• Cruisix
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-02 21:04
Ljsvv schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:15:
What the f?

Onderstaand artikel sluit af met standaard V2L , one pedal driving en stoplichtherkenning? Dat zal vast niet met een software update te fixen zijn voor de “oude” Capris??
Dat mag ik toch &^^%$ aannemen dat het WEL te updaten is! Als ik binnenkort tijd heb ga ik toch eens even de dealer 'lief' aankijken. Het zal toch niet zo zijn dat in dit geval mijn Capri premium na 9 maanden al EOL is qua software...

[ Voor 4% gewijzigd door Cruisix op 21-01-2026 20:05 ]

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-02 12:20
Cruisix schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Dat mag ik toch &^^%$ aannemen dat het WEL te updaten is! Als ik binnenkort tijd heb ga ik toch eens even de dealer 'lief' aankijken. Het zal toch niet zo zijn dat in dit geval mijn Capri premium na 9 maanden al EOL is qua software...
Sowieso zitten er nog ernstige veiligheidsproblemen in de software, zoals bijvoorbeeld het vol op de rem trappen als je de dynamische snelheidsregeling aan hebt staan en het systeem (onterecht) een bord verkeerd herkent (bijvoorbeeld 50 terwijl je 130 km/uur rijdt).

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-02 13:08
Ik heb laatst even met de lokale Ford werkplaats gesproken over de 12v accu (ik zit nog op software vesie 1.0 - Explorer van November 2025) en eventueel benodigde updates.

Er werdt me uitlgelegd dat "er geen acties open stonden" voor mijn auto en er dus geen reden was om langs te komen, behalve als ik even de 12v accu wilde laten meten.
Skit3000 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:47:
[...]
Sowieso zitten er nog ernstige veiligheidsproblemen in de software, zoals bijvoorbeeld het vol op de rem trappen als je de dynamische snelheidsregeling aan hebt staan en het systeem (onterecht) een bord verkeerd herkent (bijvoorbeeld 50 terwijl je 130 km/uur rijdt).
Deze kun je gelukkig volledig uitschakelen, daar schrok ik me de eerste keer ook te pletter van!

• nkijkuit
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 13:53
Cruisix schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Ik zou er maar niet op rekenen. Volgens mij is Ford klaar met deze auto. En sowieso met EV's. Ontwikkelingen zijn al gestopt voordat de auto op de markt kwam volgens mij. Voor 90% is de auto geweldig. Zeker voor dit geld. Maar die 10% verziekt de boel behoorlijk. En dat heeft vooral met de software te maken (en die stomme knoppen op het stuur). Het voelt allemaal een beetje half-af en onhandig. Zeker als je uit een Tesla komt.

Hoewel Tesla heeft de toon gezet met EV's die iedere keer nieuwe functionaliteit kregen, koop je natuurlijk de auto as-is. Fouten moeten er uit, maar nieuwe functionaliteiten zijn een cadeautje. Blijkbaar is Ford niet van de cadeautjes :-(

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ljsvv schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:15:
What the f?

Onderstaand artikel sluit af met standaard V2L , one pedal driving en stoplichtherkenning? Dat zal vast niet met een software update te fixen zijn voor de “oude” Capris??

Ik zie trouwens nu op de Ford site ook dat de nieuwe Capri een 5G modem heeft….

https://www.autoweek.nl/a...ere-accu-en-zijn-sterker/
One pedal driving zal vast up te daten zijn met software, vereist geen andere hardware. Zelfde zou ik denken over stoplichtherkenning, er zit al bordenherkenning in tenslotte. Of het gaat gebeuren weer een tweede. Als stoplichtherkenning net zo goed werkt als verkeersbord herkenning schiet je er niet veel mee op ook.

Ik meen in het verleden wel eens gelezen te hebben dat deze versie van het MEB platform in principe ready is voor V2H, kan het zo gauw niet meer vinden. Als dat kan zou ik (met mijn beperkte kennis) denken dat V2L met een adapter vanaf de laadpoort ook wel kan.

Gezien alle updates die ik tot nu toe heb gezien zou ik mijn adem niet inhouden voor echt nieuwe functionaliteit.

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-01 23:38
Op Ford.nl staat een nieuwe prijslijst versie 2026.75 3747R actief.
Geen idee of data correct is, had wel de info gehoord mbt aanpassingen van de standaard range, maar mbt accu's en prijzen andere versies niet.

Bijv deze items staan anders gelist:
- 58 kWh accu op de standaard range
- accu van de RWD en de AWD omgewisseld, dus de 79 kWH accu nu op de RWD Extended Range
- AWD 3000 eur goedkoper.
- WLTP cijfers ook anders

Nieuwe Prijzen/Specs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFJ7TDH-K8oht4ntwQUzD0pkxcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30LqnoTSUxTkFxcKixKO3ZIC.jpg?f=fotoalbum_large

Oude Prijzen/Specs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4dLQonB1DhDgq3OGtQihYGMr0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HTsQpj7tTyKHJrIpoKd3XQF.jpg?f=fotoalbum_large

• adje123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:40
RPGP schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 01:50:
Op Ford.nl staat een nieuwe prijslijst versie 2026.75 3747R actief.
Geen idee of data correct is, had wel de info gehoord mbt aanpassingen van de standaard range, maar mbt accu's en prijzen andere versies niet.

Bijv deze items staan anders gelist:
- 58 kWh accu op de standaard range
- accu van de RWD en de AWD omgewisseld, dus de 79 kWH accu nu op de RWD Extended Range
- AWD 3000 eur goedkoper.
- WLTP cijfers ook anders

Nieuwe Prijzen/Specs
[Afbeelding]

Oude Prijzen/Specs
[Afbeelding]
Er is wel meer verderd. Twee weken terug had ik de Ford Explorer Selecet Extended Range besteld. Vanochtend door de leasemaatschappij gebeld met de vraag of ik de 2025 versie wilde, die konden ze gelijk leveren. Of, dat ik toch de 2026 wilde. Prijs bleef hetzelfde, maar dit zijn de grote verschillen met de 2025 versie.

· Onze best-seller, de Extended Range RWD, kan voortaan met maximaal 185 kW snelladen, waardoor de 10-80% wordt verlaagd naar 26 minuten;
· Een volledig nieuwe HMI en besturingssysteem voor een modernere look & feel;
· V2L mogelijkheden en 1-Pedal Drive als standaarduitrusting;
· Intelligent Adaptive Cruise Control wordt nu standaard geleverd met verkeerslichtherkenning, waardoor de Explorer/Capri de snelheid zal aanpassen o.b.v. groen/rood/oranje

• Skit3000
Dat stukje laat me vermoeden dat het er niet in zit dat deze update naar bestaande 2025 modellen gaat... Als het enkel verkeerslichtherkenning en V2L plus 1-Pedal Drive ging dan zijn het nog vrij op zichzelf staande systemen, maar de complete UI omgooien op bestaande auto's gaan ze (denk ik) nooit doen...

Wel nog een kleine kans dat als je de onboard computer omwisselt van een 2025 naar die van een 2026, je wel de nieuwe features krijgt (al lijkt me dat vrijwel onmogelijk, behalve als je zo'n computer uit een sloopauto haalt).

• adje123
Skit3000 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Dat stukje laat me vermoeden dat het er niet in zit dat deze update naar bestaande 2025 modellen gaat... Als het enkel verkeerslichtherkenning en V2L plus 1-Pedal Drive ging dan zijn het nog vrij op zichzelf staande systemen, maar de complete UI omgooien op bestaande auto's gaan ze (denk ik) nooit doen...

Wel nog een kleine kans dat als je de onboard computer omwisselt van een 2025 naar die van een 2026, je wel de nieuwe features krijgt (al lijkt me dat vrijwel onmogelijk, behalve als je zo'n computer uit een sloopauto haalt).
Ik denk ook niet dat het naar de 2025 versie gaat komen.
Ik ben wel blij met de update want de interface van het scherm vind ik ik verschrikkelijk outdated.

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-02 13:08
We gaan het zien wat betreft updates idd. Dat er verschillen in aandrijving/accupakketten gaan onstaan na verloop van tijd is niet zo heel gek, bij Polestar (mijn vorige auto) was dat precies zo (betere motoren, grotere accus, andere aandrijvingsopties). Zal wel met beschikbaarheid/doorontwikkeling van onderdelen te maken hebben. De Explorer/Capri hebben ook al eens een vernieuwing van het hele platform gehad nadat deze net op de markt waren (die modellen waar uiteindelijk nog te koop als limited edition met minder vermogen, 204pk).

Enige dat ik op de site van Ford kan vinden is deze pagina waar je je VIN kunt invoeren om te zien of er updates beschikbaar zijn.

https://www.ford.nl/onder...-en-maps-software-updates

Mijn auto wordt daar weergegeven als een explorer uit 2024. Er staat dan een groene vink met "Geen updates beschikbaar" na de check. Je kunt er ook een update voor de kaarten ophalen om zelf te installeren. De term "update" is ze dus iig niet helemaal onbekend haha.

Grappig dingetje nog wel gevonden, er zijn allerlei dingen zelf te printen voor de opbergvakken in de middenconsole.

https://ford-accessoires....lectricexplorer&year=2024

[ Voor 3% gewijzigd door harrewarre op 23-01-2026 20:35 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb van de week proefgereden in zowel een Explorer als een Capri. Beiden de 77kWh Premium versies met nog wat extra opties als 21" velgen en een panoramadak.

Wat me nu heel erg opviel was het enorme lawaai van de banden. Dat begon al bij 30 km/h. Alsof je over vreselijk slecht wegdek rijdt met de nodige flinke tegenwind.
De overgangen van ander wegdek waren heel erg hoorbaar.

Op de snelweg ff doorgetrapt, en dan neemt het lawaai alleen maar toe.

Volgens de verkoper lag het aan de 21" velgmaat en dat ik een benzine auto gewend ben, dus nog niet "gewend" ben aan de andere geluiden. De standaard maat van 19" zou geen last van hebben van extra geluid.

Maar andere demo modellen van andere merken waren gewoon stil te noemen. En die stonden ook vaak op 21" velgen. Die waren allemaal stiller dan mijn benzine auto. Het is namelijk al vanaf 30 km/h, dus direct bij het wegrijden bij de Ford garage stoorde ik me al aan het lawaai.

Daarnaast piepte en kraakte het panoramadak ook in beide gevallen. Ook niet iets dat ik echt kan waarderen.

Komt iemand dit bekend voor?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• adje123
Mars Warrior schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:34:
Ik heb van de week proefgereden in zowel een Explorer als een Capri. Beiden de 77kWh Premium versies met nog wat extra opties als 21" velgen en een panoramadak.

Wat me nu heel erg opviel was het enorme lawaai van de banden. Dat begon al bij 30 km/h. Alsof je over vreselijk slecht wegdek rijdt met de nodige flinke tegenwind.
De overgangen van ander wegdek waren heel erg hoorbaar.

Op de snelweg ff doorgetrapt, en dan neemt het lawaai alleen maar toe.

Volgens de verkoper lag het aan de 21" velgmaat en dat ik een benzine auto gewend ben, dus nog niet "gewend" ben aan de andere geluiden. De standaard maat van 19" zou geen last van hebben van extra geluid.

Maar andere demo modellen van andere merken waren gewoon stil te noemen. En die stonden ook vaak op 21" velgen. Die waren allemaal stiller dan mijn benzine auto. Het is namelijk al vanaf 30 km/h, dus direct bij het wegrijden bij de Ford garage stoorde ik me al aan het lawaai.

Daarnaast piepte en kraakte het panoramadak ook in beide gevallen. Ook niet iets dat ik echt kan waarderen.

Komt iemand dit bekend voor?
Ik kan mij heel goed voorstellen wat de verkoper zegt.
Grotere banden betekent minder comfort en ook een groter verbruik. Daarnaast, een EV is heel stil, daardoor hoor je meer. Bij een benzine hoor je voornamelijk de motor en daardoor de rest minder. Ik heb een proefrit gedaan op de 19 inch velgen en ik was meteen verkocht.

• Mars Warrior

Mars Warrior

adje123 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:17:
[...]
Ik kan mij heel goed voorstellen wat de verkoper zegt.
Grotere banden betekent minder comfort en ook een groter verbruik. Daarnaast, een EV is heel stil, daardoor hoor je meer. Bij een benzine hoor je voornamelijk de motor en daardoor de rest minder. Ik heb een proefrit gedaan op de 19 inch velgen en ik was meteen verkocht.
O zeker. Had niet verwacht dat de verkoper zou zeggen dat er slechte isolatie of geen is toegepast.

Maar nogmaals; andere merken met 21” velgen waren gewoon stil. Dus dat is raar dan. Het waren ook zomerbanden, dus winterbanden waren geen excuus.

En ik heb het echt over lawaai hè. Echt storend en overheersend. Mijn Passat met TSI motor produceert binnen nog geen 80dB. De Explorer gaf bijna 95dB.

Ook het verkeer links en rechts op de snelweg waren duidelijk hoorbaar. Dat ben ik echt niet gewend.

Kon ook niet ontdekken of de voor en zijruiten akoestisch geïsoleerd zijn.

Maar wie weet kan ik ook nog in een auto met 19” velgen rijden om te zien of die herrie dan weg is.

• Cruisix
Mars Warrior schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:42:
[...]

O zeker. Had niet verwacht dat de verkoper zou zeggen dat er slechte isolatie of geen is toegepast.

Maar nogmaals; andere merken met 21” velgen waren gewoon stil. Dus dat is raar dan. Het waren ook zomerbanden, dus winterbanden waren geen excuus.
Welk merk banden? Ik merk amper verschil met mijn 21" tegenover de 19" die ik onder Kuga had. En dat van dat dak is gewoon niet goed want ook hier heb ik geen last van (Capri overigens).

• Mars Warrior

Mars Warrior

Cruisix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:10:
[...]
Welk merk banden? Ik merk amper verschil met mijn 21" tegenover de 19" die ik onder Kuga had. En dat van dat dak is gewoon niet goed want ook hier heb ik geen last van (Capri overigens).
EcoContact 6Q, 235/45 R21H volgens de foto die ik had gemaakt.

Bij andere VW varianten (ID.4, Elroq, Enyac) heb ik ook geen enkel verschil gemerkt tussen 19,20 of 21” velgen. Althans niet in geluid. Wel in het comfort.

De lease is 5 jaar. Dus voor mij wel belangrijk om een goede keuze te maken. Ik heb namelijk een hekel aan banden geluiden en gekraak en verwacht van een bak van €45-€50k dat die gewoon stil en kraak en piepvrij is.

• RPGP
Mars Warrior schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:42:
[...]

En ik heb het echt over lawaai hè. Echt storend en overheersend. Mijn Passat met TSI motor produceert binnen nog geen 80dB. De Explorer gaf bijna 95dB.
Ik herken het lawaai, had dat ook in het begin, zeer irritant, nu na 14k KM is het een stuk beter.
Heb de AWD met 20" wielen met de Econtact 6 Q en dacht eerst dat het aan de front motor lag, bij Ford geweest om het te laten checken, hun antwoord: bandengeluid.

Lijkt wel of het bandengeluid ergens wordt versterkt door resonantie, bijv door een stuk plaatwerk.
Rijden op bijv nieuw (zachter?) asfalt was het lekker stil, kwam je dan op een stuk ouder (harder ?) asfalt dan weer extra lawaai.
Misschien dat nu de banden wat zijn afgesleten de resonantie frequentie wat anders is dus minder lawaai.

Blijft een beetje koffiedik kijken wat nu werkelijk de oorzaak is maar het haalde toch wat van het rijplezier weg, voor de rest is het een top auto, sinds Oct 24 geen verdere issues gehad, alles doet wat het moet doen.

• Mars Warrior

Mars Warrior

RPGP schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:19:
[...]
Ik herken het lawaai, had dat ook in het begin, zeer irritant, nu na 14k KM is het een stuk beter.
Heb de AWD met 20" wielen met de Econtact 6 Q en dacht eerst dat het aan de front motor lag, bij Ford geweest om het te laten checken, hun antwoord: bandengeluid.
Als het zowel bij de 21 als 20” velgen is, dan lijkt het me sterk dat het met de 19” velgen plotseling weg is.

Wel apart voor een EV.
Lijkt wel of het bandengeluid ergens wordt versterkt door resonantie, bijv door een stuk plaatwerk.
Rijden op bijv nieuw (zachter?) asfalt was het lekker stil, kwam je dan op een stuk ouder (harder ?) asfalt dan weer extra lawaai.
Misschien dat nu de banden wat zijn afgesleten de resonantie frequentie wat anders is dus minder lawaai.
Nu je dit zo zegt: ik had op een gegeven moment de vreemde gewaarwording dat ik dacht in een benzine auto te rijden. Toen ik namelijk plankgas gaf, nam de herrie korte tijd flink toe, alsof de “motor” naar de 6,000 toeren ging :?
Blijft een beetje koffiedik kijken wat nu werkelijk de oorzaak is maar het haalde toch wat van het rijplezier weg, voor de rest is het een top auto, sinds Oct 24 geen verdere issues gehad, alles doet wat het moet doen.
Klinkt wel alsof geluid ergens versterkt wordt ja. ZOAB vangt het geluid op met al die openingen.

• RPGP
Je zou nog een kunnen vragen of Ford een demo heeft staan met all season banden ipv zomerbanden en kijken of die dan stiller zijn.
Bij mij leek het meeste lawaai van linksvoor te komen, zoals gezegd na 14k Km's een stuk beter, nu stoort het me niet meer.

• nkijkuit
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 13:53
Vreemd. Met alles wat ik op de Ford heb aan te merken, is rijgeluid daar niet een van. Zowel op zomerbanden als winterbanden geen klachten. Zeker vergeleken met de Tesla die ik hiervoor had, een stuk stiller.

Daarentegen is de vreselijke gepiep als je het rempedaal in trapt nogal storend. Blijkbaar een populair probleem want de onderdelen zijn al weken niet leverbaar :-(

• lbakker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-02 14:13
Ik herken het geluid niet als storend maar juist als zeer stil in vergelijking met de mondeo hybrid die ik hiervoor gereden heb. Ook nu met winterbanden merk ik geen noemenswaardig verschil.

Ook als ik plotseling het gaspedaal helemaal intrap merk ik niet veel verschil.

Ik heb een Explorer ev RWD extended range Premium met 20" wielen, maar zonder panorama dak.

Misschien dat het panorama dak een groot verschil maakt?!

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-02 20:03
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken bezit ik een rode Capri Extended Range RWD. Heel blij mee, nog lekker aan het puzzelen met instellingen. Heb al wel ervaring met elektrisch rijden, staat al een paar jaar een Zoe hier.
Nu heb ik een vraagje; tijdens het laden (laadpaal thuis) blijven de schermen zwart. Dit ben ik niet gewend van de Zoe. Ik kon zo snel geen instelling vinden, ook niet in de handleiding. Ik kan het wel uitlezen via de app, maar toch. Geven de schermen alleen info wanneer je tijdens het laden in de auto zit, of mis ik iets? Ik verwacht dat laatste.

Alvast bedankt!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
Mike85 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:56:
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken bezit ik een rode Capri Extended Range RWD. Heel blij mee, nog lekker aan het puzzelen met instellingen. Heb al wel ervaring met elektrisch rijden, staat al een paar jaar een Zoe hier.
Nu heb ik een vraagje; tijdens het laden (laadpaal thuis) blijven de schermen zwart. Dit ben ik niet gewend van de Zoe. Ik kon zo snel geen instelling vinden, ook niet in de handleiding. Ik kan het wel uitlezen via de app, maar toch. Geven de schermen alleen info wanneer je tijdens het laden in de auto zit, of mis ik iets? Ik verwacht dat laatste.

Alvast bedankt!
Schermen blijven inderdaad zwart.

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 21:44
Vraagje: kan ik mijn Capri opladen bij een Tesla supercharger?
In de Tesla app kan ik bij 'Vehicle details' onder Ford kiezen voor Mustang, Transit of F150, maar niet voor Capri / Explorer. Betekent dat dat Elon mij niet staat op te wachten met een coffee-to-go bij een supercharger?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• RPGP
ja, geen probleem, heb mijn Explorer als een Mach-E staan

Wel iets om in de gaten te houden, bij tesla's zit de laadport links, bij de Ford rechts,
Ik had een tesla laadpaal met een korte kabel dan moet je in aan de verkeerde kant van de laadpaal staan en In feite hou je dan 2 plaatsen bezet.

Weet niet of de nieuwe Tesla laadpalen een langere kabel hebben waar je dit probleem niet hebt.

• Mars Warrior

Mars Warrior

lbakker schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:00:
Ik herken het geluid niet als storend maar juist als zeer stil in vergelijking met de mondeo hybrid die ik hiervoor gereden heb. Ook nu met winterbanden merk ik geen noemenswaardig verschil.

Ook als ik plotseling het gaspedaal helemaal intrap merk ik niet veel verschil.

Ik heb een Explorer ev RWD extended range Premium met 20" wielen, maar zonder panorama dak.

Misschien dat het panorama dak een groot verschil maakt?!
Hmm, en ik ervaar de Explorer en Capri dus als de grootste lawaai makers. Echter beiden full-options, dus met panoramadak. Kan best zijn omdat dat glas is, dat die het geluid totaal niet dempt, maar lekker weerkaatst door de hele cabine heen.

Geen idee, maar wel waard om eens te vragen, want het verschil met bijv. een Elroq is dag en nacht. Al heeft die dus wel geluidisolerend glas aan voorkant en zijkant. Dat kan ik van de Ford niet ontdekken. Ook iets als DCC lijkt niet leverbaar te zijn op de Ford varianten.

• bluebug
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-02 16:12
Het enige geluid waar ik me in de Explorer aan kan ergeren (naast het al veelbesproken sluiten van de achterklep 😉), is het blikkerige geluid als er grote druppels op het dak vallen. Regent het 'gewoon', dan is er niks aan de hand, maar een enkele druppel die uit bijvoorbeeld een boom valt, dan klinkt het alsof er geen enkele isolatie tussen dak en hemel zit...

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 21:34
Mars Warrior schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Hmm, en ik ervaar de Explorer en Capri dus als de grootste lawaai makers. Echter beiden full-options, dus met panoramadak. Kan best zijn omdat dat glas is, dat die het geluid totaal niet dempt, maar lekker weerkaatst door de hele cabine heen.

Geen idee, maar wel waard om eens te vragen, want het verschil met bijv. een Elroq is dag en nacht. Al heeft die dus wel geluidisolerend glas aan voorkant en zijkant. Dat kan ik van de Ford niet ontdekken. Ook iets als DCC lijkt niet leverbaar te zijn op de Ford varianten.
Ik vind de Explorer ook niet bijzonder goed geïsoleerd, qua bandengeluid. Dat merk je ook direct bij een wisseling van wegdek. Zeker op de Duitse autobahn valt het me op dat de auto daar aanzienlijk stiller op is dan op veel Nederlandse snelwegen, tegenovergesteld aan wat ik zou verwachten.

Qua glas gebruikt Ford voor de zijruiten dikker glas dan gebruikelijk, maar geen dubbel glas (optie op de Elroq dacht ik). Verder zijn inderdaad enkele opties bij Ford niet leverbaar, maar meestal is de prijs daar ook naar.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 21:34
Nieuws:
De nieuwe accu voor 58kWh versie blijkt een LFP exemplaar:
https://www.autoweek.nl/a...volkswagens-een-lfp-accu/

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-02 08:00
Ontving dit bericht van mijn Ford verkoper:
Mijn collega heeft ettelijke malen geprobeerd om "over the air" contact te krijgen met uw Explorer maar zonder succes. Hij heeft dit aangekaart bij Ford.
Eind vorige week werd er ons bevestigd dat wij geen mogelijkheid hebben om een Explorer & Capri over the air te kunnen diagnosticeren.
Blijkbaar laat VW ons deze mogelijk niet toe. Niet te begrijpen...
Enige mogelijkheid is om de wagen te laten uitlezen in een Ford garage zelf.
Dat wordt denk ik dan ook naar de garage voor de software update.

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-02 08:00
tweebel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:49:
[...]
Ik vind de Explorer ook niet bijzonder goed geïsoleerd, qua bandengeluid.
Dat is een understatement, ik rij 3x per week over de E313 tussen Lummen en Geel, waar het klaarblijkelijk een goed gebruik is om betonplaten nog eens in de lengterichting in te frezen. Het lijkt wel alsof iemand een boormachine in de auto laat draaien.

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 21:44
Vraagje: kan ik mijn Capri opladen bij Tesla superchargers? In de Tesla app kan ik bij mijn profiel merk en type auto invoeren, maar kan bij Ford alleen kiezen uit E-Transit, F-150 Lightning en Mustang Mach-E?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• RPGP
Ja geen probleem, in de Tesla App de Mach-E kiezen.

De Explorer en de Capri zijn technisch gelijk, Capri is in feite een Explorer met een andere neus en kont.
Alles wat daar tussen zit is hetzelfde.
Door de betere stroomlijn vanwege de coupe vorm van de Capri kom je daarmee wel iets verder dan de Explorer met een dezelfde confjguratie.

• Mouton
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-02 20:19
bartve schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:02:
Vraagje: kan ik mijn Capri opladen bij een Tesla supercharger?
In de Tesla app kan ik bij 'Vehicle details' onder Ford kiezen voor Mustang, Transit of F150, maar niet voor Capri / Explorer. Betekent dat dat Elon mij niet staat op te wachten met een coffee-to-go bij een supercharger?
Dat is geen probleem, ik heb geen voertuig ingevuld. Gaat prima.

• adje123
Is er al iemand die de 2026 versie van de Explorer heeft?
Ik heb begrepen van de dealer dat de infotainment system helemaal vernieuwd is voor een modernere look. Ben benieuwd hoe modern ze het gemaakt hebben .

• whooptiedoe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:27
adje123 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:28:
Is er al iemand die de 2026 versie van de Explorer heeft?
Ik heb begrepen van de dealer dat de infotainment system helemaal vernieuwd is voor een modernere look. Ben benieuwd hoe modern ze het gemaakt hebben .
Volgens de app heb ik een 2026 Capri.
Daar is het interieur mat in plaats van glans.
Zie deze post waar iemand anders er foto’s van heeft gemaakt. Volgens mij is dat het vernieuwde interieur.
JayDub schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:07:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de geïnteresseerden: vanmiddag nog even een fotootje geschoten van de matte finish in het interieur, wat blijkbaar recent aangepast is?

• adje123
whooptiedoe schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:56:
[...]

Volgens de app heb ik een 2026 Capri.
Daar is het interieur mat in plaats van glans.
Zie deze post waar iemand anders er foto’s van heeft gemaakt. Volgens mij is dat het vernieuwde interieur.

[...]
Thanks, maar ik had het over het infotainment systeem :)

• whooptiedoe
adje123 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:26:
[...]

Thanks, maar ik had het over het infotainment systeem :)
Dat is inderdaad dan nog wat anders! Zo ver ik nu zelf zie, ziet versie 1.2 er niet heel anders uit.
Dan zullen we nog even moeten afwachten tot iemand die vernieuwde versie heeft :)

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:54
Is er al iemand die daadwerkelijk OTA geupgrade is naar een volgende versie? Of zitten we allemaal nog op de versie af fabriek. Zo zit ik nog altijd op versie 1.0

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-02 22:05
Ik zit, sinds aflevering eind oktober 2025, op versie 1.1

• adje123
whooptiedoe schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:28:
[...]

Dat is inderdaad dan nog wat anders! Zo ver ik nu zelf zie, ziet versie 1.2 er niet heel anders uit.
Dan zullen we nog even moeten afwachten tot iemand die vernieuwde versie heeft :)
Ik werd twee weken geleden gebeld door leasemaatschappij of ik de 2025 versie van de Explorer wilde of de 2026. Er zat geen prijsverschil in, maar de 2025 hadden ze op voorraad en kon ik gelijk rijden.
Dit waren de grote verschillen volgens de dealer met de 2025 versie.

Onze best-seller, de Extended Range RWD, kan voortaan met maximaal 185 kW snelladen, waardoor de 10-80% wordt verlaagd naar 26 minuten;

· V2L mogelijkheden en 1-Pedal Drive als standaarduitrusting;

· Intelligent Adaptive Cruise Control wordt nu standaard geleverd met verkeerslichtherkenning, waardoor de Explorer/Capri de snelheid zal aanpassen o.b.v. groen/rood/oranje

Vandaar dat ik het vroeg, ik ben erg benieuwd naar de nieuwe HMI en besturingssysteem.

• whooptiedoe
adje123 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:27:
[...]
volgens de dealer met de 2025 versie.
Kan je die dealer niet vragen wat precies die verschillen zijn? Die weet het denk ik voor nu het best!
En misschien heeft die wel foto's of renders beschikbaar

• adje123
whooptiedoe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Kan je die dealer niet vragen wat precies die verschillen zijn? Die weet het denk ik voor nu het best!
En misschien heeft die wel foto's of renders beschikbaar
Ik weet wel wat de verschillen zijn, ben alleen heel benieuwd naar de vernieuwd HMI en besturingssysteem. Bij de dealer staat nog steeds de 2025 versie. Ze weten nog niet of de 2025 versie ook het nieuwe besturingssysteem en vernieuwde HMI krijgt.

• toine1968
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-02 19:59
Udrene schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:58:
Ik zit, sinds aflevering eind oktober 2025, op versie 1.1
Heel benieuwd welke versie. 1.0 is laatste bekende. 1.1 zou uniek zijn lijkt me.

• whooptiedoe
toine1968 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Heel benieuwd welke versie. 1.0 is laatste bekende. 1.1 zou uniek zijn lijkt me.
Mijn auto heb ik december 2025 opgehaald en heeft vanuit de fabriek versie 1.2

[ Voor 3% gewijzigd door whooptiedoe op 03-02-2026 16:13 ]

• Skit3000
De software-update v1.1/v1.2 voor de nieuwe elektrische Ford Explorer (2024-modeljaar, geleverd vanaf eind 2024/begin 2025) richt zich met name op het verfijnen van de gebruikerservaring, het infotainmentsysteem en specifieke instellingen voor comfort.

Gebruikerservaringen en vroege update-notities wijzen op de volgende aanpassingen:

Nieuw menu voor stoelinstellingen: De update voegt een uitgebreider stoelmenu toe, waarmee onder andere de massagefuncties van de stoelen kunnen worden bediend.

Verbeterde Drive Mode weergave: Het menu voor de rijmodi (Drive Modes) is aangepast. In plaats van grote, algemene iconen, wordt er nu een grafische weergave van de auto getoond.

Algemene systeemstabiliteit: Verbeteringen aan het SYNC Move-infotainmentsysteem om de werking van het 15-inch scherm soepeler en betrouwbaarder te maken.

Optimalisatie van de My Private Locker: Verbeteringen in de toegang tot de afsluitbare opbergruimte achter het scherm.

Deze updates worden "over-the-air" (OTA) via de ingebouwde modem geïnstalleerd. Het is aan te raden om automatische updates in de auto ingeschakeld te laten.
https://www.facebook.com/share/p/17mzvG3RxF/

• Cruisix

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:54
Kun je hier een screenshot van delen? FB heb ik niet dus zie niets.

• Skit3000
KiberHD schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Kun je hier een screenshot van delen? FB heb ik niet dus zie niets.
De tekst die ik deelde is alles wat er staat.

• DeDennis87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-02 13:25
In mijn Capri lukt het maar niet om de spiegels naar beneden te laten gaan bij het achteruitrijden. Meer mensen die hier last van hebben? Vind het zo heftig (en tijdrovend) om ervoor naar de dealer te gaan maar het zou wel fijn zijn als het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLqh_-SLUUI-3dXh1TWEYU74Q-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kb2OcZfeUKvaZFAbGddwrwO.jpg?f=fotoalbum_large

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-02 18:55
@DeDennis87 Ik heb een hele andere auto, maar volgens mij moesten wij de spiegel dan bijv in de R of L stand zetten (en houden), als je hem dan in de achteruit zette, kon je de stand aanpassen. Dat heb ik bij verschillende merken gezien. Als je hem dan in de vooruit zette kantelde hij weer terug naar de gewone stand. Je kan even kijken of dat bij Ford ook zo werkt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
DeDennis87 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:15:
In mijn Capri lukt het maar niet om de spiegels naar beneden te laten gaan bij het achteruitrijden. Meer mensen die hier last van hebben? Vind het zo heftig (en tijdrovend) om ervoor naar de dealer te gaan maar het zou wel fijn zijn als het werkt.

[Afbeelding]
Ik meen me te herinneren uit dit topic dat het alleen werkt als je het spiegelverstelknopje op de rechter spiegel hebt staan. Weer zo'n heerlijk intuïtieve manier waar je zonder de handleiding van voor tot achter te lezen nooit achterkomt.

• Mike85
Klopt, je moet met de stelknop van de spiegels de linker- of rechterspiegel selecteren en deze kantelt dan. Net als je met die knop de spiegels kan verwarmen. Bij mijn Focus ging de verwarming gelijk met de achterruit, dat vond ik wel prima eigenlijk!

• toine1968
Nieuw lid en berijder van een grijze Ford Explorer ev, prima wagen en rijdt fijn.
Veel gelezen hier en via ford sites info gezocht. Laatste aankoop voor deze wagen is een Frunk, ik miste toch wat ruimte voor spullen in de achterruimte die ik regelmatig gebruik. Laadkabel en andere handige spullen. Ivm onze hond die vaak mee gaat is deze dan niet handig te gebruiken. Nu op site van ford.nl de frunk voor 150 euro voor ruimte van 15 ltr. Best klein. Vond een mooie versie op Frunk.at. Wel iets duurder maar veel handiger. 51 ltr voor 278 euro. Aangeschaft en werkt super. Snel geïnstalleerd en handig. Waterdicht en geen lawaai of iets tijdens rijden. Afbeeldingslocatie: https://www.frunk.at/produkt/frunk-kompatibel-fuer-ford-explorer/

Doe er je voordeel mee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CemzmVjGKplaF_XMo9YXWe8POPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aquW4UXp93HysHUkfjJwRXvQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door toine1968 op 07-02-2026 17:27 ]

• Mike85
toine1968 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:15:
Nieuw lid en berijder van een grijze Ford Explorer ev, prima wagen en rijdt fijn.
Veel gelezen hier en via ford sites info gezocht. Laatste aankoop voor deze wagen is een Frunk, ik miste toch wat ruimte voor spullen in de achterruimte die ik regelmatig gebruik. Laadkabel en andere handige spullen. Ivm onze hond die vaak mee gaat is deze dan niet handig te gebruiken. Nu op site van ford.nl de frunk voor 150 euro voor ruimte van 15 ltr. Best klein. Vond een mooie versie op Frunk.at. Wel iets duurder maar veel handiger. 51 ltr voor 278 euro. Aangeschaft en werkt super. Snel geïnstalleerd en handig. Waterdicht en geen lawaai of iets tijdens rijden. [Afbeelding]

Doe er je voordeel mee.[Afbeelding]
Volgens mij past die ook op de Capri. Ziet er wel goed uit! Misschien nog wel een idee, voor nu nog nooit een Frunk gemist. Heb die er ook niet bijbesteld, die 15l geloof ik wel.

• toine1968
Is ook leverbaar voor de capri. Motorruimtes zijn identiek.

• Skit3000
De meest esthetische (want; symmetrisch) frunk vind ik die van EV Accessories Ireland.

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/276d2c_655589ee154846c7bd78441483cb28e0~mv2.jpg/v1/fit/w_500,h_500,q_90/file.jpg

Deze heb ik zelf. De laadkabel, noodgereedschap en nog een tas met losse spullen passen er makkelijk in, met desnoods nog ruimte voor bijvoorbeeld een extra paar laarzen etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Skit3000 op 07-02-2026 20:25 ]

• Mike85
Skit3000 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:23:
De meest esthetische (want; symmetrisch) frunk vind ik die van EV Accessories Ireland.

[Afbeelding]

Deze heb ik zelf. De laadkabel, noodgereedschap en nog een tas met losse spullen passen er makkelijk in, met desnoods nog ruimte voor bijvoorbeeld een extra paar laarzen etc.
Die ziet er ook wel mooi en praktisch uit inderdaad. Jammer dat je dit spul niet hier in Nederland kan kopen. Ben niet zo'n fan van verschepen.

• Mouton
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-02 20:19
DeDennis87 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:15:

[Afbeelding]
Het is mij gelukt. De beschrijving vind ik onduidelijk in de handleiding.
Nadat je de auto in stand R hebt gezet de spiegel knop naar R zetten. Dan werkt het.
Lukt dit niet volg dan de instructie hier. https://www.fordserviceco...abled=False&buildtype=web

Ik gebruik het zeer zelden en parkeer met de gele lijnen op het scherm. Gele lijn op de rand van de stoep mikken. :)

• DeDennis87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-02 13:25
Mouton schreef op zondag 8 februari 2026 @ 06:55:
[...]

Het is mij gelukt. De beschrijving vind ik onduidelijk in de handleiding.
Nadat je de auto in stand R hebt gezet de spiegel knop naar R zetten. Dan werkt het.
Lukt dit niet volg dan de instructie hier. https://www.fordserviceco...abled=False&buildtype=web

Ik gebruik het zeer zelden en parkeer met de gele lijnen op het scherm. Gele lijn op de rand van de stoep mikken. :)
Dankje! Zo ver was ik ook gekomen inderdaad maar ik snap dan niet wat die button op het scherm doet (zie m'n screenshot van eerder). Dat suggereert dat beide spiegels naar beneden kunnen en niet dit gehannes met maar één spiegel. Nouja, het is even wat het is :)
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste