Met de range van EV tegenwoordig, maak ik me niet zo druk
Ik ga gewoon met 100% vanaf thuis rijden en na 2,5-3 uur rijden pak ik het eerstvolgende tankstation langs de snelweg en hang hem daar aan de lader. Vervolgens wat eten, plassen, benen strekken en dan weer verder met 80-90% aan stroom enz.
Afgelopen zomer ben ik heen en weer naar Portugal gereden, volledig op de ingebouwde navigatie van de auto. Vond het erg prettig dat laadstops automatisch werden aangepast als het verbruik anders uitviel dan verwacht door bijvoorbeeld tegenwind, dat kon nog een flinke slok op een borrel uitmaken namelijk.
Mocht je toch eerder willen laden, kun je via die soort route-tijdlijn aan de rechterkant van het navigatiescherm een laadstation aanklikken en de route via dat punt laten lopen. Hierdoor gaat de preconditioning van de accu ook automatisch aan.
Je kunt via de ingebouwde navigatie ook aardig wat tweaken, hoe veel km je over wilt hebben bij tussentijdse laadstops, hoe veel km je over wilt hebben bij aankomst op bestemming, etc.
Mocht je toch eerder willen laden, kun je via die soort route-tijdlijn aan de rechterkant van het navigatiescherm een laadstation aanklikken en de route via dat punt laten lopen. Hierdoor gaat de preconditioning van de accu ook automatisch aan.
Je kunt via de ingebouwde navigatie ook aardig wat tweaken, hoe veel km je over wilt hebben bij tussentijdse laadstops, hoe veel km je over wilt hebben bij aankomst op bestemming, etc.
Ik wil wel bewust laden bij Ionity vanwege dat abonnement. Dus dan is dit niet direct haalbaar. Maar echt spannend vind ik het niet nee. Elke 2-3u stoppen wil je toch wel, met kinderen. Vooral benieuwd of de stations bezet zijn!bdw80 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:53:
Met de range van EV tegenwoordig, maak ik me niet zo drukIk ga gewoon met 100% vanaf thuis rijden en na 2,5-3 uur rijden pak ik het eerstvolgende tankstation langs de snelweg en hang hem daar aan de lader. Vervolgens wat eten, plassen, benen strekken en dan weer verder met 80-90% aan stroom enz.
Hoeveel denk je dat je bespaart? Ik neem altijd gewoon m’n ANWB pas mee en laad dan wat op dat moment handig uitkomt, voor mijn gevoel scheelt dat op een hele vakantie misschien 2 tientjes ofzo…?Mike85 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:25:
[...]
Ik wil wel bewust laden bij Ionity vanwege dat abonnement. Dus dan is dit niet direct haalbaar. Maar echt spannend vind ik het niet nee. Elke 2-3u stoppen wil je toch wel, met kinderen. Vooral benieuwd of de stations bezet zijn!
Abonnement was gratis (via Ford), ik verwacht wel zo'n 200-250 kWh te laden de hele reis. Scheelt al snel 20-30 cent als ik het goed begrijp. Dus in ieder geval €40, maar misschien ook wel het dubbele.
Ben toch Nederlander he haha
Ben toch Nederlander he haha
Momenteel een tourtje door Europa aan het maken. Abonnement op ABRP (icm dongle) en Inonity. Scheelt in Europese landen de helft qua kosten per kWh. En ABRP loodst me overal zonder problemen heen (heb Inonity als voorkeur (hartje) en Tesla als achtervang.
Na de vakantie zet ik beide abonnementen weer uit. Ik overweeg volgend jaar wel een abonnement te nemen voor Tesla want die heeft toch de beste dekking in Europa merk ik. Dus dan draai ik beide laadmerken om in ABRP.
En ik ben aangenaam verrast qua range als je je rechtervoet een beetje kunt inhouden.
Oja, tip voor mensen die met een fietsdrager naar Italië (of Spanje) gaan. Je hebt daar zon gekeurde plaat voor nodig achterop je drager. Beetje zonde geld als je overal een abonnement op hebt om te besparen en je krijgt een boete omdat je zon plaat mist.
Na de vakantie zet ik beide abonnementen weer uit. Ik overweeg volgend jaar wel een abonnement te nemen voor Tesla want die heeft toch de beste dekking in Europa merk ik. Dus dan draai ik beide laadmerken om in ABRP.
En ik ben aangenaam verrast qua range als je je rechtervoet een beetje kunt inhouden.
Oja, tip voor mensen die met een fietsdrager naar Italië (of Spanje) gaan. Je hebt daar zon gekeurde plaat voor nodig achterop je drager. Beetje zonde geld als je overal een abonnement op hebt om te besparen en je krijgt een boete omdat je zon plaat mist.