Het grote Ford Explorer & Capri EV topic

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

• DeDaan86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53
adje123 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Is het infotainment systeem visueel beter dan het oude systeem? Vond het oude systeem echt verschrikkelijk out dated
Met het oude systeem ben ik niet zo bekend. Enkel een keer een proefrit... echter moet ik helaas bekennen dat het nieuwe systeem zo op het oog niet veel lijkt te verschillen met het vorige systeem. :-( . Mogelijk dat mijn verwachtingen te hoog waren van Android Automotive... of dat ik er gewoon nog even aan moet wennen.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:11
DeDaan86 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Het navigatiesysteem is standaard nog steeds van Ford. Geen Google Maps etc. Of de laadpunten POI vanuit Google komen weet ik niet.
Ze zeggen dat bij AA (Android Automotive) je Google Maps, Waze etc via de onboard Play store zou moeten kunnen installeren.

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:26
SmoothTweaker schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Ze zeggen dat bij AA (Android Automotive) je Google Maps, Waze etc via de onboard Play store zou moeten kunnen installeren.
Op internet staat er dit vermeld:
  1. Native Apps: Apps (like Spotify, Waze, or Google Maps) are downloaded directly to the car's infotainment system via the built-in Google Play store. [1, 2, 3, 4]
  2. Vehicle Integration: Because it acts as the car's computer, it can directly access and control native vehicle functions, such as climate control settings, battery pre-conditioning (in EVs), and seat heaters. [1, 2, 3]
  3. Over-The-Air Updates: The system receives regular software updates directly from your vehicle manufacturer without needing a phone connection. [1, 2]
  4. OEM Customization: Car manufacturers (such as Volvo, Polestar, GM, and Renault) customize the user interface to match their specific brand identity. [1, 2, 3]
Lijkt me dat Ford dit ook doet.

• rickjerick
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13-07 11:16
Morgen ga ik mijn Explorer ophalen .

Ben benieuwd .

• DeDaan86
Ok, mooi! Ben benieuwd wat je ervan vindt. Hopelijk lukt het bij jou wel om de store etc. werkend te krijgen. Ik vermoed dat er bij mij het één en ander niet goed is gegaan met gebruikersprofielen. Er lijkt nu een standaard Ford account in te zitten. Misschien toch keer alles resetten en anders terug naar de dealer.

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-07 22:54
Op het duitse forum melden ze ook daar een nog lege app-store, mogelijk heeft Ford nog geen apps goedgekeurd voor de store.

• adje123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-07 16:44
RPGP schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:32:
Op het duitse forum melden ze ook daar een nog lege app-store, mogelijk heeft Ford nog geen apps goedgekeurd voor de store.
Misschien is dat ook de vertraging geweest van de 202.75 versie?

• rickjerick
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13-07 11:16
De auto is super .

App store is bij mij ook nog leeg .

Het info tainment system werkt erg fijn is duidelijk .

Volgorde van knoppen is zelf in te stellen .

Aantal faforieten boven in.

• adje123
rickjerick schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:08:
De auto is super .

App store is bij mij ook nog leeg .

Het info tainment system werkt erg fijn is duidelijk .

Volgorde van knoppen is zelf in te stellen .

Aantal faforieten boven in.
Heb je fotos van het infotainment systeem?

• FTech
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:25
adje123 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:42:
[...]

Heb je fotos van het infotainment systeem?
Of misschien zelfs een filmpje? O-)

Heb er nog geen voorbij zien komen op YouTube ;)

• RPGP
dit zijn er 3, staan op het duitse Explorer forum: explorer-electric-forum.de (topic neuheiten 2026.75)

Parkmode https://streamable.com/13thj9
Navmode https://streamable.com/zq8y4y
Settings https://streamable.com/dfd722

[ Voor 3% gewijzigd door RPGP op 21-06-2026 23:40 ]

• FTech
RPGP schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:38:
dit zijn er 3, staan op het duitse Explorer forum: explorer-electric-forum.de (topic neuheiten 2026.75)

Wauw, dat ziet er een stuk strakker en vloeiender uit dan de vorige versie! Bedankt voor het delen van de links _/-\o_

• adje123
FTech schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:36:
[...]

Wauw, dat ziet er een stuk strakker en vloeiender uit dan de vorige versie! Bedankt voor het delen van de links _/-\o_
Een wereld van verschil. Ben blij dat ik voor de 2026.75 versie ben gegaan i.p.v. de 2025.75.

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-07 15:48
Ford leest niet mee, maar alleen al voor die camera-update zou ik geld neer willen leggen. De camera is op dit moment totaal onbruikbaar; staat niet recht, is te klein, in het donker is het één groot zwart vlak en daar bovenop is de resolutie zo laag dat dunne takken bijvoorbeeld niet te zien zijn.

• adje123
Skit3000 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Ford leest niet mee, maar alleen al voor die camera-update zou ik geld neer willen leggen. De camera is op dit moment totaal onbruikbaar; staat niet recht, is te klein, in het donker is het één groot zwart vlak en daar bovenop is de resolutie zo laag dat dunne takken bijvoorbeeld niet te zien zijn.
Is de camera echt zoveel beter op de filmpjes?
Dat had ik niet verwacht, wist wel dat er klachten waren, maar ik had meer verwacht dat de klachten overdreven zijn.

• adje123

Ik zie trouwens in het nav filmpje dat de stand van de software November 2025 is. Ben benieuwd of er nog updates daarna zijn geweest

• Absint
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-07 15:42
Dat ziet er wel mooi uit allemaal maar .... als ik naar mezelf kijk dan loop je daar de eerste dagen een beetje doorheen te scrollen en doe je wat aanpassingen, daarna kom je er (bijna) niet meer aan.

• FTech
Absint schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:15:
Dat ziet er wel mooi uit allemaal maar .... als ik naar mezelf kijk dan loop je daar de eerste dagen een beetje doorheen te scrollen en doe je wat aanpassingen, daarna kom je er (bijna) niet meer aan.
Tsja, dat is met een heleboel andere apparatuur natuurlijk niet anders. Uiteindelijk kopen veel mensen hun auto ook niet vanwege een mooie UI (daarin staat Ford ook met deze softwareupdate zeker niet bovenaan, overigens), maar vooral vanwege de fijne rijervaring. En dat de UI er dan een stuk beter op geworden is met deze nieuwe versie, daar kan ik nog steeds wel blij van worden en is mooi meegenomen ;)

• DeDaan86
Is het bij jullie we gelukt om dataverkeer vanuit de auto te krijgen? Ik blijf de mededeling krijgen dat de Connected Vehicle Features op inactive staan. Zowel de Connected navigation als de Ford Assistant..?

Daarbij in de navigation app kan ik geen satelliet weergave selecteren. Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met mogelijke verbindingsissues.

Meer mensen hier last van?

Ik zie in ieder geval dat in in deze video [Settings https://streamable.com/dfd722] hier dezelfde problemen spelen. De store is leeg en de standaard gebruiker is "Ford".

[ Voor 22% gewijzigd door DeDaan86 op 22-06-2026 20:19 ]

• RPGP
Zal waarschijnlijk niet van toepassing zijn op jouw issues, maar voor duitse Explorers gekocht na 1 APR 2026 gaat de connected navigation naar abonnementsvorm, eerste jaar is nog een gratis proefabo, daarna kost dat 72 eur per jaar. Proefabo zou dan in de app onder Connected Services tab zichtbaar moeten zijn.
Alles voor 1Apr gekocht heeft nog de oude condities, minimaal 7 jaar gratis connectied navigation, deze service vind je niet terug in de app.

Geen idee dit alleen een duitsland dingetje is of dat Ford dit naar meer landen gaat uitrollen.

[ Voor 4% gewijzigd door RPGP op 22-06-2026 22:24 ]

• adje123
RPGP schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:14:
Zal waarschijnlijk niet van toepassing zijn op jouw issues, maar voor duitse Explorers gekocht na 1 APR 2026 gaat de connected navigation naar abonnementsvorm, eerste jaar is nog een gratis proefabo, daarna kost dat 72 eur per jaar. Proefabo zou dan in de app onder Connected Services tab zichtbaar moeten zijn.
Alles voor 1Apr gekocht heeft nog de oude condities, minimaal 7 jaar gratis connectied navigation, deze service vind je niet terug in de app.

Geen idee dit alleen een duitsland dingetje is of dat Ford dit naar meer landen gaat uitrollen.
Maar dat geldt dan voor de native Ford navigatie?

• RPGP
adje123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Maar dat geldt dan voor de native Ford navigatie?
Goede vraag, is allemaal nog vers op het duitse forum, denk dit het ingaat op de 2027.25 prijslijst versie in DE, staat daar ook bij hun specifiek vermeld in de footnotes in de prijslijst.
Heb nog geen info gezien wat dat dan in de praktijk betekend voor de gebruiker, dus wat krijg je allemaal met of zonder abo.

• adje123
RPGP schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Goede vraag, is allemaal nog vers op het duitse forum, denk dit het ingaat op de 2027.25 prijslijst versie in DE, staat daar ook bij hun specifiek vermeld in de footnotes in de prijslijst.
Heb nog geen info gezien wat dat dan in de praktijk betekend voor de gebruiker, dus wat krijg je allemaal met of zonder abo.
Ik denk niet dat ze voor Google Maps geld mogen vragen?
Ben erg benieuwd. Maargoed, ben al lang blij dat ze de software van het infotainment systeem moderner hebben gemaakt

• RPGP
zekers, komende tijd komen er genoeg Explorers los in NL met het nieuwe infotainment systeem, ben beniewd hoe dat in de praktijk werkt.

Met name de ervaringen met het 360 Camerascherm en de ingebouwde Navi

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:12

R-B

Blokkert

In maart is mijn Capri 2026.75 besteld, vanmorgen de melding gekregen dat de levering is vertraagd naar september.. Gezien de berichten hier over on-hold door problemen en bij nu bestellen leveringen in november.. klopt het helaas.

Bleh, moet ik nog een extra maand wachten :(

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• lbakker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-07 20:05
RPGP schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Bij mijn Ford Puma zie ik dat het 1ste jaar een free trial is en daarna 5,99 euro per maand. Ik ga er vanuit dat het voor de nieuwe Explorers dezelfde prijs zal zijn.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Loop ik hier tegen een regionaal foutje in de ingebouwde navigatie van mijn Explorer aan, of is dit een landelijk spelend probleem bij afritten op snelwegen?

Ik rij voornamelijk op eco-modus / D, (dus gas-los uitrollen/vertragen zoals in een ouderwetse auto), waarna de eco-voorspelling eventueel automatisch vertraagt voor een komende boch/rotonde/snelheidsbeperking etc. Tot zover geen groot probleem, en redelijk accuraat. Behalve bij onterechte detectie van een 60-km bord op de parallelweg...

Wat ik merk op de op/afritten in mijn dagelijkse route, is dat zodra de blokjesmarkering bij de uitvoegstrook stopt, de auto meteen naar de max-80km/h limiet springt en een poging doet tot (redelijk flink) bijremmen om 100-->80 te forceren. ( En daarna gevoelsmatig een halve km uitrollen tot 't einde van de afslag.... Andersom is de complete oprit ook een max-80 zone. (het 80-bord wordt ook getoond in de HUD)

Zijn er meer mensen die dit herkennen, of ligt het specifiek aan een kaart-foutje in mijn route? Inmiddels weet ik dat ik even gas moet geven op de plekken waar de blokjes ophouden, zodat de auto weet dat ik niet automatisch wil remmen op dat punt, maar het moet toch handiger kunnen... (net als snelweg/autoweg limieten herkennen bij het bord 'begin-auto/snelweg', vooral op een stuk waar even daarvoor nog 50-tot-een-kruispunt actief is...)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:43
APClll schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:
Loop ik hier tegen een regionaal foutje in de ingebouwde navigatie van mijn Explorer aan, of is dit een landelijk spelend probleem bij afritten op snelwegen?

Ik rij voornamelijk op eco-modus / D, (dus gas-los uitrollen/vertragen zoals in een ouderwetse auto), waarna de eco-voorspelling eventueel automatisch vertraagt voor een komende boch/rotonde/snelheidsbeperking etc. Tot zover geen groot probleem, en redelijk accuraat. Behalve bij onterechte detectie van een 60-km bord op de parallelweg...

Wat ik merk op de op/afritten in mijn dagelijkse route, is dat zodra de blokjesmarkering bij de uitvoegstrook stopt, de auto meteen naar de max-80km/h limiet springt en een poging doet tot (redelijk flink) bijremmen om 100-->80 te forceren. ( En daarna gevoelsmatig een halve km uitrollen tot 't einde van de afslag.... Andersom is de complete oprit ook een max-80 zone. (het 80-bord wordt ook getoond in de HUD)

Zijn er meer mensen die dit herkennen, of ligt het specifiek aan een kaart-foutje in mijn route? Inmiddels weet ik dat ik even gas moet geven op de plekken waar de blokjes ophouden, zodat de auto weet dat ik niet automatisch wil remmen op dat punt, maar het moet toch handiger kunnen... (net als snelweg/autoweg limieten herkennen bij het bord 'begin-auto/snelweg', vooral op een stuk waar even daarvoor nog 50-tot-een-kruispunt actief is...)
Ja, de auto denkt met je mee/vooruit. Kan je op zich allemaal wel uitzetten, maar ik ben inmiddels gewend om op die plekken waar ik het onwenselijk vind, gaspedaal even aan te tikken. En de cruise control laat ik limieten negeren, dus als ik daarop rijd, gaat ie gewoon zelfde tempo door (zolang er geen voorliggers zijn).

Enige alternatief is volgens mij om de voorspellende gaves vd auto helemaal uit te zetten 8)

• noordwolde
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-07 08:19
Ford explorer collection besteld. Levering in november!!! Eerste keer elektrisch (lease via werk) nu aan het oriënteren voor een laadpaal (moet ik zelf fixen, prima).

Ik lees dus dat ie bidirectioneel laden kan, dan kan ik de auto als thuisbatterij gebruiken toch? Of is dat alleen die 230v in de kofferbak?

