@LopendeVogel zo goed als elk hotel en elke supermarché heeft ook (snel)laders staan, dus in geval dat er echt niks op de snelweg zit is dat een optie (en kun je gelijk even de airco in voor de eerste boodschappen).
Het koppelen van de Ford pass aan mn Capri is tot op heden nog niet gelukt (connectiviteitsproblemen volgens de Capri) dus dit onder de aandacht gebracht bij de dealer, zal wel een oplossing voor komen.
Maar nu lees ik (veel) dat de Ford App niet veel extra bied, de Ford Navigatie maar zo zo is (die werkt nu niet vanwege bovenstaand probleem), en dat je niet op het Blue Oval netwek kunt komen (geen pobleem, heb een aantal andere passen plus een laadpaal aan huis). Android Auto werkt goed, dus in hoevere mis ik iets extra(s)? (afgezien dat het gewoon zou moeten werken natuurlijk)
Maar nu lees ik (veel) dat de Ford App niet veel extra bied, de Ford Navigatie maar zo zo is (die werkt nu niet vanwege bovenstaand probleem), en dat je niet op het Blue Oval netwek kunt komen (geen pobleem, heb een aantal andere passen plus een laadpaal aan huis). Android Auto werkt goed, dus in hoevere mis ik iets extra(s)? (afgezien dat het gewoon zou moeten werken natuurlijk)
Ik zag overigens dat de officiële frunk die je er bij kan bestellen over het ruitensproeier reservoir geplaatst wordt.
Dat is imho toch wel een behoorlijke misser? Op een of andere manier ben ik een fervent fan van ruitensproeien dus die moet bij mij behoorlijk vaak bijgevuld worden.
Zijn er tweakers met ervaringen betreft de frunk? Gaat die gemakkelijk los om de ruitensproeier vloeistof bij te vullen?
Dat is imho toch wel een behoorlijke misser? Op een of andere manier ben ik een fervent fan van ruitensproeien dus die moet bij mij behoorlijk vaak bijgevuld worden.
Zijn er tweakers met ervaringen betreft de frunk? Gaat die gemakkelijk los om de ruitensproeier vloeistof bij te vullen?
Ik begrijp nooit zo die ophef over de app, dat het zo slecht is vergeleken met Tesla. Ik snap dat we hier op Tweakers zitten, maar hoe belangrijk is een app nou echt om een auto te kunnen rijden...?Absint schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:19:
Het koppelen van de Ford pass aan mn Capri is tot op heden nog niet gelukt (connectiviteitsproblemen volgens de Capri) dus dit onder de aandacht gebracht bij de dealer, zal wel een oplossing voor komen.
Voor mij zijn er wel 2 zaken die ik fijn vind aan de app, dat is de verwarming remote aan zetten in de winter en altijd kunnen zien hoe vol de batterij zit, om in te schatten of/wanneer ik moet laden. Beide zaken werken overigens bij mij prima
Wat ik wel zou willen terugzien in de app is een soort ritverslag.bdw80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:27:
[...]
Ik begrijp nooit zo die ophef over de app, dat het zo slecht is vergeleken met Tesla. Ik snap dat we hier op Tweakers zitten, maar hoe belangrijk is een app nou echt om een auto te kunnen rijden...?
Voor mij zijn er wel 2 zaken die ik fijn vind aan de app, dat is de verwarming remote aan zetten in de winter en altijd kunnen zien hoe vol de batterij zit, om in te schatten of/wanneer ik moet laden. Beide zaken werken overigens bij mij prima
Hoeveel kWh heb je verbruikt tijdens dat ritje, hoeveel opgewekt met de regeneratie, wat is het verbruik van je airco geweest, dat soort details.
De app is prima (de widget op iPhone ook), maar een collega heeft de EV3 en daarin krijg je dat soort details wel. Nu ben ik als boekhouder een cijfer-nerd, dus wellicht heb ik een bovengemiddelde interesse hierin.
Overigens ben ik voor t eerst "ver" weg gegaan met de auto afgelopen weekend.
Antwerpen heen en terug (426km) op 1 lading (100%) en thuiskomen met nog 17%/90 km range over. Gemiddeld verbruik van 14,9kWh/100km, met 95% snelweg (100/130) op de eco-stand en veelal op cruisecontrol. Ik was best tevreden. Komend weekend Keulen, ben benieuwd of het vergelijkbaar is.
Ik vind je best kritisch;eptb schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:13:
Sinds 3 weken een Ford Capri Premium Extended Range. Full option en 21 inch.
Heerlijke auto, ruim, stoer uitelijk, heel comfortabel, stil,
Maar zal ook eerlijk zijn, kom van een Tesla model 3 en een aantal dingen valt me tegen. Zeker omdat deze auto qua uitvoering en prijs vergeleken mag worden met een Tesla model Y.
Heb er 9 maanden op moeten wachten trouwens. Bizar, fabriek in Kohn was tijdje dicht eind vorig jaar. Maar hier kort mijn belangrijkste bevindingen tot nu toe:
Qua hardware:
- keyless entry: sluiten van de deuren bij weglopen met sleutel is onbetrouwbaar. Helaas kan ik ook geen korte claxon geluid activeren als bevestiging. Was dit zo gewend en zoiets moet betrouwbaar zijn. Nu haal ik toch maar mijn sleutel uit de tas om handmatig dicht te doen. Hele idee van keyless is dus weg.
- kwalitiet beeld camera. Echt bizar slecht. Voor een auto van 55k kan dit echt niet
- B&O audio klink goed, maar nee niet als B&O
- Bij het laden kan ik niet de maximale laad capacitiet instellen via de Ford Pass app. Heel itritant want dit is iets wat ik toch onbewust veel deed. Nu moet ik dit in de auto doen. Daarnaast kan de Mach-E dit wel met dezelfde app. I know dat is geen VW.
- Met al die mooie LED binnenverlichting: waarom geen verlichting bij je voeten en de achier deuren. Niet heel belangrijk maar viel me op
- Wat ik en de de kinderen met name missen: bij navigatie route zie ik alleen de eindtijd en reisduur in het headsup display. Wil dit permanent op het grote scherm. Zo jammer, de kinderen moeten nu na 5 jaar mij ineens weer vragen “pap, wanneer zijn er er, hoeveel minuten duurt het nog?”
- auto heeft een paar keer stuur correctie uitgevoerd incl remmen terwijl ik dood rustig op een rechte weg met handen aan het stuur aan het rijden was. Inmiddels 4 keer gebeurd. Schrok me kapot.
- Verrassing, heb elektrische stoel met massage ook aan de bijrijders kant. Zelfs Ford snapte er niets van.
- Vloer matjes achterstoelen waren op bij levering. Komt Ford nog nabrengen.
- Achterklep met voet openen heb ik helemaal opgegeven. Werkt maar zelden en heb nog steeds de “truuk” niet gevonden.
Kijk mijn Tesla model 3 had ook allerlei kinder ziekten in het begin (was eerste model toen). En ik weet dat veel van bovenstaande een kwestie is van software verbeteringen en/of misschien een hardware afstelling.
Ben ontzettend tevreden over de kwaliteit, rij eigenschappen, grote, uiterlijk, opberg mogelijkheden, uitrusting etc etc.
Heb nog geen echt lange afstanden gereden en nog veel te ontdekken. Maar dit is het eerste wat me opviel en je verwacht op sommige punten geen achteruitgang na 5 jaar eerste generatie Tesla model 3 voor een auto van 55k. Maar helaas is dit wel zo en wil dit ook bij mijn account manager van Ford achter laten want de belangrijkste negatieve punten zijn net die dingen die met software opgelost kunnen worden. Geloof echt wel dat ze bij Ford terrecht komen.
- Keyless entry geen problemen mee, signaal als dicht zou fijn zijn, dat doet ie nu juist als je wegloopt en een deur niet goed dicht is. Overigens gaat de beveiling wel aan en als iets of iemand in de wagen komt, dan gaat ie enorm piepen (waar ik achterkwam toen puber bleef zitten en ik nog even iets uit huis ging halen

- Wat is er mis met de camera kwaliteit en waarvoor gebruik je m? Met parkeren kan ik alles prima zien. Enige minpunt is dat de achterkant van de wagen een magneet voor vuiligheid is waardoor de camera nu en dan vies is. Mijn oplossing, elke week wasstraat.
- Geluid is persoonlijk
- Laadcapaciteit geen issue voor mij, thuis en op de zaak 11kWH lader.
- Ik vind de binnenverlichting juist enorm helder! Zeker in donkere tijden.
- Navi is al opgelost, lees ik
- Die stuurcorrectie ben ik het volledig mee eens (staat ook in mijn langere review). Ik heb regelmatig gehad dat ik op de A9 reed, simpele rechtuit weg zonder al te veel gedoe, en de wagen de alarmlichten aangooide en op de rem trapte, terwijl ik wel gewoon aan het sturen ben, zij het met minimale moeite omdat de auto dat voor me doet. Ik zet die opties dan ook standaard uit.
- Achterklep is wisselend bij mij, ik gebruik vaker de sleutel daarvoor zodat de klep open is als ik aankom bij de auto.
Hier wat mini tutorials waar je wellicht wat aan hebt: https://www.youtube.com/p...T0VeZD0V9pY4BrGI84iEgO5ih
Inmiddels de Explorer 156 dagen onder mn kont en 16.181 km achter de rug en ik stap elke dag nog met een glimlach in. Vandaag wordt de trekhaak gemonteerd!
Ik heb geen ervaring met de Tesla app, maar evengoed vind ik de app wel erg basic.bdw80 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:27:
[...]
Ik begrijp nooit zo die ophef over de app, dat het zo slecht is vergeleken met Tesla. Ik snap dat we hier op Tweakers zitten, maar hoe belangrijk is een app nou echt om een auto te kunnen rijden...?
Waarom wel een knop voor op/van slot, maar niet aangegeven wat de huidige slot status is?
Waarom niet de mogelijkheid om als je de oplader hebt aangesloten alsnog via de app het doelpercentage aan te passen als je je bedenkt dat je toch een keer tot 100% wil laden (of minder dan de standaard 80%).
Ik begrijp uit de handleiding (paar posts boven jou) dat je de Frunk iets kan opliften om bij reservoirs te komen. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?Ljsvv schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:46:
Ik zag overigens dat de officiële frunk die je er bij kan bestellen over het ruitensproeier reservoir geplaatst wordt.
Zijn er tweakers met ervaringen betreft de frunk? Gaat die gemakkelijk los om de ruitenvloeistof bij te vullen?
Als je via de ingebouwde navi navigeert en het vinkje voor automagisch voorverwarmen aan hebt staan, zou dit vanzelf moeten gaan.jaguarxj16 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:13:
[...]
Wij zijn in de meivakantie met de Capri naar Italië geweest. En zeker als je kids hebt en de stops daardoor iets langer duren is de laadsnelheid prima. Niet een enorm hoge piek, wel lang constant. Bij koud weer even op tijd handmatig voorverwarmen.
Heel zeker. Heb er onderweg 2 maal gebruik van gemaakt. Is allemaal nog nieuw maar staat keurig op de borden. 200,300 en 400kWh laders.LopendeVogel schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:30:
[...]
Weet je het zeker (vast wel..) dat de parkeerplaatsen zonder tankstation een oplaadpunt hebben? Wij rijden 2 á 3 keer per jaar over Route Du Soleil (we houden van Zuid Frankrijk..) waarbij het enige tankstation die wij pakken die in Luxemburg is (mijn benzine wagen doet ongeveer 1200km dus dat lukt met 1 tankbeurt).
Wij nemen dus altijd de parkeerplaatsen zonder tankstation (ja cool, de koffie en snoep/frisdrank automaten is iets nieuws sinds dit jaar), maar ik heb hier nog nooit een oplaadpaal gezien? Of ik moet er gewoon langsaf gekeken hebben, dat kan natuurlijk ook
Wel heb je inderdaad met regelmaat een tankstation, maar kijkend naar de afbeeldingen wat er aanwezig zou moeten zijn, zie je niet standaard het logo van elektrisch laden (foutje van de borden of?).
Viel mij niet 123 op toen deze erin ging bij de dealer ik zag nog gewoon de vulopening maar ik ga dat later deze week even checken voor je als een mede tweaker dat al niet heeft gedaan.Ljsvv schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:46:
Zijn er tweakers met ervaringen betreft de frunk? Gaat die gemakkelijk los om de ruitenvloeistof bij te vullen?
Klopt. Maar vind de ingebouwde navigatie niet fijn werken dus gebruik altijd Apple CarPlaytweebel schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:12:
[...]
Als je via de ingebouwde navi navigeert en het vinkje voor automagisch voorverwarmen aan hebt staan, zou dit vanzelf moeten gaan.
@Ljsvv en de rest;
Even naar de Frunk gekeken en tja dat zit best wel krap. Je kan de Frunk wel iets optillen zonder hem los te halen en dan kan in ieder geval de dop van de vulopening open maar vergeet een trechter maar.
Dus... Ik heb maar een hevelpomp besteld, zo'n simpel ding met flexibele slang, en ga dat eens doen. Voordeel wat ik nu al zie is dat ik het zonder knoeien kan terwijl ik daar toch met trechters en jerrycans altijd een puinhoop maak.
Rapporteer wel weer terug als ik dit getest heb.
Even naar de Frunk gekeken en tja dat zit best wel krap. Je kan de Frunk wel iets optillen zonder hem los te halen en dan kan in ieder geval de dop van de vulopening open maar vergeet een trechter maar.
Dus... Ik heb maar een hevelpomp besteld, zo'n simpel ding met flexibele slang, en ga dat eens doen. Voordeel wat ik nu al zie is dat ik het zonder knoeien kan terwijl ik daar toch met trechters en jerrycans altijd een puinhoop maak.
Het nadeel van een hevelpomp is wel dat je 'm in je auto moet bewaren mocht je onderweg bij moeten vullen, al heb je daar nu wel mooi extra opbergruimte voor!Cruisix schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:47:
@Ljsvv en de rest;
Thanks voor t checken!Cruisix schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:47:
@Ljsvv en de rest;
Onze Capri Premium Extended Range RWD is gearriveerd. Nu wachten op het verlossende telefoontje.
:strip_exif()/f/image/ZVcwbOl2mGFjpr6rr8Tt1hnK.jpg?f=fotoalbum_medium)
De toevoer van het reservoir is gemakkelijk te verplaatsen en met een tyrap (of beter) vast te zetten. De frunk is ook makkelijk op te tillen.Ljsvv schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:46:
:strip_exif()/f/image/iDZj7j8kalQfpJhKLA42fJTp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/czHImbvqjyheDbE3pDiQVlnT.jpg?f=fotoalbum_large)
Huh. bij mij zit hij anders...Mouton schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:03:
[...]
De toevoer van het reservoir is gemakkelijk te verplaatsen en met een tyrap (of beter) vast te zetten. De frunk is ook makkelijk op te tillen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dit ga ik wel even proberen dan.
Bij mij zit hij ook onder de frunk. Op de foto heb ik twee plaatsen aangegeven waar ik makkelijk naar kon verplaatsen.Cruisix schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:55:
[...]
Huh. bij mij zit hij anders...![]()
Maar dit ga ik wel even proberen dan.
@Mouton Joh, super! Ik had hier eigenlijk niet eens aan gedacht. Ga dit zeker toepassen. De hevelpomp kan mooi naar mijn zoon want bij hem in de auto zit het ook zo lekker handig maar dit is niet aan te passen dus kan hij mooi knoeivrij bijvullen.
Nou de Capri afgelopen vrijdag op mogen halen.
Erg blij mee en tot nu toe bevalt ie prima.
Toch nog wel behoorlijk wat moeite om na jarenlang een echte Ford gereden te hebben met de VW software.
Hetgeen waar ik tot nu toe echt tegen aanloop: hoe krijg ik ingesteld dat wanneer ik de camera knop indruk (die naast de volumeknop in de middentunnel) ook echt de camera krijg en niet de parkeerassistent?
Erg blij mee en tot nu toe bevalt ie prima.
Toch nog wel behoorlijk wat moeite om na jarenlang een echte Ford gereden te hebben met de VW software.
Hetgeen waar ik tot nu toe echt tegen aanloop: hoe krijg ik ingesteld dat wanneer ik de camera knop indruk (die naast de volumeknop in de middentunnel) ook echt de camera krijg en niet de parkeerassistent?
Voor wie het interessant vindt, het in elkaar sleutelen van de batterijen in Keulen:
Zomaar even weer een ramdom vraag. Iemand een idee hoe je het akoestisch signaal bij het sluiten van de (Capri) achterklep iets zachter kan maken? Aan de andere kant van de wijk kunnen ze het vast horen als deze dichtgaat...
Al is het een stukje tape op een speaker (als ik wist waar die zou zitten).
Al is het een stukje tape op een speaker (als ik wist waar die zou zitten).
In de Explorer zit de buzzer op het plaatwerk binnenin de achterklep geschroefd, iets links van de klep-dicht-knop.
Om erbij te komen moet de zwarte platic coverplaat losgehaald worden, die panelen zitten vaak met een berg plastic clips vast, denk dat alleen links loshalen voldoende is om erbij te komen.
Het is een rond piezo achtig speakertje, miscchien dat afplakken met wat ducktape het geluid voldoende dimt, zo blijft het electrisch ongewijzigd.
Zelf nog niet de moed gehad om het op mijn Expl uit te voeren, geluid mag van mij ook een stuk zachter.
Op deze facebook link staan wat plaatjes hier eea eruit ziet.( plaatjes zichtbaar zonder inloggen facebook )
https://www.facebook.com/...mment_id=4048470312109009
Om erbij te komen moet de zwarte platic coverplaat losgehaald worden, die panelen zitten vaak met een berg plastic clips vast, denk dat alleen links loshalen voldoende is om erbij te komen.
Het is een rond piezo achtig speakertje, miscchien dat afplakken met wat ducktape het geluid voldoende dimt, zo blijft het electrisch ongewijzigd.
Zelf nog niet de moed gehad om het op mijn Expl uit te voeren, geluid mag van mij ook een stuk zachter.
Op deze facebook link staan wat plaatjes hier eea eruit ziet.( plaatjes zichtbaar zonder inloggen facebook )
https://www.facebook.com/...mment_id=4048470312109009
Zwaar irritante stroeve Ford communicatie momenteel.
Volgens de Nederlandse Ford website krijg je bij een nieuwe EV 90 dagen Blue Oval Premium op proef.
Helaas blijkt nu de Standard versie geactiveerd te zijn en is er niet eens naar de premium versie te upgraden ( zelf online in ieder geval niet)
Na 50 minuten in de wacht gestaan te hebben bij het FordPass telefoonnummer de tip gekregen om een mailtje te sturen….
Oh ja en nog een tip van deze vriendelijke medewerker. Zet Plug and Charge uit in de auto want anders lopen laadsessies die Plug and Charge ondersteunen altijd via het Blue Oval netwerk.
Goede tip wel, alleen staat Plug and Charge lekker eigenwijs weer terug aan nadat de auto een poosje stilgestaan heeft…
3 dagen verder en nog geen reactie van Ford…
Volgens de Nederlandse Ford website krijg je bij een nieuwe EV 90 dagen Blue Oval Premium op proef.
Helaas blijkt nu de Standard versie geactiveerd te zijn en is er niet eens naar de premium versie te upgraden ( zelf online in ieder geval niet)
Na 50 minuten in de wacht gestaan te hebben bij het FordPass telefoonnummer de tip gekregen om een mailtje te sturen….
Oh ja en nog een tip van deze vriendelijke medewerker. Zet Plug and Charge uit in de auto want anders lopen laadsessies die Plug and Charge ondersteunen altijd via het Blue Oval netwerk.
Goede tip wel, alleen staat Plug and Charge lekker eigenwijs weer terug aan nadat de auto een poosje stilgestaan heeft…
3 dagen verder en nog geen reactie van Ford…
Enkele dagen geleden kreeg ik tijdens een rit in Ierland de melding dat er te lage bandenspanning was gedetecteerd. Heb de auto sinds augustus 2024 en had nog nooit de bandenspanning gecheckt. Na op druk brengen tot 2,6 bar bleef de melding aan staan. In NL nogmaals op 2,6 gebracht en melding staat nog steeds.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan er een sensor stuk zijn? Ik vermoed dat ik ermee naar de garage zal moeten.....
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan er een sensor stuk zijn? Ik vermoed dat ik ermee naar de garage zal moeten.....
Na het op druk brengen dien je het systeem te resetten, dit kun je zelf doen. Zie pag 340 in de handleiding.
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt met een Ford Explorer (ik mag een nieuwe lease-auto uitzoeken), en wat reed het lekker! Sommige dingen waren even wennen (de cruise control instellen bijvoorbeeld), maar het adaptive cruise control systeem bijvoorbeeld werkte prima. De Ford Explorer voelt alleen een stuk groter aan dan de Ford Focus Station die ik nu rijd, maar als ik de maten opzoek op internet dan is de Ford Explorer maar 3 cm breder, dus dat zal perceptie zijn.
Na afloop sprak ik de verkoopadviseur nog even en die zei dat als je een eigen laadpaal hebt, dat dan een warmtepomp in de auto eigenlijk niet nodig is. De warmtepomp wordt ook niet gebruikt voor het verwarmen of koelen van het interieur tijdens het rijden volgens hem. Dus ik zit er nu over te denken om geen warmtepomp te doen en in plaats daarvan het Driver Assistance pack erbij te nemen.
Klopt het wat de verkoopadviseur zei?
Na afloop sprak ik de verkoopadviseur nog even en die zei dat als je een eigen laadpaal hebt, dat dan een warmtepomp in de auto eigenlijk niet nodig is. De warmtepomp wordt ook niet gebruikt voor het verwarmen of koelen van het interieur tijdens het rijden volgens hem. Dus ik zit er nu over te denken om geen warmtepomp te doen en in plaats daarvan het Driver Assistance pack erbij te nemen.
Dat idee heb ik ook nog steeds na een half jaar, maar komt denk vooral door de hogere en hoekige motorkap.HeleBoel schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:07:
De Ford Explorer voelt alleen een stuk groter aan dan de Ford Focus Station die ik nu rijd, maar als ik de maten opzoek op internet dan is de Ford Explorer maar 3 cm breder, dus dat zal perceptie zijn.
...
Dus ik zit er nu over te denken om geen warmtepomp te doen en in plaats daarvan het Driver Assistance pack erbij te nemen.
Qua warmtepomp ligt het denk ik vooral aan je verwachtte gebruik. Rijd je tussen oktober en februari elke week naar Polen dan zou ik voor de grote accu en warmtepomp gaan om net dat laatste beetje er uit te persen. Maar rijd je dagelijks hooguit 50 km op en neer naar je werk, dan is het niet zo erg als je misschien na 5 dagen al een laadpaal op moet zoeken in plaats van 6 dagen in de zomer. Met mijn rijgedrag (10k per jaar woon/werk en daar bovenop nog zoiets langere ritten naar familie en vakantie) lukt dat prima zonder warmtepomp. Qua energiebesparing zouden we pas na een jaar of 10 de extra kosten er uit hebben.
Ik ben wel blij met het driver assistance pakket. Vooral de modus die de auto netjes midden in de rijbaan houdt maakt rijden op een (drukke) weg een stuk rustiger.
Toen ik de Capri kocht (geen lease, dus let je denk ik wat meer op je centjes) was dit precies wat gezegd werd door de verkoper over de warmtepomp. Die heb ik dus als enige optie NIET aangevinkt om precies de reden zoals ook @Skit3000 aangeeft. Dat was dus geld wat ergens anders aan besteed kon worden. Lekker laten zitten dus.HeleBoel schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:07:
[ Voor 3% gewijzigd door Cruisix op 28-06-2025 12:44 ]
Ik sluit me aan bij Skit3000HeleBoel schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:07:
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt met een Ford Explorer (ik mag een nieuwe lease-auto uitzoeken), en wat reed het lekker! Sommige dingen waren even wennen (de cruise control instellen bijvoorbeeld), maar het adaptive cruise control systeem bijvoorbeeld werkte prima. De Ford Explorer voelt alleen een stuk groter aan dan de Ford Focus Station die ik nu rijd, maar als ik de maten opzoek op internet dan is de Ford Explorer maar 3 cm breder, dus dat zal perceptie zijn.
Een warmtepomp levert je alleen iets winst/gebruiksgemak op bij lange ritten (>1 acculading) op koude dagen. Verder in de koude maanden een iets lager verbruik, maar niet zodanig dat je tientallen euro's per maand bespaart.
Sinds november 24 heb ik een Explorer en sinds de update valt mijn adaptive cruise control continue uit en is deze niet meer beschikbaar en 'even' later is de adaptive cruise control wel weer beschikbaar. Soms duurt dit 5 seconden, soms 5 minuten en soms de rest van de rit. Hebben meer rijders hier last van en misschien een oplossing voor? Hij geeft geen echte foutmelding, dus de garage heeft geen idee.
Daarnaast heb ik sinds een half jaar ook een airbag storing. Hier heeft de garage naar gekeken, maar ze kunnen het probleem niet vinden. Waarschijnlijk in de software geven ze aan. De foutmelding is 'De module voor aanvullende veiligheidsystemen (o.a. airbags) heeft een storing met het classificatiesysteem 'stoel bezet' gedetecteerd.' Heeft iemand hier een oplossing voor?
Daarnaast heb ik sinds een half jaar ook een airbag storing. Hier heeft de garage naar gekeken, maar ze kunnen het probleem niet vinden. Waarschijnlijk in de software geven ze aan. De foutmelding is 'De module voor aanvullende veiligheidsystemen (o.a. airbags) heeft een storing met het classificatiesysteem 'stoel bezet' gedetecteerd.' Heeft iemand hier een oplossing voor?
Komende vrijdag gaat de explorer voor de 2e keer terug naar van Mossel om het te verhelpen... De eerste "reparatie" heeft het 3 dagen geduurd voordat het probleem terug kwam...pseek schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:01:
Is het zo dat achterin midden geen vloermat ligt, heeft iemand een aftermarket oplossing ervoor?
Bij mij de eerste keer ook, tweede keer na een half uurtje alweer. Ben benieuwd naar de echte oplossing.Jantje_ schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:22:
[...]
Komende vrijdag gaat de explorer voor de 2e keer terug naar van Mossel om het te verhelpen... De eerste "reparatie" heeft het 3 dagen geduurd voordat het probleem terug kwam...
Ik heb gewoon een vloermat.tonytang schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:54:
Is het zo dat achterin midden geen vloermat ligt, heeft iemand een aftermarket oplossing ervoor?
Voor zover ik weet 1 grote, maar dat zal ik even moeten nakijken.
Sorry, ik had het mis. Het zijn twee matten met het middenstuk een stukje zonder mat.Victormdj schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:57:
[...]
Voor zover ik weet 1 grote, maar dat zal ik even moeten nakijken.
Bestaan daar analyses van over de kosten/baten van een warmtepomp in het Benelux klimaat?tweebel schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:59:
[...]
Ik sluit me aan bij Skit3000
Een warmtepomp levert je alleen iets winst/gebruiksgemak op bij lange ritten (>1 acculading) op koude dagen. Verder in de koude maanden een iets lager verbruik, maar niet zodanig dat je tientallen euro's per maand bespaart.
Je zou kunnen kijken naar graaddagen of zelfs -uren, al zou ik dan niet met 18 graden als "basistemperatuur" rekenen, maar eerder met 5 graden of lager (hiervoor moet je uitzoeken vanaf welk moment die warmtepomp daadwerkelijk een besparing levert).Warpozio schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:28:
[...]
Bestaan daar analyses van over de kosten/baten van een warmtepomp in het Benelux klimaat?
KWA heeft graaduren van de afgelopen paar jaar beschikbaar. Rijd je elke dag tussen 7:00 en 8:00 uur, dan kom ik voor meetstation De Bilt in 2024 uit op 59 dagen waarbij de temperatuur lager lag dan 5 graden (en je volgens bovenstaande logica baat zou hebben bij de warmtepomp). Om echt een goede inschatting te kunnen maken zou je moeten weten hoeveel minder zuinig de auto wordt bij elke graad afname. Daar tegenover moet je dan voor alle andere dagen weer uitrekenen hoeveel minder zuinig de auto rijdt met de zeg 15 kg zware warmtepomp.
Iemand die BlueOval Premium wel aan krijgt met een Capri of Explorer? Ik heb enkel de standaard versie en ook Ford reageert niet, kan op geen enkele manier zelf upgraden naar Premium (officieel zou ik volgens de site 90 dagen op proef krijgen). Helaas staat ook Plug and Charge iedere keer opnieuw aan nadat ik de auto uitgeschakeld heb.
edit: nu staat de optie voor Premium te activeren er spontaan bij.... nu alleen nog Plug and Charge definitief uit kunnen zetten dan....
edit: nu staat de optie voor Premium te activeren er spontaan bij.... nu alleen nog Plug and Charge definitief uit kunnen zetten dan....
[ Voor 17% gewijzigd door Ljsvv op 01-07-2025 14:12 ]
ik heb nog een jaar proef abo op Ionity welke nog loopt tot October 2025, FordPass geeft aan dat het de standaard versie is maar heb wel voor 0,39 ct bij Ionity kunnen snelladen.
Krijg het idee dat Ford de Ionity route dit jaar aardig heeft uitgekleed, kortere proefoeriode met hogere tarieven op de standaard versie.
Deze zomer met de Explorer naar zuid frankrijk, pak dus net voor afloop proef abo nog zoveel mogelijk van dat lage snellaadtarief mee, ga abo niet verlengen, als priverijder maak ik te weinig snellaad km's om die kosten eruit te halen.
Krijg het idee dat Ford de Ionity route dit jaar aardig heeft uitgekleed, kortere proefoeriode met hogere tarieven op de standaard versie.
Deze zomer met de Explorer naar zuid frankrijk, pak dus net voor afloop proef abo nog zoveel mogelijk van dat lage snellaadtarief mee, ga abo niet verlengen, als priverijder maak ik te weinig snellaad km's om die kosten eruit te halen.
Bij mij was het dus niet zo, eerste laadsessie was gewoon voor het volle pond. Nu zojuist Premium kunnen activeren.
Ook daar hadden wij de Premium proefperiode voor bedacht, de rest van het jaar komen we prima toe met thuisladen en incidenteel een snellader.
Wij vertrekken vrijdag naar Spanje!
Ook daar hadden wij de Premium proefperiode voor bedacht, de rest van het jaar komen we prima toe met thuisladen en incidenteel een snellader.
Wij vertrekken vrijdag naar Spanje!
[ Voor 46% gewijzigd door Ljsvv op 01-07-2025 14:47 ]
Hmm ik kon in april nog Ionity Premium voor een jaar activeren maar geen idee waar ik dit nu terug kan zien. Jullie een idee?
Exact wat bij mij dus niet werkte! Enkel de Standard versie stond geactiveerd onder Voertuig / Connected Services.Cruisix schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:17:
Hmm ik kon in april nog Ionity Premium voor een jaar activeren maar geen idee waar ik dit nu terug kan zien. Jullie een idee?
Ik heb een mail gestuurd naar fpnld@ford.com. Na 2 weken is de optie om Premium te activeren er nu dus bijgekomen.
Ford belde mij toevallig vandaag er over om te bevestigen dat ze het aan hun zijde opgelost hebben.
Hoe is jullie ervaring met de airco? De model 3 van mijn vrouw is heeeeel beter dan mijn explorer: ze zet de temperatuur op 22 en haar auto is koud in enkele minuten, en mijn explorer is nog steeds warm na 15 (of niet zo koud als ik verwacht).
Ik zet de voorverkoeling aan en zelfs vandaag was hij met enkele minuten lekker fris.iceman314 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:34:
Hoe is jullie ervaring met de airco? De model 3 van mijn vrouw is heeeeel beter dan mijn explorer: ze zet de temperatuur op 22 en haar auto is koud in enkele minuten, en mijn explorer is nog steeds warm na 15 (of niet zo koud als ik verwacht).
Is misschien verwachting maar mijn Explorer is inderdaad ook behoorlijk snel koel.
Zeker als ik het vergelijk met onze vorige Kuga of mijn vrouw der Fiesta.
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
hebben jullie het panoramic dak (ik heb het)? misschien kan dit de oorzak zijn...mrfatmen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:36:
Is misschien verwachting maar mijn Explorer is inderdaad ook behoorlijk snel koel.
Nee, ik heb geen panoramic dak in mijn auto.iceman314 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:18:
[...]
hebben jullie het panoramic dak (ik heb het)? misschien kan dit de oorzak zijn...
Als je vol in de zon staat, zal dat wel een verwarmende factor zijn waardoor de lucht die gekoeld moet worden, bij een hogere temperatuur begint dan bij de Model 3. Dan is het geen eerlijke vergelijking.iceman314 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:18:
[...]
hebben jullie het panoramic dak (ik heb het)? misschien kan dit de oorzak zijn...
Hoe ben je aan dat mailadres gekomen als ik vragen mag?Ljsvv schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:12:
[...]
Exact wat bij mij dus niet werkte! Enkel de Standard versie stond geactiveerd onder Voertuig / Connected Services.
Ik heb een mail gestuurd naar fpnld@ford.com. Na 2 weken is de optie om Premium te activeren er nu dus bijgekomen.
Ford belde mij toevallig vandaag er over om te bevestigen dat ze het aan hun zijde opgelost hebben.
Onderaan in de connected services pagina in de fordpass app staat Vragen? neem contact met ons op.Cruisix schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:57:
[...]
Hoe ben je aan dat mailadres gekomen als ik vragen mag?
Tevens via de medewerker van de fordpass helplijn.
Ik heb zelf geen ervaring met de warmtepomp, maar naar wat ik lees is het verschil behoorlijk minimaal. Ik zou zeker voor de DAP gaan! Daar heb ik wel ervaring mee en ik vind alle extras die daar in zitten wel echt heel fijn.HeleBoel schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:07:
Ben ik de enige die het zwaar vervelend vind dat je de auto niet uit kan zonder dat hij uitschakelt? Als ik even snel iets uit de kofferbak wil pakken, moet ik daarna de auto weer aanzetten en de overbodige "hulpmiddelen" weer uitschakelen. Dat moet toch te omzeilen zijn...?
JE bent zeker niet de enige, ik heb alleen nog geen oplossing gevonden.bluebug schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:57:
Ben ik de enige die het zwaar vervelend vind dat je de auto niet uit kan zonder dat hij uitschakelt? Als ik even snel iets uit de kofferbak wil pakken, moet ik daarna de auto weer aanzetten en de overbodige "hulpmiddelen" weer uitschakelen. Dat moet toch te omzeilen zijn...?
Ik heb zojuist een bestelling geplaatst bij de leasemaatschappij voor een nieuwe Capri!
Extended Range RWD
Vivid Yellow unilak
Opties:
AGR-stoelen + gedeeltelijk Sensico in Black Onyx
Driver Assistance Pack Premium
Panoramadak
Warmtepomp
Trekhaak
Bang & Olufsen audiosysteem
Levering: december. Het aftellen kan beginnen!
Extended Range RWD
Vivid Yellow unilak
Opties:
AGR-stoelen + gedeeltelijk Sensico in Black Onyx
Driver Assistance Pack Premium
Panoramadak
Warmtepomp
Trekhaak
Bang & Olufsen audiosysteem
Levering: december. Het aftellen kan beginnen!
Ik moet dit gewoon even kwijt. Ik heb heel veel aan te merken op mijn Ford. Maar dat is dan vooral de software en de bediening enzo. Maar ik ben net terug van 2 weken met de caravan naar de GP van Oostenrijk. En dat ging allemaal heel makkelijk en boven verwachting. Want ik ben al wat ouder en allang geen ‘met de diesel in 1 ruk naar zuid-Frankrijk’ meer. Na 200km begint alles te kraken en te piepen en dat is niet de caravan of de auto. Maar op de terugweg dacht ik om eens wat tot het uiterste te proberen gaan. En de omstandigheden waren ook perfect. Niet perfect om lekker op te schieten, maar wel om dat bereik met een caravan eens uit te testen. Het was warm, en erg druk. De gemiddelde snelheid lag dus lager dan anders. Soms file, maar over het algemeen een gemiddelde van 85kmh. Ik mag ook maar 80 in Duitsland, maar rij met het snelste vrachtverkeer mee. Op de heenweg was dat mestal zo rond de 94, nu maar 85. De was vanaf een camping genaamd ‘Hohe Wand” in de buurt van Wenen, naar een camping langds de snelweg bij Wurzburg over een afstand van 635km. De navigatie had me een detour aanbevolen vanwege file die me dwars door Linz en Passau leidde. Dat was niet leuk en maakt het allemaal ook niet efficienter. Die 635km begon ik met 83% en kwam na slecht s 1 (Één, Uno, One) laadstop naar 93%, die ik veel meer nodig had dan de Ford, aan in Wurzburg met 15%. Die 93% was dus onnodig. Ik had de tijd nodig voor koffie, broodjes, wc, en effe zitten. Twee stints van meer dan 300km met ruimte zat. In theorie had ik die dag onder die omstandigheden 400km kunnen rijden met een fokking caravan!
@JanA63 Leuk om te horen, ben zelf nog argwanend over elektrisch reizen, laat staan met een caravan. Maar het kan dus wel.
Lukt het parkeren bij de laadpalen ook wat deftig? Gezien een aanhanger daar meestal niet echt praktisch lijkt.
Lukt het parkeren bij de laadpalen ook wat deftig? Gezien een aanhanger daar meestal niet echt praktisch lijkt.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Nee, dat laden met de aanhanger is niet handig. Meestal hoef je bij Fastned de caravan niet los te koppelen. En heel soms bij Ionity en Tesla ook niet. Maar dan maak je meestal wel gebruik van 2 plekken. Fastned is een stuk duurder dan Ionity en Tesla voor mij zolang dat abonnement loopt. Op de heenweg had ik de eerste dag 2 laadstops gepland bij Fastned en Tesla waarvan ik wist en hoopte dat het zonder loskoppelen kon. En dat was ook zo. Heel prettig. De rest van de trip hen ik iedere keer moeten ontkoppelen. Maar dat is met de Ford een stuk makkelijker dan met de Model Y.
Het is zwaar irritant, lijkt wel getriggerd te worden door de sensor in de bestuurdersstoel.bluebug schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:57:
Misschien even de gordel laten zitten schiet mij net te binnen.
Zojuist 1400KM richting Spanje met de Capri Premium ER.
Het is fantastisch gegaan en wat was het relaxed. Express op IONITY laadpunten gepland en wat is dat Plug and Charge toch heerlijk.
De kids die waren het dit jaar echt veel eerder beu in de auto dan dat de auto opgeladen dient te worden.
Ik heb gemiddeld 115~120 KM/H gereden en de boordcomputer geeft aan dat het gemiddeld verbruik 16,9 kW/H is. Echt prima.
Wel wat drukte aan de snelweg bij de IONITY langs de A9 in Frankrijk daar hadden we een file van een half uur om te kunnen laden.
Helaas heb ik geen OBD dongle en ondersteund de Capri geen andere live communicatie met ABRP, raar want de ID’s van VW kunnen het gewoon wel. ABRP zat er na 200KM in de eerste stint qua SOC 25% pessimistischer naast. Maargoed handmatig het referentieverbruik gecorrigeerd en daarna gaat het redelijk.
Al bij al zeer tevreden, en wat rijdt een EV toch heerlijk.
:strip_exif()/f/image/GDZayYxOfiMqU1e3vqhxSTNY.jpg?f=fotoalbum_medium)
Heb je de luchttoevoerschuifjes in het dashboard opengezet? Deze staan wellicht dicht, horizontaal schuiven is open en dicht. Bij mijn stonden ze dicht en had dezelfde ervaring als jij.iceman314 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:34:
Uitleveren van mijn Explorer laat helaas op zich wachten. Iemand bekend met problemen bij installatie trekhaak achteraf? Iets met het aanmelden van de auto bij VW dat hij nu daar mee is uitgerust wat elke keer faalt. Incl issue leveren van de bewuste trekhaak zijn we inmiddels 1.5 maand verder.
Kennelijk was er een probleem met aanleveren in de fabriek in eerste instantie waardoor fabrieksmontage niet mogelijk was en het nu achteraf zou worden gedaan. Voor de bijtelling alleen maar gunstig, voor de levering in dit geval minder. Helaas de vakantie toch maar met de Kuga.
Kennelijk was er een probleem met aanleveren in de fabriek in eerste instantie waardoor fabrieksmontage niet mogelijk was en het nu achteraf zou worden gedaan. Voor de bijtelling alleen maar gunstig, voor de levering in dit geval minder. Helaas de vakantie toch maar met de Kuga.
Iemand anders in dit topic heeft ook problemen gehad met een achteraf geplaatste trekhaak, zoek even op trekhaak en dan vind je die wel ergens in de pagina's.
Inderdaad is Ionity goed, maar volgens mij hebben ze te weinig stations en laadpalen bij het station. Dus, altijd te druk!Ljsvv schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:48:
[...]
Wel wat drukte aan de snelweg bij de IONITY langs de A9 in Frankrijk daar hadden we een file van een half uur om te kunnen laden.
Bij mijn Explorer is het euvel nu verholpen... Het had niets met een software issue te maken maar met los zittende connectoren van de airbags onder de passagiers stoel, deze zijn nu weer vast gezet.... Blijkbaar schieten die dingen snel los volgens de monteur bij van Mossel.pseek schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:01:
Heb je agr of de standaard stoel? Gewoon nieuwsgierig bij welke stoel dit voorkomt.Jantje_ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:25:
[...]
Bij mijn Explorer is het euvel nu verholpen... Het had niets met een software issue te maken maar met los zittende connectoren van de airbags onder de passagiers stoel, deze zijn nu weer vast gezet.... Blijkbaar schieten die dingen snel los volgens de monteur bij van Mossel.
Standaard stoelKiberHD schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:16:
[...]
Heb je agr of de standaard stoel? Gewoon nieuwsgierig bij welke stoel dit voorkomt.
Ik was laatst bij de Ford dealer voor de terugroep actie van de Explorer (software). Er kwam een explorer rijder aan die aangaf dat de airco niet goed werkte en de auto niet koud genoeg werd. De dealer wist aan te geven dat een bepaalde productie serie achteraf blijkt te weinig koelmiddel af fabriek te hebben gekregen. In de garage is koelmiddel bijgevuld en probleem wasd opgelost. Weliicht is dat bij jouw auto ook aan de hand.iceman314 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:34:
Ik zal het bij de garage doorgeven. Hopelijk bij mij ook het geval.Jantje_ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:25:
[...]
Blijkbaar schieten die dingen snel los volgens de monteur bij van Mossel.
Ehh. Iedere Model 3 heeft een panorama dak. Mijn ervaring is is dat de airco van de model 3 wel wat krachtiger is dan die van de Ford. Bovendien voel je bij de Ford ook nog wel eens een koude tocht; de verdeling van de warme/koude lucht is wat minder gelijkmatig.jj_mckay schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:49:
[...]
Als je vol in de zon staat, zal dat wel een verwarmende factor zijn waardoor de lucht die gekoeld moet worden, bij een hogere temperatuur begint dan bij de Model 3. Dan is het geen eerlijke vergelijking.
Heb je toevallig aan het knopje gezeten die de ramen inklapt?nkijkuit schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:14:
Van de week weer wat nieuws: tijdens het rijden klappen opeens de spiegels spontaan in. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Net even mijn eigen ideetje getest. Ja de gordel/gesp laten zitten werkt de auto schakelt dan niet uit.bluebug schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:57:
Echt een plee oplossing maar er zijn in de handel losse gespen verkrijgbaar.
Mij is iets anders opgevallen, om wat voor reden dan ook gaat het geprojecteerde logo onder de spiegel van de bestuurderskant soms niet aan. Het logo van de passagierszijde brand dan wel gewoon.
Zijn er meer mensen die dit ervaren?
De melding was 3 dagen verdwenen, maar is helaas weer terug.Ik zal het bij de garage doorgeven. Hopelijk bij mij ook het geval.
Wat vinden jullie van de ACC? En dan specifiek hoe het reageert op invoegend verkeer? Ik durf het iedere keer niet aan en grijp toch maar in want wat reageert ie tergend langzaam op invoegende autos.
Hier ook helaas al na 7 dagen weer terug.... Maar weer afspraak maken met van Mossel...pseek schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:36:
[...]
De melding was 3 dagen verdwenen, maar is helaas weer terug.
Ik verander aan de hand van de verkeersdrukte de aan te houden afstand tot de voorganger. Als het druk is en je rijdt wat minder snel, zet ik de afstand vaak korter zodat mensen niet voor mij proberen in te voegen. Als het rustiger is, zet ik de afstand vaak groter zodat mensen juist niet vlak voor me pas invoegen, maar wat meer ruimte zien om te versnellen terwijl ze opzij komen.timkyr schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:50:
Wat vinden jullie van de ACC? En dan specifiek hoe het reageert op invoegend verkeer? Ik durf het iedere keer niet aan en grijp toch maar in want wat reageert ie tergend langzaam op invoegende autos.
In theorie is dat natuurlijk precies het omgekeerde van wat je moet doen, maar de meeste mensen die tot het einde van de oprit doorrijden doen dat alleen omdat ze weten dat er altijd wel ergens een gaatje valt (en dat gaatje zorgt dan juist dat de mensen achter je weer nog verder af moeten remmen waardoor de file langer wordt, etc).
Heb ik ook regelmatig, kom ik terug bij mijn auto en blijkt ie niet op slot te staan. Niet fijn!
Iemand al eens gehoord over een oplossing hiervoor?
Iemand al eens gehoord over een oplossing hiervoor?
Heb vandaag achteraf vaste trekhaak laten monteren op de Explorer. Super service van trekhaakcentrum Breda. Bleek namelijk dat programmeren niet kan, er mist nog een module. Dit heeft als gevolg dat de parkeersensoren niet uitschakelen. Moet dus handmatig, net als de brake assist. Stond net al met noodstop stil met naar achteren rijden met aanhanger.
Trekhaakcentrum heeft programmeren dan ook van de factuur gehaald, en nog gratis een 7-13 polige adapter geleverd. Al met al 880 kwijt(119 voor programmering)
Een update in de toekomst zou volgens de monteur de programmering mogelijk moeten maken
Trekhaakcentrum heeft programmeren dan ook van de factuur gehaald, en nog gratis een 7-13 polige adapter geleverd. Al met al 880 kwijt(119 voor programmering)
Een update in de toekomst zou volgens de monteur de programmering mogelijk moeten maken
Het geluid van mijn standaard Ford Explorer EV uit 2025 is erg slecht (geen B&O). Weten jullie ook een upgrade voor de voor- en achterdeuren?
Ik geen audiofiel maar ik kom uit een Tesla en het verschil in geluid is vrij groot.
Ik geen audiofiel maar ik kom uit een Tesla en het verschil in geluid is vrij groot.
Ik heb hetzelfde probleem met aanhangers en noodstops, ziet er best knullig uit denk ikMarkiemaster schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:25:
Heb vandaag achteraf vaste trekhaak laten monteren op de Explorer. Super service van trekhaakcentrum Breda. Bleek namelijk dat programmeren niet kan, er mist nog een module. Dit heeft als gevolg dat de parkeersensoren niet uitschakelen. Moet dus handmatig, net als de brake assist. Stond net al met noodstop stil met naar achteren rijden met aanhanger.
Grappig altijd, ik ben ook geen audiofiel, maar heb thuis wel KEF speakers staan dus kan goede audio wel waarderen. Ik heb in de Ford Explorer ook standaard audio en vind het meer dan prima voor een autoFrits05 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:46:
Het geluid van mijn standaard Ford Explorer EV uit 2025 is erg slecht (geen B&O). Weten jullie ook een upgrade voor de voor- en achterdeuren?
Misschien hier eens naar kijken?
https://www.focal.com/catalog/car-audio/plug-play-kits/ford
Echt waar? Zit echt totaal geen bass in en het geluid is heel vlak.
Dank voor je suggestie. Zien er kwalitatief en plug and play uit
Dank voor je suggestie. Zien er kwalitatief en plug and play uit
Exact mijn ervaring. Sterker nog ik heb nog een keer gekeken of ik niet toevallig een upgrade had, omdat ik het geluid veel slechter had verwacht.bdw80 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:08:
[...]
Grappig altijd, ik ben ook geen audiofiel, maar heb thuis wel KEF speakers staan dus kan goede audio wel waarderen. Ik heb in de Ford Explorer ook standaard audio en vind het meer dan prima voor een auto
Misschien hier eens naar kijken?
https://www.focal.com/catalog/car-audio/plug-play-kits/ford
Ik zie ook dat Frits de bass mist en het geluid vlak vindt. De bas was ik juist enorm over te spreken.
Ik heb stiekem wel iets met de equalizer gespeeld, dus misschien kan dat je helpen Frits?
:strip_exif()/f/image/yxzxZAUqJW8DHX7qNUhpULTQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie toevoeging. Sinds de laatste update van de Ford Pass app de mogelijkheid om de klimaatregeling aan te passen, o.a. stoelverwarming in te schakelen of de ruit ontwaseming.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Mooie verbetering, hoe kom je in dit menu?
Schakel de klimaatregeling in en er verschijnt een extra optie “instellingen klimaatregeling”, ff op drukken e Voilamrfatmen schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:27:
Mooie verbetering, hoe kom je in dit menu?
[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 23-07-2025 21:30 ]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Heb met fietsendrager geen ervaring. Moet wel elke keer de brake assist uitzettenleon1e schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:07:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem met aanhangers en noodstops, ziet er best knullig uit denk ik. De aanhanger herkenning staat aan, toch gaat alles in alarm met achteruit rijden. Met een fietsendrager geen probleem, is dit bij jou ook zo?
En die aanhangerherkenning heb ik dus niet. Geschat rijbereik past ook niet aan als aanhanger gekoppeld is
Ik kom van een Kuga met B&O naar een Capri met B&O. Ook bij mijn Capri is het geluid tov de Kuga zeer zeker geen upgrade !Victormdj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:59:
[...]
Exact mijn ervaring. Sterker nog ik heb nog een keer gekeken of ik niet toevallig een upgrade had, omdat ik het geluid veel slechter had verwacht.
Ik zie ook dat Frits de bass mist en het geluid vlak vindt. De bas was ik juist enorm over te spreken.
Ik heb stiekem wel iets met de equalizer gespeeld, dus misschien kan dat je helpen Frits?
Standaard audio met eq settings +4 0 +2 (overgenomen van andere tweaker) en ik ben tevreden, zeker met de bas.
Volgens mij heb ik dit ook exact zo gedaan. De standaard instellingen waren inderdaad niet geweldig, maar hiermee maak je wel het verschil.KiberHD schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:36:
Standaard audio met eq settings +4 0 +2 (overgenomen van andere tweaker) en ik ben tevreden, zeker met de bas.
Misschien doe ik het niet goed, maar aanpassen van de temperatuur deed niks. In de auto heb ik 21 graden ingesteld staan, dus daarstraks om te testen de temperatuur in de app op 22,5 gezet, maar toen ik instapte stond de auto gewoon op 21...martinvdm schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:19:
Mooie toevoeging. Sinds de laatste update van de Ford Pass app de mogelijkheid om de klimaatregeling aan te passen, o.a. stoelverwarming in te schakelen of de ruit ontwaseming.
Hey iedereen,
Kan een Ford Explorer rijder even een foto nemen van het scherm achter het stuur? Ben nieuwsgierig naar hoe de GPS geïntegreerd is. Enkel pijlen of zo een mini map zoals in de Volvo EX40.
Kan een Ford Explorer rijder even een foto nemen van het scherm achter het stuur? Ben nieuwsgierig naar hoe de GPS geïntegreerd is. Enkel pijlen of zo een mini map zoals in de Volvo EX40.
Ik heb ook de app update nog niet binnen, laatste is van 1 juli. Ik heb android misschien is de apple update wel al uitegrold.bluebug schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:47:
[...]
Misschien doe ik het niet goed, maar aanpassen van de temperatuur deed niks. In de auto heb ik 21 graden ingesteld staan, dus daarstraks om te testen de temperatuur in de app op 22,5 gezet, maar toen ik instapte stond de auto gewoon op 21...
Pijlen, geen kaartje. Wel wat ondersteuning met gesimuleerde routeborden en te volgen rijstroken.R009 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:21:
Hey iedereen,
Gelijk aan de VW ID-modellen.