Sinds 3 weken een Ford Capri Premium Extended Range. Full option en 21 inch.
Heerlijke auto, ruim, stoer uitelijk, heel comfortabel, stil,
Maar zal ook eerlijk zijn, kom van een Tesla model 3 en een aantal dingen valt me tegen. Zeker omdat deze auto qua uitvoering en prijs vergeleken mag worden met een Tesla model Y.
Heb er 9 maanden op moeten wachten trouwens. Bizar, fabriek in Kohn was tijdje dicht eind vorig jaar. Maar hier kort mijn belangrijkste bevindingen tot nu toe:
Qua hardware:
- keyless entry: sluiten van de deuren bij weglopen met sleutel is onbetrouwbaar. Helaas kan ik ook geen korte claxon geluid activeren als bevestiging. Was dit zo gewend en zoiets moet betrouwbaar zijn. Nu haal ik toch maar mijn sleutel uit de tas om handmatig dicht te doen. Hele idee van keyless is dus weg.
- kwalitiet beeld camera. Echt bizar slecht. Voor een auto van 55k kan dit echt niet
- B&O audio klink goed, maar nee niet als B&O
- Bij het laden kan ik niet de maximale laad capacitiet instellen via de Ford Pass app. Heel itritant want dit is iets wat ik toch onbewust veel deed. Nu moet ik dit in de auto doen. Daarnaast kan de Mach-E dit wel met dezelfde app. I know dat is geen VW.
- Met al die mooie LED binnenverlichting: waarom geen verlichting bij je voeten en de achier deuren. Niet heel belangrijk maar viel me op
- Wat ik en de de kinderen met name missen: bij navigatie route zie ik alleen de eindtijd en reisduur in het headsup display. Wil dit permanent op het grote scherm. Zo jammer, de kinderen moeten nu na 5 jaar mij ineens weer vragen “pap, wanneer zijn er er, hoeveel minuten duurt het nog?”
- auto heeft een paar keer stuur correctie uitgevoerd incl remmen terwijl ik dood rustig op een rechte weg met handen aan het stuur aan het rijden was. Inmiddels 4 keer gebeurd. Schrok me kapot.
- Verrassing, heb elektrische stoel met massage ook aan de bijrijders kant. Zelfs Ford snapte er niets van.
- Vloer matjes achterstoelen waren op bij levering. Komt Ford nog nabrengen.
- Achterklep met voet openen heb ik helemaal opgegeven. Werkt maar zelden en heb nog steeds de “truuk” niet gevonden.
Kijk mijn Tesla model 3 had ook allerlei kinder ziekten in het begin (was eerste model toen). En ik weet dat veel van bovenstaande een kwestie is van software verbeteringen en/of misschien een hardware afstelling.
Ben ontzettend tevreden over de kwaliteit, rij eigenschappen, grote, uiterlijk, opberg mogelijkheden, uitrusting etc etc.
Heb nog geen echt lange afstanden gereden en nog veel te ontdekken. Maar dit is het eerste wat me opviel en je verwacht op sommige punten geen achteruitgang na 5 jaar eerste generatie Tesla model 3 voor een auto van 55k. Maar helaas is dit wel zo en wil dit ook bij mijn account manager van Ford achter laten want de belangrijkste negatieve punten zijn net die dingen die met software opgelost kunnen worden. Geloof echt wel dat ze bij Ford terrecht komen.