• FTech
noordwolde schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:26:
Ford explorer collection besteld. Levering in november!!! Eerste keer elektrisch (lease via werk) nu aan het oriënteren voor een laadpaal (moet ik zelf fixen, prima).

Ik lees dus dat ie bidirectioneel laden kan, dan kan ik de auto als thuisbatterij gebruiken toch? Of is dat alleen die 230v in de kofferbak?
Alleen Vehicle-to-Load, geen Vehicle-to-Grid, dus je kunt inderdaad alleen losse apparaten aansluiten op je auto. Er is ook een V2L-adapter te koop om apparaten direct aan te kunnen sluiten op je laadpoort. Maar hij kan dus geen stroom leveren aan het energienet.

Benieuwd of ze november gaan halen. Bij ons zeiden ze voor zowel de Capri als de Explorer op z'n vroegst december.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

APClll schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:

Het ding herkent ook 30km ventwegen en besluit uit zichzelf dat het bord 10 meter verderop toch echt van de weg is waar je op rijdt. Zelfs als dat bord bijna haaks op de weg staat wordt het nog uitgelezen.

Parkeersensoren staan ook bijzonder ver afgesteld. 't piept al met nog 20cm ruimte. Toch wat Amerikaans wellicht :). Ook op een grote parkeerplaats checked de parkeersensor of er iemand aan komt rijden. Zelfs al is het een winkelwagen voor de auto naast me ramt de wagen in blinde paniek de remklauwen dicht. Het zou wel wat finesse kunnen gebruiken inderdaad.

-_-

• adje123
M2M schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:48:
[...]

Het ding herkent ook 30km ventwegen en besluit uit zichzelf dat het bord 10 meter verderop toch echt van de weg is waar je op rijdt. Zelfs als dat bord bijna haaks op de weg staat wordt het nog uitgelezen.

Parkeersensoren staan ook bijzonder ver afgesteld. 't piept al met nog 20cm ruimte. Toch wat Amerikaans wellicht :). Ook op een grote parkeerplaats checked de parkeersensor of er iemand aan komt rijden. Zelfs al is het een winkelwagen voor de auto naast me ramt de wagen in blinde paniek de remklauwen dicht. Het zou wel wat finesse kunnen gebruiken inderdaad.
20cm is ook vrij klein, ik snap het wel ;-)

• adje123
FTech schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:14:
[...]

Alleen Vehicle-to-Load, geen Vehicle-to-Grid, dus je kunt inderdaad alleen losse apparaten aansluiten op je auto. Er is ook een V2L-adapter te koop om apparaten direct aan te kunnen sluiten op je laadpoort. Maar hij kan dus geen stroom leveren aan het energienet.

Benieuwd of ze november gaan halen. Bij ons zeiden ze voor zowel de Capri als de Explorer op z'n vroegst december.
Als je nu besteld ga je november nooit halen want je besteld nu de 2027.75 versie en de productie begint in oktober.

• adje123
De Ford Explorer 2026.75 is geleverd. Rijdt heerlijk.
Maare, zit het verstellen van de stoelen nou in het scherm verwerkt? Ik zie niks naast mijn stoel……

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:27
adje123 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:50:
Maare, zit het verstellen van de stoelen nou in het scherm verwerkt? Ik zie niks naast mijn stoel……
Best in de handleiding kijken: https://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?variantid=10874&languageCode=nl&countryCode=NLD&moidRef=G2110929&Uid=G2484899&ProcUid=G2484900&userMarket=BEL&div=f&vFilteringEnabled=False&buildtype=web

• Mr.Bluestar
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-07 12:10
adje123 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:50:
Proficiat! Na lang wachten toch nog tevreden?

• adje123
Mr.Bluestar schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Proficiat! Na lang wachten toch nog tevreden?
Zeker.

• RPGP
Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Andoid navi, is dat de echte Google Maps of nog de bestaande Ford Navi met een Android schil eroverheen ?

• adje123
RPGP schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:50:
Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Andoid navi, is dat de echte Google Maps of nog de bestaande Ford Navi met een Android schil eroverheen ?
Ik zal straks een reeks foto's maken en posten.

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-07 14:28
Wat een kabaal maakt de auto (explorer) als het zo heet is haha. Lijkt wel of ie gaat opstijgen als je em van het slot haalt.

• DeDaan86
Zijn er mensen met een 2026.75 model waarbij de store wel gevuld is met apps? Bij mij namelijk nog steeds leeg.

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

harrewarre schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:13:
Wat een kabaal maakt de auto (explorer) als het zo heet is haha. Lijkt wel of ie gaat opstijgen als je em van het slot haalt.
Ja, de ventilator op max. toerental geeft een vreemde 'straalmotor' resonantie, daar kwam ik afgelopen week ook achter :P

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:40
Heeft iemand hier real life foto's van een Explorer / Capri met de standaard stalen velgen / wieldoppen?

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:19
Wat is jullie ervaring qua bereik/laden EU? Bijvoorbeeld, hoe realistisch is de bc. Hoe ver kom je 10-80%, oftewel ruwweg ⅔ van de accu. Dit jaar Tsjechië en Duitsland, kan nog een abonnement voor Ionity met 40% korting en/of Fastned 30% nemen. Lijkt mij wel handig!
BC geeft nu 574 km bij 89% aan, morgen 350-400 km rit gepland, moet prima kunnen, ik laad tot 90% nu.

• RPGP
Tijdens lange rijksweg ritten in de zomer kom ik op ong 250 km op een lading van 20-80%. In de winter zakt dit naar ong 200km
Ik heb de 79 KWh AWD op 20" wielen, snelheid is dan tussen 100-120 km/u.
Qua rijtijd is dat ong 2,5-3 uur, laadstop is dan meteen koffie/rust/toiletpauze.

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:25
Met een Explorer RWD 77 kWh uit 2024 en 19 inch banden (zomer) moeten we met dit warme weer moeite doen om de WLTP niet te halen. We rijden hem nu sinds begin April met gemiddeld 12,8 kWh per 100 km over 8.000 km, met de zuinigste 1.000 km onder de 11,5 kWh. We rijden veel provinciaal verkeer, max 100 km per uur op de autoweg en rustig met het 'gaspedaal'. De trip naar / in Frankrijk (1.500 km) kwam neer op max 450 km per volle accu (10-100%) indien we rond de 10% weer gingen laden. Wel andere cijfers dan hierboven, we doen er met plezier een beetje langer over.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik kom op 15kwh per 100 km over het jaar volgens de auto zelf. Dat is met 60% snelweg kms gok ik en dan meestal overdag. Of dat matcht met wat ik rijdt en laadt heb ik nooit gecheckt.

Dat is met 77kwh iets meer dan 500km voor 100%. Wat beter in de zomer, maar niet als de snelheid boven de honderd gaat. Snelweg rit zomer bij 100kph (plus een paar) zit zo rond die 15 kwh per 100km voor mij.

• Mike85
Ik heb een Capri (77 kWh) en ik zit bij korte ritten in de regio ook wel erg laag qua verbruik, rond 12 kWh/100 km. Maar lange ritten heb ik minder ervaring mee, met warmer weer. Nu net 160 km gereden, vooral snelweg (105 op de cc) en dat was zo'n 30% van de accu. Verbruik was 15 kWh/100 km. Dat komt dus goed overeen!
In Duitsland wil ik wel 120 km/u rijden, maar als het vebruik dan rond de 20 kWh/100 km ligt, vind ik dat prima. Bij wegwerkzaamheden is het toch weer lager.

• RPGP
Prima waardes hierboven, beetje jalours op de cijfers, die ga ik niet halen.

Capri is wat zuiniger dan de Explorer door betere stroomlijn ivm kofferbak.
Snelheid en tegenwind hebben de grootste invloed op het verbruik, met name boven de 100km/u loopt het snel op.
Van 19 naar 20" wielen is ook nog eens 0,9 KWh extra, Laadverliezen zijn bij mij ong 6%, met die waarde erbij bereken ik m,n verbruik, zonder die 6% is het verbruik ong 1 KWh minder per 100 km.

In de stad een heel ander verhaal, daar zat ik afgelopen week op 13,4 KWh/100km. Overall sinds levering auto zit ik voor 17.000 km gemiddeld op 18,3
Voor mij alles ok, qua kosten maakt het niet veel uit op de relatief weinig km's die ik maak, bijna alles is 11kW AC laden, Deze zomer weer naar zuid-frankrijk, pak ik een maand Ionity abo mee, tank je in FR voor 33ct/KWh snelladen (2025 prijs) in BE + NL was dat 40ct.

• Mike85
Jij hebt ook AWD, ik heb RWD, scheelt ook. En idd 19" onder de Capri.
Totaal 350 km gereden vandaag, 68% accu verbruikt. Ben ik tevreden mee!

• RPGP
Prima waardes, top.

• adje123
Life hack. Het schijnt, als je bijvoorbeeld van je werk, achteruit naar huis rijdt, dat je batterij weer oplaadt. Heb het gelezen op Facebook.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-07 12:44
adje123 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 00:10:
Life hack. Het schijnt, als je bijvoorbeeld van je werk, achteruit naar huis rijdt, dat je batterij weer oplaadt. Heb het gelezen op Facebook.
1 april valt vroeg dit jaar? Of juist laat? 8)7

Vorige week dealer gesproken, die is nog steeds optimistisch voor eind juli. Productie stond vorige week gepland maar hij was er nog niet uit. Als de auto eenmaal bij hen is duurt het nog een week om op kenteken te zetten en gekeurd te worden door de werkplaats. Duurt lang :'(

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-07 17:08
Achteruit rijden zou wel eens zuiniger kunnen zijn, dan lijkt de stroomlijn meer op een druppel...

• Mike85
Lol

• Mike85
Nog een vraagje, hoe plannen jullie lange ritten naar het buitenland?
Ik heb nu het Ionity abonnement geactiveerd. Beetje vaag of het nu alleen in Nederland korting geeft, of in heel Europa.
Ik ben nu met ABRP bezig, maar ik wil eigenlijk wel de routeplanner van de auto zelf gebruiken. Heb al een inschatting van de laadstations die ik wil gebruiken.

• harrewarre
@Mike85 Wat ik eerder deed was uit ABRP de laadstops overnemen in de onboard routeplanner. Is even een gedoetje om alle stops een voor een over te zetten maar werkt wel.

Ik heb voor het gemak een tijdje geleden een OBD adapter gekocht (OBD Link CX) die koppelt met ABRP (heb je wel het Premium abonnement bij nodig) en gebruik dat (via Android Auto) als navigatie. Enige dingetje waar je dan op moet letten is dat je zelf optijd de pre-conditioning van de accu start voor een laadstop.
edit:
Je hebt het vast al gezien in ABRP, maar je kunt daar voorkeursnetwerken selecteren voor je laadstops, zo kun je maximaal gebruik maken van je Ionity abonnement.

[ Voor 15% gewijzigd door harrewarre op 08-07-2026 14:56 ]

• Mike85
Ja dat is ook mijn idee. Overnemen vanuit ABRP. Ik vind die nog wel wat enthousiast en ik ga niet 3,5u rijden tussen stops in, gaan mijn kinderen ook niet waarderen. Gewoon steeds naar een station de rit plannen vanuit de auto, kan je ook het preconditioneren aanzetten.

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-07 12:05
Met de range van EV tegenwoordig, maak ik me niet zo druk :) Ik ga gewoon met 100% vanaf thuis rijden en na 2,5-3 uur rijden pak ik het eerstvolgende tankstation langs de snelweg en hang hem daar aan de lader. Vervolgens wat eten, plassen, benen strekken en dan weer verder met 80-90% aan stroom enz.

• MegaMindy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-07 23:17
Afgelopen zomer ben ik heen en weer naar Portugal gereden, volledig op de ingebouwde navigatie van de auto. Vond het erg prettig dat laadstops automatisch werden aangepast als het verbruik anders uitviel dan verwacht door bijvoorbeeld tegenwind, dat kon nog een flinke slok op een borrel uitmaken namelijk.

Mocht je toch eerder willen laden, kun je via die soort route-tijdlijn aan de rechterkant van het navigatiescherm een laadstation aanklikken en de route via dat punt laten lopen. Hierdoor gaat de preconditioning van de accu ook automatisch aan.

Je kunt via de ingebouwde navigatie ook aardig wat tweaken, hoe veel km je over wilt hebben bij tussentijdse laadstops, hoe veel km je over wilt hebben bij aankomst op bestemming, etc.

• Mike85
bdw80 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:53:
Met de range van EV tegenwoordig, maak ik me niet zo druk :) Ik ga gewoon met 100% vanaf thuis rijden en na 2,5-3 uur rijden pak ik het eerstvolgende tankstation langs de snelweg en hang hem daar aan de lader. Vervolgens wat eten, plassen, benen strekken en dan weer verder met 80-90% aan stroom enz.
Ik wil wel bewust laden bij Ionity vanwege dat abonnement. Dus dan is dit niet direct haalbaar. Maar echt spannend vind ik het niet nee. Elke 2-3u stoppen wil je toch wel, met kinderen. Vooral benieuwd of de stations bezet zijn!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-07 12:05
Mike85 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:25:
[...]

Ik wil wel bewust laden bij Ionity vanwege dat abonnement. Dus dan is dit niet direct haalbaar. Maar echt spannend vind ik het niet nee. Elke 2-3u stoppen wil je toch wel, met kinderen. Vooral benieuwd of de stations bezet zijn!
Hoeveel denk je dat je bespaart? Ik neem altijd gewoon m’n ANWB pas mee en laad dan wat op dat moment handig uitkomt, voor mijn gevoel scheelt dat op een hele vakantie misschien 2 tientjes ofzo…?

• Mike85
Abonnement was gratis (via Ford), ik verwacht wel zo'n 200-250 kWh te laden de hele reis. Scheelt al snel 20-30 cent als ik het goed begrijp. Dus in ieder geval €40, maar misschien ook wel het dubbele.
Ben toch Nederlander he haha

• Absint
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-07 15:42
Momenteel een tourtje door Europa aan het maken. Abonnement op ABRP (icm dongle) en Inonity. Scheelt in Europese landen de helft qua kosten per kWh. En ABRP loodst me overal zonder problemen heen (heb Inonity als voorkeur (hartje) en Tesla als achtervang.

Na de vakantie zet ik beide abonnementen weer uit. Ik overweeg volgend jaar wel een abonnement te nemen voor Tesla want die heeft toch de beste dekking in Europa merk ik. Dus dan draai ik beide laadmerken om in ABRP.

En ik ben aangenaam verrast qua range als je je rechtervoet een beetje kunt inhouden.

Oja, tip voor mensen die met een fietsdrager naar Italië (of Spanje) gaan. Je hebt daar zon gekeurde plaat voor nodig achterop je drager. Beetje zonde geld als je overal een abonnement op hebt om te besparen en je krijgt een boete omdat je zon plaat mist.

• RPGP
Vorig jaar voor de rit naar de Cote d'Azur heb ik de laadstations thuis vooraf uitgezocht ( oa via chargemap) en die voor de ritplanning gebruikt, als favorieten in de Ford Navi gezet, tijdens laden dan steeds de volgende stop ingesteld.
Dat navigeren van stop naar stop werkte goed in de praktijk, ik rekende met een afstand van 220-260 km tussen de stops, is dan voor mij ong 20-80% laden en 2,5-3 uur rijden, mooi moment voor de pauzes, gemiddeld was ik max 25 min laden per stop kwijt.
Slechts een paar keer kwam een andere laadboer beter uit maar meestal bij Ionity kunnen laden.
Dit jaar zelfde rit dus gewoon copy paste van de Excel.

Afstand was 1300km en onderweg 5x geladen.
Totale vakantie 3200 km gereden, voor 80% van de laadsessies bij Ionity kunnenladen en met abo ong 100 Eur bespaart, geen megabedag maar daar kan je genoeg ijs voor kopen.

Denk dat met de kids die je bij je hebt het lastig wordt om vooraf laadstops te plannen, tijdens het laden dan een volgende stop uitzoeken zal het beste werken, haal je alle onbekende variabelen er uit. Met een beetje geluk is dan de volgende stop ook een Ionity, anders gewoon bij een andere aanbieder laden, gemak gaat voor.

Dit zijn volgens mij de actuele Ionity Premium abo prijzen: NL+BE 43ct, FR 31ct, DE 41ct, AT 30ct. Met abo ben je dus gauw 25ct per Kw goedkoper uit.
IONITY – Flexibele laadabonnementen voor EV’s tegen eerlijke prijzen

• funkademic
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-07 21:41
Ik las een paar dagen geleden dit artikel: Verplichte gezichtscamera in elke nieuwe auto

Vond het toch wel wat verregaand.. Ben dan maar eens op zoek gegaan in mijn eigen Ford Explorer (bouwjaar eind 2024) en inderdaad, winner winner chicken dinner !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7UnF7rAFDCMy9PMc389-xxnXD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8DPd1SgBxwo0eSUHttSHxNI.jpg?f=fotoalbum_large

Links onderaan het mini dashboard achter het stuur. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Het zal ongetwijfeld de verkeersveiligheid verhogen. Maar als er een flou artistique hangt over het privacy-aspect en wanneer in het verleden al privacy-data is gelekt bij Volkswagen, dan ben ik toch wat argwanend.. Inmiddels hangt er een stickertje over de lens en het bestuurderwaakzaamheidssysteem werkt nog net zoals tevoren :)

Wat denken jullie van zo'n camera?
Say cheese !

• R-B

R-B

Blokkert

funkademic schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:39:
Ik las een paar dagen geleden dit artikel: Verplichte gezichtscamera in elke nieuwe auto

Vond het toch wel wat verregaand.. Ben dan maar eens op zoek gegaan in mijn eigen Ford Explorer (bouwjaar eind 2024) en inderdaad, winner winner chicken dinner !

[Afbeelding]

Links onderaan het mini dashboard achter het stuur. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Het zal ongetwijfeld de verkeersveiligheid verhogen. Maar als er een flou artistique hangt over het privacy-aspect en wanneer in het verleden al privacy-data is gelekt bij Volkswagen, dan ben ik toch wat argwanend.. Inmiddels hangt er een stickertje over de lens en het bestuurderwaakzaamheidssysteem werkt nog net zoals tevoren :)

Say cheese !
Ik ben nog in afwachting van mijn Capri (Eind september..), maar het afplakken hiervan geeft geen storingsmeldingen en je kan "ongestoord" afgeleid worden? >:)

Enige waar ik tegenop zie; Al die nieuwe piepjes en maatregelen.
Is hier aan een skortkey op stuur voor bedacht? To kill-them all (of gedeeltelijk) ? Of is het via het scherm?

[ Voor 7% gewijzigd door R-B op 09-07-2026 10:10 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:21
funkademic schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:39:

[Afbeelding]

Say cheese !
Nieuwste modellen hebben er blijkbaar ook eentje in de binnenspiegel verstopt zitten

• Mr.Bluestar
Vraagje over laadsnelheden.
Afgelopen weekend wilde ik het snelladen eens testen vooraleer we volgende week naar Parijs zouden rijden. Het was toen ongeveer 25° buiten, model is een 2025.75, auto stond al van de dag ervoor stil en had een SOC van ongeveer 17%. Ik stapte in en wou de preconditionering activeren maar daar stond dat het maximale laadvermogen al bereikt was. Vond dit een beetje raar. Ben naar het laadstation gereden, ongeveer 5km verder en ben beginnen laden. De laadpaal en zowel de auto gaven 135kW aan. Op zich vond ik dat best ok maar vond het wel raar dat er geen precondionering nodig was. Ik veronderstel dat de waarde van 135kW ook normaal is of hebben jullie andere ervaringen?

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-07 11:11
Mr.Bluestar schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:00:
Afgelopen weekend wilde ik het snelladen eens testen vooraleer we volgende week naar Parijs zouden rijden. Het was toen ongeveer 25° buiten, model is een 2025.75, auto stond al van de dag ervoor stil en had een SOC van ongeveer 17%. Ik stapte in en wou de preconditionering activeren maar daar stond dat het maximale laadvermogen al bereikt was. Vond dit een beetje raar. Ben naar het laadstation gereden, ongeveer 5km verder en ben beginnen laden. De laadpaal en zowel de auto gaven 135kW aan. Op zich vond ik dat best ok maar vond het wel raar dat er geen precondionering nodig was. Ik veronderstel dat de waarde van 135kW ook normaal is of hebben jullie andere ervaringen?
25c is ook de ideale batterij temperatuur. Ook door het kleine stukje rijden is hij niet (veel) warmer geworden door ontladen. Dus daarom was er geen preconditioneren nodig.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-07 17:08
Die 135kW komt wel overeen met EV-database:
https://ev-database.org/nl/auto/2167/Ford-Explorer-Standard-Range-RWD

En inderdaad, pre-conditioneren doet in de zomer niet veel.

• Mike85
Je hebt 135 kW vermoed ik, nieuwere modellen kunnen tot 185 kW meen ik.
Ik heb één keer snelgeladen, ook om het even te ervaren. Ik weet de precieze cijfers van het vermogen niet meer, maar ik heb in 24 minuten van 24% naar 80% geladen. Dat was met preconditioneren, was ook in februari, dus koud.

• tweebel
Mr.Bluestar schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:00:
Voor een 77 kWh is de pieksnelheid inderdaad 135. Ik heb een enkele keer iets gezien net boven de 140, maar dat was bij starten met laden vanaf ca. 5% dacht ik.

Preconditioneren is niet tot nauwelijks nodig zodra de temperaturen in de buurt komen van de 20 graden.

• dutchhornet
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-07 20:27
Voor de Electroverse gebruikers, er staat in de app ook nog een aanbieding voor een gratis proefperiode van een maand bij Fastned met 30% korting op de kWh prijs (zonder korting gem €0,68 langs de snelweg in belgie en noord frankrijk). Proberen waard met uitstekende werkende laders

• Mike85
Ik heb nu vanuit diezelfde app Ionity. Ook korting (40%) 3 maanden. Ik gebruik vrijwel altijd Electroverse. Bij de 11 kW laders is die vaak goedkoop.
Net onderweg in Duitsland geladen voor 43 cent. Omgerekend 8,3 cent/km betaald. 311 km, 74% accu. In 33 minuten 50 kWh erbij. Echt prima zo, gewoon geladen totdat we klaar waren met ontbijt en toilet bezoeken. Niks te klagen, hooguit de verin, is wel erg straf. Op de Duitse wegen veel gebobbel/trillen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mike85 op 10-07-2026 10:41 ]

• bluebug
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15
Deelt iemand anders de ervaring dat Ecotap laadpalen altijd een storing geven in de auto? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tde1DWgtNPofAUaPK9QKDDTCwII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jouoxwAB8zyNjZm4XVYGZSVi.jpg?f=fotoalbum_large

Soms gebeurt dit na 5 minuten al, nu na een goed uur. De paal zelf geeft geen storing (rood licht), dus het lijkt aan de kant van de auto te zitten...

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:25
Die melding krijg ik ook o.a. indien de Peblar op puur zonneladen staat en de opbrengst te laag wordt van de PV panelen. Dan stopt de lader met laden en reageert de auto met deze melding. Die weet niet wat er aan de hand is zeg maar. Zet je de lader in ons geval dan weer in standaard laden (mocht je nog meer energie willen laden) spingt alles weer aan en verdwijnt de melding. Kan het iets in die richting zijn?

• Mr.Bluestar
Die laadfout krijg ik ook af en toe. Hier ook een peblar aangestuurd door EVCC. Vermoed net zoals beauty1010 zegt dat het aan de te lage opbrengst ligt waardoor de laadpaal even on hold gaat. Het is echter niet meer dan een melding, het laden gaat verder zonder een actie te moeten doen.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:10
bluebug schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:28:
Deelt iemand anders de ervaring dat Ecotap laadpalen altijd een storing geven in de auto? [Afbeelding]

Soms gebeurt dit na 5 minuten al, nu na een goed uur. De paal zelf geeft geen storing (rood licht), dus het lijkt aan de kant van de auto te zitten...
Dit heb ik sinds juni 2026 gehad met mijn Ford, na circa 48000km (11,5 maanden oud). Dit gebeurde wij iedere oplaadbeurt. Soms laadde de auto wel weer door, vaak ook niet.

Uiteindelijk 23 juni de auto naar Hedin gebracht die de auto een deep reset heeft gegeven. Dat had ik thuis ook al gedaan... Dus dit loste het probleem niet op. Thuis aangekomen heb ik de auto aan de oplader gezet en na 3 seconden hoorde ik een hele harde knal... Gevolg: auto doet niets meer en moest afgesleept worden.

(Overigens een zeer negatieve ervaring met Ford Assistance, die sinds kort wordt uitgevoerd door Allianz in plaats van ANWB, wat het eerst was). Dat terzijde.

Sindsd die tijd de auto kwijt. Hij staat nu vanuit Hedin Dordrecht naar Hedin Rotterdam gebracht, omdat dat een van de weinige plekken is waar dit opgelost kan worden. (Ook Ford Nijmegen en Veenendaal gehad). In ieder geval de High Voltage Fuse is kapot en de AC laad module. Helaas duurt de reparatie al even en vraag ik mij af of die twee dingen alles oplost, want het een kakefonie aan foutmeldingen en blokkeringen. Het is wel een bekend probleem bij ook de ID serie van Volkswagen, hetzelfde platform.

Mijn advies: meldt het bij je garage en stuur er op aan om je AC module te vervangen. Dat schijnt iig bij de ID's de oplossing te zijn. Laat je niet met een kluitje het riet in sturen.

• harrewarre
Mijn explorer is meegenomen op een trailer. Laatste laadstop op de lange vakantierit, bestuurdersdisplay bleef leeg toen ik em van de lader had gehaald. Infotainment en airco werkte nog wel. Een en ander zelf geprobeerd, maar geen succes. Toen ik op de startknop onder het stuur drukte kreeg ik elke foutmelding die deze auto kan geven, hij stond een minuut lang te piepen met allerlei meldingen.

Hij staat nu bij een Ford werkplaats ergens in Oostenrijk en ik kon met mn gezin met de taxi verder. Maandag hoop ik wat te horen.

• RPGP
Da's balen zeg bij de start van je vakantie, hopelijk iets wat eenvoudig en snel is op te lossen, bijv een defecte 12v accu.
Fingers crossed voor maandag.

• harrewarre
12 volt accu was het eerste wat de pechhulp controleerde, die was nog prima. Via OBD was ook niets concreets te zeggen over wat er precies mis is.

De auto wilde nog wel rijden maar alleen heel langzaam en onder luid protest van alle ontbrekende systemen.

• bluebug
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15
Terugkomend op mijn vraag over Ecotap laadpalen; altijd in Zeeland heb ik hiermee problemen, in het centrum van Renesse lukt het me met geen enkele paal, bij campings meestal wel. Buiten Zeeland kom ik ze amper tegen, dus daar is het geen probleem en heb ik nooit foutmeldingen over laden. Zal na de vakantie maar eens contact opnemen met de garage of het een bij hen bekend euvel is.

• jooink
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-07 19:14
bluebug schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:28:
Deelt iemand anders de ervaring dat Ecotap laadpalen altijd een storing geven in de auto? [Afbeelding]

Heb ik ook gehad (heb prive een ecotappaal). Kwam bij mij door de load balancer. Als die een paar keer ingrijpt ontstaat deze situatie. Ecotap heeft de output van de laadpaal lager ingesteld naar 9kw, dat scheelde.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-07 12:44
Blijkbaar is de communicatie vanuit Ford naar z’n dealers lekker op orde.

Mijn auto is nog niet gemeld als uit productie. Maar waarschijnlijk staat ie al op transport… maar echte zekerheid is er pas als we (de dealer) de sleutel in onze handen hebben. 🤯

Zijn er al gelukkigen die hun bestelling geleverd hebben gekregen? 2026.75 model (collection).

• triflip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 19:05
Kasper1985 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:37:
Blijkbaar is de communicatie vanuit Ford naar z’n dealers lekker op orde.

Mijn auto is nog niet gemeld als uit productie. Maar waarschijnlijk staat ie al op transport… maar echte zekerheid is er pas als we (de dealer) de sleutel in onze handen hebben. 🤯

Zijn er al gelukkigen die hun bestelling geleverd hebben gekregen? 2026.75 model (collection).
Op het Duitse forum hebben al aardig wat personen hun Explorer ontvangen (maar collection heb ik daar nog niet voorbij zien komen).

Zelf heb ik vandaag navraag gedaan bij de dealer en te horen gekregen dat mijn Capri Premium op 26-08 gebouwd gaat worden. Komt overeen met de Duitse Capri bestellers op het forum. De Capri Collection daarin tegen zijn ondertussen bij meerdere dealers gewoon direct leverbaar. Maar valt me ergens wel vies tegen aangezien verwachte levertijd op de ford site op juni/juli stond tijdens bestellen, snelle verwachte levertijd woog wel mee bij mijn beslissing.

Heb zelf geen collection genomen omdat je altijd met stoffen stoelen zit (ook de agr stoelen zijn half stof). Is met kinderen wat minder praktisch.

[ Voor 8% gewijzigd door triflip op 13-07-2026 20:35 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:11
Op de Belgische site is verwachtte leverdatum ondertussen ook december - januari als je nu een Explorer Collection besteld.

• admini-strator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 13:42
Zo, alle pagina's met veel plezier gelezen!

Ik heb recent een showroommodel Capri 2025 nieuw gekocht en 2 weken geleden ontvangen.
Kleur geel, met striping, premium RWD extended range edition met AGR stoelen.
Eerste keer een nieuwe auto van mijn eigen geld, voorheen veel lease en occasion voor erbij.
Ook eerste keer elektrisch (wel al plugin gereden)

Ik had vorige week al een storing (1-malig, iets over de noodoproepfunctie). Ik had gehoopt na zo'n grote uitgave en dan direct een storing, dat ze met excuses naar mijn huis renden om het te fixen, maar ik kon gewoon een afspraak maken :-( (extra vervelend omdat ik mijn vorige auto had weggedaan omdat ik er alleen maar gezeur mee had, dan is dit geen goede start).

Verder helemaal blij mee. Rijdt heel fijn, echt mooie auto, vindt de voor- en achterlichten heel vet (met de 4 blokjes).

Haptic / swipe toetsen vind ik 'ok'. Bij mijn prius zie je in het dashboard-scherm op welke toets je vinger ligt, dan hoef je niet naar het stuur te kijken, dat werkt ook fijn.
Groot vak tussen voorstoelen +1, ook het kleine dashboard is goed leesbaar: +1

De toeter las ik eerder hier: dank voor de tips, die ga ik echt vervangen (zo'n treintoeter!)

Wel een vraag over de gebruikersprofielen: kun je in de auto gebruikersprofielen aanmaken? het lukt mij niet. Ik dacht dat de auto meerdere profielen kon hebben met eigen setttings, maar ik moet elke keer OK klikken dat ik 'Ford' ben.

• harrewarre
Nog steeds geen diagnose van mijn Explorer. Ik kan wel goed zien wanneer ze em aan zetten want dan ontvang ik in de app alle melding van de auto haha.

Voor nu een huurauto maar gezien de lange tijd dat ze er mee bezig zijn zet ik mijn geld niet op een terugreis in mn eigen auto 🙁

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:26
Hallo Explorer rijders, afgelopen maandag mijn Explorer EV 2026-75 opgehaald. Het koppelen van mijn Ford pass app aan de auto lukte niet omdat de Ford site eruit lag. Bij thuiskomst zelf gekoppeld en dat ging prima, zonder enige hapering. De one padel driving is echt geweldig de remmen gebruik je bijna niet meer. Bij thuiskomst de auto in de garage gezet en wat instellingen aangepast. Vandaag woensdag zijn we wezen toeren in Noord Friesland nabij Lauwersoog. Was een prachtige dag (23-25 graden) om de auto uit te proberen. Wel wat dingetjes waar ik tegenaan loop en dat is als je op een bestemming bent aangekomen je constant een melding op je kleine display krijg dat er geen route is geselecteerd. Hoe krijg je dat weg? Ook ineens de melding dat de adaptieve cruise control niet werkte omdat de sensor vuil blijkt te zijn. Nou niks vuil en even later deed hij het weer. De stoelen (AGR) zitten uitstekend dus de investering zeker waard. Nu onze verbruikscijfers, natuurlijk niet helemaal representatief maar toch. Toen wij weg reden bij de garage stond de batterij op 97%. Nu hebben wij totaal 330 kilometer gereden en de batterij is nog 53%. En volgens de app kunnen we daarmee nog 431 kilometer rijden. PS wij zijn rustige rijders, hebben geen haast. De wegen waren 80, afsluitdijk (100) en provinciale wegen en dijk weggetjes 60 km.

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Hoe je het precies weg krijgt weet ik niet, wat ik zelf wel merkte is dat de display (dashboard-rechterzijde) van in mijn geval 'verbruikscijfers/ritgegevens' wel automatisch wisselt naar navigatie-pijlen, maar na afloop (of bij annuleren van navigatie) niet meer terug springt op waar ik 'm op ingesteld had.

Ik moet dan wat met de rechter stuurknoppen 'schermkeuze' en de pijltjes klooien om 't weer naar mijn zin te krijgen.

Het is me trouwens wel gelukt om de radio te verzetten van 'favoriet-naar-volgende-favoriet' middels de vorige/volgende pijltjes. Standaard was dat 'volgende radiostation in de complete zenderlijst'

• harrewarre
De Oostenrijkse garage komt er niet uit met mn Explorer en ook geen andere Ford werkplaatsen in de omgeving dus de auto gaat op transport terug naar NL. We gaan de vakantie verder met een Focus Wagon 1.0 mild Hybrid dinges, niet bepaald een powerhouse maar echt keus was er ook niet.

Thuis zien we wel weer hoe en wat... Ben even klaar met al het gedoe met auto's nu haha.

• RPGP
vraagje over de huurauto als ze de auto niet kunnen maken binnen een paar dagen, krijg je de die via Ford voor de rest van de vakantie of bijv via de leasemaatschappij, of is het eigen rekening na een paar dagen ?
Ford garantievoorwaarden benoemd niets specifieks hierover, hoe blijft je in zo'n geval mobiel voor de rest van de vakantie en wie betaald dat, ikzelf ben n.l. priverijder.

[ Voor 3% gewijzigd door RPGP op 15-07-2026 18:48 ]

• harrewarre
In mijn geval is het een leasewagen maar ik denk dat het proces voor privé niet heel anders zal verlopen. Misschien dat je iets meer kosten en geregel voor eigen rekening hebt (wat zal afhangen van je reisverzekering en/of merk denk ik).

De leasemaatschappij schakelde voor ons de ANWB in voor de eerste pechhulp en daarna het wegslepen. Taxi op de pechplaats moest ik zelf regelen en dat had pas zin als er besloten is dat afslepen de enige optie is.

De vervangende auto werd in mijn geval ook door de leasemaatschappij gezocht en geboekt. Hoe dat privé zit zal ook weer van je verzekering enzo afhangen denk ik.

Er zat wel (in mijn geval iig) een periode van 48 uur (na het slepen naar de garage) waarin een diagnose gesteld wordt, daarna wordt er pas gekeken naar een andere auto.

De huurauto was eerst voor de duur van onze vakantie, dus geen terugreis. Ze willen heel graag dat je met je eigen auto terug naar huis kan. Ik moest de huurauto zelf gaan ophalen, anderhalf uur van waar we zitten... (Weer taxi...)

Vandaag het bericht dat ze er echt niets mee aankunnen en toen is de huur verlengd tot en met de terugreis.

Mn auto zal iets later dan wijzelf in NL zijn is de voorspelling en zodra we thuis zijn gaat de leasemaatschappij direct weer iets regelen om de huurauto (zelf weer inleveren...) te vervangen voor een andere leenauto.

• RPGP
Dank voor de uitgebreide info, ik zal bij Ford eens navragen hoe zij het hele process zien als de auto uitvalt op weg naar de vakantiebestemmming. Mijn heenreis naar de Cote d'Azur is een 4 dagen etappe plan, Donderdag weg en pas Zondag op definitieve bestemming.
Zolang ik mobiel kan blijven alles ok maar daar zit precies de uitdaging in.

Heb zelf een doorlopende reisverzekering maar daar zit geen pechhulp bij omdat ik er vanuit ga dat Ford Assistance dat regelt.
Een vervangend vervoer verzekering kan zover ik weet allee icm met een pech verzekering dus dat zou dubbel verzekeren betekenen.
Anyhow, mooie casus om uit te zoeken.

Jullie in ieder geval nog een prettige vakantie gewenst.

• tweebel
RPGP schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:20:
Dank voor de uitgebreide info, ik zal bij Ford eens navragen hoe zij het hele process zien als de auto uitvalt op weg naar de vakantiebestemmming. Mijn heenreis naar de Cote d'Azur is een 4 dagen etappe plan, Donderdag weg en pas Zondag op definitieve bestemming.
Zolang ik mobiel kan blijven alles ok maar daar zit precies de uitdaging in.

Heb zelf een doorlopende reisverzekering maar daar zit geen pechhulp bij omdat ik er vanuit ga dat Ford Assistance dat regelt.
Een vervangend vervoer verzekering kan zover ik weet allee icm met een pech verzekering dus dat zou dubbel verzekeren betekenen.
Anyhow, mooie casus om uit te zoeken.

Jullie in ieder geval nog een prettige vakantie gewenst.
Ik zou niet te veel verwachten van standaard pechhulp van leveranciers. In de casus die hier langskomt, zou je dan het na een paar dagen zelf moeten uitzoeken qua vervoer:

https://www.ford.nl/eigenaar/jouw-voertuig/ford-pechhulp

• R-B

R-B

Blokkert

harrewarre schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:02:
In mijn geval is het een leasewagen maar ik denk dat het proces voor privé niet heel anders zal verlopen. Misschien dat je iets meer kosten en geregel voor eigen rekening hebt (wat zal afhangen van je reisverzekering en/of merk denk ik).

De leasemaatschappij schakelde voor ons de ANWB in voor de eerste pechhulp en daarna het wegslepen. Taxi op de pechplaats moest ik zelf regelen en dat had pas zin als er besloten is dat afslepen de enige optie is.

De vervangende auto werd in mijn geval ook door de leasemaatschappij gezocht en geboekt. Hoe dat privé zit zal ook weer van je verzekering enzo afhangen denk ik.

Er zat wel (in mijn geval iig) een periode van 48 uur (na het slepen naar de garage) waarin een diagnose gesteld wordt, daarna wordt er pas gekeken naar een andere auto.

De huurauto was eerst voor de duur van onze vakantie, dus geen terugreis. Ze willen heel graag dat je met je eigen auto terug naar huis kan. Ik moest de huurauto zelf gaan ophalen, anderhalf uur van waar we zitten... (Weer taxi...)

Vandaag het bericht dat ze er echt niets mee aankunnen en toen is de huur verlengd tot en met de terugreis.

Mn auto zal iets later dan wijzelf in NL zijn is de voorspelling en zodra we thuis zijn gaat de leasemaatschappij direct weer iets regelen om de huurauto (zelf weer inleveren...) te vervangen voor een andere leenauto.
herkenbare situaties, mijn huidige auto is al 4 keer weggesleept. Gelukkig altijd in NL en dichtbij huis, maar ver van huis is serieus vervelend...

Hopen dat me (nog te ontvangen) capri minder storingen gaat krijgen....

• RPGP
tweebel schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:43:
[...]

Ik zou niet te veel verwachten van standaard pechhulp van leveranciers. In de casus die hier langskomt, zou je dan het na een paar dagen zelf moeten uitzoeken qua vervoer:

https://www.ford.nl/eigenaar/jouw-voertuig/ford-pechhulp
Die indruk kreeg ik ook, staat zo omschreven in hun voorwaarden, als priverijder heb je helaas geen vangnet zoals een leaserijder. Dat van max 4 jaar lekkebanden hulp wist ik nog niet.

Ben nog eens in de voorwaarden van m'n ING doorlopennde reisverzekeriing gedoken en het lijkt erop dat daar vervangend vervoer gedekt is bij uitval door pech van het voertuig. Dat geeft weer hoop.
Pechulp zelf niet, da's een extra module, maar dat deel zoals afslepen etc is wel door Ford afgedekt.

Denk dat ik er beter voorsta dan gedacht, geeft toch stukje rust nu alles is afgedekt, pech kan altijd gebeuren op vakantie, dan wel prettig dat je mobiel blijft en je reis kan voortzetten.

• Mr.Bluestar
Bij pechverhelping in het buitenland wordt ook rekening gehouden met de waarde van je auto als deze terug moet gesleept worden naar het thuisland. Heeft mijn schoonbroer een keer aan de hand gehad in Frankrijk met een 12 jaar oude BMW 5- serie. Als de kosten hoger zijn dan de waarde van de wagen wordt er helemaal niet gesleept. Wordt er niet bijverteld als je een contract afsluit maar staat wel in de kleine lettertjes.

• pranger72
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
triflip schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:26:
[...]

Op het Duitse forum hebben al aardig wat personen hun Explorer ontvangen (maar collection heb ik daar nog niet voorbij zien komen).

Zelf heb ik vandaag navraag gedaan bij de dealer en te horen gekregen dat mijn Capri Premium op 26-08 gebouwd gaat worden. Komt overeen met de Duitse Capri bestellers op het forum. De Capri Collection daarin tegen zijn ondertussen bij meerdere dealers gewoon direct leverbaar. Maar valt me ergens wel vies tegen aangezien verwachte levertijd op de ford site op juni/juli stond tijdens bestellen, snelle verwachte levertijd woog wel mee bij mijn beslissing.

Heb zelf geen collection genomen omdat je altijd met stoffen stoelen zit (ook de agr stoelen zijn half stof). Is met kinderen wat minder praktisch.
Mag ik vragen wanneer je de Capri hebt besteld? Ik heb zelf in april besteld en heb laatst begrepen dat mijn auto in oktober gebouwd gaat worden. Maar geen concrete datum
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste