen, wel aardig wat file gehad en bijna volledig cruise control op 105km/h
File is goed voor de range. Dat was zelfs bij de fosiele auto al zo, op dagen met veel files en opstoppingen was het verbruik significant lager.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:34
cdwave schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:59:
[...]

File is goed voor de range. Dat was zelfs bij de fosiele auto al zo, op dagen met veel files en opstoppingen was het verbruik significant lager.
File goed? Dat ervaar ik toch echt anders. Zeker met een ICE; optrekken, stationair, brandstofverbruik wordt daar echt niet beter van.
Bij een EV is dat verschil minder groot, je kan regeneratief remmen, maar ook weer optrekken (meer verbruik). Dus dan is het wel wat gunstiger, maar....
Wat echt goed is voor je range, is langzaam rijdend verkeer. Als je met een slakkengang een stukje rijdt, zie je dat al snel op de boordcomputer.

• Peaky
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:01
Inmiddels al enige tijd de gelukkige eigenaar van een zwarte Explorer Premium Extended Range.
Gisteren als alternatief van ABRP de PUMP app gedownload (alleen IOS).

Zijn er hier meer die ervaring hebben/hadden met deze app?
Net als bij ABRP tegen betaling kun je meer, maar maak nu gebruik van de 7 dagen gratis proefperiode.

Ik ben nog wat testende, maar deze keer geen OBD nodig, want de app haalt de info van je accu uit je Ford account(na inlog en toestemming).

De route kun je overigens door de PUMP app laten begeleiden, maar ook door GM of Applekaarten.

[ Voor 10% gewijzigd door Peaky op 11-09-2026 11:21 ]

• cdwave
Mike85 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:05:
[...]

File goed? Dat ervaar ik toch echt anders. Zeker met een ICE; optrekken, stationair, brandstofverbruik wordt daar echt niet beter van.
Toch is dat mijn ervaring na pakweg 25 jaar met ICEs op drukke snelwegen, en ik heb niet eens een hybride gehad. Dat afremmen en optrekken voelt heel erg verspillend, maar uiteindelijk weegt het niet op tegen de extra wrijving bij hogere snelheden.
Wat echt goed is voor je range, is langzaam rijdend verkeer. Als je met een slakkengang een stukje rijdt, zie je dat al snel op de boordcomputer.
Da's met een ICE ook niet anders... Alleen maken mensen zich daar niet zo druk om.

• Mike85
cdwave schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:44:
[...]

Toch is dat mijn ervaring na pakweg 25 jaar met ICEs op drukke snelwegen, en ik heb niet eens een hybride gehad. Dat afremmen en optrekken voelt heel erg verspillend, maar uiteindelijk weegt het niet op tegen de extra wrijving bij hogere snelheden.

[...]

Da's met een ICE ook niet anders... Alleen maken mensen zich daar niet zo druk om.
Misschien zit het verschil in het type file. Kan je nog wat doorrijden, al is het langzaam, dan is het wellicht zuiniger dan 100/130 rijden. Sta je vooral stil, dan verbruik je brandstof en maak je geen kilometers. Verbruik bij stilstaan kan nooit lager zijn dan rijdend... want het verbruik is per kilometer ;)
Ik heb gelukkig niet enorm veel ervaring met files, woon en werk in het noorden. Maar ik ben wel iemand die veel op verbruik let, zowel bij ICE in het verleden als nu bij de EV.
Rijd je bijvoorbeeld langzaam bij werkzaamheden, dan is het zeker zuiniger dan snelweg met 100(+), zeker in Duitsland, waar je wellicht harder rijdt (ik wel).
Afgelopen zomer nog gedaan, vond de Capri echt wel zuinig.

Maar goed, laten we niet teveel offtopic gaan :)

• toine1968
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-10 18:21
Peaky schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:45:
Inmiddels al enige tijd de gelukkige eigenaar van een zwarte Explorer Premium Extended Range.
Gisteren als alternatief van ABRP de PUMP app gedownload (alleen IOS).

Zijn er hier meer die ervaring hebben/hadden met deze app?
Net als bij ABRP tegen betaling kun je meer, maar maak nu gebruik van de 7 dagen gratis proefperiode.

Ik ben nog wat testende, maar deze keer geen OBD nodig, want de app haalt de info van je accu uit je Ford account(na inlog en toestemming).

De route kun je overigens door de PUMP app laten begeleiden, maar ook door GM of Applekaarten.
Ik ben nu al tijdje met ABRP bezig met een OBD (helaas na elke stop of bij afsluiten auto even eraf halen ivm alarm) en ben toch zeer gecharmeerd met de app. Werkt prima en is erg accuraat met stroom verbruik van voertuig tijdens de rit. Overslaan van een laadpunt gaat zonder problemen en hij herberekent binnen een kleine minuut je volgende stop en of deze vrij is. Soms vanwege je keuzes van laadstations wel van snelweg af en een afgelegen plek met je station. Maar ben zeer tevreden. Mooie heenreis a 1060 km gehad met Ford Explorer ext range vanaf Utrecht tot Lugano met 4 stops van pakweg 25 min. Max. Top ritje.

• Mike85
Ik heb deze zomer een rit gemaakt met elke ~250-300 km een stop. Gekeken waar Ionity zit in Duitsland, daar naar navigeren, zo'n OBD stekker lijkt mij meer "gedoe". Vond dat echt heel fijn gaan. Ook niet nodig om braaf 100 km/u te rijden, want Baustellen, die zorgen ervoor dat je ver komt hèhè

• Peaky
toine1968 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:07:
[...]

Ik ben nu al tijdje met ABRP bezig met een OBD (helaas na elke stop of bij afsluiten auto even eraf halen ivm alarm) en ben toch zeer gecharmeerd met de app. Werkt prima en is erg accuraat met stroom verbruik van voertuig tijdens de rit. Overslaan van een laadpunt gaat zonder problemen en hij herberekent binnen een kleine minuut je volgende stop en of deze vrij is. Soms vanwege je keuzes van laadstations wel van snelweg af en een afgelegen plek met je station. Maar ben zeer tevreden. Mooie heenreis a 1060 km gehad met Ford Explorer ext range vanaf Utrecht tot Lugano met 4 stops van pakweg 25 min. Max. Top ritje.
Ja ABRP gebruik ik ook enige tijd met de OBD Vgate VLinker MC+.

Alarm gaat overigens alleen af als ik hem “trigger”. Waarschijnlijk als ik te dicht bij de auto ben en de ABRR app open op de telefoon.

• toine1968
KiberHD schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:25:
Ik heb weer een leuke hier, app geeft aan dat de auto 54% is en oplaad tot 4:16. De auto is echter 100% en de laadpaal start dus ook niet. Cache van de ford app al geleegd maar blijft 54% aangeven. De android app van ford is wel recentelijk geüpdatet dus hoop dat het daaraan ligt en niet iets stuk gegaan is in de auto.
En? Al wat meer duidelijkheid? Kan je de fout ergens plaatsen?

• toine1968
Mike85 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:15:
Ik heb deze zomer een rit gemaakt met elke ~250-300 km een stop. Gekeken waar Ionity zit in Duitsland, daar naar navigeren, zo'n OBD stekker lijkt mij meer "gedoe". Vond dat echt heel fijn gaan. Ook niet nodig om braaf 100 km/u te rijden, want Baustellen, die zorgen ervoor dat je ver komt hèhè
Is ook best te doen hoor. Spontaan rijden. IKzelf vond het fijn om wat vooraf te laten plannen ivm vakantie verkeer, in ABRP IONITY en Fastned als voorkeur ingegeven en ABRP rekent je route uit en zoekt laders in de buurt en die beschikbaar zijn, ik heb zeker geen 100 gereden. 100/ 160 hebben elkaar goed afgewisseld 😎. En toch overal netjes een lader waar plek was. Net voor gothard tunnel een lange file gehad en ben toen over de oude pas gegaan. Mooie bochten en klimmen. Laatste stuk helling af zelfs 7% “bijgeladen”. Al met al prima app.

