Mars Warrior schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:42:
[...]
Maar nogmaals; andere merken met 21” velgen waren gewoon stil. Dus dat is raar dan. Het waren ook zomerbanden, dus winterbanden waren geen excuus.
En ik heb het echt over lawaai hè. Echt storend en overheersend. Mijn Passat met TSI motor produceert binnen nog geen 80dB. De Explorer gaf bijna 95dB.
Ik herken het lawaai, had dat ook in het begin, zeer irritant, nu na 14k KM is het een stuk beter.
Heb de AWD met 20" wielen met de Econtact 6 Q en dacht eerst dat het aan de front motor lag, bij Ford geweest om het te laten checken, hun antwoord: bandengeluid.
Lijkt wel of het bandengeluid ergens wordt versterkt door resonantie, bijv door een stuk plaatwerk.
Rijden op bijv nieuw (zachter?) asfalt was het lekker stil, kwam je dan op een stuk ouder (harder ?) asfalt dan weer extra lawaai.
Misschien dat nu de banden wat zijn afgesleten de resonantie frequentie wat anders is dus minder lawaai.
Blijft een beetje koffiedik kijken wat nu werkelijk de oorzaak is maar het haalde toch wat van het rijplezier weg, voor de rest is het een top auto, sinds Oct 24 geen verdere issues gehad, alles doet wat het moet doen.