• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-01 19:07
wat zijn de verschillen tussen 1.0 en 1.2?
ik zie in mijn Explorer 1.0 versie nog steeds Blue Oval Charge Network... ik verwacht dat er een update zal uitgerold.

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-01 14:07
KiberHD schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:52:
[...]

Ik wel dacht dat het misschien aan de telefoon lag. Ik heb soms ook dat het beeld donker blijft maar wel de muziek start. Soms start het zelfs normaal op en dan switch ik naar rijhulp scherm om piepjes uit te zetten en terug is het scherm zwart...
Wat ook totaal niet werkt is wisselen van telefoon. Als de telefoon van mijn echtgenote is aangemeld omdat deze het laatste heeft gereden en de bluetooth deze telefoon als eerst oppikt, om dan terug mijn eigen telefoon aan de praat te krijgen dan moet je sowieso herstarten.

Eerlijkheidshalve, had ik ook android auto problemen met mijn aftermarket android radio in mijn vorige auto.

• pseek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09:07
pseek schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:01:
Sinds november 24 heb ik een Explorer en sinds de update valt mijn adaptive cruise control continue uit en is deze niet meer beschikbaar en 'even'  later is de adaptive cruise control wel weer beschikbaar. Soms duurt dit 5 seconden, soms 5 minuten en soms de rest van de rit.  Hebben meer rijders hier last van en misschien een oplossing voor? Hij geeft geen echte foutmelding, dus de garage heeft geen idee.

Daarnaast heb ik sinds een half jaar ook een airbag storing. Hier heeft de garage naar gekeken, maar ze kunnen het probleem niet vinden. Waarschijnlijk in de software geven ze aan. De foutmelding is 'De module voor aanvullende veiligheidsystemen (o.a. airbags) heeft een storing met het classificatiesysteem 'stoel bezet' gedetecteerd.' Heeft iemand hier een oplossing voor?
Inmiddels is de fout achterhaald. De gordel ontvanger had een kapotte sensor. Dit gaf de airbag storing en daardoor werd ook de cruise control uitgeschakeld. Heeft een jaar geduurd, maar eindelijk opgelost.

• dutchhornet
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-01 23:40
iceman314 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:48:
wat zijn de verschillen tussen 1.0 en 1.2?
ik zie in mijn Explorer 1.0 versie nog steeds Blue Oval Charge Network... ik verwacht dat er een update zal uitgerold.
Volkswagen heeft nu een update van 4.xx naar 5.63. Dat geeft nogal wat opties wat ik heb begrepen. Deze update kan niet over the air. Ben benieuwd wat er naar Ford komt.
Op youtube circuleert er een filmpje over deze updates

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-01 14:46
dirixmjm schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:43:
[...]

Wat ook totaal niet werkt is wisselen van telefoon. Als de telefoon van mijn echtgenote is aangemeld omdat deze het laatste heeft gereden en de bluetooth deze telefoon als eerst oppikt, om dan terug mijn eigen telefoon aan de praat te krijgen dan moet je sowieso herstarten.

Eerlijkheidshalve, had ik ook android auto problemen met mijn aftermarket android radio in mijn vorige auto.
Als je naar instellingen gaat en dan naar netwerk, kan je wisselen van telefoon / CarPlay-Android Auto :)

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:28
KiberHD schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:52:
[...]

Ik wel dacht dat het misschien aan de telefoon lag. Ik heb soms ook dat het beeld donker blijft maar wel de muziek start. Soms start het zelfs normaal op en dan switch ik naar rijhulp scherm om piepjes uit te zetten en terug is het scherm zwart...
Herkenbaar. Ik heb meestal 2 telefoons mee, een S22 en een S23. Sowieso: meestal pakt ie de 23, terwijl ik de 22 wil. En de 22 geeft dan soms een zwart scherm. Als ik dan via instellingen/netwerk de Android auto uit en aan zet, gaat het weer goed. Blijft bijzonder.

• dirixmjm
bdw80 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:31:
[...]

Als je naar instellingen gaat en dan naar netwerk, kan je wisselen van telefoon / CarPlay-Android Auto :)
Dat zou zo moeten werken, maar meestal moet ik daarna alsnog het entertainmentsysteem voor herstarten.

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:20
dutchhornet schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:43:
[...]

Volkswagen heeft nu een update van 4.xx naar 5.63. Dat geeft nogal wat opties wat ik heb begrepen. Deze update kan niet over the air. Ben benieuwd wat er naar Ford komt.
Op youtube circuleert er een filmpje over deze updates
https://www.youtube.com/watch?v=nmOE6CrqjTE

• Mr.Bluestar
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-01 22:09
Hier in blijde verwachting van de bestelling die ik via mijn werkgever mocht plaatsen.
Blue my mind Explorer Premium RWD Extended range met AGR-stoelen, panoramisch dak, drivers assistance pack, trekhaak,B&O soundsysteem en een warmtepomp.
Bestelling bij de dealer op 15/12, voorziene levering op 07/03/2026. Nog 79 keer slapen :D

• JayDub
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:03
Hier nu ruim 2 weken de Capri in bezit. Voor de bestelling heb ik best wat reviews bekeken en gelezen en ik kan niet anders dan concluderen dat Ford wel luistert naar de kritiek. Zoals ik pas al aangaf viel me op dat de pianolak delen uit het interieur zijn verdwenen en vervangen voor mat grijs. Een hele verbetering. Daarnaast zijn er nog een paar zaken me opgevallen.

In de reviews lees/hoor je vaak dat men de knoppen op het stuurwiel maar niks vindt, omdat je vaak per ongeluk de stuurwielverwarming aan zou zetten. Dat zal vast de reden zijn waarom ze de knop voor de stuurverwarming weggehaald hebben van het stuur. Dat voorkomt onbedoelde aanrakingen.

Een ander iets wat me opvalt is de telefoonlader. Ik las vooral veel kritiek op de draadloze lader, dat deze slecht zou werken. Hier merk ik niets van. Zowel op mijn Samsung als op de iPhone van mijn werk werkt de draadloze lader probleemloos en maakt deze direct verbinding.

Tot slot, de cruise control. Deze was in te stellen met stapjes van 1 of 10 km/u, maar dit instellen ging nog wel eens mis. Blijkbaar heeft Ford nu besloten om enkel stapjes van 10 km/u mogelijk te maken. Wat ik ook probeer, hoe zacht/voorzichtig ik ook op de knopjes tik, hij verspringt direct met stapjes van 10 km/u. Dit had van mij wat geleidelijker gemogen, maar aan de andere kant voorkomt het wel irritaties door onbedoelde instellingen.

• whooptiedoe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-01 19:10
JayDub schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:40:
In de reviews lees/hoor je vaak dat men de knoppen op het stuurwiel maar niks vindt, omdat je vaak per ongeluk de stuurwielverwarming aan zou zetten. Dat zal vast de reden zijn waarom ze de knop voor de stuurverwarming weggehaald hebben van het stuur. Dat voorkomt onbedoelde aanrakingen.
Ik denk dat je een instelling hebt aangepast / of aanstaat, want in mijn Capri zit de knop voor stuurverwarming nog wel op het stuurwiel.
Als ik ook even kijk naar de foto die jij een tijdje geleden hebt geplaatst, zie ik dat het lampje van je stuurverwarming uitstaat maar het knopje er nog wel zit.

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-01 11:33
JayDub schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:40:
Tot slot, de cruise control. Deze was in te stellen met stapjes van 1 of 10 km/u, maar dit instellen ging nog wel eens mis. Blijkbaar heeft Ford nu besloten om enkel stapjes van 10 km/u mogelijk te maken. Wat ik ook probeer, hoe zacht/voorzichtig ik ook op de knopjes tik, hij verspringt direct met stapjes van 10 km/u. Dit had van mij wat geleidelijker gemogen, maar aan de andere kant voorkomt het wel irritaties door onbedoelde instellingen.
Bij mij gaat die altijd in stappen van 10, bij mijn vriendin in dezelfde auto met stappen van 1. Het zal wel te maken hebben met hoe groot je vinger is en/of hoe geleidend je lichaam is?

Als er ooit een mod komt om de knoppen te vervangen door drukknoppen, sta ik vooraan in de rij. Alleen bij het volumebeheer op het stuur zie ik de voordelen van een swipe-actie om het geluid snel zachter te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Skit3000 op 18-12-2025 08:53 ]

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mij is stappen van 1 km ook nooit gelukt. 10 vind ik persoonlijk onhandig veel dus ik wacht op de juiste snelheid en druk dan de cruise control aan.

Drukknoppen inderdaad het enige dat ik uit mijn oude auto mis, daar kon ik de stuurknoppen blind bedienen, dat lukt nu niet.

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-01 10:41
Ik heb het inmiddels redelijk in de vingers met de cruise-control snelheid maar het is idd nogal een gepruts als je (bijv. op de A2) precies 103km/h wil rijden.

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:25
Werkt perfect hier. Zacht drukken voor 1km lukt ook gemakkelijk snel achter elkaar. Harder drukken voor 10km.

• dirixmjm
KiberHD schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:08:
Werkt perfect hier. Zacht drukken voor 1km lukt ook gemakkelijk snel achter elkaar. Harder drukken voor 10km.
Aha! Dat ga ik eens proberen. Ik dacht altijd dat langzaam (met tussenpauzes) drukken hij 1 km stapt en kort achter elkaar drukken hij ineens naar het volgende tiental springt.

• JayDub
whooptiedoe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:21:
[...]

Ik denk dat je een instelling hebt aangepast / of aanstaat, want in mijn Capri zit de knop voor stuurverwarming nog wel op het stuurwiel.
Als ik ook even kijk naar de foto die jij een tijdje geleden hebt geplaatst, zie ik dat het lampje van je stuurverwarming uitstaat maar het knopje er nog wel zit.
Haha! Naar aanleiding van jouw opmerking ben ik nog eens naar mijn eigen foto gaan kijken en ik zie echt nu pas dat er wel degelijk een knopje voor de stuurverwarming zit, maar dat dit lampje uitstaat idd. Totaal niet gezien. De vraag is dan dus of ik dit knopje ook ergens in een menuutje aan kan zetten, als ik dat zou willen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRT7f-dwcihKGz77qfwTGx78K0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0cdqOLufOhzu4AEC34XBwmW.jpg?f=fotoalbum_large

• Cruisix
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-01 12:42
Dit, kwestie van 'soft touch' ;)

Waar ik meer benieuwd naar ben zijn die berichten van versie 1.2 in nieuwe explorers/capris en dat wij met oude auto's van nog geen jaar oud maar op 1.0 moeten blijven.

Iemand van de 'oude garde' hier al eens de dealer over gesproken?

• JayDub
Toch denk ik echt dat hier iets in aangepast is in de tussentijd. Kort/lang of hard/zacht drukken... het maakt allemaal geen verschil.

• tweebel
JayDub schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:35:
[...]

Toch denk ik echt dat hier iets in aangepast is in de tussentijd. Kort/lang of hard/zacht drukken... het maakt allemaal geen verschil.
Lijkt me eerder een probleem, dan aanpassing eigenlijk. Tenzij er in het instructieboekje iets over staat, maar lijkt me geen logische wijziging.

• harrewarre
Ik kreeg vanmorgen een melding in de auto dat er iets van app updates waren gedaan maar doorklikken op "Meer informatie" gaf dat er geen updates zijn gevonden ??

• tweebel
harrewarre schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:29:
Ik kreeg vanmorgen een melding in de auto dat er iets van app updates waren gedaan maar doorklikken op "Meer informatie" gaf dat er geen updates zijn gevonden ??
Even checken wat de geinstalleerde versies zijn van de de verschillende software packages?

• dirixmjm
harrewarre schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:29:
Kreeg gisteravond een update...van de handleiding.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 14:05
JayDub schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:41:
[...]

Haha! Naar aanleiding van jouw opmerking ben ik nog eens naar mijn eigen foto gaan kijken en ik zie echt nu pas dat er wel degelijk een knopje voor de stuurverwarming zit, maar dat dit lampje uitstaat idd. Totaal niet gezien. De vraag is dan dus of ik dit knopje ook ergens in een menuutje aan kan zetten, als ik dat zou willen...[Afbeelding]
Nice! Welke versie software heeft je auto, hopelijk komt deze update ook naar de oudere Explorer.

• JayDub
leon1e schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:20:
[...]

Nice! Welke versie software heeft je auto, hopelijk komt deze update ook naar de oudere Explorer.
Even een overzicht van de softwareversie(s)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWTh6Q7xfGfjhp5PrS8bxNecoy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FhfLXldC5Llhge6Dywudtez.jpg?f=fotoalbum_large

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-12-2025
Deze had ik vandaag op m'n scherm. System zelf zit nog steeds op 1.0, Auto is van Oct 24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaikZxB_ySOBvS4snOkLi6AEPxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLVUooGCW0bFYD0Keesz0Byi.jpg?f=fotoalbum_large

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-01 19:18
Misschien een stomme vraag, maar is de 12v "sigarettenaansteker" in de kofferbak de enige in de auto? Ik zou ergens rond middenconsole ook eentje verwachten.... Wel zo praktisch met de DVD spelers voor de kids

Unrelated question..... Weet iemand of de action USB -> sigarettenaansteker stekkers verkoopt? 🤣

• NL-Fer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-01 20:52
Sinds een maandje heb ik hem dan eindelijk, heeft lang geduurd, maar het wachten waard. Eerste wat opviel, zitpositie is veel hoger dan in mij kon herinneren, meer suv dan crossover, maar dat is wel prettig. Rijdt heerlijk, stuurt scherp en lekker fel met die 286pk op de achterwielen.

Lucid red, met agr stoelen, drive pakket en trekhaak. Normale 19 inch eronder, maar toch nog best hard en stuiterig soms. Desondanks was een ritje over de autobahn geen probleem en niet oncomfortabel, ondanks het matige wegdek op sommige stukken. Optrekken van 100-185 is verslavend en daarna loopt hij langzaam uit naar 185. Verbruik is dan 46kwh/100km.

Toch nog wat vraagjes, het scherm vraagt iedere rit om een ok, voordat de navi start, kan ik hier vanaf? Als ik de kofferklep sluit en wegloop gaat de auto niet vanzelf op slot, ik moet dan teruglopen naar het portier en op de handgreep drukken om het slot te activeren. Ondanks keyless systeem, moet je toch de sleutel pakken om het laadsnoer te ontgrendelen, dat is wel jammer.

• Victormdj
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:29
X-ecutioner schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:29:
Misschien een stomme vraag, maar is de 12v "sigarettenaansteker" in de kofferbak de enige in de auto? Ik zou ergens rond middenconsole ook eentje verwachten.... Wel zo praktisch met de DVD spelers voor de kids

Unrelated question..... Weet iemand of de action USB -> sigarettenaansteker stekkers verkoopt? 🤣
Helaas is dat voor zover ik weet de enige. Waar ik je wel mee kan helpen is: https://www.amazon.nl/sto...psc=1&smid=A3VR4B96JNBW6X

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-01 11:33
X-ecutioner schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:29:

Die dvd speler heb je vast al, maar anders zou een (goedkope) tablet die je via de usb-c aansluiting verbindt een alternatief kunnen zijn?

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-12-2025
my 2 cts:
NL-Fer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:03:
Het scherm vraagt iedere rit om een ok, voordat de navi start, kan ik hier vanaf?
---> nope

Als ik de kofferklep sluit en wegloop gaat de auto niet vanzelf op slot, ik moet dan teruglopen naar het portier en op de handgreep drukken om het slot te activeren.
---> Auto Close schijnt niet altijd probleemloos te werken, ikzelf doe 'm sowieso altijd via de handgreep op slot, klappen de spiegels in dan weet ik zeker dat alles op slot zit, iets meer werk maar geeft mij wel zekerheid, deed hetzelfde altijd op m'n vorige auto dus die routine gewoon aangehouden.

Ondanks keyless systeem, moet je toch de sleutel pakken om het laadsnoer te ontgrendelen, dat is wel jammer.
---> als je een van voorportieren via de handgreep van slot haalt zou ook de kabel ontgrendeld moeten worden, sleutel kan dan in je jaszak blijven.

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:22
NL-Fer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:03:

Toch nog wat vraagjes, het scherm vraagt iedere rit om een ok, voordat de navi start, kan ik hier vanaf? Als ik de kofferklep sluit en wegloop gaat de auto niet vanzelf op slot, ik moet dan teruglopen naar het portier en op de handgreep drukken om het slot te activeren. Ondanks keyless systeem, moet je toch de sleutel pakken om het laadsnoer te ontgrendelen, dat is wel jammer.
Sinds een kleine twee maanden rijd ik met veel plezier een Capri. Meestal lees ik een beetje maar reageer niet zoveel 😉

Ik krijg soms wel en soms niet een “ok” op mijn scherm als ik de auto start. Kan er geen vinger op leggen wat daar de reden voor is. Of ik let er misschien niet goed op en is het systeem al doorgestart voordat ik op “ok” druk.

Negen van de tien keer sluit de auto wel automatisch als ik wegloop, ook als ik alleen de kofferbak gebruik. Maar die ene keer dus niet, heb mezelf daarom aangeleerd om altijd even om te kijken of de spiegels inklappen en dus de auto op slot gaat. Het is dus niet echt een betrouwbaar systeem.

Dat je het laadsnoer toch met de sleutel moet ontgrendelen komt volgens mij omdat na 30?? seconden de auto weer wordt vergrendeld als er geen portier geopend wordt. Dit had ik bij de ID.3 en de ID.Buzz ook heel vaak. Je bent toch even bezig om het laden te beëindigen. Het ontgrendelen van de sloten, bij het naderen van de auto, heb ik uitgezet omdat ik niet wil dat de auto ontgrendelt als ik alleen in de kofferbak moet zijn of thuis naar de kliko loop. Daardoor ontgrendelt het laadsnoer ook niet voordat je de hele auto van het slot haalt.
Dit heb ik opgelost door in het menu -> laden -> laadinstellingen de optie “AC-laadstekker automatisch ontgrendelen” aan te zetten. Zodra je de tag tegen de laadpaal houdt en het laden stopt, ontgrendelt het laadsnoer gelijk aan de kant van de auto. Dit terwijl de auto nog op slot is. Die ontgrendel ik daarna pas om het laadsnoer op te ruimen.

Edit 22-12: ik heb vandaag even opgelet en als ik gewoon ga rijden, terwijl “ok” in beeld staat, verdwijnt deze gewoon en start Carplay. Vandaar dat ik er niet altijd op hoef te drukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Udrene op 22-12-2025 18:03 ]

• KiberHD
Misschien wisten sommigen dit al maar kwam er vandaag achter dat als je de cruise control afstand knop indrukt deze 1 stap omhoog gaat. Vervolgens kun je dus met de + en - van de cruise control de stappen regelen. Ik deed voorheen altijd die knop herhaaldelijk indrukken.

• mieksw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-01 20:47
JayDub schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:41:
[...]

Haha! Naar aanleiding van jouw opmerking ben ik nog eens naar mijn eigen foto gaan kijken en ik zie echt nu pas dat er wel degelijk een knopje voor de stuurverwarming zit, maar dat dit lampje uitstaat idd. Totaal niet gezien. De vraag is dan dus of ik dit knopje ook ergens in een menuutje aan kan zetten, als ik dat zou willen...[Afbeelding]
Ik zet de stuurverwarming en stoelverwarming, maar ook de eco rijstijl aan via een mondeling commando. Bij mij " hey Capri, zet stuurverwarming op 1". Werkt als een trein en je hoeft niet te zoeken naar de knopjes.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:07

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

De originele donkerblauwe Ford logo’s met witte tekst vervangen door meegespoten logo’s met zwarte tekst. Stuk beter al zeg ik het zelf. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m_13QPBVNuU5qPxiV_KiwQkJhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baudjQIWK8sS7y31xN8f2n7b.jpg?f=fotoalbum_large

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01 10:19
martinvdm schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:35:
De originele donkerblauwe Ford logo’s met witte tekst vervangen door meegespoten logo’s met zwarte tekst. Stuk beter al zeg ik het zelf. [Afbeelding]
Heel vet! Zo gekocht?

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:07

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ja via insta, stuur me ff pm anders

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Cruisix
Nou daar sta je dan met een auto die helemaal niets meer doet. Ik had al zo'n vermoeden toen het laden niet lukte de afgelopen dagen via Tibber.

Ford Assistance maar gebeld en nu maar afwachten. :(

UPDATE: De ANWB kwam langs via Ford Assistance en ja hoor de 12v was nog maar 3.3. Even aan het infuus en nu zit er weer wat leven in. Nu maar eerst even goed bijladen.

Overigens voor de software versie vraag. 1.2 schijnt wel OTA te komen voor ons 1.0 lieden maar de datum/tijd is niet af te geven. Ik wacht dat nog even af en anders gaat dit in het voorjaar mee met de vakantiecheck.

[ Voor 50% gewijzigd door Cruisix op 30-12-2025 11:11 ]

• Bornski
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:39
Goedemorgen,
Als inmiddels ervaren en tevreden Explorer EV rijder (12/m aan km) zoek ik naar een passende navigatie oplossing.

De standaard navi (en ook Apple maps & Google maps) werkt prima in combinatie met de head up display, maar ik mis de flitsers. Daarvoor werk ik graag met Flitsmeister of Waze. Deze werken dan weer niet samen met de head up display.

Is er iemand die een oplossing (navi app) heeft gevonden waarin beiden samen werken ?

Hoor graag tips !

• KiberHD
Cruisix schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:33:
Nou daar sta je dan met een auto die helemaal niets meer doet. Ik had al zo'n vermoeden toen het laden niet lukte de afgelopen dagen via Tibber.

Ford Assistance maar gebeld en nu maar afwachten. :(

UPDATE: De ANWB kwam langs via Ford Assistance en ja hoor de 12v was nog maar 3.3. Even aan het infuus en nu zit er weer wat leven in. Nu maar eerst even goed bijladen.

Overigens voor de software versie vraag. 1.2 schijnt wel OTA te komen voor ons 1.0 lieden maar de datum/tijd is niet af te geven. Ik wacht dat nog even af en anders gaat dit in het voorjaar mee met de vakantiecheck.
Zo ging het bij mij ook, uiteindelijk is de accu onder garantie vervangen.

• harrewarre
Ik ga voor de zekerheid de accu maar eens laten nakijken voor ik er mee op wintersport ga straks in februari, geen zin om met zoiets verrast te worden.

• Cruisix
harrewarre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:52:
Ik ga voor de zekerheid de accu maar eens laten nakijken voor ik er mee op wintersport ga straks in februari, geen zin om met zoiets verrast te worden.
Ja en kijk naar je (externe) verbruikers. Bij mij was dus de oorzaak een dashcam in parkeer modus en anderhalve week niet rijden/laden... 8)7

• speedy-p
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-01 22:11
Iemand zich al verdiept in de sneeuwkettingen? Traditionele kettingen nou wel of niet toegestaan, het is mij niet helemaal duidelijk.
Handleiding geeft aan dat het alleen op de 255/50R19 mag en sneeuwkettingen niet groter dan 10mm en geen zelfspannende kettingen. Maar als ik het copilot vraagt geeft hij/zijn aan dat alleen loopvlakkettingen mogen.

Gezien het prijsverschil (i.r.t. de kans dat je ze echt nog hebt) gaat mijn voorkeur uit naar normale kettingen.

• tweebel
speedy-p schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:05:
Iemand zich al verdiept in de sneeuwkettingen? Traditionele kettingen nou wel of niet toegestaan, het is mij niet helemaal duidelijk.
Handleiding geeft aan dat het alleen op de 255/50R19 mag en sneeuwkettingen niet groter dan 10mm en geen zelfspannende kettingen. Maar als ik het copilot vraagt geeft hij/zijn aan dat alleen loopvlakkettingen mogen.

Gezien het prijsverschil (i.r.t. de kans dat je ze echt nog hebt) gaat mijn voorkeur uit naar normale kettingen.
Ik heb vorig jaar een setje kettingen gekocht (voor 19inch):
Weissenfels M32 GR.E195 UNIQA

Voldoen aan de eisen voor de ruimte bij 19inch
Garantie tot de voordeur, want ik heb ze nog niet hoeven te gebruiken.

• harrewarre
In mijn vorige auto had ik deze altijd mee: https://autosock.com/ Tegenwoordig ook een goedgekeurd alternatief voor kettingen. Voor mijn explorer moet ik ze helaas weer opnieuw kopen, andere maat nodig ;(

Edit: alleen Oostenrijk heeft andere regels, wel een dingetje om op te letten.

[ Voor 16% gewijzigd door harrewarre op 06-01-2026 09:39 ]

• DeDennis87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:53
Voor de Capri's 20" velgen van de Premium uitvoering heb ik deze kettingen gekocht bij Bol (nog niet gebruikt):

ProPlus Sneeuwkettingen - KNR255 - 16 mm stalen schakels

• Mouton
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-01 21:54
Ik kreeg vorige week deze melding in de app. Auto starte normaal maar is zag wel één keer een melding dat de batterij van de autosleutel vervangen moest worden. Nieuw batterij erin en nu geen meldingen meer. Goed om te weten lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6r1xkVcEMLWrVTUl3oco-TB5Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeHRju7Hj3LQqlVtfdSWXugl.jpg?f=fotoalbum_large

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 14:05
Mouton schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:50:
Ik kreeg vorige week deze melding in de app. Auto starte normaal maar is zag wel één keer een melding dat de batterij van de autosleutel vervangen moest worden. Nieuw batterij erin en nu geen meldingen meer. Goed om te weten lijkt me.
[Afbeelding]
Toevallig, ik heb deze melding ook en de sleutel (batterij) melding. Morgen even vervangen, ik had me er nog niet zo druk om gemaakt ;-).

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-01 21:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b0DJFdLB0fZeUax550mb1gm0IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjuB5ey9WkJLpQa15VPfaMg6.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie dit ook? Sinds het zo koud is, is 90% de aanbevolen laadlimiet, waar dit normaal 80 is

• lbakker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-01 10:22
Ik zie dit in mijn auto niet maar ik heb al wel elders gelezen dat er meer mensen met een Explorer zijn die dit gemerkt hebben.

• mieksw
Ik heb geen idee van winterbanden maar sinds een glijpartij gisteren ben ik toch maar wat gaan kijken.
Ik word er geen wijs uit.
Ik heb nu een Capri Premium uit juni 2025.
Ik wil gaan voor winterwielen (dus incl velg)
Ik lees dat 19 inch meer comfort geeft dan 20 inch.
Kan ik zomaar 19 inch eronder zetten?
Wat gegevens:
Huidige wielen/banden: 255 45 R20
Volgens sticker in auto: kan ook 235-50 R20
Volgens Ford website wordt de Capri ook geleverd in 255-50 R19 of 235-55 R19
Als ik probeer te checken op mijn auto bij diverse bandenleveranciers (Profile, Kwikfit, Euromaster), dan geven ze aan dat ze geen velgen kunnen leveren, maar Ford zelf lijkt wel wat te hebben. https://www.ford-accessoi...l=electriccapri&year=2024
Heeft iemand advies?

• harrewarre
Markiemaster schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:07:
[Afbeelding]

Hebben jullie dit ook? Sinds het zo koud is, is 90% de aanbevolen laadlimiet, waar dit normaal 80 is
Zal wel zijn om het rangeverlies door de kou iets te verkleinen door de lage temperaturen.

Ik vond nog wel een ander handig weetje in de handleiding:

> Bij AC-opladen laat u de auto aangesloten wanneer de buitentemperaturen zeer hoog of laag zijn. Zo kan het systeem de hoogspanningsaccu in de beste conditie houden voor optimale prestaties.

Geen idee wat er precies gebeurt, maar hij staat hier vaak wel altijd aan de lader tot ik weer weg moet. Ik neem aan dat ze hiermee voorkomen dat de accu heel extreme temperaturen (zowel hoog als laag) overneemt van de omgeving.

Edit: Even snel gekeken, hij is tot 91% opgeladen ipv 90, ik denk dat het systeem werkt haha

[ Voor 4% gewijzigd door harrewarre op 07-01-2026 11:31 ]

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-01 19:18
Na 2 weken terug een keer de melding te hebben gehad dat 12v accu een probleem had tijdens rijden op de snelweg (stop-start en melding was weg) heb ik nu constant deze in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxIk_nyyKU5Wo-_L6YFqSbN8CzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqWhJ252cO7zl2oDESU5f48K.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit standaard met dit weer of kan ik beter richting de dealer? Ik rij wel dagelijks maar deze week altijd ritjes van <10km omdat ik toch niet naar kantoor ga.

• tweebel
mieksw schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:09:
Ik heb geen idee van winterbanden maar sinds een glijpartij gisteren ben ik toch maar wat gaan kijken.
Ik word er geen wijs uit.
Ik heb nu een Capri Premium uit juni 2025.
Ik wil gaan voor winterwielen (dus incl velg)
Ik lees dat 19 inch meer comfort geeft dan 20 inch.
Kan ik zomaar 19 inch eronder zetten?
Wat gegevens:
Huidige wielen/banden: 255 45 R20
Volgens sticker in auto: kan ook 235-50 R20
Volgens Ford website wordt de Capri ook geleverd in 255-50 R19 of 235-55 R19
Als ik probeer te checken op mijn auto bij diverse bandenleveranciers (Profile, Kwikfit, Euromaster), dan geven ze aan dat ze geen velgen kunnen leveren, maar Ford zelf lijkt wel wat te hebben. https://www.ford-accessoi...l=electriccapri&year=2024
Heeft iemand advies?
Er zit verschil (volgens mij bij alle Capri's) tussen de breedte van je voor (235)- en achterwielen (255). Je hebt dus aparte velgen en banden nodig voor de voor- en de achterwielen. Dat kan zowel in 19 als 20 inch. Ivm comfort en prijs is 19 inch waarschijnlijk de betere keuze

Je kan sowieso de dealer even een belletje geven. Wat je ook zou kunnen doen (is prive voertuig neem ik aan?) is kijken naar goede all seasons.

Ik vind inderdaad zo snel ook geen stalen velgen.
Verder kan het een idee zijn om even te kijken of je wellicht via Skoda of VW iets (tweedehands) op de kop kan tikken: op de Enyaq en ID4 zijn velgen geleverd die qua diameter en breedte identiek zijn aan de Ford Explorer/Capri. Alleen even ET/steek checken, maar daar kan een dealer of bandenspecialist je ook bij helpen.

• mieksw
tweebel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Er zit verschil (volgens mij bij alle Capri's) tussen de breedte van je voor (235)- en achterwielen (255). Je hebt dus aparte velgen en banden nodig voor de voor- en de achterwielen. Dat kan zowel in 19 als 20 inch. Ivm comfort en prijs is 19 inch waarschijnlijk de betere keuze

Je kan sowieso de dealer even een belletje geven. Wat je ook zou kunnen doen (is prive voertuig neem ik aan?) is kijken naar goede all seasons.

Ik vind inderdaad zo snel ook geen stalen velgen.
Verder kan het een idee zijn om even te kijken of je wellicht via Skoda of VW iets (tweedehands) op de kop kan tikken: op de Enyaq en ID4 zijn velgen geleverd die qua diameter en breedte identiek zijn aan de Ford Explorer/Capri. Alleen even ET/steek checken, maar daar kan een dealer of bandenspecialist je ook bij helpen.
Dank je wel voor je vlotte antwoord. Het is inderdaad privé eigendom. Ik las bij de ANWB dat de ervaringen van all season banden met een SUV niet geweldig zijn. Ik denk dat ik contact opneem met de dealer.

• mieksw
X-ecutioner schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:32:
Na 2 weken terug een keer de melding te hebben gehad dat 12v accu een probleem had tijdens rijden op de snelweg (stop-start en melding was weg) heb ik nu constant deze in de app:

[Afbeelding]

Is dit standaard met dit weer of kan ik beter richting de dealer? Ik rij wel dagelijks maar deze week altijd ritjes van <10km omdat ik toch niet naar kantoor ga.
Ik heb de melding in ieder geval niet. Misschien even bellen met de dealer?

• nkijkuit
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-01 16:19
na een jaartje rijden in mijn Exploder, piept mijn rem enorm. Zeker nu je er op gaat letten is het vreselijk irritant. Ben er al een keer mee bij de garage geweest en die beweerde dat het met een dotje vet opgelost was. Niet dus. Nu moet het hele mechanisme vervangen worden maar dat Ford niet leveren op dit moment. We piepen dus nog even door.

Ook de foutmelding over "passieve toegang passieve start" (storing in startsysteem) blijft maar terugkomen. Garage heeft er al een paar keer naar gekeken, maar nog niet op kunnen lossen. Iemand anders deze rare melding ook al eens gezien.

• KiberHD
nkijkuit schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:36:
Ook de foutmelding over "passieve toegang passieve start" (storing in startsysteem) blijft maar terugkomen. Garage heeft er al een paar keer naar gekeken, maar nog niet op kunnen lossen. Iemand anders deze rare melding ook al eens gezien.
Dit was laatst toevallig besproken, ik geloof dat de batterij van de sleutel vervangen de oplossing was.

• BatteryBoost
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-01 20:17
mieksw schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:55:
[...]
Ik las bij de ANWB dat de ervaringen van all season banden met een SUV niet geweldig zijn.
Is dit ook daadwerkelijk de ervaring met de Explorer of Capri of valt dat wel mee? Ik overweeg all season banden met 3PMSF-symbool voor wintersport.

• tweebel
BatteryBoost schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Is dit ook daadwerkelijk de ervaring met de Explorer of Capri of valt dat wel mee? Ik overweeg all season banden met 3PMSF-symbool voor wintersport.
Het gaat volgens mij om de combinatie van zware elektrische auto's en all season.
Bij mij liggen er verplicht all seasons onder (Goodyear, keuze leasemaatschappij). Auto is vorig jaar in de winter mee geweest naar Oostenrijk (2x) en Italie (Dolomieten, vol beladen). Geen issues gehad in de sneeuw.

Ik heb zelf het idee dat ik vooral inlever onder erg warme, droge omstandigheden, omdat het rubber dan flexibeler wordt dan wenselijk. Maar verder zitten goede all seasons al op het niveau van goede zomer- en winterbanden van een paar modeljaren terug. Blijft altijd een compromisband, maar ik kan er in de praktijk prima mee uit de voeten. En dan zijn er overigens ook alternatieven zoals de nieuwste Michelin Crossclimate die nog weer een stuk beter is.
Edit: typo

• nkijkuit
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-01 16:19
KiberHD schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Dit was laatst toevallig besproken, ik geloof dat de batterij van de sleutel vervangen de oplossing was.
Die is vervangen. En daarvoor krijg je een specifieke melding

• MegaMindy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:23
BatteryBoost schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Ik heb voorheen all season banden gehad, maar ben nu over op "dedicated" zomer- en winterbanden. Moet zeggen dat ik het persoonlijk een groot verschil vind.
Afgelopen dagen met de RWD totaal geen problemen gehad met de dikke laag sneeuw en ijs in Midden-Nederland.

Edit:
Ik heb overigens Hankook Winter i*Cept Evo3 X en ben daar dus prima tevreden mee.

[ Voor 7% gewijzigd door MegaMindy op 08-01-2026 10:26 . Reden: Toevoeging type banden ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste