Het grote Ford Explorer & Capri EV topic

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj_mckay
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-06 08:55
KiberHD schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:23:
[...]

Zeker, je kan nog instellen alleen voor of alle 4.
Voor nu is 4 wel lekkerder...maar hoe dan?
"open" knop op de sleutel heb ik geprobeerd, wellicht verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-06 14:15
jj_mckay schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:30:
[...]

Voor nu is 4 wel lekkerder...maar hoe dan?
"open" knop op de sleutel heb ik geprobeerd, wellicht verkeerd?
Open knop vasthouden dan gaat alles tegelijk open voor dicht houd je de "op slot" knop weer lang vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj_mckay
KiberHD schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Open knop vasthouden dan gaat alles tegelijk open voor dicht houd je de "op slot" knop weer lang vast.
Ga t gelijk proberen, dank!

Sluiten deed ie! Open niet maar wellicht heeft dat te maken met met feit dat ie aan de lader zit.

[ Voor 16% gewijzigd door jj_mckay op 01-05-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
tweebel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:26:
Inmiddels via leasemaatschappij terugroepactie gehad voor mogelijk ontladen vd 12V accu. (Explorer LR RW uit okt 24)
Terugroepactie uitgevoerd, na een half uur kwamen ze erachter dat die waarschijnlijk al eerder was uitgevoerd bij de reparatie van de boordlader enige tijd terug...
In ieder geval duidelijk dat ze niet vooraf even checken op kenteken of de afspraak zinvol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timkyr
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:35
jj_mckay schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:05:
[...]

Deze kreeg ik ook, op 17/4. Eén keer direct bij het wegrijden na het volledig laden en een uurtje daarna toen ik terugkwam van een boodschap. Naar de garage gereden, "kan geen kwaad maar maak maar een afspraak", en bij het wegrijden vanaf de garage was ie weg en is nooit meer teruggekomen.
Dag later werd de auto door de garage op afstand uitgelezen en kon men niks vinden.
Inderdaad niet meer teruggezien. Gelukkig maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchhornet
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-06 18:20
Heeft er al iemand ervaring met de losse frunk. Is het nuttig of past er weinig in en rammelt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xjohan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:37
dutchhornet schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:27:
Heeft er al iemand ervaring met de losse frunk. Is het nuttig of past er weinig in en rammelt het?
Is prima, 20l opvangbak bij Toolstation, vastgezet met elastische snelbinder, mdf deksel er in.
Ligt AC kabel en stekker laadunit in. Past prima. Kosten ca. €15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
Xjohan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Is prima, 20l opvangbak bij Toolstation, vastgezet met elastische snelbinder, mdf deksel er in.
Ligt AC kabel en stekker laadunit in. Past prima. Kosten ca. €15.
Hier zou ik toch wel graag een foto van willen zien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xjohan
KiberHD schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:36:
[...]

Hier zou ik toch wel graag een foto van willen zien
Hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMCwu1rvm7jybxMFZdp_vY94Qlw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TpyE8vFb0VV75oI30eQdcO0k.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCirwSeu5v-Idnq9T-MN5MBzg2U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bdaxMIUXoCajyfbSlxgVxM9K.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 20:21
CSP 25B05 update inmiddels ook door de dealer uitgevoerd, een week later was de CSP melding uit FordPass verdwenen. Zag wel dat na update de slider laden max % op 100% stond, snel weer op 80% gezet met battery-care mode on.

Weer een kleine OTA update, op ok install gedrukt, alles werkt nog hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2yFpXu89UtYSRwycqmv2ecBYyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrYdxhdtqbszodkjNc99ezUa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj_mckay
Creatief!
Wat ik me afvraag is of dit niet veel onhandiger is dan de kabel achterin?

Zo veel ruimte neemt de kabel niet in; of je m nu onder de bodem legt of evt. in een zijvak achterin.
De achterklep open ik van binnenuit en dan ligt de kabel voor het grijpen en ben je direct bij de laadpoort en kan ik de achterklep (automatisch) sluiten.
Bij deze frunk moet je de voorklep losmaken en openen, het deksel losmaken, kabel eruit, deksel weer vastmaken met het elastiek en klep sluiten (waarbij ik alles zou dubbelchecken).

Ik heb duidelijk geen ervaring met een frunk, maar het lijkt me "gedoe" t.o.v. achterin leggen.
Hoe ervaar jij dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cruisix
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 17:02
Ik heb toevallig vanmorgen de 'officiele' frunk er in laten zetten bij de dealer. Gaat over de hele breedte en alles wat ik niet dagelijks gebruik ligt er inmiddels in. Laadkabel, kentekenplaat, gele hesjes, EHBO kit en er kan nog wel wat bij. Netje werkt prima, je kan zelfs boven de bakhoogte doorstapelen omdat de motorkap nog hoger zit.

Straks met vakantie heb ik de volledige achterbak in ieder geval vrij om koffers te plaatsen zonder daarna erachter te moeten komen dat de laadkabel nog onder de vloer ligt.

Was wel wat duurder dan het voorbeeld hierboven maar ach.

Oh en het rammelt niet en je hoort het ook niet zelfs bij +100 op de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xjohan
jj_mckay schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:04:
[...]

Creatief!
Wat ik me afvraag is of dit niet veel onhandiger is dan de kabel achterin?

Zo veel ruimte neemt de kabel niet in; of je m nu onder de bodem legt of evt. in een zijvak achterin.
De achterklep open ik van binnenuit en dan ligt de kabel voor het grijpen en ben je direct bij de laadpoort en kan ik de achterklep (automatisch) sluiten.
Bij deze frunk moet je de voorklep losmaken en openen, het deksel losmaken, kabel eruit, deksel weer vastmaken met het elastiek en klep sluiten (waarbij ik alles zou dubbelchecken).

Ik heb duidelijk geen ervaring met een frunk, maar het lijkt me "gedoe" t.o.v. achterin leggen.
Hoe ervaar jij dat?
Ik gebruik deze kabel weinig. Thuis een andere kabel bij laadpunt op de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouton
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06:29
Hoe hard kan je achteruit rijden ? 😃 Ik ga het niet testen maar vroeg me af of de snelheid achteruit begrenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
Nog niet getest, maar een software begrenzing is standaard in vrijwel alle elektrische auto's voor achteruit rijden (en vaak ook voor vooruit rijden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xjohan
Blue Oval Charge Network

Het lukte niet om de kaart te activeren via de Ford Pass app.

Met Ford gebeld: Apple Pay werkt nog niet als betaalmethode. Als je geen credit card hebt kun je er dus geen gebruik van maken helaas. Wanneer Apple Pay wel gaat werken is nog niet bekend zegt de helpdesk.

Iemand een tip?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj_mckay
Ik kwam deze deze op YT, allerlei mini tutorials over (basic) functies in de Explorer.
Geen idee of iemand er iets aan heeft, maar beter mee verlegen dan om verlegen!

https://youtube.com/playl...I84iEgO5ih&feature=shared

[ Voor 0% gewijzigd door jj_mckay op 16-05-2025 11:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiberHD
Xjohan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:57:
Blue Oval Charge Network

Met Ford gebeld: Apple Pay werkt nog niet als betaalmethode. Als je geen credit card hebt kun je er dus geen gebruik van maken helaas. Wanneer Apple Pay wel gaat werken is nog niet bekend zegt de helpdesk.