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:52
Ik had wel connectie met de auto, want ik kon deze gewoon ontgrendelen/vergrendelen. Na een uurtje kwam de accu status weer door, geen idee waar het aan kan hebben gelegen.

• triflip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_1G8ZfpZc8arhs0sQFC88cWSLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5Uh8ZkXsjZdM9AF2zfVLAcr.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Capri is vandaag thuisbezorgd. Wat opvalt is dat de Ford app zegt dat het een 2027 model is, nu kan ik dat alleen op basis van het VIN nummer nergens terugvinden. Al maakt het voor mij weinig uit of het een 2026.75 of 2027.25 is aangezien ik geen trekhaak heb.

Alleen nog maar een klein blokje om gereden ermee. Maar ben dik tevreden, was het wachten waard. Morgen de hele dag vrij om wat meer met de instellingen te spelen.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:48
triflip schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:38:
~[Afbeelding]

Mijn Capri is vandaag thuisbezorgd. Wat opvalt is dat de Ford app zegt dat het een 2027 model is, nu kan ik dat alleen op basis van het VIN nummer nergens terugvinden. Al maakt het voor mij weinig uit of het een 2026.75 of 2027.25 is aangezien ik geen trekhaak heb.

Alleen nog maar een klein blokje om gereden ermee. Maar ben dik tevreden, was het wachten waard. Morgen de hele dag vrij om wat meer met de instellingen te spelen.
Kan je op het kentekenbewijs niet zien wat het maximale trekgewicht is? Zou daar ook zonder trekhaak op moeten staan.

• triflip
SmoothTweaker schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 04:34:
[...]

Kan je op het kentekenbewijs niet zien wat het maximale trekgewicht is? Zou daar ook zonder trekhaak op moeten staan.
Goede tip, RDW geeft aan 1000kg, dus het is gewoon een 2026.75. Wel vreemd dat Ford het zelf een 2027 noemt in de app dan.

• toine1968
triflip schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:38:
~[Afbeelding]

Dat vind ik toch een soort van raar, stel dat je je voertuig later wil voorzien van trekhaak dan ben je gebonden aan het lagere trekgewicht dan volgens het jaar model zou mogen.

[ Voor 19% gewijzigd door toine1968 op 15-09-2026 11:04 ]

• toine1968
Halle mensen. Even een vraagje. Ik zoek soms is of er al meer info is over het bi-directionele laden, 220v stroom zelf gebruiken tijdens een rit via een combi stekker. Ik heb namelijk een 2024 sept model. In de software in menu staat bidirectional laden als optie maar staat uit. Ik heb thuis al de bidirectionele lader van Peblar business en kan dus retour stroom ontvangen.
Software matig schijnen er nog veel dingen niet te mogen waardoor dit steeds langer op zich laat wachten.
Op de Engelse ford accessoire site staat een stekker verloop van je auto naar stopcontact. Volgens site wel te leveren voor auto maar past wel en even later weer niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfyLJ6TYrUDvvjHtlSiHT1Ggm4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axe7hRQ3JFDPQWr9wjdgIiCt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-86MuNJbtP5OxmTl3jwaYsoEF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRlGQ32dxODhjajqfUHCCEvU.jpg?f=fotoalbum_large

Ben wel benieuwd of er al meer mensen an het snuffelen zijn om meer te kunnen met het voertuig. De nieuwere modellen geven wel een stopcontact in bagage ruim.

• Peaky
toine1968 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:11:
Halle mensen. Even een vraagje. Ik zoek soms is of er al meer info is over het bi-directionele laden, 220v stroom zelf gebruiken tijdens een rit via een combi stekker. Ik heb namelijk een 2024 sept model. In de software in menu staat bidirectional laden als optie maar staat uit. Ik heb thuis al de bidirectionele lader van Peblar business en kan dus retour stroom ontvangen.
Software matig schijnen er nog veel dingen niet te mogen waardoor dit steeds langer op zich laat wachten.
Op de Engelse ford accessoire site staat een stekker verloop van je auto naar stopcontact. Volgens site wel te leveren voor auto maar past wel en even later weer niet. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben wel benieuwd of er al meer mensen an het snuffelen zijn om meer te kunnen met het voertuig. De nieuwere modellen geven wel een stopcontact in bagage ruim.
Ik haal onderstaande uit de handleiding, het is dus ook maar hopen dat je laadpaal wordt ondersteund. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRarVfBLi6lANutTN5l0-j2l0cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cmf3ANxUpsSVoTfUP1zXk8Oo.png?f=fotoalbum_large

• toine1968
Peaky schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:04:
[...]

Ik haal onderstaande uit de handleiding, het is dus ook maar hopen dat je laadpaal wordt ondersteund. [Afbeelding]
Laadpaal kan de gegevens aan. Maar alles hangt af van de voertuig instellingen. Ford battery wordt geladen vanaf huis. Ac (huis AC)naar auto (DC). Als ik wil terug leveren moet voertuig het wel terug naar AC omzetten als ik alles goed begrijp. Daar komt mijn vraag vandaan. B-directioneel laden ontladen zou voor mij fijn zijn met zonnepanelen. En later dus huis weer voeden.

• Dnbr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:50
toine1968 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:11:
Op de Engelse ford accessoire site staat een stekker verloop van je auto naar stopcontact. Volgens site wel te leveren voor auto maar past wel en even later weer niet. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier is een user geweest die een V2L stekker getest heeft voor een oktober '24 model. Dit werkte niet. Die stekker is te gebruiken voor modellen vanaf 4/2026. Aldus de Ford site.

• toine1968
Dnbr schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:59:
[...]

Hier is een user geweest die een V2L stekker getest heeft voor een oktober '24 model. Dit werkte niet. Die stekker is te gebruiken voor modellen vanaf 4/2026. Aldus de Ford site.
Die ga ik is zoeken dan. Dank voor info.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 22:01
Rij nu exact een maand in de nieuwe Ford Explorer collection.

tot nu toe weinig echte issues. Rijdt prima.

Wel 2 dingen tot nu toe:

- een fluitend geluid bij hogere snelheid aan mijn kant. Alsof het raam niet volledig dicht is. Vraag me af of ik hiermee naar de dealer moet of dat dit normaal is?

- gisteravond was de 4/5g connectiviteit ineens verdwenen. Ik werd op een gast profiel gezet en kon niet meer met bluetooth verbinden met m’n telefoon. Auto had 1,5 uur stil gestaan (daarvoor ruim een uur mee gereden en niks aan de hand). bij thuis komst uurtje voor de deur laten staan en weer ingestapt en de connectiviteit was weer terug alsof er niks aan de hand was.

Het scherm deed er ook erg lang over om op te starten. Ik was niet in een gebied zonder bereik (Leerdam) en mijn telefoon had wel gewoon bereik. Even was ik bang dat er een trial periode van een maand was verlopen maar ik kon ook nergens vinden waar ik dan een abonnement moest afsluiten. Al met al dus heel vreemd.

Verder best tevreden. Parking assistant werkt goed bij krappe/nauwe parkeer plaatsen in de straat. Kwaliteit van de cameras lijkt sterk verbeterd tov de proef ritten die ik had gemaakt ook in het donker.

Maar dit soort software issues blijven toch vreemd. Vooral omdat de SOS optie dan ook niet werkt en er dus af en toe een “bezoek werkplaats” melding verschijnt.

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:08
Kasper1985 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:56:

Wel 2 dingen tot nu toe:

- een fluitend geluid bij hogere snelheid aan mijn kant. Alsof het raam niet volledig dicht is. Vraag me af of ik hiermee naar de dealer moet of dat dit normaal is?

- gisteravond was de 4/5g connectiviteit ineens verdwenen. Ik werd op een gast profiel gezet en kon niet meer met bluetooth verbinden met m’n telefoon. Auto had 1,5 uur stil gestaan (daarvoor ruim een uur mee gereden en niks aan de hand). bij thuis komst uurtje voor de deur laten staan en weer ingestapt en de connectiviteit was weer terug alsof er niks aan de hand was.

Het scherm deed er ook erg lang over om op te starten. Ik was niet in een gebied zonder bereik (Leerdam) en mijn telefoon had wel gewoon bereik. Even was ik bang dat er een trial periode van een maand was verlopen maar ik kon ook nergens vinden waar ik dan een abonnement moest afsluiten. Al met al dus heel vreemd.

Verder best tevreden. Parking assistant werkt goed bij krappe/nauwe parkeer plaatsen in de straat. Kwaliteit van de cameras lijkt sterk verbeterd tov de proef ritten die ik had gemaakt ook in het donker.

Maar dit soort software issues blijven toch vreemd. Vooral omdat de SOS optie dan ook niet werkt en er dus af en toe een “bezoek werkplaats” melding verschijnt.
telkens als de auto opstart, download deze het gebruikersprofiel van de VW backend (ook al is het een Ford, zelfde backend naar mijn weten).
Als de backend of communicatie module van de auto problemen heeft zal de auto het een tijdje blijven proberen en het langer duren voordat je kunt "inloggen". uiteindelijk geeft de auto het op en gebruikt deze een gast profiel. en tja, ik ben niet erg te spreken over deze implementatie; maar het is wel wat er nu in zit en hebben er maar mee te schaften.

vraag is dus of je geen issue met de communicatie module hebt (en deze op dat moment dus ook niet werkt voor de SOS functie). Wellicht goed om eens aan te geven bij de dealer.

Een fluitend geluid is duidelijk ergens een kier in het bodywerk die er niet hoort te zitten.
Deur die niet goed sluit, raamrubber die niet op zijn plek zit? kijk eens kritisch naar de auto, vergelijk de linker en rechter kant en kijk naar panel gapping, afstelling van de deuren, rubbers rond de ramen, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door sl1000 op 16-09-2026 11:51 ]

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:09
@toine1968 Wat ik er van weet:

De ene auto levert AC terug naar de Wall box / lader / ontvanger en heeft dus een eigen interne omvormer om DC uit de batterij intern om te zetten naar AC. De Explorer heeft naar mijn idee heeft geen interne omvormer die dat kan en levert bij bi-directioneel (ont)laden dus slechts DC terug en geen AC. Dit terwijl de Peblar Busines slechts in staat is om AC door te geven of te ontvangen.

Wil je ooit met zo'n auto bidrectioneel laden, dan vraagt dat (nu nog) om een laadpaal die vele malen kostbaarder is dan diegene die je al hebt.

Ik hoor graag dat ik het mis heb, want ik heb zelf ook die combi, maar wist van tevoren (model 8-2024 77 kWh) van deze complexiteit af.

Gr Michel

• toine1968
Beauty1010 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:18:

De ene auto levert AC terug naar de Wall box / lader / ontvanger en heeft dus een eigen interne omvormer om DC uit de batterij intern om te zetten naar AC. De Explorer heeft naar mijn idee heeft geen interne omvormer die dat kan en levert bij bi-directioneel (ont)laden dus slechts DC terug en geen AC. Dit terwijl de Peblar Busines slechts in staat is om AC door te geven of te ontvangen.

Wil je ooit met zo'n auto bidrectioneel laden, dan vraagt dat (nu nog) om een laadpaal die vele malen kostbaarder is dan diegene die je al hebt.

Ik hoor graag dat ik het mis heb, want ik heb zelf ook die combi, maar wist van tevoren (model 8-2024 77 kWh) van deze complexiteit af.

Gr Michel
Michel, dank voor je feedback! Was erg benieuwd hoe alles zat en ook met jouw info worden er dingen steeds duidelijker.

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:54
Beauty1010 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:18:

Gr Michel
Je hebt het ‘een beetje’ mis 😉, je moet verschil maken tussen VtL (vehicle to load) en VtG (vehicle to grid). De Explorer (althans de nieuwe modellen, vanaf wanneer weet ik niet precies) kunnen wel het eerste (Vehicle to Load (je kunt dus bv je e-bike opladen of elektrisch gereedschap gebruiken). Vehicle to Grid (terug naar het net, als thuisbatterij) kan dan weer niet, want daarvoor moet de omvormer in de auto (die er dus wél is, voor VtL) kunnen synchroniseren (fase e.d.) met het net. En dan kan nu dus (nog) niet.

• sl1000
veetee schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:36:
[...]

Je hebt het ‘een beetje’ mis 😉, je moet verschil maken tussen VtL (vehicle to load) en VtG (vehicle to grid). De Explorer (althans de nieuwe modellen, vanaf wanneer weet ik niet precies) kunnen wel het eerste (Vehicle to Load (je kunt dus bv je e-bike opladen of elektrisch gereedschap gebruiken). Vehicle to Grid (terug naar het net, als thuisbatterij) kan dan weer niet, want daarvoor moet de omvormer in de auto (die er dus wél is, voor VtL) kunnen synchroniseren (fase e.d.) met het net. En dan kan nu dus (nog) niet.
Kunnen de Fords niet sowieso DC VtG? want dat konden de oude ID.4's al since software versie 3.x
nadeel daarvan is wel dat je een DC-DC lader nodig hebt en daar zijn er maar bar weinig van. ik geloof dat VW er maar 1 van gecertificeerd had?

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:09
@veetee:

Die gene die ik antwoordde had het over terugleveren aan zijn huis. Hij schreef .... 'en later dus huis weer voeden'...... daar slaat mijn reactie op, niet op V2L wat me bekend is. En hij geeft aan een Peblar B te hebben die alleen AC kan ontvangen en ik meen dat het volkwagen platform (waar de explorer op staat) in de basis (van die modellen die uberhapt bi-directioneel laden) geen AC maar DC teruglevert. Dus al zou er een explorer komen in de toekomst die net als sommige VW modellen V2H (in DC) aankan, dan nog gaat dat met die combinatie niet lukken.

Maar alles wat ik zeg hangt af van of bi-directioneel laden (V2H-G) bij de explorer ook echt alleen in DC gaat gebeuren.

• noordwolde
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-10 22:35
Kasper1985 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:56:

Wel 2 dingen tot nu toe:

De grijze? Wordt die al uitgeleverd?

• Kasper1985
noordwolde schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:15:
[...]

De grijze? Wordt die al uitgeleverd?
De “cactus grey”. Ja zeker 13 augustus opgehaald bij de dealer. Begin april besteld.

• R-B

R-B

Blokkert

De dealer belde....
Volgende week (25e) eindelijk ophalen....

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh | Home Assistant |

• Peaky
Ik zag vanmorgen in de Ford app dat Plug en Charge beschikbaar is via Electroverse.
Is dat ''weer'' beschikbaar? of voor het eerst beschikbaar.

• Mike85
Peaky schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:16:
Ik zag vanmorgen in de Ford app dat Plug en Charge beschikbaar is via Electroverse.
Is dat ''weer'' beschikbaar? of voor het eerst beschikbaar.
Lijkt wel zo hè? Ik heb het geactiveerd, kreeg daar ook een melding van. En bij de app van Electroverse lijkt het ook zo te zijn...

• triflip
Heb nu Capri nu ongeveer een weekje rijd heerlijk. Alleen 1 ding waar ik mij mateloos aan kan storen, die gesproken verkeerswaarschuwingen…

Weet iemand toevallig hoe deze uit te zetten zijn? Ik heb het helaas nog niet kunnen vinden. Lijkt erop dat de meldingen van de ingebouwde navi niet volledig uit gezet kunnen worden.

• R-B

R-B

Blokkert

triflip schreef op zondag 20 september 2026 @ 07:41:
Heb nu Capri nu ongeveer een weekje rijd heerlijk. Alleen 1 ding waar ik mij mateloos aan kan storen, die gesproken verkeerswaarschuwingen…

Weet iemand toevallig hoe deze uit te zetten zijn? Ik heb het helaas nog niet kunnen vinden. Lijkt erop dat de meldingen van de ingebouwde navi niet volledig uit gezet kunnen worden.
is deze het niet?
https://www.ford.com/support/how-tos/sync/sync-4a/how-do-i-switch-live-traffic-on-and-off

• triflip
Dat is hem helaas niet, die zet alleen het verkeer op de kaart uit maar niet de gesproken waarschuwingen.

• ddtommie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 22:49
Tijdje meegelezen hier bedankt voor jullie info :-) Vandaag gele Capri besteld, hopelijk is ie er voor februari als m'n leasecontract afloopt 💛

16-18 weken zeiden ze.

Iemand nog tips voor een granny charger als die er niet bij zit? Heb mijn Polestar altijd via de schuur opgeladen werkte prima 😅

• Kasper1985
Vanochtend explorer afgeleverd bij de werkplaats van de dealer

- mogelijk communicatie module probleem

- fluitend geluid bij hogere snelheden aan de linker kant

Het communicatie issue kunnen ze niet reproduceren dus hebben ze niks mee gedaan.

Het fluitende geluid hebben ze vergeleken met andere explorers en is “normaal”

Ander probleem is de bluetooth airplay verbinding. Vaak vele keren “verbindingsfout” voordat het eindelijk lukt om te verbinden.

Dit is bekend maar heeft Ford geen oplossing voor. “Een kabeltje werkt wel”. Ja dat klopt als een zwerende vinger. Maar is toch niet wat ik wil horen over een auto die een maand geleden uit de fabriek geleverd is

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:27
ddtommie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:00:
Tijdje meegelezen hier bedankt voor jullie info :-) Vandaag gele Capri besteld, hopelijk is ie er voor februari als m'n leasecontract afloopt 💛

16-18 weken zeiden ze.

Iemand nog tips voor een granny charger als die er niet bij zit? Heb mijn Polestar altijd via de schuur opgeladen werkte prima 😅
Hallo, ik gebruik een Voldt-lader met kabel die is in verschillende kabellengtes te verkrijgen ( van 5 tot 20 meter)en heeft ook de mogelijkheid om het laadvermogen in te stellen van 8 tot 16 amp. Ook heeft de Voldt een schermpje waar je informatie kan zien en werkt met een app.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:23
Meer mensen die problemen ervaren met de app?

Auto is al een dag offline (zo lijkt het in de app), maar de auto zelf geeft geen issues aan rond connectiviteit.

• R-B

R-B

Blokkert

Vandaag was de grote dag dat ik eindelijk mijn Capri kon halen! :*) O+

Maar.. hij ging niet mee naar huis. ;(

Na het krijgen van de sleutels tijdje zitten rommelen met connecten mobiel. De Android telefoons wilde gewoon niet koppelen, dus tijdje aan proberen geweest. Op gegeven moment barste een aantal meldingen los. In zin van "hulpsysteem x werkt niet". Na stukje rijden verdween het niet. De dealer probeerde een full-reset, zonder succes. Dus ze moesten hem wel houden. Ben nu tijdelijk op pad met een Xplorer.. Hopen dat het maandag of dinsdag gefixt is. Overigens kon ik met de xplorer zonder problemen direct android auto koppelen, maar is echter al een ouder model.

Dus ja, hier ook bluetooth connectiviteit (Android Auto) problemen en moet moeite de Ford-app gekoppeld gekregen.

Nu begint het wachten weer....

• Mike85
tweebel schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:10:

Auto is al een dag offline (zo lijkt het in de app), maar de auto zelf geeft geen issues aan rond connectiviteit.
Even gecheck, geen problemen

• Dnbr
  • Registratie: December 2019
Kasper1985 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:00:
Vanochtend explorer afgeleverd bij de werkplaats van de dealer

- mogelijk communicatie module probleem

- fluitend geluid bij hogere snelheden aan de linker kant

Het communicatie issue kunnen ze niet reproduceren dus hebben ze niks mee gedaan.

Het fluitende geluid hebben ze vergeleken met andere explorers en is “normaal”

Ander probleem is de bluetooth airplay verbinding. Vaak vele keren “verbindingsfout” voordat het eindelijk lukt om te verbinden.

Dit is bekend maar heeft Ford geen oplossing voor. “Een kabeltje werkt wel”. Ja dat klopt als een zwerende vinger. Maar is toch niet wat ik wil horen over een auto die een maand geleden uit de fabriek geleverd is
Dat klinkt niet optimaal. Ik moet zeggen dat ik geen van deze problemen herken. Andere dealer proberen?

• toine1968
ReneAP schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:32:
[...]

Hallo, ik gebruik een Voldt-lader met kabel die is in verschillende kabellengtes te verkrijgen ( van 5 tot 20 meter)en heeft ook de mogelijkheid om het laadvermogen in te stellen van 8 tot 16 amp. Ook heeft de Voldt een schermpje waar je informatie kan zien en werkt met een app.
Granny charger is traag en heeft veel verlies. Tot wel 25%. Als je 30 kWh wil bij laden duurt dat minimaal 10 uur. Zo niet meer….. Max 3kw door je kabel.

https://www.autoweek.nl/a...dacht-tot-25-laadverlies/

• veetee
toine1968 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:57:
[...]

Granny charger is traag en heeft veel verlies. Tot wel 25%. Als je 30 kWh wil bij laden duurt dat minimaal 10 uur. Zo niet meer….. Max 3kw door je kabel.

https://www.autoweek.nl/a...dacht-tot-25-laadverlies/
Klopt, maar na 1-1-'27 alles beter dan het surplus van je zonnepanelen vrijwel gratis weggeven aan de energiemaatschappij. Ik heb een 1x25A aansluiting, sta op de wachtlijst voor 3x25A maar dat kan nog wel jaren duren. Tot die tijd heeft het dus geen zin om een dure laadpaal aan te schaffen, en ga ik me behelpen met zo'n granny charger, eventueel gestuurd door Homey of HA om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te gebruiken. Ondanks thuisaccu heb ik nog steeds over, dat kan dan best op die manier naar de auto. Maar eerst nog even wachten tot 'ie (de Explorer Collection) geleverd wordt. Volgens laatste berichten zou dat eind november zijn...

• sl1000
Die “dure” paal (zaptec go met ere meter <900) kan wel op die 1x 25a laden. Maar inderdaad niet zo snel. Voordeel is betere aansturen zodat deze ook echt alleen de zonnestroom in je auto stopt, en je kunt je ere certificaten verkopen. Vaak zijn er energie bedrijven die dit alles voor je kunnen doen. Goedkoop laden, je een bonus geven als je het net ontlast en je ERE’s verhandelen. Zie Tibber, Frank energie, etc.

• Cruisix
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 15:29
tweebel schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:10:

Hier wel (Capri, 04-2025) al sinds donderdag middag. Ford App en website blijft aangeven dat er 80% in zit en de locatie klopt weer van geen kanten. :(

In de auto werkt alles wel goed, dus navi, SoC etc. etc.

Tibber werkt dus nu ook niet goed dus maar weer laden via een Dummy auto. Tevens aan hen doorgegeven en zij gaan dit ook weer verder aankaarten bij Ford.

Hopelijk wordt het weer (weer, want niet de eerste keer) snel opgelost.

• lbakker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:04
Nee geen problemen met de app. Twee auto's gekoppeld (Puma ev en Explorer ev) en beiden verbinden zoals normaal.

• ddtommie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 22:49
veetee schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:07:
[...]

Klopt, maar na 1-1-'27 alles beter dan het surplus van je zonnepanelen vrijwel gratis weggeven aan de energiemaatschappij. Ik heb een 1x25A aansluiting, sta op de wachtlijst voor 3x25A maar dat kan nog wel jaren duren. Tot die tijd heeft het dus geen zin om een dure laadpaal aan te schaffen, en ga ik me behelpen met zo'n granny charger, eventueel gestuurd door Homey of HA om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te gebruiken. Ondanks thuisaccu heb ik nog steeds over, dat kan dan best op die manier naar de auto. Maar eerst nog even wachten tot 'ie (de Explorer Collection) geleverd wordt. Volgens laatste berichten zou dat eind november zijn...
Ja zoiets wil ik dus ook gaan doen. Die voldt lader ziet er goed uit is misschien ook wel slim aan te sturen.

• triflip
R-B schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:23:

Na het krijgen van de sleutels tijdje zitten rommelen met connecten mobiel. De Android telefoons wilde gewoon niet koppelen, dus tijdje aan proberen geweest. Op gegeven moment barste een aantal meldingen los. In zin van "hulpsysteem x werkt niet". Na stukje rijden verdween het niet. De dealer probeerde een full-reset, zonder succes. Dus ze moesten hem wel houden. Ben nu tijdelijk op pad met een Xplorer.. Hopen dat het maandag of dinsdag gefixt is. Overigens kon ik met de xplorer zonder problemen direct android auto koppelen, maar is echter al een ouder model.

Dus ja, hier ook bluetooth connectiviteit (Android Auto) problemen en moet moeite de Ford-app gekoppeld gekregen.

Ik rij nu 2 weken in de Capri. Zelf geen problemen gehad met koppelen van de telefoon en app (ben wel begonnen met VIN invoeren op de telefoon en heb een iPhone).

Al die hulp systeem waarschuwingen had ik gister ochtend ook, eerst volgende keer starten was het was. Heb dit gedrag vaker voorbij zien komen op het Duitse explorer/capri forum.

• Cruisix
@tweebel Mogelijke oplossing voor je. Heb even wat uitgeprobeerd en ik krijg in de Ford App en binnen Tibber weer de juiste locatie en SoC binnen.

- Auto aanzetten, bovenin even op de 4G (bij mijn versie) en de pijltjes klikken;
- Beide schuifjes uitzetten;
- Ruim twee minuten wachten;
- Auto uitzetten en een ommetje gaan maken;
- Auto aanzetten, Aan/uit knop van de media unit 20+ seconden ingedrukt houden (dit reset en zie je door dat er een volledige animatie van de auto getoond wordt).
- Weer naar 4G/pijltjes en de schuifjes weer aanzetten;

Hierna ontstond er bij mij naast de pijl omhoog/omlaag een heel klein pijltje en de Ford app update direct weer.

Ik hoop dat dit bij jou ook gaat werken.

• veetee
sl1000 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:10:
Die “dure” paal (zaptec go met ere meter <900) kan wel op die 1x 25a laden. Maar inderdaad niet zo snel. Voordeel is betere aansturen zodat deze ook echt alleen de zonnestroom in je auto stopt, en je kunt je ere certificaten verkopen. Vaak zijn er energie bedrijven die dit alles voor je kunnen doen. Goedkoop laden, je een bonus geven als je het net ontlast en je ERE’s verhandelen. Zie Tibber, Frank energie, etc.
Zou je zo'n Zaptec go eerst op 1x25A kunnen aansluiten, en later, als mijn netaansluiting naar 3x25A verzwaard is (wat nog wel 'n paar jaar zou kunnen duren :-( ), op 3x25A kunnen aansluiten? Mijn meterkast is al 3-fase voorbereid, maar 'de wijk is vol', aldus mijnaansluiting.nl ...

• KiberHD
1x25A? Bedoel je niet 1x40A want anders heb je wel echt een kleine aansluiting.

Een zaptec go kan prima met 1 fase overweg.

• triflip
KiberHD schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:03:

1x40A je hebt meestal 1x 35A of 3x 25A. De persoon van het laadpaal bericht heeft nog 1x 25A. Hij kan hem dan max 16A afzekeren.

heb zelf mijn laadpaal afgezekerd op 20A en ingested op max 16A laden (heb 1x 35A aansluiting). 16A laden is echt wel genoeg voor een thuislader, kan in een nacht 50% bijladen wat in 99% van de gevallen meer als genoeg is.

• veetee
KiberHD schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:03:

Inderdaad maar 1x25A. Huis van 1974...

• Mike85
Vraagje over de navigatie; het valt mij op dat sommige plaatsnamen op de kaart niet kloppen. Zoals Drachten, dat is Smallingerland. Of Sneek, dat is Súdwest-Fryslân. Dat zijn dus de gemeenten in plaats van de steden, waarbij zo'n stad dan de hoofdplaats is van die gemeente. Bijzonder toch?

• R-B

R-B

Blokkert

triflip schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:13:
[...]

Ik rij nu 2 weken in de Capri. Zelf geen problemen gehad met koppelen van de telefoon en app (ben wel begonnen met VIN invoeren op de telefoon en heb een iPhone).

Al die hulp systeem waarschuwingen had ik gister ochtend ook, eerst volgende keer starten was het was. Heb dit gedrag vaker voorbij zien komen op het Duitse explorer/capri forum.
De auto is paar keer uit/aan geweest, maar meldingen bleven staan en gingen niet weg 🤔

Was zelf ook begonnen met VIN op de Ford-app idd. Hoop morgen toch weer te kunnen halen. 🫣

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 23:12

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Mike85 schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:19:
Vraagje over de navigatie; het valt mij op dat sommige plaatsnamen op de kaart niet kloppen. Zoals Drachten, dat is Smallingerland. Of Sneek, dat is Súdwest-Fryslân. Dat zijn dus de gemeenten in plaats van de steden, waarbij zo'n stad dan de hoofdplaats is van die gemeente. Bijzonder toch?
Ja, dat is mij ook al opgevallen. Qua werking gaat alles goed, maar de terugkoppeling die je krijgt als je via stem-commando een straat+woonplaats opgeeft is inderdaad raar. (de gemeentenaam wordt als terugkoppeling gegeven, ipv de plaatsnaam)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:46
Mike85 schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:19:
Dit is een VW dingetje. Is in mijn Skoda ook zo, krijg je niet anders en willen ze niet anders. Heeft denk ik te maken met het kaartmateriaal die ze gebruiken.
Erg irritant.

• tweebel
Cruisix schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:35:
@tweebel Mogelijke oplossing voor je. Heb even wat uitgeprobeerd en ik krijg in de Ford App en binnen Tibber weer de juiste locatie en SoC binnen.

- Auto aanzetten, bovenin even op de 4G (bij mijn versie) en de pijltjes klikken;
- Beide schuifjes uitzetten;
- Ruim twee minuten wachten;
- Auto uitzetten en een ommetje gaan maken;
- Auto aanzetten, Aan/uit knop van de media unit 20+ seconden ingedrukt houden (dit reset en zie je door dat er een volledige animatie van de auto getoond wordt).
- Weer naar 4G/pijltjes en de schuifjes weer aanzetten;

Hierna ontstond er bij mij naast de pijl omhoog/omlaag een heel klein pijltje en de Ford app update direct weer.

Ik hoop dat dit bij jou ook gaat werken.
Dank, ik las het en bedacht me dat ik dit al eerder zo heb opgelost (en mogelijk zelfs een post aan heb gewijd hier).

Heb de procedure verkort uitgevoerd (schuifjes uit, systeem herstarten, schuifjes aan) en de auto was weer online!

• Cruisix
tweebel schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:46:
[...]

Heb de procedure verkort uitgevoerd (schuifjes uit, systeem herstarten, schuifjes aan) en de auto was weer online!
Ah top. Nou mocht het weer eens voorkomen pas ik jou verkorte versie eerst wel toe. ;)

• R-B

R-B

Blokkert

R-B schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:23:

Vandaag eindelijk toch echt opgehaald :D . Enigszins bekoelt, want het mooie moment was er wel beetje af :F .

Geen duidelijke oorzaak gevonden. Melding verdween op gegeven moment uit systeem, kwam nog 1 x terug, en daarna niet meer gezien. Zoals hier gemeld, echt een "spook" melding? Zal wel een software update voorkomen... ?

Nu werkte het verbinden met Android Auto wel méteen.

Wat sowieso heel snel opviel. De auto is echt breed (7 cm breder dan me vorige), heeft enorme voorportieren (opletten met deuren openen..) en enorm korte draaicirckel!

Maar eindelijk mijn eigen CAPRI op pad. Hele weekend al gereden met de Explorer, dus was al gewend aan aantal zaken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJFyYTiqSENe7UZ1FM6u7ypNML4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlkqgYxH9gARHOA4krCqM4uL.jpg?f=fotoalbum_large

• sl1000
R-B schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:19:
[...]

Vandaag eindelijk toch echt opgehaald :D . Enigszins bekoelt, want het mooie moment was er wel beetje af :F .

Geen duidelijke oorzaak gevonden. Melding verdween op gegeven moment uit systeem, kwam nog 1 x terug, en daarna niet meer gezien. Zoals hier gemeld, echt een "spook" melding? Zal wel een software update voorkomen... ?

Nu werkte het verbinden met Android Auto wel méteen.

Wat sowieso heel snel opviel. De auto is echt breed (7 cm breder dan me vorige), heeft enorme voorportieren (opletten met deuren openen..) en enorm korte draaicirckel!

Maar eindelijk mijn eigen CAPRI op pad. Hele weekend al gereden met de Explorer, dus was al gewend aan aantal zaken.[Afbeelding]
Wat een toffe kleur! balen van de opstarthikjes, maar hoop voor je dat het vanaf nu een probleemloze ervaring zal zijn

• Cruisix
sl1000 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:35:
[...]

Wat een toffe kleur! balen van de opstarthikjes, maar hoop voor je dat het vanaf nu een probleemloze ervaring zal zijn
Zeker een mooie kleur. Heb dezelfde kleur (kijk ff uch pagina's terug) maar hoe heb jij deze nog in het blauw gekregen dan want die kleur is toch al sinds dit jaar niet meer te kiezen? (Stomme keuze overigens van Ford want juist de blauw en rood waren 'uniek').

Veel plezier in ieder geval!

• R-B

R-B

Blokkert

sl1000 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:35:
[...]

Cruisix schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:57:
[...]

Zeker een mooie kleur. Heb dezelfde kleur (kijk ff uch pagina's terug) maar hoe heb jij deze nog in het blauw gekregen dan want die kleur is toch al sinds dit jaar niet meer te kiezen? (Stomme keuze overigens van Ford want juist de blauw en rood waren 'uniek').

Veel plezier in ieder geval!
Thnx!

Ik ben zeker blij met deze kleur. Erg goede keuze geweest.

Dit is het 2026.75 model nog, uiteindelijk bevestigd in maart dit jaar. Daarna kwam pas 2027 versies zonder blauw.

Laten we hopen op dat dit enige hikjes waren..... Op naar vele kilometers en het uitpuzzelen van het menu... 😂

[ Voor 15% gewijzigd door R-B op 30-09-2026 08:27 ]

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-09 12:56
Heb m'n Ford rubbermatten een opfrisbeurt gegeven, zaten n.l. vol met sporen van wit gravel wat tijdens mijn vakantie naar binnengelopen was.
Nu ziet alles er weer mooi matzwart uit. Dit spul gebruikt, nog wel ff afwachten hoe lang alles strak zwart blijft anders makkelijk een nieuw laagje eroverheen.

GUF Gummifix van KochChemie, literfles, bijv op Bol voor 23 eur incl verzendkosten .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQG6bphLh2jioKxeVhGD83p362M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aobnndaFhMGdC6biCaUKBQIE.jpg?f=user_large

• toine1968
veetee schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:07:
[...]

Investeer in een zaptec of Peblar of andere laadpaal en verzeker je ervan dat deze ook netjes op 1 fase draait. Kan je die in toekomst op 3 fase schakelen als het zover is. Loadbalancing en zonnestroomladen is dan prima gedaan. Werkt ook goed met HA en thuis accu’s.

• veetee
toine1968 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:08:
[...]

Investeer in een zaptec of Peblar of andere laadpaal en verzeker je ervan dat deze ook netjes op 1 fase draait. Kan je die in toekomst op 3 fase schakelen als het zover is. Loadbalancing en zonnestroomladen is dan prima gedaan. Werkt ook goed met HA en thuis accu’s.
Ha, na wijs beraad ga ik dat inderdaad toch maar doen. Offerte voor een Peblar loopt al… 😉

• TimothyS
  • Laatst online: 03-10 23:12
Heb deze auto nu 2 maanden en ongeveer 5km gereden (incl vakantie zuid Frankrijk). De auto rijdt prettig. Mijn vergelijk zit in een Volvo XC40 P8. Los van kwaliteit interieur, valt me op dat de software eigenlijk heel slecht en traag is. Vrijwel iedere keer is er wel iets: reset systeem/gebruiker. Geluidsinstellingen die niet opgeslagen blijven (vooral omdat de standaard installatie matig geluid heeft). De app werkt vaak niet, vooral connectiviteit met de auto is de bottleneck. De stoelen onthouden hun programma ook met regelmaat niet. Verder zijn de rijprofielen maar raar: normaal is goed; maar sport lijkt leuk maar de abruptheid van het remmen voelt onnatuurlijk. De persoonlijke setting biedt ook niet een combi van normaal en sport. Tot slot, wie heeft in hemelsnaam de volumebediening zo bedacht onder aan het scherm???

is het dan kommer en kwel? Nee. Zoals gezegd rijdt de auto best lekker. Ik heb de extended range awd 250kw. Doordat de auto vrij breed is en laag, voelt ie goed aan. Hij is ruim 400kg lichter dan de Volvo en dat merk je. Ruimte binnen is prima hoewel ik liever een nog iets diepere kofferbak had gewild (scheelt toch ongeveer 10cm diepte tov de Volvo wanneer een koffer erin gaat). Dat krijg je terug achterin voor de passagiers overigens.

De verdere snufjes als de stoelen met instapassistentie, de snelkoppelingen die je bovenin het menu kan doen, het grote scherm wat als een klep fungeert voor een opbergvak, het stuur wat prettig voelt en de opbergvakken voor 2 telefoons zijn top.

Het is een auto van de zaak en kreeg de premium niet meer in budget; wellicht had ik die zwakkere motor gekozen voor de betere geluidsinstallatie. Want nogmaals, standaard is ie echt beroerd.

• R-B

R-B

Blokkert

TimothyS schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:02:
Heb deze auto nu 2 maanden en ongeveer 5km gereden (incl vakantie zuid Frankrijk). De auto rijdt prettig. Mijn vergelijk zit in een Volvo XC40 P8. Los van kwaliteit interieur, valt me op dat de software eigenlijk heel slecht en traag is. Vrijwel iedere keer is er wel iets: reset systeem/gebruiker. Geluidsinstellingen die niet opgeslagen blijven (vooral omdat de standaard installatie matig geluid heeft). De app werkt vaak niet, vooral connectiviteit met de auto is de bottleneck. De stoelen onthouden hun programma ook met regelmaat niet. Verder zijn de rijprofielen maar raar: normaal is goed; maar sport lijkt leuk maar de abruptheid van het remmen voelt onnatuurlijk. De persoonlijke setting biedt ook niet een combi van normaal en sport. Tot slot, wie heeft in hemelsnaam de volumebediening zo bedacht onder aan het scherm???

is het dan kommer en kwel? Nee. Zoals gezegd rijdt de auto best lekker. Ik heb de extended range awd 250kw. Doordat de auto vrij breed is en laag, voelt ie goed aan. Hij is ruim 400kg lichter dan de Volvo en dat merk je. Ruimte binnen is prima hoewel ik liever een nog iets diepere kofferbak had gewild (scheelt toch ongeveer 10cm diepte tov de Volvo wanneer een koffer erin gaat). Dat krijg je terug achterin voor de passagiers overigens.

De verdere snufjes als de stoelen met instapassistentie, de snelkoppelingen die je bovenin het menu kan doen, het grote scherm wat als een klep fungeert voor een opbergvak, het stuur wat prettig voelt en de opbergvakken voor 2 telefoons zijn top.

Het is een auto van de zaak en kreeg de premium niet meer in budget; wellicht had ik die zwakkere motor gekozen voor de betere geluidsinstallatie. Want nogmaals, standaard is ie echt beroerd.
Welk model/versie/uitvoering rij je precies? Dat mis ik nog even in het verhaal om het te vergelijken met mezelf /ervaring te delen :)

• Mike85
5 km in twee maanden en dan zelfs naar Frankrijk gegaan :?

Ik vermoed 5.000 kilometer.

Overigens herken ik mij niet in de softwareproblematiek.

• veetee
k-tje vergeten (5k km) 😉
Ben benieuwd hoe het met mijn (hopelijk binnenkort) nog te leveren Collection (MY 2027.25) zal gaan, qua software-dingtejes. Hoor je best vaak over - hoewel je van het gross wat geen problemen heeft natuurlijk niks hoort...

• SmoothTweaker
veetee schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:37:
k-tje vergeten (5k km) 😉
Ben benieuwd hoe het met mijn (hopelijk binnenkort) nog te leveren Collection (MY 2027.25) zal gaan, qua software-dingtejes. Hoor je best vaak over - hoewel je van het gross wat geen problemen heeft natuurlijk niks hoort...
Daar ben ik ook benieuwd naar. Volgende week wordt mijn Collection MY2027.25 gebouwd en half november verwacht ik deze in ontvangst te nemen.

Nu nog even speuren naar een geschikte dakdrager voor de ski's. Iemand tips?

[ Voor 7% gewijzigd door SmoothTweaker op 02-10-2026 22:03 ]

• Mike85
SmoothTweaker schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:03:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Volgende week wordt mijn Collection MY2027.25 gebouwd en half november verwacht ik deze in ontvangst te nemen.

Bedoel je dan de dragers of een box voor de ski's? Ik heb een set dragers voor de Capri, zitten nog wel in de doos. Dakkoffer afgelopen zomer niet gebruikt.

• SmoothTweaker
Mike85 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:36:
[...]

Bedoel je dan de dragers of een box voor de ski's? Ik heb een set dragers voor de Capri, zitten nog wel in de doos. Dakkoffer afgelopen zomer niet gebruikt.
Ik bedoel echt de dragers, het liefst heb ik de ski's los op het dak liggen en niet in een koffer.

• Mike85
Je hebt de originele van Ford, die heb ik dus ook. Wel jammer, waar je bij de Focus nog een rail had, zet je deze vast op het dak zelf. Hoe dat uitpakt, nog geen idee. Zijn ook wel alternatieven inmiddels, ik vind Thule altijd goed. Maar heb voor de auto's altijd dragers van Ford zelf gehad.

• veetee
@SmoothTweaker ga je er winterbanden onder zetten, of all seasons?

• Peaky
SmoothTweaker schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:50:
[...]

Ik bedoel echt de dragers, het liefst heb ik de ski's los op het dak liggen en niet in een koffer.
Ik heb de Thule Wingbar evo. zitten met klemmen vast op aangewezen plekken bij de portieren (gaatje aan de boven kant in het frame)

• triflip

De sport stand is inderdaad om te huilen, beetje gas los laten en je staat bijna direct stil (tenminste zo voelt het aan).

Heb zelf nog geen echte issues gehad met de software. Na 10x instellen lijkt hij ook de EQ settings opgeslagen te hebben. Vind het vooral jammer dat Ford geen enkele moeite heeft gestoken om even een likje verf over Android Automotive te gooien, dat je geen native Google Maps hebt en de app store überhaupt nog helemaal leeg is. Zou fijn zijn om andere navigatie software te kunnen gebruiken die via Android Automotive ook de autogegevens zoals accu lading doorgegeven krijgen.

De app is inderdaad ook niet heel denderend, al had ik vooral de eerste 2 dagen last ervan. Laatste tijd gaat het goed maar functionaliteit is wel echt beperkt.

Verder vind ik de auto echt wel geniaal goed rijden. Ook collega’s die een veel duurdere “neue klasse” iX3 hebben staan versteld over het rijgedrag/comfort van de auto.

• TimothyS
Heb de select met comfort 2 pack; ik kon nog niet kiezen uit de collection; net te vroeg (mrt ‘26) toen ik moest bestellen.

Ik was idd een K vergeten ;)

Ik ben uiteindelijk tevreden over de auto en je krijgt gewoon veel terug voor relatief weinig. De Premium zal zeker beter aanvoelen en voor de mensen die geluid waarderen, investeer in de sound pack van B&O.

Ik breng de auto terug voor een mogelijke reset/herinstallatie van de software.

• KiberHD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Alm32V1HFrTDeCmsQP9qgVCI4Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sy8ulBLdb8h0tJi3A1Wj42yN.jpg?f=fotoalbum_large

Met de standaard speakers vind ik dit de beste eq settings. Misschien hebben jullie er wat aan.

• Mike85
KiberHD schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:16:
[Afbeelding]

Met de standaard speakers vind ik dit de beste eq settings. Misschien hebben jullie er wat aan.
Ik heb het ook ongeveer zo. Bewaart hij ook. Heb wel een MY25. Geen premium.

Ik vind het voldoende, hiervoor had ik B&O (Focus) dat was wel echt beter, maar dat vind ik ook logisch. Heb de Capri uit voorraad besteld, dus die concessie gedaan.

• MegaMindy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:25
Hij is ruim 400kg lichter dan de Volvo en dat merk je.
Ik verbaasde me dat een XC40 2400 kg zou zijn, maar als ik naar de XC40 P8 kijk zie ik 2088 kg en voor de Ford 2067 kg.. Mis ik iets?

(Bron: https://www.autoweek.nl/auto/99008/volvo-xc40-recharge-p8-awd/?referrer=https://www.google.com/ https://www.autoweek.nl/auto/108672/ford-explorer-ev-extended-range-awd/)

Ik herken mij overigens ook niet in de software problemen. In 2 jaar tijd nog niet gehad dat er instellingen gereset zijn. In het bijzonder matige geluid van de niet-premium geluidsinstallatie herken ik me helaas dan weer wel.

[ Voor 14% gewijzigd door MegaMindy op 03-10-2026 14:15 ]

• TimothyS
MegaMindy schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:14:
[...]

Ik verbaasde me dat een XC40 2400 kg zou zijn, maar als ik naar de XC40 P8 kijk zie ik 2088 kg en voor de Ford 2067 kg.. Mis ik iets?

(Bron: https://www.autoweek.nl/auto/99008/volvo-xc40-recharge-p8-awd/?referrer=https://www.google.com/ https://www.autoweek.nl/auto/108672/ford-explorer-ev-extended-range-awd/)

Ik herken mij overigens ook niet in de software problemen. In 2 jaar tijd nog niet gehad dat er instellingen gereset zijn. In het bijzonder matige geluid van de niet-premium geluidsinstallatie herken ik me helaas dan weer wel.
Oh verrek joh, altijd echt de gedachte vastgehouden dat ie zo zwaar was. Maar je hebt gelijk. Verkeerd gelezen en het maximaal toelaatbare gewicht onthouden. Hoe dan ook, qua rijden is de Explorer toch wel fijner.

• SmoothTweaker
veetee schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:16:
@SmoothTweaker ga je er winterbanden onder zetten, of all seasons?
Bij ons bedrijf wisselen ze banden nog elk half jaar. Ik wissel dus af tussen zomer en winterbanden. De dakdrager gebruik ik voornamelijk om de ski's op neer te leggen, ik hoef geen natte ski's in mijn auto te hebben.

• m3nt0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:04
SmoothTweaker schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 22:03:
[...]

Ik heb voor nog geen €140,- de Nordrive dakdragers besteld. Niet de mooiste maar doen wat ze moeten doen. (2026.75 explorer).

• FTech
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:09
Onze Capri wordt als het goed is in november geleverd. Standaard wordt hij met zomerbanden geleverd, dus wij zijn ook aan het kijken naar een set winterbanden. Vanuit Ford zijn er twee opties: Nokian Snowproof 3P (19 inch) en Goodyear Ultragrip Performance 3 (20 inch). Nokian is aanzienlijk goedkoper dan Goodyear. Iemand nog advies?

• R-B

R-B

Blokkert

Zo, kleine indruk na een week de Capri te rijden. (2026.75 / Select / ComfortPack2 / WP / Blue).

Rijgedrag
Rijd heerlijk! Relatief stijf geveerd, snelle en directe sturing. Voelt erg licht!
In de korte tijd dat ik de Explorer reed, beiden eigenlijk zelfde rijgedrag.

Meldingen
Erg blij dat Ford niet zo dwingend is met alle veiligheidssystemen. Andere merken zijn hier echt veel agressiever in (Snelheidsdetectie/ afleidingsbewaking etc..). Eigenlijk voel ik mezelf niet genoodzaakt om elke rit perse die meldingen uit te zetten. (en ja, de snelheid melding komt vaak..)

Software ;
Best goed zover! Eigenlijk 2 issues. Na opmerking hier eerder, blijven me equalizer settings niet staan inderdaad. Ook hapert muziek afspelen via Android Auto heel erg. Met kabel aansluiten is probleem weg, maja.. Niet echt een oplossing. Al wat dingen geprobeerd, maar niets wat help.. Iemand nog een tip?

Het is jammer dat Ford de homepagina niet kan combineren met applicatie uit Android auto en systeem applicaties. Had graag Waze gecombineerd met bijv. systeem informatie.

• FTech
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:09
Zit net weer op de website van Ford te kijken; het lijkt erop dat de Capri nu zelfs nog maar in drie kleuren te bestellen is: Solar Silver, Agate Black en Magnetic Grey (en Tribute Blue bij de Collection). Vivid Yellow lijkt geschrapt; ook bij de Explorer overigens, waar hij juist een paar weken geleden toegevoegd was als optie. Travel Pack is ook niet meer terug te vinden als optie.

Overigens ook alleen nog maar mogelijk om de Extended Range RWD te kiezen. Zou dit een bug zijn in de Ford-website? Of verdwijnen er weer wat opties?

[ Voor 5% gewijzigd door FTech op 05-10-2026 16:14 . Reden: Travel Pack ook verdwenen als optie ]

• cdwave
Ja raar, de 4WD zit er ook niet meer bij ineens. Lijkt me vreemd als ze die helemaal gaan schrappen...

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:46
Op de Duitse website alles nog wel gewoon aanpasbaar en bestelbaar

• tweebel
FTech schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:35:
Onze Capri wordt als het goed is in november geleverd. Standaard wordt hij met zomerbanden geleverd, dus wij zijn ook aan het kijken naar een set winterbanden. Vanuit Ford zijn er twee opties: Nokian Snowproof 3P (19 inch) en Goodyear Ultragrip Performance 3 (20 inch). Nokian is aanzienlijk goedkoper dan Goodyear. Iemand nog advies?
Je gaat volledige wielen bestellen denk ik dan, als het over 19 vs 20 inch gaat?

Ik zou zelf de bandentests er op nalezen en dan een goede set kiezen met de eigenschappen die je belangrijk vindt (hier bv: https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/2026-Winter-Touring-Tyre-Test.htm). En kiezen of je een extra set velgen wil, of echt alleen de banden wil laten wisselen.

Dealers pakken vaak heel veel marge op banden, dus kan zijn dat je een veel betere deal kan krijgen als je zelf de banden bestelt, zijn verschillende prijsvergelijkers voor. Houd er rekening mee dat de achterbanden in de regel breder zijn dan de voorbanden.

Wat mij betreft is de geluidsisolatie niet geweldig en de auto vrij stevig geveerd, dus ik zou opteren voor 19 inch icm met stille banden.

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
Iemand wel eens gehad dat één van de banden van de ene op de andere dag plat is, maar dat na oppompen de band gewoon op druk blijft?

• KiberHD
Skit3000 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:33:
Iemand wel eens gehad dat één van de banden van de ene op de andere dag plat is, maar dat na oppompen de band gewoon op druk blijft?
Ik denk dat er een kwajongen met je ventiel heeft gespeeld vanacht.

• zondagsrijder
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 14:15
Vraag, mijn Ford Explorer staat inmiddels 3 dagen bij de dealer voor het achteraf monteren van een electrische trekhaak ford origineel. Dealer geeft aan dat er problemen zijn met programmeren? Zijn er meer mensen die dit ervaren? Gaat om een Explorer 2025

• Absint
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
zondagsrijder schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:37:
Vraag, mijn Ford Explorer staat inmiddels 3 dagen bij de dealer voor het achteraf monteren van een electrische trekhaak ford origineel. Dealer geeft aan dat er problemen zijn met programmeren? Zijn er meer mensen die dit ervaren? Gaat om een Explorer 2025
Ik heb een Capri uit '25, met een elektrische trekhaak, maar dat werkt zonder problemen. Welke problemen doen zich volgens de dealer voor? Het enige wat niet werkt als de trekhaak uitgeklapt is is de elektrische koffbakknop, maar dat is een soort van logisch. Hoewel ik me altijd afvraag hoe gezond het is om 'door de motor' heen te drukken om de klep dicht te krijgen als de trekhaak uitgeklapt is.

• Mr.Bluestar
  • Registratie: Juli 2017
Absint schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:24:
[...]

Ik heb een Capri uit '25, met een elektrische trekhaak, maar dat werkt zonder problemen. Welke problemen doen zich volgens de dealer voor? Het enige wat niet werkt als de trekhaak uitgeklapt is is de elektrische koffbakknop, maar dat is een soort van logisch. Hoewel ik me altijd afvraag hoe gezond het is om 'door de motor' heen te drukken om de klep dicht te krijgen als de trekhaak uitgeklapt is.
Als je trekhaak is uitgeklapt en er ook effectief iets aanhangt bedoel je toch? Als ik mijn van fabriek af gemonteerde trekhaak uitklap zonder dat er een aanhangwagen of fietsdrager aanhangt dan werkt mijn elektrische kofferdeksel wel gewoon.

• Absint
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Mr.Bluestar schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:48:
[...]

Als je trekhaak is uitgeklapt en er ook effectief iets aanhangt bedoel je toch? Als ik mijn van fabriek af gemonteerde trekhaak uitklap zonder dat er een aanhangwagen of fietsdrager aanhangt dan werkt mijn elektrische kofferdeksel wel gewoon.
Ja klopt, die 13 polige stekker moet wel aangesloten zijn (tenminste, ik denk dat dat zo werkt)
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste