Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Goede tips, ook van KiberHD. Dank jullie!mrfatmen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:30:
Ik hem mijn rituals balkje in de astijl luchtuitlaat gehangen, daar past hij redelijk op.
En met Waze. En met Amigo. Heel fijn dat dat vanaf het begin werkte. Bij de Volvo van mijn partner deed hij het eerst alleen met maps.tweebel schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:02:
[...]
Oh, apart, dat heb ik al vanaf het begin, met Android Auto/Google Maps.
Net terug van 2 weken vakantie aan de Cote d'Azur
Totaal 3200 Km gereden, 621 kW geladen, 264 Eur aan stroom kwijt, gemiddeld 19,5 kWh/100 Km, geen issues gehad, wel veel rijplezier, Explorer is een fijne reisauto.
Bijna altijd bij Ionity met Ford abo kunnen laden, nette prijs, in BE 39ct/kWh, in FR zelfs 33ct/kWh, regulier snelladen was 60ct/kWh.
Heen in 2 dagen gereden oa via de mooie Route Napoleon, terug in 1 dag over de autoroute du Soleil Orange/Lyon/Dijon/Nancy/Lux/Brussel.
Had er voor gekozen om m'n snellaadstops vooraf te plannen ipv de Ford navigatie die tijdens de rit dynamisch te laten plannen. Was voor mij ook een stukje voorpret om alles uit te zoeken, stops in Excel gezet en vooraf als favorieten in de Ford Navi toegevoegd.
In praktijk werkte alles volgens plan, heb niet hoeven uitwijken naar andere laadstations.
Tijdens de vakantie maar een keer aan 11kW laden gedaan, rest via snellaad.
Chargemap App gebruikt voor laadstops uitzoeken, werkte goed, voorspelde aankomst percentages waren redelijk accuraat.
Plan was om gewoon tussen 20-80% accupercentage te blijven, had geen haast, ik rekende met ong 230 km als basis tussen de stops, soms wat meer soms wat minder.
In de praktijk betekende dat zo'n 2,5-3 uur rijden tussen elke stop en dan is een korte pauze om de benen te strekken sowieso altijd welkom.
Was naseizoen dus mooi rustig op de wegen en bij laadstations, nergens hoeven wachten.
Voor een snellaadsessie was ik gemiddeld 22 min kwijt, laadsnelheid of pre-conditioneren niet in de gaten gehouden, die 22 min was voor mij voldoende info.
Bij Ionity gebruikte ik Auto-Charge, de stekker inpluggen en alles ging vanzelf, kort na elke sessie de Ford "Betaling Geslaagd" mail al binnen.
Bij andere stations even auto-charge uitvinken en dan via m'n ANWB pas laden starten.
Deze paar zaken van de Explorer vond ik minder, wel allemaal klein bier maar dat kan gewoon beter.
Haptic stuurtoetsen
Van die toetsen op het stuur had ik in NL met meest rechte wegen niet zoveel last, maar op de bochtige bergwegen in FR net iets teveel.
bijv ineens de stuurverwarming aan tijdens het rijden over bochtige berwegen met veel stuurdraaien.
Verders bij ACC snelheid paar km aanpassen dan ineens 10 harder/langzamer gaan, grrrr
Ford navigatie
Over het algemeen doet wat het moet doen, maar de POI database is volgens mij zwaar verouderd en niet compleeet. Bij zoeken naar Ionity stations op de Aires (rustplaasten) langs de Autoroute kreeg ik soms geen hits. Omdat ik de Aire naam/adres wel al in Chargemap had gevonden koos ik dan een willekerige toko die ook op die Aire zat. Ionity lader vond ik dan vanzelf wanneer ik op de Aire aankwam, bordjes met dat groene CRit'Air muisje wijzen je naar de laadpalen.
ACC - Afremmen door afslaand verkeer op afritten.
Afritten op de autoroute in FR zijn vaak kort, slaat je voorganger af dan remt de ACC toch snel af omdat de ACC denk dat die auto nog op jouw rijbaan zit.
Had ACC op afstand kort staan, maar toch niet kort genoeg, ben nu bekend hiermee dus geef dan snel zelf gas bij om auto's achter me niet in de stress te jagen.
Eindconconclusie:
Vond de Explorer een supercomfortable auto om lange ritten mee te maken, electrische rijden op bochten bergwegen is helemaal fun, even gasgeven een gaan naar boven.
Verbruik is netjes en de Premium stoelen die ik heb zitten voor mij prima.
Dit is m'n eerste EV en zou niet meer terug willen naar benzine, plaatje klopt gewoon.
Totaal 3200 Km gereden, 621 kW geladen, 264 Eur aan stroom kwijt, gemiddeld 19,5 kWh/100 Km, geen issues gehad, wel veel rijplezier, Explorer is een fijne reisauto.
Bijna altijd bij Ionity met Ford abo kunnen laden, nette prijs, in BE 39ct/kWh, in FR zelfs 33ct/kWh, regulier snelladen was 60ct/kWh.
Heen in 2 dagen gereden oa via de mooie Route Napoleon, terug in 1 dag over de autoroute du Soleil Orange/Lyon/Dijon/Nancy/Lux/Brussel.
Had er voor gekozen om m'n snellaadstops vooraf te plannen ipv de Ford navigatie die tijdens de rit dynamisch te laten plannen. Was voor mij ook een stukje voorpret om alles uit te zoeken, stops in Excel gezet en vooraf als favorieten in de Ford Navi toegevoegd.
In praktijk werkte alles volgens plan, heb niet hoeven uitwijken naar andere laadstations.
Tijdens de vakantie maar een keer aan 11kW laden gedaan, rest via snellaad.
Chargemap App gebruikt voor laadstops uitzoeken, werkte goed, voorspelde aankomst percentages waren redelijk accuraat.
Plan was om gewoon tussen 20-80% accupercentage te blijven, had geen haast, ik rekende met ong 230 km als basis tussen de stops, soms wat meer soms wat minder.
In de praktijk betekende dat zo'n 2,5-3 uur rijden tussen elke stop en dan is een korte pauze om de benen te strekken sowieso altijd welkom.
Was naseizoen dus mooi rustig op de wegen en bij laadstations, nergens hoeven wachten.
Voor een snellaadsessie was ik gemiddeld 22 min kwijt, laadsnelheid of pre-conditioneren niet in de gaten gehouden, die 22 min was voor mij voldoende info.
Bij Ionity gebruikte ik Auto-Charge, de stekker inpluggen en alles ging vanzelf, kort na elke sessie de Ford "Betaling Geslaagd" mail al binnen.
Bij andere stations even auto-charge uitvinken en dan via m'n ANWB pas laden starten.
Deze paar zaken van de Explorer vond ik minder, wel allemaal klein bier maar dat kan gewoon beter.
Haptic stuurtoetsen
Van die toetsen op het stuur had ik in NL met meest rechte wegen niet zoveel last, maar op de bochtige bergwegen in FR net iets teveel.
bijv ineens de stuurverwarming aan tijdens het rijden over bochtige berwegen met veel stuurdraaien.
Verders bij ACC snelheid paar km aanpassen dan ineens 10 harder/langzamer gaan, grrrr
Ford navigatie
Over het algemeen doet wat het moet doen, maar de POI database is volgens mij zwaar verouderd en niet compleeet. Bij zoeken naar Ionity stations op de Aires (rustplaasten) langs de Autoroute kreeg ik soms geen hits. Omdat ik de Aire naam/adres wel al in Chargemap had gevonden koos ik dan een willekerige toko die ook op die Aire zat. Ionity lader vond ik dan vanzelf wanneer ik op de Aire aankwam, bordjes met dat groene CRit'Air muisje wijzen je naar de laadpalen.
ACC - Afremmen door afslaand verkeer op afritten.
Afritten op de autoroute in FR zijn vaak kort, slaat je voorganger af dan remt de ACC toch snel af omdat de ACC denk dat die auto nog op jouw rijbaan zit.
Had ACC op afstand kort staan, maar toch niet kort genoeg, ben nu bekend hiermee dus geef dan snel zelf gas bij om auto's achter me niet in de stress te jagen.
Eindconconclusie:
Vond de Explorer een supercomfortable auto om lange ritten mee te maken, electrische rijden op bochten bergwegen is helemaal fun, even gasgeven een gaan naar boven.
Verbruik is netjes en de Premium stoelen die ik heb zitten voor mij prima.
Dit is m'n eerste EV en zou niet meer terug willen naar benzine, plaatje klopt gewoon.
https://www.nu.nl/economi...ling-naar-elektrisch.html
Oh boy, net op tijd bedacht dat Fisker m niet zou worden en een Ford Explorer besteld. Nu lijkt de volgende mislukking zich aan te dienen. De software van de Ford stelde al niet veel voor, maar veel nieuwe functionaliteit zou ik niet meer verwachten. Ook niet de moeite waard, er staan totaal pas 3500 Explorer/Capri's op kenteken in Nederland. Ter vergelijk, Skoda zette in mei alleen al ruim 1000 Elroq's op kenteken...
Dead in the water?
Oh boy, net op tijd bedacht dat Fisker m niet zou worden en een Ford Explorer besteld. Nu lijkt de volgende mislukking zich aan te dienen. De software van de Ford stelde al niet veel voor, maar veel nieuwe functionaliteit zou ik niet meer verwachten. Ook niet de moeite waard, er staan totaal pas 3500 Explorer/Capri's op kenteken in Nederland. Ter vergelijk, Skoda zette in mei alleen al ruim 1000 Elroq's op kenteken...
Dead in the water?
Het eerste half jaar van 2025 zijn er 18.822 Ford Explorers verkocht in Europa (en daarmee stond het model op de 20e plek). Kijk je enkel naar juni 2025, dan stond het model echter op de 16e plek.
... below the Dacia Spring. Niet bepaald het succes dat Ford gehoopt had denk ik.
Is ook wel een andere (prijs)klasse. Je kan de Ford beter vergelijken met de Renault Scénic, die eenzelfde aantal verkopen laat zien.
Van de Skoda Enyaq zijn er 50% meer verkocht in de eerste helft van 2025, maar dat model is natuurlijk ook al langer op de markt en is een hele tijd de "standaard" leaseauto geweest, wat ook wel de naamsbekendheid helpt.
Van de Skoda Enyaq zijn er 50% meer verkocht in de eerste helft van 2025, maar dat model is natuurlijk ook al langer op de markt en is een hele tijd de "standaard" leaseauto geweest, wat ook wel de naamsbekendheid helpt.
Partnr 11A 864 725 is inderdaad een sound absorber zak, schijnt ook bij Audi gebruikt te worden, kreeg een hit van facebookpost waar iemand bij het werken aan de auto ook zo'n zak met zelfde partnr tegenkwam.
Zou even langs de dealer rijden om het te laten herstellen.
Hier een screenprint van die post
Zou even langs de dealer rijden om het te laten herstellen.
Hier een screenprint van die post
:strip_exif()/f/image/0pZ9TGeulzCAat4cvqeteMGg.jpg?f=fotoalbum_large)
Is een update van Google, geen OTA update lijkt me: de functionaliteit was al door Apple en ABRP gebruikt. Wel raar dat Waze het nog niet gebruikt.MegaMindy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:05:
Zondag viel het mij ineens op dat het dashboard achter het stuur plotseling de route aangeeft wanneer ik Google Maps via Carplay gebruik. Voorheen was dit alleen met Apple Maps het geval.
Ik weet niet of mijn auto een OTA update heeft gehad, of dat het met een update van iOS te maken heeft, maar ik vind het een welkome verrassing.
Als Ford Focus rijder eens ingegaan op een aanbod van Ford België voor een elektrische testrit. Uiteindelijk met een Capri geweest.
Leuk om te doen, de aandrijving is erg soepel en de auto laat zich erg makkelijk bedienen. Echt m'n smaak is het nog niet, sowieso ben ik wel meer voor de Explorer te vinden. Toch mist er 'iets' naar mijn gevoel qua rijbeleving, ik rijd ook erg veel VAG auto's en deze gaf me toch erg hetzelfde gevoel. Stiekem blij toen ik terug in mijn vertrouwde Focus wegreed en de eerste bocht kon nemen.
Volgens de verkoper zit er volgend jaar nog een nieuw model in de pijplijn om het gamma wat meer compleet te maken. Ben benieuwd. Op wat hierboven vermeld werd (tegenvallende verkoop) moet Ford inderdaad eens een duidelijke richting kiezen en nadenken over wat ze in de aanbieding hebben.
Leuk om te doen, de aandrijving is erg soepel en de auto laat zich erg makkelijk bedienen. Echt m'n smaak is het nog niet, sowieso ben ik wel meer voor de Explorer te vinden. Toch mist er 'iets' naar mijn gevoel qua rijbeleving, ik rijd ook erg veel VAG auto's en deze gaf me toch erg hetzelfde gevoel. Stiekem blij toen ik terug in mijn vertrouwde Focus wegreed en de eerste bocht kon nemen.
Volgens de verkoper zit er volgend jaar nog een nieuw model in de pijplijn om het gamma wat meer compleet te maken. Ben benieuwd. Op wat hierboven vermeld werd (tegenvallende verkoop) moet Ford inderdaad eens een duidelijke richting kiezen en nadenken over wat ze in de aanbieding hebben.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Kan iemand mij bevestigen dat de Ford explorer EV (premium 77kw rwd) geen verwarmde voorruit heeft? Ik zit al een tijd te zoeken, maar zie nergens verwijzingen hier naar. Zijn broertje (ID.4) heeft dat wel, dus ik zat te hopen dat de ford dit ook zou hebben.
Klopt helemaal, de Explorer ev is niet te krijgen met voorruit verwarming. Dat idee was voor mij ook even wennen na 4 mondeo versies in de afgelopen 16 jaar.sl1000 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:16:
Kan iemand mij bevestigen dat de Ford explorer EV (premium 77kw rwd) geen verwarmde voorruit heeft? Ik zit al een tijd te zoeken, maar zie nergens verwijzingen hier naar. Zijn broertje (ID.4) heeft dat wel, dus ik zat te hopen dat de ford dit ook zou hebben.
Toch heel tevreden met de keuze voor een Explorer ev.
Ugh, vreemde keuze van Ford. Ik vond dat op mijn ID.4 nu juist een van de meest briljante opties. Nooit meer krabben. Hopelijk is de interieur verwarming ook voldoende dan.
Dat is voor mij ook de enige optie die ik miste bij het bestellen. Na 2 maanden rijden in de nieuwe Explorer kan ik nog niet zeggen of in dit ga missen, we gaan het zien als het straks winter wordt.
Je mist het niet hoor, zet je precondition 10 min voor vertrek aan en hij staat er helemaal klaar en opgewarmd bij voor je.
Dit inderdaadKiberHD schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:31:
Je mist het niet hoor, zet je precondition 10 min voor vertrek aan en hij staat er helemaal klaar en opgewarmd bij voor je.
Mensen, dank voor alle feedback.
Ik rij momenteel nog een ID.4 en moest op stel en sprong binnen een week een nieuwe lease-auto bestellen, om nog te profiteren van de huidige belasting regels. Keuze was hierdoor aardig beperkt.
Na een snelle proefrit, heb ik de keuze gemaakt voor een Ford Explorer Premium 77KW (Blue my mind), met AGR stoelen, driver pack en trekhaak. De explorer lijkt inderdaad veel waarde voor zijn geld te bieden.
vs. mijn 2021 ID.4 is het nieuwe, vloeiende, infotainment systeem een verademing. ook vind ik de wegligging duidelijk een stukje strakker (minder overhellen in scherpe bochten) en is de vernieuwde aandrijflijn merkbaar rapper. Omdat ik de ID.4 gewend ben, is hij verder toch heel vertrouwd.
Ik ben benieuwd straks hoe de app zal zijn, en of de auto ook in home assistent is uit te lezen / managen
Ik rij momenteel nog een ID.4 en moest op stel en sprong binnen een week een nieuwe lease-auto bestellen, om nog te profiteren van de huidige belasting regels. Keuze was hierdoor aardig beperkt.
Na een snelle proefrit, heb ik de keuze gemaakt voor een Ford Explorer Premium 77KW (Blue my mind), met AGR stoelen, driver pack en trekhaak. De explorer lijkt inderdaad veel waarde voor zijn geld te bieden.
vs. mijn 2021 ID.4 is het nieuwe, vloeiende, infotainment systeem een verademing. ook vind ik de wegligging duidelijk een stukje strakker (minder overhellen in scherpe bochten) en is de vernieuwde aandrijflijn merkbaar rapper. Omdat ik de ID.4 gewend ben, is hij verder toch heel vertrouwd.
Ik ben benieuwd straks hoe de app zal zijn, en of de auto ook in home assistent is uit te lezen / managen
[ Voor 3% gewijzigd door sl1000 op 23-09-2025 10:28 ]
heb vooral niet al te hoge verwachtingen van de app!!
kan nooit slechter zijn dan de VW versielbakker schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:40:
heb vooral niet al te hoge verwachtingen van de app!!
De app is niet slecht. De functionaliteiten die er in zitten die doen het allemaal, dus dat is goed.
Alleen is het lijstje met functionaliteiten vrij kort.
Wat mij opvalt in de app is dat de locatie van de auto meestal vrij veel achter loopt (3 uur of meer gebeurt regelmatig). Met mijn vorige Mondeo icm dezelfde app werd de locatie tijdens het rijden veel vaker bijgewerkt zodat je altijd met maximaal 15 min vertraging de locatie van de auto kon zien, bij de Explorer is dit helaas anders. Naar mijn idee ligt dit meer aan de auto, die niet vaker de gegevens doorstuurt dan aan de app.
Wat mij opvalt in de app is dat de locatie van de auto meestal vrij veel achter loopt (3 uur of meer gebeurt regelmatig). Met mijn vorige Mondeo icm dezelfde app werd de locatie tijdens het rijden veel vaker bijgewerkt zodat je altijd met maximaal 15 min vertraging de locatie van de auto kon zien, bij de Explorer is dit helaas anders. Naar mijn idee ligt dit meer aan de auto, die niet vaker de gegevens doorstuurt dan aan de app.
Bij de ID.4 werd de locatie alleen bijgewerkt als de auto werd uitgeschakeld. Dus bij parkeren, en niet tijdens het rijden. Het zal me niets verbazen dat hier hetzelfde gebeurd?lbakker schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:26:
De app is niet slecht. De functionaliteiten die er in zitten die doen het allemaal, dus dat is goed.
Voor de mensen die nog langs mogen voor de terugroepactie 25B05: verzeker je ervan dat de dealer waar je de afspraak hebt, de update kan uitvoeren. Ik had een afspraak bij een servicepunt waar ze erachter kwamen dat hun eigen software te oud was om de update uit te voeren.
Ze hadden het over een level 3 update (oid), en dat konden ze niet. Dus ik mocht alsnog op een andere locatie een nieuwe afspraak maken.
Ze hadden het over een level 3 update (oid), en dat konden ze niet. Dus ik mocht alsnog op een andere locatie een nieuwe afspraak maken.
Dit ligt aan Ford en niet specifiek aan de auto want met mijn Capri hetzelfde alsmede iemand die ik ken met een Mustang Mach-e. Als je bij Tibber zit dan vertrouwt TIbber op locatie data van Ford of je auto op de oprit staat. 9/10 gevallen wordt dit niet goed doorgegeven en dus moet ik met Tibber nu met een Dummy auto laden om gebruik te kunnen maken van slim laden/grid rewards.lbakker schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:26:
Volgens een medewerker van TIbber is Ford overigens wel op de hoogte van dit 'locatie' probleem.
[ Voor 3% gewijzigd door Cruisix op 23-09-2025 19:04 ]
Iemand nog problemen met de levertijd?
Heb begin een April een Explorer Ext. Range met AGR, Driver Assistance & Trekhaak besteld via de leasemaatschappij met verwachte leverdatum half Juni. Leverdatum is een paar keer verplaatst en staat nu op 30 November. Vooral vreemd, omdat het een model was, wat gepland stond voor productie.
Heb begin een April een Explorer Ext. Range met AGR, Driver Assistance & Trekhaak besteld via de leasemaatschappij met verwachte leverdatum half Juni. Leverdatum is een paar keer verplaatst en staat nu op 30 November. Vooral vreemd, omdat het een model was, wat gepland stond voor productie.
Ik gebruik voor mijn Explorer een Ratio Solar laadpaal. Deze heeft verschillende laadmodi, waaronder 'Pure Solar'. Op basis van het door de slimme meter gemeten aan het net geleverde vermogen regelt de Ratio dan het laadvermogen zo dat de eigen opwek maximaal wordt benut voor het laden van de auto.
Regelmatig stopt (alleen in deze laadmodus) de laadpaal er echter mee, en is het alleen weer op gang te brengen door de stekker uit de auto te halen en opnieuw in te steken en het laden opnieuw te starten. Supervervelend, omdat daardoor de eigen opwek niet goed wordt benut, en de auto minder wordt geladen dan had gekund.
Karakteristiek voor deze laadmodus is, dat het laadvermogen nogal kan schommelen, en ook wel eens nul wordt als de zon even wegvalt. Ook automatisch omschakelen van 1-fasig laden (max 3,5 kW) naar 3-fasig laden (en terug) komt voor.
Het is de vraag of de laadpaal dan wel de auto de oorzaak is van het uitvallen van het laadproces. In het Ratio Solar forum bleek dat ook een eigenaar van een VW ID3 dit probleem heeft, wat er mogelijk op wijst dat het elektrische deel van het MEB-platform de oorzaak zou kunnen zijn.
Nu is mijn vraag: wie van jullie gebruikt ook een Ratio laadpaal in de Pure solar modus, en ervaart ditzelfde probleem? Ook Ratio-gebruikers zonder dit probleem graag melden!
Regelmatig stopt (alleen in deze laadmodus) de laadpaal er echter mee, en is het alleen weer op gang te brengen door de stekker uit de auto te halen en opnieuw in te steken en het laden opnieuw te starten. Supervervelend, omdat daardoor de eigen opwek niet goed wordt benut, en de auto minder wordt geladen dan had gekund.
Karakteristiek voor deze laadmodus is, dat het laadvermogen nogal kan schommelen, en ook wel eens nul wordt als de zon even wegvalt. Ook automatisch omschakelen van 1-fasig laden (max 3,5 kW) naar 3-fasig laden (en terug) komt voor.
Het is de vraag of de laadpaal dan wel de auto de oorzaak is van het uitvallen van het laadproces. In het Ratio Solar forum bleek dat ook een eigenaar van een VW ID3 dit probleem heeft, wat er mogelijk op wijst dat het elektrische deel van het MEB-platform de oorzaak zou kunnen zijn.
Nu is mijn vraag: wie van jullie gebruikt ook een Ratio laadpaal in de Pure solar modus, en ervaart ditzelfde probleem? Ook Ratio-gebruikers zonder dit probleem graag melden!
Ik heb een home assistant integratie voor mijn explorer, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Een custom HACS repo, plus Ford wil accounts die voor dit soort doeleinden worden gebruikt, nog wel eens blokkeren. Het is dus raadzaam om in ieder geval een extra gebruiker aan te maken puur en alleen voor de integratie.sl1000 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:26:
Mensen, dank voor alle feedback.
Daarnaast kan er niet bijzonder veel mee, je kunt de preconditioning aan / uit zetten, temperatuur instellen en stuur- en stoelverwarming etc regelen. Heel veel meer niet. Wel is dat alles natuurlijk te automatiseren via HA.
Ik heb maanden geleden een Explorer AWD Premium besteld en heb een bevestigde afleverafspraak voor 29 oktober staan.NL-Fer schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:10:
Iemand nog problemen met de levertijd?
Geen idee of er in de tussentijd dingen verandert zijn, het moest ook samenvallen met de afloop van mn huidige contract.
ik gebruik het vooral om automatisch het laden te starten als de stroom goedkoop is.MegaMindy schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:38:
[...]
Ik heb een home assistant integratie voor mijn explorer, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Een custom HACS repo, plus Ford wil accounts die voor dit soort doeleinden worden gebruikt, nog wel eens blokkeren. Het is dus raadzaam om in ieder geval een extra gebruiker aan te maken puur en alleen voor de integratie.
Daarnaast kan er niet bijzonder veel mee, je kunt de preconditioning aan / uit zetten, temperatuur instellen en stuur- en stoelverwarming etc regelen. Heel veel meer niet. Wel is dat alles natuurlijk te automatiseren via HA.
Dat moet toch ook wel kunnen lijkt me? Laden starten en stoppen?
Laden stoppen kan wel in de app. Laden starten zover ik weet niet.sl1000 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:10:
[...]
ik gebruik het vooral om automatisch het laden te starten als de stroom goedkoop is.
Dat moet toch ook wel kunnen lijkt me? Laden starten en stoppen?
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Ik heb eigenlijk geen problemen. Ik heb een Easee laadpaal met een balancer die ook enkel laden op overschot heeft. Deze gaat alleen niet direct mee met schommelingen en dat maakt misschien wel het verschil. Het laden op overshot gaat niet hoger dan 3.5kw 1 fase bij mij en hij gebruikt ook alleen de fase waar het op binnenkomt. Meer dan 3.5kw wek ik ook nooit op. Het laden zie ik altijd met stappen gaan 1.8, 2.7, 3.5kw er is dus eigenlijk altijd wel wat extra verbruik van het net bij mij. Als ik hem sneller vol wil hebben en 11kw (of alles ertussen) selecteer schakelt hij naadloos over naar 3 fasen.HouterBend schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:09:
Ik gebruik voor mijn Explorer een Ratio Solar laadpaal. Deze heeft verschillende laadmodi, waaronder 'Pure Solar'. Op basis van het door de slimme meter gemeten aan het net geleverde vermogen regelt de Ratio dan het laadvermogen zo dat de eigen opwek maximaal wordt benut voor het laden van de auto.
euh.... dat zou wel heel beperkend zijn... naja, we gaan het meemaken.mrfatmen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:36:
[...]
Laden stoppen kan wel in de app. Laden starten zover ik weet niet.
Kun je mij vertellen welke repo je gebruikt?MegaMindy schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:38:
[...]
Ik heb een home assistant integratie voor mijn explorer, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Een custom HACS repo, plus Ford wil accounts die voor dit soort doeleinden worden gebruikt, nog wel eens blokkeren. Het is dus raadzaam om in ieder geval een extra gebruiker aan te maken puur en alleen voor de integratie.
Toch is het wat het is.sl1000 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:03:
[...]
euh.... dat zou wel heel beperkend zijn... naja, we gaan het meemaken.
Als ik melding krijg dat de auto tot 80% geladen is en het laden is gestopt, zet ik hem met de app weer aan als ik op dat moment niet direct de auto kan gaan verplaatsen (bijv. door een vergadering). Werkt prima, maar misschien dat je het laden zo alleen kan 'doorstarten'...?mrfatmen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:36:
[...]
Laden stoppen kan wel in de app. Laden starten zover ik weet niet.
Ik gebruik de integratie van marq24. Werkt prima. starten en stoppen van het laden doe ik via de integratie van mijn laadpaal (myenergy/zappi)sl1000 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:03:
[...]
Kun je mij vertellen welke repo je gebruikt?
Nu in België (Vlaanderen) voorlopig de EV nog buiten schot lijkt te blijven op vlak van verkeersbelastingen begint het toch wat te kriebelen om deze winter eens voor een offerte te gaan van een Explorer EV.
Huidige situatie is dat onze Ford Focus 1.5 ecoboost automaat momenteel 4 jaar oud is, een goede auto maar erg onzuinig voor het huidige gebruik (korte trajecten en stadsverkeer). Ik heb de mogelijkheid tot zelf laden en een massa overschot aan productie met zonnepanelen.
Het is natuurlijk een enorme aankoop en waarschijnlijk zal de opbrengst (bijna gratis rijden op eigen stroom) pas na vele jaren renderen t.o.v. met de huidige auto blijven doorrijden, maar ergens wil ik ook wel op de elektrische trein (bij wijze van spreken) springen en wat mee zijn voor de toekomst. De aantrekkelijke financiële mogelijkheid bij Ford waarbij je na 3 or 4 jaar de wagen probleemloos kan inruilen neemt ook nog eens de 'angst' weg voor potentieel waardeverlies.
Zijn er hier nog particuliere bezitters die deze overweging gemaakt hebben?
Huidige situatie is dat onze Ford Focus 1.5 ecoboost automaat momenteel 4 jaar oud is, een goede auto maar erg onzuinig voor het huidige gebruik (korte trajecten en stadsverkeer). Ik heb de mogelijkheid tot zelf laden en een massa overschot aan productie met zonnepanelen.
Het is natuurlijk een enorme aankoop en waarschijnlijk zal de opbrengst (bijna gratis rijden op eigen stroom) pas na vele jaren renderen t.o.v. met de huidige auto blijven doorrijden, maar ergens wil ik ook wel op de elektrische trein (bij wijze van spreken) springen en wat mee zijn voor de toekomst. De aantrekkelijke financiële mogelijkheid bij Ford waarbij je na 3 or 4 jaar de wagen probleemloos kan inruilen neemt ook nog eens de 'angst' weg voor potentieel waardeverlies.
Zijn er hier nog particuliere bezitters die deze overweging gemaakt hebben?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Krijgt iemand het voor elkaar om de auto te laten onthouden dat hij op een specifieke locatie de voorkeurstijden zelf blijft respecteren?
Bij mij staat het iedere keer terug op direct laden en moet ik in het keuzemenutje laden voorkeurstijden kiezen.
Bij mij staat het iedere keer terug op direct laden en moet ik in het keuzemenutje laden voorkeurstijden kiezen.
Was toch benieuwd hoe dat in mijn Explorer zat, aan de rechterkant ook zo'n zakje gevonden.Erik2003 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:42:
Ik zag gisteren onder de motorkap van mijn Explorer een vreemde plastic zak met Volkswagen opdruk. Schijnt iets van geluidsisolatie te zijn, maar lijkt me niet dat hij daar hoort te liggen. Maar waar komt hij wel vandaan?
Partnr 11A 864 725 zat verborgen in dat stuk kokerbalk bovenaan. Was ongeveer net zo groot als een boterhamzakje, gevuld met wat schuimrubber blokjes.
Aan de Linkerkant was het leeg, geen idee of daar standaard ook zo'n zakje hoort te zitten.
Vind het wel een cheap oplossing.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wkJJhcphEqpLLO9HIH4f0B3S.jpg?f=user_large)
Vaak het gevolg van wat condens of viezigheid voor de sensor. 9 vd 10x weg na even sproeien en wissen.RPGP schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:22:
Vandaag deze waarschuwing onderaan op m'm drivers display, melding verdween vanzelf na ong 10 min. Was in langzaam stadsverkeer en alles werkte verders normaal. Melding nooit eerder gehad,
In de manual kon ik dit icoontje niet vinden, iemand enig idee ?
[Afbeelding]
Donderdag eindelijk een afspraak bij de garage om dat insect uit mn voorruit camera te laten vissen. Helaas was het echt niet mogelijk om het zelf te doen. Hele camera module moet er af gehaald worden en dan opnieuw worden gekalibreerd. Op zich doet de ACC het nog, maar zodra er een beetje nattigheid is of de belijning iets minder duidelijk valt hij direct uit in storing, wat mogelijk nog gevaarlijker is aangezien je het dan ineens moet overnemen. Gelukkig nog niet gebeurd op echt drukke stukken. Rotbeest