Kasper1985 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:56:
Rij nu exact een maand in de nieuwe Ford Explorer collection.
tot nu toe weinig echte issues. Rijdt prima.
Wel 2 dingen tot nu toe:
- een fluitend geluid bij hogere snelheid aan mijn kant. Alsof het raam niet volledig dicht is. Vraag me af of ik hiermee naar de dealer moet of dat dit normaal is?
- gisteravond was de 4/5g connectiviteit ineens verdwenen. Ik werd op een gast profiel gezet en kon niet meer met bluetooth verbinden met m’n telefoon. Auto had 1,5 uur stil gestaan (daarvoor ruim een uur mee gereden en niks aan de hand). bij thuis komst uurtje voor de deur laten staan en weer ingestapt en de connectiviteit was weer terug alsof er niks aan de hand was.
Het scherm deed er ook erg lang over om op te starten. Ik was niet in een gebied zonder bereik (Leerdam) en mijn telefoon had wel gewoon bereik. Even was ik bang dat er een trial periode van een maand was verlopen maar ik kon ook nergens vinden waar ik dan een abonnement moest afsluiten. Al met al dus heel vreemd.
Verder best tevreden. Parking assistant werkt goed bij krappe/nauwe parkeer plaatsen in de straat. Kwaliteit van de cameras lijkt sterk verbeterd tov de proef ritten die ik had gemaakt ook in het donker.
Maar dit soort software issues blijven toch vreemd. Vooral omdat de SOS optie dan ook niet werkt en er dus af en toe een “bezoek werkplaats” melding verschijnt.
telkens als de auto opstart, download deze het gebruikersprofiel van de VW backend (ook al is het een Ford, zelfde backend naar mijn weten).
Als de backend of communicatie module van de auto problemen heeft zal de auto het een tijdje blijven proberen en het langer duren voordat je kunt "inloggen". uiteindelijk geeft de auto het op en gebruikt deze een gast profiel. en tja, ik ben niet erg te spreken over deze implementatie; maar het is wel wat er nu in zit en hebben er maar mee te schaften.
vraag is dus of je geen issue met de communicatie module hebt (en deze op dat moment dus ook niet werkt voor de SOS functie). Wellicht goed om eens aan te geven bij de dealer.
Een fluitend geluid is duidelijk ergens een kier in het bodywerk die er niet hoort te zitten.
Deur die niet goed sluit, raamrubber die niet op zijn plek zit? kijk eens kritisch naar de auto, vergelijk de linker en rechter kant en kijk naar panel gapping, afstelling van de deuren, rubbers rond de ramen, etc.
[
Voor 7% gewijzigd door
sl1000 op 16-09-2026 11:51
]