NL-Fer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:03:
Toch nog wat vraagjes, het scherm vraagt iedere rit om een ok, voordat de navi start, kan ik hier vanaf? Als ik de kofferklep sluit en wegloop gaat de auto niet vanzelf op slot, ik moet dan teruglopen naar het portier en op de handgreep drukken om het slot te activeren. Ondanks keyless systeem, moet je toch de sleutel pakken om het laadsnoer te ontgrendelen, dat is wel jammer.
Sinds een kleine twee maanden rijd ik met veel plezier een Capri. Meestal lees ik een beetje maar reageer niet zoveel 😉
Ik krijg soms wel en soms niet een “ok” op mijn scherm als ik de auto start. Kan er geen vinger op leggen wat daar de reden voor is. Of ik let er misschien niet goed op en is het systeem al doorgestart voordat ik op “ok” druk.
Negen van de tien keer sluit de auto wel automatisch als ik wegloop, ook als ik alleen de kofferbak gebruik. Maar die ene keer dus niet, heb mezelf daarom aangeleerd om altijd even om te kijken of de spiegels inklappen en dus de auto op slot gaat. Het is dus niet echt een betrouwbaar systeem.
Dat je het laadsnoer toch met de sleutel moet ontgrendelen komt volgens mij omdat na 30?? seconden de auto weer wordt vergrendeld als er geen portier geopend wordt. Dit had ik bij de ID.3 en de ID.Buzz ook heel vaak. Je bent toch even bezig om het laden te beëindigen. Het ontgrendelen van de sloten, bij het naderen van de auto, heb ik uitgezet omdat ik niet wil dat de auto ontgrendelt als ik alleen in de kofferbak moet zijn of thuis naar de kliko loop. Daardoor ontgrendelt het laadsnoer ook niet voordat je de hele auto van het slot haalt.
Dit heb ik opgelost door in het menu -> laden -> laadinstellingen de optie “AC-laadstekker automatisch ontgrendelen” aan te zetten. Zodra je de tag tegen de laadpaal houdt en het laden stopt, ontgrendelt het laadsnoer gelijk aan de kant van de auto. Dit terwijl de auto nog op slot is. Die ontgrendel ik daarna pas om het laadsnoer op te ruimen.
Edit 22-12: ik heb vandaag even opgelet en als ik gewoon ga rijden, terwijl “ok” in beeld staat, verdwijnt deze gewoon en start Carplay. Vandaar dat ik er niet altijd op hoef te drukken.
[
Voor 4% gewijzigd door
Udrene op 22-12-2025 18:03
]