2 weken geleden kon ik niets in het linker voorportier meer bedienen. In het linker achterportier werkte de raambediening wél. De zekering was niet gesmolten. Afspraak gemaakt met de garage voor 20/5, maar sinds gister functioneert alles ineens weer. Ga morgen de garage maar afzeggen. Ergens een slecht contactje waarschijnlijk. Maar ff afwachten of dit probleem terugkeert.
Dit gebeurd vaker, gewoon even op de touch knoppen bovenin duwen en dan springt die weer aan.HouterBend schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:10:
2 weken geleden kon ik niets in het linker voorportier meer bedienen. In het linker achterportier werkte de raambediening wél. De zekering was niet gesmolten. Afspraak gemaakt met de garage voor 20/5, maar sinds gister functioneert alles ineens weer. Ga morgen de garage maar afzeggen. Ergens een slecht contactje waarschijnlijk. Maar ff afwachten of dit probleem terugkeert.
Heb je hem al?TeleNL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:16:
Mijn 2026 versie van de explorer op 23 of 24Jan besteld. Volgens de dealer komt hij volgende week binnen.
Heeft iemand misschien een truuk gevonden om de instellingen voor rijmodus (eco, normaal, sport) en ingeschakelde hulpmiddelen tussen ritten te laten onthouden? Ik heb de auto nu bijna anderhalf jaar en begin me echt te ergeren aan het continu opnieuw moeten instellen van die dingen...
Is zover ik weet niet mogelijk.
Wat mij vooral irriteert is dat de Puma ev van mijn vrouw gewoon de laatste instellingen vast houdt (zoals je verwacht).
Wat mij vooral irriteert is dat de Puma ev van mijn vrouw gewoon de laatste instellingen vast houdt (zoals je verwacht).
Bestaat Google Maps EV-routing via Android Auto met live batterijstatus/SOC eigenlijk al voor de Ford Explorer EV?
Ik bedoel dus dat Google Maps automatisch het actuele batterijpercentage van de auto uitleest en dat gebruikt om laadstops en het verwachte aankomstpercentage te berekenen.
Voor alle duidelijkheid: ik bedoel niet gewoon Google Maps via Android Auto, en ook niet de nieuwe Google Maps EV-functie waarbij je zelf manueel je huidige batterijpercentage moet ingeven.
Zijn er hier mensen met een Explorer EV die dit effectief werkend hebben gekregen?
Zo ja, hoe heb je dat precies aan de praat gekregen? Moest je ergens iets activeren in de wagen, FordPass, Android Auto of Google Maps? En maakt het verschil of je bekabeld of draadloos Android Auto gebruikt?
Ik bedoel dus dat Google Maps automatisch het actuele batterijpercentage van de auto uitleest en dat gebruikt om laadstops en het verwachte aankomstpercentage te berekenen.
Voor alle duidelijkheid: ik bedoel niet gewoon Google Maps via Android Auto, en ook niet de nieuwe Google Maps EV-functie waarbij je zelf manueel je huidige batterijpercentage moet ingeven.
Zijn er hier mensen met een Explorer EV die dit effectief werkend hebben gekregen?
Zo ja, hoe heb je dat precies aan de praat gekregen? Moest je ergens iets activeren in de wagen, FordPass, Android Auto of Google Maps? En maakt het verschil of je bekabeld of draadloos Android Auto gebruikt?
Volgens mij heb je hiervoor Android automotive voor nodig. Dus een MY2026.75 model.TonySuperPony schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:50:
Bestaat Google Maps EV-routing via Android Auto met live batterijstatus/SOC eigenlijk al voor de Ford Explorer EV?
Ben ook wel benieuwd of er al mensen hier zijn die het nieuwe model geleverd hebben gekregen. Zelf nog geen update gehad van de dealer over mijn in maart bestelde Capri.
Ik heb een update gehad van mijn dealer. Mijn Ford is in januari besteld, inmiddels gebouwd en komt naar NL.triflip schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Volgens mij heb je hiervoor Android automotive voor nodig. Dus een MY2026.75 model.
Ben ook wel benieuwd of er al mensen hier zijn die het nieuwe model geleverd hebben gekregen. Zelf nog geen update gehad van de dealer over mijn in maart bestelde Capri.
Als alles goed gaat ten laatste over 4 weken geleverd dan!
Ik heb hier wat onderzoek naar gedaan en bij mijn weten is dit (nog) niet mogelijk, en gaat alles bij benadering.TonySuperPony schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:50:
Ik heb het werkend gekregen met ABRP icm een dongle en dat werkt prima. Voorkeurs laad aanbieder instellen, en gaan
Beste wat er op dit moment is, is een OBD adapter samen met ABetterRoutePlanner. Heb zelf een OBDLink CX en het werkt best goed. Het is zeker niet perfect want automatisch voorverwarmen als je op een snellader navigeert werkt op deze manier niet (maar kun je wel met de hand starten) en je hebt een ABRP abonnementje nodig.TonySuperPony schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:50:
De planningen/voorspellingen van ABRP zijn echter zoveel beter dan wat het Ford systeem me geeft dat ik alle nadelen (zoals de losse adapter) voor lief neem voor de langere ritten.
Kun je de OBDLink CX laten zitten als de auto uitgeschakeld is? Of gaat dan het alarm af? Dat laatste gebeurde bij een OBD adapter die ik zelf een keer heb geprobeerd, vond het toch te veel gedoe om iedere rit dat ding in en uit te pluggen.harrewarre schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:29:
[...]
Beste wat er op dit moment is, is een OBD adapter samen met ABetterRoutePlanner. Heb zelf een OBDLink CX en het werkt best goed. Het is zeker niet perfect want automatisch voorverwarmen als je op een snellader navigeert werkt op deze manier niet (maar kun je wel met de hand starten) en je hebt een ABRP abonnementje nodig.
De planningen/voorspellingen van ABRP zijn echter zoveel beter dan wat het Ford systeem me geeft dat ik alle nadelen (zoals de losse adapter) voor lief neem voor de langere ritten.
Ik heb de Vgate VLinker (stond op het lijstje van aanbevolen dongles van ABRP) maar als de dongle laat zitten en je kijkt per ongeluk op je Ford app dan gaat het alarm af. Dus ik gebruik m allen voor lange ritten
@MegaMindy Ik heb em (per ongeluk
) wel eens laten zitten en toen geen alarm gehoord maar het algemene advies is om em er altijd uit te halen.
Er zit geen pairing-knopje op dus ik ga er dan vanuit dat als de auto "wakker" wordt, de dongle ook aan gaat, en dan in pairing mode opstart. Dat alleen al is voor mij genoeg om em niet te laten zitten.
Ik gebruik het ook eigenlijk alleen voor langere ritten waarbij ik beter zicht wil op eventuele stops en aankomst SoC.
Er zit geen pairing-knopje op dus ik ga er dan vanuit dat als de auto "wakker" wordt, de dongle ook aan gaat, en dan in pairing mode opstart. Dat alleen al is voor mij genoeg om em niet te laten zitten.
Ik gebruik het ook eigenlijk alleen voor langere ritten waarbij ik beter zicht wil op eventuele stops en aankomst SoC.
Vandaag vanuit de lease maatschappij de verwachtte leverdatum van de Ford Explorer Collection ontvangen. Verwachting is halverwege november 2026.
Dealer gaf aan dat ze in juni in productie gingen voor uitlevering juli maar blijkbaar duurt het toch wat langer of zit deze batch vol.
Dealer gaf aan dat ze in juni in productie gingen voor uitlevering juli maar blijkbaar duurt het toch wat langer of zit deze batch vol.
“Wat langer”SmoothTweaker schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:48:
Vandaag vanuit de lease maatschappij de verwachtte leverdatum van de Ford Explorer Collection ontvangen. Verwachting is halverwege november 2026.
5 maanden langer…….
Vanaf het model 2027.25 (zie Duitse Ford site) is "Blue my Mind" vervangen met "Solar Silver".

Lekker saaie kleur weer. Ik ben heel blij met mijn blue my mind! Krijg nog steeds complimenten over de kleurwhooptiedoe schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:43:
Vanaf het model 2027.25 (zie Duitse Ford site) is "Blue my Mind" vervangen met "Solar Silver".
[Afbeelding: Ford Capri Solar Silver]
[Afbeelding: Explorer Solar Silver]
Ja hier idem! Ik ben ook zeer blij met de kleur Blue my Mind op mijn Capri!KiberHD schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:48:
[...]
Lekker saaie kleur weer. Ik ben heel blij met mijn blue my mind! Krijg nog steeds complimenten over de kleur
Ik vind het jammer dat Ford de kleur niet meer gaat leveren.
Gisteren de rubbermatten wezen afhalen en gelijk gevraagd of ze de achterste matten toch niet waren vergeten. In de showroom even gekeken naar het daar geshowde model en die had wel matten achteraan. Maar de volgens de verkoper worden er standaard geen matten achteraan meer mee geleverd. Toch een beetje raar.Mr.Bluestar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:27:
[...]
Heb ondertussen een set rubbermatten in bestelling staan maar ik vraag er zeker achter als ik deze ga afhalen.
Dat is inderdaad wel vreemd. Hoe bevallen de rubberen matten, heb je misschien een foto? Met kinderen en in de wintermaanden tijdens de wintersportweken zou dat wel erg fijn zijn in plaats van de standaard matten.Mr.Bluestar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:21:
[...]
Gisteren de rubbermatten wezen afhalen en gelijk gevraagd of ze de achterste matten toch niet waren vergeten. In de showroom even gekeken naar het daar geshowde model en die had wel matten achteraan. Maar de volgens de verkoper worden er standaard geen matten achteraan meer mee geleverd. Toch een beetje raar.
Apart verhaal.Mr.Bluestar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:21:
[...]
Gisteren de rubbermatten wezen afhalen en gelijk gevraagd of ze de achterste matten toch niet waren vergeten. In de showroom even gekeken naar het daar geshowde model en die had wel matten achteraan. Maar de volgens de verkoper worden er standaard geen matten achteraan meer mee geleverd. Toch een beetje raar.
Ik dacht dat die matten vaak ook nog onder de "kosten rijklaar maken" vallen. Sommige dealers leveren dan ook een mattensetje met naam vd betreffende organisatie oid.
Beetje domme kostenbesparing m.i..
Ik kan mijn heugen dat de verkoper dat ook tegen mij zei. Fabriek af geen matten, doet de dealer. Gewoon van Ford, dus geen ander label. Achterin lagen ze wel verkeerd, maar ach, dat had ik zelf snel opgelost hèhè.
Op zich bevallen ze prima, goede pasvorm en lijken echt wel heel stevig te zijn. Wel niet soepel, ze zijn vrij stug. Maar hoop dat ze vooral er voor zorgen dat het makkelijk proper te maken valt en tegen moddervoeten kunnen.SmoothTweaker schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:09:
[...]
Dat is inderdaad wel vreemd. Hoe bevallen de rubberen matten, heb je misschien een foto? Met kinderen en in de wintermaanden tijdens de wintersportweken zou dat wel erg fijn zijn in plaats van de standaard matten.
:strip_exif()/f/image/k7nLCIIdbO8eXYpta2hSVkBn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hC87a6qUBQTrBrmirWxUzLJB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y4LTbXtzg1E501WwiEvI0nXj.jpg?f=fotoalbum_large)
@Mr.Bluestar zie ik het nu goed dat de mat in de achterbak niet gebruikt kan worden als de vloerplank op de laagste stand staat?
Er zijn 2 matten. Op de voorlaatste foto zie je de mat die op de bovenste plank ligt. Deze mat bedekt heel de vloer. Op de laatste foto zie je andere mat die ongeveer de helft zo groot is. Je kan deze ook omwisselen als je dat wil denk ik. Maar als je de plank op de laagste stand legt heeft het niet veel zin om daar ook een mat tussen te leggen.Skit3000 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:23:
@Mr.Bluestar zie ik het nu goed dat de mat in de achterbak niet gebruikt kan worden als de vloerplank op de laagste stand staat?
Dank je. Hier ligt de plank vaak op de hoogste stand, maar als ik dan onderweg ben en ergens iets op pik waarbij ik iets meer ruimte nodig heb is het wel fijn om te weten dat de plank met deze mat nog omlaag zou kunnen.Mr.Bluestar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:48:
[...]
Er zijn 2 matten. Op de voorlaatste foto zie je de mat die op de bovenste plank ligt. Deze mat bedekt heel de vloer. Op de laatste foto zie je andere mat die ongeveer de helft zo groot is. Je kan deze ook omwisselen als je dat wil denk ik. Maar als je de plank op de laagste stand legt heeft het niet veel zin om daar ook een mat tussen te leggen.
https://www.autoweek.nl/a...mogen-flink-meer-trekken/
Update voor de auto's die nog geleverd gaan worden.
Zou dat ook al gelden voor een auto (Explorer RWD met 79 kWh batterij) die 16 juni wordt gebouwd?SmoothTweaker schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:14:
https://www.autoweek.nl/a...mogen-flink-meer-trekken/
Ik zie op de Ford site zelfs 2000 kg trekgewicht staan en 90 kg kogeldruk.
[ Voor 6% gewijzigd door ReneAP op 22-05-2026 18:17 ]
Waarschijnlijk niet, er staat sinds vandaag een nieuwe prijslijstversie actief, 2027.25, daar staan ook de nieuwe nog hogere trekhaakgewichten op.
Denk dat de prijslijst versie die op je opdrachtbevesting staat leidend zal zijn, gok dat die bij jou op 2026.75 staat.
Denk dat de prijslijst versie die op je opdrachtbevesting staat leidend zal zijn, gok dat die bij jou op 2026.75 staat.
We gaan het zien, mij maakt het niks uit heb toch niks te trekken alleen een fietsendrager op de trekhaak.RPGP schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:26:
Waarschijnlijk niet, er staat sinds vandaag een nieuwe prijslijstversie actief, 2027.25, daar staan ook de nieuwe nog hogere trekhaakgewichten op.
Denk dat de prijslijst versie die op je opdrachtbevesting staat leidend zal zijn, gok dat die bij jou op 2026.25 staat.
Precies, ik heb de 2024,75 versie zonder trekhaak omdat ik niet van plan was om een caravan te trekken of fietsendrager te gebruiken.
Achteraf monteren kan altijd alhoewel dat wel een stuk duurder is dan af-fabriek.
Heb de auto sinds Okt 2024 en ben nog steeds dik tevreden, enige wat ik jammer vind is dat google maps niet naar mijn versie komt,
Achteraf monteren kan altijd alhoewel dat wel een stuk duurder is dan af-fabriek.
Heb de auto sinds Okt 2024 en ben nog steeds dik tevreden, enige wat ik jammer vind is dat google maps niet naar mijn versie komt,
Ik heb een chassis nummer gekregen van de dealer. Helaas herkend de Ford website deze niet. Kan de status daar dus niet bekijken. Wel een screenshot gekregen. Geschatte ETA 1 - 31 juli. Toch maandje eerder dan wat de lease maatschappij nog steeds aan geeft.
Besteld begin april.
Besteld begin april.
Je hebt toch Android auto?RPGP schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:42:
Precies, ik heb de 2024,75 versie zonder trekhaak omdat ik niet van plan was om een caravan te trekken of fietsendrager te gebruiken.
De nieuwe 2026.75 explorers krijgen native android auto ipv van het eigen Ford Sync systeem, Ford Sync navi werkt over het algemeen goed, maar vaak zijn de POI's verouderd, dat doet GM beter, GM krijgt straks ook nog een heel nieuwe layout, die ga ik niet native krijgen ook niet via een OTA update.
Google maps kan ik overigens wel gewoon via m'n iPhone en Apply Carplay op mijn scherm krijgen maar da's weer een extra tussenstap, Via Carplay praat GM niet met de auto zelf, althans da's mij nog niet gelukt, dus geen accu soc en automatisch de accu pre-conditioneren als je naar een laadstation rijdt..Dat doet de native google versie straks wel, Maar het is wat het is, auto bevalt verders prima maar ik had wel meer van het OTA update gebeuren verwacht,
Google maps kan ik overigens wel gewoon via m'n iPhone en Apply Carplay op mijn scherm krijgen maar da's weer een extra tussenstap, Via Carplay praat GM niet met de auto zelf, althans da's mij nog niet gelukt, dus geen accu soc en automatisch de accu pre-conditioneren als je naar een laadstation rijdt..Dat doet de native google versie straks wel, Maar het is wat het is, auto bevalt verders prima maar ik had wel meer van het OTA update gebeuren verwacht,
De 2026.75 versie krijgt Android Automotive en Android Auto. Beide zijn verschillende dingenRPGP schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 01:03:
De nieuwe 2026.75 explorers krijgen native android auto ipv van het eigen Ford Sync systeem, Ford Sync navi werkt over het algemeen goed, maar vaak zijn de POI's verouderd, dat doet GM beter, GM krijgt straks ook nog een heel nieuwe layout, die ga ik niet native krijgen ook niet via een OTA update.
ik lees ook mee op het duitse Explorer forum en daar heeft ook nog niemand de 2026.75 binnen.
Er stonden wel geruchten dat door een software issue ( bug of licentie ?) de uitlevering 2026.75 on hold was gezet, maar op 25-05 de boel weer was vrijgegegeven, dus leveringen zouden nu echt op gang moeten komen, Blijft wel een verhaal gehoord van een kennis van de broer van de zus van de slager, maar zou wel een verklaring kunnen zijn van de vertraging.
Ford zelf is nou niet de kampioen in status updates.
Er stonden wel geruchten dat door een software issue ( bug of licentie ?) de uitlevering 2026.75 on hold was gezet, maar op 25-05 de boel weer was vrijgegegeven, dus leveringen zouden nu echt op gang moeten komen, Blijft wel een verhaal gehoord van een kennis van de broer van de zus van de slager, maar zou wel een verklaring kunnen zijn van de vertraging.
Ik heb de v2l adapter onlangs op een Ford Explorer van oktober 2024 geprobeerd. Helaas werkt dat niet.
Let op: Alleen voor voertuigen die vanaf 13 april 2026 zijn gebouwd. Het is niet toegestaan om in combinatie met dit product stekkerdozen of kabelhaspels te gebruiken.Ltlt schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:27:
Ik heb de v2l adapter onlangs op een Ford Explorer van oktober 2024 geprobeerd. Helaas werkt dat niet.
https://www.ford-accessoires.nl/elektrisch-rijden/elektrisch%20rijden/v2l-adapter/2879230#
(staat dan weer haaks op de compatibele auto's)
[ Voor 4% gewijzigd door Absint op 29-05-2026 10:50 ]
Dat duitse forum heb ik ook gevonden inderdaad. Waar dat gerucht vandaan komt lijkt niemand te weten, geen enkele dealer bevestigt het ook. Feit lijkt wel te zijn dat er ergens een vertraging is opgelopen bij de productie.RPGP schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:16:
ik lees ook mee op het duitse Explorer forum en daar heeft ook nog niemand de 2026.75 binnen.
Zelf ook even bij van mossel gepolst waar mijn capri is besteld. Zij zijn niet op de hoogte van leverproblemen (of mogen niets zeggen, kan ook natuurlijk).
Ik heb van de dealer gehoord dat mijn auto gebouwd is maat vast wordt gehouden vanwege steekproeven.triflip schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:10:
[...]
Dat duitse forum heb ik ook gevonden inderdaad. Waar dat gerucht vandaan komt lijkt niemand te weten, geen enkele dealer bevestigt het ook. Feit lijkt wel te zijn dat er ergens een vertraging is opgelopen bij de productie.
Zelf ook even bij van mossel gepolst waar mijn capri is besteld. Zij zijn niet op de hoogte van leverproblemen (of mogen niets zeggen, kan ook natuurlijk).
Ik zie op ford.nl dat de 2026.75 versie niet meer te bestellen is. Je bestelt nu meteen de 2027.75 versie. Het lijkt erop dat de 2026.75 een erg kort leven heeft gehad aangezien dat productie op 15 april is gestart.
In een facebookgroup heeft iemand een pre release getoond van de nieuwe software: https://www.facebook.com/groups/fordexplorereveurope/posts/4563431507279551/adje123 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:38:
[...]
Een volledig nieuwe HMI en besturingssysteem voor een modernere look & feel;
[ Voor 9% gewijzigd door whooptiedoe op 31-05-2026 14:42 ]
Ja, bijzonder om te zien dat er nu alweer een nieuwe versie is. Zelf heb ik de 2026.75 versie besteld. Die zou a.s. 03-06-2026 gebouwd worden... dan naar Dealer, dan kenteken... hopelijk over een maand de auto binnen.adje123 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:54:
Ik zie op ford.nl dat de 2026.75 versie niet meer te bestellen is. Je bestelt nu meteen de 2027.75 versie. Het lijkt erop dat de 2026.75 een erg kort leven heeft gehad aangezien dat productie op 15 april is gestart.
Betreffende het 2027.75 model... zoveel lijkt er niet veranderd t.o.v. 2026.75. Ik zie een aangepaste kleur... maar verder nog niet veel.
En de verwachte levertijd zie je ook niet meer. Ik denk dat er teveel geklaagd is dat Ford de leverings beloftes niet nakomt?DeDaan86 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:49:
[...]
Ja, bijzonder om te zien dat er nu alweer een nieuwe versie is. Zelf heb ik de 2026.75 versie besteld. Die zou a.s. 03-06-2026 gebouwd worden... dan naar Dealer, dan kenteken... hopelijk over een maand de auto binnen.
Betreffende het 2027.75 model... zoveel lijkt er niet veranderd t.o.v. 2026.75. Ik zie een aangepaste kleur... maar verder nog niet veel.
Goedenavond, ik ben sindskort ook in de markt voor een nieuwe auto, waarbij ik de Ford Explorer Edition overweeg. Wat zijn hier de ervaringen hier met het control scherm, werkt dit een beetje goed en veilig? En wat zijn de ervaringen met de touch knoppen op het stuur? De nieuwe VW ID modellen worden tegenwoordig weer geleverd met fysieke knoppen op het stuur, maar dit is bij de nieuwe Explorer volgens mij niet het geval?
Ik heb hem nog niet binnen, dus heb nog geen ervaring. Als ik opnieuws mocht kiezen dan ging ik voor de Kia EV5TinusH80 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:28:
Goedenavond, ik ben sindskort ook in de markt voor een nieuwe auto, waarbij ik de Ford Explorer Edition overweeg. Wat zijn hier de ervaringen hier met het control scherm, werkt dit een beetje goed en veilig? En wat zijn de ervaringen met de touch knoppen op het stuur? De nieuwe VW ID modellen worden tegenwoordig weer geleverd met fysieke knoppen op het stuur, maar dit is bij de nieuwe Explorer volgens mij niet het geval?
Ik ben gigantisch blij dat ik de Explorer over een paar jaar weer moet inleveren. Hij rijdt en zit prima, maar het niet onthouden van de rijhulp-instellingen en de rijmodus, het blikken geluid bij regendruppels op het dak en het automatisch uitschakelen bij uitstappen ben ik helemaal zat. Het is dat op het moment van kiezen, de Explorer de enige auto binnen leasebudget was met een range van +/- 600km, maar gelukkig zal er tzt meer keuze zijn in auto's met grote(re) range.adje123 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:04:
[...]
Ik heb hem nog niet binnen, dus heb nog geen ervaring. Als ik opnieuws mocht kiezen dan ging ik voor de Kia EV5
Het probleem van de het iedere keer instellen van de rijhulpsystemen en rijmodus is voor zover ik weet Europese regelgeving dus daar zitten we helaas nog wel even aan vastbluebug schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:43:
[...]
Ik ben gigantisch blij dat ik de Explorer over een paar jaar weer moet inleveren. Hij rijdt en zit prima, maar het niet onthouden van de rijhulp-instellingen en de rijmodus, het blikken geluid bij regendruppels op het dak en het automatisch uitschakelen bij uitstappen ben ik helemaal zat. Het is dat op het moment van kiezen, de Explorer de enige auto binnen leasebudget was met een range van +/- 600km, maar gelukkig zal er tzt meer keuze zijn in auto's met grote(re) range.
Desalniettemin merk je dat er toch een aantal dingen niet helemaal goed werken of doordacht zijn.m3nt0s schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:55:
[...]
Het probleem van de het iedere keer instellen van de rijhulpsystemen en rijmodus is voor zover ik weet Europese regelgeving dus daar zitten we helaas nog wel even aan vast. Voor wat betreft het uitstappen ik steek altijd de riem achter mijn rug even in zodat vrouw en dochter toch airco en muziek behouden. Dan gaat hij namelijk niet uit zodra je uitstapt.
Bijvoorbeeld het feit dat de hoogte van het HuD niet samenhangt met de stoelsettings, waardoor je die iedere keer apart moet bijstellen.
En de automatische snelheidsherkenning is echt heel slecht, krijg je opeen midden op de snelweg dat het systeem denkt dat je nog maar 80 of zelfs 30 km/uur mag.
Ik had daar dan wel software updates voor verwacht, maar de enige update die ik telkens ontvang is een update van de handleiding.
De auto zou inderdaad met een paar (kleine, denk ik) software-updates een bijna-perfecte rijervaring kunnen geven. Maar aangezien het meest recente model op een heel ander softwareplatform draait, gok ik niet dat er ook nog maar een seconde naar het oude systeem wordt gekeken.Ik had daar dan wel software updates voor verwacht, maar de enige update die ik telkens ontvang is een update van de handleiding.
Qua snelheidsherkenning denk ik dat Ford misschien nog te bewegen is tot een update als we massaal bij de RDW klachten in gaan dienen, zeker aangezien het voor onveilige situaties leidt.
Zijn er auto's waarbij die snelheids herkenning wel echt goed werkt? Het werkt bij mijn Scenic niet goed, en bij de Hyundai die ik hiervoor had en de Skoda daarvoor werkte het ook niet goed.
Sowieso vind ik het een vreselijk systeem als de CC snelheid automatisch wordt aangepast aan de borden. Dat zet ik altijd als eerste uit samen met de snelheids piepjes.
Sowieso vind ik het een vreselijk systeem als de CC snelheid automatisch wordt aangepast aan de borden. Dat zet ik altijd als eerste uit samen met de snelheids piepjes.
[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 01-06-2026 11:26 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Op wegen waar het herkennen wel goed functioneert, vind ik het fijn dat ik niet steeds handmatig met de (niet handig werkende) touchtoetsen de juiste snelheid hoef te selecteren. Ik val nu vaak maar terug naar het uitschakelen van cruise control, en als mijn snelheid in de buurt zit van de nieuwe maximumsnelheid, deze weer inschakelen en op exact de gewenste waarde instellen. Dat is elke keer dus een handeling van 5 tot 15 seconden (afhankelijk van het snelheidsverschil) waarbij je toch onbewust meer naar je instrumentenpaneel kijkt dan naar de weg.Sowieso vind ik het een vreselijk systeem als de CC snelheid automatisch wordt aangepast aan de borden. Dat zet ik altijd als eerste uit samen met de snelheids piepjes.
ik rijd veel snelweg dus dan is er niet zoveel wisselende snelheden. En als de snelheid al veranderd dan pas ik die handmatig aan. Nu rijd ik bijna overal 10-20kmh te hard dus dan is automatisch snelheid aanpassen geen optie.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ben over het algemeen tevreden met de auto. Waar anderen zich aan ergeren doen mij niks en vice versa. Zeker verre van perfect en echt wel wat issues die software matig opgelost moeten maar helaas. Een 1.0 blijft altijd een 1.0 heb ik begrepen.
Nou… morgen een proefrit met de explorer maar bovenstaande klaagzangen helpen niet bij het enthousiasme dat ik eerder had 😅
Gewoon open minded de proefrit gaan doen,
Explorer blijft een prima auto, sommige zaken kunnen altijd beter maar dat geldt voor elke auto waar je instapt, de perfecte auto bestaat niet. Neem bijv de haptic toetsen op het stuur, door velen afgebrand, kan inderdaad beter maar voor mijzelf geen big issue, zelfde geldt voor de gedeelde raamschakelaars, vind het zelf wel prima zo, geen showstopper.
Beetje open deur maar op forums worden vaak eerder de negatieve dingen gemeld en kan een vertekend beeld geven maar goede daarvan is dat je daarmee voor jezelf goed kan filteren wat echte eenshopstopper kan zijn of issues zijn waar je meer kan leven. De positieve zaken waarden minder vaak op het forum gemeld.
Ben zelf een tevreden Explorer rijder.
Explorer blijft een prima auto, sommige zaken kunnen altijd beter maar dat geldt voor elke auto waar je instapt, de perfecte auto bestaat niet. Neem bijv de haptic toetsen op het stuur, door velen afgebrand, kan inderdaad beter maar voor mijzelf geen big issue, zelfde geldt voor de gedeelde raamschakelaars, vind het zelf wel prima zo, geen showstopper.
Beetje open deur maar op forums worden vaak eerder de negatieve dingen gemeld en kan een vertekend beeld geven maar goede daarvan is dat je daarmee voor jezelf goed kan filteren wat echte eenshopstopper kan zijn of issues zijn waar je meer kan leven. De positieve zaken waarden minder vaak op het forum gemeld.
Ben zelf een tevreden Explorer rijder.
Vraag wel even aan de dealer of de auto waarin je proef rijdt of het een 2025.75 versie is of de 2026.75. 2025.75 heeft nog de oude software van Ford. De 2026.75 heeft Android Automotive. Wel echt expliciet vragen naar de .75 versie. Als je alleen vraagt of het een 2026 model is dan zegt de dealer "Ja" want de 2025.75 versie is ook in 2026 geproduceerd.tjubbie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:23:
Nou… morgen een proefrit met de explorer maar bovenstaande klaagzangen helpen niet bij het enthousiasme dat ik eerder had 😅
Veel plezier morgen.
Hier sinds 2 weken een tevreden explorer rijder. Zoals hierboven al aangehaald zijn er dingen de explorer beter hadden kunnen maken maar onoverkomelijk zijn ze zeker niet. Toch niet in die mate dat het van de auto een slechte auto maken. Zo kan ik me ook ergeren aan de biep als je over de snelheidslimiet zit en dat je deze telkens opnieuw moet uitschakelen en dat die limiet dan ook nog eens fout gelezen wordt omdat de parallelweg naast jou gelezen wordt in plaats van de weg waar je effectief op rijdt. Maar dit heb ook telkens op vakantie gehad in de huurwagen die ik kreeg (peugeot en hyundai)
Zoals Adje123 al had aangehaald kan je navragen welke versie je krijgt bij je proefrit maar ik kan met niet voorstellen dat er al ergens een 2026.75 rond rijdt. Heb nog nergens gehoord dat er effectief 1 geleverd is. Je kan dit trouwens wel zien in de settings van de wagen.
Zoals Adje123 al had aangehaald kan je navragen welke versie je krijgt bij je proefrit maar ik kan met niet voorstellen dat er al ergens een 2026.75 rond rijdt. Heb nog nergens gehoord dat er effectief 1 geleverd is. Je kan dit trouwens wel zien in de settings van de wagen.
Bedankt allen. Zal morgen eens kijken wat voor versie het is. Denk dat het zelf snel te zien is want sync ziet er toch heel anders uit dan Android als ik het goed heb
Hier ook al bijna een jaar een tevreden Explorer rijder.
De piep voor de maximale snelheid kun je helaas niet permanent uitschakelen maar dat is een wettelijke bepaling en dus niet iets waar Ford iets aan kan doen. Wel kun je in de instellingen de marge iets vergroten waardoor hij niet begint te piepen als je 2KM over de maximale snelheid ga.
Ik rij altijd in eco mode en was er inmiddels aan gewend dat ik dit elke keer moet aanklikken, dit begon een gewenning te worden. Maar,.... toen een paar maanden geleden de nieuwe Ford Puma EV geleverd werd was ik toch opeens erg verrast en vooral teleurgesteld toen ik heb bij het eerste ritje op eco mode instelde en de auto sinds dien "gewoon" op eco mode blijft staan. Waarom kan dit bij een Ford Puma wel en bij een Explorer niet????
Bij de Ford Puma hoef je ook niet bij het starten op een nutteloze "ok" knop te drukken, waarom bij de Explorer wel???
Zoals in de opening gezegd ben ik erg tevreden met de Explorer ookal zitten er enkel eigenaardigheden in.
De piep voor de maximale snelheid kun je helaas niet permanent uitschakelen maar dat is een wettelijke bepaling en dus niet iets waar Ford iets aan kan doen. Wel kun je in de instellingen de marge iets vergroten waardoor hij niet begint te piepen als je 2KM over de maximale snelheid ga.
Ik rij altijd in eco mode en was er inmiddels aan gewend dat ik dit elke keer moet aanklikken, dit begon een gewenning te worden. Maar,.... toen een paar maanden geleden de nieuwe Ford Puma EV geleverd werd was ik toch opeens erg verrast en vooral teleurgesteld toen ik heb bij het eerste ritje op eco mode instelde en de auto sinds dien "gewoon" op eco mode blijft staan. Waarom kan dit bij een Ford Puma wel en bij een Explorer niet????
Bij de Ford Puma hoef je ook niet bij het starten op een nutteloze "ok" knop te drukken, waarom bij de Explorer wel???
Zoals in de opening gezegd ben ik erg tevreden met de Explorer ookal zitten er enkel eigenaardigheden in.
Puma is Ford product, Explorer (incl software) VW product.lbakker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:33:
Hier ook al bijna een jaar een tevreden Explorer rijder.
Dat snap ik helemaal maar toch irriteert het verschil in gebruikersgemak.tweebel schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:40:
[...]
Puma is Ford product, Explorer (incl software) VW product.
Ja, het lijkt er helaas op dat de functionele aanpassingen die Ford mocht doen in de software vrij minimaal waren. Sommige dingen zien er iets anders uit, maar daarbuiten werkt het bijna 1 op 1 als bij VW of Skoda.lbakker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Dat snap ik helemaal maar toch irriteert het verschil in gebruikersgemak.
Ik begreep dat VW dit ook niet (helemaal) vrij geeft en daarom Ford niet alles over kan zetten.
Ik ben na 7000 km zeker tevreden met mijn Capri. Wel grappig, lees hier vooral Explorer. Zou ik dezelfde keuze weer maken? Mijn keuze is ook bepaald door Ford Options. Wanneer de Mach-e een betere belasting van de trekhaak zou hebben, had ik die gekozen. Capri is ruimer en vind ik persoonlijk mooier dan de Explorer.
Maar als andere autobedrijven ook zo'n 0,99% optie hadden voor de financiering, had ik ook zeker verder gekeken. Of een goede occassion.
Ik ben in ieder geval blij met de elektrische overstap, begin januari gemaakt en sindsdien zijn de benzineprijzen door het dak gegaan!
Ik ben na 7000 km zeker tevreden met mijn Capri. Wel grappig, lees hier vooral Explorer. Zou ik dezelfde keuze weer maken? Mijn keuze is ook bepaald door Ford Options. Wanneer de Mach-e een betere belasting van de trekhaak zou hebben, had ik die gekozen. Capri is ruimer en vind ik persoonlijk mooier dan de Explorer.
Maar als andere autobedrijven ook zo'n 0,99% optie hadden voor de financiering, had ik ook zeker verder gekeken. Of een goede occassion.
Ik ben in ieder geval blij met de elektrische overstap, begin januari gemaakt en sindsdien zijn de benzineprijzen door het dak gegaan!
Control scherm (de 'oude' software, op een Android zou ik eerlijk gezegd ook niet zitten te wachten, maar soit) werkt gewoon goed. Het is responsief, niet super intuitief maar je vindt je weg er snel genoeg doorheen. Weinig haperingen. En verder is het ding enorm. Ook handig is de verstelbaarheid.TinusH80 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:28:
Haptische knoppen - ik dacht dat dit mijn grootste irritatiepunt zou worden maar ik vind het persoonlijk prima werken. Het is ook hier uiteraard even wennen maar ik mis de fysieke knoppen geheel niet.
Ik vind de Explorer heerlijk rijden en veel kwaliteit bieden voor de prijs. Er is altijd wel iets te klagen natuurlijk en het ligt er aan waar je vandaan komt. Ten opzichte van mijn oude bolide ben ik er alleen maar op vooruit gegaan.
:strip_exif()/f/image/lb1wzthjwCZPEUujshR68Cts.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4jY7DQuVqOAZHW92C71PIQIr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UhokZz09C7yXQA77kOeA5lx1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GK30SGwvhbfzG8yBMBUTOIry.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8LLaG9OhPnAq95qegwVunJXf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5svSc4vwZdvSL9NMVZuvt4hi.jpg?f=fotoalbum_large)