Iemand een tip?
Ik gebruik revolut met blue oval, dat is een debit card en werkt ook. Zorg voor genoeg saldo als je stopt met laden anders is direct de laadpas tijdelijk geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj_mckay
KiberHD schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Ik gebruik revolut met blue oval, dat is een debit card en werkt ook. Zorg voor genoeg saldo als je stopt met laden anders is direct de laadpas tijdelijk geblokkeerd.
Zijn de tarieven van Blue Oval een beetje competitief t.o.v. bv. ANWB in het buitenland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiberHD
jj_mckay schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Zijn de tarieven van Blue Oval een beetje competitief t.o.v. bv. ANWB in het buitenland?
Je kunt in beide apps de prijzen zien van de palen. Dus zelf even vergelijken waar je laden wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RPGP
Met Blue Oval en een active Ionity connectie is dat een stuk goedkoper snelladen dan met een andere laadpas, bij normaal 11kW AC laden kost Blue Oval wel meer dan ANWB,heb dat een keer uitgetest dus met Ionity voor mij alleen snelladen, AC altijd via mijn ANWB laadpas.

Ga deze zomer voor het eerst electrisch naar zuid frankrijk, plan een eerste laadstop bij Ionity Wellin BE.
Ionity rekent daar 0,39 ct per kWh en via de ANWB laadpas 0,72 ct, zal bij andere Ionity locaties zelfde patroon zijn.

Ik ga proberen zo veel mogelijk Ionity te laden op de route, maar gemak gaat voor dus pak gewoon een willekeurige snellader met ANWB pas als dat beter uitkomt.
Op 3 km van m'n vakantieadres staan Testa snelladers, perfect, dus daar laden via de Tesla app.

Als backup laadpas de Plugsurf card en ook nog de Tesla en Electra app, weet ik zeker dat ik altijd kan laden.
Chargemap gebruik ik om de route en laadstops te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-06 11:39
Xjohan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:57:
Blue Oval Charge Network

Iemand een tip?
Ik gebruik Applepay in mijn FordPass… en werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebug
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:41
Ik kijk net in de app omdat hij geüpdatet is en zie dat "connected navigatie" €5,99 per maand moet gaan kosten. Is dat nieuw of heb ik wat gemist?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeJ75e1OGD4128xtbc835x_lPKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPzaXj5694vrfvjk4J2YqYOP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZF4u-s_ICnl5wdHNy5xdaUHgaNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYsR2D6PSucbI8vKNqhc1zWm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door bluebug op 20-05-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Kan het zo snel niet terug vinden maar er staat me iets bij dat connected navigatie voor de eerste eigenaar onbeperkt gratis was. Ga kijken of ik dit terug kan vinden ergens.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceman314
mrfatmen schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:07:
Kan het zo snel niet terug vinden maar er staat me iets bij dat connected navigatie voor de eerste eigenaar onbeperkt gratis was. Ga kijken of ik dit terug kan vinden ergens.
Hier zegt er dat gratis is voor elektrische voertuigen
Verbonden navigatie is gratis voor de Mustang Mach-E, Explorer en Capri, zolang deze functie beschikbaar is in je regio. Voor alle andere modellen met SYNC4 geldt een proefperiode van 1 jaar vanaf de startdatum van de garantie. Daarna is een betaald abonnement vereist.​

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timkyr
Gisteren voor de terugroep actie geweest. Zag in de Ford app ineens mn auto compleet ergens anders staan. Monteur moest blijkbaar een flink stuk op een bepaalde snelheid rijden om dingen af te checken en dat kon niet in het dorp.. Afijn, alles weer goedgekeurd nu!

Ondertussen 6500 km op de teller sinds het in bezit nemen in December. Nog altijd erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
timkyr schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:29:
Gisteren voor de terugroep actie geweest. Zag in de Ford app ineens mn auto compleet ergens anders staan. Monteur moest blijkbaar een flink stuk op een bepaalde snelheid rijden om dingen af te checken en dat kon niet in het dorp.. Afijn, alles weer goedgekeurd nu!

Ondertussen 6500 km op de teller sinds het in bezit nemen in December. Nog altijd erg blij mee!
Goed verhaal dit van die monteur :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 10:30
nietorigineel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:49:
[...]

Goed verhaal dit van die monteur :F
Misschien komt dat door "ons". Wij hadden nog geen bericht gehad van een terugroepactie maar de auto viel op de snelweg (bij 100 km/uur op de linker baan, met rechts nog 5 andere banen) compleet uit. Uiteindelijk met een slakkengang rechts de vluchtstrook gehaald. Auto opnieuw ingeschakeld en het werkte weer. Bleek dus het probleem van de niet goed ladende 12-volt accu te zijn; de meeste mensen ervaren hier problemen mee bij het starten van de auto (waarbij je dus niet weg kunt) maar schijnbaar gebeurt het ook tijdens het rijden. Ik gok dat de procedure voor de test na de update nu is om te controleren of bij hogere snelheden de 12-volt accu ook naar behoren bijlaadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanA63
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-05 18:50
Hallo, ik heb nu een paar maanden een explorer. Ben erg blij met de hardware, maar de software vind ik tamelijk frustrerend. Misschien omdat ik een keer een weekje in een tesla heb gereden.
Mijn vraag is of er ergens hier op tweakers, of elders een forum oid is waarin alle klachten en frustraties worden verzameld om druk te zetten op Ford?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 10:01
JanA63 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:30:
Hallo, ik heb nu een paar maanden een explorer. Ben erg blij met de hardware, maar de software vind ik tamelijk frustrerend. Misschien omdat ik een keer een weekje in een tesla heb gereden.
Mijn vraag is of er ergens hier op tweakers, of elders een forum oid is waarin alle klachten en frustraties worden verzameld om druk te zetten op Ford?
Wat vind je dan precies frustrerend? Ik heb geen problemen ondervonden met de software, maar heb dan ook nooit een Tesla gereden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanA63
Ik heb een aardig lijstje. Maar jij weet dus ook geen plek. Ik kan zelf wel wat beginnen hier of op reddit, maar als er al ergens iets is, dan sluit ik me graag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victormdj
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:30
Ik denk niet dat Ford zich drukmaakt om een handjevol Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanA63
Het kan natuurlijk ook in het Engels of voor mijn part in het Duits. Het is voorlopig nog wel een louter Europees product. Dat zou Ford wel wat moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absint
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06 14:34
Ik ben dan wel benieuwd waar je zoal tegenaan loopt

[ Voor 3% gewijzigd door Absint op 23-05-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceman314
Mijn grootste frustratie is dat ik ionity niet zomaar kan gebruiken als ik een reis wil plannen op de navigatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
JanA63 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:30:
Mij niet bekend. Ben wel benieuwd, waar heb je zoal last van dan?
Ik heb eigenlijk maar 1 echte hinderlijke bug en dat is dat het automatisch op slot gaan regelmatig niet werkt. Verder veel dingen die beter kunnen, maar niet per se een storing of fout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timkyr
tweebel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:43:
[...]

Mij niet bekend. Ben wel benieuwd, waar heb je zoal last van dan?
Ik heb eigenlijk maar 1 echte hinderlijke bug en dat is dat het automatisch op slot gaan regelmatig niet werkt. Verder veel dingen die beter kunnen, maar niet per se een storing of fout zijn.
Ik doe eigenlijk altijd de auto op slot door ff over de deur hendel te wrijven bij het weglopen. Het is me inderdaad 1x gebeurt dat ik aan het hannessen was met dingen uitladen en dat toen niet automatisch de deuren op slot gingen toen ik wegging. Kost niet echt moeite. Deur dicht en duimpje langs dat streepje terwijl je loopt maar inderdaad vervelend dat het "moet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanA63
Fijn, nog iets waar ik niet zondermeer op kan vertrouwen.

Ik ga zelf wel iets beginnen op reddit. Dat is denk ik iets internationaler. Gok ik. Eigenlijk weet ik niet zoveel van dit gedoe. Zodra ik iets heb plaats ik hier wel een link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:52
Dankzij posts op dit forum toch maar even de dealer gebeld om te vragen of de frunk inzet nog bij de bestelling kan. De LM heeft hem pas op levering volgende maand staan maar ik dacht: zal wel weer even over heen gaan dus bestel maar alvast.

En wat denk je? Mijn nieuwe Explorer staat al klaar. Kunnen hem alleen nog niet vrijgeven door iets tussen LM en importeur.....maar soit, fingers crossed dat ze dat snel oplossen :) Dan naar de full electric en na 4 jaar de Kuga vaarwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resupine
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-06 16:18
Gisteren de Capri in ontvangst genomen, thuis afgeleverd dus geen uitleg gehad, maar heeft iemand gevonden waar je je naam kan wijzigen? Nu staat er FordPass, maar kan nergens de gegevens vinden, ook een tweede bestuurder toevoegen wil nog niet echt lukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absint
Gisteren mij Capri bij de dealer opgehaald. Uitleg gekregen van de (vele) veiligheidsystemen, en toen naar huis gereden. Vandaag maar eens in verdiepen hoe je zaken minder aanwezig kunt laten zijn, want ik vond het best vermoeiend worden al de informatie en signalen.

Daarnaast nog geprobeerd om de Ford Pass te koppelen maar dat is me nog niet gelukt, ik begreep dat daar meer mensen last van hebben.

Het rijden is overigens super relaxed, en als je bovenstaande even niet meerekent, heerlijk stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
Absint schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:07:
Gisteren mij Capri bij de dealer opgehaald. Uitleg gekregen van de (vele) veiligheidsystemen, en toen naar huis gereden. Vandaag maar eens in verdiepen hoe je zaken minder aanwezig kunt laten zijn, want ik vond het best vermoeiend worden al de informatie en signalen.

Daarnaast nog geprobeerd om de Ford Pass te koppelen maar dat is me nog niet gelukt, ik begreep dat daar meer mensen last van hebben.

Het rijden is overigens super relaxed, en als je bovenstaande even niet meerekent, heerlijk stil.
Je kan bovenin het scherm een snelkoppeling configureren naar de lijst met veiligheidssystemen. Dan is het twee stappen:
-Tikken op de snelkoppeling
-Tikken op het systeem dat je uit wilt zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisix
Resupine schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:24:
Gisteren de Capri in ontvangst genomen, thuis afgeleverd dus geen uitleg gehad, maar heeft iemand gevonden waar je je naam kan wijzigen? Nu staat er FordPass, maar kan nergens de gegevens vinden, ook een tweede bestuurder toevoegen wil nog niet echt lukken..
Zie mijn eerdere vraag erover. Antwoord vooralsnog is nee. Ik heet ook FordPass, aangenaam.

Tweede gebruiker weet ik niet, ik ben de enige bestuurder van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpb102718
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-06 23:22
Ik kan mijn Explorer komende week ophalen, (Voorraadmodel MY2024.75) en kreeg bericht dat ik al ruim een dag tevoren de factuur via Ideal aan Ford Nederland moest betalen. Is dit bij meer (prive) eigenaren hier ook zo gegaan? Bij andere merken heb ik altijd gewoon gepind/ter plaatse overgeboekt bij aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Ik moest dat ook doen. Komt omdat je van Ford Nederland koopt en niet van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpb102718
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-06 23:22
Thanks! Voelt wat ongemakkelijk zonder de auto te hebben gecheckt, maar gaan we dan toch maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolfree
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-06 21:29
tpb102718 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:14:
Ik kan mijn Explorer komende week ophalen, (Voorraadmodel MY2024.75) en kreeg bericht dat ik al ruim een dag tevoren de factuur via Ideal aan Ford Nederland moest betalen. Is dit bij meer (prive) eigenaren hier ook zo gegaan? Bij andere merken heb ik altijd gewoon gepind/ter plaatse overgeboekt bij aflevering.
Heb ik ook moeten doen. In Januari 2025. Je krijgt keurig een bevestiging van betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:37
Ik lees even mee in dit topic, over een paar weekjes mag ik onze Capri Premium Extended Range RWD in Magnetic Grey ophalen.

1 weekje later mag hij mee naar Spanje.
Toch wel een tikkeltje spannend 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eptb
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-06 23:36
Sinds 3 weken een Ford Capri Premium Extended Range. Full option en 21 inch.
Heerlijke auto, ruim, stoer uitelijk, heel comfortabel, stil,
Maar zal ook eerlijk zijn, kom van een Tesla model 3 en een aantal dingen valt me tegen. Zeker omdat deze auto qua uitvoering en prijs vergeleken mag worden met een Tesla model Y.
Heb er 9 maanden op moeten wachten trouwens. Bizar, fabriek in Kohn was tijdje dicht eind vorig jaar. Maar hier kort mijn belangrijkste bevindingen tot nu toe:
Qua hardware:
- keyless entry: sluiten van de deuren bij weglopen met sleutel is onbetrouwbaar. Helaas kan ik ook geen korte claxon geluid activeren als bevestiging. Was dit zo gewend en zoiets moet betrouwbaar zijn. Nu haal ik toch maar mijn sleutel uit de tas om handmatig dicht te doen. Hele idee van keyless is dus weg.
- kwalitiet beeld camera. Echt bizar slecht. Voor een auto van 55k kan dit echt niet
- B&O audio klink goed, maar nee niet als B&O
- Bij het laden kan ik niet de maximale laad capacitiet instellen via de Ford Pass app. Heel itritant want dit is iets wat ik toch onbewust veel deed. Nu moet ik dit in de auto doen. Daarnaast kan de Mach-E dit wel met dezelfde app. I know dat is geen VW.
- Met al die mooie LED binnenverlichting: waarom geen verlichting bij je voeten en de achier deuren. Niet heel belangrijk maar viel me op
- Wat ik en de de kinderen met name missen: bij navigatie route zie ik alleen de eindtijd en reisduur in het headsup display. Wil dit permanent op het grote scherm. Zo jammer, de kinderen moeten nu na 5 jaar mij ineens weer vragen “pap, wanneer zijn er er, hoeveel minuten duurt het nog?”
- auto heeft een paar keer stuur correctie uitgevoerd incl remmen terwijl ik dood rustig op een rechte weg met handen aan het stuur aan het rijden was. Inmiddels 4 keer gebeurd. Schrok me kapot.
- Verrassing, heb elektrische stoel met massage ook aan de bijrijders kant. Zelfs Ford snapte er niets van.
- Vloer matjes achterstoelen waren op bij levering. Komt Ford nog nabrengen.
- Achterklep met voet openen heb ik helemaal opgegeven. Werkt maar zelden en heb nog steeds de “truuk” niet gevonden.

Kijk mijn Tesla model 3 had ook allerlei kinder ziekten in het begin (was eerste model toen). En ik weet dat veel van bovenstaande een kwestie is van software verbeteringen en/of misschien een hardware afstelling.
Ben ontzettend tevreden over de kwaliteit, rij eigenschappen, grote, uiterlijk, opberg mogelijkheden, uitrusting etc etc.
Heb nog geen echt lange afstanden gereden en nog veel te ontdekken. Maar dit is het eerste wat me opviel en je verwacht op sommige punten geen achteruitgang na 5 jaar eerste generatie Tesla model 3 voor een auto van 55k. Maar helaas is dit wel zo en wil dit ook bij mijn account manager van Ford achter laten want de belangrijkste negatieve punten zijn net die dingen die met software opgelost kunnen worden. Geloof echt wel dat ze bij Ford terrecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:07
Ik heb onlangs proefgereden met de Capri (als potentiële vervanger van mijn Enyaq). En in de uitvoering die ik meer kreeg had in de bijrijdersstoel ook een massage functie. Beide voorstoelen waren ook elektrisch verstelbaar, terwijl in de showroomauto's (in dezelfde uitvoering) alleen de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar is. Ik heb het idee dat Ford hier recent wijzigingen heeft doorgevoerd. Er zitten volgens mij ook kleine verschillen in de prijslijst van begin 2025 en nu.

De truuk is overigens niet standaard bij de Capri, maar voor 150 euro kan je een bak kopen die zorgt dat je iets kan bewaren voorin. Maar dat is niet vergelijkbaar met de Tesla.

Maximaal laadbereik kan op de Enyaq ook prima ingesteld worden, dat moet dan bij de Capri toch ook kunnen?

Over het algemeen had ik veel herkenning als Enyaq rijder in de Capri, maar er zatten ook veel functies op een andere plek. De cruisecontrol zit voor mij nu op een hendel achter het stuur, bij de Capri is deze luxer en bedienbaar met knoppen op het stuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cruisix
eptb schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:13:
/snip
Veel had je tijdens een proefrit kunnen ontdekken maar ik ben het met je eens dat er wat verbeteringen zijn. De FordPass app is bijvoorbeeld ruk.

Toch een paar tips;

- Deur sluiten kan nog steeds zonder sleutel. Duim op de deur hendel houden;
- Achterbak openen. Linker parkeersensor uit het midden aan houden, afstand bewaren en voorwaartse rustige beweging. Alsof je rustig een voetbal terug schopt.

Zaken die ik nog nul keer ben tegen gekomen;
- plotselinge stuurcorrecties; EDIT: Nu dat ik dit lees van je, rechte weg, zou ik eens terug gaan en dit laten controleren!

Tot slot een bonus. Ga Tibber gebruiken met een ondersteunde laadpaal en je kan vanuit Tibber de max percentage opgeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Cruisix op 01-06-2025 13:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RPGP
Navigatie eindtijd op hoofdscherm, als je aan de rechterkant het streepje naar links swiped krijd je de kms en einddtijd te zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inN5kchUJDd7VPB-Auh9EUFV40Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7wtrCINX3byP7R2xdWtirjW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
Cruisix schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Veel had je tijdens een proefrit kunnen ontdekken maar ik ben het met je eens dat er wat verbeteringen zijn. De FordPass app is bijvoorbeeld ruk.

Toch een paar tips;

- Deur sluiten kan nog steeds zonder sleutel. Duim op de deur hendel houden;
- Achterbak openen. Linker parkeersensor uit het midden aan houden, afstand bewaren en voorwaartse rustige beweging. Alsof je rustig een voetbal terug schopt.

Zaken die ik nog nul keer ben tegen gekomen;
- plotselinge stuurcorrecties; EDIT: Nu dat ik dit lees van je, rechte weg, zou ik eens terug gaan en dit laten controleren!

Tot slot een bonus. Ga Tibber gebruiken met een ondersteunde laadpaal en je kan vanuit Tibber de max percentage opgeven.
De plotselinge acties op een rechte weg ken ik wel. De "slimme" cruise control denkt bij mij op bepaalde snelwegen bijvoorbeeld soms dat ik op een afrit of andere weg vlak in de buurt zit, meldt dan "bocht vooruit" of iets over een kruising en gaat dan ineens van het gas.

Dat is echter incidenteel (gebeurde op een enkel punt structureel maar dat is er nu uit). Raar blijft het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Ik maakte afgelopen donderdag (Hemelvaartsdag) iets vergelijkbaars mee.
We zijn thuis aan het klussen, dus ik ging even naar de Hornbach. Daar was ik duidelijk niet de enige.
Ik werd door een verkeersregelaar een smal paadje ingestuurd dat twee rijen volle parkeervakken met elkaar verbond.
Eigenlijk passen daar geen twee auto's langs elkaar, maar door de drukte gebeurde dat toch.
De parkeersensoren van mijn Explorer begonnen onmiddellijk luid te piepen, alsof ik de hele zijkant van de auto zou openhalen.
Uiteindelijk was de auto het zat en maakte een noodstop, die in mijn ogen onnodig was.
Dat was flink schrikken, ook voor de bestuurder van de auto naast me, die dacht dat we elkaar geraakt hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eptb
RPGP schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:04:
Navigatie eindtijd op hoofdscherm, als je aan de rechterkant het streepje naar links swiped krijd je de kms en einddtijd te zien.[Afbeelding]
Kijk dat is handig om te weten! Die wist ik nog niet.
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
RPGP schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:04:
Navigatie eindtijd op hoofdscherm, als je aan de rechterkant het streepje naar links swiped krijd je de kms en einddtijd te zien.[Afbeelding]
Geweldig!

Wel weer een teken hoe onintuitief het allemaal in elkaar zit, ik had ook geen idee. Wie bij Ford/Volkswagen heeft bedacht dat het logisch is om dat NIET default te laten zien heeft denk ik ook nog nooit auto gereden.

Heeft iemand dan ook al ontdenkt hoe je met de pijltjes knoppen rechtsonder op het stuur tussen radio favorieten wisselt, ipv alfabetisch door alle zenders heen te moeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchhornet
1 weekje later mag hij mee naar Spanje.
Toch wel een tikkeltje spannend 😅
Niet spannends aan. Voldoende oplaad plaatsen langs de autoroute du soleil.
Ook vele parkeerplaatsen zonder tankstation zijn voorzien. Inclusief koffie en frisdrank automaat.
Eerste oplaad locatie in Luxemburg was druk maar was vanwege de tabacs inkopen maar kon gelijk aan de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:50
Hier is officieel de knoop doorgehakt. In oktober (als mn huidige contract afloopt) krijg ik een Explorer Premium AWD in magnetic met het driver assistance pack.

Na 5 jaar polestar 2 zal vooral de software wel even wennen worden maar niets wat android auto niet kan oplossen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:52
dutchhornet schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Ook vele parkeerplaatsen zonder tankstation zijn voorzien.(...)
Vorig jaar met de camper naar zuiden van Frankrijk. Ben er toen op gaan letten en zag bij zo goed als ieder tankstation ook snellaad plaatsen en nergens een wachtrij. Dat was het moment dat ik besloot dat het geen issue was om voor EV te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eptb
nietorigineel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:58:
[...]

Geweldig!

Wel weer een teken hoe onintuitief het allemaal in elkaar zit, ik had ook geen idee. Wie bij Ford/Volkswagen heeft bedacht dat het logisch is om dat NIET default te laten zien heeft denk ik ook nog nooit auto gereden.

Heeft iemand dan ook al ontdenkt hoe je met de pijltjes knoppen rechtsonder op het stuur tussen radio favorieten wisselt, ipv alfabetisch door alle zenders heen te moeten?
Nou precies dat!!! Wie bedenkt dit.. maar ben hoopvol... grootste deel is slechte software en dus op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
nietorigineel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:58:
[...]

Geweldig!

Hoezo gebruik je eigenlijk de standaard navi en niet Android Auto of Apple Carplay?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrfatmen
Nu alleen hopen op een serieuze update van de software. Sinds augustus alleen nog maar kleine updates gehad waar ik eigenlijk maar weinig van gemerkt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchhornet
mrfatmen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:55:
Nu alleen hopen op een serieuze update van de software. Sinds augustus alleen nog maar kleine updates gehad waar ik eigenlijk maar weinig van gemerkt heb.
Heb Ford nog nooit kunnen betrappen op rigoureuze software updates, verwacht er niet veel van en is ook gewoon wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Er zijn wel een paar (gevaarlijke) fouten in de software die ze aan mogen pakken. Eén daarvan is de verkeersbordherkenning. Deze past snelheidslimieten toe ook als ze niet van toepassing zijn (zoals "80 bij regen") door direct te remmen, wat zeker gevaarlijk is wanneer je 130 km/uur op de snelweg rijdt.

Mijn verwachting is ook niet dat dit (snel) opgelost gaat worden, maar het is zeker wel iets wat een keer bij iemand een ongeluk kan veroorzaken. Net als dat de lage cameraresolutie (en de kleine videofeed op het entertainmentscherm) van de achteruitrijd/360-camera (zeker bij regen/donker) tekort schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eptb
dutchhornet schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:19:
[...]

Heb Ford nog nooit kunnen betrappen op rigoureuze software updates, verwacht er niet veel van en is ook gewoon wennen.
Dat is na 5,5 jaar bijna maandelijks (soms zelfs wekelijks) kleine en grote updates idd even wennen. Maar vind het eerlijk gezegd niet acceptabel voor een dergelijke auto. Dus hoop stiekem toch op grote updates.
En hiermee bedoel ik ook de Ford Pass app. Dat lijkt meer op een Proof of Concept.

[ Voor 16% gewijzigd door eptb op 02-06-2025 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruisix
Skit3000 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:36:
Er zijn wel een paar (gevaarlijke) fouten in de software die ze aan mogen pakken. Eén daarvan is de verkeersbordherkenning. Deze past snelheidslimieten toe ook als ze niet van toepassing zijn (zoals "80 bij regen") door direct te remmen, wat zeker gevaarlijk is wanneer je 130 km/uur op de snelweg rijdt.
Dat is letterlijk het eerste wat ik uit gezet heb nog voor ik bij de dealer weg was. Dat blijft gelukkig ook uit na opnieuw starten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Wat zijn de ervaringen met snelladen eigenlijk? Bij de Capri die ik krijg zal de maximale snelheid 135KW zijn(bij aanvang vermoed ik), wat is een beetje het gemiddeld wat je bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Cruisix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:23:
[...]

Dat is letterlijk het eerste wat ik uit gezet heb nog voor ik bij de dealer weg was. Dat blijft gelukkig ook uit na opnieuw starten. _/-\o_
Het herkennen van borden werkt echt super goed; als je in je display kijkt zie je dat het eigenlijk altijd het laatst getoonde bord ziet. Het zijn de onderborden die gewoon niet (goed) worden geïnterpreteerd. De enige die wel werkt, is het "100 km/uur tussen 7:00-19:00" onderbord. De oplossing is ook heel simpel; de auto moet onderborden negeren wanneer het de tekst niet begrijpt.

Andere probleem met de automatische snelheidsregelaar is dat borden die buiten de bebouwde kom vóór een kruispunt staan niet genegeerd worden na het passeren van de kruising. Je rijdt dan opeens 50 km/uur op een 80 of 100 weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisix
Skit3000 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Het herkennen van borden werkt echt super goed; als je in je display kijkt zie je dat het eigenlijk altijd het laatst getoonde bord ziet. Het zijn de onderborden die gewoon niet (goed) worden geïnterpreteerd. De enige die wel werkt, is het "100 km/uur tussen 7:00-19:00" onderbord. De oplossing is ook heel simpel; de auto moet onderborden negeren wanneer het de tekst niet begrijpt.

Andere probleem met de automatische snelheidsregelaar is dat borden die buiten de bebouwde kom vóór een kruispunt staan niet genegeerd worden na het passeren van de kruising. Je rijdt dan opeens 50 km/uur op een 80 of 100 weg.
Oh ja het herkennen werkt super, ik heb alleen uitgezet dat de auto zelf moet gaan remmen. Dat kan ik zelf ook nog wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:17
Beste Tweakers,

Ik ben in de markt voor een nieuwe leaseauto en afgelopen weekend bij de Ford dealer een Capri (select). Leuke wagen die je (nog) niet veel ziet. Deze staat dus ook zeker op mijn shortlist (en in eerste instantie bovenaan).

Echter na het lezen van een deel van dit topic zie ik toch redelijk wat issues met zowel levertijden als software. Levertijden zijn vooral een ding omdat ik de auto graag dit jaar nog geleverd wil krijgen (i.v.m. bijtelling) en de software zou zomaar iets kunnen zijn waar ik mij waarschijnlijk behoorlijk aan ga ergeren.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over wat de levertijden zijn als je nu een auto besteld die niet op voorraad staat?

En in hoeverre leidt de software in het dagelijks gebruik echt tot ergernissen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mouton
Installatie-instructie van de frunk voor de doe-het-zelver. Let wel op de twee zwarte doppen, die zitten los in de plastic verpakking.

https://www.fordserviceco..._A_FRUNK_STORAGE_TRAY.pdf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mouton
Tieske88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:58:
Beste Tweakers,

Ik ben in de markt voor een nieuwe leaseauto en afgelopen weekend bij de Ford dealer een Capri (select). Leuke wagen die je (nog) niet veel ziet. Deze staat dus ook zeker op mijn shortlist (en in eerste instantie bovenaan).

Echter na het lezen van een deel van dit topic zie ik toch redelijk wat issues met zowel levertijden als software. Levertijden zijn vooral een ding omdat ik de auto graag dit jaar nog geleverd wil krijgen (i.v.m. bijtelling) en de software zou zomaar iets kunnen zijn waar ik mij waarschijnlijk behoorlijk aan ga ergeren.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over wat de levertijden zijn als je nu een auto besteld die niet op voorraad staat?

En in hoeverre leidt de software in het dagelijks gebruik echt tot ergernissen?
Ik rij inmiddels 6 maanden in de Explorer en lees hier af en toe artikelen van azijnpissers. Het is een fantastische auto en ik heb me nog geen moment geërgerd aan de software. Ik heb vooraf wel aangenomen dat een nieuw model van Ford niet perfect is. Dit is mij echt enorm meegevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
Ljsvv schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:09:
Wat zijn de ervaringen met snelladen eigenlijk? Bij de Capri die ik krijg zal de maximale snelheid 135KW zijn(bij aanvang vermoed ik), wat is een beetje het gemiddeld wat je bereikt?
Ik haal vrijwel altijd keurig de opgave, d.w.z. 10-80 in ca. 28 minuten. Tot een procentje op 60 135kW. Daarna wat langzamer.

Zie deze video vanaf ca. 1:10 - YouTube: Charging the "NEW" VW Id.4 Pro (2024) at Ionity from 4-90%
Dat komt overeen met mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
tweebel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:09:
[...]

Ik haal vrijwel altijd keurig de opgave, d.w.z. 10-80 in ca. 28 minuten. Tot een procentje op 60 135kW. Daarna wat langzamer.

Zie deze video vanaf ca. 1:10 - YouTube: Charging the "NEW" VW Id.4 Pro (2024) at Ionity from 4-90%
Dat komt overeen met mijn ervaringen.
Thanks! Dat ziet er best netjes uit. Prima tijden om op een lange rit eventjes de beentjes te strekken en kids een sanitaire stop te laten plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
bdw80 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Hoezo gebruik je eigenlijk de standaard navi en niet Android Auto of Apple Carplay?
Ik gebruik eigenlijk beide door elkaar momenteel. De Android Auto verbinding via bluetooth is niet altijd 100% stabiel voor mij, en is een behoorlijke accue drain op mijn telefoon.

Dus op momenten dat ik toch muziek via de radio luister en het mij gaat om even te checken of op bekende routes files staan voldoet de ford navi prima.

Op onbekend terrein kan ik de waarschuwingen voor flitspalen van waze wel waarderen, en ook als ik spotify wil luisteren is het handiger om dan meteen via android auto te navigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
nietorigineel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Ik gebruik eigenlijk beide door elkaar momenteel. De Android Auto verbinding via bluetooth is niet altijd 100% stabiel voor mij, en is een behoorlijke accue drain op mijn telefoon.

Dus op momenten dat ik toch muziek via de radio luister en het mij gaat om even te checken of op bekende routes files staan voldoet de ford navi prima.

Op onbekend terrein kan ik de waarschuwingen voor flitspalen van waze wel waarderen, en ook als ik spotify wil luisteren is het handiger om dan meteen via android auto te navigeren.
Ik plug eigenlijk altijd in vanwege batterijgebruik bij draaien navigatie. Gaat anders idd snel met de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eptb
Mouton schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:15:
[...]

Ik rij inmiddels 6 maanden in de Explorer en lees hier af en toe artikelen van azijnpissers. Het is een fantastische auto en ik heb me nog geen moment geërgerd aan de software. Ik heb vooraf wel aangenomen dat een nieuw model van Ford niet perfect is. Dit is mij echt enorm meegevallen.
Ben ook heel tevreden met de Capri. Maar het is ook net wat je gewend bent. Als je van een tesla komt dan is de software en de app echt bijzonder slecht. Durf te stellen dat geen ex tesla rijder het niet met me eens is. Maar je hebt gelijk, het is een nieuwe auto en er kan nog veel verbeterd worden met updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:16
Ljsvv schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 00:03:
[...]

Thanks! Dat ziet er best netjes uit. Prima tijden om op een lange rit eventjes de beentjes te strekken en kids een sanitaire stop te laten plegen.
Wij zijn in de meivakantie met de Capri naar Italië geweest. En zeker als je kids hebt en de stops daardoor iets langer duren is de laadsnelheid prima. Niet een enorm hoge piek, wel lang constant. Bij koud weer even op tijd handmatig voorverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:34
dutchhornet schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Ook vele parkeerplaatsen zonder tankstation zijn voorzien. Inclusief koffie en frisdrank automaat.
Eerste oplaad locatie in Luxemburg was druk maar was vanwege de tabacs inkopen maar kon gelijk aan de lader.
Weet je het zeker (vast wel..) dat de parkeerplaatsen zonder tankstation een oplaadpunt hebben? Wij rijden 2 á 3 keer per jaar over Route Du Soleil (we houden van Zuid Frankrijk..) waarbij het enige tankstation die wij pakken die in Luxemburg is (mijn benzine wagen doet ongeveer 1200km dus dat lukt met 1 tankbeurt).

Wij nemen dus altijd de parkeerplaatsen zonder tankstation (ja cool, de koffie en snoep/frisdrank automaten is iets nieuws sinds dit jaar), maar ik heb hier nog nooit een oplaadpaal gezien? Of ik moet er gewoon langsaf gekeken hebben, dat kan natuurlijk ook :)
Wel heb je inderdaad met regelmaat een tankstation, maar kijkend naar de afbeeldingen wat er aanwezig zou moeten zijn, zie je niet standaard het logo van elektrisch laden (foutje van de borden of?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
@LopendeVogel zo goed als elk hotel en elke supermarché heeft ook (snel)laders staan, dus in geval dat er echt niks op de snelweg zit is dat een optie (en kun je gelijk even de airco in voor de eerste boodschappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absint
Het koppelen van de Ford pass aan mn Capri is tot op heden nog niet gelukt (connectiviteitsproblemen volgens de Capri) dus dit onder de aandacht gebracht bij de dealer, zal wel een oplossing voor komen.

Maar nu lees ik (veel) dat de Ford App niet veel extra bied, de Ford Navigatie maar zo zo is (die werkt nu niet vanwege bovenstaand probleem), en dat je niet op het Blue Oval netwek kunt komen (geen pobleem, heb een aantal andere passen plus een laadpaal aan huis). Android Auto werkt goed, dus in hoevere mis ik iets extra(s)? (afgezien dat het gewoon zou moeten werken natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Ik zag overigens dat de officiële frunk die je er bij kan bestellen over het ruitensproeier reservoir geplaatst wordt.
Dat is imho toch wel een behoorlijke misser? Op een of andere manier ben ik een fervent fan van ruitensproeien dus die moet bij mij behoorlijk vaak bijgevuld worden.

Zijn er tweakers met ervaringen betreft de frunk? Gaat die gemakkelijk los om de ruitensproeier vloeistof bij te vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdw80
Absint schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:19:
Het koppelen van de Ford pass aan mn Capri is tot op heden nog niet gelukt (connectiviteitsproblemen volgens de Capri) dus dit onder de aandacht gebracht bij de dealer, zal wel een oplossing voor komen.

Maar nu lees ik (veel) dat de Ford App niet veel extra bied, de Ford Navigatie maar zo zo is (die werkt nu niet vanwege bovenstaand probleem), en dat je niet op het Blue Oval netwek kunt komen (geen pobleem, heb een aantal andere passen plus een laadpaal aan huis). Android Auto werkt goed, dus in hoevere mis ik iets extra(s)? (afgezien dat het gewoon zou moeten werken natuurlijk)
Ik begrijp nooit zo die ophef over de app, dat het zo slecht is vergeleken met Tesla. Ik snap dat we hier op Tweakers zitten, maar hoe belangrijk is een app nou echt om een auto te kunnen rijden...?

Voor mij zijn er wel 2 zaken die ik fijn vind aan de app, dat is de verwarming remote aan zetten in de winter en altijd kunnen zien hoe vol de batterij zit, om in te schatten of/wanneer ik moet laden. Beide zaken werken overigens bij mij prima :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj_mckay
bdw80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Ik begrijp nooit zo die ophef over de app, dat het zo slecht is vergeleken met Tesla. Ik snap dat we hier op Tweakers zitten, maar hoe belangrijk is een app nou echt om een auto te kunnen rijden...?

Voor mij zijn er wel 2 zaken die ik fijn vind aan de app, dat is de verwarming remote aan zetten in de winter en altijd kunnen zien hoe vol de batterij zit, om in te schatten of/wanneer ik moet laden. Beide zaken werken overigens bij mij prima :)
Wat ik wel zou willen terugzien in de app is een soort ritverslag.
Hoeveel kWh heb je verbruikt tijdens dat ritje, hoeveel opgewekt met de regeneratie, wat is het verbruik van je airco geweest, dat soort details.
De app is prima (de widget op iPhone ook), maar een collega heeft de EV3 en daarin krijg je dat soort details wel. Nu ben ik als boekhouder een cijfer-nerd, dus wellicht heb ik een bovengemiddelde interesse hierin.

Overigens ben ik voor t eerst "ver" weg gegaan met de auto afgelopen weekend.
Antwerpen heen en terug (426km) op 1 lading (100%) en thuiskomen met nog 17%/90 km range over. Gemiddeld verbruik van 14,9kWh/100km, met 95% snelweg (100/130) op de eco-stand en veelal op cruisecontrol. Ik was best tevreden. Komend weekend Keulen, ben benieuwd of het vergelijkbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj_mckay
eptb schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:13:
Heerlijke auto, ruim, stoer uitelijk, heel comfortabel, stil,
Maar zal ook eerlijk zijn, kom van een Tesla model 3 en een aantal dingen valt me tegen. Zeker omdat deze auto qua uitvoering en prijs vergeleken mag worden met een Tesla model Y.
Heb er 9 maanden op moeten wachten trouwens. Bizar, fabriek in Kohn was tijdje dicht eind vorig jaar. Maar hier kort mijn belangrijkste bevindingen tot nu toe:
Qua hardware:
- keyless entry: sluiten van de deuren bij weglopen met sleutel is onbetrouwbaar. Helaas kan ik ook geen korte claxon geluid activeren als bevestiging. Was dit zo gewend en zoiets moet betrouwbaar zijn. Nu haal ik toch maar mijn sleutel uit de tas om handmatig dicht te doen. Hele idee van keyless is dus weg.
- kwalitiet beeld camera. Echt bizar slecht. Voor een auto van 55k kan dit echt niet
- B&O audio klink goed, maar nee niet als B&O
- Bij het laden kan ik niet de maximale laad capacitiet instellen via de Ford Pass app. Heel itritant want dit is iets wat ik toch onbewust veel deed. Nu moet ik dit in de auto doen. Daarnaast kan de Mach-E dit wel met dezelfde app. I know dat is geen VW.
- Met al die mooie LED binnenverlichting: waarom geen verlichting bij je voeten en de achier deuren. Niet heel belangrijk maar viel me op
- Wat ik en de de kinderen met name missen: bij navigatie route zie ik alleen de eindtijd en reisduur in het headsup display. Wil dit permanent op het grote scherm. Zo jammer, de kinderen moeten nu na 5 jaar mij ineens weer vragen “pap, wanneer zijn er er, hoeveel minuten duurt het nog?”
- auto heeft een paar keer stuur correctie uitgevoerd incl remmen terwijl ik dood rustig op een rechte weg met handen aan het stuur aan het rijden was. Inmiddels 4 keer gebeurd. Schrok me kapot.
- Verrassing, heb elektrische stoel met massage ook aan de bijrijders kant. Zelfs Ford snapte er niets van.
- Vloer matjes achterstoelen waren op bij levering. Komt Ford nog nabrengen.
- Achterklep met voet openen heb ik helemaal opgegeven. Werkt maar zelden en heb nog steeds de “truuk” niet gevonden.

Kijk mijn Tesla model 3 had ook allerlei kinder ziekten in het begin (was eerste model toen). En ik weet dat veel van bovenstaande een kwestie is van software verbeteringen en/of misschien een hardware afstelling.
Ben ontzettend tevreden over de kwaliteit, rij eigenschappen, grote, uiterlijk, opberg mogelijkheden, uitrusting etc etc.
Heb nog geen echt lange afstanden gereden en nog veel te ontdekken. Maar dit is het eerste wat me opviel en je verwacht op sommige punten geen achteruitgang na 5 jaar eerste generatie Tesla model 3 voor een auto van 55k. Maar helaas is dit wel zo en wil dit ook bij mijn account manager van Ford achter laten want de belangrijkste negatieve punten zijn net die dingen die met software opgelost kunnen worden. Geloof echt wel dat ze bij Ford terrecht komen.
Ik vind je best kritisch;
- Keyless entry geen problemen mee, signaal als dicht zou fijn zijn, dat doet ie nu juist als je wegloopt en een deur niet goed dicht is. Overigens gaat de beveiling wel aan en als iets of iemand in de wagen komt, dan gaat ie enorm piepen (waar ik achterkwam toen puber bleef zitten en ik nog even iets uit huis ging halen 8)7
- Wat is er mis met de camera kwaliteit en waarvoor gebruik je m? Met parkeren kan ik alles prima zien. Enige minpunt is dat de achterkant van de wagen een magneet voor vuiligheid is waardoor de camera nu en dan vies is. Mijn oplossing, elke week wasstraat.
- Geluid is persoonlijk
- Laadcapaciteit geen issue voor mij, thuis en op de zaak 11kWH lader.
- Ik vind de binnenverlichting juist enorm helder! Zeker in donkere tijden.
- Navi is al opgelost, lees ik :D
- Die stuurcorrectie ben ik het volledig mee eens (staat ook in mijn langere review). Ik heb regelmatig gehad dat ik op de A9 reed, simpele rechtuit weg zonder al te veel gedoe, en de wagen de alarmlichten aangooide en op de rem trapte, terwijl ik wel gewoon aan het sturen ben, zij het met minimale moeite omdat de auto dat voor me doet. Ik zet die opties dan ook standaard uit.
- Achterklep is wisselend bij mij, ik gebruik vaker de sleutel daarvoor zodat de klep open is als ik aankom bij de auto.

Hier wat mini tutorials waar je wellicht wat aan hebt: https://www.youtube.com/p...T0VeZD0V9pY4BrGI84iEgO5ih

Inmiddels de Explorer 156 dagen onder mn kont en 16.181 km achter de rug en ik stap elke dag nog met een glimlach in. Vandaag wordt de trekhaak gemonteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
bdw80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Tesla app, maar evengoed vind ik de app wel erg basic.

Waarom wel een knop voor op/van slot, maar niet aangegeven wat de huidige slot status is?

Waarom niet de mogelijkheid om als je de oplader hebt aangesloten alsnog via de app het doelpercentage aan te passen als je je bedenkt dat je toch een keer tot 100% wil laden (of minder dan de standaard 80%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnbr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-06 13:44
Ljsvv schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:46:
Ik zag overigens dat de officiële frunk die je er bij kan bestellen over het ruitensproeier reservoir geplaatst wordt.
Dat is imho toch wel een behoorlijke misser? Op een of andere manier ben ik een fervent fan van ruitensproeien dus die moet bij mij behoorlijk vaak bijgevuld worden.

Zijn er tweakers met ervaringen betreft de frunk? Gaat die gemakkelijk los om de ruitenvloeistof bij te vullen?
Ik begrijp uit de handleiding (paar posts boven jou) dat je de Frunk iets kan opliften om bij reservoirs te komen. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
jaguarxj16 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:13:
[...]

Wij zijn in de meivakantie met de Capri naar Italië geweest. En zeker als je kids hebt en de stops daardoor iets langer duren is de laadsnelheid prima. Niet een enorm hoge piek, wel lang constant. Bij koud weer even op tijd handmatig voorverwarmen.
Als je via de ingebouwde navi navigeert en het vinkje voor automagisch voorverwarmen aan hebt staan, zou dit vanzelf moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchhornet
LopendeVogel schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:30:
[...]

Weet je het zeker (vast wel..) dat de parkeerplaatsen zonder tankstation een oplaadpunt hebben? Wij rijden 2 á 3 keer per jaar over Route Du Soleil (we houden van Zuid Frankrijk..) waarbij het enige tankstation die wij pakken die in Luxemburg is (mijn benzine wagen doet ongeveer 1200km dus dat lukt met 1 tankbeurt).

Wij nemen dus altijd de parkeerplaatsen zonder tankstation (ja cool, de koffie en snoep/frisdrank automaten is iets nieuws sinds dit jaar), maar ik heb hier nog nooit een oplaadpaal gezien? Of ik moet er gewoon langsaf gekeken hebben, dat kan natuurlijk ook :)
Wel heb je inderdaad met regelmaat een tankstation, maar kijkend naar de afbeeldingen wat er aanwezig zou moeten zijn, zie je niet standaard het logo van elektrisch laden (foutje van de borden of?).
Heel zeker. Heb er onderweg 2 maal gebruik van gemaakt. Is allemaal nog nieuw maar staat keurig op de borden. 200,300 en 400kWh laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruisix

Zijn er tweakers met ervaringen betreft de frunk? Gaat die gemakkelijk los om de ruitenvloeistof bij te vullen?
Viel mij niet 123 op toen deze erin ging bij de dealer ik zag nog gewoon de vulopening maar ik ga dat later deze week even checken voor je als een mede tweaker dat al niet heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:16
tweebel schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Als je via de ingebouwde navi navigeert en het vinkje voor automagisch voorverwarmen aan hebt staan, zou dit vanzelf moeten gaan.
Klopt. Maar vind de ingebouwde navigatie niet fijn werken dus gebruik altijd Apple CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cruisix
@Ljsvv en de rest;

Even naar de Frunk gekeken en tja dat zit best wel krap. Je kan de Frunk wel iets optillen zonder hem los te halen en dan kan in ieder geval de dop van de vulopening open maar vergeet een trechter maar.

Dus... Ik heb maar een hevelpomp besteld, zo'n simpel ding met flexibele slang, en ga dat eens doen. Voordeel wat ik nu al zie is dat ik het zonder knoeien kan terwijl ik daar toch met trechters en jerrycans altijd een puinhoop maak.

Rapporteer wel weer terug als ik dit getest heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
Cruisix schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:47:
@Ljsvv en de rest;

Dus... Ik heb maar een hevelpomp besteld, zo'n simpel ding met flexibele slang, en ga dat eens doen. Voordeel wat ik nu al zie is dat ik het zonder knoeien kan terwijl ik daar toch met trechters en jerrycans altijd een puinhoop maak.
Het nadeel van een hevelpomp is wel dat je 'm in je auto moet bewaren mocht je onderweg bij moeten vullen, al heb je daar nu wel mooi extra opbergruimte voor!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ljsvv
Cruisix schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:47:
@Ljsvv en de rest;

Even naar de Frunk gekeken en tja dat zit best wel krap. Je kan de Frunk wel iets optillen zonder hem los te halen en dan kan in ieder geval de dop van de vulopening open maar vergeet een trechter maar.

Rapporteer wel weer terug als ik dit getest heb.
Thanks voor t checken!
Onze Capri Premium Extended Range RWD is gearriveerd. Nu wachten op het verlossende telefoontje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eei0ZTET3E68Rjcy4OltY-oAO4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVcwbOl2mGFjpr6rr8Tt1hnK.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mouton

Zijn er tweakers met ervaringen betreft de frunk? Gaat die gemakkelijk los om de ruitensproeier vloeistof bij te vullen?
De toevoer van het reservoir is gemakkelijk te verplaatsen en met een tyrap (of beter) vast te zetten. De frunk is ook makkelijk op te tillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAdpH8iOYbKmkSXlG8xcEjYKZCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDZj7j8kalQfpJhKLA42fJTp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awyTOWmc5JvWV83S5p4ROj_hA90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czHImbvqjyheDbE3pDiQVlnT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisix
Mouton schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:03:
[...]

De toevoer van het reservoir is gemakkelijk te verplaatsen en met een tyrap (of beter) vast te zetten. De frunk is ook makkelijk op te tillen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Huh. bij mij zit hij anders... :?
Maar dit ga ik wel even proberen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mouton
Cruisix schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:55:
[...]

Huh. bij mij zit hij anders... :?
Maar dit ga ik wel even proberen dan.
Bij mij zit hij ook onder de frunk. Op de foto heb ik twee plaatsen aangegeven waar ik makkelijk naar kon verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruisix
@Mouton Joh, super! Ik had hier eigenlijk niet eens aan gedacht. Ga dit zeker toepassen. De hevelpomp kan mooi naar mijn zoon want bij hem in de auto zit het ook zo lekker handig maar dit is niet aan te passen dus kan hij mooi knoeivrij bijvullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eptb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX9OOUloaABfOP4zd_hYMLSLndE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFcposhvnuuRKwYvsZ9hLeKa.jpg?f=fotoalbum_large

1982 Granada versus 2025 Capri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Nou de Capri afgelopen vrijdag op mogen halen.
Erg blij mee en tot nu toe bevalt ie prima.

Toch nog wel behoorlijk wat moeite om na jarenlang een echte Ford gereden te hebben met de VW software.

Hetgeen waar ik tot nu toe echt tegen aanloop: hoe krijg ik ingesteld dat wanneer ik de camera knop indruk (die naast de volumeknop in de middentunnel) ook echt de camera krijg en niet de parkeerassistent?
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste