Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
KiberHD schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Ik heb ook de app update nog niet binnen, laatste is van 1 juli. Ik heb android misschien is de apple update wel al uitegrold.
Ik heb de app van 8 juli (5.24) en afgelopen maandag is deze functie pas actief geworden bij mij. Ik denk dat ze via de api deze uitbreiding in batches opstarten. Af en toe krijg ik ook nog foutmeldingen/time outs.

Wel een fijne uitbreiding, nu nog het laad percentage aanpassen op afstand.

[ Voor 7% gewijzigd door leon1e op 24-07-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 12:00
tweebel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:10:
[...]

Pijlen, geen kaartje. Wel wat ondersteuning met gesimuleerde routeborden en te volgen rijstroken.
Gelijk aan de VW ID-modellen.
Thnx, volgende week woensdag kan ik het in de praktijk ontdekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nkijkuit
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 13:53
martinvdm schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:19:
[Afbeelding]

Mooie toevoeging. Sinds de laatste update van de Ford Pass app de mogelijkheid om de klimaatregeling aan te passen, o.a. stoelverwarming in te schakelen of de ruit ontwaseming.
Handig dat ze dit ook aan gebruikers melden. Deze functie zit mooi verstopt... Waarom niet op het hoofdscherm. Dat scheelt weer een stap. De foto van mijn auto maag wat kleiner, dan is er plek zat.

Nu nog de performance van de app aanpassen. De app is nu state-less: je weet niet of de deur op slot zit of de verwarming aanstaat zonder de functie te bedienen. En dan is de responstijd ook nog eens slecht. Ik hoef niet alle functies die in de Tesla app zitten, maar de performance is nu wel erg bedroevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:59

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

nkijkuit schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Handig dat ze dit ook aan gebruikers melden. Deze functie zit mooi verstopt... Waarom niet op het hoofdscherm. Dat scheelt weer een stap. De foto van mijn auto maag wat kleiner, dan is er plek zat.

Nu nog de performance van de app aanpassen. De app is nu state-less: je weet niet of de deur op slot zit of de verwarming aanstaat zonder de functie te bedienen. En dan is de responstijd ook nog eens slecht. Ik hoef niet alle functies die in de Tesla app zitten, maar de performance is nu wel erg bedroevend.
Don’t blame me :P

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnbr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-08 19:17
timkyr schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:50:
Wat vinden jullie van de ACC? En dan specifiek hoe het reageert op invoegend verkeer? Ik durf het iedere keer niet aan en grijp toch maar in want wat reageert ie tergend langzaam op invoegende autos.
Persoonlijk vind ik deze optie erg prettig werken bij de Ford. Het systeem reageert voor mij op een heel geleidelijke en vloeiende manier. Ik kom af van een auto die vol in de remmen ging als de voorganger binnen het rembereik kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timkyr
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 16:23
Dnbr schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Persoonlijk vind ik deze optie erg prettig werken bij de Ford. Het systeem reageert voor mij op een heel geleidelijke en vloeiende manier. Ik kom af van een auto die vol in de remmen ging als de voorganger binnen het rembereik kwam.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk werken! Enkel als er in wat drukkere situaties een auto voor me invoegt lijkt hij de invoegende auto COMPLEET te negeren tot deze volledig ingevoegd is. Ik durf het nooit aan om te wachten tot hij een keer ingrijpt en rem dan dus zelf maar.. ik heb het nog niet gedurfd om te wachten 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 13:23
Nu met daktent aan het wildkamperen in Noorwegen. Vorige auto(Ioniq5) had kampeermodus, waardoor alle stroomaansluitingen actief blijven, usb en 12v. Explorer lijkt dit niet te hebben. Alternatief is auto aan laten staan met lichten en ventilatie uit. Na 20 minuten gaat de auto uit en 12v-aansluiting(koelkast) ook, usb lijkt nog langer te werken. Iemand een tip om langer stroom te houden op 12v-aansluiting?
De v2l-techniek zou echt super zijn nu, zit al wel in het menu maar kan er niks mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiemaster
timkyr schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:47:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk werken! Enkel als er in wat drukkere situaties een auto voor me invoegt lijkt hij de invoegende auto COMPLEET te negeren tot deze volledig ingevoegd is. Ik durf het nooit aan om te wachten tot hij een keer ingrijpt en rem dan dus zelf maar.. ik heb het nog niet gedurfd om te wachten 😅
Snap ik wel. Beetje sturen in de richting van de invoegende auto helpt 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 12:22
Markiemaster schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:58:
Na 20 minuten gaat de auto uit en 12v-aansluiting(koelkast) ook, usb lijkt nog langer te werken. Iemand een tip om langer stroom te houden op 12v-aansluiting?
Hier heb je nu vast niks aan, maar zit er op een trekhaakstekker geen pin voor constante 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
Vraagje ivm de Ford App, hoe kan je de pre-conditioning schema's daar aanzetten?

Ik krijg enkel te zien dat het voertuig geparkeerd of in gebruik is. Daaronder 3 knoppen. Voertuig lock, unlock en een ventilator fan voor de klimaatregeling te starten (duurt ook pokke traag voor dit reageert). Wanneer de klimaatregeling actief is, krijg ik de instellingen te zien (Voorruit ontdooing, stoel verwarming en de temp).

Dit allemaal in het tabblad Voertuig. Ga ik dan naar Energie, dan krijg ik enkel "Openbaar opladen", "Oplaadgeschiedenis" en "Laadstation" te zien. Nergens een optie om de laadlimiet te regelen (veranderen van 60% naar bvb 70% of omgekeerd).

De Explorer zelf is een verbetering tov de Volvo EX40 maar Ford kan wel wat leren van de Volvo app!

(ps: heb alle stappen gevolgd zoals op internet beschreven staat, inclusief een factory reset,...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R009
Markiemaster schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:58:
Nu met daktent aan het wildkamperen in Noorwegen. Vorige auto(Ioniq5) had kampeermodus, waardoor alle stroomaansluitingen actief blijven, usb en 12v. Explorer lijkt dit niet te hebben. Alternatief is auto aan laten staan met lichten en ventilatie uit. Na 20 minuten gaat de auto uit en 12v-aansluiting(koelkast) ook, usb lijkt nog langer te werken. Iemand een tip om langer stroom te houden op 12v-aansluiting?
De v2l-techniek zou echt super zijn nu, zit al wel in het menu maar kan er niks mee
Kan je die 12v aansluiting op de zekeringskast niet veranderen naar een zekering die altijd actief blijft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
R009 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Kan je die 12v aansluiting op de zekeringskast niet veranderen naar een zekering die altijd actief blijft?
Volgens mij is dit mogelijk. Als het goed is kan je zekering 52 een tikje omlaag plaatsen voor dit.

YouTube: VW ID.4 12v Outlet From Switched Power To 12v Constant Battery Powered.
Is de Id.4 maar is het zelfde

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victormdj
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:43
R009 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:44:
Vraagje ivm de Ford App, hoe kan je de pre-conditioning schema's daar aanzetten?

Ik krijg enkel te zien dat het voertuig geparkeerd of in gebruik is. Daaronder 3 knoppen. Voertuig lock, unlock en een ventilator fan voor de klimaatregeling te starten (duurt ook pokke traag voor dit reageert). Wanneer de klimaatregeling actief is, krijg ik de instellingen te zien (Voorruit ontdooing, stoel verwarming en de temp).

Dit allemaal in het tabblad Voertuig. Ga ik dan naar Energie, dan krijg ik enkel "Openbaar opladen", "Oplaadgeschiedenis" en "Laadstation" te zien. Nergens een optie om de laadlimiet te regelen (veranderen van 60% naar bvb 70% of omgekeerd).

De Explorer zelf is een verbetering tov de Volvo EX40 maar Ford kan wel wat leren van de Volvo app!

(ps: heb alle stappen gevolgd zoals op internet beschreven staat, inclusief een factory reset,...)
Niet, dat moet in de auto zelf. Je kan alleen de preconditioning zelf aan- of uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiemaster
R009 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:44:

Wat je wilt, kan op dit moment niet. De opties voor temperatuur en stoelen zijn recent pas toegevoegd. Dus misschien in de toekomst😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiemaster
mrfatmen schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Volgens mij is dit mogelijk. Als het goed is kan je zekering 52 een tikje omlaag plaatsen voor dit.

YouTube: VW ID.4 12v Outlet From Switched Power To 12v Constant Battery Powered.
Is de Id.4 maar is het zelfde
Super, net omgezet en werkt voor nu. Morgen eens kijken of het de nacht overleefd heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
Victormdj schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Niet, dat moet in de auto zelf. Je kan alleen de preconditioning zelf aan- of uitzetten.
https://www.ford.com/supp...dem-in-my-mustang-mach-e/

In de bovenstaande link wordt toch beschreven dat je vertrektijden in de FordPass app kan ingeven. Of lees ik het zo verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
Markiemaster schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:16:
[...]

Super, net omgezet en werkt voor nu. Morgen eens kijken of het de nacht overleefd heeft
Ja laat zeker iets weten! Gewoon uit nieuwsgierigheid, de 12volt aansluiting is na het versteken van de zekering gewoon actief als er iets ingeplugd zit, of verbruikt die nu constant stroom. ( mijn gevoel zegt enkel als er iets ingeplugd zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victormdj
R009 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

https://www.ford.com/supp...dem-in-my-mustang-mach-e/

In de bovenstaande link wordt toch beschreven dat je vertrektijden in de FordPass app kan ingeven. Of lees ik het zo verkeerd?
Daar staat toch duidelijk dat het voor de Mach-E bestemd is.

Ik snap niet waarom je in discussie gaat over iets wat overduidelijk niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
Victormdj schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:23:
[...]

Daar staat toch duidelijk dat het voor de Mach-E bestemd is.

Ik snap niet waarom je in discussie gaat over iets wat overduidelijk niet kan.
Zelfde app. Dus waarom voor de Mach-E het wel beschikbaar stellen en voor andere EV’s niet. Terwijl je op YouTube veel video’s vindt waar dit wordt aangehaald. Zelfs zonder de Mach-E te vermelden.

Misschien is discussiëren het doel van een forum? Maar je reactie is weeral een bewijs waarom ik nooit veel post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebug
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 23:50
R009 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 06:49:
[...]

Zelfde app. Dus waarom voor de Mach-E het wel beschikbaar stellen en voor andere EV’s niet. Terwijl je op YouTube veel video’s vindt waar dit wordt aangehaald. Zelfs zonder de Mach-E te vermelden.

Misschien is discussiëren het doel van een forum? Maar je reactie is weeral een bewijs waarom ik nooit veel post.
Het mag dan dezelfde app zijn, het blijven verschillende auto's. De een is Ford techniek, de ander VW. Audi heeft ook auto's op hetzelfde platform gemaakt, maar die hebben schijnbaar (volgens een collega die er een rijdt) nog minder mogelijkheden in de app.
Check anders even de reviews van de app in de app/play store. Dan zie je vanzelf dat de mogelijkheden per model wisselend zijn en oudere brandstof auto's meer opties hebben dan nieuwe ev's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markiemaster
R009 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:27:
[...]

Ja laat zeker iets weten! Gewoon uit nieuwsgierigheid, de 12volt aansluiting is na het versteken van de zekering gewoon actief als er iets ingeplugd zit, of verbruikt die nu constant stroom. ( mijn gevoel zegt enkel als er iets ingeplugd zit)
Werkt prima zo! Heeft nu al bijna hele dag gedraaid zonder auto te starten. Gedurende de dag hoor de de hoofdaccu inschakelen en na een tijdje weer afschakelen.
Als er niks ingeplugd is, ook geen verbruik lijkt me. Weet niet wat er nog meer op dit circuit zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victormdj
R009 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 06:49:
[...]

Ik vraag me alleen af wat er te discussieren valt. Het is niet mogelijk. Dat is geen discussie, het is een feit. Je kan dan rondjes blijven draaien en roepen dat het in een boekje van een andere auto wel kan, maar dat haalt helemaal niets uit. Dat is hetzelfde als vragen waar de ronde volumeknop van de Mach-E op de Explorer en Capri zit. Die is er ook niet, terwijl hij er in het boekje van de Mach-E wel instaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Behalve dat er bij software nog de hoop bestaat dat je door doorontwikkeling nieuwe functionaliteit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:23
R009 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:27:
[...]

Ik heb het ook omgezet en even nagemeten, de 12v (werkelijk 14,5v) is nu altijd actief, dus oppassen als je wat aansluit zodat je niet je accu leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:59

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Skit3000 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 00:10:
[...]

Hier heb je nu vast niks aan, maar zit er op een trekhaakstekker geen pin voor constante 12v?
Auto aanzetten zonder op de stoel te gaan zitten. Blijft ie aan staan, je moet wel de deur van het slot laten en wat gepiep toleren als je sleutel weg is.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiemaster
martinvdm schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Auto aanzetten zonder op de stoel te gaan zitten. Blijft ie aan staan, je moet wel de deur van het slot laten en wat gepiep toleren als je sleutel weg is.
Dat heb ik geprobeerd, auto gaat dan na ong half uurtje uit. Ook geprobeerd met gordel vast of rempedaal ingedrukt, gaat in alle gevallen na ong half uur uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markiemaster
KiberHD schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:43:
[...]

Ik heb het ook omgezet en even nagemeten, de 12v (werkelijk 14,5v) is nu altijd actief, dus oppassen als je wat aansluit zodat je niet je accu leeg trekt.
Thanks! 12v wordt bijgeladen uit hv-accu, dus die moet voldoende opgeladen zijn. Draait nu al 2 dagen probleemloos. Ben nu 84%, zal morgen posten wat verbruik is(2x koelbox, dacht totaal rond 100W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbakker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-09 13:10
Goedemorgen,

Gister heb ik mijn nieuwe Explorer EV (premium extended range rwd) ontvangen en ik vraag mij af hoe ik mijn favoriete rij-modus stand als default kan instellen.
Het is best irritant dat je dit elke keer als je instapt moet instellen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:16
lbakker schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:58:
Goedemorgen,

Gister heb ik mijn nieuwe Explorer EV (premium extended range rwd) ontvangen en ik vraag mij af hoe ik mijn favoriete rij-modus stand als default kan instellen.
Het is best irritant dat je dit elke keer als je instapt moet instellen.

Alvast bedankt
Voor zover mij bekend, kan dat niet. Europese regels oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbakker
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-09 13:10
tweebel schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Voor zover mij bekend, kan dat niet. Europese regels oid...
Ik had al zo'n vermoeden toen ik het instructieboekje las, helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpTGY34nX33domRktR0Ho_6fkYg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nbOizWAuLFdDGc7RUnhIyikw.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markiemaster
Markiemaster schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:56:
[...]

Thanks! 12v wordt bijgeladen uit hv-accu, dus die moet voldoende opgeladen zijn. Draait nu al 2 dagen probleemloos. Ben nu 84%, zal morgen posten wat verbruik is(2x koelbox, dacht totaal rond 100W)
Vanochtend op 81% om 09:00 uur, verbruik koelboxen is 130W. Dus zo’n 6% per 24h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatteryBoost
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 21:11
Vanochtend op 81% om 09:00 uur, verbruik koelboxen is 130W. Dus zo’n 6% per 24h
Theoretisch is dit 24 x 0,130 / 0,77 = 4%
zit wel aardig in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Zit me af te vragen als ik dit zo lees.
Heb een dashcam (70mai A810) in de auto zitten welke hardwired is en ik aftap van een van de zekeringen.
Hier heb ik een beveiliging op zitten dat als de 12v accu te laag komt hij automatisch stopt.
Heb de drempel waarde best hoog staan voor zekerheid om niet met een lege accu te komen staan.
Hij systeem valt dan ook redelijk snel uit (1 a 2 uur) als de auto uitstaat

Maar als het ik zo goed lees zou ik deze waarde kunnen verlagen omdat de 'main' accu de 12v accu oplaad als deze te laag dreigt te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:25
Momenteel een zeer lelijke vlek in het achterframe bij de verlichting van de Capri, lijkt wel dat de lijm loslaat of iets.

Na de vakantieperiode maar eens melden bij van Mossel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyIiW25tkEPyfU04WF3UoLl9Fag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yowtFaHOPo6Pi9eFyqr9KLCV.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Absint
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:02
Ik heb hetzelfde, maar ik was in de veronderstelling dat het vocht was, en dat dat wel weer zou wegtrekken. Maar even in de gaten houden (voor zover het me al stoort)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2YCxBaQnmG0e-lJuBLVezlXt1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0eJwTf2CLuDH4VW70ftXD2f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Absint schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:18:
Ik heb hetzelfde, maar ik was in de veronderstelling dat het vocht was, en dat dat wel weer zou wegtrekken. Maar even in de gaten houden (voor zover het me al stoort)

[Afbeelding]
Vocht dacht ik in het begin ook aan hoor, maar de auto heeft 3 weken staan bakken in de zon in Spanje dus dan had het denk ik wel weggeweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markiemaster
mrfatmen schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:46:
Zit me af te vragen als ik dit zo lees.
Heb een dashcam (70mai A810) in de auto zitten welke hardwired is en ik aftap van een van de zekeringen.
Hier heb ik een beveiliging op zitten dat als de 12v accu te laag komt hij automatisch stopt.
Heb de drempel waarde best hoog staan voor zekerheid om niet met een lege accu te komen staan.
Hij systeem valt dan ook redelijk snel uit (1 a 2 uur) als de auto uitstaat

Maar als het ik zo goed lees zou ik deze waarde kunnen verlagen omdat de 'main' accu de 12v accu oplaad als deze te laag dreigt te komen?
Eens. Auto houdt altijd de 12v-accu op lading, bijna of misschien zelf alle electronica wordt uit de 12v gevoed. Ook in stilstand wordt de 12v bijgeladen. ‘Sluipverbruik’ via een zekering zou dan ook niet zoveel uit moeten maken en wordt opgevangen door vaker bijladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xjohan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:28
Victormdj schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Als je de Tibber app connect met je Explorer, kun je slim thuisladen (dynamische lage tarieven) en ook je laadmaximum % instellen.

Een contract met Tibber is niet nodig daarvoor.

Wel is/was er een Ford/Tibber actie die €150 korting geeft op je stroomkosten na het afsluiten van een contract met Tibber en connecten met je Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
Xjohan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:38:
[...]

Als je de Tibber app connect met je Explorer, kun je slim thuisladen (dynamische lage tarieven) en ook je laadmaximum % instellen.

Een contract met Tibber is niet nodig daarvoor.

Wel is/was er een Ford/Tibber actie die €150 korting geeft op je stroomkosten na het afsluiten van een contract met Tibber en connecten met je Explorer.
Je hebt hier dus een energie contract voor nodig of zonder contract een tibber pulse.

Edit: In mijn wallbox app staat het schema nu op 'tibber'. Even verder testen of het nu wel of niet werkt...

[ Voor 12% gewijzigd door KiberHD op 13-08-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xjohan
KiberHD schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:50:
[...]

Je hebt hier dus een energie contract voor nodig of zonder contract een tibber pulse.

Edit: In mijn wallbox app staat het schema nu op 'tibber'. Even verder testen of het nu wel of niet werkt...
Het werkt zonder Tibber Pulse. Mijn contract is nog niet ingegaan, maar wel aangemaakt. Weet dus niet of het zonder contract werkt. De Tibber app kan samenwerken met verschillende laadpunten. En auto's waaronder de Explorer/Capri.

[ Voor 23% gewijzigd door Xjohan op 13-08-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
Xjohan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Het werkt zonder Tibber Pulse. Mijn contract is nog niet ingegaan, maar wel aangemaakt. Weet dus niet of het zonder contract werkt. De Tibber app kan samenwerken met verschillende laadpunten. En auto's waaronder de Explorer/Capri.
Het werkt niet helaas. Slim laden is niet aan te zetten. Toch dat contract nodig of een pulse. Mijn auto en laadpaal zijn wel herkend door de tibber en mijn laadpaal herkent tibber ook maar de sturing is niet actief.
Maar goed ik zit nog niet op een dynamisch contract dus ik laad voorlopig alleen zonnestroom met de loadbalancer van easee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSKqd3xDxfjiTo9cU-VkjAlMvIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlZ6F4ottgZrEtUlOG6bNfwl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xjohan
KiberHD schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Het werkt niet helaas. Slim laden is niet aan te zetten. Toch dat contract nodig of een pulse. Mijn auto en laadpaal zijn wel herkend door de tibber en mijn laadpaal herkent tibber ook maar de sturing is niet actief.
Maar goed ik zit nog niet op een dynamisch contract dus ik laad voorlopig alleen zonnestroom met de loadbalancer van easee.
[Afbeelding]
Ik dacht dat als je lader aangesloten is op je auto, je Slim laden kunt aanzetten in de Tibber app. Bij mij werkt het prima (zonder Tibber Pulse en slimme laadpaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKrnEnUvKpwQnGFp4uhVhqSyhQ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d3NbShC1cvn82CYZahg00KSS.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Xjohan op 13-08-2025 11:20 ]

• timkyr
YouTube: 14 augustus 2025

Pff, wat nou weer. Geen enkele assist werkt, het lijntje met het verbruik/terugwinnen is weg en er is geen afstandmeting met voor rijdende autos meer.. ik probeerde bij een tankstation om de auto even uit te zetten (volledig uitstappen, op slot, even wachten en weer terug) maar dat hielp niet. Ben nu thuis, benieuwd wat langer parkeren doet. Geeft alvast niet echt vertrouwen voor de vakantie van volgende week (25e). Zucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruisix
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 20:52
Heb gelukkig geen problemen. Sterker nog net terug van een trip naar Tirol met de Capri. Alles bij elkaar zo'n 2800 kilometer probleemloos. Gemiddeld verbruik 15,1 over de hele rit en dat is met Duitsland tussen de 120-130 meegerekend.

Best warm (33 graden) en de airco hield zich ook kranig.

Uiteindelijk voor 119 euro met Ionity Premium (ik had nog mazzel met het proef jaar) geladen en dat deed ik hiervoor met de Kuga niet na aan de benzine pomp (vorig jaar 283 euro peut).

Ik vindt het vervelend dat meerdere toch problemen ondervinden met wat lijkt voornamelijk de eerste lichting Explorers?

@Absint en @Ljsvv Dat van die balk bij de Capri, ik heb dit niet terwijl ik toch ook best de auto in de zon heb laten bakken, maar hebben jullie een automatische achterklep of met de hand? Zou het komen door het te hard dicht doen?

• timkyr
timkyr schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:45:

Pff, wat nou weer. Geen enkele assist werkt, het lijntje met het verbruik/terugwinnen is weg en er is geen afstandmeting met voor rijdende autos meer.. ik probeerde bij een tankstation om de auto even uit te zetten (volledig uitstappen, op slot, even wachten en weer terug) maar dat hielp niet. Ben nu thuis, benieuwd wat langer parkeren doet. Geeft alvast niet echt vertrouwen voor de vakantie van volgende week (25e). Zucht
Even boodschappen gedaan en gegeten en nog een keer geprobeerd. Lijkt nu weer te werken (niet gereden). Lijkt er dus op dat ie pas na langer stilstaan écht uitgaat/herstart. Is de eerste keer in 10k dat ik echt een probleem ondervond. Wel jammer zo een week voor de vakantie. Toch weer een end rijden naar de Dordogne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timkyr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1Q65z9nb-z7HvX0uHb9xGp-6vE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B430STfyVOOprlcOyzHMq5Gx.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een mooie foto van afgelopen weekend. Niet eens express voor gestopt, was net ingestapt toen ik t zag 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Cruisix schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:09:

@Absint en @Ljsvv Dat van die balk bij de Capri, ik heb dit niet terwijl ik toch ook best de auto in de zon heb laten bakken, maar hebben jullie een automatische achterklep of met de hand? Zou het komen door het te hard dicht doen?
Ik heb een Premium met elektrische achterklep. Het in de zon staan daar bedoelde ik mee dat als het vocht had geweest dat het dan wel weg had moeten trekken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Absint
Voor mij geldt hetzelfde, Premium en elektrische klep. Maar dit is gewoon een fout, het stoort me niet (valt ook niet heul erg op) maar zal er wel melding van maken bij een volgende keer garage.

Voor de rest bevalt de auto me steeds beter. In het begin had ik een haat liefde verhouding (ik kwam uit een Volvo XC60) maar dat begint nu zachtjesaan naar liefde te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisix
@Absint en @Ljsvv Nou ik ga het eens in de gaten houden dan. Hoop het niet maar eens het hoort ook niet. Benieuwd wat de dealer er van gaat vinden als je langsgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj_mckay
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-09 09:33
timkyr schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:45:

Klopt dat verbruik ook?
Nog 386 km met 66% komt op 584 km bij 100%, daar ben ik nog niet in de buurt gekomen.
Wellicht omdat ik 75-80% van m'n kilometers op de snelweg maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj_mckay
timkyr schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

Even boodschappen gedaan en gegeten en nog een keer geprobeerd. Lijkt nu weer te werken (niet gereden). Lijkt er dus op dat ie pas na langer stilstaan écht uitgaat/herstart. Is de eerste keer in 10k dat ik echt een probleem ondervond. Wel jammer zo een week voor de vakantie. Toch weer een end rijden naar de Dordogne.
Fijn dat het weg lijkt!
Heb je hiervan ook een melding gekregen in de app? Dan zou ik die bewaren voor een volgende garagebezoek.
Wellicht toch een keer het melden waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timkyr
jj_mckay schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

Klopt dat verbruik ook?
Nog 386 km met 66% komt op 584 km bij 100%, daar ben ik nog niet in de buurt gekomen.
Wellicht omdat ik 75-80% van m'n kilometers op de snelweg maak.
Mwah, mijn dagelijkse rit naar kantoor is ca 43 km, dit kost me 8%. Dat zou dus op zo'n 537,5 uit moeten komen.

Je moet voor de gein eens tijdens het rijden je airco uit/aan zetten en naar je range blijven kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:01
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van de draadloze telefoonoplader in de middenconsole?

Ik mijn Explorer krijg ik dit niet goed aan de praat: zowel mijn Pixel 9 Pro als mijn partners Pixel 9 willen 99% van de tijd niet opladen: ook niet zonder hoesje, ook niet wanneer ik de telefoon er omgekeerd in leg. We hebben op een rit van bijna 3 uur maar enkele minuten het logootje in de rechterbovenhoek zien verschijnen.

In mijn herinnering ging dat bij de testrit in Februari stukken beter. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiberHD
CyberThijs schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:11:
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van de draadloze telefoonoplader in de middenconsole?

Ik mijn Explorer krijg ik dit niet goed aan de praat: zowel mijn Pixel 9 Pro als mijn partners Pixel 9 willen 99% van de tijd niet opladen: ook niet zonder hoesje, ook niet wanneer ik de telefoon er omgekeerd in leg. We hebben op een rit van bijna 3 uur maar enkele minuten het logootje in de rechterbovenhoek zien verschijnen.

In mijn herinnering ging dat bij de testrit in Februari stukken beter. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb hier geen problemen mee, s24 met een hoesje van otterbox. IPhone van partner ook geen probleem met hoesje. Het kan liggen aan waar de wireless charge coil geplaatst is in de pixel. Maatje van me had bv problemen met zijn iPhone in een tesla. Moest die heel raar neerleggen.
Wel word de telefoon heel warm na verloop van tijd. Sowieso al omdat ik android auto gebruik en met chargen erbij is die er 1x compleet mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09 21:13
Misschien een gekke vraag, maar:
ik neem aan dat in de rijstand B bij regeneratief remmen de remlichten gaan branden. Heeft iemand dit ooit gecheckt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skit3000
HouterBend schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:28:
ik neem aan dat in de rijstand B bij regeneratief remmen de remlichten gaan branden. Heeft iemand dit ooit gecheckt?
Dat doen ze, maar wel afhankelijk van hoe veel je afremt (pedaal helemaal los toont de remlichten, maar met nog half ingedrukt niet persé).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victormdj
HouterBend schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:28:
Misschien een gekke vraag, maar:
Ja, maar dat doen ze in principe bij D ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absint
Ik ben eigenlijk best tevreden met de Ford Navigatie, maar weet iemand ook of deze realtime info verwerkt? Ik heb nu al een paar keer gehad dat de navigatie mij een file in stuurde waarvan ik dacht, dat had je ook anders kunnen oplossen (lees: andere route kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Absint schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:37:
Ik ben eigenlijk best tevreden met de Ford Navigatie, maar weet iemand ook of deze realtime info verwerkt? Ik heb nu al een paar keer gehad dat de navigatie mij een file in stuurde waarvan ik dacht, dat had je ook anders kunnen oplossen (lees: andere route kiezen)
Ik reed ook altijd met Google maps maar afgelopen vakantie veel gebruik gemaakt van de Ford navigatie. Dat was vooral om gebruik te maken van de integratie tussen auto en volgende laadstop/optimalisatie accu. Werkte eigenlijk prima, misschien nog wel fijner dan maps. Ik heb diverse voorstellen gekregen om een stuk file te "ontwijken", ook routes door dorpjes realtime dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:10
Absint schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:37:
Ik weet niet hoe Ford Navigatie werkt, maar ik weet dat Waze af en toe auto's bewust een file in stuurt om te checken of die er nog steeds is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisix
leon1e schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Ik reed ook altijd met Google maps maar afgelopen vakantie veel gebruik gemaakt van de Ford navigatie. Dat was vooral om gebruik te maken van de integratie tussen auto en volgende laadstop/optimalisatie accu. Werkte eigenlijk prima, misschien nog wel fijner dan maps. Ik heb diverse voorstellen gekregen om een stuk file te "ontwijken", ook routes door dorpjes realtime dus :).
Die ervaring had ik afgelopen trip naar Tirol ook. Diverse keren een file, welliswaar een heel eind verderop in de rit, maar toch alternatieven geboden en zelfs weer een keer terug naar de oorspronkelijke route toen bleek dat de file al weer opgelost was.

Update snelheid overigens was wat matig in Duitsland maar dat kan ook aan het bereik in dat land liggen (zelfs mijn KPN mobiel stond af en toe nog een oude E aan te geven). Hier in NL update het vrij snel merk ik.

Ook het aangeven van laadstops was prima. Wel had ik zelf wat favoriete Ionity's opgeslagen omdat ik deze, zeker een aantal in wederom Duitsland, gewoon prettig vindt. Deze kon ik makkelijk als tussenstop invoegen als het toevallig voorkwam dat er een ander punt gekozen werdt dan ik zelf voor ogen had.

Al met al, geen slechte Navi in deze auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Cruisix op 18-08-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absint
Nee routebegeleiding, veranderen van rijbaan, laadstops etc is prima. Ionity heeft ook mijn voorkeur, en icm met een klein abonnement voor een maand scheelt dat behoorlijk. Bij Tesla kon ik overigens ook prima slagen.

Als men alleen de stem van die dame nog een keer kan aanpassen (AI?) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 10:47
Ik mis een functie om alleen ionity te gebruiken in het route planner (beschikbaar in andere auto’s als polestar of zeekr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj_mckay
timkyr schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:03:
[...]

Mwah, mijn dagelijkse rit naar kantoor is ca 43 km, dit kost me 8%. Dat zou dus op zo'n 537,5 uit moeten komen.

Je moet voor de gein eens tijdens het rijden je airco uit/aan zetten en naar je range blijven kijken. ;)
Dat doe ik regelmatig, maar t comfort is wel fijn.
Wat bij mij echt wel veel scheelt is ACC en Eco modus, hiermee kom ik gemiddeld op 14 kwh/100km uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timkyr
jj_mckay schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Dat doe ik regelmatig, maar t comfort is wel fijn.
Wat bij mij echt wel veel scheelt is ACC en Eco modus, hiermee kom ik gemiddeld op 14 kwh/100km uit.
Eco mode heb ik echt nog nooit gebruikt! Wij gaan dit weekend naar Frankrijk rijden, ga eens kijken hoeveel dat uitmaakt.

Weet je precies wat er veranderd onder eco modus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timkyr
CyberThijs schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:11:

Mijn telefoon heeft een gigantische camera bump die het enigszins moeilijk maakt (Xiaomi 15 ultra), maar hij laadt wel altijd op. Door de bump moet ie wel wat lucht overbruggen, dus gaat wel een hoop verloren denk ik. Tijdens gebruik van Maps via Android auto is het iig genoeg om nog net aan minimaal procentjes te winnen op een langere rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absint
iceman314 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:05:
Ik mis een functie om alleen ionity te gebruiken in het route planner (beschikbaar in andere auto’s als polestar of zeekr)
Dit is te vinden in het navigatiescherm, onder opties als ik me niet vergis. Hier kun je opgeven of je Ionity wil zien, en of je Ford Pass, en of alle laadstations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victormdj
timkyr schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:38:
[...]

Eco mode heb ik echt nog nooit gebruikt! Wij gaan dit weekend naar Frankrijk rijden, ga eens kijken hoeveel dat uitmaakt.

Uit mijn hoofd trekt hij minder hard op en (dit moet je voor de zekerheid even zelf kijken, deze weet ik niet heel zeker) zet een limiet op 100 km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
[...]

Slechtere gaspedaalrespons en snelheidsbeperking (110 dacht ik, ipv de hierboven genoemde 100).
Daar kan je overigens doorheen trappen (door de weerstand heen).

Ik merk in de praktijk vrijwel geen verschil in verbruik. En tja, als je langzamer rijdt ben je altijd zuiniger, ongeacht de stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
Bij gebruik van cruise control (sowieso handig als je je verbruik wilt beperken) houdt de auto ook meer afstand op de voorligger, zodat er een buffer is mocht degene voor je steeds harder/zachter rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfatmen
Ik kan niet vinden hoe ik interieur bewaking tijdelijk uitzet snel. Weet iemand waar deze functie zit?

Situatie: ik ga snel een boodschap doen en mijn dochter (9) blijft even in de auto zitten. Vaak die ik dan op het afscheid scherm de interieur bewaking uitzetten. Maar sinds vergeet ik het een sta ik al naast de auto. Enige plek die ik dan vind is terug gaan zien. Rem intrappen naar D terug naar Park en dan op het afscheid scherm aan zetten. Moet toch anders kunnen. Zonder hen helemaal uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouton
  • Registratie: November 2024
tweebel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Slechtere gaspedaalrespons en snelheidsbeperking (110 dacht ik, ipv de hierboven genoemde 100).
Daar kan je overigens doorheen trappen (door de weerstand heen).

Ik merk in de praktijk vrijwel geen verschil in verbruik. En tja, als je langzamer rijdt ben je altijd zuiniger, ongeacht de stand.
Mijn ervaring is dat in de ecomodus de maximum snelheid 130 is. Dit is vaak ook de maximum snelheid in Frankrijk. Ging bij mij prima op de lange afstand. We hadden eerder behoefte aan een pauze dan dat we moesten laden. Daardoor niet gemerkt of het veel besparing opleverde.

[ Voor 17% gewijzigd door Mouton op 19-08-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
Mouton schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Mijn ervaring is dat in de ecomodus de maximum snelheid 130 is. Dit is vaak ook de maximum snelheid in Frankrijk. Ging bij mij prima op de lange afstand. We hadden eerder behoefte aan een pauze dan dat we moesten laden. Daardoor niet gemerkt of het veel besparing opleverde.
Ik ga het morgen weer eens proberen. Wel benieuwd nu, misschien herinner ik het me verkeerd.
mrfatmen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:32:
Ik kan niet vinden hoe ik interieur bewaking tijdelijk uitzet snel. Weet iemand waar deze functie zit?

Situatie: ik ga snel een boodschap doen en mijn dochter (9) blijft even in de auto zitten. Vaak die ik dan op het afscheid scherm de interieur bewaking uitzetten. Maar sinds vergeet ik het een sta ik al naast de auto. Enige plek die ik dan vind is terug gaan zien. Rem intrappen naar D terug naar Park en dan op het afscheid scherm aan zetten. Moet toch anders kunnen. Zonder hen helemaal uit te zetten.
In de handleiding (https://www.fordserviceco...e=NLD&VIN=&userMarket=NLD) kan je er we e.e.a. over vindne, maar dat is best omslachtig. Misschien kan je bovenaan een snelkoppeling hierheen maken...? Durf ik zo niet te zeggen.

De andere optie die ze geven is:

U kunt het bewakingssysteem van het interieur en alarm bij slepen uitschakelen door op de vergrendelknop op de afstandsbediening te drukken of de sensor aan de buitenkant van de portierhandgreep opnieuw aan te raken binnen twee seconden nadat de auto is vergrendeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 10:47
Absint schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Dit is te vinden in het navigatiescherm, onder opties als ik me niet vergis. Hier kun je opgeven of je Ionity wil zien, en of je Ford Pass, en of alle laadstations
Je kan zoeken voor alternatieve laadstations, en in dit geval kan je een filter configureren (alleen Ionity). Maar als ik een reis van A naar B plan, gebruikt het navigatiesysteem alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
Ik weet niet of het in dit topic past, maar voorlopig krijgen we geen live-data OTA ondersteuning voor de Capri en Explorer in ABRP. Men beweerd dat de ENODE Ford data niet compatible is.

Jammer dat Ford dit soort dingen niet op orde heeft, ja ik snap dat er VW software draait, maar de VW ID's ondersteunen gewoon Enode en Tronity voor de live data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
[...]
Net geprobeerd en 130 inderdaad.
Ik denk dat die 110/115 die ik in mijn hoofd had, iets uit de vorige was (Renault).

Erg eco is ie niet bij 130 overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatteryBoost
Ljsvv schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:02:
Ik weet niet of het in dit topic past, maar voorlopig krijgen we geen live-data OTA ondersteuning voor de Capri en Explorer in ABRP.
Je kan ABRP wel met een OBD adapter koppelen.

• Ljsvv
BatteryBoost schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Je kan ABRP wel met een OBD adapter koppelen.
Klopt maar dan heb je toch weer de aanschaf van deugdelijke veilige hardware nodig en mis je info op afstand.

• Skit3000
Ljsvv schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Klopt maar dan heb je toch weer de aanschaf van deugdelijke veilige hardware nodig en mis je info op afstand.
Je zou kunnen kijken naar OVMS, daar zit een 4G antenne in (maar met £227.92 wel vrij prijzig), al is er volgens mij nog geen specifieke ondersteuning voor de Ford Explorer/Capri EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatteryBoost
Skit3000 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Je zou kunnen kijken naar OVMS, daar zit een 4G antenne in (maar met £227.92 wel vrij prijzig), al is er volgens mij nog geen specifieke ondersteuning voor de Ford Explorer/Capri EV.
Ik heb een OBD adapter van een paar tientjes en die doet het prima. Kan je inderdaad alleen gebruiken tijdens het rijden. Als je de OBD benadert als de auto uit en afgesloten staat dan gaat het alarm af, dus geen oplossing op afstand. Daarvoor gebruik ik zelf home assistant met de ford integratie van marq24. Die kan niks meer dan de ford app maar je kan er wel automatiseringen aan koppelen of statistieken bijhouden als je een beetje handig bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj_mckay
[...]

T scheelt voor mij best veel bij woon-werk verkeer met grotendeels snelweg.
Van 17+ kwh/100 km naar 13.5-14 kwh/100 km.
Laatst een tijdje op een stuk gereden met 50/80 km/u, daar werd mn bereik echt heel blij van.

Hoe is de trip gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj_mckay
tweebel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Net geprobeerd en 130 inderdaad.
Ik denk dat die 110/115 die ik in mijn hoofd had, iets uit de vorige was (Renault).

Erg eco is ie niet bij 130 overigens :)
Wanneer je in ECO op je max zit (130), probeer eens je pedaal iets verder indrukken, letterlijk tegen de vloer drukken.
Tip...niet doen met iemand voor je. >:)
Dan krijg je n.l alsnog een flinke boost.

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:10
Aangezien de Explorer/Capri op het VW MEB platform zitten.

Heeft iemand ervaring met zowel een VW IDx en een Ford Explorer/Capri ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• timkyr
Nu in Frankrijk schiet mijn assist steeds in storing door beperkt zicht voorkant sensoren. Ik dacht eerst dat de sensoren vies waren, na het schoonmaken was ik bang dat wellicht door alle trillingen (veel landweggetjes hier) een kabeltje was losgeschoten, wat zou kunnen verklaren waarom het te pas en te onpas gebeurt..

Nu geloof ik eindelijk de oorzaak gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fNsFwBtU1JVeNhbWFtZDn_YL0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65PQiXbhPak0J9I8noXqWCsi.jpg?f=fotoalbum_large

Wie weet hoe ik deze kloothommel uit de voorruit sensor krijg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KiberHD
Nou sta ik dan. 12v accu storing en niks meer doen. Ben tijd terug al voor de terugroepactie geweest dus benieuwd wat er aan de hand is. Nu wachten op hulp..

Update: ik stapte een uur later weer in de auto en niets aan de hand. Anwb heeft gemeten en er is gewoon laadstroom en de batterij was vol en goed. Raar voorval dit

[ Voor 34% gewijzigd door KiberHD op 31-08-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevyx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:21

Sevyx

Facta non verba!

Heeft iemand al automatische kofferbak ingebouwd in de Explorer al dan niet zelf of door de dealer en daar ervaring mee?

Ik zelf heb de limited edition en moest voor de Sepp subsidie het doen zonder automatische kofferbak sluiting/opening.

Psn - Sevyxs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiemaster
timkyr schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:14:
Nu in Frankrijk schiet mijn assist steeds in storing door beperkt zicht voorkant sensoren. Ik dacht eerst dat de sensoren vies waren, na het schoonmaken was ik bang dat wellicht door alle trillingen (veel landweggetjes hier) een kabeltje was losgeschoten, wat zou kunnen verklaren waarom het te pas en te onpas gebeurt..

Nu geloof ik eindelijk de oorzaak gevonden:

[Afbeelding]

Wie weet hoe ik deze kloothommel uit de voorruit sensor krijg?
Voorzichtig de kappen eraf halen, waarschijnlijk kan je de unit zo van het raam klikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MegaMindy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 19:49
Zondag viel het mij ineens op dat het dashboard achter het stuur plotseling de route aangeeft wanneer ik Google Maps via Carplay gebruik. Voorheen was dit alleen met Apple Maps het geval.

Ik weet niet of mijn auto een OTA update heeft gehad, of dat het met een update van iOS te maken heeft, maar ik vind het een welkome verrassing.

[ Voor 0% gewijzigd door MegaMindy op 02-09-2025 15:06 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 12:54
MegaMindy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:05:
Zondag viel het mij ineens op dat het dashboard achter het stuur plotseling de route aangeeft wanneer ik Google Maps via Carplay gebruikt. Voorheen was dit alleen met Apple Maps het geval.
Ik weet niet of mijn auto een OTA update heeft gehad, of dat het met een update van iOS te maken heeft, maar ik vind het een welkome verrassing.
Ow dat zou supertof zijn, miste dat al! Zal ook eens checken binnenkort :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:17
[...]

Kan je ook ergens instellen dat de auto standaard in ecomodus of individuelemodus rijdt? Heb al gezocht maar kon tot nu toe niks vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
Zondag viel het mij ineens op dat het dashboard achter het stuur plotseling de route aangeeft wanneer ik Google Maps via Carplay gebruik. Voorheen was dit alleen met Apple Maps het geval.

Bedoel je de route met echt een kaartje of zo'n pijltje naar links/rechts etc?
jaguarxj16 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:54:
[...]

Kan je ook ergens instellen dat de auto standaard in ecomodus of individuelemodus rijdt? Heb al gezocht maar kon tot nu toe niks vinden.
Nee, dat kan niet. Iets met regels ofzo. De auto start altijd in de standaard modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaMindy
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 19:49
tweebel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:20:
[...]

Bedoel je de route met echt een kaartje of zo'n pijltje naar links/rechts etc?
Alleen een pijl inderdaad, hetzelfde wat de ingebouwde navigatie ook weergeeft als je die gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
MegaMindy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:34:
[...]
Alleen een pijl inderdaad, hetzelfde wat de ingebouwde navigatie ook weergeeft als je die gebruikt.
Oh, apart, dat heb ik al vanaf het begin, met Android Auto/Google Maps.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:53
tweebel schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:02:
[...]

Oh, apart, dat heb ik al vanaf het begin, met Android Auto/Google Maps.
Klopt, met Android werkt het wel standaard vanaf het begin, maar mijn vrouw met haar iPhone ziet niets (noch op het dashboard, noch op het HUD.

• Kokko
  • Laatst online: 11-09 08:28
Vraagje
Is er ook een mogelijkheid om de laadsnelheid te omzeilen?
Ik wil gewoon laden wanneer ik wil en niet wachten op het systeem om op volle snelheid te laden.

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 12:54

Werkt bij mij in ieder geval niet ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweebel
Kokko schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:07:
Vraagje
Is er ook een mogelijkheid om de laadsnelheid te omzeilen?
Ik wil gewoon laden wanneer ik wil en niet wachten op het systeem om op volle snelheid te laden.
Hoe bedoel je, omzeilen?

Je krijgt de maximale snelheid die de combinatie van laadpaal en auto aankunnen. De belangrijkste variabelen daarbij zijn de snelheid van de laadpaal (AC of snellader), hoe vol de accu is en welke temperatuur de accu heeft. Daar valt weinig aan te omzeilen.

• Cruisix
bdw80 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:14:
[...]

Werkt bij mij in ieder geval niet ;(
Hmm.. bij mij dan sinds kort wel. iOS met Google Maps/Apple Kaarten netjes in het dashboard en HUD. Hou het evenzogoed voorlopig even bij de eigen Navi maar fijn dat het werkt.
tweebel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:50:
[...]

Hoe bedoel je, omzeilen?

Je krijgt de maximale snelheid die de combinatie van laadpaal en auto aankunnen. De belangrijkste variabelen daarbij zijn de snelheid van de laadpaal (AC of snellader), hoe vol de accu is en welke temperatuur de accu heeft. Daar valt weinig aan te omzeilen.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar wat @Kokko bedoeld. De Explorer/Capri hoewel niet de snelste (als je naar de nieuwe generatie kijkt) qua laden is wel heel consistent met zijn snelheid. Bij AC altijd meteen 11KW en met DC is het zelfs zonder pre-conditionering binnen de minuut naar de maximale snelheid (mits binnen het bereik waarin dit haallbaar is).

Beneden de 10-15% en boven de 80% is DC laden beduidend langzamer door limitatie ongeacht de temperatuur. Praktijkvoorbeeld op vakantie; Besloot om bij Ionity de auto maar naar 100% te laden gezien de lunchstop en op 95% acculading was de snelheid nog 24 KW.

Kijk ook eens naar videos van Bjorn Nyland (https://www.youtube.com/@bjornnyland). Hij test heel veel laadsnelheden etc. etc. en zelfs de snelst ladende auto's kakken of een bepaald moment in.

[ Voor 17% gewijzigd door Cruisix op 05-09-2025 00:08 ]

• Victormdj
Ok, ik heb een echt first world problem, waar iemand hopelijk een oplossing voor heeft. Ik kan mijn Rituals geurtjes niet meer gebruiken omdat de kleppen van de luchtuitlaat van de airco te diep zijn.

Heeft iemand hier al een oplossing voor?

• Absint
Victormdj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:45:
Ok, ik heb een echt first world problem, waar iemand hopelijk een oplossing voor heeft. Ik kan mijn Rituals geurtjes niet meer gebruiken omdat de kleppen van de luchtuitlaat van de airco te diep zijn.

Heeft iemand hier al een oplossing voor?
Stoppen met roken? :D
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste